Het is weer tijd om op de Bitcoin koers in te zoomen. Vanavond met verschillende indicatoren, apart van elkaar, omdat ik regelmatig terugkrijg dat het geheel wat onoverzichtelijk is
Op de weekly is al sinds 8 november een duidelijke downtrend zichtbaar. Het huidige niveau is de afgelopen maanden vaker een support en resistance niveau geweest, o.a. in januari, februari, mei, juni, juli, augustus en september 2021. En nu dus weer:
Op basis van deze chart zou je kunnen zeggen dat 20-22k next is als Bitcoin nog iets verder daalt en het huidige niveau niet kan behouden.
De rainbow ribbon en bullmarket support band liggen boven de huidige koers en gaan dus niet voor een stijging van de koers zorgen, eerder voor een demping ervan:
/f/image/ebX0pM2na7ZyMgVMscvcpdbf.png?f=fotoalbum_large)
Om die reden heb ik daar dus ook verder niets over te zeggen: Stijgt de koers weer tot die niveaus, dan zal die in eerste instantie als resistance dienen en dus een extra horde zijn voor een nieuwe ATH.
De BTC log curve zones. Deze indicator wordt gebruikt om pieken, dalen en gemiddeldes van de koers en cycles inzichtelijk te maken. Net als het S2F model en andere modellen, werkt dit voor het verleden, maar geeft het geen zekerheid over de toekomst, want ieder model kan een keer falen. Vanuit dit model is er deze cycle nog geen top geweest en koersen we nu vroegtijdig af op de onderkant/bodem van deze indicator.
/f/image/45fSUWCxa5gB9uSpjH599244.png?f=fotoalbum_large)
In juli 2017 en juni 2019 heeft het huidige niveau als support gediend. In oktober 2019 als resistance en in juni en juli 2021 als support. En dat is zeer relevant voor het moment waar we nu aanbeland zijn: Als dit niveau wederom als support gaat dienen, dan mag je, met een wick eronder, rekening houden dat de koers vanaf hier (of iets lager ivm wick!) weer verder stijgt. Aangezien dat de derde bounce op dit punt zou zijn in +-8 maanden tijd, zou dat tot een mooie opleving van de koers kunnen zorgen en daarmee een vervolg van de bullrun. Mocht deze lijn voor de 4e keer worden opgezocht, dan zou ik extra voorzichtig worden en rekening houden met een daling.
De huidige double top is bearish, maar dit zou met uitzondering van september 2021 een higher low op dit timeframe betekenen. Als de hierboven genoemde resistance niveaus van de BMS (Bullmarket Support Band) en Rainbow Ribbon (verzameling van verschillende moving averages, gemiddeldes van bepaalde timeframes) worden doorbroken, dan kan dit leiden tot een triple top, maar dat verwacht ik dan persoonlijk niet. Als Bitcoin vanaf hier weer de 69k weet aan te tikken, dan verwacht ik spoedig daarna een nieuwe ATH.
Vanuit de log curve zones zou je kunnen redeneren, afhankelijk van de tijd die Bitcoin nodig heeft om daar te komen, dat als een bounce op dit huidige punt plaatsvindt 150-180k in deze cycle dan tot de mogelijkheden behoort.
Maar wat als het momentum over is en Bitcoin verder daalt?
Dan doen de volgende niveaus er toe (Let op: Het bedrag dat hier wordt genoemd is op basis van vandaag, Bitcoin daalt niet in 1 lijn naar het laagste niveau en de MA's (moving averages), stijgen iedere dag iets. Dus over bijv. 1 week liggen deze lijnen al een stukje hoger, daarom is het moment bepalend voor het exacte bedrag behorende bij de betreffende MA!)
- 40k ivm bovenkant groene log curve zone
- 31k
- 24/25k
- 19/20k, om 2 redenen, de oude 2017/2018 ATH en de 1D MA200, vanouds de bodem voor Bitcoin, op black swan events (zoals COVID-19 in bijv. maart 2020) na.
Mijn eigen positie, op dit moment:
- Nagenoeg alles in fiat
- Staking: AXS, AVAX, SAND, CHR, ATOM, MATIC, CRV. Deze potjes komen in de komende 1-4 weken vrij, dan bepaal ik of ik ze omzet naar fiat of laat staan
- Wat KSM in parachains
- Leverage trading. Een potje op ByBit waarmee ik meerdere trades per dag uitvoer
- Bitcoin op de Ledger. O.a. de winst van ByBit room ik hierheen af om dit voor de lange termijn veilig te stellen.
Uiteindelijk weet ik ook niet wat de koers vanaf hier gaat doen. Mijn doel op dit moment is het maximaliseren van de fiat waarde, zodat als ik weer instap ik zoveel mogelijk terug kan kopen. Liever iets winst missen, dan fiat waarde verliezen en daarom stap ik pas weer in als de bounce op het huidige niveau bevestigd wordt. Tot die tijd blijf ik erg voorzichtig en kijk ik dag voor dag naar de markt. Het huidige niveau is cruciaal voor de huidige run, het is echt erop of eronder. En als het eronder is, dan kan er nog prima tussen de 4-22k van de huidige Bitcoin koers af. En dat is funest voor de waarde van de altcoins, daarom blijf ik daar nu ver van weg, op het af en toe meepakken van een stijging na als Bitcoin even pumped.
Samenvatting: Blijf voorzichtig, wacht op bevestiging van het voorzetten van de bullrun voordat je weer volledig instapt. Liever iets te laat instappen voor een mooie stijging, dan te vroeg en de moeder van alle rode candles meepakken. Als dit een bearmarket is, dan is die 3 maanden geleden al gestart. Of het is een langere bullmarket dan in het verleden. Beide is mogelijk, we gaan het wel zien.
Replace fear of the unknown with curiosity | 36 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen