Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:44
Kan ik niet zien, voorbeeld van volgende factuur : Er ging iets fout. Probeer het later opnieuw...

Maar ik ga uit van 1 maand aangezien hij nu op pauze staat en ik pas eeer ga betalen bij activering...

• e.steenhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-09-2024
Hi,

We willen wellicht een starlink mini aanschaffen voor onze reis naar namibie en botswana. Mijn vriend moet af en toe werken en we willen ook bereikbaar zijn als er geen mobiel ontvamgst is.Als het goed is is het vanaf het einde van dit jaar ook in Namibië toegestaan. We gaan ruim 5 week weg.

We komen er alleen niet hellemaal uit kwa abonement en aanschaf. Als we hem in Nederland aanschaffen en dan een roam abonement afsluiten kunnen we hem dan gewoon in zuidelijk africa gebruiken ?

Hoe zien ze de twee maande? Want we gaan in december weg en komen en februari terug?

• Jpiek
Met de 'oude' roaming regional was je beperkt tot je eigen continent. Als ik heb goed begrijp is die beperking er nu niet meer en heb je Residential, Roaming en Maritime.

Kan ben je met een Roaming Unlimited dus klaar.

Geen idee of ze die twee maanden als kalendermaand aanhouden of 2x 30/31 dagen..
Ik zou de installatie aansluiten en echt pas de eerste keer dat je internet nodig hebt de service activeren. Dan 'rek' je die 2 maanden maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:04
e.steenhuis schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 16:42:
Hi,

We willen wellicht een starlink mini aanschaffen voor onze reis naar namibie en botswana. Mijn vriend moet af en toe werken en we willen ook bereikbaar zijn als er geen mobiel ontvamgst is.Als het goed is is het vanaf het einde van dit jaar ook in Namibië toegestaan. We gaan ruim 5 week weg.

We komen er alleen niet hellemaal uit kwa abonement en aanschaf. Als we hem in Nederland aanschaffen en dan een roam abonement afsluiten kunnen we hem dan gewoon in zuidelijk africa gebruiken ?

Hoe zien ze de twee maande? Want we gaan in december weg en komen en februari terug?
Botswana heeft formeel dekking voor Starlink, maar Namibië heeft dat niet. En bij roam staat:
Starlink offers high-speed internet almost anywhere across the world. Roam allows for travel anywhere in your country and international trips in live Starlink markets.
https://www.starlink.com/roam
Dus de kans bestaat dat Roam niet werkt in Namibië.
Starlink heeft wel een maand geleden een vergunning aangevraagd, maar geen idee hoelang zo'n traject daar duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Ik heb vandaag mijn rekening gekregen van 22september t/m 21 oktober.
Op de factuur nog het oude bedrag van 59.

Dus afwachten wat er in oktober gaat gebeuren.

• Gerrit47jaar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-04 09:59
Dag iedereen,

Ik probeer me goed in te lezen over Starlink, maar weet nog niet precies wat ik nodig heb en of het überhaupt zou werken in mijn situatie.

Situatie:
Ik heb een chalet in de bossen van de Belgische Ardennen, tegen de Franse grens.
Er ligt wel een telefoonlijn, maar de downloadsnelheid is erg laag (amper 2 à 3 Mbps), wat onwerkbaar is. Bovendien is er geen mobiel bereik op gsm / 3G/4G...

Mijn vragen:
1-Hoeveel invloed hebben boomtoppen op de ontvangst van Starlink? We hebben geen volledig vrij zicht onder een hoek van 25 à 35 graden, omdat er altijd wel boomtoppen in de weg staan. Gaat dit een probleem vormen voor een goede verbinding?
2-Zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie, waarbij boomtoppen in de zichtlijn staan? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
3-Ik wil een Starlink-router waarmee ik via UTP (netwerkkabel) bedrade IP-camera's kan aansluiten. Welke versie van de Starlink-router moet ik dan bestellen, en waar? De website van Starlink is voor mij niet helemaal duidelijk.
4-Als ik dat bestel voor gebruik in de Ardennen, kan ik dat dan ook effe tesen op mijn thuislocatie ? (Kustregio Bekgie) of moet je dan roaming hebben, of zit dat in dezelfde regio nog?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gerrit47jaar op 26-09-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
Gerrit47jaar schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:19:
Dag iedereen,

Ik probeer me goed in te lezen over Starlink, maar weet nog niet precies wat ik nodig heb en of het überhaupt zou werken in mijn situatie.

Situatie:
Ik heb een chalet in de bossen van de Belgische Ardennen, tegen de Franse grens.
Er ligt wel een telefoonlijn, maar de downloadsnelheid is erg laag (amper 2 à 3 Mbps), wat onwerkbaar is. Bovendien is er geen mobiel bereik op gsm / 3G/4G...

Mijn vragen:
Hoeveel invloed hebben boomtoppen op de ontvangst van Starlink? We hebben geen volledig vrij zicht onder een hoek van 25 à 35 graden, omdat er altijd wel boomtoppen in de weg staan. Gaat dit een probleem vormen voor een goede verbinding?
Ik zelf heb nog geen ervaring met bomen, maar naaldbomen schijnen soms wel een beperkende factor te zijn. Maar als je een huisje hebt, heb je ook een dak of een ander hoog punt waar je de antenne op kan monteren waardoor deze beter zicht rondom heeft. En de antenne houd zelf bij waar beperkingen zitten, dus je kan een antenne eerste "provisorisch" ergens vast zetten en kijken ... Voordat je iets definitief installeert. En volgens mij heeft Starlink ook nog eens 30 dagen probeer tijd, dus als het echt niet werkt dan kan je het weer terug sturen. Maar ondanks wat bomen zal het sowieso wel sneller zijn dan de huidige koperlijn.
Zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie, waarbij boomtoppen in de zichtlijn staan? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Volgens mij staat er een aantal ervaringen rondom bomen in deze thread.
Ik wil een Starlink-router waarmee ik via UTP (netwerkkabel) bedrade IP-camera's kan aansluiten. Welke versie van de Starlink-router moet ik dan bestellen, en waar? De website van Starlink is voor mij niet helemaal duidelijk.
Voor een Starlink op een vaste plek is de "Standaard" antenne een prima oplossing. Die komt ook met een router, maar de Starlink routers zijn wel een beetje beperkt in hun mogelijkheden. Zeker als je de cameras etc wil bekijken dan zou ik achter de Starlink router (die je dan in "Bypass mode" zet) een eigen router neerzetten waarop je dan wel betere controle mogelijkheden hebt. (Een beetje zoals bij Ziggo je het modem in "Bridge" mode kan zetten).

De antenne+router kan je gewoon op de Starlink site bestellen. Kies voor "Woning" (want je wil het op 1 vaste plek hebben) en dan heb je volgens mij voor België nu maar 1 keuze en dat is 50 per maand en met de nieuwe platte "standaard" antenne. Kijk even of je extra kabel lengte nodig hebt tussen de plek waar de antenne moet komen en waar je netwerk zich bevindt.

Heb je nu al een bestaand netwerk draaien in je vakantie huis?
Alvast bedankt voor jullie hulp! :)
Graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:17

franssie

Save the albatross

@Gerrit47jaar Ik heb net even gemeten, mijn Dishy staat pal zuid, met een hoek van 20 graden tov volledig horizontaal (dus 70 op de mast gemeten).
De hoek gemeten van de hoogte van de schotel (op de grond bij mij) naar de boomtoppen op pal zuid is 23 graden (gemeten met de makita app op mijn telefoon)

Bij 35 graden zal je waarschijnlijk wel iets meer latency / iets minder snelheid hebben en in het ergste geval wat vaker een dipje in de verbinding maar lijkt mij het proberen waard. En inderdaad kan je dacht ik binnen een maand er kosteloos vanaf (wellicht wat verzend kosten, geen ervaring mee).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Gerrit47jaar schreef op donderdag 26 september 2024 @ 12:19:
1-Hoeveel invloed hebben boomtoppen op de ontvangst van Starlink? We hebben geen volledig vrij zicht onder een hoek van 25 à 35 graden, omdat er altijd wel boomtoppen in de weg staan. Gaat dit een probleem vormen voor een goede verbinding?
2-Zijn er mensen hier met een vergelijkbare situatie, waarbij boomtoppen in de zichtlijn staan? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Yep, heb ik ervaring mee, zonder vrij zicht krijg je ontvangstproblemen. Zie eerdere berichten van mij in dit topic. ff paar foto's uit de oude doos :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iq9Q5bbUdV_B74v8aJMmX9zJmS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qrfdueUrInNkrow4uRsKljIW.jpg?f=fotoalbum_large

en ontvangst ;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g07eGdyba1gSZFqAH1bqKICBLRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEtzUE1aBtGI9s3Fw1qhbZyO.jpg?f=fotoalbum_large

Opgelost door de antenne op een statief te zetten, idealiter :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8szfiIyrYHO9MHXrNlRn2aczH6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wODXWhA0WXrW14ZvmEVPgXui.jpg?f=fotoalbum_large

en dan ontvangst :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mAJrcQtAbEWtubkCyf_TS2lI78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkTCUJPaF7ljh2L8M0LNfqGe.jpg?f=fotoalbum_large

Voor een chalet zou ik opteren voor een mount die je op het dak/wand kunt monteren en zorgen dat je een stuk de lucht in kunt. Er zijn best hele mooie voorbeelden van te vinden op het internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Rio

Ik heb al een boek

Eens dat het tussen bomen niet/nauwelijks gaat werken. In het voorbeeld van Jpiek is dit nog op een dunbeboste camping, jij hebt het over een setup in een bos, dan heb je 2 opties, want vrij zicht (dat is niet voor interpretatie vatbaar verder) is een harde vereiste voor Starlink
- je dishy boven de boomtoppen brengen
- bomen omhalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
En zelfs op zo'n dun bebosde camping is dat al niet fijn meer met streamingdiensten. Gewoon internetten gaat nog wel.

Boven de boomtoppen hoeft niet, als de antenne maar een 120-160 graden (geen trechter maar een diep bord zeg maar) aan zicht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit47jaar
Jpiek schreef op donderdag 26 september 2024 @ 14:58:
[...]

Opgelost door de antenne op een statief te zetten, idealiter :
[Afbeelding]
Die antenne op paal,...
Wiebelt dat niet een beetje als het waait ?
Ik kan mij voorstellen dat die antenne rotsvast moet staan om gefixeerd te blijven op de satellieten
Of steekt het allemaal zo nauw niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Gerrit47jaar schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:26:
Die antenne op paal,...
Ik kan mij voorstellen dat die antenne rotsvast moet staan om gefixeerd te blijven op de satellieten
Nee, die staat behoorlijk stevig, ik heb een luidsprekerstandaard besteld, die zijn bedoeld om speakerboxen op/bij een podium neer te zetten.

De voet is ook behoorlijk breed/fors :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t97sjUQGv37P5OjiipQlgzSNZk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tbf1mHaLFh21yfKYPNNsu41u.jpg?f=fotoalbum_large

Link staat ergens in dit draadje, komt bij Bax Music vandaan...

Edit : Deze dus, ik heb het verlengstuk van 30cm erbij besteld. daar zit de polemount op. Maakt het allemaal wat makkelijker te demonteren/op te bergen..

https://www.bax-shop.nl/s...tstatief-heavy-uitvoering

[ Voor 11% gewijzigd door Jpiek op 27-09-2024 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:46:
[...]

Nee, die staat behoorlijk stevig, ik heb een luidsprekerstandaard besteld, die zijn bedoeld om speakerboxen op/bij een podium neer te zetten.

De voet is ook behoorlijk breed/fors :

[Afbeelding]

Link staat ergens in dit draadje, komt bij Bax Music vandaan...

Edit : Deze dus, ik heb het verlengstuk van 30cm erbij besteld. daar zit de polemount op. Maakt het allemaal wat makkelijker te demonteren/op te bergen..

https://www.bax-shop.nl/s...tstatief-heavy-uitvoering
Ik heb nu sinds augustus dezelfde. Zowel thuis als onderweg in gebruik en ook al twee flinke storm gehad en bleef keurig staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duvekot
Gerrit47jaar schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:26:
Die antenne op paal,...
Stel je bent een satelliet die in een lage baan om de aarde draait .. en met iets van 27000 km/u ten opzichte van een vaste punt op die aarde voorbij raast .. dan is een kleine beweging van die antenne dus "niets" voor zo'n satelliet. Je kan Starlink zelfs prima gebruiken terwijl je aan het rijden bent.
Dus als je dak van het huisje een (meer) vrij zicht heeft dan is dat dus een prima plek om de antenne neer te zetten, of zelfs op een paal boven het huisje. Mijn advies zou dan wel zijn om toch ook wel even na te denken over bliksem bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
duvekot schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:41:
[...]
Mijn advies zou dan wel zijn om toch ook wel even na te denken over bliksem bescherming.
Dat lijkt me met een huisje in de Ardennen sowiezo wel een must...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

evol

hello world

@Jpiek merk je ook dat Starlink voorheen wegviel en nu niet meer?
Mijn Starlink schotel staat nu op de grond met belemmeringen aan de zijkant. App geeft aan dat dit geen of weinig impact heeft maar internet valt soms wel weg.
Ik twijfel of een statief me gaat helpen hiermee. Moet overigens ook een langere kabel hebben dan.

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
@evol : ja, juist dat wegvallen was r*teirritant bij streamingsdiensten. Teveel om het met buffering op te vangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9ps6XUNuoqWxc7MRkOfBiarl_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNrndh6zqTWLJJDyoeHNQXD8.jpg?f=fotoalbum_large

Op de camping met naaldbomen kwam ik met statief niet in de buurt van de boomtoppen, toch maakte het net het verschil. Maar elke situatie is anders.
Ik heb voor die paar tientjes de gok genomen en die viel goed uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Sta nu ook op camping. Zonder statief continu uitval. Sta dus ook tussen de bomen. Met statief geen probleem.

En 4G geeft geen of 2mbit verbinding. Dus blijft toch dan super de starlink.

En het is ook maar paar minuten iedere keer. Heb voor thuis een tweede statief gekocht zodat de andere in de camper kan blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door HGM op 28-09-2024 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit47jaar
Ok, het zal een satelliet worden op een hele hoge mast om boven het bos te kunnen uitkijken.
Die bliksembescherming moeten we uiteraard ook bekijken.
Maar we hebben nog enkele vragen als we de vaste (slome) verbinding zouden laten wegvallen in de chalet.
1-
Stel er is zware sneeuwval/ijzel (in de Ardennen heel normaal), en de antenne is bedekt met een dikke laag sneeuw
Ik veronderstel dat we dan ook offline zijn ?
Of krijgt de antenne warm waardoor de sneeuw er afglijd, (zoals ook mijn IP-camera's warm hebben en nooit aandampen/besneeuwen ? :?
2- bellen doe ik nu via vaste telefoonlijn in de chalet, hoe blijf ik dan bereikbaar voor mensen die geen watshapp hebben ? (Bellen over wifi werkt dat goed ?) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:05
Gerrit47jaar schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:03:
Ok, het zal een satelliet worden op een hele hoge mast om boven het bos te kunnen uitkijken.
Die bliksembescherming moeten we uiteraard ook bekijken.
Maar we hebben nog enkele vragen als we de vaste (slome) verbinding zouden laten wegvallen in de chalet.
1-
Stel er is zware sneeuwval/ijzel (in de Ardennen heel normaal), en de antenne is bedekt met een dikke laag sneeuw
Ik veronderstel dat we dan ook offline zijn ?
Of krijgt de antenne warm waardoor de sneeuw er afglijd, (zoals ook mijn IP-camera's warm hebben en nooit aandampen/besneeuwen ? :?
2- bellen doe ik nu via vaste telefoonlijn in de chalet, hoe blijf ik dan bereikbaar voor mensen die geen watshapp hebben ? (Bellen over wifi werkt dat goed ?) :?
1: er zit een verwarmingselement in de schotel, dus het zal altijd sneeuw/ijsvrij zijn.

2: Starlink heeft een goede ping dus bellen over wifi gaat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Bellen over Wifi, tot voor kort had ik begrepen dat dat door je provider ondersteund moet worden (in mijn geval met KPN geen issue),maar ook dat dat in het buitenland (en dus andere provider?) niet werkt ?

Het leek mij ook een mooie extra feature, maar heb het nog niet kunnen testen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Oh, voor wie het interessant vind :

Aliexpres heeft voor de Mini zowel een 3/5/15 meter 12V voedingskabel Mini naar USB-C als een 2/3/5 meter Mini naar sigarettenplug staan voor wènag...

https://nl.aliexpress.com...ther&gatewayAdapt=glo2nld

https://nl.aliexpress.com...herSeller%7Cquery_from%3A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb die aansteker plug van 5 meter besteld, eens meten kijken of die ook echt 30V 2A geeft.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Jpiek schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:47:
Bellen over Wifi, tot voor kort had ik begrepen dat dat door je provider ondersteund moet worden (in mijn geval met KPN geen issue),maar ook dat dat in het buitenland (en dus andere provider?) niet werkt ?

Het leek mij ook een mooie extra feature, maar heb het nog niet kunnen testen..
Met T-mobile werkt het ook met Starlink (iphone) bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

HGM schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:01:
[...]

Met T-mobile werkt het ook met Starlink (iphone) bij mij.
Ok, je bent dan zonder xG netwerk toch bereikbaar op je mobiele nummer via de Starlink wifi? Dat is wel geniaal m

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

franssie schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:16:
[...]

Ok, je bent dan zonder xG netwerk toch bereikbaar op je mobiele nummer via de Starlink wifi? Dat is wel geniaal m
Ja, zolang je niet vliegtuigmodus oid inschakelt dan blijf je bereikbaar via wifi.
Alleen geen SMS berichten, soms onhandig als je ergens moet inloggen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
HGM schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:18:
[...]

Ja, zolang je niet vliegtuigmodus oid inschakelt dan blijf je bereikbaar via wifi.
Alleen geen SMS berichten, soms onhandig als je ergens moet inloggen oid.
Wat dan weer een goed argument is om over te stappen op iets wat minder pré 1990 is O-)

Meeste doe ik nu toch echt via een App (Authenticator of DigiD App)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

om digid te activeren op een nieuw toestel heb je SMS nodig :+
Aan de klantzijde heb je helaas niet altijd de keuze.

Maar soit, bellen via VoWIFI is al heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Dat doe je dan allemaal regelen voor je ergens in de bergen op vakantie gaat natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Originele bericht een update gegeven. Mocht iemand tips hebben voor extra gegevens of foutjes spotten, stuur mij een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@slijkie :

Ik zou de omschrijving aan passen van de abbo's :

Starlink ROAMING 50 GB - Nederland & België (+ Max. 2 maanden internationaal)
Starlink ROAMING UNLIMITED - Nederland & België (+ Max. 2 maanden internationaal)

2 maanden gebruik internationaal is denk ik wel relevant. Starlink wordt toch wel best vaak gebruikt op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Jpiek schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:35:
@slijkie :

Starlink ROAMING UNLIMITED - Nederland & België (+ Max. 2 maanden internationaal)

2 maanden gebruik internationaal is denk ik wel relevant. Starlink wordt toch wel best vaak gebruikt op vakantie.
Ging eerder om dat de prijzen van NL & BE zijn.

Maar zal even denken waar die best relevante info bij gaat inderdaad. Goeie tip! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

franssie schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:34:
om digid te activeren op een nieuw toestel heb je SMS nodig :+
Aan de klantzijde heb je helaas niet altijd de keuze.

Maar soit, bellen via VoWIFI is al heel wat.
Starlink zelf doet het ook nog via SMS en/of email. Of dat moet nu anders kunnen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Over dat SMS
Ja en soit, als je op een camping staat met wel WiFI en geen xG dekking heb je hetzelfde probleem - dus dit ontgaat nu wel de usecase van Starlink, internet waar je wil en het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-04 08:59

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Jpiek schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:35:
@slijkie :

Belangrijke toevoeging : het gaat om maximaal 2 maanden AANEENGESLOTEN buitenland, ben je daarna weer een dag in je thuisland (met Starlink connectie) dan gaat de 2 maanden internationaal roamen opnieuw weer lopen.

zie hier een Q&A, kijk specifiek op 3minuut 50 :

https://www.youtube.com/watch?v=-VR5aglO9ew

[ Voor 10% gewijzigd door giancarlo_f op 01-10-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

En toch is het een stom geïmplementeerde beperking om veel gebruik in duurdere gebieden te voorkomen.
Beperk dan het gebruik in duurdere gebieden, als ik mijn mijn mini 4 maanden door Spanje en Portugal reis heb ik geen voordeel.
Nu moet je als nomade dat ding naar NL sturen met DHL oid, daar een bekende dat ding 10 minnuten laten aanstralen en dan weer terugsturen naar waar je dan bent. Dit haalt het hele idee van de Mini en roaming onderuit, achteraf had ik na mijn vakantie mijn mini moeten retourneren denk ik met de kennis van nu. Heel leuk wereldwijd gebruik en tot 160 km/u maar deze nieuwe voorwaarde is echt een beperking.

Misschien maar eens een boos ticket insturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-07 19:25
franssie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:02:
En toch is het een stom geïmplementeerde beperking om veel gebruik in duurdere gebieden te voorkomen.
Beperk dan het gebruik in duurdere gebieden, als ik mijn mijn mini 4 maanden door Spanje en Portugal reis heb ik geen voordeel.
Nu moet je als nomade dat ding naar NL sturen met DHL oid, daar een bekende dat ding 10 minnuten laten aanstralen en dan weer terugsturen naar waar je dan bent. Dit haalt het hele idee van de Mini en roaming onderuit, achteraf had ik na mijn vakantie mijn mini moeten retourneren denk ik met de kennis van nu. Heel leuk wereldwijd gebruik en tot 160 km/u maar deze nieuwe voorwaarde is echt een beperking.

Misschien maar eens een boos ticket insturen.
Helemaal mee eens. Ik ga maanden reizen met m'n camper door Europa en de Starlink Mini was voor werk en af en toe wat streamen perfect. Nu ga ik toch weer aangewezen moeten zijn op hopelijk redelijk 4G en 5G dekking en rommelen met simkaartjes. Heel jammer.. Hierdoor hebben ze mij in ieder geval niet als klant gekregen. Gelukkig hebben ze de voorwaarden niet gewijzigd nadat ik het besteld had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

giancarlo_f schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Belangrijke toevoeging : het gaat om maximaal 2 maanden AANEENGESLOTEN buitenland, ben je daarna weer een dag in je thuisland (met Starlink connectie) dan gaat de 2 maanden internationaal roamen opnieuw weer lopen.

zie hier een Q&A, kijk specifiek op 3minuut 50 :

https://www.youtube.com/watch?v=-VR5aglO9ew
Ik weet niet hoe ze dat dan exact gaan controleren. Ik heb in mijn account nogeens geen thuisadres staan. "Thuisadres
Adres niet ingevoerd"

Als het dit gaat worden dan kan je ook iedere keer om de 90 dagen je service stoppen en weer een nieuwe afsluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

HGM schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:01:
[...]

Ik weet niet hoe ze dat dan exact gaan controleren. Ik heb in mijn account nogeens geen thuisadres staan. "Thuisadres
Adres niet ingevoerd"

Als het dit gaat worden dan kan je ook iedere keer om de 90 dagen je service stoppen en weer een nieuwe afsluiten...
Als je geen thuisadres hebt ingesteld dan gebruikt Starlink het verzendadres (bij registratie) als thuisadres.

Het wijzigen van uw accountservice en verzendadres naar een ander land dan het bij registratie gebruikte land wordt niet ondersteund.

U kunt uw Starlink permanent overzetten naar een nieuw account in elk land waar Starlink actief is (starlink.com/map). Het overzetten van uw Starlink zal uw huidige service annuleren en de bijbehorende Starlink-hardware uit uw account verwijderen. Bekijk hier de overdrachtsvereisten.

Nadat u het Starlink-overdrachtsproces hebt voltooid, kunt u uw nieuwe account maken met het service- en verzendadres van het nieuwe land. Het aanmaken van een nieuw account vereist het gebruik van een nieuw e-mailadres. Ga naar starlink.com/activate om uw Starlink te activeren.

[ Voor 46% gewijzigd door giancarlo_f op 02-10-2024 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterWes
  • Laatst online: 11-05 17:18
Hallo,

Ik heb sinds kort starlink wat een verademing! Streamen, internetten en gamen gaat als een zonnetje.

Alleen snap ik een ding niet. De snelheid is constanf rond de 250-350mbs met een latentie tussen 20-40 ms.

Alleen download mijn PS5 maar mer 10-30 mb per sec, soms wat minder. Zou dat niet sneller moeten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

ShooterWes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:42:
Hallo,

Ik heb sinds kort starlink wat een verademing! Streamen, internetten en gamen gaat als een zonnetje.

Alleen snap ik een ding niet. De snelheid is constanf rond de 250-350mbs met een latentie tussen 20-40 ms.

Alleen download mijn PS5 maar mer 10-30 mb per sec, soms wat minder. Zou dat niet sneller moeten?
Dat ligt aan niet aan Starlink; maar aan de verzende server.
Hetzelfde heb je met Windows updates / Apple updates etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterWes
Als eerste bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb het tegelijkertijd met een vriend geprobeerd zelfde spel zelfde tijd. Hij glasvezel, ik starlink. Hij downloaden sneller met een 150mbit/s glaskabel verbinding, en had dus het spel vele malen eerder binnen.

Kan het zo zijn dat starlink zoiets zelf afknijpt of moet er wat veranderd worden?

Bedankt alvast.
HGM schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:02:
[...]

Dat ligt aan niet aan Starlink; maar aan de verzende server.
Hetzelfde heb je met Windows updates / Apple updates etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Het internet is een soort wegennet. Probeer eens in de spits tegelijkertijd van Drachten naar Sneek of van Gorinchem naar Rotterdam te rijden...
Dat beide via de snelweg kan en je beide een auto hebt die 180 kan is niet relevant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ja maar. @ShooterWes heeft een semi dubbeltest gedaan waarbij een vriend wel een hogere snelheid haalde.
Ik heb op de ene locatie glas en de andere Starlink, en ik merk weinig verschil.

Dat gezegd hebbende, als MSFS2024 uitkomt 19 NOV zal ik beide eens aanzetten om te zien of dat verschik maakt. Mijn glas is 200 dus dat is vergelijkbaar met Starlink download.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Rio

Ik heb al een boek

ShooterWes schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:42:
Hallo,

Zit jouw playstation op 2.4ghz? If yes ff op 5ghz forceren in je router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShooterWes
Heb de playstation gewoon bekabeld aangesloten.
Rio schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:53:
[...]

Zit jouw playstation op 2.4ghz? If yes ff op 5ghz forceren in je router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
@franssie : maar ongetwijfeld van een andere locatie. En al was dat niet zo, de hele route naar de server is anders.

Doe in beide gevallen eens een traceroute...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:30:
@franssie : maar ongetwijfeld van een andere locatie. En al was dat niet zo, de hele route naar de server is anders.

Doe in beide gevallen eens een traceroute...
Per definitie zelfs ;) maar ik vraag mij af of dat echt het verschil is. Zou best kunnen dat Starlink minder bandbreedte te verdelen heeft over de klanten dan de glas leverancier. (Overboeking)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
Groetjes vanuit Gladstone Bay, WA, Australië.

We zijn de afgelopen dagen op pad gegaan voor onze rond rit door West Australië, en natuurlijk hebben we een Starlink Mini mee op pad.
Doordat de voorwaarden voor Roaming nu veranderd zijn kunnen we hem nu ook gebruiken terwijl we rijden. Dus met 90km per uur over de wegen hier waar geen mobiel bereik is .. kunnen we toch gewoon internet op en alvast verzinnen waar we precies willen gaan slapen.
De afgelopen dagen staan we in de middle of nowhere, maar hebben we dus prima internet. Ik heb een goede elektrische installatie in deze offroad camper, dus ik gebruik nog steeds de standaard 240v adapter van Starlink om de mini van stroom te voorzien. Eventueel in de toekomst een adapter om het AC gedeelte te omzeilen, maar dan wel eentje die van 12 naar 30volt gaat (net als de AC adapter). De meegeleverde kabel is vrij dun, dus dat hogere voltage heb je echt wel nodig om de 15m lengte te overbruggen.
Ongeveer 1 op 3/4 campers hier zie je wel met Starlink op de campground staan. In zo'n land als Australië komt het echt tot zijn recht. Mijn Australische mobiele provider ondersteund Voice over WiFi ... Dus ik ben zelfs bereikbaar op mijn mobiel. Heb hem hier zelfs op vliegtuig stand gezet om te zorgen dat die niet constant probeert te verbinden met het 4G/5G netwerk (3G gaat over een paar weken uit hier, 2G is al uit sinds 2018) wat hier soms heel even door komt.

Bereik als je onder bomen staat is erg lastig. Op de vorige camping niet gelukt om goed bereik te vinden. Maar ik had ook geen zin om mijn Starlink ver van de camper weg te zetten. Er werd bij de receptie al gewaarschuwd voor insluipers en diefstal. Dus ik sta liever vrij in de natuur, 300W solar blanket op de grond om de accu weer bij te laden .. dan hou ik het met mijn 200Ah batterij en Nespresso, broodrooster, koelkast en Starlink zeker wel 3 tot 4 dagen vol zonder dat ik de auto zou moeten starten.

Interesse in hoe de camper is:
YouTube: Klarmann Builds Your Ride: Hilux Expedition Camper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Mooi om zcn praktijk nomade ervaring te lezen.

Nb al eens gedacht aan de Antenne op een stelescoopstang aan de camper te monteren ? Dat je hem hoger kunt zetten als je tussen de bomen staat ?

Qua diefstaf, ik overweeg er een sticker bovenop te plakken met 'Useless without code' of iets dergelijks....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 15:08
Hoi allemaal,

Mijn bedrijf gaat binnenkort verhuizen naar een locatie waar geen glasvezel en ook geen kabel ligt. De aanwezige kabelaars en vezelaars geven ook aan dat deze locatie niet aangesloten kan worden. Zou Starlink residential hier goed kunnen werken? Er is vanaf het dak onbelemmerd zicht op de lucht (geen bomen ed). Welke snelheden up en down kunnen gehaald worden? En hoe stabiel is de verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
bartal schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:28:
Hoi allemaal,

Mijn bedrijf gaat binnenkort verhuizen naar een locatie waar geen glasvezel en ook geen kabel ligt. De aanwezige kabelaars en vezelaars geven ook aan dat deze locatie niet aangesloten kan worden. Zou Starlink residential hier goed kunnen werken? Er is vanaf het dak onbelemmerd zicht op de lucht (geen bomen ed). Welke snelheden up en down kunnen gehaald worden? En hoe stabiel is de verbinding?
Met een kleine slag om de arm : Ja. Ik zou niet weten waarom niet, aangezien je onbelemmerd zicht op de hemel hebt.

Stabiel, ja, behoorlijk. Wat hogere latency. Alleen met slecht weer schijnt je verbinding slechter te kunnen worden en uit kunnen vallen (onweer, dikke regenwolken). Heb het zelf echter nog niet geconstateerd...

Zonder kabel of glas zou je dan terug vallen op een (V)DSL lijn, voor zover dat nog in de lucht gaat blijven. dat gaat over het koper van KPN van de vorige eeuw, en ze zijn koper volledig aan het uitfaseren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@bartal er was iemand in het topic die er nog een tweede lijn naast haar voor video conf en bellen, heel soms is er gewoon nog een glitch hoewel dat nu al minder zou moeten worden bij elke lancering van nieuwe satellieten. Dus hangt van gebruik af. Reken met 150/250 down en ca 15/20 up. Dat schommelt afhankelijk van de drukte op het netwerk, het aantal zichtbare satellieten en het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:08
Even een vraag of ik dit goed begrijp. Als ik nu Starlink bestel voor gebruik thuis op een vast adres krijg ik een standaard schotel met daarbij een router en een 15 m kabel tussen router en schotel. De router heeft naast de aansluiting voor de schotel een aansluting voor stroom en 2 ethernet poorten.

Nu komt de schotel ongeveer 60 meter van het huis te staan, dichterbij is geen vrij uitzicht. Starlink levert als accessiore een kabel tussen router en schotel van 50 meter. Dat is te kort, er zijn trouwens wel kabels te koop van 60 of zelfs 75 meter lengte maar ik begrijp dat het dubieus is of die werken vanwege de voedingsspanning.

Nu staat er tussen het huis en de plaats waar de schotel moet komen een schuur en dat binnen die 15 m afstand van de schotel. Daar is ook een stopcontact. Ik zet de router daar neer en ga dan met een ethernetkabel van 50 a 60 meter naar het huis. Daarop kan ik dan ook een wifi access point aansluiten. De wifi van de Starlink router gebruik ik dan niet of kan ik zelfs uitschakelen.

Klopt dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Lecenten schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:46:
Even een vraag of ik dit goed begrijp. Als ik nu Starlink bestel voor gebruik thuis op een vast adres krijg ik een standaard schotel met daarbij een router en een 15 m kabel tussen router en schotel. De router heeft naast de aansluiting voor de schotel een aansluting voor stroom en 2 ethernet poorten.

Nu komt de schotel ongeveer 60 meter van het huis te staan, dichterbij is geen vrij uitzicht. Starlink levert als accessiore een kabel tussen router en schotel van 50 meter. Dat is te kort, er zijn trouwens wel kabels te koop van 60 of zelfs 75 meter lengte maar ik begrijp dat het dubieus is of die werken vanwege de voedingsspanning.

Nu staat er tussen het huis en de plaats waar de schotel moet komen een schuur en dat binnen die 15 m afstand van de schotel. Daar is ook een stopcontact. Ik zet de router daar neer en ga dan met een ethernetkabel van 50 a 60 meter naar het huis. Daarop kan ik dan ook een wifi access point aansluiten. De wifi van de Starlink router gebruik ik dan niet of kan ik zelfs uitschakelen.

Klopt dit ?
Dat kan, in principe. Je zet dan de starlink in bypass modus.

[ Voor 3% gewijzigd door slijkie op 09-10-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Ik heb denk ik geen eigen router nodig. Op de plaats waar de ethernetkabel het huis binnenkomt hang ik een wifi accesspoint op en daarbij in de buurt is ook het enige apparaat dat bekabeld moet worden aangesloten.

De wifi van de Starlink router zou dan actief blijven maar dat is geen probleem, kan zelfs wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Hoeft niet eens, je kunt je eigen router gewoon aan de ethernetaansluiting van de Starlink hangen en een eigen Wifi opzetten. Heb je twee keer NAT, boeit niet.

Je kan ipv een router ook een simpele AP aan de ethernetkabel hangen, een TP-Link TL-WA1201 ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
Helemaal duidelijk, bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giancarlo_f

giancarlo_f

M3 Highland & EV3

Bijgaande Kickstarter wil toch even onder de aandacht brengen voor de Starlink mini : Star-Bat Mini https://www.kickstarter.c...paign=ONLY+3+DAYS+LEFT%21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:58:
Oh, voor wie het interessant vind :

Aliexpres heeft voor de Mini zowel een 3/5/15 meter 12V voedingskabel Mini naar USB-C als een 2/3/5 meter Mini naar sigarettenplug staan voor wènag...
<>
Ik heb een 5 meter kabel binnen van Ali (en van de twee bovenstaande) en dat ding geeft 12V (ok 13,1V) en niet 30 wat dacht ik in de specs stond, Ali be Ali.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007569177567.html?
Maar het goede nieuws is het ding werkt nu prima op mijn powerstation. Nette oplossing voor onderweg zonder 230.

[ Voor 50% gewijzigd door franssie op 12-10-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
franssie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 14:18:
[...]

Ik heb een 5 meter kabel binnen van Ali (en van de twee bovenstaande) en dat ding geeft 12V (ok 13,1V) en niet 30 wat dacht ik in de specs stond, Ali be Ali.
Deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005007569177567.html?
Maar het goede nieuws is het ding werkt nu prima op mijn powerstation. Nette oplossing voor onderweg zonder 230.
Mja, als je sigarettenplug 12/13V geef zal die kabel er niet meer van maken, daar mis ik doch een redelijk dik blok ertussen voor.

Maar de Mini werkt dus niet op 12V zoals ik dacht begrepen te hebben ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Jpiek schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:38:
[...]

Mja, als je sigarettenplug 12/13V geef zal die kabel er niet meer van maken, daar mis ik doch een redelijk dik blok ertussen voor.

Maar de Mini werkt dus niet op 12V zoals ik dacht begrepen te hebben ?
Een Buck (up) converter hoeft niet zo groot te zijn, is wel weg te werken maar zit er dus niet in. Je hebt al Buck converters die in een USB C plug zijn ingebouwd, dus ik had daar wel een beetje op gerekend.

Maar de Mini werkt dus wel op 12V (13.1) uit mijn powerstation sigarettenaansteker uitgang met die kabel. Dat was blijkbaar niet helemaal duidelijk neergeschreven door mij.

Maar het werkt dus.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 12-10-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:43:
[...]

Een Buck (up) converter hoeft niet zo groot te zijn, is wel weg te werken maar zit er dus niet in. Je hebt al Buck converters die in een USB C plug zijn ingebouwd, dus ik had daar wel een beetje op gerekend.

Maar de Mini werkt dus wel op 12V (13.1) uit mijn powerstation sigarettenaansteker uitgang met die kabel. Dat was blijkbaar niet helemaal duidelijk neergeschreven door mij.

Maar het werkt dus.
De vraag is wat komt er uiteindelijk uit de plug die de Starlink in gaat .. want de Starlink werkt met een voltage tussen de 12v en 48v .. en het wattage (zonder Snowmelt etc) is maximaal 60W. Dus afhankelijk van de lengte en de dikte van de kabel kan je dan uitrekenen hoeveel Ampere er door de kabel heen moet vs hoeveel er doorheen kan.
De standaard meegeleverde kabel van 15M voor de mini is eigenlijk te dun voor die 12V met voldoende Amperage er doorheen te krijgen voor de 60W (5A dus) .. en vandaar dat de standaard adapter er 30V van maakt .. met dus maar 2A.

Dus 12V met de juiste lengte en dikte van de kabel kan dus prima werken ... Maar om het hanteerbaar te houden is een hogere voltage dus makkelijker.

Wat ik wel weet is dat de Mini best wel warm wordt als het flink zijn best moet doen. Als ik de Mini een dag in de camper op het bed heb staan ...is de mini erg warm (dus staat deze nu op zijn doos .. met een touwtje vast gezet er bovenop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

duvekot schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

De vraag is wat komt er uiteindelijk uit de plug die de Starlink in gaat .. want de Starlink werkt met een voltage tussen de 12v en 48v .. en het wattage (zonder Snowmelt etc) is maximaal 60W. Dus afhankelijk van de lengte en de dikte van de kabel kan je dan uitrekenen hoeveel Ampere er door de kabel heen moet vs hoeveel er doorheen kan.
De standaard meegeleverde kabel van 15M voor de mini is eigenlijk te dun voor die 12V met voldoende Amperage er doorheen te krijgen voor de 60W (5A dus) .. en vandaar dat de standaard adapter er 30V van maakt .. met dus maar 2A.

Dus 12V met de juiste lengte en dikte van de kabel kan dus prima werken ... Maar om het hanteerbaar te houden is een hogere voltage dus makkelijker.

Wat ik wel weet is dat de Mini best wel warm wordt als het flink zijn best moet doen. Als ik de Mini een dag in de camper op het bed heb staan ...is de mini erg warm (dus staat deze nu op zijn doos .. met een touwtje vast gezet er bovenop).
Ik ben bekend met P=U*I

Het lijkt mij opmerkelijk dat de 12V plug plots 30V onder belasting gaat geven en 12V zonder belasting. Het is een standaard 5.5x2.1 mm plug (wat ook op guitaareffecten en arduinos zit) dus ik zou er nog eens een tussenstukje tussen kunnen zetten om te meten maar dat lijkt me dus vreemd.
Kabel voelt hetzelfde aan als de kabel van de 230V adapterkabel en bij 12V zou ik verwachten dat door de spanningsval het niet zou werken, maar het werkt dus.
Stroomopname was tijdens 4K YT filmpje 20Watt, bij uploaden ging dat naar de 40W.

Kan me voorstellen dat als ie binnen staat, door reflecties, meer vermogen kwijt is aan met name zenden en dan warm wordt. Waarom staat ie binnen aan?
Dat gezegd hebbende wil ik ook nog eens meten wat ie binnen in mijn camper doet onder een polyester dak, heb nog service tot de 18e dus nog even tijd om te testen of ie nu echt met 130 km/u blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

duvekot schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:59:
[...]

Maar dan werkt de verbinding toch ook niet?
Daardoor blijft ie toch continue zoeken/opstarten. Of begrijp ik het niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
HGM schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Maar dan werkt de verbinding toch ook niet?
Daardoor blijft ie toch continue zoeken/opstarten. Of begrijp ik het niet goed.
De verbinding werkt gewoon. Ik heb een glasvezel/ polyester dak dus het signaal komt er gewoon doorheen. Ik heb tijdens het rijden verbinding met Starlink en kan zelfs bellen via mijn mobiel over die link heen. Als ik stil sta .. staat de mini gewoon buiten .. maar wordt ook vrij warm maar kan better koelen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:07:
[...]

Ik ben bekend met P=U*I

Het lijkt mij opmerkelijk dat de 12V plug plots 30V onder belasting gaat geven en 12V zonder belasting. Het is een standaard 5.5x2.1 mm plug (wat ook op guitaareffecten en arduinos zit) dus ik zou er nog eens een tussenstukje tussen kunnen zetten om te meten maar dat lijkt me dus vreemd.
Kabel voelt hetzelfde aan als de kabel van de 230V adapterkabel en bij 12V zou ik verwachten dat door de spanningsval het niet zou werken, maar het werkt dus.
Stroomopname was tijdens 4K YT filmpje 20Watt, bij uploaden ging dat naar de 40W.

Kan me voorstellen dat als ie binnen staat, door reflecties, meer vermogen kwijt is aan met name zenden en dan warm wordt. Waarom staat ie binnen aan?
Dat gezegd hebbende wil ik ook nog eens meten wat ie binnen in mijn camper doet onder een polyester dak, heb nog service tot de 18e dus nog even tijd om te testen of ie nu echt met 130 km/u blijft werken.
De plug bepaald natuurlijk het voltage niet >:)
Maar eens meten hoeveel er nu daadwerkelijk aan het einde uit komt is natuurlijk altijd goed.

Ik zelf kijk nu naar een simpele converter die van 12v (of idd iets meer dan 13v vanuit de huisaccu van 200Ah) naar 24v of 32v gaat en dan de standaard kabel gebruiken. Met een mooie plug aan de buitenkant van de camper waar ik de kabel in kan stoppen. De verliezen zijn dan minder dan wat ik verlies als alleen voor de Starlink het 230v gedeelte van de Victron Multiplus aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

duvekot schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 00:58:
[...]

De plug bepaald natuurlijk het voltage niet >:) <>n wat ik verlies als alleen voor de Starlink het 230v gedeelte van de Victron Multiplus aan staat.
Dat schreef ik ook nergens, ik meet aan de plug.

Een buck kan kabelverlies reduceren, maar of dat opgaat tegen het verlies van de converter vraag ik mij af, bij mij trok de mini bij uploaden max 30 watt aan de powerbank, daar valt niet veel te halen voor mij. Ik zou op mijn versie 3+ dagen 24/7 moeten kunnen draaien.
Ik heb de spullen om een eigen kabel te maken (maar zonder dan de waterdichte starlinkplug) en ik zie daar vanaf, her werkt, slurpt geen stroom en ik steek mijn energie in andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Mensen al een factuur met nieuwe tarief ontvangen?

Als ik inlog en nieuwe voorbeeldfactuur opvraag vanaf 22 oktober staat nog het oude ROAM tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie De Ruiter
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-06 22:48
Goedemorgen, sinds een paar dagen Starlink als backup voor het bedrijf. Download echt supersnel, ongeveer 140 Mbps maar upload lijkt niet verder te komen dan pakweg 10/11 Mbps, dit is met Roam Unlimited abbo.
Hebben we het verkeerde abonnement ? Is er een abbo met een betere upload ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:16
Arie De Ruiter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:39:
Goedemorgen, sinds een paar dagen Starlink als backup voor het bedrijf. Download echt supersnel, ongeveer 140 Mbps maar upload lijkt niet verder te komen dan pakweg 10/11 Mbps, dit is met Roam Unlimited abbo.
Hebben we het verkeerde abonnement ? Is er een abbo met een betere upload ?
Roaming abbo heeft lagere snelheden omdat residential abbo meer prio heeft. Beste is het om te zetten naar residential.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
https://www.bright.nl/nie...starlink-satellieten.html

SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk, heeft plannen ingediend om zijn Starlink-internetdienst flink op te waarderen. Het bedrijf wil de snelheid van zijn satellietinternet vertienvoudigen, van de huidige 100 Mbps naar maar liefst 1 Gbps.

Om dit voor elkaar te krijgen, wil SpaceX een aantal aanpassingen doorvoeren aan zijn tweede generatie Starlink-satellieten. Zo moeten de satellieten op een iets lagere baan om de aarde gaan cirkelen. Ook wil het bedrijf de hoek aanpassen waaronder de satellieten met de aarde communiceren. Dat staat te lezen in de aanvraag bij de Amerikaanse telecomwaakhond FCC. "De volgende generatie Starlink-satellieten zullen een tien keer grotere bandbreedte mogelijk maken", aldus Elon Musk.

Deze veranderingen zouden niet alleen de snelheid ten goede komen, maar ook de vertraging in het signaal verminderen. Dat is goed nieuws voor bijvoorbeeld online gamers, die gebaat zijn bij een zo laag mogelijke 'latency'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
Klopt, zodra Starship klaar is om de nieuwe versie te lanceren kunnen aanzienlijk grotere sattelieten gebruikt worden. De 4G antennes voor de telefoons (direct2cell) zullen hierdoor ook aanzienlijke verbeteringen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Mag ik hier een vraag stellen mbt Starlink in een buitengebied?

Op een adres in Een (nabij Roden) kunnen wij -voor zover ik weet- geen glas en geen Ziggo krijgen, dus hebben wij Internet Buitengebieden van KPN. Op zich werkt dat goed met de ondersteunende 4G antenne, maar ik zou wel iets meer snelheid willen.

Het geval wil dat ons huis omgeven is door bomen met uitzondering van de westzijde; wij kijken uit over een ven.

Hoe werkt dat met de orientatie van de schotel? Gaat dat goed werken met vrij zicht op West?

Ik sta nl. op het punt om het gewoon te gaan proberen, maar ik bespaar mezelf liever een ritje naar een pakketpunt om de spulleboel weer in te leveren.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 23-10-2024 14:13 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
hansdegit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:12:

Op een adres in Een (nabij Roden) kunnen wij -voor zover ik weet- geen glas en geen Ziggo krijgen, dus hebben wij Internet Buitengebieden van KPN. Op zich werkt dat goed met de ondersteunende 4G antenne, maar ik zou wel iets meer snelheid willen.

Het geval wil dat ons huis omgeven is door bomen met uitzondering van de westzijde; wij kijken uit over een ven.

Hoe werkt dat met de orientatie van de schotel? Gaat dat goed werken met vrij zicht op West?

Ik sta nl. op het punt om het gewoon te gaan proberen, maar ik bespaar mezelf liever een ritje naar een pakketpunt om de spulleboel weer in te leveren.
Bomen zijn redelijk irritant voor Starlink. Daarbij staat de Starlink antenne in Nederland het liefst naar het noorden gericht. Omdat Starlink satellieten verschillende banen volgen moet je in een ideale situatie rondom vrij zicht hebben vanaf 25 graden vanaf de horizon naar boven. Dus de grote vraag is .. hoe hoog zijn de bomen? En hoe dicht staan ze bij het huis. Als het als "vaste aansluiting" is dan zou het handig zijn om een hoog punt op het huis te pakken voor een vaste installatie. Daarmee kijk je meestal wel voldoende over de bomen heen. Een boom op 20M afstand van de antenne mag bijvoorbeeld niet hoger zijn dan 10m (grof afgerond) want dan staat die boom in de weg van het signaal van de satelliet naar de antenne.

Maar welke snelheid haal je nu met de 4G/5G van KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@duvekot Zowel mijn starlink Actuated als mijn Mini richten beide het liefst naar het zuiden. Dat van dat noorden heb ik vaker gelezen overigens. Staat die van jou echt op Noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:13:
@duvekot Zowel mijn starlink Actuated als mijn Mini richten beide het liefst naar het zuiden. Dat van dat noorden heb ik vaker gelezen overigens. Staat die van jou echt op Noord?
Hier in Australië ook naar het zuiden >:) .. vandaag iets meer naar het Zuid Zuidoosten trouwens ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-_p79ZwSOnD3gCYAkhMOvUxAfg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NsRolawwUWiscqYdiUbqAkVx.png?f=user_large
Maar het kan verschillen per locatie begreep ik idd. De meeste mensen die ik gesproken had moesten hem naar het noorden richten. Maar Starlink geeft dat natuurlijk zelf aan in de app (voor de nieuwe antennes) of draaien zelfs de de juiste kant op (voor de oude antennes). Belangrijkste is vrij zicht rondom ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:57
Ik ben mogelijk van plan om mij een starlink abbo aan te schaffen.
Nu is het mij heel onduidelijk welke schotel ik krijg (de gewone standard of de standard actuated)
Dit is vooral belangrijk omdat ik mijn eigen router/access points wil gebruiken.

Heeft iemand enig idee wat we tegenwoordig krijgen in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
bartw2604 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:38:
Ik ben mogelijk van plan om mij een starlink abbo aan te schaffen.
Nu is het mij heel onduidelijk welke schotel ik krijg (de gewone standard of de standard actuated)
Dit is vooral belangrijk omdat ik mijn eigen router/access points wil gebruiken.

Heeft iemand enig idee wat we tegenwoordig krijgen in België?
De gewone standaard als ik op de Starlink site lees. Maar beiden kan je met een eigen router gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:57
duvekot schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:40:
[...]

De gewone standaard als ik op de Starlink site lees. Maar beiden kan je met een eigen router gebruiken.
Awel, met de actuated moet je nog een aparte ethernet adapter kopen aangezien die router geen RJ45 aansluitingen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
bartw2604 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Awel, met de actuated moet je nog een aparte ethernet adapter kopen aangezien die router geen RJ45 aansluitingen heeft.
De actuated is en uitlopend model en niet meer te selecteren bij bestelling.

De laatste zijn er tegen een verlaagde prijs uitgegaan (225,= :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
duvekot schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Maar welke snelheid haal je nu met de 4G/5G van KPN?
Bedankt!

Nu halen we 25-45 Mbit

Hier een fotootje van de situatie, van Natuurhuisje.nl.

Als ik er zo naar kijk lijkt het redelijk kansloos....
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/kikker.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/kikker2.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 23-10-2024 17:22 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-06 14:17

Je kan met de app zien hoe goed de verbinding zou zijn, alhoewel die wel beetje conservatief is wat ik heb gezien, valt het wel te proberen en als het merendeels groen is zou ik het gewoon bestellen en uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
hansdegit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:12:
[...]
Niets wat een statief danwel mast niet kan overwinnen...

Maar dat moet je wel willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@hansdegit als je wat naar de ven gaat, en dan noord uitricht lijk je wel redelijke LOS te hebben, moet je wel een mantelbuisje oid leggen voor de kabel.

Maar heb je de app al geprobeerd? En proberen is kosteloos dacht ik, dus als het alleen om die moeite gaat, dan vooral niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
hansdegit schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:12:
[...]

Bedankt!

Nu halen we 25-45 Mbit

Hier een fotootje van de situatie, van Natuurhuisje.nl.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van wie is de grond rondom het vennetje? Want zo te zien zou een paal idd wel gaan werken. Maar zoals andere ook zeggen, gewoon uitproberen. Als het niet werkt (of goed genoeg werkt) kom je vast wel een keertje langs een pakket punt om het weer in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
franssie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:56:
@hansdegit als je wat naar de ven gaat, en dan noord uitricht lijk je wel redelijke LOS te hebben, moet je wel een mantelbuisje oid leggen voor de kabel.

Maar heb je de app al geprobeerd? En proberen is kosteloos dacht ik, dus als het alleen om die moeite gaat, dan vooral niet doen.
Zeg je nu dat de app ook gewoon werkt zonder dat -ie contact met de schotel heeft? Da's dan inderdaad een nobrainer, ga ik zsm proberen.

Allemaal bedankt voor de tips!

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 24-10-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

hansdegit schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Zeg je nu dat de app ook gewoon werkt zonder dat -ie contact met de schotel heeft? Da's dan inderdaad een nobrainer, ga ik zsm proberen!
Oh ja, dat is wellicht niet helemaal duidelijk, maar de app maakt een inschatting op basis van gps, kompas en camera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lecenten

In Een vliegen de meeste Starlink satellieten van west naar oost over en dan of ongeveer recht boven je of iets ten zuiden.

https://satellitemap.space/

De schotel zal daar zeer waarschijnlijk naar het zuiden willen wijzen. Beste kans is denk ik zo westelijk mogeljk plaatsen en dan zoveel mogelijk vrij uitzicht naar zuid op de west-oost as. Ik zit ook behoorlijk noordelijk en hier zijn er bijna geen satellieten die overkomen ten noorden van de west-oost as. Behalve een klein aantal die van noord naar zuid gaan, maar daar kun je wel zonder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK7JnD0bK9aNp4DIrHZzJFA60Tw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CTdushUUx1lsa3ASh3GvNivG.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lecenten
duvekot schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:10:
[...]

Bomen zijn redelijk irritant voor Starlink. Daarbij staat de Starlink antenne in Nederland het liefst naar het noorden gericht. Omdat Starlink satellieten verschillende banen volgen moet je in een ideale situatie rondom vrij zicht hebben vanaf 25 graden vanaf de horizon naar boven.
Ze gaan bijna allemaal van west naar oost. En dan ook bijna allemaal op of ten zuiden van de 53e breedtegraad (qua noordelijke ligging ongeveer Den Helder). Dus als je behoorlijk in het noorden van het land zit, dan wordt de schotel niet naar het noorden gericht, eerder naar het zuiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vSUn1ZwM4fTVA2MORCxZH09VLao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YcZNeA6a2ajvfVyilr3KCCZJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Lecenten op 25-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-07 08:18
Volgende week vertrekken we op een lange reis met camper naar Zuidelijk Afrika. In enkele landen waar we komen (Botswana, Zambia, Malawi) is er reeds dekking van Starlink.

Nu overweeg ik toch om een Starlink Mini aan te schaffen, echter zit ik met het volgende.

Ik las dat je de Starlink moet activeren, en je hem 2 maanden per reis mag gebruiken (roaming).

Mijn plan is om het roaming abonnement af te sluiten en dan te activeren in de maand dat ik in die landen ben. Gezien ik de eerste maand in gebied ben waar geen dekking is heb ik dan geen abbo nodig.

Maar bij activeren geef je een service adres op, ik zou dan gewoon mijn thuis adres opgeven. Is het verplicht dan ook daar op dat moment van registeren aanwezig te zijn? Want als ik hem deze week al moet activeren thuis dan betaal ik ook al voor een maand gebruik terwijl ik hem pas in december zou willen gebruiken. November heb ik hem niet nodig. Maar in december ben ik dus al in Botswana en zou ik hem wel kunnen activeren maar ben ik niet fysiek op het service adres.

Iemand die weet hoe dit in de praktijk werkt?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Service adres is gewoon je thuisadres. Activeren van je abbo is gewoon aanzetten en staat los van waar je op dat moment bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ik heb nu een Mini besteld, die kan ik dus gewoon meenemen en in Botswana abbo starten, met thuisadres als service adres en dan Max 2mnd daar gebruiken.

Ik hoef hem dus niet thuis eerst geactiveerd te hebben?

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Activeren is iets anders dan pauzeren, wat je waarschijnlijk wilt/bedoeld te doen tussen de diverse landen.

Je moet je account activeren, ik zou dat bij voorkeur gewoon thuis doen (of gewoon 30 dagen wachten als je hem dan nog niet nodig hebt, zie hieronder)
Eenmaal in het eerste land waar je bent kun je dat simpelweg je Startlink aanzetten, verbinding met de router maken en via de app je abonnement van pauze halen (wat ze dan ook activeren noemen, best verwarrend).

Overigens wordt je abonnement 30 dagen na verzending automatisch geactiveerd, dus zet deze voor die tijd op pauze als je dan nog niet vertrekt!

https://www.starlink.com/...25-7224-5f0a-6d016ce26975

https://www.starlink.com/...6c-c0c2-166c-485756acea90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
Ok thanks beide!

Ik heb een mini besteld bij Dustin Home, dus niet officieel gezien daar de levertijd tot 4 weken was.

Als goed is moet ik die van Dustin Home gewoon kunnen activeren obv Starlink id. Lees idd dat je hem gepauzeerd kunt activeren. Ga dat proberen, ik vertrek over 1 wk en wil abonnement laten ingaan vanaf december.

Lees trouwens ook dat je mogelijk ook gewoon bereik hebt in gebieden waar geen support is, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 28-06 14:17
De starlink mini is ook weer op voorraad bij coolblue : https://www.coolblue.nl/product/954415/starlink-mini.html?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-06 14:14
Hi allen, ik ben me ook aan het inlezen in Starlink, onze situatie is als volgt:

3 vakantiehuisjes in Duitsland, in de Sudharz, waarvan 2 naast elkaar en een huisje 200m verderop in hetzelfde straatje.

Nu is mijn idee om in 1 van de 2 huisjes naast elkaar een Starlink 'Woning' te plaatsen om beide huisjes van internet te voorzien. Hier is ook mooi vrij uitzicht op de berghelling.

Nu zou ik het liefst ook huisje 3, welke 200m verderop willen voorzien van internet via de Starlink die bij huisje 1 en 2 staat.

Nu ik dit typ realiseer ik me dat mijn vraag niet Starlink specifiek is, meer over wifi verbindingen op langere afstanden. Wellicht dat anderen hier met vakantiehuisjes ditzelfde vraagstuk hebben gehad.
Indien nodig dan plaats ik alsnog een apart topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
mr_niceguy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:27:
Hi allen, ik ben me ook aan het inlezen in Starlink, onze situatie is als volgt:

3 vakantiehuisjes in Duitsland, in de Sudharz, waarvan 2 naast elkaar en een huisje 200m verderop in hetzelfde straatje.

Nu ik dit typ realiseer ik me dat mijn vraag niet Starlink specifiek is, meer over wifi verbindingen op langere afstanden. Wellicht dat anderen hier met vakantiehuisjes ditzelfde vraagstuk hebben gehad.
Indien nodig dan plaats ik alsnog een apart topic.
Maakt niet uit, het is allebei netwerken :)

Met Wifi ga je niet heel veel verder komen dan een meter of 30 zonder speciale acties. De twee huisjes naast elkaar zal wellicht nog net lukken, zorg dan wel dat je antennes van de AP's of AP's buiten hebt hangen.

200 Meter gaat je alleen lukken met WiFi straalantennes.

Is het tussenliggende land ook van je ? Dan kun je met een mantelbuis en een eind UTP wellicht iets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
Jpiek schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:40:
[...]

Maakt niet uit, het is allebei netwerken :)

Met Wifi ga je niet heel veel verder komen dan een meter of 30 zonder speciale acties. De twee huisjes naast elkaar zal wellicht nog net lukken, zorg dan wel dat je antennes van de AP's of AP's buiten hebt hangen.

200 Meter gaat je alleen lukken met WiFi straalantennes.

Is het tussenliggende land ook van je ? Dan kun je met een mantelbuis en een eind UTP wellicht iets doen.
200M is te ver zonder iets er tussenin .. maximaal 100M via UTP..

@mr_niceguy
In zo'n situatie zou ik sowieso voor een eigen router kiezen, de huisjes een eigen subnet elk geven met eigen WiFi AP punten en idd een point to point WiFi verbinding om.die 200M te overbruggen (als er line of sight is natuurlijk)

En zorg dat alles rondom "beheer" afgeschermd is van het netwerk voor de huisjes. Als je een echte Tweaker in je huisje krijgt wil je niet in eens alles anders hebben ingericht.

Maar is idd meer iets voor bijvoorbeeld het Ubiquiti topic .. en network design hiervoor.
Pagina: 1 ... 12 ... 17 Laatste