• rinkel
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16-09 15:14
Daniel. schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:49:
[...]

Wat je kan doen of wat zelfs goed werkt met PETG is de temperatuur op 225° en geen part cooling fan gebruiken. Dat geeft bij mij goed resultaat. Het minste en geringste koeling zorgt ervoor dat de print heel zwak is. Temperatuur omlaag en geen part cooling fan. Zou eventueel wel kunnen in een enclosure maar dan altijd minimaal fan. Probeer eens geen. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat.

Ikzelf print ABS en PETG zonder fan en dat gaat uitstekend.
Ik heb ook een tijdje ABS geprint zonder fan, maar dat gaf toch niet het gewenste strakke resultaat. Het hielp wel enorm tegen delaminatie.
jbhc schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 00:02:
@rinkel Als je veel stringing hebt kun je proberen de retraction wat hoger te zetten. Gewoon proberen met stapjes van 0,5mm.
Die staat bij mij inmiddels op 11mm. Nog meer lijkt me wel wat veel eigenlijk.
Ik heb gemerkt dat de temp verlagen enorm helpt tegen stringing. Ik zit alleen met een gap tussen perimeter en de infill, ook aan de bovenkant van een print.

Ik ben nu wat met die perimeter instellingen aan t spelen, gaf bij eerste layer wel het gewenste resultaat, maar niet bij de top layer.

ik zal eens een foto proberen te maken.

foto:

Ik heb dit dus alleen met PETG gek genoeg.
Al meen ik me te herinneren dat ik het ook eens met PLA heb gehad, zal morgen dezelfde test nog eens met PLA doen.

Misschien een beetje under-extrusion?
Edit
Extrusion naar 107% gezet, wel iets beter, maar niet voldoende geholpen. Geeft ook weer meer stringing.

[Voor 19% gewijzigd door rinkel op 03-04-2021 00:32]

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 12-09 17:41
@rinkel 11mm is veel te veel. Ik weet niet precies wat voor setup je printer heeft (direct drive of bowden) maar 11mm is echt te veel.

Hoe staat je retraction speed? Als die te hoog staat kan het ook zijn dat je extruder skipt zonder dat je het door hebt.

• rinkel
jbhc schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 01:12:
@rinkel 11mm is veel te veel. Ik weet niet precies wat voor setup je printer heeft (direct drive of bowden) maar 11mm is echt te veel.

Hoe staat je retraction speed? Als die te hoog staat kan het ook zijn dat je extruder skipt zonder dat je het door hebt.
Ik heb een bowden.
Ja, dat vind ik ook wat veel. Ik heb dit steeds opgehoogd om die stringing tegen te gaan.
Dat skippen hoor ik af en toe wel, maar dat kan toch niet verklaren waarom het elke keer op dezelfde plaats die gaps maakt? Dan zou het meer random moeten zijn.
Ik zal eens een restje doen zonder de hex-infill, Dus een solid. Volgens mij gebeurd het dan niet.

Edit
Net een testje gedaan met hetzelfde ontwerp, maar nu PLA: perfect resultaat.
Ook met ABS en ASA is het perfect (had ik gisteren al gedaan)

Ik denk dat de temperatuur te laag is (235), maar als ik t hoger maak krijg ik weer last van stringing.
Ik ga het eens graad voor graad ophogen.

Edit2
1graad hoger (236) en alles is goed nu.
Nu eens mijn onderdeel printen, kijken hoe het met de stringing gaat.

Edit3
Weer terug op 235 en extrusion weer naar 100%
Werkt nu prima.

Ik denk dat mijn printer moe was gisteravond....

[Voor 26% gewijzigd door rinkel op 03-04-2021 11:26]

• jbhc
235 kan prima zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
Daniel. schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Dit is mijn setje nu[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu weer de printer in elkaar zetten. Heb per ongeluk het moederbord opgeblazen maar had een reserve(eigenlijk voor een andere om te fixen) liggen.

Part cooling fan ziet er niet mooi uit maar is petg zonder koeling geprint voor stevigheid. Voor normale prints ziet het er natuurlijk veel beter uit.
Hoe heb jij die hotends zo gemaakt? Heb je een linkje oid? Ziet er goed uit!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:53
pwillemske schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:16:
[...]

Hoe heb jij die hotends zo gemaakt? Heb je een linkje oid? Ziet er goed uit!
Ik zal morgen overmorgen even beschrijven hoe ik het gedaan heb. Zelf ook interesse in zo'n mod?
Eenmaal de basis is het makkelijk om van hotends te wisselen en mocht je meerdere printers hebben dan is het al helemaal makkelijk.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Niet online
@Daniel. Ja lijkt me erg makkelijk, verschillende setups voor andere printkwaliteiten of iets dergelijks. En gewoon voor de hobby natuurlijk ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06:46

Damic

Afwezig soms

Ik heb de hoop maar opgegeven en voor een bijna pre-built gegaan: https://www.artillery3d.c...l-z-axis-tft-touch-screen

Weet niet in hoeverre dat ie opensource is maarja en heb de eerste stukken al geprint (op de photon s) voor dingen er aan te verbeteren zijn :)

[Voor 14% gewijzigd door Damic op 05-04-2021 21:13]

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JoostvWillegen
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 16-09 09:27
Damic schreef op maandag 5 april 2021 @ 21:09:
Ik heb de hoop maar opgegeven en voor een bijna pre-built gegaan: https://www.artillery3d.c...l-z-axis-tft-touch-screen

Weet niet in hoeverre dat ie opensource is maarja en heb de eerste stukken al geprint (op de photon s) voor dingen er aan te verbeteren zijn :)
Mooie printer, erg stil en mooi print volume. let wel op op de kabels, vooral die van het heated bed (230V....) en van je extruder. Die smelt nog wel eens door of stopt er random mee, zelf erg veel ellende mee gehad.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

• Damic

Damic

Afwezig soms

Ja die flat flex ben ik geen fan van ook de chinese 230V controller doen ik BRRR van.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 25-05 15:23
Pixelmagic schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Ja ik gebruikt de buffer, maar wel met connectors er aan beide kanten op. In die connectors gaat vervolgens de ptfe tube, zowel naar de printer als de rolhouder. Ik merkte dat als dat er niet zat dat de rolhouder dan nog wel eens wilde verschuiven. Aangezien de rollen op een andere hoogte staan was dat niet optimaal. Let wel op dat je ptfe koopt die voldoende binnen diameter heeft.

De connectors heb ik bij amazon.de besteld, mocht je behoefte hebben welke dan kan ik de link delen. De aangepaste buffer platen staan op de prusa site: https://www.prusaprinters...rusa-buffer-filament-feed Aan de rolhouder kant heb ik deze https://www.prusaprinters...r-for-original-prusa-mmu2 en voor de mmu zelf heb ik direct deze erop gezet: https://www.prusaprinters...r-for-original-prusa-mmu2 mijn advies is de originele er niet eens op te zetten, die drukken de ptfe tube dicht wat extra weerstand oplevert. Dit is het enige deel wat echt slecht ontworpen is vind ik.

Ik heb de rolhouder wat aangepast zodat die rare flippers er niet aan hoeven en de houders dichter bij elkaar kunnen staan https://www.prusaprinters...spool-mmu2-holder-upgrade
Buffer :+ :+ :+
YouTube: MMU Buffer Led's final

• Pixelmagic
  • Laatst online: 16-09 17:30

Pixelmagic

Ubergeek

Had al eens zoiets gezien, ik meen van een Fransman. Weet alleen niet of de leds er bij zaten.

Ik vraag me af of dit het verbeterd, heb meerdere andere ontwerpen gezien maar vraag me af wat (en of) het beter is dan de originele. Voor mij werkt de originele namelijk prima, enige waar ik verbetering zou zoeken is bij het wisselen van filament, dat blijft gepruts.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 25-05 15:23
Pixelmagic schreef op woensdag 7 april 2021 @ 08:27:
[...]

Had al eens zoiets gezien, ik meen van een Fransman. Weet alleen niet of de leds er bij zaten.

Ik vraag me af of dit het verbeterd, heb meerdere andere ontwerpen gezien maar vraag me af wat (en of) het beter is dan de originele. Voor mij werkt de originele namelijk prima, enige waar ik verbetering zou zoeken is bij het wisselen van filament, dat blijft gepruts.
En juist daarom deze :)
Is overigens een mix van 2 versies.

Het wisselen van filament is hier gewoon een cartridge eruit nemen en filament voeren via de PTFE tube.
Overigens wel raadzaam alles ID3 te nemen zo heb je 0 weerstand van de PTFE tube.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rinkel
Nog aan het stoeien geweest met PETG
Ik had problemen met de infill; dit werd een bende met veel skippen.
Bleek uiteindelijk de “combine sparse layers” setting te zijn. Wat een draak van een setting is dat. Daarbij staat deze op 2 layers als default.
Nu de setting op 1 layer staat zijn alle infill problemen verdwenen.
(Printen duurt nu natuurlijk wel wat langer)
Blijkbaar heeft PETG daar wat meer moeite mee dan andere filamenten.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 16-09 18:42
Iemand ervaring met Fiberlogy Impact PLA of Fiberlogy Easy Petg?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Niet online

michielRB

SciHub: vrije wetenschap

Iemand nog interesse in een hot-end swap systeem: https://hackaday.com/2021...ut-the-stops-on-features/
Ik vind hem wel cool...

⛔Tracken of betalen⛔ Scihub voor vrij toegankelijke wetenschappelijke documentatie

• Daniel.
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet op het moment 1-2-3 uit kom. Het gaat er over dat je verdikte lijnen ziet op de z-as, alles is netjes nagement en het komt ook heel structureel voor bij meerdere objecten op precies dezelfde plekken. Alleen als ik er 2 printen gaat het wel goed. Ik voeg foto's toe om het te verduidelijken. Als je naar de foto's kijkt waar er 2 op staan dan is er niets anders behalve dan dat ik er 2 print.(Let niet op de delamination, ik had wat nodig wat tegen warmte kan en heb de case nog niet af van de printer maar had het al nodig).

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 08:13
Daniel. schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:55:
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet op het moment 1-2-3 uit kom. Het gaat er over dat je verdikte lijnen ziet op de z-as, alles is netjes nagement en het komt ook heel structureel voor bij meerdere objecten op precies dezelfde plekken. Alleen als ik er 2 printen gaat het wel goed. Ik voeg foto's toe om het te verduidelijken. Als je naar de foto's kijkt waar er 2 op staan dan is er niets anders behalve dan dat ik er 2 print.(Let niet op de delamination, ik had wat nodig wat tegen warmte kan en heb de case nog niet af van de printer maar had het al nodig).

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijken wel kleine belletjes, wat op vocht zou duiden.
Maar dan zou je het niet steeds op dezelfde plek moeten hebben.

De rest van de print heeft ook wel wat bobbeltjes, dus ik zou zeker je filament even een paar uur drogen in de oven op een graad of 70/80, dat gaat je een veel mooier resultaat geven.

• Daniel.
FRANQ schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:16:
[...]

Het lijken wel kleine belletjes, wat op vocht zou duiden.
Maar dan zou je het niet steeds op dezelfde plek moeten hebben.

De rest van de print heeft ook wel wat bobbeltjes, dus ik zou zeker je filament even een paar uur drogen in de oven op een graad of 70/80, dat gaat je een veel mooier resultaat geven.
Dat klopt, maar het lijkt mij alleen bij kleinere prints te gebeuren ook met PLA.
Het is voor wie het wilt weten eABS MAX van esun. Nieuwe rol maar ik vermoed al wat ouder, neemt niet weg van die verdikte strepen op consequent dezelfde plek terwijl dat niet geneurd waarbij ik er 2 print.

Update:

Meer foto's van de rest. Je kan precies zien welke in 2-voud zijn geprint en welke niet.

Het laat wel heel duidelijk zien dat het structureel dezelfde plek is.

[Voor 49% gewijzigd door Daniel. op 15-04-2021 11:23]

• Damic

Damic

Afwezig soms

Ik geef het op, FDM printen is niets voor mij. Heb daar het geduld niet voor juist een woede uitbarsting gehad en de Artillerie is geen vliegen 5x.

PM box stat open als jullie stukken nodig hebben (weet nog niet of ik de hevort gaan wegdoen).

[Voor 25% gewijzigd door Damic op 15-04-2021 19:44]

• Boullie
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:26

Boullie

Da Bulster

Damic schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:43:
Ik geef het op, FDM printen is niets voor mij. Heb daar het geduld niet voor juist een woede uitbarsting gehad en de Artillerie is geen vliegen 5x.

PM box stat open als jullie stukken nodig hebben (weet nog niet of ik de hevort gaan wegdoen).
Enige tip die ik kan geven is als je wilt printen en niet klussen steek dan je geld in een Prusa.
Heb ook genoeg aangemodderd en de HevORT staat al een tijdje stil in de hoek omdat ik hem nog af moet maken.
CR10SS printte ook een tijd goed en dan was het weer gekloot.
Prusa MK3S+ gekocht en in elkaar gezet een 6-7 weken geleden(?) en hij heeft al 17 dagen printtijd erop zitten zonder gezeik en gezanik.
Mocht ie te klein zijn dan kun je ook wachten op de prusa XL die dit jaar zou moeten komen.

Boullie

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Damic schreef op donderdag 15 april 2021 @ 19:43:

Jammer dat het niet lukt, kan alleen maar bevestigen wat @Boullie zegt.

Overigens verrast me je uitspraak en je karma titel een beetje, hoe ben je daar aangekomen ? 3d printen met resin is ook niet altijd even foutloos toch ?

PVoutput van mijn 4950Wp

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
Daniel. schreef op donderdag 15 april 2021 @ 10:55:
Hallo,

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik herken dit probleem op een onderdeel waar veel retractions achter elkaar zaten en daardoor een nozzle jam veroorzaakte. Zodra je 2 parts print heb je minder retractions achter elkaar.

Probeer eens een enkele zonder retraction te printen. Als je nu een onderdeel print zonder euvel dan kan je gaan tunen in je retraction lenght.

Zelf retract ik met een bowden tube 4mm op 30mm/s met petg, stuk korter dan iedereen adviseert. Eventueel de max retractions beperken.
@Damic jammer om te horen, ik volgde je HevORT project op de voet :P
Wat was de laatste druppel die de emmer over heeft doen lopen?

• Daniel.
XyRuS schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:27:
[...]

Ik herken dit probleem op een onderdeel waar veel retractions achter elkaar zaten en daardoor een nozzle jam veroorzaakte. Zodra je 2 parts print heb je minder retractions achter elkaar.

Probeer eens een enkele zonder retraction te printen. Als je nu een onderdeel print zonder euvel dan kan je gaan tunen in je retraction lenght.

Zelf retract ik met een bowden tube 4mm op 30mm/s met petg, stuk korter dan iedereen adviseert. Eventueel de max retractions beperken.
Mm klinkt gek, de retraction is ook maar 0.52mm.

Ook zie ik in een quickinspect dat die maar 5 retraction ongeveer per layer doet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Damic

Damic

Afwezig soms

@Boullie ik had een Artilerie Sidewinder x1 gekocht is niet veel klussen (4 vijzen van de gantry erin wat kabels in pluggen en gaan) aan maar als de print loskomt midden print 5x is het voor mij voldoende om te zeggen dat fdm niets voor mij is, zelfs niet na reiniging en bed leveling.

@Pixelmagic karma hangt af waar je zoal post en hoeveel dat je post en hoeveel eigen topics je hebt met dat onderwerp. Hars is veel simpeler want minder factoren dat kunnen mis staan. maar 1 as dat kan bewegen en een bed dat even groot is als je "nozzle". Uitlijnen doe ik zo, bed los, papier tussen bed en scherm, bed tot tegen het glas tot het papier amper beweegt dan 2x0.1 terug, bed vastzetten en je kan printen.

@ManIkWeet Zie hierboven.

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Damic schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 06:44:
@Boullie ik had een Artilerie Sidewinder x1 gekocht is niet veel klussen (4 vijzen van de gantry erin wat kabels in pluggen en gaan) aan maar als de print loskomt midden print 5x is het voor mij voldoende om te zeggen dat fdm niets voor mij is, zelfs niet na reiniging en bed leveling.
Vind het alleen zo jammer dat iemand stopt omdat het niet lukt ;(
Met klussen bedoelde ik eigenlijk dat je bezig blijft met de printer omdat hij niet structureel goed blijft printen.

Zie dat de sidewinder een glasplaat gebruikt. Heeft die plaat ook een gladde kant(Eventueel kun je bij de IKEA LOTS spiegels halen van 30*30 voor een 5 euro voor op de glasplaat.)?
Zo ja dan naar de gladde kant draaien en 3dlac aanschaffen. Werkt als een raket en heeft bij mij de haarspray vervangen destijds.
Mijn prints lieten namelijk ook de hele tijd los op de CD-10S.

[Voor 6% gewijzigd door Boullie op 16-04-2021 08:24]

Boullie

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Damic schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 06:44:

@Pixelmagic karma hangt af waar je zoal post en hoeveel dat je post en hoeveel eigen topics je hebt met dat onderwerp. Hars is veel simpeler want minder factoren dat kunnen mis staan. maar 1 as dat kan bewegen en een bed dat even groot is als je "nozzle". Uitlijnen doe ik zo, bed los, papier tussen bed en scherm, bed tot tegen het glas tot het papier amper beweegt dan 2x0.1 terug, bed vastzetten en je kan printen.

@ManIkWeet Zie hierboven.
Toch grappig hoe het anders gaat bij andere mensen. Adhesion is ook bij mij altijd het meest voorkomende probleem geweest (tot aan de prusa) maar was bij mij veel vaker bij resin, daar echt veel problemen gehad en de combinatie met giftige troep en viezigheid besloten dat vrijwel niet meer te gebruiken.
Zoals ik al eerder heb gemeld, sinds afgelopen september een Prusa mk3s en sinds 2012 ofzo niet zoveel en zo succesvol geprint. Ik dacht zelf ook altijd dat het nooit zoveel verschil kon maken, ben daar nu echt wel van overtuigd. Ook als je eens 2 weken niet hebt geprint, bed even schoon vegen met alcohol en gaan. Succes vrijwel gegarandeerd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!
Er is een reden dat kwaliteit een paar keer genoemd werd in de OP ;)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-09 11:03
Pixelmagic schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:41:
[...]

Ook als je eens 2 weken niet hebt geprint, bed even schoon vegen met alcohol en gaan. Succes vrijwel gegarandeerd.
Ja, zo gaat het hier ook met mijn Prusa. Staat soms meerdere weken stil en dan weer even een projectje. Bed even schoonmaken met IPA en gaan.

Ik twijfelde wel heel erg voordat ik de Prusa kocht, maar ben blij dat ik heb doorgepakt. Daarnaast veel geleerd door de kit te kopen en de boel zelf in elkaar te zetten.

[Voor 18% gewijzigd door hansvk op 16-04-2021 10:49]

Sinds ik overgestapt ben naar klipper firmware en een pei sheet ook nooit meer adhesion problemen gehad.

Het is niet aleen Prusa die dat betrouwbaar kan!

• daniel75
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14-09 13:28
Inderdaad jammer Damic. FDM, zeker als je het zelft bouwt, kan zeer goed werken. Als je niet zelf bouwt of wilt bouwen is Prusa (of Ultimaker als je het budget hebt) een prima keuze.

Aspecten in 'het proces', zoals bijvoorbeeld adhesion, kun je altijd hebben. Waarschijnlijk is de ondersteuning en de controle bij 'de merken' beter, maar de issues kunnen er nog steeds zijn. Een vies of ongeleveld bed zal op zowel en dure Ultimaker als op een simpele Ender dezelfde shit opleveren.

Bij zoiets als een PEI sheet kun je er bij een firma als Prusa vanuit gaan dat ze daar de goede voor gekozen hebben. Als je er zelf eentje moet gaan aanschaffen loop je tegen het woud aan Chinese aanbieders aan en is het lastiger te bepalen. Zo print ik op mijn HEVO/HEVORT combi nu alweer een tijdje naar alle tevredenheid met een Energetic PEI sheet. Maar hiervoor ook slechte ervaringen met die van Triangle. Als je wat minder geduld hebt kan ik me helemaal voorstellen dat je hier niet op zit te wachten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 07:58
ManIkWeet schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:56:
Sinds ik overgestapt ben naar klipper firmware en een pei sheet ook nooit meer adhesion problemen gehad.

Het is niet aleen Prusa die dat betrouwbaar kan!
Klopt! Mijn oude CR10 met upgrades heeft het afgelopen jaar 0 onderhoud gehad en het is aanzetten, op print klikken op de PC en even later het printje ophalen. Kwestie van bed opwarmen, met een vochtige doek schoon vegen (warm werkt beter) en af en toe een nieuw laagje 3D lac (er blijft altijd wat achter, ook na het vegen). Draait gewoon stabiel en betrouwbaar, elke print weer. Ook als deze weken stil staat is het niet anders. Het grote verschil met prusa is dat ik zelf alle kleine punten moest verbeteren om een betrouwbare machine te krijgen, maar veel koste dat niet.

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:11
Bij de B- merken is het wat meer geluk hebben, minder kwaliteitscontrole en een krom bed of frame kan je veel last van hebben en zul je moeten vervangen als je echt een betrouwbare machine wil.
daniel75 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 12:09:
Zo print ik op mijn HEVO/HEVORT combi nu alweer een tijdje naar alle tevredenheid met een Energetic PEI sheet.
Ben jij mij?
Hier ook een HevORT met HEVO z-as en Energetic PEI (smooth aan 1 kant, coated aan de andere)

• Tadango
Jampot007 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:20:
Bij de B- merken is het wat meer geluk hebben, minder kwaliteitscontrole en een krom bed of frame kan je veel last van hebben en zul je moeten vervangen als je echt een betrouwbare machine wil.
Voordeel is ook dat als je van modificeren houdt je veel sneller een goedkope printer gaat aanpassen dan een dure. We blijven tweakers he. Ik had de CR-10 ook gekocht met dat in het achterhoofd en hem als goede basis gekocht. Hij deed hij het standaard redelijk goed, maar al snel ga je verbeter punten zien, en dat ook aanpassen. Dat is het mooiste eigenlijk. Daarna heb je ook nog eens een machine die lang bruikbaar is.

• daniel75
ManIkWeet schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:33:
[...]

Ben jij mij?
Hier ook een HevORT met HEVO z-as en Energetic PEI (smooth aan 1 kant, coated aan de andere)
Precies die configuratie ja.
Ik zal eerstdaags weer eens een update-fotootje plaatsen van mijn printer. Ombouw met de bestaande Z-assen vergde wel wat voorbereiding en denkwerk, maar is uiteindelijk goed gekomen.

HEVORT is een mooi concept. Maar ook ongelooflijk overengineerd, en niet ontworpen met nabouwbaarheid in gedachten. Doordat er geen heldere bouwbeschrijving is, en de onderdelen zo compact en 'efficient' in elkaar zitten, heb ik menig boutverbinding meermaals moeten loshalen omdat een andere niet meer bereikbaar was.

Acties:
  • +1Henk 'm!
daniel75 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:38:
Precies die configuratie ja.
Ik zal eerstdaags weer eens een update-fotootje plaatsen van mijn printer. Ombouw met de bestaande Z-assen vergde wel wat voorbereiding en denkwerk, maar is uiteindelijk goed gekomen.

HEVORT is een mooi concept. Maar ook ongelooflijk overengineerd, en niet ontworpen met nabouwbaarheid in gedachten. Doordat er geen heldere bouwbeschrijving is, en de onderdelen zo compact en 'efficient' in elkaar zitten, heb ik menig boutverbinding meermaals moeten loshalen omdat een andere niet meer bereikbaar was.
Helemaal mee eens, de HevORT is een berg onderdelen die moeilijk in elkaar zitten. Als 't eenmaal in elkaar zit is het echter wel een prima machine, ik print nu 60 outer 90 inner 120 infill en 300 travel. 3000 accel maar kan waarschijnlijk wel meer doen (en ik moet nog eens input shaper uitvoeren...)

Hoe heb jij de z opgelost? Ik heb letterlijk wat PLA spacers geprint voor de bed schoeven...
Maar ik ga nu de z-as staaf houders vervangen met die van Steffen (link)

Ik ben ook bezig met een cad reproductie van mijn exacte printer, komt al een heel eind ;)

(Hij is parametrisch, waarom ik dat heb gedaan weet ik niet. Hij mist mijn z-spacers en de Steffen oplossing, geen belts want niet nodig)
Is handig want ik wil in de toekomst een electronics bay onderin bouwen, CAD model met de juiste maten is dan heel voordelig.

[Voor 3% gewijzigd door ManIkWeet op 16-04-2021 13:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• daniel75
ManIkWeet schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 13:46:
[...]

Hoe heb jij de z opgelost? Ik heb letterlijk wat PLA spacers geprint voor de bed schoeven...
Maar ik ga nu de z-as staaf houders vervangen met die van Steffen (link)
Vergelijkbaar met jou. Ik heb op basis van de originele Z-as lagerhouders een modificatie gedaan hierop. Nog steeds met twee losse LM12 lagers per as. Als ik het goed zie is de Steffen-oplossing op basis van 1 LM12L?
Door het lagergedeelte naar beneden te plaatsen creeer je automatisch ruimte om het bed naar boven te verplaatsen.

Verder heb ik gewoon de boutjes wat langer gemaakt waarop het bed ligt. De foto hieronder is nog van voor de ombouw, maar hier is duidelijk te zien dat wat langere boutjes plaatsen niet zo lastig was. Dat was de laatste paar mm.
Uiteindelijk kon ik zo gewoon mijn standaard Titan Aero extruder gebruiken. Hiervoor heb ik de versie gebruikt die op het HEVORT forum en facebook staat.
Ik heb nog een Volcano block klaarliggen, die had nog een paar mm extra ruimte kunnen geven als dat nodig was geweest. Maar om die te gebruiken moet de fanduct van die mount aangepast worden, en dat had ik natuurlijk niet gedaan voordat ik de printer in de ombouw gooide.

Nog een mooi voorbeeld van overengineering bij de HEVORT: die berd-air koeling. Absoluut mooi, maar waarom zo moeilijk doen met compressoren, slangetje, geboorde pijpjes en resin-geprinte onderdelen... Een radial fan voldoet prima...

@daniel75 Ik doelde meer op de oplossing van Steffen voor de z staven, volgens mij heeft ie standaard/vanilla z-bearings.

Ik ga ze vanavond installeren, dan maak ik wat fotos :)

Dit was mijn oude oplossing om m'n HEVO bed hoog genoeg te krijgen:

Steffen-oplossing geïnstalleerd, nèt te weinig hoogte :(

Ik denk dat ik een stukje PTFE buis uitboor naar 3mm en als spacer ga gebruiken ;)
Langere schroeven heb ik wel, maar zijn socket heads dus die gaan uitsteken, cosmetisch probleem :P
daniel75 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 16:05:
Nog een mooi voorbeeld van overengineering bij de HEVORT: die berd-air koeling. Absoluut mooi, maar waarom zo moeilijk doen met compressoren, slangetje, geboorde pijpjes en resin-geprinte onderdelen... Een radial fan voldoet prima...
Absoluut 100% mee eens! Het argument is dat je sneller kan printen met berd-air... maar vervolgens zie je wel dat er een HevACS nodig is, wat letterlijk een enorme airflow over het hele bed is...
Ik ben niet overtuigd dat een berd-air beter is dan een simpele 5015 fan.

[Voor 93% gewijzigd door ManIkWeet op 16-04-2021 22:22]

• Damic

Damic

Afwezig soms

Boullie schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 08:22:
[...]

Vind het alleen zo jammer dat iemand stopt omdat het niet lukt ;(
Met klussen bedoelde ik eigenlijk dat je bezig blijft met de printer omdat hij niet structureel goed blijft printen.

Zie dat de sidewinder een glasplaat gebruikt. Heeft die plaat ook een gladde kant(Eventueel kun je bij de IKEA LOTS spiegels halen van 30*30 voor een 5 euro voor op de glasplaat.)?
Zo ja dan naar de gladde kant draaien en 3dlac aanschaffen. Werkt als een raket en heeft bij mij de haarspray vervangen destijds.
Mijn prints lieten namelijk ook de hele tijd los op de CD-10S.
Dat is al mijn hele leven zo, ik heb teveel hobby's gehad en veel gaat die printer niet meer printen als je 1 van de vorige posts goed leest.

Ik blijf wel bij hars, minder bewegende delen, moet alleen een grote printer aanschaffen.

Damic schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 18:58:
[...]

Dat is al mijn hele leven zo, ik heb teveel hobby's gehad en veel gaat die printer niet meer printen als je 1 van de vorige posts goed leest.

Ik blijf wel bij hars, minder bewegende delen, moet alleen een grote printer aanschaffen.
Je Artilerie Sidewinder is misschien wat... gebogen... maar je HevORT niet toch? Gewoon die fixen ;)

• jbhc
@Damic Even de stoute schoenen aan....

Wil je van het frame van de Hevo af? :X

[Voor 7% gewijzigd door jbhc op 17-04-2021 21:58]

• jbhc
Pixelmagic schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 09:41:
[...]

Toch grappig hoe het anders gaat bij andere mensen. Adhesion is ook bij mij altijd het meest voorkomende probleem geweest (tot aan de prusa) maar was bij mij veel vaker bij resin, daar echt veel problemen gehad en de combinatie met giftige troep en viezigheid besloten dat vrijwel niet meer te gebruiken.
Zoals ik al eerder heb gemeld, sinds afgelopen september een Prusa mk3s en sinds 2012 ofzo niet zoveel en zo succesvol geprint. Ik dacht zelf ook altijd dat het nooit zoveel verschil kon maken, ben daar nu echt wel van overtuigd. Ook als je eens 2 weken niet hebt geprint, bed even schoon vegen met alcohol en gaan. Succes vrijwel gegarandeerd.
Ik heb met mijn beide AM8's ondertussen tot mijn verbazing eigenlijk dezefde ervaring. Sinds ik de bondtech extruder clones gebruik heb ik eigenlijk bijna geen problemen meer terwijl ik voorheen echt heel veel mislukte prints had. Selfs de meest gare rollen PLA die ik hier heb liggen geven bijzonder goede resultaten terwijl ik mijn PLA toch echt niet droog bewaar :X

• JoohanDePoohan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 12-09 22:42
Mogelijk Off-topic, en mogelijk een buitenkansje.
Defensie verkoopt 30 rollen filament per opbod https://www.onlineveiling...s/148-ultimaker-tough-pla ;)

• Tadango
JoohanDePoohan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:39:
Defensie verkoopt 30 rollen filament per opbod https://www.onlineveiling...s/148-ultimaker-tough-pla ;)
Zo te zien 0.8mm en 2.85mm filament?

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16-09 17:31
JoohanDePoohan schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:39:
Oh nee, ik heb nog een hele krat vol 2.85mm van de Lulzbot uitverkoop waar ik maar niet van af kom 8)7

I'm a photographer, not a terrorist

• jbhc
citruspers schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:06:
[...]

Oh nee, ik heb nog een hele krat vol 2.85mm van de Lulzbot uitverkoop waar ik maar niet van af kom 8)7
Ik heb er al eens aan zitten denken om 1 extruder en hotend te kopen omdat die 2.85 meestal goedkoper is :x

• citruspers
jbhc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:12:
[...]

Ik heb er al eens aan zitten denken om 1 extruder en hotend te kopen omdat die 2.85 meestal goedkoper is :x
Dat was dus ook mijn gedachtengang, maar de 3mm printer wilde (om andere redenen) niet goed werken. Dus uiteindelijk maar een Voron gebouwd, met de gedachte dat ik hem vrij simpel naar een 3mm bowden systeem om kan zetten.

Wat op zich prima ging, maarja, met direct drive werkt hij toch echt beter en je wil er toch wel het optimale uit halen als je zo'n fancy printer bouwt, dus dan zet je er toch maar een direct drive 1.75mm toolhead op....en zit je nog steeds met die mega doos met 3mm rollen.

Dus nu kan ik wel mijn oude printer voorzien van een 3mm hotend, maar de Voron doet het nou zo goed, dus waarom zou ik met iets anders willen printen |:(

[Voor 14% gewijzigd door citruspers op 21-04-2021 18:42]

• jbhc
;) :P :P

[Voor 100% gewijzigd door jbhc op 21-04-2021 18:56]

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:45

AlexanderB

7800 rpm

ik zit er sterk over te denken om m'n oude 3mm hotend en extruder te gebruiken om een 3mm naar 1.75mm extruder te maken, om zo m'n rollen 3mm filament om te smelten.

• citruspers
Ik ben vooral bang dat dat een heleboel werk/tijd is voor een resultaat wat uiteindelijk niet goed genoeg is om bruikbaar te zijn.

citruspers schreef op woensdag 21 april 2021 @ 22:07:
Ik ben vooral bang dat dat een heleboel werk/tijd is voor een resultaat wat uiteindelijk niet goed genoeg is om bruikbaar te zijn.
Waarschijnlijk, maar als je 10 rollen hebt is 1 rol misschien nog wel te missen als test.
Je moet alleen wel een flinke setup maken om 't voor elkaar te krijgen...
Je kan natuurlijk ook gewoon de rol in stukjes ter grootte van een rijstkorrel hakken en dan door een filastruder jassen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive | Upgrade your life!

• sympa
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15-09 19:23
Ik zie hier veel hardware maar weinig (open source) software discussies helaas. Terwijl software meer doet voor het resultaat dan hardware.
Enfin, ik ben nu weer Cura aan het ontdekken. Flink wat plugins geïnstalleerd, Material Settings en Startup Optimizer als voornaamste. Waardoor je (veel) meer parameters kan instellen per filament, en niet overdonderd wordt met filamenten van merken die je nooit zal kopen.
Ik gebruik de Arachne beta overigens. Ik was een bakje aan het printen met een niet helemaal constante massieve wand, en Prusa/Super/Slic3r deden daar steeds infill in waardoor het niet strak werd.
Overigens ook bezig met Freecad: de officiële 0.19 en ook de versie van Realthunder ( https://github.com/realthunder/FreeCAD_assembly3/releases ). Ik probeer iets te maken met schroefdraad maar dat leidt toch vooral tot hangs en crashes. Is er iemand met meer ervaring misschien?
Tot slot, die filamentomzetting: leuk idee, wie weet gaat het al goed als het filament na de omsmelting met precies de goede snelheid wordt opgewikkeld. Dus een 1.75 mm extruder er achter die het 2.65 keer zo snel oppakt als de 2.85 mm extruder het er in duwt. En wat geleiding zodat het niet wiebelen kan, dat lijkt me niet zo eenvoudig eigenlijk.

• rinkel
sympa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:43:
Ik zie hier veel hardware maar weinig (open source) software discussies helaas. Terwijl software meer doet voor het resultaat dan hardware.
Enfin, ik ben nu weer Cura aan het ontdekken. Flink wat plugins geïnstalleerd, Material Settings en Startup Optimizer als voornaamste. Waardoor je (veel) meer parameters kan instellen per filament, en niet overdonderd wordt met filamenten van merken die je nooit zal kopen.
Ik gebruik de Arachne beta overigens. Ik was een bakje aan het printen met een niet helemaal constante massieve wand, en Prusa/Super/Slic3r deden daar steeds infill in waardoor het niet strak werd.
Overigens ook bezig met Freecad: de officiële 0.19 en ook de versie van Realthunder ( https://github.com/realthunder/FreeCAD_assembly3/releases ). Ik probeer iets te maken met schroefdraad maar dat leidt toch vooral tot hangs en crashes. Is er iemand met meer ervaring misschien?
Tot slot, die filamentomzetting: leuk idee, wie weet gaat het al goed als het filament na de omsmelting met precies de goede snelheid wordt opgewikkeld. Dus een 1.75 mm extruder er achter die het 2.65 keer zo snel oppakt als de 2.85 mm extruder het er in duwt. En wat geleiding zodat het niet wiebelen kan, dat lijkt me niet zo eenvoudig eigenlijk.
Ik werk ook (sinds een tijdje) met Freecad. Ik vind het een fijner programma dan Fusion.
Wat is die Realthunder release? Die ken ik nog niet.
sympa schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:43:
Ik probeer iets te maken met schroefdraad maar dat leidt toch vooral tot hangs en crashes. Is er iemand met meer ervaring misschien?
Wat voor mij goed werkte in F360 was een platte sketch/doorsnede maken van een schroefdraad (tr8 leadscrew in mijn geval) en die met een draaiende extrusie over een as uittrekken, alle andere dingen die ik ooit met schroefdraad heb geprobeerd gaven altijd problemen.

Ik weet niet of deze techniek werkt voor alle soorten schroefdraad...
@sympa Je moet gewoon substract van een cylinder en een revolve van een sketch met de juiste vorm. [tutorial]

Het gaat inderdaad niet altijd expliciet over open source, maar ik denk dat je vaak wel zal zien dat de open source oplossingen de voorkeur genieten bij het merendeel van de deelnemende mensen.

© ocf81 1981-infinity

• sympa
Ik heb dezelfde aanpak. Ofwel een additive helix en dan een boolean, ofwel een subtractive helix direct in het object.
Nou heb ik gerommeld aan de Preferences, o.a. de Maximum deviation en de Maximum Angular Deflection, om een mooie bolle vorm te kunnen printen. Ik zal die eens terugzetten, want schroefdraad hoeft niet zo super nauwkeurig.

• rinkel
Hoe is jullie ervaring met glow-in-the-dark filament?
Ik heb die van Kexcelled eens geprobeerd. Print prima, maar weinig glow (in the dark)

Weet iemand er misschien een die wel lekker glowt (in the dark) ?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ocf81 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:25:
Je kan natuurlijk ook gewoon de rol in stukjes ter grootte van een rijstkorrel hakken en dan door een filastruder jassen.
Daar heb ik over zitten denken, maar het grootste probleem met extruderen vanaf korrels is dat je relatief weinig controle hebt over de diameter, want die hangt dan af van je inspuitdruk, koeling, hoeveel trekkracht er uitgeoefend wordt, etc.

Als je al begint met filament kan je veel meer controle uitoefenen op het extrusieproces, en de extruder motor en de motor die het filament aan de andere kant uit de nozzle 'trekt' en op de rol rolt kan je op elkaar afstellen om de dikte eenvoudig te finetunen? Geen idee, ik ga het tzt wel proberen, en als het goed werkt, kan ik dan alsnog extra rollen 3mm opkopen en omsmelten. Als het niet werkt, ben ik hooguit wat tijd kwijt.

• sympa
Ik dacht: ik ga over op Cura, want de Arachne beta werkt zo goed met variabele wanddikte.
Helaas mist Cura de optie voor Monotonic infill, die bij SuperSlicer en Prusaslicer de horizontale vlakken mooi gelijkmatig krijgt door ze altijd vanuit dezelfde richting in te vullen.

Ik hoop dat Cura dit gauw gaat implementeren. De keuze tussen slicers wordt er niet makkelijker op.

Wat hebben anderen voor afwegingen gemaakt? Ik vind nu de UI van Super/Prusa toch prettiger (ruimer, beter georganiseerd), en die slicers hebben ook een volumetrische limiet.

Edit: ik maak een soort plug, M6 in een doorgeknipt 8mm staafje (ging deze keer goed met Freecad, ik word er wel handig in). SuperSlicer maakt daar een bende van en gebruikt aar 1 perimeter en elke slice een ander soort infill. Cura Arachne doet dat prima met 3 keer perimeter en het middelste lijntje aangepast qua breedte. Dus ik houd het weer op Cura. Dan maar eens 'concentric' proberen als top layer.

[Voor 39% gewijzigd door sympa op 24-04-2021 19:24]

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Nu online
sympa schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:47:
Wat hebben anderen voor afwegingen gemaakt? Ik vind nu de UI van Super/Prusa toch prettiger (ruimer, beter georganiseerd), en die slicers hebben ook een volumetrische limiet.
Ik heb Ideamaker geprobeerd maar ik kon niet eens de slicing instellingen vinden of de sliceknop vinden :')

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• jbhc
Cura heeft extreem veel instellingen maar persoonlijk vind ik de UI nogal waardeloos.
Prusaslicer heeft een imho veel fijnere UI maar heeft weinig instellingen.

In de huidige versie van Prusaslicer kun je de instellingen voor de i3 overnemen voor andere printers en deze profielen doen het voor mijn AM8 erg goed dus ik gebruik die nu al een tijdje.

In sommige dingen vind ik cura (veel) beter. Bijvoorbeeld het genereren van supports, brims en skirts. Maar cura doet ook hele rare dingen. De volgorde van hoe dingen geprint worden zijn vaak erg vreemd en volgens mij duren prints daardoor vaak een stuk langer.

Al zie ik net dat ze met een nieuwe engine bezig zijn 8)

[Voor 18% gewijzigd door jbhc op 24-04-2021 22:38]

@jbhc Je krijgt veel meer van de interne instellingen in PrusaSlicer als je SuperSlicer gebruikt, misschien interessant voor je?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• citruspers
rinkel schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 14:45:
Hoe is jullie ervaring met glow-in-the-dark filament?
Ik heb die van Kexcelled eens geprobeerd. Print prima, maar weinig glow (in the dark)

Weet iemand er misschien een die wel lekker glowt (in the dark) ?
Ik heb groene GITD van Frontierfila, die werkt best goed (vergelijkbaar met GITD producten die je kan kopen). De blauwe GITD van eSun is een stuk minder intens, maar volgens mij ligt dat niet alleen aan het materiaal, maar ook de gevoeligheid van onze ogen (die groen veel beter oppikken).

Wel even je nozzle in de gaten houden als je GITD print :)

• Boullie

Boullie

Da Bulster

Heb besloten om 1 van mijn printers die nog niet af is te koop te zetten.
De HevoRS gaat eruit. Nee dat is geen typfout. Het is een hypercube evo met lineaire rails waar voorheen een Zesty nimble v2 op gezeten heeft.
Heb er al meer dan een jaar niet meer naar omgekeken en hou me meer bezig met de Prusa nu.
De Hevort wordt ondertussen nog druk aan gehobbyd en verbouwt.
De CR10S heb ik vorige maand reeds verkocht en ik krijg nu eindelijk wat meer ruimte in mijn hobbykamer.

[Voor 12% gewijzigd door Boullie op 25-04-2021 18:27]

Boullie

• Arloid
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07:44
Zit stiekem wat naar de voron zero te kijken, dikke printer in een leuk desktop formaat. Ga wel die dome uit het design halen, leuk bedacht maar die 9 gelaserde panelen zijn niet goed voor de portemonnee.

Verder laat ik het design lekker voor wat het is, als je daarop bezuinigd dan doe je positieve punten van de voron teniet.

• citruspers
Arloid schreef op zondag 25 april 2021 @ 19:30:
Zit stiekem wat naar de voron zero te kijken, dikke printer in een leuk desktop formaat. Ga wel die dome uit het design halen, leuk bedacht maar die 9 gelaserde panelen zijn niet goed voor de portemonnee.

Verder laat ik het design lekker voor wat het is, als je daarop bezuinigd dan doe je positieve punten van de voron teniet.
Valt wel mee toch?

https://fermio.xyz/en/vor...res/239/acrylic-panel-set
https://fermio.xyz/en/vor...acrylic-top-hat-panel-set

En anders kan je het altijd even in de NL Voron discord vragen, daar wordt ook nog wel eens wat geregeld ;)

• iDaniel
  • Laatst online: 16-09 19:01
@Arloid Ik heb die panelen bij kunststofplatenshop.nl op maat laten maken. Zij, voor, en bovenpanelen in 3 mm polycarbonaat zijn 3 euro per stuk. Die kleinere panelen in het tophat moet je dan zelf zagen, omdat ze geen panelen kleiner dan 10 cm kunnen zagen, maar daar zitten 3 van de 4 randen toch achter het plastic, dus de randen zie je daar niet.

Inclusief DiBond onderkant / achterkant was het 60 incl. verzending. Op hun website kun je de DXF files invoeren voor de maten.

[Voor 9% gewijzigd door iDaniel op 26-04-2021 02:42]

• jbhc
Boullie schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:26:
Heb besloten om 1 van mijn printers die nog niet af is te koop te zetten.
De HevoRS gaat eruit. Nee dat is geen typfout. Het is een hypercube evo met lineaire rails waar voorheen een Zesty nimble v2 op gezeten heeft.
Heb er al meer dan een jaar niet meer naar omgekeken en hou me meer bezig met de Prusa nu.
De Hevort wordt ondertussen nog druk aan gehobbyd en verbouwt.
De CR10S heb ik vorige maand reeds verkocht en ik krijg nu eindelijk wat meer ruimte in mijn hobbykamer.
Bericht verstuurd :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbhc
En opgehaald :)
Eens kijken hoe snel ik dat monster aan de gang krijg 8)

• Arloid
@iDaniel Dat was inderdaad het plan.
Inmiddels een andere plek gevonden waar ook een printer kan staan, echter neig ik dan weer eerder naar een ultimaker achtig frame waarmee meerdere printers gestapelt kunnen worden.

Denk dat ik met wat geprinte frees/deuvel mallen aan de slag ga. Dat moet als meubelmaker wel goed te lijmen zijn. 8)

• sjaakwortel
  • Laatst online: 16-09 14:00
Arloid schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:44:
@iDaniel Dat was inderdaad het plan.
Inmiddels een andere plek gevonden waar ook een printer kan staan, echter neig ik dan weer eerder naar een ultimaker achtig frame waarmee meerdere printers gestapelt kunnen worden.

Denk dat ik met wat geprinte frees/deuvel mallen aan de slag ga. Dat moet als meubelmaker wel goed te lijmen zijn. 8)
Enige nadeel is wel dat de trillingen van printers elkaar dan gaan beïnvloeden, wat nogal negatieve effecten kan hebben op de prints.

• Arloid
@sjaakwortel dat kwam inderdaad in mij op, inmiddels plannen daarop aangepast. Één 3d printer is vaak ook zat, zal waarschijnlijk een pcb mill bij komen in plaats van een tweede printer.

• Jampot007
Arloid schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:48:
@sjaakwortel dat kwam inderdaad in mij op, inmiddels plannen daarop aangepast. Één 3d printer is vaak ook zat, zal waarschijnlijk een pcb mill bij komen in plaats van een tweede printer.
Eentje extra kan nooit kwaad :+

Mijn volgende project word een 'Tiny-M' bouwen. Voron v0 maar dan anders.

• jbhc
Jampot007 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:51:
[...]

Eentje extra kan nooit kwaad :+
De teller staat nu op 4 :+ en ja er moet er eigenlijk wel 1 weg :X

Ik ben wel van mening dat als je een DIY printer hebt dat een 2e printer vaak erg handig is :)

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-09 09:16
Sinds een paar dagen mijn Rearm met RAMPS 1.6+ omgegooid naar Marlin. Smoohie werkt leuk maar ik krijg het niet helemaal voor elkaar.

De X en Y as van mijn Prusa I3steel home-made doen het zoals ik verwacht. Mijn Z as daarentegen heeft er wat meer moeite mee. Ik gebruik TMC2100 drivers en 1 daarvan doet beide stepper motoren voor de Z-as.

In Smoothie ging de as ook al wat moeilijk maar in Marlin lijkt de snelheid waarmee deze wordt rondgedraaid wel erg hoog! Ik heb de acceleration waardes en default feed rate al terug gedraaid;

#define DEFAULT_AXIS_STEPS_PER_UNIT { 80, 80, 4000, 134 }
#define DEFAULT_MAX_FEEDRATE { 300, 300, 3, 25 }
#define DEFAULT_MAX_ACCELERATION { 300, 300, 100, 10000 }

Mis ik ergens nog een setting? Is het wellicht beter om mijn Z-as op te delen in twee separate stepperdrivers? Ik heb nog een E1 TMC2100 op het bordje zitten..

• iDaniel
@Looney11 Weet je zeker dat de steps per mm kloppen? 4000 steps/mm is wel echt heel hoog. Voor een (normale) 1.8 degree stepper motor en een TR8x8 leadscrew kom je uit op 400 steps/mm. Ik denk dat je hier een 0 te veel hebt, en dan gaat hij inderdaad een factor 10 keer sneller dan normaal.

Als je toch een stepper driver over hebt zou ik hem daarop zetten.

Afhankelijk van hoe rigide je printer is, is een acceleratie van 300 mm/s² ook vrij traag. Een Ender 3 draait bijvoorbeeld standaard op 500 mm/s² en kan nog iets hoger zonder significant kwaliteitsverlies.

[Voor 22% gewijzigd door iDaniel op 27-04-2021 23:45]

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-09 09:16
@iDaniel bedankt, dan ga ik even een 0 weghalen.

De printer zelf is gemaakt van RVS314 lasergesneden metaal, dus ik verwacht dat het rigide genoeg is.

Straks even deze settings aanpassen en kijken wat ie doet.
die 4000 komt overigens van RepRap calculator, gebaseerd op een 1.8 degree stepper motor en M5 metric draad en 1/16 stepping. Wellicht dat ik dit eerst eens halveer (2000) en dan kijken wat ie doet.

• jbhc
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met duet bordjes?

• Arloid
@jbhc nee, helaas. Het is wellicht wel handig om uit te schrijven wat je wilt weten, weten wij ook weer waar jouw prioriteiten en wensen liggen.

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:59
ik heb gezocht in dit topic, maar kan het niet direct vinden.
IPA zou de beste schoonmaakmethode zijn voor de sheets waarop je PLA print.
Maar het is mij niet goed duidelijk hoe we dit 'Isopropyl Alcohol' in NL verkopen.

Is het hetzelfde als brillen-/schermdoekjes ?
Of moet ik in de drogist naar reinigingsalcohol zoeken ?

De vraag is dus, waar kopen jullie je IPA? of schoonmaakspul met soortgelijke werking ?

• Jampot007
spacy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:07:
Maar het is mij niet goed duidelijk hoe we dit 'Isopropyl Alcohol' in NL verkopen.

De vraag is dus, waar kopen jullie je IPA? of schoonmaakspul met soortgelijke werking ?
bv: https://www.werkenmetmerk...opanol_99_9_zuiver/p/8980

Ik raad het 200 liter vat niet aan, met 1 liter kan je een hele tijd vooruit!

[Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 28-04-2021 15:25]

• pOZORjED
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06-09 16:38
spacy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:07:

Ik gebruik gewoon een flesje alcohol van de kruidvat, die je ook voor het ontsmetten van b.v. de thermometer gebruikt ;)

"ketonatus 96%" heb ik, flesje van 120ml

[Voor 3% gewijzigd door pOZORjED op 28-04-2021 15:32]

• azerty
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Jampot007 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:24:
Ik raad het 200 liter vat niet aan, met 1 liter kan je een hele tijd vooruit!
ik vraag me wel af hoe die shop zou reageren als een particulier dat vat zou bestellen :+

Maar inderdaad, ik heb er 6 flessen besteld een hele tijd geleden, maar de 1e is zelfs nog niet half leeg... Als het in een sproeiflacon zit dan gebruik je er echt niet zoveel van...
azerty schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:34:
[...]

ik vraag me wel af hoe die shop zou reageren als een particulier dat vat zou bestellen :+

Maar inderdaad, ik heb er 6 flessen besteld een hele tijd geleden, maar de 1e is zelfs nog niet half leeg... Als het in een sproeiflacon zit dan gebruik je er echt niet zoveel van...
Ja maar je kreeg wel vette korting voor die 6 flessen :+

• spacy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:59
Dank voor de tips, de Kruidvat zit hier om de hoek, en met jonge kids in huis denk ik dat het het spul in babymandje ditzelfde is :-) zal dat zo even controleren.

Zijn er ook gebruikers van IPA doekjes i.p.v. flesjes?

• pOZORjED
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06-09 16:38
spacy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:36:
Dank voor de tips, de Kruidvat zit hier om de hoek, en met jonge kids in huis denk ik dat het het spul in babymandje ditzelfde is :-) zal dat zo even controleren.
TIP: (Ik ga hier je relatie/huwelijk mogelijk redden, mogelijk voorkom ik een moord, dus GOED lezen!

Maak het flesje niet helemaal leeg!
Want stel 1 van de kinderen wordt ziek, je vrouw wil de temperatuur opnemen en jij blijkt degene te zijn geweest die de alcohol hebt opgemaakt, man dat wil je niet!

Dus z.s.m. een flesje (laten) aanrukken bij de winkel 8)
Puur voor je eigen veiligheid :+

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ben zelf lui, gebruik een spuitbus remmenreiniger van de Action om m'n printbed te poetsen (mix van isopronanol, aceton en wat andere vergelijkbare oplosmiddelen.) Zal wellicht niet de beste oplossing zijn, maar tot nu toe werkt het prima, en het is vooral erg makkelijk.
azerty schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:34:
Ik denk dat ze bij isopropanol nog niet zo moeilijk doen, maar per 2021 zijn er wel een aantal dingen bij gekomen die je als particulier niet meer kopen of bezitten mag.

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Nu online

ImNotnoa

Meisje!

spacy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:36:

Zijn er ook gebruikers van IPA doekjes i.p.v. flesjes?
Waarschijnlijk niet omdat isopropanol heel snel vervliegt, die doekjes zouden binnen no-time droog zijn

In my defence: I wás left unsupervised.

• jbhc
Arloid schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:45:
@jbhc nee, helaas. Het is wellicht wel handig om uit te schrijven wat je wilt weten, weten wij ook weer waar jouw prioriteiten en wensen liggen.
Het was gewoon een vraag :)

Ik ben vd week in het bezit gekomen van ee Hevo en deze is voorzien van een (clone?) Duet 2 WIFI bordje. Nu ontbrak de sd kaart en ik kreeg met geen mogenlijkheid toegang tot de web interface.

Ondertussen ben ik een paar uur aan het vloeken googelen geweest en ondertussen heb ik het bord soort van aan de gang. 8)

Ik ben wel blij dat ik zelf nooit zo'n bord aangeschaft heb want voor de prijs die ze kosten zijn ze bijzonder moeilijk in gebruik :X

• citruspers
jbhc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:31:
[...]

Ik ben vd week in het bezit gekomen van ee Hevo en deze is voorzien van een (clone?) Duet 2 WIFI bordje. Nu ontbrak de sd kaart en ik kreeg met geen mogenlijkheid toegang tot de web interface.

Ondertussen ben ik een paar uur aan het vloeken googelen geweest en ondertussen heb ik het bord soort van aan de gang. 8)

Ik ben wel blij dat ik zelf nooit zo'n bord aangeschaft heb want voor de prijs die ze kosten zijn ze bijzonder moeilijk in gebruik :X
Je weet dat je de files voor de webinterface op de SDkaart moet zetten? Ik heb nog wel ergens de files van mijn Duet2 Maestro, als je wat wil crosschecken.

• daniel75
Ik heb een originele en vind hem super gebruiksvriendelijk... Volgens mij zat daar gewoon een voorgeinstalleerde SD-kaart bij. Het enige wat ik moest doen volgens mij was via de seriele interface de wifi verbinding configureren.

Zoals citruspers aangeeft, waarschijnlijk mis(te) je wat bestanden.

• citruspers
Je verbinding mag trouwens ook via de configuratiefile, zo heb ik het in ieder geval gedaan voor mijn vaste verbinding. Maar dat zijn dezelfde regels die je anders via de seriele verbinding in zou geven :)

• Boullie

Boullie

Da Bulster

jbhc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:31:
[...]

Sorry die SD-Kaart was reeds ergens anders in gebruik ;)

Boullie

• jbhc
citruspers schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:40:
[...]

Je weet dat je de files voor de webinterface op de SDkaart moet zetten? Ik heb nog wel ergens de files van mijn Duet2 Maestro, als je wat wil crosschecken.
Daar was ik inderdaad al vrij snel achter.
daniel75 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:49:
Ik heb een originele en vind hem super gebruiksvriendelijk... Volgens mij zat daar gewoon een voorgeinstalleerde SD-kaart bij. Het enige wat ik moest doen volgens mij was via de seriele interface de wifi verbinding configureren.

Zoals citruspers aangeeft, waarschijnlijk mis(te) je wat bestanden.
Zoals ik al aangaf, in mijn bordje ontbrak dus de sd-kaart.
citruspers schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:51:
Je verbinding mag trouwens ook via de configuratiefile, zo heb ik het in ieder geval gedaan voor mijn vaste verbinding. Maar dat zijn dezelfde regels die je anders via de seriele verbinding in zou geven :)
Zie mijn vorige reactie.
Boullie schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:59:
[...]

Sorry die SD-Kaart was reeds ergens anders in gebruik ;)
Geen probleem hoor, het was een extreem goeie deal dus richting jou echt geen klachten. Ik kom er wel maar het duurt even :+

Het grootste probleem was dus het onbreken van de SD-kaart en de inhoud.

Als je die niet hebt dan heb je een gigantische uitdaging. Zeker als je geen idee hebt wat je aan het doen bent.

Ik had wel communicatie met de printer via een serial console en een usb aansluiting en de wifi ook aan de gang gekregen. Helaas, zonder SD-kaart met de juiste bestanden werkt het dan niet.

Vervolgens heb ik zoals aangegeven op deze site: https://duet3d.dozuki.com/Wiki/SD_Card de "preffered method" gebruikt en derhalve de RepRapFirmware Configuration Tool gebruikt en de gegenereerde inhoud naar een vers geformatterde (FAT32) sd kaard gekopieerd welke ook voorzien was van de ontbrekende folders.
Ik had toen wel het idee dat het zou moeten werken maar dat bleek niet het geval.

Ondanks dat ik Firmware versie 2.00 had kreeg ik op geen enkele manier toegang tot de web interface.

Uiteindelijk ben ik hier terecht gekomen: https://github.com/Duet3D...uet2/SD%20Card%20Contents
En nu werkt het bordje en heb ik alles kunnen upgraden.
Maar man, zet bovenstaande link gewoon op je support pagina......... 8)

Ik kan mijn niet herinneren dat ik met mijn RAMPS en SKR 1.4 bordjes zoveel moeite heb moeten doen om mijn printers aan de gang te krijgen. De documentatie van Duet is best uitgebreid maar ik heb het gevoel dat de cruciale informatie er niet echt to the point tussen staat.

Nu was ik bezig met mijn bltouch en wederom, zeeen van informatie maar niet gewoon een fatsoenlijke tutorial.

En niet om andere mensen tegen het zere been te schoppen hoor maar de webinterface is........ interessant :+ (Geef mij maar octoprint)

[Voor 10% gewijzigd door jbhc op 28-04-2021 17:30]

• iDaniel
Looney11 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:02:
@iDaniel bedankt, dan ga ik even een 0 weghalen.

De printer zelf is gemaakt van RVS314 lasergesneden metaal, dus ik verwacht dat het rigide genoeg is.

Straks even deze settings aanpassen en kijken wat ie doet.
die 4000 komt overigens van RepRap calculator, gebaseerd op een 1.8 degree stepper motor en M5 metric draad en 1/16 stepping. Wellicht dat ik dit eerst eens halveer (2000) en dan kijken wat ie doet.
Huh? Je gebruikt een M5 draadeind als leadscrew? Wel erg old school. In dat geval klopt die 2000 steps/mm wel.
Pagina: 1 2 3 ... 8 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee