• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:44

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Op basis van de laatste peilingen van M. De Hond kom je op het volgende en ik vul zelf een paar dingen in om te overzichtelijker te maken:

VVD 31
CDA 18
D66 17
PvdA 11
SP 10
GL 8
PvdD 6
CU 6
SGP 3
JA21 3
Volt 3
Rest 34

Rest zijn partijen die uitgesloten worden (PVV en FVD) of 2 of minder zetels hebben en weinig bijdragen voor een coalitie.

Als men de VVD ook buitenspel zou willen zetten moet je 7 partijen laten samenwerken en dat lijkt me ook niet realistisch dus je moet domweg 45 zetels sprokkelen om tot 75 zetels te komen met VVD erbij.

De volgende combinaties zijn dan mogelijk als je niet meer dan 4 partijen in een coalitie wilt:

VVD CDA D66 PvdA
VVD CDA D66 SP (VVD en SP lijkt me onwaarschijnlijk)

Als je 5 partijen zou willen smeden is er meer mogelijk maar dan krijg je volgens mij ook onoverbrugbare kloven zoals VVD VS SP of CDA VS PvdD.

Ik zet dus in op VVD CDA D66 PvdA

Wat denken jullie?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:23
Interessante website; https://www.coalitiechecker.nl/ even invullen en komen alle mogelijkheden uit rollen. Aangezien ik de meeste politici net zo betrouwbaar acht als een windvaantje, heb ik alle standaard partij-exclusies verwijderd.

[Voor 39% gewijzigd door fonsoy op 14-03-2021 21:20]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
VVD en CDA.

De rest is niet relevant. Gewoon opnieuw dezelfde machtspolitiek op neo-klassiek fundament.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Nou ben ik het met dat windvaan verhaal wel eens maar ik geloof niet dat Rutte het nog een keer met Wilders gaat doen. D66 ook absoluut niet.

CDA zou nog kunnen maar omdat je VVD en D66 dan al mist wordt t heel lastig.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

"Rest 34" naast de grootste 11 partijen geeft het probleem wel goed weer.

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:29:
"Rest 34" naast de grootste 11 partijen geeft het probleem wel goed weer.
Ik overwoog de 3 zetel partijen ook onder de rest te scharen maar besefte me dat de SGP in het verleden informele gedoogsteun heeft gegeven aan een van de kabinetten Rutte dus dat 3 zetels bewezen significant kunnen zijn.

Misschien zouden we een kiesdrempel moeten gaan invoeren... Die discussie hebben we (ook op GoT) elke verkiezingsronde trouwens maar het wordt steeds meer relevant.
Wellicht een drempel van 5 zetels maar dan krijg je dezelfde coalitie van VVD CDA D66 PvdA dus heel veel maakt t niet uit.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Meest waarschijnlijke is wel iets als VVD CDA D66 PvdA.

PvdA heeft volgens mij een akkoord met GL dat ze alleen samen in een coalitie gaan, maar ik zie de PvdA dat echt direct laten vallen zodra ze denken dat ze weer een vinger in de pap krijgen. Krijgen ze natuurlijk niet en 1-4 jaar later staat de PvdA weer zeer raar te kijken dat ze nog maar een paar zetels over hebben.

Kijkend naar @fonsoy zie ik ook wel echte horrorcoalities :X Diegene die ik nog oprecht zie gebeuren is VVD PVV CDA SGP, al dan niet met de SGP als gedoger.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:54
VVD en CDA lijken me inkoppers. Dan kom je vanaf daar eigenlijk automatisch ook uit op D66, de enige vraag is wat er nog bij nodig is op dat punt (en dat is nog een spannend stukje bij de verkiezingen), en de vraag wat het midden/linkse gedeelte van de coalitie gaat eisen als extra partijen. Eg ik kan me niet voorstellen dat een D66 bijvoorbeeld VVD/CDA/D66/CU gaat doen (als het al genoeg zetels zouden zijn).

Een VVD/CDA/D66/PVDA lijkt het meest logische, maar ik kan me voorstellen dat D66/PVDA een GL erbij willen.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 28-03 21:59
Zal genoeg losmaken als een PVV werkelijk uitgesloten gaat worden mochten ze echt zoveel stemmen gaan krijgen. Immers stemt een groot deel van de Nederlands (zeker als het 2e in de peilingen staat) toch op deze partij. Als de grootste partij vervolgens anderen uit gaat sluiten gaat dat zeker geen windeieren leggen.

Ik zie daarom ook niet in waarom de PVV niet in deze formatie terecht zal komen.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
D66 wil ethische zaken zoals voltooid leven aan de kamer overlaten. Als ze dat niet laten vallen zal de CU niet aanschuiven in een 2e kabinet met de huidige 4 partijen.
PvdA wil GL erbij maar dan hadden ze gewoon moeten fuseren of een lijst vormen voor deze verkiezingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Virtuozzo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:21:
VVD en CDA.

De rest is niet relevant. Gewoon opnieuw dezelfde machtspolitiek op neo-klassiek fundament.
Deze twee sowieso. De aanvulling wordt dan iets met D66 en een partij waarmee D66 goed kan samenwerken om tegengas/evenwicht op CDA/VVD kan geven.

CU indien mogelijk, vrijwel zeker PvdA.

De verkiezingsuitslag in Nederland is namelijk best beroerd met 3 grote beroerde partijen. CDA en VVD en PVV is allemaal niets maar alle drie niet wordt 'm gewoon niet. In praktijk kan je het maar permiteren 1 partij aan te wijzen als absolute troep ipv meer. CDA+PVV of VVD+PVV (of herhaling Rutte1) wordt 'm gewoon niet.

Dus hoe sterker de VVD wordt, hoe moeilijker het wordt voor de VVD om coalitie-partners te vinden. Een VVD van zeg 30 zetels is aanzienlijk makkelijker mee bruggen te bouwen dan een VVD van 40 zetels.

@SgtElPotato
Waarom zou je een partij niet mogen uitsluiten? De VVD en CDA herinneren zich van de PVV dat ze geen verantwoordelijkheid nemen wanneer het erop aankomt. En Wilders sorteert ook niet bepaald voor op een regeringsdeelname. Sommige partijen leven meer van een rol in de oppositie.

[Voor 13% gewijzigd door Delerium op 14-03-2021 21:58]

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:00
De huidige peiling van Maurice de Hond geeft niet echt veel mogelijkheden. Ik vind dat persoonlijk jammer want de vele overwegende progressieve uitdagingen die we gaan krijgen de komende jaren gaan niet opgelost worden met voortzetting van hetzelfde beleid.

VVD CDA D66 en PVDA ligt het meeste voor de hand, alhoewel het met 77 zetels wel kantje boord is en valt binnen de marges dus het zou kunnen dat ze net geen meerderheid krijgen. Mochten ze er niet uitkomen zou eventueel een vijfde partij als Groenlinks of SP een optie zijn, maar de verschillen in meningen zijn erg groot (onoverbrugbaar?) en bovendien is een vijf partijen coalitie niet optimaal. Wellicht dan Christenunie erbij? Ja21 of Volt zou in theorie kunnen als die 3 zetels halen maar die willen ze misschien niet vanwege gebrek aan ervaring of ze willen zelf nog niet vanwege gebrek aan ervaring.

Mocht PVV echt 24 zetels krijgen vind ik wel (of je het nu met Wilders eens bent of niet) dat men wel serieus een poging moet doen om te onderhandelen, dat verdient de tweede partij van het land wel. Maar of ze daadwerkelijk tot een akkoord gaan komen lijkt in ieder geval onwaarschijnlijk. Zelfs als CDA/PVV/VVD eruit komen lijkt het me lastig een vierde partij te vinden die hier zijn vingers aan wil branden.

[Voor 8% gewijzigd door Silvos op 14-03-2021 22:07]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

SgtElPotato schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:54:

Ik zie daarom ook niet in waarom de PVV niet in deze formatie terecht zal komen.
Zie jij serieus PvdA, GL, D66 of CU aanschuiven in een kabinet met Wilders? Dat kunnen zij niet verkopen aan hun achterban en hij waarschijnlijk ook niet aan de zijne. Dat zijn immers de "linkse" partijen die hij al jaren als de grote vijand beschouwt (en vice versa). Tenzij een combinatie VVD-CDA-PVV mogelijk is staat de PVV gewoon buitenspel.

• SgtElPotato
downtime schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Zie jij serieus PvdA, GL, D66 of CU aanschuiven in een kabinet met Wilders? Dat kunnen zij niet verkopen aan hun achterban en hij waarschijnlijk ook niet aan de zijne. Dat zijn immers de "linkse" partijen die hij al jaren als de grote vijand beschouwt (en vice versa). Tenzij een combinatie VVD-CDA-PVV mogelijk is staat de PVV gewoon buitenspel.
Ik zou (als ik er een was) als PVV stemmer zeker wel willen dat hij links of rechtsom maar ziet hoe. Zeker als het dan ineens de 2e grootste partij is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Tweede partij zijn geeft 0,0 "recht" op wat dan ook. Een groot aantal CDA-VVD kabinetten hadden een grote PvdA, groter dan de PVV ooit is geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Silvos
downtime schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat eern partij vinden naast CDA/VVD/PVV lastig zal zijn. Op basis van de huidige peiling zouden ze met JA21 wel een meerderheid van 76 zetels kunnen halen. Dat vind ik vergezocht maar niet onhaalbaar (al zou het zeker niet mijn voorkeurscoalitie zijn :P )
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:09:
Tweede partij zijn geeft 0,0 "recht" op wat dan ook. Een groot aantal CDA-VVD kabinetten hadden een grote PvdA, groter dan de PVV ooit is geweest.
Natuurlijk geeft tweede partij van het land nergens recht op, maar zeker in de huidige verhoudingen is PVV wel erg groot vergeleken met een hele reeks andere partijen. Ik vind het dan weinig democratisch om bij voorbaat te zeggen we gaan niet eens in gesprek. Ik vind persoonlijk dat je op zijn minst in gesprek kunt gaan, als Wilders dan onredelijke eisen stelt kun je altijd nog stoppen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sissors
Silvos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:13:
[...]

Ik denk dat je gelijk hebt dat eern partij vinden naast CDA/VVD/PVV lastig zal zijn. Op basis van de huidige peiling zouden ze met JA21 wel een meerderheid van 76 zetels kunnen halen. Dat vind ik vergezocht maar niet onhaalbaar (al zou het zeker niet mijn voorkeurscoalitie zijn :P )

[...]

Natuurlijk geeft tweede partij van het land nergens recht op, maar zeker in de huidige verhoudingen is PVV wel erg groot vergeleken met een hele reeks andere partijen. Ik vind het dan weinig democratisch om bij voorbaat te zeggen we gaan niet eens in gesprek. Ik vind persoonlijk dat je op zijn minst in gesprek kunt gaan, als Wilders dan onredelijke eisen stelt kun je altijd nog stoppen.
Zijn hele partijprogramma is onredelijk voor veruit de meeste potentiele coalitie partners. En zelfs als hij dat dropt, hoe lang voor hij het kabinet dan alsnog laat vallen?

Daarnaast laten we wel wezen, als je ook tegen een partij kan stemmen stond PVV op nummer 1. Een PvdA bijvoorbeeld kan dan misschien niet de partij zijn waar iemand op stemt, maar veel mensen zullen ook geen grote problemen hebben met een PvdA in de regering. Dit in tegenstelling tot de PVV.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Silvos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:13:
Het is volkomen democratisch om bepaalde partijen te negeren. Er zijn zat partijen die niet betrokken gaan worden bij de onderhandelingen. En het gedachtengoed waar Wilders (en Baudet) voor staan past nu eenmaal nergens bij.

En dat weten de mensen die op hem stemmen ook wel. Hun keuze.

[Voor 4% gewijzigd door gambieter op 14-03-2021 22:17]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Het is zelfs democratisch om de grootste partij te negeren. Als de PVV 35 zetels krijgt en de VVD 30 is het nog steeds democratisch als niemand met de PVV wil.

• fonsoy
Ik denk dat een coalitie VVD/PVV net zo voor de hand liggend is als een D66-GL-PvdA-SP/PVV. PVV is een middenpartij met regressieve standpunten. Hun standpunten op bijvoorbeeld zorgvlak zijn volgens mij prima met links te verenigen. Makkelijker dan met rechts in ieder geval. Zaken als islamofobie doen het zowel bij de klassieke linkse partijen als bij de VVD slecht.

Ik denk ook niet dat de PVV deel gaat uitmaken van de coalitie. Wel lijkt het me interessant welke thema's voor de partijen het belangrijkste zijn. Stel dat de GL bijvoorbeeld kan regeren als ze tijdens het polderen hun immigratiestandpunten overboord moeten zetten. Het lijkt me weleens interessant om te zien om bij dit soort partijen, die al in geen jaren hebben geregeerd, te zien welk standpunt uit hun programma het belangrijkst is. Ik denk dat hier in het geval van links ook grote verdeeldheid in is.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat.

Lordy79 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:20:
Het is zelfs democratisch om de grootste partij te negeren. Als de PVV 35 zetels krijgt en de VVD 30 is het nog steeds democratisch als niemand met de PVV wil.
De ironie dat de PVV zelf geen democratische organisatie is gaat blijkbaar ook aan veel mensen voorbij. Als men democratie wil, laat dan eerst zien het zelf aan te kunnen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:27:
Nou ben ik het met dat windvaan verhaal wel eens maar ik geloof niet dat Rutte het nog een keer met Wilders gaat doen. D66 ook absoluut niet.

CDA zou nog kunnen maar omdat je VVD en D66 dan al mist wordt t heel lastig.
De kleine heren wensen een primaire VVD focus, CDA is een vanzelfsprekendheid daarbij (regentisme, Business Club), D66 is voor hen te verkiezen boven een CU (omdat die een conflict heeft met D66 én best is doorgeschoven in oriëntatie politieke economie - zie https://stukroodvlees.nl/...n-van-politieke-partijen/ - en dat wordt gezien als een bedreiging).

Dit is waarom zowel in netwerk (advies, marketing, denk tanks e.d.) als in persoonlijke relatie (Kaag / Ploumen) als in politieke interactie (covid crisis setting) er ingezet is geworden op het masseren van de PvdA. Derde Weg school. Dat masseren is al dik een jaar bezig in politieke interactie, zo'n half jaar in het persoonlijke, en zo'n vier jaar in het netwerk technische.

Daarbij is ook de verwachting aanwezig dat de PvdA een groter gewicht kan verlenen dan de CU.

De PVV is eigenlijk een stille partner in dit geheel. Hefboomfunctie, plus van relevantie voor dat stuk van de politieke interactie (de continue dreiging van "zodra de PVV genormaliseerd is gaan we daar mee in zee dus als je het wil tegenhouden moet je meedoen").

Voor zijn overlijden hamerde Hans de Boer (VNO-NCW) op de noodzaak van ruimer gewicht voor de verbreding van neo-klassieke agenda, voortbouwend op de versnelling in relatie tot de Covid crisis. Daarbij stelde hij dat de PvdA opnieuw "in het gareel" gebracht diende te worden.

Bot gezegd, wie komen er in het kabinet? Als het aan de Bloemendaal club ligt is dat:

VVD
CDA
D66
PvdA

Het GL draaiboek van de vorige keer zal dit keer harder ingezet worden. Dat wil zeggen, op meer dan één onderwerp (dan migratie) voor het binden in "afspraken". Het idee is om een wig tussen GL en de PvdA te drijven - en als we heel eerlijk zijn, is dat ook niet echt moeilijk. Ploumen, als verstokte neo-klassieke politica, is daarbij de drijvende kracht.

Niet omdat een GL in deze het probleem is, dit is primair problematiek van de Derde Weg club bij de PvdA. Hier zit ook een flinke scheut van het PVV effect, primair (laat het aan "links" over om tegenwicht te bieden conform de vereisten van het bestel, zie de Tolerantie Paradox van Karl Popper).

De CU wordt wel nog steeds aan de zijlijn gemasseerd.

In hoeverre het haalbaar is? Dat hangt absoluut af van het stemgedrag. Er wordt voldoende in de vijvers van GL gesnoept door D66 en splinters om die te neutraliseren voor de PvdA/GL koppeling. Eerder genoemd draaiboek kan de rest doen.

Mocht de nood aan de man komen, dan heeft Mark nog een variant van "nationale eenheid" concept draaiboek, voor VVD / CDA / D66 / PvdA / GL voor connotatie van crisis, herstel en de marketing truc van "terug naar het normaal". Wat vrij eenvoudig uiteindelijk GL de kop kan kosten en de kleine stroming binnen de PvdA die een Derde Weg post mortem wenst kan marginaliseren. Zelf is hij er niet zo blij mee, er ligt risico van een val van kabinet - en dat zint hem niet. Maar goed, het is al heel, heel lang geleden dat Mark zelf nog iets mocht beslissen.

Effectief komt dat met wat omwegen en bredere duale focus van machtspolitiek neer op hetzelfde.

Misschien moeten we niet zozeer kijken naar welke partijen en vlaggetjes er in de stoeltjes komen, maar welke lijnen en fundamenten.

Hoe dan ook zal het fundament dat van machtspolitiek zijn. En al ziet men her en der wat licht t.a.v. de valstrikken van neo-klassieke politieke economie blootgelegd door de covid crisis, er is enorme gedeelde focus op het continueren van dat draaiboek - en het in het micro niveau binden van elk initiatief tot toetsing van beleidsfundamenten.

Daarmee blijft het ook een kabinet waar de lijnen die van neo-klassieke politieke economie zullen zijn. De rekening daarvoor is beoogd om bij links terecht te komen.

Onveranderde agenda dus. Saillant, dit is eigenlijk - als we écht heel eerlijk willen en durven te zijn - te wijden aan de tegenstem segmenten die zich zo makkelijk laten leiden in labels en fixaties in frustratie en overtuiging dat men precies datgene waartegen men ageert in het zadel houdt. FvD, PVV.

[Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 16-03-2021 13:55]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• Silvos
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:27:
[...]

De ironie dat de PVV zelf geen democratische organisatie is gaat blijkbaar ook aan veel mensen voorbij. Als men democratie wil, laat dan eerst zien het zelf aan te kunnen.
Ik vind dat zelf ook geen gezonde organisatiesturctuur, maar het is wel een drogredenering. Blijkbaar accepteren de stemmers van de PVV de organisatiestructuur, heeft niks te maken met het democratische kiesproces waardoor de PVV zijn zetels krijgt.

Ik snap zelf ook wel waarom veel partijen niet met de PVV willen praten. Maar puur vanuit het oogpunt dat er toch best wel aardig wat mensen op stemmen zou je denken dat op zijn minst in gesprek gaan een mogelijkheid moet zijn. Ik zeg niet dat men alle eisen en grilligheden maar moet accepteren, maar een poging tot een normaal gesprek me een partij die zo’n groot aandele heeft lijkt mij eer doen aan het democratisch proces. Dat is mijn mening en ik stem notabene zelf geen PVV .
Virtuozzo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
[...]
Onveranderde agenda dus. Saillant, dit is eigenlijk - als we écht heel eerlijk willen en durven te zijn - te wijden aan de tegenstem segmenten die zich zo makkelijk laten leiden in labels en fixaties in frustratie en overtuiging dat men precies datgene waartegen men ageert in het zadel houdt. FvD, PVV.
Interessante uiteenzetting, het klinkt mij allemaal wel aannemelijk in grote lijnen maar enigszins jammer is het wel aangezien de noodzaak voor een andere agenda wel toeneemt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
fonsoy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:22:
Ik denk dat een coalitie VVD/PVV net zo voor de hand liggend is als een D66-GL-PvdA-SP/PVV. PVV is een middenpartij met regressieve standpunten. Hun standpunten op bijvoorbeeld zorgvlak zijn volgens mij prima met links te verenigen. Makkelijker dan met rechts in ieder geval. Zaken als islamofobie doen het zowel bij de klassieke linkse partijen als bij de VVD slecht.

Ik denk ook niet dat de PVV deel gaat uitmaken van de coalitie. Wel lijkt het me interessant welke thema's voor de partijen het belangrijkste zijn. Stel dat de GL bijvoorbeeld kan regeren als ze tijdens het polderen hun immigratiestandpunten overboord moeten zetten. Het lijkt me weleens interessant om te zien om bij dit soort partijen, die al in geen jaren hebben geregeerd, te zien welk standpunt uit hun programma het belangrijkst is. Ik denk dat hier in het geval van links ook grote verdeeldheid in is.
Het probleem is dat de PVV geen partij is. Het is een anti-democratisch instrument wat niet voldoet aan de meest eenvoudige vereisten en bepalingen van politieke organisatie. Dat is veel te lang toegestaan geworden - door het CDA, en de VVD.

Hier ligt wat we de Tolerantie Paradox noemen. Een tolerante samenleving kan niet toestaan dat intolerante organisatie of activiteit in macht of op paden naar macht aanwezig is - heel simplistisch gesteld. Laat men dat wel toe, dan volgt zonder uitzonder dat het aanwezige systeem vernietigd wordt.

Zelfs binnen de VVD, de partij die vanaf de splitsing en stichting van de PVV als instrument de baat ontvangen heeft van de PVV als hefboom, is er bewustzijn van die paradox. Zelfs daar waar men dus rauwe machtspolitiek toepast beseft men dat het pas mogelijk is wanneer dat wat, om binnen de termen van die paradox te blijven, intolerant is pas volledig in macht kan dienen wanneer het genormaliseerd is door aanwezigheid van iets wat nog vele malen erger is - het FvD.

De meeste discussies daarover grijpen altijd terug op condities en ontwikkelingen in het VK. Ukip als FvD normalisatie prikkel, PVV als ERG verbonden aan de Tories. Men wenst gebruik van de PVV als een ERG, maar men beseft ook dat er risico ligt dat men zelf (als Tories, VVD) onderuit gehaald kan worden daardoor. Zaak dus om condities te scheppen waarbij die hefboom niet langer zelfstandig kan bewegen. Daarvoor moet de lokale Ukip variant zo klein mogelijk gehouden worden. Zo scherp en extreem mogelijk, maar zo klein mogelijk.

Een "coalitie" met PVV zal pas volgen wanneer men spreekwoordelijk "links" heeft kunnen gebruiken om in een soort Derde Weg 2.0 variant het zichzelf onderuit te laten halen - eigenlijk precies zoals de historische variant ooit resulteerde in het normaliseren van neoliberalisme onder Kok.

Scheutje crisis en boekhoudkundig drama doet wonderen bij zoiets.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
De ironie is dat @Virtuozzo nu precies aankaart wat FvD als een van hun eerste paradepaardjes had: het partijkartel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Silvos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:37:
[...]

Ik vind dat zelf ook geen gezonde organisatiesturctuur, maar het is wel een drogredenering. Blijkbaar accepteren de stemmers van de PVV de organisatiestructuur, heeft niks te maken met het democratische kiesproces waardoor de PVV zijn zetels krijgt.

Ik snap zelf ook wel waarom veel partijen niet met de PVV willen praten. Maar puur vanuit het oogpunt dat er toch best wel aardig wat mensen op stemmen zou je denken dat op zijn minst in gesprek gaan een mogelijkheid moet zijn. Ik zeg niet dat men alle eisen en grilligheden maar moet accepteren, maar een poging tot een normaal gesprek me een partij die zo’n groot aandele heeft lijkt mij eer doen aan het democratisch proces. Dat is mijn mening en ik stem notabene zelf geen PVV .

[...]

Interessante uiteenzetting, het klinkt mij allemaal wel aannemelijk in grote lijnen maar enigszins jammer is het wel aangezien de noodzaak voor een andere agenda wel toeneemt.
Tja, ja, nu ja.

Links- of rechtsom mag dat ergens tussen onderbuik en perceptie duidelijk zijn in de meeste segmenten van sociale geografie, er is echter gewoon geen reëel draagvlak voor een agenda van correctie op de aanwezige lijnen.

Enfin, daar is een heel topic hier over, Linkse Politiek. In het algemene NL Politiek topic komt dit ook ruimschoots aan bod. Hoe hard ook om te zeggen, er is geen reëel draagvlak want dergelijke correctie is ook confrontatie met eigen denken, voelen, aangeleerd gedrag en historisch stemgedrag.

Heel eenvoudig geschetst, als we ergens de vinger op kunnen leggen in praktische zin dan komt dat neer op de aanwezigheid van de PVV en de FvD binnen het bestel. Als mensen zich niet zouden laten misleiden om zich door die hefboomfuncties te laten gebruiken, dan was het vrij eenvoudig om binnen het beschikbare politieke spectrum - wel conform de vereisten van ons bestel - heel constructief en nuchter reëel beleid te scheppen vanuit balans in focus op collectieve mechanismen.

Het is echt een aanrader om alle politieke marketing overal eens keihard van af te strippen, en puur op een lijn te zetten wie wat waar aan politiek stemgedrag als handeling van partij doet.

Niet enkel is dan de statistiek volledig anders, de dynamiek is dan volledig anders. Wat vooral opvalt is dat bij afwezigheid van manipulatie mechanismen er een dynamiek van druk aanwezig is om reëel en daadwerkelijk zaken aan te pakken.

Maar ja, mensen denken in labels, in binaire valstrikken, ze bankieren op wat iemand zegt, en niet wat iemand doet.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:24

Malarky

Wils voor wat ieder

Mijn voorspelling op basis van de peiling van Maurice de Hond van vandaag:

CDA + D66 + PvdA + SP + GL + PvdD + CU = 76 zetels.

Argumenten:
- Als het CDA als notabene 3e partij de premier mag leveren, dan tekenen ze hier waarschijnlijk toch voor. CDA heeft toch al decennia het imago van pluche zitters, omdat ze als middenpartij met elk kabinet uit de voeten kunnen
- De linkse partijen, zelfs D66 en SP, vinden elkaar alsnog in hun afkeer tegen Mark Rutte en zijn VVD dat ze alles kunnen verkopen aan hun achterban als de VVD als grootste partij buitenspel kan worden gezet
- CU krijgt enigzins ethische rugdekking van het CDA op een paar punten (vinden ze belangrijk) maar voelt zich verder als een linkse vis in het water.

In andere woorden: een stem op het CDA of Omtzigt (zal ongetwijfeld veel voorkeursstemmen scoren van niet-typische CDA stemmers), is gewoon een stem op Groenlinks! Dat is wat vooral de CDA stemmer zich moet realiseren.

[Voor 4% gewijzigd door Malarky op 14-03-2021 22:51]

• Silvos
Malarky schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:50:

Ik zou dit een heel geestige coalitie vinden maar ik zie het niet gebeuren, vooral niet dat het CDA de VVD uitsluit om dit te proberen ondanks dat de ze dan de minister president zouden mogen leveren. + 7 partijen is ook wel erg veel.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Silvos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:52:
[...]

Ik zou dit een heel geestige coalitie vinden maar ik zie het niet gebeuren, vooral niet dat het CDA de VVD uitsluit om dit te proberen ondanks dat de ze dan de minister president zouden mogen leveren. + 7 partijen is ook wel erg veel.
PvdA en Groenlinks en ook SP zullen Mark Rutte zeker niet nog een coalitie gunnen als uit de zetelverdeling blijkt dat deze coalitie mogelijk is. Ze zouden wel gek zijn toch?!

Als dit het wordt qua zetels ben ik er vrij zeker van. Mark zal gaan formeren en formeren maar linkse partijen eisen bewust net teveel, Mark geeft de opdracht terug aan formateur. Dan mag Wilders, kansloos natuurlijk en dan kom je al bij het CDA of D66 uit. Reken maar na, dan is dit altijd de coalitie.

Buiten dat, een coalitie met de VVD is ook een coalitie met 6 partijen, dus dat maakt dan ook meer weinig uit.

[Voor 6% gewijzigd door Malarky op 14-03-2021 22:55]

• fonsoy

Argumenten:
- Als het CDA als notabene 3e partij de premier mag leveren, dan tekenen ze hier waarschijnlijk toch voor. CDA heeft toch al decennia het imago van pluche zitters, omdat ze als middenpartij met elk kabinet uit de voeten kunnen
- De linkse partijen, zelfs D66 en SP, vinden elkaar alsnog in hun afkeer tegen Mark Rutte en zijn VVD dat ze alles kunnen verkopen aan hun achterban als de VVD als grootste partij buitenspel kan worden gezet
- CU krijgt enigzins ethische rugdekking van het CDA op een paar punten (vinden ze belangrijk) maar voelt zich verder als een linkse vis in het water.

In andere woorden: een stem op het CDA of Omtzigt (zal ongetwijfeld veel voorkeursstemmen scoren van niet-typische CDA stemmers), is gewoon een stem op Groenlinks! Dat is wat vooral de CDA stemmer zich moet realiseren.
Ik denk niet dat CDA happig is om met deze partijen te regeren. Ja, het zal wellicht nodig zijn. Maar het gaat zeer veel veerkracht van beide kanten vereisen. Op medisch vlak, op sociaal vlak, veiligheidsvlak en wat al niet meer. CDA formeert eenvoudiger met VVD dan met de genoemde partijen. Al zou het wel weer eens een frisse blik geven.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

fonsoy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Ik denk niet dat CDA happig is om met deze partijen te regeren. Ja, het zal wellicht nodig zijn. Maar het gaat zeer veel veerkracht van beide kanten vereisen. Op medisch vlak, op sociaal vlak, veiligheidsvlak en wat al niet meer. CDA formeert eenvoudiger met VVD dan met de genoemde partijen. Al zou het wel weer eens een frisse blik geven.
Zoals ik hierboven zei: Groenlinks, PvdA en SP zullen uiteraard bij deze zetel uitslag Mark geen coalitie gunnen en onmogelijke eisen stellen tijdens de formatie, waardoor Mark zijn opdracht terug moet geven aan de formateur.

Waarom zouden ze met VVD regeren als deze coalitie voor hen in het verschiet ligt?

En bovenal, wat het meeste helpt van alles is dat de linkse partijen in deze coalitie heel veel aan hun achterban kunnen verkopen (dus CDA ook iets gunnen) zolang de VVD maar niet mee doet. Elke linkse stemmer likt daar de vingers bij af, dus snapt heel goed dat daar in ruil iets voor nodig is.

Het komt inderdaad aan op de recht(s)e rug van het CDA, maar die heb ik niet hoog staan na afgelopen decennia, al helemaal niet als Wopke uit het niets toch nog premier kan worden. Dat is een zeer onverwachte bonus voor het CDA dan, want daar rekent na de laatste peilingen niemand meer op.

[Voor 27% gewijzigd door Malarky op 14-03-2021 23:01]

• Virtuozzo
  • Niet online
Lordy79 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:45:
De ironie is dat @Virtuozzo nu precies aankaart wat FvD als een van hun eerste paradepaardjes had: het partijkartel.
Het is een oud draaiboek. Accuse onto others what you do yourself.

Het FvD heult niet voor niets met neo-conservatieve denk tanks - ze krijgen het met de paplepel ingegoten.

Even nuchter. Ik laat even het extreem rechtse buiten beeld. Het FvD is een hefboom ontworpen, gestuurd, gedragen en betaald door een klein clubje bijzondere heren met bijzonder grote belangen - die werkelijk voor hun belangen geen enkele overeenkomst hebben met de signalen en onderwerpen die door de vereiste kiezers aangesproken en aangedragen worden.

Dat is ook zichtbaar in het partijgedrag, én het stemgedrag van de partij.

Men wenst een partijkartel - maar dan een wat niet langer zelfstandig is. En dus zet men het FvD in om midden naar rechts te laten schuiven, en rechts naar verder en verder rechts zodat uiteindelijk er sprake is van een zogeheten netwerk overlap. En dan heb je een dienstbaar partijkartel waar de hoge heren buiten de politiek de dienst uitmaken.

Nogmaals, het is een oud draaiboek. Inmiddels zo vaak doorgespit geworden dat het zo saai geworden is dat niemand er nog in wil duiken - want dat valt in het niet bij al het stuiteren over al dat wat ik nu even buiten beeld liet vallen.

Het FvD is geen politieke partij. Het is ordinair gereedschap zoals we dat uit andere Angelsaksische landen kennen - gereedschap ontworpen in de oude Hayek en Buchanan dogma's van "dethroning politics".

Dit wil niet zeggen dat er geen sprake is van andere varianten van dat soort problematiek elders. Integendeel, het gebruik van zoiets als een FvD is enkel mogelijk omdat er een traditie is ontstaan van hernieuwd regentisme - waar het grootste selectieve belang middels externe consultatie steeds meer de dienst is uit gaan maken.

Daar zit een stuk verwarring wat het FvD nooit uit zal leggen. Het probleem is niet "de politiek" of "het partijkartel". Het probleem is het fenomeen van netwerkcorruptie, het fenomeen van externe consultatie. Wie het topic over de Toeslagenaffaire heeft gevolgd zal inmiddels op de hoogte zijn van hoe dat werkt en hoe dramatisch schadelijk duur dat is. Politiek levert daar ruimte bij in. Macht zelfs.

De ironie is dubbel puur, omdat die fenomenen mogelijk zijn geworden omdat neoliberale en conservatieve politiek twee decennia lang gedacht heeft dat men zelf niet te beïnvloeden is - het zijn net echte mensen 8) Ondertussen is alle focus op het echte werk doen volledig vervangen door de cultuur van nudgen en delegeren. Strikte focus op het verhaal, de meta arena. Strikt vermijden van echt werk doen in de macro en micro arena's.

Al eens gehoord van een 80/20 toepassing? Wat is de meest eenvoudige en effectieve wijze om mensen te misleiden - het verhaal. Je gebruikt 80% herleidbare waarheid, op een manier gestructureerd dat het leidend is voor zowel verkenning als toetsing, en tussendoor - daar waar het brein springt in patroonherkenning - zit saus van 20% misdirectie.

Het werkt. Ook een oud draaiboek. Het partijkartel is precies dat. Een 80/20 toepassing.

Saillant, hetzelfde verhaal - tot in detail - kennen we uit het VK, van Ukip aldaar. Tot in detail. Een op een.

Wie heeft daar de baat bij?

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05

Argumenten:

Leuk maar een paar pijnpunten.
CDA staat zich voor op goed regentschap. Groenlinks + SP wordt gegarandeerd grote herverdeling van geld en belastingen. Driemaal raden wie de schuld krijgt.
SP in een coalitie is effectief hetzelfde als de PVV in een gedoogstatus. Je weet dat ze de coalitie laten klappen. De vraag is alleen over hoeveel weken of maanden we het hebben.
D66 is bereid om in een gematigde middencoalitie mee te doen. Zeggen ze hier ja op dan worden ze de volgende verkiezingen gedecimeerd.

• Silvos
Malarky schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:57:
[...]

Zoals ik hierboven zei: Groenlinks, PvdA en SP zullen uiteraard bij deze zetel uitslag Mark geen coalitie gunnen en onmogelijke eisen stellen tijdens de formatie, waardoor Mark zijn opdracht terug moet geven aan de formateur.

Waarom zouden ze met VVD regeren als deze coalitie voor hen in het verschiet ligt?
Het zou misschien kunnen als vooral PvdA kostte wat kost de rug recht houdt. Maar ik weet niet of ze dat doen. Daarnaast zou het voor Rutte nog een optie kunnen zijn om met Christen Unie + SGP/Volt/Ja21 te gaan praten als het zetelverschil klein is. Wellicht kunnen ze daarmee toch net een meerderheid behalen en tegelijk Groenlinks/PvdA/SP omzeilen. Dat zie ik dan eerder gebeuren dan deze 7 partijen coaltie.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Malarky schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:54:
[...]

PvdA en Groenlinks en ook SP zullen Mark Rutte zeker niet nog een coalitie gunnen als uit de zetelverdeling blijkt dat deze coalitie mogelijk is. Ze zouden wel gek zijn toch?!
Die partijen willen liever niet met elkaar regeren omdat ze op dezelfde kiezers mikken. Vooral de PvdA wil dat kiezers de SP als protestpartij blijven zien en niet als realistisch alternatief die concessies wil doen om te regeren.

Maak niet de fout om te denken dat partijen die ideologisch dicht bij elkaar staan ook samen willen werken. Vaak zien ze elkaar als concurrenten en niet als bondgenoten.

• Virtuozzo
  • Niet online
Malarky schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:54:
[...]

Even cru, dat is puur afhankelijk van wat het verhaal gaat zijn. En de enige die het verhaal kan scheppen, verkopen en verspreiden is de VVD. Dat communicatielegioen van 700 man met netwerk, advies en macht is er niet voor niets. Er is geen andere partij die ook maar enig zelfstandig bereik binnen media / informatiestromen heeft.

Herinner je je nog hoe het de vorige keer ging met de presentatie van "ja, maar GL zei nee, wilde geen verantwoordelijkheid, kon meedoen maar wilde het niet".

Dit is misschien hard om te zeggen, maar de realiteit heeft in deze gewoon nul plek. Het is puur arena van perceptie.

Narratief -> Perceptie -> Gedrag -> Systeem. Zo loopt de lijn. Conservatieve politiek begrijpt dit instinctief, vanuit historische achtergronden van baronie, kerk, landbezet, geloof, ideologie e.d. Progressieve politiek heeft hier een serieuze blinde vlek.

Het is dus niet "of men gek is". Het is "wat de VVD aan verhaal schept". En laten we nu eens eerlijk en nuchter zijn, ja, het werkt zo. Opleiding, achtergrond, zelfredzaam, individu, eigen mening en zo meer - het is allemaal flauwekul. Als puntje bij paaltje komt is het steeds eenvoudiger om mensen richting te geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:36
Reageer je nu op iedereen om je eigen gelijk te halen, of wat is je doel @Virtuozzo ?

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

D-dark schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Leuk maar een paar pijnpunten.
CDA staat zich voor op goed regentschap. Groenlinks + SP wordt gegarandeerd grote herverdeling van geld en belastingen. Driemaal raden wie de schuld krijgt.
Ik denk ook dat het in de praktijk het lastigst ligt bij het CDA, maargoed, ze hebben ook al eens de PVV willen proberen. Dus niets is daar onmogelijk. En ze zijn bewezen niet vies van wat oppertunisme.
SP in een coalitie is effectief hetzelfde als de PVV in een gedoogstatus. Je weet dat ze de coalitie laten klappen. De vraag is alleen over hoeveel weken of maanden we het hebben.
Deze verkiezingen worden voor de SP de zoveelste op rij waarin ze verliezen. Tel daarbij op dat dit de droomcoalitie voor de SP is, linkser dan dit wordt het bijna niet. In andere woorden: als de SP ooit de weg omhoog wil vinden qua zetels moeten ze hier zeker volwassen aan mee doen. Ze hebben ook weinig te verliezen meer. Juist door zich eens constructief op te stellen kunnen ze heel geloofwaardig links alternatief worden, in plaats van de eeuwige afwijzer. Ik denk dat er juist bij het SP veel aangelegen is om dit te laten slagen.
D66 is bereid om in een gematigde middencoalitie mee te doen. Zeggen ze hier ja op dan worden ze de volgende verkiezingen gedecimeerd.
Maar D66 is ook op terreinen links en progressief, en dat zit hier eindelijk ook eens in. Daarnaast voelt D66 een grote, wellicht zelfs de grootste, verantwoordelijkheid om Nederland draaiende te houden, zeker nu. Als PvdA/GL/SP gewoon elke coalitie blokkeren met de VVD (en als ze slim zijn doen ze dat!) dan ligt de bal al snel bij D66. Geen regering of dit? En dan is juist D66 er de partij naar om verantwoordelijkheid te nemen.
downtime schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:05:
[...]

Die partijen willen liever niet met elkaar regeren omdat ze op dezelfde kiezers mikken. Vooral de PvdA wil dat kiezers de SP als protestpartij blijven zien en niet als realistisch alternatief die concessies wil doen om te regeren.

Maak niet de fout om te denken dat partijen die ideologisch dicht bij elkaar staan ook samen willen werken. Vaak zien ze elkaar als concurrenten en niet als bondgenoten.
Dat argument ben ik het mee eens, maar kan het PvdA deze voor hen, droom coalitie op papier, afwijzen? En groot deel van de meer pragmatische achterban zal deze optie ver verkiezingen boven elke andere optie (die uitsluitend met de VVD zijn).
Silvos schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Het zou misschien kunnen als vooral PvdA kostte wat kost de rug recht houdt. Maar ik weet niet of ze dat doen.
Met deze zeteluitslag, gezien de opties, zal dit voor veel PvdA stemmers toch zeker de droomcoalitie zijn. Strategisch heeft zijn minpunten gezien GL en SP ook ineens verantwoordelijkheid nemen, maar daar hebben veel gewone PvdA stemmers niet perse een boodschap aan. Het alternatief is namelijk een coalitie met altijd de VVD, dat is altijd nog altijd minder ideaal dan dit voor de gemiddelde PvdA stemmer toch.

Welke partij is er 2x keihard afgestraft voor het regeren met de VVD....? De PvdA immers. Ik zie echt niet waarom de PvdA dan regeren met de VVD nog een keer zou verkiezen boven dit.

[Voor 30% gewijzigd door Malarky op 14-03-2021 23:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Montaner schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:12:
Reageer je nu op iedereen om je eigen gelijk te halen, of wat is je doel @Virtuozzo ?
Bekend met de functie en dynamiek van een forum?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
O ja en straks krijgen we ook nog de grootste onzin van: pietje is van 6 naar 8 zetels gegroeid dus hij heeft de verkiezingen gewonnen en zou dus een voorkeursbehandeling moeten krijgen. Terwijl Klaziena van 20 naar 15 zetels is gedaald en dus de verkiezingen heeft verloren....

Nee, klaziena heeft in dit voorbeeld bijna 2x zoveel kiezers achter zich staan als pietje...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:49

Dit geeft mooi aan dat het over die kant echt niet gaat lukken.
Probleem is dat als je zonder VVD (31 zetels) en PVV(24 zetels) wilt, dan moet je in de resterende 95 zetels dus nog 76 zetels bij elkaar sprokkelen, dat is onbegonnen werk.

En zelf geloven deze partijen er ook niet in. Dan hadden ze wel ingezet op een CDA-D66 strijd om wie van hen het het grootste zou worden. Dan kon CDA nog wat stemmen bij VVD trekken, PvdA eet de SP leeg en D66 trek kiezers bij Groen links en Volt weg.

Het wordt gewoon Rutte, het gaat nu alleen nog om de accenten die de komende jaren gelegd gaan worden.
Niemand hoeft strategisch te stemmen. Je kunt gewoon voor Volt kiezen.

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
MeTooPV schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:32:
[...]

Dit geeft mooi aan dat het over die kant echt niet gaat lukken.
Probleem is dat als je zonder VVD (31 zetels) en PVV(24 zetels) wilt, dan moet je in de resterende 95 zetels dus nog 76 zetels bij elkaar sprokkelen, dat is onbegonnen werk.

En zelf geloven deze partijen er ook niet in. Dan hadden ze wel ingezet op een CDA-D66 strijd om wie van hen het het grootste zou worden. Dan kon CDA nog wat stemmen bij VVD trekken, PvdA eet de SP leeg en D66 trek kiezers bij Groen links en Volt weg.

Het wordt gewoon Rutte, het gaat nu alleen nog om de accenten die de komende jaren gelegd gaan worden.
Of volt haalt die ene zetel net niet en krijgt Rutte gratis je stem/restzetel.

@Lordy79 ja tussen 1 en 3, die ene zetel kan makkelijk een rest zetel zijn afhankelijk van opkomst

[Voor 4% gewijzigd door New Yorker op 14-03-2021 23:44]

Weg

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
MeTooPV schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:32:
[...]
.
Sterker. Het wordt gewoon Rutte + Hoekstra en eigenlijk vrijwel zeker Kaag erbij. Het motorblok om een 4 jaar oude term maar van stal te halen.
En dan krijg je dus eigenlijk hetzelfde als we de afgelopen 4 jaar met opnieuw een christelijk ethisch sausje of -als D66 haar voltooid leven wet wil binnenhalen- PvdA of GL erbij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
New Yorker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:39:
[...]

Of volt haalt die ene zetel net niet en krijgt Rutte gratis je stem/restzetel.
Volt staat gepeild op 3...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

In de huidige kieswet, door grootste gemiddelden, krijgen de grootste partijen automatisch de meeste restzetels.

Hoe meer partijen meedoen die geen enkele zetel halen hoe meer restzetels er te verdelen zijn. Vorige keer waren dat er 8 maar gedurende de verkiezingsnacht nog 10 waarvan 3 voor de VVD.

Voor de duidelijkheid: partijen die de kiesdeler (vorige keer ruim 70.000 stemmen) niet halen maken geen kans op een restzetel.

Dus in Nederland met 1 duidelijke grootste partij klopt de stelling inderdaad dat stemmen op een partij die geen zetel haalt je stem weggeven aan VVD is.

Dat valt dus statistisch te onderbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SgtElPotato
Malarky schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:43:
In de huidige kieswet, door grootste gemiddelden, krijgen de grootste partijen automatisch de meeste restzetels.

Hoe meer partijen meedoen die geen enkele zetel halen hoe meer restzetels er te verdelen zijn. Vorige keer waren dat er 8 maar gedurende de verkiezingsnacht nog 10 waarvan 3 voor de VVD.

Voor de duidelijkheid: partijen die de kiesdeler (vorige keer ruim 70.000 stemmen) niet halen maken geen kans op een restzetel.

Dus in Nederland met 1 duidelijke grootste partij klopt de stelling inderdaad dat stemmen op een partij die geen zetel haalt je stem weggeven aan VVD is.

Dat valt dus statistisch te onderbouwen.
We weten helaas allemaal hoe dit werkt. Maar om zo nog een keer op de feiten gedrukt te worden is toch weer balen. De grootste partij (in dit geval de VVD) is dus theoretisch gezien gebaat bij zo veel mogelijk kleinere partijen voor meer verdeeldheid want als die de grens niet halen zal de VVD automatisch groter worden.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:05
@Malarky Ik zal niet op alles reageren maar je hebt in ieder geval nagedacht over het blok SP, PVDA en Groenlinks.

Qua programma zie ik wel opties om eruit te komen met die drie partijen.
Of het een realistisch programma wordt met alles wat ze willen laat ik in het midden.

Logische aanvullingen zijn het CDA en D66.
Alleen hoezeer die ook verantwoordelijkheid willen nemen. Dit is zelfmoord.
D66 is wel progressief maar ook hun achterban heeft zijn grenzen.
In die variant zijn zij de PVDA zogezegd.

Een minderheidsregering van D66, CDA en VVD is logischer.
De PVV gaat graag gedoogsteun geven vooral als het andere alternatief een volledig links kabinet is en ten tweede om FVD kiezers te overtuigen dat als ze iets voor elkaar willen krijgen in de toekomst men beter bij hun af is.
PVDA idem al kan ik mij voorstellen dat die de optie van oppositie willen overhouden.

[Voor 7% gewijzigd door D-dark op 14-03-2021 23:53]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MeTooPV
Wel de juiste data gebruiken als je dit soort "angst" verhalen verspreid

(Bron: https://www.kiesraad.nl/a...rverkiezing-15-maart-2017 )

Er waren in 2017 8 restzetels
VVD 2
PVV 1
CDA 1
SP 1
lijstencombinatie P.v.d.A. &GROENLINKS 1
D66 1
Partij voor de Dieren 1

Niet zo schokkend toch?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

MeTooPV schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:52:
Wel de juiste data gebruiken als je dit soort "angst" verhalen verspreid

(Bron: https://www.kiesraad.nl/a...rverkiezing-15-maart-2017 )

Er waren in 2017 8 restzetels
VVD 2
PVV 1
CDA 1
SP 1
lijstencombinatie P.v.d.A. &GROENLINKS 1
D66 1
Partij voor de Dieren 1

Niet zo schokkend toch?
Die ik toch? Ik zei toch 8 restzetels, gedurende de verkiezingsnacht 10 waarvan toen 3 voor VVD.

Ik hou al jaren op Tweakers een uitslagen dashboard bij tijdens verkiezingen met realtime de verdeling van restzetels. Dus dat zit in mijn hoofd.

Daarin is heel goed te zien hoe grootste gemiddelden werken ten opzichte van overgebleven stemmen. Dat de grootste partij veel meer profiteert dan kleinere partijen.

Maar als er relatief weinig restzetels zijn dan ook weinig profijt van VVD. Maar elke partij die meedoet heeft altijd nog reststemmen. Meer partijen doen mee = meer reststemmen = meer restzetels = meer profijt voor VVD relatief. Zeker als dat veel partijen zijn die toch geen zetel halen. Die maken namelijk allemaal geen kans op de restzetel.

Deze keer doen extra veel partijen mee, dus wie weet wel 11 of 12 restzetels.

Het blijven restzetels, dus het levert geen 10 zetels op, maar kan zeker het verschil maken nu elke coalitie optie het sprokkelen van zetels is.

[Voor 25% gewijzigd door Malarky op 15-03-2021 00:23]

• MeTooPV
Ja, het grootste gemiddelden systeem verdeeld de restzetels uiteindelijk ongeveer naar de gemiddelde keuze van de kiezers. Neem aan dat we beide het systeem wel kennen.
Dat de VVD die 21,3% van de stemmen haalt 2 van de 8 restzetels haalt is toch ook niet zo absurd?

Je zou ook een nieuwe kiesdeler kunnen bepalen, waarbij je de stemmen op de partijen die de eerste kiesdeler niet hebben gehaald niet meer meetelt. Als je dan weer de zetels verdeelt, krijg je vrijwel dezelfde uitkomst (in 2017 geen verschil).
Als je dus stemt op een partij die de kiesdrempel niet haalt, dan stem je op wat er gemiddeld gestemd is, niet op de grootste partij.

• Silvos
D-dark schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:50:
[...]
Een minderheidsregering van D66, CDA en VVD is logischer.
De PVV gaat graag gedoogsteun geven vooral als het andere alternatief een volledig links kabinet is en ten tweede om FVD kiezers te overtuigen dat als ze iets voor elkaar willen krijgen in de toekomst men beter bij hun af is.
PVDA idem al kan ik mij voorstellen dat die de optie van oppositie willen overhouden.
Ik snap waar je heen wilt maar toch denk ik dat een minderheidsregering het geen 4 jaar gaat redden. Er moet de komende jaren een paar serieuze knopen worden doorgehakt en bij gedoogsteun is de kans groot dat er vroeger dan later iets gaat stranden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-03 14:37
gambieter schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:27:
[...]

Yep. Maar dit boeit de PVV stemmer niet (ik ken er genoeg in mijn familie). De PVV past totaal niet bij de Nederlandse politiek en snap ook niet waarom dit mag. Alleen al daarom zou de PVV nooit mogen regeren.

En dan Wilders gaat huilen dat zijn stemmers worden genegeerds doordat iedereen de PVV uitsluit is weer een mooi stukje populistisch gebrabbel. Democratie betekent letterlijk "volksheerschappij" en zodra de andere partijen samen uitkomen op een meerderheid regeert dus een meerderheid van de door het volk gekozen vertegenwoordigers.

Of hij moet zich matigen of niet zeuren.

Ik verwacht zelf VVD+CDA+D66+CU wederom of gedoogd met meerdere partijen. Links zal wel weer in de oppositie gaan. Hopelijk kunnen ze in in 2025 beter overtuigen.

Mijn voorkeur: VVD+D66+GL+PVDA. Kan VVD weer mooi de baas uithangen maar nemen we hopelijk de aankomende klimaat problematiek een stuk serieuzer.

[Voor 14% gewijzigd door n3z op 15-03-2021 09:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
n3z schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Yep. Maar dit boeit de PVV stemmer niet (ik ken er genoeg in mijn familie). De PVV past totaal niet bij de Nederlandse politiek en snap ook niet waarom dit mag. Alleen al daarom zou de PVV nooit mogen regeren.

En dan Wilders gaat huilen dat zijn stemmers worden genegeerds doordat iedereen de PVV uitsluit is weer een mooi stukje populistisch gebrabbel. Democratie betekent letterlijk "volksheerschappij" en zodra de andere partijen samen uitkomen op een meerderheid regeert dus een meerderheid van de door het volk gekozen vertegenwoordigers.

Of hij moet zich matigen of niet zeuren.

Ik verwacht zelf VVD+CDA+D66+CU wederom of gedoogd met meerdere partijen. Links zal wel weer in de oppositie gaan. Hopelijk kunnen ze in in 2025 beter overtuigen.

Mijn voorkeur: VVD+D66+GL+PVDA. Kan VVD weer mooi de baas uithangen maar nemen we hopelijk de aankomende klimaat problematiek een stuk serieuzer.
Als Links door gaat met het negeren van hun traditionele achterban, de arbeider, dan gaat het 'm in 2025 ook niet worden. Persoonlijk denk ik dat Links een keer serieus met de PVV in gesprek zou moeten gaan. Als beide kanten serieus bereid zijn water bij de wijn te doen dan is er genoeg overlap. Het grootste probleem is dat ze dit niet aan hun kiezers zouden kunnen verkopen.

Overigens laat je taalgebruik wel goed zien hoe jij over de situatie denkt en hoe serieus je een enorm aantal Nederlandse kiezers neemt. Democratie zou niet gelijk moeten staan aan een dictatuur van de meerderheid.

• n3z
ErikT738 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Als Links door gaat met het negeren van hun traditionele achterban, de arbeider, dan gaat het 'm in 2025 ook niet worden. Persoonlijk denk ik dat Links een keer serieus met de PVV in gesprek zou moeten gaan. Als beide kanten serieus bereid zijn water bij de wijn te doen dan is er genoeg overlap. Het grootste probleem is dat ze dit niet aan hun kiezers zouden kunnen verkopen.

Overigens laat je taalgebruik wel goed zien hoe jij over de situatie denkt en hoe serieus je een enorm aantal Nederlandse kiezers neemt. Democratie zou niet gelijk moeten staan aan een dictatuur van de meerderheid.
Ons systeem IS een "dictatuur" van de meerderheid. Is ook niet mijn favoriete systeem, maar dit is waarmee we het moeten doen.

Grappig dat je het systeem noemt maar niet de PVV wat letterlijk een dictatuur is als partij.

Met de traditionele achterban heb je gelijk. Daarom verwacht ik niets van links, ook niet in 2025 als ze zo doorgaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 20:42
Lordy79 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:59:
Op basis van de laatste peilingen van M. De Hond kom je op het volgende en ik vul zelf een paar dingen in om te overzichtelijker te maken:

VVD 31
CDA 18
D66 17
PvdA 11
SP 10
GL 8
PvdD 6
CU 6
SGP 3
JA21 3
Volt 3
Rest 34
Ik vind het echt waardeloos dat de VVD nog steeds de grootste is en houd mijn hart vast indien ze dat weer zullen zijn.

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:53
In het Nieuwsuur interview met Joost Eerdmans gaf hij aan dat ze 8 zetels in de eerste kamer hebben en het dus, ondanks verwacht een paar zetels in de tweede kamer, toch een interessante partij zullen zijn om een coalitie mee te vormen. Wordt de eerste kamer meegenomen in jullie coalitie vormingen?

• Sissors
mgizmo schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:35:
In het Nieuwsuur interview met Joost Eerdmans gaf hij aan dat ze 8 zetels in de eerste kamer hebben en het dus, ondanks verwacht een paar zetels in de tweede kamer, toch een interessante partij zullen zijn om een coalitie mee te vormen. Wordt de eerste kamer meegenomen in jullie coalitie vormingen?
Het is een goed punt in principe, je wil ook een meerderheid in Eerste Kamer. Of je daarvoor nou een JA21 wil is twijfelachtig, gezien er goede kans is dat ze over 2 jaar toch die zetels weer kwijt zijn.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:37
Ik snap de wens van een links+CDA coalitie wel, maar dat is niet logisch. Op een hoop gebieden is het CDA conservatiever en rechters dan de VVD.

Een CDA en PvdD in 1 coalitie is ongeveer de meest onlogische combinatie in Nederland. 1 van de 2 verraad z'n eigen achterban dan. Alleen PVV/FvD en Bij1 is denk ik nog een stapje onlogischer.

Dan zie ik eerder nog een VVD/GL/D66/SP/PvdA coalitie ontstaan, evt. nog PvdD erbij voor de links/rechts balans een wat ruimere meerderheid.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:34

polthemol

Moderator General Chat
ErikT738 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:16:
[...]

de partijen aan de linkerkant zijn qua grote problematiek eigenlijk alleen maar Groen Links, PVDD en D66 (al is dat centrum maar goed). De SP is te extreem, vooral met hun anti-EU visie (hiermee kun je de grote dossiers zoals bv. klimaatproblematiek niet aanpakken). Als ik hun programma's bekijk (heb de meeste verkiezingsprogramma's doorgelezen), wordt 'de arbeider' daarbij gewoon genoemd. Ze vechten wel met het frame wat is opgelegd, waarbij 'links' zelfs verworden is tot een scheldwoord haast. Voor veel van hun punten vind je in Nederland gewoon draagvlak bij een ruime meerderheid. Het is bijna GOP vs. Democraten op dat gebied :P

Dan zie je dat gij GL, PVDD en D66 klimaat een groot dossier is, de PVV negeert dit bijna totaal, dan ben je klaar met welke samenwerking dan ook.

Ik denk daarbij dat je niet met de PVV moet willen samenwerken, gezien het geen partij is waar je lid van kunt worden. Je bent dus afhankelijk van de nukken van Wilders en dat is het dan wel.
moet je in gesprek gaan dan met afbraakpolitiek of partijen die zichzelf buiten een democratisch proces plaatsen? Totale intolerantie voor intolerantie zou het devies moeten zijn en dus gaat de PVV maar weer in het hoekje zitten om daarna tegen de belangen vna hun eigen stemmers in te gaan wanneer het erop aan komt :) Waarom denk je dat Rutte 3 keer in debat wil met de PVV? Misschien omdat ze het over het gros van de punten toch eens zijn met elkaar, met name op economisch gebied? ;)

Wat ik als mogelijk zie:
VVD + CDA + CU + D66

wat ik als wenselijk zie en mogelijk:
VVD (hier kun je niet om heen) + D66 + GL en dan met name voor het klimaatbeleid maar dat zal hem niet gaan worden tenzij de CDA heel veel klappen gaat krijgen.

Je ziet echter dat het CDA MET Wobke Hoekstra die over werkelijk elke hobbel struikelt, nog altijd een stevige partij lijkt te blijven. Bizar gewoon.

[Voor 8% gewijzigd door polthemol op 15-03-2021 10:52]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:36
Ik denk dat één van de weinige “spannende zaken” nog is of CDA of D66 de derde partij wordt (en daarmee in feite dus grootste potentiele coalitiepartner (PVV even buiten bewchouwing latende).

Zou het coalitielandschap er heel anders uitzien als het bijv D66 19 , CDA 18 wordt of visa versa?

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
polthemol schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:49:
[...]

moet je in gesprek gaan dan met afbraakpolitiek of partijen die zichzelf buiten een democratisch proces plaatsen? Totale intolerantie voor intolerantie zou het devies moeten zijn en dus gaat de PVV maar weer in het hoekje zitten om daarna tegen de belangen vna hun eigen stemmers in te gaan wanneer het erop aan komt :) Waarom denk je dat Rutte 3 keer in debat wil met de PVV? Misschien omdat ze het over het gros van de punten toch eens zijn met elkaar, met name op economisch gebied? ;)

Wat ik als mogelijk zie:
VVD + CDA + CU + D66

wat ik als wenselijk zie en mogelijk:
VVD (hier kun je niet om heen) + D66 + GL en dan met name voor het klimaatbeleid maar dat zal hem niet gaan worden tenzij de CDA heel veel klappen gaat krijgen.

Je ziet echter dat het CDA MET Wobke Hoekstra die over werkelijk elke hobbel struikelt, nog altijd een stevige partij lijkt te blijven. Bizar gewoon.
Ik vraag me serieus af of die andere partijen nou ECHT zo veel democratischer zijn dan de PVV. Op papier wel natuurlijk, maar de uiteindelijke beslissingen worden naar mijn weten maar zelden door de leden genomen. Verder stem ik zelf geen PVV ofzo, maar als je gaat zeggen dat Wilders niet zo moet huilen omdat hij wordt uitgesloten dan heb je wat mij betreft gewoon afgedaan.

Volgens mij wordt het CDA overigens volledig door Omtzigt in het zadel gehouden. Als hij voor zichzelf was begonnen dan zou Wobke het wel kunnen vergeten.

Edit - het zou overigens wel weer eens een lange formatie kunnen worden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
ErikT738 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:57:
maar als je gaat zeggen dat Wilders niet zo moet huilen omdat hij wordt uitgesloten dan heb je wat mij betreft gewoon afgedaan.
context: Wilders moet niet huilen dat hij wordt uitgesloten, omdat hij zjin partij weigert democratisch in te richten. By design is het de partij wilders, hij is het enige lid. Als je partij al niet democratisch is, dan moet je niet gaan mieren dat je je buiten het democratisch proces geplaatst voelt. Sterker nog: zijn programma (wat hij deze keer dan heeft) is dus gebaseerd op wat hij alleen bedenkt en verzonnen heeft, geen enkel mogelijkheid tot ledeninspraak. Als je daardoor al zo hard botst met andere partijen, dan gaan die je op voorhand wegstrepen, waraschijnlijk al helemaal als de achterban van die partijen geen trek heeft in de PVV.

Dus nee, totale intolerantie voor intolerantie is het devies, Wilders aan de kant zetten hoort daarbij.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 05:27
Volledig rechts kabinet, denk eerlijk gezegd dat het wel mogelijk zal zijn.

VVD + PVV + CDA + CU + JA21

Het zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar afhankelijk van de daadwerkelijke zetels die deze partijen zullen krijgen, wie weet.

JA21 kan nog wel eens een grote verassing worden.
Ik denk dat de principes van PVV uitsluiting toch weg zullen vallen voor een volledig rechts kabinet als de andere optie voor VVD/CDA een paars of zelfs links kabinet is.

Om de VVD kom je vrijwel niet omheen.
Enige andere mogelijkheden is dan dat links en de christelijke partijen samen een coalitie vormen, of dat D66 en PVDA samen met de VVD en CDA gaat regeren, maar of je PVDA zover krijgt? ik zie dat eerlijk gezegd ook niet gebeuren.

[Voor 23% gewijzigd door Crotchy op 15-03-2021 11:22]

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:25
Crotchy schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:18:
Volledig rechts kabinet, denk eerlijk gezegd dat het wel mogelijk zal zijn.

VVD + PVV + CDA + CU + JA21

Het zal waarschijnlijk niet gebeuren, maar afhankelijk van de daadwerkelijke zetels die deze partijen zullen krijgen, wie weet.

JA21 kan nog wel eens een grote verassing worden.
Ik denk dat de principes van PVV uitsluiting toch weg zullen vallen voor een volledig rechts kabinet als de andere optie voor VVD/CDA een paars of zelfs links kabinet is.
Dit gaat CU niet doen, want zo sociaal-economisch rechts zijn ze niet. En ook op klimaat gaan ze er niet echt uitkomen denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:17
De VVD zal de optie om met PVV te regeren heel lang openhouden, was het alleen maar om steeds tegen de linksere partijen te kunnen zeggen dat ze hun eisen moeten matigen omdat hij anders ‘gedwongen’ is om met de PVV in zee te gaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat Rutte enthousiast is om met Wilders in zee te gaan, maar de PVV gebruiken om een zo rechts mogelijk regeerakkoord te sluiten zie ik zonder meer gebeuren. En in die dynamiek zou er ook zomaar een ongelukje kunnen gebeuren (regeren is halveren voor linkse partijen) zodat we met een regering van VVD-PVV-CDA komen te zitten.

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-03 05:27
Sjurm schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:20:
[...]

Dit gaat CU niet doen, want zo sociaal-economisch rechts zijn ze niet. En ook op klimaat gaan ze er niet echt uitkomen denk ik.
Tegenover hun kiezers is het wel makkelijker uit te leggen, met het CDA kunnen ze een christelijk conservatief front vormen en er wat dingen door drukken.
PVDA zie ik ook echt niet met de VVD samen werken, daar hebben ze zich al een keer aan gebrand.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Philpend schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:26:
De VVD zal de optie om met PVV te regeren heel lang openhouden, was het alleen maar om steeds tegen de linksere partijen te kunnen zeggen dat ze hun eisen moeten matigen omdat hij anders ‘gedwongen’ is om met de PVV in zee te gaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat Rutte enthousiast is om met Wilders in zee te gaan, maar de PVV gebruiken om een zo rechts mogelijk regeerakkoord te sluiten zie ik zonder meer gebeuren. En in die dynamiek zou er ook zomaar een ongelukje kunnen gebeuren (regeren is halveren voor linkse partijen) zodat we met een regering van VVD-PVV-CDA komen te zitten.
denk dat dat drukmiddel niet zo hard gaat werken. De VVD neemt het de PVV nog altijd kwalijk dat ze zo liepen te rotzooien met hun gedoogsteun en een kabinet lieten vallen. Daarmee hebben ze zichzelf als zeer onbetrouwbaar bestempeld en dat is toch wel iets waar Rutte niet zo van is: fall in line is het devies en partijdiscipline (in het geval van regeren/gedoogsteun geld die partijdiscipline ook voor die partij).

• Sissors

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:56
Ik hoor het Rutte al wel zeggen hoor... "in het landsbelang... recht doen aan de uitslag... we gaan toch de optie heel serieus bekijken..."

Rutte is veel meer pragmatisch dan dogmatisch, denk ik, of wil zich in ieder geval zo presenteren.

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
Toch zal Rutte inderdaad tegen de linksen zeggen dat als ze het te bont willen maken qua eisen hij alsnog naar Wilders kan stappen. De vraag is hoe serieus dat te nemen is maar uiteindelijk is formeren ook een beetje blufpoker spelen.
VVD heeft als grote voordeel, en daar opende ik het topic ook mee, dat er eigenlijk geen coalitie mogelijk is ZONDER de VVD omdat de restgroep van PVV FvD en de echte kleintjes 35-40 zetels pakken.

En ik zie dan nog eerder VVD + PVV + CDA als "motorblok" dan PVV CDA en D66 want PVV en D66 is absoluut onverenigbaar.

• migchiell
Lordy79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:05:
Toch zal Rutte inderdaad tegen de linksen zeggen dat als ze het te bont willen maken qua eisen hij alsnog naar Wilders kan stappen. De vraag is hoe serieus dat te nemen is maar uiteindelijk is formeren ook een beetje blufpoker spelen.
VVD heeft als grote voordeel, en daar opende ik het topic ook mee, dat er eigenlijk geen coalitie mogelijk is ZONDER de VVD omdat de restgroep van PVV FvD en de echte kleintjes 35-40 zetels pakken.

En ik zie dan nog eerder VVD + PVV + CDA als "motorblok" dan PVV CDA en D66 want PVV en D66 is absoluut onverenigbaar.
Waarom zouden VVD en CDA liever met PVV in zee gaan dan met D66?
Of bedoel je dat de uitslag ze daartoe zal dwingen?
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:14:
Called it: VVD/CDA/D66/PvdA (CU is een twijfelgeval, waarschijnlijk niet nodig)
Called it? Heb jij de uitslag al? :)

[Voor 12% gewijzigd door migchiell op 15-03-2021 12:20]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:03
Called it: VVD/CDA/D66/PvdA (CU is een twijfelgeval, waarschijnlijk niet nodig)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:14

ultimateharry

Team Slayer:-)

migchiell schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:04:
[...]

Ik hoor het Rutte al wel zeggen hoor... "in het landsbelang... recht doen aan de uitslag... we gaan toch de optie heel serieus bekijken..."

Rutte is veel meer pragmatisch dan dogmatisch, denk ik, of wil zich in ieder geval zo presenteren.
Rutte is zeker de ultieme pragmaticus, maar ook dan ligt het niet voor de hand om met de PVV te gaan onderhandelen of zelf samenwerken.
Wilders zou alleen mee willen doen als hij een paar stevige punten uit zijn program krijgt gerealiseerd.
Aangezien die al voor een groot deel de rechtsstaat ernstig geweld aan doen (zie ook de beoordeling van de Nederlandse Orde van Advocaten) is dit ook voor de VVD een paar bruggen te ver.

En daarbij nog opgeteld het debacle rond de gedoogsteun van Rutte 1. Als de boel nu weer misloopt dan is dit ook direct het einde van Rutte lijkt me.

• migchiell
ultimateharry schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Rutte is zeker de ultieme pragmaticus, maar ook dan ligt het niet voor de hand om met de PVV te gaan onderhandelen of zelf samenwerken.
Wilders zou alleen mee willen doen als hij een paar stevige punten uit zijn program krijgt gerealiseerd.
Aangezien die al voor een groot deel de rechtsstaat ernstig geweld aan doen (zie ook de beoordeling van de Nederlandse Orde van Advocaten) is dit ook voor de VVD een paar bruggen te ver.

En daarbij nog opgeteld het debacle rond de gedoogsteun van Rutte 1. Als de boel nu weer misloopt dan is dit ook direct het einde van Rutte lijkt me.
Ik denk ook niet dat hij met de PVV wil samenwerken, maar wel dat hij daarmee zou kunnen dreigen om linksere potentiele coalitie-kandidaten te dwingen meer water bij de wijn te doen dan ze zouden willen :)

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:14

ultimateharry

Team Slayer:-)

migchiell schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
[...]

Ik denk ook niet dat hij met de PVV wil samenwerken, maar wel dat hij daarmee zou kunnen dreigen om linksere potentiele coalitie-kandidaten te dwingen meer water bij de wijn te doen dan ze zouden willen :)
Ja ok, maar die linksere kandidaten zijn ook niet gek, die weten dit ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Haha, ik hou me niet zo bezig met politiek, dus ben wel verbaasd dat VVD alsnog de grootste blijft en als ik dan die formaties hier zie opgesomd Rutte IV straks uit vrijwel dezelfde coalitie bestaat als Rutte III. Goed gekozen Nederland :P

• hoevenpe
migchiell schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:07:
Called it? Heb jij de uitslag al? :)
Nee, maar wat voor alternatief is er?

GroenLinks gaat na een slechte uitslag niet de regering in, PVV/FvD doen niet mee.
Zie nog eerder Rutte met Wilders dan dat de boeren van het CDA met de PvdD een deal sluiten.

Verrassend zou VVD/CDA/D66/SP zijn, maar dan zie ik nog eerder VVD/CDA/PVV/JA21 gebeuren (die laatste vanwege de Senaatszetels)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:04

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Droefsnoet schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
Haha, ik hou me niet zo bezig met politiek, dus ben wel verbaasd dat VVD alsnog de grootste blijft en als ik dan die formaties hier zie opgesomd Rutte IV straks uit vrijwel dezelfde coalitie bestaat als Rutte III. Goed gekozen Nederland :P
Veranderingen zijn eng, en grote veranderingen helemaal. Liever kiezen mensen voor stabiliteit, ook als dat betekent dat we gewoon rustig op dezelfde weg doorgaan. Wordt het veel beter? Nope. Veel slechter? Ach, we zullen de komende jaren toch niet wéér een toeslagenaffaire of herinrichting van de politie hebben, wat faliekant mis kan gaan.

Afstraffen voor gemaakte fouten doen we in Nederland alleen met partijen zonder twee V's en een D in de naam.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Lordy79

Lordy79

Fundamentalist

Topicstarter
migchiell schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Waarom zouden VVD en CDA liever met PVV in zee gaan dan met D66?
Of bedoel je dat de uitslag ze daartoe zal dwingen
Nee volgens mij lees je niet goed? Ik denk eerder dat VVD met PVV zal samenwerken dan D66 met PVV.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• n3z
Jeroenneman schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Veranderingen zijn eng, en grote veranderingen helemaal. Liever kiezen mensen voor stabiliteit, ook als dat betekent dat we gewoon rustig op dezelfde weg doorgaan. Wordt het veel beter? Nope. Veel slechter? Ach, we zullen de komende jaren toch niet wéér een toeslagenaffaire of herinrichting van de politie hebben, wat faliekant mis kan gaan.

Afstraffen voor gemaakte fouten doen we in Nederland alleen met partijen zonder twee V's en een D in de naam.
Dit, maar ook omdat Nederland inmiddels al bijna 15+ jaar gekaapt is door een ondemocratische populistische partij die geen enkele toegevoegde waarde heeft voor Nederland.

VVD is gewoon de veilige optie op rechts als je niet op de PVV wilt stemmen. Links ligt al twee verkiezingen voor pampus en lijkt er dit keer ook weer niet uit te komen.

De progressieve hoogopgeleiden vluchten naar de D66. Zie ook de grote steden.

Voor de rest is het vooral meer versplintering.

• Valorian
Droefsnoet schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:22:
Ik was niet verbaasd eerlijk gezegd. "Rally around the flag". Land in crisis en mensen volgen de leider (Rutte). Zag je ook in VS: Nog nooit haalde een verliezer zoveel stemmen als Trump dit jaar (méér dan Obama in zijn 2008-glorie-jaar). En het laten vallen van het kabinet was ook een strategisch slimme keuze, nu beginnen ze als het ware weer met een schone lei.

• Valorian
n3z schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:48:
[...]

Dit, maar ook omdat Nederland inmiddels al bijna 15+ jaar gekaapt is door een ondemocratische populistische partij die geen enkele toegevoegde waarde heeft voor Nederland.

VVD is gewoon de veilige optie op rechts als je niet op de PVV wilt stemmen. Links ligt al twee verkiezingen voor pampus en lijkt er dit keer ook weer niet uit te komen.
PVV is toch alleen op cultureel gebied rechts? Volgens mij zijn alle potentiele VVD'ers die naar PVV zouden willen daar al jaren heen. De mensen die tot voor kort nog VVD aanhingen liggen volgens mij niet voor de hand om over te stappen naar PVV.

• migchiell
Lordy79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:26:
[...]

Nee volgens mij lees je niet goed? Ik denk eerder dat VVD met PVV zal samenwerken dan D66 met PVV.
Inderdaad, ik las niet goed 8)7

Ik dacht te lezen dat je VVD/CDA/PVV waarschijnlijker vond dan VVD/CDA/D66.

• arbraxas
  • Laatst online: 27-03 10:40
Als 8 jaar Rutte wel iets heeft laten zien is dat er geen enkel heilig huisje bestaat.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• hoevenpe
arbraxas schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:14:
Als 8 jaar Rutte wel iets heeft laten zien is dat er geen enkel heilig huisje bestaat.
Mompelt iets over de hypotheekrenteaftrek, rekeningrijden, eurobonds en 130 op de snelweg.
Inderdaad...

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Waarom niet hetzelfde kabinet als we al hebben? Als ik peilingwijzer bekijkt komt men waarschijnlijk op voldoende zetels uit. VVD en CDA zijn dikke vrienden, D66 zal wel (makkelijk) toegeven om mee te mogen doen en CU vindt het allemaal wel prima zo.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migchiell
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:15:
[...]

Mompelt iets over de hypotheekrenteaftrek, rekeningrijden, eurobonds en 130 op de snelweg.
Inderdaad...
We krijgen ook nog € 1000 van hem, toch? :)

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:51
Valorian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:03:
[...]

PVV is toch alleen op cultureel gebied rechts? Volgens mij zijn alle potentiele VVD'ers die naar PVV zouden willen daar al jaren heen. De mensen die tot voor kort nog VVD aanhingen liggen volgens mij niet voor de hand om over te stappen naar PVV.
Het is een beetje van alles wat.

Wat betreft immigratie/cultuur zijn ze erg rechts.

Verder willen ze meer geld naar zorg/jeugdzorg/politie/wonen, de pensioenen naar 65 jaar. Dit zou je op de politie na als linkse punten kunnen noemen.

Ze willen uit de EU. Ze willen geen Islam in Nederland.

Ik zeg steeds "ze", maar zoals iemand eerder opmerkte; het is de partij van Geert, hij is enig lid en bepaalt alles. Dat zie je vaak bij populisten, de mond vol over democratie en afzetten tegen de "elite", maar zelf de boel niet zo inrichten. FvD deed dat wel enigzins, en die vechten elkaar de tent uit.

Het probleem voor bij voorbeeld een VVD is dat een PVV qua structuur helemaal niet in staat is om de besturen, daar zijn ze simpelweg niet op ingericht. Verder heeft Geert een aantal punten in het programma een aantal punten staan die simpelweg ongrondwettelijk zijn, en zo zet hij zichzelf buitenspel.

Rutten geeft naar mijn mening terecht aan dat hij daarom niet met de PVV wil regeren, en daar zal hij niet op terugkomen, ondanks wat een aantal mensen hier denkt.

Ik vind het jammer dat er zoveel stemmen naar partijen gaan die uiteindelijk ons niet verder gaan helpen, maar zou het het veel erger vinden wanneer de mensen die aan de macht zijn wel met de PVV willen regeren.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:49
Tk55 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:23:
Waarom niet hetzelfde kabinet als we al hebben? Als ik peilingwijzer bekijkt komt men waarschijnlijk op voldoende zetels uit. VVD en CDA zijn dikke vrienden, D66 zal wel (makkelijk) toegeven om mee te mogen doen en CU vindt het allemaal wel prima zo.
D66 en CU zijn geen vrienden, zeker als het gaat om ethische kwesties. CU wil nooit dat het voltooid-leven-plan van D66 erdoor komt en wil het ook niet doorvoeren als het "oordeel kamer" gelaten wordt, uberhaupt niet zolang zij deel uitmaken van het kabinet en dit plan is voor D66 erg belangrijk.
Tijdens de vorige formatie gaf het ook nogal wat strubbelingen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Virtuozzo
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Niet in het partijgedrag - wel in de zin van politieke marketing. Daar presenteert Geert de "partij" als "links", al is het misschien meer correct om te zeggen dat hij zijn kiezers gewoon niet corrigeert. Zowel in de kamer als in commissies is er een overweldigende overeenkomst in stemgedrag tussen VVD en PVV.

Er zijn kiezers die dat zien, maar die zien ook dat de PVV niet echt een partij is, veel meer gewoon een hefboom. Er hangt ook geen netwerk aan de partij, zoals bij de VVD.

De meeste kiezers zien dat echter absoluut niet. Toegegeven, het is complex om verder te kijken dan wat iemand zegt, naar wat iemand ook echt doet - zeker omdat met name de afgelopen drie jaar Geert zich meer is gaan concentreren op indirecte politieke effecten van stemgedrag dan directe. Toch blijft de overeenkomst in fundament en oriëntatie overeind.

De PVV is gewoon machtspolitiek en neo-klassieke politieke economie. Het is de saus van het "culturele" (als we dat überhaupt zo mogen noemen) wat als afleiding werkt. Als extreme prikkel, zogezegd.

In termen van electorale sociale geografie heeft de VVD niets meer te vrezen van de PVV. Dat was in het begin anders, na het schisma is met name Wiegel heel erg actief geweest op regionale en lokale niveaus om het door de PVV invullen van stoeltjes te voorzien van focus. Op zich ook logisch, de PVV was immers bedoeld om spreekwoordelijk links te laten happen, de onderbuik te kanaliseren (geen Fortuyn meer) en verdere verrechtsing te normaliseren.

Naarmate de PVV zich ontplooide is het in toenemende mate stemmen gaan vangen van segmenten van sociale geografie die traditioneel niet rechts / neoliberaal waren, maar veeleer in de middensegmenten tot aan links van de oude arbeiderszuilen zaten. PvdA gebied, CDA gebied.

Ik heb het idee dat kiezers net als partijen door de jaren heen onderschat hebben dat electorale focus voor bindingskracht binnen de conservatieve segmenten van politiek zich niet beperkt tot eigen politieke organisatie. Er is een verschuiving ontstaan waarbij met name de netwerken rondom de VVD zich zijn gaan richten op het geven van richting aan andere partijen via hun netwerken. Schoolvoorbeeld is D66, maar het CDA mag zich ook wel achter de oren krabben met hun stringente focus op de Business Club en het mantra van het zogeheten LPF effect. Zaken die niet herleidbaar zijn tot eigen kring, maar tot een Teldersstichting - en dat is het wetenschappelijke bureau van de VVD.

Politiek is een arena die vaak gezien wordt als iets anders dan elders in de samenleving. Het staat apart, het is anders, het is abstract - en zo meer. Politiek is echter gewoon politiek gedrag. Wat je bij een bestuur van een voetbalclub ziet, of bij een bejaardensoos, is niet anders. Wat we daar als bijvoorbeeld positief stellen, maar ook dat wat we als excessief of zelfs corrupt stellen, komt dus ook regulier bij "de politiek" voor. Aan de ene kant treft het mensen als normaal dat heren van de ene voetbalclub doen lobbyen bij een andere om een volgende club zich te laten engageren in het overnemen van draaiboek of speler zus of zo, maar wanneer de discussie over "de politiek" gaat dan is dat ineens iets wat niet kan - wat niet voor kan komen. Want, het is "politiek".

Nu ja, misschien zijn we zo gewend geraakt om te varen op de marketing van politiek dat het effectieve handelen iets is geworden wat gewoon buiten beeld valt. De afstand tussen de politiek en de burger wordt absoluut verruimd vanuit initiatieven afkomstig uit delen van politieke organisatie - maar het is de burger die de ruimte daarvoor heeft laten vallen, en een patroon heeft geschapen van het electoraal belonen van het nemen van die ruimte. En dus ook het vergroten.

Heel nuchter gesteld, er zijn een aantal "scholen" van politiek in het Nederlandse. Er is daarbij een school aanwezig die zich gewoon niet beperkt tot wat als aannames voor gedrag gesteld wordt. Voornamelijk omdat in toenemende mate die school niet vanuit politieke organisatie aangedreven wordt, maar vanuit zich verzelfstandigende externe consultatie en belangenbehartiging - eigenlijk precies hetzelfde als in het VK, en in de VS.

Het is dan ook niet vreemd dat er focus ontwikkeld wordt op niet traditionele wijze om richting te geven aan hoe allerlei partijen zich bewegen. We kennen dat fenomeen al vanuit lobby. Externe consultatie heeft dat enorm doen verruimen. We weten ook dat al die advieslagen zich al twee decennia niet langer richten op het volgen van politiek, maar op het laten volgen door politiek. Dat men zich daar zou richten op het niet verbinden met één stukje politiek, maar het gebruik van politiek waar het uitkomt voor doelstellingen is niet eigenaardig. Als dit een zakelijk domein was, of een sociaal-cultureel, niemand zou er van opkijken. Echter bij de politieke arena passen we bias toe.

Anders gezegd: het is pure ironie dat we vaak babbelen over allerlei touwtjes die aan politiek hangen, maar als het aankomt op verkiezingen wringen we ons in bochten om ons maar wijs te maken dat het politiek is die de touwtjes knoopt.

• Virtuozzo
  • Niet online
Ora et Labora schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:34:
[...]

D66 en CU zijn geen vrienden, zeker als het gaat om ethische kwesties. CU wil nooit dat het voltooid-leven-plan van D66 erdoor komt en wil het ook niet doorvoeren als het "oordeel kamer" gelaten wordt, uberhaupt niet zolang zij deel uitmaken van het kabinet en dit plan is voor D66 erg belangrijk.
Dat is zacht uitgedrukt. Er ligt een heel reëel probleem. Dat wordt nog versterkt door een stukje bewustzijn wat bij de CU ontstaan is tijdens de afgelopen kabinetsperiode. Heel cru gezegd: D66 als "van" VVD, CU als "van" CDA - geen partners maar kleine jongens om te richten, en te melken. Met name het "afspraken zijn afspraken" moment is een punt geweest van "ok, afspraken zijn inderdaad afspraken, maar nu zijn we wakker".

Dat steekt best wel. Als we het dan over ethiek hebben, een volgende invalshoek. D66 maakt dit niets uit, men heeft zich aan rol verbonden. Bij een CU kom ik behoorlijk signalen tegen dat men ook daar een ethisch conflict heeft.

Ik moet zeggen, het confessionele van de CU is iets waar ik me altijd zorgen over zal maken (ook bij de CU is er een club die graag de Nashville verklaring wil omarmen, laat ik het zo zeggen), maar als ik de partij moet vergelijken verder dan die hoeksteen met een D66 dan is de CU de progressieve partij van de twee. Misschien meer correct om te zeggen, dan is de CU een daadwerkelijke partij. D66 functioneert als andermans gereedschap.

Men ligt daar best wel in de clinch met D66, echter voor meer dan voltooid leven. Enfin, dat is dan ook de reden waarom D66 de suggestie is gaan volgen om de PvdA te gaan masseren.

• hoevenpe
Interessant leesvoer in Trouw over de (on)mogelijkheid van een volledig rechtse regering:
De strijd op rechts heeft zich onder invloed van populistische partijen toegespitst op de vraag: van wie en voor wie is Nederland? Er zijn de Nederlanders van Rutte, waar iedereen bij mag horen zolang hij of zij hard werkt en zich in moet vechten op de voorwaarden van de meerderheid. Dit zijn rechtse Nederlanders die nog wel voordelen zien in internationale samenwerking, om de grote problemen van deze tijd op te lossen. En er zijn de Nederlanders van de PVV en Forum voor Democratie, die niets zien in Europa en die het Nederlanderschap en de verzorgingsstaat willen reserveren voor de (voormalig) christelijke meerderheid zonder niet-westerse migratieachtergrond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

Die progressieve hoogopgeleiden zouden zich eens wat beter in kunnen lezen 8)

Marketing /= handeling 8)

Er is slechts één aspect waarbij D66 "progressief" is in handelen, en dat is het cultuur-maatschappelijk domein, in politieke zin is dat zelfs beperkt tot slechts één kwestie: voltooid leven.

Buiten dat volgt D66 sinds het vertrek van Pechtold resoluut neo-klassieke politieke economie en machtspolitiek in handelen. Het helpt de partij dat men zich niet langer primair richt op de oude traditionele segmenten van de cyclus van "regeren is halveren", maar juist op wat ooit eerst in conservatieve kringen geïdentificeerd geworden is als de dubbele lijn van randstad/regio & stad/perifierie voor sociaal-progressief en een opvallend goed uitgewerkt targeting segment van leeftijd/loopbaan.

Anders gezegd, na het consolideren van primaire marketing voor primaire kring is men gaan vissen in andere vijvers dan traditioneel. Kost een paar jaar, maar blijkt prima mogelijk.

Versplintering, daar kan een heel eigen topic over gemaakt worden 8) Misschien is het meer van nut om te kijken naar de batenberekening - welk segment heeft nut bij versplintering, welk niet.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-03 15:13
Ora et Labora schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:34:
Hm. Hm zeker.

Alleen zowel CU als D66 zijn geen fundamentalistische partijen. Beide partijen zijn het pragmatisme niet vreemd. Hoewel CU confessionele wortels heeft, heeft het die ook wel in de ijskast gezet met de fusie van GVP en RPF (samen met SGP ooit "klein rechts"). Hoewel het principes heeft, voelt men bij CU ook de verantwoordelijkheid regeringsverantwoordelijkheid te dragen wanneer dat noodzakelijk is. Ook wanneer partijbeginselen daarbij een creatieve interpretatie vragen.

D66, intussen, is waarschijnlijk de meest pragmatische partij van Nederland. Als je er niet uitkomt met D66, dan zul je je serieus wat fundamentele vragen moeten stellen, wat mijn part.

En dat is precies de reden dat - deze eeuw dan toch - zowel D66 als CU terugkerende coalitiepartners zijn.

• Virtuozzo
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:50:
Interessant leesvoer in Trouw over de (on)mogelijkheid van een volledig rechtse regering:

[...]
Vrij naïef stuk.

Het valt me oprecht tegen van Boersema, die twee jaar geleden in een andere publicatie zich nog afvroeg of links en rechts wel reële termen waren voor het politieke landschap, dat hij in deze publicatie gewoon het draaiboek volgt en zelfs verkoopt.

Hij lijkt zelfs vergeten te zijn dat hij zelf twee verkiezingen geleden nog waarschuwde dat het "links" waar de VVD bij doet shoppen al sinds Kok geen links meer is geweest.

Dit leest meer als een artikel uit zijn begindagen toen hij over Rusland schreef en continu gecorrigeerd moest worden voor feiten en vergeten perspectief.

Begrijp me niet verkeerd, als we er van uit gaan dat de politieke arena de primaire is dan is de verkenning absoluut een pad om te volgen. Dat is het echter nooit, en we mogen ook niet vergeten dat vanuit de dominantie van machtspolitieke school het in die loopgraven van valstrikken van labels als "rechts" enkel om het verhaal gaat. Het handelen is irrelevant. Zolang het verhaal maar richting geeft aan denken bij ordeningsvraagstukken.

Er is geen strijd om de rechtse kiezer - die is al jaren en jaren geleden gewonnen. Het zit gewoon allemaal in een toolbox.

Er is weinig kans op een rechts kabinet? Dat is nooit het hele punt geweest. Rechts, links, al die labels hebben nooit functie gehad behoudens het verdeel & heers draaiboek. Electorale instrumentatie, niets meer, niets minder.

Nederland is een planeconomisch land waar het om het gebruik van en beheersing van toegang tot overheid gaat - en alles wat daarbij als omzetmodel toegevoegd kan worden. Ik noem maar één aspect, maar er heeft altijd een gigantische kloof gelegen tussen al die stromingen van ideologische marketing en het daadwerkelijke politiek-bestuurlijke handelen.

Termen als rechts en links zijn gewoon weinig slim om te hanteren. Het gaat om welk ordeningsmodel de basis is voor beleid.

Wat de saus van marketing ook gaat zijn, het wordt een machtspolitiek kabinet op neo-klassieke grondslagen voor politieke economie.

• Jeroenneman

Jeroenneman

[...]

Helaas wel. Ik kom waarschijnlijk ook weer uit bij D66. Ondanks de ongelooflijke blunder die het leenstelsel is.

Maar tja, bij GL/PvdA/SP/PvdD kun je niet links beleid binnenlands hebben, en wat afgezwakter buitenlands beleid (al is D66 ook niet perfect). Als ik de GL Facebook zie, dan springt spontaan dat "Woke" liedje van Lubach aan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• n3z
Jeroenneman schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:40:
[...]

Helaas wel. Ik kom waarschijnlijk ook weer uit bij D66. Ondanks de ongelooflijke blunder die het leenstelsel is.

Maar tja, bij GL/PvdA/SP/PvdD kun je niet links beleid binnenlands hebben, en wat afgezwakter buitenlands beleid (al is D66 ook niet perfect). Als ik de GL Facebook zie, dan springt spontaan dat "Woke" liedje van Lubach aan.
Ik ervaar hetzelfde en twijfel dus ook nog flink.

Waar ik mij vooral aan stoor dat er geen echte grassroots linkse partij is in Nederland (SP een beetje denk ik). Die zich echt tussen de arbeiders mengt en niet elitair overkomt.

Op dit moment zie ik ze alleen van verkiezing tot verkiezing, terwijl een echte grassroots partij NU AL moet vechten voor 2025 bijvoorbeeld.

Dat wordt veel wikken en wegen de komende twee maanden.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:58
Lordy79 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:05:

Ik heb in een ander topic in dit forum al eens een keer geroepen:

VVD / CDA / D66 / PVDA + GL

PvdA en GL moeten nu gewoon de handen ineen slaan. Zonder PVDA geen GL in de regering en andersom. Gaan ze niet samen optrekken, dan krijg je alsnog een centrum rechtse regering waar je als enige linkse partij (PVDA of GL) compleet overlopen wordt door VVD/CDA. Met beide partijen kun je toch wat meer gewicht in de weegschaal leggen. En Rutte zal in dat geval ongetwijfeld dreigen om met de PVV te gaan praten, but who cares. Dat gaat er toch niet komen. En als het er toch komt, staan we binnen 2 jaar weer in het stemhokje.

En dat zeg ik als niet PvdA/GL stemmer...

• Jeroenneman

Jeroenneman

n3z schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Ik ervaar hetzelfde en twijfel dus ook nog flink.

Waar ik mij vooral aan stoor dat er geen echte grassroots linkse partij is in Nederland (SP een beetje denk ik). Die zich echt tussen de arbeiders mengt en niet elitair overkomt.

Op dit moment zie ik ze alleen van verkiezing tot verkiezing, terwijl een echte grassroots partij NU AL moet vechten voor 2025 bijvoorbeeld.

Dat wordt veel wikken en wegen de komende twee maanden.
De SP is voor mij op de meeste punten wel redelijk goed, maar hun visie op de zorg met een nationaal zorgfonds vind ik dermate naïef dat ik ze geheel weggestreept heb.
We hadden vroeger een publiek fonds, dat leverde weinig op. Engeland heeft de NHS, dat kampt ook met flinke wachttijden.

En zorg is (niet alleen voor mij) een dermate belangrijk punt, dat ik een partij puur daarop kan laten vallen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:29:
Mocht de nood aan de man komen, dan heeft Mark nog een variant van "nationale eenheid" concept draaiboek, voor VVD / CDA / D66 / PvdA / GL voor connotatie van crisis, herstel en de marketing truc van "terug naar het normaal".
Mij analyse is dat de formatie al lang klaar is. De peilingen schuiven nauwelijks en de campagne was flut. Het wordt volgens mij VVD / CDA / D66 / GL. De eerste drie zijn het overduidelijk al met elkaar eens om verder te gaan. Uit de evaluatie zal CU denk ik afvallen omdat ze vermoedelijk vaak met morele bezwaren zaten en GL is nodig voor de vergroening om de klimaatdoelen te halen (en de schuld af te schuiven als dat niet lukt). GL is ook niet echt nodig voor een meerderheid als de peilingen uitkomen, dus ze zijn z.n. te negeren. Ergens niet goed zitten tellen :F

GL en volgens mij met name de lijsttrekker wil per se regeren. Dat heb je de afgelopen maanden vrij goed kunnen zien door een compleet gebrek aan oppositie bij de crisisaanpak bijvoorbeeld. Ook bij Nieuwsuur kwam dat uitgebreid aan bod.

Jammer voor GL in dat geval, want ik vermoed dat ze de volgende partij zijn die door deelname aan een rechtse coalitie met de nodige kleerscheuren achterblijven over een paar jaar. PvdA heeft daar volgens mij niet opnieuw zin in, ook niet met GL.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee