Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:14
Rolfie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:35:
[...]
Nog afgezien de CEO van SpaceX straks ook een eind verantwoordelijkheid heeft voor een overheids ministerie.
offtopic:
Hij krijgt geen verantwoordelijkheid over een overheids ministerie. De "Department of Government Efficiency" is een externe adviescommissie die met voorstellen komt om de financiële efficiëntie van de Amerikaanse overheid te verbeteren. Deze adviezen zullen dan via de normale route verder opgenomen worden in mogelijke wetten. Dus via de verschillende kamers van de Amerikaanse overheid of via presidentiele decreten bijvoorbeeld. Hoewel de titel van de adviescommissie lijkt op een overheids organisatie, het is het officieel dus niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boxertall
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 10:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umxhvUW5df4S64RZJulcuPn3tiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aurao8CmME268jOmYRAUKA5r.png?f=fotoalbum_large

Kijk nou dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10-09 23:52
Wow! Bijna de prijs dat ik het zou halen. Bij 199 en een goedkoper abbonement kan dit echt gamechanging zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 17:25
Ik betaalde 49,69 voor mijn 10/1 Mbps KPN ADSL abonnement, die 31 cent extra heb ik er graag voor over :)

Mijn Starlink werkt sinds enige tijd niet meer via een Engels grondstation, maar via Duitsland en de POP zit nu in Frankfurt. Ik heb het idee dat de snelheden en vooral de ping sinds die tijd zijn verbeterd.

Down/up is over een week genomen gemiddeld >300/23 Mbps en de ping zit op 27 ms gemiddeld (Ookla met test server level66.network). Meer dan tevreden.

[ Voor 5% gewijzigd door Lecenten op 31-01-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 14:05
Iemand die mij kan adviseren?

Ik kan tweedehands een Starlink gen 2 overnemen voor 200 euro incl UTP kabel adapter set en wandhouder. Dit is de vorige versie met de grote poot erbij. De nieuwe starlink standard kit gen 3 kost momenteel 249.
Waar doe ik goed aan? Het is voor gebruik bij een vakantiewoning in het buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 13:40
Piete2022 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:13:

Ik kan tweedehands een Starlink gen 2 overnemen voor 200 euro incl UTP kabel adapter set en wandhouder. Dit is de vorige versie met de grote poot erbij. De nieuwe starlink standard kit gen 3 kost momenteel 249.
Waar doe ik goed aan? Het is voor gebruik bij een vakantiewoning in het buitenland.
Eerst even goed kijken of je inderdaad je starlink van (vaste) locatie naar het buitenland kan verplaatsen.
Ik heb gisteren mijn starlink (laatste versie) van mijn dak gehaald omdat mijn kabel internet eindelijk in orde is. Moest je interesse hebben wil ik het je ook wel verkopen aan 200. (Als je liever de laatste versie wil hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

De nieuwe router is wel fijner als je eventueel een eigen router later wilt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 16:19

Voor 49 euro verschil, de nieuwe versie nemen. Heb je ook nog de garantie. Dit is wat ik zou doen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piete2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 02-09 14:05
Ja wellicht is dat idd het meest verstandig.
Weet iemand wat de activatie tijd is? Stel ik koop de set bij Coolblue en registreer hem incl abonnement, kun je dan direct daarna verbindingen maken of gaat daar nog tijd overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Piete2022 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:25:
Ja wellicht is dat idd het meest verstandig.
Weet iemand wat de activatie tijd is? Stel ik koop de set bij Coolblue en registreer hem incl abonnement, kun je dan direct daarna verbindingen maken of gaat daar nog tijd overheen?
Ja dat is direct; als je goed zicht heb natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-06 09:29
ok, ik kan het niet echt vinden dus ik stel de vraag maar in de hoop dat iemand mee kan denken. ik ben sinds kort van mijn KPN gigabit glas afgegaan, want 100 euro per maand en effectief 500 Mb is niet in verhouding. Daarnaast is het stuk onafhankelijkheid van de infrastructuur door gebruik te maken van Starlink iets wat mij wel aansprak.
Setje besteld, op het dak gegooid, en het werkt als een malle. Op het starlink wifi netwerk haal ik eenvoudig snelheden tussen de 200 en (snachts) 600 Mb dus grote blij.

Nu mijn uitdaging, we wonen in een huurhuis met erg veel beton en bijna geen mogelijkheden om netwerk kabels te trekken, nu heb ik een mesh systeempje van TP-link (de Deco x20's) maar de snelheid is zeer beperkt. ik zit nu alleen op 2 sporen: wil ik 1000 euro uitgeven en een keer een echt netwerk opbouwen met AP's van ubiquiti, of bouw ik het op met extra AP's van starlink? Een stuk goedkoper maar weinig over te vinden op de interwebs.

[ Voor 0% gewijzigd door pepijnm1984 op 22-02-2025 12:41 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:10
Voor minder dan 1000 euro huur je een betonboorder in die ff een paar gaatjes in je vloeren prikt. Cat6e kabel er door en voor een paar tientjes hang je daar op elke etage een router dan wel AP aan.

Zou ik doen, werkt prima en je kunt altijd nog de hele setup omgooien.

Welke mesh dan ooit kan nooit op tegen een kabel door een betonvloer die gegarandeerd je wifi signaal verzwakt...

[ Voor 3% gewijzigd door Jpiek op 22-02-2025 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 13:06:
Voor minder dan 1000 euro huur je een betonboorder in die ff een paar gaatjes in je vloeren prikt. Cat6e kabel er door en voor een paar tientjes hang je daar op elke etage een router dan wel AP aan.

Zou ik doen, werkt prima en je kunt altijd nog de hele setup omgooien.

Welke mesh dan ooit kan nooit op tegen een kabel door een betonvloer die gegarandeerd je wifi signaal verzwakt...
In een huurhuis mag dat niet altijd zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Als je niet daadwerkelijk iets beschadigd mag er een hoop. Zelfs een nieuwe keuken of badkamer.

En zo'n gaatje is zo weer gevuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@pepijnm1984 is je uitdaging nu om van buiten naar binnen te komen met een netwerkkabel? Daar zijn dacht ik wel topics over. Is het een plat dak? Verder lijkt mi dit niet heel specifiek Starlink maar bouwkundig. Bij Klik&Klaar die ik dezelfde vragen voorbij komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
De uitdaging zit niet in het naar binnen doorvoeren of het boren van gaten maar of het mesh netwerk welk je kan opbouwen door een extra AP van Starlink aan te schaffen fatsoenlijk is. Want ik kan het wel met Ubiqiti opbouwen maar dat is best dure hardware dus 1 extra acces point van Starlink is een stuk voordeliger maar kan nergens vinden of dat fatsoenlijk werkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
pepijnm1984 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 11:31:
De uitdaging zit niet in het naar binnen doorvoeren of het boren van gaten maar of het mesh netwerk welk je kan opbouwen door een extra AP van Starlink aan te schaffen fatsoenlijk is. Want ik kan het wel met Ubiqiti opbouwen maar dat is best dure hardware dus 1 extra acces point van Starlink is een stuk voordeliger maar kan nergens vinden of dat fatsoenlijk werkt.
Mesh is (in mijn ogen) altijd een mindere oplossing dan een eigen bedrade AP op de juiste plekken.

Ubiquiti is niet goedkoop maar wel prettig in het gebruik. En met een eigen router kan je sowieso meer dan wat de standaard Starlink router aan mogelijkheden heeft.

Met een UI Router (UCG Ultra) met een 8 poorts switch (Switch Lite 8 PoE ) en 2 APs (U6 Plus) ben je in de UI shop nu 462 euro kwijt.

Daarmee heb je een volledig netwerk met goede WiFi verbinding die zonder problemen werkt met internet snelheden tot 1Gb/s met welke provider dan ook.

Dus als je ooit terug wil naar KPN of naar Ziggo .. dat kan met precies dezelfde apparatuur.

Die APs kan je dan daar ophangen waar ze het beste werken via een kabel naar die Switch. De router hang je het liefste in de meterkast .. (waarschijnlijk de Switch ook) en de Starlink modem/router zet je in Bypass Mode.

Ben je minimaal de komende 5 tot 10 jaar helemaal klaar in je huis met een goed en stabiel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepijnm1984
Duizend maal dank, ik ga het uittekenen en bouwen met ubiquiti (fijn woord voor een dyslect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
pepijnm1984 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:06:
Duizend maal dank, ik ga het uittekenen en bouwen met ubiquiti (fijn woord voor een dyslect)
Succes ... Gelukkig is de website tegenwoordig gewoon UI.com :+

En als je er niet uit komt :

[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-09 14:28
beste tweakers,

ik ben van plan om een Starlink aanschaf te doen. Nu ben ik me aan het orienteren wegens het plaatsen van de zonnenpanelen later. Ook omdat hun 45m kabel 150€ dat is wel erg veel 440€ en dan nog de halter!!

het volgende:
We doen de dak renovatie dit jaar nog, dus kan eventueel aan de dakdekker zeggen of die kan plaatsen op het dak. Nu is het wel zo dat ik alle kabels wel via een van de twee schoorstenen moet lussen naar de kelder, omdat daar de netwerkkast staat met de switch.
'' dat is de eerste scenario.

de tweede scenario gaat als volgt:
in de kelder waar ook de netwerkkast staat, kan ij oojk via het raam een kabel trekken naar buiten en dan op de grond plaatsen. en dat het dan naar de buitenwereld schijnt.

ik zou dan wel een kleine podest maken en daarop monteren etc.
Is dit de betere oplossing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25nXs3DnxFz07BlnBV758FZyUgQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYNMboTinptJFzfpMgSVTKhr.jpg?f=fotoalbum_large
let niet op de huis, we zijn nog aan het renoveren..

dit is op ons adres beschikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oLp8HFitncUd0McpVssYrQzDRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PjT76Q27rvVzX4FUx4zsnH1m.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door theduke1989 op 27-02-2025 10:34 ]

• duvekot
theduke1989 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:14:
beste tweakers,

ik ben van plan om een Starlink aanschaf te doen. Nu ben ik me aan het orienteren wegens het plaatsen van de camera.

het volgende:
We doen de dak renovatie dit jaar nog, dus kan eventueel aan de dakdekker zeggen of die kan plaatsen op het dak. Nu is het wel zo dat ik alle kabels wel via een van de twee schoorstenen moet lussen naar de kelder, omdat daar de netwerkkast staat met de switch.
'' dat is de eerste scenario.

de tweede scenario gaat als volgt:
in de kelder waar ook de netwerkkast staat, kan ij oojk via het raam een kabel trekken naar buiten en dan op de grond plaatsen. en dat het dan naar de buitenwereld schijnt.

ik zou dan wel een kleine podest maken en daarop monteren etc.
Is dit de betere oplossing?
[Afbeelding]
let niet op de huis, we zijn nog aan het renoveren..
Los van dit alles .. is er geen andere manier van internet krijgen voor dit huis? Los van de lastige ethische dilemmas rondom Musk .. is een glasvezel verbinding in de meeste gevallen beter, sneller en stabieler.

Als je toch besluit om Starlink residential te nemen dan zou ik altijd kiezen voor een vaste plaatsing zo hoog als mogelijk. Dat kan op het dak. Daar zijn prima manier voor die ook zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen. Bijvoorbeeld deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcVXz6YgaEkt11lkdbqybBxIlIE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wYFaHpwMjtkioC6fEXYc3LjL.png?f=fotoalbum_large

(Zie dit document: https://www.starlink.com/...sories_guide_standard.pdf

Maar er zijn ook andere partijen die soortgelijke opstellingen maken .. die misschien meer bestand zijn tegen hogere windsnelheden (die van Starlink werkt tot 80Kmph)

Ik zou nooit de kabels door een schoorsteen heen halen. Als er problemen zijn dan kan je er nooit lekker bij. Dus als het kan en niet al te storend is dan langs de buitenmuur ... Of via een mooie dakdoorvoer. Wie weet moet er toch al zo iets komen voor toekomstige zonnepanelen op je dak.

Op de grond neerzetten zou ik alleen doen als het echt niet anders kan. Eventueel kan je nadenken om hem met een beugel aan de zijkant vast te maken .. zodat de Starlink antenne niet direct het hoogste punt is van je huis .. maar dat kan alleen als dat niet te veel zicht wegneemt op de lucht.

En voor de verdere inrichting .. zorg dat je interne huis netwerk eigenlijk helemaal los staat van de provider zodat je die kan veranderen zonder ingrijpende aanpassingen in je netwerk.

• HGM
  • Niet online

HGM

Ik gebruik SFTP cat6 kabel en dat gaat al meer dan 2 jaar goed. Dat is een stuk goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theduke1989
duvekot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:31:
[...]

Los van dit alles .. is er geen andere manier van internet krijgen voor dit huis? Los van de lastige ethische dilemmas rondom Musk .. is een glasvezel verbinding in de meeste gevallen beter, sneller en stabieler.

Als je toch besluit om Starlink residential te nemen dan zou ik altijd kiezen voor een vaste plaatsing zo hoog als mogelijk. Dat kan op het dak. Daar zijn prima manier voor die ook zonder ingrijpende aanpassingen te hoeven doen. Bijvoorbeeld deze:

[Afbeelding]

(Zie dit document: https://www.starlink.com/...sories_guide_standard.pdf

Maar er zijn ook andere partijen die soortgelijke opstellingen maken .. die misschien meer bestand zijn tegen hogere windsnelheden (die van Starlink werkt tot 80Kmph)

Ik zou nooit de kabels door een schoorsteen heen halen. Als er problemen zijn dan kan je er nooit lekker bij. Dus als het kan en niet al te storend is dan langs de buitenmuur ... Of via een mooie dakdoorvoer. Wie weet moet er toch al zo iets komen voor toekomstige zonnepanelen op je dak.

Op de grond neerzetten zou ik alleen doen als het echt niet anders kan. Eventueel kan je nadenken om hem met een beugel aan de zijkant vast te maken .. zodat de Starlink antenne niet direct het hoogste punt is van je huis .. maar dat kan alleen als dat niet te veel zicht wegneemt op de lucht.

En voor de verdere inrichting .. zorg dat je interne huis netwerk eigenlijk helemaal los staat van de provider zodat je die kan veranderen zonder ingrijpende aanpassingen in je netwerk.
Sorry, heb mijn post aangepast. Ik wil Starlink nemen omdat wij hier in Duitsland in het dorp waar we wonen super slechte internet hebben. Alleen telekom is hier beschikbaar, alleen die hebben een lijn getrokken naar ons dorp.

En toen ik hier naar toe verhuisde, eerste wat ik aan de burgemeester gevraagd heb is_
Komt er uberhaupt een snellere en betere lijn in het dorp? of eventueel glasvezel.

Antwoord:
Nee. is veel te duur Telekom vraagt minstens 10500 vanuit de gemeente.
En ons dorp vindt een bijeenkomsthuisje veel belangrijker dan infrastructuur verbeteren.

ik heb maximaal 25mb snelheid, waarvan het schommelt wat absurd is. En het niet eens 25mb haalt soms.
daarom had ik aan Starlink gedacht, dus op het dak is echt noodzakelijk.
alleen de aanschaf is wel erg duur, maar goed kan ik overheen kijken want ik denk dat het loont 100mb of meer te krijgen.

kan je die moutings overal krijgen? zonnenpanelen komen op het dak het hele dak wordt bedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Niet nodig om de dish op het dak zelf te plaatsen, kan ook op de gevel met zoiets als dit. Diverse opties op Amazon beschikbaar ruim onder de 100 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc8LqCsWMz_prLgnSRHHUFmom-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEnDiuc8C3W7f3kZ3rI7ESYY.jpg?f=fotoalbum_large

Kan eventueel ook aan de gevel aan de andere kant van het huis. Installeer de Starlink app en dan zie je naar welke kant de dish wil wijzen en waar eventuele obstructies zijn. En dan moet je de kabel naar de kelder zien te krijgen, misschien dat dat ook beter gaat aan 1 van de 2 kanten van het huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Lecenten op 27-02-2025 10:55 ]

• duvekot
theduke1989 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Sorry, heb mijn post aangepast. Ik wil Starlink nemen omdat wij hier in Duitsland in het dorp waar we wonen super slechte internet hebben. Alleen telekom is hier beschikbaar, alleen die hebben een lijn getrokken naar ons dorp.

En toen ik hier naar toe verhuisde, eerste wat ik aan de burgemeester gevraagd heb is_
Komt er uberhaupt een snellere en betere lijn in het dorp? of eventueel glasvezel.

Antwoord:
Nee. is veel te duur Telekom vraagt minstens 10500 vanuit de gemeente.
En ons dorp vindt een bijeenkomsthuisje veel belangrijker dan infrastructuur verbeteren.

ik heb maximaal 25mb snelheid, waarvan het schommelt wat absurd is. En het niet eens 25mb haalt soms.
alleen de aanschaf is wel erg duur, maar goed kan ik overheen kijken want ik denk dat het loont 100mb of meer te krijgen.
Helder ... Dan heb je helaas vrij weinig andere opties (die betaalbaar zijn) ...want een 4G/5G oplossing heeft ook geen goede dekking/snelheid?
kan je die moutings overal krijgen? zonnenpanelen komen op het dak het hele dak wordt bedekt.
De standaard Starlink mount kan je gewoon bij Starlink kopen. De mount aan de zijkant is ook idd mogelijk .. als je maar goed oplet dat de antenne voldoende vrije uitzicht heeft op de lucht. Afhankelijk van waar je zit in Duitsland (noorden of zuiden) gaat de antenne een van die twee kanten uit "kijken" .. terwijl hij wel vrij zicht rondom moet hebben.

Zo te horen ga je ook nog wel een schotel voor TV nodig hebben dus vraag ook eens bij de locale TV Satelliet schotel installateur wat handig is. .. wie weet kan dat mooi gecombineerd worden. De Starlink oplossing voor de nok van een dak vind ik wat "fragiel" overkomen .. vandaar dat rondkijken naar andere mogelijkheden misschien handig kan zijn. Als ook je gehele dak vol ligt met panelen dan wil je daar geen schaduw op van de Starlink die op je nok staat. Als je op een heuvel zit (zo te zien op de foto) dan kan de wind waarschijnlijk wel harder waaien dan die 80 kmph. Kan je naast je zonnepanelen misschien ook nog wel een windmolen kwijt :+

En kijk eens bij buren die al Starlink hebben welke kant die antenne op kijkt en hoe zij hem gemonteerd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Zet bij ontvangst van de starlink eerst een tijdje de schotel op de grond, zo zie je in de app de optimale richting. Dan weet je aan welke kant van het huis je de beugel & schotel moet monteren.

• Jpiek
Lecenten schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:51:
Niet nodig om de dish op het dak zelf te plaatsen, kan ook op de gevel met zoiets als dit. Diverse opties op Amazon beschikbaar ruim onder de 100 euro.
je bent me net voor, ik zou ook zoiets adviseren :
https://www.dustinhome.nl/product/5020034553/mini-wall-mount
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7rRPjtn0IIeksw3uaMYAozGaOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1YYj5AMBrCgjF8olV6Je1dLz.png?f=fotoalbum_large

en idd met een kabelgoot oid langs de muur naar beneden. Of naar binnen en een doorvoer recht naar beneden de kelder in, als je toch nog aan het renoveren bent...

• theduke1989
slijkie schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:10:
Zet bij ontvangst van de starlink eerst een tijdje de schotel op de grond, zo zie je in de app de optimale richting. Dan weet je aan welke kant van het huis je de beugel & schotel moet monteren.
bedoel je nu of later? want nu op het dak gaat niet, dakdekker moet die bevestigen.
ik moet sowieso in 2 maanden me abonnement van telekom hier opzeggen, dus die starlink is dan wel goed te doen. wil dan inderdaad eerst naast de huis zoals ik heb aangetoond,

en inderdaad dat wordt niet getrokken met de huidige kabel van telekom, is inderdaad aparte aansluiting.

• theduke1989
duvekot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:04:
[...]

Helder ... Dan heb je helaas vrij weinig andere opties (die betaalbaar zijn) ...want een 4G/5G oplossing heeft ook geen goede dekking/snelheid?

[...]

De standaard Starlink mount kan je gewoon bij Starlink kopen. De mount aan de zijkant is ook idd mogelijk .. als je maar goed oplet dat de antenne voldoende vrije uitzicht heeft op de lucht. Afhankelijk van waar je zit in Duitsland (noorden of zuiden) gaat de antenne een van die twee kanten uit "kijken" .. terwijl hij wel vrij zicht rondom moet hebben.

Zo te horen ga je ook nog wel een schotel voor TV nodig hebben dus vraag ook eens bij de locale TV Satelliet schotel installateur wat handig is. .. wie weet kan dat mooi gecombineerd worden. De Starlink oplossing voor de nok van een dak vind ik wat "fragiel" overkomen .. vandaar dat rondkijken naar andere mogelijkheden misschien handig kan zijn. Als ook je gehele dak vol ligt met panelen dan wil je daar geen schaduw op van de Starlink die op je nok staat. Als je op een heuvel zit (zo te zien op de foto) dan kan de wind waarschijnlijk wel harder waaien dan die 80 kmph. Kan je naast je zonnepanelen misschien ook nog wel een windmolen kwijt :+

En kijk eens bij buren die al Starlink hebben welke kant die antenne op kijkt en hoe zij hem gemonteerd hebben.
schotel komt sowieso, alle kabels per kamer 1 kabel zijn getrokken naar de zolder, en vanuit daar wordt het met een verdeler naar buiten gemonteerd en aangesloten.

hier in de omgeving ben ik de enige die dit soort dingen doet, dus ben ook de eenigste van alle met zo een schotel later.

• Boxertall
Alternatieve bevestiging: aan de schoorsteen.

Met spanbanden:
https://www.amazon.nl/Sch...2c1e83042869&gad_source=1

Een mast van ongeveer 45 tot 50 mm plaatsten en dan deze houder voor de Starlink schotel.
Ik heb deze zelf ook: past echt perfect.

https://nl.aliexpress.com...fXOh&gatewayAdapt=glo2nld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boxertall
Trouwens nog niet geplaatst: vorig jaar juni tijdens de TT van Assen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsywqlzR5pG1EaUks3uQQXNg9b0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x5XyNOkrJKFBcCNZWJfYxLhf.jpg?f=user_large

• Lecenten
Boxertall schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:20:
Een mast van ongeveer 45 tot 50 mm plaatsten en dan deze houder voor de Starlink schotel.
Ik heb deze zelf ook: past echt perfect.

https://nl.aliexpress.com...fXOh&gatewayAdapt=glo2nld
Zo heb ik het ook gedaan, een steigerpijp van 2 meter gehaald bij de bouwmarkt en die met muurbeugels aan een gevel gemonteerd. Die zit aan een schuur die volledig uit het zicht staat.

Als je het, zoals de vraagsteller, aan je huis wil monteren zijn die muurbeugels zoals eerder hier getoond veel mooier om te zien. Over wind zou ik me totaal geen zorgen maken, de dish weegt nog geen 3 kilo en staat bijna horizontaal zodat de windlast sowieso al minimaal is.

• Jpiek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FW34z_s2qcezaxaAAj4sBEHh2n8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60jbh8TFw71HMv8inp0J2VFd.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bleef met wind ook staan...

• Boxertall
Lecenten schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:34:
[...]

Als je het, zoals de vraagsteller, aan je huis wil monteren zijn die muurbeugels zoals eerder hier getoond veel mooier om te zien. Over wind zou ik me totaal geen zorgen maken, de dish weegt nog geen 3 kilo en staat bijna horizontaal zodat de windlast sowieso al minimaal is.
Klopt, maar dan ben je wel aan het boren &schroeven: als je dat niet wilt of het kan niet (dit nooit doen in een schoorsteen) dan is dit een alternatief.

[ Voor 57% gewijzigd door Boxertall op 27-02-2025 11:41 ]

• slijkie
theduke1989 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:12:
[...]

bedoel je nu of later? want nu op het dak gaat niet, dakdekker moet die bevestigen.
ik moet sowieso in 2 maanden me abonnement van telekom hier opzeggen, dus die starlink is dan wel goed te doen. wil dan inderdaad eerst naast de huis zoals ik heb aangetoond,

en inderdaad dat wordt niet getrokken met de huidige kabel van telekom, is inderdaad aparte aansluiting.
Voordat je het op het dak plaatst, dus als je de schotel al hebt is nu de tijd ja.

Via de Starlink app zien je dan de meest optimale positie, daarmee weet je exact waar je hem kan/moet monteren.

• Lecenten
theduke1989 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:38:

Over aanschaf en duur gesproken, de Starlink kit kost (tijdelijk ?) ook in Duitsland nu 249 euro (te koop via MediaMarkt).

• theduke1989
Lecenten schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:14:
[...]

Over aanschaf en duur gesproken, de Starlink kit kost (tijdelijk ?) ook in Duitsland nu 249 euro (te koop via MediaMarkt).
heb inderdaad even zitten kijkeb en ja ook daar te koop, wat is eigenlijk het verschil? of maakt het niet uit?

• Lecenten
Je bedoelt het verschil met kopen via de Starlink website ? Het is dezelfde kit, het voordeel via MediaMarkt is dat je geen verzendkosten betaalt en als je wil kun je hem ook ophalen. Dan heb je direct Starlink internet.

• duvekot
Lecenten schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:25:
Je bedoelt het verschil met kopen via de Starlink website ? Het is dezelfde kit, het voordeel via MediaMarkt is dat je geen verzendkosten betaalt en als je wil kun je hem ook ophalen. Dan heb je direct Starlink internet.
@theduke1989 het is sneller thuis als je het ophaalt, maar ik zou het toch gewoon via de Starlink site kopen ... Dan heb je maar 1 aanspreekpunt als er wat mis is met de apparatuur bijvoorbeeld.

• Lecenten
Dat maakt niet uit, Starlink levert dezelfde support voor retail kits (mits gekocht bij een erkende detailhandelaar zoals MediaMarkt in Duitsland) als voor rechtstreeks bij Starlink gekochte kits.

[ Voor 24% gewijzigd door Lecenten op 27-02-2025 16:52 ]

• HGM
  • Niet online

HGM

Lecenten schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:51:
Dat maakt niet uit, Starlink levert dezelfde support voor retail kits als voor rechtstreeks bij Starlink gekochte kits.
Als je bij reseller koopt dan kan je activatie langer uitstellen. Kan een voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 15:14
Heeft er iemand praktijkervaring met Starlink Roaming (50GB/Unlimited) i.c.m. reizen door Europa? Met name praktijkervaring met het 2 maanden buitenland limiet geneuzel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

CrusaderNoR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
Heeft er iemand praktijkervaring met Starlink Roaming (50GB/Unlimited) i.c.m. reizen door Europa? Met name praktijkervaring met het 2 maanden buitenland limiet geneuzel?
Zit nu al met dat abonnement voor 5 mnd buiten het ingestelde adres/land zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
CrusaderNoR schreef op maandag 24 maart 2025 @ 13:23:
die "twee maanden" regel is er eigenlijk alleen ingezet voor Zuid Africa .. omdat ze daar nog geen diensten mogen aanbieden .. gingen veel mensen in een ander afrikaans land een starlink abbonnement aan .. en gebruikte die in zuid afrika.

het lijkt er nu op dat zolang je in een land bent waar Starlink de diensten OOK mag aanbieden ze geen restricties opleggen ... en in landen waar ze het nog niet mogen .. die twee maanden tellen (is mijn vermoeden). ik heb alleen gelezen over mensen in Zuid Afrika die een email kregen dat ze weer terug moesten naar hun "starlink" land om roaming te kunnen blijven gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 14:52
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/64e6DT6b.png

Er lijken nieuwe abo's te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10:52
Damn. dat is goed! wow. Maar deze kan je niet meenemen naar de camping / buitenland?

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ecological schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:54:
Damn. dat is goed! wow. Maar deze kan je niet meenemen naar de camping / buitenland?
Camping in Nederland wel... mits je je service adres aanpast. Kan maar 1x per 24 uur (dacht ik).
Buiten Nederland zit je niet meer in residential-range, dus moet je gebruik maken van roaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:55
Gaaf thanks!
Direct aangepast naar residental lite / 35 euro in de maand.
Ik heb Starlink alleen hobbiematig. Voor de leuk.

Kan eventueel ook nog downgraden naar 9 euro in de maand voor 10 GB per maand.
En je kan altijd pauze doen! Echt top.

Deden NL providers dat maar, een pauze optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
neeecht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:56:
[...]

Gaaf thanks!
Direct aangepast naar residental lite / 35 euro in de maand.
Ik heb Starlink alleen hobbiematig. Voor de leuk.

Kan eventueel ook nog downgraden naar 9 euro in de maand voor 10 GB per maand.
En je kan altijd pauze doen! Echt top.

Deden NL providers dat maar, een pauze optie!
Ervaar je snelheid vermindering als je hem op lite zet? Ik heb een gevoel dat in NL er genoeg capaciteit is.
Misschien dat ik het ook overweeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Pilovali op 01-04-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Pilovali schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
[...]

Ervaar je snelheid vermindering als je hem op lite zet? Ik heb een gevoel dat in NL er genoeg capaciteit is.
Gaat 5 april in.
Als ik het niet vergeet, dan testen.

Sowieso 100-300 Mbps down en 10-40 Mbps upload, nooit echt stabiel.
Je merkt echt wanneer een satelliet dichterbij is of niet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
neeecht schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:51:
[...]

Gaat 5 april in.
Als ik het niet vergeet, dan testen.

Sowieso 100-300 Mbps down en 10-40 Mbps upload, nooit echt stabiel.
Je merkt echt wanneer een satelliet dichterbij is of niet,
Oh, ik heb meestal wel redelijk stabiele 200 á 300 Mbps.
Ik wil deze week nog even m'n v2 pakken om te testen, ik lees her en der dat de snelheid op sommige plekken hoger is dan voorheen. Hij heeft ook al een aantal maanden uit gestaan, dus kan die meteen updaten.

Ik pak dan gewoon de lite pakket, scheelt mij beetje in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Noorwegen de residential lite ook zo te zien, heb 1 van de 2 adressen op gezet, even kijken hoe dat loopt.

Helaas dat 10GB roam abbo nog niet, dit is precies wat ik zoek, heb thuis een starlink dish in de WAN2 poort voor backup doeleinden. Staat inprincipe altijd op ‘pauze’ maar voor ~€9 zou ik hem aan laten staan.

Correctie, dat 10 GB roaming abbo staat nergens op de starlink hoofdpagina’s alleen te zien bij abbo wisselen, ook hier. :)

[ Voor 76% gewijzigd door slijkie op 01-04-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/83f30T8b.png

Het klopt wel en geen bug. Voor heel Europa geldt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
Heeft iemand een idee wat extra GB's kosten bij deze abbo's? Kan het bij mijn abonnement niet vinden, en op de website van starlink ook niet.

Neem meestal voor vakanties een maandje unlimited af. Maar voor €9 per maand wellicht leuk om de starlink gewoon in de auto te laten hangen en er een wat permanentere opstelling voor te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Mar.tin schreef op woensdag 2 april 2025 @ 11:12:
Heeft iemand een idee wat extra GB's kosten bij deze abbo's? Kan het bij mijn abonnement niet vinden, en op de website van starlink ook niet.

Neem meestal voor vakanties een maandje unlimited af. Maar voor €9 per maand wellicht leuk om de starlink gewoon in de auto te laten hangen en er een wat permanentere opstelling voor te maken.
Aub: https://api.starlink.com/public-files/RoamOveragePricing.pdf

€2 per GB voor het 10 GB pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:25
Thanks! O+ ik las dat in de eerste instantie als €2 per 10GB, maar zo'n feest is het helaas niet :+

[ Voor 15% gewijzigd door Mar.tin op 02-04-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Pilovali schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:20:
[...]

Nu op Lite.
Enkele keren getest. Starlink schommelt sowieso constant.
Maar zover ik kan zien, maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
neeecht schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 19:09:
[...]

Nu op Lite.
Enkele keren getest. Starlink schommelt sowieso constant.
Maar zover ik kan zien, maakt het geen verschil.
Dacht ik al. Thanks! Ik zal het denk ik ook gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Is bij jullie residential lite ook verdwenen? Ik zie hem niet meer in het lijstje staan.
Roam 10 GB nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Pilovali schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:48:
Is bij jullie residential lite ook verdwenen? Ik zie hem niet meer in het lijstje staan.
Roam 10 GB nog wel.
Bij mij staat hij er nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/0I87fT5b4.gif

Wat vreemd! Bij m'n v2 en mini zie ik ze niet meer.
Starlink adverteert er nog wel mee:
Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/5if47Tcb4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Pilovali schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4uuLKM0tvV9dyAv0j9ElesUoNbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mTJ1zbjhYfdCBu6fhpgagLg4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Pilovali schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 19:14:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
In een incognito venster met een Nederlandse stad als locatie krijg ik iig wel de mogelijkheid om Residential Lite nieuw te kunnen bestellen.
(Kan niet kijken wat er mogelijk is bij veranderingen .. omdat mijn roaming abonnement in Australië loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ik zal eens een ticket indienen. Wel gek, ik heb er wel gebruik van kunnen maken. Daarna heb ik als test m weer op residential gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Pilovali schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:33:
Ik zal eens een ticket indienen. Wel gek, ik heb er wel gebruik van kunnen maken. Daarna heb ik als test m weer op residential gezet.
Misschien is de regio vol; en daarom niet meer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
HGM schreef op woensdag 16 april 2025 @ 11:34:
[...]

Misschien is de regio vol; en daarom niet meer beschikbaar.
Als ik op kaart kijk is Nederland (en zowat heel Europa) nog beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pilovali
Starlink heeft me gebeld. Blijkbaar kan je alleen voor Lite kiezen als je een actieve abonnement hebt. Heb je die niet, zie je alleen Residential.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Ik had dit bericht nog niet gezien (en ook niet voorbij zien komen in dit topic)

SpaceX Is Prepping a New Starlink Router
The router features the model number “UTR-251,” suggesting it succeeds the current Gen 3 router, which arrived in 2023 with the UTR-231 codename and then UTR-232. The filing also includes a picture of the new router, which indicates the product is designed to sit upright, more like the older Gen 2 model.
The new router also has a single Ethernet port, instead of two, like the Gen 3 model.
En waarschijnlijk ook nieuwe antennes:
SpaceX is preparing at least three new dish models, including a refreshed flat high-performance Starlink dish for enterprise buyers.

Oleg Kutkov, an engineer in Ukraine who helps repair Starlink dishes, spotted SpaceX making code changes that suggest the refreshed high-performance dish is ready for production.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:23
Vraag voor de mensen met Starlink; voor m'n werk moet ik contact met hun opnemen, maar ik kan nergens een telefoonnummer, contactformulier, of e-mail adres vinden. Kan iemand mij één van deze geven? Heeft te maken met problemen die een klant van ons ondervind wanneer ze verbonden zijn via SL.

Het probleem wat de klant ondervind heeft, hoogst waarschijnlijk, te maken met de IP adressering van SL en daar wil ik specifieke info van hun voor hebben, zodat we intern het één en ander na kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Als je op je account van Starlink bent ingelogt kan je via Berichten direct met hun communiceren door een Ticket aan te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
HGM schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:35:
Als je op je account van Starlink bent ingelogt kan je via Berichten direct met hun communiceren door een Ticket aan te maken.
Ik heb daar geen account, dat is mijn probleem. Maar het is dus niet mogelijk voor niet-klanten om met hen te communiceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
je kunt de klant een ticket in laten schieten. Als daar op gereageerd wordt via mail kun je het vanaf daar vervolgens toch overnemen ?

Je bent geen niet-klant, een klant van hun (Startlink) heeft een probleem, jij/jullie zijn de IT afdeling van die klant, als ik het goed begrijp..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:52:
je kunt de klant een ticket in laten schieten. Als daar op gereageerd wordt via mail kun je het vanaf daar vervolgens toch overnemen ?

Je bent geen niet-klant, een klant van hun (Startlink) heeft een probleem, jij/jullie zijn de IT afdeling van die klant, als ik het goed begrijp..
Dat bedoelde ik dus; is ook de enige optie voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
Jpiek schreef op donderdag 24 april 2025 @ 08:52:

Soort van, we zijn de hostingprovider van de klant die issues heeft met het verbinden naar de webmail. Moet op de servers kijken wat er precies waar gebeurt en waarom.

Maar dank, ik ga het even bij onze klant neerleggen & dan de boel overnemen indien mogelijk ^O^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
MC Taz Man schreef op donderdag 24 april 2025 @ 09:14:
[...]

Soort van, we zijn de hostingprovider van de klant die issues heeft met het verbinden naar de webmail. Moet op de servers kijken wat er precies waar gebeurt en waarom.

Maar dank, ik ga het even bij onze klant neerleggen & dan de boel overnemen indien mogelijk ^O^
Let ook even goed op IPv6 vs IPv4 .. Starlink wil zo veel als mogelijk IPv6 gebruiken nml. Bij IPv4 gebruik je een CGNAT adres bij Starlink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
bertdrenth schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:58:
Dank trouwens! Ik heb de Starlink-set met statief zodat hij boven de caravan kan staan. Ik had er eigenlijk nooit bij stilgestaan om Lite te gebruiken, omdat ik in het buitenland altijd Roaming activeer. Maar Lite zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn.

[...]
Let je wel goed op @bertdrenth . Want je kan niet wisselen tussen lite en roaming en weer terug.. maar als je al Starlink hebt kan je die toch gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
duvekot schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:17:
[...]

Let je wel goed op @bertdrenth . Want je kan niet wisselen tussen lite en roaming en weer terug.. maar als je al Starlink hebt kan je die toch gebruiken?
In Nederland kun je tot nu toe tussen alle abo's wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
Als het goed is kan je de lite per maand stoppen niet pauzeren en de roaming dan weer activeren.
Vindt roaming redelijk duur voor Nederland, daarom had ik niet verder naar Starlink gekeken.
duvekot schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:17:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertdrenth
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-08 00:24
En anders het abonnement opzeggen, het is per maand opzegbaar. Roaming kon je alleen wel deactiveren. 75 euro per maand vindt ik te duur voor NL. Maar Lite kan en toch redelijke snelheden.
neeecht schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:47:
[...]

In Nederland kun je tot nu toe tussen alle abo's wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
bertdrenth schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:47:
Als het goed is kan je de lite per maand stoppen niet pauzeren en de roaming dan weer activeren.
Vindt roaming redelijk duur voor Nederland, daarom had ik niet verder naar Starlink gekeken.

[...]
Ik ben benieuwd .. want je abbonement moet dan wel afgelopen zijn voordat je roaming kan aanzetten vermoed ik ..dus wat als je op de 20ste naar het buitenland wil .. en je lite loopt nog door tot de 5de van de volgende maand (als voorbeeld) . Dan heb je die tussenliggende dagen dus niets aan Starlink. Want volgens mij kan je antenne maar aan 1 abonnement tegelijkertijd vast hangen. Of je moet twee antennes regelen .. eentje voor thuis en eentje voor onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:02:
[...]

Ik ben benieuwd .. want je abbonement moet dan wel afgelopen zijn voordat je roaming kan aanzetten vermoed ik ..dus wat als je op de 20ste naar het buitenland wil .. en je lite loopt nog door tot de 5de van de volgende maand (als voorbeeld) . Dan heb je die tussenliggende dagen dus niets aan Starlink. Want volgens mij kan je antenne maar aan 1 abonnement tegelijkertijd vast hangen. Of je moet twee antennes regelen .. eentje voor thuis en eentje voor onderweg.
Klopt; dat kan dan niet.

Ik heb simpelweg 1x starlink. Zodra ik onderweg ben neem ik de schotel mee en zet deze weer terug als ik thuis ben. Is wel duurder als een vaste internetaansluiting, maar die heb ik nu dus niet meer nodig en vind daarmee het verschil wel ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neeecht
duvekot schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:02:
[...]

Wat ik gemerkt hebt:
Downgraden kan totdat een maand klaar is.
Roam 9 eur per maand hier vanaf 5 mei nu.

Maar upgraden kan direct en je betaald dan een bedrag bij.
Residental of Roam, alle opties beschikbaar vanuit het account.
https://www.starlink.com/account/subscriptions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten
Nu ook in Nederland de standaard kit gratis bij een 12 maands Residential abonnement:

https://www.starlink.com/...39-c82d-fa60-9a41fca1d1cb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Lecenten schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:16:
Nu ook in Nederland de standaard kit gratis bij een 12 maands Residential abonnement:

Waarschijnlijk om te zorgen dat de voorraden van de huidige generatie antennes zo laag mogelijk is voordat de nieuwe generatie op de markt komt.

Het lijkt ook dat Starlink toestemming krijgt om met meer vermogen te mogen uitzenden vanuit de satellieten.

US FCC to review spectrum sharing rules to boost space-based telecom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Als je kijkt naar de landen waar deze actie nu landsbreed geldig is, dan lijkt het vooral gericht op landen met een goede kabel- en 4G/5G dekking waar Starlink nu weinig klanten heeft. Simpel gezegd, de satellieten vliegen toch over, elke abonnee die je binnen haalt is pure inkomsten.

Ik betwijfel of er grote voorraden aan terminals zijn, als ze eind 2025 inderdaad 8 a 10 miljoen abonnees halen zoals wordt gezegd, dan is de huidige productiecapaciteit (maximaal 15.000 per dag) wel nodig. Er is inderdaad sprake van een nieuwe generatie terminals die Gigabit snelheden aankunnen. Maar dat zal eerder eind 2025 of 2026 worden.

En dan is het nog de vraag of er genoeg satellietcapaciteit is. Ik begrijp dat de V2 Mini's in principe 1 Gbps aankunnen, maar dat is maar een deel van de huidige constellatie. Voor een goede Gigabit support zal het wel wachten zijn op de V3 satellieten en dus op Starship. Ik denk niet dat je "gratis" standaard kit direct al verouderd is.

300 Mbps, wat ik nu gemiddeld haal, is ook al prima. Ik zou dan eigenlijk liever een hogere upload hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Herinnert u zich deze nog ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x9x2Wny3C1G5UReN4fKAquzW-Sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6JhHwphHlgsMeyRWEGfE5DFP.jpg?f=fotoalbum_large

Nu binnenkort de caravan weer uit de stalling gehaald wordt verder gegaan met dit projectje en gereedgemaakt voor plaatsing :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0FbUH3ODHx6OkshVVKXGJ7UMsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vV3Ptxkx2xv2vXR1mQly49du.jpg?f=fotoalbum_large

Deze gaat een bovenkastje in bij een 230v aansluiting, resteert nog het trekken van een netwerkkabel door de caravan, en een plaatsje voor de Startlink-Rj45 converter vinden zodat de Antenne heel simpel aan te sluiten is/wordt. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit...

- Disselbak was de eerste optie, maar lijkt met een netwerkkabel nog niet heel makkelijk bereikbaar binnendoor, wellicht 'onderlangs'.

- Inbouwen van een CEE wandinvoerdoos gaat hem ook niet worden, dar kan je de Startlink-Rj45 weer niet comfortabel genoeg in vastzetten (antennekabel plaatsen wordt dan lastig).

- CEE wandinvoerdoos inbouwen en de Startlink-Rj45 dar los inleggen zou kunnen maa5r is ook weer niet een hele nette oplossing.

- Voorlopig ff in het toilet en dan via het (toch altijd) open raam naar buiten en dan maar ff verder kijken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Jpiek schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:03:

[Afbeelding]

Nu binnenkort de caravan weer uit de stalling gehaald wordt verder gegaan met dit projectje en gereedgemaakt voor plaatsing :

[Afbeelding]

Deze gaat een bovenkastje in bij een 230v aansluiting, resteert nog het trekken van een netwerkkabel door de caravan, en een plaatsje voor de Startlink-Rj45 converter vinden zodat de Antenne heel simpel aan te sluiten is/wordt. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit...

- Disselbak was de eerste optie, maar lijkt met een netwerkkabel nog niet heel makkelijk bereikbaar binnendoor, wellicht 'onderlangs'.

- Inbouwen van een CEE wandinvoerdoos gaat hem ook niet worden, dar kan je de Startlink-Rj45 weer niet comfortabel genoeg in vastzetten (antennekabel plaatsen wordt dan lastig).

- CEE wandinvoerdoos inbouwen en de Startlink-Rj45 dar los inleggen zou kunnen maa5r is ook weer niet een hele nette oplossing.

- Voorlopig ff in het toilet en dan via het (toch altijd) open raam naar buiten en dan maar ff verder kijken..
Niet lullig bedoeld, maar ‘waarom’? En wat is het doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik had verwacht dat je dit zou aansluiten op je 12v systeem in de caravan ... Of heb je die niet en daarom alleen op de 230v van de aansluiting op de camping?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
slijkie schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:37:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar ‘waarom’? En wat is het doel?
1] makkelijker aansluiten ipv de hele stellage van Starlink router plaatsen en aansluiten, kabeltje door het raam naar buiten (of naar binnen) en aansluiten op de antenne.

2] Minder rommel op kastjes in de caravan maar allemaal netjes weggewerkt.

3] Geen router van Starlink meer maar mijn eigen router EN ethernetaasluitingen beschikbaar

4] Nou gewoon, omdat het kan !

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op zondag 4 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Ik had verwacht dat je dit zou aansluiten op je 12v systeem in de caravan ... Of heb je die niet en daarom alleen op de 230v van de aansluiting op de camping?
Caravan is een oud beestje, 12v omvormer is er vooral voor verlichting, ga ik verder niet meer rommelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 06:34
Lecenten schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:16:

Ik twijfelde direct, maar ik zou juist de flexibiliteit van de mini willen gebruiken, door hem ook op reis mee te nemen en het abbo halverwege aan te passen naar roaming.

Je kun bij de actie met gratis standaard kit niet eens je locatie adres aanpassen. Die aanpassing kost je direct je korting van €349.

Dus het klonk heel leuk, maar misschien toch maar wat geld betalen voor een setje met een mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-09 06:34
Werkt zo’n Starlink connectie ook door glas heen, of als je in beweging bent?

Ik dacht aan een rijdende auto en achter de achterruit?

Zou ideaal zijn onderweg op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Tweak_ers schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:57:
Werkt zo’n Starlink connectie ook door glas heen, of als je in beweging bent?

Ik dacht aan een rijdende auto en achter de achterruit?

Zou ideaal zijn onderweg op vakantie.
Ja ... Als er maar geen metaal in de weg zit en er voldoende zicht naar de lucht in de juiste richting is.

Ik had de Starlink Mini in de camper op het bed staan onder het glasvezel dak en had daarmee bereik. Het is wel minder stabiel en afhankelijk van bijvoorbeeld bomen over de weg etc. Ook de snelheid is niet altijd goed vanwege die dekking .. maar voldoende om Google Maps etc er op te laten draaien.

Ik ken ook mensen die hem in de caravan hadden liggen en daarmee nog voldoende dekking in de auto hadden.

Stroom voorziening is natuurlijk wel belangrijk, net als ventilatie rondom omdat de antenne wel warm kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Tweak_ers schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:54:
[...]

Ik twijfelde direct, maar ik zou juist de flexibiliteit van de mini willen gebruiken, door hem ook op reis mee te nemen en het abbo halverwege aan te passen naar roaming.

Je kun bij de actie met gratis standaard kit niet eens je locatie adres aanpassen. Die aanpassing kost je direct je korting van €349.
Als je dat direct na ontvangst doet wel. Later is het naar rato van het aantal betaalde maanden van het eerste jaar, dus bijvoorbeeld na 6 maanden betaal je de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
Mijn vader heeft een Starlink Mini aangeschaft voor op de camper + de dak-beugel er bij.

We zitten alleen nog even met hoe we dit gaan aansluiten. 230v is geen optie.

Volgens de specs van de mini slikt hij 12-48V. Hij zou dus direct op de 'boordaccu' kunnen. Of zou het toch wenselijk zijn een DC-DC converter er tussen te doen (bijvoorbeeld https://www.bluepowershop...alvanische-scheiding.html, of zijn ook wel goedkoperen open-frame opties te vinden) om te voorkomen dat het voltage (te) ver kan zakken.

Ik zie dat er ook een USB-C kabel is die 20v PD doet onderhandelen. Dat kan een goedkopere optie zijn door een 'standaard' 12v te pakken. (Alleen is dat wat lastiger 'permanent' monteren, hoewel je daar vast andere opties ook voor hebt).

Alleen: voor het trillen tijdens het rijden is misschien een verwijderbare usb-c kabel wat minder?

En dan zitten we nog te twijfelen of het leuk is om een optie te hebben met ene 5 of 10 meter lange kabel. Mocht je een keer onder een boom staan oid dat je de starlink een paar meter verderop kan zetten. Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat je daarvoor alleen een barrel-jack koppelstukje en een kabel nodig hebt.

Iemand hier ervaring / aanraders?

edit:
Ik zie dat er ook een Starlink DC-DC covnerter is maar die doet 56v wat te veel zou zijn voor de mini?
https://www.starlink.com/...rd_dc_dc_power_supply.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Mattie112 op 06-05-2025 09:19 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Mattie112 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:11:
Mijn vader heeft een Starlink Mini aangeschaft voor op de camper + de dak-beugel er bij.

We zitten alleen nog even met hoe we dit gaan aansluiten. 230v is geen optie.

Volgens de specs van de mini slikt hij 12-48V. Hij zou dus direct op de 'boordaccu' kunnen. Of zou het toch wenselijk zijn een DC-DC converter er tussen te doen (bijvoorbeeld https://www.bluepowershop...alvanische-scheiding.html, of zijn ook wel goedkoperen open-frame opties te vinden) om te voorkomen dat het voltage (te) ver kan zakken.

Ik zie dat er ook een USB-C kabel is die 20v PD doet onderhandelen. Dat kan een goedkopere optie zijn door een 'standaard' 12v te pakken. (Alleen is dat wat lastiger 'permanent' monteren, hoewel je daar vast andere opties ook voor hebt).

Alleen: voor het trillen tijdens het rijden is misschien een verwijderbare usb-c kabel wat minder?

En dan zitten we nog te twijfelen of het leuk is om een optie te hebben met ene 5 of 10 meter lange kabel. Mocht je een keer onder een boom staan oid dat je de starlink een paar meter verderop kan zetten. Maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat je daarvoor alleen een barrel-jack koppelstukje en een kabel nodig hebt.

Iemand hier ervaring / aanraders?

edit:
Ik zie dat er ook een Starlink DC-DC covnerter is maar die doet 56v wat te veel zou zijn voor de mini?
https://www.starlink.com/...rd_dc_dc_power_supply.pdf
Als je kijkt naar de specs van de 230v adapter die bij de mini komt dan zie je dat die 30V uitstuurt. Een simpele DC-DC adapter van 12V naar 30V is dus voldoende om de Mini van de juiste spanning te voorzien. Ook zie je op die adapter staan dat er maximaal 2A (bij 30V) uitgestuurd kan worden dus zorg dat je DC-DC adapter dat ook aan kan.

Het voltage verlies over de kabel van de mini is te groot bij 12V vanuit een standaard auto/huis accu om de mini betrouwbaar van stroom te voorzien.

De adapter die je linkt is voor de grotere antenne.. die gebruikt PoE met een afwijkende standaard.

Welke dak bevestiging gaat je vader gebruiken? En maak het zo dat je eenvoudig eea er af kan halen zodat je de antenne ook ergens anders kan plaatsen als je onder bomen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 16:32
duvekot schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:48:
[...]

Als je kijkt naar de specs van de 230v adapter die bij de mini komt dan zie je dat die 30V uitstuurt. Een simpele DC-DC adapter van 12V naar 30V is dus voldoende om de Mini van de juiste spanning te voorzien. Ook zie je op die adapter staan dat er maximaal 2A (bij 30V) uitgestuurd kan worden dus zorg dat je DC-DC adapter dat ook aan kan.
Ah dat is een goeie ja, daar had ik nog niet aan gedacht :) Ik pakte puur 12->24 omdat je dat vaak ziet.
Het voltage verlies over de kabel van de mini is te groot bij 12V vanuit een standaard auto/huis accu om de mini betrouwbaar van stroom te voorzien.
Thanks! Dan lijkt het me toch verstandig om een DC-DC er tussen te zetten (al dan niet USB PD), zelfs als we met een andere kabel aan de gang gaan.
De adapter die je linkt is voor de grotere antenne.. die gebruikt PoE met een afwijkende standaard.
Vandaar dat ik deze ook niet in de shop kon vinden! Thx!
Welke dak bevestiging gaat je vader gebruiken? En maak het zo dat je eenvoudig eea er af kan halen zodat je de antenne ook ergens anders kan plaatsen als je onder bomen staat.
Hij heeft de mount besteld van Starlink zelf voor op een voertuig, als ik het goed heb klik je hem daar makkelijk uit indien nodig. (en we hopen dat het niet vaak nodig is)

edit:
Deze dus: https://www.starlink.com/...sumer-mobility-mount-mini

[ Voor 3% gewijzigd door Mattie112 op 06-05-2025 10:55 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waarom niet gelijk van 48V naar de PoE injector? Scheelt een zware 12V voeding.

Afbeeldingslocatie: https://share.pilovali.nl/20250504_132342.jpg
Ik heb een 48V 3A voeding gekocht en vanuit daar gaat het rechtstreeks naar de PoE injector en dan naar de schotel.
Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Pilovali schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 12:45:
[...]

Waarom niet gelijk van 48V naar de PoE injector? Scheelt een zware 12V voeding.

[Afbeelding]
Ik heb een 48V 3A voeding gekocht en vanuit daar gaat het rechtstreeks naar de PoE injector en dan naar de schotel.
Werkt top.
Hierom niet :
Jpiek in "[SpaceX Starlink] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
Ah zo. Ik heb hetzelfde setje die je ook hebt, echter heb ik de 12V -> 48V voeding vervangen door 230V -> 48V.
Tot nu toe lijkt alles nog goed te werken. Scheelt ruimte en efficiëntie.
Pagina: 1 ... 14 ... 19 Laatste