RazorMaron schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 07:57:
Nu ben ik zelf een tijdje terug begonnen met aandelen en heb ik gister wat coins gekocht met een beetje research maar ik vraag me af hoe jullie zijn begonnen met crypto? Waar hebben jullie kennis vergaard/verkregen/opgedaan?
Ik ben zelf een tijdje dit topic aan het volgen en wordt er wel iets wijzer van.
Normaliter zou ik ook wat YouTube filmpjes kijken maar ik krijg dan gelijk vanuit allerlei hoeken te horen dat je dat vooral niet moet doen met Crypto. Aangezien de maker vooral zijn coins wilt shillen, hetzelfde geldt voor podcasts.
Boeken voel ik ook niet echt aan, net zoals ik dat heb bij stocks, is een boek wat 3/4 jaar oud is nog echt relevant voor deze tijd? In mijn ogen niet maar ik kan het ook fout hebben.
Het zou toch niet uitkomen op Trial and Error hoop ik? Tuurlijk dat heb je er altijd wel bij zitten, het is een leerproces, maar het is toch niet zo dat dat het alleen maar is?
Ik ben 'gewoon' met BTC kopen begonnen, en ja dat was trial & error met traden, stop loss instellen, buy orders instellen. Ik was een IT'er en iedere IT'er kocht BTC, dus een vorm van FOMO speelde mee.
Aan de andere kant zie het niet als trial & error maar als een reis, door de wonderwereld van crypto, wat zweethandjes, slapeloze nachten & boze vriendinnen is.
Daarnaast is het in mijn ogen een stuk toekomst, met een prachtige onderliggende technologie waar continu aan gesleuteld word, en wij mogen daar onderdeel van zijn. (dat is een grapje, we zitten hier allemaal voor die lambo)
Kies een munt/token, kies een exchange, kies een bedrag wat je kan missen, koop de gekozen munt op de gekozen exchange en laat het een week staan. Dan zie je een hoe volatiel crypto is en of het wel echt iets voor jou is, mocht je het dan nog leuk vinden koop je meer van de gekozen munt/token. Vervolgens kan je focussen op het lezen & maken van technische analyses, niet heilig maar helpt enorm bij het maken van buy/sell keuzes. Als je Youtubers gaat volgen houdt rekening dat de meeste biased zijn, dus gebruik hun kennis om je eigen keuzes te maken.
Op een gegeven moment leer je het spel spelen, en bij ieder spel win & verlies je. Zit een gigantisch stuk psychologie verwikkeld in dit alles, dus lastig om even een guide / de ultieme tip te geven anders dan begin rustig