@
streamnl Het belangrijkste is dat een MA matched met het timeframe waar je op kijkt en daarnaast in het verleden ook relevant is geweest. Een MA (Moving average) is een gemiddelde van de afgelopen X candles en het betreft dus een lagging indicator, die niets anders doet dan een gemiddelde aangeven, niets meer niets minder.
Ik kijk op de korte timeframes (3/5 minute & 4H) naar:
- MA7
- MA25
- MA99
Op de langere timeframes (1D/3D/1W/1M) naar:
- 7D
- 25D
- 99D
- 200D
- 21W EMA ipv MA
- 50W
- 200W
En inderdaad, je kunt altijd wel een lijntje vinden omdat je in het ergste geval een 123,333D MA introduceert om maar iets te vinden

Maar het gaat om de lijnen die er regelmatig en in eerdere situaties ook toe deden, alleen daar kan je op anticiperen. En dan zijn voor mij over de jaren heen de 200D, 50W en 200W relevant voor de langere termijn keuzes (bull vs bear) en de 7, 25 en 99 om op te traden.
En het gaat niet om achteraf kijken of (on)gelijk hebben, het gaat om het bepalen van goede in- & uitstapmomenten. Het geeft je enig houvast in plaats van ergens willekeurig een buy of sell order te plaatsen. Dat betekent niet dat je in 100% van de gevallen goed zit, maar, in mijn geval wel in meer dan 50% van de gevallen en daarmee is het beter dan op zwart of rood gokken. Soms zul je te vroeg instappen en soms te laat of te vroeg verkopen, maar het helpt daarnaast ook met een moment te bepalen om je verlies te nemen, om of alsnog met een market order in te stappen als je een bounce op een MA ziet.
Dus ja, achteraf kan je veel lijntjes trekken, het gaat erom dat je kijkt naar volgende mogelijke punten en daar op anticipeert. En als je verkeerd kiest, kan je bepalen of je durft te blijven zitten tot het volgende mogelijke punt, of dat dat verschil te groot is en je dus beter snel je verlies kunt nemen en het op het volgende niveau opnieuw gaat proberen. Het gaat om kansberekening.
Replace fear of the unknown with curiosity | 42 (+10 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen