ThisGuy schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:57:
Ik heb de G4 Pro deurbel die ik wil gebruiken met mijn oude chime totdat de unifi chimes weer beschikbaar is.
Wie kan me helpen begrijpen wat er mist? Ik heb veel in het topic teruggelezen, en ook op youtube en andere forums gekeken, maar hoe meer ik erover lees, hoe onduidelijker het wordt. Na een aantal uren ga ik jullie toch om hulp vragen!
Zo te zien hebben de meeste een andere beltrafo aangeschaft terwijl het ook zou moeten werken met de bijgeleverde beltrafo.
Er staat louter weinig op mijn bel (geen voltages of aansluit beschrijving) en ik heb geen idee welk merk/type dat het is. Weet iemand hoe ik dit moet aansluiten? Ik heb inmiddels alle mogelijke combinaties geprobeerd.
Kan het zijn dat:
- De bel nog zijn eigen voeding nodig heeft
- Het met deze bel niet werkt, maar wel met bijvoorbeeld de Honeywell D117?
[Afbeelding]
Ik hoor graag van jullie.
Edit: De chime staat op mechanical.
Iets wat je moet begrijpen van de Ubiquiti deurbel is dat de chime-keuze in protect goed moet staan en waarom dat zo is.
Het zwarte blokje met de twee aansluitdraden werkt als een weerstand die is afgestemd op het verbruik van de ubiquiti. Door deze weerstand loopt er slechts een minimale stroom door de (normaal) aangesloten bel (chime) waardoor die niet activeert. Het leeuwendeel loopt door die weerstand naar de ubiquiti deurbel. So far, so good.
Nu wordt er aangebeld. Als de chime-keuze op 'geen' staat, gebeurt er niets in de stroomkring. De ui-deurbel blijft gewoon zijn stroom krijgen en doet er verder niets mee. Maar als de chime-keuze niet op 'geen' staat dan schakelt de ui-deurbel snel over op zijn interne batterijtje en sluit de aansluitdraden kort. Net alsof je een klassieke drukknop hebt.
Hoe lang hij dat doet wordt bepaald door de chime-keuze. Ik heb het niet getest, maar wat ik
vermoed is dat hij bij de analoge instelling een relatief lange tijd kortsluit (1 s ofzo, genoeg om een klassieke bel te laten rinkelen) en bij de digitale instelling wat korter omdat een digitale deurbel vaak zijn eigen voeding heeft om zijn deuntje helemaal af te kunnen spelen en alleen een korte puls nodig heeft om te activeren. Maar nogmaals, dat is wat ik vermoed. Feit is dat een klassieke deurbel gewoon een stom drukknopje nodig heeft en dat de ui-deurbel dat 'na aapt'.
Nu je dat weet, dan kun je je ook indenken wat je moet doen met een klassieke chime. Om te beginnen, hou rekening met het voltage. Omdat de ui-deurbel niet uit Nederland komt waar 8 volt normaal is, maar uit de VS (waar 12-24 volt gangbaar is) levert de standaard Ubiquiti trafo 16 volt en is dat ook ongeveer wat op de aansluitklemmen van het weerstand-blokje komt te staan. Dus als je eigen chime 8 volt verwacht, dan krijgt hij het dubbele en kan het zo maar zijn dat je hem daar instant mee om zeep helpt of dat je chime een langzame dood sterft. Natuurlijk kan die chime er ook voor beveiligd zijn en het nog lang zal doen op 16v. Maar dat weet je alleen als je de technische specificaties van dat ding kunt vinden.
Hoe dan ook, als je een 16v trafo hebt, dan heb je ook een 16v chime nodig. Of, je gebruikt een tweede (8v) trafo om je 8v chime te voeden. In plaats van een drukknop plaats je dan 16v AC relais die je laat schakelen door het weerstandsblokje van de ui-deurbel. Let wel, een AC-relais, aangezien je Ubiquiti adapter wisselstroom levert. Een 'standaard' dc-relais zal dan heeeeel snel gaan klapperen.