Dat is juist het hele punt. Iets waarvan je hiet niet verwacht...Koffie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:04:
[...]
Niemand kan veiligheid garanderen, maar van een HA mod verwacht je dit niet.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Dat is juist het hele punt. Iets waarvan je hiet niet verwacht...Koffie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:04:
[...]
Het is ook zuur dat je een hele dag moet wachten tot het een andere datum is...TheFes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:21:
Heb overigens mijn mening inmiddels wel iets herzien.
Vind het idee van de grap nog steeds goed, onderliggende boodschap ook, en ik geloof niet dat hij dat er achteraf bij bedacht heeft omdat de grap niet zo goed beviel, maar er zijn ook wel wat systemen die er van over de kop gaan omdat ze ineens enorm veel CPU/Memory gebruiken.
Dat zal niet zijn bedoeling geweest zijn, maar maakt de boel wellicht wat minder goed doordacht.
Er is al een update die het eruit haalt, dus je hoeft geen dag te wachtengolles schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:23:
[...]
Het is ook zuur dat je een hele dag moet wachten tot het een andere datum is...
Gelukkig gebruik ik het niet :-)
Ik heb:TheFes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 09:22:
[...]
Heb je het wel geïnstalleerd staan?
@oltk of gebruik je wellicht Minimalistic UI? Die gebruikt ook Card Mod en installeert het mee als je die optie aangevinkt hebt staan.
Bij mij staat in HACS gewoon de update van de Cardmod en na installatie en browser refresh is alles min of meer weer recht.oltk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
[...]
Ik heb:
- neerslag card
- multiple-entity-row
- lovelace swipe navigation
- simple thermostat
- mini media player
- slider entity row
- mini graph card
- apexchart card
- weather card
- better thermostat
- lovelace jukebox card
En alles staat scheef
Hmm, niet bekend met al die kaarten, maar ik verwacht dan toch dat er eentje card-mod gebruikt.oltk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:28:
[...]
Ik heb:
- neerslag card
- multiple-entity-row
- lovelace swipe navigation
- simple thermostat
- mini media player
- slider entity row
- mini graph card
- apexchart card
- weather card
- better thermostat
- lovelace jukebox card
En alles staat scheef
Ik bedoelde: ik heb m niet geïnstalleerd. Maar hij zal wel ergens onder de motorkap worden gebruiktKoffie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:04:
[...]
Dat was niet de punt van zijn grap. Dat haalt hij er achteraf bij om zijn statement te kunnen maken.
[...]
voor de duidelijkheid nog 1 keer:
ik val niet over zijn grap (hoewel ik die op het tijdstip niet kon waarderen en me suf zocht naar de oorzaak), ik val verschrikkelijk hard over de manier hoe hij het daarna afhandelt: 'boehoe ik vond een een leuk geintje, jullie niet. Ik had veeeeel erger kunnen doen hoor'. En dat schiet mij in het verkeerde keelgat en haalt elk greintje respect en vertrouwen die ik voor je had weg.
[...]
Alleen geïnstalleerd hebben staan is idd voldoende, ik gebruikte 'm ook niet actief.
Wat? Het is een frontend change .... dus je server kan er niet van over z'n kop gaan. En je desktop lijkt me ook sterkTheFes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:21:
maar er zijn ook wel wat systemen die er van over de kop gaan omdat ze ineens enorm veel CPU/Memory gebruiken.
Dat zal niet zijn bedoeling geweest zijn, maar maakt de boel wellicht wat minder goed doordacht.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Niet per se de server, maar zag bijvoorbeeld iemand die een iPad had, die nu net een scrollbar liet zien, daardoor refreshed het scherm, waardoor de scrollbar weer even weg was, en daarna weer terugkwam. Wat voor een loop zorgde en een hele warme iPad.DennusB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:34:
[...]
Wat? Het is een frontend change .... dus je server kan er niet van over z'n kop gaan. En je desktop lijkt me ook sterk
C:\>Signature.bat
Op iPhone zit er ergens in de settings een optie om een cache refresh te doen als het goed is. Op Android even app cache weggooien denk ik.winDOS schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 10:57:
Misschien domme vraag, maar hoe voer ik in de companion app een ctrl + F5 refresh uit?
Daar blijft de boel scheef.
Klopt.. Ik zat net op te zoeken waar die klotenfunctie ook alweer zatTheFes schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 11:04:
[...]
Op iPhone zit er ergens in de settings een optie om een cache refresh te doen als het goed is. Op Android even app cache weggooien denk ik.
Dit werkt niet helaas
- Cache legen
Tijd voor een nieuwe sig..
Gelijk heb je. In mijn pogingen die scheve vensters weg te krijgen heb ik allerlei updates gedaan, en nu is MQTT kapot. De server wil niet meer opstarten. Ik ga nu maar een restore doen van een backup van vanochtend, en anders een VM restore van een paar dagen geleden
Je moet ook nooit zomaar updaten zonder de change log even te checken natuurlijk ..oltk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:42:
[...]
Gelijk heb je. In mijn pogingen die scheve vensters weg te krijgen heb ik allerlei updates gedaan, en nu is MQTT kapot. De server wil niet meer opstarten. Ik ga nu maar een restore doen van een backup van vanochtend, en anders een VM restore van een paar dagen geleden
Gedoe dit
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
De meeste change logs gaan nergens over. Er worden vaak dingen "gebumpt" die me niets zeggen.DennusB schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:44:
[...]
Je moet ook nooit zomaar updaten zonder de change log even te checken natuurlijk ..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| > zigbee2mqtt@1.25.0 start > node index.js Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 13:29:02: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-04-01.13-28-55' filename: log.txt Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 13:29:02: Starting Zigbee2MQTT version 1.25.0 (commit #unknown) Zigbee2MQTT:info 2022-04-01 13:29:02: Starting zigbee-herdsman (0.14.20) Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 13:29:23: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 13:29:23: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 13:29:23: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 13:29:23: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 13:29:23: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms) at ZStackAdapter.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.ts:102:27) at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:123:29) at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27) at Controller.start (/app/lib/controller.ts:100:27) at start (/app/index.js:101:5) [13:29:26] INFO: Handing over control to Zigbee2mqtt Core ... |
[ Voor 76% gewijzigd door oltk op 01-04-2022 14:37 ]
Ik ben weer aan het k**ten met Zigbee2Mqtt. Voor de zoveelste keer. Volgens de hardware lijst staat de USB stick nu inderdaad op een andere poort (USB0 ipv USB1). Maar dat aanpassen geeft nog steeds errors. Ik kan me nog vaag herinneren dat de USB zigbee stick na een OS update (of harde reset) eruit moet worden gehaald en teruggeplaatst om te worden herkend.RudolfR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:00:
@oltk
Hier staan wel tips:
https://www.zigbee2mqtt.i...2mqtt-fails-to-start.html
Bijvoorbeeld deze:
https://www.zigbee2mqtt.i...rsp-sys-ping-after-6000ms
Zo zou de adapternaam gewijzigd kunnen zijn.
1
2
3
4
5
6
7
8
| [14:31:37] INFO: MQTT available, fetching server detail ... [14:31:37] INFO: MQTT server settings not configured, trying to auto-discovering ... [14:31:39] INFO: Configuring 'mqtt://core-mosquitto:1883' mqtt server [14:31:39] INFO: MQTT credentials not configured, trying to auto-discovering ... [14:31:39] INFO: Configuring'addons' mqtt user [14:31:39] INFO: Previous config file found, checking backup [14:31:39] INFO: Creating backup config in '/config/zigbee2mqtt/.configuration.yaml.bk' [14:31:39] INFO: Adjusting Zigbee2mqtt core yaml config with add-on quirks ... |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 14:33:17: Error while starting zigbee-herdsman Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 14:33:17: Failed to start zigbee Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 14:33:17: Check https://www.zigbee2mqtt.io/guide/installation/20_zigbee2mqtt-fails-to-start.html for possible solutions Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 14:33:17: Exiting... Zigbee2MQTT:error 2022-04-01 14:33:17: TypeError: Cannot read property 'payload' of undefined at AdapterNvMemory.writeItem (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/adapter-nv-memory.ts:91:39) at AdapterNvMemory.updateItem (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/adapter-nv-memory.ts:129:13) at ZnpAdapterManager.updateCommissioningNvItems (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:400:9) at ZnpAdapterManager.beginCommissioning (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:334:9) at ZnpAdapterManager.beginRestore (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:296:9) at ZnpAdapterManager.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/adapter/z-stack/adapter/manager.ts:80:17) at Controller.start (/app/node_modules/zigbee-herdsman/src/controller/controller.ts:123:29) at Zigbee.start (/app/lib/zigbee.ts:58:27) at Controller.start (/app/lib/controller.ts:100:27) at start (/app/index.js:101:5) |
[ Voor 56% gewijzigd door oltk op 01-04-2022 14:37 ]
DankRudolfR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:02:
@oltk
Heeft-ie niet gewoon een ID, zodat je zoiets kunt doen:
/dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1XEAE4X-if00-port0
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2227109-if00
Dat zou nl. niet moeten veranderen, wel zo handig.
[ Voor 38% gewijzigd door oltk op 01-04-2022 21:32 ]
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| Logger: homeassistant.components.hassio Source: components/hassio/__init__.py:599 Integration: Home Assistant Supervisor (documentation, issues) First occurred: 17:16:49 (1 occurrences) Last logged: 17:16:49 The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found. Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection Source: components/hassio/__init__.py:610 Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) First occurred: 17:16:49 (1 occurrences) Last logged: 17:16:49 [548110634672] The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found. Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 192, in handle_call_service await hass.services.async_call( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1636, in async_call task.result() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1673, in _execute_service await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/__init__.py", line 610, in async_handle_core_service raise HomeAssistantError( homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found. |
All I had to do was follow the damn train.
Als je de log leegmaakt, dan een check configuratie doet, en dan terug in de log kijkt? dan staat er vaak meer info bij waar het fout gaat.-CJ schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:40:
Vraag; mijn HA kan niet restarten vanwege een foutmelding. Ik heb al zitten zoeken via Studio Code Server maar ik kan de termen die ze gebruiken niet vinden. De log zegt dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Logger: homeassistant.components.hassio Source: components/hassio/__init__.py:599 Integration: Home Assistant Supervisor (documentation, issues) First occurred: 17:16:49 (1 occurrences) Last logged: 17:16:49 The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found. Logger: homeassistant.components.websocket_api.http.connection Source: components/hassio/__init__.py:610 Integration: Home Assistant WebSocket API (documentation, issues) First occurred: 17:16:49 (1 occurrences) Last logged: 17:16:49 [548110634672] The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found. Traceback (most recent call last): File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 192, in handle_call_service await hass.services.async_call( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1636, in async_call task.result() File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/core.py", line 1673, in _execute_service await cast(Callable[[ServiceCall], Awaitable[None]], handler.job.target)( File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/hassio/__init__.py", line 610, in async_handle_core_service raise HomeAssistantError( homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: The system cannot restart because the configuration is not valid: Integration error: data - Integration 'data' not found.
Er worden bestanden genoemd die ik via Studio Code Server ook niet kan zien. Waar moet ik dit zoeken?
Dat trucje kende ik nog niet, bedankt! Kennelijk zat er iets dwars met de TV-integratie, met een paar extra tabjes is dat nu opgelost.TravockMD schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 19:16:
[...]
Als je de log leegmaakt, dan een check configuratie doet, en dan terug in de log kijkt? dan staat er vaak meer info bij waar het fout gaat.
All I had to do was follow the damn train.
Ik ben nog van de oude linux stempel, udev mapping gemaakt en dan een eigen naam gekozen. Weet je ook altijd zeker dat het werkt of niet. Met USB wel eens gehad 3 poorten verwissel waren en dat is lastig te debuggen.RudolfR schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:02:
@oltk
Heeft-ie niet gewoon een ID, zodat je zoiets kunt doen:
/dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1XEAE4X-if00-port0
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2227109-if00
Dat zou nl. niet moeten veranderen, wel zo handig.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| udevadm info --attribute-walk --path=$(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) vi /etc/udev/udev.rules/51.USBZwave.rules SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="USBzwave", GROUP="ha", MODE="0666" udevadm test $(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) udevadm control --reload |
Daar heb ik best een tijdje over nagedacht...Koepert schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 20:29:
Vraagje uit interesse omtrent naamgeving![]()
In onze keuken heb ik 5 Hue spotjes. Hoe hebben jullie dit gedaan in kader van naamgeving?
In ons geval:
2 boven aanrecht: groep aanrecht en light.aanrecht_1 en light.aanrecht_2
3 in looppad (tussen aanrecht en kastenwand): groep keuken en light.keuken_1 tm 3
Mooi: nee.. maar praktisch.. Ja.. Maar vroeg me af hoe de rest van jullie dat hanteert?
light.dhddhs en dan de NAAM gebruiken als leesbaar kenmerk? of al beginnen bij de entity zelf?
Reden dat ik er over begin: met UI Minimalist ben ik veel op basis Yaml bezig (duh) en kom er daardoor soms achter dat iconen of namen van entiteiten nog niet/niet meer kloppen..
Feel free to Buy me a coffee
1
2
3
4
| - name: "Agenda item" unique_id: agenda_item state: >- "{{ state_attr(("calendar.prive", "message") !=Geen) }}" |
Je moet Geen tussen quotes zetten, anders wordt het als een variable gezienKoepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:45:
Thx
Ik denk dat ik het eerst zo laat. Ik gebruik idd voornamelijk de (deconz) groepen inmiddels, maar als voorbeeld de 3 TV spots. 1 daarvan verlicht ook de eettafel, die wil ik soms alleen aan zetten als zijvan6 wil kleuren
Andere. Ik wilde een binary sensor maken om een conditional card op te triggeren. (dat agendaitem van laatst)
Die binary wil ik dus AAN of UIT laten (of true of false, maakt niet zoveel uit) op de attribute van de calendar.prive.
Dus ik dacht er zo te zijn:
YAML:
1 2 3 4 - name: "Agenda item" unique_id: agenda_item state: >- "{{ state_attr(("calendar.prive", "message") !=Geen) }}"
Maar nu staat deze op unavailable. de calendar staat op OFF maar de message is wel gevuld met de volgende afspraak.. ik wil dus dat de ' volgende agenda-afspraak' alleen toont als er ook daadwerkelijk iets te melden is..
[ Voor 11% gewijzigd door TheFes op 02-04-2022 09:16 ]
Fuck.. HA verslikt zich er nog steeds in..TheFes schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 08:49:
[...]
Je moet Geen tussen quotes zetten, anders wordt het als een variable gezien
1
2
3
4
5
| - platform: template sensors: sun_up: friendly_name: "Sun is up" value_template: {{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > 0 }} |
1
2
3
4
| Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping in "/config/includes/binary_sensor.yaml", line 17, column 15 expected ',' or '}', but got '<scalar>' in "/config/includes/binary_sensor.yaml", line 17, column 56 |
1
2
3
4
5
| #Agenda - platform: template sensors: agenda_item: state: {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }} |
[ Voor 14% gewijzigd door Koepert op 02-04-2022 09:19 ]
Zie mijn editKoepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:17:
[...]
Fuck.. HA verslikt zich er nog steeds in..
Even volledig vanaf t begin..
- Ik heb mn config gesplit. In oa:
sensor: !include includes/sensors.yaml
binary_sensor: !include includes/binary_sensor.yaml
template: !include_dir_list includes/template/
Dan zou ik zeggen, pak een .yaml van de template-folder en zet daar bovenstaande in (met de 'Geen' aanpassing). Maar dan blijft de sensor foutmeldingen geven in HA omtrent de values
Dus toen dacht ik.. Het gaat n binary worden, laat ik m daar in zetten.. Daar zit immers ook al een sensor in van mn Waze Camera URL.. die is echter nog ' oude stijl' ..
Maar nu kom ik er dus niet uit.. Want ik heb deze bekeken: https://www.home-assistant.io/integrations/template/
Die waze is nog dit format:
YAML:
1 2 3 4 5 - platform: template sensors: sun_up: friendly_name: "Sun is up" value_template: {{ state_attr('sun.sun', 'elevation') > 0 }}
Maar dan zie ik niet goed hoe ik deze nu dan moet aanpassen, elk gelijkend format levert foutmeldingen op...
Ja had ook al ge-edit
1
2
3
| - name: "Agenda item" unique_id: agenda_item state: {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }} |
1
2
3
4
| Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping in "/config/includes/template/sensor/location.yaml", line 44, column 13 expected ',' or '}', but got '<scalar>' in "/config/includes/template/sensor/location.yaml", line 44, column 54 |
1
2
3
4
| - name: "Agenda item" unique_id: agenda_item state: >- {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }} |
1
| TemplateError('TypeError: state_attr() missing 1 required positional argument: 'name'') while processing template 'Template("{{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }}")' for attribute '_attr_native_value' in entity 'sensor.agenda_item' |
[ Voor 29% gewijzigd door Koepert op 02-04-2022 09:24 ]
Klopt, je include is fout. binary_sensor is geen integration op zich zelf, maar die valt onder template. Die kun je dus ook niet op dat niveau includen.Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:22:
[...]
Ja had ook al ge-edit
Maar bij dit in template/sensors.yaml
YAML:
1 2 3 - name: "Agenda item" unique_id: agenda_item state: {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }}
krijg ik:
code:
1 2 3 4 Error loading /config/configuration.yaml: while parsing a flow mapping in "/config/includes/template/sensor/location.yaml", line 44, column 13 expected ',' or '}', but got '<scalar>' in "/config/includes/template/sensor/location.yaml", line 44, column 54
Goed punt.. Bedenk me nu ook net dat die Sensors & Binary includes niet voor templates zijn zozeer maar voor integraties die nog via yaml werken.TheFes schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:26:
[...]
Klopt, je include is fout. binary_sensor is geen integration op zich zelf, maar die valt onder template. Die kun je dus ook niet op dat niveau includen.
Ze vallen onder template, dus je moet ze in die folder zetten. Eventueel kun je wel subfolders maken met sensor, binary_sensor en trigger
1
2
3
4
5
| binary_sensor: - name: Agenda item unique_id: agenda_item state: >- {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }} |
1
| TemplateError('TypeError: state_attr() missing 1 required positional argument: 'name'') while processing template 'Template("{{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }}")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.agenda_item' |
Die haakjes kloppen niet, het moet zo:Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:33:
[...]
Goed punt.. Bedenk me nu ook net dat die Sensors & Binary includes niet voor templates zijn zozeer maar voor integraties die nog via yaml werken.
Heb nu binnen mijn template een folder aangemaakt binary_sensor en daar een agenda.yaml.. Als ik deze daarin plak
YAML:
1 2 3 4 5 binary_sensor: - name: Agenda item unique_id: agenda_item state: >- {{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }}
Krijg ik echter nog steeds deze error:
code:
1 TemplateError('TypeError: state_attr() missing 1 required positional argument: 'name'') while processing template 'Template("{{ state_attr(("calendar.prive", "message") !='Geen') }}")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.agenda_item'
[ Voor 10% gewijzigd door TheFes op 02-04-2022 09:42 ]
https://www.rouwette.com/
Thx dat was m idd!TheFes schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:36:
[...]
Die haakjes kloppen niet, het moet zo:
{{ state_attr("calendar.prive", "message") != "Geen" }}
Overigens zou ik ook er ook wel op letten dat je binnen je template hetzelfde type quotes gebruikt, nu had je zowel dubbel als enkel
Je zou ook dit kunnen doen overigens:
{{ not is_state_attr("calendar.prive", "message", "Geen") }}
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'availability' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:17 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Stopping addon_45df7312_zigbee2mqtt application 22-04-02 10:29:21 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Cleaning addon_45df7312_zigbee2mqtt application |
Je hebt de breaking changes gelezen?oltk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:37:
Sorry voor de spam
Maar ik zit nu in dubio: moet ik HA maar geheel opnieuw opbouwen, en circa 50 zigbee devices koppelen aan Z2M ? Of probeer ik Z2M toch maar te repareren?
Vanochtend is de nieuwste versie van Z2M geinstalleerd (deed 'ie zelf). Nu lijkt eea te werken (ik kan lampen aan en uit doen en ik zie temperatuur readings)
Maar ik krijg een hele hoop vreemde warnings in de log. En Z2M reageert reuze traag. Ik heb een redelijk standaard config in de GUI (beetje gegoogled en veel gebruikers hebben dezelfde, alleen de USB poort verschilt)
Zie hier de warnings: het lijkt erop dat HA zich verslikt in Z2M, wie heeft er een gouden idee?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'permit_join' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'advanced' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'device_options' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'blocklist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'passlist' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'queue' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'frontend' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'experimental' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:15 WARNING (MainThread) [supervisor.addons.options] Option 'availability' does not exist in the schema for Zigbee2mqtt (45df7312_zigbee2mqtt) 22-04-02 10:29:17 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Stopping addon_45df7312_zigbee2mqtt application 22-04-02 10:29:21 INFO (SyncWorker_5) [supervisor.docker.interface] Cleaning addon_45df7312_zigbee2mqtt application
Zoals ik zei: ik heb die versie niet zelf geinstalleerd. Expres niet, want gedoe altijd. Maar vanochtend zag ik dat de nieuwe versie wel was geinstalleerd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| info 2022-04-02 07:49:46: Logging to console and directory: '/config/zigbee2mqtt/log/2022-04-02.07-49-41' filename: log.txt info 2022-04-02 07:49:47: Starting Zigbee2MQTT version 1.25.0 (commit #unknown) info 2022-04-02 07:49:47: Starting zigbee-herdsman (0.14.20) info 2022-04-02 07:49:48: zigbee-herdsman started (resumed) info 2022-04-02 07:49:48: Coordinator firmware version: '{"meta":{"maintrel":1,"majorrel":2,"minorrel":7,"product":1,"revision":20210708,"transportrev":2},"type":"zStack3x0"}' info 2022-04-02 07:49:48: Currently 53 devices are joined: (lijst devices) info 2022-04-02 07:49:48: Zigbee: disabling joining new devices. info 2022-04-02 07:49:48: Connecting to MQTT server at mqtt://core-mosquitto:1883 info 2022-04-02 07:49:49: Connected to MQTT server info 2022-04-02 07:49:49: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/state', payload 'online' info 2022-04-02 07:49:52: Started frontend on port 0.0.0.0:8099 info 2022-04-02 07:49:52: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/bridge/config', payload '{"commit":"unknown","coordinator":{"meta": (hierna beginnen de mqtt berichten binnen te komen) |
[ Voor 54% gewijzigd door oltk op 02-04-2022 10:47 ]
Toch is dat waar je moet gaan beginnen. Er is op reddit al een geode omschrijving te vinden. Ik heb het nog niet toegpast.oltk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:44:
[...]
Zoals ik zei: ik heb die versie niet zelf geinstalleerd. Expres niet, want gedoe altijd. Maar vanochtend zag ik dat de nieuwe versie wel was geinstalleerd
En de breakling changes mompelen wat over een configuration.yaml die alleen in de GUI worden gelezen. Nogal slecht omschreven, dus geen idee wat precies de breaking change is
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 02-04-2022 10:50 ]
1
2
3
4
5
6
7
| We are very excited to share this news with you, especially since we have been working on this for a long time. You probably already heard about the upcoming Matter protocol which aims to provide a unified wireless protocol. We decided to hop on this train, meaning that starting from today Zigbee2MQTT will become Matter2MQTT! What does this mean for me? The migration is automatic, when upgrading to this version the Zigbee firmware on your adapter will be replaced with a Matter firmware All your Zigbee devices will stop working (we hope this is not a problem for you) All Matter devices in your home will be paired automatically Since the Matter protocol has been delayed for the third time, expect low stability, we are still learning how to deal with Matter smile |
Ok dank. heb je een link naar de reddit thread?maartend schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:50:
[...]
Toch is dat waar je moet gaan beginnen. Er is op reddit al een geode omschrijving te vinden. Ik heb het nog niet toegpast.
En ik zou automatisch updaten maar uitschakelen.
wat is "most"?? Niet alles, maar wat wel en wat niet? Lekker vaag. Wat is "in Z2M directly"? Ze noemen of de configuration.yaml of de UI. Maar wat is er anders dan? Was er nog een derde methode??Most Zigbee2MQTT configuration is now done in Zigbee2MQTT directly (either via the UI or by modifying the configuration file, usually /config/zigbee2mqtt/configuration.yaml, directly).
As Zigbee2MQTT won't start with an MQTT server or serial adapter you must configure these through the add-on configuration page before you can start Zigbee2MQTT for the first time.
Existing installations should be able to safely remove the Zigbee2MQTT configuration from the add-on configuration as these values should have already been persisted to the configuration file.
[ Voor 59% gewijzigd door oltk op 02-04-2022 11:40 ]
Omdat iedereen wist wat voor datum het was?Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:51:
Wat mij dan weer verbaasde . Dat de opheft omrent Z2M veel milder lijkt dan Card-mod.. Dit is toch ook wel n dingetje in dat opzicht (Vergelijkbaar Cardmod)
Nu heb ik de addon geinstalleerd, maar niet actief omdat ik nog niet gemigreerd ben..
Nope, niet meer. Liep er per onegluk tegen aan. Anders had ik hem wel neergezetoltk schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:52:
[...]
Ok dank. heb je een link naar de reddit thread?
Ja, dus had je bij Cardmod ook wat kunnen verwachtten.. Nogmaals, ik vond beide niet zo'n probleem, maar de ophef verbaasde me nog al.maartend schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:52:
[...]
Omdat iedereen wist wat voor datum het was?
Volgens mij is er wel nogal een verschil. De Zigbee2mqtt upgrade bevat in de release notes wat flauwekul over matter ondersteuning en dat alle devices worden verwijderd. Maar effectief zal dan niet het geval zijn. Dus een grapje in tekst.Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:51:
Wat mij dan weer verbaasde . Dat de opheft omrent Z2M veel milder lijkt dan Card-mod.. Dit is toch ook wel n dingetje in dat opzicht (Vergelijkbaar Cardmod)
code:
1 2 3 4 5 6 7 We are very excited to share this news with you, especially since we have been working on this for a long time. You probably already heard about the upcoming Matter protocol which aims to provide a unified wireless protocol. We decided to hop on this train, meaning that starting from today Zigbee2MQTT will become Matter2MQTT! What does this mean for me? The migration is automatic, when upgrading to this version the Zigbee firmware on your adapter will be replaced with a Matter firmware All your Zigbee devices will stop working (we hope this is not a problem for you) All Matter devices in your home will be paired automatically Since the Matter protocol has been delayed for the third time, expect low stability, we are still learning how to deal with Matter smile
Nu heb ik de addon geinstalleerd, maar niet actief omdat ik nog niet gemigreerd ben..
Er is nogal een verschil tussen een update waarbij je er zelf voor kiest om die te installeren (of zelf automatisch updaten aanzet) waarvan de changes ook aangegeven worden en een update die stiekem al een bijna een jaar geleden ongedocumenteerd in de code gezet is.Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 10:51:
code:
1 2 3 4 5 6 7 We are very excited to share this news with you, especially since we have been working on this for a long time. You probably already heard about the upcoming Matter protocol which aims to provide a unified wireless protocol. We decided to hop on this train, meaning that starting from today Zigbee2MQTT will become Matter2MQTT! What does this mean for me? The migration is automatic, when upgrading to this version the Zigbee firmware on your adapter will be replaced with a Matter firmware All your Zigbee devices will stop working (we hope this is not a problem for you) All Matter devices in your home will be paired automatically Since the Matter protocol has been delayed for the third time, expect low stability, we are still learning how to deal with Matter smile
Kak.. Dat was m NIET..Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:46:
[...]
Thx dat was m idd!
Die tweede is wellicht nog wel mooier/minder foutgevoelig..
Verwijderd
configuratie/dashboardVerwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:32:
Ik snap er even helemaal niks meer van hier. Ik heb HA in een nieuw huis opgehangen en probeer nu het Energy-overzicht opnieuw in te stellen, maar hoe kom ik in de configuratie terecht? Ik heb overal en nergens gekeken, maar kom geen menu tegen waarin ik iets kan instellen...
Verwijderd
Was het voo rmij ook niet, ook maar enkel via deze groep gevondenVerwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:38:
Mijn dank is groot!
Op de een of andere manier is dat voor mijn dus absoluut geen intuïtieve plek...
Kleine tip: in het instellingen-scherm zit een zoekfunctieVerwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 15:38:
Mijn dank is groot!
Op de een of andere manier is dat voor mijn dus absoluut geen intuïtieve plek...
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| ######################################################### # # # SOLAX CLOUD. # # # ######################################################### sensors: - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(0) ) }}' name: "Solax total" unit_of_measurement: "KWh" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ ( value_json.result.acpower | round(0) ) }}' name: "Solax now" unit_of_measurement: "W" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ value_json.result.yieldtoday }}' name: "Solax today" unit_of_measurement: "KWh" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: "{{ value_json.result.uploadTime }}" name: "Solax upload time" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: > {% if value_json.result.inverterStatus == '100' %}Wait {% elif value_json.result.inverterStatus == '101' %}Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '102' %}Normal {% elif value_json.result.inverterStatus == '103' %}Fault {% elif value_json.result.inverterStatus == '104' %}Permanent Fault {% elif value_json.result.inverterStatus == '105' %}Update {% elif value_json.result.inverterStatus == '106' %}EPS Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '107' %}EPS {% elif value_json.result.inverterStatus == '108' %}Self-test {% elif value_json.result.inverterStatus == '109' %}Idle {% elif value_json.result.inverterStatus == '110' %}Standby {% elif value_json.result.inverterStatus == '111' %}Pv Wake Up Bat {% elif value_json.result.inverterStatus == '112' %}Gen Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '113' %}Gen Run {% else %}I dont know{% endif %} name: "Solax status" ######################################################### # # # END OF CONFIGURATION FILE # # # ######################################################### |
1
| sensor: !include solax.yaml |
Jou qubino mini dimmers, zijn deze toegevoegd met security of zonder en indien met welke (s0 of s2)? Bij mij stoppen de dimmers met werken na 2 tot 3 dagen als ze met s2 authenticated toegevoegd zijn. Een powercycle is dan nodig.peterpaulk schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 21:03:
Aangezien het topic interessant was om te lezen - hierbij ook mijn HA setup. Ik ben afgelopen week volledig gemigreerd van domoticz naar HASoftware
- ESXi cluster - 10 vms (firewall/nas/domain/monitoring/dsmrlogger/jumphost/backup/vcenter/etc
- Debian 10 virtual server
- Home Assistant 2021 supervised
- DSMR Reader
- NUT server
- update 08-06-2021: Facial recognition setup: Frigate, Doublestack & Compreface
- Librenms + weathermap
- Redundant internet - KPN Fiber + 4G Backup met 2x SMA antenne
Hardware
- HPE 22u serverrack
- 2x Dell PowerEdge R320 - Xeon-6c - 64gb ram
- 2x Raspberry Pi 4 - 4gb /PoE
- update 08-06-2021 - Google Coral USB TPU accelerator
- Synology DS218 voor cameras/2nd backup
- update 21-06-2021 - Synology DS920+ & 4x3TiB - cams/backup/frigate
- 3x Aruba PoE switches / 2530-24g / 2530-8g / 1810-8g
- Iiyama 23" touchscreen in muur met kioskbrowser - auto off HDMI (via Pi4)
- Aeotec Gen5 zwave USB
- Philips Hue 2.1 Bridge
- 9x Amazon Alexa (Echo Show/Plus/Dots/etc
- NEST v3 Thermostat
- OpenTherm Gateway
- ITHO CVE WiFi addon - NodeMCU
- 2x APC Back UPS
- 1x Qubino RGBW voor de trap
- 11x Qubino (mini) Dimmer
- 2x Qubino relays
- 4x Eurotronic zwave Spirit
- 6x Heiman rookmelder
- 7x Neo Coolcam v2 PIR
- 6x Neo Coolcam Doorsensor
- 4x Neo Coolcam Wallplug
- 4x Aeotec Smart switch 7
- 3x Shelly 2.5 voor rolgordijnen/zonwering
- 1x Shelly flood sensor
- 2x Sonoff
- 2x TP-Link HS110 Smart-Plug voor kerstverlichting
- 3x Hue White
- 4x Hue Color
- Hue Go
- Hue GU10 spot
- 6x Innr GU10 Spots
- P1-Kabel t.b.v. Slimme meter
- Nvidia Shield / Kodi Mediacenter
- 1x Foscam IP Camera
- 5x Vivotek PoE Cameras
Automations
Lampen
Alle dynamische gebieden, keuken, hal, traprede verlichting, toilet, overloop, zolder, badkamer werken met timers/pir sensoren en scenes. Savonds na zonsondergang gaat keuken/hal/trap/ niet uit maar krijgen deze een 'mood scene' zodat er zwak licht brandt...voor het sfeertje natuurlijk. Voor de rest van de kamers/lampen geen specfieke automations, maar alles wel slimmer dimmers/etc.
update 08-06-2021 - Facial/object recogition
Dmv een combinatie van de IP cams, een Coral TPU unit, software Frigate als object detection mechanisme (persoon + katten) doe ik personalisatie in kamers en of huis (nu simpele dingen als presence detectie). Katten detectie in de tuin doe ik omdat we last hebben daar van. Mijn vrouw/ik vinden het tof als er allerlei vogels/dieren in de tuin zitten, en katten jagen ze weg. Als Frigate dus een kat detecteert gaat in de toekomst de tuinsproeier aan - simpel - effectief![]()
Kodi Mediaplayer
Bekende integratie - als er film of serie start met kodi / Shield TV dan dimmen de lichten.
Deurbel
Deurbel / rfxcom is gekoppeld aan hass, die foto maakt van elke bezoeker. Sla dit op de fileserver op, en van plan om in toekomst te gebruiken -> zie kopje lopende projecten.
Wasmachine/droger
De wasmachine en droger staan in de berging - er loopt een script dat meet hoeveel stroom er is - en na X tijd als de machines in standby staan komt er op 2 specifieke speakers een voice/tts announcement met Alexa.
Badkamer
Monitoring van vochtigheid / temperatuur - indien waarde boven 55 komt - start CVE met ventilatie totdat waarde beneden grenswaarde weerkomt, en gaat dan weer naar laagste stand.
Overige integraties
UPS Tools via dashboard, SIemens Home Connect, MQTT server, broadlink remotes, home assistant companion apps, verwarmings monitor, alarmsysteem, buienradar, family calender, afvalwijzer, telegram bot voor notificaties van voorgaande. Daarnaast autobackup elke nacht naar local HA vm en SMB share (just in case).Lopende projecten
Een aantal projecten lopen nog - met name uitzoeken hoe ik alles netjes integreer op het ESX platform ..dat en tijd betekent dat het nog in progress is.
• BMW Connected Drive - actief - juiste automation case nog niet gevonden
• Facial recognition / Google Coral USB acceleration - Frigate/Double Takesetup - behoeft wat aanpassingen aan server platform maar Dev board of nog een Pi4 is ook optie. Denk aan een dual docker cluster/swarm/openshift met elke esx machine een USB accelerator...
• Facial reconition optimalisatie...alles werkt maar behoeft veel tweaking / updates / datasets / inleren
• Personalized greeting - had ik op DM al - als family lid op bezoek komt wil ik persoonlijke begroeting via Alexa in de hal - werkte al - maar had bugs dus nieuwe versie aan het maken
• Room-assistant - via BLE/WiFi localisatie in specifieke kamer / huis - PiZero draaide al - maar om een of andere reden vind mijn firewall iets niet leuk aan hoe room assistant zich meld in het netwerk - uitzoek klus
Foto van inwall/onwall TFT kan ik misschien maken indien interesse... als iemand nog leuke automation suggestions heeft...altijd open voor kritieken/ideen! :-)
Gooi je dit in automations.yaml? Ik wil simpel beginnen, dus ik denk ik neem de wasmachine. Nu is dat natuurlijk eigenlijk de stekker, maar dat maakt verder niet uit. Dus wat ik heb, naar bovenstaand voorbeeld, is dit:Sicco92 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:27:
[...]
Ja hoor! Ik maak hiervoor zelf gebruik van utility_meter en templates om kosten te berekenen. Als voorbeeld:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 utility_meter: weekly_gas: source: sensor.dsmr_consumption_gas_delivered cycle: weekly weekly_energy: source: sensor.totaal_energie cycle: weekly template: - sensor: - name: "Wekelijkse stroomkosten variabel contract" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.weekly_energy') | float(0) * 0.262437) | round(2) }} - name: "Wekelijkse gaskosten variabel contract" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.weekly_gas') | float(0) * 1.366114) | round(2) }}
Als je alleen geïnteresseerd bent in de totale kosten vanaf het begin van het gebruik van je stroommeter, dan hoef je niet eens utility_meters te gebruiken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| wasmachine_meter: daily_energy: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2') | float(0) * 0.21232) | round(2) }} |
Och ja, je moet toch wat he.
Nee, dit kan je in je configuration.yaml zetten. Deze integrations creëren sensors. Die sensors kan je eventueel gebruiken in automations als trigger of conditions, maar dat is aan jezelf.Just_A_User schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:48:
[...]
Gooi je dit in automations.yaml? Ik wil simpel beginnen, dus ik denk ik neem de wasmachine. Nu is dat natuurlijk eigenlijk de stekker, maar dat maakt verder niet uit. Dus wat ik heb, naar bovenstaand voorbeeld, is dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 wasmachine_meter: daily_energy: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2') | float(0) * 0.21232) | round(2) }}
Ik heb dit nog niet in HA geprakt, maar, ik heb het idee dat ik iets verkeerd doe. Ik ben geen programmeur maar ergens lijkt me dit niet te gaan werken (ik heb even de stroom er af liggen vanwege werkzaamheden waar ook mijn HA op zit, dus die staat even uit vandaar dat ik even de theorie aan het uitschrijven ben).
Wat doet overigens die round(2)? Is dat afronden op 2 decimalen achter de komma of wat?
1
2
3
4
| utility_meter: wasmachine_dagelijks_stroomverbruik: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily |
1
2
3
4
5
6
7
| template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_dagelijks_stroomverbruik') | float(0) * 0.21232) | round(2) }} |
Ah, in configuration.yaml, check. Nee ik wil in eerste instantie een tab hebben in mijn dashboard waarop ik gewoon bedragen kan zien voor 'dag', 'maand' en 'altijd'.Sicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:07:
[...]
Nee, dit kan je in je configuration.yaml zetten. Deze integrations creëren sensors. Die sensors kan je eventueel gebruiken in automations als trigger of conditions, maar dat is aan jezelf.
Ah, ik zat vanochtend te zoeken maar ik kon die integration niet vinden. Ik zal straks eens kijken als de stroom er weer op staat. En dat template komt óók in de configuration.yaml te staan? Dus beiden in de configuration.yaml ?Overigens, utility_meter is een integration, dus deze naam moet je precies zo gebruiken. Je kan er dus niet 'wasmachine_meter' van maken. Het stukje wat je zelf een naam kunt geven komt daarna, dus als voorbeeld:
code:
1 2 3 4 utility_meter: wasmachine_dagelijks_stroomverbruik: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily
Als je dit stukje in je configuration.yaml zou plakken, zou je na een herstart van HA een sensor met de naam 'sensor.wasmachine_dagelijks_stroomverbruik' moeten hebben. Dit gedeelte wordt niet heel duidelijk uit de documentatie. Je template zou dus zoiets kunnen zijn:
code:
1 2 3 4 5 6 7 template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_dagelijks_stroomverbruik') | float(0) * 0.21232) | round(2) }}
Round(2) rondt inderdaad af op 2 decimalen. Het is deel van een template filter (zoek onder dat kopje op 'round' en je vindt de 'round'-filter).
1
2
3
4
5
6
7
| - platform: history_stats name: Tijd onder de douche entity_id: input_boolean.douche_aan state: on type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}" |
Jep! Je maakt beide integrations eenmalig aan en alle config komt daarbinnen te staan. Dus onder 'utility_meter:' kan je meerdere utility-sensors aanmaken, en onder 'template:' kan je meerdere template-sensors aanmaken.Just_A_User schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:12:
[...]
Ah, in configuration.yaml, check. Nee ik wil in eerste instantie een tab hebben in mijn dashboard waarop ik gewoon bedragen kan zien voor 'dag', 'maand' en 'altijd'.
[...]
Ah, ik zat vanochtend te zoeken maar ik kon die integration niet vinden. Ik zal straks eens kijken als de stroom er weer op staat. En dat template komt óók in de configuration.yaml te staan? Dus beiden in de configuration.yaml ?
Ik heb net even dat ding op een ander stopcontact geprikt maar ik kan die integration niet vinden? Niet in de reguliere integraties en ook niet in HACS?Sicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:17:
[...]
Jep! Je maakt beide integrations eenmalig aan en alle config komt daarbinnen te staan. Dus onder 'utility_meter:' kan je meerdere utility-sensors aanmaken, en onder 'template:' kan je meerdere template-sensors aanmaken.
Probeer het eens met quotes rond je state, dus:Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:16:
Dus ik dacht.. Ik heb een boolean die gaat aan als de humidity in de douche boven de X is..
Laat ik die met history-stats eens bij gaan houden..
dus
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 - platform: history_stats name: Tijd onder de douche entity_id: input_boolean.douche_aan state: on type: time start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}" end: "{{ now() }}"
Die blijft echter op unknown staan..
Wat heb k nu weer verkeerd staan
1
| state: "on" |
Ah, klopt! Het is een integration die je alleen kunt opzetten via het aanpassen van de .yaml-bestanden. Je zou dus met een editor je configuration.yaml-bestand moeten openen en aanpassen. Daar kan je die blokjes code dus neerzetten.Just_A_User schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:23:
[...]
Ik heb net even dat ding op een ander stopcontact geprikt maar ik kan die integration niet vinden? Niet in de reguliere integraties en ook niet in HACS?
Sorry. Had ik er ff bij moeten zeggen.. had m tot voor kort op “on” staanSicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:25:
[...]
Probeer het eens met quotes rond je state, dus:code:
1 state: "on"
Home Assistant kan soms een beetje picky zijn als je dingen als 'on', 'off', 'true', 'false' zonder quotes gebruikt.
Ja, maar volgens mij kan ik daar wel bij. Ik ga eens even kijken.Sicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:31:
[...]
Ah, klopt! Het is een integration die je alleen kunt opzetten via het aanpassen van de .yaml-bestanden. Je zou dus met een editor je configuration.yaml-bestand moeten openen en aanpassen. Daar kan je die blokjes code dus neerzetten.
Als je Home Assistant OS gebruikt (met Supervisor) kan je ook de add-on File Editor installeren voor een simpele editor rechtstreeks in de UI van Home Assistant zelf. Of de add-on Studio Code Server, dan heb je een nog veel uitgebreidere.
Als je hier niet gebruik van wilt maken of geen Home Assistant OS gebruikt, dan zul je op een andere manier bij je configuration.yaml bestand moeten komen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 |
[ Voor 24% gewijzigd door Just_A_User op 02-04-2022 18:40 ]
Hmm, nu heb ik dus dit:Sicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:25:
[...]
Home Assistant kan soms een beetje picky zijn als je dingen als 'on', 'off', 'true', 'false' zonder quotes gebruikt.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 utility_meter: wasmachine_dagelijks_stroomverbruik: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_dagelijks_stroomverbruik') | float(0) * 0.21232) | round(2) }} |
Dat is geen Home Assistant dingetje maar een YAML dingetje. YAML zal in ieder geval true en false zonder quotes als boolean interpreteren, terwijl je de string bedoeld / moet hebben. Daarom dat er quotes omheen moeten zodat het als string wordt geïnterpreteerd. Dat is hetzelfde als "quotes zijn optioneel" maar als de waarde een template is en begint met {{ dat je dan toch weer echt wel quotes moet gebruiken, omdat een enkele { een speciale betekenis heeft (en de tweede vervolgens tot een syntax error leidt).Sicco92 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:25:
[...]
Whatever.
Waarom zet je dan niet dezelfde image van als die van de sd kaart op de ssd?sgouman schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 20:54:
Hallo,
Ik heb heel even een vraag.
Ik heb een raspberry pi 3B en home assistant werkte prima met een SD card totdat die ermee ophield. Ik heb een USB naar sata adapter en een SSD gekocht. De one time bootable options ingesteld en eerst raspbian op de SSD gezet. Deze boot zonder enig probleem. Maar het booten van Home assistant werkt gewoon niet. Zowel de Pi als schijf laten niet zien dat er iets gebeurd(schijf lichtje brand solid en groene pi lampje brand niet)
enig idee wat het kan zijn?
Heb ik gedaan. Maar ook dat werkt niet.etienne001 schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:37:
[...]
Waarom zet je dan niet dezelfde image van als die van de sd kaart op de ssd?
Of wil je meer gaan doen met raspbian? Die is namelijk niet persé nodig.
Heb je met balenaEtcher de "juiste image voor de rpi 3 64-bit" op de sd-kaart gezet?
Kun je niet de automation voor de meldingen van de sensors aanpassen met een Conditional (die kun je oneindig toevoegen als "And") iPhone X/Y not home. Of, als je het netter (toekomstbestiger) wil doen, de iPhones aan People koppelen via People & Zones, en dan als Condidional een State met PersoonX not home?rangatang schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 22:48:
Vraagje van een automatiserings- en yaml-noob:
Draai sinds kort home assistant op een Raspberry Pi met o.a. Hue lampen en een aantal aqara sensors met een conbee 2. Via Home Assistant bridge kan ik alles mooi bedienen en uitlezen in Woning op de iPhone en dat werkt allemaal prima. Ik krijg nu ook iOS meldingen/badges als een van de Aqara deur/window sensors van status veranderd en dat is ook wat ik voor ogen had.
Ik wil echter ook graag instellen dat wanneer 1 specifieke van de 2 iPhones overdag thuis is, deze meldingen niet binnenkomen. In iOS kun je dat niet zo instellen omdat je per telefoon ingeeft welke Homekit meldingen die gebruiker krijgt; niet de ander. Ook lijkt de locatiebepaling van de telefoons in HA altijd wat vertraagd en Ik dacht daarom aan een omweg door in Homeassistant een automatisering / scene te maken die ervoor zorgt dat ‘indien iPhone 1 is verbonden met Wifi netwerk X (dwz thuis is) en het tussen twee tijdstippen is, de deur/window sensoren worden uitgeschakeld. Dat krijg ik echter niet voor elkaar. In Scenes kun je de sensoren niet opnemen en onder automatiseringen kan ik onder ‘acties’ wel dhet apparaat 'sensor X' opgeven, maar geen actie/status toewijzen. Misschien dat dit met wat meer yaml kennis wel kan, maar ik kom er (nog) niet uit.
Iemand tips?
Ok..Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 18:35:
[...]
Sorry. Had ik er ff bij moeten zeggen.. had m tot voor kort op “on” staan
Ja heb ik gedaan maar ik zie ook aan het SSD lampje dat er helemaal niet vanaf gelezen wordt.etienne001 schreef op zondag 3 april 2022 @ 00:31:
[...]
Heb je met balenaEtcher de "juiste image voor de rpi 3 64-bit" op de sd-kaart gezet?
SD-kaart er uit en USB-Sata kabel met aangesloten ssd erin?
Spanning er op en ff wachten totdat HA volledig is opgestart en geïnstalleerd (kan 10min duren).
Ik heb destijds de https://savjee.be/2019/12...ant-boot-pi-from-usb-ssd/ als handleiding gebruikt. Enige verschil nu is dat je in balenaEtcher de URL gebruikt ipv een image file.
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Is je voeding wel sterk genoeg?sgouman schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:08:
[...]
Ja heb ik gedaan maar ik zie ook aan het SSD lampje dat er helemaal niet vanaf gelezen wordt.
Voeding is 3A dus lijkt me sterk genoeg en raspbian start wel gewoon op van de SSD.etienne001 schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:51:
[...]
Is je voeding wel sterk genoeg?
En heb je zo'n goedkoop sata kabeltje? Ik heb al eens gelezen dat die ook nog wel eens in de weg willen zitten...
Ohja dat is waar 🤦♂️sgouman schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:53:
[...]
Voeding is 3A dus lijkt me sterk genoeg en raspbian start wel gewoon op van de SSD.
Je code vanaf regel 25 moet twee plaatsen naar rechts, dus alle regels inclusief 25Just_A_User schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 19:24:
[...]
Hmm, nu heb ik dus dit:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 # Configure a default setup of Home Assistant (frontend, api, etc) default_config: # Text to speech tts: - platform: google_translate group: !include groups.yaml automation: !include automations.yaml script: !include scripts.yaml scene: !include scenes.yaml http: ssl_certificate: /ssl/fullchain.pem ssl_key: /ssl/privkey.pem ip_ban_enabled: true login_attempts_threshold: 5 utility_meter: wasmachine_dagelijks_stroomverbruik: source: sensor.wasmachine_electric_consumption_kwh_2 cycle: daily template: - sensor: - name: "Kosten wasmachine vandaag" unit_of_measurement: € device_class: monetary state: > {{ (states('sensor.wasmachine_dagelijks_stroomverbruik') | float(0) * 0.21232) | round(2) }}
waarbij ik het deel vanaf line 19 heb toegevoegd, maar de save-button is rood, wat volgens mij betekent dat er iets niet in orde is...?
Ik krijg deze fout.etienne001 schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:03:
[...]
Ohja dat is waar 🤦♂️
Even een scherm d'r aan hangen en kijken wat er gebeurd?
Had dit even gemist (je had jezelf gequote dus ik had geen bericht gehad).Koepert schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 12:58:
[...]
Kak.. Dat was m NIET..
Calendar.prive is nu: Off en daarmee de attribute alleen nog maar de friendly name.
Dus de Message is niet meer aanwezig.. De binary gaat daarmee echter niet OFF..
Kan ik het ontbreken van de message nog ergens toevoegen?
Verwijderd
Oeps, ik heb inmiddels een typo ontdekt... "sensors" moet natuurlijk "sensor" zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 16:23:
@dennistd Thanks, die was me ook nog niet opgevallen.
Ondertussen ben ik bezig om mijn Solax omvormer te integreren, maar dat wil nog niet helemaal lukken.
Ik heb de volgende sensoren gebouwd in solax.yaml, op basis van een internetbron:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 ######################################################### # # # SOLAX CLOUD. # # # ######################################################### sensors: - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ ( value_json.result.yieldtotal | round(0) ) }}' name: "Solax total" unit_of_measurement: "KWh" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ ( value_json.result.acpower | round(0) ) }}' name: "Solax now" unit_of_measurement: "W" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: '{{ value_json.result.yieldtoday }}' name: "Solax today" unit_of_measurement: "KWh" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: "{{ value_json.result.uploadTime }}" name: "Solax upload time" - platform: rest resource: https://www.eu.solaxcloud.com:9443/proxy/api/getRealtimeInfo.do?tokenId=xxxxxxx&sn=xxxxxxx value_template: > {% if value_json.result.inverterStatus == '100' %}Wait {% elif value_json.result.inverterStatus == '101' %}Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '102' %}Normal {% elif value_json.result.inverterStatus == '103' %}Fault {% elif value_json.result.inverterStatus == '104' %}Permanent Fault {% elif value_json.result.inverterStatus == '105' %}Update {% elif value_json.result.inverterStatus == '106' %}EPS Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '107' %}EPS {% elif value_json.result.inverterStatus == '108' %}Self-test {% elif value_json.result.inverterStatus == '109' %}Idle {% elif value_json.result.inverterStatus == '110' %}Standby {% elif value_json.result.inverterStatus == '111' %}Pv Wake Up Bat {% elif value_json.result.inverterStatus == '112' %}Gen Check {% elif value_json.result.inverterStatus == '113' %}Gen Run {% else %}I dont know{% endif %} name: "Solax status" ######################################################### # # # END OF CONFIGURATION FILE # # # #########################################################
Maar het is me nu nog niet duidelijk wat ik moet doen om te zorgen dat HA deze ook meeneemt in de configuratie. Ik had bedacht om
YAML:
1 sensor: !include solax.yaml
toe te voegen aan configuration.yaml, maar dat is blijkbaar niet zomaar de bedoeling. Kan iemand me op weg helpen?
@Just_A_UserTWKterry schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:13:
[...]
Je code vanaf regel 25 moet twee plaatsen naar rechts, dus alle regels inclusief 25
My bad.. maar nee was nog niet opgelost.. Maar " Geen" gaf geen melding/werking. Dus dat bleek None te moeten zijn.. maar met jouw versie (waarbij iif denk ik een typo is?) krijg ik dit:TheFes schreef op zondag 3 april 2022 @ 12:58:
[...]
Had dit even gemist (je had jezelf gequote dus ik had geen bericht gehad).
Weet niet of het inmiddels al opgelost is, maar dit zal denk ik wel helpen:
{{ iif(state_attr('calendar.prive', 'message')) and not is_state_attr("calendar.prive", "message", "Geen") }}
1
| TemplateError('UndefinedError: 'if' is undefined') while processing template 'Template("{{ if(state_attr("calendar.prive", "message")) and not is_state_attr("calendar.prive", "message", None )}}`")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.agenda_item' |
Nee iif was geen typo. Ik misbruik hem een beetje door geen resultaat voor true of false mee te geven, waar hij eigenlijk voor bedoeld is, maar zo werkt het ook als check of het attribute bestaat.Koepert schreef op zondag 3 april 2022 @ 13:05:
[...]
My bad.. maar nee was nog niet opgelost.. Maar " Geen" gaf geen melding/werking. Dus dat bleek None te moeten zijn.. maar met jouw versie (waarbij iif denk ik een typo is?) krijg ik dit:
code:
1 TemplateError('UndefinedError: 'if' is undefined') while processing template 'Template("{{ if(state_attr("calendar.prive", "message")) and not is_state_attr("calendar.prive", "message", None )}}`")' for attribute '_state' in entity 'binary_sensor.agenda_item'
(waar ik nu None heb gebruikt, bij "Geen" dezelfde melding
if it’s None. An empty string, an empty mapping or an an empty list, are all falsy, refer to the Python documentation for an in depth explanation.
[ Voor 13% gewijzigd door TheFes op 03-04-2022 13:10 ]
Nou, ik mag het wel opslaan in de configuration.yaml, maar als ik dan, zoals een andere user zei, mijn HA probeer te herstarten, dan zegt ie dat ie dat niet kan omdat de configuration.yaml niet OK is.TWKterry schreef op zondag 3 april 2022 @ 10:13:
[...]
Je code vanaf regel 25 moet twee plaatsen naar rechts, dus alle regels inclusief 25
Misschien je pi updaten, pi4 heb ik beschreven op http://rouwette.com/ssdsgouman schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:08:
[...]
Ja heb ik gedaan maar ik zie ook aan het SSD lampje dat er helemaal niet vanaf gelezen wordt.
[ Voor 12% gewijzigd door Rouwette op 03-04-2022 13:21 ]
https://www.rouwette.com/
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq