Wij gebruiken zakelijk een voip lijn van Telenor (noorse KPN) via een SNOM adapter en telefoon. En dan via Starlink, werkt uitstekend, geen vertragingen merkbaar.Lecenten schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 16:59:
Heeft iemand ervaring met VOIP via Starlink. Gaat om een Nederlands nummer voor vaste telefonie.
Welke provider en welke VOIP adapter ?
Mijn idee is om zoiets te gebruiken:
https://www.amazon.nl/Int...ay-Poorten/dp/B07MLQYYT5/
Ik dacht dat het een LInksys was inderdaad, maar dan hebben ze vast ook de firmware gekopieerd. Misschien heb ik er zelfs nog wel een liggen, even zoeken.duvekot schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 17:11:
[...]
Wel ervaring met VoWiFi met Vodafone gaat via de Starlink .. en dat was geen probleem ...
En Starlink levert gewoon IP verkeer .. dus zou gewoon prima moeten werken met welke IP apparaat dan ook .. dus ook ATAs. De latency is laag genoeg om geen enkel probleem te hebben.
Die ATA ziet er uit als een Chinese knock off van de out Linksys/Cisco ATAs .. bij dat soort producten zou ik toch graag willen weten wie er precies achter zit en wat de firmware allemaal kan doen etc.
Internet is internet, maar mogelijk dat de CGNAT een probleem zou kunnen geven. Blijkbaar niet, ik ga het proberen.
mooiste zou zijn een IPv6 ATA .. of gewoon een software client op je mobile telefoon ..dan heb je ook niet iets wat je mee moet slepen en weer stroom vraagt :-) .. maar het is wel gaaf om een echte ouderwetse PTT T65 ergens op de camping te horen rinkelen.Lecenten schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:41:
[...]
Ik dacht dat het een LInksys was inderdaad, maar dan hebben ze vast ook de firmware gekopieerd. Misschien heb ik er zelfs nog wel een liggen, even zoeken.
Internet is internet, maar mogelijk dat de CGNAT een probleem zou kunnen geven. Blijkbaar niet, ik ga het proberen.
Deze vraag was inderdaad voor iemand die zijn geliefde draadloze telefoon met vast nummer wilde blijven gebruiken met Starlink.
De actie met een gratis Mini bij een 12 maands Residential abonnement is afgelopen, daarvoor is nu de Standaard weer gratis bij dat abonnement.
De actie met een gratis Mini bij een 12 maands Residential abonnement is afgelopen, daarvoor is nu de Standaard weer gratis bij dat abonnement.
Dat rinkelen hoor ik al te vaak... oldphone.mp3duvekot schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:51:
[...]
mooiste zou zijn een IPv6 ATA .. of gewoon een software client op je mobile telefoon ..dan heb je ook niet iets wat je mee moet slepen en weer stroom vraagt :-) .. maar het is wel gaaf om een echte ouderwetse PTT T65 ergens op de camping te horen rinkelen.
Leuker is om, als iedereen denk 'pff, weer een' met een T65 aan een haspel uit de caravan te komen en op je stoel onde de luifel een heel gesprek te voeren
@spacex LOL, ik zie het voor me. Graag één met kiesschijf dan. 🤣
Ik heb wel eens gezicht naar een ATA die dat ondersteund maar die zijn zeldzaam.Frup schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:00:
@spacex LOL, ik zie het voor me. Graag één met kiesschijf dan. 🤣
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik overweeg een Starlink mini roam aan te schaffen.
Maar op onze bestemmingen hebben we wel een balkon, maar ik weet niet of er ook stroom aanwezig is buiten.
Hoe doen jullie dit?
Werkt een Starlink mini ook als ik het aan de binnenkant van een raam bevestig?
Maar op onze bestemmingen hebben we wel een balkon, maar ik weet niet of er ook stroom aanwezig is buiten.
Hoe doen jullie dit?
Een Starlink Mini wordt geleverd met een 15m lange kabel ...dus dat zou ruim voldoende moeten zijn om de Starlink van stroom te voorzien ....Tweak_ers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:24:
Ik overweeg een Starlink mini roam aan te schaffen.
Hoe doen jullie dit?
Grootste probleem is het zicht naar de lucht ... Een Starlink wil echt heel graag vrij uitzicht hebben rondom .. met in een ideale situatie helemaal geen blokkades vanaf 25 graden boven de horizon. Als een volledige helft van de lucht geblokkeerd wordt door het gebouw .. dan zal je ervaring zeer slecht zijn ...
Dus ga altijd kijken of je de Starlink ergens neer kan zetten waarbij dat vrije zicht gegarandeerd is ...
En als je echt meer lengte etc nodig hebt ... Dan zijn er ook "aftermarket" oplossingen die je kan gebruiken ..
Maar .. ga dus echt eerst eens kijken hoe de plaatsing gaat zijn.
Dus plat tegen de binnenkant van een raam kan niet?duvekot schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:33:
[...]
Een Starlink Mini wordt geleverd met een 15m lange kabel ...dus dat zou ruim voldoende moeten zijn om de Starlink van stroom te voorzien ....
Grootste probleem is het zicht naar de lucht ... Een Starlink wil echt heel graag vrij uitzicht hebben rondom .. met in een ideale situatie helemaal geen blokkades vanaf 25 graden boven de horizon. Als een volledige helft van de lucht geblokkeerd wordt door het gebouw .. dan zal je ervaring zeer slecht zijn ...
Dus ga altijd kijken of je de Starlink ergens neer kan zetten waarbij dat vrije zicht gegarandeerd is ...
En als je echt meer lengte etc nodig hebt ... Dan zijn er ook "aftermarket" oplossingen die je kan gebruiken ..
Maar .. ga dus echt eerst eens kijken hoe de plaatsing gaat zijn.
Maar is de router dan weer niet te zwak voor wifi bij 25 meter?
De standaard kabel is 15M .. en je zit waarschijnlijk nooit echt op 15m afstand ... Maar de ingebouwde WiFi komt (ook weer zonder blokkades) een heel eind ... Maar het is altijd beter als je er dichterbij zit ..Tweak_ers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:11:
[...]
Dus plat tegen de binnenkant van een raam kan niet?
Maar is de router dan weer niet te zwak voor wifi bij 25 meter?
Maar ik denk dat je het principe van Starlink niet echt begrijpt als je denkt dat je de Mini plat tegen het raam aan zou willen gebruiken.
Nogmaals .. net als een satelliet schotel moet de Starlink antenne in de richting van de juiste satelliet gepositioneerd worden. Probleem alleen is dat de Starlink satellieten niet stil staan ten opzichte van de aarde zoals de TV satellieten .. maar met een zeer hoge snelheid over je hoofd voorbij komen . En ook nog eens op verschillende plekken in de lucht .. en verschillende banen ...
Dus je Starlink antenne is een speciale antenne die gebruik maakt van zeer slimme technologie om te zorgen dat die platte antenne al die verschillende zeer snel voorbij komende satellieten toch kan blijven "zien" .. maar dat werkt dus alleen als de antenne vrij zicht heeft rondom.
Het is dus niet zoals een GSM mast waarbij het signaal horizontaal uitgestraald wordt .. maar verticaal van boven komt.
Als je op een balkon staat van een gebouw dan kan je eigenlijk altijd maar de helft van de lucht zien .. en dus ook maar de helft van alle satellieten van Starlink .. en dat is niet voldoende om een goede verbinding vast te kunnen houden .. hoe speciaal en technologisch vooruitstekend de antenne ook is.
Maar voor welk doeleinde wil je Starlink precies gaan gebruiken? En op welke plaatsen?
De antenne wil de hemel boven en schuin boven zich zien.Tweak_ers schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:11:
[...]
Dus plat tegen de binnenkant van een raam kan niet ?
Als een platte brede trechter. Denk aan een soepbord..
Ik wilde het eens testen.duvekot schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:25:
[...]
De standaard kabel is 15M .. en je zit waarschijnlijk nooit echt op 15m afstand ... Maar de ingebouwde WiFi komt (ook weer zonder blokkades) een heel eind ... Maar het is altijd beter als je er dichterbij zit ..
Maar ik denk dat je het principe van Starlink niet echt begrijpt als je denkt dat je de Mini plat tegen het raam aan zou willen gebruiken.
Nogmaals .. net als een satelliet schotel moet de Starlink antenne in de richting van de juiste satelliet gepositioneerd worden. Probleem alleen is dat de Starlink satellieten niet stil staan ten opzichte van de aarde zoals de TV satellieten .. maar met een zeer hoge snelheid over je hoofd voorbij komen . En ook nog eens op verschillende plekken in de lucht .. en verschillende banen ...
Dus je Starlink antenne is een speciale antenne die gebruik maakt van zeer slimme technologie om te zorgen dat die platte antenne al die verschillende zeer snel voorbij komende satellieten toch kan blijven "zien" .. maar dat werkt dus alleen als de antenne vrij zicht heeft rondom.
Het is dus niet zoals een GSM mast waarbij het signaal horizontaal uitgestraald wordt .. maar verticaal van boven komt.
Als je op een balkon staat van een gebouw dan kan je eigenlijk altijd maar de helft van de lucht zien .. en dus ook maar de helft van alle satellieten van Starlink .. en dat is niet voldoende om een goede verbinding vast te kunnen houden .. hoe speciaal en technologisch vooruitstekend de antenne ook is.
Maar voor welk doeleinde wil je Starlink precies gaan gebruiken? En op welke plaatsen?
We gaan naar Oostenrijk en zitten in accomodaties bij de bergen. Deze zijn een aantal verdiepingen en we hebben bij alle accomodaties geen begane grond.
We gebruiken met 4 personen KPN unlimited met MB,S delen.
In Nederland werkt dat prima, maar nu hebben we opeens 40GB voor 4 personen voor de hele vakantie.
Kinderen kijken filmpjes Enzo, dat gaat best hard gok ik.
Dus ik dacht, Starlink kan wel handig zijn daarin.
Dat is begrijpelijk ... En logisch dat je daar over nadenkt ... Maar dan klinkt het alsof Starlink niet de juiste oplossing is voor je probleem.Tweak_ers schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:20:
[...]
Ik wilde het eens testen.
We gaan naar Oostenrijk en zitten in accomodaties bij de bergen. Deze zijn een aantal verdiepingen en we hebben bij alle accomodaties geen begane grond.
In Nederland werkt dat prima, maar nu hebben we opeens 40GB voor 4 personen voor de hele vakantie.
Ik zou je dit aanraden dan in combinatie met een MiFi:
https://www.a1.net/handys...kartentarife#bfree-tarife
29.90 voor 4 weken onbeperkte prepaid data. Omdat je in verschillende accommodaties zit zal er ook wel altijd 4G/5G dekking zijn. Er zijn een boel A1 winkels in Oostenrijk waar je naar binnen kan lopen en direct zo'n sim kaartje kan kopen.
Moet je nog wel een MiFi 4G/5G Router vinden .. maar die staan in de pricewatch en op review sites. Zelf heb ik een 4G MiFi van Netgear die prima werkt .. maar er zijn ook andere opties ... bijvoorbeeld GL iNet (leuk voor een echte Tweaker om zelf mee te spelen)
En als je terug bent kan je je ervaring met A1 in Oostenrijk delen in
[Ervaringen] Mobiel internet in het buitenland
In Oostenrijk gewoon een simkaart meenemen bij de boodschappen liggen bij de kassa voor €20 heb je 30dagen onbeperkt internet. https://www.lidl-connect.at/tarife/tarif-surf/Tweak_ers schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:20:
[...]
Ik wilde het eens testen.
Ook een goede optie voor @Tweak_ers .. ze maken gebruik van het 3 (drei) netwerk in Oostenrijk .. en die doet op veel punten niet onder bij het netwerk van A1Roy Tollenaar schreef op maandag 7 juli 2025 @ 08:08:
[...]
In Oostenrijk gewoon een simkaart meenemen bij de boodschappen liggen bij de kassa voor €20 heb je 30dagen onbeperkt internet. https://www.lidl-connect.at/tarife/tarif-surf/
https://www.opensignal.co...mobile-network-experience
Bij "dekking" doet A1 het wel beter dan 3.
Net paar weken in IJsland geweest met de mini op de camper.
Het werkt echt perfect! Vrij zicht is belangrijk (niet onder een boom gaan staan) maar de richting en de hoek maakt echt geen drol uit. Upload blijft wat achter tov 4G maar de download is super. Gemiddeld gebruik is zo'n 20~25watt. Leuke optie je kan hem s'nachts "uit" zetten. Echter blijft wifi online dusalsnog 12watt gebruik. Ah well
Jammer dat de prijs omhoog is gegaan maargoed. Abo staat nu weer op pauze maar zal met een volgende vakantie weer aan gaan. Alleen als je net een weekendje of klein weekje gaat (in de EU) is het wel meteen een boel geld dat je hem voor een maand moet activeren. Afijn dat moet je voor jezelf maar bedenken.
Zit met de mount van Starlink zelf op het dak en een 12v->48v voeding er tussen met de standaard (afgeknipte) kabel. Voor gekozen om er 48v van te maken om te voorkomen door de kabel dat hij niet genoeg stroom zou krijgen.
Ivm een boom dus 1x 'los' gehaald (wel eng eigenlijk dat hij helemaal niet met een schroef ofzo vast zit op de mount brrr hopen dat ie er niet af valt). Is wel kieskeurig met USB-PD hoor pffft. Paar kabels gehad en paar laders/powerbanks. 20V 3A lijkt hij toch vaak op uit te vallen (wat onzin is met een verbruik van < 30watt (ik zie echt geen hogere spikes). Maar zelfs met een 5A lader viel hij soms uit. Waarom? Geen idee! Met de 12v->48v nooit last van gehad. Ah well meestal lukt het wel om niet onder een boom te staan. Misschien bij een vakantie in een warm/zonnig land dat dat anders is.... Dan kunnen we altijd nog een barrel-jack maken binnen waar je 48v uit krijgt met een custom kabel
Het werkt echt perfect! Vrij zicht is belangrijk (niet onder een boom gaan staan) maar de richting en de hoek maakt echt geen drol uit. Upload blijft wat achter tov 4G maar de download is super. Gemiddeld gebruik is zo'n 20~25watt. Leuke optie je kan hem s'nachts "uit" zetten. Echter blijft wifi online dusalsnog 12watt gebruik. Ah well
Jammer dat de prijs omhoog is gegaan maargoed. Abo staat nu weer op pauze maar zal met een volgende vakantie weer aan gaan. Alleen als je net een weekendje of klein weekje gaat (in de EU) is het wel meteen een boel geld dat je hem voor een maand moet activeren. Afijn dat moet je voor jezelf maar bedenken.
Zit met de mount van Starlink zelf op het dak en een 12v->48v voeding er tussen met de standaard (afgeknipte) kabel. Voor gekozen om er 48v van te maken om te voorkomen door de kabel dat hij niet genoeg stroom zou krijgen.
Ivm een boom dus 1x 'los' gehaald (wel eng eigenlijk dat hij helemaal niet met een schroef ofzo vast zit op de mount brrr hopen dat ie er niet af valt). Is wel kieskeurig met USB-PD hoor pffft. Paar kabels gehad en paar laders/powerbanks. 20V 3A lijkt hij toch vaak op uit te vallen (wat onzin is met een verbruik van < 30watt (ik zie echt geen hogere spikes). Maar zelfs met een 5A lader viel hij soms uit. Waarom? Geen idee! Met de 12v->48v nooit last van gehad. Ah well meestal lukt het wel om niet onder een boom te staan. Misschien bij een vakantie in een warm/zonnig land dat dat anders is.... Dan kunnen we altijd nog een barrel-jack maken binnen waar je 48v uit krijgt met een custom kabel
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
" Alleen als je net een weekendje of klein weekje gaat (in de EU) is het wel meteen een boel geld dat je hem voor een maand moet activeren."
Hangt van je timing af, abbo betaal je voor de lopende maand. Voorjaarsvakantie was van 18-5 t/m 23-5 en toen stopgezet, ik was 30 euro kwijt...
Hangt van je timing af, abbo betaal je voor de lopende maand. Voorjaarsvakantie was van 18-5 t/m 23-5 en toen stopgezet, ik was 30 euro kwijt...
Dus hij blijft je eerste activatie datum aanhouden? Dus als je eerste datum de 15e is, je start hem op de 10e en stopt hem 'direct' weer dan betaal je alleen 5 dagen (pro rata)? Dat wordt wel een beetje puzzelen dan ja haha maar wel een ideeJpiek schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:56:
" Alleen als je net een weekendje of klein weekje gaat (in de EU) is het wel meteen een boel geld dat je hem voor een maand moet activeren."
Nee, voor zover ik het kan zien betaal je alleen de rest van de maand, dus van de 15de t/m de 30/31ste...Mattie112 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Dus hij blijft je eerste activatie datum aanhouden? Dus als je eerste datum de 15e is, je start hem op de 10e en stopt hem 'direct' weer dan betaal je alleen 5 dagen (pro rata)? Dat wordt wel een beetje puzzelen dan ja haha maar wel een idee
Dus als je hem op de 10de start en meteen weer stopt krijg en betaal je 20/21 dagen..
Maar ik heb hem ook wel eens de 31ste gestart en door laten lopen de nieuwe maand in (t/m de 20ste ofzo) en toen betaalde ik 1 hele maand...
Superoverzichtelijk dus

Hm ja, je zou zeggen:
1) op moment van starten loopt het een maand, dit kan elke keer een andere datum zijn
2) het is altijd op kalendermaand. Starten (en stoppen) op de 15e is 15 dagen betalen
3) het is altijd afh van jouw eerste activatie datum. Stel dat dat de 20e is. Dan is starten (en stoppen) op de 15e slechts 5 dagen betalen
Maar het is dus een mix tussen 1 en 3?
1) op moment van starten loopt het een maand, dit kan elke keer een andere datum zijn
2) het is altijd op kalendermaand. Starten (en stoppen) op de 15e is 15 dagen betalen
3) het is altijd afh van jouw eerste activatie datum. Stel dat dat de 20e is. Dan is starten (en stoppen) op de 15e slechts 5 dagen betalen
Maar het is dus een mix tussen 1 en 3?
Ik heb geen idee wat mijn activatiedaum is, was volgens mij gelijk aan de aanschaf moeten zijn, dus rond 26-3-2024
Mijn billing overview zegt :
Your billing period is July 1 - July 31.
2025: 31-3 / 29-4 59,=
2024: 1-5 / 1-6 57,=
2024: 10-8 / 1-9 41,16
2024: 18-5 / 1-6 30,83
Schiet mij maar lek...
Mijn billing overview zegt :
Your billing period is July 1 - July 31.
2025: 31-3 / 29-4 59,=
2024: 1-5 / 1-6 57,=
2024: 10-8 / 1-9 41,16
2024: 18-5 / 1-6 30,83
Schiet mij maar lek...
Lijkt erop dat je abonnement steeds tot de 1e van de maand loopt.
Bij reactiveren betaal je naar rato tot die 1e van de volgende maand. Daarna gaat weer een hele maand in, die je niet tussentijds kan stopzetten. Stopzetten is dus altijd op de activatiedatum. In dit geval de 1e.
Bij reactiveren betaal je naar rato tot die 1e van de volgende maand. Daarna gaat weer een hele maand in, die je niet tussentijds kan stopzetten. Stopzetten is dus altijd op de activatiedatum. In dit geval de 1e.
/f/image/iSYWk9ORfW5jczjjm78dOGAW.png?f=fotoalbum_large)
Ik zit in Onslow in het noordwesten van Australië ...en ik had na een nachtje en een volledige reset van de Obstruction map dit resultaat. Heeft iemand dat ook wel eens gezien?
En volledige band van oost naar west waarin dus helemaal geen satellieten wordt gezien of aangestraald. Het is dus geen blokkade (want anders was het rood geweest) . Maar echt een deel waarvan de antenne geen contact met een satelliet heeft gehad. Ik zal het de komende dagen ook verder in de gaten houden als we verder lands de noordwest kust naar het oosten trekken .. maar van de vorige keer kan ik het me ook niet herinneren dat ik dit patroon hier zag.
Idd. No data .. omdat er dus geen verbinding is geweest met een satelliet in die richting .. en de antenne samen met de satellieten bepalen welke kant ze opstralen vanuit de antenne.Jpiek schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:11:
black areas represent “no data”
https://www.dishytech.com...starlink-obstruction-map/
En dat is dus bewust ..
En dat kan wel kloppen want ik zit steeds noordelijker natuurlijk. ThxThe blank line in the obstruction map represents the Clarke Belt, which is a collection of satellites in geosynchronous orbit. There are many satellite systems in geosynchronous orbit, like those used by satellite TV providers. In a geosynchronous orbit, the satellites are stationary relative to the Earth. If you were to look up in the sky at any moment during the day, the satellite would be in the same place. The satellites in the Clarke Belt orbit above the Earth’s equator.
De constellatie is nog niet definitief natuurlijk, ik denk dat ze die band gewoon nog niet gevuld hebben. Ze worden gelanceerd in 'treintjes' en die waaieren wat uit elkaar maar niet enorm veel. Wat je wel zal zien (want het is Low Earth Orbit) is dat die band volgende keren op andere plekken zal verschijnen.duvekot schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 02:21:
[Afbeelding]
Ik zit in Onslow in het noordwesten van Australië ...en ik had na een nachtje en een volledige reset van de Obstruction map dit resultaat. Heeft iemand dat ook wel eens gezien?
En volledige band van oost naar west waarin dus helemaal geen satellieten wordt gezien of aangestraald. Het is dus geen blokkade (want anders was het rood geweest) . Maar echt een deel waarvan de antenne geen contact met een satelliet heeft gehad. Ik zal het de komende dagen ook verder in de gaten houden als we verder lands de noordwest kust naar het oosten trekken .. maar van de vorige keer kan ik het me ook niet herinneren dat ik dit patroon hier zag.
Die band is er omdat de Starlink terminal relatief dicht bij de evenaar staat en dan mag deze niet richting geostationaire satellieten stralen om te voorkomen dat die gestoord worden.
De Cark Belt, zie de link die ik heb geplaatst...
Ik heb mijn Starlink gen3 set momenteel sinds 15 juli geactiveerd en rekening tot 24 juli ontvangen, want ik heb mijn set blijkbaar vorige jaar op de 24ste geactiveerd. Ik heb de dus de eerste Roam - Unlimited factuur dinsdag 15 juli 2025 t/m donderdag 24 juli 2025 betaald. Moet ik dan vanaf de 25 juli een volle maand betalen, of kan ik die onderbreken en dan naar ratio betalen? Dan word het wel een duur grapje en kom ik uit op een totaal kostenplaatje van 109 euro (20 + 89 euro) voor 3 weken internet.
Om de kosten de volgende keer te drukken kan ik dan bv. een RESIDENTIAL of RESIDENTIAL LITE op het vakantieadres (camping) tijdelijk registeren en daarna dan annuleren? Dat zou wel een mooie goedkopere oplossing zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp/ antwoorden!
Om de kosten de volgende keer te drukken kan ik dan bv. een RESIDENTIAL of RESIDENTIAL LITE op het vakantieadres (camping) tijdelijk registeren en daarna dan annuleren? Dat zou wel een mooie goedkopere oplossing zijn. Heeft iemand daar ervaring mee?
Bij voorbaat dank voor jullie hulp/ antwoorden!
Die 109 euro klopt volgens mij.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het service adres voor Residential (Lite) kun je binnen Nederland onbeperkt veranderen zolang er capaciteit is en dat laatste speelt in Nederland niet. Als je niet elke dag verandert van camping en je geen service nodig hebt terwijl je in beweging bent lijkt me dat een prima alternatief. Je krijgt dan eenzelfde soort berekening van de kosten bij annuleren/heractiveren maar het bedrag is wel een stuk lager dan bij Roam Unlimited.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het service adres voor Residential (Lite) kun je binnen Nederland onbeperkt veranderen zolang er capaciteit is en dat laatste speelt in Nederland niet. Als je niet elke dag verandert van camping en je geen service nodig hebt terwijl je in beweging bent lijkt me dat een prima alternatief. Je krijgt dan eenzelfde soort berekening van de kosten bij annuleren/heractiveren maar het bedrag is wel een stuk lager dan bij Roam Unlimited.
Volgens mij kan je Residential niet pauzeren. En ga je in een ander land kamperen, dan kun je het abonnement niet zonder meer meenemen.
Dus ik vraag me af of dat een optie is. Ik denk wél als je SL thuis voor vast internet gebruikt en alleen in Nederland gaat kamperen. Dan hoef je alleen het serviceadres te wijzigen. Maar ik weet niet wat er gebeurt als twee gebruikers hetzelfde adres willen registreren (dus als er nog iemand op dezelfde camping deze werkwijze gebruikt).
Dus ik vraag me af of dat een optie is. Ik denk wél als je SL thuis voor vast internet gebruikt en alleen in Nederland gaat kamperen. Dan hoef je alleen het serviceadres te wijzigen. Maar ik weet niet wat er gebeurt als twee gebruikers hetzelfde adres willen registreren (dus als er nog iemand op dezelfde camping deze werkwijze gebruikt).
Je kunt Residential niet pauzeren maar wel opzeggen en daarna weer activeren, dat heeft exact hetzelfde effect. Je loopt alleen in een gebied met (te) weing capaciteit het risico dat je niet weer kan activeren maar dat speelt in Nederland niet.
Het kan inderdaad alleen binnen Nederland. Als je Residential in het buitenland wil gebruiken met je huidige schotel, dan moet je een nieuw account maken in dat land en de schotel daar naartoe overzetten.
Het kan inderdaad alleen binnen Nederland. Als je Residential in het buitenland wil gebruiken met je huidige schotel, dan moet je een nieuw account maken in dat land en de schotel daar naartoe overzetten.
Welke snelheden haalde je op de Mini? Afgelopen maart had ik de mini meegenomen naar IJsland en zag snelheden rond de 300 Mbps als ik de speedtest van de app moet geloven.Mattie112 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:41:
Net paar weken in IJsland geweest met de mini op de camper.
Wifi van de mini is niet al te best, dus ik heb geen 300 Mbps download gezien op m'n telefoon.
Starlink wereldwijd down lijkt het! (Berichten op X vanaf alle plekken op aarde komen voorbij.
[X: https://x.com/bitbull102/status/1948463913986916456]
[X: https://x.com/bitbull102/status/1948463913986916456]
@Starlink down in Norway as well, global outage it seems.
— Jeffrey (@cryptedjeffrey) 24 juli 2025
Starlink is reportedly down for hundreds of users. Are you one of them? #Starlink #Starlinkdown https://t.co/MrBAdf1RAn
— Status Is Down (@statusisdown) 24 juli 2025
#starlink down in Italy 🇮🇹
— Francesco Pasqua (@cesconix) 24 juli 2025
@starlink down in Paris
— Bughuul (@BughuulMonsieur) 24 juli 2025
@Starlink down in Chile
— Daniela Gonzalez (@danygq) 24 juli 2025
[ Voor 80% gewijzigd door slijkie op 24-07-2025 21:30 ]
Ik kan de mijne thuis in NL ook niet bereiken.
Topic op Reddit: https://www.reddit.com/r/Starlink/s/ZSHNK6mvVa
Topic op Reddit: https://www.reddit.com/r/Starlink/s/ZSHNK6mvVa
Al mijn 3 starlinks zijn down, allemaal locatie Noorwegen.
Frontpage is ook down. De wraak van die ene medewerker die Musk niet had moeten ontslaan? 😄
Hier Kroatië ook down!
Is de oorzaak al bekend?
Is de oorzaak al bekend?
Sorry ik struikelde over de stroomkabelVjenne-ICT schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:26:
Hier Kroatië ook down!
Is de oorzaak al bekend?
:strip_exif()/f/image/jCaNSC4I5VYdk70sJDsWAfqp.jpg?f=fotoalbum_large)
https://bsky.app/profile/nemoinslumberland.bsky.social
Maar het lijkt inderdaad wereldwijd te zijn wat ik op bsky lees
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er word een link gelegd met de uitrol van T-Mobile connectiviteit gister
https://www.cnbc.com/2025...le-satellite-service.html
https://www.cnbc.com/2025...le-satellite-service.html
Hier werkt het weer... noord spanje
[ Voor 4% gewijzigd door Willianv op 25-07-2025 00:07 ]
Starlink has now mostly recovered from the network outage, which lasted approximately 2.5 hours. The outage was due to failure of key internal software services that operate the core network. We apologize for the temporary disruption in our service; we are deeply committed to… https://t.co/ffFYM1Z7tD
— Michael Nicolls (@michaelnicollsx) 24 juli 2025
Service will be restored shortly.
— Elon Musk (@elonmusk) 24 juli 2025
Sorry for the outage.
SpaceX will remedy root cause to ensure it doesn’t happen again. https://t.co/q1bsTVtMZ7
Upload was meestal 5~20mbit, download zeker meer dan 100. Ik weet niet of ik de 300 heb gehaald maargoed ik heb ook weer niet zo vaak een test gedaan. Plus op het dak van de camper is de positie van de Starlink nooit optimaal. Ik was eerder aangenaam verrast dat het gewoon zo goed werkte zolang je maar vrij zicht hebt!Pilovali schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:16:
[...]
Welke snelheden haalde je op de Mini? Afgelopen maart had ik de mini meegenomen naar IJsland en zag snelheden rond de 300 Mbps als ik de speedtest van de app moet geloven.
Wifi van de mini is niet al te best, dus ik heb geen 300 Mbps download gezien op m'n telefoon.
Mattie112 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:22:
[...]
Upload was meestal 5~20mbit, download zeker meer dan 100. Ik weet niet of ik de 300 heb gehaald maargoed ik heb ook weer niet zo vaak een test gedaan. Plus op het dak van de camper is de positie van de Starlink nooit optimaal. Ik was eerder aangenaam verrast dat het gewoon zo goed werkte zolang je maar vrij zicht hebt!

We zaten zo'n 5 km van de mast af ergens in een lodge. Hadden alleen 2G en het internet van de lodges waren 3 Mbps ADSL gedeeld.
Starlink achter neergelegd, stroomkabel door het raam en gaan!
Haalde op Wifi zo'n 100-150 Mbps down en dat was snel genoeg om YouTube filmpjes te kijken in fatsoenlijke kwaliteit terwijl iemand anders met z'n vriendin aan het videobellen was.
Jammer dat het bereik van de ingebouwde Wifi van de Mini zo slecht is.
[ Voor 3% gewijzigd door Pilovali op 25-07-2025 13:28 ]
Ja, dat is een voordeel van een camper, die is niet zo groot dat wifi bereik een probleem geeft
Blijft dit een beetje stevig staan? Ik zoek iets voor de mini waar ik direct de mount op kan monteren.Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 22:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij Baxshop gekocht, is eigenlijk een speakerstand...
https://www.bax-shop.nl/s...tstatief-heavy-uitvoering
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Heb dezelfde nu 11mnd continue buiten staan; zonder probleem. Ook in storm etc.Toppe schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Blijft dit een beetje stevig staan? Ik zoek iets voor de mini waar ik direct de mount op kan monteren.
Geen enkel probleem, al gebruik ik het alleen op de camping...Toppe schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:21:
[...]
Blijft dit een beetje stevig staan? Ik zoek iets voor de mini waar ik direct de mount op kan monteren.
Maar @HGM 's ervaring spreekt boekdelen denk ik.
Heb net mijn residential abo met gratis hardware voor 40€/maand besteld bij Startlink. 40€ is de maandelijkse kost in Griekenland. Goedkoper gaat het waarschijnlijk niet worden. Kan de dienst de eerste 12 maanden niet onderbreken, die plannen heb ik niet, en na 12 maanden ben ik gewoon residential klant als ieder ander. Kan ik eindelijk mijn VDSL2 abo (50/15) er uit kieperen en heb ik internet ook tijdens de stroomonderbrekingen. Ik kijk er naar uit.
Patje
De hardware van Starlink gebruikt ook stroom hoorPatjec schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:49:
en heb ik internet ook tijdens de stroomonderbrekingen. Ik kijk er naar uit.
7 * 575Wp zonnepanelen, een hybride inverter en een set batterijen. Daarnaast nog een APC 3000Watt UPS. Dus ja we zijn hier voorzien van wat backup.
Patje
Korte vraag, net weer op vakantie geweest en meerdere plekken gehad waar 4g/5g drama was en camping wifi op meerdere momenten ook totaal niet werkte.
Nu zat ik te kijken naar Starlink. Voor residential, je geeft een huis plaats op voor zo ver ik kan zien, maar hoe groot is de cell dat als huis gezien wordt? Maw, is 15km bv nog haalbaar, of hoe nauwkeurig gaat dat? We hebben straks namelijk een seizoen plaats op deze afstand.
Nu zat ik te kijken naar Starlink. Voor residential, je geeft een huis plaats op voor zo ver ik kan zien, maar hoe groot is de cell dat als huis gezien wordt? Maw, is 15km bv nog haalbaar, of hoe nauwkeurig gaat dat? We hebben straks namelijk een seizoen plaats op deze afstand.
[ Voor 7% gewijzigd door The Fatal op 27-07-2025 23:46 ]
Hoe verder je van het adres komt dat je hebt opgegeven hoe onstabieler het wordt. De cirkel rond het adres is 10 mijl of 16 kilometer dus het zou net moeten kunnen werken.The Fatal schreef op zondag 27 juli 2025 @ 23:37:
Korte vraag, net weer op vakantie geweest en meerdere plekken gehad waar 4g/5g drama was en camping wifi op meerdere momenten ook totaal niet werkte.
Je kan het service adres aanpassen zo lang als er capaciteit is op je nieuwe adres. Daar hebben we in Nederland geen last van dat het vol zit. Je adres aanpassen als je naar de camping gaat is dan beter voor een stabielere verbinding. https://www.starlink.com/...ce-2fa3-6260-74cf9cb99300
Geen idee hoe leuk ze het vinden bij Starlink als je dat ieder weekend doet. Dan is een Klik en Klaar abonnement van Odido wellicht beter. Dat is niet adres gebonden en werkt in heel Nederland.
Daar heb ik ook naar gekeken. Maar bereik bij Odido op mijn eigen telefoon is zwaar matig. In de caravan bijna niet. Met klik en klaar kan ik hem buiten zetten dus dan zou het beter moeten zijn. €20/maand is natuurlijk dikke prima.
Maar vanwege signaal toch naar andere oplossing proberen te kijken welke we maandelijks uit/aan kunnen zetten.
Afgelopen week in Italië en Luxemburg geweest en weinig tot geen mobiel bereik en camping wifi werkte niet. Dus als de oplossing daar ook voor zou werken zou dat natuurlijk ideaal zijn. Odido klik en klaar is daar ook geen oplossing.
Maar vanwege signaal toch naar andere oplossing proberen te kijken welke we maandelijks uit/aan kunnen zetten.
Afgelopen week in Italië en Luxemburg geweest en weinig tot geen mobiel bereik en camping wifi werkte niet. Dus als de oplossing daar ook voor zou werken zou dat natuurlijk ideaal zijn. Odido klik en klaar is daar ook geen oplossing.
@The Fatal Wil je Starlink nu alleen thuis/camping gebruiken of ook als je in Italië en Luxemburg enzo bent ?
Want dan ben je met een Roaming toch beter af ?
En als je hem thuis niet gebruikt nog meer, roaming kun je simpel(er) tussentijds uitzetten.
En als je hem thuis niet gebruikt nog meer, roaming kun je simpel(er) tussentijds uitzetten.
Het standaard K&K modem kan niet buiten geplaatst worden. Dan heb je een ander modem nodig. Werkt inderdaad alleen in NL.The Fatal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:09:
Daar heb ik ook naar gekeken. Maar bereik bij Odido op mijn eigen telefoon is zwaar matig. In de caravan bijna niet. Met klik en klaar kan ik hem buiten zetten dus dan zou het beter moeten zijn. €20/maand is natuurlijk dikke prima.
Bij Starlink heb je dan wel het roaming abonnement nodig wil je het ook in het buitenland kunnen gebruiken. Die abonnementen kan je tussentijds aanpassen dus je hebt niet het hele jaar roaming nodig.
Gebruik Starlink zelf ook als ik in het buitenland op vakantie ben. De 4G/5G bundel ben ik zo doorheen en inderdaad niet overal bereik.
Helaas is Klik en Klaar van Odido niet in heel Nederland te bestellen. op mijn adres bijvoorbeeld niet mogelijks_schimmel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:03:
[...]
Dan is een Klik en Klaar abonnement van Odido wellicht beter. Dat is niet adres gebonden en werkt in heel Nederland.
Iedereen heeft recht op mijn mening
Voornamelijk op reis, binnen/buitenland. Kinderen worden ondertussen wat ouder. Willen wel eens een film kijken etc.Jpiek schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:17:
@The Fatal Wil je Starlink nu alleen thuis/camping gebruiken of ook als je in Italië en Luxemburg enzo bent ?
Thuis hebben we glasvezel sinds kort. Dus zal alleen als backup zijn.
Zal wel in de tent worden. Niet echt in de openlucht.s_schimmel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:18:
[...]
Het standaard K&K modem kan niet buiten geplaatst worden. Dan heb je een ander modem nodig. Werkt inderdaad alleen in NL.
Bij Starlink heb je dan wel het roaming abonnement nodig wil je het ook in het buitenland kunnen gebruiken. Die abonnementen kan je tussentijds aanpassen dus je hebt niet het hele jaar roaming nodig.
Gebruik Starlink zelf ook als ik in het buitenland op vakantie ben. De 4G/5G bundel ben ik zo doorheen en inderdaad niet overal bereik.
[ Voor 3% gewijzigd door The Fatal op 28-07-2025 10:26 ]
Dan ben je met een roaming abonnement voor Starlink denk ik beter af. Roaming is te pauzeren en werkt overal zonder dat je van service adres moet veranderen. De Starlink Mini is nu in de aanbieding.The Fatal schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:23:
[...]
Voornamelijk op reis, binnen/buitenland. Kinderen worden ondertussen wat ouder. Willen wel eens een film kijken etc.
Thuis hebben we glasvezel sinds kort. Dus zal alleen als backup zijn.
[...]
Zal wel in de tent worden. Niet echt in de openlucht.
De actie in Nederland met de gratis Mini is afgelopen. Nu is de Standaard kit weer gratis bij een 12 maands Residential abonnement.
Mooie prijzen idd .. hier in Australië kost de Mini 599 AUD (335 EUR) ... En betaal je voor Roam met 50Gb 80 AUD (45 EUR) en voor unlimited roaming 195 AUD (110 EUR).s_schimmel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:52:
[...]
Dan ben je met een roaming abonnement voor Starlink denk ik beter af. Roaming is te pauzeren en werkt overal zonder dat je van service adres moet veranderen. De Starlink Mini is nu in de aanbieding.
Misschien had ik achter de Mini en abonnement gewoon in Nederland moeten kopen .. was ik goedkoper uit geweest voor de zelfde service. Maar toen ik het nodig had was er alleen nog maar regionale roaming .. terwijl je nu wereldwijd mag roamen.
Had die gevonden inderdaad maar dan zat je 12 maanden er aan vast?Lecenten schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:47:
De actie in Nederland met de gratis Mini is afgelopen. Nu is de Standaard kit weer gratis bij een 12 maands Residential abonnement.
Kan niet echt zien op dit moment wat de standaard als voordelen heeft tov de mini voor op reis.
Volgens mij niks.
Het is inderdaad de bedoeling dat je 12 maanden een Residential abonnement neemt. Zeg je het abonnement eerder op, dan betaal je de normale prijs van de Standaard kit naar rato van het aantal maanden dat nog te gaan was.
Op reis is de Mini meestal handiger omdat daar de WiFi ingebouwd zit en je deze ook makkelijker vanaf een accu kan voeden.
Op reis is de Mini meestal handiger omdat daar de WiFi ingebouwd zit en je deze ook makkelijker vanaf een accu kan voeden.
De mini is nu €225 ipv €299 en die actie loopt tot 1 augusts https://www.starlink.com/nl/roamLecenten schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:47:
Overweging gemaakt en een starlink mini besteld voor 225. Alleen de hardware zo ver. Later testen.
Odido ga ik nog wel proberen mocht het signaal op mijn mobiel dit jaar beter zijn. Dan is de starlink voor het buitenland nog steeds ideaal
Odido ga ik nog wel proberen mocht het signaal op mijn mobiel dit jaar beter zijn. Dan is de starlink voor het buitenland nog steeds ideaal
Wat ik niet op de website van starlink kan vinden. Stel ik heb het Roam 50 abonnement, kan ik deze bijvoorbeeld voor de maanden juli/augustus ook tijdelijk upgraden naar een onbeperkt roam abonnement, om het daarna weer te downgraden naar een Roam 50/40 euro abonnement?
Cogitationis poenam nemo patitur
Ja dat kan.Bullet NL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:15:
Wat ik niet op de website van starlink kan vinden. Stel ik heb het Roam 50 abonnement, kan ik deze bijvoorbeeld voor de maanden juli/augustus ook tijdelijk upgraden naar een onbeperkt roam abonnement, om het daarna weer te downgraden naar een Roam 50/40 euro abonnement?
En dat staat hier beschreven hoe dat werkt en wat de financiële afhandeling is:Bullet NL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:15:
https://www.starlink.com/...ff-bf52-76c8-2af222799734
Dus let even goed op wat je factuur cyclus is voor je account.
beste technneuten,
we willen starlink nemen, omdat we een magere tot 50mb internet lijn hebben, maar max 10mb binnen komt.
Nu zijn we vanaf augustus dak en gevel renovatie aan het doen, en wil dus weten wat de beste mouting point is. Persoonlijk dak vindt ik niet zo, want dan moet ik een stijger nemen later als ik het niet meer wil, dan heb je nog aan de wand, maar ja nieuwe gevel is zonde> hoe doen jullie dit
we willen starlink nemen, omdat we een magere tot 50mb internet lijn hebben, maar max 10mb binnen komt.
Nu zijn we vanaf augustus dak en gevel renovatie aan het doen, en wil dus weten wat de beste mouting point is. Persoonlijk dak vindt ik niet zo, want dan moet ik een stijger nemen later als ik het niet meer wil, dan heb je nog aan de wand, maar ja nieuwe gevel is zonde> hoe doen jullie dit
Mounting point en steiger is het.
Maar Odido klik en klaar is niet goed genoeg?
ik woon in duitsland, odido hebben we niet.kujinshi schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:06:
Mounting point en steiger is het.
Wat is de precieze situatie van je locatie? Want misschien is dak helemaal niet zo handig als er bijvoorbeeld hogere bomen in de buurt staan, of andere belemmeringen.theduke1989 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:45:
beste technneuten,
Wat je iig wil is een vrij zicht rondom en minimaal 25 graden boven de horizon maar beter is vanaf 10 graden boven de horizon.
En denk ook na waar je de kabel van/naar de antenne heen wil gaan leiden. En hoe dat weer verder in je huidige thuisnetwerk gekoppeld gaat worden. Welke afstand je moet overbruggen etc. Je hoeft niet de Starlink router als de router voor je gehele huis te gebruiken, je kan ook eea in bypass mode kunnen zetten en je eigen router gebruiken (wat mijn persoonlijke voorkeur heeft)
Bedankt voor de informatie,.bomen zullen geen probleem zijn.duvekot schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:12:
[...]
Wat is de precieze situatie van je locatie? Want misschien is dak helemaal niet zo handig als er bijvoorbeeld hogere bomen in de buurt staan, of andere belemmeringen.
Wat je iig wil is een vrij zicht rondom en minimaal 25 graden boven de horizon maar beter is vanaf 10 graden boven de horizon.
En denk ook na waar je de kabel van/naar de antenne heen wil gaan leiden. En hoe dat weer verder in je huidige thuisnetwerk gekoppeld gaat worden. Welke afstand je moet overbruggen etc. Je hoeft niet de Starlink router als de router voor je gehele huis te gebruiken, je kan ook eea in bypass mode kunnen zetten en je eigen router gebruiken (wat mijn persoonlijke voorkeur heeft)
:strip_exif()/f/image/zSfQbA7sKNq5B0KSZ5jP1BGh.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is voorlopig de huidige situatie..zoals je ziet geen bomen in f weg.
Dat is een goede vraag moet even kijken hoe de kabel zou moeten lopen. Is normale netwerk kabel? Kan dus alle kabels gebruike ?
Mijn schoonouders hebben een Startlink set besteld voor hun vakantiehuisje in Belgie.
Benieuwd naar de werking ervan hebben ze deze na ontvangst thuis (in Nederland) al even getest en geactiveerd.
Starlink klantenservice vertelde vervolgens dat een adreswijziging naar een ander land pas na 120 dagen mogelijk is, ook na uitleg dat de set voor België bedoeld was maar slechts uit nieuwsgierigheid al even in Nederland geactiveerd was.
Pech gehad met een starre klantenservice medewerker? Of is dit inderdaad de policy? Ik weet dat er ook roaming abonnementen zijn, maar éénmalig op dag twee het adres wijzigen na een iets te enthousiaste start lijkt me niet onredelijk.
Benieuwd naar de werking ervan hebben ze deze na ontvangst thuis (in Nederland) al even getest en geactiveerd.
Starlink klantenservice vertelde vervolgens dat een adreswijziging naar een ander land pas na 120 dagen mogelijk is, ook na uitleg dat de set voor België bedoeld was maar slechts uit nieuwsgierigheid al even in Nederland geactiveerd was.
Pech gehad met een starre klantenservice medewerker? Of is dit inderdaad de policy? Ik weet dat er ook roaming abonnementen zijn, maar éénmalig op dag twee het adres wijzigen na een iets te enthousiaste start lijkt me niet onredelijk.
Ah dat is denk ik wat ik ga doen, ik gebruik momenteel mijn Starlink standaard op vakantieddres. Aangezien we de Starlink achter laten(en volgend jaar terug komen) kan ik beter account aanmaken en op nieuw account residential gebruiken in toekomst.Lecenten schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:48:
Je kunt Residential niet pauzeren maar wel opzeggen en daarna weer activeren....
Als je Residential in het buitenland wil gebruiken met je huidige schotel, dan moet je een nieuw account maken in dat land en de schotel daar naartoe overzetten.
Maar als ik dit lees voor het activeren "Het activeren van een Starlink voor gebruik in een ander land dan het land dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account wordt niet ondersteund."
Dit vindt ik heel verwarrend.
Aan de andere kant; waarom zou ik niet de bestaande alleen de thuislocatie aanpassen van de Starlink, vervolgnens het huidige abbonement stop zetten. En dan op later tijdstip wanneer nodig dan de residential activeren?
[ Voor 26% gewijzigd door mazzoop80 op 30-07-2025 18:04 ]
Een Residential abonnement is gekoppeld aan een account en een account is gekoppeld aan een land. Als je schoonouders een account aangemaakt hebben met een Nederlands adres, dan was het niet gelukt om de Starlink set in Belgie te activereren, ongeacht of ze die eerder in Nederland hebben geactiveerd. Ze moeten nu een nieuw account aanmaken (met een nieuw e-mail adres) voor Belgie en de set daar naartoe overzetten:JBS schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:46:
Mijn schoonouders hebben een Startlink set besteld voor hun vakantiehuisje in Belgie.
https://www.starlink.com/...28-f957-365c-787f8fe2e4a2
Volgens de tekst kan dat na 90 dagen als de set al is geactiveerd.
Ik kan niet helemaal volgen wat de situatie nu is, een Roaming abonnement voor gebruik in het buitenland ?mazzoop80 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:53:
[...]
Ah dat is denk ik wat ik ga doen, ik gebruik momenteel mijn Starlink standaard op vakantieddres. Aangezien we de Starlink achter laten(en volgend jaar terug komen) kan ik beter account aanmaken en op nieuw account residential gebruiken in toekomst.
Maar als ik dit lees voor het activeren "Het activeren van een Starlink voor gebruik in een ander land dan het land dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account wordt niet ondersteund."
Dit vindt ik heel verwarrend.
Aan de andere kant; waarom zou ik niet de bestaande alleen de thuislocatie aanpassen van de Starlink, vervolgnens het huidige abbonement stop zetten. En dan op later tijdstip wanneer nodig dan de residential activeren?
In ieder geval, als je de kit in het buitenland wil gebruiken op een vast adres (Residential) maak je een nieuw account aan in dat land en de kit moet vervolgens worden overgezet naar dat nieuwe account:
Situatie nu is mijn starlinkaccount op thuisadres nederland, roam unlimited in buitenland (italie) actief tot 14augustus.Lecenten schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:29:
[...]
als je de kit in het buitenland wil gebruiken op een vast adres (Residential) maak je een nieuw account aan in dat land en de kit moet vervolgens worden overgezet naar dat nieuwe account:
Het process "eigendom van mijn Starlink-hardware overdragen" is erg duidelijk op de site van Starlink!
Waar ik alleen een probleem voorzie is tijdens het aanmeld process voor mijn 2de startlink account; Hoe activeer ik mijn Starlink?
daar wordt expliciet vermeld onder 'Beperkingen'; Het activeren van een Starlink voor gebruik in een ander land dan het land dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account wordt niet ondersteund.
ik begrijp deze beperking 'dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account' niet -of- ik snap het niet
Kan ik mijn eigen Starlink die geactiveerd is in nederland zo wel koppelen aan het nieuwe account met thuisadres in Italie ?
Helemaal bovenaan de zijkant lijkt de beste plaats. Met een beugel voor muurmontage, de schotel moet boven de nok van het dak uitkomen.theduke1989 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:59:
of misschien aan de zijant van de nieuwe dak op de hout?
De standaard kabel is 15 meter lang. In principe is het een normale netwerkkabel, er zitten alleen speciale connectoren op om de aansluiting bij de schotel waterdicht te maken. Als die 15 meter niet genoeg om de plaats te bereiken waar je de router neer wil zetten, koop dan een langere Starlink kabel. Dat kan tot 50 meter.
Ik lees die beperking zo: als ik een Nederlands account aanmaak, dan kan ik de Starlink niet activeren in Italie. Als ik een Italiaans account aanmaak, dan wel. Dat laatste is toch wat je van plan bent.mazzoop80 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:45:
[...]
Situatie nu is mijn starlinkaccount op thuisadres nederland, roam unlimited in buitenland (italie) actief tot 14augustus.
...
daar wordt expliciet vermeld onder 'Beperkingen'; Het activeren van een Starlink voor gebruik in een ander land dan het land dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account wordt niet ondersteund.
ik begrijp deze beperking 'dat werd gebruikt bij het aanmaken van het account' niet -of- ik snap het niet![]()
Kan ik mijn eigen Starlink die geactiveerd is in nederland zo wel koppelen aan het nieuwe account met thuisadres in Italie ?
Thanks! Dan lees(begreep) ik het niet goed genoeg...Lecenten schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:51:
[...]
Ik lees die beperking zo: als ik een Nederlands account aanmaak, dan kan ik de Starlink niet activeren in Italie. Als ik een Italiaans account aanmaak, dan wel. Dat laatste is toch wat je van plan bent.
Laatste keuze is dan; wanneer is moment activeren abbonement;
Ik kan niet direct terugvinden of ik na direct activatie een pauze kan doen van abbonement ? Ik verwacht dus dat bij aanmelden nieuwe gebruiker direct een abbonement bij zit.
Kan ik deze direct pauzeren -of- zal ik gewoon een jaar wachten en pas juli 2026 deze activeren?
Ik zou dat volgend jaar doen, je hebt immers een Roam abonnement wat tot 15 augustus loopt. Als je voor die datum teruggaat naar Nederland heeft het geen zin om dat te pauzeren en dan een Residential te nemen, want die laatste heeft een looptijd van minimaal 1 maand.
Kan je residential ook voor bv 3 maanden doen en dan stop zetten en paar maanden later door op roaming bijvoorbeeld?
Want andere ook al zeiden .. aan de zijkant van het huis met een beugel waardoor die net boven het dak uitsteekt. Daar moet je met een lange ladder wel bij kunnen komen mocht dat nodig zijn. En kijk eens of er een locale sateliet schotel boer in de buurt zit, die hebben meestal wel kennis en ervaring met beugels ... en tegenwoordig vast ook wel voor de Starlink antenne.theduke1989 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:37:
[...]
Bedankt voor de informatie,.bomen zullen geen probleem zijn.
[Afbeelding]
Dat is voorlopig de huidige situatie..zoals je ziet geen bomen in f weg.
Dat is een goede vraag moet even kijken hoe de kabel zou moeten lopen. Is normale netwerk kabel? Kan dus alle kabels gebruike ?
En zorg dat je interne netwerk zo veel mogelijk "provider onafhankelijk" is. Dus gebruik je eigen router, je eigen APs voor WiFi en je eigen switches. De Starlink router heb je nog steeds nodig als "energie voorziening" voor de antenne, maar die kan je in "bypass mode" zetten en dan met een eigen lagere kabel door het huis naar je eigen router. Dan staat die Starlink router dus ergens boven in je huis. Vanaf daar kan je weer met een goede ethernet kabel weer maximaal 100M verder (maar zo veel heb je waarschijnlijk niet nodig). Als in de toekomst er bijvoorbeeld glasvezel langs je huis komt kan je zonder je interne netwerk te hoeven verbouwen eenvoudiger naar overschakelen.
Hoeft niet perse, met PoE is die ook niet meer nodig. Vereist wel een niet-slimme 48v PoE injector of switch...duvekot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 03:22:
[...]
De Starlink router heb je nog steeds nodig als "energie voorziening" voor de antenne, maar die kan je in "bypass mode" zetten en dan met een eigen lagere kabel door het huis naar je eigen router.
Ik heb tijdens de electro renovatie de ISP aansluiting wat vanuit een kamer in kelder komt. Naar boven naar de woonkamer gezet. Zijn van de TAE dozen. Elke apartement heeft zo een TAE doos.duvekot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 03:22:
[...]
Want andere ook al zeiden .. aan de zijkant van het huis met een beugel waardoor die net boven het dak uitsteekt. Daar moet je met een lange ladder wel bij kunnen komen mocht dat nodig zijn. En kijk eens of er een locale sateliet schotel boer in de buurt zit, die hebben meestal wel kennis en ervaring met beugels ... en tegenwoordig vast ook wel voor de Starlink antenne.
En zorg dat je interne netwerk zo veel mogelijk "provider onafhankelijk" is. Dus gebruik je eigen router, je eigen APs voor WiFi en je eigen switches. De Starlink router heb je nog steeds nodig als "energie voorziening" voor de antenne, maar die kan je in "bypass mode" zetten en dan met een eigen lagere kabel door het huis naar je eigen router. Dan staat die Starlink router dus ergens boven in je huis. Vanaf daar kan je weer met een goede ethernet kabel weer maximaal 100M verder (maar zo veel heb je waarschijnlijk niet nodig). Als in de toekomst er bijvoorbeeld glasvezel langs je huis komt kan je zonder je interne netwerk te hoeven verbouwen eenvoudiger naar overschakelen.
Ik heb een dedicateds netwerkkast in de kelder *techniekkamer*
ik was van plan dan om van het dak in de techniek kamer aan te sluiten, en dan daar een router neer te zetten en die op de switches aansluiten?
:strip_exif()/f/image/nDllFwSW5ejhfQ5E5lhpIxzk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben nog van plan om zo een proxmox, windows server / OPNsense kastje te maken!
Bedoel je deze:theduke1989 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:14:
[...]
Ik heb tijdens de electro renovatie de ISP aansluiting wat vanuit een kamer in kelder komt. Naar boven naar de woonkamer gezet. Zijn van de TAE dozen. Elke apartement heeft zo een TAE doos.
Wikipedia: TAE connector
Want daar kan je geen ethernet overheen doen .. die is alleen voor analoge telefoon volgens mij.
En je zegt "apartement" .. zijn dat losse wooneenheden die je gaat verhuren of zo? Want dan moet je je netwerk echt anders gaan indelen zodat ze niet bij elkaars netwerk kunnen etc.
Als de afstand tussen je Starlink boven op het dak helemaal naar de kelder niet heel erg lang is ... dan kan dat (max 45m voor een Starlink kabel tussen de router en antenne. Maar wil je de standaard Starlink Gen3 router gaan gebruiken voor je hele huis? Of ga je je eigen router gebruiken? Zeker als je verschillende netwerken moet gaan ondersteunen is een eigen router eigenlijk de enige oplossing.Ik heb een dedicateds netwerkkast in de kelder *techniekkamer*
ik was van plan dan om van het dak in de techniek kamer aan te sluiten, en dan daar een router neer te zetten en die op de switches aansluiten?
[Afbeelding]
Altijd leuk speelgoed .. maar persoonlijk zou ik het router gedeelte altijd los houden van "speelgoed". Als je proxmox server een update krijgt en het gaat niet goed dan heb je geen internet meer. En als je dan ook verantwoordelijk bent voor het netwerk voor anderen zal ik dat zeker gaan splitsen.Ik ben nog van plan om zo een proxmox, windows server / OPNsense kastje te maken!
Kan je dan de ethernet poort rechtstreeks vanuit de Starlink standaard antenne in de WAN aansluiting van je router stoppen?Jpiek schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 07:17:
[...]
Hoeft niet perse, met PoE is die ook niet meer nodig. Vereist wel een niet-slimme 48v PoE injector of switch...
Bij een Mini is dat wel het geval omdat de router daar in de antenne zit, maar bij de huidige "Standaard" antenne zit de meeste logica toch in de Gen3 router?
Gen3 weet ik ff niet ( ik raak de klust een beetje kwijt van al die modellenduvekot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Kan je dan de ethernet poort rechtstreeks vanuit de Starlink standaard antenne in de WAN aansluiting van je router stoppen?
Bij een Mini is dat wel het geval omdat de router daar in de antenne zit, maar bij de huidige "Standaard" antenne zit de meeste logica toch in de Gen3 router?
Maar iha zit alle logica in de antenne, de routers is 'gewoon een router'...
Ik heb twee switches beide voor elke woning. Dus dat zit wel goed, ik had vanaf het dak tot de kelder en dan aan mij switch aansluiten. De bovenwoning is als we het verhuren, kunnen ze een router daarop aansluiten.duvekot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:26:
[...]
Bedoel je deze:
Wikipedia: TAE connector
Want daar kan je geen ethernet overheen doen .. die is alleen voor analoge telefoon volgens mij.
En je zegt "apartement" .. zijn dat losse wooneenheden die je gaat verhuren of zo? Want dan moet je je netwerk echt anders gaan indelen zodat ze niet bij elkaars netwerk kunnen etc.
[...]
Als de afstand tussen je Starlink boven op het dak helemaal naar de kelder niet heel erg lang is ... dan kan dat (max 45m voor een Starlink kabel tussen de router en antenne. Maar wil je de standaard Starlink Gen3 router gaan gebruiken voor je hele huis? Of ga je je eigen router gebruiken? Zeker als je verschillende netwerken moet gaan ondersteunen is een eigen router eigenlijk de enige oplossing.
[...]
Altijd leuk speelgoed .. maar persoonlijk zou ik het router gedeelte altijd los houden van "speelgoed". Als je proxmox server een update krijgt en het gaat niet goed dan heb je geen internet meer. En als je dan ook verantwoordelijk bent voor het netwerk voor anderen zal ik dat zeker gaan splitsen.
kan ik ook de antenne aan de hoek van de dak aansluiten_? want onze dak is hoog, als ik wat moet doen wordt dat spelen met de dood eigenlijk.
Ja, dat kan.The Fatal schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:04:
Kan je residential ook voor bv 3 maanden doen en dan stop zetten en paar maanden later door op roaming bijvoorbeeld?
De Gen3 router is gewoon een router, het enige bijzondere er aan is dat ie de schotel ook van stroom voorziet. Als je dat laatste via een POE regelt kun je elke andere router aansluiten.duvekot schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:33:
[...]
Kan je dan de ethernet poort rechtstreeks vanuit de Starlink standaard antenne in de WAN aansluiting van je router stoppen?