Ik heb ook een tijdje ABS geprint zonder fan, maar dat gaf toch niet het gewenste strakke resultaat. Het hielp wel enorm tegen delaminatie.Daniel. schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:49:
[...]
Wat je kan doen of wat zelfs goed werkt met PETG is de temperatuur op 225° en geen part cooling fan gebruiken. Dat geeft bij mij goed resultaat. Het minste en geringste koeling zorgt ervoor dat de print heel zwak is. Temperatuur omlaag en geen part cooling fan. Zou eventueel wel kunnen in een enclosure maar dan altijd minimaal fan. Probeer eens geen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.
Ikzelf print ABS en PETG zonder fan en dat gaat uitstekend.
Die staat bij mij inmiddels op 11mm. Nog meer lijkt me wel wat veel eigenlijk.jbhc schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:02:
@rinkel Als je veel stringing hebt kun je proberen de retraction wat hoger te zetten. Gewoon proberen met stapjes van 0,5mm.
Ik heb gemerkt dat de temp verlagen enorm helpt tegen stringing. Ik zit alleen met een gap tussen perimeter en de infill, ook aan de bovenkant van een print.
Ik ben nu wat met die perimeter instellingen aan t spelen, gaf bij eerste layer wel het gewenste resultaat, maar niet bij de top layer.
ik zal eens een foto proberen te maken.
foto:
:strip_exif()/f/image/59rks95XS1q3dONnFteGl1WH.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik heb dit dus alleen met PETG gek genoeg.
Al meen ik me te herinneren dat ik het ook eens met PLA heb gehad, zal morgen dezelfde test nog eens met PLA doen.
Misschien een beetje under-extrusion?
Edit
Extrusion naar 107% gezet, wel iets beter, maar niet voldoende geholpen. Geeft ook weer meer stringing.
[ Voor 19% gewijzigd door rinkel op 03-04-2021 00:32 ]