Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Als je APK's installeert, zal Google dit nooit vanzelf updaten, ook niet op een Android telefoon. Dus ben bang dat je met APK met de hand moet updaten. De standaard/Play Store apps updaten vanzelf.WinterMute2025 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:52:
Weet iemand hoe ik de geinstalleerde Apps kan updaten op mijn Sony XR55X94J die Google TV als besturingssysteem heeft.
Ik heb al vanalles geprobeerd (oa Google Playstore, maar ik zie nergens een lijstje met de apps en update optie)
Of doet Google TV dit "automatisch" voor alle geinstalleerde apps (ook als ze externe als APK geinstalleerd zijn)
Een handige alternatieve app store voor Android TV is: https://tv.aptoide.com/
Via deze kan je ook je APK's installeren en updaten.
Het update proces op de Google TV doet dit automatisch.WinterMute2025 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:52:
Weet iemand hoe ik de geinstalleerde Apps kan updaten op mijn Sony XR55X94J die Google TV als besturingssysteem heeft.
Ik heb al vanalles geprobeerd (oa Google Playstore, maar ik zie nergens een lijstje met de apps en update optie)
Of doet Google TV dit "automatisch" voor alle geinstalleerde apps (ook als ze externe als APK geinstalleerd zijn)
Als je twijfelt : Instellingen - Apps - Alle apps bekijken - Systeem-apps weergeven - Google Play Store openen
suc6 ermee
Het werkt !
Thanks
Ene moment staat het geluid op 14 om wat te horen, andere moment op nul en hoor je nog geluid, moet dan de volume min knop langer indrukken voor het geluid helemaal weg is
Waar ik me aan erger op de Panasonic is dat in cinema-modues alles vrij donker is. Dus ik hoop met de A90J dat het contrast tussen zwart en kleur beter is. Ik ben ook wel benieuwd of ik veel ga merken van de full-hd naar 4k switch (ik zit op ~3 meter van de tv). Zijn dit dingen waar ik veel verbetering in ga merken als ik van tv switch?
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Op dit moment hebben de LG C2 en G2 de allerbeste near black handling. De A90J is duidelijk te licht in donkere scenes dankzij een te lage gamma in de donkerste tonen. Ook heeft de A90J nogal last van near black chrominance overshoot waar de C2 en G2 zo goed als vanaf zijn. En nu LG de processing ook naar een hoger niveau getild heeft is de G2 objectief de beste WOLED die je op het moment kan kopen.MrVegeta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:40:
Ik ga wellicht een hele domme vraag stellen, maar jullie zijn de ervaringsdeskundigen. Ik heb nu een jaar of 6 de pricewatch: Panasonic Viera TX-55CS630 Zilver een prima tv. Vooral toen we um kochten. Maar het wordt tijd voor een upgrade. Ik heb de 65A90J op het oog. Ik heb deze even in de winkel bekeken, maar vind het lastig om veel verschil te zien met de Panasonic omdat ze niet naast elkaar zijn.
Waar ik me aan erger op de Panasonic is dat in cinema-modues alles vrij donker is. Dus ik hoop met de A90J dat het contrast tussen zwart en kleur beter is. Ik ben ook wel benieuwd of ik veel ga merken van de full-hd naar 4k switch (ik zit op ~3 meter van de tv). Zijn dit dingen waar ik veel verbetering in ga merken als ik van tv switch?
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch
Oef, dat valt tegen. Was al aardig set op de A90J. Wij hebben thuis geen dedicated soundsystem, en ook weinig interesse in om te kopen. Het geluid van de A90J leek me nog een flinke upgrade, het is een lastige vraag maar denk je dat de verbeterde geluidservaring van die A90J het verschil tussen panel kan rechttrekken of is die meerwaarde niet zo groot? Ik neem ook nog het design van de Sony mee, ik hoef de tv niet aan de muur te hangen, dus dan is de Sony toch net wat mooier dan de LG C2. Lastige keuze.Major_ton schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:03:
[...]
Op dit moment hebben de LG C2 en G2 de allerbeste near black handling. De A90J is duidelijk te licht in donkere scenes dankzij een te lage gamma in de donkerste tonen. Ook heeft de A90J nogal last van near black chrominance overshoot waar de C2 en G2 zo goed als vanaf zijn. En nu LG de processing ook naar een hoger niveau getild heeft is de G2 objectief de beste WOLED die je op het moment kan kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2022 15:44 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Alleen al vanwege het OS en de bijkomende problemen op softwaregebied weerhouden mij ervan ooit weer een LG te kopen. Constant ARC/eARC issues, ongeacht welk merk audiosysteem. WebOS is imho een draak vergeleken met Android/Google TV. En de pointer die niet uit te zetten is, irriteerde ons mateloos. Heb 1,5jaar een LG 65C9 gebruikt tot we gingen verhuizen en ik naar een grotere TV keek voor de woonkamer.MrVegeta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:38:
[...]
Oef, dat valt tegen. Was al aardig set op de A90J. Wij hebben thuis geen dedicated soundsystem, en ook weinig interesse in om te kopen. Het geluid van de A90J leek me nog een flinke upgrade, het is een lastige vraag maar denk je dat de verbeterde geluidservaring van die A90J het verschil tussen panel kan rechttrekken of is die meerwaarde niet zo groot? Ik neem ook nog het design van de Sony mee, ik hoef de tv niet aan de muur te hangen, dus dan is de Sony toch net wat mooier dan de LG C2. Lastige keuze.
Voor mij niks anders dan Sony meer. Ben erg tevreden met de 77A80J die in de extremen ook iets minder is dan de A90J, maar als je vanaf die oude LCD komt, gaat elke OLED van nu er echt wel beter uit zien. Die LCD van je kan niet eens iets weergeven in die <5% black levels. Ben ook best tevreden met de ingebouwde audio van de 55A80J die we boven gebruiken, heb daar geen losse audio bij nodig.
[ Voor 43% gewijzigd door BiG-GuY op 05-07-2022 16:18 ]
Dat je een Shield als mediaplayer gebruikt, betekent niet dat je niet afhankelijk bent van hoe de TV bepaalde signalen afhandeltMrVegeta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:34:
Ik gebruik een Nvidia Shield als OS voor de TV. Ik heb het idee dat ik eigenlijk de https://www.sony.nl/electronics/televisies/a95k-series A95K nodig hebMaar die is 2k duurder dan de A90J...
De 65A95K is wel een heel andere TV qua paneel. Qua beeld is die wel nog stap vooruit ja, omdat die op QD OLED is gebaseerd, geen WOLED. Het is dat ik een 77" nodig heb, dus ik wacht nog op toekomstige grotere modellen met QD OLED.
OS en SoC zijn verder gelijk, dus het is echt alleen het paneel wat beter is.
[ Voor 27% gewijzigd door BiG-GuY op 05-07-2022 17:20 ]
[ Voor 24% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2022 17:45 ]
Zoals Major_ton al aangeeft heeft de C2/ G2 flinke stappen gezet op het gebied van near black handling en biedt een weergave dat, vergeleken met de C1 en A90J, dichterbij reference is maar dit is niet waar jij op doelt.MrVegeta schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:40:
Ik ga wellicht een hele domme vraag stellen, maar jullie zijn de ervaringsdeskundigen. Ik heb nu een jaar of 6 de pricewatch: Panasonic Viera TX-55CS630 Zilver een prima tv. Vooral toen we um kochten. Maar het wordt tijd voor een upgrade. Ik heb de 65A90J op het oog. Ik heb deze even in de winkel bekeken, maar vind het lastig om veel verschil te zien met de Panasonic omdat ze niet naast elkaar zijn.
Schaduw details zijn op OLED tv's een stuk beter zichtbaar dan op LCD tv's, daar ga je dus sowieso al flink mee op vooruit. Tel daar de hogere helderheid, bredere kleurenbereik en veel betere contrast bij op en het is een wereld van verschil. HD ziet er ook scherper uit op een 4K OLED tv, deels door de upscaling maar ook deels doordat OLED er sowieso scheper uitziet.
De Acoustic Surface+ speakers klinken (relatief) erg goed, en zijn te vergelijken met een midrange soundbar met geïntegreerde subwoofer. Room kalibratie functie werkt ook aardig.
Wanneer je geen haast heb kun je imo beter even nog een aantal maanden wachten en de 65A8xK voor een mooie prijs op de kop tikken, dan heb je de nieuwe WOLED paneel die een stuk zuiniger is en een hogere helderheid kan behalen (vergelijkbaar met de A90J), verbeterde Acoustic Surface+, en een aantal verbeteringen m.b.t. de XR processor. Of voor een zacht prijsje nu je slag slaan met de A8xJ
Tot nu lijkt het er aan alle kanten op dat de A80K een (milde) downgrade is tav de A80J, laat staan de A90J. Sony heeft dit jaar een hele rare line-up.Freshouttheoven schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:30:
[...]
Zoals Major_ton al aangeeft heeft de C2/ G2 flinke stappen gezet op het gebied van near black handling en biedt een weergave dat, vergeleken met de C1 en A90J, dichterbij reference is maar dit is niet waar jij op doelt.
Schaduw details zijn op OLED tv's een stuk beter zichtbaar dan op LCD tv's, daar ga je dus sowieso al flink mee op vooruit. Tel daar de hogere helderheid, bredere kleurenbereik en veel betere contrast bij op en het is een wereld van verschil. HD ziet er ook scherper uit op een 4K OLED tv, deels door de upscaling maar ook deels doordat OLED er sowieso scheper uitziet.
De Acoustic Surface+ speakers klinken (relatief) erg goed, en zijn te vergelijken met een midrange soundbar met geïntegreerde subwoofer. Room kalibratie functie werkt ook aardig.
Wanneer je geen haast heb kun je imo beter even nog een aantal maanden wachten en de 65A8xK voor een mooie prijs op de kop tikken, dan heb je de nieuwe WOLED paneel die een stuk zuiniger is en een hogere helderheid kan behalen (vergelijkbaar met de A90J), verbeterde Acoustic Surface+, en een aantal verbeteringen m.b.t. de XR processor. Of voor een zacht prijsje nu je slag slaan met de A8xJ.
@BiG-GuY Ik kan jouw ervaring met WebOS niet goedpraten, maar bij mij werkt het perfect. Eerst op de 2016 65B6 en nu ook weer op de 77G2. AndroidTV vind ook prima, maar draait wel wel klap meer laggy op de Sony 75XF9005. En bij mij is het dan weer juist die Sony TV die met regelmaat ARC problemen geeft. ARC staat sowieso synoniem voor problemen, maar de G2 doet het tot nu toe volkomen foutloos.
@MrVegeta De A90J is absoluut een van de beste TV's tot nu toe. Period. De ontwikkelingen gaan echter snel en de G2 pakt nu onderaan de streep de kroon, al hebben beide modellen punten waar ze in uitblinken. Het geluid is zeker erg goed in de A90J, maar verwacht nou ook weer geen wonderen. Het is en blijft een dunne TV en de natuurwetten laten maar zoveel toe. Maar het geluid is absoluut beter dan bij de G2.
Kan dat komen omdat ik de helderheid op max heb en voor levendige kleuren heb gekozen?
Heb het idee dat het bij de "dimmere" profielen minder (zichtbaar) is. Misschien omdat de helderheid terug is geschroefd, maar dat vind ik niet mooi.
Ik krijg deze ruis niet weg met en zonder de ruisreductie. Ingebouwde Netflix app of Apple TV maken ook geen verschil.
(Mijn iPhone heeft het wel heel overdreven gemaakt op de foto. )
/f/image/aWAVSAJGKrj6EplZL3wQyBgf.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Skylevel op 05-07-2022 20:23 ]
Sony zou ik persoonlijk ook niet hebben gekocht voor de 2021 lineup. De SoC in de 2020 en eerdere modellen was veel trager en daardoor geen goede ervaring. Daarin zag je dat LG en Samsung in die generaties veel sneller waren. De C9 was qua snelheid dan ook een betere ervaring dan een Sony uit 2019. Was voor mij toen reden om voor de LG C9 te kiezen, samen met HDMI2.1 die daar al in zat.Major_ton schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:28:
[...]
Tot nu lijkt het er aan alle kanten op dat de A80K een (milde) downgrade is tav de A80J, laat staan de A90J. Sony heeft dit jaar een hele rare line-up.
@BiG-GuY Ik kan jouw ervaring met WebOS niet goedpraten, maar bij mij werkt het perfect. Eerst op de 2016 65B6 en nu ook weer op de 77G2. AndroidTV vind ook prima, maar draait wel wel klap meer laggy op de Sony 75XF9005. En bij mij is het dan weer juist die Sony TV die met regelmaat ARC problemen geeft. ARC staat sowieso synoniem voor problemen, maar de G2 doet het tot nu toe volkomen foutloos.
@MrVegeta De A90J is absoluut een van de beste TV's tot nu toe. Period. De ontwikkelingen gaan echter snel en de G2 pakt nu onderaan de streep de kroon, al hebben beide modellen punten waar ze in uitblinken. Het geluid is zeker erg goed in de A90J, maar verwacht nou ook weer geen wonderen. Het is en blijft een dunne TV en de natuurwetten laten maar zoveel toe. Maar het geluid is absoluut beter dan bij de G2.
Was alleen ook niet tevreden met LG’s motion handling, zeker toen ik vanaf een Panasonic Plasma kwam. De Sony is qua Motion veel natuurgetrouwer. En heb wel gezien dat LG dat elk jaar verbeterd heeft, de C9 was veel beter dan de C8 daarin, dus verwacht dat dat ook stuk beter is geworden met de 2022 generatie. Sony heeft dat al wat langer goed geregeld.
Overigens zou ik als ik nu een nieuwe TV nodig had ook de A80J nemen, de A80K lijkt in meeste dingen juist niet beter te zijn dan de A80J…
Is dat niet gewoon de bron? Meer ruis = meer details, als er genoeg bandbreedte is. Anders heb je dat het blokkerig en smudgy kan worden.Skylevel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:22:
Zijn er meer mensen die last hebben van ruis op de A80J?
Kan dat komen omdat ik de helderheid op max heb en voor levendige kleuren heb gekozen?
Heb het idee dat het bij de "dimmere" profielen minder (zichtbaar) is. Misschien omdat de helderheid terug is geschroefd, maar dat vind ik niet mooi.
Ik krijg deze ruis niet weg met en zonder de ruisreductie. Ingebouwde Netflix app of Apple TV maken ook geen verschil.
[Afbeelding]
Filmsruis kan juist via Netflix een dingetje zijn. Dit heeft te maken met de voorschriften van Netflix voor het gebruik van bepaalde camera types. Echter bij Sony TV's kan die ruis extra zichtbaar worden wanneer de sharpness te hoog staat en/of reality creation ook aan staat. Soms wordt geadviseerd om die op 50 te zetten en dan krijg je echt meer ruis te zien in bepaalde scènes. Auto/20 is een betere setting.Skylevel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 20:22:
Zijn er meer mensen die last hebben van ruis op de A80J?
[Afbeelding]
De processing was van Sony altijd een stuk beter dan bjj LG, dat klopt inderdaad. Nu met de 2022 modellen is dat min of meer gelijk getrokken en ook de motion handling is nagenoeg hetzelfde als je weet hoe de verhoudingen liggen voor de instellingen.BiG-GuY schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:54:
[...]
Sony zou ik persoonlijk ook niet hebben gekocht voor de 2021 lineup. De SoC in de 2020 en eerdere modellen was veel trager en daardoor geen goede ervaring. Daarin zag je dat LG en Samsung in die generaties veel sneller waren. De C9 was qua snelheid dan ook een betere ervaring dan een Sony uit 2019. Was voor mij toen reden om voor de LG C9 te kiezen, samen met HDMI2.1 die daar al in zat.
Was alleen ook niet tevreden met LG’s motion handling, zeker toen ik vanaf een Panasonic Plasma kwam. De Sony is qua Motion veel natuurgetrouwer. En heb wel gezien dat LG dat elk jaar verbeterd heeft, de C9 was veel beter dan de C8 daarin, dus verwacht dat dat ook stuk beter is geworden met de 2022 generatie. Sony heeft dat al wat langer goed geregeld.
Overigens zou ik als ik nu een nieuwe TV nodig had ook de A80J nemen, de A80K lijkt in meeste dingen juist niet beter te zijn dan de A80J…
De Sony A80J is een prachtige TV en totdat de G2 geïntroduceerd werd én 'betaalbaar' werd (€ 2999,- voor 77") heb ik ook heel erg getwijfeld om voor de 77 A80J te gaan. Wat mij weerhield was dat de 77" 2021 panelen nog redelijk wat uniformiteits problemen kennen, de hoge mate van de retentie specifiek bij de 77 A80J (erger dan gemiddeld), de niet uit te zetten automatische dimming bij gaming en de wat lagere maximale helderheid tov andere OLED TV's.
Zal wel geluk hebben dan, de 77A80J en 2x 55A80J die we in huis hebben, hebben allemaal egale panelen en geen last van de dimming of retention. Had juist bij de LG 2021 generatie veel gelezen over panel lottery, heb mijn Sony’s ondertussen een jaar.Major_ton schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 04:47:
[...]
De processing was van Sony altijd een stuk beter dan bjj LG, dat klopt inderdaad. Nu met de 2022 modellen is dat min of meer gelijk getrokken en ook de motion handling is nagenoeg hetzelfde als je weet hoe de verhoudingen liggen voor de instellingen.
De Sony A80J is een prachtige TV en totdat de G2 geïntroduceerd werd én 'betaalbaar' werd (€ 2999,- voor 77") heb ik ook heel erg getwijfeld om voor de 77 A80J te gaan. Wat mij weerhield was dat de 77" 2021 panelen nog redelijk wat uniformiteits problemen kennen, de hoge mate van de retentie specifiek bij de 77 A80J (erger dan gemiddeld), de niet uit te zetten automatische dimming bij gaming en de wat lagere maximale helderheid tov andere OLED TV's.
Nu heb ik wel Automatische helderheid aanstaan, omdat ik koppijn kreeg van de max helderheid 😅 over een groot deel van het scherm. Die is ook soepeler qua overgang dan wat ik bij de LG C9 had, daar had ik best last van retention en zag je heel duidelijk dat de TV de helderheid aan schakelen was.
Heb 15+ jaar naar plasma gekeken, die kwamen niet verder dan 100-120nits.
[ Voor 3% gewijzigd door BiG-GuY op 06-07-2022 08:21 ]
Wel ja? Voor zover ik kan vinden is de A80K een lichte upgrade vergeleken met de A80J. Wat natuurlijk ook niet meehelpt is dat er nog geen goede reviews beschikbaar zijn en dat de A80J gebruik maakt van beide panel types (WBE en WBC).Major_ton schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:28:
[...]
Tot nu lijkt het er aan alle kanten op dat de A80K een (milde) downgrade is tav de A80J, laat staan de A90J. Sony heeft dit jaar een hele rare line-up.
Dit jaar is een tussenjaar van wat ik begrepen heb, volgens jaar zullen er weer stappen gezet worden met o.a. een nieuwe MediaTek SoC en beeldverwerking processor.
De X90J leek altijd perfect te passen maar de HDMI 2.1 implementatie lijkt toch niet perfect te zijn, bij VRR wordt bijvoorbeeld de local dimming uitgeschakeld.
Daarmee begon ik dan toch naar OLED te kijken terwijl ik daar niet happig op was qua inbranding op een scherm dat uitsluitend voor gaming gebruikt gaat worden.
De huidige prijzen van de X90J en bijvoorbeeld de LG C1 liggen heel dicht tegen elkaar, net daarboven zit de A80J.
Nu lees ik meestal LG OLED voor gaming, Sony OLED voor films en series.
Wilt dit dan zeggen dat de Sony op vlak van games moet onderdoen voor de LG? Of dat de Sony de duurdere allround TV is en als het enkel gaming betreft de LG voldoet?
Als je qua gaming alleen de PS5 gebruikt is de Sony A80J de betere keuze. LG heeft als enige Dolby Vision + 4K120 als mogelijkheid, maar dat kan enkel op de Xbox Series S/X gebruikt worden en voegt weinig toe met de paar games die het native ondersteunen. Verder hebbend de LG's vooral extra ondersteuning voor wanneer je een PC aansluit.MathieuT schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:30:
Ik zit al een hele tijd te kijken naar een nieuwe TV voor de PS5 (heb nu een Sony Full HD van 2014/2015).
De X90J leek altijd perfect te passen maar de HDMI 2.1 implementatie lijkt toch niet perfect te zijn, bij VRR wordt bijvoorbeeld de local dimming uitgeschakeld.
Daarmee begon ik dan toch naar OLED te kijken terwijl ik daar niet happig op was qua inbranding op een scherm dat uitsluitend voor gaming gebruikt gaat worden.
De huidige prijzen van de X90J en bijvoorbeeld de LG C1 liggen heel dicht tegen elkaar, net daarboven zit de A80J.
Nu lees ik meestal LG OLED voor gaming, Sony OLED voor films en series.
Wilt dit dan zeggen dat de Sony op vlak van games moet onderdoen voor de LG? Of dat de Sony de duurdere allround TV is en als het enkel gaming betreft de LG voldoet?
De X90J heeft blijkbaar vorige week een firmware update gekregen die de combinatie VRR en local dimming mogelijk maakt (niet enkel de X90J, ook andere LCD's).BiG-GuY schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Als je qua gaming alleen de PS5 gebruikt is de Sony A80J de betere keuze. LG heeft als enige Dolby Vision + 4K120 als mogelijkheid, maar dat kan enkel op de Xbox Series S/X gebruikt worden en voegt weinig toe met de paar games die het native ondersteunen. Verder hebbend de LG's vooral extra ondersteuning voor wanneer je een PC aansluit.
Mmm, de A80J kost toch ongeveer de helft meer dan de X90J.
Zeker de X94J staat redelijk goedkoop nu (maar die 55" past niet op mijn kast door die brede poten en de 50" kost evenveel

Toch nog eens goed moeten bekijken en eens de resultaten van de firmware update checken.
De televisie is op 3 manieren verstelbaar. Voeten zijkant laag, hoog en voeten meer naar binnen:MrVegeta schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:44:
Vraagje kan de A90J ook op een tv meubel worden gezet die even groot is als een 55" tv? Of moet ik een groter meubel kopen omdat de pootjes van de A90J naast de tv worden geplaatst?
Zie ook de afbeelding: https://www.sony.nl/elect...90j-series/specifications
Dus dat komt wel goed
Edit: zoals @MrVegeta aangeeft blijkbaar enkel voor de 83" dat het zo mogelijk is. Dan zou je een Vesa mount stand moeten gebruiken van een derde partij
[ Voor 13% gewijzigd door Elazz op 29-07-2022 15:53 ]
The stand can be set up in one of two ways, either with the feet flat, bringing the TV flush against the table, or raised up to give you space for a soundbar. There's also a third configuration where the feet face inward to make a smaller footprint, but it's only available on the 83 inch variant.
Dan koop ik wel een nieuw tv meubel haha, is toch aan vervanging toe.Dan zou je een Vesa mount stand moeten gebruiken van een derde partij
Qua gaming Sony of LG maakt echt niks uit. Kan geen video vinden waarin t specifiek voor de ps5 écht uitmaakt. Of heb jij een ander inzicht?BiG-GuY schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:37:
[...]
Als je qua gaming alleen de PS5 gebruikt is de Sony A80J de betere keuze. LG heeft als enige Dolby Vision + 4K120 als mogelijkheid, maar dat kan enkel op de Xbox Series S/X gebruikt worden en voegt weinig toe met de paar games die het native ondersteunen. Verder hebbend de LG's vooral extra ondersteuning voor wanneer je een PC aansluit.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
De Dynamic Tone Mapping met een PS5 wordt auto optimized met een Sony 2021/2022 TV. Met LG moet je het sowieso met de hand instellen wil de Tone Mapping kloppen. Nu is de Tone Mapping precies wat Sony beter doet dan LG, juist met video maar ook in Game mode.Kuhr89 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:49:
[...]
Qua gaming Sony of LG maakt echt niks uit. Kan geen video vinden waarin t specifiek voor de ps5 écht uitmaakt. Of heb jij een ander inzicht?
Lang getwijfeld over de LG C1 & C2 reeks maar ik wou vooral goed beeld meteen uit de doos. De dagen van eindeloos tweaken zijn voorbij hier.
Gebruik de 80J samen met de Sony HT 9a Dolby Atmos set dus ik ben momenteel nog omvergeblazen door het geheel. Hopelijk blijft dit zo duren.
De combinatie met een Series X is ook niet mis, je leest natuurlijk overal dat een PS5 beter past, maar door die VRR & ALLM update heb ik geen klachten. Forza Horizon 5 ziet er crazy uit nu, en al zeker met Dolby Atmos aan. Dolby Vision mis ik (nog) niet.
Volgensmij deed Vincent Teoh een analyse dat televisies 3 weken voor black Friday zeer goedkoop werden. Nadien stijgen ze weer en dalen ze weer een jaar na release. Vervolgens stijgen ze weer wegens beschikbaarheid.MrVegeta schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:30:
Ik sta op het punt om de Sony 65A90J te kopen voor 2188,00 (inc cashback actie). Wel iets boven het budget wat ik voor ogen had, maar volgens mij nog steeds een stuk goedkoper dan de nieuwe Sony tv's in hetzelfde topsegment. Enige waar ik wat moeite mee heb is dat ik um koop buiten een seizoen deal (wk/btw/black Friday). Reden om 'um nu te kopen: dan heb ik um maar, zou toch wel behoorlijk balen als die naar het eind van het jaar slecht leverbaar is waardoor de uiteindelijke prijs toch niet veel zal dalen, of misschien niet meer leverbaar is. Ondanks dat ie iets (188 euro) boven mijn beoogde budget is is dit ook geen dealbreaker. Dus tenzij iemand hier nog een kristallen bol heeft en mij kan overtuigen om te wachten ga ik de tv vanavond bestellen.
De A90J is een vreemde eend omdat die meekwam van de 2021 modellen. Denk dat iets onder de 2K nog wel kan maar dat is een gok en moet je weer 3 maand wachten.
Ik hak de knoop vanavond door!
HelloTv lachte me nog net uit in de mail of zij een betere deal konden doen... En ook Hofma wilde niets van de prijs afhalen. Blijkbaar kan ik niet onderhandelen.
[ Voor 36% gewijzigd door MrVegeta op 24-08-2022 18:31 ]
Volgens mij klopt die analyse aardig want ik had de 77A80J op het oog. Die was in april-juni qua prijs (2500-2600 euro) op zijn laagst. Toen de voorraad overal een beetje opraakte gingen de prijzen omhoog.Elazz schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:07:
[...]
Volgensmij deed Vincent Teoh een analyse dat televisies 3 weken voor black Friday zeer goedkoop werden. Nadien stijgen ze weer en dalen ze weer een jaar na release. Vervolgens stijgen ze weer wegens beschikbaarheid.
De A90J is een vreemde eend omdat die meekwam van de 2021 modellen. Denk dat iets onder de 2K nog wel kan maar dat is een gok en moet je weer 3 maand wachten.
Uiteindelijk heb ik via de Mediamarkt Outlet een 'nieuw' exemplaar kunnen bemachtigen met heel erg kapotte doos voor 2150 euro.
De plastic zat nog om de tv en de accessoires waren nog verpakt en ongebruikt. In het servicemenu heb ik kunnen checken dat er 0 branduren op zaten toen die uit doos kwam. Verder geen krassen of deuken op de tv zelf.
Bij wie heb je hem nu besteld en voor welke prijs?MrVegeta schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 17:30:
Ik sta op het punt om de Sony 65A90J te kopen voor 2188,00 (inc cashback actie). Wel iets boven het budget wat ik voor ogen had, maar volgens mij nog steeds een stuk goedkoper dan de nieuwe Sony tv's in hetzelfde topsegment. Enige waar ik wat moeite mee heb is dat ik um koop buiten een seizoen deal (wk/btw/black Friday). Reden om 'um nu te kopen: dan heb ik um maar, zou toch wel behoorlijk balen als die naar het eind van het jaar slecht leverbaar is waardoor de uiteindelijke prijs toch niet veel zal dalen, of misschien niet meer leverbaar is. Ondanks dat ie iets (188 euro) boven mijn beoogde budget is is dit ook geen dealbreaker. Dus tenzij iemand hier nog een kristallen bol heeft en mij kan overtuigen om te wachten ga ik de tv vanavond bestellen.
Neig erg sterk naar dezelfde TV. Mag ook via prive bericht
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
https://www.smitsarnhem.nl/xr-65a90j heb extra korting behalve de 200 euro cashback die tot zondag loopt. Ik denk dat er komende maanden nog wel wat van de prijs af gaat en dat ie voor onder de 2k komt. Richting de 1600 gok ik. Maar is pure speculatie.Wicked-Game schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:03:
[...]
Bij wie heb je hem nu besteld en voor welke prijs?
Neig erg sterk naar dezelfde TV. Mag ook via prive bericht
Ik wacht het nog even af.MrVegeta schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:43:
[...]
https://www.smitsarnhem.nl/xr-65a90j heb extra korting behalve de 200 euro cashback die tot zondag loopt. Ik denk dat er komende maanden nog wel wat van de prijs af gaat en dat ie voor onder de 2k komt. Richting de 1600 gok ik. Maar is pure speculatie.
Tot 1600 zou wel heel laag zijn. Dan zit je misschien echt op het eind mogelijk. Moet je net geluk met voorraad hebben. Hoop zelf tussen 1800-2000 ergens de knoop te hakken. Of de K95 moet flink droppen, maar daar ga ik niet vanuit.
Qua muurbeugel, wat raden ze op deze tv aan?
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Is een officiële beugel van Sony en zit heel simpel in elkaar, maar wel heel stevig. Voor een vaste wallmount een goede optie.
Vorig jaar op 11/11/2021 de Sony Bravia XR-85X95J gekocht voor €2478 na cashback (nee geen typ fout)
Een week voor black friday stond die bij de meeste weer €3299 en was de cashback deal voorbij
Nog steeds zeer tevreden van de tv en ook hier totaal geen last van egale panelen en geen last van de dimming of retention, had met de 77A80J ook geen last die ik een week voor de 95J heb gehad.
https://discord.gg/x8uWt9
Als je hem bewust maakte, vond ik hem erg grappigFunky22 schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 21:30:
(nee geen typ fout)
(en anders sorry, zo’n taalpurist ben ik niet)
Ingevoerde paswoorden voor oa de Ziggo Go en Amazon Prime app zijn door de TV vergeten... Dus moet ik elke dag als ik deze TV aanzet telkens opnieuw de paswoorden invoeren. Wat uiteraard erg vervelend is.
Heeft iemand een idee of dit een bug is in de Google TV firmware of is er een setting die ik moet aanpassen ?
PS: Ik doe altijd op het einde van de dag de stekker eruit trekken, omdat de huidige Bravia TVs blijkbaar geen echte off functie hebben en alleen in slaapstand gaan. mijn TV verbruikt dan 25 watt en op jaarbasis vind ik het nogal een behoorlijk verbruik.
Voor sommige mensen is dat veel geld voor een heel jaar.
Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10
Dat vind ik zelf ook... En ik vind het uitermate belachelijk dat Sony gebruikers niet gewoon een optie geeft voor sleep / off.kevinmastah2005 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 02:23:
@WinterMute2025 25 watt per jaar is ongv 45 Euro.
De belangrijkste functies die niet aan moeten staan zijn Remote Start en ook binnen HomeKit Remote Start. Zodra je deze aanzet gaat de TV niet volledig in slaap. En er zijn nog wat andere tips, als je terugzoekt in dit topic over dit onderwerp zie je een opsomming van verschillende opties die het kunnen veroorzaken.
Wanneer je de eerder genoemde opties aanzet, krijg je overigens ook een waarschuwing dat je met die functies meer stroom trekt.
LG WebOS en Samsung Tizen hebben hetzelfde probleem als je dat soort functies aanzet.
Mijn 77A80J en 55A80J gaan netjes naar deep sleep iets van 15min na in stand-by zetten. Verbruik is dan 0,5-0,7W .
[ Voor 16% gewijzigd door BiG-GuY op 31-08-2022 08:18 ]
Ben tot nu toe erg tevreden over de tv. Kan ook geen DSE of dode pixels ontdekken. Enige puntje van ergernis is dat ik regelmatig het contact met de AV receiver (Marantz 1510) verlies. Soms alleen de afstandbediening zodat ik het volume niet kan regelen, soms ook de algehele connectie waardoor het overschakelt op tv audio. Een google tv reset is dan de enige oplossing. Wellicht ligt het aan de Marantz, maar jammer is het wel.
Volgens mij is 25 watt geen 45 euro per jaar.kevinmastah2005 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 02:23:
@WinterMute2025 25 watt per jaar is ongv 45 Euro.
1000 watt per uur is 1 kWh, en dat kost ongeveer 85 cent momenteel? Dus 2 cent per uur. Als je tv 20 uur standby staat en 4 uur aan, dan is dat 42,5 cent per dag, of 155 per jaar.
Maar nu ik het typ lijkt me dat enorm veel geld voor een standby functie, dus ik vraag me af of mijn berekening klopt
Ik trek zelf ook altijd de stekker uit de tv, en bij mijn nieuwe 65x95j heeft dat nog niet geleid tot wachtwoord verlies.
25W is de active standby functie. Zodat je hem via Google Home/Assistant of HomeKit/Siri aan kan zetten. De deep sleep standby stand trekt <1W .peeceej schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:46:
[...]
Volgens mij is 25 watt geen 45 euro per jaar.
1000 watt per uur is 1 kWh, en dat kost ongeveer 85 cent momenteel? Dus 2 cent per uur. Als je tv 20 uur standby staat en 4 uur aan, dan is dat 42,5 cent per dag, of 155 per jaar.
Maar nu ik het typ lijkt me dat enorm veel geld voor een standby functie, dus ik vraag me af of mijn berekening klopt![]()
Ik trek zelf ook altijd de stekker uit de tv, en bij mijn nieuwe 65x95j heeft dat nog niet geleid tot wachtwoord verlies.
Zodra hij in deep sleep zit is hij offline in Google Home en HomeKit. Constante 25W is het ons niet waard om de TV via Siri aan te zetten. Dan maar de remote gebruiken om hem aan te zetten.
Je zit op grofweg 182,5kW per jaar met dat stand-by verbruik als je het gemiddelde van 4u per dag kijken hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door BiG-GuY op 01-09-2022 18:18 ]
Ikzelf ben trouwens afgezien van die 25W, uitermate tevreden met mijn Sony TV. De grootste TV die ik ooit gekocht heb.
Haha, nee ben geen vertegenwoordiger. Ben een blije gebruiker van Sony TV’s. Denk dat ik niet snel nog naar andere merken zou kijken.WinterMute2025 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:08:
Hoi Big-Guy, mocht je vertegenwoordiger van Sony NL zijn, is er voor Google TV / Sony (Bravia) niet een simpele mogelijkheid om slaapstand / OFF in de user interface van deze televisies in te bouwen ?
Ikzelf ben trouwens afgezien van die 25W, uitermate tevreden met mijn Sony TV. De grootste TV die ik ooit gekocht heb.
Heb vroeger lang Panasonic gebruikt, maar die hebben hun Smart gedeelte gewoon niet goed aangepakt. Ook Samsung en LG gehad, maar was daar ook niet tevreden over het OS en beeldkwaliteit, zeker toen ik van 15+j Plasma af kwam, was vooral Motion een probleem voor mij bij LG. Dat doet Sony veel beter.
Super. Hoef ik niet elke avond de stekker eruit te halen.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 22-11-2022 09:54 ]
Ethernet is stabieler en sneller, maar, dan werkt de Chromecast functionaliteit niet meer. Mooi suf.
Is daar nog een oplossing voor te vinden, of is dat een beperking in Google TV zelf?
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Bij mijn X950G werkt de chromecast functionaliteit wel via ethernet, dus misschien ligt het aan de opbouw van je thuisnetwerk.ursusMaritimus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 20:33:
Ik heb sinds een weekje een 55A80J en ben er heel tevreden over. Alleen kun je er alleen mee op Wifi als je Ethernet niet gebruikt.
Ethernet is stabieler en sneller, maar, dan werkt de Chromecast functionaliteit niet meer. Mooi suf.
Is daar nog een oplossing voor te vinden, of is dat een beperking in Google TV zelf?
Mijn thuisnetwerk is als volgt: modem/router van Telenet -> switch -> alle andere toestellen waaronder de X950G en de access points waar de smartphones en tablets op aangesloten zijn.
Los van uw probleem, maar ik heb de knoop doorgehakt en een 55A80J besteld voor bij de PS5
[ Voor 25% gewijzigd door MrVegeta op 27-11-2022 00:00 ]
Aha, dat klopt wifi komt niet van de router (experiabox), maar van een mesh (zyxel) die er op aangesloten zit.MathieuT schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 22:56:
[...]
Bij mijn X950G werkt de chromecast functionaliteit wel via ethernet, dus misschien ligt het aan de opbouw van je thuisnetwerk.
Mijn thuisnetwerk is als volgt: modem/router van Telenet -> switch -> alle andere toestellen waaronder de X950G en de access points waar de smartphones en tablets op aangesloten zijn.
Los van uw probleem, maar ik heb de knoop doorgehakt en een 55A80J besteld voor bij de PS5(na heel lang twijfelen over X900H, X90J...).
Meeste Mesh sets kan je de router functie van uitzetten, het klinkt alsof je nu router achter router hebt en je TV bedraad is aangesloten aan je eerste router. Als je je Mesh enkel als Access Point instelt, heb je 1 groot netwerk en moet Chromecast gewoon werken bedraad.ursusMaritimus schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:42:
[...]
Aha, dat klopt wifi komt niet van de router (experiabox), maar van een mesh (zyxel) die er op aangesloten zit.
Google TV ondersteund geen timeshift functionaliteit. Dus zelfs met een USB opslag aangesloten op de USB3 poort en ingesteld voor opnames, kan je enkel programma’s opnemen als je deze specifiek op opnemen klikt of programmeert via de EPG. Begin gemist is geen optie van CI+.MrVegeta schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:08:
Zojuist de Ziggo CI module geïnstalleerd. Werkt op zich prima behalve dat ik niet kan pauzeren maar dat heb ik zeker een harde schijf voor nodig? Kan ik dan ook TV terugkijken/vanaf het begin van het programma of kan dat enkel met de Mediabox?
Wel kan je de Ziggo app installeren op GoogleTV en werken al die functies wel in de Ziggo app.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wat is dan het punt van zo'n CI+ module? Of is het beeldkwaliteit van de Ziggo Go App slechter?BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:28:
[...]
Google TV ondersteund geen timeshift functionaliteit. Dus zelfs met een USB opslag aangesloten op de USB3 poort en ingesteld voor opnames, kan je enkel programma’s opnemen als je deze specifiek op opnemen klikt of programmeert via de EPG. Begin gemist is geen optie van CI+.
Wel kan je de Ziggo app installeren op GoogleTV en werken al die functies wel in de Ziggo app.
Dat klopt. Ik krijg in deze een zyxel router van t-mobile. Dan hoop ik dat daarmee gelijk de mesh set op aansluiten. Tot dan de netwerkkabel loshalen als ik iets wil casten. Thanks!BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:25:
[...]
Meeste Mesh sets kan je de router functie van uitzetten, het klinkt alsof je nu router achter router hebt en je TV bedraad is aangesloten aan je eerste router. Als je je Mesh enkel als Access Point instelt, heb je 1 groot netwerk en moet Chromecast gewoon werken bedraad.
CI+ is een 15+ jaar oude techniek, technisch ondersteund de TV wel interactieve functies via HbbTV, echter hebben enkel de NPO zenders dat geïmplementeerd.MrVegeta schreef op zondag 27 november 2022 @ 09:20:
[...]
Wat is dan het punt van zo'n CI+ module? Of is het beeldkwaliteit van de Ziggo Go App slechter?
Vroeger had Ziggo wel een interactieve implementatie voor de eigen series e.d. via HbbTV, de Humax decoders ondersteunde ook HbbTV. HbbTV opent op de achtergrond ook gewoon IPTV streams dus de kwaliteit daarvan is lager, ook op de Ziggo eigen boxen.
De Ziggo App blijft IPTV met lagere bitrate dan DVB-C, de DVB-C van Ziggo die je via CI+ krijgt is dus nog steeds de hoogste kwaliteit, maar enkel voor live TV dus.
Overigens zit die beperking van Timeshift in Google TV. M’n vorige Panasonic plasma die ondertussen 10 jaar oud is, kon dit wel gewoon via Timeshift met USB en zelfs SD kaart.
[ Voor 12% gewijzigd door BiG-GuY op 27-11-2022 11:05 ]
Toch nog even een vraagje. Als ik een hdd aan de tv gang en dan record, kan ik dan in die recording nog spoelen? Dus bv om half 9 record aanzetten voor Expeditie Robinson, 9 uur op afspelen klikken en dan de reclame doorspoelen?BiG-GuY schreef op zondag 27 november 2022 @ 03:28:
[...]
Google TV ondersteund geen timeshift functionaliteit. Dus zelfs met een USB opslag aangesloten op de USB3 poort en ingesteld voor opnames, kan je enkel programma’s opnemen als je deze specifiek op opnemen klikt of programmeert via de EPG. Begin gemist is geen optie van CI+.
Ziggo Go app werkt goed, behalve het niet kunnen spoelen van reclames. Iets wat wel kan met de mediabox.
[ Voor 6% gewijzigd door MrVegeta op 28-11-2022 19:42 ]
Ik heb geen CI+, dus kan het niet testen voor je. Het kan zijn dat de contenteigenaar bij een gecodeerde zender het vooruit spoelen kan blokkeren. Maar weet dus niet of dat bij CI+ ook gebruikt wordt. De ongecodeerde zenders moet het sowieso kunnen.MrVegeta schreef op maandag 28 november 2022 @ 19:42:
[...]
Toch nog even een vraagje. Als ik een hdd aan de tv gang en dan record, kan ik dan in die recording nog spoelen? Dus bv om half 9 record aanzetten voor Expeditie Robinson, 9 uur op afspelen klikken en dan de reclame doorspoelen?
Ziggo Go app werkt goed, behalve het niet kunnen spoelen van reclames. Iets wat wel kan met de mediabox.
Met NLZIET kijk je standaard terug met de reclameblokken eruit geknipt, tenzij je begin gemist doet, maar kan dan wel altijd vooruit spoelen.
Met grote dank overigens aan @BiG-GuY! Je hebt veel informatie gegeven in dit topic over het gebruik van Dolby Atmos en Dolby Vision en de passthrough opties. Die info hielp enorm bij de aankoopbeslissing. Ook duidelijke uitleg over hoe interne apps zijn gekoppeld op ARC i.p.v. eARC. De AppleTV blijft dus in gebruik.
De Apple TV converteert alle audio intern naar LCPM2.0/LPCM5.1/LPCM7.1 of Dolby Atmos MAT als je DD+ Atmos content hebt. Met de interne apps krijg je gewoon de codecs met echte passthrough, je mist dan wel DTS:X/TrueHD, maar dat kan de AppleTV ook niet, dat geeft die door als LPCM7.1. Via de interne app van PLEX wordt TrueHD omgezet in DD+ 7.1 .
Helaas is er momenteel geen 'perfecte' player voor PLEX, de ShieldTV is namelijk in beeldkwaliteit slechter dan de AppleTV en daarmee dus ook dan de interne TV apps op de Sony. De ShieldTV ondersteund wel DTS:X/TrueHD met Passthrough.
Heb sinds een maand de Sony HT-A9 met SW5 sub, en die integreert echt compleet in de Sony 77A80J TV en werkt heel goed samen inclusief center kanaal via de TV speakers, wat erg goed werkt imho. Veel beter en completer geluid zo dan met een Soundbar.
[ Voor 17% gewijzigd door BiG-GuY op 26-01-2023 12:06 ]
Even een oude post quoten, maar weet iemand of er een mogelijkheid is om de S-Center aansluiting van de A80J aan te sluiten is op center speaker-uitgang van mijn reciever?BiG-GuY schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:32:
[...]
Er zit een analoge speaker input op de A90J. Gewoon speaker terminals zwart/rood. Dus je kan hem daadwerkelijk als Center speaker aansluiten.
De A80J heeft enkel de S-Center (3.5mm) aansluiting voor selecte Sony Soundbars.
De S-Center aansluiting werkt enkel op de compatible Sony systemen, niet zeker of er ook Sony receivers zijn met S-Center. De Sony HT-A9 ondersteund het wel.niels132 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Even een oude post quoten, maar weet iemand of er een mogelijkheid is om de S-Center aansluiting van de A80J aan te sluiten is op center speaker-uitgang van mijn reciever?
Er gaat ook data communicatie over die kabel heen, het is fysiek een minijack naar minijack kabel, maar samen met HDMI CEC zorgt die kabel ervoor dat ik het center kanaal aan kan zetten dat het via de TV loopt.
Je hebt echt een A90J nodig om hem bij een normale receiver te gebruiken.
[ Voor 6% gewijzigd door BiG-GuY op 26-01-2023 14:42 ]
Ik mis waarschijnlijk de laatste nieuwtjes (sinds twee jaar download ik niet meer, genoeg streamingdiensten) en heb wel de Apple TV gehouden, maar na het lezen van jouw bericht twijfel ik aan mijn keuze.BiG-GuY schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:05:
@Dennis Ik heb zelf mijn Apple TV juist ontkoppeld van de TV, aangezien de interne apps op de Sony TV simpelweg betere beeldkwaliteit geven. De fijne details blijven beter behouden en de Sony TV ondersteund wel AV1 en meer Dolby Vision versies (voor downloads kijken via PLEX interessant). Voor de normale streaming diensten zijn de interne apps dus een betere keuze dan de Apple TV en voor PLEX werkt het ook consistenter.
De Apple TV converteert alle audio intern naar LCPM2.0/LPCM5.1/LPCM7.1 of Dolby Atmos MAT als je DD+ Atmos content hebt. Met de interne apps krijg je gewoon de codecs met echte passthrough, je mist dan wel DTS:X/TrueHD, maar dat kan de AppleTV ook niet, dat geeft die door als LPCM7.1. Via de interne app van PLEX wordt TrueHD omgezet in DD+ 7.1 .
Helaas is er momenteel geen 'perfecte' player voor PLEX, de ShieldTV is namelijk in beeldkwaliteit slechter dan de AppleTV en daarmee dus ook dan de interne TV apps op de Sony. De ShieldTV ondersteund wel DTS:X/TrueHD met Passthrough.
Heb sinds een maand de Sony HT-A9 met SW5 sub, en die integreert echt compleet in de Sony 77A80J TV en werkt heel goed samen inclusief center kanaal via de TV speakers, wat erg goed werkt imho. Veel beter en completer geluid zo dan met een Soundbar.
Een Apple TV, mits gebruik van infuse bijvoorbeeld, decodeert toch gewoon Alle DTS en Dolby formats, om die dan door te geven als lpcm? Ok, je verliest Metadata en MDA (height kanalen), maar als jouw audioset geen hoogtekanalen heeft dan is het resultaat toch hetzelfde? Op een lampje/ oplichtend logo op de receiver na dan.
Wat betreft « meerdere dolby Vision versies », wat bedoel je daarmee? Op de AF9 waren er nog beperkingen in de ondersteuning van DV, maar sindsdien hebben Sony oled een volwaardige ondersteuning van DV, maar wat heeft dat te maken met Apple TV?
Met 5.1 content zal het verschil minimaal zijn, echter reageren de meeste audio sets anders op LPCM, Dolby en DTS audio. De manier hoe Apple TV met audio omgaat zorgt ervoor dat alle metadata verloren gaat, omdat LPCM die metadata niet ondersteund.road rebel schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 06:51:
[...]
Ik mis waarschijnlijk de laatste nieuwtjes (sinds twee jaar download ik niet meer, genoeg streamingdiensten) en heb wel de Apple TV gehouden, maar na het lezen van jouw bericht twijfel ik aan mijn keuze.
Een Apple TV, mits gebruik van infuse bijvoorbeeld, decodeert toch gewoon Alle DTS en Dolby formats, om die dan door te geven als lpcm? Ok, je verliest Metadata en MDA (height kanalen), maar als jouw audioset geen hoogtekanalen heeft dan is het resultaat toch hetzelfde? Op een lampje/ oplichtend logo op de receiver na dan.
Wat betreft « meerdere dolby Vision versies », wat bedoel je daarmee? Op de AF9 waren er nog beperkingen in de ondersteuning van DV, maar sindsdien hebben Sony oled een volwaardige ondersteuning van DV, maar wat heeft dat te maken met Apple TV?
Dolby en DTS Tracks bevatten ook DRC data, de AppleTV kan die data converteren door het volume level aan te passen van de audio, maar is niet 1op1 gelijk met hoe Dolby en DTS dat zelf afhandelen. Vooral voor functies als “Night Mode” in een audio systeem kan dit best wat gevolgen hebben van hoe goed de mix nog klinkt als je die modus aanzet, of DRC op Compressed instelt i.p.v. Max/Auto.
Met stereo content is het verschil groter, Dolby Speaker Virtualiser werkt enkel als er een bitstream Dolby signaal binnenkomt, zelfde met DTS Neural:X. In receivers zie je dat merken meestal ook eigen upsampling algoritmes hebben, bij Soundbars is dat zeldzaam.
Heb hiervoor een Harman Kardon soundbar gehad, was er best tevreden over, maar de upsampling van LPCM was erg kut, omdat het systeem simpelweg alle kanalen dupliceerde, dus stemmen kwamen uit alle kanalen. Het werkte enkel goed als ik een Dolby signaal erheen stuurde. Dus Apple TV was dan niet geschikt.
Heb nu dus de Sony HT-A9, die ondersteund wel een eigen upsampler die op alle codecs werkt en werkt ook best goed. Maar je kan ook specifiek Dolby/DTS methodes kiezen, die dus enkel werken bij het afspelen van die specifieke codecs.
Betreffende Dolby Vision, je hebt meerdere versies, de Apple TV ondersteund enkel de versie gebruikt voor streaming en welke de iPhone gebruikt voor Dolby Vision opnames.
Op Blu-ray staat een andere versie van Dolby Vision, dus voor Blu-ray rips mis je kwaliteit als je de Apple TV gebruikt (Shield TV ook, die ondersteund het namelijk maar half). Er zijn weinig players die de Dolby Vision van Blu-ray ondersteunen, behalve daadwerkelijke standalone Blu-ray spelers en de Sony 2021/2022 TV’s met de PLEX app intern spelen het ook goed af.
Wat ik zelf dus merkte is dat de beeldkwaliteit gewoon beter is met de interne apps, fijne details blijven beter behouden, ook lijken verschillende apps sneller/vaker geüpdatet te worden. Een daarvan is Netflix, de Apple TV app mist meerdere functies die de Google TV app wel heeft.
Ook wat betreft de werking van de center channel via de tv.
Ben erg tevreden met de Sony HT-A9 samen met de Sony 77A80J als center kanaal. Het geluid werkt erg goed samen en qua audio klinkt het een stuk beter dan andere high end Soundbars. Vooral het Surround en Atmos effect is veel beter dan ik met een Soundbar heb kunnen ervaren. Niet zo gek ook met hoeveel groter de speakers zijn per stuk tegenover de woofertjes in een Soundbar.benjans68 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:13:
Zijn er ook hier die naast hun sony tv ook de sony ht-a9 8n hun bezit hebben,en wat is de ervaringhiervan.
Ook wat betreft de werking van de center channel via de tv.
De SW5 subwoofer vond ik wel een essentiële toevoeging, zonder vond ik er te weinig bass in zitten.
[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 28-01-2023 21:16 ]
Ik heb een sony oled 65a90j en de sonos arc met sub en 2 x de one.
En zit echt te twijfelen om de sony ht-a9 te kopen vind het echt lastig
Binnenkort verhuizen waar ik de tv eigenlijk wil gaan ophangen.. maar zolang dit probleem speelt kan dat niet. Is echt heel irritant, voor de rest fantastische tv
Zit op de laatste software update, en doe zelf af en toe 'opnieuw opstarten'.
Maar ik zit echt te twijfelen of een soundbar wel nodig is omdat het geluid van de 55A90J al best goed is.
Ik heb een woonkamer 5 bij 4 of zo en misschien is een soundbar dan wel overkill.
Wat zouden jullie doen ?
Het geluid van de 65A90J is goed! Of een soundbar _nodig_ is weet ik niet, ik heb best lang zonder gedaan, maar in de afgelopen 6 maand heb ik de A7000 + RS5 rearspeakers gekocht en dat draagt wel veel bij. De RS5 zijn zeker optioneel en qua bass vond ik de A7000 meer dan genoeg.r_buren schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 10:23:
Ik heb laatst een 55A90J gekocht en er is nu een cashback actie dat je 100 euro retour krijgt op de HT-A3000 als je die tenminste koopt bij dezelfde winkel als je de Sony tv gekocht hebt.
Maar ik zit echt te twijfelen of een soundbar wel nodig is omdat het geluid van de 55A90J al best goed is.
Ik heb een woonkamer 5 bij 4 of zo en misschien is een soundbar dan wel overkill.
Wat zouden jullie doen ?
Wij hebben de sony bravia xr-65a84j Oled, krijgen het beeld niet goed, veelste blokkerig, dit is via de kabel maar ook als wij via het nieuwste digitale kastje kijken van Caiway.
Op 5 meter is het beeld top maar als je dichterbij komt is het enorm blokkerig, wij hopen op een instelling, kunnen jullie ons wat op weg helpen met tips?
Begreep van de Sony-helpdesk dat downgraden niet mogelijk zou zijn, maar iemand toevallig wel een idee of dit op een andere manier kan? In ieder geval de les geleerd om de auto-update uit te zetten..

Na invoeren van mijn Google account's pincode, komt het normale 'Home'-scherm in beeld.
Hoewel dus niet onoverkomelijk wel rete-irritant want ik wil gewoon - zoals de afgelopen 3 jaar dat ik deze tv in gebruik heb - direct naar Home.
De pincode zat al die tijd wel op mijn Google account maar dat is om te voorkomen dat anderen in huis met settings lopen te klooien.
Enig idee waar Sony/Google hebben verzonnen om die prompt te kunnen skippen?
De Cable Matters adapter RJ45 <> USB3.0 werkt, na 4 jaar, niet meer.
Van 900+ Mbps gedaald naar 96Mbps download.
Had de laatste tijd steeds vaker dat het internet op de tv wegviel.
Heb een aparte CAT6a Kabel vanaf mijn supersnelle Router naar de Sony A80J gelegd, via de adapter naar USB. Maar ook die gaf nog maar 96Mbps.
Heb diezelfde kabel in de Shield gestoken en daar gaf hij 975Mbps download.
Heb de TV op WiFi gezet en de kabel eruit gehaald, via WiFi heb ik 307Mbps.
Ik vermoed dat Sony op een of andere manier via een update de USB3.0 doorvoersnelheid heeft beperkt?
Ik was al helemaal klaar met Sony, na de slechte beeldkwaliteit bij opnames met minder dan 4K resolutie. Mijn oude Sony LCD TV hangt boven en geeft een beter beeld dan de Oled.
Een eventuele nieuwe tv wordt nu definitief een LG.
Met de LG kan je echter niks afspelen wat boven de limiet van 100Mbps van de interne poort uitkomt. En ook die hebben een 100Mbps poort intern.
Gebruik uiteindelijk bij de verschillende A80J en X89J in huis gewoon de interne 100Mbps poort en dat werkt gewoon goed, de 1Gbps snelheid voegt niks toe voor de standaard streaming dingen.
Alleen als je Bluray remuxes wilt kijken, heb je soms meer nodig, maar dan heb je ook een andere externe speler nodig, omdat de meeste spelers niet de Dolby Vision van Blurays ondersteunen.
Wel die van andere bronnen, welke goed werken op de Sony GoogleTV modellen. Inclusief Dolby Vision en Dolby Atmos (DD+) via PLEX.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Mijn Cable Matters adaptertje werkt ook nog prima.PCan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:34:
@BiG-GuY @Masimo
De Cable Matters adapter RJ45 <> USB3.0 werkt, na 4 jaar, niet meer.
Van 900+ Mbps gedaald naar 96Mbps download.
Had de laatste tijd steeds vaker dat het internet op de tv wegviel.
Heb een aparte CAT6a Kabel vanaf mijn supersnelle Router naar de Sony A80J gelegd, via de adapter naar USB. Maar ook die gaf nog maar 96Mbps.
Heb diezelfde kabel in de Shield gestoken en daar gaf hij 975Mbps download.
Heb de TV op WiFi gezet en de kabel eruit gehaald, via WiFi heb ik 307Mbps.
Ik vermoed dat Sony op een of andere manier via een update de USB3.0 doorvoersnelheid heeft beperkt?
Ik was al helemaal klaar met Sony, na de slechte beeldkwaliteit bij opnames met minder dan 4K resolutie. Mijn oude Sony LCD TV hangt boven en geeft een beter beeld dan de Oled.
Een eventuele nieuwe tv wordt nu definitief een LG.
Dit herken ik wel met mijn LG G1 in Dolby Vision.BiG-GuY schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:58:
Een belangrijk verschil wat niet op te lossen is met calibratie is de Dynamic Tone Mapping. Daar is Sony gewoon veel beter in. Waardoor HDR10 er soms beter uit ziet dan een slechte gemasterde Dolby Vision, wat helaas best wel voorkomt op streamingdiensten. Daarbij kan de Sony zelfs Dynamic Tone Mapping toepassen op Dolby Vision content, mocht je bepaalde dingen te donker vinden, kan dat helpen om de lowlights feller te maken.
Die van LG is te agressief, waardoor alles gewoon feller wordt, maar je dus details erin verliest. Met calibratie kan je enkel de statische waardes corrigeren.
Qua Motion verwerking is het niet enkel de smoothing opties. Al heb ik de C1 niet gezien in het echt. Heb een C8 en een C9 gehad, en daarin merkte je al een groot verschil. Maar nog steeds doet de A80J/A90J het een stuk beter. Vanwege de OLED techniek is er stutter bij lage framerate content zoals films/series en daar kan ik zelf heel slecht tegen. Bij LG had ik altijd of teveel Soap Opera Effect of teveel artifacts.
Met de Sony op Smoothness 1 en Sharpness 1 ziet het er nagenoeg altijd vloeiend uit zonder SOE.
En gaming, tsja. De LG ondersteund inderdaad Dolby Vision met Game mode tegelijk en ondersteund VRR. Echter had ik die allemaal uit op m'n C9, omdat het VRR zorgde voor flikkeringen en Dolby Vision op dit moment enkel upsampling is in de Xbox. Er zijn nog geen games die gemastered zijn in Dolby Vision.
De HDR ervaring met de A80J/A90J is gewoon beter en accurater dan met de C1/G1. Wat ik verder ook gemerkt hebt is dat de pannellottery bij LG een stuk meer aanwezig is, zeker sinds de X generatie.
Dat beide merken panelen van LG Display gebruikt, betekent niet dat ze uit exact dezelfde batches komen. Dat zie je ook bij Panasonic, die pakt alleen de beste panelen. Waarin ze zelfs nog een beetje beter doen dan Sony.
Overigens zijn de verschillen steeds kleiner tussen de merken als je naar de beeldkwaliteit kijkt. Of je het prijsverschil het waard vind, kan je natuurlijk alleen zelf bepalen. Ik vond het de extra prijs voor een Sony wel waard in ieder geval.
De cinema mode (nu filmmaker in recentere modellen) is vaak te donker.
De cinema home (met dynamic tone mapping) maakt het dan weer vaak te licht.
Het lijkt vrij moeilijk om hier een goede middenweg in te vinden.
Daar valt dus met kalibratie helemaal niks aan te doen??
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)
Volgens mij is de Dynamic Tone Mapping bij LG enkel aan of uit te zetten. Maar heb al een tijd geen LG TV meer.daffie82 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:22:
[...]
Dit herken ik wel met mijn LG G1 in Dolby Vision.
De cinema mode (nu filmmaker in recentere modellen) is vaak te donker.
De cinema home (met dynamic tone mapping) maakt het dan weer vaak te licht.
Het lijkt vrij moeilijk om hier een goede middenweg in te vinden.
Daar valt dus met kalibratie helemaal niks aan te doen??
Bij Sony kan ik kiezen voor Brightness Preferred, Gradation Preferred of Off. Gebruik zelf Gradation Prefered. Maar het algoritme kan je verder niet tunen, dus zodra je het aanzet valt een deel van het gedrag niet te kalibreren.
Zonder Dynamic Tone Mapping valt het wel te tunen natuurlijk tot een bepaald niveau. Volgens mij is er met de nieuwere modellen meer mogelijk qua detail settings.
DTM is inderdaad enkel uit of aan te zetten op mijn LG G1.BiG-GuY schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:38:
[...]
Volgens mij is de Dynamic Tone Mapping bij LG enkel aan of uit te zetten. Maar heb al een tijd geen LG TV meer.
Bij Sony kan ik kiezen voor Brightness Preferred, Gradation Preferred of Off. Gebruik zelf Gradation Prefered. Maar het algoritme kan je verder niet tunen, dus zodra je het aanzet valt een deel van het gedrag niet te kalibreren.
Zonder Dynamic Tone Mapping valt het wel te tunen natuurlijk tot een bepaald niveau. Volgens is er met de nieuwere modellen meer mogelijk qua detail settings.
Maar het feit dat mijn LG G1 ofwel te donker ofwel te licht is in Dolby Vision, daar gaat kalibratie niks aan veranderen denk je?
De "cinema" stand heeft geen DTM als het goed is. Enkel de "cinema home" stand heeft dit aanstaan, waardoor het ook lichter wordt (te licht).
Dan zou die stand zonder DTM ("cinema") toch beter moeten worden na kalibratie?? (lees: minder donker).
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)
Alle kalibratie rapporten/cijfers die ik erover kan vinden, zeggen alleen wat over de niet Dolby Vision profielen. Dus weet niet zeker of de Dolby Vision profielen in hetzelfde detail zijn te kalibreren.daffie82 schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 20:57:
[...]
DTM is inderdaad enkel uit of aan te zetten op mijn LG G1.
Maar het feit dat mijn LG G1 ofwel te donker ofwel te licht is in Dolby Vision, daar gaat kalibratie niks aan veranderen denk je?
De "cinema" stand heeft geen DTM als het goed is. Enkel de "cinema home" stand heeft dit aanstaan, waardoor het ook lichter wordt (te licht).
Dan zou die stand zonder DTM ("cinema") toch beter moeten worden na kalibratie?? (lees: minder donker).
In principe zou Dolby Vision zelf al 'automatisch' de bron content moeten mappen naar wat de TV kan weergeven, dat is juist het voordeel van Dolby Vision. Maar er zijn sowieso instellingen aan te passen in elk profiel dus mogelijk dat het wel enigszins te corrigeren is.
Dolby Vision IQ is dan de nieuwere versie die ook rekening kan houden met omgevingslicht. De LG C9 van toen kon met de Cinema Home stand ook de lichtsensor gebruiken voor het optimaliseren van de helderheid, maar toen heette het nog geen Dolby Vision IQ. De Sony A80J die ik heb, heeft hier ook mogelijkheden voor, maar gebruik nu al een tijdje de Dolby Vision Bright setting naar tevredenheid en voor HDR10 gebruik ik Gradation Preferred.