Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.367.757 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 15:47
@HowsMyApple

Volgens mij is daar een standaard blueprint voor; 'Motion-activated Light'
Die schakelt de lampen in bij beweging en weer uit bij een configureerbare periode geen beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
RudolfR schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:42:
@HowsMyApple

Volgens mij is daar een standaard blueprint voor; 'Motion-activated Light'
Die schakelt de lampen in bij beweging en weer uit bij een configureerbare periode geen beweging.
Correct. Deze gebruik ik ook en werkt best goed.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@Hansie9999
Ik heb het als volgt gedaan (en werkte goed):
  1. een snapshot maken van je huidige installatie
  2. op dezelfde of een nieuwe sd-kaart raspberry os zetten
  3. daarmee met raspberry-config de ssd op je usb als primaire boot instellen
  4. de firmware op je raspberry updaten (betere bootloader): https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb
  5. hass-os met alles erbij op de ssd zetten (met belana edger)
  6. sd-kaart eruit, ssd erin en opstarten
  7. snapshot terugzetten
  8. db aanpassen met add-on

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroyernr1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 08:39
Hoi,

Ik wil mijn Zehnder Comfoair integreren in HA met esp32 en daarvoor wil ik volgende gebruiken: https://github.com/vekexasia/comfoairq-mqtt

Hardware heb ik al in elkaar geknutseld maar nog niet aangesloten op de Comfoair. Ik zit vast op volgende en weet totaal niet wat ermee bedoeld wordt en wat ik ermee moet doen...
How to run this
Provided you've the necessary hardware, you need to create the .env file based on the .env-sample file with the proper environment variables.

Prerequisites:

node.js > 10
pm2 installed (npm i pm2 -g)
Steps:

clone this repository
run npm i or yarn
use pm2 start pm2.config.js
If you want to enable this project to run at startup then issue pm2 startup
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 12:13
SonnyBBQ schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Jouw vacuum error notificatie lijkt me wel handig, maar ik kan nergens de sensor.vacuum_error_status terugvinden. Had je hiervoor nog een template sensor aangemaakt? (ook daar vind ik hem niet)
Oh, da's een goeie: die sensor heb ik eruit gehaald omdat ik die template sensor niet gevuld kreeg (het attribute wat ik daarvoor gebruikte kwam er niet bij). Ik moet dus nog wat verder prutsen om het werkend te krijgen, die automation is een leftover.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 17:44
:) Ik vroeg me al af hoe je dat had klaar gekregen.

[ Voor 17% gewijzigd door SonnyBBQ op 30-06-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
KC27 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:50:
@Hansie9999
  4. de firmware op je raspberry updaten (betere bootloader): https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb
  7. snapshot terugzetten
Dus er is eigenlijk nog altijd geen makkelijke manier om te doen wat door iedereen (zelfs de installers bij home assistant) aanraden :)

Ik denk dat ik gewoon van 0 ga beginnen op een recyclage Intel i3 4130 PC die ik hier nog staan heb, de 15-30 watt extra stroomverbruik is mij het wel waard als alles dan een pak makkelijker gaat,

Wat raden jullie aan als de beste "no-bullshit" manier om dit aan te pakken ? terug home assistant OS ? (dat wordt weer aangeraden, maar zit ik dan weer met dezelfde problemen dat bijna niks van de guides hiervoor zijn, of was dit vooral door de Pi hardware ?? )
docker installatie ? (en indien docker, welk OS best ik heb wat Ubuntu en Mint ervaring ?)

Gaan er problemen zijn moest ik een snapshot terugzetten die ik maak op mijn pi installatie naar de x86 pc ? (of in docker op die x86 PC ?)

Alvast bedankt,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
@Hansie9999
  7. snapshot terugzetten
Dit werkt zo ook voor de Pi3? Heb nu een m2SSD klaar liggen met HASS-OS er al op. Maar durf de pi3 nog niet om te zetten :)

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 21:22
Septillion schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 08:43:
[...]

Als je hem op daily zet is de standaard reset om 0:00. Alles is de afgeleide van 1 jan 0:00 in de tijdspanne die je aangeeft (monthly is dus 1e maand 0:00). Met offset kan je binnen die periode de boel verschuiven. Daar je hem met een offset van 1 dag dus uit je cycle schuift kan dat nog wel eens het issue zijn. Dus gewoon een offset van 0.

@oltk Je hele integratie is dus gewoon hetzelfde als je template sensor. Het voegt niets toe dat je zelf een integratie doet, dat had je ook direct op je template sensor kunnen doen ;)
Dit heb ik dus nu gedaan , het werkt wel alleen is de reset om 2.00 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
water_escape schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:44:
[...]

Dit werkt zo ook voor de Pi3? Heb nu een m2SSD klaar liggen met HASS-OS er al op. Maar durf de pi3 nog niet om te zetten :)
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vermoed van het wel.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Hansie9999 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:22:
[...]

Dus er is eigenlijk nog altijd geen makkelijke manier om te doen wat door iedereen (zelfs de installers bij home assistant) aanraden :)

Ik denk dat ik gewoon van 0 ga beginnen op een recyclage Intel i3 4130 PC die ik hier nog staan heb, de 15-30 watt extra stroomverbruik is mij het wel waard als alles dan een pak makkelijker gaat,

Wat raden jullie aan als de beste "no-bullshit" manier om dit aan te pakken ? terug home assistant OS ? (dat wordt weer aangeraden, maar zit ik dan weer met dezelfde problemen dat bijna niks van de guides hiervoor zijn, of was dit vooral door de Pi hardware ?? )
docker installatie ? (en indien docker, welk OS best ik heb wat Ubuntu en Mint ervaring ?)

Gaan er problemen zijn moest ik een snapshot terugzetten die ik maak op mijn pi installatie naar de x86 pc ? (of in docker op die x86 PC ?)

Alvast bedankt,

Hans
Ik vond het wel makkelijk. Het was hooguit een uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:58
@19roland70 Welke type install heb je? Klinkt een beetje alsof je een tijdzone issue hebt.

Als je daar niet achteraan wil zou je ook een offset van -2 uur te doen. Maar weet niet zeker of het negatief mag zijn, in dat geval zou 22 uur erbij hetzelfde moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:30
Hansie9999 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:36:
Hallo,

Ik zoek een "kant en klare manier" om mijn database en log te verplaatsen naar een USB stick.
(en ook graag MariaDB te installeren voor de database en dus ook alles op de USB stick)

In het eerste topic op tweakers staat de aangeraden manier om Home Assistant te installeren, ik heb dit op deze manier gedaan op een Pi 4B (dus ik draai momenteel Home Assistant OS 6.1 op de Pi vanaf een SD kaart.

In hetzelfde topic staat dat ik zeker mijn database en log van de SD kaart moet afhalen. (was ik ook van plan) op het tweaker forum linken ze naar : https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html en die link had ik via via ook al gevonden, ik vind verschrikkelijk veel guide's op internet om dit te doen, maar GEEN ENKELE eigenlijk voor de standaard installatie manier ???

zo goed als al die linux commands om in SSH in te geven werken NIET met de standaard Home assistant OS en de SSH addon ??

Ik vind zelfs enkele aanpassingen van versie 3.0 dat deze mogelijkheid zelfs ingebouwd zou moeten zijn in home assistant ??
https://github.com/home-a...55d9296413088129a0618460e
En zo iets dat eigenlijk IEDEREEN aanraad zou inderdaad wel mogen ingebouwd zijn :)

Heeft er iemand een "noob friendly" manier om dus de database en logs (liefst ook met MariaDB) te verplaatsen naar een nieuwe USB stick op dus Home Assistant op een Pi4B die op de "aangeraden" manier geinstalleerd is ?

Alvast bedankt,

Hans
Mogelijk dat dit werkt: YouTube: #352 Raspberry Pi4 Home Automation Server (incl. Docker, OpenHAB, HA...

Via die IOTstack draai je al je applicaties in een docker. En de database kun je dan los selecteren waar je die wil opslaan (dus dat sec op een USB stick doen lijkt me goed mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:21
Thanks @RudolfR ,ik ga eens wat prutsen met die blueprint.

Ik heb dan gelijk een aansluitende vraag over Area's. Kan ik een device aan meerdere area's toevoegen? Met de reden dat ik bepaalde settings wil toewijzen aan mijn 'Living' area maar ook andere settings aan een overkoepelende area genaamd 'Begane grond'. Via config > Devices kan ik het device aan 1 area toevoegen, maar kan het ook aan meerdere?

Of wellicht is er een andere manier voor bovenstaande dmv combinatie van groups en areas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-09 20:40
HowsMyApple schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 14:20:
Thanks @RudolfR ,ik ga eens wat prutsen met die blueprint.

Ik heb dan gelijk een aansluitende vraag over Area's. Kan ik een device aan meerdere area's toevoegen? Met de reden dat ik bepaalde settings wil toewijzen aan mijn 'Living' area maar ook andere settings aan een overkoepelende area genaamd 'Begane grond'. Via config > Devices kan ik het device aan 1 area toevoegen, maar kan het ook aan meerdere?

Of wellicht is er een andere manier voor bovenstaande dmv combinatie van groups en areas?
Een device is toch geen instelling? Als je even een specifieke usecase geeft dan is denk ik iets duidelijker wat je probeert te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
@Hansie9999
  7. snapshot terugzetten
Dat ging verbazend snel :)

Mijn home assistant snapshot staat nu op een intel i3 4130 op een 500GB SSD :)

Wat wel irritant was is het feit dat de snapshot het fixed IP NIET meeneemt :( , zou tof zijn moest ik dat op voorhand geweten hebben :) aangezien hij al ingesteld was met DuckDNS, SSH key en port forwarding op mijn router moest ik eerst op de router het adres aan de hand van het MAC adres toevoegen, dan kan ik weer in mijn home assistant en kon ik de IP naar static zetten.

Geen idee waarom die instelling niet mee in de snapshot zit ?

Alvast bedankt,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hansie9999 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:46:
[...]

Wat wel irritant was is het feit dat de snapshot het fixed IP NIET meeneemt :( , zou tof zijn moest ik dat op voorhand geweten hebben :) aangezien hij al ingesteld was met DuckDNS, SSH key en port forwarding op mijn router moest ik eerst op de router het adres aan de hand van het MAC adres toevoegen, dan kan ik weer in mijn home assistant en kon ik de IP naar static zetten.

Alvast bedankt,

Hans
Lijkt me logisch dat het ip adres van je server niet in het snapshot zit, of begrijp ik je probleem niet?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Septillion schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 13:21:
@19roland70 Welke type install heb je? Klinkt een beetje alsof je een tijdzone issue hebt.

Als je daar niet achteraan wil zou je ook een offset van -2 uur te doen. Maar weet niet zeker of het negatief mag zijn, in dat geval zou 22 uur erbij hetzelfde moeten doen.
Ik gebruik de supervisor Install i.c.m docker.
Timezone: UTC
Op een of ander manier kan ik de tijdsnotificatie ook niet op 24 uur zetten ,dit blijft Am en PM.
Het rare is dat in het grafiek AM en PM wordt weergegeven en als ik de grafiek aan klik wel een 24 uurs notificatie heb.

[ Voor 21% gewijzigd door 19roland70 op 30-06-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
[...]

Alvast bedankt,

Hans
IP adres geeft waarschijnlijk je router uit op basis van het mac-adres van je RPi/Intel (z'n netwerkkaart). Ik zie niet hoe je denkt dat dit opgeslagen zou worden in een snapshot.

Je had dus HA moeten installeren, juiste IP adres in je router toewijzen aan je nieuwe installatie en dan pas je snapshot terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Mars Warrior schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:54:
[...]

Lijkt me logisch dat het ip adres van je server niet in het snapshot zit, of begrijp ik je probleem niet?
Ik had in de Home assistant die op de Ra Pi draaide het IP adres statisch vast gezet. (in dus home assistant zelf , instellingen - systeem - IP adres)

Ik was onder de veronderstelling dat deze instelling ook zou meegenomen worden in de snapshot (aangezien die ALLE instellingen neemt ?) ik draaide home assistant OS , dus geen ander onderliggend OS,

Dus vind het gewoon raar dat alle instellingen in de snapshot zitten, behalve die :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hansie9999 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Ik had in de Home assistant die op de Ra Pi draaide het IP adres statisch vast gezet. (in dus home assistant zelf , instellingen - systeem - IP adres)

Ik was onder de veronderstelling dat deze instelling ook zou meegenomen worden in de snapshot (aangezien die ALLE instellingen neemt ?) ik draaide home assistant OS , dus geen ander onderliggend OS,

Dus vind het gewoon raar dat alle instellingen in de snapshot zitten, behalve die :)
Waar heb je die instelling dan? Maak eens een screenshot, want ik kan hem niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 19-09 12:13
remcoXP schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Klopt inderdaad. Ik merk dat ik mijzelf uren kan vermaken met de changelog. F5 en weer verder lezen. :)
Nou, leef je uit!

https://rc.home-assistant.io/blog/2021/06/30/release-20217/

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
barrymossel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:31:
[...]

Waar heb je die instelling dan? Maak eens een screenshot, want ik kan hem niet vinden.
Supervisor : systeem

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p3z9dri1LOAKsoDbbx99eaWJnbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnf09peaKkdoV79eGVBARODv.png?f=fotoalbum_large

en dan wijzig op het IP adres

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1iZf1HJZ0IQGhRPnL4mDCUgBT8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TOGo2csrP7m1xrsNl0q72H4t.png?f=user_large

Ik dacht dus dat die instelling ook in het snapshot zou zitten, maar dit was niet het geval, die stond gewoon na de nieuwe installatie en het terugzetten van de snapshot nog op dynamisch.

En nu heb ik een ander raar probleem ? Ik kan per browser een keer inloggen, maar na 10 minuten of zo geen reactie meer (kan data niet laden) en als ik dan andere browser neem gaat het weer 10 minuten ??
probleem met de SSH key omdat die mee met de snapshot overgezet is naar andere hardware (maar zie niet in waarom het dan 1x steeds werkt ??? )

Denk dat ik toch maar best met een schone installatie zal beginnen op mijn x86 zeker :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hansie9999 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:41:
[...]

Supervisor : systeem

[Afbeelding]

en dan wijzig op het IP adres

[Afbeelding]

Ik dacht dus dat die instelling ook in het snapshot zou zitten, maar dit was niet het geval, die stond gewoon na de nieuwe installatie en het terugzetten van de snapshot nog op dynamisch.

En nu heb ik een ander raar probleem ? Ik kan per browser een keer inloggen, maar na 10 minuten of zo geen reactie meer (kan data niet laden) en als ik dan andere browser neem gaat het weer 10 minuten ??
probleem met de SSH key omdat die mee met de snapshot overgezet is naar andere hardware (maar zie niet in waarom het dan 1x steeds werkt ??? )

Denk dat ik toch maar best met een schone installatie zal beginnen op mijn x86 zeker :(
Dat is bij de host. Hetgeen waar HA op draait. Ik denk dat het daarom niet in de snapshot komt. De snapshot had je ook op een andere host kunnen plaatsen.
Daarnaast denk ik ook niet dat je router dat geaccepteerd zhad. Je RPi had waarschijnlijk nog dat IP adres toegewezen gehad (of had je die er vooraf al uitgehaald?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
En @remcoXP, iemand die zo nieuwsgierig is, en het volledige changelog doorleest, heeft toch gewoon GitHub notificaties aan staan voor elke pull request die wordt gemerged? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
barrymossel schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 17:45:
[...]

Dat is bij de host. Hetgeen waar HA op draait. Ik denk dat het daarom niet in de snapshot komt. De snapshot had je ook op een andere host kunnen plaatsen.
Daarnaast denk ik ook niet dat je router dat geaccepteerd zhad. Je RPi had waarschijnlijk nog dat IP adres toegewezen gehad (of had je die er vooraf al uitgehaald?).
Router was al herstart (is een extra router die ik hier op het werk heb die mijn thuisnetwerk simuleert :) )

Ja dat zal dan inderdaad los van de snapshot zitten, is iets dat ik moet onthouden want zeker door mijn SSH en DuckDNS en portforwards door TWEE routers was het even irritant dat die IP niet mee overgegaan was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 09:51
Een NUC? waarom niet meer de pi?
[...]

Alvast bedankt,

Hans

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 18:04:
[...]

En @remcoXP, iemand die zo nieuwsgierig is, en het volledige changelog doorleest, heeft toch gewoon GitHub notificaties aan staan voor elke pull request die wordt gemerged? :P
Ik kijk alleen of Breaking changes betrekking hebben op wat ik gebruik. Vervolgens wacht ik op een versie groter dan x.x.1 omdat ik het risico op een hele avond en meer klooien omdat er weer wat stuk is te groot vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
19roland70 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 16:58:
[...]

Ik gebruik de supervisor Install i.c.m docker.
Timezone: UTC
Op een of ander manier kan ik de tijdsnotificatie ook niet op 24 uur zetten ,dit blijft Am en PM.
Het rare is dat in het grafiek AM en PM wordt weergegeven en als ik de grafiek aan klik wel een 24 uurs notificatie heb.
Dat verklaart het dan, we leven hier namelijk nu in +2 (of eigenlijk +1 met zomertijd) :)

Tijdweergave staat wel volledig los van tijdzone. Dit was altijd volledig afhankelijk van de taalinstelling van de browser. Pas sinds kort (2021.6 of 2021.5 ofzo) is dit een instelling geworden. Zou dus nog kunnen dat niet alles zich daar aan houdt, zeker custom cards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 22:52
@Hansie9999
  7. snapshot terugzetten
Wat bedoel je met punt 8? Welke add-on? Dat puntje snap ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
de ambee pollen/weer integratie geeft bij mij invalid api key.
en de nieuwe tuya v1.3 die ook mijn vacuum moet ondersteunen geeft ook aan invalid credentials.

ik weet niet of het aan de nieuwe beta ligt of aan beide integraties.. maar hopelijk kom ik daar de komende dagen achter want dit vind ik beide wel super! :)

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 22:24:
[...]

Wat bedoel je met punt 8? Welke add-on? Dat puntje snap ik niet?
Standaard werkt Home Assistant met sqlite3 als DB. @Hansie9999 wil aan de gang met MariaDB. Deze is in HA OS beschikbaar als een addon. Ook de toegang tot snapshots moet met een addon (Samba). Zelf heb ik verder nog de addons van SSH en Wireguard geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie010
  • Laatst online: 15-09 09:42
Iemand enig idee of ik mijn ViewSonic X10-4K beamer zou kunnen integreren in HA? Ding zou wel ondersteuning voor Google Assistant moeten hebben (echter nooit werkend gekregen) en er zit ook een Android app bij (die inmiddels niet meer in de Store staat) waar ik de beamer mee kan bedienen. Dat doet me denken dat er toch enige vorm van integratie in HA mogelijk is alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.

"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
KC27 schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:09:
[...]

Standaard werkt Home Assistant met sqlite3 als DB. @Hansie9999 wil aan de gang met MariaDB. Deze is in HA OS beschikbaar als een addon. Ook de toegang tot snapshots moet met een addon (Samba). Zelf heb ik verder nog de addons van SSH en Wireguard geïnstalleerd.
Als ik de link hieronder goed lees heb je tegenwoordig add-on Samba niet meer nodig om een snapshot terug te zetten.
https://www.home-assistant.io/common-tasks/supervised/#restoring-a-snapshot-on-a-new-install

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
CAD-tekenaar schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Als ik de link hieronder goed lees heb je tegenwoordig add-on Samba niet meer nodig om een snapshot terug te zetten.
https://www.home-assistant.io/common-tasks/supervised/#restoring-a-snapshot-on-a-new-install
Klopt, je krijgt één kans om een snapshot terug te zetten, maar als je die over het hoofd ziet zul je toch de Samba addon nodig hebben. Ook voor het backuppen van latere snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
Gisteren is aan onze nieuwe woning een zonnescherm geplaatst (nu nog fatsoenlijk weer). In Domoticz werkte ik met Zwave schakelaars van Qubino en dat werkte goed. Is dat in Home Assistant net zo of heeft Zigbee goede (betere) alternatieven? Iemand aanraders of maakt het niet zoveel uit?
We hebben hier namelijk een Zwave en Zigbee netwerk dus ik heb de keuze.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:26
Als je zwave Qubino al gebruikt en goed werkt dan zou ik hetzelfde behouden bij Home assistant.

Wel zou ik voor zwavejs2mqtt gaan als platform/integration bij home assistant.
Peutpeut schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:02:
Gisteren is aan onze nieuwe woning een zonnescherm geplaatst (nu nog fatsoenlijk weer). In Domoticz werkte ik met Zwave schakelaars van Qubino en dat werkte goed. Is dat in Home Assistant net zo of heeft Zigbee goede (betere) alternatieven? Iemand aanraders of maakt het niet zoveel uit?
We hebben hier namelijk een Zwave en Zigbee netwerk dus ik heb de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 20:21
royalt123 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:10:
Als je zwave Qubino al gebruikt en goed werkt dan zou ik hetzelfde behouden bij Home assistant.

Wel zou ik voor zwavejs2mqtt gaan als platform/integration bij home assistant.

[...]
Dank. Ik heb gemerkt dat die addon net wat meer mogelijkheden geeft voor de configuratie.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RudolfR
KC27 schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 09:01:
[...]

Klopt, je krijgt één kans om een snapshot terug te zetten, maar als je die over het hoofd ziet zul je toch de Samba addon nodig hebben. Ook voor het backuppen van latere snapshots.
Dat klopt niet meer. Uploaden kan tegenwoordig ook vanuit het Supervisor/Snapshots menu. (via menu met 3 puntjes)

Downloaden kan door een snapshot aan te klikken en daar via het menu 'download' te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Niet de grootste wijzigingen maar zie toch twee hele nuttige :D

Trigger id's zijn nog beter dan alleen de entity id van iets terug krijgen. Daarmee wordt het inderdaad een heeel stuk makkelijker om een enkele automation te maken voor verschillende bij elkaar horende triggers. Denk zeker ook interessant voor in de blueprints.

En jaaaaaa, eindelijk een makkelijke manier om een DateTime object terug te krijgen. Alle zwarte magie rondom datum en tijd die je nu nodig had was ook echt te zot. Juist omdat het object veel daarvan zo makkelijk maakt. Now() was al mooi DateTime maar het is nu alleen verschrikkelijk om een sensor als DateTime te krijgen waardoor de templates als nog hopeloos complex / onoverzichtelijk zijn.

In ieder geval een update die ik snel wil uitrollen en mee wil spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
winDOS schreef op maandag 28 juni 2021 @ 13:36:
[...]
Ik gebruik:
https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant
icm met mijn GW2500-NS omvormer. Werkt prima. Soms kan hij geen verbindingen maken met de Sems API en dan mis je voor die minuut de waarde. Echter kan ik hier wel meeleven en werkte het voor mij allemaal direct.
Dank! Ik heb nu https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter gebruikt, dus via UDP. Werkte vrij soepel. Is er een specifiek voordeel van de route via de SEMS API? (Of een nadeel van de UDP-route?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
RudolfR schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Dat klopt niet meer. Uploaden kan tegenwoordig ook vanuit het Supervisor/Snapshots menu. (via menu met 3 puntjes)

Downloaden kan door een snapshot aan te klikken en daar via het menu 'download' te kiezen.
Kijk weer wat geleerd.👍
Ik gebruik Samba ook nog om met mijn file explorer op afstand yaml-bestanden te benaderen en te wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winDOS
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 14:08

winDOS

6.22

asvogel schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:10:
[...]

Dank! Ik heb nu https://github.com/mletenay/home-assistant-goodwe-inverter gebruikt, dus via UDP. Werkte vrij soepel. Is er een specifiek voordeel van de route via de SEMS API? (Of een nadeel van de UDP-route?)
Nee, juist anders om. UDP is lokaal en SEMS api is de cloud. Dus als SEMS er uitligt heb ik geen gegevens. Helaas kreeg ik de UDP integratie niet aan de gang :(

C:\>Signature.bat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
https://github.com/home-a...25#issuecomment-872223497

Wel jammer dat de Ring integratie stuk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansie9999
water_escape schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:50:
Een NUC? waarom niet meer de pi?

[...]
is niet echt een NUC, gewoon een intel i3 4130 die niet meer nodig is, (iets kleiner dan MicroATX maar geen NUC formaat)

ben oorsponkelijk met de Pi begonnen om het stroomverbruik te drukken, maar slechts 10-15 watt verschil met deze intel,

en ik ga het eens bekijken of ik met andere installatie optie's niet minder problemen heb, is nog altijd goed mogelijk dat ik uiteindelijk terug bij de Pi aankom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:39
Ik heb een vraag over de auto discovery via MQTT.

Ik heb in Zigbee2MQTT aangeveven dat alles via de auto discovery zichtbaar wordt in HA. Dat werkt ook prima. Ik kan nu via de front page de namen aanpassen van de sensoren en de sensoren die ik niet gebruik uitzetten.

Op het moment dat ik in MQTT de topics van de auto discovery weg gooi dan ben ik direct de sensoren kwijt.

Als ik ze vervolgens weer aanmaak (een herstart van Zigbee2MQTT) dan komen ze weer netjes in home assistant maar alle aangepaste namen ben ik kwijt.

Ik had eigenlijk verwacht (en gehoopt) dat hij de unieke id's bewaarde op de achtergrond en dat hij de aangepaste namen ook had onthouden.

Ik rommel nog wel eens met mijn dockers en dan gaat er wel eens wat verloren. Ik vind het vervelend als ik daardoor alle aangepaste namen weer opnieuw moet invullen. Is hier wat aan te doen? (Behalve alles handmatig via yaml inkloppen, zoals het nu werkt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb tegenwoordig problemen met mijn WiZ lampen. Ik merk sowieso dat 1 ervan te ver weg is en niet altijd verbinding krijgt. Maar nu zit de andere ook al niet meer in Home Assistant. Volgens mij had ik daar wel eens wat WiFi problemen mee, maar ik heb nu wel verbinding ermee via de WiZ app. Hij is dus verbonden. Hij heeft een statisch IP, wiz_light HACS addon is geinstalleerd, en in de configuration staat dan ook dat IP adres. Ik kan het pingen vanuit Home Assistant. Maar toch kan Home Assistant hem niet vinden. Light entities van Shelly werken ook gewoon in Home Assistant. Maar de WiZ lampen willen gewoon niet.

De config was correct, het IP adres van de lampen is niet veranderd, ik kan ernaar pingen, maar ik kan er toch niet mee verbinden. Entiteit niet beschikbaar, is wat ik krijg.

EDIT: Volgens mij slaat hij dat deel van het config bestand momenteel over. Het is dus niet dat hij niet verbindt, het is dat hij dat stuk uit de config niet meer snapt.

EDIT2: net voor de 10e keer de addon opnieuw geinstalleerd, en nu werkt het weer of zo. Warrig... Alleen de andere lamp doet het nog steeds niet, maar daarvoor moet ik denk ik een WiFi extender hebben.

EDIT3: de andere doet het nu af en toe. Maar hij hangt buiten en heeft daar slecht signaal.

[ Voor 27% gewijzigd door Amanoo op 01-07-2021 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Mich schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 20:08:
Ik heb een vraag over de auto discovery via MQTT.

Ik heb in Zigbee2MQTT aangeveven dat alles via de auto discovery zichtbaar wordt in HA. Dat werkt ook prima. Ik kan nu via de front page de namen aanpassen van de sensoren en de sensoren die ik niet gebruik uitzetten.

Op het moment dat ik in MQTT de topics van de auto discovery weg gooi dan ben ik direct de sensoren kwijt.

Als ik ze vervolgens weer aanmaak (een herstart van Zigbee2MQTT) dan komen ze weer netjes in home assistant maar alle aangepaste namen ben ik kwijt.

Ik had eigenlijk verwacht (en gehoopt) dat hij de unieke id's bewaarde op de achtergrond en dat hij de aangepaste namen ook had onthouden.

Ik rommel nog wel eens met mijn dockers en dan gaat er wel eens wat verloren. Ik vind het vervelend als ik daardoor alle aangepaste namen weer opnieuw moet invullen. Is hier wat aan te doen? (Behalve alles handmatig via yaml inkloppen, zoals het nu werkt :) )
Wat bedoel je met front page?

Je kan bij Zigbee2MQTT al dan niet via YAML (bij de add-on via een interface) de naam aanpassen, zodat ie gekoppeld blijft aan het device-id.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Mich Snapshotje maken voor je gaat rommelen?

En geen idee welke devices je via Auto discovery doet, maar anders gewoon al zorgen dat ze bij discovery de gewenste naam hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Septillion schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:55:
@oltk Voor een minuut niet. Ik weet ook niet hoeveel decimalen je voor energy consuption je terug krijgt van via P1 maar anders is dat per minuut niet zo heel veel zeggend als je dat alleen in hele kWh terug leest.

Maar utility meter kan je instellen van een kwartier tot een jaar. Dus een weergave voor een uur kan prima via de utility meter. De integratie van de meter zal beter zijn dan die van HA. Laatste mist namelijk gewoon de fijnmazigheid die de meter wel heeft.
Ok. Je had helemaal gelijk. Vorige keer blijkbaar iets geheel fout gedaan. 8)7 Een utility meter op de tarif_1 en Tarif_2 sensor leveren prima gegevens op per minuut / uur / etc.

Vervolgens kan je de gegevens per tijdseenheid optellen zodat je het totaal krijgt.

Ik krijg overigens wel exact dezelfde resultaten, dus mijn integration methode was ook correct :+ En dat betekent dat ik mijn sensoren van Xiaomi goed kan gebruiken om het stroomgebruik om te zetten naar energieverbruik (ik kan alleen de electricity entiteit aflezen).

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
winDOS schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 15:22:
[...]
Nee, juist anders om. UDP is lokaal en SEMS api is de cloud. Dus als SEMS er uitligt heb ik geen gegevens. Helaas kreeg ik de UDP integratie niet aan de gang :(
Het werkte hier in één keer. Dat wil zeggen: Het kost me altijd iets van drie reboots voordat alles herkend wordt, maar het UDP-deel werkte zonder problemen. ip-adres invullen en klaar. Enig idee wat bij jou niet goed ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:39
barrymossel schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:29:
[...]

Wat bedoel je met front page?

Je kan bij Zigbee2MQTT al dan niet via YAML (bij de add-on via een interface) de naam aanpassen, zodat ie gekoppeld blijft aan het device-id.
Oh met de front page bedoel ik de integratie pagina. Ik ben gewend alles met yaml te doen dus vandaar dat ik het maar front page noemde :). De naam aanpassen kan inderdaad. Maar ik vind het vervelend dat er een tag achter geplaatst wordt. Dus bij een sensor die ik noem: Temp-sensor1. Dan komt er vervolgens achter. Temp-sensor1_humidity en Temp-sensor1_temperature, enz. Ik zie aan de icon of aan de waarde wel of het temperatuur of humidity is. (°C of %).
Septillion schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:09:
@Mich Snapshotje maken voor je gaat rommelen?

En geen idee welke devices je via Auto discovery doet, maar anders gewoon al zorgen dat ze bij discovery de gewenste naam hebben?
Zie hierboven.

Ik ben nu wel een optie tegengekomen om alleen de informatie die je wilt te publishen via mqtt.
filtered_attributes: Allows to prevent certain attributes from being published. When a device would e.g. publish {"temperature": 10, "battery": 20} and you set filtered_attributes: ["battery"] it will publish {"temperature": 10}.
Dat scheelt in ieder geval ongewenste eniteiten uitzetten.

[edit].
Dit werkt helaas niet zoals gedacht. Hij maakt ze nog wel aan in de auto discovery alleen hij stuurt geen waarde.

[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 02-07-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
Sinds vanochtend krijg ik geen updates meer binnen van Hourly Gas Consumption van de dsmr 5 meter.
Alle andere gegevens krijg ik wel binnen , waar kan dit aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
19roland70 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:55:
Sinds vanochtend krijg ik geen updates meer binnen van Hourly Gas Consumption van de dsmr 5 meter.
Alle andere gegevens krijg ik wel binnen , waar kan dit aan liggen?
Je elektriciteitsmeter krijgt uurlijks de data binnen van je gasmeter. Je elektra meter stuurt iedere 10 seconden de data via de P1 poort naar buiten.
Werkt het elektronische display van je gasmeter nog wel?
Is de verbinding tussen die twee meters nog intact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 08:30
Hourly Gas Consumption is geen waarde die door je meter verstuurd wordt. Die stuurt alleen de stand van de gasmeter, in geval van DSMR 5 wordt deze om de vijf minuten bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
KC27 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:17:
[...]

Je elektriciteitsmeter krijgt uurlijks de data binnen van je gasmeter. Je elektra meter stuurt iedere 10 seconden de data via de P1 poort naar buiten.
Werkt het elektronische display van je gasmeter nog wel?
Is de verbinding tussen die twee meters nog intact?
Verbinding is nog intact want ik krijg wel het totale gasverbruik binnen.
dennistd schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:35:
Hourly Gas Consumption is geen waarde die door je meter verstuurd wordt. Die stuurt alleen de stand van de gasmeter, in geval van DSMR 5 wordt deze om de vijf minuten bijgewerkt.
Volgens mij wordt dit wel vanaf de meter verstuurd want deze staat gewoon tussen de entiteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
19roland70 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Verbinding is nog intact want ik krijg wel het totale gasverbruik binnen.
[...]

Volgens mij wordt dit wel vanaf de meter verstuurd want deze staat gewoon tussen de entiteiten.
Gebruik je dan de utility_meter om het uurlijkse gasverbruik uit die meterstanden te berekenen?
Is er dan iets aan de instellingen daarvan veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
KC27 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:29:
[...]

Gebruik je dan de utility_meter om het uurlijkse gasverbruik uit die meterstanden te berekenen?
Is er dan iets aan de instellingen daarvan veranderd?
Deze waarde geeft de meter normaal uit en verder heb ik niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
Ik heb een Denon netwerkreceiver met HEOS. In HEOS (radio luisteren via internet) heb ik een lijst met favorieten (zie "source_list") gemaakt en probeer nu via een script te maken om van (internet)radio-zender te wisselen.
Maar het lukt me niet. Wat doe ik fout?
FYI: Bestand scripts.yaml wordt wel ingelezen. In HEOS heb ik een lijst met favorieten gemaakt

Hieronder bestand scripts.yaml & benodigde entities

/config/scripts.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
radio_radio2:
  alias: NPO Radio 2
  sequence:
  - service: media_player.play_media
    data:
      entity_id: media_player.denon_heos
      media_content_type: "music"
      media_content_id: "1"
  mode: single

entities
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_DDYWNtLiYyZpdSqgoj82SGa3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7GyqB9S2pJOeeqmZP6OPTwF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door CAD-tekenaar op 03-07-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:07:
Ik heb een Denon netwerkreceiver met HEOS. In HEOS (radio luisteren via internet) heb ik een lijst met favorieten (zie "source_list") gemaakt en probeer nu via een script te maken om van (internet)radio-zender te wisselen.
Maar het lukt me niet. Wat doe ik fout?
FYI: Bestand scripts.yaml wordt wel ingelezen. In HEOS heb ik een lijst met favorieten gemaakt

Hieronder bestand scripts.yaml & benodigde entities

/config/scripts.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
radio_radio2:
  alias: NPO Radio 2
  sequence:
    data:
      media_content_type: "music"
      media_content_id: "1"

entities
[Afbeelding]
Ik heb dit op naam:
YAML:
1
2
3
4
- service: media_player.select_source
  entity_id: media_player.avr_heos
  data:
    source: '538'

Maar eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit voor elkaar heb gekregen. Maar als ik de info van de media player open kan ik als bron dus ook "538" kiezen, naast de inputs, "Denon AVR-X2400H - CBL/SAT", "Denon AVR-X2400H - DVD", ... zijn dus andere opties die ik daar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
RobertMe schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:20:
[...]

Ik heb dit op naam:
YAML:
1
2
3
4
  data:

Maar eerlijk gezegd geen idee hoe ik dit voor elkaar heb gekregen. Maar als ik de info van de media player open kan ik als bron dus ook "538" kiezen, naast de inputs, "Denon AVR-X2400H - CBL/SAT", "Denon AVR-X2400H - DVD", ... zijn dus andere opties die ik daar heb.
Volgens mij is mijn source: HEOS Music, dus ik denk dat jou script niet HEOS aanroept?
Is dit de gehele script om dit werkend te krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door CAD-tekenaar op 03-07-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Volgens mij is mijn source: HEOS Music, dus ik denk dat jou script niet HEOS aanroept?
Is dit de gehele script om dit werkend te krijgen?
De entity die ik gebruik is die uit de HEOS integratie. De "HEOS Music" bron die jij benoemd heb ik volgens mij alleen in de Denon AVR integratie.

V.w.b. volledige script: nee, niet helemaal. Ik heb een aantal losse stappen waarbij eerst via de Denon Integra de versterker wordt ingeschakeld, als deze aan is het volume wordt aangepast, en dan weer met een kleine vertraging het afspelen van de radiozender met bovenstaande service call.
Maar intussen ben ik de deur uit dus kan ik het niet opzoeken. Als het nodig is kan ik dat vanmiddag wel even doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
RobertMe schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:35:
[...]

De entity die ik gebruik is die uit de HEOS integratie. De "HEOS Music" bron die jij benoemd heb ik volgens mij alleen in de Denon AVR integratie.

V.w.b. volledige script: nee, niet helemaal. Ik heb een aantal losse stappen waarbij eerst via de Denon Integra de versterker wordt ingeschakeld, als deze aan is het volume wordt aangepast, en dan weer met een kleine vertraging het afspelen van de radiozender met bovenstaande service call.
Maar intussen ben ik de deur uit dus kan ik het niet opzoeken. Als het nodig is kan ik dat vanmiddag wel even doen.
Graag! Want ik ben nu aan het stoeien met de script. Ik keek nog bij https://www.home-assistan...ations/heos#play-favorite maar krijg het nog niet voor elkaar.

Nieuwe script maar steeds een foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
radio_radio5:
  alias: NPO Radio 5
  sequence:
    entity_id: media_player.denon_avr_x2500h
    media_content_type: "favorieten"
    media_content_id: "3"
#    data:
#      source: 'NPO Radio 5'

Foutmelding
  • Invalid config for [script]: [data] is an invalid option for [script]. Check: script->data. (See /config/configuration.yaml, line 70).
  • Invalid config for [script]: [media_content_type] is an invalid option for [script]. Check: script->sequence->0->media_content_type. (See /config/configuration.yaml, line 70).

[ Voor 28% gewijzigd door CAD-tekenaar op 03-07-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CAD-tekenaar schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Graag! Want ik ben nu aan het stoeien met de script. Ik keek nog bij https://www.home-assistan...ations/heos#play-favorite maar krijg het nog niet voor elkaar.

Nieuwe script maar steeds een foutmelding
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
radio_radio5:
  sequence:
    entity_id: media_player.denon_avr_x2500h
    media_content_type: "favorieten"
    media_content_id: "3"
#    data:
#      source: 'NPO Radio 5'

Foutmelding
  • Invalid config for [script]: [data] is an invalid option for [script]. Check: script->data. (See /config/configuration.yaml, line 70).
  • Invalid config for [script]: [media_content_type] is an invalid option for [script]. Check: script->sequence->0->media_content_type. (See /config/configuration.yaml, line 70).
Dit is het stukje dat ik heb, in een automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    action:
      - service: media_player.turn_on
        entity_id: media_player.denon_avr_x2400h
      - delay:
          seconds: 10
      - service: media_player.volume_set
        data:
          volume_level: 0.2
      - delay:
          seconds: 2
        data:

media_player.denon_avr_x2400h is dan de versterker via de Denon AVR integratie, media_player.avr_heos is de versterker via de HEOS integratie.
Waarschijnlijk zit het verschil dan dus erin dat ik een select_source doe waarbij je een source, op basis van naam, opgeeft, en jij met play_media bezig bent. Als de zender bij HEOS in de favorieten staat (heb ik toentertijd via de HEOS app gedaan) kun je dus potentieel deze oplossing gebruiken. Alternatief, zie ik nu, dat als je de zender gewoon op zet en bij de devtools => states kijkt naar het HEOS device dan staat bij de attributes ook het media_content_id en media_content_type, dan zou je die dus moeten over nemen. [smallEn je zou naar source_list kunnen kijken, daar staan de mogelijke sources, die dus in de lijst verschijnen, en je met select_source zult kunnen afspelen.[/small]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAD-tekenaar
RobertMe schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Dit is het stukje dat ik heb, in een automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    action:
      - service: media_player.turn_on
      - delay:
          seconds: 10
      - service: media_player.volume_set
        data:
          volume_level: 0.2
      - delay:
          seconds: 2
        data:

media_player.denon_avr_x2400h is dan de versterker via de Denon AVR integratie, media_player.avr_heos is de versterker via de HEOS integratie.
Waarschijnlijk zit het verschil dan dus erin dat ik een select_source doe waarbij je een source, op basis van naam, opgeeft, en jij met play_media bezig bent. Als de zender bij HEOS in de favorieten staat (heb ik toentertijd via de HEOS app gedaan) kun je dus potentieel deze oplossing gebruiken. Alternatief, zie ik nu, dat als je de zender gewoon op zet en bij de devtools => states kijkt naar het HEOS device dan staat bij de attributes ook het media_content_id en media_content_type, dan zou je die dus moeten over nemen. [smallEn je zou naar source_list kunnen kijken, daar staan de mogelijke sources, die dus in de lijst verschijnen, en je met select_source zult kunnen afspelen.[/small]
Ik denk dat het gelukt is. Bedankt! _/-\o_
Hier is de script in bestand "/config/scripts.yaml"
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
radio_radio5:
  sequence:
    data:
      source: 'NPO Radio 5 (Standards)'

Nu nog Google Routines configureren om via Google Assistant deze script te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddie010
  • Laatst online: 15-09 09:42
Wisselschakelaar smart maken met een Aqara switch module zonder nuldraad en spanning naar slimme lamp laten lopen. Hoe doe ik dit? Het lukt me om de spanning door te lussen naar de lamp en de schakelaar aan te sluiten op de module, maar de module gaat dan niet aan omdat L1 leeg is. Zodra ik de lamp aansluit op L1 van de module, gaat de module aan. (ik ben een ontzettende leek, maar ik denk omdat L1 naar de lamp en dan naar neutraal gaat waardoor 'de cirkel rond is'?). Ik zoek een manier waarmee ik de module kan laten werken zonder hem op de lamp aan te sluiten, want die is ook slim. Iemand een idee?

Edit: Zou ik de nuldraad van de lamp moeten splitsen met een lasklem en van daaruit 2 nieuwe blauwe draden moeten trekken naar beide schakelaars zodat die 'cirkels ook rond zijn' zonder dat er een lamp tussen zit? Of is hier in de schakeldoos zelf ook iets voor te regelen?

Edit 2: Met een blauwe draad die ik bij de lamp doortrek lijkt het allemaal wel te lukken :) goed voorbeeld van spelenderwijs leren

[ Voor 25% gewijzigd door eddie010 op 03-07-2021 22:15 ]

"Remember to look up at the stars and not down at your feet" - SH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:24
Probleem: Gezocht een zon / wind sensor (liefst met LUX meer) voor buiten die eenvoudig met Home Assistant kan worden geintegreerd.

Op dit moment heb ik, via RFXCOM, mijn 14 Somfy screens gekoppeld in Home Assistant. Dat werkt prima. Echter omdat deze screens ook kunnen worden aangestuurd door 2 Somfy Soliris RTS wind/sun sensors, wordt de stand van de screens niet altijd goed weergegeven in Home Assistant. Dit komt omdat de zon/wind sensor de screens direct aanstuurt. Waar ik op naar zoek ben is dus een Zon/Wind sensor die ik kan koppelen in Home Assistant dat ik vanuit Home Assistant de screens aanstuur vwb zon etc. Liefst ook nog met een LUX meter zodat ik deze waarde kan gebruiken om de SLIDE gordijnen aan te sturen. Nu gebeurt dat nog op basis zon op of onder en dat werkt niet altijd goed genoeg ivm het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik probeer de Zigbee2mqtt add-on te installaren maar krijg deze simpele installatie instructie niet voor elkaar:

Add the repository URL under Supervisor → Add-on store → ⋮ → Manage add-on repositories

Als ik op add klik gebeurt er niets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PaThFwETPGZELNUry2vZrS8KKnU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vhwQteOK2zLvuuTAMzjcQ3Yt.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Megalomania op 04-07-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Laatst online: 19-09 16:50
RogerSch schreef op zondag 4 juli 2021 @ 05:20:
Probleem: Gezocht een zon / wind sensor (liefst met LUX meer) voor buiten die eenvoudig met Home Assistant kan worden geintegreerd.

Op dit moment heb ik, via RFXCOM, mijn 14 Somfy screens gekoppeld in Home Assistant. Dat werkt prima. Echter omdat deze screens ook kunnen worden aangestuurd door 2 Somfy Soliris RTS wind/sun sensors, wordt de stand van de screens niet altijd goed weergegeven in Home Assistant. Dit komt omdat de zon/wind sensor de screens direct aanstuurt. Waar ik op naar zoek ben is dus een Zon/Wind sensor die ik kan koppelen in Home Assistant dat ik vanuit Home Assistant de screens aanstuur vwb zon etc. Liefst ook nog met een LUX meter zodat ik deze waarde kan gebruiken om de SLIDE gordijnen aan te sturen. Nu gebeurt dat nog op basis zon op of onder en dat werkt niet altijd goed genoeg ivm het weer.
Kijk eens naar esphome voor dat soort zaken: https://esphome.io/components/sensor/tx20.html

Lux meter zou je kunnen doen met een zigbee device: https://nl.aliexpress.com/item/4000476379615.html

Daar moet je dan wel een zigbee bridge bij hebben maar daar is genoeg over te vinden.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 18:48

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mozart schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Kijk eens naar esphome voor dat soort zaken: https://esphome.io/components/sensor/tx20.html

Lux meter zou je kunnen doen met een zigbee device: https://nl.aliexpress.com/item/4000476379615.html

Daar moet je dan wel een zigbee bridge bij hebben maar daar is genoeg over te vinden.
Volgens mij is die lacrosse al een tijd niet meer leverbaar, oftwel: productie gestopt…

Maar wie weet toch nog ergens te krijgen. Geen idee of er een alternatief is.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:22
RogerSch schreef op zondag 4 juli 2021 @ 05:20:

Kun je niet gewoon het opgewekte vermogen van je PV uitlezen? Betere zonne-sensor kun je je niet wensen. Dan moet je alleen nog een windsensor vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 08:18
Koepert schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 21:38:
[...]

Iets om morgen mee te stoeien :P

K heb NET alle meds erin met hun respectievelijke voorraden. Bovenstaande ziet er een stuk charmanter uit. maar vergt weer wat ombatterijen
Hier gaat toch nog steeds iets niet goed:

Log-error:

code:
1
Medicijnen zijn op: Error executing script. Error for call_service at pos 1: Error rendering data template: UndefinedError: 'entity_id' is undefined

Terwijl dit in mijn beleving zou moeten kloppen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
- id: 'Meds op'
  alias: 'Medicijnen zijn op'
  trigger:
      - platform: numeric_state
        entity_id:
          - input_number.1
        below: 11
        entity_id:
          - input_number.2
        entity_id:
          - input_number.3
        below: 6
        entity_id:
          - input_number.4
        entity_id:
          - input_number.5
        below: 5    
  action:
      - service: notify.mobile_app_iphone_Koepert
        data:
          title: Medicijnen
          message: 'Denk eraan, je "{{trigger.entity_id}}" is bijna op'
          data:
            push:
              category: "MEDICIJNEN_GEHAD"

Waarbij in bovenstaande alle medicatie even ' anoniem' is en normaliter een naam heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Andrehj schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Kun je niet gewoon het opgewekte vermogen van je PV uitlezen? Betere zonne-sensor kun je je niet wensen. Dan moet je alleen nog een windsensor vinden.
Helaas heb ik nog geen pv-installatie. Pas als de dakpan zonnecellen beter betaalbaar worden is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Mozart schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Dank ik zal eens kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
@Koepert

Ik denk niet dat je de accolades nog hoeft te voorzien van dubbele quotes.

Denk dat dit wél werkt:
YAML:
1

Ik heb ze zo staan (wel met dubbele quotes aan weerszijden)
YAML:
1
2
3
4
action:
  - service: notify.telegram_xxxx
    data:
      message: "{{ trigger.entity_id }} is unavailable for over 24 hours"

[ Voor 0% gewijzigd door RudolfR op 04-07-2021 14:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12
Goeiemiddag heren,

Ik loop al een hele tijdje tegen problemen aan met mn HA instance. (Draait op een pi4 met een usb stick, dus geen ssd kaart)
Dit draaide een jaar goed, nu de laatste maanden, totaal niet meer.
Eerst was het na elke OS update, nu is het na elke reboot, dat de intsance onbereikbaar is.
Het vreemde is wel altijd, dat als ik de pi spanningsloos zet, en hem terug laat booten ,alles terug bereikbaar is.

Ik loop er echt moedeloos van.
Ik heb de backups, en zit echt te overwegen om terug te keren naar een backup, maar zal ik dan gewoon niet het issue opnieuw hebben (i know tenzij ik het probeer zal ik het niet weten) maar gans de setup met de usb stick maakt me onzeker.
Het is zo erg, dat ik zelfs twijfel om helemaal opnieuw te beginnen maar het werk dat daarin zit.. :(

In de logging zie ik redelijk wat errors (bepaalde zijn normaal) andere dan weer niet (recorder unfinished session) , en ook bij het os

Ik weet echt niet wat doen, Toch eerst die errors wegwerken en hopen dat het daarmee fixed is, of terug nr een backup of compleet opnieuw?

System log error +- op het moment dat hij hangt
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dDCmSFF/bureaublad-ha.jpg

Andere errors in gewone log (die unifi gateway errors, weet ik,als ik ha restart zijn die weg, maar gezien ha dan vastloopt, tja..)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CBsRCVb/errorlist.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RvqNqVW/errorlist2.jpg

Excuses voor de lange post, maar ik ben echt hopeloos :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Ik ga toch maar es proberen met een ssd
SSD geflashed, geboot (amai dat ging snel) en nu recover snapshot
Die staat wel op google drive (750)
FF gedownload, en nu upload, maar dat lukt precies niet, ff google'n
Ik hoop wel dat dit alles mn issues oplost

EDIT:
Alles was mooi herinstalleerd op de ssd
Backup teruggezet, loopt lekker
druk ik op restart
Guess what, terug unreachable
Ik snap het niet
De eerste seconden na reboot, is hij ff wel bereikbaar, en zie ik staan "home assistant is restarting, not everything is available.."
blijft hij dan ff staan op garmin connect
en dan , jup hoor, weer onbereikbaar

ik kreeg ook weer diezelfde foutmelding van token invalid for host, i dunno of dat de oorzaak is
DSMR reader heb ik kunnen installeren, dus die fout mag je negeren.

Anyway , moed zakt echt in de schoenen, lag dus niet aan de usb stick die corrupt zou geweest zijn
ram usage is 81% is dat het?

[ Voor 56% gewijzigd door skank op 04-07-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
Wie doet hier de iCloud integratie met HA? Ik heb me bedenkingen of dit veilig genoeg is.....

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@skank
Als ik het goed lees hangt ie op Garmin Connect. Misschien deze even uit je config halen en dan opnieuw testen.
Of je hebt onlangs iets anders toegevoegd of gewijzigd wat "te veel" was. Dan zou ik alle toevoegingen/wijzigingen één voor één terugdraaien en testen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Daar heb ik helaas ook last van. Het heeft hier de afgelopen 10 maanden prima gewerkt, maar ineens zie je geen camera beelden meer. Het lijkt iets te maken te hebben met het (te) vaak pollen van data door de HA integratie. Helaas is de polling interval nergens te configureren. Ik hoop maar dat de integratie ontwikkelaar er iets aan kan doen.

Volgens analytics gebruikt toch bijna 5% van de HA gebruikers deze Ring integratie. Dat is niet bepaald weinig, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
RudolfR schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:53:
@Koepert

Ik denk niet dat je de accolades nog hoeft te voorzien van dubbele quotes.

Denk dat dit wél werkt:
YAML:
1

Ik heb ze zo staan (wel met dubbele quotes aan weerszijden)
YAML:
1
2
3
4
action:
  - service: notify.telegram_xxxx
    data:
      message: "{{ trigger.entity_id }} is unavailable for over 24 hours"
Dit was idd de oplossing. Alleen (in Single Quotes) krijg ik nu: Denk eraan je input_number.xx is bijna op. Dus nog ff stoeien hoe ik daar de NAME van toon ipv het daadwerkelijk entity_id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
Koepert schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:08:
[...]

Dit was idd de oplossing. Alleen (in Single Quotes) krijg ik nu: Denk eraan je input_number.xx is bijna op. Dus nog ff stoeien hoe ik daar de NAME van toon ipv het daadwerkelijk entity_id
YAML:
1
trigger.entity_id.friendly_name

?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
krizzziz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:28:
Wie doet hier de iCloud integratie met HA? Ik heb me bedenkingen of dit veilig genoeg is.....
Is het niet makkelijker (en veiliger) om gewoon de home assistant app te installeren op de betreffende iDevice? Tenzij je echt gebruik wil maken van de services, geeft de app ook dezelfde entities door en meer.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
golles schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:35:
[...]

YAML:
1
trigger.entity_id.friendly_name

?
Nope dat werkt niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feenstn
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 26-03-2024
Koepert schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:08:
[...]

Bij mij werkt het zo:

code:
1
2
3
4
service: notify.mobile_app_sm_j600fn
data:
  message: Let op! {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} wordt geopend.
  title: Deur open

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
feenstn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:52:
[...]

Bij mij werkt het zo:

code:
1
2
3
4
service: notify.mobile_app_sm_j600fn
data:
  message: Let op! {{ trigger.to_state.attributes.friendly_name }} wordt geopend.
  title: Deur open
Dit was m idd. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:11
Magic schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Is het niet makkelijker (en veiliger) om gewoon de home assistant app te installeren op de betreffende iDevice? Tenzij je echt gebruik wil maken van de services, geeft de app ook dezelfde entities door en meer.
Dit inderdaad maar gedaan. Had wel het idee dat mijn iPhone eerder leger was dan normaal qua batterij vandaag.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
krizzziz schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:37:
[...]

Dit inderdaad maar gedaan. Had wel het idee dat mijn iPhone eerder leger was dan normaal qua batterij vandaag.
Home assistant gebruikt waarschijnlijk je GPS/lokatieservices en data wat meer dan dat find my phone zou doen. Voordeel is dan wel dat updates sneller doorkomen.

Ikzelf merk weinig verschil of ik HA draai of niet, volgens de batterijstatistieken heeft HA over de afgelopen 10 dagen 6% van mijn batterij gesnoept, en 220MB mobiel verbruik in +- een maand (daar zit echter ook wel wat verkeer van het dashboard in). Nu draai ik doorgaans als ik onderweg ben sowieso al navigatieapps, en vaak staat hij in de auto op de lader.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbotrent
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21-06 11:15
skank schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:32:
Ik loop al een hele tijdje tegen problemen aan met mn HA instance. (Draait op een pi4 met een usb stick, dus geen ssd kaart)
Dit draaide een jaar goed, nu de laatste maanden, totaal niet meer.

[...]
Het klinkt een beetje als een probleem dat ik een paar maanden geleden ook had. Ik draai HA ook op een rPi4 icm een SSD. Na dagen zoeken bleek het probleem interferentie met mijn digitale electriciteitsmeter. Van zodra ik de rPi op een andere locatie neerzette, was het probleem verholpen. Misschien staat jouw rPi ook (te) dicht bij je digitale meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:30
Dit echt heel vervelend, zo'n 2x per jaar gaat er voor mij op onbekend reden alle Z-Wave devices spontaan aan, waaronder dus ook alarm binnen en buiten, rookmelders en lampen. Ik heb nooit een oorzaak kunnen vinden (in de logs).

Wie heeft dit ook? Kan dit te maken hebben met een bug in OZW? Zou vervelend zijn als het weer op vakantie af gaat zoals vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 20:57

BCM

Ik zoek een manier om acties zeker uit te voeren:
Als een automatisering of node-red een actie uitvoert, wil ik zeker weten dat deze wordt uitgevoerd. Als de actie niet wordt uitgevoerd moet er een nog een poging worden gedaan en als dat niet lukt, een escalatie worden gedaan.

Natuurlijk kan ik dit voor een individuele switch inrichten in HA of Node-red maar ik zou dit graag voor meerdere devices (of groepen van devices) willen hebben.

Zijn hier mogelijkheden voor in HA? Hoe kan ik dit opzetten?

Achtergrond: Ik heb veel devices en eigenlijk gaan alle taken goed in HA. Heel af en toe is er schijnbaar een device even niet gereed en dan wordt een actie niet uitgevoerd. (lampen blijven 's ochtends branden, etc etc)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@BCM Hetgeen wat je voor een enkel device zou doen in een blueprint gieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@BCM

Dat kan heel goed met een 'repeat-until', zie de docs hier:

https://www.home-assistant.io/docs/scripts/#repeat-until

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
KC27 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:31:
@skank
Als ik het goed lees hangt ie op Garmin Connect. Misschien deze even uit je config halen en dan opnieuw testen.
Of je hebt onlangs iets anders toegevoegd of gewijzigd wat "te veel" was. Dan zou ik alle toevoegingen/wijzigingen één voor één terugdraaien en testen.
Succes!
Ik heb die integratie verwijderd (gebruik hem toch niet echt), ook de integratie met eufy verwijderd.
Gevolg is dat alles terug beschikbaar is, ik hem kan herstarten zonder problemen, en dat memory usage gezakt is van 73% naar 41 %

Opgelost denk ik, nog ff enkele dagen afwachten.
Ik kan garmin wel herinstalleren, en dan herstart hij ook, maar is toch pak trager en gezien ik deze dus niet echt gebruik, gaat ie weg.

Toch wat opgelucht nu. + ik draai op ssd

Ik heb wel nog enkele errors die ik kwijt wel maar niet goed weet hoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:53
DFY schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
Een korte update over mijn setup.

[Afbeelding]

Heb de laatste tijd erg veel energie (pun intended) gestoken in bovenstaande kaart.
De pijltjes die je aan de rechterkant ziet zijn uitklapmenu's en dan krijg je meer informatie te zien.
  • "Zonnepanelen efficiëntie" is de opbrengst gedeeld door de installatie grootte (Zelfde als bij pvoutput)
  • "Zonnepanelen dekking verbruik" is het percentage van je totaal verbruik wat je zonnepanelen hebben opgeleverd tot nu toe.
  • "Zonnepanelen productie direct verbruikt", is het percentage dat direct door je huis verbruikt wordt in relatie tot teruglevering. Liefst wil je dit zo hoog mogelijk, vanwege saldering die wordt afgebouwd.
  • "Zonnepanelen productie target" is het percentage wat je zonnepanelen hebben opgeleverd tot nu toe t.o.v. de voorspelling (forecast.solar).
  • "Realtime energiekosten per uur" (laat dus ook teruglevering zien zoals hierboven)
Hallo DFY,

Ik heb je code gedownload en ben hiermee aan de slag, allemaal goed te begrijpen als je er even voor gaat zitten.
Ik kan echter niet achterhalen waar je het productie target (forcast.solar) vandaan haalt en de installatie grootte heb ik ook nog niet kunnen ontdekken, wellicht kan je mij hier aan helpen?

Gr Freddie

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 19:51
Hey Tweakers,

Ik ben even opzoek naar een meedenksessie. Ik heb op dit moment zelf een licht-meter gemaakt die nu elke minuut refresht (straks elke 5 minuten). Deze meter heb ik gekoppeld met ESP Home aan home-assistent.

De bedoeling is dat wanneer de LUX onder een bepaald percentage komt dat de lichten dan aangaat. Echter moet het niet gebeuren dat er een loop komt (stel ik ga slapen om 23:00 uur, dat 5 minuten later de verlichten weer aangaat).

Hoe kan ik dit het beste in gaan regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFY
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:19

DFY

Sja...

f.welvering schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Hallo DFY,

Ik heb je code gedownload en ben hiermee aan de slag, allemaal goed te begrijpen als je er even voor gaat zitten.
Ik kan echter niet achterhalen waar je het productie target (forcast.solar) vandaan haalt en de installatie grootte heb ik ook nog niet kunnen ontdekken, wellicht kan je mij hier aan helpen?

Gr Freddie
Freddie,

Forecast.Solar is een integratie die morgen gereleased wordt in HASS 2021.7 en de installatie grootte is het getal 2380 in de config (die die ff uit mijn hoofd) want dat is mijn WP. (Installatie grootte is paneel WP x aantal panelen, dus bijv 340 x 12 = 4080)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
skank schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 12:02:
[...]

Ik heb die integratie verwijderd (gebruik hem toch niet echt), ook de integratie met eufy verwijderd.
Gevolg is dat alles terug beschikbaar is, ik hem kan herstarten zonder problemen, en dat memory usage gezakt is van 73% naar 41 %

Opgelost denk ik, nog ff enkele dagen afwachten.
Ik kan garmin wel herinstalleren, en dan herstart hij ook, maar is toch pak trager en gezien ik deze dus niet echt gebruik, gaat ie weg.

Toch wat opgelucht nu. + ik draai op ssd

Ik heb wel nog enkele errors die ik kwijt wel maar niet goed weet hoe
Even aanvullend hierop, 2 cast errors
Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:316
Integration: Google Cast (documentation, issues)
First occurred: 16:58:21 (2 occurrences)
Last logged: 16:58:22

Failed to cast media https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://x.X.X.X:8123/api/t...nl_-_google_translate.mp3 from internal_url (http://x.x.X.X:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Ik kan nergens vinden vanwaar dit komt...
Hoe moet ik dit troublesshooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 21:39
skank schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Even aanvullend hierop, 2 cast errors
Logger: homeassistant.components.cast.media_player
Source: components/cast/media_player.py:316
Integration: Google Cast (documentation, issues)
First occurred: 16:58:21 (2 occurrences)
Last logged: 16:58:22

Failed to cast media https://www.home-assistant.io/images/cast/splash.png. Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address
Failed to cast media http://x.X.X.X:8123/api/t...nl_-_google_translate.mp3 from internal_url (http://x.x.X.X:8123). Please make sure the URL is: Reachable from the cast device and either a publicly resolvable hostname or an IP address

Ik kan nergens vinden vanwaar dit komt...
Hoe moet ik dit troublesshooten?
Ik heb deze error ook, toevallig ook been soundbar of audio apparaat? Ik heb het idee dat daar de "Failed to cast media" vandaan komt (geen scherm). Toen ik het voor het eerst zag, zag ik dat hmmbob een issue had gemaakt; https://github.com/home-assistant/core/issues/49758 maar daar lijkt het probleem weer weg te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
golles schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 18:19:
[...]

Ik heb deze error ook, toevallig ook been soundbar of audio apparaat? Ik heb het idee dat daar de "Failed to cast media" vandaan komt (geen scherm). Toen ik het voor het eerst zag, zag ik dat hmmbob een issue had gemaakt; https://github.com/home-assistant/core/issues/49758 maar daar lijkt het probleem weer weg te zijn.
Ik heb een jbl soundbar ja
en nog andere audio apparaten

Maar ergens moet hij dat commando toch van krijgen (in mijn geval dan voor die google translate, of het casten van een splash screen)
Maar ik vind nergens dergelijk commando terug
Pagina: 1 ... 35 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.