Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 4 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 245 Laatste
Acties:
  • 1.371.707 views

• dongilles
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-03 20:20
TheFes schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:08:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
description: ''
trigger:
 - event_type: zha_event
   platform: event
    event data:
        device_ieee: 84:2e:14:ff:fe:f8:13:14
        unique_id: 84:2e:14:ff:fe:f8:13:14:1:0x0500
        device_id: ed0cb17349e3bc9c7483281477b7d727
        endpoint_id: 1
        cluster_id: 1280
        command: single
        args: []
         value: 1

Ik heb de twee onderste keys even naar boven geplaatst, dan zie je duidelijker dat deze één spatie te weinig hebben.
Verder heeft alle data onder event_data: 4 spaties, waar twee spaties genoeg is (maar op zich werkt dat ook, het is alleen niet volgens de standaard)

Zoals @Koepert al aan geeft is Studio Code Server erg handig, in dit geval had die zelf al errors gegeven voor de indentation
Bedankt voor alle hulp maar krijg hem niet aan de praat.
Ik ben bang dat ZHA helaas niet toereikend is voor deze deurbel.
Kijken of ik toch niet moet overstappen naar zigbee2mqtt

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-11 09:26
Yalopa schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:59:
Ik kijk even rond waar ik mijn HA op ga draaien. Momenteel draait alles op een container op mn Mac, maar dat is tijdelijk. Ik twijfel een beetje tussen een Synology waar ik weer een container op ga draaien, of iets Rasbery PI achtigs.

Eigenlijk zou ik liefst van all niets in huis halen van hardware en alles gewoon in de cloud draaien, maar, dan moet ik aan de slag met netwerken, waardoor ik netwerk hardware om een VPN op te zetten tussen mijn thuisnetwerk en pakweg Azure, het punt van geen hardware in huis te halen is dan ook wel weg natuurlijk :p BTW: ik heb geen interesse in Amazon, Google of Siri Integratie

Permanent op mn mac is op korte termijn nog wel te doen, maar hij is oud en zal binnenkort vervangen worden door een laptop..

Waarop draaien jullie een HA?
Ik draai op een NUC, maar thin cliënt of synology kan ook (maar zou de laatste niet alleen voor HA kopen). Ik heb in het begin op een pi 3 en pi4 gedraaid. Dan moet je wel op een ssd draaien.

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:32
Naar aanleiding van mijn gepruts met influxdb heb ik nu een vraag over Aqara temperatuur sensors en hoe ze hun data ontsluiten in Home Assistant. De Aqara temperatuur sensor kan temperatuur, luchtvochtigheid en luchtdruk meten. Je verwacht dan ook 3 sensors en dat zie je ook hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bNleAZDwbBntoVytPuDKSwy-QWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3DewsRZ8e2DRx0D4GtBNj2aT.png?f=user_large

Echter, elke sensor lijkt alle attributes te hebben. Dat lijkt me dan weer niet nodig / extra ruimte in nemen. Zie bijv. netatmo sensors die dat niet hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OYT1-z8rxNoTyUym31_gM80ld8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XOLHjUHpkpoQ8kz7vtcGznBK.png?f=fotoalbum_large

Dit leek me iets dat je in Zigbee2MQTT bijv. zou kunnen oplossen, maar ik zie daar geen toepasselijke device specific settings.

[ Voor 34% gewijzigd door banaliteit op 24-07-2022 10:22 ]

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:52

Dogooder

dus...

Ik wil graag een actie, licht knipper, starten op het moment dat de douche/bad bijvoorbeeld 100L water heeft verbruikt.

Het probleem is dat op het moment dat de douche aan gaat het verbruik niet op 0 begint. Het startpunt is relatief. Ik heb een soort van variable nodig die ik zet de eerste keer dat de douche aangaat waartegen ik dan kan vergelijken.

Moet ik met 2 automations werken? 1 die detecteerd of er flow is en controleert of de vorige waarde van de flow 0 is. Dat is de eerste keer. En dan de waarde opslaan ergens?, die ik kan gebruiken in een volgende automation?

Ik heb een sensor op de watermeter welke dagelijks verbruik en L/min rapporteert.

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:31
JeroenH schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:14:
[...]

Mijn meter eens even beter bekeken, en ik heb een type 403W40286. Als ik daar naar google vind ik echter niets.... Heeft Ennatuurlijk me nou gewoon afgescheept met een inferieur model? Grrrrrr.
Wees blij dat je een warmtelink er op hebt hangen, warmte stad krijg je wel 3 cijfers op het schermpje maar warmtestad weigerde een warmtelink of ander P1-able apparaat er aan te hangen.
Dogooder schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:43:
Ik wil graag een actie, licht knipper, starten op het moment dat de douche/bad bijvoorbeeld 100L water heeft verbruikt.

Het probleem is dat op het moment dat de douche aan gaat het verbruik niet op 0 begint. Het startpunt is relatief. Ik heb een soort van variable nodig die ik zet de eerste keer dat de douche aangaat waartegen ik dan kan vergelijken.

Moet ik met 2 automations werken? 1 die detecteerd of er flow is en controleert of de vorige waarde van de flow 0 is. Dat is de eerste keer. En dan de waarde opslaan ergens?, die ik kan gebruiken in een volgende automation?

Ik heb een sensor op de watermeter welke dagelijks verbruik en L/min rapporteert.
Je kunt de huidige waarde opslaan in een input_number, en dan triggeren als je waarde 100 hoger is als de waarde in de input_number.
Dat kan in één automation, maar twee is makkelijker

Home Assistant configuratie

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:45

robertwebbe

Robert Webbe

Kan iemand mij vertellen wat de "Disable UniFi Network wired bug logic" in de UniFi integratie preies doet? Ik kan er niets over vinden.

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:50
TheFes schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:35:
[...]

In de storage folder. Maar waar het opgeslagen wordt lijkt me niet zo interessant, je moet er voor zorgen dat de integratie werkt :)
Dank je wel, zover was ik ook al. Heb je een idee hoe?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:39

breinonline

Are you afraid to be known?

robertwebbe schreef op zondag 24 juli 2022 @ 13:19:
Kan iemand mij vertellen wat de "Disable UniFi Network wired bug logic" in de UniFi integratie preies doet? Ik kan er niets over vinden.
Ik denk dat het hier mee te maken heeft: https://github.com/home-assistant/core/issues/30029 ?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Beekforel
  • Laatst online: 20:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het valt mij op dat de presence detectie icm de Companion App (op Android) minder betrouwbaar is geworden.

Was vanmorgen van huis en m'n vrouw was vrijwel direct not_home. Ik echter niet, terwijl ik op de kaart wél op andere locatie was was ik onder mijn userobject gewoon nog thuis?

Soms is het ook wel andersom. En soms werkt het wel gewoon snel en betrouwbaar voor beide. Wisselvallig.

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 24-07-2022 15:51 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:49

Vos

AFCA

Beekforel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:50:
Het valt mij op dat de presence detectie icm de Companion App (op Android) minder betrouwbaar is geworden.

Was vanmorgen van huis en m'n vrouw was vrijwel direct not_home. Ik echter niet, terwijl ik op de kaart wél op andere locatie was was ik onder mijn userobject gewoon nog thuis?

Soms is het ook wel andersom. En soms werkt het wel gewoon snel en betrouwbaar voor beide. Wisselvallig.
Naar mijn weten update ie eens per 15 minuten? Bij mij is het iig niet betrouwbaar.

Ik zoek nog naar een geschikte presence oplossing, vooral als je thuis komt moet ie snel werken vind ik.

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:30
Dit leek me iets dat je in Zigbee2MQTT bijv. zou kunnen oplossen, maar ik zie daar geen toepasselijke device specific settings.
Mocht je bepaalde attributes van een device niet gebruiken dan kun je deze wel weglaten in z2m. Dit kun je doen door
code:
1
filtered_attributes
te specificeren bij je device in de z2m config.

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-10 16:11
silvanverschuur schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:04:
[...]

Mocht je bepaalde attributes van een device niet gebruiken dan kun je deze wel weglaten in z2m. Dit kun je doen door
code:
1
filtered_attributes
te specificeren bij je device in de z2m config.
Ik lees even mee, want ik wil ook van die attributes af die al een state van een entity zijn. Volgens mij kan dat met
code:
1
legacy_entity_attributes
, zie https://www.zigbee2mqtt.i...ml#advanced-configuration

Edit: Ja, hiermee ^ zijn alle attributes weg :)

[ Voor 4% gewijzigd door golles op 24-07-2022 17:31 ]

• silvanverschuur
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:30
golles schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:26:
[...]

Ik lees even mee, want ik wil ook van die attributes af die al een state van een entity zijn. Volgens mij kan dat met
code:
1
legacy_entity_attributes
, zie https://www.zigbee2mqtt.i...ml#advanced-configuration

Edit: Ja, hiermee ^ zijn alle attributes weg :)
Maar krijg je hier dan allemaal aparte entities voor terug? Ik heb bijvoorbeeld een xiaomi rookmelder met battery/temperature/smoke/link_quality/etc attributes. Worden dit dan allemaal aparte (nieuwe) entities?

• Beekforel
  • Laatst online: 20:35

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vos schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Naar mijn weten update ie eens per 15 minuten? Bij mij is het iig niet betrouwbaar.

Ik zoek nog naar een geschikte presence oplossing, vooral als je thuis komt moet ie snel werken vind ik.
Op Android volgens de documentatie binnen 3 minuten. Dat was ook altijd m'n ervaring tot ergens begin juni.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Weet iemand een manier om het verbruik in liters te meten van een waterleiding? Idealiter iets waarbij je niet iets tussen 2 stukken waterleiding moet installeren, maar eerder iets waarbij je iets op de waterleiding moet klikken o.i.d.

Ik wil het graag gebruiken om het verbruik van de regendouche te meten, maar er zitten al mooi geperste leidingen in, dus dan is het een beetje jammer om die pers verbindingen weer te onderbreken.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
Tanuki schreef op zondag 24 juli 2022 @ 20:57:
Weet iemand een manier om het verbruik in liters te meten van een waterleiding? Idealiter iets waarbij je niet iets tussen 2 stukken waterleiding moet installeren, maar eerder iets waarbij je iets op de waterleiding moet klikken o.i.d.
Ik zou niet weten hoe dat zou kunnen werken. Voor elektriciteit heb je CT clamps (google maar) die je om een stroomleiding kunt doen, maar dat werkt omdat elektriciteit een effect buitenen de leiding heeft (elektromagnetisme). Voorzover ik weet heeft drinkwater dat niet.

Denk dat je toch al gauw bij zoiets uitkomt, en dus de leiding zult moeten onderbreken....
torretje2012 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:17:
Wees blij dat je een warmtelink er op hebt hangen, warmte stad krijg je wel 3 cijfers op het schermpje maar warmtestad weigerde een warmtelink of ander P1-able apparaat er aan te hangen.
Nou daar zeg je wat. Nog geen twee jaar geleden is onze warmtewisselaar incl warmtemeter vervangen. Als ze die nu weer gaan vervangen vanwege een cijfertje achter de komma is nou niet echt super duurzaam te noemen...

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2022 21:14 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Vos

Vos

AFCA

Wij gebruiken in de woonkamer een Berker 85422100 Universele Tastdimmer om twee groepen 'domme' lampen aan te sturen.

Is deze schakelaar slim te maken?

Of moet ik het vervangen door zoiets? https://www.robbshop.nl/ecodim-dubbele-dimmer-zigbee-2x100w

• skank
  • Laatst online: 20:31
Beekforel schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:50:

Gebruik 2 dingen?
Voor thuis kun je eventueel presence detection op je wifi doen (ik doe dit met unifi), en voor buitenhuis met de app?

• skank
  • Laatst online: 20:31
Vos schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:39:
[...]

Zie hier net boven

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-11 16:26
Yalopa schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 21:59:
Ik kijk even rond waar ik mijn HA op ga draaien. Momenteel draait alles op een container op mn Mac, maar dat is tijdelijk. Ik twijfel een beetje tussen een Synology waar ik weer een container op ga draaien, of iets Rasbery PI achtigs.

Eigenlijk zou ik liefst van all niets in huis halen van hardware en alles gewoon in de cloud draaien, maar, dan moet ik aan de slag met netwerken, waardoor ik netwerk hardware om een VPN op te zetten tussen mijn thuisnetwerk en pakweg Azure, het punt van geen hardware in huis te halen is dan ook wel weg natuurlijk :p BTW: ik heb geen interesse in Amazon, Google of Siri Integratie

Permanent op mn mac is op korte termijn nog wel te doen, maar hij is oud en zal binnenkort vervangen worden door een laptop..

Waarop draaien jullie een HA?
Ik heb een HP T630 draaien en bij mijn ouders draait HA op een HP t530.
Draait beide als een zonnetje, en lekker energiezuinig

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Rouwette
  • Laatst online: 01:44

Rouwette

Rouwette.com

Ik draai het op een intel i3 nuc6i3syk

Draait goed, heb alleen problemen met zha door een stroomstoring… maja

https://www.rouwette.com/

• JeroenH
Raspberry Pi 4, op HA OS. Lekker klein, lekker zuinig. Krijg het alleen nog niet geïnstalleerd op een SSD (ipv een SD), maar het zou kunnen dat de SSD gaar is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Ruudstertje
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-11 19:33
Thin Client, de HP t620. Waarom een thin client? Omdat deze 5 euro koste op de rommelmarkt. Wel geheugen uitgebreid naar 32gb en de M2 SSD vervangen voor eentje van 120gb. Dat geheugen en de SSD van een vriend
overgenomen voor een vriendenprijsje.

Gebruik de Thin Client ook nog voor andere software dan alleen voor HA.

[ Voor 46% gewijzigd door Ruudstertje op 25-07-2022 03:03 ]

• Vos

Vos

AFCA

Ik heb geen unify apparatuur.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 07:28
Exsi home server

Als vm
Specs
I9 9900
64gb geheugen
Totaal 3 tb opslag

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een simpele Pi4 met SSD, draait al een jaar meer dan prima.

Wellicht als ik ooit met camera's ga werken, dat ik dan moet upgraden. Maar dat zie ik dan wel weer :D

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
vonkkie schreef op maandag 25 juli 2022 @ 06:30:
Exsi home server

Als vm
Specs
I9 9900
64gb geheugen
Totaal 3 tb opslag
Zo, wat log jij allemaal dat je 3TB, 64GB en een I9 nodig hebt voor Home Assistant? ...

@Yalopa
Ik gebruik "maar" een Asus Chromebox met een Intel Celeron 3215U, 8GB geheugen en 128GB SSD. Stroomverbruik? volgens mij haalde ik met hoge belasting wel eens 18 watt, maar gemiddeld zit ie op 6 watt ongeveer. Lekker groen :)

Volgens mij was het deze:
pricewatch: Asus Chromebox 2 G072U

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:55
Het leuke aan die hardware vergelijkingen vind ik dat iedereen zijn eigen doel er mee heeft en "zuinig" niet perse zuinig is. Met een bepaald Fujitsu / Kontron moederbord met een Pentium CPU is een IDLE verbruik van 4W mogelijk (en een i3 verbruikt niks/niet veel meer). Dat doet niet onder voor een RPi. En je hebt daarvoor uiteraard meteen een SSD nodig, terwijl een RPi met SSD natuurlijk weer wat meer stroom vereist. En een Pentium geeft indien gewenst natuurlijk veel meer power.

Overigens heb ik zelf dus ook zo'n moederbord, met een i3-9100, 16GB RAM en bruto ruim 30TB opslag. Maarja, ik noem het dan ook een thuisserver en geen HA host. Draait dus een stuk meer op, inclusief backups van de PCs etc.

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-11 07:28
@Vorkie

Is veel meer als ha
Gebruik de home server om meerdere vm te draaien

Bv

1 voor unifi controler
1 voor pihole
1 voor HA
1 voor mijn Video managment server
Dit is de voornaamste reden van de i9

En ik experimenteer nog wel een met diverse andere types qua VMS door mijn werk
Dus dan is geheugen en processor power belangrijk

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

JeroenH schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:14:
[...]

Raspberry Pi 4, op HA OS. Lekker klein, lekker zuinig. Krijg het alleen nog niet geïnstalleerd op een SSD (ipv een SD), maar het zou kunnen dat de SSD gaar is.
Mogelijk dat je je eeprom moet updaten

https://rouwette.com/ssd-boot/

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-11 15:02
Ruudstertje schreef op maandag 25 juli 2022 @ 03:00:
[...]

Thin Client, de HP t620. Waarom een thin client? Omdat deze 5 euro koste op de rommelmarkt. Wel geheugen uitgebreid naar 32gb en de M2 SSD vervangen voor eentje van 120gb. Dat geheugen en de SSD van een vriend
overgenomen voor een vriendenprijsje.

Gebruik de Thin Client ook nog voor andere software dan alleen voor HA.
Wat trekt zo'n tc uit de muur qua watt? Ik heb nu nog een "oude" probook met en i7 draaien waarvan het keyboard defect is. Wel handig dat er een gratis UPS ingebouwd zit zo :p .

Maar op jaarbasis kan het toch wel al snel wat euro verschil maken die t620 zou 5w idle doen ongeveer dat is best goed te doen als je er ook je pi-hole bijv naast kan draaien.

• JeroenH
Nee dat is het niet, het apparaat bootte al tijden vanaf een USB SSD, maar ik krijg HA OS er niet op. Als ik er wat nachtelijke uren en frustatie en lelijke woorden in steek dan krijg ik dat vast voor elkaar ;)

• golles
silvanverschuur schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Maar krijg je hier dan allemaal aparte entities voor terug? Ik heb bijvoorbeeld een xiaomi rookmelder met battery/temperature/smoke/link_quality/etc attributes. Worden dit dan allemaal aparte (nieuwe) entities?
Ja, inderdaad.

Wel goed om hierna je automations te checken, ik moet nu 1 blueprint aanpassen :)

Verwijderd

Ik zal vast iets heel simpels over het hoofd zien, maar het lukt mij niet om de Zigbee2MQTT add-on zichtbaar te krijgen na het toevoegen van de repo...
Volgens de logs gaat het goed, maar bij de add-ons zie ik ze niet terug:
code:
1
2
22-07-25 11:31:27 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Cloning add-on https://github.com/zigbee2mqtt/hassio-zigbee2mqtt repository
22-07-25 11:31:29 INFO (MainThread) [supervisor.store] Loading add-ons from store: 68 all - 2 new - 0 remove

Wie kan me helpen?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Verwijderd cache dingetje van je browser?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Okay, ik ga me wel weer even schamen in een hoekje...

Thanks! :D

Ik ben de info van https://github.com/zigbee...zigbee2mqtt#installation= aan het volgen om Zigbee2MQTT nu aan de gang te krijgen, en kom de volgende error tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[13:31:50] INFO: Handing over control to Zigbee2MQTT Core ...
> zigbee2mqtt@1.26.0 start
> node index.js
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-07-25.13-31-53' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Starting zigbee-herdsman (0.14.40)
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: undefined

Via https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html heb ik:
code:
1
2
3
[core-ssh ~]$ ls -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jul 25 13:29 usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConbeeII_DE2442176-if00 -> ../../ttyACM0

Dus dat lijk volgens mij wel goed.

Daarna krijg ik:
code:
1
2
[core-ssh ~]$ test -w /dev/ttyACM0 && echo success | | echo failure
succes

Dus dat lijkt ook goed.

Heeft iemand hiervoor de gouden tip?

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2022 13:47 ]

• Luther
  • Laatst online: 10-11 16:43
Na een klein jaartje gebruik te hebben gemaakt van Home Assistant OS wil ik toch weer terug naar de Sueprvised versie. Ik loop te vaak tegen beperkingen van het OS aan, zoals geen eigen Dockers kunnen draaien, geen toegang hebben tot andere (interne) schijven, etc.

Wat ik vooral wil weten, kan ik over zonder mijn verbinding te verliezen met mijn Zigbee apparaten? Kan ik deze op een bepaalde manier backuppen?
Volgens mij moet ik verder redelijk soepel over kunnen vanaf een bestaande backup.

Heeft iemand ervaring met deze migratie?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-11 11:07
Luther schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:26:
Na een klein jaartje gebruik te hebben gemaakt van Home Assistant OS wil ik toch weer terug naar de Sueprvised versie. Ik loop te vaak tegen beperkingen van het OS aan, zoals geen eigen Dockers kunnen draaien, geen toegang hebben tot andere (interne) schijven, etc.

Wat ik vooral wil weten, kan ik over zonder mijn verbinding te verliezen met mijn Zigbee apparaten? Kan ik deze op een bepaalde manier backuppen?
Volgens mij moet ik verder redelijk soepel over kunnen vanaf een bestaande backup.

Heeft iemand ervaring met deze migratie?
Ik weet niet wat van hardware je hebt, maar als je op iets zwaarders draait dan een raspberry pi kan je nog proxmox overwegen (VM voor home assistant en waar je een LXC naast kan draaien voor overige docker containers). Voor je vraag concreet is het handig om even te vermelden welke Zigbee integratie je gebruikt (ZHA, Zigbee2MQTT, Deconz)

• Luther
  • Laatst online: 10-11 16:43
-Casper schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:36:
[...]

Ik weet niet wat van hardware je hebt, maar als je op iets zwaarders draait dan een raspberry pi kan je nog proxmox overwegen (VM voor home assistant en waar je een LXC naast kan draaien voor overige docker containers). Voor je vraag concreet is het handig om even te vermelden welke Zigbee integratie je gebruikt (ZHA, Zigbee2MQTT, Deconz)
Dit is mijn systeem, dus krachtig genoeg om meer mee te kunnen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3674-B€ 130,50€ 130,50
1BehuizingenJonsbo C2 Zwart€ 75,49€ 75,49
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 21,80€ 21,80
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,82€ 12,82
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 34,99€ 34,99
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 399,60

Ik heb een Conbee stick in combinatie met ZHA.

[ Voor 3% gewijzigd door Luther op 25-07-2022 16:40 ]

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-11 15:43

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Intel NUC, Celeron CPU, 8 GB RAM, 128 GB SSD, Conbee II, Aeotec Z-Wave stick
Proxmox met HA als VM (supervised)
MariaDB draait op een andere (Windows) server.

[ Voor 27% gewijzigd door CAP-Team op 25-07-2022 16:44 ]

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:07

Illusion

(the art of)

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:44:
Okay, ik ga me wel weer even schamen in een hoekje...

Thanks! :D

Ik ben de info van https://github.com/zigbee...zigbee2mqtt#installation= aan het volgen om Zigbee2MQTT nu aan de gang te krijgen, en kom de volgende error tegen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[13:31:50] INFO: Handing over control to Zigbee2MQTT Core ...
> node index.js
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-07-25.13-31-53' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-25 13:31:53: Starting zigbee-herdsman (0.14.40)
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 13:32:04: undefined

Via https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html heb ik:
code:
1
2
3
[core-ssh ~]$ ls -l /dev/serial/by-id
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 13 Jul 25 13:29 usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConbeeII_DE2442176-if00 -> ../../ttyACM0

Dus dat lijk volgens mij wel goed.

Daarna krijg ik:
code:
1
2
[core-ssh ~]$ test -w /dev/ttyACM0 && echo success | | echo failure
succes

Dus dat lijkt ook goed.

Heeft iemand hiervoor de gouden tip?
Heb je die ttyACM0 ook in de config gezet? Of staat daar stiekem nog ergens ttyUSB0?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Verwijderd

Die staat ook zo in de config. Ondertussen is de error wel iets anders geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 17:40:32: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:102:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:123:29)
    at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27)
    at Controller.start (/app/lib/controller.ts:101:27)
    at start (/app/index.js:109:5)

Ik pruts nog even verder...

• DynaSpan
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 10:59
Vraagje: is er een manier om een aantal lampen via een Shelly/boolean input te overriden?

Ik heb in de keuken een Shelly zitten in de schakelaar voor de plafondspots. Nu staan deze standaard gedimt op een warme kleur, en zodra de schakelaar omgezet wordt gaan deze naar een fellere wittere stand. Zodra de schakelaar uitgezet wordt moeten ze weer naar de op dat moment actieve scene.

Ik heb dit voor nu kunnen oplossen d.m.v. de state bij de button on event op te slaan, en deze state te herstellen als de knop wordt uitgezet. Dit werkt prima maar ik loop tegen een aantal problemen aan:

1. Als de scene in de tussentijd gewijzigd wordt veranderen de keukenspots ook mee. Zolang de knop aan staat moeten de keukenspots fel wit blijven.
2. Ik zou nu graag met mijn NVIDIA Shield de lampen in de woonkamer en keuken willen dimmen zodra deze iets aan het afspelen is. Echter zal ik hier ook tegen het probleem aanlopen met de fysieke knop.

Is er een manier in HA om iets van override o.i.d. in te stellen, die actief blijft zolang er (in dit geval) een knop op aan staat? En dat deze wel alle wijzigingen op de achtergrond meeneemt zodra de knop weer uit gaat?

Ik zou de spots uit mijn scenes kunnen halen en voor elke scene een scriptje kunnen maken die de status van de keukenspots checkt, maar dat zou toch beter moeten kunnen?

Edit: en is er een manier om te checken welke scene actief is voor een lamp?
Onder het het motto van sharing is caring

Mocht je automations hebben die afhangen van weather entities, is het natuurlijk erg vervelend als die entity niet werkt. Je kunt natuurlijk een tweede weather entity integreren, maar dan moet je al je triggers/conditions dubbel gaan uitvoeren.

Om dat te voorkomen heb ik vandaag wat tijd gestoken in een template weather entity.

Uiteraard heb je daarvoor meerdere weather integraties nodig, ik gebruik nu buienradar (alleen daily forecasts), met.no (zowel daily als hourly), tomorrow.io (daily en hourly) pirateweather (HACS) ( zowel daily en hourly) en accueweather (alleen huidige data, geen forecast).

Ik heb vervolgens een template entity gemaakt die in een attribute een lijst maakt van alle weather entities die beschikbaar zijn, en daarbij de combined weather entities er uit filters. De weather entities moeten daily of hourly in de entity_id hebben om de juiste selectie te kunnen maken.

Op basis van die lijst heb ik vervolgens twee template weather entities gemaakt, voor de numerieke waardes (temperatuur, luchtdruk, regen) neemt hij gemiddeldes, en voor de huidige weerconditie neemt hij de waarde die het vaakst voorkomt in de verschillende entities.

Hier is de code (als een package);
https://github.com/TheFes...ges/combined_weather.yaml

Update:
Daily weather template is gefixt, en er komt geen floodload aan error messages in de log meer over template errors.
Verdere changes:
  • datetimes in de forecast items zijn in local time (is wat duidelijker)
  • bij elke forecast wordt aangeven van welke weather entities gebruik gemaakt wordt
  • in de attribution van de weather enttiy zelf wordt ook aangegeven welke entities gebruikt worden
  • geen naming convention foor de entity_ids meer nodig, de template sensor kijkt nu naar de tijd tussen de forecasts om te bepalen of het daily of hourly is

[ Voor 20% gewijzigd door TheFes op 26-07-2022 21:26 ]

• golles
TheFes schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:23:

Mocht je automations hebben die afhangen van weather entities, is het natuurlijk erg vervelend als die entity niet werkt. Je kunt natuurlijk een tweede weather entity integreren, maar dan moet je al je triggers/conditions dubbel gaan uitvoeren.

Om dat te voorkomen heb ik vandaag wat tijd gestoken in een template weather entity.

Uiteraard heb je daarvoor meerdere weather integraties nodig, ik gebruik nu buienradar (alleen daily forecasts), met.no (zowel daily als hourly), tomorrow.io (daily en hourly) pirateweather (HACS) ( zowel daily en hourly) en accueweather (alleen huidige data, geen forecast).

Ik heb vervolgens een template entity gemaakt die in een attribute een lijst maakt van alle weather entities die beschikbaar zijn, en daarbij de combined weather entities er uit filters. De weather entities moeten daily of hourly in de entity_id hebben om de juiste selectie te kunnen maken.

Op basis van die lijst heb ik vervolgens twee template weather entities gemaakt, voor de numerieke waardes (temperatuur, luchtdruk, regen) neemt hij gemiddeldes, en voor de huidige weerconditie neemt hij de waarde die het vaakst voorkomt in de verschillende entities.

Je zou je eerste sensor (Weather entities) nog kunnen optimaliseren:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
template:
  - sensor:
      - unique_id: 06bc9cf3-c40c-4dc0-b1c3-304989133ac2
        name: Weather entities
        state: >
          {{ state_attr('sensor.weather_entities', 'entities') | default([], true) | count }}
        attributes:
          entities: >
            {{
              states.weather
                | rejectattr('state', 'in', [ 'unavailable', 'unknown'])
                | map(attribute='entity_id')
                | reject('search', 'combined')
                | list
            }}

*Check wel even de naam; sensor.weather_entities (volgens mij kun je tegenwoordig ook nog iets met this doen)

Daanaast mis je nog een weather integratie https://github.com/golles/ha-knmi 8)

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-11 20:51
Ik zit mijzelf ook eens te verdiepen in Home Assistant, en heb in portainer een docker container aangemaakt, alleen kom ik tot de ontdekking dat je dan alleen de core functies hebt en bijvoorbeeld geen HASC en niet gemakkelijk add-ons kan installeren...
Aangezien ik nog niet bekend ben met portainer, en ik de opslaglocatie van de home assistant container niet kan vinden, zit ik te denken om via de RPI imager home assistant OS te installeren. Is het daarna mogelijk en op dezelfde pi daarnaast nog meerdere containers aan te maken, zoals een pi-hole server? Indien ja, kan ik dan nog steeds gebruik maken van portainer of niet?

[ Voor 21% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 25-07-2022 22:44 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:53
@BladeSlayer1000 Grappige is dat HACS nu juist net geen beperking is, addons wel.

Als je HA OS op een Pi draait is Portainer juist een addon die je kunt draaien om meet dockers te draaien (als ze niet al als Addon beschikbaar zijn).

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-11 20:51
Septillion schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:52:
@BladeSlayer1000 Grappige is dat HACS nu juist net geen beperking is, addons wel.

Als je HA OS op een Pi draait is Portainer juist een addon die je kunt draaien om meet dockers te draaien (als ze niet al als Addon beschikbaar zijn).
Bedankt voor de reactie.
Als ik het goed begrijp; Ik had wel gezien dat er een Portainer addon bestaat voor home assistant, alleen is die discontinued. Kan ik dan via SSH gewoon portainer installeren zoals ik op mijn oude installatie heb gedaan, en dan daarop de pihole configureren?

• htca
Luther schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:40:
[...]

Dit is mijn systeem, dus krachtig genoeg om meer mee te kunnen:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenFujitsu D3674-B€ 130,50€ 130,50
1BehuizingenJonsbo C2 Zwart€ 75,49€ 75,49
1Computer accessoiresSeasonic SSA-0601HE-12€ 21,80€ 21,80
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 12,82€ 12,82
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16€ 34,99€ 34,99
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 79,90€ 79,90
Totaal€ 399,60

Ik heb een Conbee stick in combinatie met ZHA.
Ik zou op dit systeem proxmox draaien en ha in een vm draaien met hassos, er zijn meerdere tutorials hoe je dat moet doen. Ik denk dat je een backup kunt maken en vervolgens weer kunt restoren. Maar ik heb er geen ervaring met dat proces. (Wel met backup en restore met proxmox, werkt prima)

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-11 23:11
htca schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:59:
[...]

Ik zou op dit systeem proxmox draaien en ha in een vm draaien met hassos, er zijn meerdere tutorials hoe je dat moet doen. Ik denk dat je een backup kunt maken en vervolgens weer kunt restoren. Maar ik heb er geen ervaring met dat proces. (Wel met backup en restore met proxmox, werkt prima)
Ik ben wel fan van deze lijst met scripts voor proxmox

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:45
Ik heb ha achter nginx reverse proxy zitten, nu heb ik een aantal security headers toegevoegd;
De volgende heb ik werkend
add_header X-Frame-Options "SAMEORIGIN";
add_header X-Content-Type-Options nosniff;
add_header X-XSS-Protection "1; mode=block";
add_header Referrer-Policy "strict-origin";

Als laatste wil ik nog een CSP policy toevoegen welke ik niet werkend krijg, wat ik gevonden heb zou de regel er als volgt uit moeten zien maar ik krijg hem niet werkend:
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;
Iemand deze wel werkend gekregen?

• banaliteit
  • Laatst online: 22:32

Hmm, de daily variant is nog bugged, omdat niet alle sensoren dezelfde utc timestamp hanteren. Bij hourly werkt het wel goed.
Top! Dit wil ik ook graag gebruiken. Bedankt voor het delen

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:04

jurroen

Security en privacy geek

TheMystery schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 00:14:
Ik heb ha achter nginx reverse proxy zitten, nu heb ik een aantal security headers toegevoegd;
De volgende heb ik werkend

Als laatste wil ik nog een CSP policy toevoegen welke ik niet werkend krijg, wat ik gevonden heb zou de regel er als volgt uit moeten zien maar ik krijg hem niet werkend:
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;
Iemand deze wel werkend gekregen?
Je dient sowieso YOUR_DOMAIN te vervangen door het (sub)domein waarvoor je nginx gebruikt. Heb je dat gedaan? Want verder zou die CSP policy moeten werken met HA.

Trouwens, als je het fancy wilt doen, er zijn er een paar meer:

code:
1
2
3
add_header X-Robots-Tag "none" always;
add_header X-Download-Options "noopen" always;
add_header X-Permitted-Cross-Domain-Policies "none" always;

En als je HTTPS gebruikt, doe je er ook goed aan om HSTS toe te voegen. Dit dien je overigens wel op de HTTPS server te doen, via de officiele specificatie.

EDIT: Bij mij werkt de CSP header, als ik YOUR_DOMAIN verander naar het subdomein waarop HA draait.
EDIT2: Mocht je de icoontjes (onder Integrations) van de default bron laden, wil je waarschijnlijk deze CSP header:

code:
1
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;

[ Voor 14% gewijzigd door jurroen op 26-07-2022 08:35 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-11 20:58
golles schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:13:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
          entities: >
            {{
              states.weather
                | rejectattr('state', 'in', [ 'unavailable', 'unknown'])
                | map(attribute='entity_id')
                | reject('search', 'combined')
                | list
            }}
Wat doet dit nou precies?

Sometimes you need to plan for coincidence

• TheMystery
jurroen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:13:
[...]

Je dient sowieso YOUR_DOMAIN te vervangen door het (sub)domein waarvoor je nginx gebruikt. Heb je dat gedaan? Want verder zou die CSP policy moeten werken met HA.

Trouwens, als je het fancy wilt doen, er zijn er een paar meer:

code:
1
2
3

En als je HTTPS gebruikt, doe je er ook goed aan om HSTS toe te voegen. Dit dien je overigens wel op de HTTPS server te doen, via de officiele specificatie.

EDIT: Bij mij werkt de CSP header, als ik YOUR_DOMAIN verander naar het subdomein waarop HA draait.
EDIT2: Mocht je de icoontjes (onder Integrations) van de default bron laden, wil je waarschijnlijk deze CSP header:

code:
1
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;
Bedankt, de extra regels ook toegevoegd.
ik had mijn eigen domein vervangen alleen als ik een refresh deed van de pagina werkte het niet meer,
vandaag jou regel toegevoegd en domein vervangen en nu werkt het wel na een refresh.
ik heb nu bijna alles werken op de map van openstreetmap na, ik heb nu de volgende regel:
code:
1
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline' https://unpkg.com; style-src 'self' 'unsafe-inline'; frame-src 'self'; frame-ancestors 'self'; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io https://www.buienradar.nl https://user-images.githubusercontent.com https://raw.githubusercontent.com https://img.shields.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;

ik heb voor de map https://www.openstreetmap.org all toegevoegd aan script-src, image-src, frame-src en aan frame-ancestors maar zonder succes.
Jij nog een idee?

Mijn volledige config om de security wat beter te maken bovenop de standaard ha nginx addon is als volgt (standaard staat HSTS al aan in de addon):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
ssl_protocols TLSv1.2 TLSv1.3;
ssl_ciphers TLS13-CHACHA20-POLY1305-SHA256:TLS13-AES-256-GCM-SHA384:TLS13-AES-128-GCM-SHA256:ECDHE-ECDSA-AES256-GCM-SHA384:ECDHE-ECDSA-CHACHA20-POLY1305:ECDHE-ECDSA-AES128-GCM-SHA256:ECDHE-RSA-AES256-GCM-SHA384:ECDHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:ECDHE-RSA-AES128-GCM-SHA256;
ssl_prefer_server_ciphers on;
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline' https://unpkg.com https://www.openstreetmap.org; style-src 'self' 'unsafe-inline'; frame-src 'self' https://www.openstreetmap.org; frame-ancestors 'self' https://www.openstreetmap.org; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io https://www.buienradar.nl https://user-images.githubusercontent.com https://raw.githubusercontent.com https://img.shields.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

TheMystery schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:02:
[...]
Bedankt, de extra regels ook toegevoegd.
ik had mijn eigen domein vervangen alleen als ik een refresh deed van de pagina werkte het niet meer,
vandaag jou regel toegevoegd en domein vervangen en nu werkt het wel na een refresh.
Cool dat het werkt!
ik heb voor de map https://www.openstreetmap.org all toegevoegd aan script-src, image-src, frame-src en aan frame-ancestors maar zonder succes.
Jij nog een idee?
De console in de browser is je vriend :) Die zou aan moeten geven hoe de CSP deze functionaliteit breekt. Omdat ik zelf geen OSM gebruik, kun je daar de output eens van delen?
Mijn volledige config om de security wat beter te maken bovenop de standaard ha nginx addon is als volgt (standaard staat HSTS al aan in de addon):
Ik gebruik zelf HAOS niet; daarom weet ik ook niet wat de defaults zijn en met welke opties het gecompiled is.

Je zou dit eens kunnen proberen (in de HTTP context, dus niet in een server block):

code:
1
ssl_conf_command Options PrioritizeChaCha;

Als deze optie ondersteund wordt - wat zeer de vraag is - stelt het in dat het de voorkeur geeft aan ChaCha voor clients die geen AES-NI ondersteunen. Dat zijn er maar heel weinig, overigens. En dit is meer een performance dingetje dan dat het iets toevoegt qua security.

Mijn TLS config voor nginx:

code:
1
2
3
4
5
6
7
ssl_ciphers "ECDHE-ECDSA-CHACHA20-POLY1305:ECDHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:DHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:AES-256-GCM-SHA384:EECDH+AESGCM:EDH+AESGCM";
ssl_ecdh_curve secp384r1;
ssl_session_timeout  5m;
ssl_session_cache    shared:SSL:1m;
ssl_session_tickets off;

Ik heb voor mijzelf nog OCSP stapling op de todo staan - en daarna pielen met 'Must Staple' - maar dat is niet heel hard nodig - meer een nice to have.

Hmmbob schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Wat doet dit nou precies?
Een lijst maken met alle weather entities die available zijn, en daaruit de template weather entities weghalen (dit is het lijstje wat vervolgens gebruikt wordt voor de template weather entities)

Het zou ook een group kunnen zijn, maar zo blijft ie vanzelf op to date.
De state van de sensor is eigenlijk maar omdat een sensor een state moet hebben, het gaat me om dit lijstje.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Zijn er hier meer mensen die een Sonoff NSPanel in combinatie met de Lovelace UI gebruiken? Ik heb het up en running, maar zoek wat inspiratie voor de inrichting :)

• TheMystery
jurroen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Cool dat het werkt!

[...]

De console in de browser is je vriend :) Die zou aan moeten geven hoe de CSP deze functionaliteit breekt. Omdat ik zelf geen OSM gebruik, kun je daar de output eens van delen?

[...]

Ik gebruik zelf HAOS niet; daarom weet ik ook niet wat de defaults zijn en met welke opties het gecompiled is.

Je zou dit eens kunnen proberen (in de HTTP context, dus niet in een server block):

code:
1
ssl_conf_command Options PrioritizeChaCha;

Als deze optie ondersteund wordt - wat zeer de vraag is - stelt het in dat het de voorkeur geeft aan ChaCha voor clients die geen AES-NI ondersteunen. Dat zijn er maar heel weinig, overigens. En dit is meer een performance dingetje dan dat het iets toevoegt qua security.

Mijn TLS config voor nginx:

code:
1
2
3
4
5
6
7
ssl_ciphers "ECDHE-ECDSA-CHACHA20-POLY1305:ECDHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:DHE-RSA-CHACHA20-POLY1305:AES-256-GCM-SHA384:EECDH+AESGCM:EDH+AESGCM";
ssl_ecdh_curve secp384r1;
ssl_session_timeout  5m;
ssl_session_cache    shared:SSL:1m;
ssl_session_tickets off;

Ik heb voor mijzelf nog OCSP stapling op de todo staan - en daarna pielen met 'Must Staple' - maar dat is niet heel hard nodig - meer een nice to have.
Ja ik was al aan het zoeken in de devtools maar nog niet in de concole, nu iig de url voor openstreetmap gevonden: https://*.basemaps.cartocdn.com. Alleen nog de simple thermostat kaart werkend zien te krijgen.

krijg deze error maar vind er niet veel op:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Uncaught EvalError: Refused to evaluate a string as JavaScript because 'unsafe-eval' is not an allowed source of script in the following Content Security Policy directive: "script-src 'self' 'unsafe-inline' https://unpkg.com".

at new Function (<anonymous>)
    at simple-thermostat.js?hacstag=158654878250:292:4835
    at simple-thermostat.js?hacstag=158654878250:292:13814
    at simple-thermostat.js?hacstag=158654878250:292:13818
(anonymous) @ simple-thermostat.js?hacstag=158654878250:292

wat betreft de ssl settings als ik op ssllabs een test doe komt hier al een A+ uit zal met jou settings nog eens testen.

[ .. ]

Update:
Daily weather template is gefixt, en er komt geen floodload aan error messages in de log meer over template errors.
Verdere changes:
  • State template van de template sensor versimpeld en icon toegevoegd (bedankt @golles)
  • bij elke forecast wordt aangeven van welke weather entities gebruik gemaakt wordt
  • in de attribution van de weather enttiy zelf wordt ook aangegeven welke entities gebruikt worden
  • geen naming convention foor de entity_ids meer nodig, de template sensor kijkt nu naar de tijd tussen de forecasts om te bepalen of het daily of hourly is

[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 26-07-2022 21:26 ]

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-11 22:07

Update:
Verdere changes:
Nice, ik was toevallig net op zoek naar een manier om dit te kunnen gaan doen!

Het valt me nu wel meteen op dat de "max" hier niet goed gaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
condition_template: >
      {{
        expand(state_attr('sensor.weather_entities', 'entities'))
          | map(attribute='state')
          | list
          | max
      }}

geeft met deze input: ['partlycloudy', 'cloudy', 'cloudy', 'cloudy', 'cloudy']
de output 'partlycloudy'. Lijkt er meer op dat het op het aantal letters gefilterd wordt oid?
tijntjethf schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Nice, ik was toevallig net op zoek naar een manier om dit te kunnen gaan doen!

Het valt me nu wel meteen op dat de "max" hier niet goed gaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
condition_template: >
      {{
        expand(state_attr('sensor.weather_entities', 'entities'))
          | map(attribute='state')
          | list
          | max
      }}

geeft met deze input: ['partlycloudy', 'cloudy', 'cloudy', 'cloudy', 'cloudy']
de output 'partlycloudy'. Lijkt er meer op dat het op het aantal letters gefilterd wordt oid?
Hmm, dat lijkt er inderdaad wel op. Ga ik even naar kijken, die moet ik even anders aanpakken.

@tijntjethf fixed in de nieuwe versie die nu online staat.

[ Voor 4% gewijzigd door TheFes op 26-07-2022 12:01 ]

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-11 15:56

Ik wil het graag gebruiken om het verbruik van de regendouche te meten, maar er zitten al mooi geperste leidingen in, dus dan is het een beetje jammer om die pers verbindingen weer te onderbreken.
Debiet over een waterleiding meten kan eventueel wel zonder verbreking, voor industriële doeleinden worden hier vaak ultrasone flowmeters (clamp-on) voor gebruikt. Volgens mij bestaan die er ook wel voor de wat kleinere leidingdiameters (DN15 bijv.) maar zijn alsnog vrij duur (>200 euro).

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
GeorgeRDG schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Debiet over een waterleiding meten kan eventueel wel zonder verbreking, voor industriële doeleinden worden hier vaak ultrasone flowmeters (clamp-on) voor gebruikt. Volgens mij bestaan die er ook wel voor de wat kleinere leidingdiameters (DN15 bijv.) maar zijn alsnog vrij duur (>200 euro).
Ik had inderdaad intussen de ultrasone meters gevonden. Dat vind ik inderdaad wel echt te duur voor wat het oplevert. Uitgangspunt was ook een beetje: nu is er een mooie pers verbinding die hartstikke stabiel is, dat onderbreken enkel om het verbruik te kunnen meten is jammer. Maar 200+ euro betalen om dat te kunnen doen, is een optie, maar is ook te duur.

Dus ik laat het nog even voor wat het is. :) Nog genoeg andere dingen die wel acceptabel te doen zijn qua kosten en meer opleveren. :)

Wel cool, overigens, die ultrasone metingen. Heb daar eens een filmpje van zitten kijken.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:37
@Tanuki als je weet hoeveel liter er per minuut uit je douche komt (meten met emmer) kan je het nog wel ongeveer uitrekenen. Temperatuur sensor op je leiding en als deze x graden warmer wordt start je de timer tot de leiding weer x afkoelt. Die tijd x aantal liter per minuten je hebt een indicatie.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• oltk
jvanderkroon schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:52:
@Tanuki als je weet hoeveel liter er per minuut uit je douche komt (meten met emmer) kan je het nog wel ongeveer uitrekenen. Temperatuur sensor op je leiding en als deze x graden warmer wordt start je de timer tot de leiding weer x afkoelt. Die tijd x aantal liter per minuten je hebt een indicatie.
Ik zat ook in die richting te denken. Het probleem hierbij is dat het afkoelen zomaar > 20 minuten kan duren, en dan heb je in theorie (maar niet echt) heel veel water gebruikt. Bovendien is het lastig om de volgende doucher (spitsuur in de ochtend) hiermee "te pakken"

Mogelijk is er een combinatie mogelijk met een waterflowsensor op de watermeter (daar zijn diverse voorbeelden van voorbij gekomen in dit forum). Zodra de temp omhoog gaat wordt de flow gemeten als delta van de flow ervoor (stel, je besproeit tegelijk te tuin, dan trek je die er meteen vanaf). Zodra de flow met eenzelfde hoeveelheid afneemt houdt de douchebeurt weer op.

Daar moet iets slims voor te bedenken zijn :)

• golles
Mooi gedaan!
TheFes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:57:
[...]
[...]
Je kunt hier wel UTC gebruiken, alleen moet je dan zorgen dat de datetime de timezone erbij heeft. Dan past HA het automatisch aan, aan de tijdzone van de user.

Ik heb het zo in python gedaan (NL -> UTC):
https://github.com/golles...knmi/weather.py#L141-L144
en
https://github.com/golles...ents/knmi/weather.py#L162

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
...
- datetime: '2022-07-25T22:00:00+00:00'
  condition: partlycloudy
  templow: 12
  temperature: 19
  precipitation_probability: 4
  wind_bearing: 315
  wind_speed: 19
  sun_chance: 32
...

• htca

dat is nog niet eenvoudig denk ik. Wat je zou kunnen doen is een temp sensor op je warmwater leiding zetten. Dan detecteer je in ieder geval of de warme kraan loopt. Vanaf het moment dat de leiding een delta heeft van 1 graad ten opzichte van het gemiddeld van het uur ervoor of de ambient temp (lees nog een sensor ophangen) reset je een teller die je vervolgens ophoogt met de pulsecounter op de water meter (proximity sensor). Maar doordat er wat vertraging op de temperatuurmeting zit (lees, de temperatuur is niet meteen een graad hoger) heb je wel wat vervuiling (hoeveel liter zou je dan proefondervindelijk uit moeten zoeken).

Ik gebruik hetzelfde principe;
- temperatuur van de leiding meer dan 5 graden dan de ambient temperatuur in de ruimte en de waterflow is groter dan 0; warme kraan loopt
- loopt de kraan langer dan 4 minuten, dan begint de google home te roepen dat iemand al te lang onder de douche staat
(stomme pubers luisteren wel naar google maar niet naar hun vader.... 8) )

Maar daarmee heb je nog niet de hoeveelheid water gevonden (nog los dat je natuurlijk ook elders water verbruik in je huis kan hebben)

[ Voor 6% gewijzigd door htca op 26-07-2022 13:41 ]

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
oltk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:09:
[...]
Ik zat ook in die richting te denken. Het probleem hierbij is dat het afkoelen zomaar > 20 minuten kan duren, en dan heb je in theorie (maar niet echt) heel veel water gebruikt. Bovendien is het lastig om de volgende doucher (spitsuur in de ochtend) hiermee "te pakken"

Mogelijk is er een combinatie mogelijk met een waterflowsensor op de watermeter (daar zijn diverse voorbeelden van voorbij gekomen in dit forum). Zodra de temp omhoog gaat wordt de flow gemeten als delta van de flow ervoor (stel, je besproeit tegelijk te tuin, dan trek je die er meteen vanaf). Zodra de flow met eenzelfde hoeveelheid afneemt houdt de douchebeurt weer op.

Daar moet iets slims voor te bedenken zijn :)
Of een temperatuursensor op/in je afvoer :)

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

golles schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:38:
Je kunt hier wel UTC gebruiken, alleen moet je dan zorgen dat de datetime de timezone erbij heeft. Dan past HA het automatisch aan, aan de tijdzone van de user.

en

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
...
...
Is dat ISO8601 format?
Dan kan je normaalgezien ook gewoon `Z` gebruiken ipv `+00:00` :)
De `Z` staat voor UTC ('Zulu').

code:
1
2022-07-25T22:00:00Z

edit:
Never mind, ik zie net dat die yaml wsl zo uit Python komt rollen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 26-07-2022 14:18 ]

• oltk
ahbart schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:47:
[...]

Of een temperatuursensor op/in je afvoer :)
Ik denk het niet, want ook daar zit een vertraging op de temp ;)
Wat me wel doet denken: de aanvoerleiding is geen optie. Maar een flowsensor op de afvoerleiding?

• ahbart

Update:
Verdere changes:
Dit zier er veelbelovend uit. Hoe integreer ik dat? Volgens mij zou ik hele code van combined_weather.yaml in kunnen plakken in configuration.yaml. Maar dat zou toch mooier moeten kunnen? met een !include
Ik weet alleen niet hoe ik dat doe. Want als ik:
template: !include_dir_list templates
gebruik dan gaat dat mis vanwege de: weather:
En volgens mij zou ik die template: en weather: er dan uit moeten halen. Iemand tips of een link naar een goede uitleg?

• golles
Slonzo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:16:
[...]

Is dat ISO8601 format?
Dan kan je normaalgezien ook gewoon `Z` gebruiken ipv `+00:00` :)
De `Z` staat voor UTC ('Zulu').

code:
1
2022-07-25T22:00:00Z

edit:
Never mind, ik zie net dat die yaml wsl zo uit Python komt rollen :)
Inderdaad ISO8601.
Dit is inderdaad in python, daar gebruik ik liever ingebouwde functies dan zelf aanpassingen doen, (de api is in Nederlandse tijd en ik wou het in UTC hebben).

Het was meer een hint voor @TheFes, als hij UTC wil gebruiken, dat niet zo moeilijk hoeft te zijn en dat HA er in de frontend wel voor zorgt dat het goed komt.
golles schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:38:
Mooi gedaan!

[...]

en

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
...
...
De meest weather entities zetten de datetime in utc in de forecast, zie bijvoorbeeld een forecast van tomorrow.io
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - datetime: '2022-07-26T12:00:00+00:00'
    condition: cloudy
    precipitation_probability: 0
    wind_bearing: 341
    temperature: 19.3
    wind_speed: 13.07
    precipitation: 0

Ik zet die dus om naar local time, zodat je meteen ziet dat dit de voorspelling van 14u is, en niet naar de timezone moet gaan kijken en zelf een conversie moet doen. Tijdzones zijn vaak verwarrend, en dit haalt wat verwarring weg.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  - datetime: '2022-07-26T14:00:00+02:00'
    condition: rainy
    condition_all:
      - rainy
      - cloudy
    temperature: 19.7
    wind_speed: 13.1
    precipitation: 0.1
    entities:
      - weather.pirateweather_hourly
      - weather.tomorrow_io_hourly

Het gaat me dus niet om de frontend, maar juist om de data in het attribute.
Ik zie hier regelmatig mensen mee in de knoop raken als ze met templates en tijd gaan werken.

[ Voor 15% gewijzigd door TheFes op 26-07-2022 14:56 ]

ahbart schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Dit zier er veelbelovend uit. Hoe integreer ik dat? Volgens mij zou ik hele code van combined_weather.yaml in kunnen plakken in configuration.yaml. Maar dat zou toch mooier moeten kunnen? met een !include
Ik weet alleen niet hoe ik dat doe. Want als ik:
template: !include_dir_list templates
gebruik dan gaat dat mis vanwege de: weather:
En volgens mij zou ik die template: en weather: er dan uit moeten halen. Iemand tips of een link naar een goede uitleg?
Je kunt het als package includen, zo heb ik het namelijk ook :)
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

In configuration.yaml
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

Dan in je config folder (waar ook configuration.yaml staat) een folder packages aanmaken, en daar de combined_weather.yaml in zetten.

[ Voor 14% gewijzigd door TheFes op 26-07-2022 14:59 ]

Oeps, was de templow vergeten toe te voegen bij de daily forecasts, die zit er nu ook in.
En speciaal voor @golles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1lOP9gymbi0SYFiix77tA_pGwY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jh4Cj1Ytdj1D7IWdohXsDg3h.png?f=fotoalbum_large

• ahbart
TheFes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:57:
[...]

Je kunt het als package includen, zo heb ik het namelijk ook :)
https://www.home-assistant.io/docs/configuration/packages/

In configuration.yaml
YAML:
1
2
homeassistant:
  packages: !include_dir_named packages

Dan in je config folder (waar ook configuration.yaml staat) een folder packages aanmaken, en daar de combined_weather.yaml in zetten.
Yes, bedankt! Zo is het gelukt. Ik ga er mee verder.
ahbart schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Yes, bedankt! Zo is het gelukt. Ik ga er mee verder.
Wel even de laatste versie pakken dan, anders mis je de templow in de daily forecasts.

• ahbart
TheFes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:20:
[...]
Wel even de laatste versie pakken dan, anders mis je de templow in de daily forecasts.
Laatste versie van Github gepakt

• golles
TheFes schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:53:
[...]

De meest weather entities zetten de datetime in utc in de forecast, zie bijvoorbeeld een forecast van tomorrow.io
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
  - datetime: '2022-07-26T12:00:00+00:00'
    condition: cloudy
    temperature: 19.3
    wind_speed: 13.07
    precipitation: 0

Ik zet die dus om naar local time, zodat je meteen ziet dat dit de voorspelling van 14u is, en niet naar de timezone moet gaan kijken en zelf een conversie moet doen. Tijdzones zijn vaak verwarrend, en dit haalt wat verwarring weg.
Oke, en dan vooral voor de leesbaarheid van de ruwe waarde? Want de weather card doet het namelijk automatisch (dat is wat ik bedoelde).
golles schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:06:
[...]

Oke, en dan vooral voor de leesbaarheid van de ruwe waarde? Want de weather card doet het namelijk automatisch (dat is wat ik bedoelde).
Ja, voor de leesbaarheid van de ruwe waardes, en ook om makkelijker met templates een selectie te maken.
Je kunt dan namelijk direct met iets als selectattr('datetime', '<=', today_at('16:00' ).isoformat()) een selectie maken uit je forecasts (met een string comparison dus), zonder dat je die datetime eerst weer om moet zetten naar UTC.
Het zijn maar kleine dingen, die voor het Dashboard niet uitmaken, maar het is ook maar een kleine moeite in het template om het om te zetten naar de lokale tijd. De datetime moest er toch in, dus een simele as_local() is dan geen ingewikkelde toevoeging.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

TheMystery schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:40:
[...]

krijg deze error maar vind er niet veel op:
Aii. Heb je die simple-thermostat hard nodig? Deze fout is te fixen, maar het is wel een dingetje om dit te doen. Om het te laten werken dien je unsafe eval toe te voegen aan de script-src:

code:
1
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline' 'unsafe-eval'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;

Eval is plat gezegd: "hier heb je een string, voer deze maar uit". In mijn hoofd is eval whitelisten zo ongeveer gelijk aan helemaal geen CSP hebben - maar dat is persoonlijk.
wat betreft de ssl settings als ik op ssllabs een test doe komt hier al een A+ uit zal met jou settings nog eens testen.
Gaat je algemene rating niet van omhoog. A+ is de hoogste. Maar kijk vooral eens wat verder op de resultaatpagina. Ik vermoed dat je daar kunt lezen dat een deel van je ciphers 'weak' is - met name die AES128.

• dennistd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:01
Ik kom er niet uit hoe ik met een REST-sensor een pagina die json uitspuugt kan uitlezen. Het gaat om meetwaarden van mijn zwembad die ik wil weergeven in Home Assistant. Dit is de json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
{
    "pH": {
        "waarde": "7.19",
        "eenheid": "(pH)",
        "tijd": 1658847482
    },
    "Chlorine_Total": {
        "waarde": "4.09",
        "eenheid": "ppm (cCl2)",
        "tijd": 1658842528
    },
    "Chlorine_Free": {
        "waarde": "4.01",
        "eenheid": "ppm (fCl2)",
        "tijd": 1658842265
    },
    "Cyanuric_Acid": {
        "waarde": "42",
        "eenheid": "ppm (CYA)",
        "tijd": 1658841987
    },
    "T-Alka": {
        "waarde": "105",
        "eenheid": "ppm (CaCO3)",
        "tijd": 1658841793
    }
}

Uiteraard heb ik de documentatie bekeken maar met mijn geringe programmeerkennis kom ik er niet uit ;(

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-11 10:49
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een FAN en MQTT in homoe assistnat.

Ik heb het volgende:

IK heb een mechansche ventilatie and die staat natuurlijk altijd aan, dus geen aan/uit nodig:

Ik heb 3 standen, welke via mqtt komen

de status krijg ik vanuit mqtt:

code:
1
2
3
4
5
ventilatie/speed low

ventilatie/speed medium

ventilatie/speed high

nu voor het zetten van de snelheid kan ik de met de volgende mqtt commando's

high:
cmnd/ventilatie/Backlog power2 on

medium:
cmnd/ventilatie/Backlog power1 on

low:
cmnd/ventilatie/Backlog power1 off; power2 off

enig idee hoe ik dit werkend gaat krijgen in mqtt fan in homeassistant?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:45
Elke keer als ik Home Assistant herstart dan is de sync met Zigbee2MQTT weg. Lampen zijn dan plots aan die uit zijn, of helderheden komen niet meer helemaal overeen. Nu is dat makkelijk op te lossen, maar het begint de laatste tijd irritant te worden. Welke instelling mis ik in Zigbee2MQTT of Mosquitto?

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56

TWKterry

Master Mariner

@oltk
oltk schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:17:
[...]

Ik denk het niet, want ook daar zit een vertraging op de temp ;)
Wat me wel doet denken: de aanvoerleiding is geen optie. Maar een flowsensor op de afvoerleiding?
Of gewoon een humidity sensor in de badkamer ?
Ik gebruik dat als trigger om de ventilatie omhoog te doen,
Kun je er ook na vier minuten een alarm laten afgaan.

• TheMystery
jurroen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:04:
[...]

Aii. Heb je die simple-thermostat hard nodig? Deze fout is te fixen, maar het is wel een dingetje om dit te doen. Om het te laten werken dien je unsafe eval toe te voegen aan de script-src:

code:
1
add_header Content-Security-Policy "default-src 'self'; script-src 'self' 'unsafe-inline' 'unsafe-eval'; style-src 'self' 'unsafe-inline'; img-src 'self' https://brands.home-assistant.io; connect-src 'self' wss://YOUR_DOMAIN/;" always;

Eval is plat gezegd: "hier heb je een string, voer deze maar uit". In mijn hoofd is eval whitelisten zo ongeveer gelijk aan helemaal geen CSP hebben - maar dat is persoonlijk.

[...]

Gaat je algemene rating niet van omhoog. A+ is de hoogste. Maar kijk vooral eens wat verder op de resultaatpagina. Ik vermoed dat je daar kunt lezen dat een deel van je ciphers 'weak' is - met name die AES128.
Heb er idd nu even unsafe eval ingezet, en had ook gelezen dat je die eigenlijk niet moet gebruiken.
Ga denk ik simpel thermostat omzetten naar mushroom alleen die mist nog presets anders was deze al omgezet. Ook music Assistant heeft unsafe eval nodig, maar die ga ik na wat testen niet gebruiken aangezien het niet werkt om op verschillende vendoren muziek af te spelen, dus die gaat eraf.

De ciphers komen uit een officieel document van de overheid, zie ook geen weak in ssllabs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:43:
Die staat ook zo in de config. Ondertussen is de error wel iets anders geworden:
code:
1
2
3
4
5
6
Zigbee2MQTT:error 2022-07-25 17:40:32: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:102:27)
    at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:123:29)

Ik pruts nog even verder...
Ondertussen heb ik met herdsman logging de volgende kleine datadump:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[21:58:57] INFO: Zigbee Herdsman debug logging enabled
[21:58:58] INFO: Handing over control to Zigbee2MQTT Core ...
> node index.js
Zigbee2MQTT:debug 2022-07-26 21:59:01: Can't load state from file /config/zigbee2mqtt/state.json (doesn't exist)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-26 21:59:01: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-07-26.21-59-01' filename: log.txt
Zigbee2MQTT:debug 2022-07-26 21:59:01: Removing old log directory '/config/zigbee2mqtt/log/2022-07-26.21-55-08'
Zigbee2MQTT:info  2022-07-26 21:59:02: Starting Zigbee2MQTT version 1.26.0 (commit #unknown)
Zigbee2MQTT:info  2022-07-26 21:59:02: Starting zigbee-herdsman (0.14.40)
Zigbee2MQTT:debug 2022-07-26 21:59:02: Using zigbee-herdsman with settings: '{"adapter":{"concurrent":null,"delay":null,"disableLED":false},"backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","network":{"channelList":[11],"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"networkKey":"HIDDEN","panID":6754},"serialPort":{"path":"/dev/ttyACM0"}}'
2022-07-26T19:59:02.256Z zigbee-herdsman:adapter Failed to validate path: 'Error: spawn udevadm ENOENT'
2022-07-26T19:59:02.259Z zigbee-herdsman:controller:log Starting with options '{"network":{"networkKeyDistribute":false,"networkKey":[1,3,5,7,9,11,13,15,0,2,4,6,8,10,12,13],"panID":6754,"extendedPanID":[221,221,221,221,221,221,221,221],"channelList":[11]},"serialPort":{"path":"/dev/ttyACM0"},"databasePath":"/config/zigbee2mqtt/database.db","databaseBackupPath":"/config/zigbee2mqtt/database.db.backup","backupPath":"/config/zigbee2mqtt/coordinator_backup.json","adapter":{"disableLED":false,"concurrent":null,"delay":null}}'
2022-07-26T19:59:02.260Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Opening SerialPort with /dev/ttyACM0 and {"baudRate":115200,"rtscts":false,"autoOpen":false}
2022-07-26T19:59:02.267Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Serialport opened
2022-07-26T19:59:02.269Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-07-26T19:59:02.271Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-07-26T19:59:02.524Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Writing CC2530/CC2531 skip bootloader payload
2022-07-26T19:59:02.525Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> buffer [239]
2022-07-26T19:59:03.527Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-07-26T19:59:03.527Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-07-26T19:59:03.779Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:log Skip bootloader for CC2652/CC1352
2022-07-26T19:59:04.233Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-07-26T19:59:04.233Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-07-26T19:59:10.236Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-07-26T19:59:10.236Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
2022-07-26T19:59:16.237Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:znp:SREQ --> SYS - ping - {"capabilities":1}
2022-07-26T19:59:16.238Z zigbee-herdsman:adapter:zStack:unpi:writer --> frame [254,0,33,1,32]
Zigbee2MQTT:error 2022-07-26 21:59:22: Error while starting zigbee-herdsman
Zigbee2MQTT:error 2022-07-26 21:59:22: Failed to start zigbee
Zigbee2MQTT:error 2022-07-26 21:59:22: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions
Zigbee2MQTT:error 2022-07-26 21:59:22: Exiting...
Zigbee2MQTT:error 2022-07-26 21:59:22: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)

Aan de hand van:
code:
1
2022-07-26T19:59:02.256Z zigbee-herdsman:adapter Failed to validate path: 'Error: spawn udevadm ENOENT'

ben ik er op Github achter gekomen dat er natuurlijk nog iemand is die sinds 11 dagen ook dit probleem heeft, maar de oplossingen in die thread mogen in onze situatie blijkbaar ook nog niet baten.
Welke heldere geest hier heeft nog een mogelijk oplossing?

• Septillion
@kroonen Dat herkennen we natuurlijk als Tasmota. Waarom hem niet gewoon via de Tasmota integratie toevoegen?

Daar je maar 3 standen hebt lijkt me via de fan integratie ook niet heel veel meerwaarde hebben eerlijk gezegd. Maar dat zou daarna nog via een template kunnen als je wilt.

• tagican
  • Laatst online: 22:13
dennistd schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:07:
Ik kom er niet uit hoe ik met een REST-sensor een pagina die json uitspuugt kan uitlezen. Het gaat om meetwaarden van mijn zwembad die ik wil weergeven in Home Assistant. Dit is de json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
{
    "pH": {
        "waarde": "7.19",
        "eenheid": "(pH)",
        "tijd": 1658847482
    },
    "Chlorine_Total": {
        "waarde": "4.09",
        "eenheid": "ppm (cCl2)",
        "tijd": 1658842528
    },
    "Chlorine_Free": {
        "waarde": "4.01",
        "eenheid": "ppm (fCl2)",
        "tijd": 1658842265
    },
    "Cyanuric_Acid": {
        "waarde": "42",
        "eenheid": "ppm (CYA)",
        "tijd": 1658841987
    },
    "T-Alka": {
        "waarde": "105",
        "eenheid": "ppm (CaCO3)",
        "tijd": 1658841793
    }
}

Uiteraard heb ik de documentatie bekeken maar met mijn geringe programmeerkennis kom ik er niet uit ;(
De belangrijkste info mis ik: wat heb je al geprobeerd?

• kroonen
@Septillion

Ja ik gebruik tasmota, maar ik wil hem ook als fan gaan gebruiken hoe het hoor.

Ik heb dit als config maar het werkt nog helemaal niet

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
name: "fan"
  command_topic: 'cmnd/ventilatie/'
  state_topic: 'ventilatie/speed'
  percentage_command_topic: 'cmnd/ventilatie/'
  percentage_command_template: >
      {% if value < 40 %}
         Backlog power1 off; power2 off
      {% elif value < 75 %}
         Backlog power1 on
      {% else %}
         Backlog power2 on
      {% endif %}
  percentage_state_topic: 'ventilatie/speed'
  percentage_value_template: >
      {% if value == 'low' %}
        33
      {% elif value == 'medium' %}
        67
      {% elif value == 'high' %}
        100
      {% else %}
        0
      {% endif %}

• Septillion
@kroonen Maar via MQTT stuurt hij niets anders dan gewoon als switch. Zo is er dus geen speed topic ofzo. (En je moet voor de ander standen natuurlijk ook wel de off voor het andere kanaal sturen). Helemaal moeilijk doen om percentage naar low/mid/high om te zetten lijkt me daarom ook niet zo waard. Zou ik denk ik eerder een input_select met die standen maken en deze met een automation koppelen. En dan de echte integratie lekker aan de Tasmota integratie over laten.

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

TheMystery schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:01:
[...]

Heb er idd nu even unsafe eval ingezet, en had ook gelezen dat je die eigenlijk niet moet gebruiken.
Ga denk ik simpel thermostat omzetten naar mushroom alleen die mist nog presets anders was deze al omgezet. Ook music Assistant heeft unsafe eval nodig, maar die ga ik na wat testen niet gebruiken aangezien het niet werkt om op verschillende vendoren muziek af te spelen, dus die gaat eraf.
Unsafe eval is onveilig, dat is een gegeven feit. En de eerdere headers beschermen (gedeeltelijk) tegen bepaalde clickjacking, XSS etc. En ja, het mooiste zou zijn als die unsafe eval helemaal niet nodig was. Maar het is wel erg afhankelijk van de situatie hoe nuttig/zinvol ze zijn. Is jouw HA extern benaderbaar?
De ciphers komen uit een officieel document van de overheid, zie ook geen weak in ssllabs.
Ohja, keek er eerder overheen en las CBC waar je GCM had staan. Niets gezegd ;)

• Rouwette

Rouwette

Rouwette.com

kroonen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 21:29:
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een FAN en MQTT in homoe assistnat.

Ik heb het volgende:

IK heb een mechansche ventilatie and die staat natuurlijk altijd aan, dus geen aan/uit nodig:

Ik heb 3 standen, welke via mqtt komen

de status krijg ik vanuit mqtt:

code:
1
2
3
4
5
ventilatie/speed low

ventilatie/speed medium

ventilatie/speed high

nu voor het zetten van de snelheid kan ik de met de volgende mqtt commando's

high:
cmnd/ventilatie/Backlog power2 on

medium:
cmnd/ventilatie/Backlog power1 on

low:
cmnd/ventilatie/Backlog power1 off; power2 off

enig idee hoe ik dit werkend gaat krijgen in mqtt fan in homeassistant?
Ik heb een ventilator met afstandsbediening, die hebt ik uitgelezen en zend de ir-codes met Tasmota. En verstuur die codes met HA via mqtt

• kroonen
@Septillion

Ik probeer deze integratie te laten werken, vandaar dat ik het via mqtt fan wilt hebben

https://github.com/finity69x2/fan-percent-button-row

• Septillion
@kroonen Eerst out of the box, wat nu als je multiple-entity-row gebruikt en dan "Icons with tap_action" gebruikt? Kan je er zelfs mooiere iconen bij plaatsen (bijvoorbeeld fan-speed-1 tm 3). Daar je het niet uit kunt zetten is de off toch al zinloos.

Wil je hem echt als fan in HA is denk ik een Template Fan makkelijker. Je hebt gewoon wat helpers nodig om je status van je fan weer terug te brengen naar een percentage enzo. Volgens mij met alleen MQTT niet echt een makkelijke taak.

• kroonen
de multiple-entity-row is misschien ook wel een goed idee, ik ga daar eens mee aan de slag om het op die manier te doen.

• TheMystery
jurroen schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:27:
[...]

Unsafe eval is onveilig, dat is een gegeven feit. En de eerdere headers beschermen (gedeeltelijk) tegen bepaalde clickjacking, XSS etc. En ja, het mooiste zou zijn als die unsafe eval helemaal niet nodig was. Maar het is wel erg afhankelijk van de situatie hoe nuttig/zinvol ze zijn. Is jouw HA extern benaderbaar?

[...]

Ohja, keek er eerder overheen en las CBC waar je GCM had staan. Niets gezegd ;)
Ja ha is extern benaderbaar, vandaar dat ik aan het kijken was naar wat extra security in de reverse proxy naast de standaard ip ban en 2fa die binnen ha al aanstaan.
Pagina: 1 ... 172 ... 245 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden; ook makkelijker voor de eventuele foutopsporing.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord. Wil je pronken met je setup mag dat in Home Assistant - Show je setup.