Illidan schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:31:
Check, ik begin het een beetje te snappen! Ik ben iets vergeten te melden, maar dat is dus blijkbaar wel relevant: Er zit nu reeds een ouderwetse intercom op. Je weet wel, je belt aan, en in de woonkamer neem je een ouderwetse geel-creme telefoonhoorn op, en vervolgens kun je met een druk om de knop de voordeur ontgrendelen.... dus er zit reeds een deurschoot dingetje in de deur.
De deurschoot die nu bediend wordt door de vergeelde intercom wordt verplaatst naar de uitgang van een hub. Sommige van de hubs bieden een spanningsloos (dry) contact en sommige kunnen ook een deurslot voorzien van spanning. Ik ben daar zelf erg voorzichtig mee:
- Een droog contact in de hub kan volgens mij max. 1A schakelen, maar de stroom door de deur opener kan veel hoger zijn, Ik gebruik daarom een extra relais geschakeld door de hub (net zo veilig).
- Bij gebruik van een uitgang die zelf stroom levert ga je dus het deurslot van stroom voorzien via PoE. Of daar voldoende vermogen te leveren is, is maar de vraag. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een dry contact met een additioneel relais.
Dit kan ik dus deels hergebruiken denk ik? Oude intercom eruit, nieuwe Unify Intercom erop, G6 Entry bij de voordeur, een Gatehub...? Ow ja, iets van een POE-switch? Dan ben ik er?
Als je met de 'Unifi Intercom' de Intercom viewer bedoeld --> Ja, zelf geen ervaring met deze viewer, ik gebruik zelf een G3 Touch Enterprise phone op mijn buro. Zodra er gebeld wordt kan ik opnemen, de bezoeker zien en mee praten en de deur openen. Daarnaast gebruik ik de Home Assistant integratie en zie ik de bezoekers ook op de tablet aan de muur in de woonkamer. De Intercomviewer biedt vergelijkbare functionaliteit.
G6 Entry, dat zou moeten werken, deze is 'native Access en Protect'. (en wat ik zelf heel fijn vindt, ondersteund touch pass, heel het gezin gebruik te iPhone of Apple watch om binnen te komen)
PoE switch, ja, zowel de hub als de intercom gebruiken PoE. Je kunt natuurlijk injectors gebruiken maar echt ideaal is dat niet.
Dan nog even een dingentje, netwerk bekabeling, zowel de deurbel en de intercom viewer worden bedraad aangesloten, het is niet altijd makkelijk om ethernet op de juiste plaatst te krijgen....
Shoot, ik heb dan nog een Cloudkey+ nodig vermoed ik (maar die is dan ook bruikbaar voor de u7 Pro XG en de G6 Turrets, dus dat is geen weggegooid geld denk ik)
Als je nog niet in het UI ecosysteem zit zul je iets vergelijkbaars nodig hebben. Of de Cloudkey+ de juiste keuze is kan ik je niet vertellen. Ik ben zelf begonnen met een normale Cloudkey, en daarna is het een beetje uit de hand gelopen. De Cloudkey is inmiddels verkocht en ik draai nu alles op mijn UDM-SE. Mocht je ook iets dergelijks overwegen dan is de Cloudkey+ mogelijk een overbodige investering.
Succes!