Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:01
Dat is goed nieuws. Zou me een hoop gedoe en gezeul met extra standaards enzo schelen...

In Juni bij ons de praktijktest als we in de weekeinden op de camping zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-03 18:02
Ik heb een boot/schip in de haven liggen waarvoor ik overweeg Starlink te bestellen.
Lig "gewoon" in Nederland, gebruik tot nu toe altijd een hotspot van Vodafone maar daar loop ik tegen twee problemen aan:

- Matig bereik
- Telefoon raakt sneller leeg, met hotspot en lader tegelijk word hij enorm warm waardoor het erop lijkt alsof hij de snelheid throttlet (bij streamen op Google TV steeds bufferen) en het scherm van m'n telefoon word gedimd.

Nu vraag ik me af of het schommelen van een boot invloed heeft op de werking van Starlink. Tijdens het varen hoef ik 'm niet te gebruiken, maar in de haven gebeurt het ook wel eens dat een boot schommelt.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:39
appelsaus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:03:
Nu vraag ik me af of het schommelen van een boot invloed heeft op de werking van Starlink. Tijdens het varen hoef ik 'm niet te gebruiken, maar in de haven gebeurt het ook wel eens dat een boot schommelt.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Geen directe ervaring mee .. maar als ze Starlink expliciet aanbieden voor boten midden op de oceaan (voor een extra hoge prijs) .. dan zal het vast wel werken. Als ze een satelliet die met een zeer grote snelheid voorbij vliegt kunnen aanstralen met de array schotel .. dan moeten die kleine afwijkingen door "wiebelen" van een schip ook wel af te dekken zijn.

Ook rijdend in de auto werkt het goed.

"Formeel" is gebruik op een schip niet volgens de voorwaarden van een "home" aansluiting als ik het goed lees. Maar je kan het altijd vrij risicoloos uitproberen .. binnen 30 dagen mag je alles weer terug sturen als je niet tevreden bent. (En is er weer een extra refurbished schotel beschikbaar >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

RvV

Een kleine update over de recente levertijden..
Het duurde ruim een week voordat het apparaat is verzonden. Daarna 1 dag transport vanuit Duitsland naar NL. Dat is best redelijk te noemen.
Het enige minpuntje is dat het een refurb dish is. Na 1 week op het dak ziet een nieuwe er ook weer oud uit.. dus tsja. Verder valt de snelheid mij alles mee! En de latency hangt meestal laag in de 20ms wat ook zeer netjes is.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:19
RvV schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:27:
Een kleine update over de recente levertijden..
Het duurde ruim een week voordat het apparaat is verzonden. Daarna 1 dag transport vanuit Duitsland naar NL. Dat is best redelijk te noemen.
Dat is ook mijn ervaring, donderdag 9 mei besteld en vandaag binnen. Verder nog niet getest, dat gebeurt ergens in juli.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Taab schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:14:
[...]

Dat is ook mijn ervaring, donderdag 9 mei besteld en vandaag binnen. Verder nog niet getest, dat gebeurt ergens in juli.
Let je wel op met de activatie? Want volgens mij activeren ze hem toch automatisch 30 dagen na ontvangst toch? (Als je hem niet al zelf daarvoor geactiveerd had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
duvekot schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:35:
[...]

Let je wel op met de activatie? Want volgens mij activeren ze hem toch automatisch 30 dagen na ontvangst toch? (Als je hem niet al zelf daarvoor geactiveerd had)
Dat is inderdaad nog een experiment, ik heb de roam versie besteld. En vandaag de periode gepauzeerd. Heb de bevestiging gekregen dat hij per vandaag is gepauzeerd. Dus ben benieuwd of ik nu inderdaad zelfstandig kan bepalen wanneer ik de start wil laten ingaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnifique
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 14:30
Hoi allemaal,

Wij zijn nu ruim 6 weken onderweg in Europa en de laatste 4 weken door Italie aan het rond trekken met onze camper.

Overal heb ik met Starlink roaming goed ontvangst en ruimschoots genoeg snelheid om te streamen en lekker snel te kunnen internetten, snelheden tussen de 50 en 120 mb meer dan genoeg dus, de lantancy is tussen de 20 en 30 bij goed ontvangst en bij minder ontvangst rond de 40.

Ook op boscampings werkt het prima soms even een beetje zoeken maar het lukt altijd wel, je kunt hem na online te zijn gegaan nog een beetje bij draaien naar een openplek als dat nodig mocht zijn.

Alleen naaldbomen leveren echt een probleem dan zijn er erg veel onderbrekingen, het werkt wel maar streamen is dan met veel onderbrekingen.

Maar alles bij elkaar zeer tevreden en zeker een aanrader.

@appelsaus op de boot heb ik geen ervaring maar ik zou het gewoon testen en anders terugsturen, let op je hebt wel 220 volt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Zou Starlink Roaming geschikt zijn voor aandelen/future handel op locatie in Spanje? Ik denk dat we toch wel zo'n 200 Mbit nodig hebben om soepeltjes te draaien. Begrijp ik nu dat die 200 Mbit nog wel eens fluctueert? En zou in zo'n geval een priority upgrade kunnen helpen?

Op zich is de locatie in Spanje wel "vast". We zouden voor Roaming kiezen omdat de locatie niet ieder jaar hetzelfde is.

[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 21-05-2024 14:01 . Reden: fluctueren vervoegen is lastig ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 15:08
Ik denk dat je voor aandelen/future handel meer gebaat bent bij een goede latency dan veel snelheid, maar ja die 200mbit fluctureerd wel eens, het blijft toch een satelliet verbinding.

Starlink werkt goed maar of ik het voor beurs dingen zou gebruiken, weet ik het nog niet zo zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:10

RvV

Wat jimmy zegt. En afgelopen weekend met die extreme onweersbuien had ik zelfs een paar minuten helemaal geen verbinding. Je hebt gewoon met enige regelmaat (aantal keer per dag) kleine "hikjes" van < 1 seconde.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
jimmy87 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:55:
Ik denk dat je voor aandelen/future handel meer gebaat bent bij een goede latency dan veel snelheid, maar ja die 200mbit fluctureerd wel eens, het blijft toch een satelliet verbinding.
Sowieso is elke snelheid van je aansluiting 'verderop' op het internet niet gegarandeerd, of je nu 20Mbit ADSL, 100Mbit fiber of 200Mbit satelliet hebt...

Maar moet je voor die beurshandel dan zoveel data versturen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 15:08
Jpiek schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:14:
[...]

Sowieso is elke snelheid van je aansluiting 'verderop' op het internet niet gegarandeerd, of je nu 20Mbit ADSL, 100Mbit fiber of 200Mbit satelliet hebt...

Maar moet je voor die beurshandel dan zoveel data versturen dan ?
En zelfs de terugweg niet, omdat het internet asymmetrisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Nee, er gaat niet heel veel data upstream, maar ontzettend veel koersen en orderboekinfo downstream. We hebben al gezien dat het bij minder dan 100 Mbit redelijk vastloopt.

Ik denk dat de latency niet zo'n issue zal zijn als het in de buurt van de 20-30ms blijft. Via Wifi lijkt het pakket ook goed te werken en dan zitten we toch ook minimaal 15 ms.

Echter, bij Roam heb je geen garanties mbt bandbreedte zoals je dat bij Residential wel hebt. Dus ms moet ik er maar van afzien.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Residential zou toch overal in het land moeten werken ? Roaming is toch pas nodig als je het land uitgaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:42:
Residential zou toch overal in het land moeten werken ? Roaming is toch pas nodig als je het land uitgaat ?
Nee, thuis werkt alleen in de cel (en soort postcode gebied) wat je adres in valt. De schotel heeft een gps ontvanger. Dus ook als je ermee naar de camping wil heb je roaming nodig van 9 euro extra. Werkt dan in heel Europa en je kan het pauzeren

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ok, dat laatste week ik, daar heb ik ook roaming voor genomen. Maar dacht dat het landelijk was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:52:
Op zich is de locatie in Spanje wel "vast". We zouden voor Roaming kiezen omdat de locatie niet ieder jaar hetzelfde is.
Roaming is eigenlijk alleen interessant als je veelvuldig (dagelijks of paar keer per week etc) op een andere plek Starlink wil hebben.

Maar residentieel is ook gewoon te verhuizen dus als je elk jaar een andere maar wel vaste plek hebt .. dan kan je gewoon residentieel bestellen en het service adres aanpassen bij verhuizing.
(Zie: https://support.starlink....ce-2fa3-6260-74cf9cb99300)

Daarnaast is het prijs verschil tussen Residentieel en roaming in spanje een stuk groter dan in Nederland.
40 euro voor "standaard residentieel" in Spanje, maar kan ook voor 29 "essential" krijgen (maar dan geen snelheid garantie tijdens drukke periodes)

[ Voor 5% gewijzigd door duvekot op 21-05-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:38
Ik zie dat de eenmalige hardware kosten op dit moment €349 bedragen. Ik meen mij te herinneren dat dit een maand geleden goedkoper was of heb ik het mis?

Dit zal wel de gen3 dish zijn dan die uitgerold wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door SmoothTweaker op 21-05-2024 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

SmoothTweaker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:
Ik zie dat de eenmalige hardware kosten op dit moment €349 bedragen. Ik meen mij te herinneren dat dit een maand geleden goedkoper was of heb ik het mis?

De afdelingen zijn nog generatie twee

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 22-05-2024 10:46 . Reden: het was wijn icm swipe ;) ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:46

Rio

Ik heb al een boek

franssie schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:10:
[...]

Dy afdelingen zijn nog generatie te e
Franssie geen bier meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:51:
Echter, bij Roam heb je geen garanties mbt bandbreedte zoals je dat bij Residential wel hebt. Dus ms moet ik er maar van afzien.
Ik kijk net :

STARLINK Roaming
...
Opties voor serviceabonnementen zijn onder meer:
...
Mobile Priority - 50 GB: kan worden gebruikt op zee, op land en in beweging met 50 GB aan Mobile Priority-data, wat onze hoogste netwerksnelheden voor consumenten mogelijk maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
SmoothTweaker schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:21:

Idd. Ik heb 225 betaald. Volgens de shop lijkt het toch de 'Standaard Actuated' te zijn, wat afaik dus de Gen2 is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 07:06
hansdegit schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:51:
Nee, er gaat niet heel veel data upstream, maar ontzettend veel koersen en orderboekinfo downstream. We hebben al gezien dat het bij minder dan 100 Mbit redelijk vastloopt.

Ik denk dat de latency niet zo'n issue zal zijn als het in de buurt van de 20-30ms blijft. Via Wifi lijkt het pakket ook goed te werken en dan zitten we toch ook minimaal 15 ms.

Op deze pagina zie je de snelheden die Starlink aangeeft: https://www.starlink.com/legal/documents/DOC-1400-28829-70

Dan zit 200 aan de bovenkant van wat ze kunnen doen, zelfs met priority. Dus de kans is groot dat je regelmatig geen 200 Mbps haalt.

Ik weet niet of je die beurskoersen lokaal nodig hebt, anders zou je kunnen overwegen om ergens een computer/server neer te zetten met een snelle verbinding, en dan met een remote viewer programma via je Starlink verbinding het beeld over te brengen naar je lokatie. Beeldscherm updates zullen zelfs bij de lagere snelheden wel goed gaan vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Iemand had wat tijd over .. en heeft een uitgebreide studie gedaan naar Starlink en dan in het bijzonder hoe Starlink zich gedraagt op "Link" niveau in een TCP netwerk:

https://blog.apnic.net/20...otocols-view-of-starlink/

Erg interessant om te lezen en ook om wat meer achtergrondinformatie te hebben over hoe knap het eigenlijk wel niet is dat Starlink überhaupt werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
En misschien handig om dit plaatje van Oleg Kutkov aan de topic start toe toe voegen over hoe de verschillende Starlink Dishes genoemd kunnen worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xg1r2p9g6GOfzWCpmvacR5O9-Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qsq70ZUyvU1bGaVpcQlD3n2f.jpg?f=fotoalbum_large

De Gen1, Gen2 en Gen3 aanduiding slaat voornamelijk op de standaard Starlink router en dus niet op de Dishes.

Op dit moment levert Starlink in Nederland de Rev3 dish (standard actuated) .. met een Gen2 router (als ik alles goed lees op de Starlink site)
https://www.starlink.com/nl/specifications?spec=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 18:55
duvekot schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:18:
En misschien handig om dit plaatje van Oleg Kutkov aan de topic start toe toe voegen over hoe de verschillende Starlink Dishes genoemd kunnen worden:

[Embed]
[Afbeelding]

De Gen1, Gen2 en Gen3 aanduiding slaat voornamelijk op de standaard Starlink router en dus niet op de Dishes.

Op dit moment levert Starlink in Nederland de Rev3 dish (standard actuated) .. met een Gen2 router (als ik alles goed lees op de Starlink site)
https://www.starlink.com/nl/specifications?spec=1
Goed punt, ik zal binnenkort weer eens een update uitvoeren. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

aloft schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
[...]

Op deze pagina zie je de snelheden die Starlink aangeeft: https://www.starlink.com/legal/documents/DOC-1400-28829-70

Dan zit 200 aan de bovenkant van wat ze kunnen doen, zelfs met priority. Dus de kans is groot dat je regelmatig geen 200 Mbps haalt.

Ik weet niet of je die beurskoersen lokaal nodig hebt, anders zou je kunnen overwegen om ergens een computer/server neer te zetten met een snelle verbinding, en dan met een remote viewer programma via je Starlink verbinding het beeld over te brengen naar je lokatie. Beeldscherm updates zullen zelfs bij de lagere snelheden wel goed gaan vermoed ik.
200 Mbps is voor mij zo'n beetje de ondergrens (NL, buitengebied). Ik doe vrijwel dagelijks een speedtest en onderkant bandbreedte zit ongeveer op 125Mbps, de bovenkant op 480Mbps. Latency normaliter tussen de 30-40. De normaalverdeling ligt tussen 200 en 275 Mbps.
Ik ben wel n=1 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
aloft schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Beeldscherm updates zullen zelfs bij de lagere snelheden wel goed gaan vermoed ik.
Al gaan ze dat niet, op de remote PC gaat de up- en download dan gewoon door, je ziet het alleen heel ff niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiend
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 15:15
Heb met veel belangstelling het topic doorgelezen.

Voor ons vakantieverblijf in het Oosten heb ik nu een 4G voor thuis abbo van Odido. Werkt op zich redelijk goed, maar Starlink ziet er ook best aanlokkelijk uit. Vooral met 3 pubers wiens eerste levensbehoefte gamen is :-)

Ik kan niet direct vinden wat voor contract je met Starlink hebt. Is dat een jaarcontract? Of is het mogelijk je contract een tijdje te pauzeren (in de winter?).

Die antwoorden kan ik nog niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wiend schreef op zondag 26 mei 2024 @ 16:18:

Voor ons vakantieverblijf in het Oosten heb ik nu een 4G voor thuis abbo van Odido. Werkt op zich redelijk goed, maar Starlink ziet er ook best aanlokkelijk uit. Vooral met 3 pubers wiens eerste levensbehoefte gamen is :-)

Ik kan niet direct vinden wat voor contract je met Starlink hebt. Is dat een jaarcontract? Of is het mogelijk je contract een tijdje te pauzeren (in de winter?).

Met roaming kan je het pauzeren per facturatieperiode, is wel EUR 9 duurder. Je kan het ook stopzetten en weer aanzetten maar dan betaal je neem ik aan weer activatiekosten.
Maar als 4/5G goed werkt hakt de aanschaf van de schotel er natuurlijk wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek

Met vier gamende pubers (of is het vier puberende gamers >:) ) is een Starlink misschien wel fijn, alle drie over 1 4G verbinding gaat latency opleveren... 'k weet niet hoe dat met je databundel zit ?

Een Roaming account kun je idd. 'per maand' activeren. Dus aanzetten bij aankomst en uit bij vertrek. Als dat minder is dan 1 maand betaal de dus voor 1 maand 59 euro

https://support.starlink....25-7224-5f0a-6d016ce26975

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

https://x.com/elonmusk/status/1792778957529710727

Pauzeren kan alleen met een roaming abo. Maar die is nu maar 9 euro meer.

Edit:
https://www.starlink.com/service-plans

[ Voor 3% gewijzigd door neeecht op 26-05-2024 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik overweeg om voor in de caravan toch een eigen router te plaatsten. maar dan wil ik eigenlijk wel de orginele router weg kunnen laten. Voor alleen power vind ik het toch wel een lomp ding.

Nu zag ik op Aliexpress en Amazon onderstaande, iemand daar ervaring mee, of ideen over ?
Op zich wel ideaal omdat ik dan de bekabeling mooi weg kan werken (adapter in de bak, zelf cat6 door een rubbertje en aan beide zijden afmonteren.)

https://nl.aliexpress.com/item/1005006628545383.html

https://www.amazon.nl/EDU...f3057f661df5&gad_source=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jpiek Geen ervaring, heb wel ergens gezelen dat die 48v stepup niet altijd voldoende vermogen zou leveren maar kan even niet meer vinden waar.

Ik heb wel een idee voor je doorvoer, deze zijn vrij ideaal, kan namelijk ook een connector door (maar geen idee of dat rare ding van starlink ook past) https://www.nauticashop.n...js-div-maten?gad_source=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
Zelf heb ik deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/1005006714312776.html

Heb je enkel een 48v voeding voor nodig en een losse router. Heb het binnenwerk bekeken en ziet er simpel maar netjes uit. Losse glaszekering erbij die makkelijk te vervangen is. Verder, zou ik persoonlijk niet werken met die 48v omvormers via China, ik heb zelf een Victron Orion (isolated) aangeschaft. Het spul moet nog in de camper geïnstalleerd worden maar ik zou niet weten waarom het niet zou werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Taab op 03-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Thanks

dat die 48V onvoldoende vermogen zou leveren was dacht ik een RV/camper oplossing waarbij de 12V accu de spanning eerst naar 48V om moest zetten. Ik ga gewoon op 230V van de camping draaien.
Ik werk in de IT en kan hier gewoon een echte POE injector opsnorren, lijkt me de meest veilige keuze.

Mijn idee is de adapter in de vaste disselbak monteren, gaatje boren, rubber dop erin, gaatje daar inprikken en een Cat6 kabel erdoor wurmen. dan zit dat best waterdicht. Zoals gezegd, IT'er, dus een RJ45 connector knijp ik er zelf wel ff aan.

In de caravan kan ik dan de kabel in de POE injector prikken en van daaruit een Cat6 naar mijn router. POE injector kan dan ook ergens netjes aan de muur.

Kabel van de Starlink kan dan gewoon via een gat in de bodem van de disselbak naar binnen en in de adapter, ook geen gedoe met raampjes op een kier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
Ah, ja ik zat in mijn eigen use case te denken. In de camper probeer ik zoveel mogelijk met 12v te werken om zo min mogelijk van 230v afhankelijk te zijn.

Verder klinkt je oplossing goed, de uitdaging is de connector van de Dishy omzetten naar ethernet en volgens mij heb je dat nu getackeld. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Welke ga je daarvoor pakken dan ? Ik zie er nl geen een met 12V input en 48V output ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:28:
Welke ga je daarvoor pakken dan ? Ik zie er nl geen een met 12V input en 48V output ?
Ik denk deze? https://stroomwinkel.nl/v...-380w-isolated-dc-dc.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
Die inderdaad, ik vond de prijs daarvan te hoog. Dus ik doe het nu in twee stapjes: 12-24 & 24-48. Daardoor was het geheel nu +/- 140€. Echter verlies je daardoor wel rendement en extra ruimte. Maar het verschil in prijs vond ik te groot om de extra kosten te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Zoo, dure grap en eigenlijk best overkill (8A en 380W) alleen om van 12V naar 48V om te zetten...
De Starlink heeft aan 75W eigenlijk al genoeg..

Snap ook waarom ik elders las dat men een redelijk 'standaard' 12V-230V omzetter pakte, en dan daar weer 48V van maakte.

https://www.dwe-oss.nl/pr...48v-dc-dc-converter-120w/

https://www.conrad.nl/nl/...c-0-7-a-81-w-1712686.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
Ik hou absoluut van knutselen en geld besparen waar mogelijk, door net een stapje extra te doen dan kant en klaar kopen.

Alleen in een camper waar je slaapt, rijdt en leeft wilde ik geen risico lopen. Daarom heb ik gekozen voor een omvormer van Victron, dat is bijna plug en play. Daarbij kán de Dishy bij verwarmen volgens mij bijna 180 watt vragen(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jpiek Bij die laatste van Conrad staat 81W maar ook 0,7A in de specs maar ook in de datasheet

Ergens gaat er dan denk ik natuurkundig iets fout.
P=U*I
=48*0,7
= 33,6 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@Taab : je hebt helemaal gelijk. Maar hier valt weinig aan te knutselen. maar ik snap je overweging. Wij gaan er zelf niet vanuit dat we de 'defrost' functie zullen gaan gebruiken.

@franssie : Idd, ik denk dat ze ergens een foutje gemaakt hebben !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
En dat is precies de reden dat ik wilde gaan voor een gerenommeerd merk met duidelijke productomschrijving waar je op kunt vertrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
@Taab als je van avontuurlijke oplossing houd:

https://olegkutkov.me/202...tor-and-dc-dc-converters/

Alleen denk ik niet dat je er nog garantie op hebt daarna >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:57
franssie schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:14:
@Jpiek Bij die laatste van Conrad staat 81W maar ook 0,7A in de specs maar ook in de datasheet

Ergens gaat er dan denk ik natuurkundig iets fout.
P=U*I
=48*0,7
= 33,6 Watt
Op de datasheet staat uitgelegd dat de cijfers zijn voor de versie met 24V ingangsspanning. En achterin staat een tabel met de output van de andere versies.

Een beetje slordig inderdaad van Conrad. Maar als je de datasheet goed leest klopt de 0.7A.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RocketKoen schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:15:
[...]

Op de datasheet staat uitgelegd dat de cijfers zijn voor de versie met 24V ingangsspanning. En achterin staat een tabel met de output van de andere versies.

Een beetje slordig inderdaad van Conrad. Maar als je de datasheet goed leest klopt de 0.7A.
Ik dacht dat ik het anders zag, boeit ook niet. Niet slorig van Conrad maar schandalig ook van de producent waarvan de datasheet is. Op basis van dit soort shit specs kan je een schotel van EUR 500 frituren als het kwartje andersom valt. Wat vind je zelf?
edit: jet geimn er om dat 81 E wat mager is.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 04-06-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:57
franssie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:25:
[...]

Ik dacht dat ik het anders zag, boeit ook niet. Niet slorig van Conrad maar schandalig ook van de producent waarvan de datasheet is. Op basis van dit soort shit specs kan je een schotel van EUR 500 frituren als het kwartje andersom valt. Wat vind je zelf?
Je frituurt een schotel niet door er een te lage stroom op te zetten hoor. Die valt gewoon uit.
En in de datasheet staat het allemaal duidelijk. Alleen Conrad heeft de datasheet niet goed overgenomen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Sterker nog, ook niet met een te hoog wattage/amperage...

Wel met een te hoog voltage, tenminste, als je buiten de 10% marge uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Ik wil de schotel toch op een paal oid gaan zetten, afgelopen weekenden op de camping gemerkt dat er toch vaak onderbrekingen zijn door bomen in de omgeving.

Ik vrag me af of het geheel ca 2 meter de lucht in brengen een verbetering gaat geven, al zal de situatie op elke camping toch weer anders zijn. Ik zat te denken aan iets dergelijks :

https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Vraag: zal ik voor de orginele polemount gaan of voor een alternatief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Jpiek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Ik wil de schotel toch op een paal oid gaan zetten, afgelopen weekenden op de camping gemerkt dat er toch vaak onderbrekingen zijn door bomen in de omgeving.

Ik vrag me af of het geheel ca 2 meter de lucht in brengen een verbetering gaat geven, al zal de situatie op elke camping toch weer anders zijn. Ik zat te denken aan iets dergelijks :

https://www.amazon.nl/dp/...list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it

Vraag: zal ik voor de orginele polemount gaan of voor een alternatief ?
Heb je handmatig getracht de schotel richting een open gezichtsveld te draaien en waren het misschien dennebomen of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Jpiek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:45:
Wat zei de app op die momenten over obstructies? (Als ik het goed begrepen had zit er toch zo iets in de app?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Magnifique schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:53:
[...]
Heb je handmatig getracht de schotel richting een open gezichtsveld te draaien en waren het misschien dennebomen of iets dergelijks?
Links, voor en rechts naast de caravan dennebomen, en op de plaats naast ons idem. Eigenlijk wel me meest slechte situatie. Tussen de bomen door richten had wel enig effect, maar daar was weer een voetpad en het veld en tegenover het toiletgebouw.. Al met a niet echt vrij zicht dus, vandaar het idee om de schotel hoger te plaatsen...

@duvekot : De app gaf/geeft een flink aantal obstructies aan, zoals te verwachten.. Hij is nu offline dus kan niet kijken, maar echt ettelijke tientallen minuten tot bijna een uur per 24 uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Jpiek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:20:
[...]

Links, voor en rechts naast de caravan dennebomen, en op de plaats naast ons idem. Eigenlijk wel me meest slechte situatie. Tussen de bomen door richten had wel enig effect, maar daar was weer een voetpad en het veld en tegenover het toiletgebouw.. Al met a niet echt vrij zicht dus, vandaar het idee om de schotel hoger te plaatsen...

@duvekot : De app gaf/geeft een flink aantal obstructies aan, zoals te verwachten.. Hij is nu offline dus kan niet kijken, maar echt ettelijke tientallen minuten tot bijna een uur per 24 uur..
Dennebomen zijn echt een probleem en daar valt weinig aan te doen, ik had het in Italie ook en getracht de schotel op de camper te zetten 2m hoger, dat gaf niet het gewenste resultaat.

We hebben ook in een bos zonder dennebomen gestaan en daar werkte het wel redelijk goed.
Een beetje handmatig draaien naar een openplek wilde wel een beetje helpen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
de bedoeling is dat de schotel elk jaar meegaat naar de camping, maar wel steeds een andere. De schotel van de grond krijgen kan dus in sommige gevallen wel net het verschil zijn. Als zal het op deze camping dus bitter weinig uithalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Jpiek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:35:
de bedoeling is dat de schotel elk jaar meegaat naar de camping, maar wel steeds een andere. De schotel van de grond krijgen kan dus in sommige gevallen wel net het verschil zijn. Als zal het op deze camping dus bitter weinig uithalen...
Ik vraag me af of je deze moeite wel moet nemen, wij zijn 7 weken weg geweest en hebben op 2 plekken problemen gehad door de dennebomen, verder werkte het overal perfect.

Als je het echt slecht was zette ik een ping open naar de DNS van google en draaide de schotel telkens een klein stukje om te kijken of het beter of slechter werkt, hadden we openzicht dan was dat niet nodig.

Wij zijn in fases naar de hak van Italie gereden en op iedere camping of cp de schotel binnen 10 minuten aan de praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Aan de praat is het issue ook niet, KPN TV Online streamen is dat wel. net ff te vaak stilstaand beeld...

Maar idd. misschien moet ik eerst ff wat andere locaties afwachten voor ik nog meer hardware ga kopen ;)

Richten hoort de mijne overigens zelf te doen, ik kan hooguit een andere plek zoeken om hem neer te zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Richten doet ie inderdaad zelf, al zijn er mensen die 'm horizontaal leggen (dus zonder voet) met het zicht dus recht naar boven. Schijnt ook te werken dus wellicht het proberen waard. Ik wil dat ook nog eens proberen maar krijg die steun er niet meer af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bandeleros
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-07 20:40
Volgens mij heeft het platleggen van de dish geen voordelen op het signaal. Sterker nog, dit kan beperkend werken voor de performance.

Zodra je Starlink aanzet gaat de dish eerst in de horizontale stand, vanuit hier kijkt hij welke sataliet het beste past op jouw lokatie. Hier richt hij vervolgens op om de best mogelijke connectie te maken (haaks?).

Er is nu een nieuwe functie in de software om de schotel horizontaal te zetten (voor tijdens het bewegen). Staat ook netjes aangegeven dat kantelen de beste performance geeft. Hiermee wil ik aangeven dat waarschijnlijk het platleggen van de dish niks veranderd tov zicht die hij nodig heeft.

Wij reizen nu 7 maanden rond met Starlink, staan 9 van de 10 keer vrij in de natuur waarbij we uiteraard rekening moeten houden met het zicht van Starlink. Zodra dit in je systeem zit komt het vaak wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het zal inderdaad beperkend werken voor de performance zonder belemmeringen, maar met kan ie net even wat sats meepakken die anders uit het zicht zijn en dan wel minder snelheid geven maar wel continuïteit (ik haalde vorige week bij een test 350+ down, was erg verbaasd, maar dat heb je niet nodig, hickups zijn wel killing)
Ik wist niet dat deze optie er nu is, heb net de router in bypass staan, wellicht eens proberen.

edit: hier wordt beide beschreven
https://smokeydavan.com/2...tarlink-lets-you-go-flat/
Because I have eyes, I can see that the dish is aiming itself toward trees, and that it has a clear sky straight overhead in the clearing I’ve set it up in. So I’ve set it to go flat, forcing it to aim straight up toward a more clear sky. So far, it seems to be working more reliably. While it still occasionally loses signal to obstructions, it’s less often and for not as long as it was before.
Ik zie de optie nog niet in de app op android helaas.

[ Voor 40% gewijzigd door franssie op 10-06-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Bandeleros schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:23:
Er is nu een nieuwe functie in de software om de schotel horizontaal te zetten (voor tijdens het bewegen). Staat ook netjes aangegeven dat kantelen de beste performance geeft.
https://www.starlinkhardw...-in-motion-use/#more-6136 :

"Flat mode prevents the motors from trying to automatically align the dish constantly while you are in-motion."

"Obstructions are obstructions because the view of the scheduled satellite is blocked by an object, usually a tree. Aiming the dish straight up in flat mode doesn’t change that. Although the dish gains a bit of visibility towards the horizon while it is flat, that’s not where your scheduled satellites are passing by."

Ik heb het echter geprobeerd, zonder enig noemenswaardig effect. Op deze camping is het ff niet anders. Er staan gewoon 3 vier bomen vóór de plaats en daar kom ik blijkbaar niet tussendoor. de schotel 10 meter vooruit (voorbij de bomen) en dus van de caravan weg en bij het pad zetten vindt ik met rond scheurende kinderen op fietsjes nog wel een dingetje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
Jpiek schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:24:
Aan de praat is het issue ook niet, KPN TV Online streamen is dat wel. net ff te vaak stilstaand beeld...

Maar idd. misschien moet ik eerst ff wat andere locaties afwachten voor ik nog meer hardware ga kopen ;)

Richten hoort de mijne overigens zelf te doen, ik kan hooguit een andere plek zoeken om hem neer te zetten..
Richten doet ie zelf maar hij houdt geen rekening met bomen en andere opstakels, hij vraagt aan het netwerk welke melkpakken jij mag gebruiken, daarna zal hij zich niet meer aanpassen als je stil staat,

Geloof mij en test het maar eens uit iets verschuiven helpt soms echt en ik heb ook de roaming setup.

En inderdaad platleggen heeft alleen effect op een boot of langzaam rijdende auto's de performance halveert minimaal bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door Magnifique op 11-06-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnifique
franssie schreef op maandag 10 juni 2024 @ 18:31:
Het zal inderdaad beperkend werken voor de performance zonder belemmeringen, maar met kan ie net even wat sats meepakken die anders uit het zicht zijn en dan wel minder snelheid geven maar wel continuïteit (ik haalde vorige week bij een test 350+ down, was erg verbaasd, maar dat heb je niet nodig, hickups zijn wel killing)
Ik wist niet dat deze optie er nu is, heb net de router in bypass staan, wellicht eens proberen.

edit: hier wordt beide beschreven
https://smokeydavan.com/2...tarlink-lets-you-go-flat/

[...]

Ik zie de optie nog niet in de app op android helaas.
Deze flat optie werkt ook zonder dat de router in bypass mode staat op ios staat het onder instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Magnifique schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:33:
[...]
Richten doet ie zelf maar hij houdt geen rekening met bomen en andere opstakels, hij vraagt aan het netwerk welke melkpakken jij mag gebruiken, daarna zal hij zich niet meer aanpassen als je stil staat,

Geloof mij en test het maar eens uit iets verschuiven helpt soms echt en ik heb ook de roaming setup.
Ok, ik heb echter zeker 4 plekken geprobeerd, links en 3 rechts van de caravan, steeds kijkend of ik dan 'tussen de bomend door' wat meer vrij baan heb tov het oppervlak van de schotel. Zonder noemenswaardig effect.

Enige andere optie is hem dan zo ver van de caravan en dusdanig in een 'open veld' zetten dat anderen, met name kinderen op fietsjes, er bovenop klappen. Niet goed voor de ontvangst, de verstandhouding met mede-campinggasten of de kinderen, niet perse in die volgorde...

Dus, om van Spijk te citeren, dan maar de lucht in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:53
Ik heb dit topic al uitgebreid doorgelezen, maar zoek ter bevestiging toch nog even een antwoord op het volgende:

Use case
Ik wil een Italiaans huis op het platteland voorzien van een permanente Starlink-opstelling. Dish wordt waarschjnlijk op het dak of hoog aan een muur gemonteerd. Vrij zicht is daar geen probleem. Ik kies voor een doorlopend deprioritized plan (kost daar slechts €29). Huis wordt waarschijnlijk eens in de 2 maanden bezocht voor een periode van ca. 2 weken.

Vraag
Bij vertrek wil ik uit voorzorg alle elektriciteit uitschakelen. Dat kan dus betekenen dat in een periode van 8 weken de dish en router 6 weken uitgeschakeld staan. Heeft dat impact op het normale gebruik? Als in: werkt alles vlekkeloos zodra ik elektriciteit weer inschakel en de boel opgestart is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-07 18:55
MacArnold schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 14:22:
Ik heb dit topic al uitgebreid doorgelezen, maar zoek ter bevestiging toch nog even een antwoord op het volgende:

Use case
Ik wil een Italiaans huis op het platteland voorzien van een permanente Starlink-opstelling. Dish wordt waarschjnlijk op het dak of hoog aan een muur gemonteerd. Vrij zicht is daar geen probleem. Ik kies voor een doorlopend deprioritized plan (kost daar slechts €29). Huis wordt waarschijnlijk eens in de 2 maanden bezocht voor een periode van ca. 2 weken.

Vraag
Bij vertrek wil ik uit voorzorg alle elektriciteit uitschakelen. Dat kan dus betekenen dat in een periode van 8 weken de dish en router 6 weken uitgeschakeld staan. Heeft dat impact op het normale gebruik? Als in: werkt alles vlekkeloos zodra ik elektriciteit weer inschakel en de boel opgestart is?
Kort antwoord: Ja.

Heb hier aantal mensen met Starlink installaties waarbij idem hetzelfde voorkomt. Hutten in de bergen in Noorwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
Helder…thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Jpiek schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Ok, ik heb echter zeker 4 plekken geprobeerd, links en 3 rechts van de caravan, steeds kijkend of ik dan 'tussen de bomend door' wat meer vrij baan heb tov het oppervlak van de schotel.
Goed, nog maar eens geprbeerd dan... zo'n meter of 7 links van de caravan (ja, ruime plekken :*) ) en echt imho volle bak zicht op een vrije hemel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g07eGdyba1gSZFqAH1bqKICBLRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEtzUE1aBtGI9s3Fw1qhbZyO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ziet er toch echt uit als 'vrij zicht' toch ? Zoiets had ik thuis ook en ontvangst was prima.

Nou nee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9ps6XUNuoqWxc7MRkOfBiarl_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNrndh6zqTWLJJDyoeHNQXD8.jpg?f=fotoalbum_large

Ofwel, schiet mij maar lek...

Iemand nog enig idee ? We zijn inmiddels weer thuis, dus volgende experiment zal tot komend weekend moeten wachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Jpiek schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:34:
[...]

Goed, nog maar eens geprbeerd dan... zo'n meter of 7 links van de caravan (ja, ruime plekken :*) ) en echt imho volle bak zicht op een vrije hemel.

[Afbeelding]

Dit ziet er toch echt uit als 'vrij zicht' toch ? Zoiets had ik thuis ook en ontvangst was prima.
Dat is niet eens het lelijke zusje van 'vrij zicht'... Je ziet toch zelf ook al die rode vlekken? 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skit3000
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:38
KPN TV Online streamen is dat wel. net ff te vaak stilstaand beeld...
Zit er geen "bekijk vanaf begin" functie in KPN TV Online? In de Ziggo app wel, en daarmee buffert die eigenlijk gewoon alles tussen waar je op dat moment bent tot "live". Als je een programma dus 5 minuten na het begin instart, heb je een buffer van 5 minuten. Bij mij helpt dat in ieder geval prima bij onze flipperende Ziggo verbinding (valt elk uur wel een minuut weg, met om de paar dagen meerdere minuten per uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Rio schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:42:
[...]

Dat is niet eens het lelijke zusje van 'vrij zicht'... Je ziet toch zelf ook al die rode vlekken? 8)7
Ja, maar die zitten niet 'voor' de schotel, als je begrijpt wat ik bedoel. Thuis is/was niet beter. Een hemel helemaal zonder rode vlekken ? Ja, midden op een weiland misschien ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Skit3000 schreef op zondag 16 juni 2024 @ 15:49:
[...]

Zit er geen "bekijk vanaf begin" functie in KPN TV Online? In de Ziggo app wel, en daarmee buffert die eigenlijk gewoon alles tussen waar je op dat moment bent tot "live". Als je een programma dus 5 minuten na het begin instart, heb je een buffer van 5 minuten. Bij mij helpt dat in ieder geval prima bij onze flipperende Ziggo verbinding (valt elk uur wel een minuut weg, met om de paar dagen meerdere minuten per uur).
Ja, maar ook dan valt hij op een geven moment uit.... En die buffer is echt geen 5 minuten als je 5 na aanvang start. 1 minuut wellicht, daar ben je met een paar keer 15 sec uitval doorheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Jpiek Wat zendamateurs wel eens gebruiken is een voetsteun waar je een wiel op parkeert, als je kan lassen of iemand kent : https://www.gbantennes.co...obiel-antenne-houder.html

Dan kan je de hoogte in met stevige tentstokken, zoiets https://www.dumpcompany.c...nt-stokken-4-cm/a-1264-24

Maar of die drie meter echt veel gaat uitmaken vraag ik me af als de bomen 15+ meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio

Rio

Ik heb al een boek

Jpiek schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Ja, maar die zitten niet 'voor' de schotel, als je begrijpt wat ik bedoel. Thuis is/was niet beter. Een hemel helemaal zonder rode vlekken ? Ja, midden op een weiland misschien ?
Die hele blauwe halve bol is het benodigde zicht. Daar zitten obstructies in, dus geen vrij zicht, dus slechte ontvangst. Het is niet ingewikkeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mUm5YM6HX8AZAg0ZrG90GvzzTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTM6BhuHMy3x8t0evrv3YyTA.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er bij mij uit. Dít is vrij zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

zoiets kan ook, maar dat waait wel om of je moet dat ook weer gaan tuien met scheerlijnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
Jpiek schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:15:
[...]

Je moet net ff wat anders naar Starlink kijken dan "traditionele" satellieten. Een Starlink satelliet vliegt met een snelheid van 27000 Km per uur over je hoofd heen. Dat betekent minder dan 5 minuten van horizon naar horizon. Maar ja .. een Starlink antenne (geen schotel dus) kan niet van horizon tot horizon kijken. Je moet ongeveer denken dat hij maar tot 25 graden boven de horizon kan kijken .. maar idealiter vanaf 40 graden. Daardoor wordt de tijd dat een Starlink satelliet zichtbaar is voor je antenne nog korter (iets meer dan 2 min). En omdat ze dus zo hard voorbij vliegen ...is je antenne dus heel druk met switchen tussen satellieten. Ongeveer elke 15 seconden wordt er gewisseld naar een nieuwe satelliet. En omdat je natuurlijk niet altijd onder een "baan" van satellieten zit, en omdat de banen van de 6000+ satellieten zo zijn opgezet dat ze ten opzichte van elkaar kruisen etc .. zal er dus veel kanten op voldoende vrije zicht moeten zijn om die verschillende satellieten te kunnen blijven zien en volgen.

Die rode vlakken zijn de vlakken waarvan je antenne zelf bepaald heeft dat in die richting het niet lukt om een signaal betrouwbaar bij een satelliet te krijgen in de korte tijd dat die zichtbaar zou moeten zijn. Nu zal Starlink daar waarschijnlijk ook wel "om heen" proberen te werken om te zorgen dat je toch verbinding behoud .. maar dat lukt die niet altijd optimaal zoals je merkt.

Dus voor een prettige ontvangst .. zorg dat de zichtbaarheid van de lucht hoger dan 40 graden boven de horizon vrij is van obstakels.
Toevoeging: zorg dat er binnen een straal van 5 meter rond de antenne geen obstakels zijn van hoger dan 2.20m. (en dus 4.40m op 10m afstand). Idealiter niet hoger dan 3.20 op 5m afstand.

En wat andere al zeiden ... Als je 15m hoge (denne) bomen om je heen hebt .. dan zal 3m hoger de lucht in gaan niet altijd voldoende zou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door duvekot op 16-06-2024 18:25 . Reden: Toevoeging van vrije hoogte ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
Na mijn eerdere vraag dacht ik alvast hier in Nederland een refurbished Starlink kit te bestellen zodat ik die over een paar weken mee kan nemen naar Italië om daar (permanent) te installeren.

Maarrr…

Na invoeren van serviceadres kan ik dus alleen maar een Italiaans telefoonnummer en een Italiaans adres voor de levering invoeren. Niets anders. En ik wil dus:
  • Liefst nu bestellen, verzenden naar Nederland en over 4 weken in Italië installeren.
  • Of nu bestellen en over 4 weken laten leveren op Italiaanse adres, dat kan ook.
Je zou zeggen: wacht dan even lekker een paar weekjes met bestellen. Maar ik weet niet hoe lang die refurbished sets nog leverbaar zijn, en aangezien een nieuwe set 2 x zo duur is…

Iemand ervaring met bestellen in NL voor installatie/gebruik op vaste locatie in buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
MacArnold schreef op zondag 16 juni 2024 @ 20:10:
Na mijn eerdere vraag dacht ik alvast hier in Nederland een refurbished Starlink kit te bestellen zodat ik die over een paar weken mee kan nemen naar Italië om daar (permanent) te installeren.

Maarrr…

Na invoeren van serviceadres kan ik dus alleen maar een Italiaans telefoonnummer en een Italiaans adres voor de levering invoeren. Niets anders. En ik wil dus:
  • Liefst nu bestellen, verzenden naar Nederland en over 4 weken in Italië installeren.
  • Of nu bestellen en over 4 weken laten leveren op Italiaanse adres, dat kan ook.
Je zou zeggen: wacht dan even lekker een paar weekjes met bestellen. Maar ik weet niet hoe lang die refurbished sets nog leverbaar zijn, en aangezien een nieuwe set 2 x zo duur is…

Iemand ervaring met bestellen in NL voor installatie/gebruik op vaste locatie in buitenland?
Je kan een Starlink niet "eenvoudig" overdragen naar een ander land. Overdracht naar een andere land kan alleen als je het bestaande account sluit en de hardware ontkoppeld en dan op een nieuwe account weer activeert. Daarnaast mag/kan je dat niet doen binnen de eerste 120 dagen na aanschaf.
(Zoek ff op Starlink ondersteuning op service adres aanpassen)

Met roaming kan dat natuurlijk wel ... Maar dan betaal je dus de eerste tijd veel meer dan wat je nodig hebt in Italie (als ik het goed gelezen heb).

Dus volgens mij bestellen op het Italiaanse adres als service adres is het makkelijkste..en dan kijken of het eventueel op een andere locatie geleverd kan worden. (Bij de buren? Bevriende kennissen in Italië?)
Of marktplaats in de gaten houden en via die route een tweede hands antenne kopen .. in de hoop dat die wel netjes is ontkoppeld van het oorspronkelijke account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacArnold
duvekot schreef op zondag 16 juni 2024 @ 21:33:
[...]

Je kan een Starlink niet "eenvoudig" overdragen naar een ander land.
Dank…dat bevestigt mijn vermoeden. Gaat 'm dus voor nu even niet worden. Even kijken hoe ik dan levering in Italië regel, dankomt alles alsnog op z'n pootjes terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-06 14:17
https://x.com/elonmusk/status/1802573459848929781?s=46

Als dit in Nederland uitkomt denk ik het zeker te nemen, 25 euro per maand voor internet. Niet slecht! Wat denken jullie hierover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

AMD and INTEL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:13:

Als dit in Nederland uitkomt denk ik het zeker te nemen, 25 euro per maand voor internet. Niet slecht! Wat denken jullie hierover?
Dit is waar ik al lang op hoopte. Als ie beschikbaar komt wordt dit waarschijnlijk mijn tweede schotel voor op reis met de boot of de camper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
franssie schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:59:
[...]

zoiets kan ook, maar dat waait wel om of je moet dat ook weer gaan tuien met scheerlijnen.
Dat was ik ook wel van plan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
AMD and INTEL schreef op maandag 17 juni 2024 @ 12:13:

Misschien even het plaatje er ook bij:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GQNnavLWcAA4ln-?format=jpg&name=medium

En de link naar de start post van Oleg Kutkov:
https://x.com/olegkutkov/status/1802398697335951451

De Starlink Mini antenne dus ...met ingebouwde WiFi .. dus alleen stroom nodig (DC 12V begreep ik) .. en je hebt internet waar je maar wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Die 12V hoop ik erg op. Helaas geen USB-C (ik heb een 65W powerbank als extra voor mijn laptop) maar daar zijn wel slimme verloopjes voor.
Nu hopen dat het verbruik ook minder is dan de grote broertjes, daar lever ik graag wat bandbreedte voor in op reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op zondag 16 juni 2024 @ 18:05:
[...]

Je moet net ff wat anders naar Starlink kijken dan "traditionele" satellieten.
...
Zorg dat er binnen een straal van 5 meter rond de antenne geen obstakels zijn van hoger dan 2.20m. (en dus 4.40m op 10m afstand). Idealiter niet hoger dan 3.20 op 5m afstand
Ok, lang maar duidelijk verhaal. Ik moet me dus niet blindstaren op de richting die de antenne op staat.

Dan is een standaard van 3 meter dus helemaal niet zo'n gek idee. Je snoept dan immers 3 meter van genoemde hoogte vd bomen af. 4,40m op 10 meter word 1,40m en 2,20m op 5 meter vervalt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aloft
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-07 07:06
Meer specificaties van de Starlink Mini: https://x.com/olegkutkov/status/1802867851792932993

25W (zonder snow melt), dat zou fantastisch zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door aloft op 18-06-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
aloft schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 09:59:
Meer specificaties van de Starlink Mini: https://x.com/olegkutkov/status/1802867851792932993

25W (zonder snow melt), dat zou fantastisch zijn.
Hopenlijk komt het ook snel in Nederland uit, alhoewel het waarschijnlijk niet als eerste op de planning staat.

Maar, ze zouden hiermee natuurlijk wel mooi de overcapaciteit die hier is benutten. Door voor 25 euro per maand dit aan te bieden kunnen behoorlijk wat mensen overstappen, alhoewel het natuurlijk niet zo goed is als glasvezel, maar voor 25 euro is het best het overwegen waard.

NLziet + starlink combi 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Ligt er dus aan waar je bent >:) .. maar een VPN doet wonderen begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

duvekot schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Ligt er dus aan waar je bent >:) .. maar een VPN doet wonderen begreep ik.
Meeste iptv werkt in de hele EU. dus een VPN zal niet vaak nodig zijn. In ieder geval niet voor nlziet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beltwalker
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-08-2024
Ik heb vandaag de Starlink gen3 V4 ontvangen van Cookblue. Roam abonnement, account en de starlink zelf geactiveerd en het werkt heel goed. Ook het streamen gaat fantastisch zonder onderbrekingen. Zelfs 4k en EK in uhd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owArW4zsbYWz6t_piUJHjFNoptc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hlUlT8ItfK4eUCOwEC4LwpMC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 53% gewijzigd door beltwalker op 20-06-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CB is coolblue? Afkortingen zijn handig als ze eerst gedefinieerd worden.
edit: @beltwalker

Ha aangepast top,

[ Voor 22% gewijzigd door franssie op 20-06-2024 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
beltwalker schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:11:
Ik heb vandaag de Starlink gen3 V4 ontvangen van Cookblue. Roam abonnement, account en de starlink zelf geactiveerd en het werkt heel goed. Ook het streamen gaat fantastisch zonder onderbrekingen. Zelfs 4k en EK in uhd.
Voor de geïnteresseerde.. hier de link naar Coolblue:
(Helaas nu wel al uitverkocht)

https://www.coolblue.nl/routers/starlink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMD and INTEL
https://x.com/sawyermerritt/status/1803586964047929500?s=46

Eerste batch starlink mini’s wordt verkocht! Ben benieuwd naar de eerste video. Wel stuk duurder nog, maar dat komt natuurlijk omdat het een test is. Wel interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 23:27
Lees ik nu goed dat het vooralsnog een additioneel roam abonnement is bovenop het residential abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Frup schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:52:
Lees ik nu goed dat het vooralsnog een additioneel roam abonnement is bovenop het residential abonnement?
Zoals ik het lees is dit een 'aanbieding' voor bestaande klanten en kost deze 'slecht' 30 dollar/euro, in plaats van de normale 59 euro die je voor een roaming betaald.

hence; je kunt dus geen mini kopen als enige schotel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Voor wie interesse heeft ; ik heb deze dus besteld (met nog een extra 'verlengstuk' van 30cm) en het is echt wel een stevige en redelijk zware stand, ik verwacht niet dat deze snel om zal gaan. Een degelijk ding waar ik de Starlink schotel wel aan toe durf te vertrouwen. Z'n geld echt wel waard en voor zover ik nu kan nagaan een aanrader.
Als de bestelde polemount nu ook nog op tijd binnenkomt kan ik dit weekend eens kijken of het enige verbetering oplevert.

Ik heb met deze stand straks ook wat meer opties qua waar ik de Starlink neerzet, en met de hernieuwde kennis (Thanks @duvekot !) hoop ik de ontvangst toch wel te verbeteren..
Pagina: 1 ... 8 ... 17 Laatste