Toon posts:

Opgelicht door Coding2021

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• R.Goliath
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-02-2021
Via deze weg wil ik gebruikers bij elkaar brengen om samen op te treden tegen deze beruchte oplichter.

Onderstaande zal alleen uit feiten bestaan en om valse beschuldigingen aan een verkeerd adres te voorkomen wil ik andere gebruikers vragen om ook alleen feiten te delen.
Er is een vermoedelijk adres bekend aan de *knip* hier stond een adres, maar dat is nog niet bevestigd en ik deel nog geen huisnummer totdat het bevestigd is.

Op het profiel van Coding2021 zien we dat deze oplichter in een hele korte tijd heel veel slachtoffers heeft gemaakt.

Van mij heeft hij geld via een tikkie ontvangen en nooit geleverd.
*knip* hier stonden persoonsgegevens
Ik wil alle gedupeerde vragen het volgende te doen.

Stap 1
Als je met een tikkie betaald hebt, meld het bij tikkie.
Dat kan heel simpel met een whatsapp bericht naar nummer: 0613768528

Stap2
Doe aangifte!
Velen hebben dat al gedaan, maar ik wil iedereen verzoeken om toch die 5 minuten ervoor vrij te maken. Vermeldt alle bekende aangifte nummers tijdens de aangifte. Zo maken we het de politie iets makkelijker.

Aangifte nummers tot dusver: (ik probeer dit up-to-date te houden)
*knip* hier stonden aangiftenummers

Stap3
Breng zijn bank op de hoogte.
Dat kan door een mailtje te sturen naar report@bunq.com

Stap 4 wordt het opvragen van zijn NAW gegevens bij je eigen bank nadat je aangifte hebt gedaan.
Je bank is sinds januari dit jaar verplicht zijn gegevens op te vragen bij zijn bank en deze te delen met jou.

Stap5 wordt het hopen op een strafproces, misschien dat iemand met een rechtsbijstandverzekering kan informeren naar de opties?

Wil je informatie anoniem aanvullen stuur mij dan een DM

[Voor 15% gewijzigd door Microkid op 28-02-2021 22:18]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18:10
TAV @Microkid

[Voor 13% gewijzigd door jack zomer op 28-02-2021 21:44]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 23:37
Is die weer terug van weg geweest ?

• Eftalou
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

"There's no place like 127.0.0.1"

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Modbreak:Ik handel dit soort dingen normaal niet af, dus ik weet niet of het hoort, maar ik heb voorlopig even de persoonsgegevens verwijderd totdat de mensen die hier wel over gaan er naar kunnen kijken.

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31
Als koper op V&A vind ik het vreemd dat er eerst een aantal Tweakers zijn die met hem een deal aan gaan wat gewoon goed gaat. Die Tweakers zijn ook al langer lid waardoor ik zou denken dat het allemaal redelijk klopt. Neem de eerst 4 van de 5 reviews. Dit zijn allemaal al wat oudere accounts en ziet er redelijk betrouwbaar uit als je een beetje doorklikt.

En dan ineens komen er op 27-02-2021 allemaal negatieve reviews binnen. welgeteld 10 stuks.
En dan 28-02-2021 nog eens 3.

Ik vind dit raar. Ik koop graag op t.net en klik dan ook echt door op review schrijvers en review krijgers. Als blijkt dat iemand die een review schrijft ook al langer lid is en bijvoorbeeld actief is op GoT... dan geeft me dat vertrouwen.

Maar als ik kijk naar dit profiel vind ik het allemaal maar heel raar. Zo vind ik het gedrag van Coding raar, maar ook de reviews op 27-02.

Wat is hier aan de hand? Heeft iemand meer uitleg?

@TweakMaster @Duskwither @JaymeA @Popyoulair @gr0bi @Boszna @r44 @ArgonTech @Qweridee @Sgt.guts @DutchBee @arbraxas @niekgerfen @Bombayjam

• R.Goliath
Tweakers moderators doen er alles aan om de oplichter te beschermen en doen er niets aan om gebruikers te waarschuwen. (op de paar standaard tekstjes onder de advertentie na)

Ik deel een naam en rekeningnummer om mensen te behoeden om geen geld over te maken als je het nummer of naam tegen komt en het wordt eruit geknipt.
Dit zijn geen valse beschuldigingen of vermoeden maar feiten!

Ik deel alle aangifte nummers om het de politie makkelijker te maken en alles wordt eruit geknipt.

@World Citizen Dat is precies waarom er zovelen in zijn getrapt.
Hij koopt een aantal producten, krijgt een paar reviews en wint daarmee vertrouwen van de rest.
Vervolgens hard toeslaan en meestal heb je wel 4-5 dagen vrij spel voordat de eerste doorheeft dat hij is opgelicht. Het verbaast me niets als er over een paar dagen zich nog een aantal melden.

[Voor 4% gewijzigd door R.Goliath op 28-02-2021 22:33]

• gr0bi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 13:30
Sow! Ik heb op het laaste moment afgezegd omdat ik toch even wilde wachten met de Samsung ssd tot ik de rest van mijn wenslijst ging kopen.

Tot die tijd was hij vriendelijk, meedenkend en kwam het allemaal vrijblijvend en legit over. Door het oog van de naald dus.

Kan ik daar verder nog wat in betekenen?

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06 13:35
Blijft toch ongelofelijk dat deze man al bijna een decennia bezig is en meerdere malen is opgepakt maar gewoon vrolijk verder gaat.
Wat werkt ons rechtssysteem toch slecht.

• niekgerfen
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-05 19:05
Ik heb inmiddels ook aangifte gedaan.
@R.Goliath : PL2600-210228-151649666.

@World Citizen Inderdaad. Ik heb voordat ik met hem in zee ging zijn account, activiteit en V&A historie gecheckt. Op dat moment zat daar niets raars tussen. Hij heeft dus eerst spullen gekocht (een complete pc volgens mij) en die later verkocht aan 4 mensen per component en ze opgelicht (SSD, CPU, GPU). Van tevoren zou ik ook denken dat dit vooral gebeurd bij mensen die pas net lid zijn en zonder geschiedenis op tweakers.Toch zijn ik en een aantal anderen erin getuind.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02 07:48
Wat een figuur, had eerst wel respect voor de draai in z’n leven. Misschien tijd voor een van die tv programma’s? Oplichters in Nederland o.i.d?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-06 08:49
Haha Michaeltje weer, word tijd dat hij eens langdurig word opgesloten... Ik wacht al een jaar of 10 op een terugbetaling van hem.
Je kunt aangifte doen maar iedere seconde die je er aan besteed is verspilde tijd, die centen zijn weg.

• World Citizen
R.Goliath schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:32:
Tweakers moderators doen er alles aan om de oplichter te beschermen en doen er niets aan om gebruikers te waarschuwen. (op de paar standaard tekstjes onder de advertentie na)
Pas hier mee op, want je wilt niet dat modjes op basis van een meldingen mensen gaan bannen. Er zijn soms 2 kanten van het verhaal. (lijkt me hier niet het geval maar toch)

Ik geloof meteen dat Coding een oplichter is maar snap dit topic gewoon niet zo goed.
@R.Goliath heeft vandaag een account aangemaakt maar heeft kennelijk wel een deal gemaakt met Coding waar hij in is opgelicht.

Hoe is dat dan gegaan? Want in een dag kun je toch niet opgelicht zijn. Ergens zijn er dan toch meerdere accounts?

En dat er op 27-02 ineens allemaal negatieve reviews komen.

Hoe? WTF? Wat gebeurd hier?

Overigens is het ook redelijk stil in dit topic en na mijn post is het ineens in 1 minuut heel druk.

Snap ik er nou geen zout van of is dit allemaal maar raar?

[Voor 4% gewijzigd door World Citizen op 01-03-2021 07:27]

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Och, is het weer zover :( . Ik wil niet pessimistisch zijn maar ik ben in de tussentijd een 2e keer door hem opgelicht. Heel geraffineerd, alles gaat de eerste paar keer goed (tot aan spullen komen brengen aan toe omdat hij 'in de buurt is') en daarna komt het even een keertje niet uit en is verzending een optie. Daarna hoor je natuurlijk niets meer van hem. Persoonlijk zou ik 'm graag inruilen voor Navalny voor zo'n strafkamp. Zal die papzak goed doen...

Aangifte doen is wat mij betreft volledig zinloos. Ik heb er nooit meer wat van gehoord en als je ze daar op aanspreekt krijg je alleen maar vage excuses...

Zoals ik aan Microkid vroeg ook aan het andere topic toe te voegen is hij momenteel bezig om op naam van zijn vriendin (Spikker) mensen op te lichten.

@Floppus Als Michael expert kun jij er meer licht op laten schijnen?

[Voor 15% gewijzigd door Detmer op 28-02-2021 22:50]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

World Citizen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Pas hier mee op, want je wilt niet dat modjes zich als politie gaan opstellen. Er zijn altijd 2 kanten van het verhaal.

Ik geloof meteen dat Coding een oplichter is maar snap dit topic gewoon niet zo goed.
@R.Goliath heeft vandaag een account aangemaakt maar heeft kennelijk wel een deal gemaakt met Coding waar hij in is opgelicht.

Hoe is dat dan gegaan? Want in een dag kun je toch niet opgelicht zijn. Ergens zijn er dan toch meerdere accounts?

En dan dat er op 27-02 ineens allemaal negatieve reviews komen.

Hoe? WTF? Wat gebeurd hier?

Overigens is het ook redelijk stil in dit topic en na mijn post is het ineens in 1 minuut heel druk.

Snap ik er nou geen zout van of is dit allemaal maar raar?
Als er een schaap over de dam is volgen er meer. In het begin heb je de hoop maar als je dan de reviews ziet valt die hoop weg en schrijf je een review.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• World Citizen
Detmer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Als er een schaap over de dam is volgen er meer. In het begin heb je de hoop maar als je dan de reviews ziet valt die hoop weg en schrijf je een review.
Ja met een account als dat van jouw geloof ik het ook meteen weer. Dank ook voor je input.
Ik hoop dat iemand dan die andere reviews en accounts kan verklaren.

• Kuusje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:46
Elke aankoop op afstand heeft risico's. Doorgewinterde oplichters weten hier goed op in te spelen. Online even de lieve poppenkast spelen en daarna toeslaan. Voor een volgende keer - kijk ook naar de registratie datum van de adverteerder. In korte tijd 'veel' erg positieve reviews terwijl die gene net nieuw is is precies de opmars van dergelijke oplichters.
Gemak - goede prijs - geen risico. Kies er twee.

Team anti-scalp

• R.Goliath
@World Citizen Omdat tweakers geen anonieme optie heeft moet ik het op deze manier doen.
Ik ben al decennia een trouwe tweaker, maar omdat ik mijn gegevens met hem heb gedeeld voor de verzending heb ik geen behoefte in onverwacht bezoek.

De reviews zijn gewoon echte tweakers, geen bots.
En de 7 aangiften bij de politie die er binnen 1 dag zijn zijn ook echt.

• unfor
World Citizen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:51:
[...]

Ja met een account als dat van jouw geloof ik het ook meteen weer. Dank ook voor je input.
Ik hoop dat iemand dan die andere reviews en accounts kan verklaren.
Waar komt die twijfel vandaan, het is Michael Groeneveld waar we het over hebben.
Iedereen hier op tweakers heeft wel eens van die naam gehoord, berucht persoon.

• niekgerfen
@World Citizen Ben het wel met je eens dat dit er vreemd uitziet van buitenaf. Hij is met een aantal mensen per advertentie tegelijkertijd in zee gegaan. Deze mensen zijn dus vrijwel tegelijkertijd opgelicht. Dit verklaart waarom alle reviews en meldingen bijna tegelijk komen. Natuurlijk als jij wacht op het verzenden van een pakket, en je ziet dat anderen wachten op hetzelfde pakket en spreken van oplichting, dan 1 + 1 = 2 en dan weet je vrijwel zeker dat je ook opgelicht bent.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

R.Goliath schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:55:
@World Citizen Omdat tweakers geen anonieme optie heeft moet ik het op deze manier doen.
Ik ben al decennia een trouwe tweaker, maar omdat ik mijn gegevens met hem heb gedeeld voor de verzending heb ik geen behoefte in onverwacht bezoek.

De reviews zijn gewoon echte tweakers, geen bots.
En de 7 aangiften bij de politie die er binnen 1 dag zijn zijn ook echt.
De enige positieve reviews komen van mensen waar hij/zij iets van gekocht heeft in de afgelopen maanden voor zover ik 't even lees?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• World Citizen
unfor schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:55:
[...]

Waar komt die twijfel vandaan, het is Michael Groeneveld waar we het over hebben.
Voornamelijk dat er gisteren ineens 10 negatieve review binnen komen van accounts die al langer lid zijn hier op Tweakers.
Ik twijfel ook niet of het een oplichter is.. ik snap gewoon niet hoe dit allemaal gebeurd.

Kennelijk hebben dan gisteren ineens 10 mensen besloten een negatieve review te schrijven. Wat heeft dat dan getriggerd? Is er nog een ander topic? Is er ergens anders communicatie?

Ik snap gewoon niet wat er gebeurd en wil niet zelf ooit opgelicht worden.

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Mektheb schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:49:
Is die weer terug van weg geweest ?
Good old days. Hardleers persoon zeg, tijd dat justitie eens zijn werk gaat goed.

Default blanke hetero

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

R.Goliath schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:55:
Klonen doen we niet op Tweakers.

3800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Qweridee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:42
@World Citizen Hier al rond de 300 transacties gehad op Tweakers, helaas is dit de eerste keer dat ik opgelicht ben. De reden dat alle negatieve reviews in 1 keer komen is omdat het account van door een mod is verwijderd en je dus in je inbox de melding krijgt dat je geen berichten meer kunt verzenden.

Meeste hebben vrijdag geld overgemaakt, hebben zaterdag nog niks gehoord en willen dan denk ik vragen hoe en wat en komen er dan achter dat het mis is.

Afgaande op de feedback scores van een aantal van ons kun je er wel vanuit gaan dat wij dit niet verzinnen

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Je hebt wel een hele grote mond en mening over onze werkzaamheden, vind je zelf niet? Blijkbaar denk je dat wij een glazen bol hebben waarin we elke oplichter direct in de kraag kunnen vatten. Zo werkt het helaas niet. Oplichters zijn nou eenmaal slim. Via wisselende IP adressen, andere namen, mail adressen enz kennen ze zich telkens een andere identiteit toe waardoor ze in eerste instantie niet opvallen. We zijn afhankelijk van signalen van o.a. jullie, op basis waarvan we kunnen gaan speuren.
Denk dus even na voordat je dergelijke onzin uitkraamt. De enige personen die wij proberen te beschermen zijn jullie.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 24-05 15:06
Microkid schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Je hebt wel een hele grote mond en mening over onze werkzaamheden, vind je zelf niet? Blijkbaar denk je dat wij een glazen bol hebben waarin we elke oplichter direct in de kraag kunnen vatten. Zo werkt het helaas niet. Oplichters zijn nou eenmaal slim. Via wisselende IP adressen, andere namen, mail adressen enz kennen ze zich telkens een andere identiteit toe waardoor ze in eerste instantie niet opvallen. We zijn afhankelijk van signalen van o.a. jullie, op basis waarvan we kunnen gaan speuren.
Denk dus even na voordat je dergelijke onzin uitkraamt. De enige personen die wij proberen te beschermen zijn jullie.
Och, en ik maar hier denken dat jullie hele bedrijfsmodel loopt op het verbinden van oplichters met potentiële doelwitten met als bijgevolg massa's bezoekers trekken.

Nee, grapje. Keep up the good work mods!

• FirePuma142
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:26:
[...]

Laat je toch niet zo uit de tent lokken. Frustratie van beide kanten levert alleen maar gebekvecht op.

• stephen46
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 31-03-2022
Hallo allemaal,

Spijtig genoeg mijn eerste ervaring met een internetoplichter. Normaal doe ik nooit zaken met een account die pas actief is maar dit keer toch over het hoofd gezien. Aan de reviews zag ik er ook niks verkeerds aan. Ik was nog zo blij met de aanschaf van de cpu voor een build voor mijn dochter 😖.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-05 13:06
Even serieus je bent pas sinds kort geregistreerd op deze site en dan heb je het lef om dat te zeggen? hoop van harte dat de mods je juist nu niet gaan helpen

[Voor 66% gewijzigd door Bor op 01-03-2021 10:30]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:46]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 08:58
@Rowliebowlie
Misschien beter om inhoudelijk te reageren als je opgelicht bent, in plaats van je emoties te delen en ook andere aan te vallen.
Als jij het niet eens bent met hoe tweakers werkt, dat mag altijd, open dan een eigen forum en deel daar je mening.

Maar blijf alsjeblieft on topic.

@Microkid
Ik snap je frustratie als andere je aanvallen en jij als mod daarop wilt reageren, maar beste is dan ook zonder emotie, hoe moeilijk dat ook is, zoals ook andere tweakers al gezegd hadden.

on topic
Gelukkig zelf deze keer niet opgelicht, maar hoop voor alle die wel opgelicht zijn dat er passende acties tegen deze persoon ondernomen worden.

[Voor 13% gewijzigd door gandalfdroes op 01-03-2021 09:27]

Acties:
  • +26Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

gandalfdroes schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:22:
@Microkid
Ik snap je frustratie als andere je aanvallen en jij als mod daarop wilt reageren, maar beste is dan ook zonder emotie, hoe moeilijk dat ook is, zoals ook andere tweakers al gezegd hadden.
In dit geval heb ik dit bewust gedaan, omdat wij helaas wel vaker het verwijt krijgen niets tegen oplichters te doen en ze zelfs te beschermen. Die discussie is al veel vaker gevoerd. Wij doen op de achtergrond heel veel om dergelijke gasten van Tweakers te verwijderen. Vaak zien jullie dat niet eens, maar dan is er wel het nodige aan speurwerk verzet. Juist het feit dat jullie er zo weinig van zien geeft aan dat onze procedures en speurwerk effect heeft. Helaas glipt er altijd wel iemand doorheen, en bij sommige oplichters hebben we daar meer last van dan bij anderen. Helaas blijven sommige gebruikers erg standvastig in hun zienswijze over onze werkzaamheden en activiteiten.
Gelukkig weten we ook dat de die-hard Tweakers weten wat wij op de achtergrond doen en dit ook waarderen.

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:52
Ah, hij is er weer. Anderhalf jaar geleden had ik ook contact met hem, toen nog onder de naam Codenerds. Gelukkig nooit tot een deal gekomen, later zag ik dat zijn 'bedrijfsnaam' op Michael Spikker stond. Hopla, daar gingen de alarmbellen.
Destijds wel bericht gehad van mede-tweakers die wel slachtoffer waren. Hij gaat dus gewoon door.

Uit ervaring weet ik dat dit soort mensen hun eigen gedrag rechtvaardigen en heel vaak recidiveren.

Life is too short to remove USB safely

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gandalfdroes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-06 08:58
Microkid schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:31:
[...]

In dit geval heb ik dit bewust gedaan, omdat wij helaas wel vaker het verwijt krijgen niets tegen oplichters te doen en ze zelfs te beschermen. Die discussie is al veel vaker gevoerd. Wij doen op de achtergrond heel veel om dergelijke gasten van Tweakers te verwijderen. Vaak zien jullie dat niet eens, maar dan is er wel het nodige aan speurwerk verzet. Juist het feit dat jullie er zo weinig van zien geeft aan dat onze procedures en speurwerk effect heeft. Helaas glipt er altijd wel iemand doorheen, en bij sommige oplichters hebben we daar meer last van dan bij anderen. Helaas blijven sommige gebruikers erg standvastig in hun zienswijze over onze werkzaamheden en activiteiten.
Gelukkig weten we ook dat de die-hard Tweakers weten wat wij op de achtergrond doen en dit ook waarderen.
Ik kom al sinds dat tweakers bestond op tweakers en later ook als geregistreerde gebruiker.
Ik weet dat er veel op de achtergrond gebeurd, zelf ook meermaals meegemaakt dat ik bericht kreeg over een verkoper die achteraf niet in de haak bleek te zijn. Juist dit waardeer ik, dat ik er zo min mogelijk van merk, dat betekend dat jullie je werk goed doen (in mijn ogen)

Dat sommige hardleers blijven, tja.. dat veranderd helaas nooit. Iedereen met een beetje normaal stel hersens die zelf kan nadenken, zal niet schreeuwen maar bewijzen en dat deze tweaker uit was op een confrontatie was ook duidelijk.

Misschien een leuke om een artikel aan te wijden, zonder dat jullie te veel weg geven wat jullie doen om juist oplichters te weren, zij moeten er juist niet ook van leren.

[Voor 5% gewijzigd door gandalfdroes op 01-03-2021 09:46]

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:49
World Citizen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:24:
Als koper op V&A vind ik het vreemd dat er eerst een aantal Tweakers zijn die met hem een deal aan gaan wat gewoon goed gaat. Die Tweakers zijn ook al langer lid waardoor ik zou denken dat het allemaal redelijk klopt. Neem de eerst 4 van de 5 reviews. Dit zijn allemaal al wat oudere accounts en ziet er redelijk betrouwbaar uit als je een beetje doorklikt.

En dan ineens komen er op 27-02-2021 allemaal negatieve reviews binnen. welgeteld 10 stuks.

Ik vind dit raar. Ik koop graag op t.net en klik dan ook echt door op review schrijvers en review krijgers. Als blijkt dat iemand die een review schrijft ook al langer lid is en bijvoorbeeld actief is op GoT... dan geeft me dat vertrouwen.

Maar als ik kijk naar dit profiel vind ik het allemaal maar heel raar. Zo vind ik het gedrag van Coding raar, maar ook de reviews op 27-02.

@TweakMaster @Duskwither @JaymeA @Popyoulair @gr0bi @Boszna @r44 @ArgonTech @Qweridee @Sgt.guts @DutchBee @arbraxas @niekgerfen @Bombayjam
Dat is een hele oude truc die vaak gebruikt wordt door oplichters. Je doet eerst je best voor reviews. Je bent goed bezig krijgt goede reviews. En daarna als het vertrouwen er is begin je direct met oplichten. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een restaurant op thuisbezorgd. Eerst paar goede reviews binnenharken(of zelf creëren) en dan vervolgens daarna lalala het zal wel.

Hier valt zeer weinig aan te doen. Jij doet je research al goed, beter dan de meeste. En ja schijnt bedriegt soms zo ook nu. Dat is vervelende met marktplaatsen, het is op basis van vertrouwen gebouwd en in elkaar gezet. Alleen steeds meer mensen/bedrijven zijn niet te vertrouwen. Een nieuw account is zo gemaakt, en dan begint het hele riedeltje weer van voor af aan.

How are you doing?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:40

Part

Helemaal niets.....

Microkid schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:31:
[...]

De vraag was niet zo emotioneel te reageren.
Je reactie gaat over het inhoudelijke.
Tegen het inhoudelijke heeft niemand bezwaar. Inhoudelijk is alleen maar goed. Dan zien de gebruikers ook een beetje wat jullie achter de schermen doen. Top (y)

Maar termen als:
-Je hebt wel een hele grote mond
-vind je zelf niet?
-Blijkbaar denk je dat wij een glazen bol hebben
-Denk dus even na
-onzin uitkraamt.
Daarvan denk ik doe dat nou niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Duskwither
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:18
World Citizen schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:24:

Ik ben ook eens opgelicht op V&A, een beetje vergelijkbaar wat Michael (hij noemde zichzelf Maikel) blijkbaar nu gedaan heeft. Wat je dan ziet gebeuren is dat er DM's gestuurd worden en er een groepje ontstaat van mensen die opgelicht zijn. Dat groepje organiseert wat acties, waaronder al dan niet gezamelijke aangifte en negatieve reviews. Mijn vermoeden is dat dat in dit geval gebeurd is.

Ik was volgens mij de eerste die een positieve review over hem achterliet, al kon ik ook niet echt anders dan dat doen. Het was voor mij als verkoper oprecht een positieve transactie. Hij vroeg wel om een review, al vind ik dat niet heel vreemd. Ik heb vaker zaken gedaan met nieuwe tweakers die ook vragen om een review om een reputatie op te bouwen, dus ook dat vond ik niet heel vreemd.

Ik zou een dag later een CPU bij hem ophalen, hij zou nog laten weten hoe laat hij thuis was, daar is niets meer van gekomen. Nooit meer iets van hem vernomen. Nou was dat een wat los-vaste afspraak, dus ik heb er niet direct iets achter gezocht. Achteraf gezien voor mij waarschijnlijk dus geluk, want wellicht was ik er ook ingetuind als hij had gezegd hem op te sturen. Iemand die bij je aan de deur heeft gestaan vertrouw je ergens wellicht wat meer dan een willekeurige andere vreemde.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:02
Duskwither schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:12:
[...]

Ik ben ook eens opgelicht op V&A, een beetje vergelijkbaar wat Michael (hij noemde zichzelf Maikel) blijkbaar nu gedaan heeft. Wat je dan ziet gebeuren is dat er DM's gestuurd worden en er een groepje ontstaat van mensen die opgelicht zijn. Dat groepje organiseert wat acties, waaronder al dan niet gezamelijke aangifte en negatieve reviews. Mijn vermoeden is dat dat in dit geval gebeurd is.

Ik was volgens mij de eerste die een positieve review over hem achterliet, al kon ik ook niet echt anders dan dat doen. Het was voor mij als verkoper oprecht een positieve transactie. Hij vroeg wel om een review, al vind ik dat niet heel vreemd. Ik heb vaker zaken gedaan met nieuwe tweakers die ook vragen om een review om een reputatie op te bouwen, dus ook dat vond ik niet heel vreemd.

Ik zou een dag later een CPU bij hem ophalen, hij zou nog laten weten hoe laat hij thuis was, daar is niets meer van gekomen. Nooit meer iets van hem vernomen. Nou was dat een wat los-vaste afspraak, dus ik heb er niet direct iets achter gezocht. Achteraf gezien voor mij waarschijnlijk dus geluk, want wellicht was ik er ook ingetuind als hij had gezegd hem op te sturen. Iemand die bij je aan de deur heeft gestaan vertrouw je ergens wellicht wat meer dan een willekeurige andere vreemde.
Heb je nou echt zaken met hem gedaan en een review achtergelaten of alleen een bijna transactie gehad en daar een review over geschreven?
Want in het laatste geval helpt dit natuurlijk niet mee om oplichters er al van te voren uit te filteren. Het reviews geven terwijl er geen transactie is mag ook (misschien daarom) ook niet eens.

• Duskwither
  • Laatst online: 12:18
jaspermeul schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Heb je nou echt zaken met hem gedaan en een review achtergelaten of alleen een bijna transactie gehad en daar een review over geschreven?
Want in het laatste geval helpt dit natuurlijk niet mee om oplichters er al van te voren uit te filteren. Het reviews geven terwijl er geen transactie is mag ook (misschien daarom) ook niet eens.
Ik heb echt zaken met hem gedaan. Hij heeft mijn Synology DS1515+ overgenomen voor de vraagprijs. Ik kan de transactie aantonen op mijn bankrekening en herken de achternaam Spikker daar ook van.

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:02
Duskwither schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:19:
[...]

Ik heb echt zaken met hem gedaan. Hij heeft mijn Synology DS1515+ overgenomen voor de vraagprijs. Ik kan de transactie aantonen op mijn bankrekening en herken de achternaam Spikker daar ook van.
Aha, dan is het helemaal terecht natuurlijk. De CPU was dus een tweede transactie die niet door is gegaan.

Als ik zo kijk zijn de positieve reviews ook alleen maar over de aankoop bij andere en niet de verkoop van eigen producten. En van een enkele die een review heeft geschreven voor een bijna koop.
Ik zou daar in elk geval ook goed naar kijken, een goede koper is niet perse een goede verkoper natuurlijk.

[Voor 26% gewijzigd door jaspermeul op 01-03-2021 10:31]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jaspermeul schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:28:
[...]

Aha, dan is het helemaal terecht natuurlijk. De CPU was dus een tweede transactie die niet door is gegaan.

Als ik zo kijk zijn de positieve reviews ook alleen maar over de aankoop bij andere en niet de verkoop van eigen producten. En van een enkele die een review heeft geschreven voor een bijna koop.
Ik zou daar in elk geval ook goed naar kijken, een goede koper is niet perse een goede verkoper natuurlijk.
Als Groeneveld (en onze W. Vrolijk) iets hebben laten zien in bijna 10 jaar, dan is het wel dat er geen 'regel' is voor zulke situaties. Registratie, reviews, communicatie, deze jongens weten al heel lang hoe ze het spelletje moeten spelen en gooien het elke keer over andere boeg.

Daarbij, van elke 10 die er twijfelen, gaat er altijd 1 overstag, genoeg animo en je hebt er zeker weer 5-10 te pakken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-05 13:34

liberque

Vrijzinnig!

Part schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:05:
[...]
Maar termen als:
-Je hebt wel een hele grote mond
-vind je zelf niet?
-Blijkbaar denk je dat wij een glazen bol hebben
-Denk dus even na
-onzin uitkraamt.
Daarvan denk ik doe dat nou niet.
Persoonlijk vind ik de reactie van Microkid helemaal zo ongepast nog niet. Een aantijging als
is immers al zo vaak de revue gepasseerd en suggereert niet veels goeds over de T.net crew.

Steeds vaker wordt T.net weggezet als een geoliede machine om maar zoveel mogelijk centjes binnen te harken en wordt men beticht alle feeling met de userbase te hebben verloren. Welnu dan krijgen we een keer een zeer emotionele reactie waar je de frustratie in proeft over een zeer frustrerend onderwerp. Ja, inderdaad als je bent opgelicht dan is dat heel erg frustrerend, maar als je een platform heb opgezet en dit wordt misbruikt door oplichters en jij moet je als platform aanbieder aan allerlei regeltjes houden waardoor je verwijten krijgt van je userbase dan is dat net zo zeer frustrerend. T.net is hierin net zo hard een slachtoffer als het daadwerkelijke slachtoffer. Het slachtoffer is immers zijn zuurverdiende geld kwijt, maar T.net raakt zijn vertrouwen van de userbase kwijt waar het al decennia aan werkt en dat is ook best wel wat centen waard.

Dus ik vond het erg verfrissend om eens een keer een emotionele uitbarsting van een mod te bespeuren. Bewijst toch maar weer mooi dat het daadwerkelijk mensen zijn die achter de knoppen zitten en dat die mensen ook gefrustreerd kunnen raken. We zijn allemaal maar mensen en het enige dat we kunnen doen is begrip en respect voor elkaar tonen. Als we dat allemaal zouden doen dan hadden we immers ook geen last van oplichters :)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 15:29

Sméagol

Master of Mayhem

Ik zit me toch af te vragen of er niet meer kan gebeuren (zowel achtergrond als voorgrond). Is 't mischien mogelijk om bijvoorbeeld bij advertenties te verplichten dat mensen hun rekeningnummers invullen? En dat er een directe koppeling is met zo'n database bij de politie ofzo? Da's dan de eerste check op de achtergrond, en de 2de check op de voorgrond is dan of de verkoper ook daadwerkelijk dat rekeningnummer gebruikt.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

• yodeluxe
  • Laatst online: 30-05 11:37
Sméagol schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:50:
Ik zit me toch af te vragen of er niet meer kan gebeuren (zowel achtergrond als voorgrond). Is 't mischien mogelijk om bijvoorbeeld bij advertenties te verplichten dat mensen hun rekeningnummers invullen? En dat er een directe koppeling is met zo'n database bij de politie ofzo? Da's dan de eerste check op de achtergrond, en de 2de check op de voorgrond is dan of de verkoper ook daadwerkelijk dat rekeningnummer gebruikt.
En dan vult zo'n oplichter een willekeurig rekeningnummer in, bijvoorbeeld van een van de slachtoffers. Het is ook de vraag of er überhaupt wel naar een rekeningnummer mag worden gevraagd, je hebt ook te maken met de AVG.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

yodeluxe schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:55:
[...]
En dan vult zo'n oplichter een willekeurig rekeningnummer in, bijvoorbeeld van een van de slachtoffers.
Vandaar in 2 stappen.
Je moet zelf nog controleren of je ook daadwerkelijk de betaling doet aan het opgegeven nummer. Dan lukt dit alleen met een, wat is de term, geldezel? Maar da's dus een extra drempel.
Het is ook de vraag of er überhaupt wel naar een rekeningnummer mag worden gevraagd, je hebt ook te maken met de AVG.
Ik kan me vooprstellen dat een rekeningnummer minder privacy gevoelig is dan een adres, en 't is natuurlijk relevant in dit soort situaties. Maar ik heb geen idee hoe dat juridisch zit, vandaar m'n vraag.

Je kan 't omzeilen door alleen op de achtergrond het rekeningnummer te vragen, en dus niet te tonen in de advertentie, maar dat de koper handmatig het nummer invult in een textfield, en dat de site dan aangeeft of 't klopt.

Dan heb je dezelfde functionaliteit, de drempel voor de verkoper, is gok ik juridisch haalbaarder, maar dan zit je ook met een extra handeling voor de koper. Dan is handmatig checken op een externe site op het eerste gezicht niet heel anders, maar het juist binnen Tweakers houden is misschien net een voordeel genoeg. Als koper een ander nummer invult dan dat verkoper heeft opgegeven, dan kan er intern direct een red flag worden genoteerd waar moderators naar kunnen kijken.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

yodeluxe schreef op maandag 1 maart 2021 @ 13:55:
[...]

En dan vult zo'n oplichter een willekeurig rekeningnummer in, bijvoorbeeld van een van de slachtoffers. Het is ook de vraag of er überhaupt wel naar een rekeningnummer mag worden gevraagd, je hebt ook te maken met de AVG.
Daarnaast: het wisselen van bankrekeningnummer is tegenwoordig kinderlijk eenvoudig. Oplichters vragen gerust meerdere nieuwe rekeningnummers aan. Vaak zelfs bij dezelfde bank. Het wordt tijd dat banken hier eens beter op gaan letten. Want als jij voor de 5e keer in een jaar een nieuwe rekening opent bij dezelfde bank, zou er toch ergens een lichtje moeten gaan branden en zou iemand eens vragen moeten gaan stellen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Boszna
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-06 16:14
Bij BUNQ kan je 25 iban nummers zelf creëren.
een iban check is dus tegenwoordig waardeloos.
Ik ben voorstander dat alle bekende namen niet gecensureerd worden, zodat als iemand op google zoekt voordat hij het geld overmaakt hij uitkomt op het forum.

@Microkid Even hardop denkend; kan er een vlak komen bij advertenties dat wanneer een koper betaald heeft hij, als hij zelf wilt, de advertentie kan overrulen en dat er dan komt te staan dat hij betaald heeft?
Niet anoniem ivm misbruik. en ik weet dat het jullie extra tijd kost om onterechte meldingen te checken en te verwijderen, maar hiermee kan je voorkomen dat 1 artikel aan meerdere personen wordt verkocht.
Je voorkomt er niet mee dat een oplichter een paar advertenties aanmaakt.

Nog een idee: kunnen de stock foto's die automatisch in de advertentie komen wanneer een product gelinkt is zonder authentieke foto's worden verwijderd? Dat maakt het geheel onaantrekkelijker.

We dwalen alleen af van het hoofdtopic.

• Sméagol

Sméagol

Master of Mayhem

Maar of 't een gloednieuw nummer maakt dan niet bijzonder veel uit. Jammer voor het eerste slachtoffer, maar als die 'm flagt, en alles volautomatisch gaat, dan staat er dus per direct een waarschuwing voor andere mensen.

En misschien dat er dan eerder door politie wordt opgetrden ook, als de bank opeens meldingen krijgt over 10 nieuwe rekeningnummers die zijn afgesloten door dezelfde persoon in korte tijd.

Edit: Maar misschien moet ik maar 'ns kijken naar die database sites zelf. Ik weet überhaupt niet of ze een api hebben. En het had handig geweest als je kon controleren hoe oud een rekeningnummer is..

[Voor 50% gewijzigd door Sméagol op 01-03-2021 14:42]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:40

Part

Helemaal niets.....

Microkid schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:20:
[...]

Daarnaast: het wisselen van bankrekeningnummer is tegenwoordig kinderlijk eenvoudig. Oplichters vragen gerust meerdere nieuwe rekeningnummers aan. Vaak zelfs bij dezelfde bank. Het wordt tijd dat banken hier eens beter op gaan letten. Want als jij voor de 5e keer in een jaar een nieuwe rekening opent bij dezelfde bank, zou er toch ergens een lichtje moeten gaan branden en zou iemand eens vragen moeten gaan stellen.
Probleem is niet het aantal bankrekeningen.
Ik snap de gedachte wel. 1 bankrekening en je kan op https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html snel controleren of het een beetje betrouwbaar is.
Echter bij mijn laatste belasting aangifte kwam ik al aan de 14 bankrekeningen. Aan ieder spaar of beleggingsproduct zit een unieke bankrekening gekoppeld. En op al die bankrekeningen is geld te storten.

De bank weet ook precies van wie de bankrekening is. Justitie kan ook via de bank opvragen van wie de rekening is.
Maar als jij aangifte doet van oplichting dan moet het al een zeer zwaar geval zijn willen ze er wat mee doen. Of het is een civiele zaak en mag je het zelf gaan uitzoeken. En hier zit het probleem want de meeste mensen lopen hier tegen een muur op. Aangifte doen en na 6 maanden hoor je dat de aangifte gesloten is wegens niet voldoende aanknopingen punten. Terwijl werkelijk alles al bekend is.

Ik denk dat de verantwoordelijkheid niet bij de banken moet komen te liggen. Recht is niet hun expertise en met ongeveer 50 banken in Nederland is het aantal rekeningen ook niet te beperken.

Maar goed deze "gast" heeft al een mooie history dus hopelijk gaan de aangiften nu wel snel opgepakt worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

Je kunt wel honderd manieren bedenken om oplichters tegen te werken, maar de oplichters vinden 101 manieren om dit te omzeilen. Het is van oudsher al een kat en muisspelletje en dat zal het altijd wel blijven. Desalniettemin kost het de slachtoffers geld en de dader denkt ermee weg te komen omdat deze zich onpakbaar waant. Echter wat als dit laatste nu eens niet het geval is? We weten dat T.net op de achtergrond van alles probeert om oplichters te traceren en tot verantwoording te (laten) roepen, maar dit kost tijd en dit kost dus geld.

De reguliere winkels hebben altijd hetzelfde probleem gehad. Een winkeldief steelt voor een euro of 2 wat in de winkel, wordt aangehouden door een medewerker en deze belt de politie. Dan moet er op de politie gewacht worden en in de tussentijd zijn al zeker 2 medewerkers van de winkel niet aan het werk omdat ze de winkeldief in de gaten moeten houden. (dat doe je immers liever niet alleen). De politie neemt de winkeldief mee en dan moet er nog eens aangifte gedaan worden op het politiebureau. Al met al een paar uur werk... en dat voor 2 euro?! De meeste winkels hebben hier een passend antwoord op gevonden. Ze rekenen de winkeldief deze kosten aan. Op deze manier heeft de winkel niet veel extra kosten voor een winkeldief en is het zelfs voor een bedrag van 2 euro interessant de winkeldief toch ter verantwoording te roepen.

Welnu, waarom doen we dit bij T.net ook niet. Voordat men meedoet aan V&A krijgt men een mooie banner te zien waarbij iets staat in de trend van "Bij (poging tot) oplichting zal Tweakers.net de kosten van minimaal 251 euro en maximaal 1001 euro die gepaard gaan met het traceren van de dader direct op de dader verhalen.". Op deze manier wordt T.net in ieder geval kosteloos gesteld als de dader gevonden wordt en bedenkt een oplichter zich wellicht twee keer voordat hij/zij/het dit platform voor de oplichtingspraktijken gebruikt. Immers. voor T.net betekent dit dat ze er nog meer tijd aan kunnen besteden en de pakkans wordt hiermee automatisch vergroot en het werkt zoveel meer afschrikkend dan "we bannen je account en ip".

Just my 2 cents.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33
liberque schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:18:
Welnu, waarom doen we dit bij T.net ook niet.
Bij zo'n winkeldief gaat het om iemand die je op dat moment fysiek staandegehouden hebt, en de politie er bij krijgt. Dat verbaliseert / beboet nét even wat makkelijker dan een of andere figuur die online vervelend loopt te doen.

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:06
liberque schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:18:
Je kunt wel honderd manieren bedenken om oplichters tegen te werken, maar de oplichters vinden 101 manieren om dit te omzeilen. Het is van oudsher al een kat en muisspelletje en dat zal het altijd wel blijven. Desalniettemin kost het de slachtoffers geld en de dader denkt ermee weg te komen omdat deze zich onpakbaar waant. Echter wat als dit laatste nu eens niet het geval is? We weten dat T.net op de achtergrond van alles probeert om oplichters te traceren en tot verantwoording te (laten) roepen, maar dit kost tijd en dit kost dus geld.

De reguliere winkels hebben altijd hetzelfde probleem gehad. Een winkeldief steelt voor een euro of 2 wat in de winkel, wordt aangehouden door een medewerker en deze belt de politie. Dan moet er op de politie gewacht worden en in de tussentijd zijn al zeker 2 medewerkers van de winkel niet aan het werk omdat ze de winkeldief in de gaten moeten houden. (dat doe je immers liever niet alleen). De politie neemt de winkeldief mee en dan moet er nog eens aangifte gedaan worden op het politiebureau. Al met al een paar uur werk... en dat voor 2 euro?! De meeste winkels hebben hier een passend antwoord op gevonden. Ze rekenen de winkeldief deze kosten aan. Op deze manier heeft de winkel niet veel extra kosten voor een winkeldief en is het zelfs voor een bedrag van 2 euro interessant de winkeldief toch ter verantwoording te roepen.

[Afbeelding]

Welnu, waarom doen we dit bij T.net ook niet. Voordat men meedoet aan V&A krijgt men een mooie banner te zien waarbij iets staat in de trend van "Bij (poging tot) oplichting zal Tweakers.net de kosten van minimaal 251 euro en maximaal 1001 euro die gepaard gaan met het traceren van de dader direct op de dader verhalen.". Op deze manier wordt T.net in ieder geval kosteloos gesteld als de dader gevonden wordt en bedenkt een oplichter zich wellicht twee keer voordat hij/zij/het dit platform voor de oplichtingspraktijken gebruikt. Immers. voor T.net betekent dit dat ze er nog meer tijd aan kunnen besteden en de pakkans wordt hiermee automatisch vergroot en het werkt zoveel meer afschrikkend dan "we bannen je account en ip".

Just my 2 cents.
Je zou voor de grap een proefproces tegen deze zelf bedachte boete moeten voeren. Moet je wel eerst iets stelen trouwens. Houdt namelijk totaal geen stand :9 Dat geheel off topic.

• DeathNL
  • Laatst online: 04-06 21:37
Is het een idee om contact te zoeken met Tweakermaster, Popyoulair of Duskwither?

Mischien heeft 1 van deze tweakers toevalig camera's hangen. (Denk ook aan Ring deurbel)

Als je beelden hebt van de dader neemt de politie het wellicht iets serieuzer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unfor
DeathNL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 22:56:
Is het een idee om contact te zoeken met Tweakermaster, Popyoulair of Duskwither?

Mischien heeft 1 van deze tweakers toevalig camera's hangen. (Denk ook aan Ring deurbel)

Als je beelden hebt van de dader neemt de politie het wellicht iets serieuzer.
Oh Michael is al lang en breed bekend bij politie hoor, ze doen echter niet heel actief wat tegen internet oplichters.

• polopolo150
  • Laatst online: 11:27
Is er een manier om te herkennen dat je te maken hebt met deze oplichter? Op Opgelicht via V&A Michael Groeneveld te zien dat er een lange geschidenis is en de laatste post van Microkid is leerzaam maar alsnog.

Ik snap natuurlijk dat NAW gegevens niet gedeeld worden maar valt er iets te doen om dit in een volgende poging dit te voorkomen? Of kom je er alleen maar achter wanneer het te laat is? (Met dat laatste mag je ook lezen: Extra waakzaam zijn op V&A)

Nintendo Switch | NVIDIA Shield TV 2019 | Xbox Series X | CHUWI HeroBox Mini | Poco X3 NFC 128 GB | AOC Q3279VWFD8 | Google Home Max | Sony WH-1000MX3 | Edifier R2000DB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
polopolo150 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 01:21:
Is er een manier om te herkennen dat je te maken hebt met deze oplichter? Op Opgelicht via V&A Michael Groeneveld te zien dat er een lange geschidenis is en de laatste post van Microkid is leerzaam maar alsnog.

Ik snap natuurlijk dat NAW gegevens niet gedeeld worden maar valt er iets te doen om dit in een volgende poging dit te voorkomen? Of kom je er alleen maar achter wanneer het te laat is? (Met dat laatste mag je ook lezen: Extra waakzaam zijn op V&A)
Iedereen kan zomaar zonder zich te identificeren een Tweakers account aanmaken, dus hoe zou dat moeten?
Wat nog wel zou kunnen is de naam/nummer hulp check gebruiken van de banken, hiermee zou je kunnen vaststellen wat de naam is die bij het rekeningnummer hoort.

Voor de rest, dé oplossing blijft toch dat mensen stoppen met het vooruit betalen en laten verzenden van goederen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 01:45:
[...]
Wat nog wel zou kunnen is de naam/nummer hulp check gebruiken van de banken, hiermee zou je kunnen vaststellen wat de naam is die bij het rekeningnummer hoort.
Ik deel deze mening wel. T.net moet toegankelijk blijven voor iedereen, maar maak er een regel van dat iedereen met een karma onder de 1000(?) een bankverificatie moet doen voordat deze een advertentie kan plaatsen op V&A. Dan kan je gelijk op de rekeninghouder-naam een filter zetten om alle “M. Groeneveld” accounts op hold te zetten, totdat ze hebben bewezen dat ze bijv Maurice Groeneveld heten en niet Michael. T.net mag naar mijn idee wel een wat nadrukkelijkere rol spelen in de bestrijding van deze vorm van V&A oplichting (No offense, want het is lastig).

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

g1n0 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 01:58:
[...]
Ik deel deze mening wel. T.net moet toegankelijk blijven voor iedereen, maar maak er een regel van dat iedereen met een karma onder de 1000(?) een bankverificatie moet doen voordat deze een advertentie kan plaatsen op V&A. Dan kan je gelijk op de rekeninghouder-naam een filter zetten om alle “M. Groeneveld” accounts op hold te zetten, totdat ze hebben bewezen dat ze bijv Maurice Groeneveld heten en niet Michael. T.net mag naar mijn idee wel een wat nadrukkelijkere rol spelen in de bestrijding van deze vorm van V&A oplichting (No offense, want het is lastig).
Hierbij stuit je op 2 problemen:
1) Zoals je aangeeft willen we Tweakers toegankelijk en laagdrempelig houden. Een drempel opwerpen om iets op V&A te plaatsen hoort daar in onze visie niet bij. Vergeet niet dat een karma van 1000 wel een bizar hoog getal is.
2) V&A is een gratis dienst. Zaken als "persoonsverificatie", "bankverificatie" moeten dus ergens uit betaald worden. Daarnaast zit je met een stuk registratie, AVG, processen enz enz waar je je handen niet aan wilt branden. En zelfs dan nog, met naam of bankverificatie heb je geen zekerheid, want oplichters maken ook gebruik van katvangers.

We onderzoeken alle mogelijkheden om oplichting zo snel mogelijk te ontdekken en liefst in de kiem te smoren. Dit mag echter niet ten koste gaan van de laagdrempelige toegankelijkheid van V&A.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

WouterL schreef op maandag 1 maart 2021 @ 21:46:
[...]

Je zou voor de grap een proefproces tegen deze zelf bedachte boete moeten voeren. Moet je wel eerst iets stelen trouwens. Houdt namelijk totaal geen stand :9 Dat geheel off topic.
Het is geen zelfbedachte boete dat vooropgesteld. je moet het zien als een overeenkomst zoals dat ook gebeurt bij winkels. Je biedt een platform zoals V&A aan en voordat de gebruiker ervan iets kan kopen danwel verkopen gaat hij akkoord met de voorwaarden die jij als aanbieder van het platform stelt. Terug naar de analogie winkel: je treedt een winkel binnen en je ziet het bordje hangen. Je hebt dan de keus om direct de winkel weer te verlaten of verder te gaan. In dat laatste geval ga je op dat moment met de voorwaarden van de winkel akkoord.

Zodra er iets gebeurt op V&A in de trend van oplichting ga je op de achtergrond de persoon in kwestie proberen te achterhalen. Je doet daarbij ook net zoals het slachtoffer aangifte bij de politie en je stelt jezelf naast het slachtoffer op als benadeelde partij. Je kan dit aantonen met je gebruiksvoorwaardeb / av van de V&A waarmee de oplichter expliciet akkoord is gegaan. Je levert alle bewijslast in die je op dat moment heb verzameld en wacht tot de politie zijn werk heeft gedaan. Als de oplichter aangehouden wordt en uiteindelijk berecht krijg je daar als benadeelde net zoals het slachtoffer bericht van. Op dat moment heb je een vordering op de oplichter en die kan je net zoals het slachtoffer claimen.

Terug naar de analogie met de winkels: die doen het precies zo. Rechter spreekt een vonnis uit met sanctie over de diefstal, maar gaat zich niet buigen over die 151 euro die de winkel vergoed wilt zien. Dat is een aparte vordering waar je doorgaans niet zomaar vanaf komt. Nee je gaat geen hogere straf krijgen van de rechter maar er komt wel een deurwaarder langs om die 151 euro te claimen.

• WouterL
liberque schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Het is geen zelfbedachte boete dat vooropgesteld. je moet het zien als een overeenkomst zoals dat ook gebeurt bij winkels. Je biedt een platform zoals V&A aan en voordat de gebruiker ervan iets kan kopen danwel verkopen gaat hij akkoord met de voorwaarden die jij als aanbieder van het platform stelt. Terug naar de analogie winkel: je treedt een winkel binnen en je ziet het bordje hangen. Je hebt dan de keus om direct de winkel weer te verlaten of verder te gaan. In dat laatste geval ga je op dat moment met de voorwaarden van de winkel akkoord.

Zodra er iets gebeurt op V&A in de trend van oplichting ga je op de achtergrond de persoon in kwestie proberen te achterhalen. Je doet daarbij ook net zoals het slachtoffer aangifte bij de politie en je stelt jezelf naast het slachtoffer op als benadeelde partij. Je kan dit aantonen met je gebruiksvoorwaardeb / av van de V&A waarmee de oplichter expliciet akkoord is gegaan. Je levert alle bewijslast in die je op dat moment heb verzameld en wacht tot de politie zijn werk heeft gedaan. Als de oplichter aangehouden wordt en uiteindelijk berecht krijg je daar als benadeelde net zoals het slachtoffer bericht van. Op dat moment heb je een vordering op de oplichter en die kan je net zoals het slachtoffer claimen.

Terug naar de analogie met de winkels: die doen het precies zo. Rechter spreekt een vonnis uit met sanctie over de diefstal, maar gaat zich niet buigen over die 151 euro die de winkel vergoed wilt zien. Dat is een aparte vordering waar je doorgaans niet zomaar vanaf komt. Nee je gaat geen hogere straf krijgen van de rechter maar er komt wel een deurwaarder langs om die 151 euro te claimen.
Ik snap de gedachte, maar het is juridisch een uiterst wankele constructie. Mijn professor destijds op de RUG vond daar wel dingen van ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• liberque

liberque

Vrijzinnig!

WouterL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:06:
[...]

Ik snap de gedachte, maar het is juridisch een uiterst wankele constructie. Mijn professor destijds op de RUG vond daar wel dingen van ;)
Met alle respect voor je professor, maar een rechter heeft al geoordeeld dat in geval van winkels het een rechtvaardig bedrag is. Zie bijvoorbeeld:

https://retailtrends.nl/n...taalt-boete-aan-winkelier

De vraag nu is waar ligt het onderscheid tussen de kosten die een winkelier gemaakt heeft en civielrechtelijk terug kon vorderen of een platform zoals T.net. Immers beiden verliezen geld door onrechtmatige daden van anderen. Ik ben geen jurist dus laat dit graag aan hen over, maar het lijkt mij echt geen slecht idee.

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:44

PB-powell

Mr. Laziness

g1n0 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 01:58:
[...]

Totdat er nieuwe Micheal Groeneveld wordt geboren en deze met veel pijn en moeite een V&A-account kan krijgen hier 8)7
Het is begrijpelijk dat men wil zien dat deze persoon hier zijn activiteiten niet meer kan uitvoeren, dat is echter niet mogelijk zonder hierbij of andere gebruikers te raken of disproportionele acties te moeten nemen. Zolang er mensen zijn die andere oplichten zal je dat overal terug zien komen, ook hier op T.net.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.

Acties:
  • +21Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 12:32

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Misschien is het een idee V&A rating in 2 categorieën op te delen; verkoper & koper.

In dit specifieke geval zie je dat er ineens 5 sterren zijn, en dat wekt vertrouwen.
Maar de 5 sterren waren eigenlijk alleen voor het 'kopen' en niet voor het 'verkoper', daar zit al snel een 1 ster.

Dus een 5 sterren voor aankopen / 1 verkoper direct onder de naam had allicht al voorkomen dat meer mensen gingen kopen of in ieder geval geld overmaken, maar eerst voorzichtig gewoon ophalen zoals de 1 ster review heeft geprobeerd.

[Voor 10% gewijzigd door CT op 02-03-2021 13:13]

Acties:
  • +22Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

CT schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:12:
[...]

Misschien is het een idee V&A rating in 2 categorieën op te delen; verkoper & koper.

In dit specifieke geval zie je dat er ineens 5 sterren zijn, en dat wekt vertrouwen.
Maar de 5 sterren waren eigenlijk alleen voor het 'kopen' en niet voor het 'verkoper', daar zit al snel een 1 ster.

Dus een 5 sterren voor aankopen / 1 verkoper direct onder de naam had allicht al voorkomen dat meer mensen gingen kopen of in ieder geval geld overmaken, maar eerst voorzichtig gewoon ophalen zoals de 1 ster review heeft geprobeerd.
Dat is serieus een goed voorstel. Het beoordelen van iemand op basis van "koper" of "verkoper". Ik neem het mee.

[Voor 4% gewijzigd door Microkid op 02-03-2021 13:31]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
JohanNL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 01:45:
[...]
Voor de rest, dé oplossing blijft toch dat mensen stoppen met het vooruit betalen en laten verzenden van goederen.
Dat is een nep-oplossing, als iedereen dat gaat doen dan gaan de oplichters gewoon het spelletje omdraaien.

Oftewel dan gaat men gewoon V&A van alles kopen en men betaald dan uiteraard niet vooruit, want men volgt jouw tip op.
En als men dan de spullen in huis heeft, gooit men die op marktplaats / rommelmarkt etc.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:48
Gomez12 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 17:02:
[...]

Dat is een nep-oplossing, als iedereen dat gaat doen dan gaan de oplichters gewoon het spelletje omdraaien.

Oftewel dan gaat men gewoon V&A van alles kopen en men betaald dan uiteraard niet vooruit, want men volgt jouw tip op.
En als men dan de spullen in huis heeft, gooit men die op marktplaats / rommelmarkt etc.
Dat is ook zo, maar bedoelde ik niet.
Ik bedoelde dat je enkel in persoon een transactie afhandelt, dus alleen ophalen.
Op enkele incidenten na met wellicht wat vals geld, nep bank apps en directe diefstal ( in samenhang van geweld/bedreiging ) zal het hele oplichtingsprobleem direct opgelost zijn.

Ik begrijp dan ook zelf wel dat het een heleboel mogelijkheden weg neemt om spullen te kopen/verkopen via het internet, het is zeker ook makkelijk en ik doe zelf ook mee aan het geheel.
Maar als je consequent wilt zijn en dit specifieke probleem eens en voor altijd de kop in wilt drukken, dan zou je enkel nog aan ophalen moeten doen.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ToBe
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik ben benaderd door (waarschijnlijk dezelfde persoon) Mark202020 om een processor over te nemen die ik te koop heb gevraagd. Ik vertrouwde zijn account niet (net geregistreerd, geen reviews, geen activiteit) en heb hem genegeerd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
JohanNL schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:14:
[...]

Dat is ook zo, maar bedoelde ik niet.
Ik bedoelde dat je enkel in persoon een transactie afhandelt, dus alleen ophalen.
Op enkele incidenten na met wellicht wat vals geld, nep bank apps en directe diefstal ( in samenhang van geweld/bedreiging ) zal het hele oplichtingsprobleem direct opgelost zijn.

Ik begrijp dan ook zelf wel dat het een heleboel mogelijkheden weg neemt om spullen te kopen/verkopen via het internet, het is zeker ook makkelijk en ik doe zelf ook mee aan het geheel.
Maar als je consequent wilt zijn en dit specifieke probleem eens en voor altijd de kop in wilt drukken, dan zou je enkel nog aan ophalen moeten doen.
De oplichters die hebben hier gewoon schijt aan.
Of :
- ze zeggen in Groningen / Limburg te wonen (net naargelang jij woont) of op texel
- ze staan in een flatgebouw je beneden op te wachten en doen beschaafd de deur open, maar vriendin/baby voelt zich niet zo goed, dus of we die maar niet willen storen en het even op de gang willen afhandelen.

En uiteraard zeggen ze dit niet in het 1e mailtje, nee, dit zeggen ze vlak voordat je op weg zou gaan of net als je aankomt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

liberque schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:18:
[...]
Met alle respect voor je professor, maar een rechter heeft al geoordeeld dat in geval van winkels het een rechtvaardig bedrag is. Zie bijvoorbeeld:

https://retailtrends.nl/n...taalt-boete-aan-winkelier
offtopic:
Je moet niet alles geloven wat zo'n vakblaadje schreef bij de invoering. Toen had er echt nog geen rechter naar gekeken. De rechtbank in Amsterdam vond de schade in een specifiek geval onvoldoende onderbouwd en wees de vordering af. https://www.recht.nl/rech...i=ECLI:NL:RBAMS:2018:1548

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Tweakermaster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:59
En hij is er alweer.. heb het al gemeld:

V&A aangeboden: AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed

Nieuw account uiteraard. Kan hier niks aan gedaan worden? Blokkeren op IP adres?

• WouterL
Tweakermaster schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:57:
En hij is er alweer.. heb het al gemeld:

V&A aangeboden: AMD Ryzen 7 3800X (BOX) Boxed

Nieuw account uiteraard. Kan hier niks aan gedaan worden? Blokkeren op IP adres?
Wat hardnekkig en zonder gêne.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eftalou
  • Niet online
Wat mij aan opvalt aan zijn advertenties is dat deze altijd zonder eigen foto's worden aangeboden. Dit is een wijze les geweest ,de volgende keer als ik het niet vertrouw vraag ik om eigen foto's die te verifiëren zijn van de producten die te koop worden aangeboden. De meeste oplichters hebben die uiteraard niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• niekgerfen
@Eftalou Mij heeft hij wel foto's laten zien van het product voordat ik het geld overgemaakt heb. Neemt niet weg dat het een goed idee is om om foto's te vragen om te bevestigen dat de verkoper het product heeft, maar het geeft ook geen garantie...

• Boszna
Deze oplichter heeft bijvoorbeeld wel de producten want die had hij gekocht en daarmee positieve reviews gekregen. Er zit wel een kern van waarheid in dat oplichters meestal de makkelijke weg kiezen.
Daarom zei ik ook tegen @Microkid of ze de standaard afbeeldingen niet weg kunnen laten uit de aanbod advertenties. Dan valt het eerder op, nu ziet elke advertentie er gelikt uit :)

• Eftalou
  • Niet online
niekgerfen schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 20:47:
@Eftalou Mij heeft hij wel foto's laten zien van het product voordat ik het geld overgemaakt heb. Neemt niet weg dat het een goed idee is om om foto's te vragen om te bevestigen dat de verkoper het product heeft, maar het geeft ook geen garantie...
Oplichting is helaas nooit 100% te doorzien en anders verzinnen de oplichters wel weer een andere truc. Achteraf is het makkelijk praten maar in mijn geval bood hij 4x een 970 Evo 1TB SSD aan. Ik had hem moeten vragen om een foto te maken van alle 4 de SSD's met op de achtergrond het DM gesprek dat via tweakers werd gevoerd. Wijze les voor de volgende keer |:(

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:12
Eftalou schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Oplichting is helaas nooit 100% te doorzien en anders verzinnen de oplichters wel weer een andere truc. Achteraf is het makkelijk praten maar in mijn geval bood hij 4x een 970 Evo 1TB SSD aan. Ik had hem moeten vragen om een foto te maken van alle 4 de SSD's met op de achtergrond het DM gesprek dat via tweakers werd gevoerd. Wijze les voor de volgende keer |:(
Gewoon een foto met je eigen nickname erbij (dus niet die van de verkoper), net zo handig toch? Ik plaats overigens ook wel eens dingen met de standaard foto's, vind het wel handig :) komt ook omdat ik dus echt voor geen meter foto's kan maken. Probeer het overigens wel vaak, maar zeker in 30% van de gevallen ben ik er te lui voor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sgt.guts
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 23:02
Volgens mij heeft hij weer een nieuw account aangemaakt met een nieuwe advertentie

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

Heb gevraagd of hij ook een foto van de factuur wil plaatsen. Ik ben benieuwd.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17

Agent47

I always close my contracts.

Sgt.guts schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:42:
Volgens mij heeft hij weer een nieuw account aangemaakt met een nieuwe advertentie

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X 11G

Heb gevraagd of hij ook een foto van de factuur wil plaatsen. Ik ben benieuwd.
Ennn is al van de site :9

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Notenkraker20
  • Niet online
V&A aangeboden: MSI Radeon RX 580 Gaming X 4G zou dit dezelfde gebruiker zijn?
Zijn eerste feedback is ook bijzonder, zelf geplaatst (zinsopbouw / woordgebruik)?

[Voor 6% gewijzigd door Notenkraker20 op 09-03-2021 00:16]

• Boszna
Misschien kan @Microkid het controleren? *knip*

Edit: Tweakers zit er direct bovenop en zo te zien was het vermoeden weer eens correct. Dank je wel voor de snelle actie.

[Voor 53% gewijzigd door Boszna op 09-03-2021 06:33]

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Dit topic is niet bedoeld voor het melden van verdachte advertenties. Daar hebben we het meldpunt voor.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-04 18:40
tja mensen Michael heeft blijkbaar nu eenmaal met dit te maken:

https://opgelicht.avrotro...-pathologische-leugenaar/

tis jammer dat er geen mogelijkheid is dit soort mensen tegen hun zelf te beschermen! Ze maken slachtoffer na slachtoffer voor honderden of soms duizenden euros! Niet alleen helpen ze zich zelf de vernieling in maar nemen anderen in hun val mee. Ze laten een spoor van vernieling achter!!

Wat ik mij wel altijd af vraag, na de hand als ze dan eindelijk gepakt worden hebben ze geen halve rooie cent meer over. Wat heb je er dan in vredesnaam mee gedaan??

Ik vind het opmerkelijk dat er wat dat betreft geen database die bij banken bekend is met notoire oplichters/kleptomanen. Of in iedergeval een waarschuwing systeem is bij de aanvraag van een rekening! Je kunt tegenwoordig al geen telefoonabbo meer afsluiten voor je je kan indentificeren en kan bewijzen dat je t kan betalen! Maar een rekening openen is nog altijd kinderlijk eenvoudig, en daarnaast dus enorm fraudegevoelig!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 18:56
@Boszna je moet @Tweakermaster hebben.

Ryzen cloud9

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:05
Boszna schreef op maandag 1 maart 2021 @ 14:32:
Bij BUNQ kan je 25 iban nummers zelf creëren.
een iban check is dus tegenwoordig waardeloos.
Bunq IBAN zou ik zowieso niet accepteren, in al die jaren ook nog nooit contact met een verkoper gehad die Bunq gebruikt. Geef maar een rekeningnummer van een andere bank.

https://opgelicht.avrotro...er-doen-tegen-oplichting/

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:39

Floppus

Customer Experience matters

Detmer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:47:
Och, is het weer zover :( . Ik wil niet pessimistisch zijn maar ik ben in de tussentijd een 2e keer door hem opgelicht. Heel geraffineerd, alles gaat de eerste paar keer goed (tot aan spullen komen brengen aan toe omdat hij 'in de buurt is') en daarna komt het even een keertje niet uit en is verzending een optie. Daarna hoor je natuurlijk niets meer van hem. Persoonlijk zou ik 'm graag inruilen voor Navalny voor zo'n strafkamp. Zal die papzak goed doen...

Aangifte doen is wat mij betreft volledig zinloos. Ik heb er nooit meer wat van gehoord en als je ze daar op aanspreekt krijg je alleen maar vage excuses...

Zoals ik aan Microkid vroeg ook aan het andere topic toe te voegen is hij momenteel bezig om op naam van zijn vriendin (Spikker) mensen op te lichten.

@Floppus Als Michael expert kun jij er meer licht op laten schijnen?
Zeef en ik hebben een keer met politie Apeldoorn gewerkt waarna hij de bak in is gegaan. Maar toen hebben we een heel dossier en adresgegevens op tafel gelegd.

Structureel zijn we steeds tegen een muur gelopen. Als de politie de expertise, mankracht en prioriteit niet krijgt is de hoeveelheid werk aan onze zijde totaal niet haalbaar.

Na veroordeling heeft hij Tweakers een tijd gemeden, maar ja, je zag hem elders gewoon doorgaan - waar we niet eens iets mee kunnen al zouden we willen. Maar dat is wel het enige wat we kunnen: Tweakers onaantrekkelijker maken dan andere platforms.

Dat er gebruik gemaakt wordt van deze naam en partner is al een tijd. Zelfs al vanuit de gevangenis destijds. Ik heb over tijd telefonisch met meerdere partners conact gehad evenals met Michael. Altijd mooie verhalen en ingepalmde vrouwen om dan weer een spoor van vernieling achterlaten als hij zijn verslavingen niet in bedwang kan houden.

Per saldo maakt hij niemand gelukkig inclusief zichzelf. Je vraagt je af wat zo iemand nog aan het leven laat hangen.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• Qweridee
Nog geen reactie op mijn aangifte, heeft iemand anders al iets vernomen?

• unfor
Qweridee schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:06:
Al een jaar of 10 niet, het is al zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wat het bedrag was en wanneer precies. :D (Ik meende zo'n 200 euro voor een radeon 6950 oid.)
Aangifte doen mag altijd hoor, maar reken er niet op dat je ooit iets van je geld gaat zien, er zijn nog een paar honderden wachtenden voor u.

[Voor 24% gewijzigd door unfor op 13-04-2021 17:11]

• Qweridee
unfor schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 17:09:
[...]

Al een jaar of 10 niet, het is al zo lang geleden dat ik niet eens meer weet wat het bedrag was en wanneer precies. :D (Ik meende zo'n 200 euro voor een radeon 6950 oid.)
Aangifte doen mag altijd hoor, maar reken er niet op dat je ooit iets van je geld gaat zien, er zijn nog een paar honderden wachtenden voor u.
Ga er ook vanuit nooit een cent terug te zien, maar om het hem nou te laten houden zonder aangifte en verdere actie, dat gaat mij wat ver ;)

• peeceej
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 14:40
Qweridee schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:06:
Op mijn aangifte (zie topic van ergens in maart) ook nog geen enkele reactie. Het toont wel aan dat je met oplichting gewoon weg kan komen, en dat de houding van tweakers vooral in het voordeel is van de oplichter en niet de opgelichte.

• jazzozo
  • Laatst online: 04-06 15:45
peeceej schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:38:
[...]

Op mijn aangifte (zie topic van ergens in maart) ook nog geen enkele reactie. Het toont wel aan dat je met oplichting gewoon weg kan komen, en dat de houding van tweakers vooral in het voordeel is van de oplichter en niet de opgelichte.
Eerste keer dat ik me ga bemoeien met een topic als dit, maar wat verwacht je van Tweakers in deze? Dat ze jou voorzien van alle privé gegevens van deze oplichter op een zilveren dienblad? Goed idee, vindt de AVG ook vast niet erg als ze dat doen.

Tweakers kan hier niks aan doen zonder zelf ook een wet/regelgeving te moeten overtreden. Jammer dat je een paar tientjes, of in het ergste geval een paar honderd, kwijt bent aan deze oplichter. Is dat rede voor een website als Tweakers een boete te riskeren van mogelijk tienduizenden euro's? Zou je het zelf doen als je een website zou runnen? ;)

/rant

• peeceej
jazzozo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 13:47:
[...]

Eerste keer dat ik me ga bemoeien met een topic als dit, maar wat verwacht je van Tweakers in deze? Dat ze jou voorzien van alle privé gegevens van deze oplichter op een zilveren dienblad? Goed idee, vindt de AVG ook vast niet erg als ze dat doen.

Tweakers kan hier niks aan doen zonder zelf ook een wet/regelgeving te moeten overtreden. Jammer dat je een paar tientjes, of in het ergste geval een paar honderd, kwijt bent aan deze oplichter. Is dat rede voor een website als Tweakers een boete te riskeren van mogelijk tienduizenden euro's? Zou je het zelf doen als je een website zou runnen? ;)

/rant
Los van de opmerking dat ik ook nog niets heb gehoord, en dat ik dat deels wijt aan de werkwijze hier, ga ik niet weer het hele riedeltje opnieuw afdraaien. Antwoord op jouw bovenstaande vraag heb ik namelijk al gegeven in mijn eigen topic.

Op jouw laatste vraag heb ik nog geen antwoord gegeven: als ik een website zou runnen, dan zou ik er serieus hard over nadenken of ik wel een platform wil bieden waar men spullen van elkaar koopt voor honderden en duizenden euros, en geen veilige geldtransactie kan faciliteren, en de mogelijkheden van hulp bij oplichting beperkt zijn. Daar zou ik mijn vingers dan niet aan willen branden. Maar heej, mijn mening he.

• jazzozo
  • Laatst online: 04-06 15:45
peeceej schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:02:
[...]

Los van de opmerking dat ik ook nog niets heb gehoord, en dat ik dat deels wijt aan de werkwijze hier, ga ik niet weer het hele riedeltje opnieuw afdraaien. Antwoord op jouw bovenstaande vraag heb ik namelijk al gegeven in mijn eigen topic.

Op jouw laatste vraag heb ik nog geen antwoord gegeven: als ik een website zou runnen, dan zou ik er serieus hard over nadenken of ik wel een platform wil bieden waar men spullen van elkaar koopt voor honderden en duizenden euros, en geen veilige geldtransactie kan faciliteren, en de mogelijkheden van hulp bij oplichting beperkt zijn. Daar zou ik mijn vingers dan niet aan willen branden. Maar heej, mijn mening he.
Excuses, ik had jouw eigen topic niet gezien. Nu even (vluchtig) doorheen gelezen.

Ook jouw wens om in contact te komen met andere (mogelijke) slachtoffers is onderhevig aan de eerder genoemde AVG regels. Een veilig betaalplatform aanbieden (à la marktplaats met gelijk oversteken) zou natuurlijk leuk zijn, maar valt totaal buiten de core-business van Tweakers natuurlijk. V&A hier is niet veel anders dan een gemiddeld koop/ruil forum, wat je ook terug vindt op websites zoals Budgetgaming.

Ik vind dat Tweakers al meer moeite neemt in dit soort gevallen dan bijvoorbeeld een Marktplaats. Daar hoef je absoluut niet te verwachten dat je een persoonlijke reactie krijgt van een mod bij oplichting en ook daar kunnen zij jou geen persoonsgegevens verschaffen, al is het slechts de username van een andere gedupeerde. Jouw (mijn inziens terechte) klacht ligt dan ook niet bij Tweakers, maar bij de wetgeving. Het is niet anders. :/

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

jazzozo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:15:

Ik vind dat Tweakers al meer moeite neemt in dit soort gevallen dan bijvoorbeeld een Marktplaats. Daar hoef je absoluut niet te verwachten dat je een persoonlijke reactie krijgt van een mod bij oplichting en ook daar kunnen zij jou geen persoonsgegevens verschaffen, al is het slechts de username van een andere gedupeerde. Jouw (mijn inziens terechte) klacht ligt dan ook niet bij Tweakers, maar bij de wetgeving. Het is niet anders. :/
En daar verschillen (vanuit de vele topics) ook de mening, MP doet dit als corebusiness and 'gives shit all' om oplichtingszaken, of misschien enkel achter de schermen, maar vrijwaard dat T.net voor kanttekening over hun systeem? Techsite, on top nieuwe snufjes, je zou 'in geest van' toch meer verwachten van een aanzienlijker hoger aangezien site als T.net.

In de basis zeg ik, het probleem ligt in het midden. Kat en muis waar elke stap 1 van de 2 wint, volgende stap de andere partij weer wint. Gros van mijn transacties zijn face2face gegaan, maar zelfs daar is genoeg oplichting in te bedenken, dat is zelfs niet waterdicht. En daarin geef ik je ook gelijk, oplichters kunnen zich gewoon zeer slim (en tactisch) verstoppen achter de AVG regels (en de zooi bij politie :P), dat deel kan je T.net weinig over aanvallen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• peeceej
jazzozo schreef op woensdag 14 april 2021 @ 14:15:
[...]
Excuses, ik had jouw eigen topic niet gezien. Nu even (vluchtig) doorheen gelezen.

Ook jouw wens om in contact te komen met andere (mogelijke) slachtoffers is onderhevig aan de eerder genoemde AVG regels. Een veilig betaalplatform aanbieden (à la marktplaats met gelijk oversteken) zou natuurlijk leuk zijn, maar valt totaal buiten de core-business van Tweakers natuurlijk. V&A hier is niet veel anders dan een gemiddeld koop/ruil forum, wat je ook terug vindt op websites zoals Budgetgaming.

De wet hebben we natuurlijk met z'n allen te respecteren, maar het is dan op z'n minst pijnlijk om te moeten constateren dat juist de oplichter baat heeft bij deze wet, en het de opgelichte moeilijk gemaakt wordt om recht te halen. Het is een enorm frustrerende vicieuze cirkel: de politie gaat pas actie ondernemen als ze alles op een presenteerblaadje krijgen aangereikt, en Tweakers levert dat presenteerblaadje niet aan tenzij de politie erom vraagt. Ik heb nota bene een ABN rekeningnummer aangedragen. Ik zou bij geen reactie van de oplichter na 3 weken zijn contactgegevens kunnen krijgen, maar ja, dan heb je wel een aangifte nodig he..

Verder wil ik absoluut niet neerbuigend overkomen naar de politie. In 2014 is bij mij ingebroken, en een week later hadden ze de daders al te pakken via telefoontaps en nagelopen gps/navi gegevens van een gehuurd busje. Ik waardeer hun inzet dus weldegelijk.

V/A als niet meer dan een ruilforum zien, dat is een manier waarop je ernaar kunt kijken. maar dan pluk je wel de vruchten van de webtraffic, en was je verder je handen in onschuld bij problemen (even plat gezegd).
Persoonlijk zou ik het dan anders doen:
- óf alleen met paypal laten betalen (of een andere instantie waar je als koper je geld terug kunt claimen als je het product niet ontvangt - dit kun je bijvoorbeeld bewijzen doordat de verkoper geen verzendbewijs kan tonen)
- óf alleen een etalage bieden voor de zichtbaarheid en verder nadrukkelijk afstand nemen van de verkoop, en vervolgens de verkoop via Marktplaats of Ebay laten verlopen. Zo van "Voor de geïnteresseerden: ik bied momenteel op Marktplaats product X aan. Link hier... "

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:53
peeceej schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
[...]
.... Ik heb nota bene een ABN rekeningnummer aangedragen. Ik zou bij geen reactie van de oplichter na 3 weken zijn contactgegevens kunnen krijgen, maar ja, dan heb je wel een aangifte nodig he..
Aangifte moet je altijd doen, ik zie hier geen beperkende factor. Als de bank of Tweakers je gegevens zomaar doorgeeft aan een vreemde, zonder aangifte, dan is er denk ik iets flink mis.
peeceej schreef op woensdag 14 april 2021 @ 15:44:
- óf alleen met paypal laten betalen (of een andere instantie waar je als koper je geld terug kunt claimen als je het product niet ontvangt - dit kun je bijvoorbeeld bewijzen doordat de verkoper geen verzendbewijs kan tonen)
En dan wordt jij als verkoper opgelicht door iemand die zijn geld terug haalt via Paypal, terwijl jij je spulletjes netjes hebt verstuurd. Lekker veilig 8)7

De politie wil niets of te weinig doen, zolang e.e.a. niet op een presenteerblaadje wordt gegeven. Dit kun je niet de bank of Tweakers aanrekenen die zich netjes aan de regels houden.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:56
Zoals hierboven aangegeven lijkt paypal mij niet de oplossing.

Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld bij advertenties dat de verkoper moet aangeven aan wie hij verkocht heeft. Dan kan de koper dat ook in het systeem zien. Dat maakt het in ieder geval veel moeilijker om 1 product aan meerdere tweaakers te verkopen.

Daarnaast een verplichting van eigen foto van product lijkt mij ook een goede eis. Als koper koop ik nooit tenzij ik op zijn minst eigen gemaakte fotos heb kunnen zien.

Natuurlijk zijn bovenstaande 2 geen waterdichte zaken maar het doel van tweakers was om het platform onaantrekkelijk te maken voor oplichters, en dat doe je op die manier wel.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:52
n3othebest schreef op woensdag 21 april 2021 @ 10:26:
Zoals hierboven aangegeven lijkt paypal mij niet de oplossing.

Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld bij advertenties dat de verkoper moet aangeven aan wie hij verkocht heeft. Dan kan de koper dat ook in het systeem zien. Dat maakt het in ieder geval veel moeilijker om 1 product aan meerdere tweaakers te verkopen.

Daarnaast een verplichting van eigen foto van product lijkt mij ook een goede eis. Als koper koop ik nooit tenzij ik op zijn minst eigen gemaakte fotos heb kunnen zien.

Natuurlijk zijn bovenstaande 2 geen waterdichte zaken maar het doel van tweakers was om het platform onaantrekkelijk te maken voor oplichters, en dat doe je op die manier wel.
Daarmee maak je het de legitieme verkoper alleen maar lastiger. Een oplichter geeft gewoon niet aan dat het verkocht is.

Sommige oplichters gebruiken wel eigen foto’s maar sturen niks op en verkopen het aan meerdere personen.

Zolang je handelt op basis van vertrouwen kun je het niet voorkomen. Langs gaan en ophalen blijft de beste oplossing.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:56
.Maarten schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:51:
[...]

Daarmee maak je het de legitieme verkoper alleen maar lastiger. Een oplichter geeft gewoon niet aan dat het verkocht is.

Sommige oplichters gebruiken wel eigen foto’s maar sturen niks op en verkopen het aan meerdere personen.

Zolang je handelt op basis van vertrouwen kun je het niet voorkomen. Langs gaan en ophalen blijft de beste oplossing.
Wat ik bedoel is als je een overeenkomst hebt dat de verkoper eerst de status invult en dat je dan pas geld over maakt. Als de verkoper weigert aan te vinken dat het aan jou verkocht is dan maak je gewoon geen geld over.

Dat vangt het aan meerdere tegelijk verkopen af.
Pagina: 1 2 Laatste

Let op:
Het is te begrijpen dat er heftige emotionele gevoelens leven in geval val oplichting. Laten we het echter wel netjes en fatsoenlijk houden. Prima als men samen de krachten bundeld om aangifte te doen. Echter, reacties zoals "een bezoekje brengen", "even langsgaan", "verhaal halen", andere lichaamlijke aantijgingen of hinten naar het zelf begaan van strafbare feiten worden niet getolereerd en direct met een ban beloond.
Het plaatsen van persoonlijke gegevens is niet toegestaan.
"ik ook" reacties zijn niet toegestaan.

Wees terughoudend met wat je post. Oplichters lezen hier ook mee. Plaats dus geen berichten die de oplichter op enige manier kan tippen over het onderzoek dat (al dan niet) naar hem loopt. Wil je informatie delen? Stuur dan een DM naar Microkid.

Wil je discussieren over oplichting? Graag hier: Discussie oplichting, gevolgen en aanpak.

Ook handig: Opgelicht via V&A Michael Groeneveld

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee