Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-04 15:26
@Shadow_Zero En, ligt het al ondertussen? Was je voor SolarSedum gegaan?

@Jheroun Weer wat maanden later, nog steeds tevreden? Heb je nog een recente foto?

Ik heb vandaag ook een offerte van ze binnengekregen voor 33m2 sedum + solar. Tegenwoordig werken ze met MeyerBurger en Denim panelen i.c.m. Enphase IQ8 micro-inverters. Schrok wel wat van de prijs moet ik bekennen, maar het aanbod ziet er verder wel goed uit.
Komt bij ons op de garage waarvan de dakbedekking sowieso vervangen moet worden dus die kosten krijgen we er ook nog bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Snoz Lombardo Ik heb geen recente fotos maar het ligt er nog steeds prima bij. Wel anders dit voorjaar want het was veel natter dus er groeit vanalles dat zo weer dood gaat als het droger wordt. Het sedum breidt zich ook steeds verder uit. Op het dak is er iets nieuws aan het woekeren, maar dat groeit horizontaal en blijft onder de panelen, dus goed voor de biodiversiteit. Begin van de zomer ga ik weer snoeien.

Er staan nu ook hogere vetplanten die het in de tuin niet gered hebben op onze garage. In de tuin hadden ze te natte voeten en werden de wortels door een of andere luis opgevroten, daar hebben ze op het sedumdak kennelijk geen last van :)

Vorig jaar is er wegens gezeur met de bouwer over een lekkage door de sedumpartij eea vrij grof van de muur weggehaald zodat het sedum verder van loodslabben af ligt. Daardoor is het dak van onze erker flink door elkaar gehusseld en ligt het er daar eigenlijk heel mooi en divers bij.

Mijn tip zou wel zijn om nooit voor sedummatten te gaan. Bij ons zijn allemaal losse plantjes gezet en dat doet het allemaal prima. In de tuin had een (andere) hovenier ook sedum verwerkt, dat lag op van die matten en dat is A)bijna allemaal dood/weg/overwoekerd door andere dingen en B)levert nu voor het derde jaar op rij stukken van het net waar die matten in geplant zijn op bij het tuinieren. Die matten waren echt rotzooi, koop gewoon losse planten. Meer werk, wellicht duurder maar veel degelijker en je zit geen plastic vlechtwerk in je tuin te proppen.

Oh en de zonnepanelen doen het ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:00
Jheroun schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:09:
@Snoz Lombardo Ik heb geen recente fotos maar het ligt er nog steeds prima bij. Wel anders dit voorjaar want het was veel natter dus er groeit vanalles dat zo weer dood gaat als het droger wordt. Het sedum breidt zich ook steeds verder uit. Op het dak is er iets nieuws aan het woekeren, maar dat groeit horizontaal en blijft onder de panelen, dus goed voor de biodiversiteit. Begin van de zomer ga ik weer snoeien.

Er staan nu ook hogere vetplanten die het in de tuin niet gered hebben op onze garage. In de tuin hadden ze te natte voeten en werden de wortels door een of andere luis opgevroten, daar hebben ze op het sedumdak kennelijk geen last van :)

Vorig jaar is er wegens gezeur met de bouwer over een lekkage door de sedumpartij eea vrij grof van de muur weggehaald zodat het sedum verder van loodslabben af ligt. Daardoor is het dak van onze erker flink door elkaar gehusseld en ligt het er daar eigenlijk heel mooi en divers bij.

Mijn tip zou wel zijn om nooit voor sedummatten te gaan. Bij ons zijn allemaal losse plantjes gezet en dat doet het allemaal prima. In de tuin had een (andere) hovenier ook sedum verwerkt, dat lag op van die matten en dat is A)bijna allemaal dood/weg/overwoekerd door andere dingen en B)levert nu voor het derde jaar op rij stukken van het net waar die matten in geplant zijn op bij het tuinieren. Die matten waren echt rotzooi, koop gewoon losse planten. Meer werk, wellicht duurder maar veel degelijker en je zit geen plastic vlechtwerk in je tuin te proppen.

Oh en de zonnepanelen doen het ook prima :)
Zou je een foto willen delen? :)

Ik vind je via de zoek-functie. En twijfel of ik het wil. Qua biodiversiteit en looks willen we het wel. Maar qua kosten tov normale panelen, mwah.. Normale panelen zonder sedum is echt veel goekoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
ZveenT schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Zou je een foto willen delen? :)

Ik vind je via de zoek-functie. En twijfel of ik het wil. Qua biodiversiteit en looks willen we het wel. Maar qua kosten tov normale panelen, mwah.. Normale panelen zonder sedum is echt veel goekoper.
Ik maak niet met regelmaat foto's, vandaar de late reactie. Momenteel hebben wij een lekkage in de garage, waar sedum op ligt. Dus de serviceafdeling van onze sedum/zonnepanelen leverancier komt checken of het iets met het sedum te maken heeft. En die wilden foto's, dus bij deze :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSouYUVAa2lhkjgHz5EUV4IREZA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5A4ZtWXsbTeMhTL2VS4ud8B1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5DbMBW6V4CCJiMVyu3dAE8oUB4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dzj1SSsu2lmbxDjCu6qfFBr3.jpg?f=fotoalbum_tile

Dit zijn de stukken op onze garage, en op de uitbouw. Het is een kletsnat jaar geweest dus het is wat meer mos. Onze sedumleverancier komt binnenkort onderhoud doen en dan nemen ze voor de diversiteit ook weer wat plantjes mee. Maar zoals je ziet is het na 4 jaar behoorlijk dichtgegroeid. De groene stengels zijn narcissen. De hoge vetplanten zijn hier niet geplant, maar die hadden we wel in de tuin. In de tuin zijn die doodgevreten door een of andere wortelluis, maar kennelijk had de plant zichzelf al uitgezaaid naar het dak, en daar is hij wel blij. Betere drainage uiteraard.

Hoe het op de andere twee dakvlakken is kon ik vanaf hier niet zien. Maar vanaf de straat zie ik wat stengels boven de dakrand uitsteken dus het is tijd voor onderhoud. Wegens het brakke weer van het afgelopen jaar ben ik zelf niet eerder op het dak geweest.
Pagina: 1 2 Laatste