Toegang tot plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:32
Korte situatieschets:
Koopwoning in Utrecht, hoek, uit 2002 (wij zijn de tweede bewoners) met twee verdiepingen (3 bouwlagen) en plat dak (~9 meter hoog).

Ik zit met een aantal plannen/ideeën/wensen waaronder het installeren van airco en zonnepanelen met een groendak. Wat ik met dat alles niet praktisch vind, is dat ik zelf niet op het dak kan komen. Dus ik heb geen zicht of alles goed gaat, ik kan niet zelf de groendak bij wateren, en als er problemen/probleempjes zijn ben ik altijd afhankelijk van derden die met een hoogwerker aan komen zetten, etc. (tenminste, dat is mijn gedachte zoverre).

Nu zat ik eens te bedenken dat ik wellicht een dakluik op de tweede kan laten installeren, en zo toegang tot het dak heb. Hier kan ik vooralsnog weinig info via Google over vinden, en bij deze de vraag of mensen hier ervaring mee hebben of er bepaalde gedachtes bij hebben wat betreft voor- en nadelen!

Ik weet ook niet of dit zomaar kan bij bestaande bouw, of met wat voor zaken je dan nog rekening moet houden. Dus alle info is welkom!

[ Voor 1% gewijzigd door Shadow_Zero op 29-07-2019 00:48 . Reden: hoogte 9m toegevoegd + 3 'bouwlagen' ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet moeilijk doen, en koop een ladder :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:36

snmght

imho dan he

Je kunt toch een ladder aanschaffen? Al dan niet uitschuifbaar. Lijkt me bij uitstek een goede aanschaf in jouw situatie.

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik sluit me aan bij ladder. Heb ook zonnepanelen op een plat dak bovenop mijn huis en heb niet eens een ladder. Ik ben na bijna 4 jaar zonnepanelen ook nog steeds niet op het dak geweest en de behoefte ook niet gehad.

Wat ik daarmee wil zeggen is dat je je moet afvragen hoe vaak je dat dak op gaat. Een luik is echt een dure oplossing voor misschien 1 keer per jaar het dak op gaan.

Dan kun je beter af en toe een hoogwerker huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
RaZ schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:04:
Niet moeilijk doen, en koop een ladder :Y
Dat dus.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Als een dakluik door een betondak heen moet, is dat een zinloos dure onderneming. Koop een ladder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Je denkt inderdaad te moeilijk. Koop een ladder en je bent klaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Misschien niet direct een antwoord op je vraag, maar laat berekenen wat je dak kan dragen, want een hoop grond + planten + water is een hele hoop gewicht extra.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:26
Stel de vraag eens aan jezelf, hoevaak verwacht je daadwerkelijk op het dak te gaan?
Ben zelf nog 0x op het dak geweest en woon er al 2jr.

Een ladder is het meest handigst/goedkoopst.
Enige voordeel wat je dus nog kan hebben is om hem zomers open te zetten als het extreem warm is en de warmte er sneller uit wil hebben.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Waar een wil is, is een weg. Gewoon zo'n daklicht kopen met haken waar je een trap aan kan koppelen.

Google maar op 'platdaktoetredingsraam met trap' en vraag wat offertes op. Er zijn genoeg dingen veel duurder dan alternatieven maar dat betekend niet dat je het moet laten (bepaalde iMerken ;) ). Geld moet rollen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuk idee zo'n ladder, maar dat wordt een forse ladder.

Ik had vorig jaar een ladder nodig om een pan terug te leggen na storm die bijna bij de nok zit, maar bijna nergens is zo'n ladder te vinden / huren. Ook wel logisch, want bedrijfsmatig veilig werken is lastig, vandaar dat er dan toch een steiger of hoogwerker aan te pas komt. (we praten dan over een werkhoogte van 10 à 11 meter. De ladder zelf moet dan nog langer zijn, vanwege het schuin staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 20-06-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
We hebben een ladder, maar die komt bij lange na niet tot het dak. Plus qua veiligheid voel ik me inderdaad niet prettig om op die manier ~10 meter omhoog te gaan.
Volgens de regels las ik ook:
Bij minder hoge bouwwerken kan er ook een tijdelijke daktoetreding gemaakt worden door een tijdelijke ladder te plaatsen tegen de buitengevel. Dit is echter de meest onveilige keus omdat er vrijwel geen valbeveiliging is. Het is niet voor niets dat wetgeving stelt dat voor hoogtes boven de drie meter een ladder uitgevoerd dient te worden met een kooi voor een beschermde daktoegang.
@Hann1BaL : Heb je ook een groendak en airco er op?

@Jellabie: Heb ik al laten doen, is in dit geval geen probleem :)

[ Voor 9% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-06-2019 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-09 13:04
Inderdaad, een ladder klinkt makkelijk, tot je ergens het dak op moet wat hoger is dan de gemiddelde ladder.

Ik dacht ook even een ladder te halen mijn dakgoten schoon te maken. Die hangen op de eerste verdieping, maar alsnog kon ik terug voor een NOG langere ladder aangezien die al op 5.4m hing (en ik dus al een ladder van 6m nodig heb), laat staan dat ik het dak op moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:31
sorted.bits schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:27:
Inderdaad, een ladder klinkt makkelijk, tot je ergens het dak op moet wat hoger is dan de gemiddelde ladder.

Ik dacht ook even een ladder te halen mijn dakgoten schoon te maken. Die hangen op de eerste verdieping, maar alsnog kon ik terug voor een NOG langere ladder aangezien die al op 5.4m hing (en ik dus al een ladder van 6m nodig heb), laat staan dat ik het dak op moet.
Dat was dan gewoon een kwestie van niet goed kijken hoe lang je ladder moet zijn vóór dat je er een aanschaft :+

Catch a smile out there!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 11:39
Als ik even vlug op google zoek kom ik dit tegen:
https://staka-dakluiken.nl/ goedkoopste luik zit rond de € 1.694,00.
Met zo'n luik heb je ook direct een hoop licht in je woning erbij en dat is ook wel wat waard.

Maar mag je op je dak een dakterras maken? Want dan heb je wel direct waarde vermeerdering.

Qua gewicht kan je huis waarschijnlijk prima je groene dak aan. Het uit 2002 dus een betonnen dak. Als het ook op een tuinhuisje kan worden gelegd moet een normaal huis zeker kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Cheesy schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:24:
Leuk idee zo'n ladder, maar dat wordt een forse ladder.

Ik had vorig jaar een ladder nodig om een pan terug te leggen na storm die bijna bij de nok zit, maar bijna nergens is zo'n ladder te vinden / huren. Ook wel logisch, want bedrijfsmatig veilig werken is lastig, vandaar dat er dan toch een steiger of hoogwerker aan te pas komt. (we praten dan over een werkhoogte van 10 à 11 meter. De ladder zelf moet dan nog langer zijn, vanwege het schuin staan.
Maar hij heeft een plat dak. Dus ik neem aan dat hij wel met een ladder op het dak kan komen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat je dit niet durft.

Wat betreft het groendak zou ik kiezen voor groen wat je niet hoeft te bewateren. Dat scheelt alvast weer een onderdeel van zorg. Er zijn genoeg soorten waar je geen omkijken naar hebt.
Wat betreft airco en zonnepanelen. Zijn dat zaken die je ook daadwerkelijk zelf op kan lossen? Als dat niet het geval is dan ben je nog steeds afhankelijk van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als het 3 bouwlagen heeft (niet 2 zoals in de OP), dan heeft die extra laag geen nut als terras. Daar krijg je nul euro voor.

Overigens ben je er met die 1700 euro van het dakluik niet. Je moet nog een gat maken, ravelen, waterdicht afwerken, dakluik uberhaupt op het dak hijsen, etc, etc. Reken er gerust het dubbele voor eer het gat er zit.

@chrisborst dan heb je een te openen lichtkoepel nodig. Geen dakluik.

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 20-06-2019 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:58
Een vaste trap buiten om aan de gevel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Señor Sjon schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:37:
Als het 3 bouwlagen heeft (niet 2 zoals in de OP), dan heeft die extra laag geen nut als terras. Daar krijg je nul euro voor.

Overigens ben je er met die 1700 euro van het dakluik niet. Je moet nog een gat maken, ravelen, waterdicht afwerken, dakluik uberhaupt op het dak hijsen, etc, etc. Reken er gerust het dubbele voor eer het gat er zit.

@chrisborst dan heb je een te openen lichtkoepel nodig. Geen dakluik.
2 verdiepingen is (in continentaal Europa) toch 3 etages / bouwlagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
in een betonnen dak maak je niet zomaar een gat om een daktoetredingsluik in te zetten.

Laat die groendak onzin zitten en laat de zonnepanelen en airco installeren en onderhouden door de professional met het geschikte materieel om op je dak te komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Kaasplank schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:43:
in een betonnen dak maak je niet zomaar een gat om een daktoetredingsluik in te zetten.

Laat die groendak onzin zitten en laat de zonnepanelen en airco installeren en onderhouden door de professional met het geschikte materieel om op je dak te komen
Kun je beargumenteren waarom je een groendak onzin vindt?

De voordelen zijn volgens mij bekend, maar volledigheidshalve:
- Planten zijn goed voor het milieu aangezien ze koolzuur omzetten in zuurstof. Groene daken kunnen op die manier helpen om in de stad de luchtkwaliteit te verbeteren.
- Dankzij een groen dak blijft deze koel in de zomer en warm in de winter, dat kan heel wat energie besparen.
- Bij een groen dak zijn temperatuurschommelingen (veroorzaakt door water en licht) minder groot. Hierdoor verdubbelt de levensduur van het dak.
- Het riool wordt ontlast door de afwatering van het systeem.
- Het groen is onderhoudsvriendelijk en gaat bij goede drainage wel dertig jaar mee.
- Een groendak is goed voor de gezondheid, het bindt namelijk kleine fijnstof deeltjes die rondzweven in de lucht.
- Groendak zorgt voor een hoger rendement in combinatie met zonnepanelen
- Groene daken in steden zorgen voor een langere temperatuur.
- De vegetatielaag dempt geluiden.
En in Utrecht zijn net alle bushokjes voorzien van een groendak, ik vind het wel gaaf :)
holygame schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:39:
Een vaste trap buiten om aan de gevel?
Klinkt mij niet zo inbraak (en kind) veilig, but the thought crossed my mind ^^

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-06-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
wisselwerking schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:37:
[...]

Maar hij heeft een plat dak. Dus ik neem aan dat hij wel met een ladder op het dak kan komen. Maar ik kan mij wel voorstellen dat je dit niet durft.
Plat dak zit bovenop de 2e verdieping neem ik aan (3 bouwlagen dus). Dakrand ca. 9 meter. Voor een ladder heb je dan al snel zo'n 11,4 meter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:56

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:26:
We hebben een ladder, maar die komt bij lange na niet tot het dak. Plus qua veiligheid voel ik me inderdaad niet prettig om op die manier ~10 meter omhoog te gaan.
Volgens de regels las ik ook:

[...]

@Hann1BaL: Heb je ook een groendak en airco er op?

@Jellabie: Heb ik al laten doen, is in dit geval geen probleem :)
@Shadow_Zero zo doe je een echte highlight op naam :)
Nee, geen airco en groen dak. Ik begrijp dat dat een verschil maakt, maar overschat niet hoevaak je gaat kijken, was meer mijn boodschap

Verder lijkt me dat het oppervlak voor je groendak redelijk beperkt wordt door de zonnepanelen en de airco unit. Is het dan nog wel nuttig om de overgebleven ruimte te voorzien van een groen dak?

Reactie op iemand anders:
Het gewicht lijkt mij echt minder een zorg. Meestal ligt er een bulk grind op en dat ga je dan vervangen.

[ Voor 11% gewijzigd door Hann1BaL op 20-06-2019 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
is er niet een buur die je in geval van nood kan vragen of je via zijn luikje/trapje mag. (niet van toepassing als je relatief vaak het dak op wilt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:49
Als je een luik laat zetten dan kan je waarschijnlijk
Planten zijn goed voor het milieu aangezien ze koolzuur omzetten in zuurstof. Groene daken kunnen op die manier helpen om in de stad de luchtkwaliteit te verbeteren.
wel doorstrepen denk ik. Ik vermoed (maar ik heb hier geen onderzoek naar gedaan, dus ik kan het mis hebben) dat het laten plaatsen van dat luik en je groene dak, meer CO2 veroorzaakt dan jouw dak ooit zal opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het laten komen van de werklui, een hijskraan laten komen, het gat maken, puin afvoeren, etc. Kost allemaal grijze energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:42:
[...]

2 verdiepingen is (in continentaal Europa) toch 3 etages / bouwlagen?
Ligt eraan of je de BG meetelt, maar met plat dak is het handiger om in bouwlagen te spreken. Ik dacht dat je namelijk 2 lagen en op de 2e laag ligt het platdak. Dan heb je 6 meter. Met een lader van ~7.5-8 meter heb je dan genoeg om op het dak te komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Hann1BaL: Ik was te snel met de @ ;)
Ik snap je punt, en ik ben nu natuurlijk nog maar aan het oriënteren. Maar als ik groendak + zonnepanelen + airco doe vind ik kosten voor een eventuele dakluik niet zo spannend. Zo sta ik er in ieder geval in, op dit punt in mijn leven ;)

Zal ik vaak op het dak komen? Denk het niet nee. Maar ik verwacht wel tot het einde van m'n leven (zo lang dat gaat) in dit huis te wonen. Een groendak hoeft niet veel onderhoud nodig te hebben, maar bij droogte zal het water nodig hebben, en de groendak boer had het er ook over om af en toe op te ruimen (in ernstige gevallen groeit er een boom op je dak).

Het is de bedoeling dat het grind van het dak wordt gehaald, dan komt de groendak en daar bovenop de zonnepanelen. Dus de groendak gebruikt dan het volledige dakoppervlak. Voor de airco ben ik nog aan het nadenken waar ik de buitenunit zou willen, het dak kan een optie zijn, maar met zonnepanelen is dat nog zeker een aandachtspunt. Zeker dat het grind wordt weggehaald ben ik bang dat de tweede verdieping helemaal snel super warm wordt, en de levensduur van het dak een stuk harder achteruit gaat, met een groendak zou dat weer ondervangen worden.

@P.O. Box: geen buur met een dergelijke trap of luik.
Señor Sjon schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:21:
[...]

Ligt eraan of je de BG meetelt, maar met plat dak is het handiger om in bouwlagen te spreken. Ik dacht dat je namelijk 2 lagen en op de 2e laag ligt het platdak. Dan heb je 6 meter. Met een lader van ~7.5-8 meter heb je dan genoeg om op het dak te komen. :)
Ik denk altijd in warenhuizen en kantoren termen. De eerste verdieping dan moet je met de lift of (rol)trap omhoog :) (maar in Engeland was geloof ik BG -> first floor...?)
Het klinkt ook logisch, VERDIEPing. Tenzij je het dak gaat meetellen, dan zou je nog 3 verdiepingen kunnen bedenken XD

[ Voor 29% gewijzigd door Shadow_Zero op 20-06-2019 14:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Aantal bouwlagen is redelijk irrelevant voor de vraag; dakhoogte is gegeven; 9m. Of dat nu twee mooie zalen van krap 4m zijn met een dikke vloer en dak of 3x2,6 maakt voor de functionele eenheid niks uit.

Voor de ladder liefhebbers; hebben jullie zelf wel eens op een ladder van 9m gestaan? Ik heb even bij Altrex gekeken... en verrek; ze hebben het nog ook. Dan krijg je een ladder met 2x20 sporten of 3x14. Die wegen 30-40 kg, hebben een opberglengte van 4-5,5m en kosten €700-800.

Ik ben niet bepaald risico-ontwijkend, maar dit lijkt me er eentje uit de categorie die terecht verboden wordt door vrouwlief. Als ik het al zou doen, dan liefst wel met een of ander zekeringstuig.

Mijn zus had een soortgelijke constructie, maar dan denk een 40cm lager ofzo. Er waren buren in het rijtje die wel een dakluik hadden. Ook altijd gedoe met schilderen van kozijnen (hout) enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:01

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

@kabeltjekabel , op het werk hebben wij een ladder van 4mx3, al regelmatig naar boven mogen lopen :p

De Nederbelg !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 14:30:
@Hann1BaL: Ik was te snel met de @ ;)
Ik snap je punt, en ik ben nu natuurlijk nog maar aan het oriënteren. Maar als ik groendak + zonnepanelen + airco doe vind ik kosten voor een eventuele dakluik niet zo spannend. Zo sta ik er in ieder geval in, op dit punt in mijn leven ;)

Zal ik vaak op het dak komen? Denk het niet nee. Maar ik verwacht wel tot het einde van m'n leven (zo lang dat gaat) in dit huis te wonen. Een groendak hoeft niet veel onderhoud nodig te hebben, maar bij droogte zal het water nodig hebben, en de groendak boer had het er ook over om af en toe op te ruimen (in ernstige gevallen groeit er een boom op je dak).

Het is de bedoeling dat het grind van het dak wordt gehaald, dan komt de groendak en daar bovenop de zonnepanelen. Dus de groendak gebruikt dan het volledige dakoppervlak. Voor de airco ben ik nog aan het nadenken waar ik de buitenunit zou willen, het dak kan een optie zijn, maar met zonnepanelen is dat nog zeker een aandachtspunt. Zeker dat het grind wordt weggehaald ben ik bang dat de tweede verdieping helemaal snel super warm wordt, en de levensduur van het dak een stuk harder achteruit gaat, met een groendak zou dat weer ondervangen worden.

@P.O. Box: geen buur met een dergelijke trap of luik.

[...]

Ik denk altijd in warenhuizen en kantoren termen. De eerste verdieping dan moet je met de lift of (rol)trap omhoog :) (maar in Engeland was geloof ik BG -> first floor...?)
Het klinkt ook logisch, VERDIEPing. Tenzij je het dak gaat meetellen, dan zou je nog 3 verdiepingen kunnen bedenken XD
Vergeet niet dat de dakbedekking ook vernieuwd moet worden. Zeker als het grind eerst afgevoerd wordt, is het altijd raadzaam om de dakbedekking te vernieuwen. Je wilt niet als het groendak geplaatst is, tegen lekkage aanlopen.
Verder kun je ook nog kijken of de huidige isolatie dik genoeg is en of je daar dan ook nog wat mee kan / wil doen.

Over de ladder. Ik heb professioneel gewerkt met ladders waarmee je tot max 10 meter mag werken. Deze 3 delig 16 sports ladders zijn behoorlijk zwaar en eigenlijk niet aan te raden voor thuisgebruik. Je moet echt wel enige kennis en handigheid hebben om deze correct en veilig te gebruiken op deze hoogtes. Komt ook nog bij als je gereedschap en materiaal naar boven moet nemen, dat een flinke klus is als je dat niet gewend bent.
Als je een dergelijke ladder opstelt, is het aan te raden om met 2 man te zijn. Dan heb je wat meer controle over de ladder, mocht die je de 'baas' worden.

Ik zou de offerte laten maken, met alle wensen en punten die je wilt en aangedragen zijn. Maak dan de afweging of dit je de investering waard is. Kijk anders ook eens wat een dergelijke ladder kost en of je het aandurft om dit zelf te doen op een ladder.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Bedankt voor de tip. Ik weet dat de vorige eigenaar het dak net had vernieuwd toen we het in 2014 kochten (toen hadden ze ook last van lekkage meen ik).

Ik ben wel benieuwd naar offertes, maar zal eerst nog mijn ega in het verhaal moeten meenemen :P
De ladder optie zie ik in eerste instantie niet zitten. Geen beveiliging, en ik heb ook geen ruimte om hem op te bergen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:42
Kooiladder met afsluitbare toegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:51
Een huis met 3 verdiepingen waar van er 2 van de TS is. Van wie is die derde dan is er geen VVE want dan mag je geeneens zo maar wat op het dak gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
andre208 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:20:
Een huis met 3 verdiepingen waar van er 2 van de TS is. Van wie is die derde dan is er geen VVE want dan mag je geeneens zo maar wat op het dak gaan doen.
Waar haal je vandaan dat een van de drie lagen niet van de TS zou zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

andre208 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:20:
Twee verdiepingen, drie bouwlagen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De ladder suggestie lijkt me inderdaad verre van ideaal. Een 3x9 of 3x10 ladder kun je nog rechtstandig opzetten, maar dat is ruim te kort. En eerlijk gezegd, vind ik dat persoonlijk ook al meer dan hoog zat.

Als je het geld er voor over hebt, en een lichtkoepel kwijt kunt op een logische plek, zou ik dat zeker niet laten.

BTW, ga je het groendak onder de panelen door laten lopen? :?
Blijft dat in leven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
MikeyMan schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:40:
De ladder suggestie lijkt me inderdaad verre van ideaal. Een 3x9 of 3x10 ladder kun je nog rechtstandig opzetten, maar dat is ruim te kort. En eerlijk gezegd, vind ik dat persoonlijk ook al meer dan hoog zat.

Als je het geld er voor over hebt, en een lichtkoepel kwijt kunt op een logische plek, zou ik dat zeker niet laten.

Blijft dat in leven?
Tuurlijk; met van die speciale lampen onder de panelen. Hier in de buurt ook; bedrijf heeft hele parkeerplaats overdekt met PV... toen werd het "te donker". Nu hangen er TL balken onder 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:51
FirePuma142 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:31:
[...]

Twee verdiepingen, drie bouwlagen.
Verkeerd gelezen dacht het huis is 3 bouwlagen en er zijn er 2 van de TS. Zie je in Amsterdam heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
kabeltjekabel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 15:07:
Aantal bouwlagen is redelijk irrelevant voor de vraag; dakhoogte is gegeven; 9m. Of dat nu twee mooie zalen van krap 4m zijn met een dikke vloer en dak of 3x2,6 maakt voor de functionele eenheid niks uit.

Voor de ladder liefhebbers; hebben jullie zelf wel eens op een ladder van 9m gestaan? Ik heb even bij Altrex gekeken... en verrek; ze hebben het nog ook. Dan krijg je een ladder met 2x20 sporten of 3x14. Die wegen 30-40 kg, hebben een opberglengte van 4-5,5m en kosten €700-800.

Ik ben niet bepaald risico-ontwijkend, maar dit lijkt me er eentje uit de categorie die terecht verboden wordt door vrouwlief. Als ik het al zou doen, dan liefst wel met een of ander zekeringstuig.

Mijn zus had een soortgelijke constructie, maar dan denk een 40cm lager ofzo. Er waren buren in het rijtje die wel een dakluik hadden. Ook altijd gedoe met schilderen van kozijnen (hout) enzo.
Bijna dagelijks. 3x14 is niet de kleinste die we hebben. Standaard 3x14 en 3x16 op d3 bus liggen. En we hebben voor uitzonderlijk geval 3x18.

Maar voor topicstarter, veiligste oplossing is een dakluik/lichtkoepel die open kan. Maar is zeker niet goedkoop allemaal.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
MikeyMan schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:40:

Blijft dat in leven?
Zo ver ik begrijp heeft sedum weinig nodig. Als partijen de combi aanbieden, zal het toch ook wel werken :)
http://www.solarsedum.nl/onzeproducten/
http://www.nuytgroep.com/...onnepanelen-en-groen-dak/
https://www.groendak.info/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Vanwege de hoekwoning wellicht nog een ander aandachtspuntje: hoe is het eigendom van het dak geregeld? Zitten jullie samen met de buren in een VVE? Doen ze mee in het groendak verhaal? Je kan er gif op innemen dat als het bij de buren gaat lekken ze jouw dak aanwijzen als schuldige, want: wordt op gelopen (als voorbeeldargument, niet beperkt tot...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hebt niet toevallig een uitbouw aan de achterkant ofzo waar je de ladder op kan zetten? Dan ben je redelijk snel klaar met 3x12 ladders (gewoon te koop bij de bouwmarkt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Leg een druppelslang aan op het het dak en koop een drone met videocamera.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

tattooboy1985

voor een daktuin moet je op het dak voor onderhoud , 9 meter hoog heb je een behoorlijke ladder nodig .

ik ben werkzaam bij een dakdekkers bedrijf en een dakluik is echt wel aan te raden .

stel er is ooit lekkkage.. dan kan de dakdekker zo naar boven zonder kosten van een hoogwerker.

ook onderhoud van de zonnepanelen schoonmaken etc is allemaal makkelijker .

Kosten van een dakluik zijn zo terugverdiend,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tattooboy1985 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:59:
voor een daktuin moet je op het dak voor onderhoud , 9 meter hoog heb je een behoorlijke ladder nodig .

ik ben werkzaam bij een dakdekkers bedrijf en een dakluik is echt wel aan te raden .

stel er is ooit lekkkage.. dan kan de dakdekker zo naar boven zonder kosten van een hoogwerker.

Ligt er aan .Ik heb wel een dak gemaakt met een schilplaatvloer met daarop 15 cm beton gestort. Dat was notabene een aanbouwtje. Succes met je dakluik , maar dat gaat serieus geld kosten.

Je kunt er wel de mooiste tuinen op maken, zelfs een windmolen blijft daarop staan _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2019 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Dat zal bij zijn woning niet zijn en dan nog kooijladder kan ook zoveel manieren en een een inspectie voor offerte laat je binnen no time duidelijkheid geveb insnijding en klaar
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 22:20:
[...]

Ligt er aan .Ik heb wel een dak gemaakt met een schilplaatvloer met daarop 15 cm beton gestort. Dat was notabene een aanbouwtje. Succes met je dakluik , maar dat gaat serieus geld kosten.

Je kunt er wel de mooiste tuinen op maken, zelfs een windmolen blijft daarop staan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:19

H-W

Nog een tip : zorg voor worteldoorgroeibestendige dakbedekking. Dat zal er nu waarschijnlijk niet op liggen, een dakdekker kanjer zo een laag van dat spul overheen stoken. Anders groeien straks de wortels van je groendak in je betondak. En hou ook rekening met valgevaar, als je op het dak bezig gaat moet je of aangelijnd zijn aan een vast ankerpunt of je moet een hekwerk rondom plaatsen. Daar kan een dakdekker je ook van advies van voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 09-09 17:37
of je nu wel of niet een sedum dak neemt , een dakluik lijkt mij vanwege een aantal opties gewoon slim :

*meer licht
* je kan er makkelijk bij als je voor onderhoud bij de buitenunit van de airco moet (en denk nou niet dat die dingen nooit onderhoud/reparatie nodig hebben ;) )
* je kan je panelen makkelijk schoon houden
* voor onderhoud aan je daktrim/ beschoeiing/ dakbedekking etc . Hoogwerker is niet graties, wordt gewoon doorberekend :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
hou ook rekening met een dergelijke koude val bij het plaatsen van een daglichtkoepel met toetreding.
ik zou kiezen voor 3 of 4 lagen kunststof. als je dan toch bezig bent doe het in 1 keer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Firestorm schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:36:
Vanwege de hoekwoning wellicht nog een ander aandachtspuntje: hoe is het eigendom van het dak geregeld? Zitten jullie samen met de buren in een VVE? Doen ze mee in het groendak verhaal? Je kan er gif op innemen dat als het bij de buren gaat lekken ze jouw dak aanwijzen als schuldige, want: wordt op gelopen (als voorbeeldargument, niet beperkt tot...).
99,9% van de rijwoningen met 2-3 laags plat dak is geen VvE.
tattooboy1985 schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:59:

Zo terugverdiend? Je bent zo 3k verder als het al mogelijk is qua raveling. TS heeft nog niet verteld of zijn dak van beton is, maar gezien bouwperiode lijkt me dat het een kanaalplaatvloer is. Daar kan je niet even een gat in zagen voor een luik.
---
Mensen, let even op. Een dakluik en lichtkoepel die open kan zijn twee wezenlijk verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
miciel schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 23:47:
hou ook rekening met een dergelijke koude val bij het plaatsen van een daglichtkoepel met toetreding.
ik zou kiezen voor 3 of 4 lagen kunststof. als je dan toch bezig bent doe het in 1 keer goed.
Kun je deze toelichten?

@Señor Sjon: Mij is verteld dat het prefab woningen zijn van betonplaten. Of het dan logisch aan te nemen dat het dak ook beton is durf ik op dit moment niet te zeggen.
En in welke zin zijn een dakluik en lichtkoepel (met toetreding neem ik aan?) verschillend?
En hoe werkt dat met die raveling? (hoor dat nu voor het eerst in m'n leven XD )

Er is geen sprake van VvE nee. De groendak specialisten weten wel waar ze mee bezig zijn neem ik aan. Er wordt iets van een substraat aangelegd meen ik, dus er komt nooit rechtstreeks groen op je dak (naar ik begreep). Buren doen verder niet mee.

Onderhoudscontract voor het groendak zou 471,50 per jaar zijn (weet ik niet of daar de hoogwerker al in zit...).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Aangezien luchtankers niet bestaan (in tegenstelling tot wat we stagiairs vertellen), kan je niet lukraak een mangat in een dak zagen zonder extra constructieve maatregelen te nemen. Een raveling is een veel voorkomende oplossing waarbij de je de krachten op naastgelegen betonplaten afdraagt. Je ziet deze oplossing bij vrijwel elke trap.

Een lichtkoepel is lichtdoorlatend en vaak slechter geïsoleerd dan een luik. Ook zit de ladder niet geïntegreerd (bij een luik zie je vaak een soort vlizotrap constructie) en heb je een losse ladder op de verdieping hangen. Je dak is vrijwel altijd beter geïsoleerd dus de zone van het gat zal kouder aanvallen. Dit zit je ook bij ramen waar lucht langs ramen afkoelt en naar beneden 'valt'. Die kou voel je vervolgens weer in je nek op de bank. Vandaar koudeval.

Voor 40 euro per maand mag er wel een hoogwerker inzitten. Een groendak is in de regel redelijk zelfregelend. Ik vind het een bizar hoog servicebedrag.en vraag me af of je niet pootje gelicht wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Señor Sjon op 21-06-2019 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou dat onderhoudscontract idd lekker laten zitten. Heb een groen dak op mijn schuur, en daar hoef ik helemaal niks aan te doen.

Overigens denk ik dat de combinatie groen dak en zonnepanelen niet perse inhoudt dat er onder de panelen ook sedum ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ah, dan klinkt een luik mij interessanter. De hoekwoning heeft al een groot zijraam waardoor er al veel lichtinval is. Een luik met geïntegreerde ladder en betere isolatie (en wellicht minder geluid bij regenval) spreekt mij in eerste instantie meer aan.

Iemand noemde nog het voordeel dat het luik open kan om de tweede verdieping te luchten, vond ik ook wel een leuke!

Ik had een paar offertes en jaarlijks onderhoud kwam niet onder de 300 zeg maar (maar deze partij was wel veruit het goedkoopst met het aanleggen). Wellicht al iets van 2 man plus voorrijkosten etc.
Groendak is zelfregulerend, maar een jaarlijkse controle wordt wel geadviseerd. Wellicht een logisch advies beredeneert vanuit de groendak boer, maar zoals gezegd, je wilt ook niet dat er bijv. een boom op je dak groeit. En bij droge periodes zul je idealiter wat wateren.

Bij wie klop je eigenlijk aan voor een dakluik installatie? Dan kom je bij aannemers uit?

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-06-2019 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
MikeyMan schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:17:
Ik zou dat onderhoudscontract idd lekker laten zitten. Heb een groen dak op mijn schuur, en daar hoef ik helemaal niks aan te doen.

Overigens denk ik dat de combinatie groen dak en zonnepanelen niet perse inhoudt dat er onder de panelen ook sedum ligt.
Ah, daar ging ik wel van uit, maar dan blijkt er toch wat meer onderhoud in het verschiet te liggen: https://www.groenedaken.net/c-4658557/zonnepanelen-groendak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow_Zero schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:19:
Ah, dan klinkt een luik mij interessanter. De hoekwoning heeft al een groot zijraam waardoor er al veel lichtinval is. Een luik met geïntegreerde ladder en betere isolatie (en wellicht minder geluid bij regenval) spreekt mij in eerste instantie

Ik had een paar offertes en jaarlijks onderhoud kwam niet onder de 300 zeg maar (maar deze partij was wel veruit het goedkoopst met het aanleggen). Wellicht al iets van 2 man plus voorrijkosten etc.
Groendak is zelfregulerend, maar een jaarlijkse controle wordt wel geadviseerd. Wellicht een logisch advies beredeneert vanuit de groendak boer, maar zoals gezegd, je wilt ook niet dat er bijv. een boom op je dak groeit. En bij droge periodes zul je idealiter wat wateren.

Bij wie klop je eigenlijk aan voor een dakluik installatie? Dan kom je bij aannemers uit?
Tsjah, zo gauw gaat dat niet... En dan heb je het m.i. over ofwel een dakluik, ofwel een onderhoudscontract. Dat ga je natuurlijk niet beiden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Als ik op het dak kan, heb ik geen onderhoudscontract voor het groendak meer nodig nee (wel voor de zonnepanelen en airco).

"Zo gauw" gaat wat niet??

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 21-06-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Als het beton is heeft het zoizo geen merkbare isolatie dat groendak behalve op staal of houten daken .

Dus zou dan geen groendak plaatsen of is het voor de subsidie? Met alle kosten wat het meebrengt

Ps gat zagen is te doen diversen werken uitgevoerd maar je gaat we al gauw naar 3500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow_Zero schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 16:01:
Als ik op het dak kan, heb ik geen onderhoudscontract voor het groendak meer nodig nee (wel voor de zonnepanelen en airco).

"Zo gauw" gaat wat niet??
Onderhoudscontract voor airco en panelen lijkt me ook onzin... Voor dat geld kun je elke x jaar nieuwe kopen.

Bedoelde dat er niet zo snel bomen op je dak staan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
als je kiest voor een lichtkoepel met dakbetreding.(oftewel dakluik met raam)
heb je kans dat er een koude val ontstaat. een koude val ontstaat als het s'winters buiten erg koud is en je hebt een lichtkoepel met 2 lagen kunststof/glas. stel je plaatst hem op de overloop en je komt uit de douche in de winter en je haren zijn nog nat en loopt met natte haren langs de koepel dan is dat niet echt lekker. hiernaast krijg je ook warmte verlies. vandaar had advies om voor 3 of 4 lagen kunststof/glas te gaan. zodat het warmte verlies geminimaliseerd wordt.

eventueel kan je ipv van kunststof ook een dakbetreding lichtkoepel met 3 lagen glas nemen.
(dezelfde redenen als hierboven.)

neem je een normaal dakluik (dus zonder raam) dan zit er meestal een tempex plaat in om het warmte verlies te minimaliseren.

echter je blijft wel iets van een koudeval houden helaas. ook als je wel voor 3 laags glas gaat.
of voor een dakluik zonder raam. echter een dakluik (zonder raam) is wel vele malen beter geisoleerd dan 3 laags glas/kunstof

(ik moet voortaan eerst lezen dan reageren senor sjon heeft alles al uitgelegd)

[ Voor 21% gewijzigd door miciel op 22-06-2019 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Misschien een raar idee, maar is het mogelijk om:

Je hebt van die rare pluggen met 'grijparmpjes', zoals voor kabelmanagement. Is het het dan een idee om.

1. Van zulke pluggen in één van je muren te boren.
2. Ladder kopen
3. Vervolgens die ladder uitklappen en met de randen in de pluggen 'drukken'
4. Veilig naar boven kunnen klimmen zonder omvallen
5. Als je klaar bent haal je de ladder er uit de plugjes
6. ..
7. Klaar

Of ben ik gek.

Lijkt me de veiligste optie, of het bestaat geen idee. En stuk goedkoper dan een gat in je dakmaken.

Misschien heb ik nu iets nieuws uitgevonden. Patent pending. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Ivysaur schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 02:05:
Misschien een raar idee, maar is het mogelijk om:

Je hebt van die rare pluggen met 'grijparmpjes', zoals voor kabelmanagement. Is het het dan een idee om.

1. Van zulke pluggen in één van je muren te boren.
2. Ladder kopen
3. Vervolgens die ladder uitklappen en met de randen in de pluggen 'drukken'
4. Veilig naar boven kunnen klimmen zonder omvallen
5. Als je klaar bent haal je de ladder er uit de plugjes
6. ..
7. Klaar

Of ben ik gek.

Lijkt me de veiligste optie, of het bestaat geen idee. En stuk goedkoper dan een gat in je dakmaken.

Misschien heb ik nu iets nieuws uitgevonden. Patent pending. :o
ja zoiets bestaat: ladderborgingspunt.
echter een ladder voor 3 verdiepingen hoog is ontilbaar, ik heb het welleens geprobeert,
op het werk hadden we een 2x20 voor zulke woningen. voor als we op het dak moesten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 13:20

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik heb een plat dak op 9 meter, nieuwbouwwoning en heb uiteindelijk afgezien van een dakluik: als je het netjes doet moet je of vier meter uit elke kant blijven, of een hekwerk plaatsen tegen ongelukken. Het is best prijzig, en een koudeval. In de praktijk blijken de mensen die op het dak moeten zijn dat zonder problemen te doen, mits ze het vooraf weten. Ze hebben niet altijd standaard de lange ladder bij zich. Voor noodgevallen kan ik gelukkig wel via het dak van een van de buren verderop. Die hebben een verdieping minder. Ik overweeg wel om een keer bij groot onderhoud een beugel (ladderborgingspunt) te monteren waar een ladder op vastgeklikt kan worden. Dit is toch net wat steviger. Maar ja, de workaround via de buren voldoet in de praktijk.

Edit:
Wij hadden trouwens sedum op het dak gepland, maar door de grote hoeveelheid zonnepanelen in een oost-west configuratie was dat nauwelijks zinnig meer. We hebben onze fietsenberging wel gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Milmoor op 23-06-2019 09:07 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:53:
Leg een druppelslang aan op het het dak en koop een drone met videocamera.
Goed advies terwijl dit niet toegestaan is.
Ook mag u niet boven aaneengesloten bebouwing vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
[b]Milmoor in "Toegang tot plat dak"
Edit:
Wij hadden trouwens sedum op het dak gepland, maar door de grote hoeveelheid zonnepanelen in een oost-west configuratie was dat nauwelijks zinnig meer.
Kun je die toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
@miciel Tot hoeveel kilo / kracht kan zo'n borgingpunt aan? Niet dat ik met me 115 kilo straks 6 meter naar beneden val ofzo. Wil namelijk mijn dak wit verven of iets met water doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Ivysaur schreef op zondag 23 juni 2019 @ 23:01:
@miciel Tot hoeveel kilo / kracht kan zo'n borgingpunt aan? Niet dat ik met me 115 kilo straks 6 meter naar beneden val ofzo. Wil namelijk mijn dak wit verven of iets met water doen.
de lader staat gewoon op de grondt als je een borgingspunt gebruikt.
het borgingspunt is om te voorkomen dat de ladder wegschuift of zijdelings omvalt.
(en om te voorkomen dat je met de ladder achterover kan kantelen.)
het zit vast met 2 of 4 pluggen van 10 mm. ligt eraan welk type/merk
als het echt fout gaat vraag ik me wel af of je ermee geholpen bent, of dat het niet gewoon afbreekt.
als ik de materiaaldikte bekijk lijken sommige er eerder op om te voorkomen dat een (lege) ladder omwaait.
eventueel kan je nog de uittrekwaarde van de pluggen opzoeken.

een ladderborgingpunt moet je zien als extra veiligheidsmaatregel, niet om een (slechtgeplaatste)
ladder op te vangen. zal je net zien dat je tijdens het vastzetten van je ladder met een spanbandje misgaat.
helemaal begrepen heb ik die dingen nog niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vind het een rare combinatie, zonnepanelen en een groen dak. Het liefst leg je namelijk het volledige dak vol met zonnepanelen, dat is het meest efficient qua kosten. Waar wil je dan nog het groene dak kwijt? Onder de panelen? Dat gaat niet lekker werken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettynifty
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:27
Shadow_Zero schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 15:19:
Ah, dan klinkt een luik mij interessanter.

https://www.gortergroup.com/ bijvoorbeeld
of
https://staka-dakluiken.n...toegang-voor-zonnepanelen

[ Voor 12% gewijzigd door prettynifty op 24-06-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:59
Je zal keuzes moeten maken.
Ofwel smijt je je dak vol met PV en een airco. Ofwel plantjes (en een airco).
Als je zoveel moeite moet doen om op je dak te kunnen zorg je toch dat je er niet op moet?
PV en airco zijn in principe onderhoudsvrij voor jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:22

PinusRigida

I put the p in pool.

I.v.m. zo'n groendag: wel eerst ffe checken met je architect of dakconstructie voorzien is op het extra gewicht(!).

Zo'n groendag (intensief of extensief) kan al gauw tussen de 30 à 60 kilogram per m2 wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:02
Shadow_Zero schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:48:

[...]

Klinkt mij niet zo inbraak (en kind) veilig, but the thought crossed my mind ^^
In het kader van creatieve oplossingen: kun je niet aan de achtergevel naast een raam (welke open kan) op de 2e verdieping een vaste ladder borgen aan de muur? Dus alleen om het stukje 2e-verdieping naar dak te overbruggen? Dan kan je zo je raam uit stappen de ladder op. Wil je dat veilig doen dan koop je een klimgordel (3 tientjes), een zelf-zekering en een paar karabiners (of een klettersteig-set). Dan kan je gezekerd het dak op, hoef je niet een complete ladder langs de gevel, en heb je geen inbraak-gevoelige setting. Enige lastige kan zijn dat je misschien alleen ramen hebt die per 2 openen waardoor je niet makkelijk 'om het raam heen' stapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:06
Koop een jetpack, weet je zeker dat je op elke hoogte er bij kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Onze leverancier gebruikt een systeem met gesloten zijkanten. Hierdoor kan het sedum niet onder de panelen. Voordeel is wel dat er weinig ballast nodig is. We hebben het dak dermate vol gelegd dat er maar weinig oppervlak voor sedum overbleef. Ik had geen zin om voor de overblijvende paar meter jaarlijks het dak op te gaan voor boompjes trekken en bij hittegolven toch wat water te moeten geven. Sedum kan veel hebben, maar zeker als het net staat blijft het wel een plant die iets water nodig heeft. Ik heb ruimte gelaten voor een eventuele waterpomp, dus ben wel op de toekomst voorbereid.

BuitenSedumdak
Zonnepanelen configuratiePanelen

offtopic:
@Shadow_Zero Als je bij het quoten de eerste regel laat staan, of de naam van degene op wie je reageert met een apenstaartje ervoor opneemt, dan krijgt die persoon een seintje.

[ Voor 74% gewijzigd door Milmoor op 24-06-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Laatst online: 10-09 20:45
Hoe oud is je dakbedekking? Want als je een Groendak wilt moet je een wortelwerende laag bovenop hebben. Je wil niet dat er wortels door je waterdichte laag groeien.
Als je voor een sedumdak gaat hoef je nooit te wateren als je maar minimaal 5-6 cm grond eronder hebt.
Dakluik moet je al snel rekenen naar de 1700 excl btw. Dan heb je wel een glazen koepel (velux) die doorvalveilig is.
Let wel op dat een constructeur moet kijken/berekenen wat de mogelijkheden zijn.

Edit:
Je zal wel jaarlijks het dak op moeten om onkruid te verwijderen of misschien 1 keer per 2 jaar. Dit ook om je panelen vrij te houden van schaduw.

[ Voor 14% gewijzigd door A4-tje op 24-06-2019 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:25

Crazy-

Best life ever

https://www.laddersenrols...-blauw-gecoat-3x16-treden

Stevige ladder. Goed op te zetten; wel ff met 2 man ivm lengte-gewicht.

Bovenaan dakrand plaats je een ladderhaak waar hij tussen valt

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@PinusRigida: zoals @chrisborst aangaf:
chrisborst schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 13:33:
Qua gewicht kan je huis waarschijnlijk prima je groene dak aan. Het uit 2002 dus een betonnen dak. Als het ook op een tuinhuisje kan worden gelegd moet een normaal huis zeker kunnen.
@Tsurany: Er zijn partijen die adverteren met groendak icm. zonnepanelen, dus het zal wel kunnen:
https://www.cobouw.nl/bou...-met-zonnepaneel-10137156
https://drive.google.com/...zi9oI6Bp/view?usp=sharing

@Valorian: Ik weet niet welk beeld jij daar bij hebt, maar dat klinkt mij niet bepaald veilig (en hoe wou je dan spullen sjouwen?). Zal ook lastig worden (onmogelijk eigenlijk), het is een dubbele raam, die aan een kant naar buiten open klapt.

@Milmoor: Ah, gesloten zijkant! Gotcha! Zeker iets om op te letten ja.

@A4-tje: We zijn er eind 2014 komen wonen en toen was het dak net vernieuwd. Partijen die groendaken aanbieden (iig degenen waar ik contact mee heb gehad) lijken allemaal ook een wortelwerende laag op te nemen.

@Crazy-: Ik zou niet weten waar ik hem moet opslaan XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik vraag me af hoe goed dat werkt wanneer je het dak vol wilt leggen, kan dat dan nog steeds? Die planten zullen toch minimaal flink wat indirect licht nodig hebben.

Daarnaast, waarom een groen dak als je het ook vol kan leggen met zonnepanelen? Stuk rendabeler.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Voordelen van een groendak heb ik gegeven in dit topic.
Dus, als sedum 'gewoon' overleeft, waarom niet allebei? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Shadow_Zero schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 00:36:
Voordelen van een groendak heb ik gegeven in dit topic.
Dus, als sedum 'gewoon' overleeft, waarom niet allebei? :)
Het is onderhoudsgevoelig, duur en de winst is marginaal. Je bent al minimaal een paar honderd euro kwijt om het twee keer per jaar te kunnen onderhouden, daarnaast moet je het nog laten plaatsen en wordt je zonnepanelen installatie ook weer duurder vanwege specialistische oplossingen.

Een groen dak is leuk als het in de hele wijk ingezet wordt, dan haal je echt rendement zoals verkoeling en besparing op hemelwaterafvoer. Zolang dat niet gebeurt is het puur de extra isolatie en daarvan is de winst dus veel te klein.

Daarnaast... Mijn ouders hebben een groen dak en de regenton zit toch elke keer vol, dus er komt alsnog meer dan genoeg regenwater vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Als ik het doe wil ik hoogstwaarschijnlijk wel zelf het onderhoud kunnen doen. Verder sta ik er zelf vooral in 'meer groen is altijd goed', plus bij zonnepanelen zal het grind van het dak verwijderd worden, ik wil niet weten hoe warm het dan wordt met een plat dak. Een groendak zal dan wel weer schelen me dunkt. Dat zonnepanelen schijnbaar een hoger rendement hebben met een groendak is mooi meegenomen. Vanuit de offertes die ik heb is mijn ervaring niet dat zonnepanelen installatie duurder is icm. een groendak.

Ik heb nog geen keuze gemaakt, maar ik wil er best geld in steken, ook al zijn wellicht niet alle voordelen zo rooskleurig zoals jij aangaf. Ik heb nog met het idee gespeeld om de wijk er bij te betrekken, maar het ontbreekt me aan energie om dat te gaan regelen (en verwacht sowieso dat de meesten geen interesse hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 12:33
Shadow_Zero schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 09:41:
... Dat zonnepanelen schijnbaar een hoger rendement hebben met een groendak is mooi meegenomen....
Dat zullen ze wellicht claimen omdat het rendement van een zonnepaneel daadwerkelijk hoger is bij lagere temperaturen. Dat is merkbaar bij een winterdag zonder wolken, maar van het kleine temperatuursverschil in de zomer tussen groendak of witte keien zal je mss met de winst net een ijsje kunnen halen. Daar hoef je het niet voor te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Nog eens nagevraagd: "Als je Airframes gebruikt of een dergelijk product, kan het dus wel samen.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 07:37
Wolly schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 20:52:
Je hebt niet toevallig een uitbouw aan de achterkant ofzo waar je de ladder op kan zetten? Dan ben je redelijk snel klaar met 3x12 ladders (gewoon te koop bij de bouwmarkt).
Dat bespaart enkel op kosten. Er was echter al aangegeven dat een losse ladder te gevaarlijk is en dat verandert hiermee niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Milmoor: jullie hadden geen sedum onder de panelen liggen?

Het heeft even geduurd, maar recent is er een aannemer langs geweest om voor het dakluik/koepel te kijken. Ik wil nog eens navragen wat nou de 'exacte' argumentatie was, maar het was gewoon geen haalbare kaart. Als ik het enigszins goed zeg, het plafond bestaat uit betonplaten die over de hele breedte van het huis lopen. Die zou er in z'n geheel uit moeten, en waarschijnlijk ook 2 stuks, dus daar zit ik al niet echt op te wachten, dan ligt naast de berging/washok ook een slaapkamer open. Die betonplaten staat spanning op, dus als je er wat uit gaat halen kan dat zomaar impact hebben op de rest van het dak.

Dus we gaan maar voor een onderhoudscontract.

Wat denken jullie van deze frames icm. met sedum onder het paneel:
https://drive.google.com/...zi9oI6Bp/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...F09Iw3pW/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4wIgRGAh/view?usp=sharing

(misschien kan ik daar beter een nieuw topic over openen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Shadow_Zero Met sedum op het dak moet je eigenlijk een keer per jaar het dak op om boompjes te ruimen. In de praktijk kan je waarschijnlijk met minder vaak toe, het sedum op ons schuurtje heeft na vier jaar nog geen boompjes. Maar dat hangt er ook vanaf of jij vogels in de buurt hebt door met zaden gaan slepen. Zonder dakluik is 9 meter omhoog, of via de buren onhandig. Daarnaast hebben we een oost-west en geen zuid gerichte configuratie, waardoor er in de praktijk te weinig ruimte overblijft om zinnig sedum te plaatsen.

De frames zien er handig uit, maar de wind kan er nu ook onder. Er zijn bij ons, terwijl we gesloten zijkanten op de frames hebben (Flat Fix Fusion, nr. 3 in jouw lijstje), twee panelen van het dak gewaaid. Je moet dus wel genoeg balast plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Milmoor schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:45:
@Shadow_Zero Met sedum op het dak moet je eigenlijk een keer per jaar het dak op om boompjes te ruimen. In de praktijk kan je waarschijnlijk met minder vaak toe, het sedum op ons schuurtje heeft na vier jaar nog geen boompjes. Maar dat hangt er ook vanaf of jij vogels in de buurt hebt door met zaden gaan slepen. Zonder dakluik is 9 meter omhoog, of via de buren onhandig. Daarnaast hebben we een oost-west en geen zuid gerichte configuratie, waardoor er in de praktijk te weinig ruimte overblijft om zinnig sedum te plaatsen.

De frames zien er handig uit, maar de wind kan er nu ook onder. Er zijn bij ons, terwijl we gesloten zijkanten op de frames hebben (Flat Fix Fusion, nr. 3 in jouw lijstje), twee panelen van het dak gewaaid. Je moet dus wel genoeg balast plaatsen.
Dat klinkt wel heftig! Hoe kon het gebeuren dat er panelen van het dak waaide? Of gebeurt dat in z'n algemeenheid vaker dan ik denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:52
Ik zou voor een dakluik gaan (mits het esthetisch een beetje verantwoord is) as je vaker zelf het dak op wil.
Een ladder is leuk, maar voor die 2-4 keer per jaar dat je hem nodig hebt ligt die de overige 361 dagen van het jaar in de weg (zeker met een grote ladder om tot 9 meter te komen).
Ladders zijn eigenlijk ondingen, als je eraf valt (en dat gebeurd nog wel eens) moet je geluk hebben dat je het zonder kleerscheuren er vanaf bent. Een dwarslaesie vs 2500 euro voor een dakluik: de keuze is voor mij dan snel gemaakt :)

• Shadow_Zero
Helaas is een dakluik geen optie (Shadow_Zero in "Toegang tot plat dak"), en ik heb ook geen ruimte voor een dergelijke ladder (plus m'n vrouw laat het niet toe ;) ).
Dus of een onderhoudscontract afsluiten, of af en toe een ladder lift huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Shadow_Zero schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 08:57:
[...]

Dat klinkt wel heftig! Hoe kon het gebeuren dat er panelen van het dak waaide? Of gebeurt dat in z'n algemeenheid vaker dan ik denk?
Stevige storm en blijkbaar toch niet genoeg ballast aan de rand van het dak. Het hoort natuurlijk echt niet, maar soms zit het tegen. Nieuwe panelen via de verzekering gekregen, maar wel 350 euro eigen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 10-09 23:32
Omdat mijn vraagstelling wel heel dicht aanligt bij de oorspronkelijke topicstart, kick ik toch deze even naar boven.

Wij hebben een platdak op 12,2 meter hoogte. Kanaal platen beton. Het dak is voorzien van een groendak en 10 zonnepanelen. Het sedum onderhoud plus schoonmaken pv en regenwaterafvoer wordt 2 keer per jaar verzorgd door een firma die met een hoogwerker op de daken komt. Dit is niet geheel conform de Arbo, maar de enige andere methode is via een ladder naar 9,5 meter hoog dak van de buren en dan het laatste stukje naar ons dak. Dit vinden ze gevaarlijker dan via de hoogwerker (en ik geef ze geen ongelijk).

Nu ga ik ergens de komende maanden een warmtepomp unit op het dak laten plaatsen. Hierdoor ontstaat er extra 'vraag' naar daktoetreding, en bij storingen ook wat acuter dan tot nu voor de pv.

Daarom heb ook ik het plan opgevat om toch een dakluik te laten plaatsen. Via werkspot nog geen reacties helaas, maar ik ben benieuwd of er Tweakers zijn die inmiddels ervaring hebben met het laten plaatsen van een dakluik in een bestaand betonnen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Geen praktijk ervaring. Een dakluik moet ver genoeg van de rand af zitten om geen aanvullende maatregelen zoals een railing verplicht te maken. Het zou jammer zijn aka je daar te laat achterkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Shadow_Zero schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:06:
Helaas is een dakluik geen optie (Shadow_Zero in "Toegang tot plat dak"), en ik heb ook geen ruimte voor een dergelijke ladder (plus m'n vrouw laat het niet toe ;) ).
Dus of een onderhoudscontract afsluiten, of af en toe een ladder lift huren.
@Shadow_Zero Heb je in het afgelopen jaar de daktoegang via een dakluik nog gemist? Mijn zoektocht naar een dakluik is ook gestrand; tot nu toe zegt elke aannemer, en ook de oorspronkelijke bouwer dat ik dat niet moet willen, dus daar leg ik me ook maar bij neer. Regulier onderhoud is hier ook te regelen, maar ik ben benieuwd of er nog situaties zijn geweest dat je acuut het dak op moest, en zo ja hoe je dat hebt geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
jurjen_g schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:59:
[...]

@Shadow_Zero Heb je in het afgelopen jaar de daktoegang via een dakluik nog gemist? Mijn zoektocht naar een dakluik is ook gestrand; tot nu toe zegt elke aannemer, en ook de oorspronkelijke bouwer dat ik dat niet moet willen, dus daar leg ik me ook maar bij neer. Regulier onderhoud is hier ook te regelen, maar ik ben benieuwd of er nog situaties zijn geweest dat je acuut het dak op moest, en zo ja hoe je dat hebt geregeld.
Tja, het is een beetje 'wat niet weet wat niet deert' ;) Ik heb iig geen moment gehad dat ik het dak op moest/wilde. We hebben ook nog eens een flinke storm gehad dit jaar (of was het al weer vorig jaar?) en toen had ik ook niet het gevoel dat ik me zorgen hoefde te maken. Nu je het zo weer vraagt denk ik wel weer "ja, het zou wel handig/leuk zijn om een kijkje te kunnen nemen" ;) Ik zie wel wat plantjes de hoogte in groeien, ik moet Solar Sedum weer eens mailen of dat al aandacht behoeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rreevvss
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-12-2024
Tip: Koop of leen een drone en neem af en toe een kijkje op het dak waar je anders geen zicht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ook een plat dak en ben er nog nooit op geweest, garage ok een keer nodig geweest ook voor bladeren die de regenpijp verstopten, maar het huis is me te hoog en nog nooit nodig geweest ook. Mijn overbuurman heeft een grote boom naast zijn huis en daar klimt wel elk jaar zijn zoon het dak op (met een ladder!). Eerst naar de aanbouw en garage, dan veegt hij daar de bladeren weg en dan via de aanbouw naar het hogere dak.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
rreevvss schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:29:
Tip: Koop of leen een drone en neem af en toe een kijkje op het dak waar je anders geen zicht op hebt.
Ik ben van plan een vaste camera erbij te installeren, met in elk geval zicht op de warmtepomp. Een drone is ook handig, maar je moet hier wel oppassen, een boete is zo gekregen (aanvliegroute trauma helikopter en vliegveld verbodzone te Enschede helaas)
Pagina: 1