Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
spaceboy schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:47:
[...]
Zeker wel.
spoiler:Jij hebt hopelijk/waarschijnlijk gewoon een goede dief in je team zitten. Ik ben een (criminal) Paladin, maar ze zien het écht als ik weer 's iets probeer te jatten. En als ze het niet zien, komen ze er achteraf wel achter.
En ik zag gelijk dat het een trophy waard is als je eruit komt.
Ik ben gewoon een braverik
Ja, natuurlijk! Wat ik bedoelde is dat de game niet 'perfect' gespeeld hoeft te worden en dat je een ogenschijnlijk grote blunder aan het begin van een gevecht vaak nog prima recht kunt breien zonder te 'savescummen'. Het spel is in die zin niet zo onvergeeflijk, ook niet op de standaard moeilijkheidsgraad.Wailing_Banshee schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:25:
[...]
En anders heb je altijd nog: als het de eerste keer niet goed gaat, kun je altijd nog laden
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
In het begin, had ik het op de makkelijkste setting gezet. Tijdens het spelen op de normale setting. Op den duur weet je wat je kan doen.
Mijn Beast Master Ranger is allesbehalve zwak hoor..
(Screenshot volgt later nog wel als ik aan mijn pc geraak..)
Het voordeel hier is dat er geen goede of foute manier is om te spelen.. ik heb gisteren minutenlang zitten staren naar de opties tijdens een gesprek in Act3 omdat ik maar niet kon beslissen, we gaan deze week wel zien wat de gevolgen zijn.Predje schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:38:
Ook wel lastig met zoveel opties om de juiste keuzes te maken, wanneer doe je het goed? Is er wel een goed?
Ik kan je nu al garanderen dat je na 1u niet zal willen stoppen met spelen.. Ook niet na 3u of 5u trouwens.Stylze schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:36:
Ik heb helaas niet meer zo heel veel game tijd, ik game onegeveer een uurtje per dag, 1 x per week heb ik wel een avondje dat ik 3 uur ofzo kan spelen als mijn vriendin weg is maar dat is het wel.
Is het wel een beetje te doen dan of schiet het dan voor geen meter op?
Je kan het spel trouwens al uitspelen in Act2 mits je de juiste keuzes maakt.. Misschien handig voor diegene die eerst BG3 wil uitspelen maar ook snel aan Starfield wil beginnen.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

GT7 ID: ONYX_PdeG69
Heb ik ook gedaan, zegt de verteller "not the ending we had in store for you"bibi2205 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:13:
[...]
Je kan het spel trouwens al uitspelen in Act2 mits je de juiste keuzes maakt.. Misschien handig voor diegene die eerst BG3 wil uitspelen maar ook snel aan Starfield wil beginnen.
Edit: speedrun world record maakt gebruik van dit einde, binnen 4 minuten van start naar ending credits

YouTube: Baldur's Gate 3 Any% Speedrun 3:57.96 (World Record)
Character creation niet meegerekend natuurlijk
[ Voor 22% gewijzigd door pirke op 04-09-2023 21:50 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C6QZcBXprKpfMXLlrliQ9P8f.jpg?f=user_large)
(Niet mijn screenshot overigens)
Wat zo uitzonderlijk is aan dit wapen, is dat een caster zijn "spellcasting" ability modifier (zal dus int of wis zijn) gebruikt ipv dexterity. Die is bij een spellcaster natuurlijk hoger dan dex (of strength).
Dit wapen maakt dus van een spellcaster plots iemand die ook melee wel wat uit de voeten kan.
(normaal wordt attack en damage bonus in 1 adem genoemd, maar hier spreekt men enkel over attack rolls, dus de kans dat je werkelijk iemand raakt met je melee wapen)
Duidelijk, thanks! Dan hou ik m lekker op Wyll want paladin heeft er dus niet zo veel aanWilibrord schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:50:
Een rapier is een finesse wapen (zie onderaan). Dat wil zeggen dat ipv de strength bonus (zoals bij "normale" wapens) de dexterity bonus wordt gebruikt voor attack (en damage rolls). Dat maakt het een beter wapen voor characters met een hogere dexterity dan strength.
Wat zo uitzonderlijk is aan dit wapen, is dat een caster zijn "spellcasting" ability modifier (zal dus int of wis zijn) gebruikt ipv dexterity. Die is bij een spellcaster natuurlijk hoger dan dex (of strength).
Dit wapen maakt dus van een spellcaster plots iemand die ook melee wel wat uit de voeten kan.
(normaal wordt attack en damage bonus in 1 adem genoemd, maar hier spreekt men enkel over attack rolls, dus de kans dat je werkelijk iemand raakt met je melee wapen)
:strip_exif()/f/image/1qMZD9rFN6euQIENk8CzqAQu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/88eqmTFkueZ0V9tIo5QBynVv.jpg?f=fotoalbum_large)
Oh, en ik kan nu transformeren in een 'displacer beast'.
:strip_exif()/f/image/x6UaEVxc7IX7Y7l6lozdejf4.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot slot heel mijn party (Karlach, Lae'zel en Gale) kunnen overhalen tot transformatie.
Act III, let's go!
Verder heb ik de indruk dat ik voor meeste gevechten echt wel moet zorgen dat ik in een goede positie start en hopelijk ook het initietief heb om de eerste damage te dealen of crowdcontrol te plaatsen anders vind ik het toch maar lastig. Zeker als ik mobs tegen kom die een level hoger zijn (wat veel voor valt), 2 levels hoger is al helemaal niet te doen (lvl 4vs6 in dit geval). Ik dacht dat ik in Act 1 toch wel iedere hoekje van de map aan het verkennen was, dus ik snap niet waarom ik precies 'underlevelled' ben. Wat als je dan een 2de playthrough doet en je skipt wat hoeken die je in je eerste playthrough toch niet interessant vond, kom je dan niet veel XP te kort om verder te gaan? Iemand al bezig met zo'n 2de playthrough?
Ik speel op de normale difficulty.
Resulteert het eten van die wormen en vaak gebruiken van de Ilithid powers in de dark side? Lijkt me wel, maar het is een beetje onduidelijk.
Niet echt. Wat later in het spel, begin act 3 geloof ik, kun je wel keuzes maken die visuele gevolgen hebben.mister_S schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:45:
Resulteert het eten van die wormen en vaak gebruiken van de Ilithid powers in de dark side? Lijkt me wel, maar het is een beetje onduidelijk.
Misschien is het een mindset dingetje, maar je verliest je gevecht pas als je hele party dood is. Probeer niet kostte wat kost je hele party levend te houden en ervoor te loaden zou ik zeggen. Tussendoor healen, pots gebruiken of beschermende spells voor zwakkere compagnions.
in 9 van de 10 gevallen is een char eerst downed, en nog niet meteen dood. met de "help' aktie kun je iemand van de grond rapen. Zelfs als iemand echt dood is, kun je hem / haar / het nog resurrecten, wat zelfs in sommige gevallen best een grappig stukje roleplay met zich meebrengt.
En vergeet niet dat je met een andere character gewoon een healing pot op de downed character kan gooien om hem weer op de been te krijgenGwindorian schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:51:
Ik zie geregeld reacties van mensen die de combat toch wat lastig vinden.
Misschien is het een mindset dingetje, maar je verliest je gevecht pas als je hele party dood is. Probeer niet kostte wat kost je hele party levend te houden en ervoor te loaden zou ik zeggen. Tussendoor healen, pots gebruiken of beschermende spells voor zwakkere compagnions.
in 9 van de 10 gevallen is een char eerst downed, en nog niet meteen dood. met de "help' aktie kun je iemand van de grond rapen. Zelfs als iemand echt dood is, kun je hem / haar / het nog resurrecten, wat zelfs in sommige gevallen best een grappig stukje roleplay met zich meebrengt.
Als bard kreeg ik bij het binnengaan de optie om te vertellen dat er in Baldurs Gate best wel winkeltjes zijn die willen betalen voor een tekening van het gebeuren.
Waarop de "kleine" begint op te scheppen over zijn prestatie en de "grote" die prestaties begint te minimaliseren

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
M'n half-orc barbarian begon hard te lachen om de kleine vd kleineArator schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:16:
Met een patch is ook de scène rond die bouwvallige schuur veranderd. Shadowheart komt nu tussen dat er precies iemand plezier heeft en dat je best niet binnengaat.
Als bard kreeg ik bij het binnengaan de optie om te vertellen dat er in Baldurs Gate best wel winkeltjes zijn die willen betalen voor een tekening van het gebeuren.
Waarop de "kleine" begint op te scheppen over zijn prestatie en de "grote" die prestaties begint te minimaliseren
Probleem start wanneer je damage dealers neer gaan, dan moet je acties gebruiken om ze terug op de been te krijgen ipv damage doen (en de eerste beurt kunnen ze dan ook nog eens niks), dus dan kom je al snel in een vicieuze cirkel terrecht. Had het vooral met bosses waar er veel adds waren en bijvoorbeeld ook bij die Gnoll archers, die soms 3 arrows schieten + melee attack, dat was bijna genoeg om 1 caster van me in 1 keer te downen.Gwindorian schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:51:
Ik zie geregeld reacties van mensen die de combat toch wat lastig vinden.
Nu ik level 6 ben (whoop whoop Fireball) gaat het een pak beter, sommige spells doen plots ook véél meer schade (dubbele eldritch blast enzo ipv single...). Void bulb + fireball is bijna een cheat, maar zit wel bijna zonder die balletjes. Dus ik denk dat ik er nu wel terug even tegen kan
haha, een vriend van me maakt er ook haast een sport van: zo weinig mogelijk long rests.stomley schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:52:
Ik heb nu vooral dat ik elke keer de melding krijg dat ik moet gaan resten om mijn powers verder te kunnen uitbreiden (act 1), maar heb totaal nog geen long rest nodigPas 1 keer gedaan omdat het moest van de game (inmiddels lvl 4).
Ik zie zelf niet echt enig nadeel van een rest, je hebt al je spells weer geleerd, en je long rest skills terug. Persoonlijk zou ik eigenlijk niet weten waarom je het niet zou doen.
Omdat het ook impact heeft op bepaalde quests en events..Gwindorian schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:31:
[...]
haha, een vriend van me maakt er ook haast een sport van: zo weinig mogelijk long rests.
Ik zie zelf niet echt enig nadeel van een rest, je hebt al je spells weer geleerd, en je long rest skills terug. Persoonlijk zou ik eigenlijk niet weten waarom je het niet zou doen.
Andersom zijn er alleen ook situaties en quests die alleen maar ontwikkelen op het moment dat je een long rest doet. Het is dus ook niet handig om long rests zo veel mogelijk te vermijden.Predje schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:36:
[...]
Omdat het ook impact heeft op bepaalde quests en events..
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat je bij situaties waar duidelijk tijdsdruk achter zit je inderdaad niet teveel gaat long resten, dan loop je het risico dat de situatie slecht afloopt maar in mijn ervaring gebeurt dit eigenlijk niet zo vaak.
Om die reden vind ik de controller-UI véél overzichtelijker en intuïtiever, de M/KB-UI is maar een drukke bedoening.Inrage schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:17:
Gisteravond dat illithid powers icoontje ontdekt naast de minimap... Voor de lol een save geladen van 8uur speeltijd ervoor, dan stond het er ook al... Kan zijn dat ik de game iets te veel speel als ik al moe ben ofzo, maar ik mis soms wel een beetje extra tooltips en informatie in de game
Hier was het andersom, ik heb de save geladen om te zien wat er gebeurde als ik die optie nam, ik had eigenlijk nog een tussenkomst verwacht maar het ging meteen naar cutscene en credits.pirke schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:25:
[...]
Heb ik ook gedaan, zegt de verteller "not the ending we had in store for you"Wel mooie consequenties, daarna aftiteling. Toen een save geladen en een andere keuze gemaakt
Merk wel dat ik nu in Act3 een beetje “verloren loop” in de grote stad.. Mijn Journal staat vol met cryptische quests waarvan niet meteen duidelijk is wat er moet gebeuren (is zowel positief als negatief, beetje moeite doen mag wel maar ik heb momenteel niet het gevoel dat ik vorderingen maak met mijn quests). Doordat ik tijdens de week maar een 2u per avond kan spelen heb ik de afgelopen 2 dagen welgeteld 1 gevecht per dag gehad en verder lopen verkennen en praten met iedereen die ik tegen kwam.
Vandaag wel even ruzie gemaakt met de guards op straat met een pittig gevecht tot gevolg.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
corporalnl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:19:
Ben nu nog bij Act1 ( denk ik ) en zit met keuze waar ik mee twijfel.
spoiler:Bij 2 plekken krijg ik nu de melding dat of ik zeker ben dat ik verder wil gaan en alles heb afgerond bij de huidige plek. Als ik door de Mountain pass wil gaan en als ik in de lift bij Underdark. Mijn punt is kan ik beide plekken doen of ben ik gebonden aan 1 van de 2. ( zonder teveel spoilers )
Maar man man, wat is het soms moeilijk.. ik doe echt iets verkeerd.
Ik zit in zo'n Goblin kasteel en daar lopen een paar gigantisch sterke NPCs rond, die zijn met geen mogelijkheid te killen.
En over long rest; je moet dat toch ook wel regelmatig doen? Anders kun je geen spells meer gebruiken?
Ik moet na elk gevecht zowat longresten..
Je hebt ook de Short rest. Weet niet op welke moeilijkheidsgraad je speelt?Predje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:29:
Gisteren weer een heerlijk avondje gehad!
Ik zit in zo'n Goblin kasteel en daar lopen een paar gigantisch sterke NPCs rond, die zijn met geen mogelijkheid te killen.
En over long rest; je moet dat toch ook wel regelmatig doen? Anders kun je geen spells meer gebruiken?
Het is vooral proberen en rondkijken:Predje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:29:
Je kan ze in de afgrond duwen, maar dan verlies je de loot.
Je kan de spinnen in de put overtuigen om de goblins aan te vallen.
Als je wat rond kijkt binnen vind je heel wat buskruit vaten (een huurling verkoper geeft een hint dat die er een hoop verkocht heeft) die je eerst kan plaatsen en dan laten ontploffen.
De hobgoblin kan je aanvallen van bovenaf in de rafters, en dan iedereen die naar boven klimt er terug af te duwen.
Je kan die goblin matron overtuigen om je ergens apart te proberen te genezen, ideale moment om een dolk in de rug te steken en ze snel af te maken voor iemand iets door heeft.
En dan heb ik vast nog een hele hoop opties gemist.
edit:
het zou ook kunnen dat je gewoon te low level bent, kijk dan nog wat rond in de onontdekte hoekjes van de map en probeer te levellen
[ Voor 6% gewijzigd door Hert op 06-09-2023 09:51 ]
Ja hoor, schroom niet om die long rest gewoon veelvuldig te gebruiken. Het klopt dat er momenten zijn in de game met bijv. timed quests, dat je bijv. iemand moet redden "binnen een dag", maar daar krijg je ook waarschuwingen voor als je dan toch besluit om te gaan pitten.Predje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:29:
Bedoel je met 'gigantisch' toevallig de drie ogres in blighted village?
Ik heb daar ook uren zitten kutten. Opeens viel het kwartje en dan is het wel te doen.Predje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:29:
Probeer verschillende dingen en kijk goed in de ruimtes, maak gebruik / sloop de omgeving.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Ligt er een beetje aan hóe casualSmok3yNL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:22:
Is het voor een casual speler aan te raden op easy te beginnen? of gewoon meteen met normal beginnen?
The bleed is realstomley schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:41:
Ben nu een Evil (sort of) playthrough aan het doen om gebruik te kunnen maken van de mind flayers, maar merk wel dat ik het soms nog lastig vind om de Evil keuzes te maken xD
D3 :: I don't always kill but when I do, it's hyphen nine. :: y u no iddqd? :: Si non confectus, non reficiat.
2dope schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:38:
[...]
Bedoel je met 'gigantisch' toevallig de drie ogres in blighted village?
Dus gewoon maar plat aaanvalluuuhh is niet de beste tacticHert schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:38:
[...]
Het is vooral proberen en rondkijken:
spoiler:Er zijn meerdere mogelijkheden om het veel makkelijker te maken.
Je kan ze in de afgrond duwen, maar dan verlies je de loot.
Je kan de spinnen in de put overtuigen om de goblins aan te vallen.
Als je wat rond kijkt binnen vind je heel wat buskruit vaten (een huurling verkoper geeft een hint dat die er een hoop verkocht heeft) die je eerst kan plaatsen en dan laten ontploffen.
De hobgoblin kan je aanvallen van bovenaf in de rafters, en dan iedereen die naar boven klimt er terug af te duwen.
Je kan die goblin matron overtuigen om je ergens apart te proberen te genezen, ideale moment om een dolk in de rug te steken en ze snel af te maken voor iemand iets door heeft.
En dan heb ik vast nog een hele hoop opties gemist.
edit:
het zou ook kunnen dat je gewoon te low level bent, kijk dan nog wat rond in de onontdekte hoekjes van de map en probeer te levellen
Bedoel je Lump the Enlightened, de meest eloquente Ogre in Faerûn?Klauwhamer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:41:
[...]
spoiler:Ik heb zó genoten van de dialoog van die ogre met z'n headband
Alleen volgens mij heeft 'ie geen headband dus welllicht bedoel je een ander
Zeer zeker! Wat een heerlijk heerschap.2dope schreef op woensdag 6 september 2023 @ 10:59:
[...]
Bedoel je Lump the Enlightened, de meest eloquente Ogre in Faerûn?
[ Voor 8% gewijzigd door Klauwhamer op 06-09-2023 11:15 ]
Ik weet niet wat hun volgende project is, maar hoe ze dit gaan overtreffen kan ik me niet eens voorstellen.
Ik heb enkel een bepaalde romance 2 keer na elkaar kunnen doen... zelfde dialog en outcome, maar er zijn vast ergere bugsmister_S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:28:
Ik weet dat dit spel best lang in EA zat en ik heb geen idee hoe Act2/3 straks draait, maar ik vind het behoorlijk indrukwekkend hoe goed dit spel is afgewerkt. Er zijn zoveel bewegende delen en permutaties, ik had een bugfest verwacht. Ik heb nog geen bugs gezien, en dat in bijna 30 uur tijd.
Ik weet niet wat hun volgende project is, maar hoe ze dit gaan overtreffen kan ik me niet eens voorstellen.
Ik weet nog wel dat Larian deze game aankondigde en ik sceptisch was. Heb er bewust voor gekozen om early access niet te doen en ook verder de game helemaal links te laten liggen, tot een paar dagen voor release. Toch een pre-order gedaan na eigenlijk alleen maar goede berichten.mister_S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:28:
Ik weet dat dit spel best lang in EA zat en ik heb geen idee hoe Act2/3 straks draait, maar ik vind het behoorlijk indrukwekkend hoe goed dit spel is afgewerkt. Er zijn zoveel bewegende delen en permutaties, ik had een bugfest verwacht. Ik heb nog geen bugs gezien, en dat in bijna 30 uur tijd.
Act 1 vond ik al heerlijk maar Act 2 (Shadow-cursed Lands) écht out of this world qua content, graphics, en geluid. Zoveel interessante plaatsen, karakters, zoveel om je over te verwonderen. Het is voor het eerst dat ik vaak de camera uit isometrische mode haal om de environment beter te kunnen 'proeven'. Het is een beetje overweldigend goed.
Ik vind Act 2 vooralsnog een beetje tegenvallen. Ben nu denk ik op 10á20% van de mainstory daarin (geen idee)Klauwhamer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:52:
[...]
Ik weet nog wel dat Larian deze game aankondigde en ik sceptisch was. Heb er bewust voor gekozen om early access niet te doen en ook verder de game helemaal links te laten liggen, tot een paar dagen voor release. Toch een pre-order gedaan na eigenlijk alleen maar goede berichten.
Act 1 vond ik al heerlijk maar Act 2 (Shadow-cursed Lands) écht out of this world qua content, graphics, en geluid. Zoveel interessante plaatsen, karakters, zoveel om je over te verwonderen. Het is voor het eerst dat ik vaak de camera uit isometrische mode haal om de environment beter te kunnen 'proeven'. Het is een beetje overweldigend goed.
Maar ik vind het gebied een beetje leeg qua quests e.d., en dat is opzich ook niet heel gek want er heerst een shadow curse, maar ik mis daar iets.
En ik vind het iets te veel op de underdark lijken qua sfeer/setting.
Verder niets te klagen over het verhaal e.d. in act 2
Remy!!!! schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:19:
[...]
Ik vind Act 2 vooralsnog een beetje tegenvallen. Ben nu denk ik op 10á20% van de mainstory daarin (geen idee)spoiler:.Net Isobel voor het eerst gesproken en haar gered.
Maar ik vind het gebied een beetje leeg qua quests e.d., en dat is opzich ook niet heel gek want er heerst een shadow curse, maar ik mis daar iets.
En ik vind het iets te veel op de underdark lijken qua sfeer/setting.
Verder niets te klagen over het verhaal e.d. in act 2
[ Voor 8% gewijzigd door Klauwhamer op 06-09-2023 12:44 ]
Klauwhamer schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:43:
[...]
spoiler:House of Healing, The Waning Moon, en Mason's Guild nog niet bezocht? -- Dat vind ik echt sensationeel. Ook die warlock die iemand die reeds gestorven is nog voor een tribunaal wil hebben, aan de oostkant van de map, fantastisch. Freak.
Mason's Guild wel bezocht maar staat mij even niet meer bij

Maar ik vermoed (ik heb de map van act 2 nog niet klaar) dat act 2 meer uit bepaalde zones bestaat met veel/grote quests. En act 1 het wat meer verspreid zit, maar dat kan niet in 2 ivm de curse.
Mijn FOMO is real. Met al die companions die elk een eigen verhaal hebben, wil ik eigenlijk elke verhaallijn met elke companion spelen, en ik wil ze ook allemaal wel met me meenemen buiten het camp.
Er is er geen een waar ik echt een hekel aan heb.
Nou ik heb een hekel aan Gale, die kerel is constant Horny.Mariekeb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:36:
Hier nog steeds in act1 ( niet veel meer dan een uur of 5 per week over om te gamen en ik heb geregeld een part wipe... ik moet beter leren vechten) .
Mijn FOMO is real. Met al die companions die elk een eigen verhaal hebben, wil ik eigenlijk elke verhaallijn met elke companion spelen, en ik wil ze ook allemaal wel met me meenemen buiten het camp.
Ik heb hem alleen in mijn kamp maar regelmatig probeert hij het toch om met mij onder de lakens te duiken.
Astarion heeft geluk dat hij een Rogue is anders had hij allang een
Terwijl ik al geruime tijd zit te wachten tot Shadowheart een stapje verder wil...
Laten wij hopen dat dit in ACT3 wel goed komt.
Ik ben (als ik reddit mag geloven) de standaard BG3 spelende vrouw dus ik heb Astarion zodra het kon verleidNinjaman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:49:
[...]
Nou ik heb een hekel aan Gale, die kerel is constant Horny.
Ik heb hem alleen in mijn kamp maar regelmatig probeert hij het toch om met mij onder de lakens te duiken.
Astarion heeft geluk dat hij een Rogue is anders had hij allang eenspoiler:gekregen.houten spies door zijn hart
Terwijl ik al geruime tijd zit te wachten tot Shadowheart een stapje verder wil...
Laten wij hopen dat dit in ACT3 wel goed komt.
Wat Gale betreft ben ik het helemaal met je eens, die kan enige intimiteit met mij dan ook vergeten.
Ben nu geloof ik een uurtje of 50 bezig en level 9. Gelukkig nog een hele act te gaan!
Misschien Halsin inruilen voor Karlach, nog aan het twijfelen.
Dat had ik ook, blijkt een bekende bug die de scene tweemaal triggert. Was wel erg vreemdInrage schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:50:
[...]
Ik heb enkel een bepaalde romance 2 keer na elkaar kunnen doen... zelfde dialog en outcome, maar er zijn vast ergere bugs
@Klauwhamer ik was zelf ook erg sceptisch toen deze werd aangekondigd, ik ben geen fan van oude IP's gebruiken door nieuwe studios. Gelukkig heeft het heel goed uitgepakt.

Eentje moest wel dood en bewaar ik voor een volgende playthrough.
Predje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:29:
Na bijna elk gevecht een long rest had ik in het begin ook maar eens iedereen een (kruis)boog heeft en je wat hoger bent in levels kan je spaarzamer omgaan met je spells, zeker met meerdere attacks per beurt kan je best wel wat damage doen met enkel je wapens. Long rests hebben trouwens niet enkel invloed op je spells..
Astarion is bij mij zowat de enige die ik niet wil meenemen, die mag permanent in mijn kamp blijven staan... Verder speel ik nog steeds met de "standaard" groep companions (Shadowheart, Gale, Lae'zel) waarbij ik af en toe Gale uitwissel voor iemand anders als ik die specifiek voor een quest nodig heb.
Nog even over romances:
[ Voor 8% gewijzigd door bibi2205 op 06-09-2023 14:33 ]
Nou ik ben wel een beetje jaloers op jou, op dezelfde manier dat ik nooit meer Twin Peaks of Firefly voor 't eerst kan kijkenMariekeb schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:36:
Hier nog steeds in act1 ( niet veel meer dan een uur of 5 per week over om te gamen en ik heb geregeld een part wipe... ik moet beter leren vechten) .
Zelf negeer ik trouwens de companions niet in mijn party zoveel mogelijk. Dat is allemaal voor een volgende playthrough (met die companions).
Wat heeft Astarion nou misdaan?!bibi2205 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 14:30:
[...]
Astarion is bij mij zowat de enige die ik niet wil meenemen, die mag permanent in mijn kamp blijven staan... Verder speel ik nog steeds met de "standaard" groep companions (Shadowheart, Gale, Lae'zel) waarbij ik af en toe Gale uitwissel voor iemand anders als ik die specifiek voor een quest nodig heb.
Soms heb je dat met een karakter. In m’n eerste playthrough heb ik Gale nooit meer in m’n team gestopt nadat ie voor de 2e keer om iets vroeg.
2e playthrough heb ik hem niet eens opgehaald.
Misschien dat ik dat alsnog doe. Wat romances betreft. Soms gaat het wel erg snel. Tot gisteren amper interacties gehad met een npc, totdat ik per ongeluk een conversatie startte in kamp.
En de volgende ochtend werd m’n vrouwelijke Drow wakker met een dikke grijns
Is het trouwens mogelijk om een relatie te eindigen en dan de volgende npc te verleiden? Ik denk dat m’n Drow wat afwisseling nodig heeft.
Lekker is dat. Lees ik nu dat je elke class en race kan bepalen als de dark urge…stomley schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:40:
Bij act 3 even een nieuwe game gestart om als dark urge een evil gameplay te starten, maar wat is het vet hoe veel verschillende scenarios hebt als je net wat anders doe.
Ik zit nu te twijfelen of ik m’n 2e playthrough opnieuw moet doen, maar deze keer als de dark urge aangezien ik de evil pad opga…
Dark urge is niet per definitie evil.Russel88 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:06:
[...]
Lekker is dat. Lees ik nu dat je elke class en race kan bepalen als de dark urge…
Ik zit nu te twijfelen of ik m’n 2e playthrough opnieuw moet doen, maar deze keer als de dark urge aangezien ik de evil pad opga…
Je kans ras en class inderdaad zelf bepalen. Dark urge zorgt alleen voor de back story. Ik ben een thiefling warlock/fighter.Russel88 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:06:
[...]
Lekker is dat. Lees ik nu dat je elke class en race kan bepalen als de dark urge…
Klopt, maar vond ik wel het meest passend bij de back story. Moeilijkste keuze vind ik vooral companions kiezen hierbij.
Ik heb 'n DU playthrough gedaan met Shart, Karlach en Wyllstomley schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:27:
Klopt, maar vond ik wel het meest passend bij de back story. Moeilijkste keuze vind ik vooral companions kiezen hierbij.
Dat heb ik wel gedaanNinjaman schreef op woensdag 6 september 2023 @ 13:49:
[...]
Astarion heeft geluk dat hij een Rogue is anders had hij allang eenspoiler:gekregen.houten spies door zijn hart
Wat een geweldige spel.
Ik ben toch echt al wel de nodige bugs tegengekomen op de PS5, allemaal relatief in het begin:mister_S schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:28:
- Krijg de dialoogoptie niet om mijn spullen terug te vragen bij de Tiefling (is bekend);
- Ik wil mijn minimap 'fixed' hebben op het noorden. Ik zet de funtie aan maar deze doet niets;
- Ik kon een deur in, terwijl ik op een verdieping er boven stond en dus eigenlijk eerst naar buiten moet
- Best wel veel texture pop-in bij het laden van nieuwe scenes
- Lange laadtijden als je een savegame laadt
Ik vermoed dat het nodige er nog wel uitgepatched wordt. En we weten allemaal dat dit een grote en complexe game is, dus ik heb er wel vertrouwen in
[ Voor 41% gewijzigd door vdr01 op 07-09-2023 12:29 ]
Maar dat laatste is ook niet echt op te lossen? Sommige kunnen verder springen en als ze de sprong niet kunnen maken zal je ze dus op een andere manier mee moeten krijgen.vdr01 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:26:
Weet niet zeker of het komt door de patch van gisteren maar ik had het probleem met minimap fixed op Noorden ook maar nu is het opgelost bij mij. Wat ik best als vervelend ervaar is dat mijn groep van 4 soms uit elkaar valt. Dan zijn er bijvoorbeeld 2 al veel verder op de map terwijl er nog 2 op een andere plek staan omdat ze een sprong niet maken.
Als je weet dat companion A het wel haalt qua springen, dan kan je ervoor kiezen dat die eerst de andere companions naar de overkant gooit, en dan als laatste pas springt. Geeft je soms wel wat schade, maar ben je in ieder geval compleet.vdr01 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:26:
Weet niet zeker of het komt door de patch van gisteren maar ik had het probleem met minimap fixed op Noorden ook maar nu is het opgelost bij mij. Wat ik best als vervelend ervaar is dat mijn groep van 4 soms uit elkaar valt. Dan zijn er bijvoorbeeld 2 al veel verder op de map terwijl er nog 2 op een andere plek staan omdat ze een sprong niet maken.
Nee, soms blijven companions echt hangen terwijl ze wel kunnen springen. Je kan dan teruggaan met een poppetje en dan 'kleeft ie soms mee'. Is gewoon een pathfinding issue, wat zelfs in BG1 en BG2 ook wel eens voor kwam.stomley schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:39:
[...]
Maar dat laatste is ook niet echt op te lossen? Sommige kunnen verder springen en als ze de sprong niet kunnen maken zal je ze dus op een andere manier mee moeten krijgen.
Ik zal vanavond de game eens opnieuw starten om te kijken of het minimap issue is verholpen. Want direct na de uitrol van de patch speelde het nog...
Voor de goede orde, ik heb het over de patch van 2 dagen geleden op de PS5. Kan helaas geen versienummer vinden.Nyarlathotep schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:51:
[...]
Nee, soms blijven companions echt hangen terwijl ze wel kunnen springen. Je kan dan teruggaan met een poppetje en dan 'kleeft ie soms mee'. Is gewoon een pathfinding issue, wat zelfs in BG1 en BG2 ook wel eens voor kwam.
Ik zal vanavond de game eens opnieuw starten om te kijken of het minimap issue is verholpen. Want direct na de uitrol van de patch speelde het nog...
Dit heb ik ook wel eens gehad. Ook dat een karakter niet meer 'speelbaar' was; kon Astarion nog wel selecteren maar geen movement of abilities meer mee uitvoeren. Een keertje zonen (naar kamp en weer terug) loste dit op.Nyarlathotep schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:51:
[...]
Nee, soms blijven companions echt hangen terwijl ze wel kunnen springen. Je kan dan teruggaan met een poppetje en dan 'kleeft ie soms mee'. Is gewoon een pathfinding issue, wat zelfs in BG1 en BG2 ook wel eens voor kwam.
Kan ik iets met het ei als ik het niet wil afgeven bij diegene die het wel wil?
Als iemand vraagt om het in een spoilertag te zetten, ga dan geen discussie voeren maar zet het gewoon in een spoilertag. Kleine moeite toch
[ Voor 24% gewijzigd door Bart ® op 08-09-2023 18:25 ]
1
| [spoiler] om te openen, [/spoiler] om te sluiten |
Nu genieten van alle pracht en praal in en rond Baldurs Gate.
Vaak gebeurd dat als ik tijdens een dialoog naar de ander karakter schakel.
Nice! Echt de hoeveelheid quests en dingen te doen zijn echt gigantisch in Act 3. Heb pas een paar stappen gezet in de stad zelf maar echt al veel gedaanRemy!!!! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:47:
Hoppa na 85uur in act 3 beland. Al met al had act 2 hele toffe verhaal elementen, maar de omgeving vond ik te leeg (nog steeds logisch) en te saai.
Ik had haar gemist in m’n eerste playthrough, ik zal m’n best doen om haar wel te ontmoeten in m’n 2e playthrough als de dark urge.
Ik vind de dark urge echt tof gedaan. Ideale karakter voor een 2e play through.
Act 2 vond ik ook redelijk saai qua omgeving. Er mist daar een wat grotere dungeon a la Underdark (of iets hoog in de luchtRemy!!!! schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:47:
Hoppa na 85uur in act 3 beland. Al met al had act 2 hele toffe verhaal elementen, maar de omgeving vond ik te leeg (nog steeds logisch) en te saai.
jellybrah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:29:
[...]
Act 2 vond ik ook redelijk saai qua omgeving. Er mist daar een wat grotere dungeon a la Underdark (of iets hoog in de lucht) weinig te ontdekken behalve de zichtbare map, weinig puzzels. Daar was DOS2 echt het tegenovergestelde.
Als ik op de Steam Deck speel heb ik dat soms ook.hantheman schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:10:
Ik speel de PS5 versie en heb soms last van een bug dat ik niet door de dialoog opties kan navigeren.
Vaak gebeurd dat als ik tijdens een dialoog naar de ander karakter schakel.
Selecteer je de dialoog opties met de d-pad toevallig?
Die enkele keer dat ik dat heb met de d-pad, dan blijkt de linker stick iig voor mij de oplossing/workaround.
[ Voor 5% gewijzigd door SkyStreaker op 10-09-2023 11:45 ]
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Je vondjellybrah schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:29:
[...]
Act 2 vond ik ook redelijk saai qua omgeving. Er mist daar een wat grotere dungeon a la Underdark (of iets hoog in de lucht) weinig te ontdekken behalve de zichtbare map, weinig puzzels. Daar was DOS2 echt het tegenovergestelde.
De pathfinding niet in ieder geval. Sterker nog: Dat issue lijkt steeds erger te worden. Zeker bij het springen blijven er vaak groepsleden achter. Leuk als je dan een ander lid selecteert zonder 'split' actie en de rest gewoon de lava in loopt ofzo.vdr01 schreef op zondag 10 september 2023 @ 13:24:
Kreeg weer een update aangeboden zojuist op de PS5. Kleine 1 GB. Geen idee wat ermee is aangepakt.
En zojuist moest ik Shadowheart oppikken aan de andere kant van de Forge. Het is bloedirritant aan het worden...
Edit: Nog meer mensen die last hebben (op de PS5) dat gas clouds en vergelijkbare dingen soms niet zichtbaar zijn? Het effect is er wel degelijk, dus je loopt een onzichtbare hazard in. De game opnieuw laden (en dat duurt ook weer lang...) lost het issue op.
[ Voor 18% gewijzigd door Nyarlathotep op 11-09-2023 15:28 ]
Jawel, maar het voelde aan als 100% main quest. Daarnaast was er shars temple en moonrise tower, een beperkt stuk in de stad (met die chirurg en dronken bigboy), maar ik weet niet, het was dun bezaaid.Ace schreef op maandag 11 september 2023 @ 12:28:
[...]
Je vondspoiler:niet groot genoeg?Shar's Temple
Ben iemand die elk hoekje wil verkennen en soms zelfs even terug ga naar een eerdere omgeving om te kijken of ik toch niets had gemist. En zowaar in "The Grove" kwam ik een beetje verstopt iemand tegen die probeerde een lied te oefenen. Geen van de spelers die ik eerder bekeken had was deze NPC tegen gekomen.
Ik ga ervan uit dat ik haar later in het spel nogmaals tegen kan komen, maar afhankelijk wat er in ACT 1 gebeurt kan het ook zomaar zijn dat ze er niet meer is. Vond het zelf erg mooi!
PSN-id: Chrasher
Als bard zijnde kon ik haar helpen met haar liedChrasher schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:32:
Ben iemand die elk hoekje wil verkennen en soms zelfs even terug ga naar een eerdere omgeving om te kijken of ik toch niets had gemist. En zowaar in "The Grove" kwam ik een beetje verstopt iemand tegen die probeerde een lied te oefenen. Geen van de spelers die ik eerder bekeken had was deze NPC tegen gekomen.
Ik ga ervan uit dat ik haar later in het spel nogmaals tegen kan komen, maar afhankelijk wat er in ACT 1 gebeurt kan het ook zomaar zijn dat ze er niet meer is. Vond het zelf erg mooi!![]()
spoiler: Alfina performance, vroeg in ACT 1
Nice! Heb op het moment geen companions in mijn groep die een muziekinstrument kunnen spelen, dus heb dat antwoord maar over geslagen.Arator schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:47:
[...]
Als bard zijnde kon ik haar helpen met haar lied
[ Voor 3% gewijzigd door Chrasher op 11-09-2023 20:07 ]
PSN-id: Chrasher
Het loont inderdaad echt als je flink explored. Ik ben nu tegen het einde van Act 1 maar heb toch nog wat zwarte vlekjes op de kaart weg weten te poetsen.Chrasher schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:32:
Er zitten zoveel onverwachte ontmoetingen en verstopte locaties in dit spel, gewoon absurd. Voordat ik mijn PS5 versie heb aangeschaft heb ik aardig wat gameplay video's van het begin van ACT 1 op youtube bekeken om er zeker van te zijn dat ik dit ook leuk zou vinden.
Ik ga ervan uit dat ik haar later in het spel nogmaals tegen kan komen, maar afhankelijk wat er in ACT 1 gebeurt kan het ook zomaar zijn dat ze er niet meer is. Vond het zelf erg mooi!![]()
spoiler: Alfina performance, vroeg in ACT 1
Toen ik net begon met spelen had ik geen idee dat je kon springen naar delen die onbereikbaar lijken. Om nog maar te zwijgen over Misty Step

Je kan op meer plekken komen dan je denkt.
En situaties op vele manieren oplossen ook.
Kleine bug tegengekomen nadat ik de Shadow curse had gelift. Hadden ze het opeens over Jaheira, die companion werd in plaats van Halsin.
Ben nu bij de gauntlet of Shar. Gelukkig wel shadowheart mee. Ben benieuwd, lijkt een beetje op Grymforge...
Tuurlijk.Chrasher schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:07:
[...]
Heb je nog met die eekhoorns gesproken die zaten te luisteren?
Ook op de PC is de pathfinding soms redelijk ruk. Anderzijds werkt het soms ook wonderbaarlijk wel. Ik wil nog steeds graag een inventory management dat niet zo belabberd is. Yeah, uiteindelijk werkt het allemaal wel, maar het is niet de manier van werken die ik prettig vind.Nyarlathotep schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:00:
[...]
De pathfinding niet in ieder geval. Sterker nog: Dat issue lijkt steeds erger te worden. Zeker bij het springen blijven er vaak groepsleden achter. Leuk als je dan een ander lid selecteert zonder 'split' actie en de rest gewoon de lava in loopt ofzo.
Wie maakt er een inventory mod zodat je 1 grote inventory hebt (inclusief de items van de companions die niet in je party zitten als je in camp bent) en de weight limit shared over je characters ofzoKlauwhamer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:06:
[...]
Ook op de PC is de pathfinding soms redelijk ruk. Anderzijds werkt het soms ook wonderbaarlijk wel. Ik wil nog steeds graag een inventory management dat niet zo belabberd is. Yeah, uiteindelijk werkt het allemaal wel, maar het is niet de manier van werken die ik prettig vind.
Dik een half uur met een gevecht bezig. Ik win, en kom direct in een dialoog met een ander figuur. Ik fumble op een worp, en het is gelijk game over. Geen auto-save van na het gevecht, dus kan weer opnieuw beginnen.
Echt... Dit spel mist een autosave voor dit soort momenten.
Ik vind het echt een gaaf spel tot nu toe, maar een aantal irritante zaken benemen mij nu wel een beetje het spelplezier.
Mm, ik zou al enorm blij zijn met containers die je kunt hernoemen (bijvoorbeeld: "Pouch" --> "Shiny rocks") en dat je daar items automatisch in kunt laten plaatsen aan de hand van "Always put to.." of zoiets. Hetzelfde geldt voor "Mark as Wares", heel goed bedacht en zo, maar plaats dan ook meteen dit label automatisch in container "Valuables for Vendor" als ik voor "Pick up and mark as wares" kies. Geef mij een pijlendoos waar ik arrows in kan bewaren. Een doos voor scrolls. Een meer extravagante nicety zou zijn een item comparison op alle partymembers.Inrage schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:20:
[...]
Wie maakt er een inventory mod zodat je 1 grote inventory hebt (inclusief de items van de companions die niet in je party zitten als je in camp bent) en de weight limit shared over je characters ofzoDat zou echt een QoL improvement zijn die de game nog een percentje beter maakt
Overigens heb ik geen issues met weight limits. Zware shit gaat naar Karlach, 20 STR in teh face.