De wet is er, de controle op het naleven ervan ligt niet bij het kabinet of wel?Koos2009 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:17:
[...]
en het is blijkbaar nog steeds helemaal prima dat de reisbranche de wet overtreed.
Wat misschien de beperkte invloed die ze dan zouden hebben misschien niet eens zo'n probleem hoeft te zijn denk ik. Ze zullen het met de kruimels moeten doen, maar voor een nieuwe kleine partij in de coalitie is dat niettemin winst zolang de punten die zie moeten inleveren maar niet haaks staan op hun eigen programma.IJzerlijm schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Ik probeer een voorbeeld te bedenken van een volledig nieuwe partij (niet een nieuwe combinatie zoals het CDA van bestaande partijen) die meteen mee gaat regeren en behalve de LPF kan ik niks vinden. En we weten allemaal hoe dat ging. Ook bij Volt zie ik dat technocratisch denken dat je simpelweg een paar experts op hun vakgebied bij mekaar zet en dan vanzelf het best denkbare beleid er uit komt zonder dat ze de politieke dimensie meenemen.
Ik heb het idee dat Volt zich best kan schikken naar de grote lijnen van de VVD/CDA zonder dat ze hun complete achterban verloochenen. Er is ook nog geen legacy en los van het Europese karakter (waar ik ook zonder Volt geen stap terug in de Europese integratie verwacht), zijn er naar mijn idee nog geen concrete "kroonjuwelen" die ze op tafel zouden moeten leggen. Dit in tegenstelling tot wat de PvdA heeft laten gebeuren en ook D66 met onderwijs met de invoering van het leenstelsel destijds.
Wellicht dat ze een rol kunnen pakken zoals de CU met wat christelijke kruimels die ze als successen kunnen inboeken. Verschil is denk ik wel dat de achterban van de CU wat uniformer is, constanter en minder alternatieven heeft in andere partijen. Daarbij is het de vraag of de huidige Volt stemmers genoegen nemen met die kruimels en ze niet gedesillusioneerd achterblijven dat hun stem op een nieuwe partij die het anders wil doen uiteindelijk hetzelfde conservatieve beleid van de zittende machtspartijen heeft gefaciliteerd.
Ik had die hoop tot voor kort ook nog, immers, als het de VS lukt om Trump weg te krijgen én dan ook nog eens die 2 senaatzetels weet terug te winnen, dan moet het voor NL toch wel kunnen om ook een ander beleid in het zadel te wippen.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:21:
Ik vind het wel jammer dat een links(er) kabinet er gewoon niet inzit, al heel lang niet. Als er echt een verandering moet komen, moeten er miljoenen mensen van rechts naar links opschuiven in stemgedrag en dat gaat niet gebeuren. Niet als ik zie wat links te bieden heeft.
Maar inmiddels heb ik geaccepteerd dat het waarschijnlijk weer meer van hetzelfde gaat worden, vermoedelijk VVD/CDA/D66/CU en dan nog een rechtse partij erbij. Of VVD/CDA/PVV/CU/JA21.
Mijns inziens is Nederland nu nog niet klaar voor die échte verandering waar inmiddels meer mensen op hopen.
We hebben immers decennia lang rechts beleid dat voor uitholling, uitbuiting en afbraak heeft gezorgd waarbij marktwerking op bijna alles centraal staat. Als je dit decennia lang doet, dan "slijt" dat in bij de bevolking, en dát is nu genormaliseerd.
Ik ben het volledig met je eens dat dit ook een mentaliteitsverandering met zich mee moet brengen, want zonder die mentaliteitsverandering komen we er niet.
En dan realiseer je je ook dat alle grote veranderingen altijd geleidelijk/langzaam gaan: met kleine stapjes.
We kunnen in 20 jaar WOII voeren en de wereld opnieuw opbouwen, maar het lukt ons niet om na 50 jaar ZP discussies eindelijk eens tot overeenstemming te komen; gelukkig is het merendeel van NL nu wel voor het aanpassen van het karikatuur, maar toch.
Nederland is verder heen dan dat ik eigenlijk dacht. Ik wist dus bijvoorbeeld niet dat bij het uitbrengen van het middebareschooladvies er gekeken wordt naar de gesteldheid van de ouders. BIJ1 heeft dit aangekaart in de gemeente Amsterdam en er is een motie aangenomen om dit niet te doen. Dit is gewoon in strijd met artikel 1 van de grondwet en wordt nu pas aangekaart (en nog steeds niet in alle gemeentes doorgevoerd).
In Nederland worden nieuwe wetten niet getoetst (ook niet door een rechter) aan de grondwet. Sterker nog, NL is het enige land in de EU die dit niet doet; dit wordt pas gedaan wanneer er onderzoek komt (meestal voortkomend uit een verdenking of schandaal). Dit wist ik dus ook niet. D66 en GroenLinks pleiten allang een aanpassing hiervoor. Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch dat je een constitutionele toetsing laat doen bij alle aangenomen wetsvoorstellen of moties e.d., maar blijkbaar is dat dus niet zo.
Links heeft alles te bieden wat nodig is om echt verandering te willen, maar links weet niet goed aan de man te brengen waar ze nou echt voor staan, en dat merk je gewoon in alles. Ze stellen zich vaak verontschuldigend op, zijn of te bescheiden of te schreeuwerig (iets wat rechts overigens niet verweten wordt, althans, qua daden niet, want ze blijven ermee weg komen) en ze schieten vaak in hun eigen voet. Kijk PvdA, gedecimeerd in de vorige verkiezingen. Kijk GroenLinks, constant handreikingen doen die alles behalve links zijn (Kunduz akkoord, leenstelsel, begrotingen tekenen die rechts zijn e.d.), de SP die maar in het sentiment van die witte fabrieksarbeider of bouwer blijft vasthangen...Links troeft elkaar onderling af en op voorhand samenwerking opzoeken lijkt niet te werken.
Onze "establishement-leftwing" (PvdA/GL/SP) heeft flink wat werk te doen, en moeten eens nagaan waar ze eigenlijk vandaan komen, want dat zijn ze duidelijk uit het oog verloren.
Dus ik ga me niet meer focussen op nu links zo groot krijgen, want daar is het duidelijk de tijd nog niet voor, het heeft nog niet pijn genoeg gedaan. Ik wil me focussen op kleine overwinninkjes, kleine dingen die wel impact kunnen gaan hebben, want mijns inziens moeten we echt inzetten op de lange adem. Partijen als Bij1 zijn hard nodig om écht weerwoord te kunnen bieden in de Kamer, dus als er al een partij is die op zijn minst elke keer op de juiste manier schopt in plaats van het gekakel van Wilders, dan kunnen we wat meer micro-vooruitgang boeken. Dat is ook de manier om langzaam maar zeker te kunnen normaliseren wat sociaal en rechtvaardig is.
Het media-apparaat is ook gewoon een grote schuldige, daar zij de publieke opinie al jarenlang naar rechts bevooroordelen. Zie ook maar weer hier; nou is dit een momentopname van feb-2021 t/m maart 2021, maar toch. Er is laatst ook weer een artikel geweest op de NOS dat FvD filmpjes door alle bubbel-algoritmes heenkomen en aan veel meer mensen getoond wordt dan andere politieke partijen.
Praatprogramma's en journalistiek die links het vuur aan de schenen gooit en rechts te weinig bekritiseert. Er wordt diep door het stof gegaan wanneer een rechts figuur zich beledigd voelt, maar wanneer links al 50 jaar aangeeft dat dat ze ongelijk behandeld worden en zich dan wat feller uitdrukken, dan moet er de nette dialoog aangegaan worden (die al 50 jaar aangegaan wordt). Lekker comfortabel om steeds in die dialoog te willen blijven hangen, want dan hoef je nog niet tot daden over te gaan
Ik hoop dat, wanneer de narrative langzaam verandert, dat de media ook mee verandert, want zodra genormaliseerd is dat empathie en medemenselijkheid weer de basis vormen, is elke vorm van daar van afwijken een vorm van controverse, en dus voer voor de media.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik denk niet dat een coalitie het risico wil nemen met 76 zetels afhankelijk te zijn van twee kersverse Volt (of andere nieuwkomer) kamerleden die tegen zaken zouden kunnen gaan stemmen waar ze het persoonlijk niet mee eens zijn.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Een uitgeklede landelijke politieFerra schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:44:
Joh, ik opteer gewoon voor de huidige (demissionaire) regering weer 4 jaar. Hebben het prima gedaan, zeker financieel gezien. Al die euro’s die nu de economie ingaan via NOW regelingen, daar kijken ze in Italië jaloers naar. En tuurlijk, hier en daar wat polderafspraken en wat steken laten vallen, maar hebben we echt de illusie met elkaar dat een andere regering die niet zou hebben? Iets met gras en altijd groener aan de overkant.
Mensen jarenlang kapotgemaakt door discriminerende praktijken bij de Belastingdienst
Stikstofcrisis, omdat er jarenlang niet is ingegrepen
Bezuinigingen in de zorg én het onderwijs, waarvan we nu duidelijk de nadelen van ondervinden
Woningcrisis
Uitkleding van de geestelijke gezondheidszorg
Leenstelsel
Ja, ik heb zeker de illusie dat het groener kan zijn aan de overkant.

Wel even wat meer dan "een paar steken laten vallen".
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Klopt, maar het kabinet heeft wel de mogelijkheid om te sturen.eric.1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:22:
[...]
De wet is er, de controle op het naleven ervan ligt niet bij het kabinet of wel?
De wet is er, de controle op het naleven ervan ligt niet bij het kabinet, maar ze hebben wel "de toeslagenfraude" mogelijk gemaakt door jaren de ogen te sluiten.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Niet om die discussie hier over te doen, maar is de meerderheid van Nederland 'voor' het aanpassen van Zwarte Piet of is ondertussen een meerderheid zo murw gebeukt dat ze denken 'laat maar' omdat ze geen zin meer hebben in het gezeik?Deathchant schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:44:
We kunnen in 20 jaar WOII voeren en de wereld opnieuw opbouwen, maar het lukt ons niet om na 50 jaar ZP discussies eindelijk eens tot overeenstemming te komen; gelukkig is het merendeel van NL nu wel voor het aanpassen van het karikatuur, maar toch.
In dat laatste geval is het eerder een pyrrusoverwinning, voedt de aanpassing vooral onderhuidse irritatie en vergroot dat het verschil tussen grote stad en periferie.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Dat is niet hoe het werkt of zou moeten werken. Scheiding der machten?Koos2009 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:05:
[...]
Klopt, maar het kabinet heeft wel de mogelijkheid om te sturen.
De wet is er, de controle op het naleven ervan ligt niet bij het kabinet, maar ze hebben wel "de toeslagenfraude" mogelijk gemaakt door jaren de ogen te sluiten.
Dat is een compleet ander punt. Laten we geen twee dingen door elkaar heen gebruiken.
[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 16-03-2021 12:10 ]
Dat er wel meer is gebeurd dan het laten vallen van een paar steken is volstrekt helder, en dat is niet iets van de laatste 4 jaar. Mijn grote probleem is dat ik geen enkele (grotere) partij zie die hier echt wat aan wil gaan doen en daar ook concrete, uitvoerbare plannen voor heeft.
Er zijn partijen die zich heel duidelijk afzetten tegen wat er nu allemaal gebeurt, maar ik weiger te stemmen op een partij waarmee je populisme, complotdenken, en bruinhemderij toelaat, die bieden echt totaal geen oplossing, integendeel.
Waar is de grotere sociaal denkende partij met een aansprekende lijsttrekker die het voortouw neemt om weer terug te keren naar een samenleving waar empathie en medemenselijkheid de boventoon voeren? Ik zie hem niet.
Er zijn partijen die zich heel duidelijk afzetten tegen wat er nu allemaal gebeurt, maar ik weiger te stemmen op een partij waarmee je populisme, complotdenken, en bruinhemderij toelaat, die bieden echt totaal geen oplossing, integendeel.
Waar is de grotere sociaal denkende partij met een aansprekende lijsttrekker die het voortouw neemt om weer terug te keren naar een samenleving waar empathie en medemenselijkheid de boventoon voeren? Ik zie hem niet.
Het is een ander punt, maar we moeten af van dat "marktwerking kabinet".eric.1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Dat is niet hoe het werkt of zou moeten werken. Scheiding der machten?
Dat is een compleet ander punt dan jij maakte.
Alles gaat kapot zo waar sinds de jaren 60 voor gestreden is.
Ik hoop dus dat we een formatie krijgen met de wat midden/links georiënteerde partijen.
Nu hopen dat het overgrote deel niet weer "blind op de VVD" stemt.
Dat kan je op elke discussie (bijv. vuurwerk, stikstof/boeren) toepassen.hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:07:
[...]
Niet om die discussie hier over te doen, maar is de meerderheid van Nederland 'voor' het aanpassen van Zwarte Piet of is ondertussen een meerderheid zo murw gebeukt dat ze denken 'laat maar' omdat ze geen zin meer hebben in het gezeik?
In dat laatste geval is het eerder een pyrrusoverwinning, voedt de aanpassing vooral onderhuidse irritatie en vergroot dat het verschil tussen grote stad en periferie.
Persoonlijk denk ik dat het nooit zo zwart/wit is, maar dat een groot deel van de mensen die van mening switchen een combinatie ervaren van 'klaar met de discussie' en 'inzien dat de huidige situatie niet ideaal is'.
Ik ben van mening dat je de onderhuidse irritatie moet en kunt aanpakken door een betere manier van eventuele aanpassingen door te (laten) voeren.
Nu is het vaak jarenlang zachte heelmeester en daarna pas stappen zetten.
En ik verwacht dat zolang VVD en CDA zo groot blijven, we die weg ook in de komende vier jaar nog zullen bewandelen.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
of is men in een discussie gelokt over een 'fringe' cultuur aspect waar men nu alle energie tegenaan gooit en uiteindelijk gevoelig wordt voor 'maar onze cultuur!'. Of laat ik het zo stellen: we hebben enkele partijen die je precies kunnen vertellen hoe ze zwarte piet willen behouden en beschermen voor de Nederlandse cultuur, maar die me niet kunnen vertellen hoe ze het dan zien om uit de EU te stappen. Ik denk dat daarmee alles is gezegd over hoe (on)belangrijk enkele culturele randdingetjes zijnhoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:07:
[...]
Niet om die discussie hier over te doen, maar is de meerderheid van Nederland 'voor' het aanpassen van Zwarte Piet of is ondertussen een meerderheid zo murw gebeukt dat ze denken 'laat maar' omdat ze geen zin meer hebben in het gezeik?
(die irritatie is trouwens raar, want elke socioloog gaat je bij het woord 'cultuur' meteen vertellen dat dat een heel vloeibaar iets is. Gooi er wat waren en socioeconomische ontwikkelingen overheen en het is al totaal anders. Of korter gesteld: of er Mc Donalds en KFC in je land zijn gevestigd heeft al invloed op die 'cultuur'. Als men over deze zaken gaat stuiteren, blijkt vooral dat je gevoelig bent voor specifieke dogwhistles (zie dit niet als oordeel trouwens, maar als een vaststelling, iedereen is gevoelig voor deze of gene dogwhistle uiteindelijk)).
Het haalt dus kortgezegd alleen maar de focus weg van dingen die belangrijker zouden moeten zijn.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
We begonnen bij de reisbranche die de wet negeert, en we zijn binnen twee stapen beland bij de marktwerking. Dit schiet niet op, een willekeurig balletje opgooien.Koos2009 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:12:
[...]
Het is een ander punt, maar we moeten af van dat "marktwerking kabinet".
Alles gaat kapot zo waar sinds de jaren 60 voor gestreden is.
Ik hoop dus dat we een formatie krijgen met de wat midden/links georiënteerde partijen.
Nu hopen dat het overgrote deel niet weer "blind op de VVD" stemt.
Alles gaat kapot, iets minder naar Wilders en Baudet luisteren
Nee, marktwerking is niet overal de oplossing voor. Maar het is ook niet zo dat deprivatisering automatisch alles verbetert. Ik vraag me sterk af of een andere regering het beter had gedaan, ik neig sterk naa "nee". Maar goed, politiek gezien is mijn kennis minimaal.
Ik vind het ook jammer. Ik mis een sterke (centrum)linkse partij. Maar het is mijns inziens ook wel een beetje de eigen schuld van links.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:21:
Ik vind het wel jammer dat een links(er) kabinet er gewoon niet inzit, al heel lang niet. Als er echt een verandering moet komen, moeten er miljoenen mensen van rechts naar links opschuiven in stemgedrag en dat gaat niet gebeuren. Niet als ik zie wat links te bieden heeft. Ploumen komt niet sterk over, Klaver wekt bij veel mensen irritatie op, Marijnissen vind ik oké maar haar vader vond ik beter. Net als Halsema en Wouter Bos. Ik vond het vroeger wat sterker. Ik zie mezelf als redelijk midden, steevast D66 met één uitstapje naar de FvD die we snel vergeten. Ik denk dat het ook goed is als een land om en om door links en rechts wordt bestuurd. Zeker voor het klimaat had ik wat anders gehoopt dan de voorspellingen laten zien.
Wat ik ook vreemd vind trouwens is dat in Duitsland het CDU aardig wordt afgerekend op hun corona beleid, maar hier doet de VVD het super goed. Ik dacht dat hier de onvrede over het beleid groter was maar ik zal er wel naast zitten.
Links speelt vaak de underdog en wordt daardoor vanzelf ook een beetje de underdog. Een soort slachtofferrol, maar tegelijk ook met een soort van arrogante en zeikerige houding dat rechts "mindere" mensen zijn (want: racisten, xenofoben). En ook niet overtuigend leiderschap (zoals Rutte). En dat zeg ik zelf als een links persoon.
Links is momenteel ontzettend versplinterd. Ze moeten daadkrachtiger worden. En meer samenwerken (of wellicht fuseren hier en daar). Want op deze manier gaat er weinig veranderen de komende jaren ben ik bang...
Ik luister helemaal niet naar Baudet of wilders, maar ik zie om mij heen dat vanalles minder wordt, GGZ, politie, Gemeenten die allerlei taken erbij krijgen zonder de middelen/geld om die taken uit te voeren.eric.1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:26:
[...]
We begonnen bij de reisbranche die de wet negeert, en we zijn binnen twee stapen beland bij de marktwerking. Dit schiet niet op, een willekeurig balletje opgooien.
Alles gaat kapot, iets minder naar Wilders en Baudet luisteren. Echt zo'n loze opmerking.
Nee, marktwerking is niet overal de oplossing voor. Maar het is ook niet zo dat deprivatisering automatisch alles verbeterd. Ik vraag me sterk af of een andere regering het beter had gedaan, ik neig sterk naa "nee". Maar goed, politiek gezien is mijn kennis minimaal.
Dat komt allemaal door het beleid van het kabinet de afgelopen 10 jaar.
En dan hebben we het nog niet over de diverse schandalen door/binnen de VVD.
Dus ja, Doe mij maar iets zonder VVD.
Nu hopen dat er morgen ook in die richting gestemd wordt.
Uhm, kabinet is toch juist de uitvoerende macht en niet de wetgevende?eric.1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:09:
[...]
Dat is niet hoe het werkt of zou moeten werken. Scheiding der machten?
Dat is een compleet ander punt. Laten we geen twee dingen door elkaar heen gebruiken.
De kamer maakt de wetten, het kabinet zorgt voor uitvoering daarvan. Lijkt mij dat de controle ook bij het kabinet ligt.
Het kabinet is in de eerste plaats de uitvoerende macht, maar vormt als hoofd van de regering samen met de Staten-Generaal ook de wetgevende macht. Zo strikt nemen we de Trias politica dus niet.Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:37:
[...]
Uhm, kabinet is toch juist de uitvoerende macht en niet de wetgevende?
De kamer maakt de wetten, het kabinet zorgt voor uitvoering daarvan. Lijkt mij dat de controle ook bij het kabinet ligt.
[ Voor 4% gewijzigd door Tuttel op 16-03-2021 12:43 ]
Als ik nu zo in die https://www.coalitiechecker.nl/ kijk dan lijkt het er op dat het morgen toch nog redelijk spannend kan worden. VVD en CDA lijkt me bijna een gegeven, maar met D66, PvdA en GL lijkt er toch nog een en ander mogelijk om een ietwat progessievere coalitie te vormen. En misschien PvdD. Nou zie ik PvdD niet zo snel aansluiten, maar ze hebben wel expliciet aangegeven te willen regeren door bijvoorbeeld 1 minister te leveren. Een groene minister lijkt me voor bijvoorbeeld D66 en Groenlinks geen harde nee.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Klopt, en ze zijn ook onderdeel van de controlerende macht doordat ze het OM aansturen.Tuttel schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:42:
[...]
Het kabinet is in de eerste plaats de uitvoerende macht, maar vormt als hoofd van de regering samen met de Staten-Generaal ook de wetgevende macht.
Dus perfect in de positie om naleving van de wet te controleren
Hoe accurate zijn de peilingen in Nederland gemiddeld gezien eigenlijk?
We weten namelijk allemaal hoe het in 2016 afliep in de USA. Praktische alle peilingen zeiden dat Trump geen kans maakte. Natuurlijk wel met de kanttekening dat het een compleet ander systeem is, met gigantische gevolgen van dien.
We weten namelijk allemaal hoe het in 2016 afliep in de USA. Praktische alle peilingen zeiden dat Trump geen kans maakte. Natuurlijk wel met de kanttekening dat het een compleet ander systeem is, met gigantische gevolgen van dien.
Er word altijd een foutmarge genoemd. Vaak een paar %.Fuujii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:43:
Ook in de VS bleef het binnen de foutmarge van de peilingen. Echter door het systeem heeft dat extreem veel verschil in uitslag.
Ik herriner mij dat de peilingen in de VS qua popular vote er vrij dichtbij zaten maar de electoral college moeilijker is om te peilen. Trump won maar met een 10.000+ aantal stemmen in sommige staten.Fuujii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:43:
Aan kunnen sturen*, dmv bindende aanwijzingen van de minister van veiligheid en justitie. Het is niet zo dat het kabinet volle zeggenschap heeft over wat het OM continu doet.Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:43:
[...]
Klopt, en ze zijn ook onderdeel van de controlerende macht doordat ze het OM aansturen.
Dus perfect in de positie om naleving van de wet te controleren
Correct. Maar een richting aangeven die prioriteit heeft of niet kan wel. Dus bijvoorbeeld het OM sturen dat ze wat meer naar dit soort frauderende bedrijven kijken kan wel.eric.1 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:52:
[...]
Aan kunnen sturen*, dmv bindende aanwijzingen van de minister van veiligheid en justitie. Het is niet zo dat het kabinet volle zeggenschap heeft over wat het OM continu doet.
En je kunt natuurlijk capaciteit vergroten door meer mensen aan te trekken, of er juist een tandeloze tijger van maken door te bezuinigen (zie ook de Autoriteit Persoonsgegevens: leuk idee, maar structureel handen tekort om alle meldingen af te handelen, en daardoor puur iets voor de bühne).Philip Ross schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Correct. Maar een richting aangeven die prioriteit heeft of niet kan wel. Dus bijvoorbeeld het OM sturen dat ze wat meer naar dit soort frauderende bedrijven kijken kan wel.
| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340
Maar doen "we" dat als kiezer ook niet zelf? Geven we de inhoudelijke ontwikkeling van lijsttrekkers nog wel de tijd anno 2021? Natuurlijk was Marijnissen senior beter dan zijn dochter maar kijk eens hoelang die heeft mogen warm draaien in een kleine fractie alvorens hij met 10+ zetels echt bekend werd. En ik vind Marijnissen tot nu toe veruit de beste van de linkse lijsttrekkers. In een column stipte iemand ook terecht aan dat zij in het RTL debat één van de weinige lijsttrekkers was die niet gelijk in een kramp schoot bij die ontmoetingen met de gewone kiezers.Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:21:
Ik vind het wel jammer dat een links(er) kabinet er gewoon niet inzit, al heel lang niet. Als er echt een verandering moet komen, moeten er miljoenen mensen van rechts naar links opschuiven in stemgedrag en dat gaat niet gebeuren. Niet als ik zie wat links te bieden heeft. Ploumen komt niet sterk over, Klaver wekt bij veel mensen irritatie op, Marijnissen vind ik oké maar haar vader vond ik beter. Net als Halsema en Wouter Bos. Ik vond het vroeger wat sterker.
En is het op rechts veel beter gesteld met de lijsttrekkers? Rutte weet prima het publiek te spelen maar vergeet niet dat hij ook een leerperiode heeft meegemaakt. Zijn imago ten tijde van Verdonk was ook niet best. Die wilde menig VVD-er ook weg hebben toen.
Hoekstra schuttert ook van alle kanten en dat mensen zo weglopen met Eerdmans is me een raadsel. Die man hopt van partij naar partij en heeft het een beoordelingsvermogen van een fruitvlieg als het op beoordelen van neonazistische invloeden van collega's aankomt. Typisch ook zo'n gevalletje: leuk voor de gemeenteraad maar te licht voor de serieuze politiek.
Edit:
Ik moet dan altijd aan Bram van Ojik denken: een "saaie" man die in de mores van deze tijd als ongeschikt gezien wordt als lijsttrekker maar ik vond het hem persoonlijk helemaal niet zo verkeerd doen toen hij als tussenpaus bij GL fungeerde.
[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 16-03-2021 15:03 ]
Het toont vooral de zinloosheid aan: elke combinatie die (qua zetelaantal) levensvatbaar is, is VVD + CDA. Stop er maar mee dan met milieubeleid en sociale voorzieningen.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:42:
Als ik nu zo in die https://www.coalitiechecker.nl/ kijk dan lijkt het er op dat het morgen toch nog redelijk spannend kan worden. VVD en CDA lijkt me bijna een gegeven, maar met D66, PvdA en GL lijkt er toch nog een en ander mogelijk om een ietwat progessievere coalitie te vormen. En misschien PvdD. Nou zie ik PvdD niet zo snel aansluiten, maar ze hebben wel expliciet aangegeven te willen regeren door bijvoorbeeld 1 minister te leveren. Een groene minister lijkt me voor bijvoorbeeld D66 en Groenlinks geen harde nee.
Als je iets als VVD + CDA + D66 + PvdA + GL krijgt, krijg je volgens mij een grijs kabinet wat de komende 4 jaar gewoon niks structureels gaat oplossen.
Er moet dan zo veel water bij de wijn gedaan worden, op zo'n beetje ieder vlak, dat we kunnen spreken over homeopathische verdunning
Probleem daarbij is: VVD en CDA kiezers vinden dit beleid, maar dan nog eens 4 jaar langer gewoon dikke prima. D66 kiezers zullen wat morren. Maar de PvdA en GL kiezers zullen weglopen, want die willen geen pappen en nathouden, procentje hier, procentje daar, maar serieuze verandering.
Ik denk dat de linkse partijen heel goed moeten beseffen dat je dit spel alleen kan winnen door niet te spelen.
Er moet dan zo veel water bij de wijn gedaan worden, op zo'n beetje ieder vlak, dat we kunnen spreken over homeopathische verdunning
Probleem daarbij is: VVD en CDA kiezers vinden dit beleid, maar dan nog eens 4 jaar langer gewoon dikke prima. D66 kiezers zullen wat morren. Maar de PvdA en GL kiezers zullen weglopen, want die willen geen pappen en nathouden, procentje hier, procentje daar, maar serieuze verandering.
Ik denk dat de linkse partijen heel goed moeten beseffen dat je dit spel alleen kan winnen door niet te spelen.
People as things, that’s where it starts.
Dat vind ik te makkelijk. Als je 10 jaar premier bent dan ben je verantwoordelijk. Dat weglakken en expres geen schriftelijke notities maken vind ik het ontwijken van je informatieplicht. Misschien net zoals belastingontwijking legaal maar niet fris.hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 08:17:
...
Verder snap ik als mede-rechtse tweaker je weerzin tegen de Rutte doctrine (ga deze keer mede daarom op JA21 stemmen) maar besef wel dat die doctrine vooral symbool staat voor de hedendaagse bestuurscultuur, het veel verder gaat dan de VVD.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Komen we nooit van die avondklok af, zit jij met al je kratjes bier...RobinHood schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:24:
Als je iets als VVD + CDA + D66 + PvdA + GL krijgt, krijg je volgens mij een grijs kabinet wat de komende 4 jaar gewoon niks structureels gaat oplossen.
Ik twijfel daar over. Door niet te spelen krijg je weer een coalitie zoals nu. Door mee te doen en water bij de wijn te doen kan je tenminste iets progressiefs/groens in deze coalitie krijgen. Verder liegen de cijfers er ook niet om, je kan realistisch niet om CDA en VVD heen. Linkse partijen (op PvdA na) doen nu al 10 jaar niet mee, en ze winnen het spel maar niet maar hebben ook niet echt een dikke vinger in de pap.RobinHood schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:24:
Er moet dan zo veel water bij de wijn gedaan worden, op zo'n beetje ieder vlak, dat we kunnen spreken over homeopathische verdunning![]()
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Precies, en ik hou niet eens zoveel van pilshoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:38:
[...]
Komen we nooit van die avondklok af, zit jij met al je kratjes bier...

Ziet er momenteel niet echt naar uit alsof de huidige coalitie door kan gaan volgens mij. Plus dat CU-stemmers ook niet echt blij zijn met deze coalitie, maar tja, ze geloven wel in de partij en blijven daarom op CU stemmen.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Ik twijfel daar over. Door niet te spelen krijg je weer een coalitie zoals nu. Door mee te doen en water bij de wijn te doen kan je tenminste iets progressiefs/groens in deze coalitie krijgen. Verder liegen de cijfers er ook niet om, je kan realistisch niet om CDA en VVD heen. Linkse partijen (op PvdA na) doen nu al 10 jaar niet mee, en ze winnen het spel maar niet maar hebben ook niet echt een dikke vinger in de pap.
Als VVD en CDA echt bereid zijn om stappen te zetten, is PvdA en GL erbij betrekken natuurlijk wel een goed idee, maar direct na de verkiezingen keurig opzitten en een pootje geven? Da's gewoon electorale zelfmoord.
People as things, that’s where it starts.
Het blijft een duivels dilemma. Aan de ene kant wil je niet een PvdA-scenario waarbij een partij teveel principiële punten inlevert maar aan de andere kant zal er toch iemand met het bekende blok gaan regeren.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:50:
[...]
Ik twijfel daar over. Door niet te spelen krijg je weer een coalitie zoals nu. Door mee te doen en water bij de wijn te doen kan je tenminste iets progressiefs/groens in deze coalitie krijgen. Verder liegen de cijfers er ook niet om, je kan realistisch niet om CDA en VVD heen. Linkse partijen (op PvdA na) doen nu al 10 jaar niet mee, en ze winnen het spel maar niet maar hebben ook niet echt een dikke vinger in de pap.
Eén ding begrijp ik in elk geval niet: linkse kiezers die op D66 stemmen. Een D66 dat groeit ten opzichte van GL/SP/PvdA gaat een kabinet niet verder naar links trekken.
Ik zou D66 graag in het kabinet zien zitten, maar dan wel als de meest rechtse partij, niet als de meest linkse...D-e-n schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:59:
[...]
Het blijft een duivels dilemma. Aan de ene kant wil je niet een PvdA-scenario waarbij een partij teveel principiële punten inlevert maar aan de andere kant zal er toch iemand met het bekende blok gaan regeren.
Eén ding begrijp ik in elk geval niet: linkse kiezers die op D66 stemmen. Een D66 dat groeit ten opzichte van GL/SP/PvdA gaat een kabinet niet verder naar links trekken.
Een links kabinet gaat er toch niet komen dus met die situatie hoef je geen rekening te houden denk ikmigchiell schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:01:
[...]
Ik zou D66 graag in het kabinet zien zitten, maar dan wel als de meest rechtse partij, niet als de meest linkse...
Een mens mag dromenD-e-n schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Een links kabinet gaat er toch niet komen dus met die situatie hoef je geen rekening te houden denk ik
Ik zie nog wel de SP bij het motorblok aanschuiven, niet dat ze het zorgfonds binnenhalen maar verwacht dat als de grote neo-liberale lijn gesteund wordt er behoorlijk wat sociaal-economische kruimels ter compensatie beschikbaar zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 16-03-2021 16:31 ]
De SP, dat zou wel een primeur van formaat zijn.
ECT Prometeia Mach 2 GT modded
Een primeur van tomaat.db87 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:29:
Zou het ook verrassend vinden, maar vergeet niet dat in 2017 het de SP was die expliciet deelname uitsloot en Marijnissen deze keer zelf aangegeven heeft dat de 'linksere' VVD samenwerking voor haar onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk maakt.db87 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:29:
Kan me voorstellen dat voor VVD en CDA het prettiger is om de SP relatief veel te gunnen om zo PvdA/GroenLinks een hak te zetten en linkse samenwerking voor de nabije toekomst onmogelijk te maken. Mag Renske Leijten de minister zijn die de toeslagenaffaire tot een goed einde brengt...
Je hebt meer dan een punt. Echter mijn uitspraak was ingegeven door het feit dat Omtzigt als een van de weinigen ziet wat er mis is met de rechtsstaat, terwijl hij wel bij een partij hoort die rechtsstatelijk dubieus bezig is, en ik zie niet in hoe je de rechtsstaat kunt repareren terwijl je tot die partij behoort.polthemol schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:22:
[...]
Omtzigt heeft zijn eigen issues in visie, zoals zijn gelobby op 'minority rule' (gewogen stemsysteem omdat de provincies vergeten worden). De man is aan het shinen op het toeslagendossier, maar ik denk dat zijn grootste kwaliteit vooral is dat hij vervelend is, onbeantwoorde vragen tot in den treure blijft herhalen en zich geen bal aantrekt van partijbeleid als vragen niet beantwoord worden.
Overigens opvallend dat het vooral partijen in het rechts spectrum betreft, die rechtsstatelijkheid. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen daar kennelijk niet wakker van liggen (tot het ze zelf treft maar dan is het al te laat natuurlijk). Een goed functionerende democratische rechtsstaat met macht en tegenmacht is zo ontzettend belangrijk.
Kunnen daarna PvdA en GL misschien eindelijk eens fuseren, zodat er een progressieve linkse partij ontstaat met een zetel of 20 à 25.hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:38:
[...]
Zou het ook verrassend vinden, maar vergeet niet dat in 2017 het de SP was die expliciet deelname uitsloot en Marijnissen deze keer zelf aangegeven heeft dat de 'linksere' VVD samenwerking voor haar onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk maakt.
Kan me voorstellen dat voor VVD en CDA het prettiger is om de SP relatief veel te gunnen om zo PvdA/GroenLinks een hak te zetten en linkse samenwerking voor de nabije toekomst onmogelijk te maken. Mag Renske Leijten de minister zijn die de toeslagenaffaire tot een goed einde brengt...
Probleem voor de SP is dan dat D66 nog zo groot is. Ik denk dat ze liever de PvdA erbij hebben want qua zorg kun je met D66 ook niks beginnen.hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:38:
[...]
Zou het ook verrassend vinden, maar vergeet niet dat in 2017 het de SP was die expliciet deelname uitsloot en Marijnissen deze keer zelf aangegeven heeft dat de 'linksere' VVD samenwerking voor haar onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk maakt.
Onderbelicht in die context is wie de 'grootste' van deze drie wordt en dus de linkse oppositieleider wordt. Dat zou zomaar eens Marijnissen kunnen worden.migchiell schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:44:
Kunnen daarna PvdA en GL misschien eindelijk eens fuseren, zodat er een progressieve linkse partij ontstaat met een zetel of 20 à 25.
Net de laatste peiling van tns-nipo en je ziet PvdA en GroenLinks steeds verder wegzakken.
Juist daarom dus (eindelijk) die fusie, samen zijn ze wel groter dan de SP (toch? heb de laatste peiling er niet bij gezocht).hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Onderbelicht in die context is wie de 'grootste' van deze drie wordt en dus de linkse oppositieleider wordt. Dat zou zomaar eens Marijnissen kunnen worden.
Net de laatste peiling van tns-nipo en je ziet PvdA en GroenLinks steeds verder wegzakken.
5 nieuwe partijen, zelfs Splinter lijkt terug te komen:migchiell schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:48:
heb de laatste peiling er niet bij gezocht
Het lijkt erop dat het vooral voor de partijen achter de VVD spannend wordt. Zowel de PVV met 18 virtuele zetels, als D66 met 17 virtuele zetels en het CDA met 15 virtuele zetels maken nog een goede kans om de tweede grootste partij te worden. Daar weer achter bevinden zich de meer linksgeoriënteerde partijen, waar de PvdA met 12 virtuele zetels en de SP met eveneens 12 virtuele zetels er op dit moment beter voor lijken te staan dan GroenLinks, die wegzakt naar 9 virtuele zetels. Ook 50PLUS zet haar dalende lijn voort en staat op dit moment op 1 virtuele zetel in de peiling van Kantar. Forum voor Democratie lijkt op dit moment 5 virtuele zetels te bemachtigen.
Van de nieuwkomers bestendigen Volt met 3 virtuele zetels en JA21 met 2 virtuele zetels hun plek in de Tweede Kamer. De BoerBurgerBeweging (BBB), BIJ1 én Splinter, kloppen op de deur en halen nét de kiesdrempel van 0.67% en zijn daarom vertegenwoordigd in deze peiling. Hierbij is het wel relevant aan te tekenen dat ook voor deze partijen steekproefmarges gelden en definitieve steun nog allerminst zeker is.
hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:50:
[...]
5 nieuwe partijen, zelfs Splinter lijkt terug te komen:
offtopic:
Ik ben elke keer weer teleurgesteld als ik me realiseer dat dat niet om de zoon van Bart Chabot gaat.
Ik ben elke keer weer teleurgesteld als ik me realiseer dat dat niet om de zoon van Bart Chabot gaat.
migchiell schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:00:
[...]
offtopic:
offtopic:
Dat is ook een gevalletje "vorm boven inhoud" in mijn ogen
Dat is ook een gevalletje "vorm boven inhoud" in mijn ogen
Misschien een domme vraag, maar wat voor impact heeft het om de 2e grootste partij te zijn? Wat zou bijv. het verschil zijn tusen VVD + CDA + D66 en VVD + D66 + CDA?
Dat hier speciaal een heel topic voor wordt gemaakt... gewoon weer de zelfde partijen, VVD, CDA, D66, en dan wellicht een nieuwe.
De verdeling van ministers en staatssecretarissen gaat (enigszins) naar rato, dus hoe groter de partij is hoe meer bewindspersonen ze mogen aanleveren.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:04:
Misschien een domme vraag, maar wat voor impact heeft het om de 2e grootste partij te zijn? Wat zou bijv. het verschil zijn tusen VVD + CDA + D66 en VVD + D66 + CDA?
@Michael_OsGroot
Dacht dat de minister van financiën bijna altijd van de tweede partij komt.
Dit gaat dus tussen Wobke Hoekstra en Wouter Koolmees...
Dan heb ik liever Wouter Koolmees, die heeft nog niet gevaarlijk spel zitten spelen met de relaties met andere EU-landen. Met Hoekstra vrees ik dat het anti-EU sentiment in andere landen (en ik vrees ook in de onze) nog verder gaat groeien.
[ Voor 0% gewijzigd door drooger op 16-03-2021 18:01 . Reden: spellen is moeilijk ]
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Alle ministers zijn in theorie gelijk, maar somigge ministerposten zijn meer gelijk dan anderen.hoevenpe schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 17:09:
@Michael_OsGroot
De premier is bij default de hoogste post.
Tweede meest begeerlijke post is financiën. Dit vanuit de gedachte dat men zich dan een goed rentmeester kan tonen.
Andere posten zijn lastiger: Dat is afhankelijk van partij politieke accenten, kennis, senioriteit etc en heel prozaïsch hoeveel partijen er in de regering zitten en posten er moeten zijn om iedereen zijn deel van de taart te geven.
@dawg die vraag komt er ook nog eens bij ja. Omtzigt kun je dus in de huidige situatie helemaal niets mee kortom. Hij staat garant voor de status quo
Ik denk dat een GL en een PvdD samen kunnen, D66 en PvdA hadden een kans om een stembusakkoord af te sluiten met oa. GL, maar ze gingen voor eigen succes. Dat zegt voor de rest ook alles: de politieke situatie doet me nogal denken aan het GOP in de VS: misschien veel zoutzakken, nietsnutten en hypocrieten bij elkaar, maar doordat ze bij elkaar blijven en georganiseerd zijn halen ze steeds succes. Een VVD en een CDA in lichtere mate vertonen hetzelfde gedrag.
De SP wil je eigenlijk ook niet. Het is mooi hoe ze voor sociale rechten op komen, maar hun EU-visie alleen diskwalificeert ze voor heel veel en toont vooral aan dat ze weinig interesse hebben om te kijken naar de rest van de wereld. Het neigt naar zero-sum denken als landsvisie. PvdA heeft al wat jaren moeite om met een visie te komen en dus zitten ze nog altijd met de bloedende wonden van regeringsdeelname destijds.D-e-n schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 16:47:
[...]
Probleem voor de SP is dan dat D66 nog zo groot is. Ik denk dat ze liever de PvdA erbij hebben want qua zorg kun je met D66 ook niks beginnen.
Ik denk dat een GL en een PvdD samen kunnen, D66 en PvdA hadden een kans om een stembusakkoord af te sluiten met oa. GL, maar ze gingen voor eigen succes. Dat zegt voor de rest ook alles: de politieke situatie doet me nogal denken aan het GOP in de VS: misschien veel zoutzakken, nietsnutten en hypocrieten bij elkaar, maar doordat ze bij elkaar blijven en georganiseerd zijn halen ze steeds succes. Een VVD en een CDA in lichtere mate vertonen hetzelfde gedrag.
@polthemol
Eurokritisch betekent nog niet dat een partij tegen Europa of Europese samenwerking is. Niet netjes om een partij zo in een hoek weg te zetten. Ik ben het niet met alles eens maar op een aantal van de handelsverdragen waar de SP tegen was is absoluut wat af te dingen en ook het euro standpunt is wel wat genuanceerder dan vaak gesuggereerd wordt.
Partijen als D66 of Volt vind ik wat dat betreft ook wel wat naïef. Of je het er nu mee eens bent of niet: je kunt de nationale gevoelens die mensen hebben nu eenmaal niet negeren. Wij zijn geen VS. We zijn een verzameling landen die moeten samenwerken. Op het gebied van Europa heeft de CU vaak wel de juiste balans te pakken tussen wanneer wel of niet kritisch zijn maar die partij is om andere redenen onbespreekbaar voor mij.
D66 en PvdA samen? Dan zou ik ze nooit meer overwegen. D66 is namelijk allang geen linkse partij meer als het op economie aankomt. Ze zijn op zorg mede aanjager van de marktwerking geweest.
Eurokritisch betekent nog niet dat een partij tegen Europa of Europese samenwerking is. Niet netjes om een partij zo in een hoek weg te zetten. Ik ben het niet met alles eens maar op een aantal van de handelsverdragen waar de SP tegen was is absoluut wat af te dingen en ook het euro standpunt is wel wat genuanceerder dan vaak gesuggereerd wordt.
Partijen als D66 of Volt vind ik wat dat betreft ook wel wat naïef. Of je het er nu mee eens bent of niet: je kunt de nationale gevoelens die mensen hebben nu eenmaal niet negeren. Wij zijn geen VS. We zijn een verzameling landen die moeten samenwerken. Op het gebied van Europa heeft de CU vaak wel de juiste balans te pakken tussen wanneer wel of niet kritisch zijn maar die partij is om andere redenen onbespreekbaar voor mij.
D66 en PvdA samen? Dan zou ik ze nooit meer overwegen. D66 is namelijk allang geen linkse partij meer als het op economie aankomt. Ze zijn op zorg mede aanjager van de marktwerking geweest.
weinig nuance te vinden met hun euromunt standpunt. Het zijn halve dogwhistles 'nadenken voer een alternatief!', 'als we moeten kiezen tussen behouden munt die voor tweespalt zorgt en samenwerking in Europa' (false narrative, ze konden net zo goed stellen 'als de SP moet kiezen tussen het in de blender duwen van een superschattige puppy en het uittrekken van brandnetels in gemeenteperkjes, kiezen wij voor onderhoud van gemeenteperkjes'). Dus daar heb ik een sterke mening over, er is geen nuance, het is ook niet EUkritisch. In deze tijd trouwens beweren dat zorg lokaal geregeld moet worden ipv via EU voor een deel, dan heb je een heel grote plank voor je kop gehad als partijD-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:09:
@polthemol
Laten we ook niet vergeten dat veel nationale gevoelens heel erg zijn aangewakkerd in de laatste jaren voor shortterm politiek gewin. Het gros van de mensen heeft geen weet van hoe de EU werkt of wat ze doen en daar wordt handig op ingespeeld om wat zetels te winnen.Partijen als D66 of Volt vind ik wat dat betreft ook wel wat naïef. Of je het er nu mee eens bent of niet: je kunt de nationale gevoelens die mensen hebben nu eenmaal niet negeren. Wij zijn geen VS. We zijn een verzameling landen die moeten samenwerken. Op het gebied van Europa heeft de CU vaak wel de juiste balans te pakken tussen wanneer wel of niet kritisch zijn maar die partij is om andere redenen onbespreekbaar voor mij.
Ik denk dat voor de formatie veel afhankelij kgaat zijn van hoeveel zetels de VVD kwijt raakt en hoeveel D66 er gaat pakken. Vraag daarbij is ook: zijn er andere partijen die zetels erbij krijgen op een significante wijze: als de huidige coalitie er een paar kwijt is straks, dan moet men nog een partner gaan zoeken. Dit is eignelijk waarom het stembusakkoordvoorstel van Klaver een heel goed idee was, het had je heel veel onderhandelingsmacht gegeven in de situatie die nu waarschijnlijkheid lijkt te worden. Maar goed, party over principle in effect
@polthemol
Het zorgstelsel heeft helemaal niks te maken met Europa. Het feit dat we dat hebben ingericht zoals het is ingericht is een nationale keuze geweest, en wat mij betreft een verkeerde. Het systeem met al die verzekeraars en die duizend merken is een monster.
En natuurlijk wakkeren types als Wilders van alles aan wat niet bevorderlijk is maar het is ook echt naïef om te doen alsof we geen nationale staten meer zouden kunnen hebben, zoals Volt uitstraalt. Culturele verschillen tussen landen zijn nu eenmaal een vaststaand feit en dat gaat niet binnen een paar decennia weg. Zolang er nog grote verschillen zijn op het gebied van economie en sociale zekerheid is het ook heel gevaarlijk zo snel naar één financiële unie te streven. Want water stroomt nu eenmaal van hoog naar laag.
Het zorgstelsel heeft helemaal niks te maken met Europa. Het feit dat we dat hebben ingericht zoals het is ingericht is een nationale keuze geweest, en wat mij betreft een verkeerde. Het systeem met al die verzekeraars en die duizend merken is een monster.
En natuurlijk wakkeren types als Wilders van alles aan wat niet bevorderlijk is maar het is ook echt naïef om te doen alsof we geen nationale staten meer zouden kunnen hebben, zoals Volt uitstraalt. Culturele verschillen tussen landen zijn nu eenmaal een vaststaand feit en dat gaat niet binnen een paar decennia weg. Zolang er nog grote verschillen zijn op het gebied van economie en sociale zekerheid is het ook heel gevaarlijk zo snel naar één financiële unie te streven. Want water stroomt nu eenmaal van hoog naar laag.
Vind ik moeilijk om te zeggen. Het blijft altijd een peiling onder een groep mensen. Normaliter geeft dat wel een accuraat beeld. Echter, het afgelopen jaar is zo bewogen geweest waardoor zovelen verschillende meningen hebben gekregen over de coronacrisis. En daarom kan het volgens mij vandaag alle kanten op gaan.Fuujii schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:43:
denk daar nog eens over na als je in je mening meeneemt dat we patiënten in Duitsland plaatsen en ik in België een behandeling kan krijgenD-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:35:
@polthemol
Het zorgstelsel heeft helemaal niks te maken met Europa.
ook hier nuances, er gaat heel veel via de EU al op het gebied van onze gezondheidszorg, zie nu bv. ook het inkopen van vaccins om maar even iets te noemen. Het is niet zwart-wit kortomHet feit dat we dat hebben ingericht zoals het is ingericht is een nationale keuze geweest, en wat mij betreft een verkeerde. Het systeem met al die verzekeraars en die duizend merken is een monster.
Ik zat even te kijken naar dit:
VVD, D66, PvdA, GL, volt
zou ik persoonlijk de mooiste optie vinden al vind de VVD dit misschien niet te doen.
Als D66 vandaag groter is dan CDA vind ik dat dit een optie waard kan zijn om te onderzoeken.
* VVD als grootste partij
* D66 Partij nr 2
* PVDA+GL willen perse samen en komen er met D66 wel uit
* Volt komt vanaf 0 naar in eens toch een redelijk aantal (als ze 3 zouden halen of meer that is). zit redelijk dicht in de buurt van D66 qua standpunten en komt heeft juist overeenkomsten met zowel de linkerkant als rechterkant in dit kabinet.
Ach, dit zou in ieder geval mijn voorkeur hebben al weet ik niet of de VVD hierop zit te wachten of dat PVDA+GL dit aan durven. ik denk dat we met een kabinet als dit echt een aantal dingen kunnen veranderen en een keer een nieuwe wind door geen CDA of gedogen van CU bijvoorbeeld.
wat denken jullie?
VVD, D66, PvdA, GL, volt
zou ik persoonlijk de mooiste optie vinden al vind de VVD dit misschien niet te doen.
Als D66 vandaag groter is dan CDA vind ik dat dit een optie waard kan zijn om te onderzoeken.
* VVD als grootste partij
* D66 Partij nr 2
* PVDA+GL willen perse samen en komen er met D66 wel uit
* Volt komt vanaf 0 naar in eens toch een redelijk aantal (als ze 3 zouden halen of meer that is). zit redelijk dicht in de buurt van D66 qua standpunten en komt heeft juist overeenkomsten met zowel de linkerkant als rechterkant in dit kabinet.
Ach, dit zou in ieder geval mijn voorkeur hebben al weet ik niet of de VVD hierop zit te wachten of dat PVDA+GL dit aan durven. ik denk dat we met een kabinet als dit echt een aantal dingen kunnen veranderen en een keer een nieuwe wind door geen CDA of gedogen van CU bijvoorbeeld.
wat denken jullie?
Niemand is er op tegen dat we patiënten in Duitsland plaatsen. Volgens mij heb ik ook geen protest gehoord bij het gezamenlijk inkopen.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:46:
[...]
denk daar nog eens over na als je in je mening meeneemt dat we patiënten in Duitsland plaatsen en ik in België een behandeling kan krijgenDat is oa. dankzij EU, dus het is niet zo zwart/wit helaas (zoals altijd op quasi elk dossier trouwens).
[...]
ook hier nuances, er gaat heel veel via de EU al op het gebied van onze gezondheidszorg, zie nu bv. ook het inkopen van vaccins om maar even iets te noemen. Het is niet zwart-wit kortom
Erg flauw dat je dat bij deze discussie betrekt. Hoe we onze zorg hebben ingericht is een nationale keuze en corona laat juist zien dat we nationaal niet altijd de juiste keuzes hebben gemaakt in vergelijking met andere landen.
Daar noem je wel iets, de rol van de EU hierin is enorm schadelijk geweest en normaliter kost het geklungel daar alleen maar wat miljarden maar nu ook duizenden mensenlevens. De EU redeneerde zoals altijd dat 'als blok gaat alles beter, meer Europa !' terwijl het hier gaat om een crisis waarbij je niet simpelweg het virus een boete kunt opleggen als het meer mensen besmet dan de EU toestaat.polthemol schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:46:
[...]
ook hier nuances, er gaat heel veel via de EU al op het gebied van onze gezondheidszorg, zie nu bv. ook het inkopen van vaccins om maar even iets te noemen. Het is niet zwart-wit kortom
@Crysania
Ik denk dat de VVD het CDA stevig vasthoudt en dat D66 niet genoeg macht en ook niet genoeg ballen heeft daar tussen te komen.
Ik denk dat de VVD het CDA stevig vasthoudt en dat D66 niet genoeg macht en ook niet genoeg ballen heeft daar tussen te komen.
verwacht dat dat de eerste reflex is idd maar als D66 vandaag toch groter gaat worden dan CDA vind ik dat je eerst naar opties met D66 moet kijken ipv CDA.D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:52:
@Crysania
Van mij mag VVD bij het vormen van een coalitie CDA wel eens los laten. Maar ik weet niet of Rutte dat durft.
VVD is Sauron en CDA Saruman. Ze hebben elkaar nodigD-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:52:
@Crysania
[ Voor 3% gewijzigd door New Yorker op 17-03-2021 09:01 ]
Weg
Ze houden elkaar zeker vast en vormen een blok, de dynamiek verandert wel iets wanneer D66 duidelijk groter wordt dan CDA, en dan is het nog de vraag wie er bij komt.D-e-n schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:52:
@Crysania
VVD en CDA willen denk ik wel door met CU, maar het is de vraag of dat voldoende is.
D66 zit daar niet echt op te wachten volgens mij. Een van de linkse partijen heeft dan weer niet de voorkeur van VVD & CDA.
Daarom maakt het denk ik wel uit of CDA of D66 de tweede partij word. De keuze voor de laatste coalitie partner hangt op hoe veel D66 in te brengen heeft. Zijn die klein dan ga je weer richting CU of JA21 o.i.d. en worden ze groot dan heb je meer kans op GL of PvdA.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:08:
[...]
Ze houden elkaar zeker vast en vormen een blok, de dynamiek verandert wel iets wanneer D66 duidelijk groter wordt dan CDA, en dan is het nog de vraag wie er bij komt.
VVD en CDA willen denk ik wel door met CU, maar het is de vraag of dat voldoende is.
D66 zit daar niet echt op te wachten volgens mij. Een van de linkse partijen heeft dan weer niet de voorkeur van VVD & CDA.
De vraag is of PvdA en GroenLinks niet zo'n tik van de kiezer krijgen dat ze straks veel te klein zijn om als relatief gelijkwaardige partner bij het motorblok aan te schuiven. Met 8-10 zetels rest slechts een enkele kruimel, dat gaat de achterban van Klaver of Ploumen nooit pikken.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:08:
Hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer het is als het motorblok zonder CU verdergaat. Kan D66 eindelijk proberen meerderheden op medisch-ethische kwesties te vinden en op klimaatgebied hoeft men dan niet toe te geven aan de vergaande eisen van GroenLinks.
Ja eens, voor PvdA en GroenLinks gaat het lastig worden.hoevenpe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:17:
[...]
De vraag is of PvdA en GroenLinks niet zo'n tik van de kiezer krijgen dat ze straks veel te klein zijn om als relatief gelijkwaardige partner bij het motorblok aan te schuiven. Met 8-10 zetels rest slechts een enkele kruimel, dat gaat de achterban van Klaver of Ploumen nooit pikken.
Hoe meer ik erover nadenk, hoe logischer het is als het motorblok zonder CU verdergaat. Kan D66 eindelijk proberen meerderheden op medisch-ethische kwesties te vinden en op klimaatgebied hoeft men dan niet toe te geven aan de vergaande eisen van GroenLinks.
En de SP is natuurlijk ook niet bepaald een droomcombinatie voor met name de VVD.
Alhoewel ze stellen dat "de SP natuurlijk ook een volkspartij is, net als de VVD"
Maar de kans dat een van de 3 nodig is voor een coalitie is vrij groot lijkt me (in het geval dat ze het numeriek niet redden met CU). En D66 op medisch-ethisch idd.
Combinatie met GroenLinks: Klaver wil heel graag, maar zal zijn huid duur moeten verkopen (achterban).
Met PvdA: idem want geen herhaling van Rutte 2.
Met SP: VVD en SP in een kabinet
Daarom zeg ik VVD, D66, GL+PVDA, Volt.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:25:
[...]
Ja eens, voor PvdA en GroenLinks gaat het lastig worden.
En de SP is natuurlijk ook niet bepaald een droomcombinatie voor met name de VVD.
Alhoewel ze stellen dat "de SP natuurlijk ook een volkspartij is, net als de VVD"![]()
Maar de kans dat een van de 3 nodig is voor een coalitie is vrij groot lijkt me (in het geval dat ze het numeriek niet redden met CU). En D66 op medisch-ethisch idd.
Combinatie met GroenLinks: Klaver wil heel graag, maar zal zijn huid duur moeten verkopen (achterban).
Met PvdA: idem want geen herhaling van Rutte 2.
Met SP: VVD en SP in een kabinet
Volt is wel nieuw maar heeft juist raakvlakken met alle andere partijen in deze coalitie en dan heb je die conservatieve partijen niet nodig
Ik hoop op VVD+D66+PVDA+GL maar zal denk ik niet genoeg zetels worden.
Dus dat wordt VVD+D66+CDA en nog een partij. Ik gok GL, want zij willen erg graag regeren en de PVDA is nog niets steeds bekomen van de vorige keer.
Dus dat wordt VVD+D66+CDA en nog een partij. Ik gok GL, want zij willen erg graag regeren en de PVDA is nog niets steeds bekomen van de vorige keer.
En bedenk ook dat de VVD als veruit de grootste het initiatief heeft bij de formatie, en dus zal sturen op een combinatie met CDA.n3z schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:33:
Ik hoop op VVD+D66+PVDA+GL maar zal denk ik niet genoeg zetels worden.
De linkse en progressieve partijen hebben elkaar "niet vastgehouden" tijdens de campagne (wat ik jammer vind overigens).
GroenLinks heeft bijvoorbeeld publiekelijk een blauwje gelopen bij D66.
Dat helpt ook niet om te komen tot een andere combinatie.
Jammer, want vond het idee van Klaver wel sympathiek. Ik snap D66 ook wel nu ze waarschijnlijk fors groter worden dan de linkse partijen. Maar nu gaat Rutte wederom de lakens uitdelen.ultimateharry schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:36:
[...]
En bedenk ook dat de VVD als veruit de grootste het initiatief heeft bij de formatie, en dus zal sturen op een combinatie met CDA.
De linkse en progressieve partijen hebben elkaar "niet vastgehouden" tijdens de campagne.
GroenLinks bijvoorbeeld publiekelijk een blauwje gelopen bij D66.
Dat helpt ook niet om te komen tot een andere combinatie.
Uiteindelijk was dat voor mij de doorslag D66 te stemmen. Er zijn partijen die qua programma veel meer bij mij passen maar die hebben al bewezen niet de intentie hebben zich er aan te houden of zijn nog te nieuw om in staat te zijn om, zelfs als ze 100 zetels halen, dit uit te voeren.n3z schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 09:37:
[...]
Jammer, want vond het idee van Klaver wel sympathiek. Ik snap D66 ook wel nu ze waarschijnlijk fors groter worden dan de linkse partijen. Maar nu gaat Rutte wederom de lakens uitdelen.
De VVD wordt toch wel de grootste maar hoe groter de tweede partij hoe beter.
Exact. En daarom zijn die 20 PVV zetels zo'n doorn in het oog. Het saboteert de kansen voor andere partijen om die 2de grote partij te worden.IJzerlijm schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:10:
[...]
De VVD wordt toch wel de grootste maar hoe groter de tweede partij hoe beter.
Ja dat is iePhilip Ross schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:55:
[
@Verwijderd ben je nu echt de klimaat plannen van GL net zo absurd aan het noemen als de de-islamisering van Wilders?
Ik reageer daar verder niet op, ik weet niet goed wat ik moet zeggen wanneer je dat verschil niet ziet.
Vvd, cda, d66, volt
Zou mijn voorkeur hebben. Maar dat gaat qua zetels net niet haalbaar zijn helaas.
Zou mijn voorkeur hebben. Maar dat gaat qua zetels net niet haalbaar zijn helaas.
Mijn ideale kabinet zou D66, GroenLinks, Volt en DENK zijn. Komen waarschijnlijk bij elkaar net over de kwart van de kamer, maar dromen mag altijd.
Denk dat we gewoon letterlijk gaan restaureren en het gevallen kabinet weer exact opbouwen.
Denk dat we gewoon letterlijk gaan restaureren en het gevallen kabinet weer exact opbouwen.
[ Voor 24% gewijzigd door RazorMaron op 17-03-2021 13:29 ]
Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.
Nu we de eerste exit poll hebben
VVD: 35 zetels (+2)
D66: 27 zetels (+8)
PVV: 17 zetels (-3)
CDA: 14 zetels (-5)
PvdA: 9 zetels (zelfde als in 2017)
GroenLinks: 8 zetels (-6)
SP: 8 zetels (-6)
Forum voor Democratie: 7 zetels (+5)
Partij voor de Dieren: 6 zetels (+1)
ChristenUnie: 4 zetels (-1)
SGP: 3 zetels (ongewijzigd)
DENK: 2 zetels (-1)
50PLUS: 1 zetel (-3)
Nieuwe partijen:
Volt: 4 zetels
Ja21: 3 zetels
BoerBurgerBeweging: 1 zetel
Bij1: 1 zetel
Denk een inkoppertje, VVD + CDA + D66 met gedoogsteun van christen unie SGP
Nieuwe partijen:
Het is een publiek geheim dat D66 de samenwerking met ChristenUnie hekelde. Nu die groter zijn geworden in het plaatje gaat dat dus in elk geval niet gebeuren. Datzelfde geldt voor de SGP. Het ligt er ook een beetje aan hoe D66 het speelt (en wil spelen), maar de kaarten hebben ze: probeer maar eens iets te vormen zonder D66.D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:35:
Nu we de eerste exit poll hebben
Nieuwe partijen:
Ik gok ook VVD + D66 + CDA.
Lijkt me stug dat dit niet zou lukken.
1 afscheider van een partij en je hebt een probleem met de huidige polls, over het algemeen zijn coalities niet heel blij als ze "iedereen" binnenboord moeten houden, dat geeft "stemvee" veel machtDe_Bastaard schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:47:
Ik gok ook VVD + D66 + CDA.
En daarnaast, met de huidige polls... aantallen kunnen nog schuiven.
User Error -- Please Replace User
Klopt, maar dat betekend of een nieuwkomer zoals JA21 of Volt.PatrickH89 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:46:
[...]
Het is een publiek geheim dat D66 de samenwerking met ChristenUnie hekelde. Nu die groter zijn geworden in het plaatje gaat dat dus in elk geval niet gebeuren. Datzelfde geldt voor de SGP. Het ligt er ook een beetje aan hoe D66 het speelt (en wil spelen), maar de kaarten hebben ze: probeer maar eens iets te vormen zonder D66.
Maar of je het risico wil lopen om met nieuwkomers te regeren is een andere discussie. Dat is een behoorlijke gok
JA21 is niet D66 voorkeur verwacht ik zomaar. Zit toch wel redelijk in dezelfde hoek als Forum en dat zijn ook echt geen vriendjes. Als D66 daadwerkelijk zo progressief is als ze beweren zullen ze toch eerder opteren voor een partij aan de linkerkant als aanvulling.D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:54:
[...]
Klopt, maar dat betekend of een nieuwkomer zoals JA21.
Maar of je het risico wil lopen om met nieuwkomers te regeren is een andere discussie. Dat is een behoorlijke gok
Lijkt mij ook. VVD kan niet echt om D66 heen, dus D66 kan behoorlijk wat eisen stellen.PatrickH89 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 21:57:
[...]
JA21 is niet D66 voorkeur verwacht ik zomaar. Zit toch wel redelijk in dezelfde hoek als Forum en dat zijn ook echt geen vriendjes. Als D66 daadwerkelijk zo progressief is als ze beweren zullen ze toch eerder opteren voor een partij aan de linkerkant als aanvulling.
D66 heeft expliciet aangegeven geen medisch ethische zaken vast te willen leggen. Dat was vorige keer een breekpunt voor CU. SGP en D66 gaat ook echt niet.
Meest waarschijnlijke zijn denk ik:
VVD+D66+CDA indien > 76 en anders
VVD+D66+CDA+GL/PvdA
Waarom zouden GL of PvdA dat doen?Philip Ross schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:00:
[...]
Meest waarschijnlijke zijn denk ik:
VVD+D66+CDA indien > 76 en anders
VVD+D66+CDA+GL/PvdA
Nog belangrijker, waarom zou de VVD daarmee akkoord gaan?
Zekerheid eerste kamer. Maar als de eerste kamer niet zwaar politiek gaat zijn, dan zou het eigenlijk niet eens nodig moeten zijn.D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Omdat Rutte al heeft aangegeven een brede coalitie te willen. Nu afwachten of hij de daad bij het woord voegt, het is immers Rutte.D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Alleen als D66 mee gaat in sterk klimaat beleid. Anders zie ik het ze niet snel doen.
Overigens heeft VVD met het programma wel de deur open gezet voor wat progressiever kabinet.
Ik zie vooral weinig andere mogelijkheden. Als D66 niet met iets als JA21 samen wil dan moet VVD wel meer toegeven en durft een GL het misschien wel aan.
Het helpt ook dat migratie momenteel op een laag pitje staat en niet echt een groot onderwerp is dus.
Omdat ze zonder D66 geen kabinet hebben. Zelfs met een PVV en FvD er bij hebben ze geen meerderheid. Dan heb je ook nog JA21 nodig ofzo. En dat kunnen ze echt niet verkopen. (Als ze JA21 en FvD al samen in één kamer kunnen krijgen)D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:07:
[...]
Het hangt dus volledig op met wie D66 wil samenwerken. Want een gefaalde formatie is vooral een falen van Rutte en gaat VVD ook veel stemmen kosten.
Gewoon het PvdA of GroenLinks laten aanhaken, niet alsof ze nog meer te verliezen hebben
Klopt, maar daar zijn minder lastige opties voorRobkazoe schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Zekerheid eerste kamer. Maar als de eerste kamer niet zwaar politiek gaat zijn, dan zou het eigenlijk niet eens nodig moeten zijn.
Ah, maar hoe breed moet het zijn voordat de standpunten te ver uit elkaar gaan liggen.dawg schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Omdat Rutte al heeft aangegeven een brede coalitie te willen. Nu afwachten of hij de daad bij het woord voegt, het is immers Rutte.
Ik zie daar geen compromis in
Met deze reactie zonder onderbouwing laat je in de vervolg discussie compleet ontsporen, die hele discussie is hierbij verwijderd. Reageer in het vervolgt onderbouwd en speel niet op de man.drooger schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:14:
Gewoon het PvdA of GroenLinks laten aanhaken, niet alsof ze nog meer te verliezen hebben
[ Voor 33% gewijzigd door defiant op 17-03-2021 23:26 ]
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
De traditionele 4 liggen niet ver uit elkaar hoor.D-dark schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 22:16:
[...]
Ah, maar hoe breed moet het zijn voordat de standpunten te ver uit elkaar gaan liggen.
Ik zie daar geen compromis in
Let op:
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/
Knutsel zelf: https://www.coalitiechecker.nl/