In een
eerdere post hebben jullie geholpen bij het integreren van een Itho-box met behulp van MQTT-berichten. Toentertijd al een tip gekregen om gebruik te maken van de MQTT-fan integratie. Toen niet gedaan, wil het nu wel gaan doen maar ik kom er niet helemaal uit.
Ik heb dus al een paar uur zitten te stoeien met deze integratie maar er gebeurt niets: Ik kan de snelheid niet instellen van de fan en ook niet de status van de fan bekijken.
Ik weet dat ik gebruik moet maken van de volgende topics in MQTT:
- "itho/cmd"
- "itho/state"
Op het cmd-topic kan ik een nummer zetten voor het aantal RPM, bijvoorbeeld 100 of 200. Ook kan ik op het cmd-topic een van de drie presets posten Low, Medium, High.
Het is een beetje verwarrend dat je zowel getallen als een string op hetzelfde topic kan zetten.
Een beperking is misschien ook dat de betreffende preset (Low, Medium, High) niet terugkomt op het state-topic. Het state-topic post dan het getal die hoort bij die preset, bijvoorbeeld 100 bij Medium of 250 bij High
Wat ik verder van de
MQTT-fan integratie lees, is dat je een preset kan definieren zoals de ventilator die kent. Zoals ik het snap hoef ik dus in de fan-configuratie alleen maar de woorden Low, Medium en High te zetten en dan worden die door HA op het -tho/cmd-topic gezet. Staat weer haaks op wat ik
hier zie, waar iemand zelf een vertaling doe van het een naar het ander.
Ook vraag ik me af of ik gebruik moet maken van een
template voor JSON-output. Volgens mij hoeft dat niet.
Dit is wat ik zelf aan code heb:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| fan:
- platform: mqtt
name: "Badkamer Fan"
command_topic: "itho/cmd"
state_topic: "itho/state"
percentage_command_topic: "itho/cmd"
percentage_state_topic: "itho/state"
preset_mode_command_topic: "itho/cmd"
preset_mode_state_topic: "itho/state"
preset_modes:
- "Low"
- "Medium"
- "High" |
Testaanpak:
Waarde Low, Medium of High in de ontwikkeltools op de entiteit zetten.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AywJfxnSZ5XDeiHLQEjrZPu9.jpg?f=user_large)
Helaas geen succes. Of hanteer ik de verkeerde aanpak?
De software op de Itho-box komt trouwens uit
dit topic.