Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 235 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.362.808 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Septillion schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:31:
[...]

(en ook voor @GertJan2012), niet zo snel! Itead heeft daar beetje smerig gedaan met de naamgeving. Er is een Plus P (ZBDongle-P) en een Plus E (ZBDongle-E). Laatste is geen CC2652, het is niet eens een TI device. Dus je moet dan wel de juiste kopen.

Qua Matter ondersteuning heb ik ook meer vertrouwen in Koenk / de community dan iTead :+ Hoe leuk ik de iTead producten ook vind.
Thanks voor de heads-up! In deze video laten ze duidelijk zien hoe je ziet welke versie je hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxrYM6CBCMAOgKm-mhy39IDNgOM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lr7qCokpab1TkMwntKqwmmGt.png?f=user_large

Gelukkig beschik ik dan over de oude (juiste) versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VabwmA88ki96LCbYihF8usTOHQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uIReaXXJGnaLNf4Ko4F1WQ0X.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door GertJan2012 op 12-12-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
Ben ik de enige die problemen heeft met mijn database sinds 2022-12-2?

Bijna elke dag moet ik HA herstarten om weer een verbinding te hebben met mijn Maria database op mijn synology. Ik merk het als meer dan een uur al mijn sensoren een vlakke lijn laten zien.

Ik overweeg maar weer terug te gaan naar 2022-11 dit is geen doen zo. Of heb ik iets gemist in de upgrade (een breaking change) die ik over het hoofd heb gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 21:22
Als ik die integration toevoeg kan ik enkel maar temperatuur zien. Alle andere entities zoals pollen staan er ook tussen, maar unavailable. Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-06 22:25
Aardappelnoot schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
[...]

Als ik die integration toevoeg kan ik enkel maar temperatuur zien. Alle andere entities zoals pollen staan er ook tussen, maar unavailable. Iemand enig idee?
Er op klikken en dan inschakelen :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oltk schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:21:
Ben ik de enige die problemen heeft met mijn database sinds 2022-12-2?

Bijna elke dag moet ik HA herstarten om weer een verbinding te hebben met mijn Maria database op mijn synology. Ik merk het als meer dan een uur al mijn sensoren een vlakke lijn laten zien.

Ik overweeg maar weer terug te gaan naar 2022-11 dit is geen doen zo. Of heb ik iets gemist in de upgrade (een breaking change) die ik over het hoofd heb gezien?
Ik heb een lokale MariaDB (via de add on) en bij mij werkt alles prima

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-06 21:22
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:27:
[...]

Yep 8)7
Ik ben juist begonnen met HA, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Aardappelnoot schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:43:
[...]

Yep 8)7
Ik ben juist begonnen met HA, dank!
Ik snap niet waarom deze niet standaard ingeschakeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:54
vraag hoe installeer ik dit via hacs kan hem totaal niet vinden

https://github.com/koolsb/ha-fpp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:03
Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:27:
[...]

Heb dat een paar dagen geleden gedaan maar nul info. Lijkt er op dat je daarvoor een Enterprise plan nodig hebt? Daar wordt pollen in ieder geval genoemd, bij free niet.
https://www.tomorrow.io/weather-api/
Nog te weinig tijd gehad om me er verder in te verdiepen dus kan ook iets over het hoofd zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 13:55
vonkkie schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:35:
vraag hoe installeer ik dit via hacs kan hem totaal niet vinden

https://github.com/koolsb/ha-fpp
Je zult eerst deze repository toe moeten voegen aan HACS.

Ga naar HACS -> Integrations en klik dan rechts bovenaan op de drie puntjes en kies voor Custom repositories.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hmtaftj.png

Vul vervolgens de volgende gegevens in (zie URL van jouw custom integration)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Hsd5OTg.png
en druk op add.

Nu zal het component er bij komen te staan.

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion303
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:39:
[...]
Je kan de cast pagina wel handmatig oproepen hoor. Overigens staat hij in de keuken en daar valt hij niet zo op.
Ik zit er ook over te denken zo’n google cast hub (v2) te bestellen, maar wil dan wel even van tevoren checken dat je de home assistant cast pagina rechtstreeks van de cast hub kunt aanroepen.

Ik wil hem vrijwel de hele dag als fotolijstje gebruiken maar er (als dat nodig is) snel soms even een HA dashboard op tonen en die dan weer weghalen (waarna het fotolijstje weer ‘terug’ is). Kan dat?

[ Voor 3% gewijzigd door scorpion303 op 12-12-2022 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
scorpion303 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:17:
[...]

Ik zit er ook over te denken zo’n google cast hub (v2) te bestellen, maar wil dan wel even van tevoren checken dat je de home assistant cast pagina rechtstreeks van de cast hub kunt aanroepen.

Ik wil hem vrijwel de hele dag als fotolijstje gebruiken maar er (als dat nodig is) snel soms even een HA dashboard op tonen en die dan weer weghalen (waarna het fotolijstje weer ‘terug’ is). Kan dat?
Je kan hem oproepen vanaf de cast zelf maar of dat lekker werkt, geen idee. Ik wil juist geen foto’s of wat dan ook want dan is het voordeel weg ten opzichte van je mobiel pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
TheFes schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:41:
[...]

Ik heb een lokale MariaDB (via de add on) en bij mij werkt alles prima
ok :) dus is er iets bij mij niet goed.
Na een harde herstart kreeg ik meteen de DSMR data door (grote piek, miste 2 uur). Maar nu vanochtend merk ik dat dsmr en tempsensor data vertraagd binnenkomen. Als ik de grafiek bekijk zie ik data tot 6:30, terwijl het bijna 7:30 is.

Het enige dat ik me kan voorstellen dat hiermee te maken kan hebben in het logboek is een foutmelding op ingress (dat is toch ook een database, of is dit klokken en klepels etc :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CzEFMacxkyCSsNzlEXyBYz02c0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AgUUSzxXmJqUsYMoioG6yqRu.png?f=fotoalbum_large

edit: dit heeft te maken met addons.
Ik zie nu dat de DSMR data van tussen 6 en 7 nog steeds niet aangeleverd wordt. Zou het kunnen liggen aan mijn mariadatabase? Het is een relatief nieuwe NAS (DS2020+) .

Ik ben nu druk bezig te kijken of ik mariadb kan optimaliseren op het NAS. wie weet

[ Voor 12% gewijzigd door oltk op 13-12-2022 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Raven schreef op maandag 12 december 2022 @ 18:44:
[...]

Configureer UI -> bewerken -> "Kleur icoon op basis van status?" inschakelen :)
Zat ik laatst ook naar te zoeken, kan de blog die hierover gaat niet zo gauw terugvinden.

edit: @JustMyOpinion In de code
YAML:
1
state_color: true
Dat had ik al, maar geen succes....:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsdhHR0BiGoi1gAtsARSVUD40LA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sssninQBFQovpfuOYYduJHsr.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipti6q8KgFasefben_XVfX8Wkfc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QonH7ElnW4QXrKGUfox4Akwj.png?f=user_large

Iemand nog een idee...?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:26

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJDU8bDExmsvIeRhaa-o4lVV7ro=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vIWqu9ed5jjrJur2iv8s6iPZ.jpg?f=user_large

Hier plaatselijk ook een recordtemperatuur aldus de Aqara sensor :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:43

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb iets heel vreemds. Een maandje geleden heb ik mijn database weggegooid om helemaal clean te beginnen met mijn statistics. Ik heb een aantal utility_meter sensoren toegevoegd en deze hebben ook gewoon data onder de statistics zoals ook te zien is in de Developer Tools. Echter, de history lijkt stuk te zijn. Ik heb zelf een aantal ApexChart grafieken en daar begon het gisteren op te vallen. Gisteren had ik van 1 december geen history data en op 2 december was er pas data vanaf 4:00 uur. Vandaag weer identiek hetzelfde, maar dan op 3 december.
Het standaard energy dashboard heeft er geen last van, maar mijn history dus wel. Wat kan hier aan de hand zijn, dat er elke dag 1 vorige dag gepurged lijkt te worden? Ook het tijdstip van 04:12 uur is elke dag hetzelfde...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6ppbH47wk_71GAQkdls032KqWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bNBfgG32DzyDy6CevJTgFTCp.png?f=fotoalbum_large

EDIT: ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: https://www.home-assistan...recorder/#purge_keep_days

[ Voor 5% gewijzigd door Fab1Man op 13-12-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:35:
[Afbeelding]

Dat heb ik bij mij ook wel eens gezien als de batterij bijna leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:48:
Ik heb iets heel vreemds. Een maandje geleden heb ik mijn database weggegooid om helemaal clean te beginnen met mijn statistics. Ik heb een aantal utility_meter sensoren toegevoegd en deze hebben ook gewoon data onder de statistics zoals ook te zien is in de Developer Tools. Echter, de history lijkt stuk te zijn. Ik heb zelf een aantal ApexChart grafieken en daar begon het gisteren op te vallen. Gisteren had ik van 1 december geen history data en op 2 december was er pas data vanaf 4:00 uur. Vandaag weer identiek hetzelfde, maar dan op 3 december.
Het standaard energy dashboard heeft er geen last van, maar mijn history dus wel. Wat kan hier aan de hand zijn, dat er elke dag 1 vorige dag gepurged lijkt te worden? Ook het tijdstip van 04:12 uur is elke dag hetzelfde...
[Afbeelding]

EDIT: ik vermoed dat het hiermee te maken heeft: https://www.home-assistan...recorder/#purge_keep_days
Jep, je database wordt elke dag om 4:00 gepurged tot het aantal dagen wat bij purge_keep_days ingevuld staat (standaard 10).
Dat geldt dus niet voor de long term statistics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

TheFes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:53:
[...]

Jep, je database wordt elke dag om 4:00 gepurged tot het aantal dagen wat bij purge_keep_days ingevuld staat (standaard 10).
Dat geldt dus niet voor de long term statistics.
Ik dacht dat dat eigenlijk genegeerd zou worden bij een "total_increasing" sensor. Is mijn enige optie het aantal purge_days te verhogen of is er een andere manier om van een x aantal sensoren te zeggen dat ie deze niet moet purgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fab1Man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:12:
[...]

Ik dacht dat dat eigenlijk genegeerd zou worden bij een "total_increasing" sensor. Is mijn enige optie het aantal purge_days te verhogen of is er een andere manier om van een x aantal sensoren te zeggen dat ie deze niet moet purgen?
Een total_increasing sensor wordt onbeperkt in de long term statistics opgeslagen. Maar in de standaard recorder database niet,

In de long term statistics wordt de data samengevat per uur, per dag heb je dus maximaal 24 entries van een sensor. Dat is prima te behappen om dat onbeperkt op te slaan.

In de standaard recorder database wordt elke state change opgeslagen. Dat zouden er meerdere per minuut kunnen zijn. En dat gaat snel uit de kluiten groeien als je dat maar onbeperkt blijft opslaan.

Maar wat is nu precies je probleem eigenlijk? Wat wil je bereiken?

[ Voor 3% gewijzigd door TheFes op 13-12-2022 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-06 22:51

CAP-Team

XBL: CAPTeam

[Afbeelding]

Is meestal een teken dat je batterij aan het sterven is :')

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

CAP-Team schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:45:
[...]

Is meestal een teken dat je batterij aan het sterven is :')
Mooi, ga nu niet op de ladder staan om zijn batterij te vervangen, we zien het wel komende dagen ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Vraagje, ik ben bezig met mijn huis te "de-zwaven", laatste sensoren die nog overblijven zijn mijn Fibaro Smoke V2's. Wat zijn goede Zigbee alternatieven? Werkt de Bosch Rookmelder II met HA of heeft die perse een Bosch bridge nodig? Iemand ervaring met de Friars, of andere goede alternatieven?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:56
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
Vraagje, ik ben bezig met mijn huis te "de-zwaven", laatste sensoren die nog overblijven zijn mijn Fibaro Smoke V2's. Wat zijn goede Zigbee alternatieven? Werkt de Bosch Rookmelder II met HA of heeft die perse een Bosch bridge nodig? Iemand ervaring met de Friars, of andere goede alternatieven?
Ik ben toevallig bezig in mijn huis qua radiotoren alles over aan het zetten op Bosch spullen. Wat ik er zo van lees, is elk device enkel uit te lezen middels de controller van Bosch. En die controller werkt weer prima met HA middels de Bosch SHC integratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat klopt inderdaad, als je langere periodes wil gebruiken dan kun je in je series config aangeven dat je uit je statistics tabel data wil halen:

https://github.com/RomRid...s-card#statistics-options

Maar zoals aangegeven is de resolutie dan 1 punt per uur, meestal meer dan voldoende als je meer dan purge_days terug wil kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door Magic op 13-12-2022 10:07 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:48

Vos

AFCA

Toppe schreef op maandag 12 december 2022 @ 17:43:
Ik wil het energieverbruik van de WP bij houden, deze doet alles in watt. Had gedacht dat ik er was met een nutsmeter maar die telt alleen alles bij elkaar op en maakt er geen kWh van. Iemand een quick fix?
[Afbeelding]
Maak er een sensor van? Delen door 1000 en dan unit_of_measurement op kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:37

ralpje

Deugpopje

[Afbeelding]

Is dat gewoon die 'reguliere' temp sensor van een paar euro? Overleeft die het een beetje, buiten?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

ralpje schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:19:
[...]

Is dat gewoon die 'reguliere' temp sensor van een paar euro? Overleeft die het een beetje, buiten?
Betreft deze:

uitvoering: Aqara Temperature and Humidity Sensor

Gaat (afgezien van vreemde waardes als de batterij bijna leeg is) al jaren goed, ook buiten (hangt onder afdak maar wel in weer en wind).

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:07
Septillion schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:24:
[...]

Als dat je insteek is zou je ook geen Shellies moeten gebruiken. Die waren ook niet volledig vrij van issues...
Die Shelly's worden expliciet verkocht om als zodanig in je lasdozen te verwerken dus dat dat achter je schakelmaterieel hoort kan je makkelijker uitleggen dan zo'n uit elkaar getrokken Ikea bordje lijkt mij?
En dan moet je überhaupt al niet zelf aan de installatie zitten. Dan valt doorlussen en voor een batterij gaan in het niet.
Ik denk niet dat je kan zien dat iemand op eigen houtje ergens een schakelaar heeft vervangen of dit heeft laten doen.
Kabeltje er uit, kabeltje er in kan je als quasi competent persoon ook niet zo veel fout aan doen.
Maar je zoekt dus werkelijk alleen een switch en geen relais/dimmer?
Yes.
Die Sonoffs doen precies wat ik er van wil maar zijn te groot.(zijn bijna 2x dik als een shelly en ook breder)
Zoek eigenlijk gewoon een shelly op zigbee.

[ Voor 4% gewijzigd door Polderviking op 13-12-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Iemand een oplossing voor het volgende?:

Ik heb dus sindskort alle verjaardagen in HA gezet met (uiteindelijk) de Anniversaries integratie. Ik heb nu dus tientallen sensor.anniversaries_* entiteiten.

Nu wil ik (uiteraard) een notification krijgen als er 'morgen' iemand jarig is maar verdom het om bij elke toegevoegde entry de automation te moeten aanpassen. Ik zag dat @Hmmbob al eens een vergelijkbare vraag had gesteld op de community van HA m.b.t. zijn tgtg sensoren/automation maar kom niet 1-2-3 het gouden ei tegen.

Iemand ervaringen met een soortvan wildcard als trigger in een automation? Andere handige oplossing zodat ook elke toekomstige sensor.anniversaries_ sensor automagisch wordt meegenomen in de automation en dus notificatie?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Polderviking schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]
Zoek eigenlijk gewoon een shelly op zigbee.
Waarom geen Shelly dan :+ ?

edit:
Polderviking schreef op maandag 12 december 2022 @ 11:08:
Ik stuur al mijn "domme" inbouw (spot) verlichting momenteel aan met Shelly's.

Bij mij zit de rest van mijn smarthome pruttel echter op Zigbee (ZHA), dus zag het wel zitten dat ik dat ook even die schakelaars ging doen en zo alles op één protocol heb.
Hiervoor had ik een aantal Sonoff ZBMINI(-L)'s besteld, ging er van uit dat zicht dat liet vergelijken met die shelly's maar deze switches zijn fors groter en passen fysiek niet in de jaren 50 lasdozen in mijn appartement.

Nou heb ik dat op één punt opgelost door bij de bouwmarkt de schakelaar met de grootste opbouw doos te kopen die ik kon vinden, en na wat "subtiel" dremelwerk heb ik daar vrij netjes zo'n Sonoff in gekregen maar dat is voor de rest van de punten geen optie.

Wellicht zijn er mensen met tips voor kleinere inbouw schakelaars op Zigbee?
Sta er eventueel ook wel voor open om de hele schakelaar te vervangen maar al deze punten zijn schakel + stekker en dat wil ik wel behouden anders word het aantal stroom tap punten in mijn appartement wel heel karig.

Overigens staat die -L voor het werken zonder nuldraad, op de meeste punten punten heb ik echter wel gewoon een nuldraad dus ik ben ook wel geholpen met oplossingen die dat niet persé ondersteunen.
Maar je hebt thuis toch wel WiFi neem ik aan dus waarom alles perse op 1 protocol? Hier meerdere Shelly's in huis met ESPHome en werken al jaren naar volle tevredenheid. fwiw.

[ Voor 79% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-12-2022 10:36 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Magic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:05:
[...]

Dat klopt inderdaad, als je langere periodes wil gebruiken dan kun je in je series config aangeven dat je uit je statistics tabel data wil halen:

https://github.com/RomRid...s-card#statistics-options

Maar zoals aangegeven is de resolutie dan 1 punt per uur, meestal meer dan voldoende als je meer dan purge_days terug wil kijken.
Het is wel erg slecht gedocumenteerd moet ik zeggen. Ik heb al eerder bij HA in het topic van ApexCharts zelf gepost, want gebruik je de group_by optie zonder statistics, dan ziet de maandweergave er ook nogal kreupel uit. Verder staan de opties genoemd in de readme, maar wat je dan exact nodig hebt en welk effect het heeft wordt ook niet beschreven. Ik dacht dus ook steeds dat het of statistics of group_by is, maar het kan dus allebei.
TheFes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:15:
[...]
Maar wat is nu precies je probleem eigenlijk? Wat wil je bereiken?
Verbaasd me eigenlijk dat er vrijwel niemand het standaard energy dashboard van HA wil vervangen met eigen grafieken. Ik wil het stroomverbruik van mijn EV afsplitsen, om zo een puur inzicht te krijgen van wat mijn huis nou eigenlijk echt verbruikt.

[ Voor 7% gewijzigd door Fab1Man op 13-12-2022 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UniPer
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-06 13:55
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:32:

Ik heb dus sindskort alle verjaardagen in HA gezet met (uiteindelijk) de Anniversaries integratie. Ik heb nu dus tientallen sensor.anniversaries_* entiteiten.

Nu wil ik (uiteraard) een notification krijgen als er 'morgen' iemand jarig is maar verdom het om bij elke toegevoegde entry de automation te moeten aanpassen. Ik zag dat @Hmmbob al eens een vergelijkbare vraag had gesteld op de community van HA m.b.t. zijn tgtg sensoren/automation maar kom niet 1-2-3 het gouden ei tegen.

Iemand ervaringen met een soortvan wildcard als trigger in een automation? Andere handige oplossing zodat ook elke toekomstige sensor.anniversaries_ sensor automagisch wordt meegenomen in de automation en dus notificatie?
Kan het niet met een trigger template?:

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:07
Op die vier Shelly's na die ik nog heb zit alles bij mij op Zigbee.
Dus komt gewoon neer op een configuratie versimpeling/stroomlijning die ik er mee wil realiseren.

Ook ben ik dan ook van 't probleem af dat ik mijn schakelaars af moet om ze de opnieuw te koppelen als ik weer aan mijn wifi (wachtwoord wil ik nog wel eens aanpassen bijvoorbeeld) heb zitten trekken.
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:33:
[...]

Waarom geen Shelly dan :+ ?

edit:

[...]

Maar je hebt thuis toch wel WiFi neem ik aan dus waarom alles perse op 1 protocol? Hier meerdere Shelly's in huis met ESPHome en werken al jaren naar volle tevredenheid. fwiw.
Ze werken hier ook vlekkeloos.

Maar ik heb één punt waar ik ik een Shelly had die in line werkt (dus zonder nuldraad).
Probleem wat ik daarmee had was dat ik geen led spots kon installeren want dan was de last te laag.
Dat vond ik heel lang prima maar nu de stroom 70 cent de kilowattuur is wil ik toch wel graag leds.

Dat Sonoff exemplaar wat ik daar nu heb opgehangen vind leds prima en zo kwam 't balletje aan het rollen om de rest ook maar te vervangen.

Maar misschien moet ik het inderdaad maar zo laten.

[ Voor 49% gewijzigd door Polderviking op 13-12-2022 10:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:59
Vos schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:11:
[...]

Maak er een sensor van? Delen door 1000 en dan unit_of_measurement op kWh?
Dan maak je van appels wel peren. W en Wh zijn namelijk twee verschillende dingen. 1W die je 1 uur afneemt is 1Wh. Maar 5 minuten 60W is dus maar 5Wh. Dus je kunt geen W door 1000 delen en zeggen dat het kWh is. Je kunt alleen Wh door 1000 delen en zeggen dat het kWh is (en W door duizend delen en zeggen dat het kW is kan uiteraard ook).

Daarom dat de Rieman sum sensor gebruikt moet worden. Die berekend (/benaderd / "gokt") op basis van vermogen (W) wel verbruik (Wh) door dus niet alleen naar het vermogen te kijken maar ook naar het interval tussen de meetmomenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fab1Man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:37:
[...]

Het is wel erg slecht gedocumenteerd moet ik zeggen. Ik heb al eerder bij HA in het topic van ApexCharts zelf gepost, want gebruik je de group_by optie zonder statistics, dan ziet de maandweergave er ook nogal kreupel uit. Verder staan de opties genoemd in de readme, maar wat je dan exact nodig hebt en welk effect het heeft wordt ook niet beschreven. Ik dacht dus ook steeds dat het of statistics of group_by is, maar het kan dus allebei.

Verbaasd me eigenlijk dat er vrijwel niemand het standaard energy dashboard van HA wil vervangen met eigen grafieken. Ik wil het stroomverbruik van mijn EV afsplitsen, om zo een puur inzicht te krijgen van wat mijn huis nou eigenlijk echt verbruikt.
Ik heb eigenlijk geen problemen met de implementatie. je moet uiteraard zorgen dat je group_by tijdsduur hoger is dan 1 uur, anders valt er niets te groeperen en krijg je rare dingen.

Zelf vind ik het energy dashboard prima voor een eerste overzicht, ik heb een paar aanvullende grafieken gemaakt, maar hem helemaal vervangen vind ik wat zonde van mijn tijd. Ik vind wel dat het energy dashboard wat TLC kan gebruiken, destijds is hij er met veel bombarie ingezet, maar na wat eerste bugfixes en afgelopen maand dan de toevoeging van water is er niks aan gedaan. Dat terwijl er nog heel veel mogelijk is (bijvoorbeeld vergelijken wat in zijn huidige implementatie vrijwel nutteloos is). Het toevoegen van energiebesparende functies bijvoorbeeld gas/stroomverbruik per (gewogen) graaddag.

Op het forum hoef je ook niet met wensen aan te komen mbt het energiedashboard want dat wordt door moderators meteen afgeschoten met de tekst "dat kun je zelf maken in een eigen grafiek".

Dat terwijl functionaliteit die in mushroom-cards reeds aanwezig is rechtstreeks gekopieerd wordt in nieuwe functionaliteit. Lekker zonde van de tijd 8)7

sorry, werd een kleine rant, verder houd ik van HA en zijn community O+

[ Voor 4% gewijzigd door Magic op 13-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

RobertMe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:44:
[...]

Dan maak je van appels wel peren. W en Wh zijn namelijk twee verschillende dingen. 1W die je 1 uur afneemt is 1Wh. Maar 5 minuten 60W is dus maar 5Wh. Dus je kunt geen W door 1000 delen en zeggen dat het kWh is. Je kunt alleen Wh door 1000 delen en zeggen dat het kWh is (en W door duizend delen en zeggen dat het kW is kan uiteraard ook).

Daarom dat de Rieman sum sensor gebruikt moet worden. Die berekend (/benaderd / "gokt") op basis van vermogen (W) wel verbruik (Wh) door dus niet alleen naar het vermogen te kijken maar ook naar het interval tussen de meetmomenten.
Ah excuus, dan had ik het verkeerd begrepen / gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Magic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb eigenlijk geen problemen met de implementatie. je moet uiteraard zorgen dat je group_by tijdsduur hoger is dan 1 uur, anders valt er niets te groeperen en krijg je rare dingen.

Zelf vind ik het energy dashboard prima voor een eerste overzicht, ik heb een paar aanvullende grafieken gemaakt, maar hem helemaal vervangen vind ik wat zonde van mijn tijd. Ik vind wel dat het energy dashboard wat TLC kan gebruiken, destijds is hij er met veel bombarie ingezet, maar na wat eerste bugfixes en afgelopen maand dan de toevoeging van water is er niks aan gedaan. Dat terwijl er nog heel veel mogelijk is (bijvoorbeeld vergelijken wat in zijn huidige implementatie vrijwel nutteloos is). Het toevoegen van energiebesparende functies bijvoorbeeld gas/stroomverbruik per (gewogen) graaddag.

Op het forum hoef je ook niet met wensen aan te komen mbt het energiedashboard want dat wordt door moderators meteen afgeschoten met de tekst "dat kun je zelf maken in een eigen grafiek".

Dat terwijl functionaliteit die in mushroom-cards reeds aanwezig is rechtstreeks gekopieerd wordt in nieuwe functionaliteit. Lekker zonde van de tijd 8)7

sorry, werd een kleine rant, verder houd ik van HA en zijn community O+
Nou, ik heb nu dus zo'n typische situatie die me behoorlijk aan het storen is aan ApexCharts. Ik heb de statistics wijzigingen toegepast en weer gedraagt de grafiek zich op een aparte manier, om schijtziek van te worden... Dat is het überhaupt wel met HA, hoe simpele dingen zo enorm veel tijd moeten kosten is gewoonweg niet leuk meer...

Qua statistics lijkt ie het enigszins goed op te maken, maar met de offset gaan er weer dingen mis.
Code snippet:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
- type: custom:config-template-card
        variables:
          date: |
            a => {
              var date = new Date();
              date.setMonth(date.getMonth() - states['input_number.offset_energy_month'].state);
              return (date.getMonth()+1 + '/' + (date.getFullYear()));
            }
        entities:
          - input_number.offset_energy_month
        card:
          type: custom:apexcharts-card
          apex_config:
            chart:
              stacked: true
              type: area
            legend:
              show: false
            fill:
              type:
                - gradient
              gradient:
                shadeIntensity: 1
                inverseColors: false
                opacityFrom: 0.45
                opacityTo: 0.05
                stops:
                  - 20
                  - 100
                  - 100
                  - 100
            stroke:
              show: true
              curve: smooth
            yaxis:
              forceNiceScale: true
              min: 0
            responsive:
              - breakpoint: 10000
                options:
                  chart:
                    height: 250px
          graph_span: 1month
          span:
            end: month
            offset: ${('-' + states['input_number.offset_energy_month'].state + 'month')}
          header:
            title: Stroom
            standard_format: true
            show_states: true
            colorize_states: true
          now:
          series:
            - entity: sensor.actual_consumption_no_wallbox_kwh
              type: column
              statistics:
                type: state
                period: day
                align: end
              group_by:
                func: diff
                duration: 1d
                fill: last
                start_with_last: true
              stroke_width: 2
              color: "#6BA547"
              show:
                in_header: false
                legend_value: false
            - entity: sensor.evcharger_nmha_consumed_total
              statistics:
              group_by:
              color: "#619ED6"
              show:
            - entity: sensor.monthly_energy_meter_no_wallbox
              group_by:
                func: last
                duration: 5m
              show:
                in_chart: false
            - entity: sensor.util_wallbox_monthly
              group_by:
              show:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2u-NQxOavYuU7lA29T7FMGjrpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XfMdi74LDrWoOwzN4WnDDD0X.png?f=fotoalbum_large
Dit is de huidige weergave voor "deze maand", welke dus stuk is. De grap is dat het breekt op span: end: month. Maak je hier start: month van, dan werkt het... ~ish. Begin van de maand start dan wel met de 30ste/31ste van de vorige maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaEz10iLmK6WlkeO6zds2JyXnlQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N4UyOWPiLnmoCm51zOHhnY0k.png?f=fotoalbum_large
Ga ik echter met een offset van 1 month, precies 1 maand terug.... Dan werkt het prima...

Verander ik die span: start vs end, dan doet dus ofwel de huidige maand, ofwel de maand ervoor met een offset niet meer. Het kan toch niet zo achterlijk moeilijk om die grafiek gewoon normaal in te stellen? Waarom breken er zoveel dingen als je x of y aan zet... Echt om moe van te worden. En ja, dit is wel een rant.

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 13-12-2022 12:30 . Reden: Denk aan de ' yaml' bij code tags aub ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Fab1Man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:41:
[...]

Nou, ik heb nu dus zo'n typische situatie die me behoorlijk aan het storen is aan ApexCharts. Ik heb de statistics wijzigingen toegepast en weer gedraagt de grafiek zich op een aparte manier, om schijtziek van te worden... Dat is het überhaupt wel met HA, hoe simpele dingen zo enorm veel tijd moeten kosten is gewoonweg niet leuk meer...

Qua statistics lijkt ie het enigszins goed op te maken, maar met de offset gaan er weer dingen mis.
Code snippet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
- type: custom:config-template-card
        variables:
          date: |
            a => {
              var date = new Date();
              date.setMonth(date.getMonth() - states['input_number.offset_energy_month'].state);
              return (date.getMonth()+1 + '/' + (date.getFullYear()));
            }
        entities:
          - input_number.offset_energy_month
        card:
          type: custom:apexcharts-card
          apex_config:
            chart:
              stacked: true
              type: area
            legend:
              show: false
            fill:
              type:
                - gradient
              gradient:
                shadeIntensity: 1
                inverseColors: false
                opacityFrom: 0.45
                opacityTo: 0.05
                stops:
                  - 20
                  - 100
                  - 100
                  - 100
            stroke:
              curve: smooth
            yaxis:
              forceNiceScale: true
              min: 0
            responsive:
              - breakpoint: 10000
                options:
                  chart:
                    height: 250px
          graph_span: 1month
          span:
            end: month
            offset: ${('-' + states['input_number.offset_energy_month'].state + 'month')}
          header:
            title: Stroom
            standard_format: true
            show_states: true
            colorize_states: true
          now:
          series:
            - entity: sensor.actual_consumption_no_wallbox_kwh
              statistics:
              group_by:
              show:
            - entity: sensor.evcharger_nmha_consumed_total
              statistics:
              group_by:
              show:
            - entity: sensor.monthly_energy_meter_no_wallbox
              group_by:
              show:
            - entity: sensor.util_wallbox_monthly
              group_by:
              show:

[Afbeelding]
Dit is de huidige weergave voor "deze maand", welke dus stuk is. De grap is dat het breekt op span: end: month. Maak je hier start: month van, dan werkt het... ~ish. Begin van de maand start dan wel met de 30ste/31ste van de vorige maand.

[Afbeelding]
Ga ik echter met een offset van 1 month, precies 1 maand terug.... Dan werkt het prima...

Verander ik die span: start vs end, dan doet dus ofwel de huidige maand, ofwel de maand ervoor met een offset niet meer. Het kan toch niet zo achterlijk moeilijk om die grafiek gewoon normaal in te stellen? Waarom breken er zoveel dingen als je x of y aan zet... Echt om moe van te worden. En ja, dit is wel een rant.
Tja, je hebt het nu over een custom component van een 3e partij, daar kun je HA niet echt op afrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 15:49

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb al een maand of wat dat Home Assistant erg stroperig is, trage reactie bij het schakelen van lampen, geen reactie bij sensoren etc. Lastig vast te stellen wat er nu aan de hand was. Herstarten loste het nooit op. Maar 1x wel nadat ik de hele server uit heb gehad. Sindsdien reageert alles weer instant. Toen viel het mij op dat de Disk IO grafiek wel een hele sterke dip weergaf. Beetje suf dat het mij nooit opgevallen was, maar default zie je de IO van de laatste uren. En daar is weinig verschil in te zien. Tot ik dus ontdekte dat je ook over weken, maanden of jaren kunt kijken. Toen zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jO120-w4rR9N9i46jxlQHMKZ9ck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KM6NiWXiqWCpiPTLf2PFqOPh.png?f=user_large

Duidelijk dat er langszaam aan steeds meer disk io plaats vindt en dat kan de traagheid wel verklaren. Maar ik kan zo niet bedenken wat hier aan de hand is. Hebben jullie ideeen wat ik kan onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos

Vos

AFCA

Ik houd o.a. mijn maandelijkse warmtepomp verbruik bij via een Utility meter, deze wordt dus iedere maand gereset. Ik zou graag in Grafana (met InfluxDB) een staafdiagram willen hebben met het verbruik per maand. Iemand een idee hoe dit op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik blijf maar op noob-niveau hangen :/. Ik struikel nu op deze template-sensor, waarbij HA zeurt dat er geen class 'option' mag zijn bij een template.. alleen merk ik dat regelmatig op in de documentatie. Wat klopt er nu niet in onderstaande? 8)7

YAML:
38
39
40
41
42
43
44
45
template:
  sensor:
    - name: "Buiten temperatuur (weerbericht)"
      class: measurement
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: tempsensor_buiten_weatherforecasted
      state: "{{ state_attr('weather.forecast_ha-zz', 'temperature') | rejectattr('state', 'in', ['unavailable', 'unknown']) | map(attribute='state') | map('float') | round(2, 0) }}" 

Acties:
  • +2 Henk 'm!
moozzuzz schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:04:
Ik blijf maar op noob-niveau hangen :/. Ik struikel nu op deze template-sensor, waarbij HA zeurt dat er geen class 'option' mag zijn bij een template.. alleen merk ik dat regelmatig op in de documentatie. Wat klopt er nu niet in onderstaande? 8)7

YAML:
38
39
40
41
42
43
44
45
template:
  sensor:
    - name: "Buiten temperatuur (weerbericht)"
      class: measurement
      device_class: temperature
      unit_of_measurement: "°C"
      unique_id: tempsensor_buiten_weatherforecasted
      state: "{{ state_attr('weather.forecast_ha-zz', 'temperature') | rejectattr('state', 'in', ['unavailable', 'unknown']) | map(attribute='state') | map('float') | round(2, 0) }}" 
class: moet state_class: zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:50:
[...]

Mooi, ga nu niet op de ladder staan om zijn batterij te vervangen, we zien het wel komende dagen ;)
Zou ik me ook nog niet zo'n zorgen om maken. Zo onder nul neemt de capaciteit van een batterij dan ook echt snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Septillion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:30:
[...]

Zou ik me ook nog niet zo'n zorgen om maken. Zo onder nul neemt de capaciteit van een batterij dan ook echt snel af.
Ik zag net ook dat een zelfde sensor in de bijkeuken en in de garage ook 0 Kelvin ofzo hadden bereikt :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Polderviking schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:28:
[...]

Die Shelly's worden expliciet verkocht om als zodanig in je lasdozen te verwerken dus dat dat achter je schakelmaterieel hoort kan je makkelijker uitleggen dan zo'n uit elkaar getrokken Ikea bordje lijkt mij?
Volgens mij wekt de documentatie wel die indruk maar is de grap dat het juist nergens expliciet staat volgens mij :+ En nu weet ik inderdaad niet wat de normen zeggen maar volledig geisoleerde 3v3 uit een knoopcel waarbij de 230V netjes is doorgelust / afgedopt lijkt me weinig spannend.
Ik denk niet dat je kan zien dat iemand op eigen houtje ergens een schakelaar heeft vervangen of dit heeft laten doen.
Kabeltje er uit, kabeltje er in kan je als quasi competent persoon ook niet zo veel fout aan doen.
Schakelaar vervangen misschien niet, plaatsen van een complete Shelly wel. Maar volgens de normen mag dit ook gewoon gedaan worden. Maar leuke van normen is dat ze altijd glad ijs zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
offtopic:
Ik onmiddellijk naar de documentatie om te checken "want er staat zeker class"... Er staat inderdaad wel degelijk state_class ipv class. Leren lezen het is ook een kunst 8)7 .
Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Tim Schuhmacher Ik ken die grafiek niet uit HA zelf dus dan draai je geen HA OS of wel? Kan je dan die data niet ook per process inzichtelijk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:32:

Op dit moment zo opgelost na een voorbeeld gevonden te hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: 'verjaardagen_notificatie'
  alias: Verjaardagen Notificatie
  description: ''
  mode: single
  trigger:
    - platform: time
      at: '21:00:00'    
  action:
    - variables:
        bdays: >
          {% set b = integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | list %}
          {{ b | map('state_attr', 'friendly_name') | list }}
        leeftijd: >
          {% set l = integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | list %}
          {{ l | map('state_attr', 'years_at_next_anniversary') | list }}
        qty: "{{ bdays | count }}"
        p1: "{{'is' if qty == 1 else 'zijn'}}"
    - condition: template
      value_template: "{{ qty > 0 }}"
    - service: notify.mobile_app_iphone_12
      data:
        title: "Verjaardagskalender"
        message: "Morgen {{p1}} {{bdays | join(' en ')}} jarig! {{leeftijd | join(' en ')}} jaar alweer."

Wat dit doet is kijken welke sensoren er de attribuut 'current_years' hebben, wat bij mij enkel de 'Anniversarie' sensoren zijn. Als de status van deze sensoren '1' is (zet bijvoorbeeld op '7' als je deze notificatie een week van tevoren wilt hebben ofzo :P) worden ze toegevoegd aan de list.

Rest spreekt voor zich.

Notificatie voor meerdere verjaardagen op dezelfde dag kan netter (leesbaarder) maar ik heb nog geen bekenden welke op dezelfde dag jarig zijn dus #care :+

Edit: nieuwe versie erin gezet met dank aan TheFes

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 13-12-2022 13:04 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:52:
Ik heb al een maand of wat dat Home Assistant erg stroperig is, trage reactie bij het schakelen van lampen, geen reactie bij sensoren etc. Lastig vast te stellen wat er nu aan de hand was. Herstarten loste het nooit op. Maar 1x wel nadat ik de hele server uit heb gehad. Sindsdien reageert alles weer instant. Toen viel het mij op dat de Disk IO grafiek wel een hele sterke dip weergaf. Beetje suf dat het mij nooit opgevallen was, maar default zie je de IO van de laatste uren. En daar is weinig verschil in te zien. Tot ik dus ontdekte dat je ook over weken, maanden of jaren kunt kijken. Toen zag ik dit:

[Afbeelding]

Duidelijk dat er langszaam aan steeds meer disk io plaats vindt en dat kan de traagheid wel verklaren. Maar ik kan zo niet bedenken wat hier aan de hand is. Hebben jullie ideeen wat ik kan onderzoeken?
Zelfde hier. Ik herstart 1x per week HA hardwarematig (Mijn VM dus) omdat het geheugen geheel vol is gelopen. Na herstart zit die nog maar op 25% van de 8GB en loopt het weer als een zonnetje

- zolang ik een database connectie heb. Die dus nu ook steeds trager reageert. Ik lees in de documentatie daarover dat ik moet toevoegen aan configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  auto_purge:
  commit_interval: 1
  purge_keep_days: 5

hebben anderen nog tweak-tips?

edit:
Hier wordt je toch gek van? Het is nu 13:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsxF3Ut56YuzPEJhu8Zv_vRPZVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3o0HJeyZEykOhzx9bRyvchz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door oltk op 13-12-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Septillion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:41:
@Tim Schuhmacher Ik ken die grafiek niet uit HA zelf dus dan draai je geen HA OS of wel? Kan je dan die data niet ook per process inzichtelijk maken?
Het ziet er uit als een Proxmox grafiek, gok dus dat hij HA OS als VM onder Proxmox draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:44:
[...]

Op dit moment zo opgelost na een voorbeeld gevonden te hebben:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
  trigger:
  action:
    - variables:
          {% set b = states.sensor | selectattr('attributes.current_years', 'defined') 
                      | selectattr('state', 'eq', '1') | list %}
          {{ b if b | count == 0 else b | map(attribute='attributes.friendly_name') | list }}
          {% set l = states.sensor | selectattr('attributes.current_years', 'defined') 
                      | selectattr('state', 'eq', '1') | list %}
          {{ l if l | count == 0 else l | map(attribute='attributes.years_at_next_anniversary') | list }}          
    - service: notify.mobile_app_aaiphone
      data:
        message: "Morgen {{p1}} {{bdays | join(', ')}} jarig! {{leeftijd | join(', ')}} jaar alweer."

Wat dit doet is kijken welke sensoren er de attribuut 'current_years' hebben, wat bij mij enkel de 'Anniversarie' sensoren zijn. Als de status van deze sensoren '1' is (zet bijvoorbeeld op '7' als je deze notificatie een week van tevoren wilt hebben ofzo :P) worden ze toegevoegd aan de list.

Rest spreekt voor zich.

Notificatie voor meerdere verjaardagen op dezelfde dag kan netter (leesbaarder) maar ik heb nog geen bekenden welke op dezelfde dag jarig zijn dus #care :+
Je kunt ook gewoon integration_entities('anniversaries') gebruiken. Dat geeft een lijst met alle entities van die integratie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

TheFes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:48:
[...]

Je kunt ook gewoon integration_entities('anniversaries') gebruiken. Dat geeft een lijst met alle entities van die integratie :)
Die herken ik van jouw dashboard/markdown volgens mij?

Nog ff plaatjes voor het archief :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYz1y9H2_WrbL6a3LEnaesDMkK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKeJTMXMnto7m5or3YLl3b1J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2TJzY8_Sat1b6bmhm33hvxLlbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0VIZYENxk1EDPKEk1eICazn.jpg?f=fotoalbum_large

Leeftijden fictief :+

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:54:
[...]

Die herken ik van jouw dashboard/markdown volgens mij?

Nog ff plaatjes voor het archief :+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Leeftijden fictief :+
templates gebruik makende van integration_entities() en wat nieuwe template functies die in 2022.11 geïntroduceerd zijn

YAML:
1
2
3
4
          {{ integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | map('state_attr', 'friendly_name') | list }}
          {{ integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | map('state_attr', 'years_at_next_anniversary') | list }}   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

TheFes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:57:
[...]

templates gebruik makende van integration_entities() en wat nieuwe template functies die in 2022.11 geïntroduceerd zijn

YAML:
1
2
3
4
          {{ integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | map('state_attr', 'friendly_name') | list }}
          {{ integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | map('state_attr', 'years_at_next_anniversary') | list }}   
O+

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
  action:
    - variables:
          {% set b = integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | list %}
          {{ b | map('state_attr', 'friendly_name') | list }}
          {% set l = integration_entities('anniversaries') | select('is_state', '1') | list %}
          {{ l | map('state_attr', 'years_at_next_anniversary') | list }}
    - service: notify.mobile_app_iphone_12
      data:
        message: "Morgen {{p1}} {{bdays | join(' en ')}} jarig! {{leeftijd | join(' en ')}} jaar alweer."

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Septillion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:41:
Inderdaad een grafiek in Proxmox. Je kunt het daar niet uitsplitsen naar process. Dus heel veel heb je er niet aan, anders dat dat je kunt zien dat de disk IO langszaam oploopt.
oltk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:45:
[...]

Zelfde hier. Ik herstart 1x per week HA hardwarematig (Mijn VM dus) omdat het geheugen geheel vol is gelopen. Na herstart zit die nog maar op 25% van de 8GB en loopt het weer als een zonnetje

- zolang ik een database connectie heb. Die dus nu ook steeds trager reageert. Ik lees in de documentatie daarover dat ik moet toevoegen aan configuration.yaml:

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  auto_purge:

Een db ipv sqlite, hogere commit interval, en nutteloze sensoren excluden van de logging:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
recorder:
  db_url: !secret MARIADB_URL
  purge_keep_days: 7
  commit_interval: 10
  exclude:
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.date
      - sensor.date_time_iso
      - sensor.neerslag_buienradar_regen_data
      - sensor.neerslag_buienalarm_regen_data
      - weather.home
    entity_globs:
      - sensor.adguard_*
      - switch.adguard_*
      - sensor.afvalwijzer_*
      - sensor.*_rssi_numeric_*
      - sensor.*_distance
      - sensor.*_signal_strength
      - sensor.tagreader_*
      - button.*_ping
    event_types:
      - call_service
    domains:
      - device_tracker
      - update
      - media_player

Maar dat verklaart voor mij niet waarom disk io na verloop van tijd groeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:47
Tim Schuhmacher schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:27:
[...]

Inderdaad een grafiek in Proxmox. Je kunt het daar niet uitsplitsen naar process. Dus heel veel heb je er niet aan, anders dat dat je kunt zien dat de disk IO langszaam oploopt.

[...]

Een db ipv sqlite, hogere commit interval, en nutteloze sensoren excluden van de logging:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
recorder:
  db_url: !secret MARIADB_URL
  purge_keep_days: 7
  commit_interval: 10
  exclude:
    entities:
      - sun.sun
      - sensor.date
      - sensor.date_time_iso
      - sensor.neerslag_buienradar_regen_data
      - sensor.neerslag_buienalarm_regen_data
      - weather.home
    entity_globs:
      - sensor.adguard_*
      - switch.adguard_*
      - sensor.afvalwijzer_*
      - sensor.*_rssi_numeric_*
      - sensor.*_distance
      - sensor.*_signal_strength
      - sensor.tagreader_*
      - button.*_ping
    event_types:
      - call_service
    domains:
      - device_tracker
      - update
      - media_player

Maar dat verklaart voor mij niet waarom disk io na verloop van tijd groeit
Wel bijzonder idd..

Dit is mijn DiskIO in Proxmox

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKbpW46s4n4fDxJsxyD0dMEOO3o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kSgJB7BWmfSOeYuyHecfFQEu.png?f=user_large

Standard DB
Purge 3 Days
Commit 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Fab1Man schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:41:
[...]

Dat is inderdaad wel herkenbaar zodra je met spans gaat werken dan is het voor mij ook altijd sleutelen tot het werkt of tot je een quirk accepteert. in de docs staat bij month en year wel een opmerking:
month (365.25 days / 12) and year (365.25 days) as unit will generate inconsistent result, you should use days instead.
dus dat zou wel wat vreemd gedrag in jouw setup kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
oltk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:45:
[...]

YAML:
1
2
3
4
recorder:
  auto_purge:

edit:
Hier wordt je toch gek van? Het is nu 13:30
[Afbeelding]
Vaak een teken dat de verbinding tussen je omvormer en je internet niet helemaal lekker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

synoniem schreef op maandag 7 november 2022 @ 23:55:
[...]

Ik zou kijken naar device-availability https://www.zigbee2mqtt.i...ty-advanced-configuration, de time-out instellen voor de gewenste apparaten en een automation maken bij niet beschikbaar zijn.
scorpion303 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb 'm bij ons zo opgelost. Mijn scripting is wat rommelig/slordig, maar wellicht kan je er iets mee.

Het script is zeker niet perfect, want als er heel veel (of alle) devices plat liggen, dan wordt het 2e Telegram bericht te groot en wordt deze niet verstuurd. Door mijn opzet zie ik echter wel dat er (waarschijnlijk) iets goed mis is.

Daarnaast krijg ik ook per uniek Zigbee apparaat meerdere foutmeldingen (omdat deze meerdere attributen heeft). Niet erg netjes, maar geen tijd/zin gehad om het mooier te maken.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
alias: Zigbee device voor het laatst langer dan zes uur geleden gezien (melding)
description: >-
  Stuur iedere ochtend een notificatie naar XXX wanneer een Zigbee device
  langer dan zes uur geleden voor het laatst is gezien. Indien alle Zigbee
  devices inactief zijn, wordt het 2e Telegram berichtje niet verstuurd (want
  deze wordt dan te groot)
trigger:
    at: "09:00"
condition:
    value_template: |
      {% set ns = namespace(break = false) %} {% for state in states -%}
        {%- if ( state.attributes.last_seen | default(false) ) %}
          {%- if (as_timestamp(now()) - as_timestamp(state.attributes.last_seen) > (60 * 60 * 6) ) and ns.break == false %}
            {%- set ns.break = true %}
            true
          {%- endif -%}
        {%- endif -%}
      {%- endfor %} 
action:
  - service: notify.telegram_xxx
    data:
      title: "*Zigbee Statusupdate (1/3) *"
        Zigbee device(s) langer dan zes uur geleden gezien.. (indien geen
        devices getoond, ligt mogelijk alles plat)
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
    data:
      title: "*Zigbee Statusupdate (2/3) *"
        {%- for state in states %}

{%- if ( ( state.attributes.last_seen | default(false) ) and not
        (state.name |
        regex_search('update_available|linkquality|power_on_behavior|update_state')))
        %}

{%- if (as_timestamp(now()) - as_timestamp(state.attributes.last_seen) >
        (60 * 60 * 6 ) ) %}

{{ ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(state.attributes.last_seen)) /
        (3600)) | round(1) }} hours ago for {{"*"}}{{ state.name }}{{"*"}}    

{%- endif %}

{%- endif %}

{%- endfor %}
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 10
      milliseconds: 0
    data:
      title: "*Zigbee Statusupdate (3/3) *"
Even hierop terugkomend, ik heb uiteindelijk gebruik gemaakt van dit package: https://github.com/jazzyisj/unavailable-entities-sensor
Dit package maakt een sensor aan met een lijst met unavailable entities welke je dan kunt gebruiken in een automatisering naar keuze.

Dank voor het meedenken :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:58:
[...]

Vaak een teken dat de verbinding tussen je omvormer en je internet niet helemaal lekker is.
Dit was een voorbeeld. Dit geldt voor mijn DSMR, mijn MQTT sensors etc etc alles loopt minstens een uur achter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 23:19
Aankomende maandag begint men hier met het plaatsen van kunststof kozijnen! Alle ramen worden vervangen, en er komt een nieuwe schuifpui, nieuwe voordeur en nieuwe schuurdeur.

Dat brengt me tot het volgende; wat zijn de ervaringen hier met deur/raamsensoren op kunststof kozijnen? Ik heb nu van die goedkopere aqara sensoren die je gewoon op je deur/raam/kozijn plakt, maar wil wellicht toch wat chiquers? Vind het zo zonde meteen weer Aqara sensoren op m'n mooie nieuwe kozijnen te gaan plakken :') Zag dat Fibaro wel nette hand in diverse kleuren, alleen lijken ze op de plaatjes wat 'lomp'? Wat is nu een kwalitatieve goede sensor die je zonder je er voor te schamen op je nieuwe kozijnen kan bevestigen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toppe
The_Admin schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:16:
Aankomende maandag begint men hier met het plaatsen van kunststof kozijnen! Alle ramen worden vervangen, en er komt een nieuwe schuifpui, nieuwe voordeur en nieuwe schuurdeur.

Dat brengt me tot het volgende; wat zijn de ervaringen hier met deur/raamsensoren op kunststof kozijnen? Ik heb nu van die goedkopere aqara sensoren die je gewoon op je deur/raam/kozijn plakt, maar wil wellicht toch wat chiquers? Vind het zo zonde meteen weer Aqara sensoren op m'n mooie nieuwe kozijnen te gaan plakken :') Zag dat Fibaro wel nette hand in diverse kleuren, alleen lijken ze op de plaatjes wat 'lomp'? Wat is nu een kwalitatieve goede sensor die je zonder je er voor te schamen op je nieuwe kozijnen kan bevestigen?
Hier Die Aqara meuk, lekker klein en compact. Valt amper op. Gewoon plakken die handel :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:00
The_Admin schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:16:
Zag dat Fibaro wel nette hand in diverse kleuren, alleen lijken ze op de plaatjes wat 'lomp'? Wat is nu een kwalitatieve goede sensor die je zonder je er voor te schamen op je nieuwe kozijnen kan bevestigen?
Als die Fibaro's net niet de juiste kleur zijn, vallen ze nog meer op dan die kleine Aqara's.
Ik zou @Toppe's advies volgen.

Ben ik zelf ook van plan te gaan doen, zoek alleen nog een goede aanbieding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim Schuhmacher

Tim Schuhmacher

abasios

Koepert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:
[...]

Wel bijzonder idd..

[Afbeelding]

Standard DB
Purge 3 Days
Commit 1
Dat ziet er stuk beter uit, dank voor het delen. Ik kan wel de recorder minder data laten wegschrijven, en minder vaak. Maar dat doet niets met het hoge aantal reads

[ Voor 11% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 13-12-2022 14:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Magic schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:52:
[...]

Dat is inderdaad wel herkenbaar zodra je met spans gaat werken dan is het voor mij ook altijd sleutelen tot het werkt of tot je een quirk accepteert. in de docs staat bij month en year wel een opmerking:

[...]

dus dat zou wel wat vreemd gedrag in jouw setup kunnen verklaren.
Nou, ik ben erachter... Bij de statistics: optie hoef je de align: waarde niet mee te geven. Dus zonder dat lijnt het opeens wel goed uit. Nu nog de totalen goed, de zooi verpakken in een soort template en dan ben ik er. De knoppen voor het schakelen heb ik ruwweg ook af:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQQ6ChuoscIYUIlwSYoWb7OOtdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ntmm4QTqh2Uq2MkQhEK8JUNH.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Koepert schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:32:
[...]

Wel bijzonder idd..

[Afbeelding]

Standard DB
Purge 3 Days
Commit 1
Bij mij ligt het nog veel lager, ik heb average 10K. Ik schrijf echter niets weg, op een paar sensoren na en die ga naar een andere host (mariadb).

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 08:56
Vraagje over databases en de energy tab.

Ik heb een sensor riemann sensor die het vebruik van de airco bijhoud. Deze loopt dus continu op alsof het een slimme meter is. Die riemann sensor onthoud de data maar voor een beperkte tijd. Geen probleem, want in de energy tab staat de info per dag.

Kan ik die data exporteren? Vanuit MariaDB?

Ik wil namelijk in mindergas.nl die data gaan bijhouden, maar dan moet ik de historische data wel kunnen invullen. En daarvoor heb ik die "meterstanden" nodig. Maar de energy tab geeft enkel dagtotalen, en niet de daadwerkelijke waarde.

Is er een manier, behalve via Excel alles invullen en dan omrekenen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:56:
Ik heb die Zigbee apparaten van Frient gehaald, 3 stuks van de Hornbach online. Prima dingen, waarmee je ook het alarm via HA kunt activeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 12:30:
[...]

Precies. Bij mij gaan in deze tijd altijd de meeste batterijen 'leeg'. Inclusief die van de rookmelders, midden in de nacht, want tja, dan is het koud in huis :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
koelkast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:25:
[...]

Precies. Bij mij gaan in deze tijd altijd de meeste batterijen 'leeg'. Inclusief die van de rookmelders, midden in de nacht, want tja, dan is het koud in huis :X
Melders nemen met een 10 jaars accu ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:43
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:18:
Vraagje over databases en de energy tab.

Ik heb een sensor riemann sensor die het vebruik van de airco bijhoud. Deze loopt dus continu op alsof het een slimme meter is. Die riemann sensor onthoud de data maar voor een beperkte tijd. Geen probleem, want in de energy tab staat de info per dag.

Kan ik die data exporteren? Vanuit MariaDB?

Ik wil namelijk in mindergas.nl die data gaan bijhouden, maar dan moet ik de historische data wel kunnen invullen. En daarvoor heb ik die "meterstanden" nodig. Maar de energy tab geeft enkel dagtotalen, en niet de daadwerkelijke waarde.

Is er een manier, behalve via Excel alles invullen en dan omrekenen? :+
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Post Gas Consumption to MinderGas.nl
description: >
  Post gas consumption to mindergas.nl daily at 00:15. The gas meter reading is
  updated once every hour, within 10 minutes after the full hour. Posting as
  soon as possible after that, with a safe margin.
trigger:
    at: "00:15:00"
action:
  - service: rest_command.post_mindergas
    data:
      reading: "{{ states('sensor.gas_consumption') }}"
      date: "{{ states('sensor.yesterday') }}"
  - service: logbook.log
    data:
      name: Gas Usage
      entity_id: sensor.gas_consumption
      domain: sensor

Dit in combinatie met een sensor die de dag van gisteren meegeeft is wat je nodig hebt voor mindergas.

de sensor is de volgende:
YAML:
1
2
3
  - name: "yesterday"
    state: >
      "{{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d', True) }}"

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-06 23:19
Okee helder @Toppe & @CappieL , Aqara is nog de way to go dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:40:
[...]

Melders nemen met een 10 jaars accu ;)
Maar ook die gaan ooit op (nu dus 8)7 ).
Doe ik nooit meer, dingen zijn nu 7 jaar oud, en je kunt ze niet (eenvoudig) vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:06
koelkast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:09:
[...]

Maar ook die gaan ooit op (nu dus 8)7 ).
Doe ik nooit meer, dingen zijn nu 7 jaar oud, en je kunt ze niet (eenvoudig) vervangen...
Is het dan ook niet de bedoeling om het hele apparaat te vervangen omdat het dan minder betrouwbaar wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
UniPer schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:04:
[...]

@Kenwood960 Houd er rekening mee dat Add-ons enkel beschikbaar zijn wanneer je Home Assistant Operating System of Supervised installatie gebruikt.

Zie: https://www.home-assistant.io/addons/

Quote van deze pagina:
"Add-ons are only available if you've used the Home Assistant Operating System or Home Assistant Supervised installation method. If you installed Home Assistant using any other method then you cannot use add-ons. Often you can achieve the same manually, refer to the documentation by the vendor of the application you'd like to install."

Hoe heb jij HA op dit moment geïnstalleerd?
Heb de oude laptop gelaten voor wat het is en een desktop tower gebruikt.

Heb het os geflasht en alles is up&running!

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
belly89 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:12:
[...]

Is het dan ook niet de bedoeling om het hele apparaat te vervangen omdat het dan minder betrouwbaar wordt?
Klopt, maar als je batterij al leeg is bij 7 jaar had ik graag de batterij nog een keer willen vervangen. En dit is al de 2e van de 3 die ermee stopt (de vorige bij 6 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
CappieL schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 14:45:
[...]

Als die Fibaro's net niet de juiste kleur zijn, vallen ze nog meer op dan die kleine Aqara's.
Ik zou @Toppe's advies volgen.

Ben ik zelf ook van plan te gaan doen, zoek alleen nog een goede aanbieding...
Zelf ook al over gedacht , maar wat wil je er mee gaan doen?
Ik denk zo aan 2 automatisaties:
- melding dat raam open staat als je stookt (maar mijn verwarming is niet slim, dus dat gaat niet)
- melding dat raam open staat als het gaat regenen , dat zou kunnen maar of dacht echt het geld waard is...
Of wat gaan jullie er mee gaan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Nu online

PnD

like in Pinda ^_^

mbuurman schreef op woensdag 9 november 2022 @ 18:06:
Ik ben wat aan het rommelen met mijn dashboard, vooral om wat ervaring op te doen.
Hierbij wil ik een paar snelkeuze knoppen maken voor radio zenders.

Hiervoor heb ik een simpel grid gemaakt van standaard buttons:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
square: true
columns: 3
type: grid
  - show_name: true
    show_icon: true
    type: button
    tap_action:
      action: call-service
      service: media_player.play_media
      data:
        media_content_type: favorite
        media_content_id: '4'
      target:
        entity_id: media_player.radio_heos
    name: Radio 1
    icon: mdi:music-note
    tap_action:
      data:
        media_content_id: '5'
      target:
        entity_id: media_player.radio_heos
    name: Radio 2

Leuk, maar een plaatje van het betreffende radio station is nog leuker. Dus aan de slag met een custom button-card om dat voor elkaar te krijgen, maar zo makkelijk blijkt het niet te gaan.
Ik gebruik voor de test een plaatje wat ik ook ergens in een automation gebruik, dus het path er naar toe zou goed moeten zijn.... maar toch werkt het niet...
Als ik 'show_entity_picture' op false zet, krijg ik het standaard mdi-icon te zien, maar als ik 'm op true zet is er helemaal niets te zien.

Wat zie ik over het hoofd?

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
cards:
  - type: custom:button-card
    entity: light.0_keuken_shellylamp
    aspect_ratio: 1/1
    icon: mdi:radio-fm
    name: Radio 538
    entity_picture: /local/radio.jpg
    show_entity_picture: true

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk ik ga jouw werk eens proberen te jatten, maar doe normaal gesproken weinig/niks met YAML. Heb device en favorieten aangepast zodat het in mijn situatie zou moeten werken.

Helaas gelijk een fout op regel 4 en snap echt niet waarom, jij een idee?:

Configuratiefouten ontdekt:
bad indentation of a mapping entry (4:14)

1 | square: true
2 | columns: 3
3 | type: grid
4 | - show_name: true
------------------^
5 | show_icon: true
6 | type: button

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    tap_action:
      data:
        media_content_id: '1'
      target:
        entity_id: media_player.huiskamer
    name: Q-Music
    tap_action:
      data:
      target:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
koelkast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:18:
[...]

Klopt, maar als je batterij al leeg is bij 7 jaar had ik graag de batterij nog een keer willen vervangen. En dit is al de 2e van de 3 die ermee stopt (de vorige bij 6 jaar).
Welke melders heb je als ik vragen mag? Normaal gesproken hoort dit echt niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Toppe op 13-12-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PnD schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:31:
[...]

Ik denk ik ga jouw werk eens proberen te jatten, maar doe normaal gesproken weinig/niks met YAML. Heb device en favorieten aangepast zodat het in mijn situatie zou moeten werken.

Helaas gelijk een fout op regel 4 en snap echt niet waarom, jij een idee?:

Configuratiefouten ontdekt:
bad indentation of a mapping entry (4:14)

1 | square: true
2 | columns: 3
3 | type: grid
4 | - show_name: true
------------------^
5 | show_icon: true
6 | type: button

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
    tap_action:
      data:
        media_content_id: '1'
      target:
    name: Q-Music
    tap_action:
      data:
      target:
je mist cards:

YAML:
1
2
3
4
5
cards: # deze dus
  - etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

koelkast schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:22:
[...]

Ik heb die Zigbee apparaten van Frient gehaald, 3 stuks van de Hornbach online. Prima dingen, waarmee je ook het alarm via HA kunt activeren :)
Dat is een van de kandidaten, ik zag wat probleempjes i.c.m. ZHA, weet niet of jij ze ook met ZHA gebruikt en de problemen die hier genoemd worden herkent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik zit na te denken over mijn 'ochtend' routine. Als ik Hé Google goede morgen zeg dan krijg ik mijn agenda en het weerbbericht te horen. Tegelijk worden er wat Home Assistant routines uitgevoerd die mijn huis uit de nachtstand halen.
Dat kan nik overal in mijn huiis zeggen. Maar voor de slaapkamer wil ik een uitzondering. Daar wil ik dat ook de verlichting aan gaat. En niet als ik dat in een andere kamer zeg.

Is er een manier om een HA routine te starten afhankelijk van in welke kamer ik dat commando geef?

Met verlichting gaat dan vanzelf goed. Als ik licht aan zeg, dan gaat alleen het licht in de kamer waar ik ben aan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ortep schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:49:
Ik zit na te denken over mijn 'ochtend' routine. Als ik Hé Google goede morgen zeg dan krijg ik mijn agenda en het weerbbericht te horen. Tegelijk worden er wat Home Assistant routines uitgevoerd die mijn huis uit de nachtstand halen.
Dat kan nik overal in mijn huiis zeggen. Maar voor de slaapkamer wil ik een uitzondering. Daar wil ik dat ook de verlichting aan gaat. En niet als ik dat in een andere kamer zeg.

Is er een manier om een HA routine te starten afhankelijk van in welke kamer ik dat commando geef?

Met verlichting gaat dan vanzelf goed. Als ik licht aan zeg, dan gaat alleen het licht in de kamer waar ik ben aan.
Ja, dat kan op zich wel. Je kunt in een script wat je start een wait_template opnemen, en wachten tot één van je Google Home devices iets gaat afspelen. In jouw geval zal dat dan het weerbericht/agenda zijn. Dan kun je checken of die overeenkomt met de media_player in je slaapkamer, en dan daar de lamp aanzetten.

Ik weet niet of je in de attributes wellicht specifiek kunt herkennen of het het weerbericht/agenda is. Ik weet wel dat dat geldt voor het oplezen van het nieuws. Anders krijg je wellicht issues wanneer op een ander apparaat al iets afspeelt, en gaat daar de lamp aan.

[ Voor 7% gewijzigd door TheFes op 13-12-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-06 16:13
Sinds de update naar 2022.12 barst m'n logboek van de errors en ik denk dat het te maken heeft met m'n configuration.yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:
homeassistant: 
  customize: !include customize.yaml
  external_url: "https://xxxxx:xxxx/"
  country: NL

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
template: !include template.yaml
sensor: !include sensor.yaml
group: !include groups.yaml
notify: !include notify.yaml
binary_sensor: !include binary_sensor.yaml
telegram_bot: !include telegram.yaml
switch: !include switch.yaml
input_select: !include inputselect.yaml
shell_command: !include shell_commands.yaml

Error in het logboek:
code:
1
2
2022-12-13 16:40:04.863 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: Invalid trigger configuration. Got OrderedDict([('default_config', {}), ('homeassistant', OrderedDict([('customize', OrderedDict()), ('external_url', 'XXXXX.xxx/'), ('country', 'NL')])), ('tts', [OrderedDict([('platform', 'google_translate')])]), ('automation', [OrderedDict([('id', '1649746132298'), ('alias', 'Gang automatisch uit'), ('description', ''), ('trigger', [OrderedDict([('platform', 'device'), ('type', 'turned_on'), ('device_id', '34267dc5d981edec093dd51590388d78'), ('entity_id', 'light.gang2'),.... (See /config/configuration.yaml, line 12).
2022-12-13 16:43:01.555 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: Invalid trigger configuration. Got OrderedDict([('default_config', {}), ('homeassistant', OrderedDict([('customize', OrderedDict()), ('external_url', 'XXXXX.xxx/'), ('country', 'NL')])), ('tts', [OrderedDict([('platform', 'google_translate')])]), ('automation', [OrderedDict([('id', '1649746336663'), ('alias', 'Printer uit dagelijks'), ('description', ''), ('trigger', [OrderedDict([('platform', 'time'), ('at', '22:00:00')]), OrderedDict([('platform', 'time'), ('at', '06:31:00')])]), ('condition', []), ('ac.... (See /config/configuration.yaml, line 12).

Ik denk dat er iets fout staat in de configuration.yaml. De automatiseringen zijn al weet ik hoe lang dezelfde en ze werken ook. In dit geval wordt een fout geraporteerd op een automatisering die een stekker van de printer uitzet, de automatisering werkt nog prima verder. Als ik de automatisering verwijder komt er een nieuwe fout in de log met een andere automatisering, vandaar mijn gedachte van een fout in de configuration.yaml, ook omdat er in het logboek iets staat over m'n externe url en tts, maar dat weet ik ook niet zeker.

Iemand een idee waar het fout gaat?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ora et Labora schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:08:
Sinds de update naar 2022.12 barst m'n logboek van de errors en ik denk dat het te maken heeft met m'n configuration.yaml.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:
homeassistant: 
  customize: !include customize.yaml
  external_url: "https://xxxxx:xxxx/"
  country: NL

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
template: !include template.yaml
sensor: !include sensor.yaml
group: !include groups.yaml
notify: !include notify.yaml
binary_sensor: !include binary_sensor.yaml
telegram_bot: !include telegram.yaml
switch: !include switch.yaml
input_select: !include inputselect.yaml
shell_command: !include shell_commands.yaml

Error in het logboek:
code:
1
2
2022-12-13 16:40:04.863 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: Invalid trigger configuration. Got OrderedDict([('default_config', {}), ('homeassistant', OrderedDict([('customize', OrderedDict()), ('external_url', 'XXXXX.xxx/'), ('country', 'NL')])), ('tts', [OrderedDict([('platform', 'google_translate')])]), ('automation', [OrderedDict([('id', '1649746132298'), ('alias', 'Gang automatisch uit'), ('description', ''), ('trigger', [OrderedDict([('platform', 'device'), ('type', 'turned_on'), ('device_id', '34267dc5d981edec093dd51590388d78'), ('entity_id', 'light.gang2'),.... (See /config/configuration.yaml, line 12).
2022-12-13 16:43:01.555 ERROR (MainThread) [homeassistant.config] Invalid config for [automation]: Invalid trigger configuration. Got OrderedDict([('default_config', {}), ('homeassistant', OrderedDict([('customize', OrderedDict()), ('external_url', 'XXXXX.xxx/'), ('country', 'NL')])), ('tts', [OrderedDict([('platform', 'google_translate')])]), ('automation', [OrderedDict([('id', '1649746336663'), ('alias', 'Printer uit dagelijks'), ('description', ''), ('trigger', [OrderedDict([('platform', 'time'), ('at', '22:00:00')]), OrderedDict([('platform', 'time'), ('at', '06:31:00')])]), ('condition', []), ('ac.... (See /config/configuration.yaml, line 12).

Ik denk dat er iets fout staat in de configuration.yaml. De automatiseringen zijn al weet ik hoe lang dezelfde en ze werken ook. In dit geval wordt een fout geraporteerd op een automatisering die een stekker van de printer uitzet, de automatisering werkt nog prima verder. Als ik de automatisering verwijder komt er een nieuwe fout in de log met een andere automatisering, vandaar mijn gedachte van een fout in de configuration.yaml, ook omdat er in het logboek iets staat over m'n externe url en tts, maar dat weet ik ook niet zeker.

Iemand een idee waar het fout gaat?
Het lijkt er op alsof heel je configuration.yaml ingeladen wordt door een automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Haha, ik hoop niet dat dit accuraat is :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkyaMW_V29efnVQu73ZIdQUI1r8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fIuPMAVIdeXqSoUiurwFY9OG.png?f=user_large

Ik heb overigens ook een Riemann som integrale sensor maar die reset zichzelf niet elke nacht, dat was wel het idee, moet je die dan elke nacht met een automation op 0 zetten?

[ Voor 27% gewijzigd door Toppe op 13-12-2022 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
@Toppe Riemann sums resetten niet. Wil je dat zal je er weer een utility meter achter moeten hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online
Meh had tot nu toe niet zo veel problemen met de nieuwe kleuren. Maar:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7IDM6z2OBk-JvAddli6-yKIX3w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OaLRWuEb7tqzWGhRYOuwJmMM.png?f=user_large
Zelfde kleur voor Home en Away is wel irritant :/ Dit is sinds de 2022.12.4 update. En lijkt alleen te gelden voor een binary sensor met precense device class. De device tracker en person doen het wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Septillion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:05:
Meh had tot nu toe niet zo veel problemen met de nieuwe kleuren. Maar:[Afbeelding]
Zelfde kleur voor Home en Away is wel irritant :/ Dit is sinds de 2022.12.4 update. En lijkt alleen te gelden voor een binary sensor met precense device class. De device tracker en person doen het wel netjes.
Zou sowieso beter zijn als je zelf die kleuren kan kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:40:
Haha, ik hoop niet dat dit accuraat is :D
[Afbeelding]

Ik heb overigens ook een Riemann som integrale sensor maar die reset zichzelf niet elke nacht, dat was wel het idee, moet je die dan elke nacht met een automation op 0 zetten?
Juist omdat die niet reset kan je hem in de energy tab gebruiken en dan geeft die de dagelijkse waardes gewoon weer. Die kan je vervolgens weer elders tonen dacht ik....
Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:56:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Post Gas Consumption to MinderGas.nl
description: >
  Post gas consumption to mindergas.nl daily at 00:15. The gas meter reading is
  updated once every hour, within 10 minutes after the full hour. Posting as
  soon as possible after that, with a safe margin.
trigger:
    at: "00:15:00"
action:
  - service: rest_command.post_mindergas
    data:
      reading: "{{ states('sensor.gas_consumption') }}"
      date: "{{ states('sensor.yesterday') }}"
  - service: logbook.log
    data:
      name: Gas Usage
      entity_id: sensor.gas_consumption
      domain: sensor

Dit in combinatie met een sensor die de dag van gisteren meegeeft is wat je nodig hebt voor mindergas.

de sensor is de volgende:
YAML:
1
2
3
  - name: "yesterday"
    state: >
      "{{ (as_timestamp(now()) - (24*3600)) | timestamp_custom('%Y-%m-%d', True) }}"
Bedankt! maar dat was niet wat ik bedoelde O-) maar bedankt voor het uitzoeken/doorgeven van stap 2 :D

Ik wilde alle oude gegevens exporteren zodat ik die handmatig kan invoeren zodat ik ook de historie heb. Niet pas vanaf "vandaag". Ik kan het handmatig dag-per-dag in een excel zetten en dan in mindergas.nl zetten... Maar de data wordt toch ergens opgeslagen lijkt me wat in de energy tab staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:37:
[...]

Juist omdat die niet reset kan je hem in de energy tab gebruiken en dan geeft die de dagelijkse waardes gewoon weer. Die kan je vervolgens weer elders tonen dacht ik....
Ik wil gewoon per dag zien wat mijn WP verbruikt en zonder ingewikkelde constructies :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Ik ben weer terug naar 2022-11. Nu doet de database het weer en krijg ik (so far) weer actuele waarden door.

Geen idee wat dit veroorzaakt.

@TheFes jij hebt je database in een lokale mariadb (addon). Ik heb die nu ook geïnstalleerd. Ik neem aan dat de meerwaarde ook is dat een backup van de VM ook een backup is van de database tot dat moment. Dat zou mooi zijn.

Exporteren van de database uit de synology was piece of cake (ssh-en en dan mysqldump). Maar hoe krijg ik de database naar de addon? Hij is te groot om te importeren met phpadmin. En een "mount" lukt niet of ik moet allerlei docker trucjes gaan uithalen waar ik geen kaas van heb gegeten (en al mis is gegaan omdat ik om te beginnen al niet weet hoe de dockerfile heet). heb jij een truc om files te importeren of exporteren??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:41:
[...]

Ik wil gewoon per dag zien wat mijn WP verbruikt en zonder ingewikkelde constructies :D
maar het is simpel :+
je hebt die riemann sensor toch?

Settings - Dashboard - Energy
Individual devices, add device

Voeg je riemann sensor toe

Profit!

want die energy tab zorgt dan dat die het dagelijks toont. Of wekelijks, of maandelijks. wat je maar wil.
Zo werkt het ook als je een slimme meter uitleest. Hij pakt je meterstanden, wat een doorlopend getal is. Vervolgens laat die gewoon dagwaarden zien.

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 13-12-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:41:
[...]

Gewoon een daily utility_meter aanmaken en hij houdt het netjes dagelijks bij.

YAML:
1
2
3
4
5
6
utility_meter:
    daily_energy_meter:
    source: sensor.actual_consumption_kwh
    cycle: daily
    net_consumption: true
    unique_id: daily_energy_meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
oltk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:43:
Ik ben weer terug naar 2022-11. Nu doet de database het weer en krijg ik (so far) weer actuele waarden door.

Geen idee wat dit veroorzaakt.

@TheFes jij hebt je database in een lokale mariadb (addon). Ik heb die nu ook geïnstalleerd. Ik neem aan dat de meerwaarde ook is dat een backup van de VM ook een backup is van de database tot dat moment. Dat zou mooi zijn.

Exporteren van de database uit de synology was piece of cake (ssh-en en dan mysqldump). Maar hoe krijg ik de database naar de addon? Hij is te groot om te importeren met phpadmin. En een "mount" lukt niet of ik moet allerlei docker trucjes gaan uithalen waar ik geen kaas van heb gegeten (en al mis is gegaan omdat ik om te beginnen al niet weet hoe de dockerfile heet). heb jij een truc om files te importeren of exporteren??
Daar heb ik ook heb ervaring mee, je zou kunnen proberen om alleen de statistics table te importeren, die recorder data is dan minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Waah schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:44:
[...]

maar het is simpel :+
je hebt die riemann sensor toch?

Settings - Dashboard - Energy
Individual devices, add device

Voeg je riemann sensor toe

Profit!

want die energy tab zorgt dan dat die het dagelijks toont. Of wekelijks, of maandelijks. wat je maar wil.
Zo werkt het ook als je een slimme meter uitleest. Hij pakt je meterstanden, wat een doorlopend getal is. Vervolgens laat die gewoon dagwaarden zien.
Ik wil het als losse sensor kunnen zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Toppe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:58:
[...]

Ik wil het als losse sensor kunnen zien :D
dus je wilt wel een ingewikkelde constructie :+

maar zie antwoord van @Fab1Man O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Nu online

PnD

like in Pinda ^_^

TheFes schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:35:
[...]

je mist cards:

YAML:
1
2
3
4
5
cards: # deze dus
  - etc...
Ik krijg een deja-vu naar een tijd geleden. Zo nu en dan heb ik de tijd en rust om te denken. Het zou toch fijn zijn als mijn HA dit, dat dit en dat kon.....

Meestal lukt er dan vrij snel iets en dan bedenk ik dat een volume slider erbij dan ook wel handig is. Google ik een eindje en dan is het toch een hoop gepuzzel om zo iets "simpels" geregeld te krijgen.

Oplossingen als:
- https://github.com/thomas...fig/wiki/Lovelace-Plugins
https://www.reddit.com/r/...ance_of_a_volume_control/

Is dit nog steeds de weg om wat maatwerk in je HA te krijgen of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1 ... 235 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.