Toon posts:

Offertes zonnepanelen op plat dak (icm. sedum)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 14:05
Update 2:
Keuze gemaakt! Shadow_Zero in "Offertes zonnepanelen op plat dak (icm. sedum)"

--------------------------
Update:
Gezien de OP wat achterhaald is;
De eerder geschetste opties zijn vervallen (10 Q-Cells te weinig opbrengst, Sunpower te duur).

Waar ik nu over dub:
- of toch niet dekkende opbrengst op mijn dak
- of toch 12 panelen (maar dan min. 375Wp denk ik zo)
- of 10 XL panelen
- glas-glas/bifacial panelen?
- of geen groendak (deze overweeg ik niet, maar hij is een paar keer voorgesteld in het topic ;) )
- wachten op een nieuwe generatie zonnepanelen (bifacial/glas-glas tbv. groendak?)

Ik ben er ook nog niet over uit of string-omvormer of power-optimizer of micro-omvormers.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
OP:
Bezig met een groendak + PV installatie en probeer nog wat informatie en feedback te verzamelen voordat ik een daadwerkelijke keuze maak.

Ik zag een mooi tabelletje van hayo (interessant topic ook trouwens!) die ik even schaamteloos heb overgenomen ;)
Eerst even de offertes in een overzicht, daarna zal ik het een en ander proberen toe te lichten:

Plaatje uit de wijk met hetzelfde dak en dezelfde (gewenste) opstelling (12 panelen in deze opstelling wordt eigenlijk afgeraden omdat het dan te dicht bij de rand komt, plus ook te dicht op elkaar voor het sedum):

En wat andere opstellingen in de wijk:

Cijfertjes in het overzicht zijn wellicht niet overal even accuraat, aangezien ik sommige uit een niet zo'n leesbare grafiek moest lezen (specifiek die van Sunpower). Daarnaast staan de Sunpower prijzen wat hoger dan ze daadwerkelijk, omdat daar ook het afvoeren van het grind van het dak in is opgenomen (tbv. het groendak). Onderhoudscontract is ook duurder omdat dat inc. groendak onderhoud is.

Onze laatste energieafrekening, april 2020, stond op 3624 kWh. De laatst geschatte jaarverbruik van Essent staat op 3807 (maar december was het nog 3572 en daar voor weer 3726...). We verwachten geen specifieke toename in verbruik (3 persoonshuishouden waarvan 1 peuter). We hebben hier stadsverwarming en geen gas. Verder ook geen eigen parkeerplek, plus sowieso nog geen plannen voor een elektrische auto (hebben de auto ook niet nodig voor werk). Overwegen nog wel een airco.

Huis (2002) is plat dak met tuin op zuid-westen (dak binnenmaat ~9 x 5,18), twee pijpjes op het dak, 3-fase aansluiting, appartementencomplex 4-hoog aan de andere kant van de straat (noord-west), en een stuk verderop nog een hoog kantoorgebouw (ook noord-west geloof ik).

Sun Power, werd ook al aangekondigd, is wel een flink stuk duurder, maar volgens de aanbieder de Mercedes onder de zonnepanelen en het beste van het beste (en ook de enige met 25 jaar productgarantie). Gezien we 'maar' 10 panelen kwijt kunnen was het advies om dan beter voor het beste van het beste te kiezen.

Beide partijen maken wel een goede indruk op me (had nog wel meer offertes, maar die partijen spraken me minder aan). Qua gevoel zit ik meer bij de aanbieder van de Q-Cells. We verliezen dan wel een beetje gemak dat dan niet zowel de zonnepanelen als groendak door 1 partij gedaan worden. Maar qua PV's is het aanbod wel een stuk goedkoper, en in de gauwigheid zijn die Q-Cells zo te zien ook prima panelen. Ik wil ze nog wel vragen of ze nog een optie hebben met een hoger rendement, omdat 3570 wat kiele-kiele is. De frames van de groendak aanbieder lijken me wel beter voor het sedum, dus ik zou ook nog moeten vragen of de ene partij de frames van de groendak leverancier wilt gebruiken.

Ander groot verschil is dan nog de SolerEdge Optimizer versus de APS micro-omvormers. Ik lees dan een beetje dat de nadeel van een SolarEdge is, als die uit valt heb je niks meer (zal wellicht niet zo snel gebeuren), je moet een kastje in huis ophangen, hij maakt geluid (maar ik heb ook vernomen dat de huidige generatie nagenoeg stil is), en je hebt gelijkstroom over je dak lopen.
Nadeel van micro-omvormers is meer techniek op je dak dat stuk kan gaan (aanbieder van SolarEdge gaf zelf aan redelijk wat uitval met Enphase micro-omvormers te hebben meegemaakt).

Alle verdere input is nog welkom!

EDIT:
Gevraagd, maar optie 1 aanbieder kan niet hoger dan 355kWh panelen aanbieden (Q-Cells).

EDIT 2:
Nog wat plaatjes van de meterkast

To check:
twain4me in "Zonnepanelenmaar welke? (Growat, Solaredge of toch Enphase)?"
migjes in "Advies zonnepanelen+sedum op plat dak met vrij zicht west"
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Tigo

[Voor 13% gewijzigd door Shadow_Zero op 16-03-2021 10:23]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie niets mis met het 1e plaatje.
Zuidwest gericht (meestal is je eigen verbruik in de avond het hoogste)
10 vs 12 is even uitmeten of het kan met onderlinge ruimte en schaduw.

Je blijft net zo ver van de rand weg, als de hoogte van de panelen.
Lijkt me prima.
Maar wat is de breedte en lengte van het dak?
Dit zijn blauwe poly panelen en die "waren" 1650 x 992.
Tegenwoordig zijn de panelen wat groter (meestal)

Vanwaar die focus op het sedum?
Je ziet er niks van en je kan er zelf niet bij.
Leg dat op je schuurtje?

Persoonlijk zou ik het volknallen met een oost/west opstelling.
Maar zonder afmetingen van het dak, kan ik niets adviseren.
Deze zijn 470 Wp x 12.
En bewust zo gelegd vanwege de pijpjes.
Op een stringomvormer SMA 5.0

Maar er is genoeg andere keuze.
Gezien het in de buurt is...
Zonnekompas al geprobeerd?

Kwaliteitspanelen zoals sunpower (de dure) is prima, als je daar je geld aan wilt uitgeven.
Maar ook die zijn over 10 jaar "zwaar" achterhaald, op de dan geldende stand der techniek.
Dus dan zit je met je dure panelen, terwijl de buurman er weer 685 Wp panelen op knalt.
Kies gewoon een middenweg ipv lange garanties

Met solaredge heb je ook meer techniek op je dak (allemaal optimizers), net als met Enphase of APS.
Hoewel ik weinig slechts hoor over APS hier op het forum, behalve dat ze storen op de radiogolven.
Net als solaredge optimizers overigens.

Voordeel van APS of Enphase is dat je dat al kan verdelen over 3-fases met 10 panelen.
Maar dat kan ook gewoon op 1-fase, omdat het minder dan 3680 watt is (16A)

[Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-02-2021 18:50]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:22
wait whut... 350 euro onderhoudscontract, Is dat SE spul nog niet duur genoeg ofzo, wat krijg je daar voor terug? Ze komen vast niet het onkruid weghalen? :+

[Voor 31% gewijzigd door twain4me op 16-02-2021 19:13]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zie het al gebeuren met die heggeschaar... :o

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:03
Sunpower Maxeon is denk ik inderdaad het beste van het beste. Maar met 2 euro per Wp of meer gaat je terugverdientijd wellicht langer dan 15 jaar zijn.
Nadeel van micro-omvormers is meer techniek op je dak dat stuk kan gaan (aanbieder van SolarEdge gaf zelf aan redelijk wat uitval met Enphase micro-omvormers te hebben meegemaakt).
Ik heb ze allebei zelf niet maar zover ik weet is het precies andersom.
Uitvalpercentage SolarEdge omvormers en optimizers

Als je alle panelen dezelfde kant op hebt liggen, waarom dan geen string omvormer? Ja ook DC kabels die naar binnen gaan, maar er zijn ook veel voordelen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Shadow_Zero
Optie 1 moet ik nog eens navragen hoe ze op 3570 kWh komen met 10 355Wp panelen (355x10x0.85 zit je op 3017,5).

@AUijtdehaag: dak afmeting staat er in :)
Shadow_Zero schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 00:33:
Huis (2002) is plat dak met tuin op zuid-westen (dak ~9 x 5,18),
Die screenshots uit de buurt zijn wellicht allemaal blauw omdat ze er al een tijdje liggen. Bij mij is het allemaal zwart wat wordt aangeboden.

Ik zou het zelf omdraaien, waarom geen sedum dak? :)
Misschien ben ik een beetje een hippie, maar als alle daken in Nederland groen zouden zijn, zou dat volgens mij de wereld weer een klein beetje beter maken. Je kunt er uiteraard over discussiëren, maar het is een keuze die we gemaakt hebben. Voordelen van een groendak zijn denk ik bekend (en anders zo te vinden), hopelijk zal het boven ook een stukje koeler worden in de zomer (oa.)..

Het gaat overigens om het dak op de tweede, de aanbouw en ik ben ook aan het kijken of de buren mee willen doen voor de schuur, alsmede de gemeente eens vragen of het energiehuisje ook mag worden meegenomen.

Ik kan niet meer zo snel vinden wat ze precies doen voor dat onderhoudscontract, maar iig 2x per jaar het dak op, onkruid weghalen, bemesten en nog wat zaken. Vooral de logistiek maakt het prijzig. Ze zeggen zelf ook dat het meer is voor bedrijven die echt grote daken hebben. Eigenlijk zou je denken dat ze een aantal variaties van onderhoudscontracten moeten aanbieden oid.

Wow, 470Wp panelen was ik nog niet tegenkomen! Ik moet toch nog wat research plegen (ik blijf bezig...). Heb je toevallig nog een paar andere in deze categorie? Heb je een specifiek voorkeur voor deze en zo ja waarom? :)
Zonnekompas nog geen contact mee gehad nee, wat is het verhaal vanuit jou mbt. hen? :)
(website lijkt wel wat outdated, met 255 en 270Wp panelen)

Kun 10 panelen niet over 3 fases verdelen met een SolarEdge?

@busscherski: Ah, interessant topic over SolarEdge uitval, zal ik ook nog eens lezen. Hoewel een van de laatste posts weer tegen micro-omvormers spreekt argh!

Ik ga zelf een beetje mee in de flow dat alle aanbieders een Optimizer aanbieden... (en in zeldzamere gevallen micro-omvormer). M'n schoonvader had wel alleen een string recent, toen ben ik er wel over gaan nadenken. Maar anderzijds, zoals ik aangaf, er staat een appartementen complex naast ons, kantoorgebouwen stuk verder op, ik zal er wellicht toch wel voordeel uit halen. Ook 2 pijpjes op het dak, groendak kan onkruid/boompjes krijgen die we wellicht niet direct kunnen weghalen, ze hadden het ook over wolken. Ik zat iig met het gevoel, als er geen nadelen aan zitten, dan zal het de investering wel waard zijn.
Maar misschien zijn het vooral verkooppraatjes ;)

EDIT:
Ik lees in dat topic her en der ook wat wachttijden waar je niet vrolijk van wordt. Dat is dan nog een extra voordeel van micro-omvormers ipv string/optimizer? Dat niet 1 apparaat je hele zonnepaneelketen teniet kan doen? (nou heb ik even niet op mijn netvlies hoe het zit met die Gateway...)

[Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 17-02-2021 12:24]

• busscherski
Ik heb niet zoveel verstand van Sedum maar 350 euro onderhoud is veel geld vergeleken met de opbrengst van 10 panelen. (vooral na de salderingsregeling is afgebouwd)
Ga er in geval van de Sunpower offertes maar vanuit dat je het nooit terugverdiend. Maar dat PV wel helpt om het onderhoud van het sedum te betalen.
Kun 10 panelen niet over 3 fases verdelen met een SolarEdge?
Nee dat kan niet, SolarEdge 3 fase vereist minimaal 14 panelen die dezelfde kant op kijken.
Waarom zou je 3 fase willen?
@: Ah, interessant topic over SolarEdge uitval, zal ik ook nog eens lezen. Hoewel een van de laatste posts weer tegen micro-omvormers spreekt argh!
Voordeel van een string omvormer is dat het maar 1 ding op zolder is dat kapot kan. Bij de duurdere oplossingen heb je ook nog spul op je dak dat kapot kan.

Mocht een string omvormer kapot gaan dan kun je hem vervangen door elk ander merk zonder dat iemand het dak op hoeft. (en zonder aan een merk vast te zitten)
Ik ga zelf een beetje mee in de flow dat alle aanbieders een Optimizer aanbieden... (en in zeldzamere gevallen micro-omvormer). M'n schoonvader had wel alleen een string recent, toen ben ik er wel over gaan nadenken. Maar anderzijds, zoals ik aangaf, er staat een appartementen complex naast ons, kantoorgebouwen stuk verder op, ik zal er wellicht toch wel voordeel uit halen. Ook 2 pijpjes op het dak, groendak kan onkruid/boompjes krijgen die we wellicht niet direct kunnen weghalen, ze hadden het ook over wolken. Ik zat iig met het gevoel, als er geen nadelen aan zitten, dan zal het de investering wel waard zijn.
Maar misschien zijn het vooral verkooppraatjes ;)
Die appartementen stonden toch niet ten zuiden? Volgens mij hebben die dus nauwelijks effect op de opbrengst. Daarnaast kan een string omvormer ook met die schaduw omgaan.
Schaduw van pijpjes kan een string omvormer ook wel oplossen.
Schaduw van wolken? Haha, grappig maar van hem zou ik niet snel iets kopen.
Misschien helpt SE of micro wel tegen schaduw van Sedum ja, dat is zachte schaduw. Groeit dat snel boven de panelen?
Ik lees in dat her en der ook wat wachttijden waar je niet vrolijk van wordt. Dat is dan nog een extra voordeel van micro-omvormers ipv string/optimizer? Dat niet 1 apparaat je hele zonnepaneelketen teniet kan doen? (nou heb ik even niet op mijn netvlies hoe het zit met die Gateway...
Ik weet het niet zeker maar dacht dat een SolarEdge systeem met 1 kapotte optimiser doorgaans geen effect heeft op de productie van de andere panelen.
Een gateway is alleen om de opbrengst bij te houden (logging), als die kapot gaat werkt het systeem gewoon door.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Shadow_Zero
busscherski schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 05:35:

[...]

Nee dat kan niet, SolarEdge 3 fase vereist minimaal 14 panelen die dezelfde kant op kijken.
Waarom zou je 3 fase willen?
Ik had begrepen dat als je je opgewerkte stroom voor jezelf wilt gebruiken je dan een 3-fase aansluiting moet hebben, anders kun je het maar voor die ene fase inzetten?

Als ik even snel op Google zoek lijk ik wel veel verwarring tegen te komen of het nu wel of niet kan. Ik vind het tot nu toe wel matig dat de zonnepaneel aanbieders (in mijn geval) niet zelf met deze informatie komen.

Wat betreft het groendak, ze adviseren particulieren dus ook niet om dat onderhoudscontract af te nemen, want ja, het is prijzig. Wat ze adviseren is om af en toe eens een foto te sturen en dan kunnen ze beoordelen of het extra aandacht behoeft. Ik kan alleen niet zo makkelijk op het dak, dan zou ik een ladderlift moeten huren oid. Of als de zonnepanelen van een andere partij komen, hen even vragen om foto's te maken als ze voor onderhoud langs komen ;)
Maar in principe wordt het dusdanig aangelegd dat het ook echt onderhoudsarm is. Alleen ja, als een vogel wat zaadjes er uit poept kan er een boom groeien bijv. ;) Vandaar 1x per jaar even kijken en evt. onkruid/boompjes weghalen. Het sedum zelf zal geen schaduw voor de zonnepanelen zorgen.

Ik moet nog eens opletten hoe de zon staat. Ik zat te denken of het appartementencomplex misschien impact heeft als de zon opkomt. Kantoor verderop is volgens mij alleen het laatste stukje van een ondergaande zon, maar zal daar ook nog eens op letten.

EDIT: @AUijtdehaag / @busscherski: met een gewone stringomvormer zit je niet met een minimum aantal panelen voor 3-fases?

[Voor 3% gewijzigd door Shadow_Zero op 17-02-2021 13:15]

• busscherski
Ik had begrepen dat als je je opgewerkte stroom voor jezelf wilt gebruiken je dan een 3-fase aansluiting moet hebben, anders kun je het maar voor die ene fase inzetten?
Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
Indien je 3 fase meter het afname en teruglevering telwerk tegelijk op kan laten lopen is dat fout, dan kun je een nieuwe meter aanvragen.
Wat betreft het groendak, ze adviseren particulieren dus ook niet om dat onderhoudscontract af te nemen, want ja, het is prijzig. Wat ze adviseren is om af en toe eens een foto te sturen en dan kunnen ze beoordelen of het extra aandacht behoeft. Ik kan alleen niet zo makkelijk op het dak, dan zou ik een ladderlift moeten huren oid. Of als de zonnepanelen van een andere partij komen, hen even vragen om foto's te maken als ze voor onderhoud langs komen ;)
Maar in principe wordt het dusdanig aangelegd dat het ook echt onderhoudsarm is. Alleen ja, als een vogel wat zaadjes er uit poept kan er een boom groeien bijv. ;) Vandaar 1x per jaar even kijken en evt. onkruid/boompjes weghalen. Het sedum zelf zal geen schaduw voor de zonnepanelen zorgen.
Heb je het laten installeren van een dakluik overwogen?
Ik moet nog eens opletten hoe de zon staat. Ik zat te denken of het appartementencomplex misschien impact heeft als de zon opkomt. Kantoor verderop is volgens mij alleen het laatste stukje van een ondergaande zon, maar zal daar ook nog eens op letten.
Schaduw sochtends en savonds heeft sowieso al geen significant effect op je dagopbrengst. En dan nog kan een stringomvormer daar prima mee om gaan.
EDIT: @AUijtdehaag / @busscherski: met een gewone stringomvormer zit je niet met een minimum aantal panelen voor 3-fases?
Ook die heeft een minimum, ongeveer 8 panelen normale panelen. Maar werkt het best bij +/- 18 panelen. Ik zie geen reden om voor 3 fase te kiezen bij zo`n klein systeem.
Die Maxeons hebben hoog voltage, die zullen wel optimaal werken met een 3 fase string omvormer met 10 per string. Maar enkelfase kan ook prima, met 2x5 Maxeon.

• Shadow_Zero
busscherski schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 13:35:
[...]

Heb je het laten installeren van een dakluik overwogen?
Yes, die klus stond bovenaan mijn lijstje, maar bleek geen optie: Toegang tot plat dak
In theorie zou het via de buren kunnen, maar de buurman had al bezwaar toen een zonnepanelenman via zijn dak op ons dak wou (waarop de zonnepanelenman zei dat veel mensen 'dakangst' hebben, en denken dat er spontaan iets ernstigs kan gebeuren als er iemand overheen loopt ;) )
En om nou met een ladder bij hen naar 2 hoog te gaan, raam uit, etc, voel ik me ook wat bezwaard eerlijk gezegd ^^;

Ik moet me wat meer inlezen over 3-fase aansluiting denk ik. Ik dacht van een collega, die er momenteel ook mee bezig is, te begrijpen dat bij 1-fase je moet bepalen op welke fase je hem aansluit, en de andere 2 dan niet gebruik kunnen maken van je opgewekte stroom. Zolang we salderen maakt het nog niet zoveel uit, maar ik ga er maar van uit dat die afbouw wel komt, dus liever eigen stroom gebruiken op 3-fases (als deze theorie klopt dan).

Ik weet overigens niet of ik nu de juiste termen gebruik, maar het gaat dus hier om

Kan zijn dat ik nu dingen door elkaar haal (of mijn collega ;) ).

EDIT:
Ging hier om:
Maar als je de omvormer op slechts één van de drie fasen zet, hoe zit het dan met teruglevering? Stel je levert op één fase stroom terug aan het net, terwijl je tegelijkertijd op een andere fase stroom afneemt, wordt dat dan apart door de kWh-meter geregistreerd?

Het antwoord is nee. De kWh-meter van de netbeheerder, óók de nieuwere ‘slimme’ meter, verrekent intern wat er op de verschillende fases gebeurt. Twee kiloWatt vermogen dat het net in gaat op fase 1 terwijl er tegelijk 1 kW vermogen uit het net wordt gehaald op fase 2 en 1 kW uit het net op fase 3, betekent dat er per saldo geen vermogen wordt gerekend: zowel de afnameteller als de terugleverteller blijven op dezelfde stand staan. Sowieso is het zo dat een slimme meter nooit gelijktijdig afname én teruglevering kan registreren: Het is òf het één, òf het ander.
(die moet ik nog even een paar keer lezen... O_o )

EDIT 2:
Internet bron toevallig gevonden: https://www.zonnefabriek....n-drie-fasen-net-kan-dat/

[Voor 31% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2021 01:17]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Niet teveel over nadenken: de slimme meter saldeert over je 3 fasen :)

code:
1
2
3
4
5
6
L1 +4kwh (opbrengst van de panelen)
L1 -1kwh
L2 -1kwh
L3 -0kwh
---------- +
Totaal 2 kwh het net ingestuurd (en dus geregistreerd door de meter)

code:
1
2
3
4
5
6
L1 +1kwh (opbrengst van de panelen)
L1 0kwh
L2 -4kwh
L3 -3kwh
---------- +
Totaal 6 kwh opgenomen uit het net in (en dus geregistreerd door de meter)

[Voor 74% gewijzigd door SniperGuy op 17-02-2021 14:50]

• Shadow_Zero
SniperGuy schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 14:39:
Niet teveel over nadenken: de slimme meter saldeert over je 3 fasen :)

code:
1
2
3
4
5
6
L1 +4kwh (opbrengst van de panelen)
L1 -1kwh
L2 -1kwh
L3 -0kwh
---------- +
Totaal 2 kwh het net ingestuurd (en dus geregistreerd door de meter)

code:
1
2
3
4
5
6
L1 +1kwh (opbrengst van de panelen)
L1 0kwh
L2 -4kwh
L3 -3kwh
---------- +
Totaal 6 kwh opgenomen uit het net in (en dus geregistreerd door de meter)
Maar heb je daar dan een 3-fase omvormer voor nodig, of dat werkt met 1-fase ook al zo?

• busscherski
Dat werkt ook met 1 fase.
Het gaat vanzelf goed. (Wel opletten dat je meter het juist registreert, dat gaat in 99% van de gevallen goed).
Als de meter het niet goed doet kun je gratis een nieuwe vragen.

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Shadow_Zero schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 15:26:
[...]

Maar heb je daar dan een 3-fase omvormer voor nodig, of dat werkt met 1-fase ook al zo?
Zoals gezegd gaat dat automatisch goed en hoef je geen 3-fase omvormer te hebben.
3-fase is op dit moment eigenlijk alleen nodig als je het geleverde vermogen niet op 1 fase kwijt kunt.

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Nu online
Ik ga het project met interesse volgen. Mede vanwege je vragen in dit topic. Ik hoop dan ook dat je foto's van het resultaat wil delen. Mede omdat ik nog een dakdeel heb waar al sedum ligt, waar panelen op west-zuidwest nog prima zouden passen in de toekomst.

Vergeet ook niet dat je voor groendaken in veel gemeenten subsidie kan krijgen, dat verzacht de 'pijn' van de extra kosten een beetje.

Oja, het grind er zelf af scheppen kan ook de prijs drukken. Mij koste het de huur van een stortkoker, huur/afvoer container en een uitgebreide luncht voor twee vrienden. De dakdekker had het ook kunnen doen, maar dan was het grind als 'vervuild materiaal' afgevoerd voor een veelvoud van de kosten.

• Shadow_Zero
Wat ik nog niet wist van micro-omvormers is dat ze een max Wp ondersteunen. Bij APS lijkt de max nu op 365 te liggen, en bij Enphase 460. Dan lijkt APS in ieder geval geen optie. Enphase wel, tenzij ik voor hoger dan 460 ga. Of toch een Optimizer, hoewel ik een reguliere omvormer ook nog in mijn achterhoofd heb (ook nav. feedback hier), argh XD

Ik ben iig met een spreadsheet bezig met 400+ Wp panelen, die zal ik hier ook nog delen als die klaar is. Ik stap wel totaal af van het initiële idee om een paar offertes op te vragen en daarin een keuze te maken ;)
Maar goed, het is tegenwoordig wel haalbaar en betaalbaar om ~3800kWh met 10 panelen op te wekken, dus waarom zou ik dat dan niet doen?!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://solarmagazine.nl/...panelen-lancering-in-2021

En panelen zitten al op 490 Wp
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/zonnepanelen/ja-solar/
Maar worden ook steeds groter en groter. (meer bedoeld voor zonneweides ipv sedumvelden 8)

[Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-02-2021 22:18]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:22
4 pootjes er onder en je hebt een mooie tuintafel O-) past goed bij je tuinset setup ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Of het dak van mijn schuurtje vervangen.
2400 x 1500 zou wel mooi uitkomen. x2

• busscherski
twain4me schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:20:
[...]

4 pootjes er onder en je hebt een mooie tuintafel O-) past goed bij je tuinset setup ;)
Een beetje tafelblad is duurder ja

• Shadow_Zero
Is bifacial nog iets om extra op te letten? (lees er net voor het eerst over)

EDIT:
@migjes gaf het hier nog als tip:
Bifacial panelen hebben ook een doorzichtige achterkant en laten nog een beetje licht door, en dan blijft het sedum beter groeien.

[Voor 95% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-02-2021 15:42]

• busscherski
Bifacial lijkt me voor jou erg weinig meerwaarde hebben. Je hebt namelijk erg weinig reflectie van de achterkant.

• Shadow_Zero
Alright.

Ik ben een flink eind met mijn spreadsheet! (met dank aan lijstje @twain4me twain4me in "Zonnepanelen en omvormers in de Pricewatch?" )
https://docs.google.com/s...JND8Xc74/edit?usp=sharing
En nog een poging tot een deel in screenshot:
https://i.imgur.com/qsugEEv.jpg

Qua opbrengst zit ik dan aan panelen van minimaal 450Wp te denken (10 stuks dus). Ik zit me alleen af te vragen of in de 5 rijen van 2 opstelling ze niet een schaduw over elkaar gaan werpen. Iemand een idee wat de afstand tussen de rijen ongeveer moet zijn?

Nog specifieke nadelen aan de grotere panelen?
Volledigheidshalve, dit is een vergelijkbare opstelling:

Ik zal ook maar eens vragen of ze op die sedum airframes kunnen...

Vinden mensen het geen meerwaarde om individuele panelen te monitoren? Gezien het standpunt hier lijkt te zijn om voor een gewone stringomvormer te gaan als je geen last van schaduw hebt :)

EDIT:
Ik zie het eigenlijk nog niet zo vaak, is het aantal partijen dat een onderhoudscontract aanbiedt beperkt? (of is dat toeval in deze? ; ) )

[Voor 15% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2021 08:06]

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:24
Ik heb niet heel je topic doorgelezen, maar je zou de kosten voor een groen dak (alhoewel ik er wel voorstander van ben, maar het is niet goedkoop is) ook kunnen investeren in meer panelen. Als je deze in dakjes tegen elkaar NW-ZO legt hebben ze geen last van elkaars schaduw en er is geen grind meer te zien.

Onderhoud van 350 euro per jaar slaat al helemaal nergens op want voor een groen dak hoef je normaal gesproken niet eens 1x per jaar je dak op.

• Shadow_Zero
Ja, dat advies is al één of een paar keer gegeven :) Ik snap het punt, maar dat is (vooralsnog) niet de keuze die we maken.

@AUijtdehaag: Het is voor mij weer even een nieuwe invalshoek om wellicht voor Chinese panelen te gaan. Met wat er leverbaar is zou dat dan JA Solar, Yingli Solar of LONGi Solar. Ik heb zelf nog geen offertes gehad van Chinese panelen. Wat moet ik daarbij in m'n achterhoofd nemen? Ik lees wel eens over garantie, maar het zijn Tier 1 panelen. Als het een goede leverancier/installateur is, neem ik aan dat problemen ten alle tijden goed opgelost worden (en veel niet Chinese merken worden evengoed in Azie gemaakt geloof ik).

En het formaat natuurlijk. Kunnen deze XL panelen zondermeer op een plat dak? Of zijn er dan ook nog specifieke aandachtspunten?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-06 17:09
@Shadow_Zero
groendak + zonnepanelen.
ik ben voorstander van beide, maar zou zelf nooit beide op 1 dak willen.
ik kies liever voor 1 van de 2. ;)

een groendak + zonnepanelen zou ik niet willen op een plek waar ik niet bij kan.
grootste probleem wat je dan ziet.
op de zonnepanelen blijft in de nacht vaak wat condens op ontstaan.
dat druppelt naar beneden, en dan gaan er allerlei andere planten als alleen sedum op het dak overleven.
dit precies bij de randen van de panelen, en dat zijn vaak toch planten die wel hoger als 30cm worden.
en dat geeft schaduw op de panelen.

dit kun je wel oplossen door extra hoge frames te gebruiken, maar dan moet je ook verder van de randen blijven. (vergunnings-vrij regels)

als je dit echt wil, dan kun je wel bifacial's gebruiken.
niet voor het bifacial effect, maar je hebt een paar bifacial's die laten licht tussen de cellen door.
(pas op niet elke bifacial doet dit)
en dat is beter voor het sedum er onder.

(maar kies liever voor 1 van de 2.
veel verstandiger, het combineert niet zo prettig, meer onderhoud en meer kans op schaden en duurder.
eigenlijk meer nadelen als voordelen. ;) )

edit:
ben wel wat aan het experimenteren met groendakje.

gewoon voor de fun.
het experiment is, kan het ook met maar 4cm grond.
en ik merk toch dat 4cm eigenlijk genoeg is, maar wel erg krap.
kunt er eigenlijk te weinig water in opslaan als het schuin is.
daar door is het dakje wel iets te droog, maar sommige sedums kunnen het net hebben.
de sedum alba heeft er geen probleem mee.(dat is ook een hele taaie.)

[Voor 27% gewijzigd door migjes op 18-02-2021 13:18]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Shadow_Zero
Tx for the input. Ik laat het idee echter nog niet varen ;)
Met 5 rijen van 2 blijf je ver genoeg van de randen. En schijnbaar, kan natuurlijk verkooppraatje zijn, bouwt Solar Sedum het groendak zo op dat de kans op onkruid nihil is.

Ik had nog aan optie 1 de XL panelen vraag voorgelegd, maar kreeg als reactie:
De panelen welke je noemt met hoog vermogen hebben andere afmetingen.
Per vierkante meter blijft dat gelijk aan nu.
Daarbij met zulke hoge vermogens dat kunnen onze omvormers niet aan.
Ik zit een beetje in een impasse:
- of niet dekkende opbrengst op mijn dak
- of toch 12 panelen
- of 10 XL panelen
- of geen groendak (dus niet de voorkeur)

Lastig!

EDIT:
@migjes: @busscherski dacht dat bifacial geen meerwaarde zou hebben:
busscherski schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:48:
Bifacial lijkt me voor jou erg weinig meerwaarde hebben. Je hebt namelijk erg weinig reflectie van de achterkant.

[Voor 18% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2021 14:44]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 31-05 15:11
Ik schrik me kapot van de prijzen, optie 3 bijna 10.000 euro voor 10 zonnepanelen???!! Waarom?

• Shadow_Zero
1. Het is Sunpower
2. Arbeidskosten (eg. verwijderen grind) zit er ook in verwerkt (voor het groendak)

;)

Maar echt, Sunpower is gewoon substantieel duurder. Maar dan heb je wel 'NASA' panelen :o

• RobertV70
Ik vraag me af wat het doel is en hoe lang de panelen blijven liggen, hoe lang blijf je daar wonen. De panelen zijn duur, maar waarom wil je die graag, daar ben ik benieuwd naar.

• Shadow_Zero
Pas nadat ik offertes had ontvangen ben ik zelf op onderzoek uit gegaan naar losse paneelaanbieders om een idee te krijgen van prijzen. Deze aanbieder zegt gewoon 'Als je het beste van het beste wilt, kies je voor Sunpower'. Aan mij om dat te accepteren of niet ;)

Initiële gedachte was, ik vraag een aantal offertes op, en maak een keuze. Maar ik krijg steeds meer informatie en wijsheden (vaak ook nog lastig want je leest gewoon geregeld 180 graden tegengestelde berichten), dus ik ben nu toch wel erg aan het deep diven (meer dan me lief is, maar ok, het is 1x een investering voor lange tijd).

Ik heb inmiddels ook al aangegeven dat ik Sunpower te prijzig vind, dus ze gaan wat anders voorstellen.

• migjes
@Shadow_Zero
onkruid nihil sedum dak, lol dat is een utopie.
zelfs in mijn te droge 4cm dakje haal ik grasjes weg en zonnebloemen.

en ja @busscherski heeft helemaal gelijk als hij zegt bifacial levert weinig(zeg maar niks) meer waarde op. helemaal mee eens.
als je gewoon ziet dat het te weinig reflectie geeft dus niet meer kWh uit het paneel haalt.
en ik heb dan weer gelijk dat het wel meer licht door laat, en daar door doen de sedum plantjes het beter op je dak.
wij zijn het dus met elkaar eens, maar jij begrijpt het verschil niet in wat we zeggen. ;)

sunpower was ooit een "nasa" paneel.
je had toen 250Wp panelen, maar sunpower leverde 300Wp in de zelfde hoeveelheid m2.
maar tijden zijn veranderd, je hebt nu chinese panelen die in die ruimt een 350+Wp kunnen leveren in de zelfde hoeveelheid m2.
dus ja helaas sunpower is een beetje een gewoon, maar duur paneel geworden.

naast sunpower heb je nog een "nasa" paneel.
panasonic, is ook leuk spul, maar duur.
die doen 2 technieken over elkaar heen plakken, die weer allebei op een ander deel van het spectrum werken.
mono = leuk als de zon schijnt.
dunne film = leuk als het bewolkt is (en laat genoeg door voor de mono er onder).
dit levert ongeveer 8% meer kWh op per Wp.
maar tijden zijn veranderd, je hebt nu chinese panelen die in die ruimt een 350+Wp kunnen leveren in de zelfde hoeveelheid m2, en dan zit je eigenlijk ook met panasonic bijna op het zelfde, maar wel een te dure prijs.

(wel blijven opletten, alleen veel Wp per paneel is niet speciaal.
is dat paneel 10m2 oppervlak dan heb je nog een slechte aantal Wp per m2 en eigenlijk een bagger paneel.
vergelijk geen appels met peren. ;) )

tja het chinese geweld, niet tegen op te concurreren ben ik bang.
https://www.winkelman-zon...85wp-mono-perc-zwart.html
geen geld, veel Wp.
china wint, helaas werkelijkheid (trump mag dit fake news noemen, maar dat is intelligentie van een schaap .). ;)

van mij part leg je een zuid-noord set. (noord is geen enkel probleem zolang je maar vrij plat legt en dat doe je altijd op plat dak.)
en gewoon je dak helemaal vol en in over productie gaan. (ook geen enkel probleem met de lage prijzen.)

en laat het sedum dakje maar zitten.
je kunt van de winst beter een volks tuin huren, en daar wat plantjes neer zetten.
kun je nog veel leukere plantjes neer zetten ook.
en je kunt heel het onderhoud ook gewoon zelf doen op deze manier. ;)

(ik ben echt geen tegenstander van sedum + zonnepanelen, het is gewoon gaaf.
maar het maakt het gewoon te duur en te lastig in onderhoud, dat je het beter niet kunt doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Shadow_Zero
migjes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:21:
@Shadow_Zero
en ja @busscherski heeft helemaal gelijk als hij zegt bifacial levert weinig(zeg maar niks) meer waarde op. helemaal mee eens.
als je gewoon ziet dat het te weinig reflectie geeft dus niet meer kWh uit het paneel haalt.
en ik heb dan weer gelijk dat het wel meer licht door laat, en daar door doen de sedum plantjes het beter op je dak.
wij zijn het dus met elkaar eens, maar jij begrijpt het verschil niet in wat we zeggen. ;)
Ah excuus, ik zat het te lezen vanuit sedum gedachte! Had niet door dat hij het alleen over de zonnepanelen had :o
migjes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:21:
@Shadow_Zero
(wel blijven opletten, alleen veel Wp per paneel is niet speciaal.
is dat paneel 10m2 oppervlak dan heb je nog een slechte aantal Wp per m2 en eigenlijk een bagger paneel.
vergelijk geen appels met peren. ;) )
In welke context is het een baggerpaneel?
Ik beredeneer dan uit het feit, als je maar een beperkt aantal panelen kunt plaatsen, dan kun je voor grotere gaan die meer Wp genereren. Per m2 wellicht minder, maar het gaat er om om je opbrengst te halen met het beperkte aantal panelen dat je kunt plaatsen (in dit geval 10 XL panelen = meer opbrengst als 10 'std' panelen).

[Voor 34% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2021 16:36]

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 22:23
Shadow_Zero schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:16:
Pas nadat ik offertes had ontvangen ben ik zelf op onderzoek uit gegaan naar losse paneelaanbieders om een idee te krijgen van prijzen. Deze aanbieder zegt gewoon 'Als je het beste van het beste wilt, kies je voor Sunpower'. Aan mij om dat te accepteren of niet ;)

Initiële gedachte was, ik vraag een aantal offertes op, en maak een keuze. Maar ik krijg steeds meer informatie en wijsheden (vaak ook nog lastig want je leest gewoon geregeld 180 graden tegengestelde berichten), dus ik ben nu toch wel erg aan het deep diven (meer dan me lief is, maar ok, het is 1x een investering voor lange tijd).

Ik heb inmiddels ook al aangegeven dat ik Sunpower te prijzig vind, dus ze gaan wat anders voorstellen.
Ik kreeg hier ook een offerte voor sunpower.. 10k (in BTW) voor 18 panelen. Uiteindelijk gewoon chinese panelen gepakt en voor 3900 ex klaar (18 panelen).
Je wilt ze uiteindelijk terugverdienen, en met deze prijs verdien je ze in 4,5 jaar terug. Bij die andere kon het wel 10 jaar duren. Ik weet het nog beter: over 10 jaar heb ik ze al 2x terug verdiend en is de technologie weer zo ver, dat ik dan weer andere erop plak (als ik er nog woon).

Mooie praatjes over Sunpower ("vooral als je je woning verkoopt!!" en "Steeds meer mensen vragen naar de kwaliteit van de panelen als ze een huis kopen en dus levert je huis nog meer op!" zei er 1), maar het is simpelweg te duur.. Ik denk dat het wel los loopt allemaal.. Tegen die tijd heb ik mijn centen allang terug! :)

• migjes
Shadow_Zero schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:04:
[...]

Ah excuus, ik zat het te lezen vanuit sedum gedachte! Had niet door dat hij het alleen over de zonnepanelen had :o

[...]

In welke context is het een baggerpaneel?
Ik beredeneer dan uit het feit, als je maar een beperkt aantal panelen kunt plaatsen, dan kun je voor grotere gaan die meer Wp genereren. Per m2 wellicht minder, maar het gaat er om om je opbrengst te halen met het beperkte aantal panelen dat je kunt plaatsen (in dit geval 10 XL panelen = meer opbrengst als 10 std panelen).
als een paneel 1000Wp is klinkt dat leuk, maar moet je daar voor 10m2 dakoppervlak opofferen.
dan kun je beter 3x330Wp leggen waar je maar 5m2 dakoppervlak mee opoffert of 2x zoveel Wp kunnen hebben.

maar even duidelijkheid.
5,18m / 3 = 1,72m
dan passen er toch met gemak 3 panelen naast elkaar. :?
ik kies iets randoms wat niet te groot is.
https://www.winkelman-zon...ono-halve-cellen-ful.html

dan heb je 9m, daar kun je zuid-noord gewoon met gemak 8 rijen in plaatsen.
je hebt net iets meer als een meter nodig.

dan hebben we het over 3x4=12 zuid + 3x4=12 noord.
dus 2x12x325Wp=7800Wp
meerdere omvormers voor te vinden die dit aan kunnen.
(ik heb al geen moeite om dit gewoon op 1fase 5kW omvormer, op een 3 fase aansluiting te hangen.
dit is geen probleem, maar topt een beetje af.
je opbrengst blijft wel boven de 6500kWh per jaar, lekker verkopen en een moestuintje huren van de winst.)

edit:
voorals een 169cm net te lastig is.
dan heb je ook dit:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-ultra-black.html
de 164cm geeft misschien net die cm die je misschien nodig hebt. ;)

[Voor 5% gewijzigd door migjes op 18-02-2021 16:44]

• Shadow_Zero
Argument van 3 naast elkaar was dat het te dicht bij de dakrand kwam. Het was wel een eerdere voorstel:

Net als 6 rijen van 2 trouwens:

8 rijen zal geen optie zijn icm. sedum :o

EDIT:
Bedankt voor het meedenken hoor, maar geen behoefte aan een moestuintje ;)
Ik zit er ook niet zo heilig in dat elke investering zich per se terug moet betalen, of dat ik er aan moet verdienen.

[Voor 52% gewijzigd door Shadow_Zero op 18-02-2021 16:52]

• migjes
Shadow_Zero schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 16:44:
Argument van 3 naast elkaar was dat het te dicht bij de dakrand kwam. Het was wel een eerdere voorstel:
[Afbeelding]
dat is b.s. >:)
luien monteur, moet eens meer zijn best doen. ;w

neem een 1,64m paneel.
3x1,64=4.92m
hier komt nog 2cm tussen de panelen bij, en een 4cm aan de einde.
zit ik op precies 5m, en heb nog 17cm over.
panelen mogen vergunnings-vrij dan niet hoger als 17cm boven de dakrand uit steken. (45graden zichtlijn.)
dakrand is al snel een 5cm, dus 17+5=23cm = met gemak te doen als de panelen een hoek hebben lager als 20graden.

en een plat dak doe je met 10 graden, dus ruimte genoeg, zelfs nog schuif ruimte. ;)

en met 8 rijen noord-zuid dus zo iets:
https://www.winkelman-zon...akje-oost-west-opste.html

en nee sedum gaat dan niet meer, bijna elke cm2 is wel bedekt met zonnepanelen. ;)

[Voor 12% gewijzigd door migjes op 18-02-2021 16:57]

• Shadow_Zero
Ik dacht dat ik had gelezen dat in een string configuratie alle zonnepanelen hetzelfde moeten zijn. Wat is de gedachte hoe om te gaan als een paneel het in de toekomst begeeft? Ik zat dan ook te denken aan wel of geen 25 jaar garantie, maar ook al heb je 25 jaar garantie, of dat paneel dan nog leverbaar is waag ik te betwijfelen ;) (ik weet niet of dit nog een extra argument voor micro-omvormers is...?)

• migjes
Shadow_Zero schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 01:15:
Ik dacht dat ik had gelezen dat in een string configuratie alle zonnepanelen hetzelfde moeten zijn. Wat is de gedachte hoe om te gaan als een paneel het in de toekomst begeeft? Ik zat dan ook te denken aan wel of geen 25 jaar garantie, maar ook al heb je 25 jaar garantie, of dat paneel dan nog leverbaar is waag ik te betwijfelen ;) (ik weet niet of dit nog een extra argument voor micro-omvormers is...?)
jep, de cellen van de panelen moeten de zelfde cel druk geven.
en dan kom je uit op de zelfde panelen als makkelijk antwoord.

maar praktijk is veel weerbarstiger.
als je 10 jaar geleden 250Wp panelen hebt gekocht, die hadden 6"cellen.
dan kun je nu een paneel vervangen met +/-350Wp, en het maakt niet uit dat het 6"halve cellen zijn (of andere techniek).
het paneel levert dan geen 350Wp, maar minimaal 250Wp en de 100Wp daar haal je nog een +/-75% extra uit.
dus het paneel werkt dan op 325Wp, jammer van die 25Wp, maar hoeveel boeit het. :?
er is dus veel meer mogenlijk als je zou denken, allen hoe krijg je de maat voering en de kleur het zelfde, dat is een stuk lastiger. ;)

je krijgt gewoon 2 jaar garantie wat jij garantie noemt, zoek maar eens op in de kleine letters wat de 25 jaar garantie betekent, dat is echt heel iets anders als je denkt. ;)
echt heel veel heb je er niet aan, is meer voor je gemoeds-rust als dat je er echt iets aan hebt.

ik kan je wel deze garantie geven, micro omvormers hangen buiten.
en power elektronica wat buiten in het vocht en koud/warmte moet overleven, dat kan het gegarandeerd nooit 25 jaar blijven doen.

hang de omvormer het liefst binnen en bereikbaar, dat is het onderdeel wat kapot kan gaan eens in de x tijd.
panelen gaan eigenlijk bij juist gebruik/installatie nooit kapot. ;)
(heb omvormers gezien die het na 6 jaar begaven, maar weer gerepareerd konden worden.
en heb nu een paar omvormers die al 8 jaar probleemloos werken.
gemiddeld zouden ze wel 10 jaar mee moeten gaan, maar er zijn niet veel omvormers van die leeftijd.
gewoon omdat 10 jaar geleden alles wel 4x zo duur was als nu en er een stuk minder werd geinstalleerd. ;)
dus een erg kleine pool om een schatting mee te maken.
mijn steca500 van de schuur zou iets van rond de 11 jaar oud moeten zijn, maar is 2de hands en oude eigenaar weet niet zeker of dit zijn eerste of 2de was.)

• Shadow_Zero
Individiueel monitoren lijkt me toch wel leuk/handig. Dan zit je aan een power-optimizer vast (als je niet voor micro-omvormers gaat), of zijn er ook opties bij de string-omvormers?

Maar bij power-optimizers heb je ook weer meer elektronica op je dak...

[Voor 17% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-02-2021 10:47]

• RobertV70
Shadow_Zero schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 15:16:

Sunpower is echt voor de heb idd, vertellen aan de buurman dat je sunpower op je dak heb liggen, helaas is het geen gemeengoed dus je krijgt niet dezelfde reactie als bij een Porsche. Er zijn voldoende Chinese merken die erg goed zijn, en daarnaast ook Europese merken die het goed doen. Wij leveren bijvoorbeeld ook Denim, Nederlands merk, uiteraard geproduceerd in China of enige andere contreien waar panelen worden gemaakt maar wel met Europese ogen naar de kwaliteit gekeken. Dergelijke panelen kosten vaak een derde van de prijs t.o.v. Sunpower en doen het net zo goed. Wil je 25 jaar garantie op de panelen dan stel ik voor dat je eens naar Jinko N-type panelen kijkt.

• Shadow_Zero
Over het onderwerp 'onderhoudscontract' (en voor de mensen die het groendak onderhoudscontract zo prijzig vonden) https://greenenergycompan...rhoud/onderhoudscontract/
;)

En dit was wel een interessant artikel over bifacial panelen (en biodiversiteit): https://www.bjmgerard.nl/?tag=bifacial

EDIT:
@migjes: Hoe kun je zien/achterhalen of een bifacial paneel ook een beetje licht door laat?

[Voor 36% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-02-2021 16:34]

• migjes
@Shadow_Zero
simpel met je ogen, kun je er door heen kijken dan laat het licht door.

• Shadow_Zero
migjes schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:33:
@Shadow_Zero
simpel met je ogen, kun je er door heen kijken dan laat het licht door.
Dat zie ik niet vanaf een internetplaatje :P
Of ik ben alleen nog maar panelen tegengekomen die geen licht door laten...

[Voor 13% gewijzigd door Shadow_Zero op 19-02-2021 17:36]

• migjes
@Shadow_Zero
dan geen internet plaatje gebruiken maar een echt paneel.

(maar dit is niet jouw probleem om hier neer te zetten, dit gooi je naar je leverancier en dan is het zijn probleem waar hij een oplossing voor heeft of niet. dus zinloos om hier over te hebben. :? )

• Shadow_Zero
Nou ja, de vraag was of ik het aan een internet plaatje, dan wel de specificaties kan zien. Ik begrijp nu dat jouw antwoord is 'nee' en dat ik live zou moeten kijken, of laten kijken door een leverancier.

Bifacial aanbod is wel erg beperkt, en niet hoger dan 410Wp.

• migjes
@Shadow_Zero
jep aanbod is beperkt in de gewone webwinkels.
maar dit gaat vaak via andere kanalen als die webwinkels, dus dan weet je nooit wat er te krijgen is.

maar wil je het goed doen, dan is eigenlijk bifacial niet genoeg voor de plantjes.
dan wil je eigenlijk zoiets gebruiken:
https://zonneveranda.nl/w...s-panel-augustus-2019.pdf
heb je nog minder Wp/m2.
dit word dan weer "speciaal" gemaakt voor zonneveranda en is prijzig.

uit eindelijk kom je weer op het verhaal wat ik al vertelde, zonnepanelen en groen dak, ja het kan maar of dat nu zo goed is is een 2de, word vaker gebruikt voor de look's of het gaaf/wow-factor als de techniek.
beetje greenwashing voor bedrijven, verder niks speciaals. ;)
(als particulier beter maar van weg blijven.)

edit:
bifacial is een benaming, maar een glas-glas paneel wat geen tussen blocking heeft is ook een type paneel wat je kunt gebruiken.
maar daar heb je verder wel de zelfde problemen mee als bifacial. ;)

[Voor 14% gewijzigd door migjes op 20-02-2021 16:33]

• RobertV70
Glas glas panelen heb je al voor rond de 150 euro ex btw, 325 Wp.

• Shadow_Zero
@migjes: weet jij toevallig of de JA Solar JAM72D-10-410-MB Mono Perc Bifacial glas-glas licht door laat?

Heb je een of een paar voorbeelden van panelen die dat doen?

EDIT:
Holy cow, JAM72D30/MB 550Wp https://www.jasolar.com.cn/html/en/2020/22.html !

EDIT2:
Als ik de post van @WackoH zo lees, zijn deze niet licht doorlatend.

[Voor 43% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-02-2021 00:14]

• busscherski

• Shadow_Zero
Verbergen ze die informatie zo goed, of zijn de Trina 330 Wp's geen glas-glas/bifacial panelen??

@AUijtdehaag: hoe verhoudt shingled (Yingli 470Wp) zich tov. half-cell (JA Solar 490Wp)?

[Voor 14% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-02-2021 01:12]

• busscherski
Shadow_Zero schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:47:
[...]

Verbergen ze die informatie zo goed, of zijn de Trina 330 Wp's geen glas-glas/bifacial panelen??

@AUijtdehaag: hoe verhoudt shingled (Yingli 470Wp) zich tov. half-cell (JA Solar 490Wp)?
Die Trina panelen die ik gelinkt heb zijn denk ik perc met witte backsheet.
Laat altijd nog meer licht door dan full black

• Shadow_Zero
busscherski schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:01:
[...]

Die Trina panelen die ik gelinkt heb zijn denk ik perc met witte backsheet.
Laat altijd nog meer licht door dan full black
Perc met witte backsheet, dat heeft de JA Solar JAM72D-10-410-MB dan ook WackoH in "Zonnepanelen boven parkeerplaats: Puzzelen met panelen" ?
migjes schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:56:
@Shadow_Zero
jep aanbod is beperkt in de gewone webwinkels.
maar dit gaat vaak via andere kanalen als die webwinkels, dus dan weet je nooit wat er te krijgen is.
Ik zou wel verwachten dat het niet al te moeilijk moet zijn om fabrikanten te achterhalen die glas-glas/bifacial produceren, maar dat lijkt in eerste instantie toch niet zo makkelijk. Wellicht zoek ik niet goed (genoeg) ;) Zal nog wel wat verder rondspeuren. Mijn schoonvader heeft AEG glas-glas waar die wel tevreden over is vooralsnog.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Shadow_Zero Bij winkelman kan je glas/glas selecteren
https://www.winkelman-zon...B%5D=723266&min=0&max=350

• Shadow_Zero
Ja, alle bekende webwinkels van GoT ben ik langsgegaan (zie mijn post Shadow_Zero in "Offertes zonnepanelen op plat dak (icm. sedum)"). Maar dan kom je eigenlijk alleen JA Solar en LG tegen, terwijl er nog wel meer zijn (iig AEG en Exasun).

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Shadow_Zero Ons bevalt de combinatie sedum + panelen vooralsnog prima. Daar moet ik wel bijzeggen dat het nog geen jaar ligt.

Ter info voor alle anderen: terugverdientijd interesseerde me echt niets. Mensen geven tonnen uit aan hun huis, inclusief tienduizenden euros aan dingen die alleen maar voor de leuk of de heb zijn, maar als er dan eens een keer wat extra geld wordt gespendeerd aan groene dingen moet het zichzelf ineens 'terugverdienen'? Wat is de terugverdientijd van een TV, een badkuip of een keukeneiland :? Aangezien ons nieuwe huis een hoop vogels en konijnen uit hun huis heeft gezet wilden we alle oppervlakken zo groen mogelijk hebben. Een flink stuk van de overwaarde van ons vorige huis ging dus naar een groene tuin, groene daken en zonnepanelen :P We hebben uiteraard ook gebruik gemaakt van subsidie voor het groendak, en de BTW teruggave voor de panelen. Voor die groendaksubsidie is het wel goed even te checken bij de gemeente hoe het met de subsidiepot zit, hier in Utrecht liep die vorig jaar hard leeg maar heeft de gemeente hem ook weer snel bijgevuld dus dat was geen probleem. Mensen die groen en zonnepanelen op hun daken willen helpen hard mee om de klimaatdoelstellingen te halen dus gemeentes stimuleren dat graag ;)

Ik ben primair op zoek gegaan naar een partij die de combinatie sedum met zonnepanelen deed, ik ben geeindigd bij een partij die ooit begon als hovenier/dakterrasaanlegger en zich is gaan focussen op daktuinen en daar zonnepanelen (via een partner) in mee heeft genomen. Die partner werkt met sunpower en solaredge, allemaal vast kostenverhogend maar het werkt prima en het was een fijne partij om mee te werken. Die sunpower panelen zijn wel 400Wp waar andere panelen in dat formaat 350Wp deden, ik denk dat ze die ook gebruiken om met minder m2 toch vergelijkbaar vermogen te leveren. Bij ons moest ook grind van de daken, dat hebben wij laten doen. Het groen ligt hier op het dak, op een erker, op de uitbouw en op de garage, in totaal zo'n 80 m2. De panelen liggen alleen op het dak, we hebben nog getwijfeld om de panelen uit de bouw naar het garagedak te verhuizen maar die hebben we uiteindelijk voor weinig aan de buren verkocht zodat die nu 4 panelen op hun uitbouw hebben liggen.

Op een plat dak sedum rond standaardframes voor panelen leggen kan, maar onder die panelen gaat volgens mij weinig gebeuren dan. De eerste partij die we hierover spraken riep nog leuk dat het onder die panelen ook wel ging, maar dat wordt waarschijnlijk meer in de vorm van mos dan. Als je panelen dicht op je dak liggen kan het sedum ook schaduw veroorzaken. Bij ons liggen de panelen dus op speciale frames die het hele paneel een cm of 30 hoger leggen, en dan kan er dus ook wel sedum onder de panelen. Gevolg is ook dat er op ons dak 12 panelen liggen nu, 15 had makkelijk gekund, maar voor ons was de sedum een must. Daarnaast dekken die 12 panelen met gemak ons energieverbruik af (stadsverwarming en (nog) geen auto met een stekker).

De partij die dat sedum heeft gedaan (solarsedum) heeft al enige ervaring met de uitdagingen rond sedum. Daarbij zijn mos en onkruid de belangrijkste factoren. Ze vertelden me dat die standaard sedumrollen al snel tot een sedum-mos dak leiden, dus die gebruiken zij niet meer. Vochtreguleren en groei van andere planten remmen zijn hierbij belangrijk, zij pakken dat aan door te werken met een heel arm substraat en daar de sedum los in te planten (dus niet van die rollen). Dat begint dus niet heel groen, want die plantjes zijn nog klein. Na 2 of 3 jaar moet dat helemaal vol zijn. En dat geloof ik wel als ik zie hoe het zich hier in een half groeiseizoen had ontwikkeld van 'nauwelijks iets te zien' tot 'best een hoop plantjes'. Meest opvallende is dat er nauwelijks andere dingen tussen groeien, en dat is in onze tuin wel anders...

• Shadow_Zero
@Jheroun: Mooi verhaal! Heb je nog leuke foto's? :)
Wel bikkel dat je voor SunPower bent gegaan, poeh ;)
Had je geen glas-glas panelen overwogen?

• Jheroun
  • Niet online
Het is bijna lente dus bijna tijd voor een inspectie, ik zal dan wat nieuwe fotos maken :)

Ik ben niet diep de panelen ingedoken, toen wij een partij hadden die alles voor ons ging coordineren waren wij allang blij ;) Oude panelen en omvormer er af, grind er af, ondergrond (met een flinke kraan) en frames voor panelen er in, sedum er in, panelen en omvormer er op en de hele elektrische afhandeling. Ik wilde vooral goede panelen, en dat die sunpowers goed zijn had Google me snel duidelijk gemaakt :)

Kan je wel bij je dak als het moet? Ik weet niet of het nou echt nodig was maar ik ben vorig jaar wel één keer met de tuinslang op het dak geweest om het middenin die superdroge en hete periode wat vocht te geven. Het dak kunnen raken met een slang is daarvoor overigens goed genoeg lijkt me :P

• Shadow_Zero
@Jheroun: Ik zou een ladderlift moeten huren om het dak op te kunnen. Of met mijn eigen ladder twee trappen op bij de buren en daar door het kozijn, maar ik geloof niet dat de buurman daar zo happig op is... (en dan weet ik eigenlijk nog niet of mijn ladder lang genoeg is in dat geval).

Heb jij een onderhoudscontract afgesloten?

• Jheroun
  • Niet online
@Shadow_Zero Nopes, heb ik niet gedaan, dat raadden ze ook af. Je kan beter jaarlijks een foto maken (tijd voor een Drone, denk ik in jouw geval ;)) om te kijken of onderhoud nodig is. Waarschijnlijk meestal niet namelijk.

• Shadow_Zero
Ik krijg nu opties met portrait opstellingen:
XL panelen

Normal sized panelen

Ik heb daar nog weinig van gezien/gelezen. Iemand die daar ervaring mee heeft, dan wel de voor- en nadelen kan benoemen?

Overigens ook een nieuwe aanbieding met SunPower P19-410-COM panelen, in de 5 x 2 landscape opstelling (iets van 209,- per paneel), dan zit het op € 6.655,00. Verschil wordt wel kleiner, maar nog steeds wel redelijk ivm. die van 4561,- (overigens, als ik die even fictief zou omrekenen met die Sunpower panelen zou die op 5111,- komen).

En kunnen mensen ook commentaar geven op de volgende uitspraak:
Een nadeel (volgens Solar Edge) is dat zonder power optimizers je panelen wat sneller degraderen.
EDIT:
Vergeet ik wel even dat hier het grindafvoer bij de panelen zit, wat niet het geval is bij optie 1. Maar is schijnbaar 700 euro totaal.

[Voor 52% gewijzigd door Shadow_Zero op 24-02-2021 23:55]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als het al waar zou zijn dat panelen sneller degraderen zonder optimizer, de panelen zijn over 10 jaar al hopeloos technisch verouderd tegenover wat er dan gangbaar is.
Maak het niet te duur, dan doet vernieuwen minder zeer.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-02-2021 04:41]

• Shadow_Zero
Ik moet nog even verdiepen wat die 25 jaar productgarantie inhoudt. Je zei al dat je er feitelijk niet heel veel aan hebt.
Wat zeggen/doen de 'experts/tweakers'? Na 10 jaar al vervangen? Is het uberhaupt haalbaar om ze 25 jaar op je dak te laten liggen? (anderzijds, ik zou denken, als de opbrengst voldoende is, why nut?)

• migjes
@Shadow_Zero
landscape/portrait, zolang de cellen naar boven kijken maakt het allemaal geen bal uit.

met optimizers degraderen ze sneller zegt WCeend.
leuk verkoop sprookjes, maak mensen bang dat verkoopt lekker.

na 25 jaar leveren de panelen nog gewoon wat ze moeten leveren. (kleine kans dat ze zakken in opbrengst, maar na 25 jaar nog 80%, en dat is dan meteen de garantie, niet meer niet minder.
veel heb je er niet aan behalve dat gegeven.)

na 10 jaar vervangen is totaal onzinnig, panelen leveren wel.
maar na 10 jaar ben jij wel veranderd, nu heb je genoeg, maar straks?
de meeste mensen vinden de lage elektra rekening wel lekker, maar dan blijven ze zitten met een hoge gas rekening(of andere verwarmings-vorm).
dan willen ze toch een warmtepomp en dan vervang je 1m3 gas voor 2kWh (grofweg).
en dan in eens is die 1000m3 gas toch weer 2000kWh meer elektra.
tja was je dan maar zo slim geweest om meer PV te leggen.
of men koop een elektra auto en heeft ineens meer kWh nodig ipv benzine.
dus de kans dat jij veranderd is groter als de kans dat panelen minder leveren.
en dan heb je nog wetgeving, nu hebben we salderen, in 2023 tot 2030 gaat dat langzaam vervallen en verandert er weer een hoop.
(wat het wordt weten we nu niet meer, demissionair kabinet neemt niet de beslissing.)
de prijs per kWh zal vast een keer gaan zakken van 0,22€/kWh naar 0,08€/kWh.
een stukje overproductie vangt dit weer op.

we zeggen niet zonder redenen:
leg gewoon meer Wp en dan oost-west, laat de plantjes maar zitten.
(wil je dan wel iets doen voor de riolering, want dat is het enige goede argument van groendak, dan leg een waterzak in de kruipruimte waar je dat dak ontwatering in uit laat komen, kun je nog je toilet mee spoelen ook.
is goedkoper en bespaart meer milieu als het groendak plan.
veel meer effectiviteit van de centen dus, TVT is maar een gedeelte. ;) )

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Jheroun schreef op maandag 22 februari 2021 @ 09:55:
Bij ons liggen de panelen dus op speciale frames die het hele paneel een cm of 30 hoger leggen,
Als je daar meer info over hebt of foto's van kan maken, graag :)
Ik zit zelf voor de uitdaging panelen op een dak te leggen met een hoge opstaande rand en heb nog weinig bevestigingsoplossingen gezien die de hoogte in gaan.

Verder helemaal eens met je opmerking tov TVT, ik doe het ook niet om geld te verdienen. Maar ik wil het wel de output maximaliseren en niet dik betalen voor oude panelen, dan moet je meestal toch zelf aan de bak.

[Voor 17% gewijzigd door fsfikke op 25-02-2021 13:18]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• AUijtdehaag
  • Niet online
Shadow_Zero schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:13:
Ik moet nog even verdiepen wat die 25 jaar productgarantie inhoudt. Je zei al dat je er feitelijk niet heel veel aan hebt.
Wat zeggen/doen de 'experts/tweakers'? Na 10 jaar al vervangen? Is het uberhaupt haalbaar om ze 25 jaar op je dak te laten liggen? (anderzijds, ik zou denken, als de opbrengst voldoende is, why nut?)
Na 5 jaar al.
245 Wp vervangen voor 325 Wp. (14x)
Verslavend dat PV.

• Jheroun
  • Niet online
@fsfikke Kijk even rond op de website van solarsedum. Daar is wel eea aan fotos te vinden. In een eerdere post heb ik al eens een paar fotos gezet, die dakrand van mij is ook flink hoog, daar hebben de panelen nu geen last van. Die frames zijn hoger dan ze lijken, dat substraat wat ook de ballast vormt is een cm of 7-10 denk ik.

[Voor 59% gewijzigd door Jheroun op 25-02-2021 16:10]

• Shadow_Zero
Nieuwe opstelling bedacht voor 12 (XL) panelen:

en nu een SMA string omvormer ipv een SolarEdge. Paneel Sunpower 410Wp (7302,50) of Qcells 360Wp (6587,50).

We gaan weer verder dubben, prijstechnisch vind ik het eigenlijk nog wat te hoog zitten, maar als ik goedkoper wil zou ik voor Chinees moeten gaan, en deze partij biedt dat niet aan.

• busscherski
Qcells produceert zover ik weet bepaalde typen in China en andere typen in zuid Korea.

• Shadow_Zero
Ja, ik zit ook te bedenken dat het verschil tussen de panelen eigenlijk tientjes werk is. Blijkbaar zitten ze dan erg hoog in de installatie/arbeidskosten om een of andere reden. Maar buiten dat ik ze in de webwinkels zie, zijn er eigenlijk geen partijen die al 410+ Wp panelen aanbieden. In ieder geval niet in mijn offerte trajecten ;)

Nieuwe spreadsheet (meerdere tabjes):
https://docs.google.com/s...TrD3wvSY/edit?usp=sharing

[Voor 17% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-02-2021 00:54]

• Jheroun
  • Niet online
Ik vond nog een plaatje van ons plan, daar kan je een beetje op zien hoeveel ruimte er rond de panelen is voor het sedum.

• Shadow_Zero
migjes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:08:
@Shadow_Zero
maar na 10 jaar ben jij wel veranderd, nu heb je genoeg, maar straks?
de meeste mensen vinden de lage elektra rekening wel lekker, maar dan blijven ze zitten met een hoge gas rekening(of andere verwarmings-vorm).
dan willen ze toch een warmtepomp en dan vervang je 1m3 gas voor 2kWh (grofweg).
en dan in eens is die 1000m3 gas toch weer 2000kWh meer elektra.
tja was je dan maar zo slim geweest om meer PV te leggen.
of men koop een elektra auto en heeft ineens meer kWh nodig ipv benzine.
dus de kans dat jij veranderd is groter als de kans dat panelen minder leveren.
Wellicht onderschat ik het, of zie ik iets over het hoofd, maar we hebben stadsverwarming en geen gas en geen (praktische) plek voor een laadpaal. Wel overwegen we een airco.

Waar ik eigenlijk nog helemaal niet op gelet heb (en waar ik pas recent over las) is wp/€. Waar is daar zo'n beetje de streefwaarde voor? (ik zie het in mijn geval variëren van 0,77 tot 1,52)

[Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 28-02-2021 23:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
Shadow_Zero schreef op zondag 28 februari 2021 @ 23:04:
[...]
Wellicht onderschat ik het, of zie ik iets over het hoofd, maar we hebben stadsverwarming en geen gas en geen (praktische) plek voor een laadpaal. Wel overwegen we een airco.
stads verwarming is best duur, dat vervangen voor warmtepomp(elektrische) is nog effectiever als gas.
heb je ook meteen een airco, dat is ook een warmtepomp. ;)
Waar ik eigenlijk nog helemaal niet op gelet heb (en waar ik pas recent over las) is wp/€. Waar is daar zo'n beetje de streefwaarde voor? (ik zie het in mijn geval variëren van 0,77 tot 1,52)
€/Wp lastig een streef getal er voor te geven.
(we rekenen hier ex BTW, die krijg je terug voor het grote deel.)

maar een kaal paneel zoals:
https://www.winkelman-zon...r-high-power-mono-pe.html
heb je voor 119€ inc BTW dus 94€ ex BTW.
94€ / 365Wp = 0,26€/Wp
hier een 0,10€ bij voor omvormer + 0,10€ voor bevestiging materiaal.
grof weg de prijs voor een zelf bouwer maakt dan 0,46€/Wp.
heb je dan 1kWh per Wp (wat je met gemak kunt halen met een zuid set.) en een kWh prijs van 0,22€/kWh.
0,46€/Wp / 0,22€/kWh = 2 jaar (en een maandje) TVT.

tja dan snap je waarom al vele gewoon in over productie gaan.
dit levert maar 0,08€/Wp op.
stel je doet dubbel opwekken al je gebruikt, dan heb je 0,22€/kWh + 0,08€/kWh / 2 = 0,15€/kWh als gemiddelde prijs.
0,46€/Wp / 0,15€/kWh = 3 jaar (en een maandje) TVT.

(er zijn al mensen die nemen een 2de elektra aansluiting, dit is nog wel een beetje krap maar als je wat langere TVT's accepteert kan het wel uit.)

• Shadow_Zero
Laatste offerte update betreft nu 12 Phono Solar Allblack 400wp + Enphase micro omvormer iQ7+.

Micro-omvormers is toch weer een onderwerp apart, maar ik probeer even te achterhalen of dit nou een praktische combi is, gezien ik in eerste instantie een max. Wp voor die Enphase lees die ruim onder 400Wp ligt...

• busscherski
IQ7A levert in dit geval inderdaad op jaarbasis ongeveer 2% meer op dan IQ7+. Maar IQ7A is dermate veel duurder dat je die meerkosten denk ik niet terug verdiend.

• Shadow_Zero
busscherski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:09:
IQ7A levert in dit geval inderdaad op jaarbasis ongeveer 2% meer op dan IQ7+. Maar IQ7A is dermate veel duurder dat je die meerkosten denk ik niet terug verdiend.
Maar 400Wp panelen met micro-omvormers is geen praktische keuze? Of dan moet ik in wezen 400 * 0,88 rekenen, is 352Wp, dat zit al wel (bijna) in de range van IQ7+...?

Momenteel neig ik naar de string-omvormer overigens, maar ik begrijp van de aanbieder dat de Phono panelen van een andere leverancier/installateur komen, die zweert bij Enphase.

• busscherski
IQ7+ haalt +/- 295 W AC dus dan heb je een omvormer / Wp verhouding van 295 W / 400 Wp = 0.74. Dat topt bij jouw orientatie zo uit mijn hoofd ongeveer 2% van de jaaropbrengst af.

Een IQ7A haalt ongeveer 350 W. Dus 350 W / 400 = 0.88. Dat topt +/- 0.2% van de jaaropbrengst af (uit mijn hoofd)

• Shadow_Zero
busscherski schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 16:47:
IQ7+ haalt +/- 295 W AC dus dan heb je een omvormer / Wp verhouding van 295 W / 400 Wp = 0.74. Dat topt bij jouw orientatie zo uit mijn hoofd ongeveer 2% van de jaaropbrengst af.

Een IQ7A haalt ongeveer 350 W. Dus 350 W / 400 = 0.88. Dat topt +/- 0.2% van de jaaropbrengst af (uit mijn hoofd)
Waar is die 295W op gebaseerd? Op Enphase zelf (https://enphase.com/nl-nl...cro-omvormers/assortiment) lees ik:
IQ7: 235W - 350W
IQ7+: 235W - 440W
IQ7X: 320W - 460W

• busscherski
In die link van jou bij Nominaal uitgangsvermogen

Edit: en de IQ7X is overigens niet compatible met die panelen.

[Voor 40% gewijzigd door busscherski op 04-03-2021 22:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens mij passen er zo 16 XL-size (72 cells) panelen op in zuidoos/noordwest opstelling met de panelen in landscape:

Als mijn inschatting klopt, moet dat met 410Wp panelen lukken; https://www.winkelman-zon...ono-perc-zilver-fram.html
Sedum kan volgens mij prima onder de panelen groeien. Deze panelen hebben een witte sheet, dus daar komt ook nog wat licht doorheen. Eventueel wat meer ruimte tussen de twee "dakjes" om daar nog wat sedum neer te leggen, maar dat hangt van de exacte afmetingen van je dak af en van de pijpjes op je dak.
En zoals gezegd kun je ook gaan kijken hoe je van je stadsverwarming af kunt. Meestal heb je een warmtepomp binnen een paar jaar terugverdiend als je op stadsverwarming zit. Als je de buitenunit niet in de achtertuin of op de uitbouw beneden wil plaatsen, kun je die wellicht nog plaatsen in plaats van twee panelen.

[Voor 66% gewijzigd door timovd op 08-03-2021 13:23]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | todo: SMA 3 fasen + APS micro's

• Shadow_Zero
Ziet er sjiek uit @timovd! :o
Met 16 XL panelen zitten we wel erg in de overproductie though ;)

De meningen lijken verdeeld hoeveel meerwaarde witte sheets voor sedum heeft, maar tot nu toe krijg ik het advies om niet meer als 12 panelen in de combinatie te nemen.

Uiteindelijk toch voor Solar Sedum gekozen met 12x 410Wp Sunpower XL panelen (commerciele panelen voor een gunstige prijs) en een SMA string omvormer. Communicatie was erg prettig, ze hebben veel tijd in ons gestoken in het meedenken en uitwerken van de diverse scenario's, en ze gaan de groendak subsidie en btw teruggave voor ons regelen.

Met nog rolluiken, nieuwe kozijnen en airco in het verschiet moet ik even niet aan stadverwarming -> warmtepomp denken ;D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Shadow_Zero
Onze ervaringen zijn met die partij ook nog steeds top! Ze zijn hier een maand of wat geleden nog geweest om te zien hoe het sedum zich ontwikkelde.

Het ligt er bij ons nu ongeveer een jaar op en ziet er zo uit:

Nog niet helemaal vol maar dat gaat zeker goedkomen na het volgende groeiseizoen. De hommels zijn er erg blij mee :P

En om een beeld te geven van de PV opbrengst, in een jaar tijd kwam er uit de 12 400Wp panelen die hier liggen grofweg 5MWh.

• Shadow_Zero
Nice!
Ik moet ook nog even de tijd vinden om wat foto's te delen! :o

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
@Shadow_Zero , @Jheroun , wij zijn ons ook aan het orienteren op zonnepanel icm sedum.
Bij welke partij(en) zijn jullie uiteindelijk terecht gekomen?

Jheroun bij https://www.solarsedum.nl/ ?

• Jheroun
  • Niet online
@ArnoutV Inderdaad, via hun. Nog steeds tevreden over. Reageren nog altijd supersnel als ik een vraag heb ofzo. Ik heb geen onderhoudscontract genomen dus ik heb zelf voor de winter onkruid weggehaald, er stonden wat hoge dingen voor de panelen, voor de rest is groen groen dus heb ik het laten staan.

Hou hier wel rekening mee:
migjes schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:51:
een groendak + zonnepanelen zou ik niet willen op een plek waar ik niet bij kan.
grootste probleem wat je dan ziet.
op de zonnepanelen blijft in de nacht vaak wat condens op ontstaan.
dat druppelt naar beneden, en dan gaan er allerlei andere planten als alleen sedum op het dak overleven.
dit precies bij de randen van de panelen, en dat zijn vaak toch planten die wel hoger als 30cm worden.
en dat geeft schaduw op de panelen.

dit kun je wel oplossen door extra hoge frames te gebruiken, maar dan moet je ook verder van de randen blijven. (vergunnings-vrij regels)
Wij hebben de panelen op hoge frames liggen maar precies daarvoor stond onkruid van een meter hoog, ik denk dat ik het punt van @migjes kan onderschrijven ;) Gevoelsmatig is het hoogste dak overigens gevoeliger voor onkruid dan de lager gelegen stukken (garage/uitbouw/erker) maar wellicht komt dat puur door de condens vanaf de zonnepanelen.

Ik wacht nog een groeiseizoen af en dan ga ik ze eens foto's sturen, volgens mij mag er op het dak rond de panelen wel een stel plantjes bij, maar nog een jaartje wachten zal ook wonderen doen, dat sedum groeit wel door. Gelukkig kan ik er middels een ladder en de brede betonband rondom onze daken makkelijk bij. Afgelopen zomer is eigenlijk niet droog genoeg geweest, het onkruid heeft alles overleefd, de zomer daarvoor was er 0 onkruid door die lange droge perioden.

In natte tijden merk je overigens wel dat zo'n dak veel water vasthoudt. Regenwater wordt in onze wijk afgevoerd via een centraal systeem dat op de straat uitkomt en dan naar de sloot loopt. Daar loopt bij ons meestal niets uit terwijl die putten bij alle buren al staan te borrelen, in 9 kuub substraat plus plantjes past klaarblijkelijk een flink stel regenbuien _/-\o_

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:20
Dank voor je snelle reactie, heb contact gezocht met SolarDesum.
Ook met Zonnefabriek en met Green Energy Company via "Dubbel Duurzaam Dak van Interpolis"

• migjes
Jheroun schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:47:
@ArnoutV
Wij hebben de panelen op hoge frames liggen maar precies daarvoor stond onkruid van een meter hoog, ik denk dat ik het punt van @migjes kan onderschrijven ;) Gevoelsmatig is het hoogste dak overigens gevoeliger voor onkruid dan de lager gelegen stukken (garage/uitbouw/erker) maar wellicht komt dat puur door de condens vanaf de zonnepanelen.
en @ArnoutV
ik geef je een grote kans dat het de canadese fijnstraal is.
op een droog groen dak, daar heeft hij geen kans, maar met condens van de panelen dan red hij het wel.
ik had niet het idee dat hoog op dak meer problemen opleverde als laag.
ik ken dit probleem met die plant van grond gebonden panelen en veel lager kan niet. ;)
Ik wacht nog een groeiseizoen af en dan ga ik ze eens foto's sturen, volgens mij mag er op het dak rond de panelen wel een stel plantjes bij, maar nog een jaartje wachten zal ook wonderen doen, dat sedum groeit wel door. Gelukkig kan ik er middels een ladder en de brede betonband rondom onze daken makkelijk bij. Afgelopen zomer is eigenlijk niet droog genoeg geweest, het onkruid heeft alles overleefd, de zomer daarvoor was er 0 onkruid door die lange droge perioden.
het was best wel een gemiddeld genomen nattere zomer (als de jaren er voor), en dat doet vaak wel wat meer onkruid op dat soort daken geven.
maar het is aan de ogen van de aanschouwer of iets kruid of onkruid is.
voor mij is plantje = plantje, hou van ze allemaal. ;)

die witte bloemetjes die je ziet op je laatste foto, dat is sedum album (kan het sub soort niet goed zien) .
daar kun je gewoon takjes van af knippen, en terug steken in je dak en je hebt hem gestekt. ;)
(beste te doen in het voor jaar, meer kans op succes, maar dat is normaal een aardige woekeraar dus stekken is niet moeilijk.)
en dat geld wel voor meer van die plantjes die je hebt.

maar ik blijf wel een beetje bij het punt, groendak, moet je zeker doen, is super cool.
en dit is het zelfde voor zonnepanelen, ook cool en doen.
maar zorg er altijd voor dat je er nog wel bij kunt komen, licht/ligt onderhoud blijft toch altijd nog nodig.
we hebben soms gewoon iets te veel lastige onkruidjes in dit land. ;)
In natte tijden merk je overigens wel dat zo'n dak veel water vasthoudt. Regenwater wordt in onze wijk afgevoerd via een centraal systeem dat op de straat uitkomt en dan naar de sloot loopt. Daar loopt bij ons meestal niets uit terwijl die putten bij alle buren al staan te borrelen, in 9 kuub substraat plus plantjes past klaarblijkelijk een flink stel regenbuien _/-\o_
stiekem is dat best veel water, merk ik hier ook (klein dakje van maar 1m2).
maar goed ik geef mijn dak ook water als het echt droog is. ;)

• Jheroun
  • Niet online
migjes schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:52:
[...]
die witte bloemetjes die je ziet op je laatste foto, dat is sedum album (kan het sub soort niet goed zien) .
daar kun je gewoon takjes van af knippen, en terug steken in je dak en je hebt hem gestekt. ;)
(beste te doen in het voor jaar, meer kans op succes, maar dat is normaal een aardige woekeraar dus stekken is niet moeilijk.)
en dat geld wel voor meer van die plantjes die je hebt.
Top tip, dank je! Die staat massaal op onze uitbouw maar niet zoveel op het dak dus ik zal als ze bloeien een transplantatieactie beginnen :P

• migjes
Jheroun schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Top tip, dank je! Die staat massaal op onze uitbouw maar niet zoveel op het dak dus ik zal als ze bloeien een transplantatieactie beginnen :P
je kunt nu al beginnen, maar dan moet je ze binnen op kweken en van de lente op dak plaatsen. ;)

het zijn rots planten, maar groeien niet op rotsen.
ze groeien op plaatsen waar veel organisch materiaal tussen de stenen opstapelt.
maak een mix van potgrond + grind/split goed vochtig en ze maken binnen een paar weken al wortels als je ze stekt.
dan heb je van de lente al flink wat stekjes die je kunt uitzetten.

ben zelf aan het experimenteren met koffie resten en gemalen ei schalen, daar gaan ze best hard op. ;)

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-06 15:13
Weet iemand hier waar je precies op moet letten als je zonnepanelen wil plaatsen op een sedumdak? Kan het zijn dat er dan teveel gewicht op het dak komt waardoor je dak het een keer gaat begeven? Iemand die ik ken zei:
Sedum groeit niet waar geen zon schijnt. Als je panelen neerlegt dan moet op die plek het sedum weg. Systemen waarbij de zij en achterkanten dichtzetten zijn niet geschikt voor sedum want je sluit door de sedum de onderzijde van het systeem af waardoor er geen ventilatie meer is onder het paneel. Je bent dus veroordeelt aan een systeem die aan de zij en achterkant open is en waarbij je dus heel veel ballast moet plaatsen om het systeem niet te laten wegwaaien. Houd dan rekening met 120kg per paneel. Je houd dan uiteindelijk alleen wat sedum over naast en tussen de panelen. Het dak moet dat enorme gewicht natuurlijk ook aankunnen.
Is het beter om het sedum weg te laten halen als je er zonnepanelen wil plaatsen?

Facts don't care about your feelings

• Jheroun
  • Niet online
@YoshiBignose Da's nou precies waarom leveranciers van combinaties werken met verhoogde beugels waarbij de ondergrond voor het sedum de ballast vormt voor de zonnepanelen. Dan komt er licht en lucht voor de sedum onder de panelen omdat die hoger liggen, en is er voldoende ballast voor de panelen. Met eunice is alles prima blijven liggen hier :)

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 09:18
Zit zelf voor een nieuwbouw (woonboot) ook te kijken naar sedumdak met oost-west-ligging van de panelen.

Dak wordt ongeveer 5,5 bij 16 meter en ik denk dat ons verbruik ergens rond de 4-5 MWh per jaar komt te liggen.

Wat zijn dan de haalbare opties? Zelf denk ik dan aan een of twee rijen aan de twee korte kanten van het dak en daartussen nog een zonnecollector.

• busscherski
@Het Poezenbeest
Ik heb geen verstand van woonboten maar bij boten in het algemeen wil je het zwaartepunt laag houden toch? Nat sedum is toch best zwaar en komt best hoog. Of is het toch al een brede lage boot?

Een zonneboiler plaats je typisch veel steiler dan netgekoppeld PV. Dan lijkt de noordzijde logischer.

Sowieso kan een zonneboiler meestal alleen uit als je het grotendeels zelf installeert en door een installateur in bedrijf laat stellen voor de subsidie. Een zonneboiler zal vaak in staat zijn het equivalent van 100 M3 gas per jaar te besparen.
Een warmtepompboiler zal zo'n 300 kWh verbruiken om 100 m3 gas te besparen, dat is 1 PV paneel. Het leuke van een warmtepomp boiler is dat die het ook in de winter doet.

• Het Poezenbeest
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 09:18
busscherski schreef op zondag 27 maart 2022 @ 10:53:
@Het Poezenbeest
Ik heb geen verstand van woonboten maar bij boten in het algemeen wil je het zwaartepunt laag houden toch? Nat sedum is toch best zwaar en komt best hoog. Of is het toch al een brede lage boot?
Goed punt, maar het is een woonark en geen varend schip. Je wil bij een varend schip inderdaad het zwaartepunt zo dicht mogelijk bij de kiel hebben, maar bij een woonboot zit je eerder te kijken naar bijvoorbeeld stabiliteit in de wind. Daarvoor is gewicht op hoogte (gecombineerd met gewicht midden- en onderin) juist wel bevorderlijk om te zorgen dat je redelijk stabiel ligt als het waait.

On-topic: zat me later te bedenken dat ik vergeten ben om de oriëntatie melden. We liggen op zuid-zuid-oost (36º) met de lange zijde dus naar ZZO. Aangezien we beiden werken, denk ik aan een oost-westligging, maar zit meer met de vraag of dat dan boven sedum moet, of dat je dan twee 'zadeldakjes' zonder sedum eronder (dus direct op het dak) legt.

Eigenlijk is de kern van mijn vraag of de isolerende werking van sedum onder panelen dusdanig is dat je de panelen dan liever boven sedum hebt, in plaats van gedeeltes zonder sedum (de 'zadeldakjes'). Wegen de voordelen van sedum op tegen de meerkosten ten opzichte van gewone 'zadeldakjes'?

• YoshiBignose
Jheroun schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:54:
@YoshiBignose Da's nou precies waarom leveranciers van combinaties werken met verhoogde beugels waarbij de ondergrond voor het sedum de ballast vormt voor de zonnepanelen. Dan komt er licht en lucht voor de sedum onder de panelen omdat die hoger liggen, en is er voldoende ballast voor de panelen. Met eunice is alles prima blijven liggen hier :)
Oke. Ben dan ook niet echt bang voor Eunice maar eerder voor een dikke laag sneeuw erbij. Dan heb je sedum, sneeuw en panelen op je schuurtje...

• Jheroun
  • Niet online
@YoshiBignose Dat deel van je post had ik me onvoldoende gerealiseerd, het woord 'schuurtje' verandert de zaken ook :) Ik weet dat sedum hier prima op daken van uitbouwen, garages en woningen ging maar dat het niet op de schuurtjes kon, die waren daar niet sterk genoeg voor. Da's nog los van de zonnepanelen dus de combinatie zal dan al helemaal snel te zwaar worden, ook zonder sneeuw.

• YoshiBignose
Jheroun schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:21:
@YoshiBignose Dat deel van je post had ik me onvoldoende gerealiseerd, het woord 'schuurtje' verandert de zaken ook :) Ik weet dat sedum hier prima op daken van uitbouwen, garages en woningen ging maar dat het niet op de schuurtjes kon, die waren daar niet sterk genoeg voor. Da's nog los van de zonnepanelen dus de combinatie zal dan al helemaal snel te zwaar worden, ook zonder sneeuw.
Nou ja het is meer een berging, wel met een stenen muur zeg maar, maar ik wil wel graag zeker weten of het dak sterk genoeg is om zowel sedum, zonnepanelen als sneeuw/water aan te kunnen. En niet dat de hele boel instort :P Zonnepanelen boeren zijn er een beetje wazig over... de ene zegt dat het kan, de ander zegt we doen dat niet. Om nou helemaal een constructeur te laten komen en dan m'n dak half open te maken om de balken te bekijken en zo de draagkracht te kunnen berekenen vind ik wat overdreven...

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jheroun schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:02:
@Shadow_Zero
Onze ervaringen zijn met die partij ook nog steeds top! Ze zijn hier een maand of wat geleden nog geweest om te zien hoe het sedum zich ontwikkelde.

Het ligt er bij ons nu ongeveer een jaar op en ziet er zo uit:
<foto>
Een schopje :), drie vragen:
1. nog steeds zo tevreden met het dak?
2. op basis van de foto hebben wij een redelijk vergelijkbare situatie: op dak uitbouw van recent gebouwde woning: hoe hebben jullie de variabele belasting zoals sneeuw laten meewegen op de totaal toegestane dakbelasting + groen dak? Volgens de projectontwikkelaar is er nog 130kg/m2 aan dakbelasting over bij onze uitbouw (kanaalplaten). De combi groen dak bij dezelfde leverancier als jullie is 90kg/m2 + zonnepanelen = 120kg/m2. Dan blijft er weinig ruimte over voor de variabele belasting. Zit dat bij jullie anders of misschien heb ik de projectontwikkelaar verkeerd begrepen en is er nog 130kg/m2 besteedbare ruimte bovenop de 130kg/m2 bedenk ik me nu.
3. nog andere tips die je nu vanuit ervaring vooraf zou afspreken/anders zou doen als je het opnieuw zou aanleggen?

• Jheroun
  • Niet online
fjorden schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 09:42:
[...]

Een schopje :), drie vragen:
1. nog steeds zo tevreden met het dak?
Ja, het ziet er ieder jaar mooier uit en maakt veel bijen en vlinders blij. Rendement van onze zonnepanelen lijkt ook weer meer maar of dat komt doordat het Sedum in de zomer koelt of doordat het gewoon een zonniger jaar was (of beiden) is niet te zeggen natuurlijk. Maar zie ook 3 want er zijn wel wat tips :)
2. op basis van de foto hebben wij een redelijk vergelijkbare situatie: op dak uitbouw van recent gebouwde woning: hoe hebben jullie de variabele belasting zoals sneeuw laten meewegen op de totaal toegestane dakbelasting + groen dak? Volgens de projectontwikkelaar is er nog 130kg/m2 aan dakbelasting over bij onze uitbouw (kanaalplaten). De combi groen dak bij dezelfde leverancier als jullie is 90kg/m2 + zonnepanelen = 120kg/m2. Dan blijft er weinig ruimte over voor de variabele belasting. Zit dat bij jullie anders of misschien heb ik de projectontwikkelaar verkeerd begrepen en is er nog 130kg/m2 besteedbare ruimte bovenop de 130kg/m2 bedenk ik me nu.
Weet ik geen details over. Wij hebben ook een balkon/terras dat dezelfde constructie heeft als garage, schuur en dak. Daarvan wisten wij uit gesprekken met de kopersbegeleider dat er ook een jacuzzi op kon (dat hadden andere kopers laten checken) dus toen hebben wij niks meer gechecked.
3. nog andere tips die je nu vanuit ervaring vooraf zou afspreken/anders zou doen als je het opnieuw zou aanleggen?
  • Hou toch rekening met een stukje onderhoud. Ik ga 2 x per jaar de daken op om onkruid weg te halen, vooral relevant als er hoge dingen voor de zonnepanelen groeien. De panelen staan schuin, op de panelen komt condens, dat loopt er af want de panelen staan schuin. Vlak voor de panelen is het dus minder droog en krijgen andere planten dan sedum een kans. Ik heb de leverancier de suggestie gedaan daar in de toekomst een soort gootje voor te maken maar geen idee of ze dat ook doen..
  • Zorg dat het sedum netjes gescheiden is van loodslabben enzo. Bij ons zijn ze dit jaar nog langsgeweest om het vrijer van een muur te leggen. Volgens mij was het gezeur van onze aannemer in relatie tot een lekkageklacht volkomen ongegrond maar de partij die bij ons het sedum heeft gelegd kwam het wel meteen oplossen en gaf aan dat ze dat tegenwoordig standaard met meer afstand doen.
  • Wacht (bij nieuwbouw) een tijd na oplevering van je huis voordat je met dit alles aan de slag gaat. Wij hebben (bij storm en lang veel regen) last van lekkage. Gelukkig hadden wij die al gemeld voordat het sedum en de panelen op het dak gingen maar ze blijven daarover beginnen

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Jheroun schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:03:
Maar zie ook 3 want er zijn wel wat tips :)
Dat zijn super tips. We zullen eens voorzichtig informeren hoe het zit met condens en zonnepanelen en plantgroei. :)
Goed om te horen dat er fijne after-sales service is, want volgens de letter van de voorwaarden is er geen garantie op het groen als je geen onderhoudscontract afsluit.

De communicatie vinden wij trouwens wel wat moeizaam, al een paar keer gemaild om de offerte kloppend te krijgen, zodat duidelijk staat vermeld dat hun oplossing aan alle voorwaarden voldoet voor de subsidie. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me (is allemaal mondeling of via e-mail al gecommuniceerd).

Ik zie dat ook andere partijen van airframes gebruikmaken, maar die lijken minder enthousiast over het aanleggen van groen onder de panelen en de succeskans op goede groei.
Pagina: 1 2 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee