Jpiek schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:30:
[...]
Ik, laat ik het anders parafraseren ; ik vindt 89 euro per maand voor een vrijwel altijd en overal beschikbare internetverbinding terwijl je op reis bent helemaal geen slechte deal.
Dat is waar. En satteliet is traditioneel heel duur. Moet je eens zien wat je ook vandaag de dag betaalt voor een extreem trage verbinding bij Iridium

Daar heb je voor 89 euro nauwelijks een paar MB dataverkeer en met 2400bps snelheid

Dat is wat ik op mijn XT PC had in 1990.
Zie:
https://satellitephonesto...le/details/iridium-go-252 . 900$ voor het modem. Er is een unlimited abo maar dat heeft alsnog maar 2400 baud. Dat is dus 2,4kbps of 0,002 megabit/s

Voor 180$ per maand. Waar je ook niet veel aan hebt want zelfs een webpagina laden wordt een uitdaging op die snelheid.
Stel dat je met de Starlink mini 100mbit haalt continu. Dan heb je in een uur 45 GB binnen.
Met Iridium go haal je dan net iets meer dan 1 MB. En ook nog eens 2x zo duur per maand. Daarmee is starlink 90.000 keer zo goedkoop voor dezelfde bitjes. Dat gaat nergens meer over.
En het kunnen stopzetten van Roam is ook een heel goede deal. Bij mijn Garmin Inreach op Iridium (niet hetzelfde, ik weet het, kan alleen tekstberichten) moet ik een tientje per maand betalen ook als ik hem helemaal niet gebruik die maand. De meeste sat providers staan niet onbetaald pauzeren toe.
Je hebt idd wel concurrentie van 5G en dat kan in sommige landen echt veel goedkoper uitpakken. In Spanje bijvoorbeeld heb je
315GB data voor 20 euro op prepaid (dus je kan gewoon 1 maand pakken, simkaart kost 5 euro). Als het echt puur voor de twee weekjes vakantie is zou ik dat gewoon doen. Een lokale SIM is ook veel sneller dan 5G roaming trouwens.
Maar voor satteliet is Starlink echt ongehoord goedkoop en snel vergeleken met de traditionele aanbieders. Om over de latency maar niet te beginnen. Als je vaak met een camper ofzo op pad gaat zou ik het zeker doen. Zelfs als het 300 zou zijn dan is het voor satteliet alsnog extreem goedkoop.
[
Voor 10% gewijzigd door
Llopigat op 12-06-2025 15:17
]