FirePuma142 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:45:
[...]
Volgens mij stelde Engel dat er niet gemeten werd en dat er daardoor geen conclusie getrokken kon worden. Waarop Van Dissel naar een grafiek verwees waarin die metingen stonden vermeld. Dat is wat anders dan je hier voorspiegelt. Over donkere wolken schetsen gesproken
[...]
Je legt nog steeds niet uit wat je bedoelt, maar ik denk dat je doelt op het aandeel van de Britse virusvariant dat vooralsnog lager blijkt te zijn dan eerder voorspeld. Als je daar wat verder over doorleest zie je dat er nog een beste dosis onduidelijkheid is over een aantal zaken, de belangrijkste of dat inderdaad wel zo is. Maar ook dat het effect van de huidige maatregelen, inclusief bijvoorbeeld een avondklok, ook voor verantwoordelijk zou kunnen zijn. We weten het nog niet.
Zoals geldt voor alle modellen, je moet het doen met de data die je dan hebt. Dat er met meer data die later verzameld is een andere uitkomst uit komt, is een eigenschap van het model. Dat is maar goed ook, dat is zoals het hoort.
[...]
Nee, dat had Engel niet. Ik heb hier boven uitgelegd waarom.
[...]
Er was helemaal niets vals aan die data, het was de op dat moment beschikbare data. Dat is iets totaal anders. Dat er nu meer data is die, naar het er naar uitziet, tezamen met de maatregelen voor een vernieuwd inzicht zorgt is nu juist precies wat het model beoogt te doen: het meest juiste inzicht geven met de op dat moment beschikbare data.
Je insinueert een hoop, maar daar lever je geen feitelijke onderbouwing voor aan. Wat je je ook moet realiseren is dat wanneer je stelt dat het RIVM/Van Dissel op een dag valse data gebruikt om een punt te maken je eigenlijk überhaupt de bron niet meer moet vertrouwen, en dus ook niet de data waar jij je verhaal op baseert. Het is eigenlijk nogal absurd om van dezelfde bron de ene dataset wel voor waar aan te nemen, maar de ander niet omdat die beter past in je eigen narratief.
Dat soort cherrypicking is precies wat er bij veel data-analyses door niet statistici/virologen/epidemiologen mis gaat. Het model leeft, de data leeft en de uitkomst dus ook. Alle uitkomsten. Niet alleen degenen die je toevallig goed uit komen.
Heb het vals veranderd in onjuist (geen getrouwe afspiegeling van de werkelijkheid), want dat is idd wat ik bedoel.
Wat mij opvalt is dat kort nadat de politiek de buit binnen heeft (opschorting uitvoering vonnis opheffen avondklok). De cijfers ineens een stuk rooskleuriger zijn.
En juist die onjuiste cijfers zijn de primaire onderbouwing (belang) voor die opschorting.
Engel stelde tijdens die zitting precies die data en onderzoekswijze (omtrent de Britse variant) ter discussie omdat die een irreëel zwart scenario zouden schetsen (van besmettelijkheid en die werden doorgerekend in alle ramingen). Dat leggen de raadsheren langs zich neer.
Een dag later blijkt dat die onjuiste data (over de Britse variant) van het RIVM een irreëel zwart beeld, zoals Engel tijdens de zitting stelde, hebben geschetst waarop de raadsheren zich wel hebben gebasseerd in hun uitspraak.
Je hoeft het niet op de man te spelen. Dat is een van de grote problemen van deze crisis. Iedereen die niet 100% achter het overheidsbeleid staat is een wappie. En dat is jammer want er zijn vele deskundigen (niet ik als keyboard hero en ook niet viruswaanzin) die terechte kritische Noten bij het beleid plaatsen maar niet gehoord worden en ja dat zou tientallen, zo niet honderden mensenlevens kunnen schelen.
Ik sta grotendeels achter het overheidsbeleid, maar hekel het, op dit moment nog, onwettige optreden van de overheid. Het feit dat het kabinet willens en wetens voor deze shitstorm heeft gekozen is wat me raakt. Het had al een maand gerepareerd kunnen zijn, SP, SGP, PVV (de voices of reason wtf

) en landadvocaat hebben dit in het begin benoemd, maar het kabinet kiest willens en weten voor deze klucht.
offtopic:
Het huidige vaccinatiebeleid en bewuste massa verspreiding tijdens verkiezingen, cq het ontnemen van grondrecht artikel 4 voor kwetsbaren stoort me nog meer, maar dat is een andere discussie
Ik heb het antwoord ook niet en waarschijnlijk wordt hier nooit verantwoordelijkheid in genomen.
Ik deel alleen kritische waarnemingen en bevindingen.
[
Voor 18% gewijzigd door
eL_Jay op 18-02-2021 12:43
]