Oh dit topic helemaal gemist.
Misschien leuk om mijn ervaringen met Starlink gedurende de afgelopen paar maanden te delen.
Onze nieuwbouw woning is opgeleverd zonder media voorzieningen. Geen coax, fiber. Geklooi met de aanvraag, een heel verhaal waar ik maar niet op in ga verder.
Ik heb de Starlink Gen 2 met een residential abonnement. Ik huur de schotel, gezien ik hoop binnenkort aangesloten te worden op fiber. Totale kosten €60,- per maand (50 residential, 10 huur schotel).
Ik ben over het algemeen erg tevreden met de snelheid en stabiliteit. Enige (giga) nadeel is dat de schotel maar 1 echt goede plek heeft, en dat is op mijn garage. Hierdoor 'schijnt' de schotel precies op het puntje van de gevel van het huis. Plusminus 20 procent van het bereik van de schotel is belemmerd, waardoor de verbinding ook zeer regelmatig wegvalt. Dit merk ik bijna niet, want de snelheid is met 150-200mbit goed genoeg voor bufferen van video's e.d.. Waar je het wel goed merkt is videobellen, dat crasht regelmatig zo'n 10 seconden. Voor sommige programma's lang genoeg om de call te droppen. Het verschilt per dag of de belemmering echt overlast veroorzaakt, goede dagen en slechte dagen.
Voor mij is Starlink voor nu een prima tussenoplossing totdat fiber wordt aangelegd, maar ik zou het niet aanraden als alternatief op fiber. DSL kan er niet aan tippen, dus voor de buitengebieden is Starlink zeker aan te raden. Zou dan wel een pole mount kopen en een flinke mast gebruiken om de schotel goed bereik te gunnen.
Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent