YES schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 10:24:
[...]
Ja ik snap op zich dat een sterke support kan helpen, maar ik ben gewend dat als BTC onderuit gaat, alles meegetrokken wordt. Je ziet op ETH/USDT ook echt die dip terug met iets herstel, maar op ETH/BTC zie je hem gewoon omhoog schieten op het moment dat BTC implodeert. Die snap ik niet helemaal eigenlijk.
Dat is dus precies wat ik in mijn vorige post aanhaalde: deze cycle is heel anders dan voorgaande cycles, als je al van een 'cycle' kan spreken: wat is eigenlijk de termijn van een cycle, 4 jaar vanaf de bodem? Veel analisten denken dat we een lengthening cycle gaan zien met minder kenmerkende karakteristieken als de run van 2017 met bijbehorende blow-off top.
Los daarvan zien we een zeer zwakke BTC.D, iets waar ik (als relatieve nieuweling, toegegeven) al in de zomer van dit jaar van had gezegd dat het niet meer de historische niveaus consequent gaat meemaken. ETH is super sterk door de diverse use cases in de praktijk, verbeterde tokenomics en corporate interesse. Toen ik dit in de zomer hier zei, kreeg ik voornamelijk repliek als 'wacht maar af' en 'dat dacht ik in 2017 ook'.
Een BTC die een capitulatie zoals vannacht maakt, zou normaal gesproken alts veel harder in het slop trekken. Nu valt het mee en stijgt de BTC.D niet eens.
Dit brengt ons tot de interessante kwestie van de mogelijke prijsontkoppeling. Tuurlijk zijn we daar nog lang niet, maar de signalen zijn er dat we op weg zijn. De komende weken en maanden zijn de lakmoesproef. Ik ben heel benieuwd hoe bijvoorbeeld veel geanticipeerde launches het gaan doen en of ze überhaupt zonder uitstel doorgaan. Heb ook al een aantal IDO's uitgesteld zien worden vanwege de matige marktomstandigheden.
Als Bitcoin blijft consolideren en niet verder capituleert (dus boven de 30k blijft), de BTC.D rond de 40 blijft hangen en we hier en daar succesvolle alts uit de grond zien komen en/of mooie moves up blijven maken, dan lijkt het er steeds meer op dat we naar een meer volwassen markt toe aan het bewegen zijn.
Dat is eigenlijk gewoon super positief. Tuurlijk had ik liever de BMSB gehouden zien worden, maar voor mij is deze flash crash geenszins het bewijs dat het klaar is voor de komende maanden. Wel zou ik iedereen willen adviseren om alert te blijven en winst te nemen. Dat laatste roep ik hier en in het andere topic al een aantal weken - af en toe wat winst nemen en derisken richting stables is sowieso verstandig. Zeker in tijden dat equity markten nerveus zijn, tapering versneld gaat gebeuren, de dollar sterkte vertoont, yield curves aan het inverten zijn en de paniek rondom Evergrande als een zwaard van Damocles boven de markt hangt.
Het interessante van dit moment is dat niemand het echt lijkt te weten. Ik denk persoonlijk dat we in een tussenfase zitten die ergens tussen een echte bull run en een lengthening cycle in zit. Ik hoop dat BTC niet verder capituleert, niet eens zozeer voor mijn persoonlijke gains op de korte termijn, maar voornamelijk voor crypto om echte volwassenheid uit te stralen.
Welke niveaus ben ik dan naar aan het kijken? Zoals @
anti elppa al zegt, 38k of 39k en daarna 30k. Daarnaast ga ik mijn hodl pot (100% alts) afbouwen als we daily closes onder de BMSB blijven zetten.
Lang verhaal dat neerkomt op NFA en DYOR

. Grapje natuurlijk. Volgende week kan een flink rode week worden voor legacy markten, ben erg benieuwd wat BTC gaat doen
edit: Om toch een beetje positief af te sluiten, 31k zou ook overeenkomen met de 'fair value' (logaritmisch regressiemodel gemaakt door Benjamin Cowen). Historisch gezien is het niét houden van deze trendlijn slecht nieuws voor de cycle in de zin dat er een langere neerwaartse prijstrend ingezet is. We zitten hier dus nog ver boven.
De totale crypto market cap is meer overextended (95% t.o.v. fair value), maar biedt gek genoeg nog veel meer marge naar boven. Ik ben het dan ook roerend met Cowen eens dat ondanks de hoge waarderingen van sommige tokens, de gehele crypto space nog
veel meer upside potentie heeft op de middellange tot lange termijn. 2000 miljard is peanuts.
/f/image/1VPWK57QnrgvtmW3iEB7zuIQ.png?f=fotoalbum_large)
Eens, en dit bewijst ook maar weer eens dat het heel knullig is om te stellen dat we prijs x
nooit meer zullen zien!. Er was een maand geleden zelfs een een of ander model dat liet zien dat BTC nooit meer onder de 40k kan komen

. Laat dit een waarschuwing zijn voor nieuwe investeerders.
[
Voor 21% gewijzigd door
Jedi_Pimp op 04-12-2021 20:09
]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990