D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Hmmm toch al even spelen of niet
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
De Karmic dice is met de release gefixt.Gilotto schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:37:
Een groot voordeel is dat je je character kan respeccen, of te wel, alle keuzes kun je resetten en een andere weg bewandelen.
Bij de character creation is het dus vooral belangrijk je origin (ras) te kiezen. Deze is namelijk niet aan te passen.
Kwa parameters (Attributes, skills, classes) helpt de game je om de juiste (default) keuzes te maken. Uiteraard kun je afwijken van de default.
Om een idee te krijgen welke klassen er zijn geeft deze video een kleine duiding per klasse waar deze goed in is.
[YouTube: Baldur's Gate 3 Devs Break Down Every Class]
Een belangrijke optie is 'Karmic dice'. Deze optie geeft zowel de spelers als monsters een grotere kans om te raken en miss streaks te voorkomen. De dobbelsteen wordt een soort van loaded. Alle d20 (de iconische 20-zijdige dobbelsteen) resultaten zijn vaker óf hoog (16-20) óf laag (1-5). Aangezien je meestal in de minderheid bent en dus veel d20 rolls (aanvallen) tegen je karakters gedaan worden, wordt het spel er vooral veel lastiger van. Advies is dus om deze optie uit te schakelen! Default is deze aan.

Je mag toch wel even neuzen in de character creator?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu
De installatie-DC is 18 en mijn d20 naast mijn toetsenbord (fidget item) gaf een 5. Dat is ondanks mijn +3 op Technology bij lange na niet genoeg. Ik heb één roll per 24h :xanandus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Je mag toch wel even neuzen in de character creator?
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Zullen we wat gamefilmpjes posten ter inspiratie? Kun je meteen rerollenKlauwhamer schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:16:
De installatie-DC is 18 en mijn d20 naast mijn toetsenbord (fidget item) gaf een 5. Dat is ondanks mijn +3 op Technology bij lange na niet genoeg. Ik heb één roll per 24h :x
Yes, een warm welkom in de Nautiloid!Frez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:14:
Heb m hier ook maar alvast gekocht.

Niet om je een reden te geven om te zwichten voor de verleidingFrez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:14:
Hmmm toch al even spelen of niet
Ben eerlijk gezegd wel blij dat ik na de laatste patch vast EA ben gaan spelen.
Snap nu beter de regels, itemisation, UI en combat mogelijkheden.
Nu hoef ik die domme fouten niet meer te maken bij de full release

Dan neem ik de wetenschap van het begin van Act 1 op de koop toe.
PC ASUS ROG Strix X570-E | Ryzen 5 5600X | ASUS ROG Strix RTX 3080 OC
Zonnepanelen 8910 Wp | 22x 405 Wp + S500B | SolarEdge SE8K
Warmtepomp Remeha Elga Ace hybride 6 kW
EV Volkswagen Passat GTE PHEV
Het beginstuk op de nautiloid is een soort "tutorial level" net als het schip in DOS2. Een soort proloog.
Nb. Het is natuurlijk niet helemaal spoilervrij, maar het is een mooi afgebakend stuk.
[ Voor 38% gewijzigd door anandus op 28-07-2023 14:30 ]
Bedankt dat je me toch hebt overgehaald.anandus schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:27:
Om even in te haken op het bovenstaande: Voor iedereen die tóch nieuwsgierig is en het spel een beetje wil leren kennen, maar niet teveel wil spoilen:
Het beginstuk op de nautiloid is een soort "tutorial level" net als het schip in DOS2. Een soort proloog.
Nb. Het is natuurlijk niet helemaal spoilervrij, maar het is een mooi afgebakend stuk.
Hier kan ik dus alvast een beetje oefenen met welke class ik leuk vind?
Ja, er zijn een paar gevechtjes, niet veel, maar genoeg om even uit te proberen.Frez schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:53:
[...]
Bedankt dat je me toch hebt overgehaald.
Hier kan ik dus alvast een beetje oefenen met welke class ik leuk vind?
Ik denk dat de nautiloid 1 á 2 uur spelen is? En het is een goed afgebakend gebied.
[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 28-07-2023 15:08 ]
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Ja damn ik zit ook met best nog wat backlog, waarvan het einde van Mass Effect 3 ook daadwerkelijk zien de meest irritante is (vooral omdat ik één en twee wel netjes uitgespeeld heb). Ook moet ik Disco Elysium nog uitspelen, "eigenlijk".g0tanks schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:14:
Ik heb destijds in 2020 me prima vemaakt met Act 1 en daarna het spel laten liggen en vergeten. Leuk om te zien dat de release dus nu nadert, maar eerst nog Hogwarts Legacy uitspelen.
Op mobiel kun je het beste even 'weergeven als desktopversie' doen.
Maar is die helemaal compatible met het spel of op EA gebaseerd?_Slick_Rick_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:14:
Ter voorbereiding op volgende week, heeft iemand een online character builder gemaakt!![]()
Op mobiel kun je het beste even 'weergeven als desktopversie' doen.
anandus schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 02:49:
[...]
Maar is die helemaal compatible met het spel of op EA gebaseerd?
I tried my best to add everything that's in EA and/or has been changed/confirmed for release. Stuff that hasn't been confirmed, I took from the Player's Handbook and also added a disclaimer inside parentheses that it's not definite.
Vriendcode: 210525215
Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW
Technisch speelt EA prima op de deck. Alleen vind ik het menu te klein, en de pop-ups met beschrijving hebben te kleine tekst._Slick_Rick_ schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:25:
Nog wat screenshots van de game op Steam Deck
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hopelijk is dat in de finale build verbeterd.
Ik heb nu een aardig basis begrip van hoe het ongeveer werkt.
De video's van Wolfheart en Fextralife zijn ook heel behulpzaam vind ik!
Daar steek ik veel van op.
Toch verwacht ik dat ik best wel "fouten" zal maken als DnD noob en dat vind ik totaal niet erg
Ik ben ontzettend benieuwd hoe mijn keuzes het verhaal en de wereld gaan beïnvloeden.
Wat dat betreft kan het eigenlijk ook niet "fout" gaan. Hooguit verrassend
Ik ga als Paladin beginnen en zoveel mogelijk de "good" keuzes maken. Nu alleen nog een Oath kiezen (ik neig naar Oath of the Ancients) en wat mijn ras zal zijn.
Qua race wil ik iig eentje die Dark Vision heeft.
Ik kan niet wachten tot donderdag 17.00

We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Als je een echt leuke sterke paladin wil spelen raadt ik van harte de oath of vengeance paladin aan met een dikke 2 hander.Vortigen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:39:
Ik ben nog een klein beetje de EA aan het spelen om de mechanics wat beter te begrijpen.
Ik heb nu een aardig basis begrip van hoe het ongeveer werkt.
De video's van Wolfheart en Fextralife zijn ook heel behulpzaam vind ik!
Daar steek ik veel van op.
Toch verwacht ik dat ik best wel "fouten" zal maken als DnD noob en dat vind ik totaal niet erg
Ik ben ontzettend benieuwd hoe mijn keuzes het verhaal en de wereld gaan beïnvloeden.
Wat dat betreft kan het eigenlijk ook niet "fout" gaan. Hooguit verrassend
Ik ga als Paladin beginnen en zoveel mogelijk de "good" keuzes maken. Nu alleen nog een Oath kiezen (ik neig naar Oath of the Ancients) en wat mijn ras zal zijn.
Qua race wil ik iig eentje die Dark Vision heeft.
Ik kan niet wachten tot donderdag 17.00
Smite voor het leven en hit echt ontzettend hard. Bijkomend voordeel als CHA class is dat je ook direct je woordvoerder hebt.
Ik ga zelf voor een bard. Moet nog even nadenken over race/school. Maar dat is al zeker. En dan neem ik als companions de Cleric, wizard en een Paladin mee.
Alhoewel druid me ook wel leuk lijkt. Nog nooit gedaan in DnD.
Is de Vengeance Pala niet ook gelijk de "evil" Pala? Omdat je koste wat kost wraak en gerechtigheid wil halen?LZ86 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:20:
[...]
Als je een echt leuke sterke paladin wil spelen raadt ik van harte de oath of vengeance paladin aan met een dikke 2 hander.
Smite voor het leven en hit echt ontzettend hard. Bijkomend voordeel als CHA class is dat je ook direct je woordvoerder hebt.
Ik ga zelf voor een bard. Moet nog even nadenken over race/school. Maar dat is al zeker. En dan neem ik als companions de Cleric, wizard en een Paladin mee.
Alhoewel druid me ook wel leuk lijkt. Nog nooit gedaan in DnD.
Dat zou dan tegen mijn geplande "good" playthrough gaan omdat ik heb begrepen dat het consequenties heeft als je tegen je Oath ingaat.
We don't stop playing games because we grow old - We grow old because we stop playing games
Heb er echt enorm veel zin in, als Baldur's gate saga fan, is dit toch weer echt genieten !
Gaaf! Ik zit ook nog te twijfelen tussen een oath of Vengeance of oath of Devotion PalliVortigen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:56:
[...]
Is de Vengeance Pala niet ook gelijk de "evil" Pala? Omdat je koste wat kost wraak en gerechtigheid wil halen?
Dat zou dan tegen mijn geplande "good" playthrough gaan omdat ik heb begrepen dat het consequenties heeft als je tegen je Oath ingaat.
Volgens mij krijgt oath of ancients bij L3 speak with animals, dat vind ik nog wel een selling point.
Buiten dat spreekt de hard hitting Vengeance of goody 2-shoes Devotion me meer aan
Waarschijnlijk ken je hem al, maar ik vond deze Paladin class guide van Wolfheart echt behulpzaam.
Volgens mij is het nog niet officieel bevestigd, maar Swen (studio baas van Larian) zei dat full release weinig dezelfde bestanden als EA gebruikte.Gwindorian schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:11:
Ik heb het spel al een tijd (EA) via Steam. Zou ik nu deze moeten de-installeren en wachtenm op release ? of zal deze versie vanzelf via Steam een update gaan krijgen ?
Heb er echt enorm veel zin in, als Baldur's gate saga fan, is dit toch weer echt genieten !
Waardoor een verse installatie sowieso aan te raden is. Grootte van de final release is ongeveer 150 Gb.
Vergeet trouwens niet je EA save games te verwijderen, want deze kun je niet meer gebruiken/ waste of space.
Edit: zie ook deze video vanaf 2:45min
[ Voor 6% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 30-07-2023 22:40 ]
Nee hoor, oath of vengeance kan prima met een good playthrough, Ik heb in de pen and paper ook lang vengeance paladin gespeeld. Zolang je deity Good is, is er niets aan de hand.Vortigen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:56:
[...]
Is de Vengeance Pala niet ook gelijk de "evil" Pala? Omdat je koste wat kost wraak en gerechtigheid wil halen?
Je oath breaken is idd tricky, dan zal je een oathbreaker paladin worden,
[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 30-07-2023 23:53 ]
Klassen ingedeeld in categorieën:
Optimale party: iedere categorie vertegenwoordigd.
Mooie aan Bard dat hij veel verschillende rollen in je party kan innemen, en je daardoor flexibel bent qua metgezellen.
/f/image/NeBUJMNO9o9oCHcDFsAqEvD7.png?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld van een party samenstelling.
Zelf ben ik wel benieuwd naar Warlock en zal Gale waarschijnlijk uitwisselen voor Wyll.
/f/image/es5KhZ4MnnWVM81E4qlr1sL7.png?f=fotoalbum_large)
Vind het, mede hierdoor, echt geweldig dat Larian je de mogelijkheid biedt te allen tijde je character en metgezellen te respeccen.
Maakt het veel makkelijker te experimenteren met bijvoorbeeld je party samenstelling.
[ Voor 34% gewijzigd door _Slick_Rick_ op 31-07-2023 07:58 ]
Ik ga BG in ieder geval spelen hoe ik het wil en ga niet kijken wat optimaal is. De gevechten kan je toch wel winnen zonder dat je de perfecte samenstelling hebt. En als ik een personage irritant vind dan gaat ie ook de party uit voor een ander.
Dat mis ik toch wel een beetje tegenwoordig, het zelf uit willen zoeken. Maak een beetje gebruik van je creativiteit, en speel hoe jij dat wil. Net zoals vroeger
Helemaal eens hoor, begrijp me niet verkeerd.Daan0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:50:
Het min-maxxen komt direct weer om de hoek zetten haha, snap dat bij een singleplayer game niet zo goed. Juist hier vind ik dat je ook echt kiest voor de persoonlijkheid van het personage en niet de class. Nu kan je ze inderdaad respeccen alleen Larian zei al wel dat dat soms voor rare situaties kan zorgen omdat hun verhaal is gemaakt voor hun originele class.
Ik ga BG in ieder geval spelen hoe ik het wil en ga niet kijken wat optimaal is. De gevechten kan je toch wel winnen zonder dat je de perfecte samenstelling hebt. En als ik een personage irritant vind dan gaat ie ook de party uit voor een ander.
Dat mis ik toch wel een beetje tegenwoordig, het zelf uit willen zoeken. Maak een beetje gebruik van je creativiteit, en speel hoe jij dat wil. Net zoals vroegerDaar leent juist deze game zich perfect voor.
Ik zou juist beargumenteren dat het respeccen de creativiteit ten goede komt.
Niet om te min-maxen, maar om verschillende speelstijlen uit te proberen en juist gevechten op meerdere manieren aan te vliegen.
Als dat niet mogelijk was geweest, raak je denk ik sneller vast aan een bepaald stramien wat voor jou werkt.
Datzelfde met de party samenstelling > denk dat een goede variatie hierin je meerdere opties biedt en je dus meer je creativiteit de vrije loop kunt laten. Daarom vond ik die vid wel interessant.
Ben van plan het credo: trust the dice zoveel mogelijk te volgen, sws voor story.
D.w.z. niet save scummen als ik een DC niet haal.
Dat komt dan wel weer in een andere playthrough
Dat vind ik juist het leuke aan BG3. Zoveel permutaties
Speel hem verder zonder wiki's en ontwijk alle spoilers wat maar met de story te maken heeft.
Natuurlijk heb ik hier (deels helaas) wel een beetje voorkennis van, aangezien ik de EA al heb gespeeld
Volgens mij is de grootste winst nog wel dat je hiermee ook een beetje voorkomt dat nieuwelingen zich op de game storten, onbekend zijn met D&D (5E) en storytelling roleplaying games, door de bomen het bos niet meer zien omdat ze ineens moeten luisteren, onthouden, nadenken, en misschien zelfs een journal of map notities bijhouden (geen idee of dit in BG3 zit maar het zal mij niet verbazen) en daarnaast ook nog eens characters begrijpen/micromanagen. Noodgedwongen uren savescummen op de derde groep goblins waar een chieftain bij zit jaagt verse en broodnodige aanwas weg._Slick_Rick_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:09:
[...]
Helemaal eens hoor, begrijp me niet verkeerd.
Ik zou juist beargumenteren dat het respeccen de creativiteit ten goede komt.
Niet om te min-maxen, maar om verschillende speelstijlen uit te proberen en juist gevechten op meerdere manieren aan te vliegen.
Als dat niet mogelijk was geweest, raak je denk ik sneller vast aan een bepaald stramien wat voor jou werkt.
Datzelfde met de party samenstelling > denk dat een goede variatie hierin je meerdere opties biedt en je dus meer je creativiteit de vrije loop kunt laten. Daarom vond ik die vid wel interessant.
Mensen die willen metagamen/minmaxen doen dat toch wel, dus inderdaad echt een heel goede zet van Larian om op deze manier de 'normale' spelers geen onnodige/hinderlijke blokkades op te werpen.
Voor mij zal het neerkomen op de D&D 5e rulebooks er bij houden en that's it. Trust the dice, en zo min mogelijk proberen te metagamen in responses. Dat laatste is trouwens soms moeilijk. Ik vind het veel makkelijker om te bleeden in solo PC-game dan aan een live p&p sessie._Slick_Rick_ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:09:
[...]Ben van plan het credo: trust the dice zoveel mogelijk te volgen, sws voor story.
D.w.z. niet save scummen als ik een DC niet haal.
Dat komt dan wel weer in een andere playthrough
Dat vind ik juist het leuke aan BG3. Zoveel permutaties![]()
Speel hem verder zonder wiki's en ontwijk alle spoilers wat maar met de story te maken heeft.
Natuurlijk heb ik hier (deels helaas) wel een beetje voorkennis van, aangezien ik de EA al heb gespeeld
// Overigens rollde ik zojuist een nat 20 op het wel of niet voortijdig installeren van de game
Cat linux.txt
Helaas donderdag gewoon werken en pas 20:00u thuis om te installeren. Wordt denk ik pas zaterdag dat ik ga beginnen.Gemmeke schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:22:
Iemand die ook vrijdag verlof heeft genomen en donderdag een all nighter zal doen?
Ik heb vrijdag 1 september vrij genomen en dat weekend heeft mijn vrouw ook vrij genomen (ze heeft vaak diensten in het weekend) om het hele weekend voor de kinderen te zorgen, zodat ik ongestoord kan gamen. Heb dat weekend een LAN met vrienden (zij hebben ook allemaal vrij geregeld).Gemmeke schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:22:
Iemand die ook vrijdag verlof heeft genomen en donderdag een all nighter zal doen?
Helaas besloot Larian het toen opeens te vervroegen
Maarja, de aangevraagde vrije dagen voor mij en mijn vrouw (en ook mijn vrienden) stonden toen eenmaal vast en nieuwe vrije dagen gingen niet meer lukken (vooral voor mijn vrouw niet).
Dus het antwoord is "ja", maar wel een ander weekend dan de aankomende
Ik moet ook van mezelf er vanaf blijven, met uitzondering van de character creator en de Nautiloid.
Houd er rekening mee dat er kleine verschillen kunnen zijn. Sowieso de abilities bij rassen, maar ik geloof ook de implementatie van bepaalde toverspreuken.Klauwhamer schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:29:
[...]
Voor mij zal het neerkomen op de D&D 5e rulebooks er bij houden en that's it.
[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 31-07-2023 11:24 ]
Jep! Vrijdag vrij genomen inderdaad. Ga geen all nighter doen op donderdag haha. De download dan aanzetten en m'n char alvast maken, zal ik vast wel even druk mee zijn en de download zal denk ik ook niet hard gaan door de drukte op Steam. Vrijdag op tijd het bed uit en fris beginnen.Gemmeke schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:22:
Yeah, uiteraard. Ik ben verre van een rules lawyer en enorm voorstander van homebrew (mits gebalanceerd) dus geen zorgenanandus schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:23:
[...]Houd er rekening mee dat er kleine verschillen kunnen zijn. Sowieso de abilities bij rassen, maar ik geloof ook de implementatie van bepaalde toverspreuken.
Niet geschoten is altijd mis.
Nouja, min maxxenDaan0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:50:
Het min-maxxen komt direct weer om de hoek zetten haha, snap dat bij een singleplayer game niet zo goed. Juist hier vind ik dat je ook echt kiest voor de persoonlijkheid van het personage en niet de class. Nu kan je ze inderdaad respeccen alleen Larian zei al wel dat dat soms voor rare situaties kan zorgen omdat hun verhaal is gemaakt voor hun originele class.
Dat mis ik toch wel een beetje tegenwoordig, het zelf uit willen zoeken. Maak een beetje gebruik van je creativiteit, en speel hoe jij dat wil. Net zoals vroegerDaar leent juist deze game zich perfect voor.
Ook in de pen and paper stem je wel een beetje af met elkaar zodat je een evenwichtig party hebt.
Leuk hoor, 4 barbarians (jammer dat je geen 5 man party hebt
Zonder hoog charisma "woordvoerder" zal je het in de story/RP een heel stuk lastiger krijgen aangezien je genoeg checks zal moeten doen óf dat ene char jou wel vertrouwd met die quest, item, verzin het maar en je dus vast komt te zitten of hele stukken mist van misschien wel een epische q line.
1e wat je moet hebben is een high CHA char zodat je game beleving goed gaat zijn. De rest zal weinig boeien, maar die tip wil ik toch even geven
Toen de beta uitkwam crashte steam. Ik verwacht niet dat ik op donderdag zal kunnen spelen/downloadenDaan0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Jep! Vrijdag vrij genomen inderdaad. Ga geen all nighter doen op donderdag haha. De download dan aanzetten en m'n char alvast maken, zal ik vast wel even druk mee zijn en de download zal denk ik ook niet hard gaan door de drukte op Steam. Vrijdag op tijd het bed uit en fris beginnen.
HaX0r schreef op maandag 31 juli 2023 @ 14:27:
spoiler: Kleine spoiler GaleBen toch niet de enige die Gale acuut dood en vervolgens permanent dood maakt? Hoop dat dit mogelijk blijft bij release.
Wel jammer vind ik dat de tieflings meteen daarna verdwijnen. Ben benieuwd of dat met de 1.0 versie ook zal zijn.
Met Gale heb ik nog geen probleem gehad.
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
De lvl 1 spell van de Oath - Holy Rebuke - lijkt mij niet zo nuttig, maar 1 van de lvl 3 Oath spells - Sacred Weapon - dan juist weer wel !!
Mijn Charisma wordt dan extra meegeteld bij mijn attack roll, naast natuurlijk mijn strength modifier. Dat geeft mij dan een enorme goede kans om een vijand ook daadwerkelijk te raken ipv missen.
Ook de Turn the Unholy lvl 3 Oath spell zie ik wel een nut hebben tegen een grote groep undead enemies.
Dusss....het wordt een Oath of Devotion Paladin. Nu alleen nog de keuze voor ras
Ik denk aan een Drow omdat die superior nightvision hebben. Maar high elf of half elf of Thiefling met hun "gewone" darkvision kan natuurlijk ook.
De elfjes hebben qua roleplaying eerlijk gezegd mijn voorkeur dus wie weet kies ik daar uiteindelijk wel voor.
Exact hetzelfde plan hier !Daan0s schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:31:
[...]
Jep! Vrijdag vrij genomen inderdaad. Ga geen all nighter doen op donderdag haha. De download dan aanzetten en m'n char alvast maken, zal ik vast wel even druk mee zijn en de download zal denk ik ook niet hard gaan door de drukte op Steam. Vrijdag op tijd het bed uit en fris beginnen.
Wat puntjes die ik eruit haal:
- Géén pre-load
- Full game +- 122GB
- Full controller steam deck support
- Full ultrawide support including cutscenes
Zolang ze zorgen dat er nog een methode achter zit, die zorgt dat we met zijn allen een beetje vlot kunnen downloaden. Het is erg lang geleden dat ik zo uitzag naar een game, laat staan ook nog op het Steam platform, dat ik geen idee heb hoe dat over het algemeen geregeld is.Remy!!!! schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:59:
Ik had ooit ergens gelezen (misschien hier?) dat Steam niet aan preloads doet met early acces games.
Toen de EA uitkwam was het zo druk dat het onmogelijk was om de aankoop van BG3 te voltooien. Dat probleem zullen de meeste niet hebben, maar ben wel een beetje bang dat Steam het heel zwaar gaat krijgen. Weet niet of mensen toen wel de EA konden downloaden die het wel gelukt was om de aankoop te doen. Bereid je maar voor op teleurstelling hahaGwindorian schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:13:
[...]
Zolang ze zorgen dat er nog een methode achter zit, die zorgt dat we met zijn allen een beetje vlot kunnen downloaden. Het is erg lang geleden dat ik zo uitzag naar een game, laat staan ook nog op het Steam platform, dat ik geen idee heb hoe dat over het algemeen geregeld is.
Valve had toen niet verwacht dat de EA zo populair zou zijn. Deze keer hebben ze specifiek aan Larian gevraagd om het tijdens bepaalde tijden te doen zodat het team van Valve kan bijsturen indien nodig.Daan0s schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:42:
[...]
Toen de EA uitkwam was het zo druk dat het onmogelijk was om de aankoop van BG3 te voltooien. Dat probleem zullen de meeste niet hebben, maar ben wel een beetje bang dat Steam het heel zwaar gaat krijgen. Weet niet of mensen toen wel de EA konden downloaden die het wel gelukt was om de aankoop te doen. Bereid je maar voor op teleurstelling haha
Ik verwacht alsnog wel drukte, maar niet meer zo extreem als bij de EA.
Wat dacht je van een Druegar Dwarf?Vortigen schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:07:
Ik heb wat gelezen/gekeken over de verschillende Oaths van de Paladin en ik neig nu toch meer naar de Oath of Devotion. De omschrijving sluit eigenlijk heel goed aan bij mijn geplande "goodie two shoes" playthrough
De lvl 1 spell van de Oath - Holy Rebuke - lijkt mij niet zo nuttig, maar 1 van de lvl 3 Oath spells - Sacred Weapon - dan juist weer wel !!
Mijn Charisma wordt dan extra meegeteld bij mijn attack roll, naast natuurlijk mijn strength modifier. Dat geeft mij dan een enorme goede kans om een vijand ook daadwerkelijk te raken ipv missen.
Ook de Turn the Unholy lvl 3 Oath spell zie ik wel een nut hebben tegen een grote groep undead enemies.
Dusss....het wordt een Oath of Devotion Paladin. Nu alleen nog de keuze voor ras
Ik denk aan een Drow omdat die superior nightvision hebben. Maar high elf of half elf of Thiefling met hun "gewone" darkvision kan natuurlijk ook.
De elfjes hebben qua roleplaying eerlijk gezegd mijn voorkeur dus wie weet kies ik daar uiteindelijk wel voor.
Cat linux.txt
Ik heb een Dwarf in EA even geprobeerd maar ik vind ze te klein
Denk dat ik voor een half elf ga.
Qua kopen zal het zo gek niet meer zijn. Heel veel mensen hebben de EA al en dus ook het spel zelf gekocht.Remy!!!! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:45:
[...]
Valve had toen niet verwacht dat de EA zo populair zou zijn. Deze keer hebben ze specifiek aan Larian gevraagd om het tijdens bepaalde tijden te doen zodat het team van Valve kan bijsturen indien nodig.
Ik verwacht alsnog wel drukte, maar niet meer zo extreem als bij de EA.
Maar als miljoenen tegelijk gaan downloaden.... Ik moet het nog maar zien
Ik ben zwaar hyped, dat is echt lang geleden en we moeten nog 2 dagen wachten
Als je nu de EA download zal de 1.0 patch wel meevallen lijkt mij toch? Doet meer goed dan kwaad volgens mijLZ86 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:30:
Bah, geen preload.....
Het is geen patch die je krijgt, Swen gaf aan dat 1.0 drastisch anders is dan de EA, en dat vele bestanden ingepakt zijn, dus je zou daardoor zo goed als het hele spel opnieuw moeten downloaden.jellybrah schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 10:56:
[...]
Als je nu de EA download zal de 1.0 patch wel meevallen lijkt mij toch? Doet meer goed dan kwaad volgens mij
Ik heb gisteren de EA verwijderd, en ook alle savegames + settings e.d.. Dit om te voorkomen dat oude settings voor eventuele bugs zorgen.
Dacht dat Larian dat ergens had gepost. Vooral EA niet downloaden, maar kopen kan wel om DDE te krijgen
Lijkt me echt geweldig
Class weet ik nog niet. Heb veel oathbreaker Paladin gespeeld en dat beviel erg goed.
Maar Druid of the Moon was ook echt geweldig. Lekker beer tanken en druid utility is verbazingwekkend.
Enige class die me nu nog aanspreekt uit fimpjes is een Monk maar die hebben we helaas nog niet kunnen testen.
Misschien Dark Urge als monk ....
[ Voor 60% gewijzigd door Iusedto op 01-08-2023 13:27 ]
FUMES et CARNES
Maar met een party van 4 is en een tijd afspreken toch een ding en daarom wordt het dus niet vanaf 3 Augustus spelen maar de 14de.
Tot die tijd blijf ik zo ver mogelijk van de baldurs gate youtube/twitch vandaan.
Zal komende Donderdag iig vast installeren
WoW: Doutz @ Defias brotherhood
Oprecht knap dat je 1. een groep van 4 mensen weet te vinden die de game wil spelen en 2. er misschien wel 200 uur tegelijk in moeten kunnen stekenDerr_Hans schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:09:
Ik heb er zin in, alleen doe ik het meteen met een Party van 4.
Maar met een party van 4 is en een tijd afspreken toch een ding en daarom wordt het dus niet vanaf 3 Augustus spelen maar de 14de.
Tot die tijd blijf ik zo ver mogelijk van de baldurs gate youtube/twitch vandaan.
Zal komende Donderdag iig vast installeren
Heb divinity 2 wel eens met wat vrienden geprobeerd, maar uiteindelijk wil ieder toch zn eigen weg gaan..
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Het is niet makkelijk, en wellicht dat het zo ver komt dat we een replay doen met een party van 2.jellybrah schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:24:
[...]
Oprecht knap dat je 1. een groep van 4 mensen weet te vinden die de game wil spelen en 2. er misschien wel 200 uur tegelijk in moeten kunnen steken
Heb divinity 2 wel eens met wat vrienden geprobeerd, maar uiteindelijk wil ieder toch zn eigen weg gaan..
Uiteindelijk ook gebeurd met DoS2.
We hebben de party van 4 game in DoS2 wel afgerond met zen 4e maar duurde wel een stuk langer
En uiteindelijk zelfs solo, gelukkig hebben deze games genoeg replayability om later de solo play te doen.
Iig doen we niet met bg3 de eerste weken zo dat we zo blind mogelijk met de game starten. Enigste wat ik beetje ga bekijken zijn de classes.
[ Voor 9% gewijzigd door Derr_Hans op 01-08-2023 16:09 ]
WoW: Doutz @ Defias brotherhood
Uit eigen belang
Er is geen preload dus de hele wereld met een preorder zal op exact hetzelfde moment de +- 120Gb binnen proberen te halen.
Ik voorzie wel wat probleempjes
Maar ik heb het heel graag bij het verkeerde eind wanneer we een vlekkeloze launch krijgen!
"Iedereen met EA wordt aangeraden om alle save games en de game zelf, te verwijderen om mogelijke conflicten te voorkomen.
Eventuele mods ook verwijderen.
Morgen komt er nog een volledige launch guide"
Bron:
https://twitter.com/baldu...lf78XEPoUdl_nRfxcCGQ&s=19
Ik wou het net postenVortigen schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:31:
Dit komt net binnen:
"Iedereen met EA wordt aangeraden om alle save games en de game zelf, te verwijderen om mogelijke conflicten te voorkomen.
Eventuele mods ook verwijderen.
Morgen komt er nog een volledige launch guide"
Bron:
https://twitter.com/baldu...lf78XEPoUdl_nRfxcCGQ&s=19
Verder kwam ik deze tip nog tegen:
- Delete saves ingame
- uninstall the game
- go to appdata\local\larian studios and delete that whole folder
- go to steam\steamapps\common and delete baldurs gate 3 folder
- go to steam\userdata\your folder number(its just one if there's one user on this pc) and delete folder 1086940 - thats BG3 folder as well
* Remy!!!! gaat BG3 weer installeren, saves verwijderen, en dan de bovenstaande stappen nogmaals uitvoeren

[ Voor 5% gewijzigd door Remy!!!! op 01-08-2023 18:40 ]
Ik heb enkel de prologue gespeeld van BG3.
Op enig moment had ik tijdens een conversation disadvantage. Nu begrijp ik wat disadvantage betekent en ook begrijp ik hoe je in combat disadvantage kunt krijgen (bijv. Door een enemy skill)... maar ik kwam er maar niet achter wat de disadvantage in conversation triggerde. Het leek als het ware voor ingesteld? Kan iemand mij dit uitleggen?
Vraag 2, als ranger zag ik dat ik een aantal stealth opties had.
Bijvoorbeeld een skill om je te verbergen. Kun je uit het niets in stealth gaan tijdens combat? Of moet je voor combat in stealth gaan?
Tot slot,
Je start je character met bepaalde weapon en armor profencies. Betekent het dat je wapens/armor waar je niet proficient in bent niet kunt dragen? Want dan moet ik even goed opletten tijdens de character creation.
Proficiency betekent niet wel- of niet kunnen gebruiken, maar hoe je karakter ze gebruikt (met een bonus of penalty op rolls, of 'as is'). Hetzelfde geldt voor armor.Frez schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 08:30:
Tot slot,
Je start je character met bepaalde weapon en armor profencies. Betekent het dat je wapens/armor waar je niet proficient in bent niet kunt dragen? Want dan moet ik even goed opletten tijdens de character creation.
Ik vind dit toch wel heel erg knullig dat dit niet gewoon even wordt opgelost tijdens installatie. Ze hadden een aantal maanden geleden moeten aangeven dat je early acces saves verdwijnen bij launch, dan had niemand daar een probleem mee gehad. Of desnoods de optie om aan te vinken dat je de oude saves wil verwijderen tijdens installatie. Of gewoon de 2 versies naast elkaar laten bestaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen zullen zijn die door gaan met early acces.Remy!!!! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:39:
[...]
Ik wou het net posten![]()
Verder kwam ik deze tip nog tegen:Vooral het puntje, saves ingame verwijderen is wel handig, want dan gaan ze ook uit de cloud weg.
- Delete saves ingame
- uninstall the game
- go to steam\userdata\your folder number(its just one if there's one user on this pc) and delete folder 1086940 - thats BG3 folder as well
* Remy!!!! gaat BG3 weer installeren, saves verwijderen, en dan de bovenstaande stappen nogmaals uitvoeren
Klopt naar mijn idee zou het makkelijk tijdens de installatie/setup moeten kunnen.friketje1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
Ik vind dit toch wel heel erg knullig dat dit niet gewoon even wordt opgelost tijdens installatie. Ze hadden een aantal maanden geleden moeten aangeven dat je early acces saves verdwijnen bij launch, dan had niemand daar een probleem mee gehad. Of desnoods de optie om aan te vinken dat je de oude saves wil verwijderen tijdens installatie. Of gewoon de 2 versies naast elkaar laten bestaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen zullen zijn die door gaan met early acces.
Maar ze hebben al diverse keren aangegeven dat EA saves niet zouden werken (verdwijnen?) bij launch.
EA is na launch niet meer beschikbaar, dus niemand kan daar mee doorgaan.
Schijnbaar hebben ze niet het achterste van hun tong willen laten zien en is er 33% nieuwe content aan toe gevoegd en schijnt ook qua mechanics dingen veranderd te zijn. Dus ik begrijp het absoluut dat je niet door kan gaan met je EA save. Er is gewoon teveel veranderd in de release build ten opzichte van EA build.friketje1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
Ik vind dit toch wel heel erg knullig dat dit niet gewoon even wordt opgelost tijdens installatie. Ze hadden een aantal maanden geleden moeten aangeven dat je early acces saves verdwijnen bij launch, dan had niemand daar een probleem mee gehad. Of desnoods de optie om aan te vinken dat je de oude saves wil verwijderen tijdens installatie. Of gewoon de 2 versies naast elkaar laten bestaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Ik denk ook niet dat er veel mensen zullen zijn die door gaan met early acces.
En 2 versie naast mekaar betekend het team in twee-en splitsen om eventueel bugs te moeten fiksen in de twee verschillende versies. Je weet uit ervaring met EA dat 9 van de 10 keer een reset gaat komen wanneer de full release er is. En dat is in sp net zo vaak als met mp games.
We hebben nog maar 1 dag te gaan
Ik heb gisteren mijn saves games en de EA verwijderd, de rest van de adviezen geloof ik wel.
Een nieuwe installatie zou gewoon goed moeten gaan.
FUMES et CARNES
In de afgelopen 2 weken een compleet nieuwe rig samengesteld en nu ben ik er echt klaar voor (G9 Neo op een RTX 4080). Original Sin 2 heb ik al ff aan de tand gevoeld op 5120x1440, voelt echt next-gen zo'n enorm speelveld (als ik bovenop de Blackpits sta kan ik bijna Driftwood proper zien
Krijgen alle spelers die ook in co-op te zien of is de ervaring tussen single player en co-op iets anders?
Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!
Nouja, in principe verdwijnen ze ook gewoon. Net als saves van verschillende EA-patches verdwenen (nouja, ze verdwijnen niet, maar worden onzichtbaar/onberuikaar).friketje1 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:32:
[...]
Ze geven gewoon het advies als je 100% zeker wil zijn dat er geen savegame-conflicten zijn, maar dat betekent niet dat er wel conflicten zijn als je het niet doet.
Maar zoals altijd met games/software met miljoenen gebruikers zijn er altijd een aantal mensen met problemen.
Alle spelers kunnen de cut scene zien (je kan meekijken met het gesprek) en dan kan de sprekende persoon geadviseerd worden door andere spelers (die ziet de mouseovers van andere spelers over de dialoogopties).Slavy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:23:
Nog nooit een Baldur's Gate gespeeld maar heb deze de laatste maanden in de gaten gehouden, spel leek mij zéér interessant, ook vanwege het co-op aspect. Heb gezien dat er ook aardig wat uren aan cutscenes in zitten wat ik leuk vind.
Krijgen alle spelers die ook in co-op te zien of is de ervaring tussen single player en co-op iets anders?
Althans, als ik me het goed herinner.
Maar je kan ook allemaal een eigen gesprek aan het voeren zijn.
Had het spel zelf 3 jaar geleden op GOG gekocht, maar nu toch ook maar op steam gezien ik dat fijner vindt
Gezien het aantal uur dat ik er in heb zitten en nog gaat komen is de aanschaf het alsnog waard.
[ Voor 48% gewijzigd door stomley op 02-08-2023 10:50 ]
Software/ Hardware up to date en mijn bureau helemaal opgekuist.
Ik ben er klaar voor.
Cat linux.txt
FUMES et CARNES
Alsof je te vroeg kunt zijn met opkuisen van bureau en inslaan van proviand, om zo maximaal in goblinmode te kunnen gaanIusedto schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:34:
De game released morgen toch pas om 17.00 uur ?
Haha, dat is waar jaKlauwhamer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:35:
[...]
Alsof je te vroeg kunt zijn met opkuisen van bureau en inslaan van proviand, om zo maximaal in goblinmode te kunnen gaan
En wat meer tijd om main char te bepalen hehe.
Ik ga full evil Dark Urge, waarschijnlijk Monk maar melee Warlock is zeker niet uitgesloten
[ Voor 5% gewijzigd door Iusedto op 02-08-2023 12:48 ]
FUMES et CARNES
Waaaat 3 augustus? Ik dacht vrijdagavond pas. Nog een meevallerIusedto schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:34:
De game released morgen toch pas om 17.00 uur ?
Ik heb namelijk geen save games ofzo, want heb de game zelf nog niet aangeraakt.
Ja, 1.0 zal een aparte installer zijn en geen patch voor de EA client. Dit is al meerdere malen aan bod geweest.Neoseer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:43:
Is het nou echt zo dat ik mijn EA beter helemaal kan uninstallen en wachten tot morgen 5 uur en dan de installatie aan te slingeren, of worden gewoon de extra files gedownload?
Ik heb namelijk geen save games ofzo, want heb de game zelf nog niet aangeraakt.
Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski
Zal dan pas rond 21h00 op zijn vroegst zijn dat ik los kan. Jammer dat preloaden niet kan, maar 't is niet anders. Nog steeds hyped!
Bijv. Alle info zoals die op fextralife staat gebundeld in een mooi boek om tijdens de game er even naast te houden als ik iets wil opzoeken.
https://bg3.wiki/wiki/Main_Page
https://forums.larian.com...&Number=874275#Post874275
Wilde nog even dank zeggen voor de suggestie om ook handmatig alle folders te deletenRemy!!!! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:39:
[...]
Verder kwam ik deze tip nog tegen:Vooral het puntje, saves ingame verwijderen is wel handig, want dan gaan ze ook uit de cloud weg.
- Delete saves ingame
- uninstall the game
Alles is nu van mijn ssd af en klaar voor morgen!
Tevens heb ik mijn race/subrace (en stat points verdeling etc) voor mijn Oath of Devotion Pala gekozen.
Ik word een Half Elf/Wood Elf. Die laatste vooral omdat je dan net iets verder kan lopen in combat.
Morgen stipt om 17.00 ga ik de download aanslingeren en dan hopelijk niet al te lang daarna eindelijk spelen
Klopt heb ik ook voor de zekerheid gedaan, gelukkig ging de download redelijk snel.Daan0s schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:57:
Wat irritant, ze raden dus aan om de savegames via de game zelf te verwijderen, maar had BG3 al verwijderd. Zucht, moet ik nou echt weer de EA opnieuw downloaden alleen om zeker te zijn dat die cloud saves geen problemen geven? Daarna weer eraf gooien en daarna weer de full versie downloaden..

Ik heb die saves ergens op mijn PC gevonden en eraf gegooid. Alsmede die genummerde map.Remy!!!! schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 18:39:
[...]
Ik wou het net posten![]()
- Delete saves ingame
- uninstall the game
Het spel had ik al een tijd geleden gedeinstalled
Hopen dat het morgen nu soepel gaat.
Ik verwacht eigenlijk ook echt geen issues met de mensen die alleen de EA hebben geïnstalleerd.LZ86 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:50:
[...]
Ik heb die saves ergens op mijn PC gevonden en eraf gegooid. Alsmede die genummerde map.
Het spel had ik al een tijd geleden gedeinstalled
Hopen dat het morgen nu soepel gaat.
Waar je mogelijk wel rekening mee moet houden zijn de mods voor EA die zijn geïnstalleerd. Die blijven in de map aanwezig.
Nooit mods gebruikt. Ik heb de EA ook maar 5 uur gespeeld. Ik ben ermee gekapt omdat ik mezelf niet wilde spoilen. Goed gelukt, maar daardoor wel wat huiverig voor problemen. Ik heb die mappen gevonden en gedelete. We gaan het beleven morgen.Remy!!!! schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:52:
[...]
Ik verwacht eigenlijk ook echt geen issues met de mensen die alleen de EA hebben geïnstalleerd.
Waar je mogelijk wel rekening mee moet houden zijn de mods voor EA die zijn geïnstalleerd. Die blijven in de map aanwezig.
Toen wel "wat" geluk gehad met de dobbelstenen bij de char creation.
• str : 19
• dex : 13
• con : 16
• int : 12
• wis : 14
• cha : 17
Eens kijken of ik die terug tot leven kan wekken. In EA kon je volgens mij nog geen dragonborn beginnen.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Niet heel gek toch? Aardig tijdverslindende game. Goed dat recensenten er eerst even goed induiken.jellybrah schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:34:
Gek dat reviews pas na release uitkomen.