Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
In de video van Hueblog wordt gesproken over dat je nu max. 1 oude bridge kunt overzetten. Meer bridges pas eind dit jaar, tenzij je dus wel handmatig gaat overzetten.Will_M schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:48:
Ik heb momenteel nog 3 stuks v2 Bridges in gebruik en heb eigenlijk niet zo'n zin om alles te gaan verwijderen en opnieuw te gaan koppelen....
YouTube: Das sind alle neuen Philips Hue Produkte in 2025!
Jep, dat staat ook zo in de migratie handleiding : https://www.philips-hue.c...the-hue-bridge-pro/000010StefanVerkerk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:49:
[...]
In de video van Hueblog wordt gesproken over dat je nu max. 1 oude bridge kunt overzetten. Meer bridges pas eind dit jaar, tenzij je dus wel handmatig gaat overzetten.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Mijn blooms blijven gelukkig nog werken!remmuz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:19:
[...]
Er zijn 2 generaties van de Bloom. De eerste werd met een smalle, langwerpige afstandsbediening geleverd.
De tweede generatie heeft een ronde afstandbediening (maar werd ook zonder verkocht). De eerste generatie zal niet meer werken met de nieuwe bridge.
Nog even een quote van co pilot;
The Philips Hue Bloom uses the Zigbee Light Link (ZLL) protocol, which is a predecessor to Zigbee 3.0 and is not the same as SmartLink. SmartLink was an older pairing method used in some early Hue systems, but it’s largely been phased out.
Pff...ik denk dat ik de ene bridge ga migreren en dan vervolgens 20 lampen van de andere bridge ga overzetten.StefanVerkerk schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:49:
[...]
In de video van Hueblog wordt gesproken over dat je nu max. 1 oude bridge kunt overzetten. Meer bridges pas eind dit jaar, tenzij je dus wel handmatig gaat overzetten.
De nieuwe bridge sowieso maar even besteld hehe.
How are you doing?
Jep, ik dacht even proberen, zal wel niet werken. Maar 't scheelde toch 18 euro.
Ja, ik heb hem ook opnieuw besteld en die andere stuur ik wel terug.Cordon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:32:
[...]
Jep, ik dacht even proberen, zal wel niet werken. Maar 't scheelde toch 18 euro.
Ik wacht nog even met bestellen totdat het apparaatje ook bij de reguliere shops aangeboden gaat worden zodat er ook wel weer kortingen gegeven gaan worden op de adviesprijs van Philips ("Praxis Plus" heeft bijvoorbeeld regelmatig 20% korting op de advies/winkelprijs). Zou mooi zijn als die Migratie-Wizard dan inmiddels ook in staat is om meerdere Bridges over te gaan pakken zodat ik niet al m'n accessoires wederom opnieuw in hoeft te gaan stellen.Cordon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 12:37:
Ik heb 2 hubs en ergens heb ik geen zin om de ene te migreren en de andere handmatig. Dan maar alles handmatig. Ook dan een mooi moment om alle lampen even goed op te hangen, een goeie naam te geven en alles op te ruimen.
Ik heb vrij recentelijk en éindelijk pas alle drie m'n v2 Bridges in de HUE App bekend gemaakt kunnen krijgen nadat ik daar al een paar jaar moeite mee had met betrekking tot één van die drie apparaatjes. Heb toen ook al een hoop zaken achteraf weer recht moeten breien in combinatie met de Apple Home-Kit integratie doordat veel lampen,sensoren, switches, dimmers etc. een 'nieuw' eigen leven waren gaan leiden en veel lampen het ná een spanningsval dankzij werkzaamheden in de wijk door Enexis wederom nodig vonden om weer op 100% te gaan branden. Zie je op je iPhone ineens een melding verschijnen dat er thuis spontaan 96 lampen 'aan' staan terwijl je zelf op 1000Km. afstand zit.... Die lampen uitzetten is op dat moment uiteraard maar één commando, echter het opnieuw configureren mag daarna dan ook pér lamp / accessoire afzonderlijk gaan gebeuren.
[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-09-2025 14:48 ]
Werkt nog steeds
[ Voor 20% gewijzigd door Fietsbel op 04-09-2025 12:58 ]
39
Uit de FAQ behorende bij de Videodeurbellen:laredo schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:59:
Heb je voor de Hue deurbel de Pro bridge nodig of kan die ook op de "gewone" bridge?
Er wordt dus géén specifieke versie van de Bridge vermeldt / vereistIs er voor de Hue Secure deurbel een Bridge nodig?
We raden je aan een Bridge toe te voegen om alle opties te kunnen gebruiken. Laat de lampen inschakelen zodra de camera beweging detecteert of laat de lampen knipperen zodra er iemand op de deurbel drukt. Je kunt je bedrade deurbel en andere camera's wel gewoon gebruiken zonder een Bridge.
Ik hoop dat dit ook geldt voor HomeyDennusB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 14:46:
Ik hoop stiekem dat de API van de Pro Bridge helemaal hetzelfde is gebleven en dat API keys ook meeverhuizen, dan kan ik hem migreren, static IP van de oude bridge er weer ophangen en zou Home Assistant verder moeten gaan alsof er niets is veranderd ....
Waar heb je hem bestelddawg schreef op donderdag 4 september 2025 @ 16:07:
Ik heb de Bridge Pro zojuist besteld. Lijkt me simpel genoeg, die migratie. Ik hoop echter wel dat mijn Hue Shortcuts op de iPhone blijven werken, die gebruik ik behoorlijk vaak. We zullen zien.
Benieuwd wanneer ze geleverd worden bij Rob shop zijn ze al leverbaar
Morgen geleverdMarioMark1541 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:32:
[...]
Benieuwd wanneer ze geleverd worden bij Rob shop zijn ze al leverbaar
Die van jou is al verzonden? Bij mij stond 1 tot 3 werkdagen levertijd via UPS.
Edit: Net mail gehad, hier ook morgen levering
[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 04-09-2025 22:20 ]
Hier ook 1-3 werkdagen UPS.stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:05:
[...]
[ Voor 98% gewijzigd door rscheper op 05-09-2025 09:44 ]
Zelfde hier, ups is hier altijd vroeg, dus word leuk morgen!rscheper schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:22:
Ik wil er geen 'hij komt morgen binnen of hij is er al'-topic van te maken, maar ik heb hem vanmiddag ook via de Hue website zelf besteld en volgens UPS komt hij morgen.
Die van mij net, zojuist bericht gehad van UPS.stin00 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 20:05:
[...]
Zucht...
Ik heb hem ook besteld, komt morgen binnen.DennusB schreef op donderdag 4 september 2025 @ 11:51:
[...]
Jep, dat staat ook zo in de migratie handleiding : https://www.philips-hue.c...the-hue-bridge-pro/000010
Maar weinig zin om alles opnieuw in te stellen, ik wacht wel op de update waarmee 2 bridges tegelijkertijd gemigreerd kunnen worden. Tot die tijd de doos maar dicht houden denk...
Same hier, wel al 2 smsjes, 2 mailtjes en weet ik het ontvangen. Maar kan snel gaan bij UPS, plots staan ze voor de deur.DennusB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:39:
Yes al verzonden maar nog niet ontvangen door UPS staat er, ben benieuwd!
Gefeliciteerd trouwens!
Ja, hier staat bij de UPS volgpagina dat het pakket nog niet is ontvangen, ach, komt vanzelf!Cordon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:43:
[...]
Same hier, wel al 2 smsjes, 2 mailtjes en weet ik het ontvangen. Maar kan snel gaan bij UPS, plots staan ze voor de deur.
Gefeliciteerd trouwens!![]()
Thanks

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Misschien kan dat wat minder, ik denk dat we met z’n allen meer hebben aan posts met de eerste indrukken en ervaringen van bv de migratie en de nieuwe features.
Hier ook besteld maar ik ga 1 bridge dan maar migreren en de andere blijft dan maar ook even werken... Hopelijk kan ik 1 dan daarna toevoegen....(2x ongeveer 50 devices nu)outlandos schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:33:
[...]
Ik heb hem ook besteld, komt morgen binnen.
Maar weinig zin om alles opnieuw in te stellen, ik wacht wel op de update waarmee 2 bridges tegelijkertijd gemigreerd kunnen worden. Tot die tijd de doos maar dicht houden denk...
Helaas nog niks verstuurd hier (gisteren om 1157 besteld), in ieder geval geen melding. Zie dat de Pro bij Philips is uitverkocht.
[ Voor 11% gewijzigd door _Richie_ op 05-09-2025 09:30 ]
Gister stond er bij ups bezorging vandaag en nu staat er niks dat r nog niet ontvangen isCordon schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:43:
[...]
Same hier, wel al 2 smsjes, 2 mailtjes en weet ik het ontvangen. Maar kan snel gaan bij UPS, plots staan ze voor de deur.
Gefeliciteerd trouwens!![]()
Laat dan vooral je reactie achterwegerscheper schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:22:
Ik wil er geen 'hij komt morgen binnen of hij is er al'-topic van te maken, maar ik heb hem vanmiddag ook via de Hue website zelf besteld en volgens UPS komt hij morgen.

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
De status bij UPS is helaas nog 'niet ontvangen'. Gisteren had ik al wel een verwachte levertijd / datum...Koldur schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:37:
Hier nog geen UPS, PostNL, DHL, DPD, FedEx of andere bevestiging gehad, moet nog even wachten, want heb hem nog niet besteld.
Zucht...
Lijst met devices die je NIET kunt gebruiken: https://www.philips-hue.com/en-us/support/hue-motionaware
[ Voor 34% gewijzigd door remmuz op 05-09-2025 11:39 ]
Oei, dus ik moet nu gewoon weer meer dan 2 Bride Pro's gaan kopen? Ik wilde 6-7 zones gaan maken.remmuz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:26:
Ter info; Je kunt maximaal 4 MottionAwarenes zone’s (van minimaal 3 lampen) configureren per Hue Bridge Pro.
Lijst met devices die je NIET kunt gebruiken: https://www.philips-hue.com/en-us/support/hue-motionaware
Dat is inderdaad zo'n gek idee nog niet. Wellicht dat ik dat ook ga doen._Richie_ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:15:
[...]
Hier ook besteld maar ik ga 1 bridge dan maar migreren en de andere blijft dan maar ook even werken... Hopelijk kan ik 1 dan daarna toevoegen....(2x ongeveer 50 devices nu)
Helaas nog niks verstuurd hier (gisteren om 1157 besteld), in ieder geval geen melding. Zie dat de Pro bij Philips is uitverkocht.
Ik kreeg van Philips trouwens een mail dat het onderweg zou zijn, maar bij UPS geeft de tracking aan dat er enkel nog maar een label is aangemaakt en zij het pakketje dus nog niet in bezit hebben.
Ik las natuurlijk de NIET niet dus was al helemaal enthousiast...remmuz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:26:
Ter info; Je kunt maximaal 4 MottionAwarenes zone’s (van minimaal 3 lampen) configureren per Hue Bridge Pro.
Had ik laatst met mijn grasmaaier, heeft drie weken geduurd en heb hem net binnen.outlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:03:
[...]
Dat is inderdaad zo'n gek idee nog niet. Wellicht dat ik dat ook ga doen.
Ik kreeg van Philips trouwens een mail dat het onderweg zou zijn, maar bij UPS geeft de tracking aan dat er enkel nog maar een label is aangemaakt en zij het pakketje dus nog niet in bezit hebben.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Werken gu10 spots ook?remmuz schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 11:26:
Staan ze op de lijst?MarioMark1541 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:30:
Werken gu10 spots ook?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Merk jij ook dat lampen sneller reageren om een opdracht? Dat zal waarschijnlijk wat meer tijd nodig hebben om met meer zekerheid te zeggen, maar hier heb ik af en toe een seconde of twee vertraging als ik een opdracht heb gegeven voor een lamp.rscheper schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:02:
Hij is binnen en de migratie ging vlekkeloos. Simpelweg aansluiten, Hue app openen -> QR code op de onderkant scannen -> updaten. Daarna (gek genoeg) handmatig bevestigen dat de lampjes op de nieuwe Bridge vast wit branden. Hierna is hij klaar voor gebruik en wordt de vraag gesteld of je bestaande data van een bestaande Bridge wil migreren.
Met licht vind ik dat heel irritant, als dat met de Pro Bridge een stuk beter is, zal er hier ook eentje komen.
Had je het toevallig ook gekoppeld met Home Assistant? Zo ja, blijft dat ook 1-op-1 werken?rscheper schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:02:
Hij is binnen en de migratie ging vlekkeloos. Simpelweg aansluiten, Hue app openen -> QR code op de onderkant scannen -> updaten. Daarna (gek genoeg) handmatig bevestigen dat de lampjes op de nieuwe Bridge vast wit branden. Hierna is hij klaar voor gebruik en wordt de vraag gesteld of je bestaande data van een bestaande Bridge wil migreren.
Via homey heb ik begrepen dat je alles opnieuw moet toevoegen en dat de koppeling via matter niet werkt ?DennusB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:08:
[...]
Had je het toevallig ook gekoppeld met Home Assistant? Zo ja, blijft dat ook 1-op-1 werken?
Daarnaast benieuwd of het migreren van een Bridge impact heeft op de werking van de Homey koppeling.
Oef, dat zou wel echt kut zijn zeg.MarioMark1541 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:34:
[...]
Via homey heb ik begrepen dat je alles opnieuw moet toevoegen en dat de koppeling via matter niet werkt ?
Als het goed is werkt dit vanaf de HA 9.1 update van vandaag, daar zit deze change in:DennusB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:08:
[...]
Had je het toevallig ook gekoppeld met Home Assistant? Zo ja, blijft dat ook 1-op-1 werken?
https://github.com/home-assistant/core/pull/151411
UPS heeft hem zojuist ontvangen van Philips. Maandag bezorging. Helemaal prima dus.Koldur schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:29:
[...]
Had ik laatst met mijn grasmaaier, heeft drie weken geduurd en heb hem net binnen.
Kijk, dit is nog eens goed nieuws!m-buurman schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:37:
[...]
Als het goed is werkt dit vanaf de HA 9.1 update van vandaag, daar zit deze change in:
https://github.com/home-assistant/core/pull/151411
Hij schijnt dan wel niet meer geldig te zijn voor de nieuwe Bridge, maar er zijn meer nieuwe producten die ik ook interessant vind.
Zou je de Hue wall washer ook buiten kunnen gebruiken? Ik vind dat wel een leuk ding om tijdens de feestdagen de gevel van leuke kleuren te voorzien...
Hier levering morgenoutlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:38:
[...]
UPS heeft hem zojuist ontvangen van Philips. Maandag bezorging. Helemaal prima dus.
Dat was gister al gemeld. Hij is uitverkocht.PhilipsFan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:43:
Ik kan geen Hue kortingvoucher meer kopen bij de ING rentepuntenshop. Meer mensen hier last van? Ik kan 'm wel vinden in de shop, maar hij staat op 'uitverkocht'.
Klopt, was gisteren al uitverkocht.PhilipsFan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:43:
Ik kan geen Hue kortingvoucher meer kopen bij de ING rentepuntenshop. Meer mensen hier last van? Ik kan 'm wel vinden in de shop, maar hij staat op 'uitverkocht'.
Hij schijnt dan wel niet meer geldig te zijn voor de nieuwe Bridge, maar er zijn meer nieuwe producten die ik ook interessant vind.
Zou je de Hue wall washer ook buiten kunnen gebruiken? Ik vind dat wel een leuk ding om tijdens de feestdagen de gevel van leuke kleuren te voorzien...
Voor Home-Assistant is de update net uitgekomen : https://www.home-assistan...259/#202591---september-5
Ja maar ik gebruik homeyDennusB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:55:
[...]
Voor Home-Assistant is de update net uitgekomen : https://www.home-assistan...259/#202591---september-5
Oh ja daar gaat het vaak niet zo snel ...
Echt heerlijk snel dit! Partner heeft 'm geinstalleerd, mochten we toch migrerenDennusB schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:55:
[...]
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Dat begrijp ik, want dat wordt aangegeven. Maar de vraag achter de vraag was blijkbaar: Hoe kan een virtueel artikel zoals een kortingsbon uitverkocht zijn?laredo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:50:
[...]
Dat was gister al gemeld. Hij is uitverkocht.
Zouden er afspraken met Signify zijn over hoeveel bonnen er mogen worden verkocht? Per dag, per maand, per jaar? Ik begrijp dit gewoon niet.
Ja kennelijk is er een limiet ingesteld, ze worden om de zoveel tijd bijgevuld. De logica erachter.. geen idee, Hue marketing zal dat wel bepalen.PhilipsFan schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:20:
[...]
Dat begrijp ik, want dat wordt aangegeven. Maar de vraag achter de vraag was blijkbaar: Hoe kan een virtueel artikel zoals een kortingsbon uitverkocht zijn?
Zouden er afspraken met Signify zijn over hoeveel bonnen er mogen worden verkocht? Per dag, per maand, per jaar? Ik begrijp dit gewoon niet.
Maar momenteel is de Bridge Pro zelf ook uitverkocht: https://www.philips-hue.c...-bridge-pro/8720169155114 . Je kan hem niet toevoegen aan je winkelmand. En als het wel lukt staat er ' Dit product is niet op voorraad ' in je winkelmandje.
Dat is jammer. Ik heb ook een account op de Philips Myshop, daar krijg je ook korting (maar niet zoveel als met de ING voucher), alleen hebben ze daar de gewoonte dat het even duurt voordat nieuwe artikelen ook daar op voorraad zijn. Ik heb al een mail gestuurd, maar ze konden niet zeggen wanneer ze de nieuwe bridge in voorraad zouden krijgen.stin00 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:30:
[...]
Ja kennelijk is er een limiet ingesteld, ze worden om de zoveel tijd bijgevuld. De logica erachter.. geen idee, Hue marketing zal dat wel bepalen.
Maar momenteel is de Bridge Pro zelf ook uitverkocht: https://www.philips-hue.c...-bridge-pro/8720169155114 . Je kan hem niet toevoegen aan je winkelmand. En als het wel lukt staat er ' Dit product is niet op voorraad ' in je winkelmandje.
Even afwachten dus.
Hier is het ook aan UPS overgedragen, komt maandag binnen.outlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:03:
[...]
Dat is inderdaad zo'n gek idee nog niet. Wellicht dat ik dat ook ga doen.
Er is wat documentatie op de Hue developer website over hoe je een gemigreerde bridge kan detecteren. Dus Homey zou het kunnen bouwen (dit is ook de methode die Home Assistant gebruikt)MarioMark1541 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:34:
[...]
Via homey heb ik begrepen dat je alles opnieuw moet toevoegen en dat de koppeling via matter niet werkt ?
https://developers.meethu...-to-bridge-pro-migration/
Zaterdag met UPS? Waarom komt hij hier niet dan joh
Tja dat moet homey doen want die is de developer van de appRobsato schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:44:
[...]
Er is wat documentatie op de Hue developer website over hoe je een gemigreerde bridge kan detecteren. Dus Homey zou het kunnen bouwen (dit is ook de methode die Home Assistant gebruikt)
https://developers.meethu...-to-bridge-pro-migration/
Ze zijn er mee bezig zeggen ze en moet in de komende weken werken
Hier ook morgen, ook UPS. En dat in de provincie…outlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:17:
[...]
Zaterdag met UPS? Waarom komt hij hier niet dan joh
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Betere response tijden? En moest je alles opnieuw in HomeKit / HomeAssistant inladen of nam hij de oude config over?
Zucht...
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je kan maximaal 1x één bridge eenmalig overzetten. Met meerdere bridges ben je de sigaar.SgtElPotato schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:05:
Hoe zijn de ervaringen tot nu toe? Betere response tijden? En moest je alles opnieuw in HomeKit / HomeAssistant inladen of nam hij de oude config over?
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
HomeKit gebruik ik niet maar HomeAssistant werkte niet meer na de migratie van mijn eerste bridge. Bridge gewist in HA. Daarna lukte het niet om de nieuwe toe te voegen. HA vond alleen een nieuw matter device. HA geüpdate naar 2025.9.1 (was 2025.9.0) toen vond die wel de nieuwe Hue bridge pro. Kon alles weer importeren en alle automations werken weer.SgtElPotato schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 20:05:
Hier maandag met UPS helaas.
De tweede bridge heb ik handmatig verwijderd nadat ik eerst alle apparaten verwijderd had. Toen opnieuw toegevoegd aan de Bridge Pr (13 lampen en 3 afstandsbedieningen, dus dat viel wel mee). Op die tweede bridge had ik geen automations in HA maar ik verwacht niet dat die na het handmatig overzetten nog zouden werken maar dat is een vermoeden en zeker geen zekerheid.
Het migreren van de eerste bridge ging probleemloos en wordt goed begeleid vanuit de Hue app. Duurt alles bij elkaar ongeveer 30 minuten.
Merk niet direct een groot verschil maar fijn dat er nu nog maar één bridge is ipv twee. Misschien reageren de lampen iets sneller maar vond ze eerst ook al snel en nu is het echt instant maar dat is subjectief.
N.B. Oude bridges waren binnen 1uur verkocht op MP voor 10 euro p.st.
Wat nice. Even met de klantenservice die via X en Instagram binnen 1 uur reageert opgelost.Oekol schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:07:
We hadden het ineens donker in huis in een hoek. Bleek de hue white and color stuk. Balen omdat die juist wat duurder zijn - las ik ineens dat er sinds vandaag (?) hue essential white and color lijn uit is. Ben heel benieuwd hoeveel dit scheelt. Kleuren gebruiken we eigenlijk niet tot nauwelijks dus opzich misschien het proberen waard. Eerst nog ff met de klantenservice praten of ik nog iets kan proberen. Is in 2019 of 2018 gekocht deze lampen.
Manueel reset gedaan (5x aan uit op schakelaar aan muur met 5 seconden pauze en daarna handmatig weer zoeken, zonder te verwijderen uit de app) en ineens pats licht.
Heeft dat altijd minimaal 3 lampen per ruimte nodig? Als in, de wc beneden heeft 2 spotjes van Hue, kan ik daar dan geen gebruik maken van MA? In de gang die direct grenst aan de wc heb ik 1 Hue lamp hangen, kan/moet ik die dan samen met de spotjes op de wc gebruiken?
En stel ik zit met de wc deur dicht voor langere tijd, verlies ik dan de MA doordat de 3e lamp (die op de gang) out of sight is?
Er wordt gesproken over "1 ruimte" dus lijkt mij dat je eigen vraag al beantwoord hebt?outlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:26:
Bij mij bestaat nog wel wat onduidelijkheid over MotionAware (MA).
Heeft dat altijd minimaal 3 lampen per ruimte nodig? Als in, de wc beneden heeft 2 spotjes van Hue, kan ik daar dan geen gebruik maken van MA? In de gang die direct grenst aan de wc heb ik 1 Hue lamp hangen, kan/moet ik die dan samen met de spotjes op de wc gebruiken?
En stel ik zit met de wc deur dicht voor langere tijd, verlies ik dan de MA doordat de 3e lamp (die op de gang) out of sight is?
M.a.w, het zal niet gaan werken
Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest
Gaat niet werken. In de handleiding staat ook aangegeven dat het alleen optimaal werkt als de lampen in de hoeken van de ruimte zitten; zo ver mogelijk van elkaar verwijderd. Dus als je een armatuur hebt met 3 lampen zal het niet of slecht werken.outlandos schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:26:
Bij mij bestaat nog wel wat onduidelijkheid over MotionAware (MA).
Ik lees nu in een interview van The Verge met George Yianni (Hue CTO en oprichter) :mcmd schreef op donderdag 4 september 2025 @ 09:21:
Dwingt deze nieuwe hub af dat je ingelogd moet zijn met een account op de bridge? Dat zou echt een afknapper voor me zijn.
MotionAware is entirely opt-in; it has to be manually enabled by the user in the Hue app, and motion data stays local unless used for security. Hue has also dropped its previous plans to require a Hue account, says Yianni, and follows strict privacy standards, including GDPR compliance. “We don’t have ulterior motives for selling stuff, helping search results, that other companies maybe do,” he says. “We will never activate this feature unless a user specifically configures it.”
Niet helemaal duidelijk of dit in het algemeen is, of alleen betrekking heeft op de MotionAware feature.
Best interessant interview als je meer wil weten over de werking van MotionAware
https://www.theverge.com/...nsing-lights-motion-ivani
[ Voor 14% gewijzigd door remmuz op 06-09-2025 08:18 ]
Zijn de lampen in HA gekoppeld via matter ?nklaver234 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:41:
[...]
HomeKit gebruik ik niet maar HomeAssistant werkte niet meer na de migratie van mijn eerste bridge. Bridge gewist in HA. Daarna lukte het niet om de nieuwe toe te voegen. HA vond alleen een nieuw matter device. HA geüpdate naar 2025.9.1 (was 2025.9.0) toen vond die wel de nieuwe Hue bridge pro. Kon alles weer importeren en alle automations werken weer.
De tweede bridge heb ik handmatig verwijderd nadat ik eerst alle apparaten verwijderd had. Toen opnieuw toegevoegd aan de Bridge Pr (13 lampen en 3 afstandsbedieningen, dus dat viel wel mee). Op die tweede bridge had ik geen automations in HA maar ik verwacht niet dat die na het handmatig overzetten nog zouden werken maar dat is een vermoeden en zeker geen zekerheid.
Het migreren van de eerste bridge ging probleemloos en wordt goed begeleid vanuit de Hue app. Duurt alles bij elkaar ongeveer 30 minuten.
Merk niet direct een groot verschil maar fijn dat er nu nog maar één bridge is ipv twee. Misschien reageren de lampen iets sneller maar vond ze eerst ook al snel en nu is het echt instant maar dat is subjectief.
N.B. Oude bridges waren binnen 1uur verkocht op MP voor 10 euro p.st.
Zo ja heb je dan ook scènes
Heerlijk dat het nu ook op wifi kan. Heb ik weer een Ethernet-poort terug voor m’n deurbel die weer wat sneller reageert.
En dat voor 67 euro. Blij mee!
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Hier ook binnen alleen kan ik m nog niet gebruiken omdat homey nog niet comparably is met de app . Schijnt wel via matter te werkenTHE_BASE schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:49:
Net ontvangen. Supersnelle levering! En de migratie was in 20 minuten gepiept. Nu nog even Apple Home en Google Assistent opnieuw instellen.
Heerlijk dat het nu ook op wifi kan. Heb ik weer een Ethernet-poort terug voor m’n deurbel die weer wat sneller reageert.
Ik ben niet heel handig met HA, pas kort geleden mee gestart. Nog onervaren. Ik kan bij de lampen geen scènes kiezen maar op de overview pagina kan ik wel knoppen vinden om de Hue scènes te activeren. Daarmee zou je dan nieuwe HA scènes kunnen maken maar ik heb geen idee of dat de logische manier is.MarioMark1541 in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4"MarioMark1541
Zijn de lampen in HA gekoppeld via matter ?
Zo ja heb je dan ook scènes
Volgens mij is de communicatie nog wel zigbee. Maar ik zou er graag meer van willen weten. Nu voelt het vooral als trial and error maar heb ik geen idee of het handiger kan.
Ik zou Hue persoonlijk altijd bedraad aansluiten.THE_BASE schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:49:
Net ontvangen. Supersnelle levering! En de migratie was in 20 minuten gepiept. Nu nog even Apple Home en Google Assistent opnieuw instellen.
Nou heb ik de beschikking over 45 ports, dus het is voor mij ook makkelijk lullen. Maar je gebruikt Hue 24/7 en dan zou ik zeggen bedraad > wifi any time of the day.
Ik heb een zeer stabiel en goed dekkend UniFi netwerk. De Bridge Pro hangt naast een UniFi AC en verbinding is uitstekend. Werkt ook echt wel sneller dan de oude.outlandos schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:02:
[...]
Ik zou Hue persoonlijk altijd bedraad aansluiten.
Nou heb ik de beschikking over 45 ports, dus het is voor mij ook makkelijk lullen. Maar je gebruikt Hue 24/7 en dan zou ik zeggen bedraad > wifi any time of the day.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
De Senic schakelaars zijn volgens mij EnOcean FOH schakelaars, en die moet je handmatig omzetten:MarioMark1541 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:01:
Vraag; Als je de bridge overzet worden dan ook de scenic gids schakelaars meegenomen ?
Friends of Hue devices: Settings will migrate, but you’ll need to re-add them manually (i.e. lights, switches, plugs, etc. not manufactured by Philips Hue)
Mijn Bridge Pro is nog onderweg, maar ter voorbereiding al ingedoken om het technische aspect proberen te achterhalen.
Ik dacht/hoopte eerst dat de Network Encryption Key zou worden overgezet, want dan had je de Bridge Pro op het oude zigbee channel kunnen laten blijven na migratie van alle settings en uitzetten van de oude bridge, en was dat vanzelf allemaal goed gegaan.
Nu moet je echter alle niet-actieve Hue en/of non-Hue devices omzetten, dus of ze zetten de NEK om en kiezen een nieuw channel (why?), of er komt een nieuwe NEK (eventueel op een nieuw channel) en de migratie doet voor jou de re-pairing per device (los koppelen van oude bridge, pairen met nieuwe).
Laatste is meest logische, maar kan er nog weinig van vinden online.
En dit betekent (helaas) voor mij dat ik aardig wat dingen moet openmaken, want heb een berg FOH schakelaars, EcoDim dimmers, G9 Hue compatibel lichten etc.
Maar ga voor ik alles migreer eerst eens kijken hoeveel API v1 support er nog is. Heb nl aardig wat rules op mijn bridges die niet v2 zijn. Ben benieuwd, op het Hue developer forum is er nog weinig over te vinden.
Ik weet niet wat je met NEK en channels bedoelt, maar hoe het werkt:JPDeckers schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:23:
[...]
De Senic schakelaars zijn volgens mij EnOcean FOH schakelaars, en die moet je handmatig omzetten:
Friends of Hue devices: Settings will migrate, but you’ll need to re-add them manually (i.e. lights, switches, plugs, etc. not manufactured by Philips Hue)
Mijn Bridge Pro is nog onderweg, maar ter voorbereiding al ingedoken om het technische aspect proberen te achterhalen.
Ik dacht/hoopte eerst dat de Network Encryption Key zou worden overgezet, want dan had je de Bridge Pro op het oude zigbee channel kunnen laten blijven na migratie van alle settings en uitzetten van de oude bridge, en was dat vanzelf allemaal goed gegaan.
Nu moet je echter alle niet-actieve Hue en/of non-Hue devices omzetten, dus of ze zetten de NEK om en kiezen een nieuw channel (why?), of er komt een nieuwe NEK (eventueel op een nieuw channel) en de migratie doet voor jou de re-pairing per device (los koppelen van oude bridge, pairen met nieuwe).
Laatste is meest logische, maar kan er nog weinig van vinden online.
En dit betekent (helaas) voor mij dat ik aardig wat dingen moet openmaken, want heb een berg FOH schakelaars, EcoDim dimmers, G9 Hue compatibel lichten etc.
Maar ga voor ik alles migreer eerst eens kijken hoeveel API v1 support er nog is. Heb nl aardig wat rules op mijn bridges die niet v2 zijn. Ben benieuwd, op het Hue developer forum is er nog weinig over te vinden.
Voordat de migratie start krijg je in de app het verzoek om alle niet-Hue devices uit te schakelen; De stekker eruit zeg maar. (Eigenwijs als ik ben heb ik dat niet gedaan en de migratie ging prima).
Al die devices staan na de migratie nog in de lijst, maar met de melding "Opnieuw verbinden".
Vervolgens kun je ze opnieuw laten zoeken en koppelen in de app. Je moet die devices wel handmatig resetten voordat je ze kunt koppelen.
Als ze gekoppeld zijn, zijn ze meteen weer onderdeel van de scenes en automatiseringen waar ze voor de migratie ook onderdeel van waren.
Het koppelen van devices van een eventuele tweede bridge werkt op een vergelijkbare manier, met als voordeel dat je apparaten meteen in pairing mode komen als je ze loskoppelt van die bridge.
Nadeel is dat dingen als zones en scenes niet meegaan naar de nieuwe bridge.
Mijn Bloom bleek toch ouder dan ik dacht, want die kan ik niet meer koppelen. Alle andere niet-Hue lampen en smartplugs (Paulmann, Osram, Ikea, zelfs een GU10 spot van Muller-Licht die ik 14 jaar geleden bij de Aldi kocht.) werken probleemloos na opnieuw koppelen.
Ik heb 3 Hue wall switches waarvan er 1 opnieuw gekoppeld moest worden. Geen idee waarom; Ze zaten op dezelfde bridge en hebben dezelfde firmware versie.
Wat wel heel vervelend is: ik kan de nieuwe bridge niet koppelen aan Homekit. Daar heb ik met de oude bridges ook problemen mee gehad dus ik vermoed dat het probleem in Homekit zit of misschien in mijn netwerk.
[ Voor 10% gewijzigd door remmuz op 07-09-2025 08:12 ]
Ja, de migratie zet de interne ids, rules, scenes etc om, dat is fijn (ipv alles opnieuw aanmaken). En helpt je bij opnieuw koppelen van non-Hue devices. Een tweede bridge omzetten is vooralsnog zoals altijd is geweest, alles loskoppelen en opnieuw pairen. Ik zocht vooral naar de technisch implementatie, hoopte nl. dus op de network encyption key (NEK) transfer, maar lijkt het dus niet op. Helaas.remmuz schreef op zondag 7 september 2025 @ 07:54:
[...]
Ik weet niet wat je met NEK en channels bedoelt, maar hoe het werkt:
[...]
Vervolgens kun je ze opnieuw laten zoeken en koppelen in de app. Je moet die devices wel handmatig resetten voordat je ze kunt koppelen.
Als ze gekoppeld zijn, zijn ze meteen weer onderdeel van de scenes en automatiseringen waar ze voor de migratie ook onderdeel van waren.
Die wall switches zijn redelijk energie-zuinig, denk dat ze soms in een te-diepe slaap mode zitten, en daarom de network-change request missen. Dan moet je ze handmatig weer koppelen. Toevoegen van de wall-switch moduleds gaf me ook geregeld gedoe, werden ook niet altijd herkend.Ik heb 3 Hue wall switches waarvan er 1 opnieuw gekoppeld moest worden. Geen idee waarom; Ze zaten op dezelfde bridge en hebben dezelfde firmware versie.
Wat werkt sneller bij de Pro bridge dan bij de oude? Heb op zich zelf geen extra bridge nodig hier, maar vind dat de bridge af en toe net even te traag reageert op acties. Hoop dat dit met de pro opgelost is.THE_BASE schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:07:
[...]
Ik heb een zeer stabiel en goed dekkend UniFi netwerk. De Bridge Pro hangt naast een UniFi AC en verbinding is uitstekend. Werkt ook echt wel sneller dan de oude.
Ik gebruik Apple Home voor het starten van scenes. Dat gaat sowieso instant in tegenstelling tot voorheen waar het nog wel eens niet wilde reageren op een actie.Koldur schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:46:
[...]
Wat werkt sneller bij de Pro bridge dan bij de oude? Heb op zich zelf geen extra bridge nodig hier, maar vind dat de bridge af en toe net even te traag reageert op acties. Hoop dat dit met de pro opgelost is.
Ook de Switch Dimmers reageren instant. Ik vind het een vooruitgang, maar niet wereldschokkend. Maar als ik er weer 15 jaar mee doe is het een prima aanschaf.
Totaal aan tijd ongeveer half uurtje.
Alle Hue producten zonder problemen over gezer.
Friend of Hue schakelaars moesten na de migratie door middel van knoppen combinatie opnieuw aangemeld worden.
Alle scenes etc zijn wel direct mee gegaan.
Mijn 2 Ikea spots moest ik opnieuw aanmelden, ze staan al in de Hue app, maar vandaar uit dus opnieuw aanmelden.
Home Assistant, Hub handmatig toegevoegd, hierna werkte alles meteen weer. Oude Hub in HA verwijderd.
Mijn motion sensors moest ik de lampen / groep verwijderen en weer erin zetten, hierna werkte deze ook weer.
Al met al, ja het vraagt wat inzet, maar is goed te doen en daarna werkt het goed.
Ik kwam er achter dat zowel de Hue Bridge als de vele Wifi-netwerken in mijn omgeving allemaal van dezelfde kanalen gebruik maakten op de 2.4 GHz band. De Hue Bridge heb ik een andere Zigbee kanaal gegeven, waar het minder druk was. Na het omzetten, werkten alle Hue lampen meteen, enkele bewegingssensoren moest ik resetten en opnieuw configureren, maar de FOH schakelaars doen het niet meer.
De FOH schakelaars heb ik vervolgens verwijderd van de bridge in de Hue App. Opnieuw aanmelden bij de brigde werkte niet meer via de Hue App. Via Hue Essentials kon ik de FOH schakelaars wel opnieuw aanmelden bij de bridge. Ook in de Hue App waren de FOH schakelaars na het aanmelden zichtbaar echter met een hoger volgnummer. Ik moest ook alle knoppen in de Hue Essentials App configureren.
Alle knoppen zijn geconfigureerd en met succes getest in de Hue Essentials App, maar als ik druk op een FOHS knop gebeurt helemaal niets, welke knop ik ook indruk op de FOH schakelaar. Ik loop al dagen te zoeken op internet, maar de informatie nogal schaars hier over. Ik ben nu zover om alle FOHS weg te doen.
Is iemand hier ook eens tegen aan gelopen? Weet iemand wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn?
Dat is gebruikelijk voor zover ik weet. Je had alleen even deze wizard moeten uitvoeren:remkay schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:19:
De Hue Bridge heb ik een andere Zigbee kanaal gegeven, waar het minder druk was. Na het omzetten, werkten alle Hue lampen meteen, enkele bewegingssensoren moest ik resetten en opnieuw configureren, maar de FOH schakelaars doen het niet meer.
:strip_exif()/f/image/axZIBWE8o3w7AyklqbMi7Etd.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij komt de Hue app daar zelf mee als je het kanaal verandert?
Geen idee wat er nu mis mee is...
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Je krijgt inderdaad een melding dat je accessoires moet reconnecten. Voor Hue accessoires, zoals bewegingssensoren, werkte dat, maar helaas niet voor de FOH switches. Zelfs helemaal verwijderen en opnieuw toevoegen van de FOH switch werkt niet.Xander schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:32:
[...]
Volgens mij komt de Hue app daar zelf mee als je het kanaal verandert?
Geen idee wat er nu mis mee is...
Zie ook dat ik nog wat living light schakelaars (LivingWhites Plug (LWL001)) mag vervangen, wel jammer van die dingen, werkten altijd perfect.
De Bloom (Hue bloom (LLC011)) , is nog nog wel een vaag iets voor mij, gaan die nu wel of niet werken. Als ik mega veel moet vervangen is het haast niet de moeite. Alternatief zou natuurlijk kunnen zijn een brigde houden voor "legacy" apparaten.
[ Voor 29% gewijzigd door ranzige pad op 07-09-2025 17:31 ]
HT & NAS & Inventaris
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue
Zigbee dealtjes bespreken kan hier: Zigbee randapparatuur aanbiedingen- & kortingscodetopic