Toon posts:

[PV] Zonnepanelen op een lastig plat dakje

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Na vorig jaar verhuisd te zijn wil ik eindelijk mijn kale dak nuttig gebruiken.

Ik heb al een aantal offertes opgevraagd, maar ik ben niet zo snel onder de indruk van de verkooppraatjes van die cowboys. Ze proberen allemaal oude techniek voor de hoofdprijs te verkopen met mooie praatjes over terugverdientijd en jaarlijkse besparingen. Dat is mijn doel echter niet. Ik heb een redelijk klein oppervlak en het is voor mij de sport die (tegen een redelijke prijs) met zo veel mogelijk Wp vol te leggen. Ik wil een 3-fase systeem met het oog op saldering/zelf gebruiken en in de toekomst 3-fase laden van een vierwieler in de garage onder het huis. Meer produceren dan ik gebruik vind ik ook niet erg (voor het milieu).

Het platte dak heeft als onhandigheid een opstaande rand van 70cm en door een schuine zijde aan een kant is het oppervlakte niet al te groot met 34m2 (9m x 3.5m) incl. twee dakramen. 138° op het Zuidoosten:

Behalve het schoorsteentje en de dakramen zitten er twee onhandige valbeveiligingen op het dak. Deze dingen. Daar moet ik desnoods een slijptol in zetten. In de 380 breedte krijg ik indien nodig van de buurman nog wat speelruimte.

Een partij die bij mij langs geweest is komt met het volgende voorstel:

#ItemPrijs p/sTotaal (incl. BTW)
9SunPower MAXEON 3 395 Wp (1690x1046)€423.51€3811.59
1SolarEdge SE3000H€893.80€893.80
9P405 optimizers€45.39€408.51
9Van der Valk Pro+ P10 OW€106.66€959.94
1Overige€106.66€1268.46
€7342.30

Met 3555 Wp @ €2.07/Wp natuurlijk stevig aan de prijs. Dit is ook nog eens zonder meterkast aanpassingen. Ze verwachten in het eerste jaar een productie van 3319 kWh.

Coolblue denkt dat 6 panelen de max is:

Met 6x Trina Solar 375 Wp en 6x Enphase IQ7+ micro omvormers
Voor €3992 incl. BTW (€1.77/Wp) en verwachte 1623kWh-jaar.

Niet echt opties om heel warm van te worden. Natuurlijk heb ik ook met SunnyDesign gespeeld. De vraag is welke panelen en welk montagesysteem ideaal zijn. Gezien het kleine oppervlakte lijkt het met handig om panelen met een zo hoog mogelijke Wp te gebruiken. De 2m panelen met soms 450Wp lijken dan interessant. Bijv. de Longi Solar LR4-72HPH-450M. Spotgoedkoop ook ivm. de premium merken, als die over 10 jaar niet meer goed presteren koop ik wel een nieuw setje panelen van dan 600 Wp :P

Voor de OW opstelling zoals uit het eerste aanbod gaat dit niet werken aangezien de afstand tussen dakrand en schoorsteen met 427 cm niet genoeg is voor twee 2m panelen in portrait. Daarbij ben ik in die opstelling bang veel last te hebben van schaduw van de dakranden en schoorsteen.

Een alternatief is misschien een zuis(oost) opstelling in portrait:

Gekoppeld aan een SMA Tripower 5.0 (ik wil net zo mooie dashboards in Grafana als @AUijtdehaag ;)
#ItemPrijs p/sTotaal (incl. BTW)
9Longi Solar LR4 450WP€149.00 €1477.69
1SMA Sunny Tripower 5.0 3AV-40€1289.00€1289.00
9Van der Valk Pro+ P10 Zuid€953.70€953.70
1Installatie Solar-Bouwmarkt€1100.00€1100.00
€5130.70

In totaal dus €0.95/Wp. Ik zou de installatie ook zelf kunnen doen, maar al die panelen naar het dak krijgen gaat me ook geld kosten voor een verhuislift/kraan, daarbij nog meters kabels etc. Dan is €1100 me de gespaarde moeite wel waard. Het aansluiten en aanpassen van de de meterkast wil ik zelf doen. Op de site van Solar-Bouwmarkt zie ik dat ze Chinees spul gebruiken, daar ga ik niet happy mee zijn. Misschien gaat er dus nog wel wat van die installatieprijs af hiervoor.

Alternatief zou misschien ook een schansopstelling zijn zoals de ValkQuatro.

Deze zou ik dan wel het liefst ook met 2m panelen gebruiken, daarbij is me alleen niet duidelijk of dat mogelijk is. Volgens de datasheet is de max breedte 1650 cm. Maar op navraag bij Solar Bouwmarkt melden zij dat het geen probleem is.

Wat vragen waar ik nog mee zit:
  1. Steekmaat van de ValkPro+ P10 South bij 2m panelen
  2. Kunnen die 2m panelen inderdaad op de schansopstelling?
  3. Is ShadeFix idd genoeg voor de schaduw van de dakrand? Is er nog slim te spelen met de indeling van de A/B string?
  4. Ik zou misschien ook een sedumdak willen aanleggen, heeft dat nog wel nut als het hele dak vol ligt met PV?
  5. Probeer ik te veel op te weinig dak te proppen?
  6. Verder nog opmerkingen? Andere panelen of opstellingen?
Alvast bedankt voor het meedenken d:)b

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Gerco-M
  • Laatst online: 21-03 01:54

Gerco-M

mijn tornado res.

Veel WP krijgen op een bepaalde grootte dak is een kwestie van puzzelen en goed monteren denk ik. Nee er te veel op proppen zie ik niet snel gebeuren ;)

Ik vind de ZO opstelling wel mooi. Dat is een boel meer panelen dan de andere opstellingen, en dan heb je ook minder last van de dakrand denk ik, zeker als de hogere panelen op de schans dus zowiezo al boven de dakrand liggen. Ik weet niet of je de hele montage unit op beton blokken of weet ik veel wat kan leggen, zodat je ook zowiezo minder last hebt van de dakrand als het hele zaakje wat hoger ligt. Wel opletten met wind belastingen dan. Maar dat is met goed monteren / ballast op te lossen.

Ook heeft een ZO opstelling een relatief iets hogere opbrengst dan de platte of ZW - NO opstelling (als dat volgens mij de orientatie is) Wel tikje minder dagspreiding maar dat gaat meevallen denk ik, als ze relatief plat gemonteerd zijn en niet een dakhoek van 30 of meer graden hebben. Ook, hoe meer panelen hoe meer opbrengst! Onafhankelijk van orientatie of hoek. Dus 12 is zowiezo meer dan 6 of 9.

Van der Valk heeft zeer goede montage systemen dus als Solar Bouwmarkt zegt dat dit kan dan geloof ik dat ook wel.
Succes ermee, mooi plan! :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Als de buurman verhuist en de nieuwe buurman neemt hetzelfde legplan als jou, dan heb je flink schaduw, of niet? Ook om die reden zou je wat afstand tot de erfgrens kunnen houden.
Ik zou sowieso volledig op mijn eigen helft blijven.

Een 3 fase omvormer is niet beter ivm afschaffing salderen. Als je op een van de fases 3 kW teruglevert en op de andere fases ieder 0.5 kW verbruikt dan staat het levering telwerk stil en loopt het teruglever telwerk met 2 kWh/h op.

Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Als beide telwerken tegelijk oplopen (zeldzaam geval) dan moet de netbeheerder dat verhelpen.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• fsfikke
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 7 februari 2021 @ 03:16:
Als de buurman verhuist en de nieuwe buurman neemt hetzelfde legplan als jou, dan heb je flink schaduw, of niet? Ook om die reden zou je wat afstand tot de erfgrens kunnen houden.
Ik zou sowieso volledig op mijn eigen helft blijven.
Dat is een goed punt. De buurman heeft al aangegeven met me mee te doen met het plaatsen van zonnepanelen. Maar omdat ik het min of meer zelf wil doen en hij er minder kaas van gegeten heeft wil ik ook niet perse verantwoordelijk zijn voor zijn legplan. Ivm een iets hoger gebouw ten zuidoosten van hem zou ik voor hem eerder een ZW-NO opstelling zien.
Een 3 fase omvormer is niet beter ivm afschaffing salderen. Als je op een van de fases 3 kW teruglevert en op de andere fases ieder 0.5 kW verbruikt dan staat het levering telwerk stil en loopt het teruglever telwerk met 2 kWh/h op.

Als beide telwerken tegelijk oplopen (zeldzaam geval) dan moet de netbeheerder dat verhelpen.
Ik herinner me het topic inderdaad, alsnog kies ik liever voor 3 fase, houdt de stromen en verliezen wat lager die door het hele huis moeten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
In de 380 breedte krijg ik indien nodig van de buurman nog wat speelruimte.
Formeel moet je de hoogte van de instalatie als afstand houden van de erfgrens. (vergunningsvrije regels )
Bouwen tot de erfgrens is dus al speling krijgen van je buren. ik zou afraden om over de erfgrens te gaan.

Screenshot uit de vergunnings check, klik je hier kleiner dan de hoogte aan, dan krijg je als uitkomst dat het vergunningsplichtig is

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:45
fsfikke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:54:
[...]

[...]

Ik herinner me het topic inderdaad, alsnog kies ik liever voor 3 fase, houdt de stromen en verliezen wat lager die door het hele huis moeten.
Die aanname klopt niet. Je kan dan beter kiezen voor een dikkere kabel of dikkere draden.
Daarnaast zal het erg moeilijk zijn om een 3-fase omvormer te vinden voor relatief weinig panelen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• fsfikke
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:13:
[...]

Die aanname klopt niet. Je kan dan beter kiezen voor een dikkere kabel of dikkere draden.
Daarnaast zal het erg moeilijk zijn om een 3-fase omvormer te vinden voor relatief weinig panelen.
Wat klopt niet? Dat lagere stroom door dezelfde kabel minder verliezen opleveren? Zo herinner ik het me toch echt uit m'n master elektrotechniek :p

De uiteindelijke keuze zal natuurlijk afhangen van het aantal mogelijke panelen. SMA heeft een Tripower van 3kW. Als die in een goed werkgebied komt zou ik die wel overwegen.

• fsfikke
  • Niet online
twain4me schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:08:
[...]

Formeel moet je de hoogte van de instalatie als afstand houden van de erfgrens. (vergunningsvrije regels )
Bouwen tot de erfgrens is dus al speling krijgen van je buren. ik zou afraden om over de erfgrens te gaan.

Screenshot uit de vergunnings check, klik je hier kleiner dan de hoogte aan, dan krijg je als uitkomst dat het vergunningsplichtig is

[Afbeelding]
Interessant, dank je. Ook apart dat de zonneboeren hier niets over zeggen en wel tot aan de grens plannen. Gevalletje "niet ons probleem" zeker.

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:45
fsfikke schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:22:
[...]

Wat klopt niet? Dat lagere stroom door dezelfde kabel minder verliezen opleveren? Zo herinner ik het me toch echt uit m'n master elektrotechniek :p

De uiteindelijke keuze zal natuurlijk afhangen van het aantal mogelijke panelen. SMA heeft een Tripower van 3kW. Als die in een goed werkgebied komt zou ik die wel overwegen.
Misschien zit ik fout, ik denk als spanningsverlies op één ader 13 volt is bij 13A, dan is hij +-4 volt per één fase dus +-12 volt in totaal. Kan dit ik hier fout zit hoor.

Maar heb je het volgende wel gerealiseerd? De prijs van een 3 fase omvormer is al snel factor 2. Je gaat dat verschil nooit terug verdienen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• fsfikke
  • Niet online
Freakie1NL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 16:00:
[...]

Misschien zit ik fout, ik denk als spanningsverlies op één ader 13 volt is bij 13A, dan is hij +-4 volt per één fase dus +-12 volt in totaal. Kan dit ik hier fout zit hoor.

Maar heb je het volgende wel gerealiseerd? De prijs van een 3 fase omvormer is al snel factor 2. Je gaat dat verschil nooit terug verdienen.
Ze zijn natuurlijk wat duurder, maar ik koop geen zonnepanelen voor het financiële plaatje. Het lastigste blijft de optimale benutting van het dak. De passende omvormer is daarna snel gekozen.

• busscherski
3 fase string omvormers hebben een hoger aantal panelen nodig.
Indien je op het minimum aantal zit dan is de efficiëntie van de omvormer een stuk lager. Dat effect is ongeveer een orde van grootte groter dan verschil in kabel verlies.

Wat is je favoriete legplan nu?

Uiteraard gaat het beter met panelen met hoog voltage zoals Panasonic of 96+ cells Sunpower (niet de budget serie, die hebben normaal voltage)

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:41

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Omdat je niet echt voldoende panelen kwijt kan voor een 3 fase stringomvormer, zou je ook kunnen kijken naar micro omvormers die je over de fases verdeelt.

Wise enough to play the fool

• fsfikke
  • Niet online
busscherski schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 07:51:
3 fase string omvormers hebben een hoger aantal panelen nodig.
Indien je op het minimum aantal zit dan is de efficiëntie van de omvormer een stuk lager. Dat effect is ongeveer een orde van grootte groter dan verschil in kabel verlies.

Wat is je favoriete legplan nu?
Ik heb misschien de verkeerde indruk gewekt, maar ik ben niet van plan 2 320Wp panelen aan een 10kW 3-fase omvormer te hangen ;) Als een 3-fase omvormer mogelijk is heeft dat mijn voorkeur. Als dat voor de uiteindelijke opstelling minder efficiënt is dan natuurlijk niet, maar puur het “ja maar duurder” argument ben ik niet gevoelig voor.

Mijn favoriete legplan is nog steeds 2 rijen van elk 6 450 Wp panelen in portrait, of 3 schansen met 4 landscape panelen, indien mogelijk ook de grote 450 Wp. Dat zou 5.4 kWp opleveren op gemiddeld 469V waar volgens mij (en de SMA tool) prima inverters voor te vinden zijn. Of vanaf hoeveel Wp zouden jullie pas voor 3-fase gaan?

Het legplan met de schaduw van de dakrand is nog steeds het grootste issue imo. De schans zou daar potentieel het minste last van hebben.

Creatief gezien zou je ook twee schansen voor 4 panelen in een ZW opstelling kunnen zetten waarbij je onderop geen paneel monteert (die heeft toch enkel schaduw)
Uiteraard gaat het beter met panelen met hoog voltage zoals Panasonic of 96+ cells Sunpower (niet de budget serie, die hebben normaal voltage)
Bedoel je dan bijvoorbeeld de Maxeon 3's? Ik zie dat die een Vmpp van 66V hebben tov 42V van de Longi's, dat is een goed punt om in de gaten te houden idd.

[Voor 40% gewijzigd door fsfikke op 09-02-2021 10:50]

• busscherski
O als je dat volle legplan aandurft en er 5 kWp op plaatst in 1 richting dan is een 3 fase omvormer prima.
Als het 2 richtingen zijn is enkelfase veel beter.

• busscherski
Die Maxeons zijn de "niet budget" serie met hoog voltage ja.

• fsfikke
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 7 februari 2021 @ 03:16:

Nog even hierop terugkomend, in een artikel over het controversieel verklaren van het afbouwen van de salderingsregeling las ik onderstaande tekst:
Om in de praktijk daadwerkelijk op 1 januari 2023 met de afbouw van de salderingsregeling te kunnen starten, moeten zowel de netbeheerders als de energiebedrijven diverse voorbereidingen treffen. Zo moeten de netbeheerders ervoor zorgen dat alle kleinverbruikers een meetinrichting hebben die de afname en invoeding van elektriciteit op het net apart kan meten.
Geeft dat niet aan dat het uiteindelijk wel de bedoeling wordt deze twee stromen apart te registreren? Of doelen ze enkel op een 'slimme' meter ipv ferrarismeter?

• busscherski
Ze doelen inderdaad enkel op een 'slimme' meter ipv een ferrarismeter.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee