Je kan op de tv zelf de release notes vd update bekijken; als je naar 'details' gaat.Pepppie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:47:
Net een software-update voor de X94J gehad. Iemand ergens release notes gezien?
Klopt, dan krijg je bugfixes en andere kleine verbeteringen. Word je niet wijzer vankikashi schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 16:37:
[...]
Je kan op de tv zelf de release notes vd update bekijken; als je naar 'details' gaat.
Ik heb ook heel lang gefocust op de X95J serie. De A80J doet t qua licht opbrengst goed, een oled kan dus best wel. Moet zeggen dat de beeldkwaliteit ook echt top is, veel beter dan de oude LCD van Samsung die ik had. Maar, ik kan aan twee dingen nog niet wennen. De grootte en de spiegelingen.Noedelsoep schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:54:
Zo lang gefocust op de X95J, in de veronderstelling dat OLED waarschijnlijk niet geschikt zou zijn vanwege de lichtinval...
Eergisteren de 65" A80J binnengekregen en mocht-ie niet geschikt zijn, kon ik 'm altijd nog terugsturen.
Deze gaat nooit meer terug...
Ik heb de 77" gekocht, wat fantastisch is om films op te kijken in 4K, maar wat mij betreft een drama voor gewone tv. De kwaliteit daarvan is nog niet toe aan zo'n scherm, de beelden te onrustig en kennelijk gemaakt voor kleinere tv's - alles wordt gewoon te groot. Heb gekeken of ik een instelling of apparaat kon vinden die het gewone tv beeld kleiner zou weergeven, maar dat lukt me niet. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag.
Daarnaast vind ik het glossy scherm te glanzend. Als de tv uit staat, en dat is ook best vaak, zie ik de woonkamer erin gespiegeld. Die is prachtig, maar zo'n grote spiegel is wel een beetje storend, mijn vrouw had daar ook wel moeite mee.
Alles bij elkaar heb ik besloten hem terug te sturen. Mijn ideale tv is een wat mattere oled die tv beelden in een kleiner venster kan weergeven
Ik zoek nog even verder.
Het is niet mogelijk de beeldverhouding te wijzigen als er een 4K hdmi bron gebruikt. Mocht dit het geval zijn probeer de hdmi op 1080p te zetten. Mij viel op dat het tv beeld bij het kijken via de interne tuner van de tv op ‘volledig’ een scherper beeld geeft dan ‘auto’.Appelsap schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:53:
[...]
Ik heb ook heel lang gefocust op de X95J serie. De A80J doet t qua licht opbrengst goed, een oled kan dus best wel. Moet zeggen dat de beeldkwaliteit ook echt top is, veel beter dan de oude LCD van Samsung die ik had. Maar, ik kan aan twee dingen nog niet wennen. De grootte en de spiegelingen.
Ik heb de 77" gekocht, wat fantastisch is om films op te kijken in 4K, maar wat mij betreft een drama voor gewone tv. De kwaliteit daarvan is nog niet toe aan zo'n scherm, de beelden te onrustig en kennelijk gemaakt voor kleinere tv's - alles wordt gewoon te groot. Heb gekeken of ik een instelling of apparaat kon vinden die het gewone tv beeld kleiner zou weergeven, maar dat lukt me niet. Als iemand daar tips voor heeft hoor ik het graag.
Daarnaast vind ik het glossy scherm te glanzend. Als de tv uit staat, en dat is ook best vaak, zie ik de woonkamer erin gespiegeld. Die is prachtig, maar zo'n grote spiegel is wel een beetje storend, mijn vrouw had daar ook wel moeite mee.
Alles bij elkaar heb ik besloten hem terug te sturen. Mijn ideale tv is een wat mattere oled die tv beelden in een kleiner venster kan weergeven
Ik zoek nog even verder.
Hier meer uitleg: https://www.sony.co.uk/electronics/support/articles/00204640
Kijkende naar je beschrijving, verwacht ik dat de 77" simpelweg te groot is voor je ervaring met het kijken van een slechtere bron. Geen enkele TV heeft een "uitzoom" optie. Wel kan je in de Sony de overscan op -1 zetten, zodat hij geen beeld op de randen afknipt bij de TV bron.Appelsap schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:53:
[...]
Ik heb ook heel lang gefocust op de X95J serie. De A80J doet t qua licht opbrengst goed, een oled kan dus best wel. Moet zeggen dat de beeldkwaliteit ook echt top is, veel beter dan de oude LCD van Samsung die ik had. Maar, ik kan aan twee dingen nog niet wennen. De grootte en de spiegelingen.
Ik zoek nog even verder.
Kijk zelf zelden normale TV, dus hecht daar niet veel waarde aan, met Ziggo DVB-C HD kanalen, vind ik het goed genoeg daarvoor.
Heb zelf geen last van de reflecties op de 77", je zou kunnen kijken naar 65A80J, die heeft een meer mat paneel (semi-gloss), dat is hetzelfde met de 55A80J, daar zie ik een stuk minder reflecties op.
Wellicht toch voor de 65" gaan of toch te klein? Die heeft een semi-glossy scherm. Ik kwam van 40" en dat was in het vorige appartement al krap, last staan in de huidige woning. Nu zitten we iets meer dan vier meter van het scherm en moest ook wennen aan gewone tv en die grote hoofdenAppelsap schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:53:
[...]
Ik zoek nog even verder.
Het blijft gewoon balen dat 4K op de reguliere tv nog zo'n zeldzaamheid is. De laatste dagen Eurosport 4K en ESPN UHD gekeken, dat lijkt er dan wel meer op.
Zijn er hier al kopers van de kd-43x85j die gamen met deze tv? Zelf wil ik deze gaan gebruiken voor mijn Xbox series S. Ik ben heel erg benieuwd hoe de ervaring is met bijvoorbeeld Forza Horizon, want daar wil ik deze voor kopen. De TV komt op bureau te staan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe HDR eruit ziet op deze tv.
pricewatch: Sony KD-43X85J Zwart
[ Voor 14% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-08-2021 08:57 ]
XBL gamertag StayingPow3r
Voor een relatief goede HDR weergave hoef je de 43X85J niet te kopen. Deze tv heeft een IPS paneel en mist full array local dimming.Mr. Freeze schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:56:
Zijn er hier al kopers van de kd-43x85j die gamen met deze tv? Zelf wil ik deze gaan gebruiken voor mijn Xbox series S. Ik ben heel erg benieuwd hoe de ervaring is met bijvoorbeeld Forza Horizon, want daar wil ik deze voor kopen. De TV komt op bureau te staan. Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe HDR eruit ziet op deze tv.
Helaas zijn er momenteel geen tv’s in 40/ 43” die HDR goed kunnen weergeven. Je zou naar de Panasonic 40JXW8 serie kunnen kijken, door zijn unieke tone mapping functie in deze klasse biedt het een relatief goede HDR weergave. Je mist dan wel HDMI 2.1.
En dan die prijs, ik snap dat kleinere panelen wellicht lastiger te maken zijn, maar voor dat bedrag haal je een 49" OLED ook nog wel bijna.Freshouttheoven schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:28:
[...]
Voor een relatief goede HDR weergave hoef je de 43X85J niet te kopen. Deze tv heeft een IPS paneel en mist full array local dimming.
@Freshouttheoven van die local dommig begrijp ik, daarom heb ik ook een oled om films te kijken, maar het gaat mij echt specifiek om te gamen en dan is local dimming wat minder belangrijk denk ik.
@Santee een 49” lijkt me net wat teveel van het goede op een bureau, 43” is, denk ik, al net op het randje wat grootte betreft, maar hoe dan ook bedankt voor het meedenken.
@Santee een 49” lijkt me net wat teveel van het goede op een bureau, 43” is, denk ik, al net op het randje wat grootte betreft, maar hoe dan ook bedankt voor het meedenken.
De 65" X90J is nu in prijs verlaagd naar €1599,- (bij MM en PlatteTV)
PSN: breminem
Uit jouw vorige post laat je blijken dat je HDR belangrijk vindt. Om HDR op een LCD tv goed te kunnen weergeven, ook bij games, heb je o.a een hoge helderheid èn local dimming nodig.Mr. Freeze schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:38:
@Freshouttheoven van die local dommig begrijp ik, daarom heb ik ook een oled om films te kijken, maar het gaat mij echt specifiek om te gamen en dan is local dimming wat minder belangrijk denk ik.
In deze review wordt de HDR tone mapping functie van Panasonic besproken.
LG Display heeft OLED panelen in 42'' aangekondigd, wellicht interessant om daar op te wachten.
Ja, daar heb je een punt. Bij Forza heb je nogal eens dat bijvoorbeeld de zon op de weg reflecteert. Op m’n ag9 ziet dat er geweldig mooi uit, maarja, gamen op de bank in de woonkamer is niks voor mij.Freshouttheoven schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:08:
[...]
Uit jouw vorige post laat je blijken dat je HDR belangrijk vindt. Om HDR op een LCD tv goed te kunnen weergeven, ook bij games, heb je o.a een hoge helderheid èn local dimming nodig.
In deze review wordt de HDR tone mapping functie van Panasonic besproken.
LG Display heeft OLED panelen in 42'' aangekondigd, wellicht interessant om daar op te wachten.
Panasonic heeft inderdaad mooie tv’s maar HDMI 2.1 is toch wel gewenst ivm framerate, de Sony x85 heeft 100/120Hz wat me ook aanspreekt
Edit: https://www.trustedreview...re-coming-in-2021-4117668
Ben dan wel benieuwd naar wat deze gaan kosten, alhoewel mooi klinkt vrees ik toch wel dat deze boven mijn budget gaan. Ik heb er zo’n 800 voor en was van plan om te wachten tot de x85 deze prijs zou bereiken, vroeg of laat.
[ Voor 23% gewijzigd door Mr. Freeze op 09-08-2021 10:28 ]
De 43X85J heeft een VA paneel van AUO. Een aantal gebruikers bevestigd dat ook in de comments op Rtings. De Panasonic heeft goede tone mapping, maar dat compenseert de Sony door een hogere helderheid. Eindstand voor beide: geen FALD + te lage helderheid dus matig voor HDR. Je betaalt hoe dan ook een premium voor de Sony; zijn voorloper (met IPS paneel) kost nog zo'n 700 euro. Hier kun je de nieuwe voor €810 geleverd krijgen.
Ik heb interesse in de 55A80J, maar vind weinig info terug over het volgende:
Op mijn huidige samsung gebruik ik een Chromecast met google tv, maar door het gebrek aan frame rate matching moet ik bij elke content de resolutie en refresh rate apart gaan instellen in de ccgtv om stutter en judder te vermijden.
Bv. Formule 1 wordt uitgezonden in 50hz, disney+ series zoals Loki zijn 24hz, britse series 25hz en de meeste films die ik afspeel in kodi 23.974hz.
Ik begrijp uit reacties en reviews dat de sony een uitstekende motion-handling heeft, maar ook dat de google tv interface locked is op 60hz. Is dit gebrek aan frame-matching ook bij deze modellen nog steeds aanwezig en resulterend in stutter en judder, of is de sony software slim genoeg om dit weg te werken?
Op mijn huidige samsung gebruik ik een Chromecast met google tv, maar door het gebrek aan frame rate matching moet ik bij elke content de resolutie en refresh rate apart gaan instellen in de ccgtv om stutter en judder te vermijden.
Bv. Formule 1 wordt uitgezonden in 50hz, disney+ series zoals Loki zijn 24hz, britse series 25hz en de meeste films die ik afspeel in kodi 23.974hz.
Ik begrijp uit reacties en reviews dat de sony een uitstekende motion-handling heeft, maar ook dat de google tv interface locked is op 60hz. Is dit gebrek aan frame-matching ook bij deze modellen nog steeds aanwezig en resulterend in stutter en judder, of is de sony software slim genoeg om dit weg te werken?
Android TV gaat vanaf v12 full native auto framerate switching ondersteunen. Vooralsnog zijn alle Android TV's met de interne apps locked op 60hz.tweak_master schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:24:
Ik heb interesse in de 55A80J, maar vind weinig info terug over het volgende:
Ben zelf heel gevoelig voor judder/stutter. Alle apps binnen Android TV draaien op locked 60hz. Dus hield m'n hart al vast met 50hz content.
Met MotionFlow op Custom, 1/1 en True Cinema op High zie ik geen judder/stutter of soap opera effect. Hierin is de Sony echt veel beter dan LG.
Qua materiaal kijk ik via apps 25/50hz en 23,976/29,97 materiaal, geen issues. Voor TV kijken heb ik True Cinema op Low staan.
Dat valt dan nog mee, nu enkel nog hopen dat deze tv's ook de update naar ATV12 effectief gaan krijgen...BiG-GuY schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:26:
[...]
Android TV gaat vanaf v12 full native auto framerate switching ondersteunen. Vooralsnog zijn alle Android TV's met de interne apps locked op 60hz.
Ben zelf heel gevoelig voor judder/stutter. Alle apps binnen Android TV draaien op locked 60hz. Dus hield m'n hart al vast met 50hz content.
Met MotionFlow op Custom, 1/1 en True Cinema op High zie ik geen judder/stutter of soap opera effect. Hierin is de Sony echt veel beter dan LG.
Qua materiaal kijk ik via apps 25/50hz en 23,976/29,97 materiaal, geen issues. Voor TV kijken heb ik True Cinema op Low staan.
@tweak_master al zoveel mediplayers gehad hier, maar 1 is echt subliem te noemen wbt aanpassen aan content en dat is de Apple TV, ook als je geen Apple producten gebruikt zou ik deze toch eens overwegen, is maar een tip.
Met een 2021 Sony TV zie ik geen toegevoegde waarde in de Apple TV. Aangezien alles gewoon soepel werkt met de juiste instellingen met de interne apps. En je gewoon de AppleTV app en Airplay 2 ingebouwd hebt.
Ook PLEX converteert netjes alleen de audiostream bij TrueHD naar DD+, waardoor je zonder moeite 4K Bluray Remux kan afspelen direct met de interne apps. Plex op Android TV ondersteunt gewoon native de PGS subtitles en het gaat ook soepel.
Bij LG en Samsung platformen worden geen PGS subtitles ondersteund, waardoor er wat meer bij komt kijken om dat soepel weer te geven, nog los van beeldprocessing.
Ook PLEX converteert netjes alleen de audiostream bij TrueHD naar DD+, waardoor je zonder moeite 4K Bluray Remux kan afspelen direct met de interne apps. Plex op Android TV ondersteunt gewoon native de PGS subtitles en het gaat ook soepel.
Bij LG en Samsung platformen worden geen PGS subtitles ondersteund, waardoor er wat meer bij komt kijken om dat soepel weer te geven, nog los van beeldprocessing.
[ Voor 4% gewijzigd door BiG-GuY op 09-08-2021 21:14 ]
Sinds vandaag heeft Sony voor de X90/92/93 en 94J de release notes van de laatste update v6.3800 op de site gezet;Pepppie schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:47:
Net een software-update voor de X94J gehad. Iemand ergens release notes gezien?
Lijkt alsof Sony voor deze generatie geen update files (met release notes) op haar site beschikbaar stelt en alleen nog maar OTA aanbiedt.
- Oplossing voor een probleem waarbij de internetbrowsers niet zijn gestart toen bepaalde talen werden gebruikt.
- Oplossing voor een probleem waarbij u het geluid van het middenkanaal uit de achterspeakers hoorde bij het afspelen van een 5.1-kanaals bron met de automatische eARC-instelling
- Verbetert het menu voor snelle instellingen van de gebruikersinterface
- Maakt het mogelijk om de volgorde van de tabbladen met categorieën te wijzigen vanuit het menu van de tv/EPG in Sort items (Items sorteren)
- Verbetert de algemene prestaties van de tv
Weet iemand hoe je realtime de instellingen kan zien, bijvoorbeeld de refresh-rate enzo?
Het gaat om een 55A90J, maar ik neem aan dat dat bij 2021 modellen hetzelfde is?
Het gaat om een 55A90J, maar ik neem aan dat dat bij 2021 modellen hetzelfde is?
Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K
Voor zover ik heb kunnen vinden is daar geen optie voor. Enkel resolutie/HDR/Audio codec is te zien bij externe bronnen.johoo schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 15:15:
Weet iemand hoe je realtime de instellingen kan zien, bijvoorbeeld de refresh-rate enzo?
Nb; mocht er nog iemand op zoek zijn naar de 2021-versie van de afstandsbediening. Mijn Sony RMF-TX520E (dus met de 4 media knoppen) mag weg (zie V&A). Linken mag niet, dus dat doe ik dan ook niet
Sony NL kan mij het verschil tussen de A83J en A84J niet vertellen en stuurt me naar de verkoper door.
Enige verschil dat ik hier zie is de prijs, aantal winkels en datum eerste prijsvermelding.
Zover ik het kan zien, en ik ben al uren aan het zoeken, is er verder geen enkel verschil.
Enige verschil dat ik hier zie is de prijs, aantal winkels en datum eerste prijsvermelding.
Zover ik het kan zien, en ik ben al uren aan het zoeken, is er verder geen enkel verschil.
Volgensmij heeft de a84j rich color enhancer. Een feature die je kan aan doen voor meer verzadiging van kleuren maar het verschil is minimaal. Ten opzichte van de A80J hebben beide de a83j en a84j volgensmij een ingebouwde micro die je ook kan uitschakelen in plaats van op de afstandbediening.PCan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:09:
Sony NL kan mij het verschil tussen de A83J en A84J niet vertellen en stuurt me naar de verkoper door.
Ik zou zelf kijken naar de beste deal tussen A80J, a83j of a84j.
A83 en a84 zijn beiden hetzelfde en hebben beide de rich color enhancer maar dit is geen setting die je aan of uit kan zetten. Staat dus altijd aan. Verder hebben de 83 en 84 in de tv een ingebouwde microfoon.PCan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:09:
65A80J is al wel eens door art en craft aangeboden voor 1900 euro. Dus ik verwacht dat als je er naar vraagt dat je die weer krijgt. Is alleen momenteel niet op voorraad bij ze.
De A83J en A84J zijn gelijk. Enige verschil is via welk distri kanaal ze ingekocht worden...
A80J en A83J/A84J is het verschil de ingebouwde mic in de laatste twee en Rich Colour Enhancer. Al vraag ik me af hoeveel die laatste toevoegt.
Heb de 55A80J voor €1599 via Coolblue gekocht, prima deal.
A80J en A83J/A84J is het verschil de ingebouwde mic in de laatste twee en Rich Colour Enhancer. Al vraag ik me af hoeveel die laatste toevoegt.
Heb de 55A80J voor €1599 via Coolblue gekocht, prima deal.
Een van de verkopers waar ik mee onderhandeld heb vertelde me dat Art & Craft geen Benelux modellen aanbiedt. Zou zo maar eens kunnen, dat zou problemen kunnen geven voor wie er een CI+ module in wil prikken om Ziggo erop te kijken. Voor wie alleen de HDMI ingangen en streaming apps gebruikt zal het weinig uitmaken, vermoed ik.Rox92 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:12:
[...]
65A80J is al wel eens door art en craft aangeboden voor 1900 euro. Dus ik verwacht dat als je er naar vraagt dat je die weer krijgt. Is alleen momenteel niet op voorraad bij ze.
Laat me raden plattetv zei dat ?Appelsap schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:
[...]
Een van de verkopers waar ik mee onderhandeld heb vertelde me dat Art & Craft geen Benelux modellen aanbiedt. Zou zo maar eens kunnen, dat zou problemen kunnen geven voor wie er een CI+ module in wil prikken om Ziggo erop te kijken. Voor wie alleen de HDMI ingangen en streaming apps gebruikt zal het weinig uitmaken, vermoed ik.
Lijkt mij gezwets want art en crafts staat keurig in het lijstje voor de cashback van LG, en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze van LG wel Benelux modellen verkopen en van Sony niet. Zie LG OLED topic daar zeggen ze dat plattetv dat vaker zegt.
Het was PlatteTV niet maar de lokale tv winkel waar ik mijn vorige tv gekocht heb. Wilde die de kans geven om een goed aanbod te doen, steun graag de lokale ondernemers, krijg daar ook goede service. Hun aanbod was - helaas voor hen - belabberd.
Neemt niet weg dat ik het met PlatteTV niet over de prijs of het aanbod van Art & Craft gehad heb, dus geen idee wat hun reactie dan wel was geweest op de vraag welk model ze precies verkopen. En of het klopt dat het geen Benelux model is weet ik niet, ik heb het niet gecheckt. Wel is het iets om rekening mee te houden en alsnog te checken. Mijn viel iig eerder al op dat sommige nieuwe Sony tv's in Frankrijk en Zwitserland echt heel veel goedkoper te vinden zijn. Je zou er bijna voor omrijden
Neemt niet weg dat ik het met PlatteTV niet over de prijs of het aanbod van Art & Craft gehad heb, dus geen idee wat hun reactie dan wel was geweest op de vraag welk model ze precies verkopen. En of het klopt dat het geen Benelux model is weet ik niet, ik heb het niet gecheckt. Wel is het iets om rekening mee te houden en alsnog te checken. Mijn viel iig eerder al op dat sommige nieuwe Sony tv's in Frankrijk en Zwitserland echt heel veel goedkoper te vinden zijn. Je zou er bijna voor omrijden
Onzin, de CI+ module werkt hier prima in de Sony van Art&Craft.Appelsap schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:30:
[...]
Een van de verkopers waar ik mee onderhandeld heb vertelde me dat Art & Craft geen Benelux modellen aanbiedt. Zou zo maar eens kunnen, dat zou problemen kunnen geven voor wie er een CI+ module in wil prikken om Ziggo erop te kijken. Voor wie alleen de HDMI ingangen en streaming apps gebruikt zal het weinig uitmaken, vermoed ik.
Je moet al die verkooppraatjes niet geloven.
Service is prima van Art&Craft, als de module niet zou werken kon ik hem zo omruilen.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Toen met de cashback actie stond Art&Craft er ook tussen. Die cashback was echt Benelux only, dus alle winkels op die lijst van meerdere A4tjes verkopen Benelux modellen. Het zal zijn dat zij ze met minimale marges aanbieden en daardoor goedkoper kunnen zijn. Ik had een van mijn vorige LG's bij Art&Craft vandaan (via Bol.com), nooit regio gerelateerde problemen mee gehad.
Precies. Dat is een goede graadmeter als het gaat om modellen met CI+ Ziggo-ondersteuning.BiG-GuY schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 07:30:
Toen met de cashback actie stond Art&Craft er ook tussen. Die cashback was echt Benelux only, dus alle winkels op die lijst van meerdere A4tjes verkopen Benelux modellen. Het zal zijn dat zij ze met minimale marges aanbieden en daardoor goedkoper kunnen zijn. Ik had een van mijn vorige LG's bij Art&Craft vandaan (via Bol.com), nooit regio gerelateerde problemen mee gehad.
En dat zijn geen verkooppraatjes; Europese-modellen zijn soms echt anders dan de specifieke NL-modellen die hier verkocht worden. Akker de Sony-topics maar door en je vindt legio voorbeelden van medegebruikers die Ziggo niet via CI-modules aan de praat kregen.
De 75 XJ95 begint op voorraad te komen bij de usual suspect (webs)hops. Laatste 2dagen ook "reviews" op Youtube.
Zit toch wel heel hard uit te kijken naar deze. Wie heeft 'm in bestelling? Naast natuurlijk de beeldkwaliteit ben ik ook benieuwd naar de implementatie van de native streaming apps icm audio passthrough. Ik leef nog in een tijdperk waar mijn DuneHD van m'n NAS de files op pikt en de de audio naar m'n Yamaha AVR stuurt... maar deze eerste begint met enkele recente videofiles wat last te krijgen.
Ben aan 't inlezen rond Kodi icm met m'n NAS en AVR, maar d'r blijken toch wat beperkingen rond de audio passthrough voor de (lossless) audio streams.
Kortom: kijk uit naar de eerste Tweakers reviews.
Zit toch wel heel hard uit te kijken naar deze. Wie heeft 'm in bestelling? Naast natuurlijk de beeldkwaliteit ben ik ook benieuwd naar de implementatie van de native streaming apps icm audio passthrough. Ik leef nog in een tijdperk waar mijn DuneHD van m'n NAS de files op pikt en de de audio naar m'n Yamaha AVR stuurt... maar deze eerste begint met enkele recente videofiles wat last te krijgen.
Ben aan 't inlezen rond Kodi icm met m'n NAS en AVR, maar d'r blijken toch wat beperkingen rond de audio passthrough voor de (lossless) audio streams.
Alle TV's (ongeacht merk) kunnen vanuit de interne apps enkel Compressed audio doorgeven. Omdat deze op een interne ARC bus is aangesloten. Dus dat is max 1,5Mbps en dus DD+ 7.1/Atmos, DTS5.1 en LPCM2.0 . Wil je de DTS-HD of TrueHD (Atmos) heb je een externe player nodig.Milton1 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:17:
De 75 XJ95 begint op voorraad te komen bij de usual suspect (webs)hops. Laatste 2dagen ook "reviews" op Youtube.
Geen van de normale streaming apps bieden lossless audio bij films/series. Sony's eigen streaming dienst levert DTS5.1 .
Nu gebruik ik zelf PLEX en die converteert op Android TV netjes een TrueHD stream naar DD+. DTS-HD/DTS:X wordt gewoon afgespeeld als DTS.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 15-08-2021 00:06 ]
Ik wil Kodi 18.9 op mijn A90J installeren via usb. Ik krijg echter geen app gevonden waarmee ik de usb kan benaderen. Iemand de gouden tip?
Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K
Ik heb nu de Sony w829b uit 2014 in een licht appartement. Overdag als de zon schijnt kan ik nog best goed tv kijken (geen raam tegenover de tv). Nu ben ik geïnteresseerd in de a80j/a90j oleds, maar hoor steeds dat die niet aan te raden zijn voor lichte kamers.
Ik heb even onderzoek gedaan, en mijn huidige tv behaalt 115 nits helderheid. de a90j haalt 252 nits (allebei gehaald uit de reviews van flatpanelshd). Mijn simpele gedachte zegt, als de tv van nu voldoende is voor overdag, dan is de nieuwe oled met een 2x zo helder scherm toch gewoon goed voor mijn lichte kamer? Of kan ik dat niet zo simpel redeneren?
Ik heb even onderzoek gedaan, en mijn huidige tv behaalt 115 nits helderheid. de a90j haalt 252 nits (allebei gehaald uit de reviews van flatpanelshd). Mijn simpele gedachte zegt, als de tv van nu voldoende is voor overdag, dan is de nieuwe oled met een 2x zo helder scherm toch gewoon goed voor mijn lichte kamer? Of kan ik dat niet zo simpel redeneren?
Enige wat je nog zal hebben is dat je oude TV een matte coating heeft en de OLED een (deels) glanzende coating hebben. Maar met meer dan dubbel zoveel nits, moet dat geen probleem zijn.Sander H schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:01:
Ik heb nu de Sony w829b uit 2014 in een licht appartement. Overdag als de zon schijnt kan ik nog best goed tv kijken (geen raam tegenover de tv). Nu ben ik geïnteresseerd in de a80j/a90j oleds, maar hoor steeds dat die niet aan te raden zijn voor lichte kamers.
Is natuurlijk wél een probleem bij donkere scènes.BiG-GuY schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:07:
[...]
Enige wat je nog zal hebben is dat je oude TV een matte coating heeft en de OLED een (deels) glanzende coating hebben. Maar met meer dan dubbel zoveel nits, moet dat geen probleem zijn.
Dat is ook zo op z'n huidige TV... ik heb meer dan 10j op Plasma gekeken met 100cd/m2 helderheid. Sinds ik over ben op OLED, vind ik OLED al te fel met veel media, heb daarom de lichtsensoren aan staan, zodat hij de helderheid aanpast naar de ruimte helderheid.Dj-sannieboy schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:14:
[...]
Is natuurlijk wél een probleem bij donkere scènes.
Hebben op dit moment nog geen zonwering in de nieuwe woning, en kan prima TV kijken overdag op mijn 77A80J, terwijl ik aan beide kanten van de woonkamer veel ramen heb.
Vandaag een paar telefoontjes gepleegd naar Smits Arnhem, gechat en gebeld met Platte TV over de 75 XH9505 , de XR-75X94J . Uiteindelijk kon Smits mij de XH9505 aanbieden voor €1599 . Super nette prijs want Platte TV kwam niet lager dan €1849.
Dan de X94J .
Die kwam bij Platte TV op €2139. , Smits kon er dan €2122 van maken.
Wij , mijn vrouw en ik, net voor sluitingstijd toch gestopt bij Platte TV Groningen, daar de beide TV’s kunnen vergelijken en we waren het samen eens, de nieuwere X94J kwam natuurlijker over, de XH9505 was wat meer rood, wat scherpere, hardere kleuren wat voor ons niet natuurlijker over kwam. Ook gezien toch een nieuw model te willen, gewoon de snelle processor te hebben, is het de 75X94J geworden voor dus €2139,=
Dan de X94J .
Wij , mijn vrouw en ik, net voor sluitingstijd toch gestopt bij Platte TV Groningen, daar de beide TV’s kunnen vergelijken en we waren het samen eens, de nieuwere X94J kwam natuurlijker over, de XH9505 was wat meer rood, wat scherpere, hardere kleuren wat voor ons niet natuurlijker over kwam. Ook gezien toch een nieuw model te willen, gewoon de snelle processor te hebben, is het de 75X94J geworden voor dus €2139,=
BiG-GuY en Dj-sannieboy, bedankt voor de reacties!
Kun je toch gewoon via PlayStore installeren.johoo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:23:
Ik wil Kodi 18.9 op mijn A90J installeren via usb. Ik krijg echter geen app gevonden waarmee ik de usb kan benaderen. Iemand de gouden tip?
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Uiteraard, dat heb ik ook met mijn huidige TV. Daarom besloten om te wachten met de aanschaf van een nieuwe TV. (Na twijfels over een Samsung QLED)BiG-GuY schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Dat is ook zo op z'n huidige TV... ik heb meer dan 10j op Plasma gekeken met 100cd/m2 helderheid. Sinds ik over ben op OLED, vind ik OLED al te fel met veel media, heb daarom de lichtsensoren aan staan, zodat hij de helderheid aanpast naar de ruimte helderheid.
Hebben op dit moment nog geen zonwering in de nieuwe woning, en kan prima TV kijken overdag op mijn 77A80J, terwijl ik aan beide kanten van de woonkamer veel ramen heb.
Ik hoop dat Sony met een mini-LED TV komt welke over een anti reflectie coating beschikt.
Gefeliciteerd met je aankoop, ikzelf zal de 85 inch Z9J binnenkort binnenkrijgen. Ben nu nog mijn 55 inch gewend. Heel benieuwd wat dit groot scherm zal geven.Appelsap schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:12:
De 77A80J is binnen. Je klikt de poten erin en zet hem rechtop, zo makkelijk gaat dat. Mijn eerste ervaring: wat een gigantisch scherm, echt veel groter dan de 65" die er stond - en die was al behoorlijk groot. Voor films kijken is dit zalig, maar voor gewoon TV kijken minder; de mensen in talkshows (even OP1 gekeken) worden zo wel erg groot. Of ik daar aan kan wennen weet ik zo even nog niet. Lukte me bij de 65" wel, dus ik kijk het nog even aan.
Qua helderheid valt het me mee. Op zijn aller helderst is het aardig te doen overdag. Wat dat betreft is een OLED hier in de woonkamer eigenlijk toch best wel goed te doen, beetje tegen mijn verwachtingen in. Wel spiegelt het scherm wat meer, en dat is met een raam tegenover de TV goed zichtbaar:
[Afbeelding]
Rolgordijn dicht en de ergste spiegeling is weg. Mooi beeld van Sony, dat moet gezegd.
[Afbeelding]
Bij zijdelings kijken zijn ook de ramen ernaast iets te goed te zien in het scherm. Dit is met de beeldinstelling 'standaard' en max helderheid:
[Afbeelding]
Ik zit er graag recht voor, en vind het met de gordijnen open dan nog prima te zien. Design is prima, google TV is makkelijk via je Android telefoon in te stellen, dat is lekker, en de SEC-ARC optie schakelt direct het geluid naar de versterker. Fijn, dat is wel eens anders geweest. Geluid uit de TV zelf is oké, maar ook niet meer dan dat, en eerlijk gezegd zonde om zo'n mooi scherm niet te koppelen aan een goede surround setup. De afstandsbediening vind ik wat tegenvallen. Ik mis de gyroscopische muis die mijn Samsung had, heerlijk was dat om point en click mee te doen. De menu's zijn wel lekker snel en overzichtelijk.
Jammer eigenlijk dat grote tv’s niet de mogelijkheid hebben om het beeld in 25% formaat weer te geven, lijkt me ideaal voor nieuwsuitzendingen e.d. Wanneer een film wordt vertoond dan lekker genieten van het grote formaat.REV1703 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Gefeliciteerd met je aankoop, ikzelf zal de 85 inch Z9J binnenkort binnenkrijgen. Ben nu nog mijn 55 inch gewend. Heel benieuwd wat dit groot scherm zal geven.
Op de chromecast met google tv heb ik dit gedaan met de app "downloader", dus een link gezocht naar apk voor v18.9 en die rechtstreeks laten downloaden en installeren. Ik ga ervanuit dat dit met de Sony ook zo kan, geen usb nodig dus...johoo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:23:
Afgelopen weken op zoek gegaan naar een nieuwe TV, vooralsnog kom ik uit bij de pricewatch: Sony Bravia XR-77A80J Zwart
Weet iemand of hier ook Wireless Display (Wi-Di) op zit zoals de LG concurrenten wel hebben?
Andere zaken waarom ik wel/niet voor deze TV zou moeten gaan?
(audio is voor mij niet van belang, we hebben Sonos)
Weet iemand of hier ook Wireless Display (Wi-Di) op zit zoals de LG concurrenten wel hebben?
Zelfde probleem hier ;-) net uitgebreid de a80j met een lg c1 en x90j vergeleken.. geloof dat toch echt het spaarvarken eraan moet gaan geloven. Ook tot de conclusie gekomen dat ik toch echt de 77 moet hebben op 5m afstand.makooy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:49:
Afgelopen weken op zoek gegaan naar een nieuwe TV, vooralsnog kom ik uit bij de pricewatch: Sony Bravia XR-77A80J Zwart
Vwb je vraag over Wi-Di, volgens mij niet. Mirracast is niet meer beschikbaar. Dus alleen casten/AirPlay of WiFi direct, maar niet vergelijkbaar met Wi-Di
Ik zit op minder afstandExiZTeNcE schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:00:
[...]
Zelfde probleem hier ;-) net uitgebreid de a80j met een lg c1 en x90j vergeleken.. geloof dat toch echt het spaarvarken eraan moet gaan geloven. Ook tot de conclusie gekomen dat ik toch echt de 77 moet hebben op 5m afstand.
Vwb je vraag over Wi-Di, volgens mij niet. Mirracast is niet meer beschikbaar. Dus alleen casten/AirPlay of WiFi direct, maar niet vergelijkbaar met Wi-Di

275-300 van middenpunt tv tot ooghoogte als je op de bank zit
Wordt dus een 65" of een 77".
Panelen komen bij LG vandaan naar wat ik heb kunnen vinden, de beeldprocessor maakt Sony zelf en schijnt beter de zijn dan die van LG.
Zit hier op grofweg 2m vanaf de 77A80J, erg tevreden mee, kwamen van een LG 65C9 en wil niet meer terug.makooy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:58:
[...]
Ik zit op minder afstand![]()
275-300 van middenpunt tv tot ooghoogte als je op de bank zit
Wordt dus een 65" of een 77".
Panelen komen bij LG vandaan naar wat ik heb kunnen vinden, de beeldprocessor maakt Sony zelf en schijnt beter de zijn dan die van LG.
Ja. De panelen van Sony komen ook bij LG Display vandaan, echter gebruikt Sony hogere kwaliteit panelen en zijn ze vanuit de fabriek veel beter gekalibreerd. Verder is de Tone Mapping van Sony vele malen beter dan die van LG, waardoor de helderheid veel beter beheerd wordt en je een veel betere HDR ervaring krijgt. Ook zijn de panelen een stukje dikker door een metalen frame achter het paneel, wat ook helpt met de warmte van het paneel.
De LG TVs vind ik eng dun en heb ik ook al verbogen gehad bij de C8 en C9. Met de Sony gebeurd dat niet.
Verwerking van bewegende beelden is bij Sony nog steeds een stuk beter dan bij LG, al maakt LG wel sprongen met elke generatie.
De geluidskwaliteit is ook next level, zeker vergeleken met LG en Samsung. In de woonkamer hebben we losse audio erbij, maar in de gameroom gebruiken we enkel de interne speakers van de 55A80J en het geluid is beter dan van een low/mid level Soundbar.
Ik heb sinds een tijd een 55A90J in huis en dat bevalt erg goed. Maar recent merkte ik bij het afspelen van een paar films vanaf m'n fileserver dat de boel begon te stotteren. Eens gekeken hoeveel data er dan verstuurd werd en dat hield op bij zo'n 80 mbit. Blijkt dus dat de LAN poort van 100 mbit zoals gevreesd relatief snel roet in het eten gooit. Een googletje later een TP-Link UE300 USB Gigabit Ethernet adapter besteld (da's een van de weinige adapters die op deze TV zou moeten werken), en die heeft inderdaad alle hakkels opgelost! Beetje jammer dat je duizenden euro's uitgeeft en dan nog 15 euro meer moet uitgeven om een stukje goedkoopheid van Sony op te lossen, maar er is tenminste een oplossing.
Ik snap sowieso de tv bouwers niet met hun keuzes voor soc's en aansluitingen. Wat kost een goede soc extra ten opzichte van zo'n Mediatek prul? Wat kost een Gbit Rj45 aansluiting? Het gaat helemaal nergens over en toch beknibbelen ze er op.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
TV makers kijken helaas naar waar de meeste gebruikers genoeg aan hebben. Totdat Sony met Bravia Core kwam, waren er simpelweg geen streamingdiensten die boven de 40Mbps uitkwamen. Eigen media via bijvoorbeeld PLEX niet meegeteld uiteraard.
Sony heeft helaas niet veel keuze in de markt voor TV SoCs, Mediatek is daar de High End
. Nu hadden ze ook de hogere SoC kunnen toepassen, maar die is eigenlijk voor 8K TVs. Naar verwachting kan de Mediatek SoC die in de 2022 modellen komt wel op alle HDMI2.1 en Gigabit LAN ingebouwd.
Het is ergens nog kwalijker dat LG en Samsung ook enkel 100Mbps poort hebben, die ontwikkelen notabene zelf de SoCs...
Sony heeft helaas niet veel keuze in de markt voor TV SoCs, Mediatek is daar de High End
Het is ergens nog kwalijker dat LG en Samsung ook enkel 100Mbps poort hebben, die ontwikkelen notabene zelf de SoCs...
Ik ben benieuwd. Ik volg ondertussen al een jaar of 3 de ontwikkelingen op TV gebied omdat mijn TV toch een keer vervangen moet worden. Maar tot nu toe zat er nog geen TV tussen die de 'die moet ik hebben' modus bij mij ontwaakte.
Ik hoop dat wat je zegt uitkomt. Dat 2022 het jaar wordt waarin ik al mijn vinkjes kan afstrepen en weer een redelijk toekomstproof TV kan kopen.
Dan wordt mijn huidige TV alweer 13 jaar
Ik hoop dat wat je zegt uitkomt. Dat 2022 het jaar wordt waarin ik al mijn vinkjes kan afstrepen en weer een redelijk toekomstproof TV kan kopen.
Dan wordt mijn huidige TV alweer 13 jaar

Vanwege recente oplevering van onze nieuwe woning kon ik niet meer wachten haha. Dus heb maar gewoon de Sony 77A80J voor in de woonkamer gekocht en 2x de 55A80J voor de Gameroom.
In de woonkamer heb ik geen HDMI2.1 apparaten erop, in de Gameroom zal het hooguit een Xbox Series X en later een PS5 zijn, dus dan heb ik genoeg aan de twee HDMI2.1 poorten erop.
Voor de Woonkamer TV heb ik gewoon een USB dongle erin met Gigabit LAN, werkt prima. De TVs in de Gameroom heb ik gewoon via Wifi, waar ik ook 300+Mbps op haal, dus ook prima.
Heb VRR meegemaakt op LG TVs en op Samsung monitoren, eigenlijk nooit zonder beeldfouten, waardoor ik het op die schermen ook heb uitgezet
.
Ben tevreden met de Sony's en zal niet snel upgraden nu. Zeker niet als er geen sprongen gemaakt worden, wat pas zal zijn met MicroLED verwacht ik, dus dat duurt nog wel even voordat dat productierijp genoeg is.
In de woonkamer heb ik geen HDMI2.1 apparaten erop, in de Gameroom zal het hooguit een Xbox Series X en later een PS5 zijn, dus dan heb ik genoeg aan de twee HDMI2.1 poorten erop.
Voor de Woonkamer TV heb ik gewoon een USB dongle erin met Gigabit LAN, werkt prima. De TVs in de Gameroom heb ik gewoon via Wifi, waar ik ook 300+Mbps op haal, dus ook prima.
Heb VRR meegemaakt op LG TVs en op Samsung monitoren, eigenlijk nooit zonder beeldfouten, waardoor ik het op die schermen ook heb uitgezet
Ben tevreden met de Sony's en zal niet snel upgraden nu. Zeker niet als er geen sprongen gemaakt worden, wat pas zal zijn met MicroLED verwacht ik, dus dat duurt nog wel even voordat dat productierijp genoeg is.
Volgens mij is dit de eerste fatsoenlijke review van de x95j. Vast een goede tv maar de prijs vind ik nog steeds belachelijk hoog...
YouTube: Sony X95J Full Array LED TV - Review... finally
Altijd zo bij nieuwe TVs. XH95 was €2700 oid bij release en vorige maand voor 1k gekocht. Ik denk dat de x95j over 6mnd ook wel op €1500 zit.Rox92 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:17:
Volgens mij is dit de eerste fatsoenlijke review van de x95j. Vast een goede tv maar de prijs vind ik nog steeds belachelijk hoog...
Moet die wel snel uit gaan komen. Over een half jaar zijn zowat de nieuwe modellen al weer uit 😂Santee schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:36:
[...]
Altijd zo bij nieuwe TVs. XH95 was €2700 oid bij release en vorige maand voor 1k gekocht. Ik denk dat de x95j over 6mnd ook wel op €1500 zit.
Ik vind het maar een vreemde strategie van Sony. Ik ga in ieder geval in december voor de A80j. Ik verwacht dat die dan nog steeds goedkoper is.
Rox92 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:17:
Het zal niet voor niets zijn dat de halve Samsung lineup tegenwoordig een chinees IPS paneel heeft en de 65" X95J zo vertraagd isRox92 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:01:
[...]
Moet die wel snel uit gaan komen. Over een half jaar zijn zowat de nieuwe modellen al weer uit 😂
Ik vind het maar een vreemde strategie van Sony. Ik ga in ieder geval in december voor de A80j. Ik verwacht dat die dan nog steeds goedkoper is.
Meteen een kijkje in de amerikaanse huiskamer: https://www.instagram.com/b_the_installer/ (wat een belachelijke posities hangen ze die tv's op ... 'als er maar een hangt' zullen we maar zeggen)
Dus uiteindelijk een stuk meer betaald voor een slechtere tvtaz10 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:32:
Vandaag een paar telefoontjes gepleegd naar Smits Arnhem, gechat en gebeld met Platte TV over de 75 XH9505 , de XR-75X94J . Uiteindelijk kon Smits mij de XH9505 aanbieden voor €1599 . Super nette prijs want Platte TV kwam niet lager dan €1849.
Dan de X94J .

[ Voor 71% gewijzigd door apis29 op 30-08-2021 12:21 ]
Op mijn X94J al sinds de aankoop last van; haperend beeld bij beeld via de CI+ module (Ziggo), of zoals de reparateur van Sony het noemt;
Macroblokkerend of gepixeld beeld bij de HD-kanalen (FY21, FY20 Valhalla-modellen) met gebruikte CAM-module (GR1VH, GN6VH).
Nu heb ik begrepen dat dit probleem in de hardware zit en dat Sony de hoop heeft het met software-updates op te lossen, maar dat de reparateur hier een hard hoofd in heeft (al 3 updates geweest, nog steeds geen fix).
Herkent iemand die probleem en zo ja, is het opgelost en zo ja; hoe?
Macroblokkerend of gepixeld beeld bij de HD-kanalen (FY21, FY20 Valhalla-modellen) met gebruikte CAM-module (GR1VH, GN6VH).
Nu heb ik begrepen dat dit probleem in de hardware zit en dat Sony de hoop heeft het met software-updates op te lossen, maar dat de reparateur hier een hard hoofd in heeft (al 3 updates geweest, nog steeds geen fix).
En hoe is het beeld zonder module? Ik weet dat je dan minder zenders hebt, maar gewoon om te kijken of het iets scheelt?Pepppie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:22:
Op mijn X94J al sinds de aankoop last van; haperend beeld bij beeld via de CI+ module (Ziggo), of zoals de reparateur van Sony het noemt;
Dan gaat het goed. Probleem zit hem in het de combinatie van de Sony-hardware met ‘een’ CI+ module. Maakt niet uit welk merk / type je gebruikt. Audio loopt ook gewoon door, is puur het beeld dat hapert.Mr. Freeze schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:20:
[...]
En hoe is het beeld zonder module? Ik weet dat je dan minder zenders hebt, maar gewoon om te kijken of het iets scheelt?
Ja, dat is jammer. Een alternatief wat je nog kan overwegen voor het geval je geen mediabox wilt gebruiken is natuurlijk de ZiggoGo app in de hoop dat er alsnog een goede firmware-update uitkomt. Maar dat had je vast zelf ook al bedacht.Pepppie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:11:
[...]
Dan gaat het goed. Probleem zit hem in het de combinatie van de Sony-hardware met ‘een’ CI+ module. Maakt niet uit welk merk / type je gebruikt. Audio loopt ook gewoon door, is puur het beeld dat hapert.
Hm, goed om te weten. Ben benieuwd of dit ook voor de OLED modellen geldt, was van plan alsnog een A90J in de slaapkamer op te hangen zodra de verbouwing daarvan klaar is, maar met al een mediabox next beneden ben ik daar aangewezen op een CI+ module. Iemand hier ervaring met een A80J of A90J met CI+ module erin?Pepppie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:11:
[...]
Dan gaat het goed. Probleem zit hem in het de combinatie van de Sony-hardware met ‘een’ CI+ module. Maakt niet uit welk merk / type je gebruikt. Audio loopt ook gewoon door, is puur het beeld dat hapert.
Zou alleen om de X8xJ en X9xJ-modellen gaan, dus niet om de OLED-modellen. Dit geeft althans Sony Service aan (de reparateur). Deze modellen zouden andere hardware hebben.Appelsap schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:49:
[...]
Hm, goed om te weten. Ben benieuwd of dit ook voor de OLED modellen geldt, was van plan alsnog een A90J in de slaapkamer op te hangen zodra de verbouwing daarvan klaar is, maar met al een mediabox next beneden ben ik daar aangewezen op een CI+ module. Iemand hier ervaring met een A80J of A90J met CI+ module erin?
Heb de A83J en had eerst ook last van dat macroblocking gebeuren. Sinds de software update van 4-8-2021 is dit probleem verholpen. Heb ziggo als provider, CI+ 1.3 module. Oud upc gebied. Geen interactieve module dus. Tv kijken gaat prima hier.Appelsap schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:49:
[...]
Hm, goed om te weten. Ben benieuwd of dit ook voor de OLED modellen geldt, was van plan alsnog een A90J in de slaapkamer op te hangen zodra de verbouwing daarvan klaar is, maar met al een mediabox next beneden ben ik daar aangewezen op een CI+ module. Iemand hier ervaring met een A80J of A90J met CI+ module erin?
Dit dus! Dank voor je reactie en fijn dat het bij de OLED opgelost is. De 6.3800-update (van begin augustus) zou het ook voor de X8xJ en X9xJ verhelpen, maar dat blijkt dus niet het geval te zijnblueface schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:55:
[...]
Heb de A83J en had eerst ook last van dat macroblocking gebeuren. Sinds de software update van 4-8-2021 is dit probleem verholpen. Heb ziggo als provider, CI+ 1.3 module. Oud upc gebied. Geen interactieve module dus. Tv kijken gaat prima hier.
@Pepppie
Het is wel dezelfde software voor al die modellen, alleen het CI slot van de x modellen schijnt anders te zijn. Dus ik ben bang dat het met de x modellen dus hardwarematig moet worden aangepast. Je zou denken dat voor alle 8 en 9 modellen dezelfde hardware wordt gebruikt voor het CI slot. Niet dus.
Het is wel dezelfde software voor al die modellen, alleen het CI slot van de x modellen schijnt anders te zijn. Dus ik ben bang dat het met de x modellen dus hardwarematig moet worden aangepast. Je zou denken dat voor alle 8 en 9 modellen dezelfde hardware wordt gebruikt voor het CI slot. Niet dus.
Ja dat probeerde ik te zeggenblueface schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:08:
@Pepppie
Het service center heeft ook de opdracht van Sony om geen hardware te vervangen bij de X, omdat er simpelweg geen juiste hardware beschikbaar is.
Wel waardeloos, maar goed; er komt vast een oplossing links- of rechtsom.
Ik heb de knoop doorgehakt en een 55A80J aangekocht. Heerlijke tv, maar ik loop nog tegen een issue aan: mijn Pioneer VSX527 receiver wordt netjes herkend en via ARC wordt het geluid via dolby digital naar de receiver gestuurd.. alleen de apparaten die op de HDMI-poorten van de receiver zitten (raspeberry pi, ccgtv) worden nergens op de tv zichtbaar.. Op mijn oude samsung tv werden deze via hdmi-cec (anynet+) selecteerbaar als bron. Bij Sony zou dit bravia-sync noemen maar dit vind ik nergens terug...
Als ik DD+ instel om door te sturen via ARC krijg ik enkel een knetterend geluid uit de luidsprekers. Blijkbaar bestaan er eArc converters. Iemand hier ervaring mee, en start de receiver dan ook nog steeds netjes mee op met de tv?
Als ik DD+ instel om door te sturen via ARC krijg ik enkel een knetterend geluid uit de luidsprekers. Blijkbaar bestaan er eArc converters. Iemand hier ervaring mee, en start de receiver dan ook nog steeds netjes mee op met de tv?
[ Voor 19% gewijzigd door tweak_master op 01-09-2021 20:30 . Reden: Opgelost door herstart devices ]
Kodi staat gewoon in de googel app store van de tv.johoo schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:23:
gister nog op de nieuwe 75X95J geïnstalleerd

X95J review bij RTINGS: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x95j
Inmiddels een update w.b.t. mijn X94J; woensdag terugkoppeling vanuit Sony gehad over de volgende (nog te releasen) firmware; ook deze lost het probleem niet op en zou dus weer op een volgende moeten gaan wachten.
Dit 'nieuws' besproken met PlatteTV (die de afgelopen 3 maanden ook aangehaakt waren in de communicatie met Sony) en een ontzettend mooie inruildeal gekregen op een A84J. Wel iets bijbetaald, maar dan is het nu ook een OLED geworden en zonder stotteringen met de CAM-module
Dit 'nieuws' besproken met PlatteTV (die de afgelopen 3 maanden ook aangehaakt waren in de communicatie met Sony) en een ontzettend mooie inruildeal gekregen op een A84J. Wel iets bijbetaald, maar dan is het nu ook een OLED geworden en zonder stotteringen met de CAM-module
Na tien jaar tijd voor een nieuwe tv.
Waar ik nu nog een Ziggo mediabox heb, wil ik graag een CI+ module gaan gebruiken. Geen interactieve tv, gewoon normaal kijken.
A90J kost in duitsland bij de media markt op dit moment 1959,- en ik woon dicht bij de grens dus wil deze wellicht ophalen dit weekend.
Enige twijfel, zou er wellicht een probleem kunnen ontstaan bij een tv uit Duitsland i.c.m een ziggo ci+ module?
Edit:
Coolblue.nl, €2800
Coolblue.de €2100
Waarbij op de Duitse site ook de ziggo certificering staat aangegeven (komt waarschijnlijk gewoon uit het zelfde magazijn)
Dit gaat hem denk ik worden.
Waar ik nu nog een Ziggo mediabox heb, wil ik graag een CI+ module gaan gebruiken. Geen interactieve tv, gewoon normaal kijken.
A90J kost in duitsland bij de media markt op dit moment 1959,- en ik woon dicht bij de grens dus wil deze wellicht ophalen dit weekend.
Enige twijfel, zou er wellicht een probleem kunnen ontstaan bij een tv uit Duitsland i.c.m een ziggo ci+ module?
Edit:
Coolblue.nl, €2800
Coolblue.de €2100
Waarbij op de Duitse site ook de ziggo certificering staat aangegeven (komt waarschijnlijk gewoon uit het zelfde magazijn)
[ Voor 19% gewijzigd door evmmb op 11-09-2021 08:55 ]
Er zijn wat problemen bekend (zie o.a. mijn verhaal) met de 2021-modellen w.b.t. decodering met een CI+ module. Zou voor jezelf bedenken of het forse prijsverschil het je waard is om evt. weer terug te gaan naar een kastje i.p.v. de CI+.evmmb schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:40:
Na tien jaar tijd voor een nieuwe tv.
Edit:
Coolblue.nl, €2800
Coolblue.de €2100
Hij heeft het over de A90J, Peppie, waarvan ik vermoed dat die intern nagenoeg hetzelfde is als eentje uit de A8xJ oled reeks zoals jij hebt gekocht. Zou goed moeten gaan.
offtopic:
Eerlijk gezegd blijft het van de zotte dat apparaten nog steeds worden verkocht met geadverteerde eigenschappen die in de praktijk niet goed werken, maar dit terzijde...
Eerlijk gezegd blijft het van de zotte dat apparaten nog steeds worden verkocht met geadverteerde eigenschappen die in de praktijk niet goed werken, maar dit terzijde...
Zou goed moeten gaan jaAppelsap schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 10:31:
Hij heeft het over de A90J, Peppie, waarvan ik vermoed dat die intern nagenoeg hetzelfde is als eentje uit de A8xJ oled reeks zoals jij hebt gekocht. Zou goed moeten gaan.
offtopic:
Eens, aan de andere kant heb ik dit nog nooit gehad met Sony en heb al CAM-modules sinds dat Casema dat ging aanbieden. Nooit ellende gehad, dus verbaasde mij echt dat het nu niet goed ging.
Sinds dit weekend hangt de 75X95J hier tegen de muur. Ziet er gewoon schitterend uit.
Exact zoals in de RTINGS review beschreven is er inderdaad blooming / cloudiness in het scherm zichtbaar op zwart scherm met local dimming DISABLED. Echter, met local dimming aan vervalt dit volledig en is, naar alle eerlijkheid, de blooming zeer zeer marginaal aanwezig; wat natuurlijk positief is.
Heb verschillende tests achter de rug in volledig verduisterde kamer, blooming is absoluut geen enkel probleem. Zeer tevreden (tot noch toe ;-)) van deze X95J.
To do: Harmony Ultimate opzetten met de TV, maar da's voor later.
Exact zoals in de RTINGS review beschreven is er inderdaad blooming / cloudiness in het scherm zichtbaar op zwart scherm met local dimming DISABLED. Echter, met local dimming aan vervalt dit volledig en is, naar alle eerlijkheid, de blooming zeer zeer marginaal aanwezig; wat natuurlijk positief is.
Heb verschillende tests achter de rug in volledig verduisterde kamer, blooming is absoluut geen enkel probleem. Zeer tevreden (tot noch toe ;-)) van deze X95J.
To do: Harmony Ultimate opzetten met de TV, maar da's voor later.
Zaterdag ook thuis de 75X95J werkend gemaakt, wat een beeld!
Nog niet de diepte in gegaan qua settings vanwege tijd gebrek. Wat ik al wel ervaarde is dat prime video soms hapert bij het starten van een serie of film in UHD, net of het systeem dan tijd nodig heeft om alles in te laten terwijl de tv bekabeld op het netwerk thuis verbonden zit. Kan mij niet voorstellen dat mijn connectie thuis te laag is, want wanneer ik exact dezelfde film/serie afspeel via Apple Airplay is er niets aan de hand.
Nog niet de diepte in gegaan qua settings vanwege tijd gebrek. Wat ik al wel ervaarde is dat prime video soms hapert bij het starten van een serie of film in UHD, net of het systeem dan tijd nodig heeft om alles in te laten terwijl de tv bekabeld op het netwerk thuis verbonden zit. Kan mij niet voorstellen dat mijn connectie thuis te laag is, want wanneer ik exact dezelfde film/serie afspeel via Apple Airplay is er niets aan de hand.
:strip_exif()/f/image/j5DnTIv1VqupHOcnGfR6NI1d.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb sinds April dit jaar de A90J. En nu eindelijk de knoop doorgehakt om een HDMI 2.1 kabel te kopen.
Helaas is de afstand van m`n PC->TV 5 meter. Dus dat was altijd een prijzige prospect (vandaar ook even laten staan voor wat het was).
Ik heb dus een Ultra certified kabel van Pearl die dus 48 Gbps gegarandeerd moet doen zelfs op deze 5 meter lengte (ook echt de meest dikke/stugge HDMI kabel die ik ooit n m`n handen heb gehad) Ik heb het certificaat nagekeken en dat klopt ook echt. Aangesloten op m`n MSI 3080 TrioX en op zowel HDMI poort 3 als 4. En ik krijg er echt niet meer uit als 4K60 met HDR. Zonder HDR blijft het idem-ditto op 4K/60 hangen. Input 3 en 4 geconfigureerd als "Game" in het Sony menu (Anders wou HDR niet aan in Windows)
Bij "list all modes" komt 120hz pas in het tabelletje voor bij 1080P.
Ik heb voor het gemak m`n monitor via display port ook even eruit gehaald zodat de HDMI kabel het enige is wat aangesloten was op de 3080, en zelfs de HDMI audio output gedisabled (scheelt wat bandreebdte mischien) maar nee. Custom resolutie en refresh rate instellen werkt ook niet.
Alles is up to date met drivers, firmware en OS.Geforce now wat automatisch aanstond, ook voor het gemak ff uitgezet.
Wie heeft wat tips van dingen wat ik mischien heb gemist ?
Helaas is de afstand van m`n PC->TV 5 meter. Dus dat was altijd een prijzige prospect (vandaar ook even laten staan voor wat het was).
Ik heb dus een Ultra certified kabel van Pearl die dus 48 Gbps gegarandeerd moet doen zelfs op deze 5 meter lengte (ook echt de meest dikke/stugge HDMI kabel die ik ooit n m`n handen heb gehad) Ik heb het certificaat nagekeken en dat klopt ook echt. Aangesloten op m`n MSI 3080 TrioX en op zowel HDMI poort 3 als 4. En ik krijg er echt niet meer uit als 4K60 met HDR. Zonder HDR blijft het idem-ditto op 4K/60 hangen. Input 3 en 4 geconfigureerd als "Game" in het Sony menu (Anders wou HDR niet aan in Windows)
Ik heb voor het gemak m`n monitor via display port ook even eruit gehaald zodat de HDMI kabel het enige is wat aangesloten was op de 3080, en zelfs de HDMI audio output gedisabled (scheelt wat bandreebdte mischien) maar nee. Custom resolutie en refresh rate instellen werkt ook niet.
Alles is up to date met drivers, firmware en OS.Geforce now wat automatisch aanstond, ook voor het gemak ff uitgezet.
[ Voor 4% gewijzigd door lithiumangel op 17-09-2021 20:22 ]
Weet niet wat je voor die kabel betaald hebt maar ik zou gewoon lekker een goedkope kabel pakken (zie onder andere Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6)lithiumangel schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:16:
Ik heb sinds April dit jaar de A90J. En nu eindelijk de knoop doorgehakt om een HDMI 2.1 kabel te kopen.
Ik heb zelf deze liggen en weet ook dat andere die gekocht hebben voor PS5 op 4K te gebruiken.
https://www.amazon.nl/gp/product/B08TM8TW1R/
Laat die nou net tot 5meter gaan en kost maar 21,24 met prime
Als deze kabel niet goed werkt kan je hem prima retourneren naar Amazon.
EDIT: In de link zie ik dat de adviesprijs 169 !!! euro is. Probeer lekker die van Amazon, is maar 8x goedkoper

Ik had hem voor 149,- bij coolblue. Maargoed.
Ik heb de Ugreen een tijdje geleden gezien, er staan best veel mixed recensies eronder.
Zoals dat het idd geen 48gbs kabel is etc. etc. of dat de kabel een tijdje wel werkte, maar na een korte periode niet meer en 4K/120/HDR niet meer werkte maar alleen een lagere resolutie.
Dus dat was de reden dat ik die kabel NIET had aangeschaft destijds.
Goed, ik zal hem wel bestellen. Zoals je zegt; makkelijk retour gestuurd.
En als het wel werkt, heb je me een hoop geld bespasard
Maar als het niet met een gecertificeerde en geteste kabel (vandaar de prijs) van 149,- moet lukken, lijkt mij dat er iets anders mis is met m`n setup kwa settings oid dan die kabel. Maar er is denk ik toch echt niks wat ik over het hoofd heb gezien, het hoort straight-forward te zijn.
EDIT: Ok dit slaat nergens op
Ik dacht, laat ik voor de gein ff 1080P/120hz kiezen bij de Nvidia control panel onder "Adjust desktop position & size" Even kijken hoe die 120hz aanvoelt ?
Doom Eternal opgestart vanwege de vele performance metrics. Doom Eternal stond doodleuk op 4K "native" - HDR aangezet en dat werkte . A90J info page staat daar ook doodleuk 4K/120/HDR10bit . De performance in framerate die ik in Doom eternal nu krijg komt ook overeen met wat ik van m`n setup verwacht in 4K. Dus het is niet alsof de TV 1080P upscaled naar 4K, want anders had ik veel meer frames.
Display options in W10 geeft ook 4K aan.
Paar andere games erbij gepakt, en die staan meteen goed op 4K met een melding "native" erachter. En de framerate verwachting is ook wat ik met 4K zou krijgen ivp 1080P.
Geen idee wat er gebeurd. Het lijkt te werken. Maar laten we ff die Amazon kabel afwachten. Want als het goedkoper kan, waarom niet. Dit is vaag.
Ik heb de Ugreen een tijdje geleden gezien, er staan best veel mixed recensies eronder.
Zoals dat het idd geen 48gbs kabel is etc. etc. of dat de kabel een tijdje wel werkte, maar na een korte periode niet meer en 4K/120/HDR niet meer werkte maar alleen een lagere resolutie.
Dus dat was de reden dat ik die kabel NIET had aangeschaft destijds.
Goed, ik zal hem wel bestellen. Zoals je zegt; makkelijk retour gestuurd.
En als het wel werkt, heb je me een hoop geld bespasard
Maar als het niet met een gecertificeerde en geteste kabel (vandaar de prijs) van 149,- moet lukken, lijkt mij dat er iets anders mis is met m`n setup kwa settings oid dan die kabel. Maar er is denk ik toch echt niks wat ik over het hoofd heb gezien, het hoort straight-forward te zijn.
EDIT: Ok dit slaat nergens op
Ik dacht, laat ik voor de gein ff 1080P/120hz kiezen bij de Nvidia control panel onder "Adjust desktop position & size" Even kijken hoe die 120hz aanvoelt ?
Doom Eternal opgestart vanwege de vele performance metrics. Doom Eternal stond doodleuk op 4K "native" - HDR aangezet en dat werkte . A90J info page staat daar ook doodleuk 4K/120/HDR10bit . De performance in framerate die ik in Doom eternal nu krijg komt ook overeen met wat ik van m`n setup verwacht in 4K. Dus het is niet alsof de TV 1080P upscaled naar 4K, want anders had ik veel meer frames.
Display options in W10 geeft ook 4K aan.
Paar andere games erbij gepakt, en die staan meteen goed op 4K met een melding "native" erachter. En de framerate verwachting is ook wat ik met 4K zou krijgen ivp 1080P.
Geen idee wat er gebeurd. Het lijkt te werken. Maar laten we ff die Amazon kabel afwachten. Want als het goedkoper kan, waarom niet. Dit is vaag.

[ Voor 58% gewijzigd door lithiumangel op 17-09-2021 21:25 ]
Is er iemand die mij het verschil kan vertellen tussen de x80j en de x81j versie?
Het gaat om de 50 inch versie die ik wil kopen.
Ik zie dat de 80j wat vaker rond de 750 euro word aangeboden en de x81j richting de 820. Weet alleen niet wat het verschil is
Ik zie dat de 80j wat vaker rond de 750 euro word aangeboden en de x81j richting de 820. Weet alleen niet wat het verschil is
Let er wel op dat bedraad maar 100Mbps is. Ik ben uiteindelijk naar WiFi gegaan (had eerst ook bekabeld).19Joost85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:30:
Zaterdag ook thuis de 75X95J werkend gemaakt, wat een beeld!
[Afbeelding]
https://www.sony.nl/elect...80j-series/specificationsEvJd schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:13:
Is er iemand die mij het verschil kan vertellen tussen de x80j en de x81j versie?
Het enige verschil dat ik kan terugvinden is Motionflow interpolatie. Waar dat 200 - 240hz is bij de X80J is dat 400 - 480hz bij de X81J. Denk dat de motfionflow verwerking op de X81J iets beter gaat zijn maar deze waarden zeggen eigenlijk niet zoveel.
Voor de rest misschien een iets andere voet maar ben op dat vlak niet zeker. Zou voor de beste deal gaan als twijfelt tussen deze 2.
Het ligt aan het toestel ben ik van mening. Op het moment als hij stottert en ik houd de aan/uit knop 10sec vast en het toestel reboot dan doet hij het wel zonder issues.S_Chief schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:20:
[...]
Let er wel op dat bedraad maar 100Mbps is. Ik ben uiteindelijk naar WiFi gegaan (had eerst ook bekabeld).
De kabel net ontvangen, en idem-ditto. 4K/60hz is de max. Ik was er al bang voor dat het iets anders zou zijn, aangezien die certified kabel getest is op 4K/120hz voordat het verkocht word.makooy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:36:
[...]
Laat die nou net tot 5meter gaan en kost maar 21,24 met prime![]()
Als deze kabel niet goed werkt kan je hem prima retourneren naar Amazon.
Ik zal de vraag in de 3080 topic doen, aangezien voor de rest hier niemand een idee bij heeft.
EDIT: Opgelost ! Letterlijk iedereen op het internet geeft aan dat je de input moet veranderen naar game.
En dat is wat ik tot nu toe heb gedaan. Ik ben nog 1x keer naar de inputs configuratie gegaan en ipv "TV,satelite,DVD,Game" etc. heb ik gekozen voor "other" en toen verscheen "Generic HFR device" (HFR= high-frame-rate) oh. Interessant? Dat gekozen, en huppakee. Ik heb 4K/120hz incl HDR en ook 10-bit kleur ipv 8-bit.
Dus. Mocht iemand anders een PC GPU willen aansluiten met HDMI 2.1 op de Ax0J .. zet je input op other->HFR ipv Game.
Alsnog bedankt voor de kabel tip, ik hou de amazon kabel, scheelt me een bak geld
[ Voor 37% gewijzigd door lithiumangel op 21-09-2021 17:52 ]
Ik zelf heb de A90J, maar dat heeft dezelfde base SOC. Ik heb Jolt even opgestart op Prime Video wat UHD/HDR/5.1 etc. is. De eerste minuut stond het op 57 Mbps. Daarna zakt het naar een gemiddelde van 15-17 Mbps voor de 5 minuten daarna.19Joost85 schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:30:Wat ik al wel ervaarde is dat prime video soms hapert bij het starten van een serie of film in UHD, net of het systeem dan tijd nodig heeft om alles in te laten terwijl de tv bekabeld op het netwerk thuis verbonden zit.
Dus zelfs met de 100 Mb/s Ethernet limiet. Is dat meer als genoeg voor UHD op Prime Video.
Misschien QoS aanzetten op je router voor je TV voor streaming priority ?
Het toestel is bij mij aangesloten op Wifi5, 5Ghz met 866/866 Mbps rate (volgens de router)
Wil je snellere ethernet verbinding hebben ? Probeer dan een USB 3 ethernet dongle wat werkt.
Zie hiervoor deze filmpje met een test
Dank voor de tip, zal het is bekijken/uitvoeren.lithiumangel schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:43:
[...]
Ik zelf heb de A90J, maar dat heeft dezelfde base SOC. Ik heb Jolt even opgestart op Prime Video wat UHD/HDR/5.1 etc. is. De eerste minuut stond het op 57 Mbps. Daarna zakt het naar een gemiddelde van 15-17 Mbps voor de 5 minuten daarna.
Dus zelfs met de 100 Mb/s Ethernet limiet. Is dat meer als genoeg voor UHD op Prime Video.
Misschien QoS aanzetten op je router voor je TV voor streaming priority ?
Het toestel is bij mij aangesloten op Wifi5, 5Ghz met 866/866 Mbps rate (volgens de router)
Wil je snellere ethernet verbinding hebben ? Probeer dan een USB 3 ethernet dongle wat werkt.
Zie hiervoor deze filmpje met een test
Weet iemand of Sony dit najaar nog nieuwe/aangepaste modellen gaat aankondigen? Vorig jaar kwam de 48 inch oled ook rond deze tijd. Geen idee of dat een regulier introductiemoment is, of dat dat kwam door de beschikbaarheid van de 48 inch oled panelen.
Hallo iedereen,
Weet iemand wat nou precies het verschil is tussen de volgende modellen?:
Sony Bravia XR-65A80J
Sony Bravia XR-65A83J
Sony Bravia XR-65A84J
Ik lees alleen iets over dat de 83 en 84 een microfoon in de TV hebben en de 80 alleen in de remote. Dat kan toch niet het enige verschil zijn? En wat zou dan het verschil zijn tussen de 83 en 84?
Sony Bravia XR-65A80J
Sony Bravia XR-65A83J
Sony Bravia XR-65A84J
Ik lees alleen iets over dat de 83 en 84 een microfoon in de TV hebben en de 80 alleen in de remote. Dat kan toch niet het enige verschil zijn? En wat zou dan het verschil zijn tussen de 83 en 84?
Is inderdaad heel verwarrend.Gutanoth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:11:
Hallo iedereen,
Sony Bravia XR-65A80J
Sony Bravia XR-65A83J
Sony Bravia XR-65A84J
De A83J en A84J hebben een instelling genaamd rich color enhancer om het beeld iets meer levendig te krijgen. Maar het verschil is zeer klein en het is zo'n instelling dat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. De A84J zou dan ook de ingebouwde microfoon hebben in plaats van in de afstandbediening.
Denk dat je best gewoon kan kijken welke TV de beste deal / beschikbaarheid heeft.
EDIT: rich color enhancer is standaard actief lees ik op asforums.
The Rich Color Enhancer feature is a display feature that enhances neutral colours to more vivid tones, this happens automatically and does not have a corresponding setting to activate/disable it. It is not available on the A80J models as shown in the Spec sheet.
[ Voor 14% gewijzigd door Elazz op 24-09-2021 13:40 ]
Top! Dankjewel! Er is zijn dus eigenlijk vrij weinig redenen om te gaan voor de 84? Want je zal toch op de remote aan moeten geven dat je een voice command wilt gaan uitspreken lijkt me?Elazz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:38:
[...]
Is inderdaad heel verwarrend.
De A83J en A84J hebben een instelling genaamd rich color enhancer om het beeld iets meer levendig te krijgen. Maar het verschil is zeer klein en het is zo'n instelling dat ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. De A84J zou dan ook de ingebouwde microfoon hebben in plaats van in de afstandbediening.
Denk dat je best gewoon kan kijken welke TV de beste deal / beschikbaarheid heeft.
EDIT: rich color enhancer is standaard actief lees ik op asforums.
The Rich Color Enhancer feature is a display feature that enhances neutral colours to more vivid tones, this happens automatically and does not have a corresponding setting to activate/disable it. It is not available on the A80J models as shown in the Spec sheet.
Voor de 84J kun je "Ok google" instellen zodat je zonder extra apparaat voice commands kan gebruiken. Bij de andere heb je de afstandbediening met microfoon knop nodig of een google assistant device (GSM, Nest speaker etc.)Gutanoth schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:47:
[...]
Top! Dankjewel! Er is zijn dus eigenlijk vrij weinig redenen om te gaan voor de 84? Want je zal toch op de remote aan moeten geven dat je een voice command wilt gaan uitspreken lijkt me?
De X95J is nu in de aanbieding bij PlatteTV. Ik zit te twijfelen om de 85" te kopen. Ik weet alleen niet of dit een goed moment is om te kopen of om nog even een paar maanden te wachten.
Weet iemand ook of VRR al werkt? Ik kan mij herinneren dat dit in de modellen van vorig jaar een mislukking was omdat de hardware niet genoeg snelheid had om het goed te ondersteunen.
Bij de X95J staat ook in de specs bij de 3e voetnoot dat VRR met een update komt.
https://www.sony.nl/elect...95j-series/specifications
Weet iemand of die update al is geweest en of dit een probleem kan zijn in het model van dit jaar?
Weet iemand ook of VRR al werkt? Ik kan mij herinneren dat dit in de modellen van vorig jaar een mislukking was omdat de hardware niet genoeg snelheid had om het goed te ondersteunen.
Bij de X95J staat ook in de specs bij de 3e voetnoot dat VRR met een update komt.
https://www.sony.nl/elect...95j-series/specifications
Weet iemand of die update al is geweest en of dit een probleem kan zijn in het model van dit jaar?
In the window.
Vanaf 4 oktober komt er een caqhback actie van €500
Ik ga ook voor de 85x95j verjaar op 23 /11 (Bf week) maar met die cashback actke komt de tv miss al vroeger
Vorige week prijs gekregen van een kleine winkel die qua na service toch zeer goed is (Stevens in Budel) €3750 zie voor zo een prijs geen noodzaak om hem te kopen in een grote zaak/webwinkel
De 85XH9505 blijft ook nog een optie.op Rthings scoort die in movies en hdr movies net iets beter.
Ivm de 100mbps check:
YouTube: How to Turbo-Boost Your TV's Internet Connection Speed (Works on LG ...
Ik ga ook voor de 85x95j verjaar op 23 /11 (Bf week) maar met die cashback actke komt de tv miss al vroeger
Vorige week prijs gekregen van een kleine winkel die qua na service toch zeer goed is (Stevens in Budel) €3750 zie voor zo een prijs geen noodzaak om hem te kopen in een grote zaak/webwinkel
De 85XH9505 blijft ook nog een optie.op Rthings scoort die in movies en hdr movies net iets beter.
Ivm de 100mbps check:
YouTube: How to Turbo-Boost Your TV's Internet Connection Speed (Works on LG ...
[ Voor 8% gewijzigd door Funky22 op 27-09-2021 16:45 ]
https://discord.gg/x8uWt9
Weet je zo meer details omtrent deze cashback en de modellen die binnen de actie vallen? Ben zelf aan het wachten tot de a90j 55 nog iets zakt namelijkFunky22 schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:35:
Vanaf 4 oktober komt er een caqhback actie van €500
Ivm de 100mbps check:
Geen idee voor welke modellen dit allemaal geldt, zag het op de site van Tvsmits.evmmb schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:29:
[...]
Weet je zo meer details omtrent deze cashback en de modellen die binnen de actie vallen? Ben zelf aan het wachten tot de a90j 55 nog iets zakt namelijk
https://discord.gg/x8uWt9