Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:07
Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:10:
[...]

Omdat ze zonder D66 geen kabinet hebben. Zelfs met een PVV en FvD er bij hebben ze geen meerderheid. Dan heb je ook nog JA21 nodig ofzo. En dat kunnen ze echt niet verkopen. (Als ze JA21 en FvD al samen in één kamer kunnen krijgen)

Het hangt dus volledig op met wie D66 wil samenwerken. Want een gefaalde formatie is vooral een falen van Rutte en gaat VVD ook veel stemmen kosten.
Sorry maar wat een simpele reactie is dat. Denk je echt dat *knip* Rutte dit niet kan afwentelen op de D66 als de D66 dwars gaat liggen? Dan ken jij Rutte nog niet goed genoeg. Ze zijn aan elkaar veroordeeld.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 18-03-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:43
Robkazoe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Sorry maar wat een simpele reactie is dat. Denk je echt dat teflon Rutte dit niet kan afwentelen op de D66 als de D66 dwars gaat liggen? Dan ken jij Rutte nog niet goed genoeg. Ze zijn aan elkaar veroordeeld.
Natuurlijk kan hij dat. Maar zijn imago als perfecte onderhandelaar en stabiele leider krijgt wel een klap.

En wat j zegt klopt. Ze moeten wel samen. Maar dat betekent ook dat D66 daadwerkelijk wat in te brengen heeft deze keer.

[ Voor 12% gewijzigd door Philip Ross op 17-03-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:26:
[...]

Natuurlijk kan hij dat. Maar zijn imago als perfecte onderhandelaar en stabiele leider krijgt wel een klap.

En wat j zegt klopt. Ze moeten wel samen. Maar dat betekent ook dat D66 daadwerkelijk wat in te brengen heeft deze keer.
Alsof hem dat maar een zetel kost... De zetels zijn al binnen. Dat trekt ie wel weer recht de komende vier jaar als premier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
VVD D66 Lijkt gegeven
Spannend wat de echte uitslag zal zijn maar een combi met CDA lijkt nog goed mogelijk en dan zullen ze snel klaar zijn...lastige dingen (Corona) dumpen bij CDA. onderwijs D66, defensie/justitie VVD en wat pret portfolios voor VVD/D66

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:52
D66 sorteert al duidelijk voor op de regering gezien de toespraak.
PVV Wilders verwacht oppositie maar laat de deur op een kier voor samenwerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:30
D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:41:
D66 sorteert al duidelijk voor op de regering gezien de toespraak.
PVV Wilders verwacht oppositie maar laat de deur op een kier voor samenwerking
D66 zie ik ook echt niet met pvv gaan.

Vanmiddag hoopte ik op vvd d66 GL PvdA en volt maar denk niet dat PvdA en GL met zo'n verlies mee willen doen.

Hoop nu op vvd d66 cda en volt. Zie het liefst een zo progressief mogelijk kabinet maar ben benieuwd of cda zich daar in kan schikken.

Cu hoop ik heel erg van niet. Zou ik als d66 voor gaan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-10 17:22
Crysania schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:03:
[...]

Vanmiddag hoopte ik op vvd d66 GL PvdA en volt maar denk niet dat PvdA en GL met zo'n verlies mee willen doen.

Hoop nu op vvd d66 cda en volt. Zie het liefst een zo progressief mogelijk kabinet maar ben benieuwd of cda zich daar in kan schikken.

Volt gaat echt niet in dat bootje stappen al werd de rode loper voor ze uitgelegd. Die moeten zich eerst Den Haag nog eigen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
CU is nergens voor nodig op basis van de huidige peilingen. VVD, D66 en CDA is genoeg voor een meerderheid. De oude club kan verder gaan, al zullen wat ministeries van eigenaar wisselen. Vorige keer hadden ze een vierde partij nodig voor die meerderheid, maar CU ligt lastig qua standpunten in combinatie met D66.

Als je een kleine partij wil als vierde partner dan kan je theoretisch ook SGP, JA21 of Volt nemen. Op moment van schrijven hebben die ieder 3 zetels. SGP zal ook lastig liggen net als CU voor D66. Geen idee hoe extreem JA21 is in de opvattingen, anders blijft eventueel Volt over. Een snelle blik op de standpunten van Volt doet denken dat ze nog wel passen bij een combinatie van VVD, D66 en CDA. Kom je op moment van schrijven op 80 zetels uit voor de coalitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:21
[...]

Op basis van de huidige Exitpoll hebben in principe zelfs Volt niet nodig, CDA VVD en D66 zou een nipte meerderheid halen. Op zich zou ik Volt wel een leuke en goed passende toevoeging vinden maaar ik betwijfel of ze als nieuwe partij gelijk willen meeregeren. Dat kan ze maken of breken. Als de Exitpolls net niet kloppen en er echt een vierde partij nodig is komen ze misschien alsnog in beeld omdat ze makkelijker over te halen zullen zijn qua standpunten dan PvdA of Groenlinks (die sowieso wellicht vanwege verlies wellicht niet al te happig zijn op deelname).
https://nos.nl/collectie/...grote-winst-tweede-partij

Een ander scenario is dat het CDA vanwege hun grote verlies niet mee wil doen. Maar dat gat kan realistisch gezien alleen opgevuld worden door Groenlinks + PvdA maar het lijkt mij niet logisch dat Rutte een goede samenwerking met CDA daarvoor verruilt. Zeker niet omdat Groenlinks net zo hard heeft verloren als het CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:30
Tuttel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Volt gaat echt niet in dat bootje stappen al werd de rode loper voor ze uitgelegd. Die moeten zich eerst Den Haag nog eigen maken.
Ik denk als ze de kans krijgen dat ze echt wel instappen. Zo kome ze in ieder geval over. Constructief meedenken. Dat kan zeker samen in een kabinet gezien ze in veel opzichten heel dicht tegen d66 aan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:55
Motorblok met korte lijntjes naar Volt en Ja21. Voor de zomervakantie zijn ze eruit...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:21
Crysania schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:30:
[...]

Ik denk als ze de kans krijgen dat ze echt wel instappen. Zo kome ze in ieder geval over. Constructief meedenken. Dat kan zeker samen in een kabinet gezien ze in veel opzichten heel dicht tegen d66 aan zitten
Wie weet, stel je voor dat zij die ene nieuwe minister van Europa mogen leveren, wellicht is dat een overtuigend aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Het lijkt erop dat D66 toch iets minder gaat scoren dan de exit poll aangeeft. PvdA profiteert daarvan.

Maar goed nu maar even slapen en morgen zien we t wel.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:10
CMD-Snake schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:26:
[...]
Vorige keer hadden ze een vierde partij nodig voor die meerderheid, maar CU ligt lastig qua standpunten in combinatie met D66.
Vergis je niet: de CU zit op veel vlakken net zo links van VVD en CDA als D66. Op b.v. het gebied van milieu (zojuist benoemd door Kaag als belangrijk thema) zouden deze 2 prima samen op kunnen trekken. Het zijn enkel de (medisch) ethische punten waar ze diametraal tegenover elkaar staan. Het lijkt er op dat van beide kanten de rek er wat dat betreft wel uit is, dus ik zie het ook niet gebeuren dat ze er weer bij gehaald worden, maar generiek stellen dat CU te lastig ligt qua standpunten is te simpel.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Lordy79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 00:08:
Het lijkt erop dat D66 toch iets minder gaat scoren dan de exit poll aangeeft. PvdA profiteert daarvan.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-10 23:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Dank u! Dat is inderdaad mijn bron.

CDA lijkt te ook nog iets slechter te doen omdat de Boerenpartij afsnoept. Het wordt dus nog spannend of VVD/D66/CDA zonder een 4e partij zouden kunnen formeren of dat ze nog een 4e partij MOETEN nemen om een meerderheid te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:18
VVD, D66 en CDA.. CU hebben ze waarschijnlijk niet meer nodig voor een meerderheid.. In feite dus gewoon weer nagenoeg hetzelfde kabinet als Rutte III.. Dit waren dan met recht verkiezingen voor Jan met de korte achternaam.. Ondanks de opkomst van allerlei nieuwe kleine splinterpartijen die een coalitie vormen er niet makkelijker op maken.. Van de coalitiepartijen lijkt alleen CDA daar onder geleden te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
Inflatable schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 04:45:
VVD, D66 en CDA.. CU hebben ze waarschijnlijk niet meer nodig voor een meerderheid.. In feite dus gewoon weer nagenoeg hetzelfde kabinet als Rutte III.. Dit waren dan met recht verkiezingen voor Jan met de korte achternaam.. Ondanks de opkomst van allerlei nieuwe kleine splinterpartijen die een coalitie vormen er niet makkelijker op maken.. Van de coalitiepartijen lijkt alleen CDA daar onder geleden te hebben..
Er zal deze keer ook weinig veranderen. Maar ik denk dat we het eens zijn dat we een grote verandering zien, dat Nederland wat meer progressief wordt dan dat het al was.

Dat is vindt ik zelf een hele mooie vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:23
De samenstelling in de eerste kamer is ook nog wel relevant. De grootste 3 uit de uitslagen staan op 28 zetels, dat is 10 tekort voor een meerderheid.

Momenteel werkt het kabinet ook met een minderheid in de eerste kamer, in die zin kan het wel. Iedere keer op zoek naar 10 zetels is echter geen sinecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crotchy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-03 08:56
DeKever schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 05:15:
De samenstelling in de eerste kamer is ook nog wel relevant. De grootste 3 uit de uitslagen staan op 28 zetels, dat is 10 tekort voor een meerderheid.

Momenteel werkt het kabinet ook met een minderheid in de eerste kamer, in die zin kan het wel. Iedere keer op zoek naar 10 zetels is echter geen sinecure.
JA21 heeft er 8, denk dat dat nog wel de meest voor de hand liggende partij is om mee te regeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Voorlopige prognose

VVD: 36 (+3)

D66: 24 (+5)

PVV: 17 (-3)

CDA: 15 (-4)

SP: 9 (-5)

PvdA: 9 (0)

FVD: 8 (+6)

GroenLinks: 7 (-7)

Partij voor de Dieren: 6 (+1)

ChristenUnie: 5 (0)

JA21: 4 (+4)

Volt: 3 (+3)

SGP: 3 (0)

DENK: 2 (-1)

VVD D66 CDA komt dus net tekort om zonder een 4e partij verder te gaan maar dit 'motorblok' is groter dan 4 jaar geleden dus je kan toevoegen:

SP - gaat niet met VVD
PvdA - zou kunnen
GL - denk niet dat Klaver dat wil met deze uitslag
PvdD - doen het niet met CDA
CU - heeft D66 geen zin meer in
Ja21 - zou kunnen maar misschien angst bij de groten voor gedoe Intern IPV nieuwe partij
Volt - idem als Ja21
SGP - gedoogsteun zou kunnen maar misschien botst dat ook met D66 ethische zaken

Het ligt dus nog steeds redelijk open. Het kan zijn dat 'het motorblok' alsnog 76+ zetels krijgt en geen hulp nodig heeft. Nog niet alles is geteld.

Alternatief is nog VVD D66 PvdA GL waarbij laatstgenoemden elkaar vasthouden en een blok vormen in het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Ik zie slechts een paar reëele en opties:
Sowieso VVD+D66.
Dan 2 van de volgende 3: CDA, PvdA, GL.
Of mogelijk alle 3 als GL&PvdA niet zonder elkaar willen en VVD niet zonder CDA wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22
Ik hoop nu stiekem op VVD, D66, CDA en GL.

Denk dat D66 en GL aardig op één lijn kunnen komen kwa klimaat en het verminderen van de veestapel. Daarnaast wil GL ook voor veel meer huizen zorgen, net als VVD. GL zal op alle overige punten wel buigen voor het klimaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
talkatoo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:54:

Denk dat D66 en GL aardig op één lijn kunnen komen kwa klimaat en het verminderen van de veestapel. Daarnaast wil GL ook voor veel meer huizen zorgen, net als VVD. GL zal op alle overige punten wel buigen voor het klimaat.
Hoop er ook op. Stabiel midden kabinet.

Denk alleen dat CDA met hun enorme verlies niet ook nog eens akkoord gaan met halvering veestapel. Dus dan een misschien toch PvdA in plaats van CDA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52

Yucon

*broem*

Tuttel schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:26:
[...]

Tja, op basis van de huidige polls zou VVD+D66+CDA voldoende zijn. Maar riant is het niet met 75 of 76 zetels. Dan zou meedoen door Volt in de vorm van gedoogsteun best een aardig opstapje kunnen zijn. Niet vol in de wind, wel aardig vooraan.

Ik volg het niet vreselijk goed maar oppervlakkig gezien lijkt dat zelfs voor alle betrokkenen een hele logische keuze. Of zit er op het gebied van landbouw ergens een onoplosbaar probleem?

[ Voor 16% gewijzigd door Yucon op 18-03-2021 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:38
talkatoo schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 06:54:

VVD en huizen bouwen? GroenLinks wil juist betaalbare woningen voor laag en midden inkomen en VVD juist niet lijkt mij?

Overigens hoop ik dat je gelijk hebt met betrekking tot GroenLinks erbij :P

[ Voor 7% gewijzigd door Amdwarrior op 18-03-2021 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54

Pierre

Van nature lui!

Zou de huidige samenstelling wederom geen optie zijn?

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Pierre schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:16:
Zou de huidige samenstelling wederom geen optie zijn?
D66 had aangegeven dat ze de medisch ethische kwesties niet nog een keer in het akkoord wilden vastleggen. Dat was voor CU een breekpunt. Zie het dus niet snel gebeuren nu D66 ook nog eens veel groter dan CDA is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:15
GroenLinks erbij zie ik niet gebeuren, helemaal nu ze ook dik hebben verloren tov 2017.

JA21 heeft ook veel zetels in de Eerste Kamer, maar die zijn veel te rechts voor D66 en willen ook niks doen aan het klimaat. Dat wordt hem ook niet.

Volt is te nieuw, hoewel die anders wel goed zou passen.

CU gaat het niet zien zitten om voltooid leven uit te moeten voeren.

Ik gok op VVD+D66+CDA met steun van enkele partijen op verschillende onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:10
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:18:
[...]

D66 had aangegeven dat ze de medisch ethische kwesties niet nog een keer in het akkoord wilden vastleggen. Dat was voor CU een breekpunt. Zie het dus niet snel gebeuren nu D66 ook nog eens veel groter dan CDA is.
De vraag is in hoeverre t een breekpunt zal zijn voor de CU met deze uitslag

[ Voor 3% gewijzigd door rik86 op 18-03-2021 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
rik86 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:23:
[...]

De vraag is in hoeverre t een breekpunt zal zijn voor de CU met deze uitslag
Denk dat de vraag dan is. Wat valt er wel te halen voor een CU als het medisch ethische van tafel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
BBTM schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 05:10:
[...]

Er zal deze keer ook weinig veranderen. Maar ik denk dat we het eens zijn dat we een grote verandering zien, dat Nederland wat meer progressief wordt dan dat het al was.

Dat is vindt ik zelf een hele mooie vooruitgang.
Mwah. Politico concludeerde juist dat de verre rechterflank wat gegroeid is:
The election produced something of a shakeup on the far right, which achieved its best combined result in recent history with an overall total of 30 seats but has become more fragmented.
https://www.politico.eu/a...ion-takeaways-mark-rutte/
En met CDA en VVD als kern van de coalitie kun je ook niet spreken van progressie. Inderdaad wel wat progressieve versplintering onder de nieuwkomers, maar dat heeft denk ik weinig impact. En D66 zal als junior partner (want dat is tweede zijn) ook weinig progressief kunnen verwezenlijken. Misschien een paar kleine puntjes om ze tevreden te houden, maar veel meer niet vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 17:13

polthemol

Moderator General Chat
Amdwarrior schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 07:16:
[...]

VVD en huizen bouwen? GroenLinks wil juist betaalbare woningen voor laag en midden inkomen en VVD juist niet lijkt mij?

Overigens hoop ik dat je gelijk hebt met betrekking tot GroenLinks erbij :P
groen links had toch een stembusakkoord met de pvda dacht ik?

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:23

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Poeh, het wordt er niet perse makkelijker op om een meerderheid te vinden.
Vvd+D66 zal wel gaan. Maar dan.

Veel verliezende partijen die niet mee zullen willen doen. En een belabberde zetelverdeling in de eerste kamer.

Minderheidskabinet here we come?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Groen links hoort er soieso niet bij. En dat wil hij ook niet denk ik...
De grootst verliezende partij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-10 15:20
Ik hoop echt op een iets progressiever kabinet. CU gaat hem niet worden met D66, de PVV is aartsvijand van D66 en in het verlengde daarvan JA21 en FvD ook. De partner zal of Volt, GL en/of PvdA moeten worden met als outsider PvdD (sorteerden voor op verantwoordelijkheid, maar VVD en CDA zijn misschien een te grote horde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Zie dat veel mensen Volt als optie zien. Naast dat ze al hebben aangegeven niet gelijk te willen regeren (want nieuwe partij die zich eerst wegwijs wil maken in Den Haag) zijn de standpunten van Volt nou ook niet direct verenigbaar met die van de VVD, zeker op economisch gebied.

Sterker, ik denk dat veel Volt-stemmers na een samenwerking met de VVD niet nog eens Volt gaan stemmen.

[ Voor 16% gewijzigd door Migrator op 18-03-2021 08:12 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

Als PvdA en GL vandaag nog besluiten eindelijk te fuseren dan zou het nog interessant kunnen worden. Dan kan die nieuwe partij met 18 zetels (derde partij in grootte dus!) aanschuiven bij VVD/D66. Effectief dus Paars III.
Wat ik waarschijnlijker acht is dat CDA toch weer aanschuift, maar met de huidige standen is dat niet genoeg - toch weer een vierde partij nodig, en met D66 die zich nu sterker voelt dan 4 jaar geleden zou dat niet de CU hoeven te worden. Toch Volt erbij? :+

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-10 17:22
Crysania schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:30:
[...]

Nee, in diverse interviews geven ze zelf ook al aan dat ze dat niet zien zitten.
Silvos schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:31:
[...]

Wie weet, stel je voor dat zij die ene nieuwe minister van Europa mogen leveren, wellicht is dat een overtuigend aanbod
Europa is niet iets wat je zomaar los kan trekken van andere departementen. Niet zonder reden is er de Raad van de Europese Unie met een wisselende samenstelling van de inhoudelijke ministers afhankelijk van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
VVD/D66/CDA met korte lijntjes naar Volt, Ja21 en waarschijnlijk ook CU/SGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
PatrickH89 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:06:
Ik hoop echt op een iets progressiever kabinet. CU gaat hem niet worden met D66, de PVV is aartsvijand van D66 en in het verlengde daarvan JA21 en FvD ook. De partner zal of Volt, GL en/of PvdA moeten worden met als outsider PvdD (sorteerden voor op verantwoordelijkheid, maar VVD en CDA zijn misschien een te grote horde).
schrijf pvdd maar af: hun visie op de wereld/economie staat echt totaal haaks op de VVD hun visie. Je gaat al ruzie krijgen over de hapjes die geserveerd zouden worden bij de formatie ;)

Groen Links zit volgens mij met een stembusakkoord met de PvdA, dus die beide kunnen niet tenzij samen.

Volt ga je niet willen als regering en als Volt zijnde: men heeft een jaar tot twee jaar nodig alleen al om het procedurele gedeelte te leren kennen van de tweede kamer. Ook nog regeringspartner worden is dan zelfmoord. Gezien hun visie op Europa is de VVD dan ook geen logische partner.

PVV is uitgesloten
FvD al helemaal
JA21 zou an sich kunnen, maar qua programma is het de FvD minus racist apps

CDA zou in revange modus kunnen gaan en toch deelnemen, de last van de CU ben je nu kwijt in ieder geval.

@Dido precies dat maar ze vechten elkaar de tent uit elke keer weer helaas :/

[ Voor 3% gewijzigd door polthemol op 18-03-2021 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Is JA21 niet de aftakking van FvD? Waarom zou je die in godsnaam er bij willen hebben?

Ik ga voor VVD + D66 + GL + PvdA
Maar dat durft de VVD waarschijnlijk niet aan. Te links.

al denk ik dat het VVD + D66 + CDA + ??? gaat worden

Die ??? wordt nog een leuke
CU-> die christelijke meuk blokkeert teveel (CDA gaat iets minder in het jezus gedoe mee)
Volt -> Zou ik leuk vinden. Kwam ook hoog op mijn lijstje maar eerst zien dan geloven?
PvdD -> Zou ik ook geen verkeerde vinden maar die gaan geloof ik niet zo goed met CDA?
JA21/SGP/DENK -> Moet je niet eens willen overwegen
SP -> Hmm geen idee waar dat mis gaat maar wellicht te links en socialistich voor de VVD weer?

[ Voor 93% gewijzigd door thewizard2006 op 18-03-2021 08:28 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:22
Aggressor schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:04:
Groen links hoort er soieso niet bij. En dat wil hij ook niet denk ik...
De grootst verliezende partij...
Jesse gaf in een interview al aan niet perse de oppositie in te willen. Maar dat het initiatief daarvoor bij D66 en VVD ligt.

Het afhaken van de onderhandelingen door GL is ze niet echt in dank afgenomen bij de vorige verkiezingen, dus denk dat ze graag een tweede kans willen. Helemaal als ze geloven dat we nog 9 jaar hebben om het klimaat om te draaien. Sterker nog, dan zou je verwachten dat ze het initiatief nemen en in ieder geval een poging doen. Jesse Klaver zijn eigen woorden: “we zijn bereid om elke rekening te betalen voor het klimaat”. Die rekening in de vorm van grote compromissen in ruil voor een strenger klimaat beleid zie ik daarom wel gebeuren.

Vanuit de oppositie kan GL niks, in een coalitie is GL schaakmat. Ze mogen blij zijn met elke % minder uitstoot die ze eruit ‘onderhandelen’. Ik denk daarom dat GL de ideale partij is naast de bekende 3. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
Ik hoop echt niet dat groen links erbij komt.
Liever CDA en nog een kleine partij.

"links" heeft flink verloren ...
Dan hebben we straks nog een links kabinet?
Ik hoop dat Rutte slimmer is.

Ik rij gemiddeld 33.000km per jaar...straks het rekeningrijden...liever niet.

[ Voor 66% gewijzigd door Aggressor op 18-03-2021 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blijf het raar vinden dat in een democratie 25 (17+8 ) zetels volkomen genegeerd lijken te worden. Heb op beiden niet gestemd en ben het ook niet met ze eens op veel vlakken.
Toch vind ik het raar, omdat je altijd dingen zal moeten laten liggen waar je t niet over eens wordt. Voor deze partijen zouden dat de dingen kunnen zijn waar de anderen grote bezwaren tegen hebben. Mogelijk willen ze dat niet, maar dat is dan aan henzelf en niet bij voorbaat door de rest bepaald.

fictief voorbeeld:
Een vervelend kind in de buurt dat vaak scheten en boeren laat en anderen uitscheldt mag ook meedoen met het spelletje, als hij belooft zijn gassen en verwensingen binnen te houden sportief mee te doen. Wil hij dat niet , dan doet ie niet mee, maar hij is niet bij voorbaat uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42

Thompson

Beeromaniac

thewizard2006 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:20:
Is JA21 niet de aftakking van FvD? Waarom zou je die in godsnaam er bij willen hebben?
Komen ze van FvD? Ja.

Maar zich zo profileren is (naar mijn idee) iets wat ze juist niet willen bereiken en denk ook dat ze het jammer zullen vinden als mensen dat zo zien.

Ja21 brengt namelijk wat belangrijke nuance aan in een aantal van de zaken waar FvD door sommigen juist op werd bekritiseerd. Tuurlijk, het is nog steeds een stevig rechtse partij. Maar niet zo "extreem" als FvD.

Ben heel benieuwd of D66 in ieder geval het gesprek met ze wil aangaan / die deur open houden.
Ja21 heeft zelf uitgesproken dat een partij van te voren uitsluiten on-democratisch is (waar ik me wel in kan vinden) dus die zullen niet zomaar afwijzen. In een interview vanmorgen gaf Eerdmans ook al aan dat ze nu vertegenwoordigd zijn in Europa, lokaal en zeker ook stevig in de 1e kamer waarmee hij denk ik al een beetje zinspeelde op "wij willen wel een poging doen serieus mee te praten".

Beeromaniac

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Aggressor schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:30:

Het wordt dan geen links kabinet, maar een middenkabinet, perfect voor D66. Je kan in de formatie eigenlijk niet zonder D66. D66 heeft liever links dan rechts erbij, want dat maakt het gemiddelde beleid dichter bij hun eigen standpuntenm
Er moet iets gebeuren in de klimaatcrisis. Je betaalt relatief weinig voor hoeveel uitstoot je produceert (aanname: je rijdt niet elektrisch) en hoeveel je het wegennet belast. We kunnen niet op dezelfde voet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:35:

fictief voorbeeld:
Een vervelend kind in de buurt dat vaak scheten en boeren laat en anderen uitscheldt mag ook meedoen met het spelletje, als hij belooft zijn gassen en verwensingen binnen te houden sportief mee te doen. Wil hij dat niet , dan doet ie niet mee, maar hij is niet bij voorbaat uitgesloten.
Met 17 zetels is de PVV totaal niet interessant om mee samen te werken. Ze zijn gewoon niet nodig. En PVV is economisch gezien ook niet compatibel met VVD en D66. Denk maar aan klimaat, zorg en geld naar Europa. Dan heb ik het nog niet gehad over de anti Islam standpunten.

FvD is (nog?) Veel te instabiel om te regeren. 8 zetels is mooi en als Baudet de partij verder kan opbouwen en de onzin achterwege kan laten kan hij volgende keer wel 20 zetels halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
blijf het raar vinden dat in een democratie 25 (17+8 ) zetels volkomen genegeerd lijken te worden.
Ik dacht eerst dat je SP/GroenLinks/PvdA bedoelde, bizar dat die anno evenveel zetels krijgen als PVV en FvD samen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BBTM

Ik rij een even aantal kilometers per jaar en ben voor rekening rijden. Op de huidige voet verder is gewoon niet meer mogelijk, zo simpel is het.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
Lordy79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:40:
[...]

FvD is (nog?) Veel te instabiel om te regeren. 8 zetels is mooi en als Baudet de partij verder kan opbouwen en de onzin achterwege kan laten kan hij volgende keer wel 20 zetels halen.
Baudet is instabiel van zichzelf, los nog van alle neonazistische shit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
Formatie gaat volgens mij juist erg lastig zijn. Met name voor de 1e kamer. De enige optie om ook daar als "motorblok VVD/D66/CDA) een meerderheid te hebben is JA21 (8 zetels in de 1e kamer). Maar die sluiten qua standpunten niet echt aan bij D66 (zijn anti Europa, niet echt pro milieu maatregelen, etc.).

Ik denk dat het nog lang duurt voordat we weer een echt kabinet hebben. Langer dan veel mensen denken. Want ook 1e kamer is belangrijk om wetgeving te realiseren.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n

Dat vervelende kind wil zijn excuses niet eens aanbieden voor zijn vervelende gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:36
Bij1 nu toch een zetel zie ik.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
blijf het raar vinden dat in een democratie 25 (17+8 ) zetels volkomen genegeerd lijken te worden. Heb op beiden niet gestemd en ben het ook niet met ze eens op veel vlakken.
Toch vind ik het raar, omdat je altijd dingen zal moeten laten liggen waar je t niet over eens wordt. Voor deze partijen zouden dat de dingen kunnen zijn waar de anderen grote bezwaren tegen hebben. Mogelijk willen ze dat niet, maar dat is dan aan henzelf en niet bij voorbaat door de rest bepaald.
De linkse partijen hebben toch ook zo veel zetels? Het was overigens die partij met 17 zetels zelf die een keer de tweede partij met 20+ zetels buiten het kabinet hield met hun gedoogd instructie. En de verkiezingen daarna sloot hij zelf bij voorbaat Rutte al uit. Dan moet je niet gaan huilen als Rutte vervolgens dik wint en jou er niet meer bij wil hebben.
fictief voorbeeld:
Tsja, FvD en PVV willen wel maar dan enk onbeschoft zijn. Ze willen de rechtstaat afbreken, groepen discrimineren en meer van dat soort ongein. Dat is wat anders dan een keer een scheet laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lordy79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Met 17 zetels is de PVV totaal niet interessant om mee samen te werken. Ze zijn gewoon niet nodig. En PVV is economisch gezien ook niet compatibel met VVD en D66. Denk maar aan klimaat, zorg en geld naar Europa. Dan heb ik het nog niet gehad over de anti Islam standpunten.

ik zie het ook niet gebeuren hoor, maar zie liever een korte poging met als conclusie 'gaat m niet worden' dan bij voorbaat negeren. Islam standpunt zou in geval PVV typisch iets zijn dat ze in zouden moeten slikken, willen ze dat niet dan is het klaar. Ik verwacht ook dat PVV dit niet zou willen en liever oppositie voert, maar ze zouden dan in ieder geval ook niet meer kunnen zeggen dat ze uitgesloten worden.

is voor mij een beetje principieel dingetje, zo zou ik bijvoorbeeld een familielid dat nooit komt op verjaardagen e.d. altijd blijven uitnodigen, de keus is aan die persoon om niet mee te willen doen, de uitnodiging ligt er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:48:
[...]

De linkse partijen hebben toch ook zo veel zetels? Het was overigens die partij met 17 zetels zelf die een keer de tweede partij met 20+ zetels buiten het kabinet hield met hun gedoogd instructie. En de verkiezingen daarna sloot hij zelf bij voorbaat Rutte al uit. Dan moet je niet gaan huilen als Rutte vervolgens dik wint en jou er niet meer bij wil hebben.

[...]

Tsja, FvD en PVV willen wel maar dan enk onbeschoft zijn. Ze willen de rechtstaat afbreken, groepen discrimineren en meer van dat soort ongein. Dat is wat anders dan een keer een scheet laten.
een voorbeeld gaat altijd mank. het gaat erom dat je mensen/partijen de kans geeft om mee te doen en zich te gedragen en de keus bij hen neer te leggen en niet bij voorbaat uit te sluiten.
Bij raddraaiers in jeugd en studentenverenigingen helpt het soms ook om ze een taak/verantwoordelijkheid te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

fictief voorbeeld:
Alleen liet dat kind in dit fictieve voorbeeld dus nog even ter plekke een enorme ruft toen hem net was gevraagd of hij dat kon laten.

Logisch, want zijn kiezers stemmen op hem juist omdat hij die ruften laat.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:50:
[...]

een voorbeeld gaat altijd mank. het gaat erom dat je mensen/partijen de kans geeft om mee te doen en zich te gedragen en de keus bij hen neer te leggen en niet bij voorbaat uit te sluiten.
Bij raddraaiers in jeugd en studentenverenigingen helpt het soms ook om ze een taak/verantwoordelijkheid te geven.
Maar je gaat dus mensen die bewust proberen de democratie en grondwet af te breken een kans geven in de hoop dat ze zich dan beter gaan gedragen daarna?

Kan je deze schoolplein analyse achterwege laten.

Als D66 stemmers absoluut niet met FvD en PVV samen willen heb je dat als democratie te accepteren. Daar zijn er namelijk meer van.

Bin voorbaat voorkeur en afkeer voor bepaalde coalities bekend maken is juist het toppunt van democratie. Want dan weet je als kiezer niet alleen op wie je stemt maar ook op wie je indirect stemt en op wie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BBTM schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Ik rij een even aantal kilometers per jaar en ben voor rekening rijden. Op de huidige voet verder is gewoon niet meer mogelijk, zo simpel is het.
je brengt het als een feit mijns inziens is het een keuze.

de keuze om op huidige voet voort te gaan heeft (mogelijk) gevolgen die wij allemaal minder prettig vinden, maar t is nog steeds mogelijk

een alternatieve keuze met fijnere gevolgen is ook een keus

overtuigen met de 'betere keus' werkt op mij iig beter dan het feitelijke 'dit is de enige optie ' (zie ik op meer plekken gebeuren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:48:
[...]

ik zie het ook niet gebeuren hoor, maar zie liever een korte poging met als conclusie 'gaat m niet worden' dan bij voorbaat negeren. Islam standpunt zou in geval PVV typisch iets zijn dat ze in zouden moeten slikken, willen ze dat niet dan is het klaar. Ik verwacht ook dat PVV dit niet zou willen en liever oppositie voert, maar ze zouden dan in ieder geval ook niet meer kunnen zeggen dat ze uitgesloten worden.

is voor mij een beetje principieel dingetje, zo zou ik bijvoorbeeld een familielid dat nooit komt op verjaardagen e.d. altijd blijven uitnodigen, de keus is aan die persoon om niet mee te willen doen, de uitnodiging ligt er.
Maar waarom zou je ze nu betrekken? Met de huidige uitslag van VVD als ruime grootste en D66 als ruime 2e, welke ook nog dicht bij elkaar liggen qua standpunten, is het toch logisch dat ze eerst partijen benaderen waar ze vergelijkbare standpunten mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:23
Crotchy schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 05:28:
[...]

JA21 heeft er 8, denk dat dat nog wel de meest voor de hand liggende partij is om mee te regeren.
Zijn officiële JA21 leden of sympathisanten?

In ieder geval voegen deze leden niet veel stabiliteit toe aan een kabinet. Of iets positiever, laten we zeggen dat ze zich nog moeten bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
DeKever schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:54:
[...]

Zijn officiële JA21 leden of sympathisanten?

In ieder geval voegen deze leden niet veel stabiliteit toe aan een kabinet. Of iets positiever, laten we zeggen dat ze zich nog moeten bewijzen.
Redelijk officieel. De lijsttrekker van de groep van 8 is de halve naamgever van JA21 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:53:
[...]

Maar je gaat dus mensen die bewust proberen de democratie en grondwet af te breken een kans geven in de hoop dat ze zich dan beter gaan gedragen daarna?

Kan je deze schoolplein analyse achterwege laten.

Als D66 stemmers absoluut niet met FvD en PVV samen willen heb je dat als democratie te accepteren. Daar zijn er namelijk meer van.

Bin voorbaat voorkeur en afkeer voor bepaalde coalities bekend maken is juist het toppunt van democratie. Want dan weet je als kiezer niet alleen op wie je stemt maar ook op wie je indirect stemt en op wie niet.
op basis van zetels heeft alleen VVD recht van spreken als grootste , D66 is volgens de huidige peilingen net zo groot als de twee boefjes samen.

en tuurlijk heb ik van alles democratisch te accepteren, maar dan mag ik er nog wel wat van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:56:
[...]

op basis van zetels heeft alleen VVD recht van spreken als grootste , D66 is volgens de huidige peilingen net zo groot als de twee boefjes samen.

en tuurlijk heb ik van alles democratisch te accepteren, maar dan mag ik er nog wel wat van vinden.
Je mag er van vinden wat je wil. Maar ga dan niet doen alsof het vreemd of ondemocratisch is.

Er hebben heel veel mensen op VVD en D66 gestemd terwijl die van te voren aangaven niet met FvD of PVV te willen regeren. Dan is de conclusie toch dat die stemmers niet met FvD en PVV willen regeren?

En D66 is zo groot als die 2 samen ja. Ze zijn ruim de tweede partij. Zonder D66 ga je geen meerderheid vinden. Dus logisch dat D66 meer te zeggen heeft dan 2 kleinere partijen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 00:03
nocalimero schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:46:
Formatie gaat volgens mij juist erg lastig zijn. Met name voor de 1e kamer.
De vraag is of de Eerste Kamer wel zo’n grote rol speelt bij de formatie. Bij de formatie van eerdere kabinetten was dat namelijk niet het geval. Rutte I had 35 zetels in de Eerste Kamer ten tijde van de formatie. Bij Rutte II waren dat 30 zetels (en dat daalde bij de EK-verkiezingen van 2015 naar 21).

[ Voor 3% gewijzigd door voske op 18-03-2021 09:04 ]

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:42

Thompson

Beeromaniac

nocalimero schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:46:
Maar die sluiten qua standpunten niet echt aan bij D66 (zijn anti Europa, niet echt pro milieu maatregelen, etc.).
Ik denk (hoop?) toch dat dat het verkeerde beeld is bij Ja21.
Véél kritischer op Europa (en met name de geldverspilling door idiote regels/constructies en daarmee bakken met geld die het Nederland soms kost) dat wel. Maar zomaar anti-Europa of "Nexit" dat is Ja21 niet, dat is nu net zo'n belangrijk verschil met FvD.

Ik hoop tenminste dat ik dat goed interpreteer.

M.b.t. klimaat denk ik wel dat Ja21 iets té veel naar rechts trekt (is rechts perse "anti klimaat"? blijft maar een raar iets dit soort dingen in hokjes als links/rechts duwen voor mijn gevoel). Uit de klimaat akkoorden stappen? Nee dat is m.i. niet per direct de juiste zetten. Véél kritischer op hoe we dat geld inzetten en wat het wereldwijd nou écht voor impact heeft, ja dat wel. Ik meende ergens gelezen te hebben dat ze uit een aantal klimaatakkoorden willen stappen maar vind dat nu ook niet terug, dus wellicht zat ik daar zelf al fout en zijn hebben ze juist al net die belangrijke nuance
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Er hebben heel veel mensen op VVD en D66 gestemd terwijl die van te voren aangaven niet met FvD of PVV te willen regeren. Dan is de conclusie toch dat die stemmers niet met FvD en PVV willen regeren?
Ik denk dat veel mensen het al moeilijk zat vonden om een keus te maken en dat dus niet zwaar hebben laten meewegen. Nog steeds het merendeel van de Nederlanders stemt op basis van stemwijzer/onderbuik en zal dergelijke conclusies dus überhaupt niet trekken.
Ik denk dat als je aan die stemmers gaat vragen "moeten ze er iig een keer mee in gesprek" dat het merendeel daar ja op zal antwoorden.

[ Voor 22% gewijzigd door Thompson op 18-03-2021 09:08 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nocalimero
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:37
voske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:03:
[...]

De vraag is of de Eerste Kamer wel zo’n grote rol speelt bij de formatie. Bij de formatie van eerdere kabinetten was dat namelijk niet het geval. Rutte I had 35 zetels in de Eerste Kamer ten tijde van de formatie. Bij Rutte II waren dat 30 zetels (en dat daalde bij de EK-verkiezingen van 2015 naar 21).
Maar als je wilt hervormen, zoals Rutte (en ook Kaag steeds vertelden) is het handig dat je wetten ook makkelijk door de 1e kamer krijgt.
En hervormen is nodig bij o.a. belasting hervormen (o.a. toeslagen), hervormen woning markt, opbouw economie na Covid-19.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBTM
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:54:
[...]

je brengt het als een feit mijns inziens is het een keuze.

de keuze om op huidige voet voort te gaan heeft (mogelijk) gevolgen die wij allemaal minder prettig vinden, maar t is nog steeds mogelijk

een alternatieve keuze met fijnere gevolgen is ook een keus

overtuigen met de 'betere keus' werkt op mij iig beter dan het feitelijke 'dit is de enige optie ' (zie ik op meer plekken gebeuren)
Keuzes.. de afgelopen jaren zijn we op klimaat keuzes nou ook niet echt beter geworden. Het wordt tijd dat er knopen doorgehakt moeten worden, hopelijk is het rekeningrijden zo'n knoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

voske schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Inderdaad. Veruit het belangrijkste is dat de hoofdlijnen van het akkoord op steun kunnen rekenen van een meerderheid in de kamer. Helaas is er steeds een groot "tegen" blok van niet-constructieve (of zelfs destructieve) partijen aanwezig in beide kamers die tegen zijn ongeacht wat er gesuggereerd wordt (dankjewel Geert, erg cool!). Ondanks dat is de verdeling in de EK nog wel zo gezond dat je met een minderheid daar nog niet direct tegen problemen aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
Ze kunnen best eens een voorstel steunen in de senaat maar echte samenwerking met JA21 is voor D66 natuurlijk pure zelfmoord. Dan is dat zorgvuldig opgebouwde progressieve imago weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voske
  • Laatst online: 00:03
nocalimero schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:07:
[...]

Maar als je wilt hervormen, zoals Rutte (en ook Kaag steeds vertelden) is het handig dat je wetten ook makkelijk door de 1e kamer krijgt.
Dat probleem is niet zo groot. Zelfs met maar 21 zetels wist men vrijwel alle in de Tweede Kamer aangenomen wetsvoorstellen nog door de Eerste Kamer te loodsen. Het is veelal een kwestie van al in de Tweede Kamer zoeken naar bredere steun voor wetsvoorstellen en dat kan soms via links, soms via rechts en soms via CU en SGP etc. Tijdens Rutte I en Rutte II zijn 13 wetsvoorstellen niet door de Eerste Kamer gekomen, maar daarvan ging het in 6 gevallen om initiatiefwetsvoorstellen van Kamerleden.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:03:
[...]

Je mag er van vinden wat je wil. Maar ga dan niet doen alsof het vreemd of ondemocratisch is.

En D66 is zo groot als die 2 samen ja. Ze zijn ruim de tweede partij. Zonder D66 ga je geen meerderheid vinden. Dus logisch dat D66 meer te zeggen heeft dan 2 kleinere partijen toch?
ik vind het altijd bijzonder wat voor conclusies 'de kiezer' in de schoenen geschoven worden. Een partij met 16 zetels , die gedaald is vanaf 18 heeft dan minder recht van spreken dan een met 14 die van 8 komt. De kiezer geeft een signaal is het dan.

Nee , de kiezers hebben gestemd, er waren meer stemmen voor de partij met 16.

zo ook hier, op het feit dat mensen D66 stemmen betekent niet dat ze vinden dat D66 niet open moet staan voor samenwerking -onder voorwaarden- met wie dan ook.

vrijwel niemand heeft 100% overlap met de partij van keuze.

en ook ik vind het logisch dat VVD+D66 eerst gaan kijken of ze de boel rond kunnen krijgen.

maar het bij voorbaat uitsluiten van wie dan ook vind ik gewoon niet inclusief >:) , ongeacht de horkerigheid en wat dan ook van betreffende partijen. Ga het gesprek aan, kan een heel kort gesprek zijn met voorspelbare uitkomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:33
D-e-n schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:16:
Ze kunnen best eens een voorstel steunen in de senaat maar echte samenwerking met JA21 is voor D66 natuurlijk pure zelfmoord. Dan is dat zorgvuldig opgebouwde progressieve imago weer weg.
Of het is voor JA21 pure zelfmoord :Y)

D66 en JA21 lijken op voorhand incompatibel, en ik denk dat Rutte dat ook wel begrijpt. Rutte en Kaag zijn, gezien de uitslag, tot elkaar veroordeeld. Gezien de nieuwe omvang van D66 zullen ze daar een grotere stem hebben in de formatie dan voorheen. Zonder D66 is een coalitie (zonder PVV) namelijk schier onmogelijk.

Ik vermoed dat D66 deelname gaat eisen van PvdA of GroenLinks. Met GL hebben ze trouwens een nipte meerderheid in de Senaat, waardoor dat misschien wel de meest logische partner is.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
Je kunt niet om VVD en D66 heen mits je om de PVV heen wilt of 7 partijen ofzo wilt laten samenwerken.
Het feitelijke motorblok is dus VVD en D66.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:20:
[...]

maar het bij voorbaat uitsluiten van wie dan ook vind ik gewoon niet inclusief >:)
Hier kom je al snel bij de (inmiddels veelbesproken) tolerantieparadox. Voor partijen als PVV en FvD (en mogelijk JA21) is het heel makkelijk roepen dat ze wel willen samenwerken en dat het oneerlijk is dat ze genegeerd worden, maar dat is niet meer dan een truc om hun eigen achterban te bespelen. Ze weten dondersgoed dat ze nooit succesvol kunnen samenwerken en hebben daar ook écht geen interesse in, maar schuiven simpelweg de schuld af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Helixes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:25:
[...]
Ik vermoed dat D66 deelname gaat eisen van PvdA of GroenLinks. Met GL hebben ze trouwens een nipte meerderheid in de Senaat, waardoor dat misschien wel de meest logische partner is.
D66 kan niet zonder de VVD dus D66 kan wel eisen dat PvdA of Groen Links mee doet maar heeft tegelijkertijd weinig te bieden aan die partijen. De VVD kan alles blokkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:20:
[...]

ik vind het altijd bijzonder wat voor conclusies 'de kiezer' in de schoenen geschoven worden. Een partij met 16 zetels , die gedaald is vanaf 18 heeft dan minder recht van spreken dan een met 14 die van 8 komt. De kiezer geeft een signaal is het dan.

Nee , de kiezers hebben gestemd, er waren meer stemmen voor de partij met 16.

zo ook hier, op het feit dat mensen D66 stemmen betekent niet dat ze vinden dat D66 niet open moet staan voor samenwerking -onder voorwaarden- met wie dan ook.

vrijwel niemand heeft 100% overlap met de partij van keuze.

en ook ik vind het logisch dat VVD+D66 eerst gaan kijken of ze de boel rond kunnen krijgen.

maar het bij voorbaat uitsluiten van wie dan ook vind ik gewoon niet inclusief >:) , ongeacht de horkerigheid en wat dan ook van betreffende partijen. Ga het gesprek aan, kan een heel kort gesprek zijn met voorspelbare uitkomst.
Dat mag je vinden. Maar voor veel D66 stemmers is het echt wel een breekpunt.

Je kan zeggen dat je partijen niet moet uitsluiten maar er bestaat ook zoiets als de tolerantie paradox. Soms moet je gewoon ondemocratische partijen uitsluiten als je de democratie wil behouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D-e-n
Migrator schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:26:
[...]

Hier kom je al snel bij de (inmiddels veelbesproken) tolerantieparadox. Voor partijen als PVV en FvD (en mogelijk JA21) is het heel makkelijk roepen dat ze wel willen samenwerken en dat het oneerlijk is dat ze genegeerd worden, maar dat is niet meer dan een truc om hun eigen achterban te bespelen. Ze weten dondersgoed dat ze nooit succesvol kunnen samenwerken en hebben daar ook écht geen interesse in, maar schuiven simpelweg de schuld af.
Ik vond het antwoord van Omtzigt over de FvD wel verfrissend: "willen ze met ons dan?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-10 23:10

n3z

fictief voorbeeld:
Ene is niet eens democratische partij die tevens een miljoen mensen in Nederland ziet als tweede rangs burgers, en de andere heeft fasistische trekjes die ook nog eens bij voorbaat al zei de uitslagen niet te vertrouwen a la Trumpiaans.

Geef mij aan hoe dit past binnen onze democratie.

Ten derde weet jij niet hoe onze democratie werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
PolarBear schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:27:
[...]

D66 kan niet zonder de VVD dus D66 kan wel eisen dat PvdA of Groen Links mee doet maar heeft tegelijkertijd weinig te bieden aan die partijen. De VVD kan alles blokkeren.
Inderdaad. Maar VVD kan ook niet zonder D66. Dus D66 kan CU, SGP en JA21 weer blokkeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
PolarBear schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Natuurlijk kan VVD alles blokkeren. Maar wat zijn de realistische alternatieven voor D66. PVV? En dan? CDA, JA21 en CU?

Die coalitie is gewoon geen lang leven beschoren. Ik denk niet dat de achterban van het CDA hier mee akkoord gaat ook, zeker gezien er een duidelijk alternatief voor handen ligt: D66. Ook weet ik eigenlijk niet of VVD dit zo wil. Nogmaals, los van het feit dat deze coalitie zich binnen afzienbare tijd opblaast a la Balkenende 1.

Dus. VVD-D66. Met CDA (want: logisch). En een partij die groter is dan CU en links van JA21 ligt.

GroenLinks dus. Of: een kopie van Balkenende 1. Of: Belgische tafarelen in krisistijd.

Alle partijen kunnen alles blokkeren. Maar de keuzes van Rutte zijn toch zeer beperkt.

[ Voor 8% gewijzigd door Helixes op 18-03-2021 09:35 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Inderdaad. Maar VVD kan ook niet zonder D66. Dus D66 kan CU, SGP en JA21 weer blokkeren
Met dat verschil dat de VVD alleen echt het CDA er bij wil en het CDA waarschijnlijk veel makkelijk aan boord is te krijgen dan Jesse Klaver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:01

JT

VETAK y0

Met alle respect maar met alle problemen die we hebben en problemen die we hebben gehad, heb je het alleen over hoeveel autorijden je kost :? Doet me een beetje denken aan m'n jonge neefje die alleen stemt om de avondklok weg te krijgen...

Heb zelf een MX5 waar ik graag in rij en aan klus, om het groene hippie argument even voor te zijn

[ Voor 8% gewijzigd door JT op 18-03-2021 09:35 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79

Lordy79

Vastberaden

Topicstarter
VVD 1 eraf ten gunste van Bij1...

Dan moeten VVD D66 CDA al 2 zetels erbij sprokkelen maar op zich maakt dat niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
PolarBear schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:33:
[...]

Met dat verschil dat de VVD alleen echt het CDA er bij wil en het CDA waarschijnlijk veel makkelijk aan boord is te krijgen dan Jesse Klaver.
Maar met alleen CDA er bij is er geen meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
VVD 1 eraf ten gunste van Bij1...

Dan moeten VVD D66 CDA al 2 zetels erbij sprokkelen maar op zich maakt dat niets uit.
Een minderheidskabinet is natuurlijk ook nog een optie. Klinkt gek, maar je zit sowieso met de Eerste Kamer. Met 74 zetels in de Tweede Kamer zal je op vrijwel alle thema's wel een meerderheid vinden. In de Eerste Kamer moet je sowieso gaan sprokkelen. Lijkt mij een reele optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Ik dacht eerst dat je SP/GroenLinks/PvdA bedoelde, bizar dat die anno evenveel zetels krijgen als PVV en FvD samen.
onderschat enkele dingen wel niet: 'rally around the flag' ten eerste, CDA krijgt de rekening voor de warrige manier van het kiezen van een lijsttrekken (wat daarna uitmond in een rare Hoekstra-Omtzigt publieke relatie), FvD heeft zich totaal gefocussed op het complotdenken, dogwhistles en vooral corona, er zijn genoeg boze mensen om hier zetels voor te geven.

Links heeft elkaar wat de tent uit gevochten en zien ook nog stemmen verloren gaan door strategisch stemmen op D66 / de VVD hun programma wat wat naar links zou schuiven vanwege kleine puntjes (naja, nog altijd niveau, 2 stapjes naar rechts, 1 naar links shuffle maar goed).

Wat ook nog kan meespelen is dat een PVV en in zkere zin FvD, ook relatief linkse zaken lijken aan te snijden op sociaal vlak, terwijl ze in de praktijk daar niet voor stemmen. Je veegt op die manier ook weer wat stemmen weg van de linkerflank.

Als laatste zal ook meespelen dat in de laatste 12 jaar eignelijk, op D66 nu na, er geen lpartij van de linkerflank serieus mee heeft mogen/kunnen doen. Resultaat is dat veel mensen hun stem als een verloren stem gaan beschouwen en de strijd maar op geven. Het voelt ook lekkerder natuurlijk als je op een partij stemt en die partij doet het goed, dan doe je mee (voor je gevoel). Als je stemt op een partij die inzakt/in de marge blijft hangen, dan zul je sneller je stem als verloren gaan zien.

Ik denk dat deze verkiezing een beetje een perfect storm was op dat punt en dat enkele partijen eens heel goed met elkaar om tafel moeten gaan zitten of ze niet gewoon moeten fuseren zodat je klaar bent met die intense verplsintering waardoor je keer op keer gepasseerd gaat worden.

Als ik even speel met coalitiechecker en ik mik het CDA er uit, dan is het enige kabinet wat je nog kunt krijgen met alle uitsluitingen VVD + D66 + PvdA + SP (hoogst onwaarschijnlijk te noemen). Alles daarna is 5 partijen of meer (net zo onwaarschijnlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 18-03-2021 09:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n3z

n3z

polthemol schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:39:
[...]

onderschat enkele dingen wel niet: 'rally around the flag' ten eerste, CDA krijgt de rekening voor de warrige manier van het kiezen van een lijsttrekken (wat daarna uitmond in een rare Hoekstra-Omtzigt publieke relatie), FvD heeft zich totaal gefocussed op het complotdenken, dogwhistles en vooral corona, er zijn genoeg boze mensen om hier zetels voor te geven.

Links heeft elkaar wat de tent uit gevochten en zien ook nog stemmen verloren gaan door strategisch stemmen op D66 / de VVD hun programma wat wat naar links zou schuiven vanwege kleine puntjes (naja, nog altijd niveau, 2 stapjes naar rechts, 1 naar links shuffle maar goed).

Wat ook nog kan meespelen is dat een PVV en in zkere zin FvD, ook relatief linkse zaken lijken aan te snijden op sociaal vlak, terwijl ze in de praktijk daar niet voor stemmen. Je veegt op die manier ook weer wat stemmen weg van de linkerflank.

Als laatste zal ook meespelen dat in de laatste 12 jaar eignelijk, op D66 nu na, er geen lpartij van de linkerflank serieus mee heeft mogen/kunnen doen. Resultaat is dat veel mensen hun stem als een verloren stem gaan beschouwen en de strijd maar op geven. Het voelt ook lekkerder natuurlijk als je op een partij stemt en die partij doet het goed, dan doe je mee (voor je gevoel). Als je stemt op een partij die inzakt/in de marge blijft hangen, dan zul je sneller je stem als verloren gaan zien.

Ik denk dat deze verkiezing een beetje een perfect storm was op dat punt en dat enkele partijen eens heel goed met elkaar om tafel moeten gaan zitten of ze niet gewoon moeten fuseren zodat je klaar bent met die intense verplsintering waardoor je keer op keer gepasseerd gaat worden.
Enige links partij wat niet onderuit gaat de laatste tien jaar is toch wel de PVDD. Ze hebben duidelijke idealen en altijd een goede lijsttrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Lordy79 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:37:
GroenLinks en PvdA staan met lege handen, elke keer dat Rutte komt praten weten ze dat hij Volt, Ja21, CU en SGP achter de hand heeft. Kruimels, hooguit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:41:
[...]

GroenLinks en PvdA staan met lege handen, elke keer dat Rutte komt praten weten ze dat hij Volt, Ja21, CU en SGP achter de hand heeft. Kruimels, hooguit...
Dat gaat er wel erg stellig van uit dat D66 met CU, SGP en JA21 gaat samenwerken. Dat zijn echt partijen die heel ver uit elkaar staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Dat gaat er wel erg stellig van uit dat D66 met CU, SGP en JA21 gaat samenwerken. Dat zijn echt partijen die heel ver uit elkaar staan
Of dat Volt wil aanschuiven. @hoevenpe leuk al die opties die jij voor je ziet, maar dat maakt ze nog niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Philip Ross schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:44:
Ze hebben de afgelopen 10 jaar niets anders gedaan: herinner je de 'crematorium presentatie' nog nadat de PVV in 2012 was weggelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
n3z schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:41:
[...]

Enige links partij wat niet onderuit gaat de laatste tien jaar is toch wel de PVDD. Ze hebben duidelijke idealen en altijd een goede lijsttrekker.
maar dat is denk ik ook een heel specifieke partij met een heel specifieke achterban. Wat kort door de bocht, maar de visie op natuur/milieu die de PvdD aanhangt is iets wat een lifestyle is in essentie (je komt heel snel in de vegetariër/veganhoek oa.). Dat zal al snel ervoor zorgen dat je een vrij loyale achterban gaat krijgen, omdat je vanuit die lifestyle overtuiging zaken als de bioindustrie intens hard niet ziet zitten, dat is de hoeksteen bijna waar je overtuiging op drijft.

Dat gezegd zijnde moeten we oko meenemen dat links-rechts een heel analoge indeling is, die eigenlijk de lading niet dekt. De wereld is niet zo simpel, de partijprogramma's zijn niet zo simpel. Als de SP en FvD bv. uit de EU willen (ik haal even de nuance weg voor sake of the argument): is de SP dan rechts of FvD links met dat standpunt? Ik weet even niet of het beschikbaar is, maar is er een overzicht van welke overkoepelende standpunten nu een stijging kennen in aantal stemmen tov. 4 jaar terug of 8 jaar terug. Dat zou nog wat interessanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 10:18

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

VVD-D66-CDA samen met CU, JA21 of GL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n3z schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:29:
[...]

Ene is niet eens democratische partij die tevens een miljoen mensen in Nederland ziet als tweede rangs burgers, en de andere heeft fasistische trekjes die ook nog eens bij voorbaat al zei de uitslagen niet te vertrouwen a la Trumpiaans.

Geef mij aan hoe dit past binnen onze democratie.

Ten derde weet jij niet hoe onze democratie werkt.
het past in een democratie om een compromis te sluiten waarin het de keus is kwaadaardige trekjes weglaten en op de vlakken waar wel samengewerkt kan worden, die zijn er ( alhoewel sommigen goede ideen uit deze hoek alleen al verwerpen vanwege de hoek waaruit ze komen) samenwerken. Wil je dat niet, dan doe je niet mee.

ten derde: lekker op de man , doe ff normaal je kent me niet, maar op basis van het dedain van je opmerking lijkt het me prima om dat zo te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n3z

n3z

Als ik links was zou ik direct in de oppositie gaan zitten. Als je zo hard wordt gestraft door Nederland dan heb je niets te zoeken in het kabinet.

Ga je wonden likken en hopen op een beter resultaat over 4 jaar (of eerder).

Als ik Rutte was zou ik een minderheidskabinet vormen. Vooral nu met corona krijg je meer voor elkaar in de kamer. En dan in 2022 als Corona uitgedoofd is (hopelijk) krijg je de economische crisis die nu wordt uitgesteld met alle regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
hoevenpe schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Ze hebben de afgelopen 10 jaar niets anders gedaan: herinner je de 'crematorium presentatie' nog nadat de PVV in 2012 was weggelopen?
Volt!

Ik vergeet Volt. Waarom vergeet ik Volt?

In dit spectrum is er een hele goede kans dat Volt wordt uitgenodigd voor regeringsdeelname. Nadeel: geen goede vertegenwoordiging in de Senaat. Voordeel: D66 en Volt zijn op voorhand uitgesproken partners, en hun deelname zal wellicht weinig aanpassingen vragen ten opzichte van een VVD-CDA-D66 regeerakkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Migrator schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:26:
[...]

en dat kun je dus voorkomen door wel het gesprek aan te gaan en vervolgens de -verwachte- conclusie te trekken dat t niet gaat werken.
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste

Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/