- Taro
- Registratie: September 2000
- Niet online
Tot op zekere hoogte prima natuurlijk, maar dit is de laatste van vandaagYES schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:52:
[...]
En hoe bepaal je nu je instaplevel voor bitcoin? Simpelweg op basis van de laatste bounce, verwacht je daar support mochten we toch weer omlaag vallen?
Hopelijk word je niet moe van al dit soort 'kleine' vraagjes![]()
Het ultieme instappunt zou dit zijn ivm onderkant channel icm 1D MA200:
:fill(white):strip_exif()/f/image/cxuGxN47scQG5BxCBc6pXVKv.png?f=user_large)
BUSD is de Binance variant van USDT, loopt op dit moment een actie mee waardoor je geen trading fees betaalt, mits je limit orders gebruikt. Je verbrandt daardoor dus geen dure BNB meer.Ladonna schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:00:
Waarom Gebruik je busd en geen usdt?
Ik dacht juist dat usdt de stabl coin is .fiat
[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 24-05-2021 11:04 ]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Ik meen dat BUSD een 1:1 backing heeft van een fysieke dollar in een kluis. USDT niet.Ladonna schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:00:
BUSD is ook een stable coin hoor. En geloof ik geen trading fees met BUSD op Binance. Volume is (was?) wel lager dan met USDT dus dat is een nadeel.Ladonna schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:00:
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ik hou em ook in de gaten, ik wacht wel tot we eerst een confirmatie hebben dat we ook echt weer naar beneden gaan.Jedi_Pimp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:34:
Volgens deze neergaande wedge zouden we nu weer naar beneden moeten bouncen tegen de bovenste weerstandslijn. Misschien een mooi moment voor een short, of juist even wachten of we er uit kunnen breken?
[Afbeelding]
We moeten natuurlijk nietsJedi_Pimp schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:34:
Volgens deze neergaande wedge zouden we nu weer naar beneden moeten bouncen tegen de bovenste weerstandslijn. Misschien een mooi moment voor een short, of juist even wachten of we er uit kunnen breken?
[Afbeelding]
TA is op zichzelf geen voorspellende tool, je kunt het gebruiken om de kans te vergroten dat je de juiste keuze maakt. Hoe meer mensen naar dezelfde lijntjes kijken hoe groter de kans dat het daadwerkelijk gebeurd. Wachten op een bevestiging van wat je verwacht is dan ook niet verkeerd.
TA klopt vaak genoeg ook gewoon niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 24-05-2021 11:55 ]
De kans vergroten welke kant die op gaat? Teach me how! Anders bedoel je denk ik de kans vergroten dat je het goed inschat?Nopheros schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:52:
[...]
We moeten natuurlijk niets
TA is op zichzelf geen voorspellende tool, je kunt het gebruiken om de kans te vergroten welke kant het opgaat. Hoe meer mensen naar dezelfde lijntjes kijken hoe groter de kans dat het daadwerkelijk gebeurd.
Zoals je ook in dit topic ziet klopt het vaak ook niet.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Same here, ik zit ook nog in fiat, mocht ie weer verder omhoog gaan is het voor nu een gemiste kans maar ik verwacht echt nog wel een lagere dip als de afgelopen dagen.BTFD schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:12:
[...]
Precies de rede dat ik weer even in FIAT zit om te zien welke kant we opgaan!![]()
Liever iets hoger inkopen dan nu weer inzetten en de groene cijfers van de nacht zien verdampen..
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Fixed, was gister een late nacht, nog niet helemaal wakkerJT schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:54:
[...]
De kans vergroten welke kant die op gaat? Teach me how! Anders bedoel je denk ik de kans vergroten dat je het goed inschat?
Daarvan ben ik me volledig bewust, vandaar dat ik ook (altijd) praat in termen van scenario's. Dus, volgens scenario A, zou de richting x moeten zijn. TA is voor mij geen kwestie van "kloppen" of "niet kloppen", maar een manier om door de markt te navigeren (discussie of het toegevoegde waarde heeft, is hier al talloze keren besproken - laten we dat niet weer gaan doen, zou geen toegevoegde waarde hebben wat mij betreftNopheros schreef op maandag 24 mei 2021 @ 11:52:
[...]
We moeten natuurlijk niets
TA is op zichzelf geen voorspellende tool, je kunt het gebruiken om de kans te vergroten dat je de juiste keuze maakt. Hoe meer mensen naar dezelfde lijntjes kijken hoe groter de kans dat het daadwerkelijk gebeurd. Wachten op een bevestiging van wat je verwacht is dan ook niet verkeerd.
TA klopt vaak genoeg ook gewoon niet.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
- Taro
- Niet online
Bron: https://mobile.twitter.co...tatus/1396759535289835523.
Bijv. 28k -> 42/44k -> 28k -> /dev/null
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
Betreffende Wall Street Cheat Sheet maar dan met een Binance sausje eroverheen:
Edit: overigens ook wel wat hopium dealers voorbij zien komen die claimen we nog op "hope" staan en aan de vooravond staan van een alt season... Lijkt mij sterk nadat alts al een x100 hebben gedaan, maar blijft natuurlijk Crypto: verwacht het onverwachte.
[ Voor 12% gewijzigd door jvel92 op 24-05-2021 13:05 ]
Ik had vannacht dus een OCO ingesteld voor stop-loss dan wel take-profit. Want hij had imho zo weer omlaag kunnen klappen bij het bereiken van een resitance. Die is bij mij afgegaan in positieve zin dus ik heb wat gewonnen. Jij hebt alleen een stop loss ingesteld en daardoor kon je vandaag later (dus met meer winst) uitstappen. Wat is de overweging om ook niet een sell in te stellen? Heb je bewust gekozen voor meer risico in dat opzicht? Heb je nog aan de hand van TA gezien dat het bijna niet mis kon gaan? Ben even benieuwd hoe je tot dat besluit bent gekomen.Taro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 09:49:
Edit:
Ben uitgestapt. Eerst zien dat Bitcoin deze grens kan doorbreken.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 24-05-2021 13:28 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Bedoel je een aankomende bullish divergence? Of de bear divergence vlak voor de huidige piek?Palindrome schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:19:
Eerste tekenen van divergence op de daily RSI
RSI is wel hoog nu en ik vind het geheel er wat positiever uitzien. Als er zo even een dipje komt ofzo ivm hoge rsi dan stap ik misschien wel weer in.
[ Voor 23% gewijzigd door JT op 24-05-2021 13:33 ]
Ecodan warmtepomp
BullishJT schreef op maandag 24 mei 2021 @ 13:31:
[...]
Bedoel je een aankomende bullish divergence? Of de bear divergence vlak voor de huidige piek?
RSI is wel hoog nu en ik vind het geheel er wat positiever uitzien. Als er zo even een dipje komt ofzo ivm hoge rsi dan stap ik misschien wel weer in.
- Taro
- Niet online
Toch een mooie dag gehad de weg omhoog. Net uit gestapt met alles wat ik er gister in heb gestoken. Hold de rest nog even. Maar twijfel heel erg.
- Taro
- Niet online
Al heel lang geleden gesloten
Er is namelijk net een kleine hoeveelheid (1 miljard) USDT geprint.
Mocht hiermee BTC ingekocht worden de komende dagen / weken lijkt me dit toch behoorlijk bullish.
- Taro
- Niet online
:fill(white):strip_exif()/f/image/JX6B0QFEI3zw2HYWEq69Ec3H.png?f=user_large)
Edit: Zo te zien met dank aan Elon:
Spoke with North American Bitcoin miners. They committed to publish current & planned renewable usage & to ask miners WW to do so. Potentially promising.
— Elon Musk (@elonmusk) 24 mei 2021
[ Voor 20% gewijzigd door Taro op 24-05-2021 21:49 ]
- Taro
- Niet online
Yesterday I was pleased to host a meeting between @elonmusk & the leading Bitcoin miners in North America. The miners have agreed to form the Bitcoin Mining Council to promote energy usage transparency & accelerate sustainability initiatives worldwide. https://t.co/EHgLZ9zvDK
— Michael Saylor⚡️ (@saylor) 24 mei 2021
Maar stoot niet echt door...Taro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:46:
Dat gaat geen wick meer worden, uitgebroken:
[Afbeelding]
[Twitter]
Wat de miners kunnen doen is een "dashboard" maken van de energieconsumptie en waar plus wat ze opwekken om te zien wat ze dan netto verbruiken en of dat "grijze" of "groene" stroom is. En uiteraard via een website te volgen zoals de minepool ook is.Taro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:55:
Oh, het is nog wel iets breder dan alleen Elon:
[Twitter]
De tools en meters zijn al beschikbaar.
Execs from @ArgoBlockchain , @blockcap, @Core_Scientific, @GalaxyDigitalHQ, @HiveBlockchain, @hut8mining, @MarathonDH & @RiotBlockchain were present & decided to establish an organization to standardize energy reporting, pursue industry ESG goals, & educate+grow the marketplace.
— Michael Saylor⚡️ (@saylor) 24 mei 2021
[ Voor 6% gewijzigd door Qunix op 24-05-2021 22:11 ]
De volgende keer een bearish tweet en de hele boel stort weer in elkaar...
Leuk is het niet, maar het is altijd zo geweest.WoodyWindoW schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:11:
Zo moeten we toch geen crypto markt willen hebben, die wordt gevolgd door de nukken van één of meerdere personen?
Inderdaad, kijk maar eens terug wat er in 2017/18 gebeurd is.PilatuS schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:12:
[...]
Leuk is het niet, maar het is altijd zo geweest.
Liever niet misschien, maar heb je de economie in het algemeen wel eens bekeken?WoodyWindoW schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:11:
Zo moeten we toch geen crypto markt willen hebben, die wordt gevolgd door de nukken van één of meerdere personen?
En verder, zolang BTC naar de miljoen gaat maakt het me eigenlijk vrij weinig uit of dat nou fundamentals of tweets zijn, daar wil ik ook niet al te moeilijk over doen.
Deze berichten (met die 1e die je postte maar die weer verwijderd is?) kunnen er best eens voor zorgen dat de bodem is geweest.Taro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 21:46:
Dat gaat geen wick meer worden, uitgebroken:
[Afbeelding]
[Twitter]
Zou mooi zijn, want ik ben persoonlijk in een leveraged BTC longpositie gestapt op 32011 USD (Bybit).
(Dat deed ik omdat de koers na de dip van 19 mei niet nóg eens lager leek te willen dan de 19 mei dip.
Entry overigens wat omhoog getrokken vanwege adden aan positie, dit deed ik dan weer omdat BTC vandaag boven die high van ~39000 op 22 mei uitkwam, wat ik vind getuigen van opwaartse kracht.)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mMJy8cadFkmnwTa9oWWOf52G.jpg?f=user_large)
Overigens kon ik het op de weg naar beneden niet laten om een paar keer te proberen de bodem te pakken o.b.v. mijn levels, waardoor ik een paar keer fatsoenlijk uitgestopt werd, dus die %-jes zijn ook wel hard nodig...
- Taro
- Niet online
Welk verwijderd bericht bedoel je overigens? Ik heb namelijk stiekem een crosspost in het SC topic gemaakt, bedoel je die?
In dit geval waarschijnlijk/sowieso tot TP1. Lijkt mij een prima plek om te kijken wat ie daar doet en of TP2 haalbaar is.Taro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:40:
Hoe lang hou jij gemiddeld een positie aan?
Op die 2e vraag: ik zag eerst een tweet van Saylor in jouw post, daarna was die vervangen door een tweet van Musk, dus dacht ik dat je die 1e weer had verwijderdTaro schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:40:
@toilet_paper Erg netjes. Hoe lang hou jij gemiddeld een positie aan? Mij lukt dat persoonlijk niet langer dan een dag, veel te "bang" om weer in te teren op het rendement.
Welk verwijderd bericht bedoel je overigens? Ik heb namelijk stiekem een crosspost in het SC topic gemaakt, bedoel je die?
Op die 1e vraag: dat hangt ervan af op welke manier ik in een positie zit.
Wat ik er zo van lees telkens trade jij sowieso op een andere manier dan ik (vind ik overigens mooi om te zien).
Ik heb een 'hodl' stack waar ik niet aankom vóórdat BTC een bepaald punt bereikt. Heb een plan (= afspraken met mezelf) klaarliggen om die stack af te bouwen naarmate we daarboven gaan. Dus eigenlijk niet echt 'hodl' maar meer longterm swing. Maar daar zijn we nog lang niet
Voor de kortere swings pas ik a.h.w. een strategie toe dat hoe hoger BTC gaat, hoe meer profits ik eruit trek, meestal per week, als een soort van salaris.
Daarmee dwing ik mezelf om fiat opzij te zetten voor pullbacks als deze.
Hiervan heb ik er de laatste dagen veel opnieuw 'ingedrukt' vanwege de flinke correctie. Dit zie ik als mooie koopmogelijkheid voor dit soort swings, waarbij ik verwacht dat de trend van 'De Big Bullrun' nog verder gaat doorzetten. Daarbij pas ik limit buyorders toe die ik weer plaats zodra ik winst heb genomen. Ik gebruik daarbij géén stoplosses. Dus ik ben alweer begonnen met kopen toen de boel ~20% corrigeerde (mede afgaand op vorige bullruncycles). Een dip als deze had ik eigenlijk niet verwacht, maar houd wel geld beschikbaar om steeds zwaarder in te stappen. Zo heb ik ook nog buys net boven de 20k klaarstaan, maar twijfel er steeds meer aan dat die nog worden gehit...
Met margin trading (doe jij niet geloof ik?) is het erg verschillend. Dat doe ik niet op Binance overigens, enkel op Bybit (voorheen Bitmex). Ik probeer altijd zodanig in positie te komen dat ik steeds wat winst kan pakken uit mijn positie en die probeer ik dan weer deels te adden in de pullbacks. Ik laat mijn positie dus meestal open tot mijn stop wordt gehit. Die schuif ik echter wel telkens mee, om deze een eindje vóór mijn entry te houden, die bij adden aan je positie natuurlijk telkens dichterbij komt. Om zodoende in ieder geval niet met verlies te sluiten.
Dat betekent wel dat ik mijn positie nooit op de top sluit, maar ik scharrel wel steeds kleine plukjes winst bij elkaar. Soms heb ik een leveraged positie wekenlang open, maar trade ik binnen die positie wel regelmatig.
Scalpen heb ik geen tijd voor.
Dus tja, moeilijk te zeggen, het verschilt eigenlijk altijd.
Traden met alts tegen BTC doe ik ook, maar dat laat ik er even buiten. Da's eigenlijk een ander verhaal weer.
TP1 (ca 42k) is een 'takeprofit' van 25% van mijn positie. Op TP2 (ca. 45k) staat ook 25%.PilatuS schreef op maandag 24 mei 2021 @ 22:54:
[...]
In dit geval waarschijnlijk/sowieso tot TP1. Lijkt mij een prima plek om te kijken wat ie daar doet en of TP2 haalbaar is.
Als TP1 wordt geraakt als ik nog wakker ben, voeg ik dezelfde hoeveelheid credits weer toe aan mijn positie op ~39200 vanwege retest van de vorige 'top' (ca. 39k). Daarmee haal ik dus mijn entry omhoog, maar die mag niet voorbij mijn stoploss. Als mijn plannetje werkt en de trend doorzet, schuif ik mijn stop daarna tot ca. 38k en hoop ik dat de 2e TP op ~45k wordt geraakt, met daarna weer een backtest van die 42k.
Mag natuurlijk ook ineens doorstomen als ik lig te pitten, geen probleem, dan pakt 'ie TP2 ineens
Kans is aanwezig dattie daarna naar onderen dondert, maar dan is er de stoploss en 2 gevulde TP's.
Als ie naar onderen kachelt zonder mijn TP's te vullen is er sowieso mijn stoploss.
[ Voor 19% gewijzigd door jowi op 25-05-2021 09:30 ]
Ben wel benieuwd naar de reacties. Zoek voor mijn laatste geldjowi schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:28:
Op de 4H zien we een eerste 'higher high' wat mooi is, maar klopt het dat er logischerwijs, om dit min of meer te valideren, het eerstvolgende een 'higer low' zal moeten zijn? Ik 'verwacht' (met mijn beperkte ta kunsten) iets van een bounce/retest rond de 36K?
Er hoeft helemaal niets natuurlijk, maar het zou wel goed zijn om de support rond de 32-33k nogmaals te testen en om dan met wat meer overtuiging richting de 40k te gaan.jowi schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:28:
Op de 4H zien we een eerste 'higher high' wat mooi is, maar klopt het dat er logischerwijs, om dit min of meer te valideren, het eerstvolgende een 'higer low' zal moeten zijn? Ik 'verwacht' (met mijn beperkte ta kunsten) iets van een bounce/retest rond de 36K?
Vind het er tot nu toe allemaal niet echt overtuigend uitzien, zeker niet omdat we weer een Elon pumpje hebben gehad. Op zondag was iedereen aan het panic sellen, en gisteren was iedereen weer aan het fomo panic buyen. De mensen die op zondag inkopen hebben gedaan, staan ruim 50% of meer in de plus op alts, wat houdt ze tegen om winst te nemen? Dat is ook de reden dat ik nu erg voorzichtig ben en nu ook gewoon winst neem zodra iets in de plus staat. Behouden van kapitaal is voor mij belangrijker dan giga moon gains.
De meer traditionele analisten (Cowen) pleiten nog steeds voor het accumuleren van BTC in plaats van alts in dit soort tijden, maar ik heb ook al een flink aantal analisten gezien dat nu juist in de richting van top-10 alts wijst voor meer gains. Kunnen we accepteren dat de BTC.D de komende maanden (eventueel jaren) onder de 50 a 60 procent blijft?
Edit: interessant draadje over "frontrunnen" van de (verwachte) prijsactie in de markt. Viel me op omdat Bob Loukas deze draad had geretweet.
Market reflexivity: a thread
— TbilisiHodl (@TbilisiHodl) 21 mei 2021
How does knowledge of past cycles affect current price action?
/1
[ Voor 15% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-05-2021 14:32 ]
Alts gingen afgelopen zondag zo hard omlaag, dat een (tijdelijk ?) herstel op maandag wel vrij zeker was. Traders hebben daar mooi op in kunnen spelen. Maar ook voor de wat langere termijn investeerders was het een buitenkans om goedkoop wat alts in te kunnen slaan.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:49:
Wat vinden we van het relatief snelle herstel van alts en de ogenschijnlijke stagnatie van BTC.D? Teken dat de bull run inderdaad nog niet afgelopen is aangezien er voldoende geld (en dus genomen winst) op zoek is naar rendement?
De meer traditionele analisten (Cowen) pleiten nog steeds voor het accumuleren van BTC in plaats van alts in dit soort tijden, maar ik heb ook al een flink aantal analisten gezien dat nu juist in de richting van top-10 alts wijst voor meer gains. Kunnen we accepteren dat de BTC.D de komende maanden (eventueel jaren) onder de 50 a 60 procent blijft?
Wat betreft het accumuleren van BTC vs Alts; denk dat BTC de veiligere langere termijn investering is. Als je gelooft in BTC op de lange termijn (5 tot 10 jaar) dan is het no-brainer. Zelfde geld voor ETH, zit zelf vooral in ETH voor de langere termijn, is ook 45% van mijn PF (BTC maar 18%). Alts zijn vooral op de korte termijn interessant om daar wat snelle winst uit te halen, op de lange termijn risicovoller omdat je geen garantie hebt dat ze een eventuele beer overleven.
Alts gaan gewoon mee met BTC maar door de lagere MC hebben ze hogere gains/losses denk ik dan.Jedi_Pimp schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 12:49:
Wat vinden we van het relatief snelle herstel van alts en de ogenschijnlijke stagnatie van BTC.D? Teken dat de bull run inderdaad nog niet afgelopen is aangezien er voldoende geld (en dus genomen winst) op zoek is naar rendement?
Ik handel zelf in alts om meer winst te hebben.
Alts in de top 20 dan. Die onder de top 20 raak ik niet aan momenteel.
/f/image/7VkjgdX0cYdru2fnpCnftPOn.png?f=fotoalbum_large)
LINK/BTC heeft vanaf de onderkant van de paarse support box weer een mooie move up gemaakt, zeer vergelijkbaar met de swing trade die ik een paar weken geleden hier postte (zie de 25% medio april tot en met de blauwe lijn). Helaas zelf niet aangedurfd, maar ik houd LINK wel in de gaten. Ik hoop op een paar dagen consolidatie/retracement om weer verder door te pakken richting de 1%
"If all 600.000 participants purchase at the maximum purchase limit, only 31,620 users will get allocations."
Daarom moet je nu verplicht aan een toets meedoen om te checken of je wel je DYOR hebt gedaan
Mon dieu
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Wat is dit nou weer voor betuttelende onzin.resusaapje schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 21:03:
CoinList heeft weer een ICO. Centrifuge heet het dit keer. En de interesse is nog meer bizar dan voorgaande keren.
"If all 600.000 participants purchase at the maximum purchase limit, only 31,620 users will get allocations."
Daarom moet je nu verplicht aan een toets meedoen om te checken of je wel je DYOR hebt gedaan
Mon dieu
Als ik m'n geld in de sloot wil gooien moet ik dat toch zelf weten... wtf
DSER?Glenn Hoddle schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:03:
Hmmm. Als dit de toekomst is, is er vast een toekomst voor een bureau dat DYOR doet voor anderen.
AMD 7900XTX | Intel 13700 | 32GB | xTool S1 20W
Ik heb gisteren die toets gedaan, als je het fout hebt mag je het gewoon nog een keer proberen net zo lang totdat je het goed hebt, is een wassen neus. Net zoals bij Coinbase.Supershiva schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 22:02:
[...]
Wat is dit nou weer voor betuttelende onzin.
Als ik m'n geld in de sloot wil gooien moet ik dat toch zelf weten... wtf
[ Voor 199% gewijzigd door Valar Morghulis op 26-05-2021 10:40 ]
Tomorrow is not today!
A.s. maandag komen de Mina tokens vrij, ben erg benieuwd
Wat bedoel je met geen project zoals Casper/mina, inhoudelijk stelt het niet veel voor?Sydney08 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:17:
Centrifuge krijgt een High rating op ICODROPS en volgens Coinlist zijn er 600.000 aanmeldingen. Echter zie ik nergens enige vorm van hype nog. Het is in ieder geval geen project zoals Casper en Mina, dat moge duidelijk zijn.
Ecodan warmtepomp
Ik dacht eerst dat het een scam was, marketingpraat met weinig om op te bouwen.Sydney08 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 13:17:
Centrifuge krijgt een High rating op ICODROPS en volgens Coinlist zijn er 600.000 aanmeldingen. Echter zie ik nergens enige vorm van hype nog. Het is in ieder geval geen project zoals Casper en Mina, dat moge duidelijk zijn.
Hun github toont echter aan dat ze al 2 jaar aan het ontwikkelen zijn.
Ik doe dus mee! Casper is 40x over de kop gegaan, wat minder neem ik ook wel genoegen mee
[ Voor 3% gewijzigd door rickkert94 op 26-05-2021 15:03 ]
Sorry, was wat onduidelijk van mijn kant. Bedoelde de hype er omheen. Die is niet zoals Mina of Casper.Nopheros schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:00:
[...]
Wat bedoel je met geen project zoals Casper/mina, inhoudelijk stelt het niet veel voor?
Tomorrow is not today!
Dit dus. Merk bij dips dat BTC zeg -30 gaat maar de alts -60 of erger. En zodra BTC een beetje opkrabbelt stuiteren de alts de lucht in. Niet álle alts, maar inderdaad, top20 en dan een beetje opletten zodra de boel instort, recent highs even opzoeken en of het geen totale hypecoine is (dogecoin, iig, voorlopig).freshprince schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 13:30:
[...]
Alts gaan gewoon mee met BTC maar door de lagere MC hebben ze hogere gains/losses denk ik dan.
Ik handel zelf in alts om meer winst te hebben.
Alts in de top 20 dan. Die onder de top 20 raak ik niet aan momenteel.
Zo heb ik met POLYGON even 130% winst gemaakt door (helaas een kleine hoeveelheid) btc om te hatsen naar MATIC, eh Poly ergens redelijk in de dip ($1, niet 80 cent helaas). Daarna weer terug baar BTC. Stond als eerste in de markt weer op groen en stuiterde daarna volop door. Zo zijn er meer muntjes.
Goed plan. Nu ik toch met 50% in btc zit eens zien of ik een altje op kan pikken om zo wat te verdienen.majic schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 15:29:
[...]
Dit dus. Merk bij dips dat BTC zeg -30 gaat maar de alts -60 of erger. En zodra BTC een beetje opkrabbelt stuiteren de alts de lucht in. Niet álle alts, maar inderdaad, top20 en dan een beetje opletten zodra de boel instort, recent highs even opzoeken en of het geen totale hypecoine is (dogecoin, iig, voorlopig).
Zo heb ik met POLYGON even 130% winst gemaakt door (helaas een kleine hoeveelheid) btc om te hatsen naar MATIC, eh Poly ergens redelijk in de dip ($1, niet 80 cent helaas). Daarna weer terug baar BTC. Stond als eerste in de markt weer op groen en stuiterde daarna volop door. Zo zijn er meer muntjes.
Edit: oh scheisse, dit is niet het slowchat topic
[ Voor 3% gewijzigd door JT op 26-05-2021 16:55 ]
Ecodan warmtepomp
Tussen 7 juni 2021 14:00 en 8 juni 2021 14:00 loopt er een governance proposal en kan er gestemd worden om het (minstens) jaarlijkse NEXO dividend te vervangen door een jaarlijks NEXO intrestpercentage van maximum 12% waarbij dagelijks uitbetaald wordt.
Als er voor de vervanger gestemd wordt, volgt er nog een 1malige uitbetaling van dividenden op 16 juni (a.d.h.v. een snapshot @ 8 juni 14:01). Haalt de stemming het niet of is er geen quorum (300mln), dan verandert er niets.
Stemmen kan op de aangehaalde data via de 'Vote' tab op https://platform.nexo.io.
Meer info: https://nexo.io/blog/gove...230&mid=500009431&jb=4006
[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 26-05-2021 17:25 ]
Dat is nog enigszins lastig te beantwoorden. Kijk, dat dividend in dat voorstel is ongeveer 1,4% op moment van schrijven (waarde Nexo-token fluctueert vandaag nogal) en dan is dagelijkse rente duidelijk meer met een percentage van minimaal 7%.Slonzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:29:
En de hamvraag natuurlijk: wat lijkt jullie het interessantste? Dividenden of de dagelijkse intresten?
Ik heb nog niet de gelegenheid gehad om het voor mezelf uit te rekenen.
Maar het is op dit moment natuurlijk wel zo dat 30% van die winst naar dividend gaat. Als Nexo over 3 jaar ineens gruwelijke miljardenwinsten maakt en je per token in plaats van 3,5 cent 35 dollar krijgt is dat natuurlijk beter, tenzij de prijs van een NExo-token met de winsten meestijgt, wat natuurlijk ook wel weer in de lijn der verwachting ligt. Verder geeft dagelijkse rente natuurlijk meer flexibiliteit aan de houder. Dus ik ga voor de dagelijkse rente, maar er blijft m.i. een kleine kans dat dividenden de betere optie geweest zouden zijn, maar dat weten we dan wel over 5 jaar o.i.d. pas.
Oh, nog 1 ding, dagelijkse rente lijkt wel veel aantrekkelijker te zijn om nieuwe klanten te trekken, en wat goed is voor Nexo is goed voor haar klanten, dus dat is ook nog een overweging.
Slonzo schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:22:
Interessant voor zowel NEXO holders als geinteresseerden:
Tussen 7 juni 2021 14:00 en 8 juni 2021 14:00 loopt er een governance proposal en kan er gestemd worden om het (minstens) jaarlijkse NEXO dividend te vervangen door een jaarlijks NEXO intrestpercentage van maximum 12% waarbij dagelijks uitbetaald wordt.
Als er voor de vervanger gestemd wordt, volgt er nog een 1malige uitbetaling van dividenden op 16 juni (a.d.h.v. een snapshot @ 8 juni 14:01). Haalt de stemming het niet of is er geen quorum (300mln), dan verandert er niets.
Stemmen kan op de aangehaalde data via de 'Vote' tab op https://platform.nexo.io.
Meer info: https://nexo.io/blog/gove...230&mid=500009431&jb=4006
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9tVPx4FtGe89l2AfExWv6lF0.jpg?f=user_large)
Dit inderdaad. Hoe meer nieuwe Nexo klanten, hoe hoger de prijs van de Nexo munt. Een dividend en/of rente van 1-12% is leuk, maar een verdubbeling van je investering is nog leuker.Glenn Hoddle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
[...]
en wat goed is voor Nexo is goed voor haar klanten
Hoe succesvoller Nexo het doet hoe waarschijnlijker het is dat de hoge rentes op FIAT en crypto behouden kunnen worden. Rente op je vermogen is volgens mij de belangrijkste reden waarom mensen op Nexo zitten, niet voor rente en/of dividend op het muntje wat je moet bezitten voor hogere rente.
Dus ik ben voor de optie wat het beste is voor Nexo, maar ik vind het lastig in te schatten. Waarschijnlijk dat dagelijkse rente toch meer aantrekkingskracht zal hebben dan een periodieke (nu jaarlijkse) dividend. Je weet met een rente ook vooraf wat je rendement is i.p.v. een dividend op basis van een vooraf onbekende bedrijfswinst.
Wat ik mij afvraag is wat er gebeurt met de Nexo muntjes als rente die op 16 juni nu nog niet zijn uitgekeerd i.v.m. rentevaste periodes. Als die rente niet wordt meegerekend zal dit veel klanten kunnen benadelen, dus hopelijk wordt dit wel meegerekend.
Goed punt; om nieuwe klanten te werven zal het vast aanlokkelijker zijn om transparant & instant rendement te hebben. En zoals ik treffend op reddit las: "Apple keert ook een dividend uit van 0.6x% maar wie boeit dat, iedereen kijkt enkel naar de aandelenkoers".Glenn Hoddle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 17:57:
Oh, nog 1 ding, dagelijkse rente lijkt wel veel aantrekkelijker te zijn om nieuwe klanten te trekken, en wat goed is voor Nexo is goed voor haar klanten, dus dat is ook nog een overweging.
De snapshot voor de berekening wordt op 8 juni genomen, maar idd, goed punt...KcRp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:53:
Wat ik mij afvraag is wat er gebeurt met de Nexo muntjes als rente die op 16 juni nu nog niet zijn uitgekeerd i.v.m. rentevaste periodes. Als die rente niet wordt meegerekend zal dit veel klanten kunnen benadelen, dus hopelijk wordt dit wel meegerekend.
Laat ik nu net een fixed term hebben die afloopt op... exact 8 juni
[ Voor 16% gewijzigd door Slonzo op 26-05-2021 19:23 ]
Nou, als Nexo dit een verkeerd plan vond, zouden ze het zelf natuurlijk nooit voorstellen.KcRp schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 18:53:
[...]
.
Dus ik ben voor de optie wat het beste is voor Nexo, maar ik vind het lastig in te schatten. Waarschijnlijk dat dagelijkse rente toch meer aantrekkingskracht zal hebben dan een periodieke (nu jaarlijkse) dividend. Je weet met een rente ook vooraf wat je rendement is i.p.v. een dividend op basis van een vooraf onbekende bedrijfswinst.
En Nexo kennende wat dat laatste betreft gaan ze er wel netjes mee om nadat ze eerst een vrij onhandige communicatie-fuck-up doen.
Natuurlijk zullen ze de winst drukken door veel te investeren, maar uiteindelijk zal die winst echt nog enorm groeien. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze zomaar die 12% rente gaan weggeven ipv dividend, gewoon omdat ze nexo-holders zo lief vinden. Als ze dat extra geld kost, zit er iets achter.
Er gaan geruchten over een IPO, mogelijk willen ze om die reden van de dividend constructie af?
@Mooody, had jij dit nieuws al gezien? Wat vind jij ervan? (jij gelooft ook in Nexo als succesformule toch?)
Overigens: 12% bij 12-month lock-up. Base interest is maar 7%. Dat gezegd hebbende: dat is nog steeds meer dan de jaarlijkse dividend uitkeringen tot nog toe.
[ Voor 12% gewijzigd door spok9 op 26-05-2021 22:14 ]
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Jup heb de mail ook ontvangen en vanmiddag wat gedachten gespuid in het algemene topic. Ik denk dat je het goed ziet. Nexo aast op een banklicentie en moet daar wat verschuivingen voor maken qua tokenomics (= small investors).spok9 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 22:11:
Het lijkt een goed voorstel, maar ik weet het nog niet hoor, of dividend op Nexo opgeven een goed idee is. Dat bedrijf gaat echt nog hard groeien, het dividend dus ook. Deze lui worden dé crypto bank.
Natuurlijk zullen ze de winst drukken door veel te investeren, maar uiteindelijk zal die winst echt nog enorm groeien. Ik kan me ook niet voorstellen dat ze zomaar die 12% rente gaan weggeven ipv dividend, gewoon omdat ze nexo-holders zo lief vinden. Als ze dat extra geld kost, zit er iets achter.
Er gaan geruchten over een IPO, mogelijk willen ze om die reden van de dividend constructie af?
@Mooody, had jij dit nieuws al gezien? Wat vind jij ervan? (jij gelooft ook in Nexo als succesformule toch?)
Overigens: 12% bij 12-month lock-up. Base interest is maar 7%. Dat gezegd hebbende: dat is nog steeds meer dan de jaarlijkse dividend uitkeringen tot nog toe.
Die 7-12% rente is natuurlijk minder dan de 20% dividend die "we" normaal jaarlijks kregen, en absoluut minder dan we de komende jaren zouden hebben gekregen. Maar ik denk dat deze stap Nexo wel verder kan brengen. Daily interest is hip en Nexo moet zieltjes winnen.
Wij waren er vroeg bij, dus we gaan borrelnootjes eten en kijken hoe het allemaal gaat verlopen. Heb er wel vertrouwen in. Nexo gaat zeer competatief willen blijven in de cryptomarkt, net als Crypto.com.
Ik gok op beide, laat ze elkaar maar gek maken
Het is toch mooi om te kunnen investeren in platforms waar al miljoenen gebruikers lopen en die wellicht exponentiele groei gaan laten zien? Herken vooral het verschil met vele andere coins die puur op de gratie van speculatie bestaan.
Die laatste zin moest ff bold, want ik denk echt dat je zuurverdiende fiat richting adoptie moet gooien en niet richting speculatie.
"Daar heb je die Moody weer met zijn adoptie". Gelukkig brabbel ik al 3 jaar lang exact hetzelfde riedeltje
[ Voor 15% gewijzigd door Mooody op 26-05-2021 22:53 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
En ik denk dat NEXO ook wel van dat dividend af wil omdat het ze eigenlijk onmogelijk maakt in de VS te functioneren momenteel, en voor die banklicentie zal het ook wel helpen.
Dividend in augustus 2020 was ongeveer 20%. Dividend percentages worden nooit gecommuniceerd door Nexo, zal te maken hebben met de fluxuaties en alle voorwaarden.Glenn Hoddle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:05:
@Mooody Waar haal jij die 20% vandaan?
En ik denk dat NEXO ook wel van dat dividend af wil omdat het ze eigenlijk onmogelijk maakt in de VS te functioneren momenteel, en voor die banklicentie zal het ook wel helpen.
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
FUD en FOMO groepen bedoel je.wimpie007 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:07:
Hoe denken jullie erover vannacht? Veilig in fiat of laten staan? Lees allemaal beten die zeggen dat over 2 uur china gaat dumpen maar wie weet zit ik in de verkeerde telegramgroepen
Zijn er mensen die wel iets hebben gehad aan die massale Telegram groepen?
Veilig in fiat laten staan zegt-ie.wimpie007 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:07:
Hoe denken jullie erover vannacht? Veilig in fiat of laten staan? Lees allemaal beten die zeggen dat over 2 uur china gaat dumpen maar wie weet zit ik in de verkeerde telegramgroepen

Ziet er vrij bearish uit voor fiat
edit: Mooi om te zien dat de YEN zoveel kracht kan behouden. Dat is een goed voorbeeld van de macht van centralisatie. De YEN als wereldmunt wordt groot gehouden door Japan, terwijl Japan economisch op wereldschaal niet zoveel voorstelt.
[ Voor 24% gewijzigd door Mooody op 27-05-2021 00:17 ]
Oh, gek, volgens henzelf is het net geen 3%: https://nexo.io/blog/nexo...6-127-981-39-in-dividendsMooody schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:12:
[...]
Dividend in augustus 2020 was ongeveer 20%. Dividend percentages worden nooit gecommuniceerd door Nexo, zal te maken hebben met de fluxuaties en alle voorwaarden.
Maar dat is wel base divided. Was dat loyalty dividend dan zo gigantisch?
Was in 2019 en 2020 volkomen schimmig. Ik ga uit van mijn dividend en dat was ~20%, maar had in 2020 slechts een flufje, dus wellicht geeft dat scheve verhouding. Las destijds op Reddit dat velen ook rond de 20% ontvingen.Glenn Hoddle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:21:
[...]
Oh, gek, volgens henzelf is het net geen 3%: https://nexo.io/blog/nexo...6-127-981-39-in-dividends
Maar dat is wel base divided. Was dat loyalty dividend dan zo gigantisch?
Dit soort discussies zorgen dat ik nooit all-in zal gaan op Nexo. Volledige transparantie is toch een vereiste als het gaat om een bedrijf dat pretendeert bank 2.0 te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Mooody op 26-05-2021 23:29 ]
Kan me toch echt herinneren dat ik nog met guldens betaalde in 2001. Rekeneenheid was ooit ECU maar EUR was er toch echt nog niet eind 60s.Mooody schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:14:
[...]
Veilig in fiat laten staan zegt-ie.
[Afbeelding]
Ziet er vrij bearish uit voor fiat
Maar goed, da's niet het punt van de grafiek
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity
Dit is het punt van de grafiek:Wiley99 schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:33:
[...]
Kan me toch echt herinneren dat ik nog met guldens betaalde in 2001. Rekeneenheid was ooit ECU maar EUR was er toch echt nog niet eind 60s.
Maar goed, da's niet het punt van de grafiek
Wanneer je in 1969 $1.000.000 op een bankrekening zou zetten tegen 0% rente, zou die miljoen dollar vandaag ~$10.000 waard zijn.
En let op: Daar komt de inflatie nog bovenop. In 1969 kocht je voor $1m een heel blok met huizen in LA, in 2021 koop je voor $1m een 40m2 appartement in LA.
Onderschat de factor inflatie niet wanneer je praat over Bitcoin.
edit: ik twijfel nu of ik de inflatie "dubbel belast" in mijn voorbeeld. Kan iemand ff ondersteunen
[ Voor 12% gewijzigd door Mooody op 26-05-2021 23:43 ]
Maar eens dat fiat risky is op het moment?Glenn Hoddle schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:49:
@Mooody Ja, dat doe je. Dit is gewoon de inflatie - maakt niet uit of dat nou komt door bijdrukken van geld of iets anders, je pakt hier goud eigenlijk als basismunt. Goud heeft zelf dan ook nog inflatie trouwens, maar niet tov fiat.
Banken staan op het punt om om te vallen. Als dat gebeurt, zal Bitcoin overigens ook terug naar reality gaan.
We moeten met onze slimme koppen ff een goed plan bedenken dat ons gaat beschermen tegen de volgende economische crisis. (serieus)
Banken hebben ons geld niet meer nodig, die lenen praktisch gratis van elkaar. Vandaar de lage spaarrentes.
Er is simpelweg teveel fiat in omloop.
Idee: "Money scoop". Een grote sneeuwschuiver schuift 20% van de dollars naar Afrika en andere gebieden die fiat nodig hebben voor de basisbehoeften. Laat ons maar ff 10 jaar bloeden voor al die leningen, lease-contracten en veel te hoge hypotheken.
Deze ontwikkelingen in onze welwaart (/gecreërde kloof tussen rijk en arm) zijn echt lastig uit te leggen aan onze kleinkinderen. En ik ben echt geen Groenlinks-stemmer.
[ Voor 29% gewijzigd door Mooody op 27-05-2021 00:00 ]
- Dividend maakt Nexo uniek t.o.v. andere lenders die met rente werken.
- Dividend zorgt in de toekomst voor hogere uitkeringen t.o.v. rente als Nexo (en winsten) blijft groeien.
- Dividend is gekoppeld aan de winst en daarom zal Nexo de winst wel moeten blijven communiceren. Dit zorgt voor meer transparantie.
- Dividend zit vast aan de voorwaarden van de muntjes en het is niet goed als Nexo zoiets fundamenteels zomaar via een stemming zal wijzigen. Rente percentage kan later weer zonder overleg gewijzigd worden. De 30% dividend kan niet zonder overleg gewijzigd worden.
Ach risky... ja en nee.Mooody schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:53:
[...]
Maar eens dat fiat risky is op het moment?
Banken staan op het punt om om te vallen. Als dat gebeurt, zal Bitcoin overigens ook terug naar reality gaan.
We moeten met onze slimme koppen ff een goed plan bedenken dat ons gaat beschermen tegen de volgende economische crisis. (serieus)
Banken hebben ons geld niet meer nodig, die lenen praktisch gratis van elkaar. Vandaar de lage spaarrentes.
Er is simpelweg teveel fiat in omloop.
Idee: "Fiat scoop". Een grote sneeuwschuiver schuift 20% van de dollars naar Afrika en andere gebieden die fiat nodig hebben voor de basisbehoeften. Deze ontwikkelingen zijn echt lastig uit te leggen aan onze kleinkinderen.
Ik denk eigenlijk dat de banken nu veiliger zijn dan in 2008. Die banken blijven wel overeind. Fiat zelf echter.... Echt, 2008 is onze samenleving er bijna aangegaan op een manier die nu niet meer zou gebeuren, klein geheugensteuntje:
Ben Bernanke, voorzitter van de Amerikaanse centrale banken verzoekt de regering een fonds van $700 miljard op te richten voor bail-outs van bedrijven die failliet dreigen te gaan met de woorden: “als we dat niet doen, hebben we maandag misschien geen economie meer.” Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad verwoordde het zo: “we kwamen tot op millimeters van de totale implosie.”
Een totale implosie van het financiële systeem in 2008 zou er ongeveer zo hebben uitgezien: banken werken niet meer, burgers en bedrijven kunnen niet bij hun bankrekeningen, pinautomaten doen het niet meer, het enige geld dat er nog is, is wat je toevallig op dat moment op zak hebt, maar wie zal dat nog iets waard vinden? Leveringen aan olieraffinaderijen en benzinestations vallen stil, en vlak daarna die aan stroomproducenten, ziekenhuizen, apotheken, supermarkten, en ergens in het proces gaat het hele internet er aan – en omdat ons hele systeem was ingericht op alles zo efficiënt mogelijk, net op tijd en zonder grote voorraden is alles heel snel op, dus is onze enige hoop dat het leger tijdelijk overneemt en alles nog aan kan zwengelen – maar ik twijfel of ons leger daar nog toe in staat is.
Als het leger niet komt wordt het rellen, plunderen, moorden, redde wie zich redden kan, de complete ineenstorting van onze maatschappij, ach, dit hebben we zo vaak gezien in films en series, maar nu is het niet leuk meer, nu gebeurt het voor je eigen deur. Dit is geen overdrijving. Feitelijk tijdens het failliet gaan van Lehman Brothers, de grote katalysator van de kredietcrisis, ontstond er paniek in de Londense city. Mannen in dure pakken belden hun vrouw om zo veel mogelijk eten te hamsteren als mogelijk, voorbereidingen te treffen om snel naar het platteland te vertrekken. Blinde paniek voor gevolgen van de kettingreactie die nu zou komen. Op 7 oktober 2008 gingen de Britse banken Royal Bank of Scotland en HBOS op een haar na failliet. Dit had het financiële systeem niet overleefd. We zijn in 2008 ontsnapt aan een scenario dat waarschijnlijk veel grotere gevolgen zou hebben gehad dan bijvoorbeeld de ineenstorting van de Sovjet-Unie.
Gelukkig hebben we er van geleerd… of, nee, dat hebben we niet.
Als het financiële systeem zó belangrijk is voor het ook het kapitalisme zelf, zouden toch juist degenen die het meest profiteren van het systeem het door nutsbedrijven geregeld willen zien. En met alle geluk van de wereld hadden we nu in grote delen van Europa dit systeem niet alleen overeind weten te houden, maar zelfs genationaliseerd. In Nederland was alleen de Rabobank in 2009 geen staatsbank. Maar overal waren regeringen er op gebrand deze banken ze snel mogelijk weer ‘naar de markt’ te brengen. Politici noch bankiers zijn in staat gebleken de financiële wereld te hervormen, omdat ze haar niet begrijpen.
Toen de Sovjet-Unie uiteenviel - de grootste schok van de late 20e eeuw - werd het feit dat het communisme vrijwel verdween geïnterpreteerd alsof het kapitalisme daarmee de koude oorlog gewonnen had. Professor Francis Fukuyama werd daarvan in 1992 het boegbeeld met zijn werk ‘the end of history and the last man’, waarin hij beweert dat de westers-kapitalistische wereldorde het eindpunt van de geschiedenis is, en we dat nu bereikt hebben. Duitse filosoof Peter Sloterdijk beschrijft deze visie van de complete culturele en economische dominantie van 'geglobaliseerd kapitalisme' als ‘onder zulke omstandigheden kunnen er geen historische gebeurtenissen meer plaatsvinden, hooguit huishoudelijke ongelukjes.’
Dat is precies hoe bijna-ineenstorting van het financiële systeem in 2008 behandeld is: als huishoudelijk ongelukje. In weerwil van alle bewijs kunnen de hogepriesters van het financiële systeem niet zien dat hun geloof zelf niks in stand houdt, dat er fundamentele fouten in zitten en dat letterlijk morgen alles anders kan zijn.
In de nasleep van 2008 kregen we natuurlijk nog de Eurocrisis, die eens mooi illustreerde hoe weinig politiek of bankiers er van begrepen: Griekenland werd niet gered, banken met leningen aan Griekenland in vooral Frankrijk en Duitsland werden gered met verzonnen geld. De Europese Centrale Bank heeft nu al jaren een programma lopen waarbij ze maandelijks voor 80 miljard aan staatsobligaties van Eurolanden opkoopt (behalve lange tijd ironisch genoeg Griekse, die waren niks waard) zonder dat de waarde van of het vertrouwen in de Euro eronder lijdt. Als het echt om Griekenland ging, hadden ze gewoon die 180 miljard op tafel kunnen leggen, de Grieken hun staatsschuld kwijt kunnen schelden en ze desnoods dan uit de Euro kunnen gooien opdat dit nooit weer zou gebeuren, dat had heel veel ellende gescheeld. Maar het ging niet om Griekenland, het ging er om mensen ervan te overtuigen dat we een werkend financieel systeem hebben (en dat het ergens terecht en rechtvaardig is dat Griekenland armer is dan Finland.)
en al die private banken managen niet alleen geld, ze maken het overgrote merendeel van het geld. Dus dat geld wordt gemaakt door banken die te groot en te incoherent zijn om risico’s in te schatten, zelf niet eens een goed overzicht van hun balansen hebben, waarna centrale banken de speelruimte voor geldcreatie laten aankomen op de staat van de economie, die dus voor een flink deel door zelfrapportage van banken die dus geen risico’s kunnen inschatten worden bepaald, waarna regeringen gaan proberen op basis van deze informatie allerlei financieel-economische beleidsmaatregelen te nemen: iedereen doet maar wat gebaseerd op incomplete, foutieve of oncontroleerbare informatie. Meer kan je er niet van maken. Dát is ons hele financiële systeem. Nog steeds - maar inmiddels zitten er wat killswitches ingebouwd, die een scenario als in 2008 onwaarschijnlijk maken.
Op de momenten dat duidelijk werd dat dit systeem niet werkte, sterker nog, zulke interne tegenstrijdigheden bleek te hebben dat het te veel eer is om het überhaupt een systeem te noemen, was het enige wat zijn aanhangers te berde konden brengen: there is no alternative.
Dat is geen argument, dat is een leugen en op z’n best een illustratie van hun totale gebrek aan visie en fantasie.
Het probleem met de Euro en eigenlijk alle geld ter wereld is dat het een verzinsel is, pure fictie gestoeld op vertrouwen, met reële gevolgen. (Daarmee wil ik niet zeggen dat we geen gigantisch probleem op de wereld hebben hierbuiten, we maken de aarde immers kapot, of dat alle problemen uit de wereld zouden zijn als we ophielden met geld.)
Ons financiële fiat-systeem is een Potempkinfaçade met Wajang-poppen. Het kapitaal bevindt zich overal en nergens tegelijk. Het bestaat niet totdat je er naar zoekt en als het weg is merk je dat pas als het te laat is. Het is dood en levend tegelijk. Het is Schrödingers geld.
Daarom crypto.
Wat bedoel je eigenlijk met 'in dat geval zal Bitcoin overigens ook terug naar reality gaan.'
Jezus van Nazareth, heb je dit betoog zelf bedacht? Zo ja, dan wil ik graag een cursus bij jeGlenn Hoddle schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:19:
Wat bedoel je eigenlijk met 'in dat geval zal Bitcoin overigens ook terug naar reality gaan.'
Realitisch: Als de economie een stapje omlaag doet (zoals in 2008), zal de piepjonge asset Bitcoin in de eerste reactie 2 stapjes omlaag doen. Wanneer we duidelijk onder alle support levels en "Plan B levels" schieten, zal Bitcoin even on-hold worden gezet en enkel voor nerds fungeren. (#doom, maar niet uitgesloten)
Bitcoin is verre van heilig. Het is een katalysator geweest voor een nieuwe bewustwording, maar "smart money" is de tech aan het vermarkten en gaat er met de grote buit vandoor. Herkennen, erkennen en daarna handelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Mooody op 27-05-2021 00:43 ]
En ja, dat betoog is van mijzelf - dat is een snel aangepast stukje van een flink langer werk over ons economisch stelsel als cargo cult (Wikipedia: Cargocult) (en natuurlijk nog 100 dingen eigenlijk.)
De vraag is hoe hiermee om te gaan. Deels beleggen in goud?
Ik ben niet helemaal het goede voorbeeld, want ik heb voornamelijk als "dumb money" gehandeld in de cryptowereld en veel fouten gemaaktrickkert94 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:50:
@Mooody Kun je een voorbeeld geven van Smart money en hoe jij daarnaar handelt?
De laatste 1,5 tot 2 jaar probeer ik tot de groep "smart money" te behoren door vast te houden aan mjn investeringen en deze uit te breiden waar mogelijk. Niet laten afleiden en onderweg ook winsten te pakken en in veelbelovende startups/ICO's te steken (eerder CSPR, nu CURVE).
Belangrijk is dat je je geld steekt in adoptie en je winst pakt zodra het te grappig wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Mooody op 27-05-2021 00:59 ]
Geen Koopa-eindbaas-plan. Ben een flierefluiter op dat gebied. Heb een leuk gezin, mooie woning, dus alles wat ik extra pak is mooi meegenomen. Ik probeer in crypto de "muntjes" te pakken die zullen overleven en daarbij winsten te herinvesteren of te cashen.rickkert94 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:52:
@Glenn Hoddle @Mooody Jullie benoemen overigens ook precies mijn zorgen over de markt en crypto.
Niemand weet precies waar dit naar toe gaat. Coinbase doet een poging en doet ff een IEO'tje.
All-in op Coinbase zou heel verstandig zijn, maar is minder spannend.
Mwoah, goud heb je puntje bij paaltje ook weinig aan. Fysiek is het kwetsbaar (denk: de VS verbood in 1930 ook het bezit van goud) en als papieren investering is het ook weinig waard als het echt misgaat. Ik ben ondanks wat ik eerder tikte niet heel bezorgd over Nederland en Europa op de korte termijn (5-8 jaar). Als ik dat wel zou zijn zouden m'n eerste prioriteiten zijn: een tweede paspoort en aanschaf goedkoop vastgoed in gebied dat je relatief stabiel acht als het hier omvalt. Ik zou dan eigenlijk een soort back-up van m'n leven proberen te bouwen. Maar dat kost vreselijk veel geld natuurlijk.rickkert94 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:52:
@Glenn Hoddle @Mooody Jullie benoemen overigens ook precies mijn zorgen over de markt en crypto.
Haha die had 'ie klaar staan...Mooody schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:30:
[...]
Jezus van Nazareth, heb je dit betoog zelf bedacht? Zo ja, dan wil ik graag een cursus bij je
Zo'n soort betoog heb ik zelf onlangs ook geschreven (n.a.v. een post van @Verwijderd vorige week ofzo) en inmiddels al meerdere malen bewerkt.
Maar dan in mijn eigen jip-en-janneketaal; eigen hersenspinsels dus. Geen professoren en kreten als kapitalisme enzo.
Meer voor mezelf, om de boel in een bepaald perspectief te kunnen plaatsen. Soms is dingen opschrijven als een verhaal erg verhelderend.
Maar of het dan juist is...
Maar ben altijd huiverig om zoiets te posten...
Cool, dat is ook mijn ervaring. Geld steken in munten door FOMO of hype werkt voor mij niet, dan doe ik later domme dingen en sell ik op de verkeerde momenten. Daarom focus ik met name op de coins waar ik in geloof, dat geeft de kracht om te hodlen als t nodig is. Ik denk ook dat de crypto wereld momenteel een bubbel is a la de dot com hype, waar vroeg of laat het onkruid zal afvallen. Nu is het de zaak om de potentiele amazon's en google's te spottenMooody schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:57:
[...]
Ik ben niet helemaal het goede voorbeeld, want ik heb voornamelijk als "dumb money" gehandeld in de cryptowereld en veel fouten gemaakt![]()
De laatste 1,5 tot 2 jaar probeer ik tot de groep "smart money" te behoren door vast te houden aan mjn investeringen en deze uit te breiden waar mogelijk. Niet laten afleiden en onderweg ook winsten te pakken en in veelbelovende startups/ICO's te steken (eerder CSPR, nu CURVE).
Belangrijk is dat je je geld steekt in adoptie en je winst pakt zodra het te grappig wordt.
Dank voor de CSPR tip eerder!
Direct mijn winst gepakt van de short term optie welke ik nu kan herinvesteren.
Ben benieuwd hoe de long term optie gaat varen.
All in werkt ook niet inderdaad, uiteraard risico's spreiden. Plus het is prettig voor het vertrouwen als de ene investering wat minder gaat dat dit dan vaak gecompenseerd word door een andere
[ Voor 30% gewijzigd door rickkert94 op 27-05-2021 01:25 ]
Sinds 2017 zelfs al. Was het helemaal vergeten, maar ineens bleek een stukje ergens relevant voor. Gek genoeg had in toen ik dit schreef nog helemaal geen crypto.toilet_paper schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:17:
[...]
Haha die had 'ie klaar staan...
Zo'n soort betoog heb ik zelf onlangs ook geschreven (n.a.v. een post van @Verwijderd vorige week ofzo) en inmiddels al meerdere malen bewerkt.
Maar dan in mijn eigen jip-en-janneketaal; eigen hersenspinsels dus. Geen professoren en kreten als kapitalisme enzo.
Meer voor mezelf, om de boel in een bepaald perspectief te kunnen plaatsen. Soms is dingen opschrijven als een verhaal erg verhelderend.
Maar of het dan juist is...
Maar ben altijd huiverig om zoiets te posten...
Best aardig een idee, maar dat moet dan wel als helikoptergeld.Mooody schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 23:53:
[...]
Idee: "Money scoop". Een grote sneeuwschuiver schuift 20% van de dollars naar Afrika en andere gebieden die fiat nodig hebben voor de basisbehoeften. Laat ons maar ff 10 jaar bloeden voor al die leningen, lease-contracten en veel te hoge hypotheken.
Deze ontwikkelingen in onze welwaart (/gecreërde kloof tussen rijk en arm) zijn echt lastig uit te leggen aan onze kleinkinderen. En ik ben echt geen Groenlinks-stemmer.
Verwijderd
Ik ben all-in gegaan.Glenn Hoddle schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 00:19:
[...]
Ach risky... ja en nee.
Ik denk eigenlijk dat de banken nu veiliger zijn dan in 2008. Die banken blijven wel overeind. Fiat zelf echter.... Echt, 2008 is onze samenleving er bijna aangegaan op een manier die nu niet meer zou gebeuren, klein geheugensteuntje:
Ben Bernanke, voorzitter van de Amerikaanse centrale banken verzoekt de regering een fonds van $700 miljard op te richten voor bail-outs van bedrijven die failliet dreigen te gaan met de woorden: “als we dat niet doen, hebben we maandag misschien geen economie meer.” Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad verwoordde het zo: “we kwamen tot op millimeters van de totale implosie.”
Een totale implosie van het financiële systeem in 2008 zou er ongeveer zo hebben uitgezien: banken werken niet meer, burgers en bedrijven kunnen niet bij hun bankrekeningen, pinautomaten doen het niet meer, het enige geld dat er nog is, is wat je toevallig op dat moment op zak hebt, maar wie zal dat nog iets waard vinden? Leveringen aan olieraffinaderijen en benzinestations vallen stil, en vlak daarna die aan stroomproducenten, ziekenhuizen, apotheken, supermarkten, en ergens in het proces gaat het hele internet er aan – en omdat ons hele systeem was ingericht op alles zo efficiënt mogelijk, net op tijd en zonder grote voorraden is alles heel snel op, dus is onze enige hoop dat het leger tijdelijk overneemt en alles nog aan kan zwengelen – maar ik twijfel of ons leger daar nog toe in staat is.
Als het leger niet komt wordt het rellen, plunderen, moorden, redde wie zich redden kan, de complete ineenstorting van onze maatschappij, ach, dit hebben we zo vaak gezien in films en series, maar nu is het niet leuk meer, nu gebeurt het voor je eigen deur. Dit is geen overdrijving. Feitelijk tijdens het failliet gaan van Lehman Brothers, de grote katalysator van de kredietcrisis, ontstond er paniek in de Londense city. Mannen in dure pakken belden hun vrouw om zo veel mogelijk eten te hamsteren als mogelijk, voorbereidingen te treffen om snel naar het platteland te vertrekken. Blinde paniek voor gevolgen van de kettingreactie die nu zou komen. Op 7 oktober 2008 gingen de Britse banken Royal Bank of Scotland en HBOS op een haar na failliet. Dit had het financiële systeem niet overleefd. We zijn in 2008 ontsnapt aan een scenario dat waarschijnlijk veel grotere gevolgen zou hebben gehad dan bijvoorbeeld de ineenstorting van de Sovjet-Unie.
Gelukkig hebben we er van geleerd… of, nee, dat hebben we niet.
Als het financiële systeem zó belangrijk is voor het ook het kapitalisme zelf, zouden toch juist degenen die het meest profiteren van het systeem het door nutsbedrijven geregeld willen zien. En met alle geluk van de wereld hadden we nu in grote delen van Europa dit systeem niet alleen overeind weten te houden, maar zelfs genationaliseerd. In Nederland was alleen de Rabobank in 2009 geen staatsbank. Maar overal waren regeringen er op gebrand deze banken ze snel mogelijk weer ‘naar de markt’ te brengen. Politici noch bankiers zijn in staat gebleken de financiële wereld te hervormen, omdat ze haar niet begrijpen.
Toen de Sovjet-Unie uiteenviel - de grootste schok van de late 20e eeuw - werd het feit dat het communisme vrijwel verdween geïnterpreteerd alsof het kapitalisme daarmee de koude oorlog gewonnen had. Professor Francis Fukuyama werd daarvan in 1992 het boegbeeld met zijn werk ‘the end of history and the last man’, waarin hij beweert dat de westers-kapitalistische wereldorde het eindpunt van de geschiedenis is, en we dat nu bereikt hebben. Duitse filosoof Peter Sloterdijk beschrijft deze visie van de complete culturele en economische dominantie van 'geglobaliseerd kapitalisme' als ‘onder zulke omstandigheden kunnen er geen historische gebeurtenissen meer plaatsvinden, hooguit huishoudelijke ongelukjes.’
Dat is precies hoe bijna-ineenstorting van het financiële systeem in 2008 behandeld is: als huishoudelijk ongelukje. In weerwil van alle bewijs kunnen de hogepriesters van het financiële systeem niet zien dat hun geloof zelf niks in stand houdt, dat er fundamentele fouten in zitten en dat letterlijk morgen alles anders kan zijn.
In de nasleep van 2008 kregen we natuurlijk nog de Eurocrisis, die eens mooi illustreerde hoe weinig politiek of bankiers er van begrepen: Griekenland werd niet gered, banken met leningen aan Griekenland in vooral Frankrijk en Duitsland werden gered met verzonnen geld. De Europese Centrale Bank heeft nu al jaren een programma lopen waarbij ze maandelijks voor 80 miljard aan staatsobligaties van Eurolanden opkoopt (behalve lange tijd ironisch genoeg Griekse, die waren niks waard) zonder dat de waarde van of het vertrouwen in de Euro eronder lijdt. Als het echt om Griekenland ging, hadden ze gewoon die 180 miljard op tafel kunnen leggen, de Grieken hun staatsschuld kwijt kunnen schelden en ze desnoods dan uit de Euro kunnen gooien opdat dit nooit weer zou gebeuren, dat had heel veel ellende gescheeld. Maar het ging niet om Griekenland, het ging er om mensen ervan te overtuigen dat we een werkend financieel systeem hebben (en dat het ergens terecht en rechtvaardig is dat Griekenland armer is dan Finland.)
en al die private banken managen niet alleen geld, ze maken het overgrote merendeel van het geld. Dus dat geld wordt gemaakt door banken die te groot en te incoherent zijn om risico’s in te schatten, zelf niet eens een goed overzicht van hun balansen hebben, waarna centrale banken de speelruimte voor geldcreatie laten aankomen op de staat van de economie, die dus voor een flink deel door zelfrapportage van banken die dus geen risico’s kunnen inschatten worden bepaald, waarna regeringen gaan proberen op basis van deze informatie allerlei financieel-economische beleidsmaatregelen te nemen: iedereen doet maar wat gebaseerd op incomplete, foutieve of oncontroleerbare informatie. Meer kan je er niet van maken. Dát is ons hele financiële systeem. Nog steeds - maar inmiddels zitten er wat killswitches ingebouwd, die een scenario als in 2008 onwaarschijnlijk maken.
Op de momenten dat duidelijk werd dat dit systeem niet werkte, sterker nog, zulke interne tegenstrijdigheden bleek te hebben dat het te veel eer is om het überhaupt een systeem te noemen, was het enige wat zijn aanhangers te berde konden brengen: there is no alternative.
Dat is geen argument, dat is een leugen en op z’n best een illustratie van hun totale gebrek aan visie en fantasie.
Het probleem met de Euro en eigenlijk alle geld ter wereld is dat het een verzinsel is, pure fictie gestoeld op vertrouwen, met reële gevolgen. (Daarmee wil ik niet zeggen dat we geen gigantisch probleem op de wereld hebben hierbuiten, we maken de aarde immers kapot, of dat alle problemen uit de wereld zouden zijn als we ophielden met geld.)
Ons financiële fiat-systeem is een Potempkinfaçade met Wajang-poppen. Het kapitaal bevindt zich overal en nergens tegelijk. Het bestaat niet totdat je er naar zoekt en als het weg is merk je dat pas als het te laat is. Het is dood en levend tegelijk. Het is Schrödingers geld.
Daarom crypto.
Dit soort betogen zijn al vaker de revue gepasseerd in het verleden, maar het ik vind het persoonlijk toch altijd interessant. Jouw stuk ook.Glenn Hoddle schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:25:
[...]
Sinds 2017 zelfs al. Was het helemaal vergeten, maar ineens bleek een stukje ergens relevant voor. Gek genoeg had in toen ik dit schreef nog helemaal geen crypto.
Ach ja, ik heb er nog een wijntje op gedronken, en denk inmiddels 'wat kan het verrekken'
Het is niet zozeer doemdenken o.i.d., maar meer een antwoord op @Mooody: "We moeten met onze slimme koppen ff een goed plan bedenken dat ons gaat beschermen tegen de volgende economische crisis. (serieus)"
Dus hierbij (na wederom ietwat tweaken, waarbij ik nog steeds weer dingen zie waar ik morgen wellicht weer anders over denk):
Regelmatig zit ik te denken wat er nu precies aan de hand is. Want als je daar besef van hebt, kun je daarop anticiperen. Maar het is best lastig om er een vinger op te leggen; je mind eromheen te wrappen zeg maar.
Ik doe maar weer es een poging (heb ik in het verleden al wel vaker gedaan, maar het helpt voor mezelf ook).
Er is geld zat, maar het wordt opgepot door degenen die het niet direct nodig hebben. Geld wat zou moeten rollen staat voor het overgrote deel geparkeerd, om voor de betreffende eigenaren meer waard te worden.
Steeds minder bij banken, steeds meer in verhandelbare assets.
Banken proberen er middels renteverlagingen voor te zorgen dat sparen minder interessant wordt, in de hoop dat mensen geld gaan uitgeven om de economie aan te wakkeren. Waar banken uiteindelijk ook weer profijt van hebben. Maar, ze stoten momenteel als het ware geld af.
Dat gaat ze enerzijds goed af, gezien de aanhoudende berichten over renteverlagingen. Het wordt langzaamaan als normaal gezien om geld te moeten betalen voor het stallen van geld bij een bank. Ze pakken het daarbij stapsgewijs aan van rijk naar arm; het valt de kudde (die doorgaans géén 100k op de bank heeft staan) niet op. Negatieve rente voor de grote kudde wordt zo lang mogelijk uitgesteld. Voor hen is sparen nog geen directe ‘zichtbare’ kostenpost om zo maar te zeggen.
Voor vermogende mensen is sparen bij een bank wél een kostenpost. Wat het bankwezen dus eigenlijk probeert, is om de vermogende mensen te stimuleren om hun geld in de economie te pompen. Maar die doen dat niet. Neuh. Waar jan-met-de-pet verplicht is zijn geld uit te geven vanwege noodzakelijk levensonderhoud en afhankelijk is van de bank, trekken rijkere mensen hun geld weg bij de bank en zetten hun poet juist vast in assets (die steeds meer overpriced raken).
Een nobel streven van de banken in principe, maar potdikke, als je (zoals ik, mag ik van geluk spreken) eigenlijk alles hebt wat je nodig hebt, waarom zou je poet in de economie proppen (= lekker uitgeven) als je puur met tactisch investeren profijt kunt hebben van de prijsstijgingen alom? Ik bedoel; ik ga echt niet nóg een huis kopen, méér vreten, méér kleren kopen of méér op vakantie ofzo, omdat de bank de rente verlaagt.
‘t Is ook een beetje het verschil tussen uitgeven en investeren; investeren is voor veel mensen niet eens een optie. De meesten hebben een lening bij een bank. Dat kost ze sowieso geld.
Lenen is daarentegen tegenwoordig wel weer interessant, maar doe je dat, dan ben én blijf je afhankelijk. Wat gebeurt er trouwens met je lening wanneer een bank op de kop gaat? Ik heb geen idee, weet iemand dat? Ik heb wel es zitten overwegen om een lening aan te gaan bij een bank om in BTC te investeren. Had achteraf prima uitgepakt, maar dat was (en is) tegen mijn principes.
Dat terzijde, zelf zit ik lekker met mijn ‘overtollige’ geld in diverse assets, en zie mijn vermogen alsmaar groeien zonder er iets voor te hoeven doen. Daar klopt toch eigenlijk geen reet van? En hoe meer poet je hebt, hoe gemakkelijker het wordt.
Anderzijds is deze door de banken gehanteerde methode om de economie aan te wakkeren blijkbaar niet genoeg, want de geldprinters draaien, zoals we allemaal weten, met de turbo ingeschakeld.
Het lijkt erop dat het gedeelte van het totaal aan beschikbaar vermogen waar de banken invloed op hebben (dus niet afgemeten aan fiat-geld), steeds kleiner wordt. Ondanks dat er steeds meer fiatgeld beschikbaar is.
Dat zou je dus eigenlijk kunnen zien als het fiat-systeem dat afbrokkelt. Want als je bijv. vastgoed, aandelen, grondstoffen en/of crypto’s bezit, zal het je aan de reet roesten of de waarde ervan aan de euro, de dollar of weet ik wat voor fiatvariant dat wordt afgemeten.
Stel je houdt je ‘waardevaste’ assets vast, en er komt bijv. een nieuwe wereldwijd geaccepteerde valuta, prima toch? Als je dan een nieuwe auto wilt, verkoop je een deel van die assets gewoon voor die nieuwe valuta. Maar mensen die puur afhankelijk zijn van fiatgeld -voor noodzakelijk levensonderhoud- hebben die mogelijkheid niet. Die gaan rekt bij de overgang naar die nieuwe valuta, die opnieuw wordt afgemeten aan… iets. Iets wat de waarde van de economie enigszins vertegenwoordigt.
Iets waarvan zij niets bezitten i.i.g.
Vermogen lijkt langzaam te verschuiven van het bankwezen naar zelfbeheerde verhandelbare assets. En zit je eenmaal in de prettige situatie dat je ‘overtollig’ vermogen in die assets hebt zitten, zoals wij Cryptotweakers over het algemeen, maar ook vastgoedeigenaren en aandeelhouders etc., kan in principe niemand je dwingen om dat te verkopen.
Verkopen doet dan ook bijna niemand, omdat er verschrikkelijk veel fiat in de economie wordt gepompt door overheden/centrale banken. Waarom zou je assets verkopen als de boel keihard in prijs stijgt? M.a.w. geld wat zou moeten rollen, zit vast, te wachten tot het meer waard wordt.
De hulpbehoevenden worden het hoofd boven water gehouden (wat op zich natuurlijk een goede zaak is), die geven de centen weer uit aan de vermogenden/schuldeisers, en die potten de boel vrolijk weer verder op.
Dus je zou kunnen zeggen dat de centrale banken in combinatie met overheden -die dus eigenlijk de economie proberen aan te jagen- de financiers zijn van de vermogenden die hun geld lekker zitten op te potten en zichzelf steeds rijker zien worden, waardoor die veelgenoemde kloof tussen arm en rijk steeds groter wordt.
Kortom, het geld blijft vastzitten, alleen niet meer bij banken. Die verliezen daardoor grip op de zaak; de maatregelen die zij doorvoeren hebben steeds minder effect.
Het enige fenomeen wat dan vervolgens roet in het eten kan gooien –volgens mij-, is een beurskrach. Dan is er stront aan de knikker en gaat de boel op de kop. Wat zal er dán een hoop geld verdampen.
En of de volgende keer de overheden nog kunnen bijspringen… Ik moet het nog zien, want dat doen ze op dit moment óók al in grote mate.
Want wat willen ze dan doen, nog meer geld strooien dat uiteindelijk bij de vermogenden terecht komt?
(Ik begrijp trouwens ook niet goed waarom mensen nog geld proppen in obligaties, gezien de grootte van de huidige schuldenbergen.)
Mocht het op een beurskrach uitdraaien, is het in mijn optiek verstandig om in ieder geval een eigen huissie te hebben, en te zorgen dat deze afbetaald is zodat niemand daar aanspraak op kan doen. Dat in combinatie met een goeie baan/inkomen, in een sector die ertoe doet (luxe gebaseerde sectoren zoals de horeca, kunst/cultuur/entertainment en toerisme e.d. zijn imho wat dat betreft niet echt safe). Voor de rest, geen idee eigenlijk. Moet ik eerst verder over nadenken.
Toch ’n beetje euries achter de hand houden is misschien niet heel onverstandig. Maar niet teveel.
Of je in zo’n geval nog iets aan crypto’s hebt… Ook geen idee.
Misschien zie ik dingen niet juist, maar het is imho wel goed om dat soort scenario’s es door te denken om je hachje enigszins veilig te stellen, mocht zoiets weer gebeuren.
Heb jij je in beide opties weten te murwen? Is mij niet geluktrickkert94 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 01:17:
[...]
Dank voor de CSPR tip eerder!![]()
Direct mijn winst gepakt van de short term optie welke ik nu kan herinvesteren.
Ben benieuwd hoe de long term optie gaat varen.
Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?
Wat bij mij blijft hangen is: hoe gaat crypto zo'n crisis overleven? Los van de koers van BTC overigens, want die zal ongetwijfeld enigszins volatiel zijn tijdens een ineenstorting. Maar als alles instort en geld niets meer waar is, waarom zou het internet nog werken? Waarom zou er nog elektriciteit uit het stopcontact komen? Niemand krijgt meer betaald en iedereen is in paniek maïsvelden aan het plunderen. Totdat ook energieproductie gedecentraliseerd is en het internet niet meer afhankelijk is van grote nodes die dan niet meer draaien verwacht ik van crypto als eindevandewereldmunt niet zoveel. Maar misschien mis ik iets.
Nou ja. Niet echt koerspraat dit natuurlijk.
Peace is not simply the absence of war.
True. Indien een mod dat wenst, kunnen we verhuizen naar (bijvoorbeeld) https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2072732.KroeT schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 07:25:
Nou ja. Niet echt koerspraat dit natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door MrMrq op 27-05-2021 11:28 ]
Maktub
Ik denk dat dit een van de belangrijkste redenen is om in crypto te gaan. Je hoort het overal ook roepen: Hedge tegen de devaluatie van fiat... of "oude wereld vermogen" om het maar even allemaal over één kam te scheren.van @toilet_paper:
Vermogen lijkt langzaam te verschuiven van het bankwezen naar zelfbeheerde verhandelbare assets. En zit je eenmaal in de prettige situatie dat je ‘overtollig’ vermogen in die assets hebt zitten, zoals wij Cryptotweakers over het algemeen, maar ook vastgoedeigenaren en aandeelhouders etc., kan in principe niemand je dwingen om dat te verkopen.
Er staan hier voornamelijk verhalen over dat als de wereldeconomie instort, de cryptowereld ook instort. Ik denk daar anders over: Bitcoin als "store of value" zal misschien wel in waarde dalen, omdat daar veel geld uitgehaald wordt (door "oude wereld" bedrijven/banken)... maar retail (de consument, de gewone mens) zal snel een manier zoeken en vinden om haar geld 'veilig te stellen'... die haven zal crypto worden. Welke munt, geen idee, maar kijk naar landen als Venezuela. Bij Griekenland was het nog te vroeg, maar in Venezuela zie je een adoptie richting crypto als veilige haven voor financiële assets die men liever niet in handen geeft van "oude wereld" partijen.
Als het echt instort, denk ik dus dat, na een aarzeling, een grote overstap zal komen van fiat/banken naar crypto en dat de economie/handel zich daar op aan gaat passen. Dat moet immers ook door blijven draaien.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Het kan, maar misschien ook niet. Persoonlijk denk ik dat wij sideways het weekend in gaan. Maar puur een gevoel.Ilantir schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 08:34:
Heren, wat denken jullie? Zal de option expiry van morgen nog een grote invloed op de markt hebben? Dit geeft waarschijnlijk een grote neerwaartse druk weer. https://cryptonews.net/en/706864/
[ Voor 10% gewijzigd door keepitfrosty op 27-05-2021 08:58 ]
Bedoel je echt CURVE? Want die bestaat al even toch...De laatste 1,5 tot 2 jaar probeer ik tot de groep "smart money" te behoren door vast te houden aan mjn investeringen en deze uit te breiden waar mogelijk. Niet laten afleiden en onderweg ook winsten te pakken en in veelbelovende startups/ICO's te steken (eerder CSPR, nu CURVE).
- Slowchat en platte grappen zijn hier niet gewenst, daarvoor is het slowchat topic [SC] Cryptocurrency Slowchat topic #31 - Blow-off top editie.
- Leverage traden brengt risico's met zich mee, de kans dat je je inleg volledig verliest is erg groot. Begin hier dus alleen aan als je weet wat je doet én als je bereid bent je inleg te verliezen. Stel sowieso altijd een stop loss in, beperk de leverage ( max 5-10x) en oefen eerst via bijv. BitMEX testnet of met bijv. maximaal 10 Euro inzet.
Regels voor dit topic:
- Maak je een bepaalde trade of koop je een cryptocurrency, onderbouw dan waarom.
- Benoem bedragen/prijzen/koersen in USD waarde. Benoem je een prijs in EUR, zet dit er dan specifiek bij, zodat je anderen niet in verwarring brengt.
- Eigen inzet is gewenst. Vraag niet welke coin je moet kopen, dit is volledig aan jezelf om te besluiten. Anderen zullen doorgaans voornamelijk de coins shillen die zij zelf hebben.
- Wordt er een vraag gesteld als "Welke coin kan ik het beste kopen?" negeer deze dan. En bij vragen als "Wat denken jullie van coin XYZ?" reageer dan inhoudelijk, of reageer niet.
En verder wat algemene regels
- Blijf on-topic. Dit topic is alleen voor onderwerpen die te maken hebben met cryptocurrencies. Offtopic berichten worden verwijderd.
- Het aankondigen of initiëren van pumps en dumps is verboden. Net als het zonder nuttige toelichting linken en shillen van coins met als enige doel anderen aan te zetten tot het kopen ervan.
- Post geen Telegram groups, Discord servers of andere "signal" chat kanalen
- Invites en referrals zijn verboden. Dit betreft zowel het linken, aanbieden als vragen.
- Wees vriendelijk, reageer niet op de man.
- Geen crossposts! Post je vraag of opmerking in 1 topic, niet meerdere. Kies daarvoor het topic dat het best bij je vraag/opmerking past. Voor meer info: Welkom in het cryptocurrency forum. LEES DIT EERST!.
- Dit topic is niet bedoeld voor simpele vragen. Eigen inzet blijft gewenst en lees vooral eerst de topicstart.
En zoals altijd: investeer nooit meer geld dan je bereid bent te verliezen!