Tnx voor de tips, het was me iig gelukt om 2 van die leaders neer te leggen, dat voelt goed na zoveel proberen
Sipio schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:15:
Tnx voor de tips, het was me iig gelukt om 2 van die leaders neer te leggen, dat voelt goed na zoveel proberen
spoiler:
en als het echt niet lukt, je kunt in die goblin burcht smokepowder barrelss vinden, die kan je verslepen en rond de bosses zetten, dan wat afstand nemen, vuurtje erin en klaar is kees. 
In het algemeen is het trouwens extreem waardevol om vanuit sneak je aanval te starten (waar dat kan uiteraard). Je verrast je tegenstanders dan en dat levert het verlies van (hun) eerste beurt op. En ook potions gebruiken (haste/focus) in combat, evenals oils. Start ook de rondes met crowd control (zoals crown of madness, hold person).Sipio schreef op maandag 25 september 2023 @ 14:15:
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Heb hem na 90-tal uren ook uitgespeeld. Heb op zijn laatst wel wat quests geskipped om voor de volgende playthrough wat over te houden (was al lang level 12). Naar gelang ik eerder op het internet las dat het einde wat magertjes is vond ik het toch prima hoor, alle companions doen een praatje en je kan nog wat beslissingen nemen. Ik vond het top. Mss nu wat starfield en dan een 2e sessie starten.
spoiler:
Orpheus laten opeten door Karlach die wel inktvis wou worden om de wereld en daarbij ook zichzelf te redden. Lijkt me wel een goede tradeoff, die Githyanki zijn toch maar vervelende zeurpieten imo.
Gisteren had ik m'n eerste TPK tijdens het Shadowheart gevecht in Act 3, ik kwam daar totaal onvoorbereid, dat was niet slim
Even herladen, long rest, elixers en buffs erbij, en toen ging het prima.
Er is zoveel te leren in deze game dat het inderdaad even kan duren voordat je op stoom raakt. Heb er inmiddels meer dan 200 uur inzitten en leer nog steeds nieuwe dingen. Als een gevecht veel te moeilijk is ga ik gewoon eerst wat anders doen. Zodra ik dan weer wat sterker ben, of in het bezit van goede potions/scrolls probeer ik het verloren gevecht opnieuw.
GT7 ID: ONYX_PdeG69
Dat gevecht is inderdaad echt wel pijnlijk unbalanced. Als je daar zonder metagaming aan begint, ben je er gewoon geweest…pirke schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:26:
Gisteren had ik m'n eerste TPK tijdens het Shadowheart gevecht in Act 3, ik kwam daar totaal onvoorbereid, dat was niet slimEven herladen, long rest, elixers en buffs erbij, en toen ging het prima.
Normaal wals ik overal overheen, weinig spells, 40-70% hp is genoeg, ik kom eigenlijk nooit in de problemen, tot gisteren danFlozem schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:26:
[...]
Dat gevecht is inderdaad echt wel pijnlijk unbalanced. Als je daar zonder metagaming aan begint, ben je er gewoon geweest…
Ik heb stapels scrolls, potions, elixers, pijlen, en weet ik wat waar ik nooit iets mee doe. Heel soms even een healing potion als bonus action maar dat was het wel. Ik speel op balanced, geen tactician, maar ik heb het gewoon allemaal niet nodig. Mn half-orc barbarian doet ongeveer 100 dmg per ronde. De rest een beetje afhankelijk vd situatie. Alle magic items die ik gevonden of gekocht heb zitten in mn kamp kist, samen met nog 30k cash ofzo... En toch wil ik elke kluis roven
spoiler:
Toen ik Minsc in mn party kreeg kon ik hem wel direct van goede gear voorzien. Geinig karakter is dat!
Fixed.
[ Voor 99% gewijzigd door Nyarlathotep op 26-09-2023 20:24 ]
Excuus, gefixed.Nyarlathotep schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:30:
[...]
Echt gast... Dat laatste is een dikke spoiler
Gisteravond Act III gestart, met ~140 uur op de teller. Heerlijk hoe de game zinderend Act II uit gaat met een aantal mogelijkheden waarvan je weet dat de impact enorm kan zijn, veel combat, prachtige cinematics, en rustig Act III in gaat waarbij je even uit de duisternis wordt getrokken.
Act III:
Act III:
spoiler:
Die kermis is fantastisch gemaakt. Ik heb ook zó hard gelachen om Karlach die opmerkt "A doppleganger! Good thing we didn't kill a clown in front of those kids" 
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
Ik ben ook net begonnen in act 3. Erg veel te doen en mooi gemaakt!
Je voelt je wel opeens in een stad. Zeker na Act 2, welke minder druk bevolkt is.
Act III:
Je voelt je wel opeens in een stad. Zeker na Act 2, welke minder druk bevolkt is.
Act III:
spoiler:
Die kermis is inderdaad gaaf! De djinni is leuk met zijn wheel of fortune! 
Ik denk dat ik per toeval op het einde van Act2 ben gestuit (@ lvl 7). Ik had nog een hele hoop quests open staan, dus meteen rechtsomkeer gemaakt. Hoewel ik super nieuwsgierig ben naar hoe dat verhaal zich ontvouwt, toch maar even wat geduld opbrengen en mezelf verliezen in side quests en een compleet nieuw gebied dat ik net ontdekte. (de andere van de 2 wegen om act2 te bereiken)
Het voelt zo zonde om een halve storyline links te laten liggen, hoewel dat ook perfect in een 2de playthrough kan.
Het voelt zo zonde om een halve storyline links te laten liggen, hoewel dat ook perfect in een 2de playthrough kan.
Hmm ik ging Act III in met mijn party ruim op level 9. Kleine metaspoiler:Wilibrord schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:45:
Ik denk dat ik per toeval op het einde van Act2 ben gestuit (@ lvl 7). Ik had nog een hele hoop quests open staan, dus meteen rechtsomkeer gemaakt. Hoewel ik super nieuwsgierig ben naar hoe dat verhaal zich ontvouwt, toch maar even wat geduld opbrengen en mezelf verliezen in side quests en een compleet nieuw gebied dat ik net ontdekte. (de andere van de 2 wegen om act2 te bereiken)
spoiler:
Aan het einde van Act II krijg je wel een behoorlijke XP-buff als je besluit bijvoorbeeld de intellect devourers te doden die je tegenkomt.
Ik heb deze game al enige tijd terug aan de kant gelegd omdat de performance in Act 3 echt een nosedive maakte. Weet iemand of er inmiddels een optimalisatie patch is geweest waarin dit is verbeterd?
Ja, is vele malen beter. Nog steeds wel minder fps dan de eerste 2 acts maar nu goed speelbaar.SparksNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:44:
Ik heb deze game al enige tijd terug aan de kant gelegd omdat de performance in Act 3 echt een nosedive maakte. Weet iemand of er inmiddels een optimalisatie patch is geweest waarin dit is verbeterd?
Speel op i5 12600K, 32GB RAM en GTX970, waar Act 3 voordien bij momenten onspeelbaar was (mega happeringen bij conversaties en rondwandelen in stad), loopt het nu redelijk vlot. Ik ben wel gewoon om rond de 30 FPS te spelen ondertussen, dus voor mij is het prima nuSparksNL schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:44:
En weer een nieuwe update voor de PS5.
Ennn dat was het einde van
spoiler:
Gortash. Na het uitschakelen van die Foundry was het eigenlijk best een makkelijk gevecht. Zolang je goed op die granaten enzo let en terug gooit dan is het best makkelijk.
Nu op naar Orin. Vind het wel echt jammer dat ik al een tijdje level 12 ben en alleen maar moet hopen op leuke nieuwe items voor nieuwe skills. Tussendoor ook nog een haunted house gedaan, echt heel irritant met die poltergeists haha.
Nu op naar Orin. Vind het wel echt jammer dat ik al een tijdje level 12 ben en alleen maar moet hopen op leuke nieuwe items voor nieuwe skills. Tussendoor ook nog een haunted house gedaan, echt heel irritant met die poltergeists haha.
Ik geraak nu richting het einde van Act 2 denk ik.
Weet iemand dit (act 2 spoiler)
Ik vind het nog steeds genieten, maar wat me wel opvalt is dat de hele wereld om me heen toch wel vrij vijandig is. En dan bedoel ik dat er bijna geen dorpjes met vendor's zijn waar je steeds op terug kunt vallen. Zoals bijvoorbeeld Nashkell of beregost in BG1
spoiler:
Ik heb zowat de hele map verkent en de Nightsong is geoffert.
nu loop ik de Moonrise towers binnen en start alles al direct Hostile tegen me.
Ik heb an sich nog geen moeite met de gevechten, maar ik heb het mezelf wel lastig gemaakt denk ik.
Is dit een beetje een volgorde dingetje ? had ik beter eerst die towers al kunnen verkennen en dan pas verder ?
Ik heb an sich nog geen moeite met de gevechten, maar ik heb het mezelf wel lastig gemaakt denk ik.
Is dit een beetje een volgorde dingetje ? had ik beter eerst die towers al kunnen verkennen en dan pas verder ?
Ik vind het nog steeds genieten, maar wat me wel opvalt is dat de hele wereld om me heen toch wel vrij vijandig is. En dan bedoel ik dat er bijna geen dorpjes met vendor's zijn waar je steeds op terug kunt vallen. Zoals bijvoorbeeld Nashkell of beregost in BG1
spoiler:
in Act 1 is zo een beetje alles uitgestorven, in Act 2 leek die inn waar je Jaheira tegenkwam nog wel een safe haven, maar daar is ook letterlijk iedereen dood. Ik weet niet, het voelt een beetje als een eenzame wereld soms.
@Gwindorian Het offer dat je gemaakt hebt heeft voor die consequenties gezorgd. Je krijgt nu een heel ander verhaal dan veel anderen, niks mis mee
Gwindorian schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:41:
Ik geraak nu richting het einde van Act 2 denk ik.
spoiler:Ik heb zowat de hele map verkent en de Nightsong is geoffert.
spoiler:
Ja dit is idd een volgorde ding.
Dit had ik ook een beetje met BG3. Nu heb ik act3 nog niet gespeeld (ze zijn goed aan het patchen dus ik dacht ik wacht dat maar even af) dus misschien dat het anders wordt maar t/m act2 voelde het als paar grote maps waar bijna elke npc en gebouw er is om een functie te vervullen voor een quest en niet als aankleding van de wereld. Ik miste dan de bg1 en 2 gevoel van gewoon ronddwalen en de grote wereld te verkennen en verschillende steden bezoeken. Maar ik denk dat dit het gevolg is dat Larian wil dat er veel oorzaak-gevolg elementen in zitten. Het maakt alles veel ingewikkelder. Ik speel nu ook Starfield ertussen door en ik merk het verschil enorm met de twee spellen. Beide games geven je veel vrijheid. BG3 in het bepalen hoe je de quests en main story wil aanpakken en in Starfield met waar je heen wil gaan en wat je wilt doen/zijn. Beide manier van vrijheid aan de speler geven is wat voor te zeggen. Het liefst zou ik iets hebben wat die twee dingen combineert. Maar dat verreist denk ik zoveel effort dat we zo'n spel niet snel gaan zien.Gwindorian schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 10:41:
spoiler:in Act 1 is zo een beetje alles uitgestorven, in Act 2 leek die inn waar je Jaheira tegenkwam nog wel een safe haven, maar daar is ook letterlijk iedereen dood. Ik weet niet, het voelt een beetje als een eenzame wereld soms.
Ik heb zojuist
spoiler:
geromanced.the emperor
spoiler:
Shadowheart is mijn vaste vriendin, die heeft geen bezwaar gemaakt. Ik heb de emperor wel gevraagd om in zijn alternatieve vorm (lekker vrouwtje) te gaan, maar we werden wel wakker in zijn mind flayer vorm, dat was toch even een koude kermis 
Een tip voor iedereen die een grondige hekel heeft aan het inventory-systeem:
spoiler:
Laat je niet arresteren. Godverdomme.
Klauwhamer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 01:44:
Een tip voor iedereen die een grondige hekel heeft aan het inventory-systeem:spoiler:Laat je niet arresteren. Godverdomme.
spoiler:
Staat er in elke gevangenis geen kist met je bezittingen?
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Arator schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 03:28:
[...]
spoiler:Staat er in elke gevangenis geen kist met je bezittingen?
spoiler:
Ja, zeker. Dat is het probleem: één kist met ál je bezittingen. De inventory van je voltallige party in één container geflikkerd en je kunt nadien alles weer naar de juiste persoon sjoelen. De ergernis is ook inventory management en niet items kwijt zijn. 
Over de weg naar de eerste bad guy in Act III:
spoiler:
Vreemd trouwens dat wanneer je bij de South Gate wordt gearresteerd je alsnog de guards eenvoudig kunt doden en de gevangenis uitlopen voor zover ik heb gezien, zonder enige vorm van consequentie?
Klauwhamer schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:53:
[...]
Over de weg naar de eerste bad guy in Act III:spoiler:Vreemd trouwens dat wanneer je bij de South Gate wordt gearresteerd je alsnog de guards eenvoudig kunt doden en de gevangenis uitlopen voor zover ik heb gezien, zonder enige vorm van consequentie?
spoiler:
Ik had de standaard ingang vermeden en via feather fall naar de kant van de rivier gesprongen. Daarna via de gevangenis naar binnen gesneaked. 
House of Hope
spoiler:
Doodgenaaid tijdens het romancen van een succubus, wat een einde van het spel 
Er zit wel een rare verhaalkronkel in Act III:
spoiler:
Wanneer je de confrontatie aan wilt gaan met Gortash, krijg je al snel de melding dat je eerst de Steel Watch moet disablen. Dus ik dat hele Wyrm's Rock door om te kijken hoe of wat. En dan kom je er achter dat je gewoon weg moet gaan en Baldur's Gate in, om naar de Foundry te gaan. En al die tijd staat Gortash met zijn gevolg te wachten in die zaal. Dat vind ik tamelik raar...
Sowieso al een paar keer gemerkt dat het niet heel duidelijk is waar iets is. Zo keerde ik ook de hele Underdark om op zoek naar Shar's Temple. En die blijkt gewoon later in het spel te zitten.
Sowieso al een paar keer gemerkt dat het niet heel duidelijk is waar iets is. Zo keerde ik ook de hele Underdark om op zoek naar Shar's Temple. En die blijkt gewoon later in het spel te zitten.
House of Hope. Die battle met
spoiler:
is wel lekker epic, en die muziek is zo geweldig goed!!! Beste soundtrack in de hele game tot nu toe.
Raphael
Die was echt wel leuk.pirke schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:53:
House of Hope. Die battle metspoiler:is wel lekker epic, en die muziek is zo geweldig goed!!! Beste soundtrack in de hele game tot nu toe.Raphael
spoiler:
Vooral omdat die gevangene die je kan bevrijden goede spells heeft om het een fair gevecht te maken ten koste van wat xp…
Flozem schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:36:
[...]
Die was echt wel leuk.spoiler:Vooral omdat die gevangene die je kan bevrijden goede spells heeft om het een fair gevecht te maken ten koste van wat xp…
spoiler:
2x banishment, voor de rest was ze vrij nutteloos, beetje healing
Ik ga vanavond eindelijk beginnen op de ps5, vanochtend al even gespiekt in de character creator. Wat uitgebreid zeg. Weet alleen nog niet wat het gaat worden. Nijg naar sorcerer, al lees ik over paladin erg leuke verhalen. Keuzestress

PSN: bollsie
Even voor de zekerheid, maar klopt het nu echt dat ik BD3 enkel digitaal kan kopen voor 70 euro voor de PS5?
Je kan altijd respeccen en je party kun je ook helemaal customizen/respeccen, de initiële keuze is helemaal niet zo belangrijk als je denktsjufke schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:22:
Ik ga vanavond eindelijk beginnen op de ps5, vanochtend al even gespiekt in de character creator. Wat uitgebreid zeg. Weet alleen nog niet wat het gaat worden. Nijg naar sorcerer, al lees ik over paladin erg leuke verhalen. Keuzestress
Al heb ik mijn eerste playthrough niks gerespecced.
Als je een risicootje durft te lopen is 'ie ook wel voor minder dan €70 te krijgenmaartend schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:38:
Even voor de zekerheid, maar klopt het nu echt dat ik BD3 enkel digitaal kan kopen voor 70 euro voor de PS5?
The devil is in the details.
Dit ook gezien, maar bedoel ik niet. Ik bedoel legitHahn schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:44:
[...]
Als je een risicootje durft te lopen is 'ie ook wel voor minder dan €70 te krijgen
Mijn link is ook een prima antwoord op jouw vraag: ja, BG3 is alleen digitaal te koop.maartend schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:53:
[...]
Dit ook gezien, maar bedoel ik niet. Ik bedoel legit
The devil is in the details.
Aha, mijn zoekfunctie ook. En idd ook die andere, goedkopere gezien, maar ik kwam nergens een disc versie tegen, maar moest wel checken.Hahn schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:54:
[...]
Mijn link is ook een prima antwoord op jouw vraag: ja, BG3 is alleen digitaal te koop.
Onlangs na 160 uur eindelijk Baldurs Gate uitgespeeld. Op het laatst kon ik het niet meer opbrengen om overal achteraan te gaan. Nu casual met wat mods aan het spelen (Evil Drow). Heerlijk spel!
Welke mods heb je gedownload voor je tweede playtrough?AmateurVinoloog schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 07:53:
Onlangs na 160 uur eindelijk Baldurs Gate uitgespeeld. Op het laatst kon ik het niet meer opbrengen om overal achteraan te gaan. Nu casual met wat mods aan het spelen (Evil Drow). Heerlijk spel!
- Basket of Equipmentinvine schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:09:
[...]
Welke mods heb je gedownload voor je tweede playtrough?
- Death Knight (vond ik wel passen bij de Drow)
- En een mod die laat zien wat je nodig hebt of welke gevolgen een dialogue option heeft
spoiler:
Nooit geweten dat je Minthara kon romancen
of dat die druids je niet doorlaten als je Drow bent
[ Voor 15% gewijzigd door AmateurVinoloog op 04-10-2023 13:37 ]
Gekocht voor PS5, was echt al onder de indruk van het intro-filmpje. Lekker donker en duisetr. Ben benieuwd
Nyarlathotep schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:10:
Er zit wel een rare verhaalkronkel in Act III:
spoiler:Wanneer je de confrontatie aan wilt gaan met Gortash, krijg je al snel de melding dat je eerst de Steel Watch moet disablen. Dus ik dat hele Wyrm's Rock door om te kijken hoe of wat. En dan kom je er achter dat je gewoon weg moet gaan en Baldur's Gate in, om naar de Foundry te gaan. En al die tijd staat Gortash met zijn gevolg te wachten in die zaal. Dat vind ik tamelik raar...
spoiler:
Dat is echt een dingetje inderdaad. Act 3 vond ik ook teveel "stad" daar waar ik dat bij DOS II niet had met Arx. Sowieso Gortash vinden is bijzonder omslachtig. Nu ik het spel al een tijd heb uitgespeeld kom ik steeds meer tot de conclusie dat DOS II echt een stuk beter was.

Na Act 1 stond de save file teller op 43 uur en 14 minuten
Na Act 2 staat ie op 70 uur en 26 minuten
Na Act 3 op 126 uur en 22 minuten (voordat ik de final battle in ga, tel er nog maar een ruim uurtje bij)
En natuurlijk meteen een nieuwe playthrough gestart
Overigens zal ik nog een geinige opmerking tussen de credits, waar elke medewerker ook nog even een persoonlijk dankwoord mocht toevoegen:
:strip_exif()/f/image/wPAIIVWTykLTO4i4LYOGPXQo.jpg?f=fotoalbum_large)
Super late reactie, dus waarschijnlijk ben je hier zelf ook al lang doorheen. Maar ik had in het begin precies hetzelfde. Vrij basic encounters moest ik soms vier keer opnieuw proberen. Dat duurde tot ik ongeveer halverwege level 4 was. Daarna sloeg het om en ik snap zelf nog niet 100% waar het verschil in zit. Wat in ieder geval hielp was wat betere equipment kopen bij merchants. En ook de "examine" functie is mijn vriend om te zien of een vijand specifieke sterktes en zwaktes heeft.Sipio schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:34:
[...]
Heb niet alle games gespeeld die zijn uitgekomen maar ik kan me zeker voorstellen dat BG3 GOTY gaat worden.
Maar man man, zelfs op adventure mode kom ik eigenlijk niet verder, ik snap de meeste dingen wel qua Combat, scrolls spells etc maar bij een van de eerste missies met mijn 4 character party :kill the 3 leaders.
Hoe dan?
Meerdere keren geprobeerd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar, mijn party is Level 4 nu dacht ik.
[...]
Ik ga de game zeker nog een kans geven maar ik zag iemand online al zeggen dat er naast adventure mode ook een 'wimp' mode in moet zitten.
Wat een moeilijke game!
Maar wel heeel erg mooi.
In ieder geval kwam dat omslagpunt ongeveer toen ik ook met die drie Goblin leiders aan de slag ging. Mijn plan was om dat allemaal heel tactisch en stealthy aan te pakken. Maar dat ging eigenlijk bij de eerste al gelijk mis en voor ik het wist was ik tegen de halve tempel aan het vechten. En dat ging verbazingwekkend goed. Volgens mij had ik aan een short rest genoeg om de tweede aan te kunnen pakken. Wel een long rest voor de derde.
spoiler:
Zonder hulp van Halssin te gebruiken, maar wel met de spinnen aan mijn zijde.
Daarna heb ik Karlach opgepikt en niet veel later werd ik level 5 en nu heb ik juist het gevoel dat ik bijna te makkelijk door de rest van Act I heen wals. Op medium difficulty, dat wel.
spoiler:
Die robot bij de Adamantine Forge bijvoorbeeld vrij eenvoudig in de pan gehakt, zonder de hamer te hoeven gebruiken. Nou ja, wel in poging twee want de eerste keer was ik totaal niet voorbereid en had ik al een tijd geen long rest meer gedaan.
Nu ben ik nog letterlijk één kill verwijderd van level 6 denk ik. Maar dus nog steeds in Act I. Ga denk ik bijna naar Act II, waar de verhoudingen mogelijk weer heel anders liggen.
Moraal is dus: ook als het begin moeilijk lijkt, kom je daar vanzelf doorheen.
Hallo allemaal,
Ik volg sinds kort de playthrough van WolfheartFPS op youtube en het triggerde mij wel om het eventueel zelf te spelen.
Ken totaal niks van DnD (heb wel wat RPG's gespeeld waaronder Dragon Age: Inquisition maar dit is toch wat anders.
De gameplay en vooral de story zien er mij wel echt cool uit.
Volgens "Can you run it?" voldoe ik wel aan de minimum systeemeisen maar niet aan de recommended.
Ik heb ook niet echt zin om weer meteen te investeren in mijn pc om dit spel echt op max te kunnen spelen.
Ik wil hier ook niet het topic kapen met weer een systeemvraag, gewoon even tussendoor of jullie het afraden op mijn systeem.
Zijn er hier nog mensen die met een soortgelijk systeem als mij spelen en is dit doenbaar? Als ik het zo bekijk zit ik een beetje tussen de beide in (Min en recommended).
Specs:
Graph : Nvidia GTX 1080 8Gb
CPU : Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz
RAM : 32GB
Alvast bedankt!
Ik volg sinds kort de playthrough van WolfheartFPS op youtube en het triggerde mij wel om het eventueel zelf te spelen.
Ken totaal niks van DnD (heb wel wat RPG's gespeeld waaronder Dragon Age: Inquisition maar dit is toch wat anders.
Volgens "Can you run it?" voldoe ik wel aan de minimum systeemeisen maar niet aan de recommended.
Ik heb ook niet echt zin om weer meteen te investeren in mijn pc om dit spel echt op max te kunnen spelen.
Ik wil hier ook niet het topic kapen met weer een systeemvraag, gewoon even tussendoor of jullie het afraden op mijn systeem.
Zijn er hier nog mensen die met een soortgelijk systeem als mij spelen en is dit doenbaar? Als ik het zo bekijk zit ik een beetje tussen de beide in (Min en recommended).
Specs:
Alvast bedankt!
Psn : Svenz0r_93, WoT : Moechy
Hier een amd 1600x cpu en nvidia gtx 1070 gpu (8gb), 16gb ram, ik speel op 1080p en vandaag net uitgespeeldMoechy schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:07:
Hallo allemaal,
Specs:
Alvast bedankt!
Welke mod is dat?AmateurVinoloog schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:35:
[...]
- En een mod die laat zien wat je nodig hebt of welke gevolgen een dialogue option heeft
spoiler:Nooit geweten dat je Minthara kon romancenof dat die druids je niet doorlaten als je Drow bent
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Op 3440x1440, ging het tot act 3 goed. Toen een upgrade gedaan dus weet niet of act 3(pre update) ook nog ging. I5-4690K, 1070 en 16gb was prima speelbaar als je accepteert dat soms tijdens saven even animaties blijven hangen. Die van jouw is nieuwer en sneller dus gaat mogelijk zelfs beter.Moechy schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 15:07:
Hallo allemaal,
Specs:
Alvast bedankt!
Awesome
Ok, ik ben overtuigd 
Ben hem as we speak momenteel aan het binnenhalen via steam.
Ben hem as we speak momenteel aan het binnenhalen via steam.
/f/image/p0xMLTOgYZk8W7Jw7xTwMWrL.png?f=fotoalbum_large)
Eerste karakter gemaakt, een half wood-elf Paladin met Oath of Devotion.
We zullen zien hoe dit uitdraait, ik stap volledig blind in BG3
Enige dat ik opgezocht heb is of een Paladin geschikt is voor beginners, wil er wel beetje plezier uit halen ook. (Speelde in WoW meestal een Paladin of Druid dus tussen die 2 twijfelde ik nu ook)
Wat GFX en Performance betreft, mijn Pc trekt het perfect, Game had zelf alles ingesteld op High of Ultra waar mogelijk. Nergens haperingen of dergelijke.
Net de Nautiloid afgerond, WolfheartFPS kreeg die duivel wel klein, mij is het niet gelukt.
[ Voor 15% gewijzigd door Moechy op 09-10-2023 16:55 ]
Scheelt je kunt altijd nog je class respeccen tijdens het spelen. Zou zeggen geniet van het avontuur en laat het allemaal lekker op je af komen. Zit genoeg content in voor meerdere playthroughs. Heb een evil en good run tegelijk lopen en los van de keuzes (goed of kwaad) de volgorde waarin je dingen doet wordt vaak rekening mee gehouden.
@Moechy , ik wens je veel vrije tijd.
Zit er nu echt een dikke link naar Breaking Bad in de game of beeld ik me dat maar in?? 
Dat zou dan een een link zijn naar m'n favoriete serie allertijden in ondertussen ook al een van m'n favoriete games ooit (na 220u gespeeld gaat BG3 nu wel vlotjes de Top 3 in)
spoiler:
Ik heb het over die dragon 'Ansur' die net voor de combat start zegt... "I am The Heart of the Gate, I am The One Who Roars"
De manier waarop en de spanning opbouw tot dat punt, dat lijkt toch erg op Walter White met "I am the Danger, I am the One Who Knocks" ...
De manier waarop en de spanning opbouw tot dat punt, dat lijkt toch erg op Walter White met "I am the Danger, I am the One Who Knocks" ...
Dat zou dan een een link zijn naar m'n favoriete serie allertijden in ondertussen ook al een van m'n favoriete games ooit (na 220u gespeeld gaat BG3 nu wel vlotjes de Top 3 in)
spoiler:
Hmm heb per ongeluk die Owlbear gedood en haar jong alleen achter gelaten in de grot, voelde me er wel slecht over want ik had de intentie om haar te laten leven . Ze had me de eerste keer gewaarschuwd (heb speak with animals met Wyll) en ik klikte verkeerde waardoor ik terug in haar gebied kwam 🙈😅
[ Voor 28% gewijzigd door Moechy op 11-10-2023 17:46 ]
@Moechy komt goed! Je komt
spoiler:
zeker nog tegen...
het owlbear jong
Ja ik verwachtte me er al aan nadat ik die keuze gemaakt had.
Hoopte wel als troostprijs voor mijn slechte daad, wat coole loot maar helaas 😅
Hoopte wel als troostprijs voor mijn slechte daad, wat coole loot maar helaas 😅
Ik ben nu begonnen met een Lone Wolf run. Of te wel, alleen en geen companions. Nu level 4 en een divination wizard. Wel op balanced moeilijkheid. Ben benieuwd hoever ik kom
Ik zag een abjuration wizard build die bijna niet dood kan gaan. Elke attack die vijanden op hem doen geeft iets van 60 gegarandeerde DMG terug op de vijand. Ik weet niet in hoeverre dit echt haalbaar is om vanaf low level te spelen... Maar voor een solo run lijkt me dat het proberen wel waard 
YouTube: Baldur's Gate 3 - NEW TRUE IMMORTAL INFINITE DAMAGE - Best Sorcerer ...
YouTube: Baldur's Gate 3 - NEW TRUE IMMORTAL INFINITE DAMAGE - Best Sorcerer ...
@pirke damn wat een build
Ik denk wel dat het het spel wel saai maakt als je bijna onoverwinnelijk bent. Wel een leuk filmpje!
Ik denk wel dat het het spel wel saai maakt als je bijna onoverwinnelijk bent. Wel een leuk filmpje!
Voor het eerst save en reload geregeld moeten gebruiken voor een boss, was erg moeilijk.
edit: na 93 uur is het gedaan, ik heb me geen moment verveeld. Ik speel spellen zelden twee keer, maar een evil playthrough van BG3 komt er zeker. Wat mij betreft heeft Larian dit geweldig gedaan, een instant klassieker in de genre. Zoveel detail, zoveel content, zoveel liefde voor het vak. Enig punt van kritiek is dat Act 3 pacing issues had en alles wel erg op elkaar zat. Dit spel knalt mijn top 5 aller tijden zo binnen.
spoiler:
Net op het nippertje Ansur gedood. Was een leuke sidequest met wat mooie lore.
edit: na 93 uur is het gedaan, ik heb me geen moment verveeld. Ik speel spellen zelden twee keer, maar een evil playthrough van BG3 komt er zeker. Wat mij betreft heeft Larian dit geweldig gedaan, een instant klassieker in de genre. Zoveel detail, zoveel content, zoveel liefde voor het vak. Enig punt van kritiek is dat Act 3 pacing issues had en alles wel erg op elkaar zat. Dit spel knalt mijn top 5 aller tijden zo binnen.
[ Voor 53% gewijzigd door mister_S op 16-10-2023 23:01 ]
Verwijderd
Ik heb wat struggles met dit spel. Nooit eerder een Baldur's Gate gespeeld en ook geen D&D dus de gameplay is nieuw voor mij.
1. Ik heb een elf druid gekozen, maar 9 van de 10 keer kan ik de spells die ik heb geslot niet gebruiken. Het lijkt erop alsof mijn char continue 'mana' tekort komt. Dus ik ga dan maar over naar normal attacks. De 'mana' of spellslots lijken alleen te verversen na rest, klopt dit? Of zijn er ook andere manier om dit in battle te regelen? Het lijkt erop dat ik iets verkeerds doe, want 90% van mijn battles zijn standard attacks.
2. Op het moment dat ik als druid shapeshift, is het dan normaal dat je tig beurten moet wachten tot je volgende move? Ik heb een party van 4, maar zou ze net zo lief wegsturen en full solo gaan. Is dat te doen in een spel als dit of heb je die anderen echt nodig?
3. Wat zijn al die checks die ik continu voorbij zie komen als ik door het bos loop? Failed this, succes daar. Dan loop je door modder, water, poison of vines of wat dan ook en dan lijkt het erop alsof er een proces op de achtergrond plaats vind. Ik weet alleen niet wat er gebeurd, dus ik kan niks met die informatie.
4. Een staff is in dit spel geen ranged weapon? Mijn druid wil graag slaan met zijn staff. (Dit leest heel ongelukkig, maar ik bedoel het goed)
5. Ik heb heel kort Divinity Original Sin 2 gespeeld en daarin had je een 'bedroll' om alles even weer te healen. Is de rest period in dit spel hetzelfde? Kun je zo'n rest period onbeperkt doen?
Bovenstaande lijken voor velen enorme noob questions, maar dat zijn het misschien ook wel. Ik wil dit spel graag goed vinden, dus hopelijk kan iemand me wat meer inzichten geven over de gameplay. Alvast bedankt.
1. Ik heb een elf druid gekozen, maar 9 van de 10 keer kan ik de spells die ik heb geslot niet gebruiken. Het lijkt erop alsof mijn char continue 'mana' tekort komt. Dus ik ga dan maar over naar normal attacks. De 'mana' of spellslots lijken alleen te verversen na rest, klopt dit? Of zijn er ook andere manier om dit in battle te regelen? Het lijkt erop dat ik iets verkeerds doe, want 90% van mijn battles zijn standard attacks.
2. Op het moment dat ik als druid shapeshift, is het dan normaal dat je tig beurten moet wachten tot je volgende move? Ik heb een party van 4, maar zou ze net zo lief wegsturen en full solo gaan. Is dat te doen in een spel als dit of heb je die anderen echt nodig?
3. Wat zijn al die checks die ik continu voorbij zie komen als ik door het bos loop? Failed this, succes daar. Dan loop je door modder, water, poison of vines of wat dan ook en dan lijkt het erop alsof er een proces op de achtergrond plaats vind. Ik weet alleen niet wat er gebeurd, dus ik kan niks met die informatie.
4. Een staff is in dit spel geen ranged weapon? Mijn druid wil graag slaan met zijn staff. (Dit leest heel ongelukkig, maar ik bedoel het goed)
5. Ik heb heel kort Divinity Original Sin 2 gespeeld en daarin had je een 'bedroll' om alles even weer te healen. Is de rest period in dit spel hetzelfde? Kun je zo'n rest period onbeperkt doen?
Bovenstaande lijken voor velen enorme noob questions, maar dat zijn het misschien ook wel. Ik wil dit spel graag goed vinden, dus hopelijk kan iemand me wat meer inzichten geven over de gameplay. Alvast bedankt.
Correct; je hebt spellslots en die gebruik je op. Sommige spells/acties zijn weer beschikbaar na een short rest, en sommige zijn weer beschikbaar na een long rest in je kamp. Je hebt na een long rest twee short rests tot je beschikking. Als je die twee hebt ingezet, moet je weer een long rest doen voor je short rests weer kunt gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:
Ik heb wat struggles met dit spel. Nooit eerder een Baldur's Gate gespeeld en ook geen D&D dus de gameplay is nieuw voor mij.
Als Shapeshift een full action is, moet je inderdaad tot de volgende ronde wachten met je PC. Niets houdt je tegen alleen op pad te gaan. Echter: de game is ingericht met een party in gedachten. Met veel kennis van het D&D 5E-framework en de game mechanics van BG3 kan je volgens mij met freak builds en extreem goed gebruik van environment het wel redden, maar dit is <1% playerbase niveau.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:2. Op het moment dat ik als druid shapeshift, is het dan normaal dat je tig beurten moet wachten tot je volgende move? Ik heb een party van 4, maar zou ze net zo lief wegsturen en full solo gaan. Is dat te doen in een spel als dit of heb je die anderen echt nodig?
De game past automatisch environment checks toe (bijvoorbeeld of je karakters wel of niet in staat zijn zonder uitglijden over ijs te lopen of dat ze in staat zijn giftige doorns te vermijden of dat ze scherpzinnig genoeg zijn markeringen op te merken van oud graafwerk). En ja, als je volledige party checks mist, dan weet je dat je iets niet hebt gekregen wat er wel zit. C'est la vie, het zal nooit een game breaker zijn. Dit is overigens ook bij TTRPG een 'ding', dat de DM je vraagt te rollen voor perceptie gedurende een tocht. Mis je de roll, tsja. Geen additionele info of wat dan ookVerwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:3. Wat zijn al die checks die ik continu voorbij zie komen als ik door het bos loop? Failed this, succes daar. Dan loop je door modder, water, poison of vines of wat dan ook en dan lijkt het erop alsof er een proces op de achtergrond plaats vind. Ik weet alleen niet wat er gebeurd, dus ik kan niks met die informatie.
Nee, staves komen met abilities maar zijn primair een melee weapon. Als je een stave vindt die de mogelijkheid geeft tot het gooien van fireballs (ik noem maar iets) dan heb je defacto een 'ranged weapon' en ben je waar je zijn wil. Echter zou ik voor ranged attacks met je druid een ranged weapon gebruiken, zoals een boog of kruisboog.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:4. Een staff is in dit spel geen ranged weapon? Mijn druid wil graag slaan met zijn staff. (Dit leest heel ongelukkig, maar ik bedoel het goed)
Het concept is hetzelfde. Je hebt een kamp met slaapplaatsen. Er is geen beperking op long- en shortrests voor zover ik weet.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:09:5. Ik heb heel kort Divinity Original Sin 2 gespeeld en daarin had je een 'bedroll' om alles even weer te healen. Is de rest period in dit spel hetzelfde? Kun je zo'n rest period onbeperkt doen?
Als kleine toevoeging. Er zijn een paar situaties war het uitmaakt of je een long rest neemt.
Over het algemeen is dat wel helder. Algemeen voorbeeld: er staat iets in brand, en jij denkt ,,, ik ga eerst even long resten voor ik daar iets mee doe.... dat heeft dan dus gevolgen.
Of je neemt een rest tussen het verslaan van boss 1 en boss 2 ... dan hebben ze er versterkingen bijgeroepen.
Maar op enkele situaties na heeft het geen grote gevolgen.
Nog een paar tips:
- zet de moeilijkheidsgraad de eerste paar gevechten op easy, dat geeft rust om fouten te maken en te zien wat er gebeurd als je bepaalde acties doet.
- Je omgeving is super belangrijk, als je hoger staat dan je vijand heb je meer kans om te raken ( dat zie je ook aan de percentages) .
- je inventory zit vol met leuke spullen : grease bottles zodat de vijand uitglijd, scrolls met spells die iedereen kan uitvoeren, pijlen, ballen etc , allemaal met een eigen effect.
- examine je vijand, dan zie je of die ergens gevoelig of juist ongevoelig voor is.
Over het algemeen is dat wel helder. Algemeen voorbeeld: er staat iets in brand, en jij denkt ,,, ik ga eerst even long resten voor ik daar iets mee doe.... dat heeft dan dus gevolgen.
Of je neemt een rest tussen het verslaan van boss 1 en boss 2 ... dan hebben ze er versterkingen bijgeroepen.
Maar op enkele situaties na heeft het geen grote gevolgen.
Nog een paar tips:
- zet de moeilijkheidsgraad de eerste paar gevechten op easy, dat geeft rust om fouten te maken en te zien wat er gebeurd als je bepaalde acties doet.
- Je omgeving is super belangrijk, als je hoger staat dan je vijand heb je meer kans om te raken ( dat zie je ook aan de percentages) .
- je inventory zit vol met leuke spullen : grease bottles zodat de vijand uitglijd, scrolls met spells die iedereen kan uitvoeren, pijlen, ballen etc , allemaal met een eigen effect.
- examine je vijand, dan zie je of die ergens gevoelig of juist ongevoelig voor is.
@Verwijderd hoe meer levels je krijgt hoe meer spell slots. In het begin voelt het heel beperkt aan om 3x per dag magie te gebruiken en verder niet, later in het spel krijg je je slots niet meer op omdat je er veel hebt en je spells enorm veel sterker worden.
Een party van 4 is letterlijk 4x zo sterk als jij in je eentje. Jij bestuurt je party, oftewel je kan 4 acties/aanvallen doen per ronde in plaats van 1.
Een party van 4 is letterlijk 4x zo sterk als jij in je eentje. Jij bestuurt je party, oftewel je kan 4 acties/aanvallen doen per ronde in plaats van 1.
Ja! @Verwijderd Zorg er ook voor dat je iedere beurt je actions én bonus actions gebruikt. Je kunt zien wat je nog beschikbaar hebt; maak er gewoonte van altijd alles volledig te benutten (bijvoorbeeld door potions te slikken, olie op je wapen smeren, springen naar een andere/veilig locatie, of jezelf proberen te verbergen).Mariekeb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:01:
Yeah, een beurt verprutsen door iemand aan te vallen met vuur die immuun is voor vuur, is eeuwig zonde.Mariekeb schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:01:
In het algemeen gaat het om 1) initiatief hebben en 2) de beurten die je hebt zo goed mogelijk benutten.
Ik ben volgens mij een heel eind op weg in act 2, maar over het te nemen pad heb ik nu wat twijfels. Tips (zonder spoilers) zijn welkom 
spoiler:
Ik ben in eerste instantie de underdark doorgegaan en via die weg uiteindelijk in die tempel van Shar terechtgekomen. Daar lekker gequest maar daar gestopt toen ik een popup kreeg van een point of no return (al die kristallen bollen op hun plek gelegd etc, en daar kwam ik die Balthazar weer tegen).
Dus toen vrolijk alle andere losse eindjes gaan doen, door die Creche heen en dat shadowgebied verder uitgekamd. Daar zag ik op een gegeven moment dat leger op een afstandje, klikte ik erop om verder te lopen, en toen zat ik ineens opgesloten in de gevangenis. Gewoon ontsnappen leek me saai dus met wat dimension doors en misty steps ben ik gewoon de cel uitgeteleport en de guardtower ingesneaked. Dat was me een flinke combat daar (alle cellen opengooien leidde de guards wel wat af
) maar het is gelukt. Als alle getuigen dood zijn is de rest van de crew daar ook niet hostile meer.
Anyhow, nu kom ik dus vanaf een heel andere kant in de buurt van die Ketheric, ik ben ook al even met hem in gesprek geweest maar ik neig ernaar om nu weer vanuit die tempel van Shar met Balthazar verder te gaan. Ga ik daar spijt van krijgen of kan ik dat gewoon doen?
Dus toen vrolijk alle andere losse eindjes gaan doen, door die Creche heen en dat shadowgebied verder uitgekamd. Daar zag ik op een gegeven moment dat leger op een afstandje, klikte ik erop om verder te lopen, en toen zat ik ineens opgesloten in de gevangenis. Gewoon ontsnappen leek me saai dus met wat dimension doors en misty steps ben ik gewoon de cel uitgeteleport en de guardtower ingesneaked. Dat was me een flinke combat daar (alle cellen opengooien leidde de guards wel wat af
Anyhow, nu kom ik dus vanaf een heel andere kant in de buurt van die Ketheric, ik ben ook al even met hem in gesprek geweest maar ik neig ernaar om nu weer vanuit die tempel van Shar met Balthazar verder te gaan. Ga ik daar spijt van krijgen of kan ik dat gewoon doen?
Volgens mij veronderstelt de game het volgende:Jheroun schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:56:
Ik ben volgens mij een heel eind op weg in act 2, maar over het te nemen pad heb ik nu wat twijfels. Tips (zonder spoilers) zijn welkom
spoiler:Ik ben in eerste instantie de underdark doorgegaan en via die weg uiteindelijk in die tempel van Shar terechtgekomen. Daar lekker gequest maar daar gestopt toen ik een popup kreeg van een point of no return (al die kristallen bollen op hun plek gelegd etc, en daar kwam ik die Balthazar weer tegen).
Dus toen vrolijk alle andere losse eindjes gaan doen, door die Creche heen en dat shadowgebied verder uitgekamd. Daar zag ik op een gegeven moment dat leger op een afstandje, klikte ik erop om verder te lopen, en toen zat ik ineens opgesloten in de gevangenis. Gewoon ontsnappen leek me saai dus met wat dimension doors en misty steps ben ik gewoon de cel uitgeteleport en de guardtower ingesneaked. Dat was me een flinke combat daar (alle cellen opengooien leidde de guards wel wat af) maar het is gelukt. Als alle getuigen dood zijn is de rest van de crew daar ook niet hostile meer.
spoiler:
Dat je via Moonrise Towers naar de Gauntlet gaat. Z'rell stuurt je namelijk uiteindelijk op pad om Balthazar te vinden als ik mij goed herinner. Ik zou dus via de Gauntlet uiteindelijk Act II uit gaan, en niet via de gevangenis. Volgens mij mis je ook iets om Ketheric daadwerkelijk mee aan te pakken en uiteindelijk te verslaan.
Je kan vanuit alle kanten gewoon doen wat je wilt. Je hoeft niet eerst A dan B te doen, rechtstreeks naar B is een valide optie. Je krijgt dan een andere versie van het verhaal, niet beter of slechter, gewoon anders. Dat is juist het mooie van dit spel: ultieme vrijheid!
Verwijderd
Maar, ik begrijp uit jouw eerdere reactie dat je wel een soort van geduwd wordt in de richting van de party playing element. Kortom: solo spelen is eigenlijk alleen te doen voor ervaren spelers. Of heb ik je verkeerd begrepen?pirke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:21:
Je kan vanuit alle kanten gewoon doen wat je wilt. Je hoeft niet eerst A dan B te doen, rechtstreeks naar B is een valide optie. Je krijgt dan een andere versie van het verhaal, niet beter of slechter, gewoon anders. Dat is juist het mooie van dit spel: ultieme vrijheid!
Het is inderdaad lastiger zonder party members. Plus je mist een boel quests en verhalen van partymembers zoals Shadow Heart, La'zeal Astarion etc. Als je weet wat je doet kun je prima solo spelen. Zie bijvoorbeeld livestreams van deze gast https://www.youtube.com/@Okoii/streams die solo rogue playthrough doet (Zeer vermakelijk om te kijken trouwens kijken op eigen risico ivm spoilers natuurlijk).
Nou... ik heb Act 1 net verlaten met dik 60 uur er in.Gilotto schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:06:
@Moechy komt goed! Je komtspoiler:zeker nog tegen...het owlbear jong
spoiler:
Ben al die tijd geen Owlbear of jong tegen gekomen.
Het is blijkbaar een klassieker die iedereen tegenkomt, behalve ik
Inderdaad een goede tip en als aanvulling daarop: ik heb altijd de neiging om eerst de action te gebruiken en dan pas over de bonus action na te denken. Maar heel vaak denk ik dan achteraf, shit het was beter geweest om eerst die bonus action te doen. Je wapen insmeren met gif, een hex op je tegenstander, allemaal handig om te doen voor je aanvaltKlauwhamer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Ja! @Verwijderd Zorg er ook voor dat je iedere beurt je actions én bonus actions gebruikt. Je kunt zien wat je nog beschikbaar hebt; maak er gewoonte van altijd alles volledig te benutten (bijvoorbeeld door potions te slikken, olie op je wapen smeren, springen naar een andere/veilig locatie, of jezelf proberen te verbergen).
[ Voor 46% gewijzigd door Lapa op 18-10-2023 16:44 ]
Met minder dan 4 wordt het spel moeilijker ja. Maar als je al je companions kwijt bent kun je altijd hirelings inhuren bij Withers. Deze hirelings hebben geen persoonlijkheid en vinden alles prima, je kan dus in alle gevallen met 4 karakters door de wereld trekken.Verwijderd schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:25:
[...]
Maar, ik begrijp uit jouw eerdere reactie dat je wel een soort van geduwd wordt in de richting van de party playing element. Kortom: solo spelen is eigenlijk alleen te doen voor ervaren spelers. Of heb ik je verkeerd begrepen?
pirke schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:21:
spoiler:
Maar je kunt Ketheric niet verslaan zonder Nightsong en daar kom je pas wanneer je de Gauntlet verlaat?
Klopt, maar je hoeft niet eerst langs K om daarna naar N te gaan en weer terug naar K. Direct naar N is ook prima.Klauwhamer schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:26:
[...]
spoiler:Maar je kunt Ketheric niet verslaan zonder Nightsong en daar kom je pas wanneer je de Gauntlet verlaat?
Het klopt inderdaad dat je niet alles in de verwachte volgorde moet doen, maar dan kom je toch af en toe wat inconsistente dingen tegen in conversaties. Het lijkt erop dat ikzelf heel vaak dingen in een atypische volgorde afloop. Men kan bij het ontwikkelen natuurlijk onmogelijk rekening houden met alle mogelijk scenario's en daar heb ik alle begrip voor, maar af en toe doet het toch wat af van de immersie. Dat heb je trouwens ook bij verhaallijnen rond companions, die je dan net niet mee hebt. Ach, voor de volgende playthrough.
spoiler: K&N
In het geval Ketheric en Nightsong, zou ik voor het verhaal echt eerst de towers doen, dan Nightsong en dan terug naar de towers. Dan past het plaatje het best.
Ik heb het ook gemist hoor.Lapa schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:35:
[...]
Nou... ik heb Act 1 net verlaten met dik 60 uur er in.
spoiler:Ben al die tijd geen Owlbear of jong tegen gekomen.
Ik vind het cool hoe sommige dingen zien die ik bijvoorbeeld niet zie en vice versa.
Er is een companion die ik nooit gevonden heb, en een andere semi-companion (voor zover ik heb begrepen) die gesneuveld is tijdens een gevecht. Een andere heb ik zelf een kopje kleiner gemaakt. Dat zorgt voor compleet verschillende verhaallijnen natuurlijk. Dat maakt dat je echt het gevoel krijgt dat je zelf voor een groot stuk het verhaal schrijft. En dat zet de deur open voor meerdere playthroughs, iets wat ik in dit soort games altijd lastig vind, maar nu zeker ga doen.
Ik heb in de 2e playthroughWilibrord schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:14:
Het klopt inderdaad dat je niet alles in de verwachte volgorde moet doen, maar dan kom je toch af en toe wat inconsistente dingen tegen in conversaties. Het lijkt erop dat ikzelf heel vaak dingen in een atypische volgorde afloop. Men kan bij het ontwikkelen natuurlijk onmogelijk rekening houden met alle mogelijk scenario's en daar heb ik alle begrip voor, maar af en toe doet het toch wat af van de immersie. Dat heb je trouwens ook bij verhaallijnen rond companions, die je dan net niet mee hebt. Ach, voor de volgende playthrough.
spoiler: K&NIn het geval Ketheric en Nightsong, zou ik voor het verhaal echt eerst de towers doen, dan Nightsong en dan terug naar de towers. Dan past het plaatje het best.
spoiler:
last light inn compleet uitgemoord, Isobella werd na een gevecht alsnog meegenomen.. je merkt aan dit soort dingen dat je toch eigenlijk niet helemaal vrij bent en het verhaal je bijna dwingt om dit niet te doen. Dit terwijl je in de conversaties gewoon wel dwars kan doen tegen die mary sues bij de inn
Dit keer ben ik ook eerst langs de towers gegaan, paar extra textregels van Ketheric en wat namen genoemd die je vind in Shars temple.
Zoveel verschil maakt een atypische volgorde dan ook niet.
Al met al voelt dit tig keer meer scripted dan divinity 2.
[ Voor 7% gewijzigd door jellybrah op 19-10-2023 20:25 ]
Zijn er nog mensen die het lastig hebben bij het nemen van beslissingen? Ik heb steeds het gevoel dat ik niet genoeg informatie heb om de "juiste" beslissing te nemen. Vaak krijg je de keuze om in zee te gaan met partij x of y, die regelrecht tegenover mekaar staan. 't Is vaak gokken en op buikgevoel afgaan.
Ik ben zo iemand die IRL heel geinformeerd beslissingen neemt, dus dit voelt vervelend en uit de comfort zone. Dat maakt het ook een goede RPG natuurlijk, maar ik vroeg me af of ik de enige ben die hiermee worstelt?
Ik ben zo iemand die IRL heel geinformeerd beslissingen neemt, dus dit voelt vervelend en uit de comfort zone. Dat maakt het ook een goede RPG natuurlijk, maar ik vroeg me af of ik de enige ben die hiermee worstelt?
Hmm, nee daar heb ik geen last van.
Ik ben sowieso redelijk impulsief en ga af op het buikgevoel wat op die moment het meest juist aanvoelt.
Ik ben sowieso redelijk impulsief en ga af op het buikgevoel wat op die moment het meest juist aanvoelt.
Ik ben inmiddels in mijn tweede run en herken wel wat jij zegt @Wilibrord . Dit komt doordat sommige keuzes consequenties kennen. In run 1 zijn er bij mij behoorlijk wat team mates uit het kamp vertrokken. Voordeel hiervan is dat mijn tweede run tot nu toe nauwelijks als een herhaling voelt. De eerste run had ik bijvoorbeeld de hele Underdark gemist in act1.
@Wilibrord Veel keuzes hangen ook vaak af in welke volgorde je bepaalde personen of situaties tegenkomt. Ben zelf ook iemand die alles eerst wil uitzoeken voordat ik een quest vervolg of afsluit. Soms heb je een optie om later terug te komen of je kan iemand overtuigen om voor hem te werken waarna je later toch nog een andere keuze kan maken.
Dat is juist het mooie aan dit spel, bijna elke keuze heeft invloed op het verhaal dat volgt. Een tweede speelronde kan dus kompleet anders gaan.
Echt voor mij is dit het beste spel dat ik sinds jaren gespeeld heb. Zit nu bijna aan het einde van ACT2, ben nog wat loose ends aan het afronden voordat ik Moonrise towers dieper inga. Bijna 150 speeluren zitten er nu al in, maar heb wel alle hoeken en gaten doorzocht.
Dat is juist het mooie aan dit spel, bijna elke keuze heeft invloed op het verhaal dat volgt. Een tweede speelronde kan dus kompleet anders gaan.
PSN-id: Chrasher
De eerste run had ik alleen Wyll, Gale en Shadowheart. Mijn tweede run heb ik nu Asterion, Lae'zel en Shadowheart (straks Minthara). In mijn derde run wil ik Karlach en Halsin 
Compleet andere ervaring, ook compleet andere keuzes. Heerlijk!
Compleet andere ervaring, ook compleet andere keuzes. Heerlijk!
Ja, dat heb ik ook. Ik voel sterk de neiging te metagamen als ik tegenover een pittge set aan dialoogkeuzes sta waarbij je vóelt dat het impact gaat hebben one way or the other. De clou is mezelf blijven inprenten dat er geen slechte uitkomst is anders dan de game nog een keer spelen en het dan maar anders doenWilibrord schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:09:
Zijn er nog mensen die het lastig hebben bij het nemen van beslissingen? Ik heb steeds het gevoel dat ik niet genoeg informatie heb om de "juiste" beslissing te nemen. Vaak krijg je de keuze om in zee te gaan met partij x of y, die regelrecht tegenover mekaar staan. 't Is vaak gokken en op buikgevoel afgaan.
Vooral nu ik in act 3 ben, voelt het als een enorme tijdsinvestering als ik ooit nog een re-play wil doen tot dat punt.Klauwhamer schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Ja, dat heb ik ook. Ik voel sterk de neiging te metagamen als ik tegenover een pittge set aan dialoogkeuzes sta waarbij je vóelt dat het impact gaat hebben one way or the other. De clou is mezelf blijven inprenten dat er geen slechte uitkomst is anders dan de game nog een keer spelen en het dan maar anders doen
Ik wil zo graag het spel nog een keer spelen, maar ik ben bang dat ik daar helemaal geen tijd voor heb
Dus ik ben nu erg veel aan het metagamen.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Uiteindelijk maken de keuzes niet zo veel uit, niet te veel over nadenken, het is maar een verhaaltje.
Waar ik wel een grafhekel aan heb is dat er dingen met je companions gebeuren. Dat is leuk voor het verhaal, maar het speelt gewoon niet prettig. Zelf geen last van gehad, maar er zitten wel wat verrassingen in de game wat dat betreft.
Ik wil gewoon mij playthrough doen met de club die ik zelf heb uitgekozen, tot het eind.
Bijvoorbeeld
Waar ik wel een grafhekel aan heb is dat er dingen met je companions gebeuren. Dat is leuk voor het verhaal, maar het speelt gewoon niet prettig. Zelf geen last van gehad, maar er zitten wel wat verrassingen in de game wat dat betreft.
Ik wil gewoon mij playthrough doen met de club die ik zelf heb uitgekozen, tot het eind.
Bijvoorbeeld
spoiler: title
Lae'zel die aan het eind er vandoor gaat. Stel je hebt niet de beschikking over Karlach en je bent zelf geen fighter, dan moet je een huurling aan je party toevoegen
Dan maken de keuzes hier juist wel uit toch als het invloed heeft op je party?friketje1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:23:
Uiteindelijk maken de keuzes niet zo veel uit, niet te veel over nadenken, het is maar een verhaaltje.
Bijvoorbeeld
spoiler: titleLae'zel die aan het eind er vandoor gaat. Stel je hebt niet de beschikking over Karlach en je bent zelf geen fighter, dan moet je een huurling aan je party toevoegen
Bij een RPG zeggen dat het maar een verhaaltje is, en dan al helemaal bij deze haha. Waar het verhaal bijna bij iedereen anders is vanwege die keuze vrijheid.
Wat ik bedoel is dat ik er een hekel aan heb dat ze je party verlaten om wat voor een reden dan ook zonder dat je er echt duidelijk voor hebt gekozen.
Ik heb dat nooit een leuk aspect gevonden van dergelijke games. Je zou het eigenlijk uit moeten kunnen zetten bij de opties dat je gewoon met een vaste club kan spelen als je dat wil.
Ik heb dat nooit een leuk aspect gevonden van dergelijke games. Je zou het eigenlijk uit moeten kunnen zetten bij de opties dat je gewoon met een vaste club kan spelen als je dat wil.
Ik vind het juist wel wat hebben, geeft replayability: andere keuzes, andere companions, ander verhaalfriketje1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:18:
Wat ik bedoel is dat ik er een hekel aan heb dat ze je party verlaten om wat voor een reden dan ook zonder dat je er echt duidelijk voor hebt gekozen.
Is het spel goed te spelen als een evil rambo die de actie binnenrent, zonder veel quests the locken?
Zekermister_S schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:23:
Is het spel goed te spelen als een evil rambo die de actie binnenrent, zonder veel quests the locken?
Gelukkig kun je save-scummen. Anders was ik ook al een aantal companions kwijt geraakt.
Het voelt ergens wel dat de 'goede' keuzes niet zo belonend zijn als de 'slechte' keuzes straffend.
Het voelt ergens wel dat de 'goede' keuzes niet zo belonend zijn als de 'slechte' keuzes straffend.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Ik deel die mening niet, elke keuze heeft consequenties, en de ene consequentie is meestal niet beter of slechter, hooguit anders.
In mijn eerste playthrough was ik vrij snel Lae'zel, Asterion en Karlach kwijt. Nu in mijn tweede playthrough zijn het Gale (op z'n hand na...), Wyll en Karlach die weg zijn, en staat Minthara te popelen om mee te doen. Daardoor is het een compleet ander spel geworden. Als alle companions altijd beschikbaar zouden zijn en je keuzes geen echte gevolgen hebben zou het maar een saai spel zijn voor een tweede of derde run.
In mn derde run wil ik Karlach en Halsin meenemen. En nog steeds zie ik genoeg keuze variatie in de andere quests en eindes om ook een vierde run te doen...
In mijn eerste playthrough was ik vrij snel Lae'zel, Asterion en Karlach kwijt. Nu in mijn tweede playthrough zijn het Gale (op z'n hand na...), Wyll en Karlach die weg zijn, en staat Minthara te popelen om mee te doen. Daardoor is het een compleet ander spel geworden. Als alle companions altijd beschikbaar zouden zijn en je keuzes geen echte gevolgen hebben zou het maar een saai spel zijn voor een tweede of derde run.
In mn derde run wil ik Karlach en Halsin meenemen. En nog steeds zie ik genoeg keuze variatie in de andere quests en eindes om ook een vierde run te doen...
Met belangrijke dingen zit ik toch vaak op google om mijn keuzes te overwegen hahaha dat vergt al veel van mijn speeltijd
Patch 4 is live. https://baldursgate3.game/news/patch-4-now-live_96
Lijkt me weer een enorme hoeveelheid fixes en tweaks.
Gog had wel 127GB free diskspace nodig om de install te doen
Lijkt me weer een enorme hoeveelheid fixes en tweaks.
Gog had wel 127GB free diskspace nodig om de install te doen
Poh eindelijk uitgespeeld. Had m even links laten liggen door wat andere games enzo, maar laatste stuk eindelijk klaar. Uiteindelijk 80 uur ofzo in deze savegame zitten. Vond het laatste stuk vrij irritant met die gevechten, en de performance was ook echt heel slecht.
Al bij al wel mijn game of the year van 2023, echt een fantastisch avontuur wat ik zeker nog een keer ga doorlopen
Al bij al wel mijn game of the year van 2023, echt een fantastisch avontuur wat ik zeker nog een keer ga doorlopen
Ik merk dat ik wat overweldigd ben geraakt door de stad.
Ik had dat in de orginele delen ook wel een beetje, zo veel quests, zo veel personages; verhaal lijnen die samenkomen en een twist krijgen.
Moet er eigenlijk eens 3 uur aan een stuk voor gaan zitten denk ik
Ik had dat in de orginele delen ook wel een beetje, zo veel quests, zo veel personages; verhaal lijnen die samenkomen en een twist krijgen.
Moet er eigenlijk eens 3 uur aan een stuk voor gaan zitten denk ik