Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.368.204 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:02

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:55:
Mja, als ik al voor zo'n sensor ga dan ga ik wel lekker zelf een behuizing printen :+
Heb hier gewoon dat ding in een lasdoosje geplakt. Past prima en werk ‘m toch weg :D

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-09 22:47
Deze sensor kost al 33 euro

[ quote]Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Maar waarom zou je €70 uitgeven terwijl je zelf voor €30 klaar kan zijn? :D
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 23:36
Ik kon het niet terugvinden via de zoek of filter optie in dit topic...

Ik heb Home Assistant draaien met p1 en watermeter etc, maar zou graag iedere groep in mijn meterkast apart willen kunnen monitoren. Volgens mij zou dat met een Shelly 1PM per groep moeten kunnen. Is dat the way to go optie? Ik heb nog geen voorbeeld gevonden van tweakers die dat ook hebben en de situatie gedeeld hebben.
Ik zou ook de Shelly Pro's kunnen kopen, maar dat is best een kostenpost voor álle groepen. Een Shelly 1PM a 18 euro per stuk is nog wel te doen.

Iemand tips of advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:03
@Vinzzz243 Denk dat een Shelly EM een beter keuze is om een hele groep te meten. Met één EM kan je twee groepen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

vonkkie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:15:
Deze sensor kost al 33 euro

[ quote]Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:06:
[...]

Maar waarom zou je €70 uitgeven terwijl je zelf voor €30 klaar kan zijn? :D
[/quote]
Dat ze er €33 voor vragen wil niet zeggen dat het ook €33 kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Mm, nu heb ik de boel weer weten te fixen door de time trigger in een losse automation te zetten die een input_boolean inschakelt voor de wake up light. Op zich is het voordeel nu dat ik hem ook even zelf kan aftrappen en ook kan annuleren (mode: restart). Dus zo ver werkt het weer :)

Maar nu dacht ik, de schedule is eigenlijk best wel gaaf. Maar goed, ik wil dus eigenlijk al 10 minuten voor de tijd beginnen. Op zich weer te doen met 'next_event' en wat getemplate. Alleen kom ik er nu pas achter dat een schedule maar per half uur in te stellen is :/ Denk niet dat het de WAF haalt. Per kwartier zou nog okay zijn maar mm. Denk dat ik dan toch naar een time helper ga met een enable.

Op de WTH lijst, schedule gewoon per minute.

[ Voor 3% gewijzigd door Septillion op 12-10-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:26
Klopt redelijk prijzig, maar als je kijkt dat een aqara Fp1 al tusse de 65 en 99 euro kost wat alleen een mmWave sensor is valt het wel mee.
Hierin zit een pir en een mmWave om van beide een occupancy sensor te maken welke accuraat is.
En er zit verder ook nog een temp en humidity in + Bluetooth proxy en de mogelijkheid om nog andere sensoren te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinzzz243
  • Laatst online: 22-01 23:36
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:33:
@Vinzzz243 Denk dat een Shelly EM een beter keuze is om een hele groep te meten. Met één EM kan je twee groepen doen.
Inderdaad ook naar gekeken, vergeten te melden. Ik heb 10 groepen die ik zou willen monitoren.
  • 5x een Shelly EM kost 225 375 euro. Update: Ik was vergeten dat de clamps best prijzig zijn. 1 Shelly EM met 2x50A clamps kost al snel 75 euro.
  • 10x een Shelly 1PM kost 180 euro.
Geen idee wat voor zooi het wordt met al die extra devices in mijn schakelkast :*)
Had ook al naar de Shelly Pro gekeken, maar dat is meteen andere prijsrange. Is zo'n Pro 1PM relais bijvoorbeeld een vervanging van mijn eigen zekering/groep of additief?

[ Voor 10% gewijzigd door Vinzzz243 op 13-10-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Vinzzz243 Mm, theoretisch moet het kunnen. Maar zou voor hele groepen toch niet zo snel naar een Shelly gaan waar de stroom constant doorheen moet... Voordeel van een EM is dat het via een current clamp gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheMystery schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:43:
[...]

Klopt redelijk prijzig, maar als je kijkt dat een aqara Fp1 al tusse de 65 en 99 euro kost wat alleen een mmWave sensor is valt het wel mee.
Hierin zit een pir en een mmWave om van beide een occupancy sensor te maken welke accuraat is.
En er zit verder ook nog een temp en humidity in + Bluetooth proxy en de mogelijkheid om nog andere sensoren te koppelen.
Wat is het nut van die pir? Die mmWave ziet wel of je er bent of niet en of er beweging is. Liever had ik hem zonder pir gehad zodat hij niet zo erg opviel.

Temperatuur en luchtvochtigheid zijn inderdaad wel grappig maar in ze worden opgesloten in een behuizing.

Idem voor BH1750…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:26
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:48:
[...]

Wat is het nut van die pir? Die mmWave ziet wel of je er bent of niet en of er beweging is. Liever had ik hem zonder pir gehad zodat hij niet zo erg opviel.

Temperatuur en luchtvochtigheid zijn inderdaad wel grappig maar in ze worden opgesloten in een behuizing.
Ik heb de YouTube filmpjes van de maker gezien, de pir was voor de snelheid van schakelen omdat mmWave langzamer is met eerste detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:34:
[...]

Dat ze er €33 voor vragen wil niet zeggen dat het ook €33 kost.
Das de google prijs die 33 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

vonkkie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Das de google prijs die 33 euro
Over welke sensor heb je het nu? Die mmWave sensor kan je namelijk hier in Nederland ook voor dik onder de €30 krijgen. Dat andere ding is zelf gemaakt dus lijkt me niet los te koop?

Heb ‘m eerder hier gepost en dat wat een Seeed studio’s. Één van de grotere jongens op de markt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 12-10-2022 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Toppe schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:56:
[...]

Over welke sensor heb je het nu? Die mmWave sensor kan je namelijk hier in Nederland ook voor dik onder de €30 krijgen. Dat andere ding is zelf gemaakt dus lijkt me niet los te koop?

Heb ‘m eerder hier gepost en dat wat een Seeed studio’s. Één van de grotere jongens op de markt :)
https://www.tinytronics.n...he-aanwezigheidssensor-9m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

https://www.antratek.nl/2...an-static-presence-module

Zelfde sensor… ander naampje…

Nodemcu er bij voor €3 en je bent echt wel voor €32 klaar… pir is compleet zinloos omdat dat niet echt betrouwbaar is en een mmWave is juist bedoeld om zonder line of sight te kunnen werken. Lux sensor heeft weinig nut als hij in een behuizing. Hou je qua sensors nog temperatuur en luchtvochtigheid over.

[ Voor 31% gewijzigd door Toppe op 12-10-2022 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack_
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:57
KirovAir schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:17:
[...]
Tip: gebruik cloudflared en je bent van al het gedoe af:
[YouTube: The Easiest Free Way To Do Home Assistant Remote Access!]
Sinds ik dit heb ontdekt kan ik het niet genoeg aanbevelen. Ook voor andere diensten op je thuisserver overigens.
bedankt voor de tip, ingericht en werkt perfect. Was nog aan het stoeien om een maximale waarde per dag die zich reset op een bepaalde tijd. Kreeg dit met de statistics en max_age niet voor elkaar, waarschijnlijk omdat ik nog het aantal samples moest aangeven (lastig). Zag alternatieve scripts om dit zelf vanuit de configuration.yaml te regelen maar daarna deze: HA DailySensor. Even kijken of ik daarmee krijg wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-09 23:53
Weet je toevallig ook of die sensor reageert op een kat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-09 14:40
Marsman83 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:25:
Ik heb zojuist op mijn SolarEdge omvormer TCP Modbus aangezet en deze in HA gekoppeld via de HACS integratie SolarEdge Modbus.
Op deze manier heb ik veel actuelere waardes en ben ik niet meer afhankelijk van de SolarEdge servers.
Dat is allemaal goed gegaan.

Nu heb ik de SolarEdge al sinds juni gekoppeld gehad via de normale integratie die via de SolarEdge servers loopt.
Ik heb in mijn Enegie dash de oude integratie verwijderd en de nieuwe toegevoegd.
Nu ben ik echter mijn historie kwijt...

Is dat nog te herstellen of terug in te lezen?
Ik heb die oude integratie verwijderd omdat ik dacht dat ik anders dubbele waardes zou krijgen, geen idee of dat ook zo is.
Hoe hebben jullie de omschakeling hierin gedaan?
Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

etienne001 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:06:
[...]

Weet je toevallig ook of die sensor reageert op een kat?
Ja doet hij. Ik heb hem hier op een plankje staan en dan reageert hij niet op de kat.

Kan morgen wel fotootje maken als je wilt

[ Voor 7% gewijzigd door Toppe op 12-10-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
@Toppe Ik geloof je direct hoor.
Lijkt mij een leuke toevoeging voor hier in huis als wij niet thuis zijn en er toch iemand is.
Kunnen toch de lampen gestuurd worden zonder dat de kat deze de hele avond/nacht als een disco aan/uit laat gaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:22

JoepW

iRacer & Home Assistant

-Casper schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Ik heb ook evohome en gekeken naar een lokale oplossing maar dat lijkt nog niet zo eenvoudig te zijn
Dat klopt idd. Ik heb een ha test omgeving met de juiste hardware opgezet. Ik zie alle communicatie van evohome daar inmiddels. De volgende fase is uitzoeken welke berichten van welk apparaat zijn.
Dat heb ik ff uitgesteld, vanwege de complexiteit.

iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:53
Dit mag naar V&A

[ Voor 96% gewijzigd door Septillion op 15-10-2022 21:03 ]

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooskabelloos
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 25-09 09:31
Wat ik mis zijn de stroom kosten per apparaat. Ik heb een aantal shp-15's in huis. deze meten de stroom. De vraag of dit volledig accuraat is doet er even niet toe, het gaat meer om een indicatie. Wat ik graag zou willen is de kosten per apparaat weer te geven. dit mist nog in het standaard energie dashboard. Aangezien we met dal en hoog tarierf werken in NL, ben ik eigenlijk op zoek naar een manier om van 1 energie plug, 2 sensoren te creëren die het hoog verbruik en laag verbruik bijhouden, zodat deze daarna tegen de geldende tarieven berekend kan worden en weer bij elkaar opgeteld. (Beetje zoals DSMR doet voor de p1 meter) Lastige is dat dal tarief na 23:00 uur is en in het weekend. Ik weet niet of mijn denkwijze correct is maar heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 27-09 21:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

kooskabelloos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:31:
Wat ik mis zijn de stroom kosten per apparaat. Ik heb een aantal shp-15's in huis. deze meten de stroom. De vraag of dit volledig accuraat is doet er even niet toe, het gaat meer om een indicatie. Wat ik graag zou willen is de kosten per apparaat weer te geven. dit mist nog in het standaard energie dashboard. Aangezien we met dal en hoog tarierf werken in NL, ben ik eigenlijk op zoek naar een manier om van 1 energie plug, 2 sensoren te creëren die het hoog verbruik en laag verbruik bijhouden, zodat deze daarna tegen de geldende tarieven berekend kan worden en weer bij elkaar opgeteld. (Beetje zoals DSMR doet voor de p1 meter) Lastige is dat dal tarief na 23:00 uur is en in het weekend. Ik weet niet of mijn denkwijze correct is maar heeft iemand hier een oplossing voor?
Ik weet niet hoe het met andere integraties zit, maar deze heeft een sensor met welk tarief je nu hebt. Daar, zou je met een template sensor wel wat mee moeten kunnen, denk ik.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooskabelloos
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:55:
[...]

Ik weet niet hoe het met andere integraties zit, maar deze heeft een sensor met welk tarief je nu hebt. Daar, zou je met een template sensor wel wat mee moeten kunnen, denk ik.
Thanks, maar niet wat ik bedoel, tenzij ik je niet begrijp :-)
Deze heb ik voor mijn totale waarde van het huis welke ik uitlees via de p1 meter. Het gaat meer om de kosten te bepalen van het individuele apparaat wat op mijn powerplug zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

kooskabelloos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 06:59:
[...]

Thanks, maar niet wat ik bedoel, tenzij ik je niet begrijp :-)
Deze heb ik voor mijn totale waarde van het huis welke ik uitlees via de p1 meter. Het gaat meer om de kosten te bepalen van het individuele apparaat wat op mijn powerplug zit.
Wat ik bedoelde is dat je de p1 tariefsensor gebruikt om de waardes van het individuele apparaat op te splitsen. Je zou dan twee template sensoren maken die de waarde van je plug overnemen, maar met een conditie, p1=laag en de andere p1=hoog.

Een beetje zoals dit idee, maar dan tussen de if de state van je blugsensor: https://www.home-assistan...ng-another-sensors-output

[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 13-10-2022 07:11 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooskabelloos
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:02:
[...]

Wat ik bedoelde is dat je de p1 tariefsensor gebruikt om de waardes van het individuele apparaat op te splitsen. Je zou dan twee template sensoren maken die de waarde van je plug overnemen, maar met een conditie, p1=laag en de andere p1=hoog.
Ah dat begrijp ik. Dus ik heb een:

1) entiteit met het daadwerkelijk verbruik op de plug
2) De sensor vanuit DSMR die bepaald of het laag of hoog tarief periode is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4y1h7hhY_Gx7GuWxNIG4Ph4xTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOzJpb1ZAnx4U1juE8CahbGU.jpg?f=fotoalbum_large
3) een entiteit met de prijs van de periode hoog (bijv 0,96)
4) een entiteit met de prijs van de periode laag (bijv 0,74)

en dat alles moet in een template om de kosten te bepalen? klinkt als hogere wiskunde, maar als dat de weg is zal ik hier verder moeten zoeken. Kan me niet voorstellen dat niemand dat nog niet bedacht heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

kooskabelloos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:14:
[...]

Ah dat begrijp ik. Dus ik heb een:

1) entiteit met het daadwerkelijk verbruik op de plug
2) De sensor vanuit DSMR die bepaald of het laag of hoog tarief periode is.[Afbeelding]
3) een entiteit met de prijs van de periode hoog (bijv 0,96)
4) een entiteit met de prijs van de periode laag (bijv 0,74)

en dat alles moet in een template om de kosten te bepalen? klinkt als hogere wiskunde, maar als dat de weg is zal ik hier verder moeten zoeken. Kan me niet voorstellen dat niemand dat nog niet bedacht heeft?
Ik heb dit zelf (nog) niet toegepast, ik meet alleen de energie van diverse apparaten, dus ik weet geen handigere manier, maar mocht iemand dat al bedacht hebben, dan ben ik wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-09 14:34
Mij automation triggert niet als het na 9 uur in de ochtend is en het raam staat nog open.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Ramen sluiten
description: Sluit ramen na 9 uur
trigger:
  - platform: time
    at: "09:00:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.slaapkamer_br_contact
    state: "on"
action:
  - service: notify.mobile_app_brammobiel
    data:
      title: Home Assistant
  - service: notify.mobile_app_riannemobiel
    data:
mode: single

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:22
Btje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:32:
Mij automation triggert niet als het na 9 uur in de ochtend is en het raam staat nog open.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Ramen sluiten
description: Sluit ramen na 9 uur
trigger:
  - platform: time
    at: "09:00:00"
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.slaapkamer_br_contact
    state: "on"
action:
  - service: notify.mobile_app_brammobiel
    data:
  - service: notify.mobile_app_riannemobiel
    data:
Wat bedoel je precies?
Deze automation triggert alleen om 9:00, daarna niet meer.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 10:41
Ik ben een beetje aan het bekend raken met Home Assistant, welke ik in een docker op een Synology heb draaien. P1 meter uitlezen en wat andere zaken (Unifi etc) werkt prima. Alleen krijg ik de input van onze SAJ inverter niet werkend. Ik heb deze conform de documentatie als sensor in de configuration.yaml ingevuld. Maar het lijkt alsof deze niet wordt ingelezen. Ook het toevoegen van onze Bluesound Node 2i via de configuration.yaml werkt niet. Waar zou ik deze items kunnen terugvinden?

Hierbij de code:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
media_player:
  - platform: bluesound
    hosts:
      - host: 192.168.2.xxx
        name: Bluesound Node2i

sensor:
  - platform: saj
    name: eSolar
    host: 192.168.2.xxx
    type: ethernet

Zit de fout hierin, of zoekt HA mogelijk op de verkeerde plek naar de config? Hoe controleer ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@Septillion hij doet het dus nog steeds niet 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
alias: Licht reset test
description: ""
trigger:
  - platform: template
    value_template: >-
      {{ states('input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen')|int < states('sensor.bh1750_illuminance')|int }}
condition: []
action:
  - service: input_select.select_option
    data:
      option: Automatisch
    target:
      entity_id: input_select.avond_verlichting_buiten

State van regel 6 = True

[ Voor 19% gewijzigd door Toppe op 13-10-2022 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:46:
@Septillion hij doet het dus nog steeds niet 8)7

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
trigger:
      {{ states('input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen')|int < states('sensor.bh1750_illuminance')|int }}
action:
    data:
    target:

State van regel 6 = True
Heb je al een numeric state condition geprobeerd?
YAML:
1
2
3
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.bh1750_illuminance
    above: input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

Heb je al een numeric state condition geprobeerd?
YAML:
1
2
3
Ja:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:
    data:
    target:
  - service: notify.persistent_notification
    data:

Gebeurt gewoon niets.

Doe ik een numerieke status als conditie toevoegen dan werkt het wel.... Niet ideaal maar voor nu dus wel opgelost?

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 13-10-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Heeft hij een trace aangemaakt?

Kan je weer grafiekjes maken van rond het punt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:59:
[...]

Ja:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
trigger:
action:
    data:
    target:
  - service: notify.persistent_notification
    data:

Gebeurt gewoon niets.

Doe ik een numerieke status als conditie toevoegen dan werkt het wel.... Niet ideaal maar voor nu dus wel opgelost?
Wat gebruik je dan als trigger wanneer je het als condition invoert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Wat gebruik je dan als trigger wanneer je het als condition invoert?
Handmatig uitvoeren in de automation zelf, zo weet ik zeker dat waardes wel kloppen en ik dus geen typo heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:02:
@Toppe Heeft hij een trace aangemaakt?

Kan je weer grafiekjes maken van rond het punt?
Nope, geen trace.

Krijg hem zo snel even niet in 1 grafiekje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djMEIbhHjpcmLdJ6cYbfuWGzVd4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9IBRH9X6NlF80k1JviricDAC.png?f=fotoalbum_large

Deze code hoort er bij:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
trigger:
condition:
  - condition: numeric_state
    enabled: false
action:
    data:
    target:

[ Voor 32% gewijzigd door Toppe op 13-10-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Toppe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:03:
[...]

Handmatig uitvoeren in de automation zelf, zo weet ik zeker dat waardes wel kloppen en ik dus geen typo heb
Het leuke van die template trigger is overigens dat je dat heel makkelijk kunt testen door je input_number heel laag te zetten, dat is een betere test dan via devtools > states.

Ik heb ooit van Frenck begrepen dat wijzigen in devtools > states niet altijd het gewenste effect heeft.

Bij de numeric state condition gaat dat niet, want die kijkt alleen naar state changes van de sensor, en niet naar de input_number.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:07:
[...]

Het leuke van die template trigger is overigens dat je dat heel makkelijk kunt testen door je input_number heel laag te zetten, dat is een betere test dan via devtools > states.

Ik heb ooit van Frenck begrepen dat wijzigen in devtools > states niet altijd het gewenste effect heeft.

Bij de numeric state condition gaat dat niet, want die kijkt alleen naar state changes van de sensor, en niet naar de input_number.
Klopt, ik heb de waarde al verlaagd maar zonder het gewenste resultaat. Ik heb geen enkel idee waarom hij niet wil werken. Erg frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wie maakt het er nog meer gebruik van de scheduler card? https://github.com/nielsfaber/scheduler-component
Werkt opzich prima, echter mis ik de optie om de temperatuur met een halve graad te regelen, is dit mogelijk via een omweg? Ben bezig om mijn Tado en Adax Neo Wifi aan elkaar te koppelen zodat ze elkaar ondersteunten. Adax app heeft wel een schema, echter ook enkel in hele graden.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: "Lichtsterkte: Reset"
trigger:
      {{
      states('input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen')|int
      < states('sensor.bh1750_illuminance')|int }}
action:
    data:
    target:
      entity_id:
        - input_select.avondverlichting
        - input_select.avond_verlichting_buiten

Net de automation verwijderd en opnieuw toevoegt en daarna input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen verhoogt. Even gewacht en weer onder de huidige lux waarde gezet. Nu schakelt hij wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@kooskabelloos Hoe variabel wil je de tarieven hebben? Verschillen die ook per dag of wil je alleen hoog en laag?

Indien het laatste kan je kijken naar de utility meter integratie. Op basis van je 'electricity tariff'-entity maak je dan een automation aan die de utility meters van tariff verandert.

Vervolgens kan je template sensoren aanmaken die gebruik x kosten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Toppe Weer lastig te zien doordat de twee niet dezelfde unit hebben. Maar rond de tijd van je capture is het logisch dat er geen trigger geweest is. De sensor is daar niet onder de 10 geweest :+

En had je de numeric_state of de template variant in gebruik vanmorgen? Ze komen nu steeds door elkaar voor hier.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 13-10-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Marsman83 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:25:
Ik heb zojuist op mijn SolarEdge omvormer TCP Modbus aangezet en deze in HA gekoppeld via de HACS integratie SolarEdge Modbus.
Op deze manier heb ik veel actuelere waardes en ben ik niet meer afhankelijk van de SolarEdge servers.
Dat is allemaal goed gegaan.

Nu heb ik de SolarEdge al sinds juni gekoppeld gehad via de normale integratie die via de SolarEdge servers loopt.
Ik heb in mijn Enegie dash de oude integratie verwijderd en de nieuwe toegevoegd.
Nu ben ik echter mijn historie kwijt...

Is dat nog te herstellen of terug in te lezen?
Ik heb die oude integratie verwijderd omdat ik dacht dat ik anders dubbele waardes zou krijgen, geen idee of dat ook zo is.
Hoe hebben jullie de omschakeling hierin gedaan?
Ik heb het opgelost lijkt het, mocht iemand dezelfde overstap gaan maken dan kan je het zo oplossen.
Beide SolarEdge integraties heb ik nog geïnstalleerd staan en ook in het Energy panel toegevoegd staan onder Solar Panels.
Om te voorkomen dat ik dubbele waardes krijg heb ik de SolarEdge integratie via de cloud uitgeschakeld.
De Modbus integratie vult vanaf nu de waardes aan en de historie uit de cloud integratie blijft netjes staan.
Geen idee of dit netter kan maar voor nu voldoet dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Marsman83 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Ik heb het opgelost lijkt het, mocht iemand dezelfde overstap gaan maken dan kan je het zo oplossen.
Beide SolarEdge integraties heb ik nog geïnstalleerd staan en ook in het Energy panel toegevoegd staan onder Solar Panels.
Om te voorkomen dat ik dubbele waardes krijg heb ik de SolarEdge integratie via de cloud uitgeschakeld.
De Modbus integratie vult vanaf nu de waardes aan en de historie uit de cloud integratie blijft netjes staan.
Geen idee of dit netter kan maar voor nu voldoet dit.
Long term statistics gaan op basis van entity_id. Dus op het moment van de switch kun je in principe je oude integratie verwijderen, en dan de nieuwe toevoegen. Vervolgens dan de entities van de de nieuwe integratie dezelfde entity_id's geven als de oude.
Echter als je al historie in beide entities hebt, gaat dat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:22:
[...]

Long term statistics gaan op basis van entity_id. Dus op het moment van de switch kun je in principe je oude integratie verwijderen, en dan de nieuwe toevoegen. Vervolgens dan de entities van de de nieuwe integratie dezelfde entity_id's geven als de oude.
Echter als je al historie in beide entities hebt, gaat dat niet meer.
Oh dat is een goeie! Gooit hij echter niet de oude entitiies weg op moment dat ik de oude integratie verwijder (en mogelijk samen met de historie)?
Ik twijfel nog of ik de oude weg ga gooien, stel dat de nieuwe modbus integratie om wat voor reden dan ook fout loopt, dan kan ik simpelweg de cloud integratie weer activeren en komen mijn gegevens weer binnen totdat ik die modbus weer hersteld heb.
Nadeel is idd dat ik dan dus nooit meer die ID's gelijknamig kan maken omdat op beide waardes geregistreerd staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Marsman83 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:28:
[...]

Oh dat is een goeie! Gooit hij echter niet de oude entitiies weg op moment dat ik de oude integratie verwijder (en mogelijk samen met de historie)?
Ik twijfel nog of ik de oude weg ga gooien, stel dat de nieuwe modbus integratie om wat voor reden dan ook fout loopt, dan kan ik simpelweg de cloud integratie weer activeren en komen mijn gegevens weer binnen totdat ik die modbus weer hersteld heb.
Nadeel is idd dat ik dan dus nooit meer die ID's gelijknamig kan maken omdat op beide waardes geregistreerd staan.
Long term history wordt niet meer gecleared als er een entity verwijderd wordt, de data blijft gewoon bestaan.
Het energy panel heeft echter wel een bestaande entity nodig om de data weer te kunnen geven.

Dus als je de oude integratie verwijdert, en daarmee ook de entities, zal de data in de database blijven bestaan. Het energy dasboard zal niets meer weergeven omdat de entity verdwenen is.
Zodra er dan weer een nieuwe entity is met dezelfde entity_id, zal hij weer verder gaan, en ook de oude data weer weergeven.

Dit werkt wel alleen met state_class: total_increasing. Met state_class: total zul je een negatieve spike krijgen (die je overigens wel weer kunt weghalen in devtools > statistics).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Ik wil graag de prijs per kWh in mijn HA steken zodat ik aan de hand van mijn verbruik kan zien wat ik moet betalen. Echter vind ik niet direct een goede source om te scrapen. Als ik naar de website als CREG, energie-vergelijker.be en mijnenergie.be kijk, dan moet ik eerst door een formulier. Enig idee hoe ik dit best aanpak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Homewrecker schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:42:
Ik wil graag de prijs per kWh in mijn HA steken zodat ik aan de hand van mijn verbruik kan zien wat ik moet betalen. Echter vind ik niet direct een goede source om te scrapen. Als ik naar de website als CREG, energie-vergelijker.be en mijnenergie.be kijk, dan moet ik eerst door een formulier. Enig idee hoe ik dit best aanpak?
Je kan toch bij je huidige energieleverancier zien wat je per kWh betaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
etienne001 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:45:
[...]

Je kan toch bij je huidige energieleverancier zien wat je per kWh betaald?
Ik heb een variabel tarief en de prijs per kWh staat ergens in een PDF op de website, dus niet erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 23:54
Na veel dingen geprobeerd te hebben hoop ik dat er iemand een idee heeft.

Na een HA update werd de dagelijkse Solar Daily Energy niet goed meer weergegeven door een error
- The following entities have state class 'measurement' but 'last_reset' is missing:
Het advies is om niet de dagelijkse te gebruiken, maar de Total Increasing.
Prima, aangepast...

Bijna elke ochtend vertoond mijn Solar Total Increasing een piek van de totale opwek.
Dit komt doordat er een 0 value word geschreven rond het moment dat de omvormer aangaat. (maar ook niet altijd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tfwSbObt8mKj-GVcOvZUc5HBd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0V6vQruxG69mUeODfRu6Qd5w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBUFtyRiDI3SLfUUSd6jFBRyfFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ITCWvZODf2HuJ6tZg06cV670.png?f=user_large

Als ik de waarde via de Developer Tools aanpas naar 0, dan klopt het prima
Oct t/m Maart is klaar :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qb02UudWn33R59YFOcDimWro4a4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hiej0jdxLXaKQlVCbDhzUACH.png?f=fotoalbum_large

Nu wil ik echter voorkomen dat ik 1x in het kwartaal de waarden van de afgelopen 3 maanden oid moet gaan aanpassen.

Advies/suggesties die ik op Internet heb gevonden zijn het aanmaken van een nieuwe sensor, maar dan verlies ik mijn oude data.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: test_energy
        state: "{{ states('sensor.solax_xxxx') }}"
        availability: "{{ states('sensor.solax_xxxx') | float > 0 }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        state_class: total_increasing
        device_class: energy
        attributes:
          last_reset: "1970-01-01T00:00:00+00:00"

Ik heb ook nog geprobeerd de Daily sensor aan te passen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
YAML:
1
2
3
4
5
  customize:
    sensor.solax_xxxx_today_s_energy:
      last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
        state_class: measurement

Mijn eigen ideeën en Google search houden het een btje voor gezien...
Vraag is ook of het niet gewoon een bug is...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
raymondw schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:53:
Na veel dingen geprobeerd te hebben hoop ik dat er iemand een idee heeft.

Na een HA update werd de dagelijkse Solar Daily Energy niet goed meer weergegeven door een error
- The following entities have state class 'measurement' but 'last_reset' is missing:
Het advies is om niet de dagelijkse te gebruiken, maar de Total Increasing.
Prima, aangepast...

Bijna elke ochtend vertoond mijn Solar Total Increasing een piek van de totale opwek.
Dit komt doordat er een 0 value word geschreven rond het moment dat de omvormer aangaat. (maar ook niet altijd)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik de waarde via de Developer Tools aanpas naar 0, dan klopt het prima
Oct t/m Maart is klaar :X
[Afbeelding]

Nu wil ik echter voorkomen dat ik 1x in het kwartaal de waarden van de afgelopen 3 maanden oid moet gaan aanpassen.

Advies/suggesties die ik op Internet heb gevonden zijn het aanmaken van een nieuwe sensor, maar dan verlies ik mijn oude data.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
template:
  - sensor:
      - name: Solar XXXX
        state: "{{ states('sensor.solax_xxxx_source') }}"
        availability: "{{ states('sensor.solax_xxxx_source') | float > 0 }}"
        attributes:
          last_reset: "1970-01-01T00:00:00+00:00"

Ik heb ook nog geprobeerd de Daily sensor aan te passen, maar dat gaf niet het gewenste resultaat.
YAML:
1
2
3
4
5
  customize:
    sensor.solax_xxxx_today_s_energy:
      last_reset: '1970-01-01T00:00:00+00:00'
        state_class: measurement

Mijn eigen ideeën en Google search houden het een btje voor gezien...
Vraag is ook of het niet gewoon een bug is...
Een energy sensor moet gewoon geen state_class: measurement hebben. Dat was heel even het geval toen ze net begonnen met de long term statistics, maar al heel snel zijn toen state_class: total_increasing en state_class: total geintroduceerd.
last_reset is niet nodig bij total_increasing. Elke waarde lager dan de vorige wordt gezien als een reset.

Zoals ik ook al hierboven aangeef, gaat long term statistics puur op entity_id. Dus als je je de bronsensor voor je template sensor renamed naar iets anders, en daarna je template sensor de oude entity_id geeft van de bronsensor, gaat er geen data verloren, en tel je gewoon verder waar je gebleven was.

Overigens moet je nog wel even een default toevoegen aan het float filter bij je availability

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# uitgaande van een rename van je oude sensor door toevoeging van _source
# Ik heb ook een unique_id toegevoegd, een default aan je float filter en last_reset verwijderd
template:
  - sensor:
      - name: Solar XXXX
        unique_id: template_sensor_solar_xxxx
        state: "{{ states('sensor.solax_xxxx_source') }}"
        availability: "{{ states('sensor.solax_xxxx_source') | float(0) > 0 }}"

[ Voor 9% gewijzigd door TheFes op 13-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:55
Ik draai momenteel deconz maar wil overstappen op Z2M.
Nu heb ik de addon klaar staan, maar deze wil niet starten.

serial config:
YAML:
1
2
3
port: >-
  /dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2228384-if00
adapter: deconz

Maar ik mijn log toont:
[09:57:14] INFO: Preparing to start...
[09:57:14] INFO: Socat not enabled
[09:57:15] INFO: Starting Zigbee2MQTT...
Zigbee2MQTT:info 2022-10-13 09:57:17: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-10-13.09-57-17' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info 2022-10-13 09:57:17: Starting Zigbee2MQTT version 1.28.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info 2022-10-13 09:57:17: Starting zigbee-herdsman (0.14.62)
Error: ENODEV: no such device, write
De deconz integratie en addon staan nog wel in mijn huidige installatie, maar de addon is gestopt.
Idee is uiteraard om de boel pas echt te verwijderen als ik Z2M up en running heb.

Kan het zijn dat de stick hierdoor nog niet herkent wordt door Z2M? Of zie ik iets anders over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Ah, dit was me eigenlijk nooit opgevallen. Maar inderdaad, alleen een wijziging van de sensor triggert herevaluatie. Als je de helper aanpast moet dan eerst de sensor een state update krijgen om te triggeren. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Ah, dit was me eigenlijk nooit opgevallen. Maar inderdaad, alleen een wijziging van de sensor triggert herevaluatie. Als je de helper aanpast moet dan eerst de sensor een state update krijgen om te triggeren. Weer wat geleerd :)
Of je gebruikt 2 numeric state triggers :)

YAML:
1
2
3
4
5
6
    entity_id: input_number.lichtintensiteit_buiten_verlichting_inschakelen
    below: sensor.bh1750_illuminance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@-Casper Is dat echt alle info? Zou kunnen dat hij nog niet is vrijgegeven, zou even Deconz niet laten autostarten en een reboot doen.

Maar andere kant, klinkt eerder of hij hem echt niet vindt. Triple check in hardware of je hem exact onder die naam ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Dan pak ik wel een template :D Heb je nog de mogelijkheid voor >= en <= ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:17:
@TheFes Dan pak ik wel een template :D Heb je nog de mogelijkheid voor >= en <= ook :D
Zou ik ook doen hoor, was meer om aan te geven dat de mogelijkheid er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Homewrecker schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb een variabel tarief en de prijs per kWh staat ergens in een PDF op de website, dus niet erg handig.
Ik moet toch echt iedere maand de tarieven (piek, daltarief en gas) die mijn leverancier per email doorgeeft invoeren in HA.
Daarnaast kan ik deze tarieven gewoon inzien als ik inlog bij de energieleverancier.
Ik neem aan dat ook in België de tarieven per leverancier verschillen? Dus een standaard bedrag kom je niet mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Mja, ik was ook al aan het denken aan een alternatief. Beide in state trigger en de check in de conditie zou ook kunnen. Krijg je alleen zo idioot veel nutteloze traces van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:15:
@-Casper Is dat echt alle info? Zou kunnen dat hij nog niet is vrijgegeven, zou even Deconz niet laten autostarten en een reboot doen.

Maar andere kant, klinkt eerder of hij hem echt niet vindt. Triple check in hardware of je hem exact onder die naam ziet.
Dat is alle logging die ik zie in de addon.
Goede suggestie, uitgevoerd maar helaas zonder resultaat.
De waarde die ik heb ingegeven bij port is exact hetzelfde als wat er in de deconz addon staat geconfigureerd dus lijkt me dat dat moet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:21:
@TheFes Mja, ik was ook al aan het denken aan een alternatief. Beide in state trigger en de check in de conditie zou ook kunnen. Krijg je alleen zo idioot veel nutteloze traces van :+
Ik denk ook niet dat dat gewenst is. Als de sensor waarde eenmaal hoger is als de input_number wil je waarschijnlijk niet op elke state change van de sensor de input_select weer wijzigen, aangezien je mogelijk zelf al weer een andere selectie gedaan hebt die dan weer overruled wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@-Casper Als je eens in de configuration.yaml van Zigbee2MQTT kijkt, staat daar de port ook correct? Er is wel eens wat gedonder geweest tussen de configuration.yaml en de UI in sync te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@TheFes Zeker :) Maar eigenlijk wel weer eentje voor de WTH :) Gewoon ook evalueren op wijzigen van de above en below entity. Is denk ik meer in lijn met wat mensen verwachten. Ook al zal het gebruik nog wel wat beperkt zijn omdat de UI het ook nog steeds niet ondersteund...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:25:
@-Casper Als je eens in de configuration.yaml van Zigbee2MQTT kijkt, staat daar de port ook correct? Er is wel eens wat gedonder geweest tussen de configuration.yaml en de UI in sync te houden.
Je bedoelt dan denk ik /config/zigbee2mqtt/configuration.yaml?
Daar staat bijzonder weinig in 8)7
YAML:
1
homeassistant: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
-Casper schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Je bedoelt dan denk ik /config/zigbee2mqtt/configuration.yaml?
Daar staat bijzonder weinig in 8)7
YAML:
1
homeassistant: true
Volgens mij moet je daar wel een regel aan toevoegen als je een Conbee gebruikt (gebruik verder zelf geen Z2M, maar dit meen ik gelezen te hebben in andere posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

Volgens mij moet je daar wel een regel aan toevoegen als je een Conbee gebruikt (gebruik verder zelf geen Z2M, maar dit meen ik gelezen te hebben in andere posts)
Onder de config waar ik verwijs naar de usb heb ik ook de adapter config voor deconz meegegeven. Dus zou afgedekt moeten zijn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
@-Casper Dat is wel de "nieuwe" locatie ja. Ik zou die folder eens weggooien, reset to defaults in de UI en dan nog eens invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:32:
@-Casper Dat is wel de "nieuwe" locatie ja. Ik zou die folder eens weggooien, reset to defaults in de UI en dan nog eens invullen.
Dank, probleem lijkt opgelost te zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:39

Eraser127

Nijkerk

Ik gebruik al een tijd een Shelly Motion i.c.m. Shelly1 in het toilet. Nu merk ik dat in de ochtend het eerste gebruik van de Shelly Motion de Shelly1 niet reageert. In het log zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7-ivaBGBpcFH_w74c6nB1Wnavo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rgVjq7wqXOhc4msd0ZJh9rHA.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om het omcirkelde gedeelte, daarboven zie je dat ik handmatig via de HA Companion app de Shelly1 aanzet, hierna werkt alles verder weer normaal.

Komt dit bekend voor?

De devices verbinden via een Unify AP die bekabeld naar een POE switch gaat, in de Unify controller zie ik iig geen hickups in de netwerk connectie van beide devices.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@Eraser127 Zie twee keer niet beschikbaar, dat helpt niet. Laatste firmware op de Shelly? En via welke integratie lopen ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-09 08:02
Op 19 augustus de HomeWizard energy watermeter geïnstalleerd en heb ook een sensor voor de meterstand aangemaakt. Nu moest vanochtend de watermeter vervangen worden door het waterbedrijf dus ff gekeken naar het verschil. Watermeter gaf 1698,800 aan en de sensor 1698,791. Na een kleine 2 maanden vind ik dat een acceptabele afwijking.
Nieuwe watermeter geplaatst, maar het irritante is dat hier geen plek is om een schroefje in te draaien om dat plaatje vast te zetten waar het apparaat in moet. Sowieso ging het niet passen omdat de uitsparing waar het apparaat in moet niet goed op de watermeter wilde. Omgekeerd wel en met ductape maar het plaatje aan 3 kanten vast gezet. En hij staat weer vrolijk te meten.

Zijn er meerdere die een watermeter hebben waar geen schroefje in kan?

[ Voor 4% gewijzigd door DikkieDick op 13-10-2022 11:02 ]

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-09 21:02
Ik heb een bewegingssensor die iets heel vervelends doet: na 20 seconden op 'beweging gedetecteerd' te staan gaat hij altijd eerst terug naar 'geen beweging gedetecteerd'. Als er dan nog steeds beweging is schiet hij direct weer terug op 'beweging gedetecteerd'. Dat betekent dat je dus elke 20 seconden 2 triggers krijgt en dat wil ik niet.

Wat ik wil is dat de sensor meteen op beweging gedetecteerd schiet als hij me ziet, maar als hij geen beweging meer heeft gedetecteerd een paar seconden wacht voordat hij naar die status gaat.

Dus ik dacht: laat ik even spelen met templates, want dan zet ik er gewoon een template sensor in die precies doet wat ik wil. In de ontwikkellaarsconsole kwam ik, om te testen wat er zou gebeuren, op dit:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% if is_state('binary_sensor.bewegingssensor_kantoor_occupancy', 'on') %}
AAN {## True in template sensor ##}
{% elif utcnow() - timedelta(seconds = 5) < states.binary_sensor.bewegingssensor_kantoor_occupancy.last_changed %}
AAN (afkoelen) {## True in template sensor ##}
{% else %}
UIT {## False in template sensor ##}
{% endif %}

Als er continu beweging is werkt het prima. Je ziet dan AAN > AAN (afkoelen) > AAN > AAN (afkoelen) etc. gebeuren. Maar als er geen beweging meer is, blijft hij hangen op AAN (afkoelen), omdat er verder geen trigger meer is om de template te vernieuwen. De ontwikkellaarsconsole zal de template aan het begin van de volgende minuut alsnog bijwerken, maar dat is dan natuurlijk te laat.

Ik zit hier weleens vaker mee te vechten. Het lijkt miet mogelijk te zijn om een 'for: seconds: 5' te gebruiken in templates. Of mis ik iets?

(dit zou ik ook met een switch helper en een automation op kunnen lossen, maar ik wil het graag eens zo proberen als dat kan, zodat het in één ding zit ipv meerdere dingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
xFeverr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:04:
Ik heb een bewegingssensor die iets heel vervelends doet: na 20 seconden op 'beweging gedetecteerd' te staan gaat hij altijd eerst terug naar 'geen beweging gedetecteerd'. Als er dan nog steeds beweging is schiet hij direct weer terug op 'beweging gedetecteerd'. Dat betekent dat je dus elke 20 seconden 2 triggers krijgt en dat wil ik niet.

Wat ik wil is dat de sensor meteen op beweging gedetecteerd schiet als hij me ziet, maar als hij geen beweging meer heeft gedetecteerd een paar seconden wacht voordat hij naar die status gaat.

Dus ik dacht: laat ik even spelen met templates, want dan zet ik er gewoon een template sensor in die precies doet wat ik wil. In de ontwikkellaarsconsole kwam ik, om te testen wat er zou gebeuren, op dit:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% elif utcnow() - timedelta(seconds = 5) < states.binary_sensor.bewegingssensor_kantoor_occupancy.last_changed %}
{% else %}
{% endif %}

Als er continu beweging is werkt het prima. Je ziet dan AAN > AAN (afkoelen) > AAN > AAN (afkoelen) etc. gebeuren. Maar als er geen beweging meer is, blijft hij hangen op AAN (afkoelen), omdat er verder geen trigger meer is om de template te vernieuwen. De ontwikkellaarsconsole zal de template aan het begin van de volgende minuut alsnog bijwerken, maar dat is dan natuurlijk te laat.

Ik zit hier weleens vaker mee te vechten. Het lijkt miet mogelijk te zijn om een 'for: seconds: 5' te gebruiken in templates. Of mis ik iets?

(dit zou ik ook met een switch helper en een automation op kunnen lossen, maar ik wil het graag eens zo proberen als dat kan, zodat het in één ding zit ipv meerdere dingen)
Je kan dit toch prima oplossen in je automations? Als je daar triggert op motion_sensor : off, dan kan je daar prima een "for" tijd aanhangen. Als ie dat dus niet haalt blijft je lamp aan

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
DennusB schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

Je kan dit toch prima oplossen in je automations? Als je daar triggert op motion_sensor : off, dan kan je daar prima een "for" tijd aanhangen. Als ie dat dus niet haalt blijft je lamp aan
Maar de trigger voor 'beweging gedetecteerd' zal dan wel elke 20 seconden afvuren. Uiteindelijk wil ik dat het licht na een kwartier geen beweging pas uit gaat. En bij het begin van de beweging dat de verlichting op een bepaalde manier inschakelt. Zolang ik aanwezig ben moet de verlichting in de ruimte ook aanpasbaar zijn (feller, zachter, andere kleur, uit, aan, whatever) en daar op blijven, tot er dus 15 minuten geen beweging gedetecteerd wordt. Met die trigger elke 20 seconden wordt het licht steeds opnieuw ingesteld op de beginwaarde, dus dat is ongewenst.

Ik zie de vrouw al vechten met een lamp die ze echt uit wil :+ nou, dan kan ik het vergeten met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-09 11:39

Eraser127

Nijkerk

Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:01:
@Eraser127 Zie twee keer niet beschikbaar, dat helpt niet. Laatste firmware op de Shelly? En via welke integratie lopen ze?
@Septillion Ik heb de Shelly integratie en de Unify integratie, als ik op de Shelly klik in het log, zie ik de Unify integratie.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-09 21:35
xFeverr schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:04:

Django/Jinja:
1
2
3
4
5
6
7
{% else %}
{% endif %}

Bij een template binary_sensor kan je gebruik maken van delay_off: "00:00:05", zie ook de documentatie: https://www.home-assistan...s/template/#binary_sensor
Is dat wat je zoekt?
Je kunt met binary_sensors trouwens alleen maar 2 'states' hebben, 'On' en 'Off', dus je kunt geen 'On (afkoelen)' hebben, maar ik weet niet of dat een vereiste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Sicco92 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:13:
[...]

Bij een template binary_sensor kan je gebruik maken van delay_off: "00:00:05", zie ook de documentatie: https://www.home-assistan...s/template/#binary_sensor
Is dat wat je zoekt?
Ow ja! Dat ziet er veelbelovend uit. Ik denk dat dit degene is die ik moet hebben. Bedankt!

Edit: Werkt precies zoals ik wou!
Je kunt met binary_sensors trouwens alleen maar 2 'states' hebben, 'On' en 'Off', dus je kunt geen 'On (afkoelen)' hebben, maar ik weet niet of dat een vereiste is.
Klopt, dit was voor de zichtbaarheid in de ontwikkellaarsconsole. Had er achter gezet welke waarde het in de template sensor zelf zou zijn: True of False (of On/Off)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:18

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@xFeverr Wauw, ik doe juist moeite om de bewegingmelder meer te laten werken als je hebt :+ Geeft je naar mijn idee wat meer opties.

En om dan over je probleem heen te komen zou je gewoon kunnen checken of het licht al aan is als de trigger komt en dan niets doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

En Andreas Spiess heeft ook een video gemaakt over een 24Ghz aanwezigheidsdetector.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
Septillion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:35:
@xFeverr Wauw, ik doe juist moeite om de bewegingmelder meer te laten werken als je hebt :+ Geeft je naar mijn idee wat meer opties.

En om dan over je probleem heen te komen zou je gewoon kunnen checken of het licht al aan is als de trigger komt en dan niets doen.
Ruilen :+ ?

Ik zat er aan te denken om die voorwaarde er ook in te zetten, maar als je zelf beslist om het licht uit te zetten, (omdat je vind dat het licht genoeg is of omdat je moeilijk wil doen) dan moet dat ook gewoon kunnen.

Het gaat allemaal om de WAF hoog houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@pentode Ah, maakt hij eindelijk weer echt filmpjes. Vond zijn filmpjes altijd leuk en interessant. Maar was even afgehaakt omdat hij zo veel herhalingen aan het posten was :/

Of dus checken of hij handmatig uitgezet was. Maar dat zit wel weer wat lastiger in HA zoals ik dus deze week achter ben gekomen.

[ Voor 27% gewijzigd door Septillion op 13-10-2022 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@xFeverr Mja, dat is wel waar. Zelf gebruik ik altijd timers, heb ik ook nog feedback over hoe lang het nog gaande is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Alvast bedankt voor de verschillende reacties:
Draai je nginx als addon of op een aparte host / IP?
Hoe staat je nginx ingesteld?
Nginx staat idd als add-on, de eigen instelling is dus zeer minimaal.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
domain: ***.duckdns.org
hsts: max-age=31536000; includeSubDomains
certfile: fullchain.pem
keyfile: privkey.pem
cloudflare: false
customize:
  active: false
  default: nginx_proxy_default*.conf
  servers: nginx_proxy/*.conf

Ik kan enkel toevoegen dat de "open" luisterende poort 443 is.
Hoe staat je portforwarding ingesteld?
  • Telenet-router "E" (de telenet bridge modus is eigenlijk een mac passtrough ipv 'echte' bridging), de vroegere portfwds zijn gedisabled (maar ik kan ze niet verwijderen).
  • Bij de eigen router heb ik de port 80 forward verwijderd en verder wordt 443 naar HA-ipadres:443 doorgestuurd en 8123 naar HA-ipadres:8123.
Je zou het ook via VPN kunnen doen: https://www.home-assistant.io/integrations/tailscale/
Tip: gebruik cloudflared en je bent van al het gedoe af:
Voorlopig zou ik liefst in het HA universum willen blijven, maar ik hou deze opties in het achterhoofd :)
Als je hem op http://<extern ip>:8123 kunt bereiken is je port forwarding op je modem niet goed of veeeel te ruim.
Port 80 gedeactiveerd tnx! (dacht dat die initieel wel nodig was voor installatie van de betrokken addons, maar wellicht is dat mijn eigen nachtelijke kronkel)

Gezien de unsafe manier (port 80) wel werk(te - daarnet afgeknepen), moet het dus wel liggen aan de combi ssl - nginx - duckdns - vermoed ik.
  • Door https://****.duckdns.org:443 resulteert in een "400 bad request melding" (geen standaard Firefox error page, maar onduidelijk "van wie" dan wel - nginx heeft meestal eigen template), MET ssl certificaat
  • Door https://****.duckdns.org:8123 resulteert in de ssl fout - SSL_ERROR_RX_RECORD_TOO_LONG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@moozzuzz Je hoeft maar één poort open te zetten. Of 8123 of 443, waar je wilt (en matched met de config). Standaard van NGINX is volgens mij 443.

Heb je in HA wel SSL wel uitgezet en trusted_proxies toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Ik kom er maar niet uit, ik draai HA o.a. om m'n warmtepomp aan te sturen via de bekende Heishamon.

Wat ik wil automatiseren is het opwarmen van warm water. Elke dag checked 'ie even of de warmtepomp aan staat (dus ben niet op vakantie) en of watertemperatuur onder x graden is, zo ja, switch togglen en opwarmen maar. Prima zo ver.

Wat ik echter nog zou willen toevoegen is een check hoe lang geleden de temperatuur boven 64'C is gekomen, en als dat langer dan x dagen is, dan moet een andere switch getoggled worden. Dit ivm legionella run. Maar wat kan ik nu gebruiken hiervoor, een treshold helper reset weer als de waarde weer onder de 64'C komt en ik zie geen andere opties die niet letterlijk x aantal dagen gaan wachten op het moment van controleren.

Ik heb dus iets nodig wat aangeeft hoe lang geleden een bepaalde waarde is gehaald óf iets wat altijd aan blijft na bereiken van 64'C en dan zelf weer uit kan zetten als ik de legionella run aftrap (of eigenlijk daarna pas).

Punt is dat ik graag de legionella run combineer met het normaal opwarmen van water. Echter is er geen vaste frequentie van het laatste, soms doe ik 1 dag met het warme water, soms 4.

Iemand een idee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
Aikon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:58:
Ik kom er maar niet uit, ik draai HA o.a. om m'n warmtepomp aan te sturen via de bekende Heishamon.

Wat ik wil automatiseren is het opwarmen van warm water. Elke dag checked 'ie even of de warmtepomp aan staat (dus ben niet op vakantie) en of watertemperatuur onder x graden is, zo ja, switch togglen en opwarmen maar. Prima zo ver.

Wat ik echter nog zou willen toevoegen is een check hoe lang geleden de temperatuur boven 64'C is gekomen, en als dat langer dan x dagen is, dan moet een andere switch getoggled worden. Dit ivm legionella run. Maar wat kan ik nu gebruiken hiervoor, een treshold helper reset weer als de waarde weer onder de 64'C komt en ik zie geen andere opties die niet letterlijk x aantal dagen gaan wachten op het moment van controleren.

Ik heb dus iets nodig wat aangeeft hoe lang geleden een bepaalde waarde is gehaald óf iets wat altijd aan blijft na bereiken van 64'C en dan zelf weer uit kan zetten als ik de legionella run aftrap (of eigenlijk daarna pas).

Punt is dat ik graag de legionella run combineer met het normaal opwarmen van water. Echter is er geen vaste frequentie van het laatste, soms doe ik 1 dag met het warme water, soms 4.

Heb je geen sensor die de temperatuur toont? Dan kan je gewoon een automation triggeren op below 64 degrees for x days

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
-Casper schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

Heb je geen sensor die de temperatuur toont? Dan kan je gewoon een automation triggeren op below 64 degrees for x days
Ik trigger de automation dagelijks op een vaste tijd, pas later in de automation komt de if/then van die 64'C.Onder Triggers heb je idd For wat je kunt invullen, maar bij Conditions niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:19

Mavamaarten

Omdat het kan!

Volgens mij kan je een template sensor maken, die op true/false springt als die onder/boven de 64 graden gaat. Dan kan je een automation trigger maken op basis van de state van die sensor, met een "for" van x dagen.

EDIT: Hm, ik zie dat er nog iets interessanter bestaat, je kan hiervoor een Threshold helper maken: https://www.home-assistant.io/integrations/threshold/ dat kan tegenwoordig zelfs via de UI.

[ Voor 21% gewijzigd door Mavamaarten op 13-10-2022 14:14 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
Aikon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:58:

Het makkelijkst is een kleine automation die de huidige datum en tijd wegschrijft naar een input_datetime als die 64 graden bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Optie van @TheFes lijkt me het veiligste. Als het over dagen gaat is er namelijk wel een kans op restart en dus unavailable of unknown states. Dan zou ik niet op de for willen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:10
Ik ben sinds gisteren de trotse eigenaar van een Enphase Envoy met 16 zonnepanelen maar bij het koppelen in HA loop ik tegen onderstaande error aan. Heeft iemand ervaring met onderstaande error? Envoy is bekabeld aangesloten in hetzelfde VLAN als mijn HA.

Dit lijkt op onderstaand issue:
https://github.com/home-assistant/core/issues/61524

Ik heb een Envoy-s met firmware D7.0.88

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
Logger: homeassistant.components.enphase_envoy.config_flow
Source: components/enphase_envoy/config_flow.py:42
Integration: Enphase Envoy (documentation, issues)
First occurred: 4:11:21 PM (1 occurrences)
Last logged: 4:11:21 PM

Unexpected exception
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/enphase_envoy/config_flow.py", line 150, in async_step_user
    envoy_reader = await validate_input(self.hass, user_input)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/enphase_envoy/config_flow.py", line 42, in validate_input
    await envoy_reader.getData()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/envoy_reader/envoy_reader.py", line 136, in getData
    await self.detect_model()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/envoy_reader/envoy_reader.py", line 166, in detect_model
    await self.get_serial_number()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/envoy_reader/envoy_reader.py", line 218, in get_serial_number
    full_serial = await self.get_full_serial_number()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/envoy_reader/envoy_reader.py", line 228, in get_full_serial_number
    response = await self._async_fetch_with_retry(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/envoy_reader/envoy_reader.py", line 128, in _async_fetch_with_retry
    return await client.get(url, timeout=30, **kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1751, in get
    return await self.request(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1527, in request
    return await self.send(request, auth=auth, follow_redirects=follow_redirects)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1614, in send
    response = await self._send_handling_auth(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1642, in _send_handling_auth
    response = await self._send_handling_redirects(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1679, in _send_handling_redirects
    response = await self._send_single_request(request)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_client.py", line 1716, in _send_single_request
    response = await transport.handle_async_request(request)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpx/_transports/default.py", line 353, in handle_async_request
    resp = await self._pool.handle_async_request(req)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/_async/connection_pool.py", line 253, in handle_async_request
    raise exc
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/_async/connection_pool.py", line 237, in handle_async_request
    response = await connection.handle_async_request(request)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/_async/connection.py", line 86, in handle_async_request
    raise exc
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/_async/connection.py", line 63, in handle_async_request
    stream = await self._connect(request)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/_async/connection.py", line 150, in _connect
    stream = await stream.start_tls(**kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/backends/asyncio.py", line 76, in start_tls
    raise exc
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/httpcore/backends/asyncio.py", line 67, in start_tls
    ssl_stream = await anyio.streams.tls.TLSStream.wrap(
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/anyio/streams/tls.py", line 122, in wrap
    await wrapper._call_sslobject_method(ssl_object.do_handshake)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/anyio/streams/tls.py", line 130, in _call_sslobject_method
    result = func(*args)
  File "/usr/local/lib/python3.10/ssl.py", line 975, in do_handshake
    self._sslobj.do_handshake()
ssl.SSLCertVerificationError: [SSL: CERTIFICATE_VERIFY_FAILED] certificate verify failed: self signed certificate (_ssl.c:997)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
TheFes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:09:
[...]

Het makkelijkst is een kleine automation die de huidige datum en tijd wegschrijft naar een input_datetime als die 64 graden bereikt wordt.
Dat klinkt goed, die kende ik nog niet, en hoe verder? Ik zie wel een condition die before of after die waarde iets doet, maar niet x dagen daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Hij is helaas al uitverkocht zie ik op hun site...
Ik heb momenteel de Hue Motion sensors in iedere kamer hangen maar ze komen nogal tekort in een aantal opzichten.
Echte presense detection is er natuurlijk niet, als ik daarop trigger en je zit lekker op de bank dan gaat het licht vaak onbedoeld uit bijvoorbeeld.

Begrijp ik het goed dat deze sensor ipv infrarood met radiogolven of iets werkt? Dus die ziet je dan wel zitten op de bank waardoor het licht ook aanblijft als je een tijdje rustig zit?

Zit hier ook een lichtsterkte meter in?
Nu meet mijn Hue sensor hoeveel licht er in de kamer is en zet het licht aan bij beweging en weer uit als er teveel licht is (overdag).
Het licht uitzetten doe ik nu nog handmatig.

Andere vraag, is zoiets ook met een batterij beschikbaar? Zoals ik het nu zie moet je een USB voeding hiervoor gebruiken dus dat wordt lastig in een hoek van de kamer aan het plafond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:45
Aikon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Dat klinkt goed, die kende ik nog niet, en hoe verder? Ik zie wel een condition die before of after die waarde iets doet, maar niet x dagen daarna.
Wat ik persoonlijk zou doen is niet in de datetime helper zetten wanneer die de laatste keer boven de 65° was, maar er in zetten wanneer die de volgende keer moet verwarmen. De datetime vul je dan dus al met "nu + x dagen". Vervolgens kun je de time trigger gebruiken waarbij de at kan verwijzen naar een datetime helper en dan ben je er dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 21:00
Ik krijg wat errors in mijn logs die ik niet zelf krijg verwijderd, want snap ze gewoon niet.

Ik begin bij de eerste, heeft met mijn gasmeting te maken die ik niet te zien krijg in energy, hoewel ik wel mijn elektra te zien krijg. Ik vermoed dat het hier in zit;
ValueError: could not convert string to float: 'unknown'

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Error while processing template: Template("{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}")
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1677, in forgiving_float_filter
    return float(value)

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 419, in async_render
    render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1904, in _render_with_context
    return template.render(**kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
    raise rewrite_traceback_stack(source=source)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1680, in forgiving_float_filter
    raise_no_default("float", value)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1393, in raise_no_default
    raise ValueError(
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}' but no default was specified

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 535, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(variables, strict=strict, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 421, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}' but no default was specified

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
maartend schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:03:
Ik krijg wat errors in mijn logs die ik niet zelf krijg verwijderd, want snap ze gewoon niet.

Ik begin bij de eerste, heeft met mijn gasmeting te maken die ik niet te zien krijg in energy, hoewel ik wel mijn elektra te zien krijg. Ik vermoed dat het hier in zit;

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Error while processing template: Template("{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}")
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1677, in forgiving_float_filter
    return float(value)

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 419, in async_render
    render_result = _render_with_context(self.template, compiled, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1904, in _render_with_context
    return template.render(**kwargs)
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 1301, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.10/site-packages/jinja2/environment.py", line 936, in handle_exception
    raise rewrite_traceback_stack(source=source)
  File "<template>", line 1, in top-level template code
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1680, in forgiving_float_filter
    raise_no_default("float", value)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1393, in raise_no_default
    raise ValueError(
ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}' but no default was specified

The above exception was the direct cause of the following exception:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 535, in async_render_to_info
    render_info._result = self.async_render(variables, strict=strict, **kwargs)
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 421, in async_render
    raise TemplateError(err) from err
homeassistant.exceptions.TemplateError: ValueError: Template error: float got invalid input 'unknown' when rendering template '{{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}' but no default was specified
Je gebruikt ergens dit template {{ states('sensor.gas_verbruik_3') | float}}

Echter, de state van sensor.gas_verbruik_3 was unknown en dat kan niet omgezet worden naar een nummer, vandaar de error.
Is er misschien inmiddels een sensor.gas_verbruik_4?

Je moet in ieder geval defaults in je templates gebruiken, of gebruik maken van availability templates (dat laatste raad ik aan). Verder moet je kijken waarom je sensor.gas_verbruik_3 niet (meer) werkt.
Als hier inderdaad weer een nieuwe voor is gekomen, helpt mogelijk het toevoegen van een unique_id in je code.

Pagina: 1 ... 204 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.