Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:43
Nyarlathotep schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:39:
Ik leg het spel maar even aan de kant.

Dik een half uur met een gevecht bezig. Ik win, en kom direct in een dialoog met een ander figuur. Ik fumble op een worp, en het is gelijk game over. Geen auto-save van na het gevecht, dus kan weer opnieuw beginnen.
Echt... Dit spel mist een autosave voor dit soort momenten.
Ik vind het echt een gaaf spel tot nu toe, maar een aantal irritante zaken benemen mij nu wel een beetje het spelplezier.
Waarom save je niet als je in het dialoog komt? Bij dit soort games is het van belang om f5 als een standaard te hebben om de zoveel minuten en zelfs in combat.

Ik ben denk inmiddels al 120 uur onderweg en inmiddels aan een 2e play begonnen nadat ik met de eerste in act 3 kwam. Dit omdat ik steeds wilde weten wat er gebeurd als je evil speelt + andere companion.

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:53
Klauwhamer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:41:
[...]
Overigens heb ik geen issues met weight limits. Zware shit gaat naar Karlach, 20 STR in teh face.
Same !
Plus Gale heeft bij mij " The Mighty Cloth" chest aan. kan nu 280 Kilo dragen _/-\o_

(ik weet het niet perse beste item voor Gale, maar hey. Ik hou nu eenmaal van Hoarden :*) )

Gwindorian's Diablo Profiel

• Mauz1978
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:57

Mauz1978

Console War Veteran

Dik een half uur met een gevecht bezig. Ik win, en kom direct in een dialoog met een ander figuur. Ik fumble op een worp, en het is gelijk game over. Geen auto-save van na het gevecht, dus kan weer opnieuw beginnen.
Ik vind het echt een gaaf spel tot nu toe, maar een aantal irritante zaken benemen mij nu wel een beetje het spelplezier.
Je kan gewoon saven tijdens een dialoog hoor.

Something under the bed is drooling

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:38
Ik vind Act 3 met tijden wel (te)veel hoor ... :S
Alles komt samen, aan alle kanten wordt er aan je getrokken en ik vind het lastig om m'n aandacht te verdelen. Voelt soms een beetje 'too much' en overweldigend daardoor en niet zo gebalanceerd als de eerste twee acts.

[ Voor 3% gewijzigd door Yonix op 13-09-2023 21:48 ]

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:33

Met dit soort spellen maak ik een quick save om de 5 minuten ofzo. Je kan gewoon verder spelen tijdens een quick save.
Soms maak ik een keuze die verkeert uitpakt, dan wil ik dat gewoon terug draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Mauz1978 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:19:
[...]

Ja, daar ben ik nu ook achter :+
Op de PS5 heb je helaas geen F5 knop, en dat zit nog wel in mijn systeem.

Ook maar eens even wat aandacht besteed aan het indelen van mijn radial menu's. Ik kom om in de scrolls, dus die heb ik ook maar even beter verdeeld over de party.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:41
Mauz1978 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:19:
[...]

Is dit save scum the game?? Je gaat toch niet fvijven in een dialoog???
Volgens mij doelt OP op einde act 1. Kreeg daar ook een droge game over in beeld, wilde juist een beetje uitdaging :+ Ik heb dat gevecht zelfs 3 keer moeten doen. Gewoon niet goed over nagedacht door de devs
Er zitten wel meer van die momenten in quests die gewoon niet lekker lopen of niet eerlijk voelen.

Gister nog in act 2. Mijn karakter wint eigenlijk alle dialogue checks (bard) en als je daar punten in stopt wil ik die dan ook graag gebruiken. Ergens in een gebouw start opeens een dialoog, had de stouterik niet eens gezien, wordt Shadowhart aangesproken (stond niet eens vooraan). Verliest de conversatie check natuurlijk. Tegenstander gaat agro en in zijn openingsklap gelijk mijn karakter tegen de grond, dood, en 2 anderen onder de 50% health. Dat voelt dan gewoon oneerlijk, had ook geen zin meer om het nog te proberen. Reload dan maar weer, natuurlijk 10 minuten geen save gedaan. En weer verder.

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:44
Ik zit al best ver in de Shadowlands, ik heb nog niet meegemaakt dat mijn Paladin niet degene was die een dialoog startte. Ik heb geluk gehad denk ik :)

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:56
Soms triggeren anderen de dialoog als ze net een meter verder lopen dan degene die netjes stopt waar je op de grond klikt (wat dan toevallig net voor de trigger is). Het gebeurt niet vaak maar heb het ook al een paar keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notlupus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-09 09:53
Klopt, maakt niet uit met welk character je de dialoog initieert, de partymember die het dichtst staat bij degene die je aanspreekt gaat dan de dialoog in.

[ Voor 3% gewijzigd door Notlupus op 15-09-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friketje1
Mijn punt is ook een beetje dat er een aantal combat encounters zijn die gewoon flauw zijn. Ben nu al 3-4 keer een situatie tegengekomen waarbij er opeens een gevecht start en dat het er al niet zo best uit ziet voordat je aan de beurt bent zonder dat je hier ook maar iets aan had kunnen doen.
Bijvoorbeeld in de Zentharim hideout. Of er komt opeens een monster en je halve party wordt een chasm in gegooid. Of zoals het voorbeeld een tegenstander die kennelijk een crit scoort op je hele party terwijl hij volgens het script mag beginnen, terwijl je party netjes met zijn vieren op een kluitje staan, want zo stonden ze toen er opeens zonder aanleiding een dialoog startte.
Niet dat ik tegen save scummen ben, hoort ook gewoon bij het genre, maar denk wel dat een game in 2023 het zo ontworpen moet zijn dat je in in ieder geval het idee moet hebben dat je wat verkeerd hebt gedaan als je game over in beeld ziet verschijnen, bij BG3 is dat niet altijd het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
friketje1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:50:
Mijn punt is ook een beetje dat er een aantal combat encounters zijn die gewoon flauw zijn. Ben nu al 3-4 keer een situatie tegengekomen waarbij er opeens een gevecht start en dat het er al niet zo best uit ziet voordat je aan de beurt bent zonder dat je hier ook maar iets aan had kunnen doen.
Bijvoorbeeld in de Zentharim hideout. Of er komt opeens een monster en je halve party wordt een chasm in gegooid. Of zoals het voorbeeld een tegenstander die kennelijk een crit scoort op je hele party terwijl hij volgens het script mag beginnen, terwijl je party netjes met zijn vieren op een kluitje staan, want zo stonden ze toen er opeens zonder aanleiding een dialoog startte.
Niet dat ik tegen save scummen ben, hoort ook gewoon bij het genre, maar denk wel dat een game in 2023 het zo ontworpen moet zijn dat je in in ieder geval het idee moet hebben dat je wat verkeerd hebt gedaan als je game over in beeld ziet verschijnen, bij BG3 is dat niet altijd het geval.
Ik snap wat je bedoelt, maar dit hoort gewoon ook een beetje bij het genre denk ik (was in BG1 en 2 ook zo), en persoonlijk vind ik dit niet zo slecht. De eerste keer dat je een moeilijk gevecht in gaat is het vaak gewoon proberen info te krijgen wat je volgende keer dan weer gebruikt om een strategie op te stellen en dan te kijken of het nu wel beter gaat. Ik vind het net leuk om strategieen te zoeken die zouden kunnen werken, en eigenlijk vind je altijd wel iets, een scroll, spell, potion, betere positioning, ... dat het meest hopeloze gevecht toch doenbaar maakt. Het uitzoeken wat je verkeerd hebt gedaan, en dan met een oplossing komen is net wat de combat leukt maakt. Als het spel je dit op een dienblaadje geeft is het gewoon lame imo. Wat veel helpt is de vijanden bekijken: welke resistances, weaknesses hebben ze, vooral op welke stat zijn ze zwak. Dus een vijand met lage CON moet je aanvallen met spells/effects die CON checks triggeren enz...
Ik vind dit ook niet savescummen. Savescummen is imo wanneer je gaat een save terug gaat laden omdat een bepaalde uitkomst je niet aan staat maar je eigenlijk nog wel gewoon verder zou kunnen spelen. Als het game over is en je laadt een save terug is niet savescummen.

[ Voor 8% gewijzigd door Hert op 15-09-2023 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
friketje1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:50:
Zorg dat je initiatief stat hoog is, er zijn verschillende items die een boost geven, dan heb je een grotere kans dat je eerder aan de beurt bent dan de vijanden. Initiatief is een enorm krachtige stat, juist omdat die eerste klappen de rest vd combat bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:12

Klauwhamer

Voor spijkers.. op laag water.

Hert schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:57:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar dit hoort gewoon ook een beetje bij het genre denk ik (was in BG1 en 2 ook zo), en persoonlijk vind ik dit niet zo slecht. De eerste keer dat je een moeilijk gevecht in gaat is het vaak gewoon proberen info te krijgen wat je volgende keer dan weer gebruikt om een strategie op te stellen en dan te kijken of het nu wel beter gaat.
Bij TTRPG heb je ook een DM die een battle beter kan introduceren dan een game dat ooit zal kunnen. Ik denk dat dit één van de tradeoffs is bij de conversie van TTRPG naar game (de level cap is een andere). Het gebrek aan 'begeleiding' van een DM is dan min of meer te mitigeren door een savegame terug te laden, althans, zo zie ik het. Ik denk niet dat hier echt aan te ontkomen is in alle gevallen.

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zizyx
  • Laatst online: 16-09 08:46
Vergeet niet dat je tijdens een coversatie je andere party members kan bewegen. Linksonderin is er een "switch party member" knop waardoor je kan lopen met iedereen die niet aan het woord is. Als je het gevoel krijgt dat een conversatie de verkeerde kant op gaat kan je alvast je party uit elkaar zetten zodat je niet in 1 klap door een AoE geraakt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
pirke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:59:
[...]

Zorg dat je initiatief stat hoog is, er zijn verschillende items die een boost geven, dan heb je een grotere kans dat je eerder aan de beurt bent dan de vijanden. Initiatief is een enorm krachtige stat, juist omdat die eerste klappen de rest vd combat bepalen.
Dat is het probleem niet. Er zijn een aantal gevechten die zo ontworpen zijn dat het eigenlijk de bedoeling is dat je doodgaat als je het voor de eerste keer doet omdat je eigenlijk niet kunt weten hoe je de narigheid kan voorkomen zonder te weten wat er komt.
Eerste boss bijvoorbeeld (denk dat iedereen daar wel een reload heeft gedaan), Zhentarim hideout (waarbij de game gewoon tegen je cheat en je echt niet kunt zien aankomen wat er gaat gebeuren), etc. Of je krijgt gewoon game over in je beeld als je de verkeerde gespreksoptie hebt gekozen. Soms is het denk ik ook gewoon buggy of niet goed over nagedacht, dat is het voorbeeld wat ik noemde in act 2.
Nu is de eerste boss nog een leuke puzzel en uitdaging, later in de game valt die uitdaging ook een beetje weg omdat het allemaal wel erg makkelijk wordt en dan voelt het een beetje flauw en irritant als je bijvoorbeeld 10 minuten geen save gedaan hebt en overvallen wordt door een scripted gebeurtenis die ontworpen is om slecht af te lopen.
Ik snap ook niet waarom de devs denken dat mensen dit leuk vinden en ik ken ook eigenlijk geen cRPG's die dit zo doen. Zeker voor DnD is raar, wat natuurlijk eigenlijk bedoeld is om "hardcore" te spellen op pen en papier.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Ik denk niet dat de encounters die je noemt "doomed to fail" zijn. Soms word je overvallen, soms kun je dat voorkomen met een hoge perception. Dat je dan doodgaat en opnieuw moet laden, neemt niet weg dat het eigenlijk een ambush moet zijn (die je nu natuurlijk wel ziet aankomen). Heel veel situaties kun je ook anders benaderen zodat je een veel beter zicht hebt van het speelveld, en dus hierop kunt voorsorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
ik moet nog aan het spel beginnen...

wel al gehaald...
maar wil samen met een maatje spelen die hem nog steeds niet gehaald heeft.
ook lijkt de learning curve heel hoog. maar heb wel heel erg de drang om te spelen.

zijn er nog tips en tricks? en spelen hier anderen ook online?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Dirtyrockers schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:38:
Neem de tijd. Lees. Gebruik tooltips. Inspecteer. Denk na voor je dingen doet. BG3 is een zeldzame titel waar je een stukje toewijding in moet stoppen -- en BG3 betaalt daar kwadratisch voor uit in wat ze teruggeeft. Dat klinkt heel sappy en muf maar het is geen fast food MMORPG waar alles wordt voorgekauwd.

Dat gezegd hebbende: het is niet overdreven móeilijk per se. Met een paar vuistregels kom je al een heel eind zonder een 'rules lawyer' te hoeven zijn. Er zijn in dit topic al meerdere uitgebreide posts gedaan met tips en tricks maar de belangrijkste vind ik toch wel dat je goed gebruik moet maken van buffs, debuffs, en crowd control. Combat is turnbased dus neem vooral de tijd om na te denken.

Edit: Ik speel trouwens niet online of met anderen. Eigenlijk speel ik nooit meer online of met anderen, de lol is daar wel van af gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Klauwhamer op 15-09-2023 16:12 ]

D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Klauwhamer schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:06:
[...]

Neem de tijd. Lees. Gebruik tooltips. Inspecteer. Denk na voor je dingen doet. BG3 is een zeldzame titel waar je een stukje toewijding in moet stoppen -- en BG3 betaalt daar kwadratisch voor uit in wat ze teruggeeft. Dat klinkt heel sappy en muf maar het is geen fast food MMORPG waar alles wordt voorgekauwd.

Dat gezegd hebbende: het is niet overdreven móeilijk per se. Met een paar vuistregels kom je al een heel eind zonder een 'rules lawyer' te hoeven zijn. Er zijn in dit topic al meerdere uitgebreide posts gedaan met tips en tricks maar de belangrijkste vind ik toch wel dat je goed gebruik moet maken van buffs, debuffs, en crowd control. Combat is turnbased dus neem vooral de tijd om na te denken.

Edit: Ik speel trouwens niet online of met anderen. Eigenlijk speel ik nooit meer online of met anderen, de lol is daar wel van af gegaan.
Dit ja.
Tool tips zijn essentieel. Op de PS5 had ik die per ongeluk uitgezet en heb ik wel moeten worstelen in het begin. En kom je er pas veel te laat achter dat je bepaalde mogelijkheden hebt.

Ook belangrijk: Gebruik je potions en scrolls, want er is niet echt een tekort aan in het spel. Kijk ook naar de vijanden (je kan van elke vijand en NPC zijn 'character sheet' zien, en dan kun je je wat beter voorbereiden op het gevecht.

Gebruik ook defensive spells. Ja, in dit spel hebben ze echt nut. Speed/haste potions zijn een life saver in boss battles (verudbbelt je aantal attacks en verhoogt je AC).

En spring. Spring overal heen. Er zijn veel verborgen plateau's waar je naartoe kan springen. Vaak zie je ze wel, maar heb je niet direct het idee dat je er heen kan. Zorg ook voor een partymember met een hoge perception voor o.a. secret doors. En trap detection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Nyarlathotep schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:47:
[...]Ook belangrijk: Gebruik je potions en scrolls, want er is niet echt een tekort aan in het spel. Kijk ook naar de vijanden (je kan van elke vijand en NPC zijn 'character sheet' zien, en dan kun je je wat beter voorbereiden op het gevecht.
Ja, dit uiteraard ook! Wees niet zo'n stoethaspel die het spel uitspeelt met uiteindelijk 342 greater health potions en 137 speed potions in z'n rugzak. Nergens voor nodig, gebruik alles wat je nodig hebt of denkt te hebben. Vergeet ook niet te shortresten en longresten -- en er is een handig overzicht van Actions en Bonus Actions zodat je snel kunt zien of je turn écht voorbij is of dat je toch nog de mogelijikheid hebt een molotov-cocktail in de vijand z'n giechel te mieteren.
Nyarlathotep schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:47:
[...]En spring. Spring overal heen. Er zijn veel verborgen plateau's waar je naartoe kan springen. Vaak zie je ze wel, maar heb je niet direct het idee dat je er heen kan. Zorg ook voor een partymember met een hoge perception voor o.a. secret doors. En trap detection.
Overigens: houd in je achterhoofd dat verborgen ruimtes (in ieder geval op de PC) soms wat janky te bereiken zijn. Dan is het ook goed om gebruik te maken van 'jump'.

[ Voor 10% gewijzigd door Klauwhamer op 15-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
friketje1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 13:47:
[...]

Dat is het probleem niet. Er zijn een aantal gevechten die zo ontworpen zijn dat het eigenlijk de bedoeling is dat je doodgaat als je het voor de eerste keer doet omdat je eigenlijk niet kunt weten hoe je de narigheid kan voorkomen zonder te weten wat er komt.
Eerste boss bijvoorbeeld (denk dat iedereen daar wel een reload heeft gedaan), Zhentarim hideout (waarbij de game gewoon tegen je cheat en je echt niet kunt zien aankomen wat er gaat gebeuren), etc. Of je krijgt gewoon game over in je beeld als je de verkeerde gespreksoptie hebt gekozen. Soms is het denk ik ook gewoon buggy of niet goed over nagedacht, dat is het voorbeeld wat ik noemde in act 2.
Nu is de eerste boss nog een leuke puzzel en uitdaging, later in de game valt die uitdaging ook een beetje weg omdat het allemaal wel erg makkelijk wordt en dan voelt het een beetje flauw en irritant als je bijvoorbeeld 10 minuten geen save gedaan hebt en overvallen wordt door een scripted gebeurtenis die ontworpen is om slecht af te lopen.
Ik snap ook niet waarom de devs denken dat mensen dit leuk vinden en ik ken ook eigenlijk geen cRPG's die dit zo doen. Zeker voor DnD is raar, wat natuurlijk eigenlijk bedoeld is om "hardcore" te spellen op pen en papier.
Die eerste boss kun je gewoon overslaan... command zodat ie z'n wapen dropt en je kan lekker verder :)

De hideout had ik geen moeite mee, heb me naar binnen gepraat, hij werd boos omdat ik dat ding al geopend had, ik slacht iedereen af. Misschien maakt het level uit waarop je daar terecht komt.

Geen enkele encounter die ik tegengekomen ben is ontworpen om de eerste keer te falen. Bij een pittige tegenstanders altijd even rechts klikken -> examine om te kijken wat zijn sterke en zwakke punten zijn, dat kan gewoon in ronde 1 als je aan de beurt bent. Verder is het dus belangrijk om als eerste te gaan, zodat je hold person, dominate, bless, bane, haste, whatever kan casten. Ik speel op balanced, de meeste encounters duren slechts 2-4 rondes. Ik zit in Act 3 en heb in alle uren nog maar 2x een encounter overnieuw gedaan, waarvan 1 omdat ik misklikte en alles de soep in liep toen ik m'n front line barbarian raakte ipv de vijand die er naast stond :) De andere keer kwam ik ergens aan terwijl ik eigenlijk had moeten rusten: weinig hp, bijna geen spells meer. Sommige encounters waren inderdaad pittig, maar niks was designed to fail de eerste keer...

Er zijn ook genoeg encounters waar je bepaalde NPC's moet rescuen, dat lukt me ook niet altijd, nouja, dan is die NPC maar dood. Dat heeft dan gevolgen ergens later in de campaign, soms zijn de gevolgen zelfs positief :) Er bestaat niet zoiets als een "perfecte" playthrough, het is een verhaal en het verhaal kan anders verlopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VP.
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:25

VP.

Net
spoiler:
Raphael
een pak slaag gegeven. Damn, wat een gevecht :) Voor het eerst dat ik echt even aan de bak moest. Gelukkig wel erg dikke loot gevonden daar.

• Yonix
Fucking hell ... Act 3 en dan het laatste gevecht zijn zo'n teleurstelling. :'(

Jammer, jammer, jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yonix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 01:17:
Fucking hell ... Act 3 en dan het laatste gevecht zijn zo'n teleurstelling. :'(

Jammer, jammer, jammer.
ACT 3 was niet zo goed als de eerste 2 maar een teleurstelling absoluut niet. Zoveel content en lore, geheime plekken en gevolgen van keuzes uit ACT 1 en 2 worden keurig afgerond. De cinematics en het pad naar het laatste gevecht waren ook meer dan prima in mijn ogen.

Ja, het mag soepeler lopen en de bugs waren voor mij de grootste minpunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:52
Ik vond de gevechten in act 3 vooral eentonig met steeds een overmacht aan vijanden.

Plottwists waren ook wat fraglich, maar dat krijg je met de vrijheid en branching quests. Ben in ieder geval met run twee en drie bezig. Eens dat act 1 wel by far de beste is.

• stomley
Flozem schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:38:
Ik vond de gevechten in act 3 vooral eentonig met steeds een overmacht aan vijanden.

Plottwists waren ook wat fraglich, maar dat krijg je met de vrijheid en branching quests. Ben in ieder geval met run twee en drie bezig. Eens dat act 1 wel by far de beste is.
Act 1 is zekers het beste, maar act 2 is ook zo geweldig en helemaal als je in act 1 wat andere keuzes gemaakt hebt.

Je kan het spel op zoveel manieren spelen waardoor het zo geweldig is. Elke keer weer de gedachte "maar wat als ik nou dit doe"

• Yonix
Lukin schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 07:18:
[...]

ACT 3 was niet zo goed als de eerste 2 maar een teleurstelling absoluut niet. Zoveel content en lore, geheime plekken en gevolgen van keuzes uit ACT 1 en 2 worden keurig afgerond. De cinematics en het pad naar het laatste gevecht waren ook meer dan prima in mijn ogen.

Ja, het mag soepeler lopen en de bugs waren voor mij de grootste minpunten.
Dat was dan ook deels de frustratie die sprak, echter ik vond het wel jammer dat Act 3 zo overweldigend is t.o.v. de eerste twee. In Act 1 en 2 krijg je de ruimte om in je eigen tempo gebieden en verhalen te verkennen (world building) en in 3 is het redelijk 'in your face' allemaal met 'random encounters' en iedereen die wel iets van jou of je party members wil hebben. :S

Bijvoorbeeld: Astarion en Wyll staan al sinds de eerste ontmoeting in mijn kampement, maar die worden opeens stevig naar de voorgrond geduwd in Act 3 en van mij wordt dan maar verwacht dat ik er iets mee ga doen (losse eindjes resolven) - had niet gehoeven van mij.

Had graag nog iets met Raphael willen doen en 'The House of Hope' willen bezoeken, maar eerlijk gezegd: 'I couldn't be bothered anymore.'

Uiteindelijk in een rap tempo richting het einde toe gewerkt, want ik wilde er klaar mee zijn. :)

Dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtxcSgOTWqPCBuuv5T5MY8nbSKw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DlRS5w2Iuin7NsD4FMitLHVh.png?f=fotoalbum_large

'Who rule the world?'
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8SVy_WzKQb2A7F_leZVVUf5lN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRXyc6gv7jTzqarZ2REzu3M1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bAEabBZD6GPI0pDJtVmzoMNEcoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIa9EDmspPl3MWEoskaNYZsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMvFKwcG58OahLbMG4sgcR3O2FE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/piKxCbbdjfda2kBN2Ih1reMY.gif?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLb45CosxFWNRMuSVz4dalxThOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OhRFF8oHyexwUepR988N5Rp6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQQ_R8EvdGEZJ8jRSGndzF9QEkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n2A6A9h8f0kjW3GuZ6azfnrx.jpg?f=fotoalbum_large

The Absolute

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Yonix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:04:
[...]
Had graag nog iets met Raphael willen doen en 'The House of Hope' willen bezoeken, maar eerlijk gezegd: 'I couldn't be bothered anymore.'
Jammer, dat was uiteindelijk mijn favoriete plek in het spel. Dat was echt de moeite waard.

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:33
Lukin schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:24:
[...]

Jammer, dat was uiteindelijk mijn favoriete plek in het spel. Dat was echt de moeite waard.
Owww? In m’n eerste play through heb ik daar ook niets gedaan.
In m’n tweede playthrough zit ik nog in act 1.
Kan iemand mij vertellen welke quests ik niet meer kan doen in act 1, als ik naar act 2 ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:14
Yonix schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:04:
[...]

Dat was dan ook deels de frustratie die sprak, echter ik vond het wel jammer dat Act 3 zo overweldigend is t.o.v. de eerste twee....
Ben nog (lang) niet bij het laatste gevecht maar ben wel echt aan het genieten van Act 3. Het is jammer dat ie minder lekker loopt dan de rest op mn pc maar de quests etc zijn echt heerlijk. Zoveel dingen te ontdekken waar je ook echt je best voor moet doen.

Mijn party is nu level 11 en holy shit wat een vette skills kreeg ik, vooral Shadowheart met
spoiler:
die feast skill waarbij je hele party immuun wordt voor allerlei conditions, en 12hp krijgt tot de long rest.

Ga denk ik even afwachten wat de patch precies gaat doen donderdag, als er nog meer optimalisaties zijn en andere zaken wat de game nog beter maakt dan pak ik dat graag nog mee.

Weet wel dat ik zeker nog een run ga doen als ik klaar ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik merk geen performance verschil in Act 3, maar heb ook een 4090 ;)

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 17-09-2023 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
VP. schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:28:
Net
spoiler:
Raphael
een pak slaag gegeven. Damn, wat een gevecht :) Voor het eerst dat ik echt even aan de bak moest. Gelukkig wel erg dikke loot gevonden daar.
Vanmorgen ook gedaan, die soundtrack… <3

Ik snap de commentaren wel dat Act 3 erg overweldigend kan zijn, dat gevoel had ik ook toen ik pas in de stad aan kwam.. Uiteindelijk zelfs een deel quests in de verkeerde volgorde gedaan waardoor de uitkomst van een sidequest al beslist was zonder dat ik er iets aan kon doen. :/
spoiler:
Toen ik naar de corronation wou gaan zei mijn MC dat we best eerst de Steel Watch gingen saboteren voordat we de confrontatie aangaan met Gortash. Daarom besloten om de corronation nog even uit te stellen en eerst verder de stad in te trekken. Veel sidequests gedaan waaronder de SW fabriek en Iron Throne (iedereen gered behalve de Duke, die was er niet). Daarna terug naar Wyrm’s Rest waarop alle Fist guards en bodyguards mij ‘on sight’ meteen aanvielen. Iedereen gedood incl Gortash, daarna met Mizora gepraat en de Duke was dood…

En om nog even in te pikken op de gevechten die ontworpen zijn om te falen, daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt.. Het enige gevecht waar ik moeite mee had in mijn playthrough was
spoiler:
Cazador.
Die had ik pas na 5x proberen. :D

Het hielp wel dat ik op mijn laatste level up iedereen de ‘Alert’ feat had gegeven. +5 initiative en ik mag praktisch elk gevecht als eerste (of 2de) beginnen.

[ Voor 5% gewijzigd door bibi2205 op 17-09-2023 19:49 ]

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05:23
Weet iemand nog een leuke build voor Jaheira? Ik vind het een beetje loos om nog een Druid te hebben naast Halsin. Ik zit aan een Gloomstalker Ranger te denken maar ik las ergens dat Dread Ambusher niet met Action Search werkt in BG3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:30
Nyarlathotep schreef op donderdag 14 september 2023 @ 12:32:
[...]

Ja, daar ben ik nu ook achter :+
Op de PS5 heb je helaas geen F5 knop, en dat zit nog wel in mijn systeem.

Ook maar eens even wat aandacht besteed aan het indelen van mijn radial menu's. Ik kom om in de scrolls, dus die heb ik ook maar even beter verdeeld over de party.
Driehoekje is quicksave. Nu nog quickloaden lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:58

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Vinnocchio schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:08:
[...]

Driehoekje is quicksave. Nu nog quickloaden lol
Dat is vierkantje, maar dan vanuit het R2 menu.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Daan0s schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:08:
[...]

Ben nog (lang) niet bij het laatste gevecht maar ben wel echt aan het genieten van Act 3. Het is jammer dat ie minder lekker loopt dan de rest op mn pc
Wat voor specs draai je? Ik zit nog in Act II (>100h gameplay so far O+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 23:44
friketje1 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:22:
[...]

Is dit save scum the game?? Je gaat toch niet fvijven in een dialoog???
Volgens mij doelt OP op einde act 1. Kreeg daar ook een droge game over in beeld, wilde juist een beetje uitdaging :+ Ik heb dat gevecht zelfs 3 keer moeten doen. Gewoon niet goed over nagedacht door de devs
Er zitten wel meer van die momenten in quests die gewoon niet lekker lopen of niet eerlijk voelen.

Gister nog in act 2. Mijn karakter wint eigenlijk alle dialogue checks (bard) en als je daar punten in stopt wil ik die dan ook graag gebruiken. Ergens in een gebouw start opeens een dialoog, had de stouterik niet eens gezien, wordt Shadowhart aangesproken (stond niet eens vooraan). Verliest de conversatie check natuurlijk. Tegenstander gaat agro en in zijn openingsklap gelijk mijn karakter tegen de grond, dood, en 2 anderen onder de 50% health. Dat voelt dan gewoon oneerlijk, had ook geen zin meer om het nog te proberen. Reload dan maar weer, natuurlijk 10 minuten geen save gedaan. En weer verder.
Als je tijdens de conversatie merkt dat het op een gevecht gaat uitdraaien kan je meestal ook al naar je andere characters switchen om die in een goede positie te brengen, (eventueel wat gebruik maken van de omgeving of wat explosieve tonnetjes verzetten ofzo >:)), een paar buffs casten, ...

Ik heb nog geen game over scherm gezien, maar meestal probeer ik de game gewoon te spelen zoals het komt. Valt de conversatie tegen door een slechte roll dan is het maar zo. (ben wel nog geen echte game over schermen tegen gekomen).

En 10 minuten (of zelfs een half uur kwijt) in deze game is echt peanuts zeker, ik zit ver in act 2 en heb nu 77uur playtime :D
pirke schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 17:25:
[...]
Er zijn ook genoeg encounters waar je bepaalde NPC's moet rescuen, dat lukt me ook niet altijd, nouja, dan is die NPC maar dood.
Een partymember die Sanctuary kan casten is ideaal voor deze situaties. (Ben er nog geen scrolls van tegengekomen denk ik)

[ Voor 9% gewijzigd door Inrage op 18-09-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
Klauwhamer schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:52:
[...]

Wat voor specs draai je? Ik zit nog in Act II (>100h gameplay so far O+)
Ook niks high end, een Omen 15 laptop uit 2020 met een Intel Core i7-9750H en RTX2060, 16gb ram. Maar act 1 en 2 draait ie met gemak boven de 60fps op 1440p, alleen act 3 is vooralsnog een beetje zwaar. Zit tussen de 30 en 50 fps in de stad, binnen locaties gaan wel gewoon weer naar de 80+.

Ga intussen richting de 70 uur op deze savegame, lang niet alles gedaan maar dat is juist mooi voor mijn volgende run :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:00:
Probleem van act 3 is voor mij dat ik het verhalen compleet kwijt ben.

Is wel typisch zo'n high-level DnD campaign. Goden, ancient evil, magische kristallen, 15 semi-relevante NPCs, 5 character backstories die opgelost moeten worden en power creep.

Wel leuk maar de high-fantasy had wat minder gemogen.

Wel een van de beste games in jaren voor mij.
het is DnD. Hoe wil je die minder high-fantasy maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:00:
Probleem van act 3 is voor mij dat ik het verhalen compleet kwijt ben.
Wellicht een pedante open deur, maar maak je dan ook wel gebruik van je journal? 't Ding is er niet voor niets :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Laatst online: 10:57
Ik ben (volgens mij) net begonnen aan act II door
spoiler:
net de underworld uit te komen
maar heb nog steeds nog maar 2 companions en heb ook het idee dat ik wat gemist heb qua xp .. Heb ik (perongeluk) een stuk gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Daan0s schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:40:
[...]

Ook niks high end, een Omen 15 laptop uit 2020 met een Intel Core i7-9750H en RTX2060, 16gb ram. Maar act 1 en 2 draait ie met gemak boven de 60fps op 1440p, alleen act 3 is vooralsnog een beetje zwaar. Zit tussen de 30 en 50 fps in de stad, binnen locaties gaan wel gewoon weer naar de 80+.

Ga intussen richting de 70 uur op deze savegame, lang niet alles gedaan maar dat is juist mooi voor mijn volgende run :)
Hmm ik gebruik een 5800X/2070-S/32GB RAM en ben wel huiverig voor Act III om die reden. Larian zou volgens mij met Patch 2 een berg optimalisaties komen om de performance te verbeteren. Vooralsnog heb ik één verschijnsel ingame gehad die bij mij voor framedrops zorgde in Act II (koepel van Isobel over Light's Hope).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
ex87 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:21:
spoiler:
maar heb nog steeds nog maar 2 companions en heb ook het idee dat ik wat gemist heb qua xp .. Heb ik (perongeluk) een stuk gemist?
Qua companions heb je wel wat gemist ja, in Act 1 kom je er al een aantal tegen. Welk level zit je? Ik ging geloof ik op level 6 naar Act 2, anders krijg je ook een melding dat je laag level bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
spoiler:
2 is wel heel weinig ja, daar zou je al bijna een achievement voor kunnen krijgen, maar mssn heb je er enkele van afgemaakt :D

spoiler:
Alle 'origin characters' kan je al vrij snel tegenkomen, ten vroegste van wanneer je op dat strand komt na die Nautiloid intro. Shadowheart (die kan je bijna niet missen), Gale (aan die hand trekken die uit de portal komt, niet ver van waar je start) , Astarion (iets ten noorden van waar je start), Lae'Zel (opgesloten in een cage in de begin zone), Wyll (kom je tegen al je aan die grove komt en mee helpt die goblin aanval af te weren, kan je achteraf mee praten, die staat ergens in de grove), and Karlach (deze had ik zelf past laatst en is de makkelijkste om te missen, maar je krijgt er al vrij snel een quest voor, kwesite van met iedereen een praatje te maken denk ik).

[ Voor 6% gewijzigd door Inrage op 18-09-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
Daan0s schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:27:
[...]

Qua companions heb je wel wat gemist ja, in Act 1 kom je er al een aantal tegen. Welk level zit je? Ik ging geloof ik op level 6 naar Act 2, anders krijg je ook een melding dat je laag level bent.
Level 6 :D
Inrage schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:28:
[...]

2 is wel heel weinig ja, daar zou je al bijna een achievement voor kunnen krijgen, maar mssn heb je er enkele van afgemaakt :D

spoiler:
Alle 'origin characters' kan je al vrij snel tegenkomen, ten vroegste van wanneer je op dat strand komt na die Nautiloid intro. Shadowheart (die kan je bijna niet missen), Gale (aan die hand trekken die uit de portal komt, niet ver van waar je start) , Astarion (iets ten noorden van waar je start), Lae'Zel (opgesloten in een cage in de begin zone), Wyll (kom je tegen al je aan die grove komt en mee helpt die goblin aanval af te weren), and Karlach (deze had ik zelf past laatst en is de makkelijkste om te missen, maar je krijgt er al vrij snel een quest voor, kwesite van met iedereen een praatje te maken denk ik).
Bedankt voor je uitleg! Ik heb alleen
spoiler:
Shadowheart & Astarion
ik ga even kijken of ik ze nog op kan halen haha, zal alles wel een stuk makkelijker maken in combat.. :'( :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mariekeb
  • Laatst online: 07-09 00:42
Dat is gewoon knap dat je maar twee companions hebt.
Maar wel level 6 . Dat vindt ik al helemaal bijzonder dan.

Blijf me positief verbazen over dit spel. Hoe je verhaal compleet anders kan lopen.
Mijn zoon speelt net als ik chaotisch goed en onze verhalen lopen compleet anders.
Vaak door toeval, omdat je een andere route loopt en dus op een andere plek in een quest terecht komt, waardoor je perceptie van wie er gelijk heeft binnen het verhaal zelfs anders kan zijn, of je loyaliteit naar iemand.

Ik speel zelden een spel nog een keer, maar ik vermoed dat deze in aanmerking komt. Want ik vind elke companion ook wel iets hebben en kiezen wie meegaat is al moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
spoiler:
Ligt er aan waar, maar kans is dat je nog in act 1 zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
@Mariekeb Ja, ik vraag me oprecht af hoe dit gebeurd is.. Ik heb gewoon het verhaal gevolgd. Maar blijkbaar niet met genoeg mensen gepraat. Ik begrijp nu wel waarom alle gevechten zo moeilijk waren haha, het was vaak 3 vs 15. Net gered met een zware tank druid.

@stomley Ik kreeg die pop up die me waarschuwde dat als ik verder ging ik geen lose ends meer kon oplossen.. Precies op dat punt uitgezet. Dus ik kan nu nog terug en companions ophalen .. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hert
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:17
Je kan ook huurlingen bij Withers in je kamp inhuren om de lege companion slots vol te maken. Deze hebben dan geen eigen quests enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stomley
ex87 schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:52:
@Mariekeb Ja, ik vraag me oprecht af hoe dit gebeurd is.. Ik heb gewoon het verhaal gevolgd. Maar blijkbaar niet met genoeg mensen gepraat. Ik begrijp nu wel waarom alle gevechten zo moeilijk waren haha, het was vaak 3 vs 15. Net gered met een zware tank druid.

@stomley Ik kreeg die pop up die me waarschuwde dat als ik verder ging ik geen lose ends meer kon oplossen.. Precies op dat punt uitgezet. Dus ik kan nu nog terug en companions ophalen .. :D
Ja die popup geeft die volgens mij ook als je 1 van de 2 andere gebieden van act 1 in gaat en dus het main gebied verlaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ex87 schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:34:
[...]

Level 6 :D

[...]

Bedankt voor je uitleg! Ik heb alleen
spoiler:
Shadowheart & Astarion
ik ga even kijken of ik ze nog op kan halen haha, zal alles wel een stuk makkelijker maken in combat.. :'( :*)
Je kan hirelings inhuren, hoef je niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfoe, ik moet toch wel wennen aan de turn-based manier van spelen. Het gaat me net iets te traag allemaal. Je hoeft maar een paar meter te lopen of er is weer een random encounter.

Voor nu wacht ik even op de update van Cyberpunk en wellicht dat ik daarna weer terugkom om verder te gaan met mijn playthrough. Dan ga ik er ook echt even voor zitten, want dat heeft deze game wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
pirke schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:34:
[...]

Je kan hirelings inhuren, hoef je niet terug.
Je mist wel wat van het verhaal als je alleen Shadowheart en Astarion hebt.

spoiler: backstory van Gale
Ik ben benieuwd of Gale uiteindelijk ontploft als je 'm niet meeneemt. Als je 'm doodt in Act 1 en hem niet revived om hem magische schoenen e.d. te voeren krijg je uiteindelijk een Game Over omdat hij de halve Sword Coast nuked.

Jaheira is nu een Gloomstalker 8 Fighter 2 met Sharpshooter. Soms is het wel fijn om naast GWM Karlach nog iemand te hebben die gewooon heel veel schade doet. Ik weet nog niet of ik op level 11 Battle Master of Champion ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikT738
Verwijderd schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:55:
Pfoe, ik moet toch wel wennen aan de turn-based manier van spelen. Het gaat me net iets te traag allemaal. Je hoeft maar een paar meter te lopen of er is weer een random encounter.

Voor nu wacht ik even op de update van Cyberpunk en wellicht dat ik daarna weer terugkom om verder te gaan met mijn playthrough. Dan ga ik er ook echt even voor zitten, want dat heeft deze game wel nodig.
Er zit geen enkele random encounter in BG3. Alles is scripted, en bijna elke encounter heeft wel iets te maken met één van je quests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ErikT738 schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:00:
[...]

Er zit geen enkele random encounter in BG3. Alles is scripted, en bijna elke encounter heeft wel iets te maken met één van je quests.
Ik geloof best dat het scripted is, hoor. Moet gewoon wennen aan de gameplay, denk ik. Heb nu alleen niet de tijd om er echt goed voor te gaan zitten, dus ik bewaar de game voor een later moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Zit ik in een grote vuurwerkwinkel een beetje ruzie te schoppen, cast een vijand fireball waardoor alle 3 de verdiepingen ontploffen in een grote vuurzee. Bijna alle HP weg, 90% vd vijanden dood, loopt er een wachter langs die door de nu open deur naar binnen kijkt en samen met 6 andere wachters ook de combat joinen... tegen mij dus, terwijl de vijand fireball gebruikte.

Het valt mee dat de muren en het dak nog heel zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:30
Chrasher schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:38:
[...]

Dat is vierkantje, maar dan vanuit het R2 menu.
Ik bedoelde eigenlijk dat het saven vrij quick gaat maar het laden eindeloos traag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kidjuh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-06 11:39
offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door BM op 21-09-2023 08:37 ]

PSN: Kidjuh

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dirtyrockers schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:38:
ik moet nog aan het spel beginnen...

wel al gehaald...
maar wil samen met een maatje spelen die hem nog steeds niet gehaald heeft.
ook lijkt de learning curve heel hoog. maar heb wel heel erg de drang om te spelen.

Mijn tip: doe je eerste run solo. Dan is het echt jouw verhaal met jouw keuzes in acties en conversaties en je hebt een extra plek in je party voor een npc met sidequests en verhaal. Het spel is enorm herspeelbaar, dus een tweede keer met je maat gaat prima.

Vooraf hadden een paart vrienden en ik bedacht een run met 4 te doen, maar dat is chaos. Meerdere conversaties tegelijk, je mist makkelijk dingen in het verhaal, ik ben er vrij snel uitgestapt en na mijn vertrek ging iedereen solo verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
Kon inderdaad nog terug, heb nu ineens wel een volle party en een paar companions in m'n camp staan haha. Whoops!

Gaat inderdaad een stuk makkelijker zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Na tig uren zonder een minuut verveling, op naar Baldur's Gate :). Geweldige ervaring tot nu toe, zelden boeit en verrast een spel me nog na zoveel uren.

Ook leuk dat ik het gevoel heb dat ik dit spel zeker nog een keer moet spelen, ik speel bijna nooit een spel twee keer. Ik heb het idee dat ik best wat gemist heb.

Er zijn natuurlijk punten waar ik me aan irriteer, maar tenzij Act 3 bagger wordt is dit spel een dikke 9.5/10 voor mij :*)

• Dirtyrockers
  • Nu online
Bundin schreef op woensdag 20 september 2023 @ 00:23:
[...]

Mijn tip: doe je eerste run solo. Dan is het echt jouw verhaal met jouw keuzes in acties en conversaties en je hebt een extra plek in je party voor een npc met sidequests en verhaal. Het spel is enorm herspeelbaar, dus een tweede keer met je maat gaat prima.

Vooraf hadden een paart vrienden en ik bedacht een run met 4 te doen, maar dat is chaos. Meerdere conversaties tegelijk, je mist makkelijk dingen in het verhaal, ik ben er vrij snel uitgestapt en na mijn vertrek ging iedereen solo verder.
Ik en mijn maat zijn tot nu toe elke avond wel bezig.

Moet zeggen. vind het nog moeilijk.

Leer wel elke dag weer wat nieuws van het spel. maar de combats zijn nog best lastig.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-09 11:45
Welk level zijn jullie? Moet zeggen dat vanaf level 5 stuk makkelijker wordt, omdat alle melee classes een extra auto attack krijgen per beurt. Met classes als barbarian maakt dat een wereld van verschil.

• Klauwhamer

Klauwhamer

Sjenker schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:48:
Welk level zijn jullie? Moet zeggen dat vanaf level 5 stuk makkelijker wordt, omdat alle melee classes een extra auto attack krijgen per beurt. Met classes als barbarian maakt dat een wereld van verschil.
Mijn party is level 7. PC is een warlock, daarnaast heb ik Shadowheart, Astarion, en Karlach in mijn party.

Ik zit goed in Act II en so far ben ik (maar) één gevecht tegengekomen waarbij ik na meerdere tries deze voor mij uit heb geschoven, trouwens.

spoiler:
Yurgir

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Klauwhamer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:07:
[...]

Mijn party is level 7. PC is een warlock, daarnaast heb ik Shadowheart, Astarion, en Karlach in mijn party.

Ik zit goed in Act II en so far ben ik (maar) één gevecht tegengekomen waarbij ik na meerdere tries deze voor mij uit heb geschoven, trouwens.

spoiler:
Yurgir
Ik heb hem met dialoog uitgeschakeld :)

• Inrage
Klauwhamer schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:07:
[...]

spoiler:
Yurgir
Ik heb er ook even mee bezig geweest maar uiteindelijk wel gelukt.

spoiler:
Ik speel Sorc en heb ook Gale full Wiz in m'n party, tot deze battle knalde ik alles met Fireballs neer, maar Yurgir en z'n adds zijn immune, dus de aanpak was anders... In die bij de zone waar je Balthazar tegen komt kan je in de vault een "hold monster scroll" looten. Als je die cast op Yurgir dan is de fight al een pak simpeler. Iedere melee hit op hem is dan ineens ook een crit enz... Volgens mij kan je met Karlach en Astarion hem dan al in 1 round neerkrijgen met wat geluk (buff/dip je weapons voor extra damage) Van dat Displacer Beast mag je de illusions negeren. En als je beneden vecht dan doen die adds enkel ranged damage, en die valt best mee... Er is blijkbaar ook een conversatie optie waarbij je hem zover kan krijgen dat hij zichtzelf doodt... maar toen ik er kwam was het instant combat, er moet iets zijn waardoor die conversatie niet triggert bij mij.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
Zo, uitgespeeld. Vrijwel alle quests gedaan met respectievelijk 20, 18 en 35 uur in acts 1 t/m 3. In totaal 72 uur volgens de savegames en 90 uur volgens Steam. Geweldig spel en zeker de hype waard. :)

Ik ben voor het volgende einde gegaan:
spoiler:
Orpheus gered en zelf een mindflayer geworden. The Emperor is een zak en ik gun het Lae'zel om haar volk te bevrijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73mofal7IdVPtFzTq-eOqDedVag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uW4uJWs6oVG8eh10rTeSl017.png?f=user_large

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Inrage
Ben eindelijk in Act 3, wat een rollercoaster tot nu toe _/-\o_ 8)7

spoiler:
Begint wel leuk, ik heb er voor gekozen om Half Illithid te worden, dus met zwarte veins in m'n gezicht, dacht dat het een serieuze impact op conversaties zou hebben... kom ik terug in kamp heeft iedereen het over Shadowheart die haar haar blond heeft geverfd en op een staartje gedaan :D :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 11:14
Als het goed is komt ergens vandaag de volledige release voor MacOS uit. Voor de early access spelers belangrijk om even de clean up guide door te lopen om te voorkomen dat er vreemde dingen gebeuren in de game. Zie de link aan het einde van de Tweet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:32
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:08:
Als het goed is komt ergens vandaag de volledige release voor MacOS uit. Voor de early access spelers belangrijk om even de clean up guide door te lopen om te voorkomen dat er vreemde dingen gebeuren in de game. Zie de link aan het einde van de Tweet.

[Twitter]
Ik weet niet of dit volledig samenhangt met patch 3, maar ik las op reddit dat die is uitgesteld naar morgen.
https://www.reddit.com/r/...ts/16o1qjm/patch_3_delay/

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:35

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

g0tanks schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:01:
Zo, uitgespeeld. Vrijwel alle quests gedaan met respectievelijk 20, 18 en 35 uur in acts 1 t/m 3. In totaal 72 uur volgens de savegames en 90 uur volgens Steam. Geweldig spel en zeker de hype waard. :)

spoiler:
Orpheus gered en zelf een mindflayer geworden. The Emperor is een zak en ik gun het Lae'zel om haar volk te bevrijden.

[Afbeelding]
Snel gedaan hoor. Ik zit op 130 uur in Act3 maar ben echt nog niet klaar. En door weglopers uit mijn team en het vermoorden van achteraf de verkeerde personen heb ik lang niet alle content gezien. Speel wel op de PS5 misschien dat het daarom langzamer gaat.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beast1909
  • Laatst online: 08:24
q-enf0rcer.1 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 16:08:
Ben benieuwd! Speel het op PC, maar zou wel chill zijn als ik hem op mijn Macbook Pro M2 ook goed kan draaien. Wacht de ervaringen wel even af voordat ik het ga installeren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Ninjaman
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:28
Zoals beloofd heb ik een vertaling gemaakt voor BG3. *O* *O*
Het vertaald alle tekst elementen van het spel naar het Nederlands en is bijgewerkt tot de laatste patch.

Ik heb wel Google Translate moeten gebruiken gezien het meer dan 200000+ regels waren die vertaald diende te worden....

https://www.nexusmods.com/baldursgate3/mods/2553

Hopelijk kunnen jullie hier wat vrienden / vriendinnen mee blij maken zodat zij ook kennis kunnen maken met de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPOXYWOXY
  • Laatst online: 16-09 16:17
g0tanks schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:01:

spoiler:

[Afbeelding]
Dat heb je echt heel snel gedaan. Ik zat al op 50 uur voor enkel Act 1. Maar goed ben dan ook wel iemand die alle hoekjes van de map gaat bekijken en iedereen aanspreekt :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beast1909
  • Laatst online: 08:24
SPOXYWOXY schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:42:
[...]

Dat heb je echt heel snel gedaan. Ik zat al op 50 uur voor enkel Act 1. Maar goed ben dan ook wel iemand die alle hoekjes van de map gaat bekijken en iedereen aanspreekt :P .
Ik heb een stuk minder tijd in Act 1 gespendeerd, maar komt met name doordat ik al 45 uur in early access had. Dus Grymforge etc ook geskipped bijvoorbeeld (volgende playthrough doe ik hem wel, maar in EA al gezien). Daardoor wist ik al veel van de geheimen van Act 1, waardoor ik daar relatief snel doorheen ging. Nu met een uur of 70 al ver in Act 3.

spoiler:
Meeste in de lower city gedaan (shadowheart storyline, Iron Throne, Counting House, Gortash dood etc). Nu op weg naar Orin

[ Voor 6% gewijzigd door beast1909 op 22-09-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:53

g0tanks

Moderator CSA
SPOXYWOXY schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:42:
[...]

Ik lees vrijwel geen boeken en loot alleen belangrijke kisten/personages. Dat scheelt denk ik veel.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
g0tanks schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:13:
[...]

Ik lees vrijwel geen boeken en loot alleen belangrijke kisten/personages. Dat scheelt denk ik veel.
Zonde, dan mis je inderdaad wel wat. Ben al zoveel content tegengekomen door met random lui te praten. Ook met boeken, je kan extra dialoog opties krijgen bij gesprekken als je een boek in de buurt hebt gelezen. Dat helpt je dan vaak om quests te krijgen of te completen.

Ben echt wel benieuwd naar de patch vandaag, gek dat ze zo laat zijn met de patch notes. Alleen het uiterlijk veranderen hebben ze bevestigd tot nu toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

vdr01 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:04:
[...]

Snel gedaan hoor. Ik zit op 130 uur in Act3 maar ben echt nog niet klaar. En door weglopers uit mijn team en het vermoorden van achteraf de verkeerde personen heb ik lang niet alle content gezien. Speel wel op de PS5 misschien dat het daarom langzamer gaat.
Ik zit op ruim over de 100h en ben nog in Act II. Veel verkennen, alles lezen, scenery aanschouwen, etcetera. Heerlijk.

Act II Mausoleum:
spoiler:
De Gauntlet of Shar is wel een beetje underwhelming qua design en 'puzzels'. Astarion is een stealth god, een fly potion, en een mage hand die een orb bij Orthon wegpetst zodat je 'm kunt looten zonder gezien te worden.. Hrm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mariekeb
  • Laatst online: 07-09 00:42
Ah gelukkig ik ben niet de enige die hier uuuuuuuuren instopt.

Ik zit op 55 uur en ben nog in Act1 ( maar een paar uurtjes per week de tijd, deze week nog helemaal niets helaas)
Maar ik lees zo goed als alles, en praat met iedereen.

En dan kijk ik ook nog af en toe mee met zoon die het nu ook speelt ( in een volledig ander tempo dan ik :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdr01
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:35

vdr01

MHI SRKZS-S 3.5

FYI: Op PS5 komt nu de update bij mij binnen.

GT7 ID: ONYX_PdeG69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 19:55

SkyStreaker

Move on up!

Nou, lekker... De patch heeft voor mij een quest ineens vernield.

spoiler:
Dame Aylin net geholpen met het verslaan van de wizard in zijn toren en ineens na de patch, heb ik haar zogenaamd verraden...

Had alles op zich lopen, niet helemaal zoals ik had gewild, maar toch. Denk dat ik dan toch maar overnieuw begin...

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
SkyStreaker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:57:
Nou, lekker... De patch heeft voor mij een quest ineens vernield.

spoiler:
Dame Aylin net geholpen met het verslaan van de wizard in zijn toren en ineens na de patch, heb ik haar zogenaamd verraden...

Had alles op zich lopen, niet helemaal zoals ik had gewild, maar toch. Denk dat ik dan toch maar overnieuw begin...
Waarom? Gewoon lekker doorspelen, krijg je hooguit een iets ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

pirke schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:46:
[...]

Waarom? Gewoon lekker doorspelen, krijg je hooguit een iets ander verhaal.
Begrijp de vraag wel, maar wil mijn eerste einde wel iets meer onder mijn voorwaarden. Ik heb het er voor over hoor :)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• stomley
SkyStreaker schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 21:30:
[...]

Begrijp de vraag wel, maar wil mijn eerste einde wel iets meer onder mijn voorwaarden. Ik heb het er voor over hoor :)
Haha inderdaad gewoon doen. Ik heb dat ook gedaan toen ik in act 3 bedacht dat ik het op een andere manier met andere class wilde spelen. Vond mijn class veranderen niet kunnen want dat klopte niet met act 1 en 2 doorlopen als iets anders.

Het is totaal niet erg in deze game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
Zo, dat was weer een aardige sessie vandaag.

Mijn party is nu level 12, dus geen nieuwe levels meer helaas en ik moet nog wel f.

Zojuist de verhaallijn van Shadowheart voltooid, en fuck me
spoiler:
wat is dat laatste gevecht vervelend. Heel veel mobs en constant wordt Darkness gespammed waardoor healen etc amper gaat. Uiteindelijk zo geïrriteerd dat ik die eenmalige spell heb gebruikt van Shadowheart om echt veel damage te doen. Aan ene kant jammer, kan nu niet meer kiezen voor dat wapen maargoed. Toffe verhaallijn van haar in ieder geval!

Nu nog wat sidequests voltooien en dan op naar
spoiler:
Gortash en Orin. Heb nu de fabriek opgeblazen waardoor alle metalen guards kapot zijn, dus zal Gortash wat makkelijker gaan

Patch 3 is voor mij overigens top, performance is veel beter in Act 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat ik nu merk met patch 3 is dat het verkopen is aangepast; je kan nu direct dingen uit je inventory verkopen. Dat 'tussenvenster' is verdwenen.

Zojuist iets leuks gehad in Act III:
spoiler:
In het circus ben ik met die cheatende Djinn in conclaaf gegaan. Ook heb ik even zijn ring gejat waardoor het valsspelen niet meer lukt. Als 'dank' werd één van mijn partyleden naar één of ander prehistorishe jungle geteleporteerd. Gelukkig was dit Karlach; die maakte korte metten met de 'dino's' aldaar. En in de kist bij de exit portal mijn tweede legendary wapen gevonden; Nyrulna; een enorme drietand. Dat ding is volgens mij nog krachtiger dan Blood of Lathander. Een mooi wapen voor Karlach!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Nyarlathotep schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:45:
Wat ik nu merk met patch 3 is dat het verkopen is aangepast; je kan nu direct dingen uit je inventory verkopen. Dat 'tussenvenster' is verdwenen.
Dat kon altijd al, alleen hebben ze nu "trade" de default gemaakt i.p.v. "barter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyStreaker

SkyStreaker

Move on up!

Nyarlathotep schreef op zondag 24 september 2023 @ 14:45:

Zojuist iets leuks gehad in Act III:
spoiler:
In het circus ben ik met die cheatende Djinn in conclaaf gegaan. Ook heb ik even zijn ring gejat waardoor het valsspelen niet meer lukt. Als 'dank' werd één van mijn partyleden naar één of ander prehistorishe jungle geteleporteerd. Gelukkig was dit Karlach; die maakte korte metten met de 'dino's' aldaar. En in de kist bij de exit portal mijn tweede legendary wapen gevonden; Nyrulna; een enorme drietand. Dat ding is volgens mij nog krachtiger dan Blood of Lathander. Een mooi wapen voor Karlach!
spoiler:
Ik werd in een rollende kaas veranderd :+ De NPC's reageerden er ook op, wat het helemaal leuk maakte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 20:35

Sméagol

Master of Mayhem

Heb al een tijd nauwelijks nog gegamed, maar had de afgelopen weken een opleving vanwege een nieuwe tijdelijke laptop. Hoorde goeie dingen over Baldur's Gate (eerste 2 delen niet gespeeld, al staan ze wel op m'n steam wishlist). Op goed geluk m'n eerste nieuwe game sinds tijden aangeschaft. Hoopte dat het nog ging werken op Low, maar helaas. :') Ja ik weet het, minimal system reqs, maar ik deed het bewust op de bonnefooi. Plan is toch om eind van het jaar of begin volgend jaar een nieuwe computer te bouwen, dus dan staat deze alvast klaar. Alleen de proloog en begin act 1 gespeeld. Had een lopende hersenbol achter me aan. :D. Battles zijn even wennen, maar daar ga ik me de volgende keer in verdiepen. Volgende keer begin ik overnieuw, al hou ik dezelfde character denk ik, alleen estethische aanpassingen. Ik had een vrouwelijke warlock. In de tussentijd Planescape Torment (nooit uitgespeeld) en nog een keer Disco Elysium spelen.:)

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sipio
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik schrijf dit zeker met ietwat schaamte maar heb toch her en der gelezen dat ik niet de enige ben.

Ik wou voor Starfield toch maar ff wachten tot de betere xbox mods en Baldur's gate 3 gekocht (PS5)

Toen heel even divinity gespeeld maar lang niet genoeg om te zeggen dat ik ervaring heb met dit soort RPGs.

En dat is ook nu wel duidelijk met BG3, wat een prachtige game laat ik dat voorop zeggen, de characters, het verhaal zover, de gfx, de mogelijkheden zijn echt ongekend.

Heb niet alle games gespeeld die zijn uitgekomen maar ik kan me zeker voorstellen dat BG3 GOTY gaat worden.

Maar man man, zelfs op adventure mode kom ik eigenlijk niet verder, ik snap de meeste dingen wel qua Combat, scrolls spells etc maar bij een van de eerste missies met mijn 4 character party :kill the 3 leaders.

Hoe dan? 7(8)7

Meerdere keren geprobeerd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar, mijn party is Level 4 nu dacht ik.

En dan ben ik een beetje aan het praten geweest zie je een update vd missie en ineens is de kill the 3 leaders missie verdwenen of zo en staan er weer andere dingen.

Ik zal straks nog eens kijken wat er verder allemaal open staat en wellicht moet ik eerst nog wat levelen of zo maar damn wat is deze game moeilijk voor mij, met reactie games kan ik mijn leeftijd als excuus gebruiken maar dat gaat hier niet echt op :P

Ik ga de game zeker nog een kans geven maar ik zag iemand online al zeggen dat er naast adventure mode ook een 'wimp' mode in moet zitten.

Wat een moeilijke game!

Maar wel heeel erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Inrage schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:22:
[...]

Ik heb er ook even mee bezig geweest maar uiteindelijk wel gelukt.

spoiler:
Ik speel Sorc en heb ook Gale full Wiz in m'n party, tot deze battle knalde ik alles met Fireballs neer, maar Yurgir en z'n adds zijn immune, dus de aanpak was anders... In die bij de zone waar je Balthazar tegen komt kan je in de vault een "hold monster scroll" looten. Als je die cast op Yurgir dan is de fight al een pak simpeler. Iedere melee hit op hem is dan ineens ook een crit enz... Volgens mij kan je met Karlach en Astarion hem dan al in 1 round neerkrijgen met wat geluk (buff/dip je weapons voor extra damage) Van dat Displacer Beast mag je de illusions negeren. En als je beneden vecht dan doen die adds enkel ranged damage, en die valt best mee... Er is blijkbaar ook een conversatie optie waarbij je hem zover kan krijgen dat hij zichtzelf doodt... maar toen ik er kwam was het instant combat, er moet iets zijn waardoor die conversatie niet triggert bij mij.
Het is gelukt.
spoiler:
Ik sprak met Yurgir af om het contract te verbreken -tot onvrede van Astarion- omdat ik eigenlijk weinig zin meer had en écht verder wilde. Hij met z'n merry band of idiots positioneerde zich veel meer door de dungeon heen en ik zag meteen een paar goede choke points ontstaan. Nog geen beslissing genomen van leven of dood voor Yurgir rondde ik de quest af voor het verbreken van het contract. Toen dat gedaan was, keerde ik terug en besloot dat-ie alsnog dood moest en viel ik aan vanaf een chokepoint en 't was vrij snel gebeurd. Wat ook scheelde is dat ik een leveltje er bij kreeg in tussentijd.

Uiteindelijk ook wel stappen gezet in Act II. Over Shadowheart:
spoiler:
Na lang nadenken heb ik haar toch naar de light side verleidt. Geen idee wat dit voor consequenties heeft maar Nightsong haar badassness maakte veel goed tegen Ketheric Thorm O+

Wat een toffe game is het zeg. En dan heb ik na de eerste playthrough Cyberpunk 2077 Phantom Liberty staan voor een re-run en daarna een tweede playthrough van Baldur's Gate III. Nou, tot 2025 zit ik wel geramd :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Sipio schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:34:
Ik schrijf dit zeker met ietwat schaamte maar heb toch her en der gelezen dat ik niet de enige ben.

Ik wou voor Starfield toch maar ff wachten tot de betere xbox mods en Baldur's gate 3 gekocht (PS5)

Toen heel even divinity gespeeld maar lang niet genoeg om te zeggen dat ik ervaring heb met dit soort RPGs.

En dat is ook nu wel duidelijk met BG3, wat een prachtige game laat ik dat voorop zeggen, de characters, het verhaal zover, de gfx, de mogelijkheden zijn echt ongekend.

Heb niet alle games gespeeld die zijn uitgekomen maar ik kan me zeker voorstellen dat BG3 GOTY gaat worden.

Maar man man, zelfs op adventure mode kom ik eigenlijk niet verder, ik snap de meeste dingen wel qua Combat, scrolls spells etc maar bij een van de eerste missies met mijn 4 character party :kill the 3 leaders.

Hoe dan? 7(8)7

Meerdere keren geprobeerd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar, mijn party is Level 4 nu dacht ik.

En dan ben ik een beetje aan het praten geweest zie je een update vd missie en ineens is de kill the 3 leaders missie verdwenen of zo en staan er weer andere dingen.

Ik zal straks nog eens kijken wat er verder allemaal open staat en wellicht moet ik eerst nog wat levelen of zo maar damn wat is deze game moeilijk voor mij, met reactie games kan ik mijn leeftijd als excuus gebruiken maar dat gaat hier niet echt op :P

Ik ga de game zeker nog een kans geven maar ik zag iemand online al zeggen dat er naast adventure mode ook een 'wimp' mode in moet zitten.

Wat een moeilijke game!

Maar wel heeel erg mooi.
Er zit een flinke 'power spike' bij level 5 waar sommige een karakters een 2e attack krijgen en casters toegang krijgen tot level 3 spells (haste en fireball). Het begin van het spel is wat mij betreft het moeilijkst (in ieder geval op tactician difficulty) omdat alles nog om kleine variabelen draait. DND 5e wordt dan ook wel eens een small number game genoemd. M.a.w. je kan in de eerste gevechten met een beetje pech totaal weggevaagd worden als iets niet extreem cheesed of stealthy aan pakt. Later smeert dit zich iets meer uit in mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

Sipio schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:34:maar bij een van de eerste missies met mijn 4 character party :kill the 3 leaders.

Hoe dan? 7(8)7

Een spoiler omdat wat mechanics/tactieken worden verteld:
spoiler:
Ik weet dat Dror Ragzlin veel eenvoudiger wordt wanneer je gebruik maakt van de hangende vuurkorven en ook jezelf op de balken positioneert. Wanneer vijanden ook naar boven klimmen, kan je ze makkelijk naar beneden duwen voor aardige damage en extra tijd. Die toverkol (Gut?) heb ik in haar kamertje gepakt; haar deur vormt een goed chokepoint. Er was één aanval die ze uitvoert die vervelend veel damage doet maar een resistance potion zou daar wonderen moeten doen.
Soms is het even zoeken en puzzelen inderdaad :D

[ Voor 8% gewijzigd door Klauwhamer op 25-09-2023 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
En vergeet ook niet dat
spoiler:
die druid/bear ben even z'n naam vergeten
onwijs helpt haha. Ik had er perongeluk 2 gekilled zonder die hulp en dat was heel pittig :P maar, voor de laatste had ik wel de hulp en dat maakte het echt een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Het klopt inderdaad dat Larian studios bij veel encounters veel opties 'verstopt' in de omgeving. Oil barrels, vallende elementen, hoogte verschillen. Er zijn veel alternatieve strategieën die heel lastige encounters opeens behoorlijk simpel maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar ook zelf gewoon goed je tactiek bedenken. En ja, er is ook altijd wat geluk bij nodig.
Silence werkt altijd goed tegen casters, er zijn óók pijlen waarmee je een doelwit kan silencen. Ideaal.
Speed potions/haste zijn zeker in de moeilijke gevechten echte gamechangers. Met Karlach vier klappen uitdelen op één tegenstander... Gale die gewoon twee keer een Fireball kan casten.

Overigens bij Ketheric:
spoiler:
Ik was met 1 van mijn characters langs hem gesneaked om dat dametje te bevrijden. Dit triggert wel meteen de combat, maar met haar ging het een stuk sneller :)
.

Ja, soms is 'cheesen' ook gewoon een effectief onderdeel van een (komend) gevecht. Het spel geeft je veel mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klauwhamer

Klauwhamer

ex87 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:01:
En vergeet ook niet dat
spoiler:
die druid/bear ben even z'n naam vergeten
onwijs helpt haha. Ik had er perongeluk 2 gekilled zonder die hulp en dat was heel pittig :P maar, voor de laatste had ik wel de hulp en dat maakte het echt een stuk simpeler.
Ah ja. @Sipio
spoiler:
Ik was vergeten dat Halsin daar bevrijdt kan worden voor een extra NPC aan je zijde, dat maakt de boel ook een flink stuk simpeler!

Pagina: 1 ... 15 ... 20 Laatste