Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hopelijk is het gevolg van dit debacle (en de toeslagenaffaire) dat de Tweede Kamer haar wetgevende taak serieuzer gaat nemen. Leuk hoor dat je met een meerderheid instemt met het toepassen van de avondklok, maar als je beter had geluisterd naar het handje vol kamerleden wat terecht kritiek had op deze manier van invoeren van de avond klok had je dit niet gehad. Echt een enorm kennisgebrek. Arjan Lubach kan dan de digibeten van de kamerleden als een probleem presenteren, voor een wetgevend orgaan is gebrek aan kennis van wetten en het maken van wetgeving nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Het enige bewijs dat mogelijk is, is de avondklok afschaffen en dan over een paar weken en een paar jaar terug kijken naar hoeveel doden er zijn gevallen zonder avondklok en met avondklok.

Aangezien we liever niet spelen met mensen levens zullen we toch echt verstand moeten vertrouwen in plaats van bewijs...
Eens.
Maar ik heb het idee dat er soms eerder gezocht word naar cijfers om maatregelen in te zetten of te verantwoorden (de avondklok) in plaats van maatregelen tegen de cijfers.

En dat valt op. Zeker nu.

Ik heb de uitspraak niet gevolgd, ik ergerde me geel en groen aan het hele theater, maar ik krijg toch het idee dat het eerder in favor van Den Haag is.
We zullen zien wat het hoger beroep gaat doen. Ik weet wel welke kant we op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Bullet NL schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:54:
[...]

Ben het helemaal mee eens, maar goed, als je nu al een probleem met de "zware maatregelen" hebt zal je daar vast anders over denken...

Er is helemaal niets besloten, anders dan dat de rechtbank vanavond heeft gezegd, ik onthef het KG besluit van vanmorgen tot aan dat er inhoudelijk in hoger beroep zitting is geweest.

Ze geeft de staat niet gelijk, maar laat het belang van de staat zo vlak voor een nieuwe avondklok wel zwaarder wegen dan die van Engel & co....
Klopt, ik kan dan ook alleen maar logica toepassen in plaats van gevoel... Simpel omdat ik niks bij de avondklok voel, omdat ik niet voor en niet tegen ben vanuit mijn eigen situatie.

Net zoals ze vaak grote criminelen of moordenaars opgesloten houden tot er een inhoudelijke zitting is geweest voor de veiligheid van de maatschappij, zie ik dit ook als een keus van de rechter om de veiligheid van de maatschappij boven het individu te stellen.

Ben wel benieuwd of men een meer blijvende oplossing kan bedenken vanuit de overheid, vanuit virus waarheid is het toch nog steeds een overwinning geweest vandaag? Ze hebben nu op kort termijn weer een inhoudelijke behandeling, als ze gelijk hebben dan is dit alleen maar een uitstel...

Ik was alleen verbaasd dat men zo door de rechter kan praten en kan 'dreigen' met zelf voor de rechter staan: ik dacht dat dergelijke zaken niet toegestaan zijn in een rechtszaal?

[ Voor 6% gewijzigd door President op 16-02-2021 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:24

dr.lowtune

Deugt niet

Tja, een paar avondjes meer of minder maakt ook niet meer uit voor faillissementen, geestelijke schade, of besmettingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15:26
Mrjraider schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Ik heb de uitspraak niet gevolgd, ik ergerde me geel en groen aan het hele theater, maar ik krijg toch het idee dat het eerder in favor van Den Haag is.
We zullen zien wat het hoger beroep gaat doen. Ik weet wel welke kant we op gaan.
Het is niet zozeer eerder in favor van Den Haag, maar in favor van het belang van de Nederlandse bevolking. Dat zowel onze rechtstaat in deze als ook de Nederlandse politiek het belang van de Nederlandse bevolking hoog hebben, tja, dat is een duidelijk overlappende factor. Het zou gek zijn als dit niet zo was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De titel is aangepast naar de huidige stand van zaken :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:20
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Probeer jij als burger dezelfde dag maar eens een uitspraak op te laten schorten.
Gebeurt in mijn werk bijna dagelijks. Dat heet een spoed voorlopige voorziening zodat het beroep of hoger beroep mag worden afgewacht.. Wordt regelmatig met succes ingezet door vreemdelingen om hun uitzetting op het laatste moment te voorkomen.

Zijn er beelden terug te zien van hoe die Engel te keer ging?

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 16-02-2021 21:04 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-05 21:47
Cobb schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Gebeurt in mijn werk bijna dagelijks. Dat heet een spoed voorlopige voorziening zodat het beroep of hoger beroep mag worden afgewacht.. Wordt regelmatig met succes ingezet door vreemdelingen om hun uitzetting op het laatste moment te voorkomen.
Dus als ik een rechtzaak verlies kan ik dat dezelfde dag nog regelen? (Serieuze vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
psychodude schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Het is niet zozeer eerder in favor van Den Haag, maar in favor van het belang van de Nederlandse bevolking. Dat zowel onze rechtstaat in deze als ook de Nederlandse politiek het belang van de Nederlandse bevolking hoog hebben, tja, dat is een duidelijk overlappende factor. Het zou gek zijn als dit niet zo was.
Maar vooral daar wringt het en is er dus discussie. Want de bevolking is het wel zat zo langzamerhand. Vandaag tijdens het journaal ook weer; mensen die helemaal blij zijn na vaccinatie maar vervolgens teleurgesteld zijn dat men voorlopig niet van de maatregelen af is.
Bedrijven vallen om, een recessie waar je U tegen zegt. Kan nu niet zeggen dat dit allemaal in belang van het volk is. Volgens mij waren wij als Nederland een van de weinige zo niet enigste landen zonder avondklok (iets met druk vanuit de buitenwereld) dus tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 11:00
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:49:
[...]

Je begrijpt het niet. Dat kan prima, bij huisuitzettingen door huurachterstand of hypotheekachterstand gebeurt dat bijvoorbeeld met grote regelmaat.

Die spoedwet kan prima doorgevoerd worden wanneer geaccepteerd door het democratisch bestel. Niets aan de hand, niets bananenrepubliek.
Nee dat is bij een kort geding, dit is een turbo appel (opschorting van het eerdere kortgeding) wat de zelfde dag nog wordt gehouden. Dit gebeurt echt niet bij een huurachterstand.

Je vergeet ook even dat een rechter deze zaak al inhoudelijk heeft behandeld

[ Voor 9% gewijzigd door GrooV op 16-02-2021 21:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:58:
Vanmorgen een hoop mensen hier die het oordeel van de rechter terecht vonden 'omdat dat de wet nu eenmaal is'.

Dan is men het er nu dus ook mee eens dat de beslissing wordt opgeschort neem ik aan? Want dat is dus ook 'de wet'.

Misschien moeten we wat verder kijken dan 'de wet' en in acht nemen wat nu gewoon verstandig is.
Nogmaals de voorzieningenrechter was niet de eerste die de toepassing van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag als probleem zag. De Raad van State (je weet wel het adviesorgaan voor wetgeving) en een aantal kamerleden (Kees van der Staaij) zijn ook al forse kanttekeningen gezet. Als ik verder kijk dan de wet zie ik broddelwerk van de regering. Broddelwerk waar ze ook nog ruim de tijd voor hebben genomen en waar ze ook fatsoenlijke en juiste juridische onderbouwing hadden kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mrjraider schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:58:
[...]

Maar ik heb het idee dat er soms eerder gezocht word naar cijfers om maatregelen in te zetten of te verantwoorden (de avondklok) in plaats van maatregelen tegen de cijfers.
Als je maatregelen gaat inzetten om cijfers omlaag te schroeven dan ben je achter feiten aan het lopen. Ik dacht dat dat toch inmiddels wel duidelijk was.

Om dezelfde reden kan je niet roepen dat maatregelen buitensporig zijn "want de cijfers zijn laag", dan heb je je logica niet op orde: we mogen van relatief lage besmettingen spreken omdat we die maatregelen hebben, niet ondanks.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 20:21

ralpje

Deugpopje

Mrjraider schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Want de bevolking is het wel zat zo langzamerhand.
Nee hoor.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
[...]

YouTube: Live: Wraking ongegrond: houdt de rechter de avondklok in stand? | N...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:59:
[...]

Ik was alleen verbaasd dat men zo door de rechter kan praten en kan 'dreigen' met zelf voor de rechter staan: ik dacht dat dergelijke zaken niet toegestaan zijn in een rechtszaal?
Eens, maar ik dacht dat ze er gewoon klaar mee was, tegen dit geschreeuw is niemand opgewassen, sluiten en inderdaad " snel naar huis, de avondklok is nog van kracht"

Mag ik vinden dat ik een beetje klaar ben met Engel en Pols???...

Kritisch zijn op het systeem is prima, niet alles voor koek en ei aannemen ook. Maar heb wel respect! Engel roept mij te vaak een rebellie op. Tevens laten de heren keer op keer zien dat ze totaal geen respect hebben als iets niet hun kant op dreigt te vallen.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:21
En nu zijn we dus met zijn allen nog wat verder gepolariseerd over het hele verhaal wat de breuken in de samenleving nog wat dieper maakt. Hulde, Viruswaanzin. Goed gedaan.
En in ruil voor wat? Voor instandhouden van een donatiestroom, die een opmerkelijke bestemming heeft? En natuurlijk aandacht, een beetje aandacht kan geen kwaad toch? :/

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Het gros van de tweakers blijkbaar niet maar dat is maar een klein groepje. Dat telt niet. :+
Maar goed. Ik ben de enige die het blijkbaar spuugzat is, vandaar dat ik mij meestal uit deze discussies terugtrek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• equationunequal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:16
Echt wel. Jouw bubbel wellicht niet. Mijn bubbel wel.

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Zo bizar dat iemand vindt dat hij/zij voor mij kan spreken... Ik ben het totaal niet zat en hoor ook tot de bevolking van Nederland, misschien dat je het voortaan over 'een deel van de bevolking' kan hebben? En dan nog het liefst een onderbouwd percentage, zodat je opmerking een waarde heeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Vanmorgen een hoop mensen hier die het oordeel van de rechter terecht vonden 'omdat dat de wet nu eenmaal is'.

Dan is men het er nu dus ook mee eens dat de beslissing wordt opgeschort neem ik aan? Want dat is dus ook 'de wet'.

Misschien moeten we wat verder kijken dan 'de wet' en in acht nemen wat nu gewoon verstandig is.

1) Avondklok is in veel landen toegepast en er is veel bewijs dat het een positieve uitwerking heeft op het aantal besmettingen. Ook bewijs dat dat niet zo is maar er is een democratisch besluit genomen om deze maatregel toe te passen omdat men mensenlevens wil redden. Niet omdat men het in de Kamer leuk vindt mensen hun vrijheid te ontnemen (en als je dat wel denkt heeft het weinig zin om te discussiëren denk ik).

2) Als de avondklok niet wettelijk toegepast mag worden, om wat voor reden dan ook, dan is het beter om het afschaffen ervan op een gecoördineerde manier te doen, dus in overleg met de overheid en politie i.p.v. een blanket statement 'avondklok mag niet en is dus per direct van tafel'. Die rechter had kunnen zien aankomen dat dit een enorme tegenreactie vanuit Den Haag zou uitlokken.

En nu zijn we dus met zijn allen nog wat verder gepolariseerd over het hele verhaal wat de breuken in de samenleving nog wat dieper maakt. Hulde, Viruswaanzin. Goed gedaan.
Of je zorgt als regering gewoon dat er een fatsoenlijke wettelijke basis voor is? Er waren meerdere betere mogelijkheden dan deze wet in te zetten. Tijd genoeg om voor te bereiden zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR!5EQ
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 20:53:
[...]

Het enige bewijs dat mogelijk is, is de avondklok afschaffen en dan over een paar weken en een paar jaar terug kijken naar hoeveel doden er zijn gevallen zonder avondklok en met avondklok.

Aangezien we liever niet spelen met mensen levens zullen we toch echt verstand moeten vertrouwen in plaats van bewijs...
Sorry, maar dat station zijn we al ver gepasseerd. Het kabinet heeft geen enkele keer laten zien dat het adequaat kan handelen, met als resultaat een mondkapjesplicht, een avondklok en 2 keer een ongelofelijke piek die met goeie handhaving te voorkomen was. Er is een gedoogbeleid gevoerd ten tijden van kerst en ervoor, want we hadden het al zo zwaar. Als je dan kijkt naar de enkele tenenkrommende argumenten die worden gebruikt ter rechtvaardiging van het huidige beleid, is dat prima te vergelijken met een koe die een hoopje stront uit z'n darmen aan het werken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Nee dat is bij een kort geding, dit is een turbo appel (opschorting van het eerdere kortgeding) wat de zelfde dag nog wordt gehouden. Dit gebeurt echt niet bij een huurachterstand.

Je vergeet ook even dat een rechter deze zaak al inhoudelijk heeft behandeld
Daar is het belang ook wel navenant anders, maar een opschorting op zeer korte termijn is echt geen vreemde zaak.

Zoals hier bijvoorbeeld:

https://jure.nl/ECLI:NL:GHARL:2019:6046

of hier:

https://jure.nl/ECLI:NL:GHAMS:2017:3595

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

equationunequal schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:09:
[...]

Echt wel. Jouw bubbel wellicht niet. Mijn bubbel wel.
Ik weet het. Maar mijn bubbel is net zo min 'het volk' als jouw bubbel. Dat was een beetje mijn punt aan @Mrjraider ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Maar vooral daar wringt het en is er dus discussie. Want de bevolking is het wel zat zo langzamerhand. Vandaag tijdens het journaal ook weer; mensen die helemaal blij zijn na vaccinatie maar vervolgens teleurgesteld zijn dat men voorlopig niet van de maatregelen af is.
Bedrijven vallen om, een recessie waar je U tegen zegt. Kan nu niet zeggen dat dit allemaal in belang van het volk is. Volgens mij waren wij als Nederland een van de weinige zo niet enigste landen zonder avondklok (iets met druk vanuit de buitenwereld) dus tja.
Ik krijg buikpijn van dit soort uitspraken, wát simplistisch allemaal :')

Sinds wanneer is het in de mode om het middel te hekelen in plaats van de kwaal? Mensen die aantoonbaar nul verstand van volksvertegenwoordiging hebben spreken nu ineens voor 17 miljoen inwoners, en het bericht is dan met name dat we liever veel doden hebben als dat betekent dat de economie weer op gang komt.

Facebook is zó goed in het kweken van de waan dat de hele bevolking jouw mening deelt, ook hier zie je dat weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 20:29
[...]

Volgens Team Engel was dat zowel waar (2/3) als niet waar (80%), dus zeg het maar.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
DR!5EQ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:10:
[...]

Sorry, maar dat station zijn we al ver gepasseerd. Het kabinet heeft geen enkele keer laten zien dat het adequaat kan handelen, met als resultaat een mondkapjesplicht, een avondklok en 2 keer een ongelofelijke piek die met goeie handhaving te voorkomen was. Er is een gedoogbeleid gevoerd ten tijden van kerst en ervoor, want we hadden het al zo zwaar. Als je dan kijkt naar de enkele tenenkrommende argumenten die worden gebruikt ter rechtvaardiging van het huidige beleid, is dat prima te vergelijken met een koe die een hoopje stront uit z'n darmen aan het werken is.
Ga de politiek in als je van jezelf weet dat je het beter kan... Makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Los dat ik hier en daar de wispelturige veranderingen erg bijzonder vind: uiteindelijk heeft de politiek het het beste met Nederland...

Top dus dat de afschaffing nu is doorgestreept, we wachten maar af tot een verdere inhoudelijke behandeling. En ik ben de afgelopen weken netjes thuis gebleven in de avonden, als het een dringend advies was geweest dan was ik waarschijnlijk ook wekelijks bij een vriend op bezoek gegaan omdat dat naar mijn mening toch wel veilig genoeg was. Dit verbod houdt mij in ieder geval thuis.

Net zoals een snelheid maximum op de snelweg. Het is dat die al bestaat, maar ook dat verbod is ooit ingevoerd en daar horen we niemand over

[ Voor 22% gewijzigd door President op 16-02-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Daar is het belang ook wel navenant anders, maar een opschorting op zeer korte termijn is echt geen vreemde zaak.

Zoals hier bijvoorbeeld:

https://jure.nl/ECLI:NL:GHARL:2019:6046

of hier:

https://jure.nl/ECLI:NL:GHAMS:2017:3595
Ik denk dat je dagen met uren het verwisseld in je vergelijking :+

Kom eens met een opschorting op korte termijn binnen 10 uur van de uitspraak? Voor bonus punten ook eentje met wraking

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Het is weer gebleken dat we in een bananendemocratie leven en de rechtsstaat maar 1 kant op werkt.
Probeer zelf maar eens iets met spoed bij het gerechtshof te krijgen.
De regering hoeft zichzelf niet aan de regels te houden mensen, die gelden enkel voor U.

Even los van waarover het hier inhoudelijk gaat, ik walg werkelijk van deze vertoning hoe dus wel degelijk iets snel geregeld kan worden wanneer het vanuit de politiek komt.
Verder horen we altijd alleen maar excuses dat het allemaal lang duurt en moeten we begrip hebben voor de doorlooptijden van procedures.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
Ik heb wel een mooie oplossing. De mensen die geen problemen hebben met de avondklok, houden hem gewoon uit zichzelf aan.
De mensen die er wel een probleem mee hebben mogen gewoon weer naar buiten.

Persoonlijk denk ik dat er heel veel meer winst te behalen valt als er gehandhaafd zou worden in de winkels die nog open zijn want hoe het er in de gemiddelde supermarkt aan tie gaat slaat natuurlijk nergens op en over bijvoorbeeld de kruidvat met de idioot smalle paadjes om maar zoveel mogelijk meuk te kunnen verkopen zal ik het maar helemaal niet hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:16:
Kom eens met een opschorting op korte termijn binnen 10 uur van de uitspraak? Voor bonus punten ook eentje met wraking
Tja, het zal de eerste keer zijn... Een unieke samenloop in al een unieke tijd van een pandemie. Alleen maar fijn dat dit gigantisch belangrijke onderwerp op zo'n kort termijn behandeld kan worden toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Laatst online: 27-05 01:31

Bullet NL

Eigen Wijs

nst6ldr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Sinds wanneer is het in de mode om het middel te hekelen in plaats van de kwaal? Mensen die aantoonbaar nul verstand van volksvertegenwoordiging hebben spreken nu ineens voor 17 miljoen inwoners, en het bericht is dan met name dat we liever veel doden hebben als dat betekent dat de economie weer op gang komt.

Facebook is zó goed in het kweken van de waan dat de hele bevolking jouw mening deelt, ook hier zie je dat weer.
Om met je laatste zin te beginnen, Facebook...... :+ Het enige wat Mark Zuckerberg echt heeft na gelaten is een is een toelatingstest inbouwen om "lid" te mogen worden...Wat staan kan je daar toch pareltjes van teksten vinden van mensen die "ook" een mening hebben.

Verder heb je helemaal gelijk hoor, het is ook veel te simplistisch om het allemaal weg te zeggen dat de bevolking het allemaal zat is.... Natuurlijk is iedereen het zat, niemand zit op een avondklok te wachten. Er gaan bedrijven kapot aan de maatregelen, ze worden overeind gehouden en kost dit het land enorm veel geld (denk aan de staatsschuld) aan subsidies.

Aan de andere kant, er is gewoon geen alternatief, we moeten hier met z'n alles collectief door heen. Er is gewoon een samenleving voor en na corona....

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat je dagen met uren het verwisseld in je vergelijking :+

Ik verwissel niet hoor, ik probeer aan te geven dat rechtszaken met een zwaarwegend landsbelang gekoppeld aan een deadline zoals die van vandaag eigenlijk nooit worden gevoerd, maar dat als er een zaak dient met een zwaarwegend individueel belang gekoppeld aan een deadline er ook tijd voor gevonden wordt voordat die deadline verloopt. En dat die beslissing genomen wordt door het (in dit geval) het Hof zelf op verzoek van minimaal één van de belanghebbenden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Mathijs schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:19:
Het is weer gebleken dat we in een bananendemocratie leven en de rechtsstaat maar 1 kant op werkt.
De regering hoeft zichzelf niet aan de regels te houden mensen, die gelden enkel voor U.

Even los van waarover het hier inhoudelijk gaat, ik walg werkelijk van deze vertoning hoe dus wel degelijk iets snel geregeld kan worden wanneer het vanuit de politiek komt.
Verder horen we altijd alleen maar excuses dat het allemaal lang duurt en moeten we begrip hebben voor de doorlooptijden van procedures.
Ik raad een sterk verminderde inname van de veelmaaldaagse dosis populistisch gezwijn aan. Er bestaat helaas geen vaccinatie voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 16:26
PolarBear schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:05:
[...]

Nogmaals de voorzieningenrechter was niet de eerste die de toepassing van de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag als probleem zag. De Raad van State (je weet wel het adviesorgaan voor wetgeving) en een aantal kamerleden (Kees van der Staaij) zijn ook al forse kanttekeningen gezet. Als ik verder kijk dan de wet zie ik broddelwerk van de regering. Broddelwerk waar ze ook nog ruim de tijd voor hebben genomen en waar ze ook fatsoenlijke en juiste juridische onderbouwing hadden kunnen regelen.
En er zijn ook mensen die het wel een goed plan vonden. Of het broddelwerk is weten we later deze week pas als het beroep behandeld is.

En de meningen van Kees van der Staaij en andere prominente tegenstanders in de kamer kan ik wel op waarde schatten. Hun andere meningen heb grotendeels nl. ook geen hoge opinie van.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 16:20
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:20:
Ik heb wel een mooie oplossing. De mensen die geen problemen hebben met de avondklok, houden hem gewoon uit zichzelf aan.
De mensen die er wel een probleem mee hebben mogen gewoon weer naar buiten.
Ik heb een nog veel mooiere oplossing. We verbieden gewoon per direct dat het virus zich nog mag verspreiden. Dan kunnen we allemaal weer naar buiten. Nu maar hopen dat het virus dan geen spoed appel of hoger beroep instelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
nst6ldr schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:11:
[...]

Vind het erg jammer dat je behoorlijk kort door de bocht gaat. Ik krijg dezelfde neigingen als jij van mensen zoals jij die schijnbaar alles slikken en pikken.

Maar goed. Laten we afwachten wat vrijdag gebeurd. Waarschijnlijk gaat er een definitieve streep door de uitspraak van vandaag en blijft de avondklok van kracht. Het is niet anders.
Ik ken er genoeg in mijn omgeving die er schijt aan hebben en gewoon op pad gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:20:
want hoe het er in de gemiddelde supermarkt aan tie gaat slaat natuurlijk nergens op .
Jij en ik komen denk ik in andere supermarkten. Zowel de AH, Jumbo, Hoogvliet en Lidl die ik bedoel hebben netjes iemand staan die de karretjes schoon maken, mensen staan niet lang bij mij dicht in de buurt (alleen soms passeren, met mondkapje beiden), personeel netjes achter schermen, etc. Wel maak ik mijn handen voor en na het bezoek even schoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Mrjraider schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:08:
[...]

Het gros van de tweakers blijkbaar niet maar dat is maar een klein groepje. Dat telt niet. :+
Maar goed. Ik ben de enige die het blijkbaar spuugzat is, vandaar dat ik mij meestal uit deze discussies terugtrek.
Nee hoor ik ben het ook zat. Niet dat ik mij niet aan de maatregelen hou of als een wappie tekeer ga maar ik zie een overheid die keer op keer net een voldoende (of net niet voldoende) haalt bij de stappen waarin deze crisis zich voltrekt.

Eerst kwamen we maatregelen maar wat langzaam op gang (carnaval viert men in kleine kring). Nou ja met de kennis van nu niet zo handig maar goed was het begin van de pandemie dus dat kan gebeuren. Toen hadden we niet genoeg persoonlijke beschermingsmiddelen. Vooruit, kan gebeuren de hele wereld was op zoek naar die dingen. En passant waren we de verzorgingstehuizen een beetje vergeten dus daar woekerde het virus lekker voort. Goed inmiddels wisten we dat PCR testen de enige manier was om te testen alleen hadden we niet voldoende capaciteit. Capaciteit uit Duitsland wezen we eerst maar af om later in Dubai (of een andere golfstaat) capaciteit in te kopen.

Toen kwam de zomer en hadden we wat lucht, dus genoeg tijd om het BCO op te zetten. Dat leek even heel goed te gaan, er waren zelfs medewerkers die niets te doen hadden. Toen de tweede golf aantrok was het hele BCO binnen no time overweldigd. Eerlijk is eerlijk, inmiddels hadden we de testcapaciteit wel redelijk goed op orde. Er kwam een routekaart (spoiler alert, daar gingen we ons niet aan houden en kwam eigenlijk nooit meer in beeld).

Een klein medische wonder lag aan het eind van het jaar in het verschiet er was een werkend vaccin van Pfizer. Landen om ons heen waren begonnen met vaccineren maar dat zou vooral voor symbolisch zijn. Wij zouden dat zorgvuldig en goed aanpakken (ik schaar het datalekken bij de GGD hier maar even onder). Goed begin van het jaar ging de vaccinatie strategie toch maar weer aangepast te worden om de medici die het meest met COVID te maken hadden als eerst te vaccineren. En in de tussentijd hebben we de strategie nog een aantal keer aangepast omdat ook de politiek op EU niveau een niet al te beste deal met AstraZeneca had gemaakt. Nota bene Groot Brittannië had het beter geregeld. En nu de avondklok.

Ik ben een tikje cynisch en ik heb heus wel begrip voor het feit dat een crisis beheersen lastig is. Maar werkelijk bij elke stap die gezet wordt moet ik mijn beeld bijstellen van Nederland als een land waar alles goed georganiseerd is. We kunnen dingen organiseren als het 'normaal' gaat (hoewel de toeslagenaffaire en de vergoedingen in Groningen mij daar ook aan doen twijfelen). We kunnen ook vast goed overweg met hoogwater en de dijken verzwaard moeten worden. Maar een pandemie legt toch wel wat pijnpunten bloot. We stonden op een lijstje met landen die goed voorbereid waren op een pandemie. Tja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 15:26
[...]
https://nos.nl/artikel/23...lok-blijft-voorlopig.html

Zie hier de laatste 30 seconden van de video ongeveer. Willem Engel die op voor hem gebruikelijke wijze een totaal gebrek aan fatsoen toont.
[...]
Het sentiment dat wordt gedragen onder de bevolking wordt niet altijd even goed weerspiegeld binnen de media. Dit is heel makkelijk kleur te geven.

Sowieso is de acceptatie voor maatregelen alles behalve zwart-wit, om naar maag even buiten beschouwing te laten dat velen sowieso wel accepteren wat hunzelf niet hindert, zie je ook bij wat mensen zelf hindert, een grote variatie in de mate van acceptatie. Waarbij in het geval van bijvoorbeeld niet accepteren van een avondklok, het nog niet direct betekend dat er geen acceptatie is voor geen enkele maatregel. Of dat mensen die het niet eens zijn dat kappers gesloten zijn, het niet eens zijn met het feit dat er een avondklok is.

En ja, in Nederland hadden wij relatief gezien mogelijk wat minder ingrijpende maatregelen, maar laten we wel wezen. Het ging daarmee ook zeker niet de goede kant op. Het is nog geen 2 maanden geleden dat we voor kerst de cijfers bij herhaling flink op zagen lopen. Daarin val ik misschien een beetje in herhaling, maar zoals ik toen ook al gezegd had, hiermee verpesten we het voor onszelf, want dat gaat vele maanden tot op zijn vroegst met gemak maart duren eer de teugels weer een beetje los kunnen gaan.

Het is dan ook niet alsof men dit alles niet heeft kunnen zien aankomen. Het is geen verrassing meer. De effecten van het virus zijn inmiddels redelijk goed in te denken. De impact op ons leven is redelijk goed te voorspellen.

Dit is misschien iets waar de communicatie vanuit de regering mogelijk anders / beter in kan zijn. Maar zoals ik eerder ook al wel eens heb gevraagd en doorgaans maar weinig echt antwoord op krijg, hoe zou men er tegenover staan als de overheid in december direct bijvoorbeeld gezegd zou hebben in maart gaan de kappers weer open, in april gaan de niet essentiële winkels weer open, in mei mag de horeca de deuren weer openen, tot die tijd blijft alles dicht? Zou dit acceptatie bevorderend werken? Of zou het averechts werken? Terwijl in de praktijk dit soort termijnen toen al redelijk denkbaar waren.

De avondklok is hier verder natuurlijk alleen maar aan toegevoegd omdat er gewoonweg veel Nederlanders zijn voor wie de medemens van ondergeschikt belang is, heerlijk de randjes op blijven zoeken en bij blijven dragen aan verspreiding. Het is natuurlijk helemaal niet het doel om hiermee die losstaande persoon die 's avonds een rondje ging hardlopen aan te pakken. Maar om mensen die terug bleven komen van feestjes, de zoveelste samenkomsten, etc. te doen beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:22:
[...]
En de meningen van Kees van der Staaij en andere prominente tegenstanders in de kamer kan ik wel op waarde schatten. Hun andere meningen heb grotendeels nl. ook geen hoge opinie van.
Tja je kan de mening van Kees van der Staaij op waarde schatten omdat je het niet eens bent met zijn streng christelijke visie (heb ik ook niets mee op). Maar als het op (staats)recht aankomt is het een van de weinige kamer leden die met kennis bijdraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:20:
[...]

Tja, het zal de eerste keer zijn... Een unieke samenloop in al een unieke tijd van een pandemie. Alleen maar fijn dat dit gigantisch belangrijke onderwerp op zo'n kort termijn behandeld kan worden toch?
Het was al inhoudelijk behandeld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Nu online
PolarBear schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ik ben een tikje cynisch en ik heb heus wel begrip voor het feit dat een crisis beheersen lastig is. Maar werkelijk bij elke stap die gezet wordt moet ik mijn beeld bijstellen van Nederland als een land waar alles goed georganiseerd is. We kunnen dingen organiseren als het 'normaal' gaat (hoewel de toeslagenaffaire en de vergoedingen in Groningen mij daar ook aan doen twijfelen). We kunnen ook vast goed overweg met hoogwater en de dijken verzwaard moeten worden. Maar een pandemie legt toch wel wat pijnpunten bloot. We stonden op een lijstje met landen die goed voorbereid waren op een pandemie. Tja.
Klopt, in dat opzicht ben ik blij dat een relatief ongevaarlijk virus nu de wereld over gaat zodat de wetenschap en mensheid hiervan kan leren en een toekomstige uitbraak beter opgepakt en aangepakt kan worden :)

Ook dit gedoe over de avondklok zal op termijn daarom vast wel ervoor zorgen dat de wettelijke kant meer aandacht krijgt bij toekomstige beslissingen, over 6 of over 60 jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbhc
Zie hier de laatste 30 seconden van de video ongeveer. Willem Engel die op voor hem gebruikelijke wijze een totaal gebrek aan fatsoen toont.
Ik vond het wel meevallen en in mijn ogen droop de partijdigheid er vanaf.

Het begon met het veranderen van viruswaarheid in viruswaanzin. (Ja, dat was echt een verspreking.... tuurlijk .... dat was een verpreking omdat ze in de wandelgangen zo genoemd worden (Ik denk dat we dat allemaal wel herkennen))
"We gaan niet gedailleerd op de materie in" om vervolgens het hele gedetaillerde pleidooi van de staat inclusief getuige toe te laten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Mrjraider schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Vind het erg jammer dat je behoorlijk kort door de bocht gaat.
Uhuh, ik ga kort door de bocht.

Zeg eens, wat vinden die 17 miljoen mensen nog meer? Nu ik je toch aan de lijn heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PolarBear schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Nee hoor ik ben het ook zat. Niet dat ik mij niet aan de maatregelen hou of als een wappie tekeer ga maar ik zie een overheid die keer op keer net een voldoende (of net niet voldoende) haalt bij de stappen waarin deze crisis zich voltrekt.

Eerst kwamen we maatregelen maar wat langzaam op gang (carnaval viert men in kleine kring). Nou ja met de kennis van nu niet zo handig maar goed was het begin van de pandemie dus dat kan gebeuren. Toen hadden we niet genoeg persoonlijke beschermingsmiddelen. Vooruit, kan gebeuren de hele wereld was op zoek naar die dingen. En passant waren we de verzorgingstehuizen een beetje vergeten dus daar woekerde het virus lekker voort. Goed inmiddels wisten we dat PCR testen de enige manier was om te testen alleen hadden we niet voldoende capaciteit. Capaciteit uit Duitsland wezen we eerst maar af om later in Dubai (of een andere golfstaat) capaciteit in te kopen.

Toen kwam de zomer en hadden we wat lucht, dus genoeg tijd om het BCO op te zetten. Dat leek even heel goed te gaan, er waren zelfs medewerkers die niets te doen hadden. Toen de tweede golf aantrok was het hele BCO binnen no time overweldigd. Eerlijk is eerlijk, inmiddels hadden we de testcapaciteit wel redelijk goed op orde. Er kwam een routekaart (spoiler alert, daar gingen we ons niet aan houden en kwam eigenlijk nooit meer in beeld).

Een klein medische wonder lag aan het eind van het jaar in het verschiet er was een werkend vaccin van Pfizer. Landen om ons heen waren begonnen met vaccineren maar dat zou vooral voor symbolisch zijn. Wij zouden dat zorgvuldig en goed aanpakken (ik schaar het datalekken bij de GGD hier maar even onder). Goed begin van het jaar ging de vaccinatie strategie toch maar weer aangepast te worden om de medici die het meest met COVID te maken hadden als eerst te vaccineren. En in de tussentijd hebben we de strategie nog een aantal keer aangepast omdat ook de politiek op EU niveau een niet al te beste deal met AstraZeneca had gemaakt. Nota bene Groot Brittannië had het beter geregeld. En nu de avondklok.

Prima samenvatting, er kunnen een hoop lessen worden geleerd. Door de bank genomen doen we het niet briljant, maar zeker niet heel slecht. Eigenlijk is er in elk land waar ik vrienden/kennissen/collegae heb een enorme bak kritiek op hoe een en ander wordt aangepakt, op NZ en Australie na. Portugal, Duitsland, Belgie, VK, Filipijnen, VS hebben allemaal een vergelijkbaar lijstje.

Desalniettemin, ik had beter verwacht en we hadden ook beter mogen verwachten van NL, van het kabinet, van GGD/RIVM/EU, van eigenlijk iedereen wel. Ik heb niet het idee dat een ander kabinet voor een positief ander verloop had gezorgd. Daar voor is de stem van niet-kabinetsleden in de aanpak van de pandemie veel te groot, de vaccinatiestrategie uitgezonderd. Sterker nog, ik denk dat dit een uitstekende poldercoalitie is geweest, veel linkser of rechtser en de maatregelen waren of disproportioneel groter geweest, of disproportioneel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Het was al inhoudelijk behandeld 8)7
De vorming van de invoering van de avondklok inderdaad, het is jammer dat er niet de juiste stappen zijn genomen maar ik heb nog geen bewijs gezien dat de avondklok niet helpt bij het verspreiden van het virus. Nu is er ook geen direct bewijs dat het wel helpt. Maar ik kan de logica waarom het zou helpen wel volgen, maar ik kan niet logisch beredeneren waarom het niet zou helpen. Misschien dat jij dat wel kan? Want Engel kan het ook niet, alleen eindeloos herhalen dat er geen bewijs is dat het werkt...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Het begon met het veranderen van viruswaarheid in viruswaanzin. (Ja, dat was echt een verspreking.... tuurlijk .... dat was een verpreking omdat ze in de wandelgangen zo genoemd worden (Ik denk dat we dat allemaal wel herkennen))
Ze zijn zo begonnen en bekend geworden, ik zou er niet direct partijdigheid achter zoeken. Zeker niet omdat ze direct werd gecorrigeerd door de rechter links van haar en haar excuses aanbood.
"We gaan niet gedailleerd op de materie in" om vervolgens het hele gedetaillerde pleidooi van de staat inclusief getuige toe te laten.....
Het gaat om de afweging van het belang in deze schorsing, daar heb je een bepaalde mate van detail bij nodig. Daar werd overigens ook bijzonder ruimhartig mee omgegaan voor Viruswaarheid, aangaande de Mexicaanse Griep bijvoorbeeld, of het citaat uit te uitspraak van de voorzieningenrechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Ze zijn zo begonnen en bekend geworden, ik zou er niet direct partijdigheid achter zoeken. Zeker niet omdat ze direct werd gecorrigeerd door de rechter links van haar en haar excuses aanbood.

[...]

Het gaat om de afweging van het belang in deze schorsing, daar heb je een bepaalde mate van detail bij nodig. Daar werd overigens ook bijzonder ruimhartig mee omgegaan voor Viruswaarheid, aangaande de Mexicaanse Griep bijvoorbeeld, of het citaat uit te uitspraak van de voorzieningenrechter.
Behalve de advocaat van de Staat, die werd een paar keer afgekapt toen Van Dissel naast hem zat en hij iets wilde zeggen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
President schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:33:
[...]

De vorming van de invoering van de avondklok inderdaad, het is jammer dat er niet de juiste stappen zijn genomen maar ik heb nog geen bewijs gezien dat de avondklok niet helpt bij het verspreiden van het virus. Nu is er ook geen direct bewijs dat het wel helpt. Maar ik kan de logica waarom het zou helpen wel volgen, maar ik kan niet logisch beredeneren waarom het niet zou helpen. Misschien dat jij dat wel kan? Want Engel kan het ook niet, alleen eindeloos herhalen dat er geen bewijs is dat het werkt...
Dat gaat er toch niet om? Het gaat er om dat een noodwet verkeerd gebruikt is. De wettelijke basis van regels moet in ons land gewoon op orde zijn.

Dit is allang aangegeven door verschillende politici en de Raad van State, alleen onze minister van Justitie is te eigenwijs om het toch maar op zijn manier te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbhc
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Sorry maar alleen hierom al kun je de imho de rechter niet meer serieus nemen en hadden ze haar gewoon moeten vervangen.
[...]

Ze moest wel omdat ze de staat extreem veel ruimte had gegeven. Maar dan nog voelde het in ieder geval voor mij alsof de staat bevoordeeld werd.

Die getuige had ook gewoon tijdens het kortgeding gehoord kunnen worden.
Evenals alle grafieken.

Maar goed, het is natuurlijk niet alsof er ook maar iemand geloofde dat de uitspraak stand zou houden. Ik denk ook dat de kortgeding rechter van vanmorgen dit wel wist.

Het was imho gewoon om de schijn op te houden. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:44:

Maar goed, het is natuurlijk niet alsof er ook maar iemand geloofde dat de uitspraak stand zou houden. Ik denk ook dat de kortgeding rechter van vanmorgen dit wel wist.

Het was imho gewoon om de schijn op te houden. 8)
Waarom komt er nu ineens een complottheorie naar boven? Als je zulke grote schoenen aantrekt mag je een beste bak met bewijs mee sjouwen. Kom maar door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:43:
[...]

Dat gaat er toch niet om? Het gaat er om dat een noodwet verkeerd gebruikt is. De wettelijke basis van regels moet in ons land gewoon op orde zijn.

Dit is allang aangegeven door verschillende politici en de Raad van State, alleen onze minister van Justitie is te eigenwijs om het toch maar op zijn manier te doen.
*knip*
Stemmingmakerij laten we evengoed achterwege.

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 16-02-2021 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:43:
[...]

De vorming van de wet is niet goed volgens vanochtend, de uitvoering van de wet is volgens vanavond wel in het belang van de bevolking. Goed dus dat er nog een inhoudelijke zitting gaat komen en dat de wet ondertussen wel gehanteerd wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:44:
[...]

Sorry maar alleen hierom al kun je de imho de rechter niet meer serieus nemen en hadden ze haar gewoon moeten vervangen.
De wrakingskamer is het met je oneens. Of zitten die ook in het complot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Nee hoor, het hoeft niet op orde te zijn. En mocht er een rechtzaak van komen dan wordt de boel zo gespeeld dat het achteraf wel gerepareerd wordt. :+
Dat moet het wel. Daarom is het juist goed dat dit getoetst is aan de wet, en die uitspraak staat nog steeds. Dat lijk je telkens te vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:46:
[...]

Waarom komt er nu ineens een complottheorie naar boven? Als je zulke grote schoenen aantrekt mag je een beste bak met bewijs mee sjouwen. Kom maar door.
Dat heeft niet zoveel met een complot theorie te maken.
Ik had serieus echt geen andere uitspraak verwacht en dat is gewoon gebaseerd op mijn observaties van de afgelopen 30+ jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:49:
[...]

Ik had serieus echt geen andere uitspraak verwacht en dat is gewoon gebaseerd op mijn observaties van de afgelopen 30+ jaar.
Het bewijs is observaties. Nee, prima hoor. Maak je een grapje of wat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:30:
[...]

Je beseft je dat ze tot medio augustus voorig jaar letterlijk viruswaanzin heetten? Ze zijn van naam veranderd.

Netjes? Nee. Partijdig? Mwah.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mathijs schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:19:
Hahahaha, wat een kul. Mijn vriendin is advocaat en heeft onlangs voor een client op zondagochtend een zaak aangespannen die op zondagmiddag heeft plaatsgevonden om iets op zondagavond te verbieden. Zolang het maar belangrijk genoeg is wijkt alles voor de rechtspraak. En deze zaak vandaag is zeer belangrijk (en niet eens op een zondag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
FirePuma142 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:48:
[...]

De wrakingskamer is het met je oneens. Of zitten die ook in het complot?
Iets met een slager en vlees.
Dat moet het wel. Daarom is het juist goed dat dit getoetst is aan de wet, en die uitspraak staat nog steeds. Dat lijk je telkens te vergeten.
De uitspraak is effectief teniet gedaan ongeacht of deze nog staat.
Zoals ik al eerder zei, zodra er een uitspraak ik hoger beroep wordt gedaan dan is er al een nieuwe spoedwet doorheen gedrukt.

Maar dit wordt een herhaling van zetten en uitspraken dus ik ga ermee ophouden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
FiXeR.nl schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:51:
[...]

Hahahaha, wat een kul. Mijn vriendin is advocaat en heeft onlangs voor een client op zondagochtend een zaak aangespannen die op zondagmiddag heeft plaatsgevonden om iets op zondagavond te verbieden. Zolang het maar belangrijk genoeg is wijkt alles voor de rechtspraak. En deze zaak vandaag is zeer belangrijk (en niet eens op een zondag).
Nogmaals, dat is geen schorsing van een kort geding maar een gewoon kortgeding. Een heel groot verschil.

Iedereen roept dat dit zoooo vaak voor komt maar ik heb nog steeds geen ECLI van een turbo appel voorbij zien komen wat binnen 10 uur afgehandeld was na uitspraak, inclusief wraking

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 16-02-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:59

Grvy

Bot

GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Nogmaals, dat is geen schorsing van een kort geding maar een gewoon kortgeding. Een heel groot verschil
Nogmaals, het gaat hier om het landsbelang. Dat is wel even andere koek dan elke andere rechtszaak.
Het is maar goed dat dat op zeer korte termijn er doorheen geloosd kan worden want dat is gewoon niet goed voor 17 miljoen mensen. (en daarmee bedoel ik als we daarmee gaan zitten jojo'en dan wel dan niet)

Dat is wel even wat anders dan een rechtszaak tussen burgers over de heg van de buurman.

[ Voor 6% gewijzigd door Grvy op 16-02-2021 21:56 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeeGee
  • Laatst online: 14:42
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Iets met een slager en vlees.

[...]

De uitspraak is effectief teniet gedaan ongeacht of deze nog staat.
Zoals ik al eerder zei, zodra er een uitspraak ik hoger beroep wordt gedaan dan is er al een nieuwe spoedwet doorheen gedrukt.

Maar dit wordt een herhaling van zetten en uitspraken dus ik ga ermee ophouden :)
Het is werkelijk stuitend hoe mensen hier zonder ook maar enige kennis van zaken de onafhankelijkheid van de Nederlandse rechtspraak in twijfel trekken zonder daar ook maar enige bewijs voor te geven, anders dan eigen 'observaties'. Dan heb je het echt niet begrepen.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Modbreak:Lees de TW eens, We gaan niet de onafhankelijkheid van de rechtspraak in twijfel trekken en al helemaal niet met ongefundeerde claims.

Deze discussie is hierbij klaar.

[ Voor 70% gewijzigd door tweakduke op 16-02-2021 22:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
  • Nu online
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:49:
[...]

Ik had de uitspraak ook wel verwacht hoor, ik ging uit van gezond verstand en een rechter die het belang van de maatschappij boven dat van het individu zou zetten. En dat is ook gebeurd, dus top :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
VeeGee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Het is werkelijk stuitend hoe mensen hier zonder ook maar enige kennis van zaken de onafhankelijkheid van de Nederlandse rechtspraak in twijfel trekken zonder daar ook maar enige bewijs voor te geven, anders dan eigen 'observaties'. Dan heb je het echt niet begrepen.
Wat is er mis met het trekken van conclusies uit observaties? Dat is zo'n beetje hoe elk onderzoek werkt?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Naja gezien de topic waarschuwing toch maar niet....

Mag ik een mod dm-em of wat ik wilde typen ok is?
Eigenlijk wel erg dat er van tevoren al allemaal kaders moeten zijn en je niet meer kan schrijven wat je denkt

[ Voor 80% gewijzigd door wimpie007 op 16-02-2021 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
wimpie007 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:

Eigenlijk wel erg dat er van tevoren al allemaal kaders moeten zijn en je niet meer kan schrijven wat je denkt
Gebeurt wel maar nooit op zo'n korte termijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

wimpie007 schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:01:

Sterker nog. Dat "in elkaar schuiven' lijkt wel een beetje een trend te worden. Ook daar vervagen normen en waarden toch wel een beetje.

Deze poppenkast draagt zeker niet in positieve zin bij. Zorgvuldigheid was hier geen factor van belang meer, want er moest vooral op tijd geleverd worden. Het moest even binnen de zendtijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 22:05:
[...]

Gebeurt wel maar nooit op zo'n korte termijn
Dat heb ik je in een eerder stadium al geprobeerd uit te leggen maar dat heb je gevoeglijk genegeerd helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
VeeGee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:56:
[...]

In het begin van het topic heb ik het geprobeerd wat weerwoord te bieden, maar het topic is een beetje snel gegaan daarna :P
GrooV schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Iedereen roept dat dit zoooo vaak voor komt maar ik heb nog steeds geen ECLI van een turbo appel voorbij zien komen wat binnen 10 uur afgehandeld was na uitspraak, inclusief wraking
Dit komt niet zo vaak voor, maar het is een mogelijkheid die in het procesreglement van de hoven is opgenomen. Laat ik de vraag omdraaien: heb je een voorbeeld van een zaak met een (volgens jou) vergelijkbaar spoedeisend belang waarbij het gerechtshof de zaak niet direct wilde behandelen? Of waarbij het gerechtshof een schorsingsincident dezelfde dag wilde behandelen maar een rechter werd gewraakt en de wrakingskamer niet direct bijeen wilde komen?

Als je iets op vandaag kunt aanmerken, is het op de manier waarop er is geprocedeerd. De staat had een uitstekende advocaat, ondersteund door een groot kantoor waar echt kundige mensen werken, terwijl viruswaarheid een wat minder goede keuze had gemaakt. Waar de staat de stukken voor een turbo-spoedappel (vermoedelijk) al klaar had liggen en een goed verhaal had voor de spoedeisendheid en voor het belang van opschorten van de uitspraak, deed de advocaat van viruswaarheid niet eens zelf het woord, en werd er op een gegeven moment zelfs het argument genoemd dat je met een polynoom van voldoende hoge graad elke curve kunt fitten (link naar het juiste tijdstip als je het zelf wilt horen). Het is gewoon dom om op die manier gebruik te maken van je spreektijd. Als viruswaarheid dit had willen winnen, hadden ze een betrouwbare expert moeten hebben die wilde getuigen dat het aantal besmettingen tussen nu en vrijdag door het ontbreken van een avondklok zeer gering is, zodat ze het argument konden aanvoeren dat de staat geen voldoende groot belang heeft bij schorsing van de eerdere uitspraak. Als je vandaag nog zo'n expert moet vinden, ben je gewoon te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

Rannasha

Does not compute.

FRANQ schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:56:
[...]

Jij hebt er ook een die om 19:00 in gaat? :P
offtopic:
18:00

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:39
Ik vind het vooral allemaal een beetje zwak. Na het zwabberen met de vaccinstrategie en het GGD lek blijkt nu de juridische onderbouwing van de avondklok onvoldoende. Natuurlijk kan het dat er foutjes worden gemaakt, zeker in uitzonderlijke omstandigheden. Maar het begint nu toch op te vallen.

Vanavond toen de avondklok even dreigde te vervallen kwamen er alleen maar berichten langs op de NOS hoe belangrijk die avondklok wel niet is. Ik had zoiets, als die avondklok nu werkelijk zo belangrijk is - waarom heeft men dan niet de moeite genomen om dit echt juridisch dicht te timmeren? Daarbij is bovendien nog steeds niet duidelijk wat nu werkelijk het effect is van de avondklok omdat het onderdeel was van een pakket maatregelen. Dus het had wat mij betreft wel een groot 'wij van WC-eend' gehalte.

Daarbij vind ik het wel logisch dat de rechter het belang van de staat zwaarder laat wegen, namelijk de continuiteit van de maatregelen omdat het andere teveel chaos oplevert. Maar ergens klopt het natuurlijk niet in een rechtstaat om een wet zonder juridische basis te handhaven omdat het toch maar zo belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Silvos schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:44:

Daarbij vind ik het wel logisch dat de rechter het belang van de staat zwaarder laat wegen, namelijk de continuiteit van de maatregelen omdat het andere teveel chaos oplevert. Maar ergens klopt het natuurlijk niet in een rechtstaat om een wet zonder juridische basis te handhaven omdat het toch maar zo belangrijk is.
Dit vond ik wel interessant, een / meerdere rechters hebben de zaak inhoudelijk behandeld. Waarna de conclusie in een turbo-appèl is dat de stand van zaken aangehouden dient te worden. Ik begrijp dat dit geen inhoudelijk process betreft, maar daarmee maak je toch stiekem al een beslissende keuze?

Edit: Da's ook niet waar eigenlijk, de uitspraak blijft geldig natuurlijk. Alleen de acties daaruit worden opgeschort naar de toekomst.

Wel weer grappige afleiding.

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 17-02-2021 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:39
graceful schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:47:
[...]

Dit vond ik wel interessant, een / meerdere rechters hebben de zaak inhoudelijk behandeld. Waarna de conclusie in een turbo-appèl is dat de stand van zaken aangehouden dient te worden. Ik begrijp dat dit geen inhoudelijk process betreft, maar daarmee maak je toch stiekem al een beslissende keuze?
Nouja, wat ze er in mijn beleving eigenlijk mee zeggen is dat de uitspraak van een enkele lagere rechter niet voldoende is om dit soort ingrijpende beslissingen te nemen waar een hoop onomkeerbare maatregelen vanaf hangen. Ik kan me er iets bij voorstellen. Als iemand zijn huis uitgezet wordt wacht je ook met de uitzetting tot het hoger beroep heeft plaatsgevonden (lijkt me?).

Anderzijds hanteert de overheid zelf deze logica niet, immers moet je een boete gewoon betalen, zelfs als je in beroep gaat. Als je dat principe doortrekt zou de overheid eigenlijk 'zekerheid' moet stellen door nu de avondklok een paar dagen af te schaffen zodat de beroepsrechter zeker weet dat ze ook hun afspraken gaan nakomen na de definitieve uitspraak :+

Dat is ook het enige wat mij echt stoort aan deze zaak, het hele verloop is vrij logisch en ook wel (tot op zekere hoogte) in het landsbelang. Maar het toont weer eens aan dat rechten en verantwoordelijkheden voor burgers toch op een ander niveau liggen dan rechten en verantwoordelijkheden voor politici.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
GlowMouse schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 00:16:
[...]

In het begin van het topic heb ik het geprobeerd wat weerwoord te bieden, maar het topic is een beetje snel gegaan daarna :P

[...]

Dit komt niet zo vaak voor, maar het is een mogelijkheid die in het procesreglement van de hoven is opgenomen. Laat ik de vraag omdraaien: heb je een voorbeeld van een zaak met een (volgens jou) vergelijkbaar spoedeisend belang waarbij het gerechtshof de zaak niet direct wilde behandelen? Of waarbij het gerechtshof een schorsingsincident dezelfde dag wilde behandelen maar een rechter werd gewraakt en de wrakingskamer niet direct bijeen wilde komen?

Als je iets op vandaag kunt aanmerken, is het op de manier waarop er is geprocedeerd. De staat had een uitstekende advocaat, ondersteund door een groot kantoor waar echt kundige mensen werken, terwijl viruswaarheid een wat minder goede keuze had gemaakt. Waar de staat de stukken voor een turbo-spoedappel (vermoedelijk) al klaar had liggen en een goed verhaal had voor de spoedeisendheid en voor het belang van opschorten van de uitspraak, deed de advocaat van viruswaarheid niet eens zelf het woord, en werd er op een gegeven moment zelfs het argument genoemd dat je met een polynoom van voldoende hoge graad elke curve kunt fitten (link naar het juiste tijdstip als je het zelf wilt horen). Het is gewoon dom om op die manier gebruik te maken van je spreektijd. Als viruswaarheid dit had willen winnen, hadden ze een betrouwbare expert moeten hebben die wilde getuigen dat het aantal besmettingen tussen nu en vrijdag door het ontbreken van een avondklok zeer gering is, zodat ze het argument konden aanvoeren dat de staat geen voldoende groot belang heeft bij schorsing van de eerdere uitspraak. Als je vandaag nog zo'n expert moet vinden, ben je gewoon te laat.
Dit is geen Amerika, rechters houden rekening met elkaars verdediging. Niet iedereen kan een Spong betalen.
De afspraak was dat er niet in de inhoud gegaan zou worden want dat is vrijdag. De landsadvocaat kreeg als eerste het woord in ging direct de inhoud in, met Jaap van Dissel met grafiekjes achter de hand nota bene.

Dit was GEEN inhoudelijke zitting, de rechter heeft de inhoud toegestaan en daarmee zelf deze chaos gecreëerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
@GrooV De inhoud kan wel degelijk van belang zijn om het belang aan te tonen. Dat is mijns inziens wat hier primair gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Kan de burger een schadevergoeding eisen? Mocht de huidige uitspraak van de rechter blijven staan natuurlijk.

Zeker voor bijvoorbeeld supermarkten of afhaalzaken lijkt het mij dat de avondklok een negatieve invloed heeft gehad op het bedrijfsresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
jbhc schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:04:
[...]

Dus als ik een rechtzaak verlies kan ik dat dezelfde dag nog regelen? (Serieuze vraag)
Nee je moet nog een beroepsmogelijkheid hebben en je moet onderbouwen waarom jij denkt dat deze nog kans maakt om gegrond te gaan.
Dan moet er ook nog eens worden aangetoond waarom er spoed is. In geval van de avondklok, was er spoed bij omdat men niet opnieuw met het volk in de clinch wil over een tweede avond klok en het risico op meer besmettingen in de tussentijd (die laatste reden was ook waarom het RIVM erbij zat, maar de rechter vond het jojo effect al voldoende) Bij een vreemdeling is er spoed omdat hij anders in het buitenland zit.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Spoedwet avondklok vandaag naar Tweede Kamer

Afgelopen dinsdag is met grote haast een spoedwet geschreven om de avondklok te behouden, die zelfs dinsdagavond laat door de koning nog is ondertekent. Vandaag wil het kabinet deze spoedwet in de Tweede Kamer behandelen. Daarna moet die ook nog langs de Eerste Kamer.

Het lijkt er sterk op dat ongeacht de uitkomst vrijdag het er weinig toe doet. Het kabinet is gebrand om die avondklok te houden.
lasharor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:55:
Kan de burger een schadevergoeding eisen?
Denk het niet, je kan hooguit een zaak beginnen als je een boete hebt gehad om die ongedaan gemaakt te krijgen en het bedrag terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Nee je moet nog een beroepsmogelijkheid hebben en je moet onderbouwen waarom jij denkt dat deze nog kans maakt om gegrond te gaan.
Dan moet er ook nog eens worden aangetoond waarom er spoed is. In geval van de avondklok, was er spoed bij omdat men niet opnieuw met het volk in de clinch wil over een tweede avond klok en het risico op meer besmettingen in de tussentijd (die laatste reden was ook waarom het RIVM erbij zat, maar de rechter vond het jojo effect al voldoende) Bij een vreemdeling is er spoed omdat hij anders in het buitenland zit.

@GrooV @GlowMouse

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 17-02-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594061

lasharor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:55:
Kan de burger een schadevergoeding eisen? Mocht de huidige uitspraak van de rechter blijven staan natuurlijk.

Zeker voor bijvoorbeeld supermarkten of afhaalzaken lijkt het mij dat de avondklok een negatieve invloed heeft gehad op het bedrijfsresultaat.
Heeft geen nut.
Spoedwet voor de uitspraak van vrijdag afgerond.
Viruswaarheid krijgt uiteindelijk (wederom) gelijk in hoger beroep.
Maakt echter geen verschil, want avondklok opgenomen in spoedwet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
@Anoniem: 594061 Ik weet het natuurlijk niet zeker maar de staat zou het hoger beroep ook best wel kunnen winnen. Volgens mij is niet onomstotelijk bewezen dat er onvoldoende urgentie / spoed was om de avondklok er op deze manier er door te drukken. Dat er voorafgaand nog over gedebatteerd is toont niet aan dat ze er nog meer dagen over na konden denken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
1) Avondklok is in veel landen toegepast en er is veel bewijs dat het een positieve uitwerking heeft op het aantal besmettingen. Ook bewijs dat dat niet zo is maar er is een democratisch besluit genomen om deze maatregel toe te passen omdat men mensenlevens wil redden. Niet omdat men het in de Kamer leuk vindt mensen hun vrijheid te ontnemen (en als je dat wel denkt heeft het weinig zin om te discussiëren denk ik).
Waar is dat bewijs dan?

https://www.trouw.nl/opin...-keihard-bewijs~b5a1e246/

https://www.ad.nl/binnenl...iet-overtuigend~a6d7878e/

https://nos.nl/artikel/23...een-duidelijk-effect.html

Zelfs het RIVM kan alleen met modellen komen (klik) of schattingen maken (klik).

Ik heb serieus nog geen enkel overtuigd bewijs gezien. Maar als jij ze hebt, deel ze dan maar.

Hier nog een voorbeeld:

https://www.rtlnieuws.nl/...e-landen-heeft-het-effect

Eerst lees je dit:
In België geldt al zo'n avondklok. Daar mogen mensen sinds 19 oktober tussen twaalf uur 's nachts en vijf uur 's morgens niet op straat komen. En die avondklok heeft effect, vertelt de Vlaamse viroloog Marc Van Ranst. Op 27 oktober werden volgens diverse Vlaamse media nog meer dan 22.000 besmettingen gemeld, nu zijn dat er gemiddeld 2000 per dag.
En dan verderop:
Wat het effect van enkel de avondklok is, is volgens hem lastig te zeggen. "Je kunt niet één van de maatregelen noemen. Het is een totaalpakket dat je moet evalueren en wat moet werken. Het is best een klus om de juiste balans te vinden."
Vind je het nu echt raar dat mensen kritisch zijn op de avondklok? Het is een beetje "we proberen maar wat, hopelijk werkt het". Terwijl het natuurlijk geen f** uitmaakt of ik na 21 uur nog even een rondje op straat loop. Of naar de supermarkt ga.
Geef Viruswaarheid maar de schuld. Kijk eens naar de wetgever die keer op keer faalt. En prima als jij je vrijheden wilt laten afpakken, ik koester de democratie en haar vrijheden. We hebben nog mazzel dat de eerste covid-19 wet er afgelopen zomer niet doorheen is gekomen, anders waren eerste en tweede kamer de facto al buitenspel gezet én had de politie mogen handhaven achter je voordeur. Fijn hoor. Nee, ik heb ook niets met Willem Engel en vind hem behoorlijk onfatsoenlijk maar ik heb respect voor het feit dat hij daar toch maar even staat en toetst of wetgeving deugt, want de Tweede Kamer heeft dat blijkbaar onvoldoende gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:32

lasharor

7 december 2004

Anoniem: 594061 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:05:
[...]

Heeft geen nut.
Ik bedoel meer; als je als supermarktondernemer 5% van je omzet haalt uit mensen die gaan shoppen tussen 20:45 en 21:00. Kan je dan niet de staat verantwoordelijk stellen voor het omzet verlies wat je nu door deze avondklok geleden hebt?

Bedoel; ik snap dat het in een normale situatie niet kan maar blijkbaar oordeelt de rechter dat de deze avondklok nooit een juridische basis heeft gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Anoniem: 594061 schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:05:
Heeft geen nut.
Maakt wel verschil, want alle boetes tot moment dat de nieuwe wet van kracht wordt zijn nog steeds gegeven op basis van een illegale wet. Dus boetes uit het verleden zullen ongedaan gemaakt moeten worden.

Maar ben met je eens dat het droevig is dat de politiek zo dramt en elke keer weer een trucje weet om toch haar zin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
GrooV schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 08:39:
[...]

Dit is geen Amerika, rechters houden rekening met elkaars verdediging. Niet iedereen kan een Spong betalen.
De afspraak was dat er niet in de inhoud gegaan zou worden want dat is vrijdag. De landsadvocaat kreeg als eerste het woord in ging direct de inhoud in, met Jaap van Dissel met grafiekjes achter de hand nota bene.

Dit was GEEN inhoudelijke zitting, de rechter heeft de inhoud toegestaan en daarmee zelf deze chaos gecreëerd.
Het is niet zo eendimensionaal. Wel jammer want dan kan je natuurlijk heel makkelijk je punt maken.

De zitting was om het belang van het uitstellen van de uitspraak te bepalen. Dat belang kan je enkel hard maken door met inhoudelijke argumenten te komen. Door met de inhoud een belang te bepalen is er niet ineens sprake van een rechtszaak over de inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-05 13:03
lasharor schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:33:
[...]

Ik bedoel meer; als je als supermarktondernemer 5% van je omzet haalt uit mensen die gaan shoppen tussen 20:45 en 21:00. Kan je dan niet de staat verantwoordelijk stellen voor het omzet verlies wat je nu door deze avondklok geleden hebt?

Bedoel; ik snap dat het in een normale situatie niet kan maar blijkbaar oordeelt de rechter dat de deze avondklok nooit een juridische basis heeft gehad.
Volgens mij hebben de supermarkten nergens last van met de avondklok, die behalen hun omzet overdag zonder problemen. Zou eerder vragen of de horeca en mkb de staat verantwoordelijk kunnen stellen voor hun omzetverlies, lijkt me iets belangrijker dan de supermarkten die een top omzet draaien afgelopen weken / maanden.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:30

Rannasha

Does not compute.

SgtElPotato schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:45:
[...]

Volgens mij hebben de supermarkten nergens last van met de avondklok, die behalen hun omzet overdag zonder problemen. Zou eerder vragen of de horeca en mkb de staat verantwoordelijk kunnen stellen voor hun omzetverlies, lijkt me iets belangrijker dan de supermarkten die een top omzet draaien afgelopen weken / maanden.
De maatregel die op het hakblok ligt is de avondklok, dus logischerwijs zullen alleen bedrijven die specifiek door de avondklok omzet kwijt zijn geraakt kans op slagen hebben als het gaat om schadevergoedingen. De horeca was al grotendeels dicht vanwege eerdere maatregelen. De enige bedrijven die specifiek vanwege de avondklok verlies lijden zijn bedrijven die nog wel open waren en na 21:00 zaken / diensten verkopen en waarvan de omzet niet simpelweg verschoven is naar een ander tijdstip (zoals bij supermarkten het geval is). De totale impact zal vrij klein zijn, vermoed ik.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 21:22:
Het is niet zozeer een mening van de heer Van der Staaij, maar een feit.

Kijk maar vanaf 1 minuut 10. Daar zie je het punt dat hij maakt en waar hij gisteren ook iets over zei.

En dan de wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007982/2021-01-22
Artikel 1, lid 2
Wanneer het in het eerste lid bedoelde besluit is genomen, wordt onverwijld een voorstel van wet aan de Tweede Kamer gezonden omtrent het voortduren van de werking van de bij het in het eerste lid bedoelde besluit in werking gestelde bepalingen.
Kortom, het kabinet had na 22 januari al lang die wet naar de TK en EK moeten sturen. Vier weken later noem ik niet 'onverwijld'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dennis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:32:
[...]

Vind je het nu echt raar dat mensen kritisch zijn op de avondklok? Het is een beetje "we proberen maar wat, hopelijk werkt het". Terwijl het natuurlijk geen f** uitmaakt of ik na 21 uur nog even een rondje op straat loop. Of naar de supermarkt ga.
Je kan het natuurlijk in het belachelijke trekken door te doen alsof de avondklok als doel heeft mensen ervan te weerhouden 's avonds een rondje om een boom te lopen. Maar als je even serieus blijft nadenken snap je hopelijk dat het daar niet om gaat.
Daarbij is de vraag om bewijs dat een maatregel effect heeft tegen Covid-19 natuurlijk vragen naar iets wat je niet kan krijgen. Als de overheid zich eerst jaren gaat beraden op het uitvoeren van studies zal de kritiek zijn dat ze niet snel genoeg gehandeld hebben en duizenden doden op hun geweten hebben. Je moet in zo een situatie kijken wat de beste argumenten zijn. In dit verhaal is duidelijk dat de overheid en het RIVM daar betere punten in kunnen opbrengen dan het viruswaanzin clubje.
[...]

Geef Viruswaarheid maar de schuld. Kijk eens naar de wetgever die keer op keer faalt. En prima als jij je vrijheden wilt laten afpakken, ik koester de democratie en haar vrijheden.
En dan wordt de overheid ervan beticht angst te zaaien ;) Als je de vrijheid en democratie zo koestert kan je er ook gewoon alles aan doen om zo snel mogelijk af te zijn van dit virus met zo min mogelijk slachtoffers. Of je gaat egotrippen omdat je het te veel gevraagd vindt daar aan mee te werken. Gaat het je dan om 'onze' vrijheid, of gewoon om je eigen vrijheid te kunnen doen wat je wilt zonder na te hoeven denken over de consequenties voor anderen?

[ Voor 23% gewijzigd door fsfikke op 17-02-2021 10:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
fsfikke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:58:
Je kan het natuurlijk in het belachelijke trekken door te doen alsof de avondklok als doel heeft mensen ervan te weerhouden 's avonds een rondje om een boom te lopen. Maar als je even serieus blijft nadenken snap je hopelijk dat het daar niet om gaat.
Natuurlijk begrijp ik dat, maar gaat die avondklok daar dan tegen helpen? Vriendjes en vriendinnetjes blijven nu gewoon slapen en gaan daarna naar huis. Ouders die komen eten gaan een uur eerder naar huis. Iets ophalen van Marktplaats gebeurt nu in het weekend.
En dan wordt de overheid ervan beticht angst te zaaien. Als je je vrijheid zo koestert kan je er ook gewoon alles aan doen om zo snel mogelijk af te zijn van dit virus met zo min mogelijk slachtoffers. Of je gaat egotrippen omdat je het te veel gevraagd vindt daar aan mee te werken.
Dat doe ik ook gewoon hoor, ik hou mijzelf keurig aan de maatregelen. Maar ik ben wel kritisch op die maatregelen. Dat is wat anders!

Ik vind het bijzonder dat iedereen zo'n goed vertrouwen in de overheid heeft. Diezelfde overheid die zelf keer op keer wetgeving naast zich neerlegt (toeslagenschandaal), die wetten probeert in te voeren die de grondwet en het parlement buiten werking zetten (eerste covid-19 wet), die schandalen in de doofpot probeert te houden ten koste van alles (bonnetjesaffaire). Ik probeer er ook positief naar te kijken, maar dat vind ik wel steeds moeilijker worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dennis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:05:
[...]

Natuurlijk begrijp ik dat, maar gaat die avondklok daar dan tegen helpen? Vriendjes en vriendinnetjes blijven nu gewoon slapen en gaan daarna naar huis. Ouders die komen eten gaan een uur eerder naar huis. Iets ophalen van Marktplaats gebeurt nu in het weekend.

[...]

Dat doe ik ook gewoon hoor, ik hou mijzelf keurig aan de maatregelen. Maar ik ben wel kritisch op die maatregelen. Dat is wat anders!

Ik vind het bijzonder dat iedereen zo'n goed vertrouwen in de overheid heeft. Diezelfde overheid die zelf keer op keer wetgeving naast zich neerlegt (toeslagenschandaal), die wetten probeert in te voeren die de grondwet en het parlement buiten werking zetten (eerste covid-19 wet), die schandalen in de doofpot probeert te houden ten koste van alles (bonnetjesaffaire). Ik probeer er ook positief naar te kijken, maar dat vind ik wel steeds moeilijker worden.
Doet de overheid het perfect? Nee zeker niet, maar dat kan je over de hele linie van ze zeggen. Het niveau van de tweede kamer spiegelt daarin de bevolking wel goed weer: bar weinig inhoudelijke kennis van zaken resulterend in een 'we doen maar wat'. Alsnog geloof ik dat ze de beste bedoelingen hebben, terwijl pipo's als die Engel zonder enige verantwoordelijkheid te hebben lekker onrust stoken voor hun 15-minutes of fame.

Dat virus is er nou eenmaal, dus de oproep 'laten we op de pleinen gaan dansen want Rutte heeft de toeslagenaffaire slecht afgehandeld' is een beetje vreemd. Net als de oproep een meerjarenstudie te doen naar de effecten van een avondklok of andere maatregelen zodat we over 5 jaar een keer kunnen nadenken iets tegen Corona te gaan ondernemen absurd is.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
fsfikke schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:13:
Doet de overheid het perfect? Nee zeker niet, maar dat kan je over de hele linie van ze zeggen. Het niveau van de tweede kamer spiegelt daarin de bevolking wel goed weer: bar weinig inhoudelijke kennis van zaken resulterend in een 'we doen maar wat'. Alsnog geloof ik dat ze de beste bedoelingen hebben, terwijl pipo's als die Engel zonder enige verantwoordelijkheid te hebben lekker onrust stoken voor hun 15-minutes of fame.
Als je de kwaliteit van de Tweede Kamer in twijfel trekt vind je mij aan je zijde ;). Als het kabinet en TK haar werk goed hadden gedaan was deze rechtszaak van Engel ook niet nodig geweest. Dus dat hebben ze wel een beetje aan zichzelf te danken hè.
Dat virus is er nou eenmaal, dus de oproep 'laten we op de pleinen gaan dansen want Rutte heeft de toeslagenaffaire slecht afgehandeld' is een beetje vreemd. Net als de oproep een meerjarenstudie te doen naar de effecten van een avondklok of andere maatregelen zodat we over 5 jaar een keer kunnen nadenken iets tegen Corona te gaan ondernemen absurd is.
Die oproep slaat ook nergens op. Ik vind Willem Engel ook een clown en dat onfatsoenlijke van hem houd ik ook niet van.

Maar kijk nou eens goed naar die avondklok... heeft dat nou echt zoveel geholpen? Dat weten we niet. Ook het RIVM niet. Zeg dat dan gewoon, maar kom niet met al die nieuwsberichten dat het allemaal wel aangetoond is. Daar hou ik niet van. En mensen zijn ook niet achterlijk.

En blijft staan dat ik die avondklok persoonlijk een te zware maatregel vindt. Waar trek je de grens hè? Op Twitter wordt her en der gegrapt dat het kabinet ook kan zeggen dat iedereen een wortel in zijn kont moet stoppen om corona tegen te gaan. Dat werkt namelijk ook niet. Natuurlijk een beetje overdreven, maar sommige mensen kunnen gewoon last hebben van de avondklok.

Klein voorbeeldje: mijn baby van zeven weken wilde vrijdagavond laat niet in slaap vallen. Ik weet niet of je kleine kinderen hebt, maar als er één ding werkt is het wel gaan rijden in een auto. Door het achtergrondgeluid vallen ze meteen in slaap. Maar ja, avondklok hè. Dus het kon niet.

En er zijn meer voorbeelden: gisteren kwam een situatie in het nieuws waarbij een vrouw beboet werd omdat haar blindegeleidehond losliep. Die hond is getraind dat als hij vast zit hij niet gaat poepen, want dan is hij "aan het werk". De hond had een hesje aan, de vrouw had de papieren bij zich maar ze kreeg toch een boete want ja, na 21 uur mag je alleen aangelijnd een hond uitlaten. Als ik dat soort dingen lees, word ik heel droevig. Waar zijn we dan mee bezig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dennis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Als je de kwaliteit van de Tweede Kamer in twijfel trekt vind je mij aan je zijde ;). Als het kabinet en TK haar werk goed hadden gedaan was deze rechtszaak van Engel ook niet nodig geweest. Dus dat hebben ze wel een beetje aan zichzelf te danken hè.

[...]

Die oproep slaat ook nergens op. Ik vind Willem Engel ook een clown en dat onfatsoenlijke van hem houd ik ook niet van.

Maar kijk nou eens goed naar die avondklok... heeft dat nou echt zoveel geholpen? Dat weten we niet. Ook het RIVM niet. Zeg dat dan gewoon, maar kom niet met al die nieuwsberichten dat het allemaal wel aangetoond is. Daar hou ik niet van. En mensen zijn ook niet achterlijk.

En blijft staan dat ik die avondklok persoonlijk een te zware maatregel vindt. Waar trek je de grens hè? Op Twitter wordt her en der gegrapt dat het kabinet ook kan zeggen dat iedereen een wortel in zijn kont moet stoppen om corona tegen te gaan. Dat werkt namelijk ook niet. Natuurlijk een beetje overdreven, maar sommige mensen kunnen gewoon last hebben van de avondklok.

Klein voorbeeldje: mijn baby van zeven weken wilde vrijdagavond laat niet in slaap vallen. Ik weet niet of je kleine kinderen hebt, maar als er één ding werkt is het wel gaan rijden in een auto. Door het achtergrondgeluid vallen ze meteen in slaap. Maar ja, avondklok hè. Dus het kon niet.

En er zijn meer voorbeelden: gisteren kwam een situatie in het nieuws waarbij een vrouw beboet werd omdat haar blindegeleidehond losliep. Die hond is getraind dat als hij vast zit hij niet gaat poepen, want dan is hij "aan het werk". De hond had een hesje aan, de vrouw had de papieren bij zich maar ze kreeg toch een boete want ja, na 21 uur mag je alleen aangelijnd een hond uitlaten. Als ik dat soort dingen lees, word ik heel droevig. Waar zijn we dan mee bezig.
Hou toch op man. Met je 'ik hecht veel waarde aan democratie en vrijheid': je hebt blijkbaar geen idee wat democratie precies betekent wat dat is éxact wat er hier gaande is. Democratie is niet 'de meeste stemmen gelden' of 'ik mag zelf beslissen wat ik doe', nee democratie is dat we periodiek een volksvertegenwoordiging kiezen die voor ons beslissingen mogen nemen. Wij beloven dan ons daar aan te houden, ondanks dat we het er misschien zelf niet mee eens zijn. Jij hekelt dus democratie, prima er zijn -helaas- nog genoeg landen in de wereld die dat systeem niet hanteren, ga je daar lekker heen.

En over die hond uitlaten: dat heeft niks te maken met de regelgeving of de regering, maar met de striktheid van de handhaving. Als deze mevrouw de boete aanvecht, gaat ze hoogstwaarschijnlijk -en terecht- gelijk krijgen en zal de boete verscheurd worden. Een agent mag die afweging eigenlijk helemaal niet zelf maken; hij ziet een overtreding van de regel en hij moet handhaven. Gaat dus exact op de juiste manier.

Tuurlijk hebben sommige mensen last van de avondklok. Maar daar staan ook mensen tegenover die last hebben van corona, sterker nog ze gaan er aan dood. Het kabinet -als vertegenwoordiging van het volk van Nederland- heeft besloten dat dat laatste zwaarder weegt. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Icephase schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:49:
[...]

Hou toch op man. Met je 'ik hecht veel waarde aan democratie en vrijheid': je hebt blijkbaar geen idee wat democratie precies betekent wat dat is éxact wat er hier gaande is. Democratie is niet 'de meeste stemmen gelden' of 'ik mag zelf beslissen wat ik doe', nee democratie is dat we periodiek een volksvertegenwoordiging kiezen die voor ons beslissingen mogen nemen. Wij beloven dan ons daar aan te houden, ondanks dat we het er misschien zelf niet mee eens zijn. Jij hekelt dus democratie, prima er zijn -helaas- nog genoeg landen in de wereld die dat systeem niet hanteren, ga je daar lekker heen.

En over die hond uitlaten: dat heeft niks te maken met de regelgeving of de regering, maar met de striktheid van de handhaving. Als deze mevrouw de boete aanvecht, gaat ze hoogstwaarschijnlijk -en terecht- gelijk krijgen en zal de boete verscheurd worden. Een agent mag die afweging eigenlijk helemaal niet zelf maken; hij ziet een overtreding van de regel en hij moet handhaven. Gaat dus exact op de juiste manier.

Tuurlijk hebben sommige mensen last van de avondklok. Maar daar staan ook mensen tegenover die last hebben van corona, sterker nog ze gaan er aan dood. Het kabinet -als vertegenwoordiging van het volk van Nederland- heeft besloten dat dat laatste zwaarder weegt. Deal with it.
Het probleem is dat er politieke inmenging in de rechtsprekende macht lijkt te zijn en dat is wat hier zo ontiechelijk hard aan stinkt.
Iets met trias politica, rechtstaat en scheiding der machten.

*knip* dat is in dit topic off-topic

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 17-02-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje

ralpje

Deugpopje

eL_Jay schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Het probleem is dat er politieke inmenging in de rechtsprekende macht lijkt te zijn en dat is wat hier zo ontiechelijk hard aan stinkt.
En waar blijkt die inmenging dan uit? Ik zie hem echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

eL_Jay schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:55:
[...]

Daarnaast wordt ons steeds voorgehouden dat we het doen om de druk op de zorg te beperken. Waarom vaccineren we dan niet die de doelgroep die op de IC beland?

Hopelijk trekt Zembla deze beerput nog eens open, net als met de granulietaffaire.
Waar heb jij bewijs van politieke inmenging gezien dan? De eerste rechtszaak ging over de manier waarop de avondklok tot stand is gekomen, de schorsing van het vonnis was bedoeld om de avondklok desondanks nog in stand te houden in afwachting van het hoger beroep. Beide zijn voor zover ik kan zien prima onafhankelijk gegaan.

Trias politica, mooi dat je die aanhaalt. Je weet dat de drie pijlers de wetgever, de handhaving en de controlerende macht zijn? Oftewel de regering, de politie en de rechter. "Het volk" of "de vrijheid" wordt hier nergens genoemd hoor.

En waarom we mensen op de IC niet vaccineren? Het vaccin zorgt ervoor dat je het niet KRIJGT, het is geen MEDICIJN voor als je corona al hebt... Dus hen vaccineren heeft geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Nu online
Icephase schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:05:
Trias politica, mooi dat je die aanhaalt. Je weet dat de drie pijlers de wetgever, de handhaving en de controlerende macht zijn? Oftewel de regering, de politie en de rechter. "Het volk" of "de vrijheid" wordt hier nergens genoemd hoor.
De controlerende macht is toch echt de Tweede Kamer en niet de rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Dennis schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:09:
[...]

De controlerende macht is toch echt de Tweede Kamer en niet de rechter.
Nope, sorry dat heb je echt mis:
Wikipedia: Trias politica

De wetgevende macht is de Staten-Generaal (Eerste + Tweede kamer). De Tweede kamer is dus niet de controlerende macht. Wellicht dat het komt doordat ik 'controlerend' i.p.v. 'rechterlijk' gebruikte, maar zo heb ik die term op school geleerd (alweer een poosje geleden, toegegeven).

@anderen over mijn toon: sorry, maar ik word ook zó moe van iedereen die een mening denkt te moeten hebben zonder dat ze écht zelf goed snappen wat ze zeggen.

@eL_Jay Excuses, misschien heb ik verkeerd begrepen wat je bedoelde!

[ Voor 14% gewijzigd door Icephase op 17-02-2021 11:15 ]

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Let op:
We gaan niet de onafhankelijkheid van de rechtspraak in twijfel trekken en al helemaal niet met ongefundeerde claims.

We gaan niet oeverloos discussiëren dat de een de maatregelen zat is en de ander het wel mee vindt vallen. Accepteer elkaars situatie en standpunt en voorkom dat we tegenover elkaar komen te staan.

Het beleid: Themaforum: Coronavirus - Beleid
Dat betekent onder andere:
- Geen slowchat, HK reacties of ongefundeerd je frustraties uiten
- Geen naamsverbasteringen
- Je onderbouwt je stellingen, extraordinary claims require extraordinary evidence
- Geen complottheorieën, op geen enkele manier
- Je reageert alleen op de inhoud, nooit op de man

Daarnaast: geen linkdrops. Post je een link, geef dan even de belangrijkste conclusie/samenvatting mee. Maak bij reacties die niet door de beugel kunnen een Topic Report aan met de 'rapporteer' knop, in plaats van erop te reageren. Bedankt alvast!!