Pkunk schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:29:
[...]
Ik begin er elke keer maar weer mee zodat we (of misschien alleen ik) de focus niet verliezen. Mijn stelling:
De bitcoin codebase is ouderwets.
Nou vooruit, "ouderwets" tussen aanhalingstekens, want het is allemaal nogal relatief. Maar voor software is 12 jaar een eeuwigheid en helemaal in de context van crypto, waar alles nog sneller gaat.
En hier zit dus wat mij betreft de crux

De Bitcoin codebase is niet ouderwets. De basis is 12 jaar geleden gelegd. Er wordt nog altijd elke dag aan gewerkt, open source, door vele ontwikkelaars. Ik durf zeker te stellen dat Bitcoin meer development kent dan het gros van de altcoins (hooguit muv de grotere smart contract coins uit de top 10).
Je zal ongetwijfeld de GitHub repo van Bitcoin wel eens hebben bekeken. Volgens mij zijn er weinig crypto's met >28.000 commits...
Laat ik beginnen met te zeggen dat ik code kwaliteit wel degelijk een belangrijk onderdeel vind maar dat het inderdaad geen garantie is voor technische de "beste" oplossing. Oude software krijgt kan ook onderhouden worden en dat kan met slimme code op een klote codebase: bron: ik ben een software developer.
Ik werk zelf ook als developer.
Overigens wel eentje die niet de voorkeur heeft om dingen opnieuw neer te zetten omdat het om de zoveel jaar 'anders' moet.
Bitcoin is geen website, waarbij browsers en een look-and-feel de nodige vernieuwing periodiek vereisen. Bitcoin heeft niet te maken met externe api's, hardware, software... Bitcoin blijft Bitcoin. Bitcoin is altijd al behoorlijk close-to-the-metal geweest, ik zou dan ook niet weten wat er anders moet.
Juist als je echt een developer bent, vraag ik me af of je dezelfde mening hebt over SQL bijvoorbeeld. Of over programmeertalen zoals C# of Python. Oprechte vraag

Ik had het idee dat ik impliciet al wel duidelijk had gemaakt wat ik bedoel met ingehaald door de verschillende voorbeelden van projecten en technieken te geven die het blockchain trilemma al (beter) opgelost hebben dan bitcoin.
Dat idee is onjuist, probeer ik je juist de hele tijd al te zeggen.
PoS != PoW, om daar eens mee te beginnen. Dat is per definitie geen oplossing, maar simpelweg een andere aanpak. Noem nou eens concreet wat zogenaamd die betere oplossingen zijn...
Bitcoin is ontworpen als P2P currency maar is ondertussen door de falende techniek gedegradeerd (of niet, maar da's een andere discussie) tot Store of Value (SoV).
Is denk ik wel een belangrijke discussie. Bitcoin is ontworpen als alternatief voor het monetaire systeem; dat is altijd de hoofd-intentie van Satoshi geweest, of ie het nou 'currency' noemde of niet.
Over het opslaan van alle transacties in een gedeelde ledger in een per definitie trager systeem dan een normale database. Getuige de extreme hoeveelheid transacties die we over de wereld doen, kan je je afvragen of blockchain wel de beste oplossing hiervoor is.
Persoonlijk vertrouw ik de Rabobank ook best wel met m'n centjes. Ik denk niet dat ze mijn euro's gaan stelen.
Ik vertrouw de overheden die massaal geld bijdrukken (en hierdoor de Rabobank noodzaken om de rente te verlagen) wat minder. Daar wil ik een oplossing voor.
Bitcoin is in mijn ogen gepromoveerd naar een veel belangrijkere rol, dan 'magic internet money' om 2 pizza's mee te kopen.
De voorbeelden die ik aankaart zijn fundamenteel anders en helemaal niet een kwestie van even anders configureren. Het hele BTC vs BCH is compleet irrelevant hierin omdat je het bitcoin protocol niet kan configureren op zo'n manier dat het het trilemma oplost. Stel jezelf anders eens de volgende vraag: als je terug in de tijd zou gaan en bitcoin opnieuw zou mogen ontwerpen, zou je dat dan op basis van het huidige (slome, dure) protocol doen, of zou je eens even goed kijken naar wat er nog meer gemaakt is en je laten inspireren door alle innovative ideeen die er ondertussen bedacht zijn door de talloze superslimme mensen die de cryptowereld heeft aangetrokken? Het zijn echt niet alleen scriptkiddies hoor, als ze niet aan bitcoin meewerken..
Precies: ze zijn fundamenteel anders van aard met een fundamenteel ander doel. En dus ook: fundamenteel andere drawbacks. Ik hoef je vast niet uit te leggen dat XRP natuurlijk sneller en goedkoper is, maar qua decentralisatie scoren ze een 0. En zo kent iedere oplossing van je een ander nadeel.
Ja, ik zou het exact hetzelfde oplossen.
Welk trilemma/dilemma is er nu eigenlijk, waar je naar vraagt? Dat zijn toch de transactiekosten en de tijd tussen transacties? Last time I checked, kent BCH wel degelijk lagere fees...
Wat betreft lightning: het feit dat je niet in gaat op mijn voorstel geeft voor mij aan dat lightning niet bruikbaar is voor betalingen.
Daar ging ik wel op in, ik leg je uit dat je eerst 1 transactie moet doen die inderdaad geld kost, waarna je daarna zoveel lightning transacties kan doen als je wilt zonder daar veel voor hoeven te betalen.
Hoe ga je in godsnaam ooit iets op de markt kopen met bitcoin? Niet.
Dat is toch ook helemaal niet wenselijk? Dat heb ik inmiddels ook 3x uitgelegd. Of denk jij oprecht, als developer, dat wij alle transacties over de gehele wereld, moeten gaan vastleggen in een digitaal grootboek - hoe dan ook minder efficient dan een database van een private partij? Hoe groot gaat die ledger zijn na 30 jaar?
Ja: Nano heeft dat prima opgelost door feitelijk meerdere blockchains te gebruiken, fair enough. Talloze andere altcoins; niet.
Overigens: zorg dat je wallet lightning support, en dat de marktkoopman, je werkgever en de Mediamarkt daar ook op zijn aangesloten. Dan hebben we op deze second layer ruimte zat om dit te doen.
Wel met andere producten die waarmee dat wel kan. En hoe kan dat? Omdat die stappen hebben gemaakt. Qua techniek en protocol waardoor ze wel snel zijn en goedkoop en toch niet centraal.
Dat kan, omdat zij inleveren op decentralisatie en/of op security, of omdat zij de grootte van de ledger wat minder boeiend vinden, of...
Het is niet zo dat er een coin is die Bitcoin efficiënter heeft geschreven. Je doet net alsof dat het geval is.
Wat betreft de vergelijking met Nano (die ik ergens wil vermijden omdat ik niet nano wil shillen maar het is nou eenmaal het beste voorbeeld dat ik ken van hoe het wel kan). We gaan het zien in de toekomst. Je slaat het teveel plat door er alleen PoW vs PoS (ORV eigen, wezenlijk anders want geen block minting) van te maken, maar whatever.
Ja, we gaan het zien in de toekomst. Zeiden ze in 2013 ook bij talloze muntjes

PoW vs PoS is de kern van het verschil tussen de coins en de reden waarom de een sneller en goedkoper is dan de andere. Maar ja; er zijn inderdaad wezenlijke andere verschillen, die het protocol dermate anders maken dat je ze niet zomaar kan vergelijken.
Nogmaals: niks ten negatieve van Nano. Ja: Nano is op een aantal vlakken echt wel 'beter' dan Bitcoin, daar wil ik je heus (nogmaals) wel gelijk in geven. Maar als puntje bij paaltje komt is Nano geen Bitcoin. Is 'tech' niet te kwantificeren als 'beter'. En is betere tech sowieso geen garantie voor een hogere waarde.
Maar mijn geld zit in de currency die het snelst is, meest gedecentraliseerd en het meest bruikbaar. Op reddit hebben ze een leuke functie: !remindme, die zouden ze hier ook mogen implementeren..
Eens

Over 10 jaar betalen we allemaal met Central Bank Digital Currencies, en je spaargeld staat in Bitcoin - zolang de centrale banken de rentes zo laag houden. Altcoins kijgen, zolang Bitcoin bubbels blijft opblaze na een halving, de nodige pumps and dumps. Over 4 jaar kan ik een gelijkwaardig verhaal als dit verhaal naar een andere user sturen.
Het schip om je naam te maken is allang gevaren; er zijn geen machthebbers die belang hebben bij een alternatieve munt. CBDC's worden de betaalmiddelen van de toekomst. En Bitcoin wordt de speculatieve bol tegen QE en bijbehorende inflatie.
Of ze moeten de rente weer terug op 5% zetten, dan is Bitcoin vrij makkelijk 'kapot' te krijgen.Bitcoin is zo'n beetje de enige cryptocurrency die je niet als currency kan gebruiken. Naast eth maar die komen ook met mooie oplossingen binnenkort.
Ja, die oplossing is PoW voor PoS inwisselen

als de miners het toestaan

Als laatste: ik laat bewust de discussie over wat de markt bewijst links liggen. Prijs en marktwerking hebben niks te maken met techniek. Zie b.v. VHS vs betamax vs video 2000.
Nouja, dan snap ik niet waarom je jouw geld in de snelste currency stopt (betamax) en niet in de meest waardevolle met toekomst (VHS).
Betreft je TLDR kloppen de woorden die je in mijn mond legt niet.