jbhc schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 00:23:
[...]
Toch was dat niet het enige wat de rechter zei:
[...]
[...]
[...]
bron:
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBDHA:2021:1100
Het debat van vanmiddag was ook gewoon tenenkrommend. Een kabinet wat niet wilde toegeven dat ze uiteindelijk niet juist gehandeld hadden maar wat eigenlijk nog erger is ook niet willen zeggen dat de nu aangenomen wet beter is dan de vorige.
En ik ben toch wel benieuwd waarom, als de uitspraak in hoger beroep stand houd, dit niet tot gevolg moet hebben dat alle, uiteindelijk onwettige, boetes gewoon automatisch terug betaald moeten worden.
Andersom heeft de overheid geen enkel probleem met het autoatisch innen.
De kortgeding rechter heeft niets ontkend, ze stelt vragen bij onthoudbare situaties, maar daarmee geeft ze expliciet aan dan het een mogelijkheid is. Ze ontkent de situatie zoals het kabinet schets dus niet. Ik begrijp dat je dat graag wil lezen, maar zo is het niet.
Dat het OMT geen bewijst levert volgens de rechtbank klopt dom weg niet, het OMT levert dit wel, sterker nog ze maken zelf (ook voor afgelopen woensdag) steeds duidelijk dat maatregelen niet alleen zijn genomen (1 persoon bezoek + avondklok)..... Deze combinatie maakt het lastig om de effecten van beide afzonderlijk te duiden.
De Rechtbank heeft het hier dus gewoon fout. Ik hoop dat je begrijpt dat ook een rechtbank fouten kan maken, of beter gezegd, een rechtbank kan in een kortgeding zich basseren op niet alle feiten en daarmee op een conclusie komen die mank gaat. Daarom hebben we ook in ons rechtssysteem ook de HB mogelijkheid.
Overigens, over de HB zaak, ik denk dat deze helemaal wordt geseponeerd, de uitspraak van het Kortgeding houd geen stand meer, van wege de nieuwe wetgeving, dus in hoger beroep zullen ze vast tot de conclusie komen dat de "zaak" geen draagkracht meer heeft.
Engel en Co zullen dus opnieuw moeten beginnen met een zaak tegen de spoedwet van vandaag, natuurlijk wel pas na dat hij het hele politieke proces heeft doorlopen.