onderschat enkele dingen wel niet: 'rally around the flag' ten eerste, CDA krijgt de rekening voor de warrige manier van het kiezen van een lijsttrekken (wat daarna uitmond in een rare Hoekstra-Omtzigt publieke relatie), FvD heeft zich totaal gefocussed op het complotdenken, dogwhistles en vooral corona, er zijn genoeg boze mensen om hier zetels voor te geven.
Links heeft elkaar wat de tent uit gevochten en zien ook nog stemmen verloren gaan door strategisch stemmen op D66 / de VVD hun programma wat wat naar links zou schuiven vanwege kleine puntjes (naja, nog altijd niveau, 2 stapjes naar rechts, 1 naar links shuffle maar goed).
Wat ook nog kan meespelen is dat een PVV en in zkere zin FvD, ook relatief linkse zaken lijken aan te snijden op sociaal vlak, terwijl ze in de praktijk daar niet voor stemmen. Je veegt op die manier ook weer wat stemmen weg van de linkerflank.
Als laatste zal ook meespelen dat in de laatste 12 jaar eignelijk, op D66 nu na, er geen lpartij van de linkerflank serieus mee heeft mogen/kunnen doen. Resultaat is dat veel mensen hun stem als een verloren stem gaan beschouwen en de strijd maar op geven. Het voelt ook lekkerder natuurlijk als je op een partij stemt en die partij doet het goed, dan doe je mee (voor je gevoel). Als je stemt op een partij die inzakt/in de marge blijft hangen, dan zul je sneller je stem als verloren gaan zien.
Ik denk dat deze verkiezing een beetje een perfect storm was op dat punt en dat enkele partijen eens heel goed met elkaar om tafel moeten gaan zitten of ze niet gewoon moeten fuseren zodat je klaar bent met die intense verplsintering waardoor je keer op keer gepasseerd gaat worden.
Als ik even speel met coalitiechecker en ik mik het CDA er uit, dan is het enige kabinet wat je nog kunt krijgen met alle uitsluitingen VVD + D66 + PvdA + SP (hoogst onwaarschijnlijk te noemen). Alles daarna is 5 partijen of meer (net zo onwaarschijnlijk).
[
Voor 6% gewijzigd door
polthemol op 18-03-2021 09:41
]