Met welk motief, precies? Dit klinkt als een vergelding - daar is weinig diplomatieks aan.
Die hebben dit tenslotte veroorzaakt. Dan wordt het een minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.
Ik denk persoonlijk dat de VVD net zoveel zetels krijgt na nieuwe verkiezingen want er is feitelijk niets veranderd. Rutte is en blijft een draaikont maar dat is wel wat Nederland nodig heeft om bestuurbaar te blijven.
Dit lijkt mij een miskenning van de situatie.
Wat er naar mijns inziens gebeurd is, is dat het vertrouwen in Rutte door de Kamer is opgezegd. De aanleiding daarvoor is een lange
track record van Rutte om betrokkenheid te ontkennen en, wanneer blijkt dat dat wel het geval is - te claimen dat zich verkeerd te hebben herinnerd. Voor een dossiervreter en controlfreak als Rutte zou dat op kritische dossiers hoogstens één keer mogen voorkomen.
Steen des aanstoots blijft de toeslagenaffaire. Het exacte moment is in die chaos slecht te duiden - maar ik vermoed dat het te maken heeft met Rutte's ontkenning zich met de zaak bemoeid te hebben. Totdat duidelijk werd dat hij zich er wél mee had bemoeid. En, u raadt het al, hij claimde dat hij zich dat niet herinnerde.
De Leden zijn dat - nog lang niet - vergeten. Nu is dit toch al een dossier waar leugen op leugen werd gestapeld. Maar, zo blijkt, deze pek bleef kleven door Rutte's selectieve geheugen. Er is toen geen motie van wantrouwen jegens de premier geweest. Maar, dat wil niet zeggen dat de Kamer het vertrouwen in de premier niet heeft opgezegd.
Ook in de nieuwe samenstelling, zo blijkt. Ik kan de aangenomen motie van afkeuring niet anders zien dan een motie van wantrouwen in Rutte zelf, als premier van Nederland. Niet in isolatie - maar als vaststelling na 10 jaar Rutte.
En dat maakt de zaak ook zo saillant. Rutte
claimt geen wetenschap meer te hebben gehad over gesprekken over Omtzicht - en dat zou eventueel ook wel waar kunnen zijn. Maar het punt is dat hij het vertrouwen van de Kamer - zeker in dat soort zaken - kwijt is.
Het was naar mijn beste inzicht een vergissing van de VVD om deze Mark Rutte naar voren te schuiven als lijsttrekker en kandidaat-premier. Hij mag 19 % of zo van de Nederlandse stemmen trekken. Maar dat is een feit dat verhult dat een meerderheid het vertrouwen in hem heeft opgezegd. Het maakt de verkiezingen een Pyrrhus-overwinning voor de VVD.
Dat alles is iets dat niet aan Kaag of Ollongren kleeft. Dus verdere suggesties zijn wat mij betreft whataboutisms
Over de zetelverdeling na een eventuele herverkiezing... Ik denk dat zelfs in de VVD twijfel zal gaan ontstaan over de positie van Rutte. En, er zullen zich toch mensen zich achter de oren gaan krabben, denk ik. Niet in hele groten getale - maar misschien met een procentje of 20% van eerdere kiezers - een zeteltje of 6, 7 afslag.
[
Voor 5% gewijzigd door
Helixes op 06-04-2021 10:06
]
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000