Bij1: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

HollovVpo1nt

I like gadgets

eL_Jay schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:20:
[...]

Ik vraag me oprecht af hoeveel serieuze partijen mensen op de kieslijst hebben staan die genocide propageren (Lennon, Kill de Boer, Fokkens). Volgens mij vind je die zelfs niet bij FvD/PVV.
Baudet en Wilders zijn wellicht racistisch en xenofoob, maar roepen niet op tot volkerenmoord op basis van huidskleur. Iemand op de kieslijst van BIJ1 dus wel.
Genocide propageren is de overtredende trap, eens. Wat ik bedoelde met "zo'n soort filmpje" is een filmpje waarin je hele bedenkelijke acties en uitspraken van volksvertegenwoordigers kunt opsommen die ze Kamerlid onwaardig maakt. En om maar te zwijgen over de corruptie en criminele praktijken van Kamerleden die inmiddels geen kamerlid meer zijn. Die mensen hebben echt wel wat te verbergen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-05 22:49
Mx. Alba schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 12:16:
[...]
Ik zie dat anders... De stem van BIJ1 in de kamer zorgt dat PvdD, GL, SP en PvdA bij de linkse les blijven die ze de afgelopen decennia compleet zijn vergeten. Ik bedoel, de SP is zowat een liberale partij geworden, compleet vergeten waar die S in hun partijnaam voor staat. Hier met dat Overton Window!
Volgens mij hebben die partijen al min of meer hun "verlies" genomen na toch enige tijd geleund te hebben op het binnen halen van dit deel van het electoraat. Qua omvang (DENK + NIDA + BIJ1) hoeven ze het er landelijk in ieder geval niet voor te doen. In Denemarken zie je dat het niet specifiek proberen te paaien van deze groepen, electoraal beter lijkt uit te pakken voor linkse partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Electromonkey schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:32:
[...]

Dat lijkt me nogal een simpele. De ROI op de lening voor KLM is een stuk beter dan bij een burger denk ik. Neem bijvoorbeeld ING, daar zijn we niet slechter van geworden. Het scenario waar BIJ1 op doelt is gewoon een bodemloze put maar dan x duizend(en).
Dit is overigens een discussie die ik online steeds terug zie komen: is de steun aan KLM nou een gift of een lening? en kost het ons nou geld, of levert het nou op? En is dat dan daadwerkelijk winst, of lager verlies? Ik weet het niet, maar het komt elke keer terug

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En daar gaan we weer. :/
Ik word echt zo doodmoe van dit Amerikaanse identiteitsdenken. Het is het gebaseerd op een aangepaste klassentheorie van Marx waar arbeiders en kapitalisten zijn vervangen voor zwart en wit. Dat is op zich al een uiterst kortzichtige en ronduit stupide aanname om te maken. Niet alleen is Marxistische theorie nogal twijfelachtig als je het gaat toetsen aan realiteit en gaat letten op details, maar je maakt op deze manier iedereen die niet "zwart" is, automatisch tot een of andere geprivilegieerde en voorgetrokken persoon.

Ja want een Nederland zit echt vol met alleen wit/blank/whatever die het allemaal geweldig hebben met goed betaalde banen, huizen, voorzieningen etc en de rest heeft niks. We hebben echt niet bijna een miljoen mensen die onder de armoedegrens leven moeten en dat zijn mensen met breed uiteenlopende etniciteit. Daarboven heb je miljoenen die te maken hebben met relatief lage lonen, afhankelijkheid van toeslagen die betaald worden door de mensen met ruim bovenmodaal inkomen en dus niet door de echt rijken die vele uitzonderingen op hun belastingdruk genieten, woningnood en dus hoge huren en weinig bestaanszekerheden. Dat is op zijn zachts gezegd niet de geestelijke gemoedstoestand waar je verteld moet gaan worden hoe goed je hebt hebt en als je het hier niet mee eens bent, je meteen racist naar je toegeworpen krijgt...

Het enige dat je bereikt met dit verschrikkelijk zwart/wit denken, het is nota bene een bekend gezegde, is het tegen elkaar uitspelen van groepen die gezamenlijk onderaan de maatschappelijke ladder staan. Zo ongeveer het domste dat je kan doen tegen mensen die toch al het gevoel hebben er niet helemaal bij te horen, en zich in de steek gelaten voelen waardoor ze voor een proteststem tegen het hele systeem gaan, is ze voor het minste of geringste ook weg te gaan zetten als racisten. Want dan weet je echt zeker dat je gehoord zal gaan worden. En dan vragen mensen zich af waar de zetels voor partijen zoals de PVV, FvD of JA21 vandaan komen. Nou ik heb een heel goed idee waar...

En ik neem het die mensen niet eens kwalijk dat ze het doen. De traditionele sociaaldemocratie heeft decennia gefaald om verkiezingsoverwinningen te grijpen en/of om te zetten in beleid ten gunste van hun traditionele achterban. Ze hebben ook gefaald in het duidelijk schetsen waar ze wel en niet voor staan en hebben hun gevoel op de problemen van de traditionele achterban ook verloren. Inmiddels lijken ze wakker te zijn geworden en anders zullen ze dat nu eindelijk moeten worden na deze complete afstraffing, maar de geloofwaardigheid zullen ze toch echt zelf moeten herstellen.

Vervolgens heeft rechts, keer op keer de sociaaleconomische positie van mensen verder uitgekleed tot het punt dat mensen tegenwoordig nauwelijks meer een verwachtingspatroon lijken te koesteren. Dat zagen we de afgelopen weken met de serieuze verschuiving van belastingdruk van arbeid naar vermogen en winst van bedrijven die de PvdA bepleitte. Het sloeg niet aan, de inhoudsloze aanvallen erop werden blijkbaar geloofd en de resultaten zijn inmiddels binnen.

Wat ik kwalijk vind is dat mensen die naar de uiterste rechterflank gaan, vervolgens vaak niet meer tot rede vatbaar zijn, vervallen in complottheorieën of zichzelf niet afvragen of een partij zoals de PVV of FvD, wel het beste met hun voor heeft. Daar is namelijk ook geen sprake van en hun beleidsvoorstellen of stemgedrag, zie: https://www.partijgedrag.nl/partijgelijkenis.php zeggen eigenlijk al genoeg. Het is sociaaleconomisch veel meer met de VVD. Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08ky9ELWQJpe0nHhsv8muViJBOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D4hzTAR1MVh3VpGluCIQQ2ZE.jpg?f=fotoalbum_large

En het ergste is nog wel dat dit hele identiteitsdenken ervoor zorgt dat je niet eens normaal meer kan aanstippen als er echt iets maatschappelijks verkeerd zit omdat je door deze verschrikkelijke houding, zowat gedwongen word om een loopgraaf te kiezen. Want met die toeslagenaffaire blijven er maar aanwijzingen opduiken dat die fraudelijsten helemaal niet zo neutraal waren. En de Belastingdienst heeft dat ook al gedeeltelijk moeten toegeven. Zie:
https://www.trouw.nl/nieu...isch-profileren~b91d1a45/

Het is een schande dat je eruit gepikt kan worden voor fraudecontrole op basis van zoiets als een tweede nationaliteit. Dat is mensen behandelen als tweederangs burgers. Zeker omdat er landen zijn waar je simpelweg je tweede nationaliteit niet kan opgeven. En dit is waarschijnlijk pas het topje van de ijsberg. Er is niet voor niks een volwaardige Parlementaire Enquête ingesteld naar de toeslagenaffaire want het begon te veel op te vallen dat de slachtoffers van die puinzooi, wel heel vaak niet autochtoon waren...

Is het nu werkelijk zo moeilijk om mensen niet te beoordelen op hun uiterlijk? Zijn we nu werkelijk zo mislukt als samenleving? Ik denk het toch niet. Ik weiger namelijk te geloven dat bijvoorbeeld elke PVV stemmer een racist is.

Dat de uiterste rechterflank probeert om verdeeldheid te zaaien is niks nieuws. Het is zo vaak, de manier gebleken om mensen zover te krijgen om tegen hun eigenbelang te stemmen. Dat er in reactie hierop, nu een uiterste linkerflank is die deze verdeeldheid en segregatie omarmt en omdraait, is echt te stupide voor woorden. Want zo ga je niks anders bereiken dan deze verdeeldheid in stand houden met als resultaat het behoud van de status quo. En ik zie het al gebeuren, puur om de reden dat het blijkbaar heel erg moeilijk is om elkaar een beetje in hun waarden te laten en gezamenlijk een betere samenleving en een beter leven te hebben. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 14:20:
Dat de uiterste rechterflank probeert om verdeeldheid te zaaien is niks nieuws. Het is zo vaak, de manier gebleken om mensen zover te krijgen om tegen hun eigenbelang te stemmen. Dat er in reactie hierop, nu een uiterste linkerflank is die deze verdeeldheid en segregatie omarmt en omdraait, is echt te stupide voor woorden. Want zo ga je niks anders bereiken dan deze verdeeldheid in stand houden met als resultaat het behoud van de status quo. En ik zie het al gebeuren, puur om de reden dat het blijkbaar heel erg moeilijk is om elkaar een beetje in hun waarden te laten en gezamenlijk een betere samenleving en een beter leven te hebben. :/
Niet alleen dat, maar ga je ze echt verslaan met het spelletje wat ze zelf al jaren spelen? Ik denk het niet. Per saldo creëer je weer meer afzetmogelijkheden waar de ervaren kant van dit spectrum van profiteert.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Sniffels schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:58:
Sylvana doet wat negatiefs met mij, had gehoopt haar niet in de kamer te horen. Maar democratie heeft zijn werk gedaan dus ik doe het geluid wel uit als ik haar in een interview zie.
Ja ik snap ook niet wat ze denkt toe te voegen aan de landelijke politiek.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 13:55
Slasher schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Aan de landelijke politiek niets, gillen in de woestijn natuurlijk. maar wel 4 jaar werk en wachtgeld. slim

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:33
Sylvana doet wat negatiefs met mij, had gehoopt haar niet in de kamer te horen. Maar democratie heeft zijn werk gedaan dus ik doe het geluid wel uit als ik haar in een interview zie.
En dat kom je speciaal in dit topic eventjes vertellen?
Sniffels schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Aan de landelijke politiek niets, gillen in de woestijn natuurlijk. maar wel 4 jaar werk en wachtgeld. slim
Bah. Je weet niet wat ze in de komende vier jaar gaat doen. Ik vraag me af waarom je haar zo weg zet ? Misschien moet je mensen die nieuw in de kamer komen eerst een kans geven voordat je ze afschiet? Waarom zou ze per definitie een gillende in de woestijn zijn?

[ Voor 26% gewijzigd door Webgnome op 18-03-2021 15:21 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-05 13:55
Webgnome schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]

[...]

Bah. Je weet niet wat ze in de komende vier jaar gaat doen. Ik vraag me af waarom je haar zo weg zet ? Misschien moet je mensen die nieuw in de kamer komen eerst een kans geven voordat je ze afschiet? Waarom zou ze per definitie een gillende in de woestijn zijn?
Het komt vooral door haar vorige interviews de afgelopen jaren (ook via nog van Denk) die gewoon niet goed bij mij zijn gevallen waardoor ik een soort van aversie heb tegen haar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:39
Webgnome schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:21:
[...]

[...]

Deze mevrouw heeft een heleboel kansen gehad en heeft zich, op zijn zachtst gezegd, heel bijzonder gedragen de afgelopen jaren. Ik ben het niet direct eens met Sniffels, ik ben echter wel van mening dat ze kansen genoeg heeft gehad en heeft laten zien dat ze vooral populistisch links is. Om over de jongerenafdeling van deze club nog maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009

HollovVpo1nt

I like gadgets

Mooi betoog, eens! Ik moet er alleen wel aan toevoegen, Sylvana Simons wil die indentiteitspolitiek uit Amerika doen overwaaien naar Nederland. Vrijwel alles wat je propageert in je betoog wordt onderuit gehaald door Simons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
Slasher schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:10:
[...]

Zeg.... bedoel je nou te zeggen dat je iets niet begrijpt en er graag meer informatie ovet wilt? Of verwerp je op voorhand die zaken die je niet snapt omdat ze om die reden een slechte notie zouden moeten zijn?

Goed. Ik zie 27 zetels voor partijen in de categorie xenofoob. Volgens een wet van Newton is er voor iedere actie een gelijke en tegengestelde reactie. Nu wil ik niet direct zeggen dat die ene zetel een gelijke reactie is aan de 27 aan de andere kant. Maar, het idee dat er een reactie zou zijn spreekt voor zich.

Sylvana lijkt in Nederland een land te herkennen waarin de stem van bepaalde minderheden onvoldoende versterkt wordt. Ze lijkt te staan voor emancipatie van die - en een aantal andere groepen. Dat lijkt mij wel een toevoeging aan de landelijke politiek, en al helemaal in dit landschap.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 22:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb heel erg hetzelfde. Altijd maar roepen hoe slecht de donkere medemens het wel niet heeft, denken in hokjes en vooral heel erg boos zijn op de "cis-gender witte man" (zoals de Bij1 aanhangers het noemen).

Ik vind sowieso dat je met mensen die aanhanger zijn van Bij1 vaak geen fatsoenlijke discussie kan voeren. Je bent oftewel voor ze, oftewel ben je een racist / erken je je "white privilege" niet en blokkeren ze je direct op social media.

De democratie heeft z'n werk gedaan en dat hebben we te accepteren, maar volgens mij zorgt zo iemand in de kamer juist alleen maar voor wrevel en ergernis.

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

"Boehoe anderen willen net zo behandeld worden als ikzelf en dat is niet eerlijk!"

Ik heb niet op Bij1 gestemd maar het lijkt me gezond dat er ook mensen van kleur in de Kamer komen (mocht ze daadwerkelijk een zetel halen). Mensen van kleur zijn ook onderdeel van onze samenleving en dienen dus ook vertegenwoordigd te worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:44
dawg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:14:
"Boehoe anderen willen net zo behandeld worden als ikzelf en dat is niet eerlijk!"

Ik heb niet op Bij1 gestemd maar het lijkt me gezond dat er ook mensen van kleur in de Kamer komen (mocht ze daadwerkelijk een zetel halen). Mensen van kleur zijn ook onderdeel van onze samenleving en dienen dus ook vertegenwoordigd te worden.
Precies, en mensen met een pukkel op hun achterhoofd, mensen met brillen, mensen met groene en blauwe ogen en mensen die ledematen missen. Hebben we eigenlijk al een LQBST of zo iets in de kamer zitten?

[/sarcasme]

Willen we niet gewoon capabele mensen in de kamer, ongeacht of ze een donkere kleur hebben, man/vrouw zijn of whatever?

Ik snap echt niets van dat, er moet meer dit / er moet meer dat in de kamer komen als afspiegeling.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

carpebios schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:29:
[...]

Precies, en mensen met een pukkel op hun achterhoofd, mensen met brillen, mensen met groene en blauwe ogen en mensen die ledematen missen. Hebben we eigenlijk al een LQBST of zo iets in de kamer zitten?

[/sarcasme]

Willen we niet gewoon capabele mensen in de kamer, ongeacht of ze een donkere kleur hebben, man/vrouw zijn of whatever?

Ik snap echt niets van dat, er moet meer dit / er moet meer dat in de kamer komen als afspiegeling.
Er was afgelopen week zelfs nog een item over bij een actualiteitenprogramma (ik weet even niet meer welke). Dat er teveel universitair opgeleiden in de Kamer zitten waardoor beleid vooral vanuit datzelfde perspectief komt, met als consequentie dat lager opgeleiden buiten de boot vallen omdat deze buiten het zicht blijven. Een afspiegeling zou dus zeer zeker wel goed zijn, omdat je je nu eenmaal niet altijd in elk ander persoon en zijn/haar ervaringen kunt verplaatsen. En dat zou soms weleens goed zijn.

Daarnaast zijn er ook wel onderzoeken geweest waarin naar voren kwam dat mensen vooral andere mensen uitzoeken die op hen lijken. Derhalve zijn quota gewenst om dat tegen te gaan.

Maar gezien je reactie zal je dat vast niet ook vinden. :)

[ Voor 4% gewijzigd door dawg op 18-03-2021 17:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-05 22:26
Is dit topic een samenkomst van mensen die anti-Bij1 of anti-links zijn of zo? 14 pagina's lang alleen maar zeggen wat ze (of 'links') fout doen, maar ze doen dus ook niks goeds? Of is dat niet belangrijk of interessant om over te praten? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 22:24

Dennahz

Life feels like hell should.

Luca schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:36:
Is dit topic een samenkomst van mensen die anti-Bij1 of anti-links zijn of zo? 14 pagina's lang alleen maar zeggen wat ze (of 'links') fout doen, maar ze doen dus ook niks goeds? Of is dat niet belangrijk of interessant om over te praten? :?
Ik denk dat de meeste mensen niet echt begrijpen waarom iemand als Simons in de tweede kamer zit.
Begrijp dat dit onderwerp voor een kleine groep wel een ding is in het dagelijks leven, maar om dit dan te bundelen in iemand als Sylvana en die naar de kamer te sturen? Hmm...

Denk dat ze met haar manier van communiceren eerder het tegenovergestelde zal bereiken, maar we zullen zien.

Dus dit onderwerp vaker bespreken in de kamer en er, indien nodig, ook iets mee doen?: Ja.
Dit door Sylvana laten doen?: Nee.

Maar, zoals al gezegd: de kiezer beslist en ze heeft genoeg stemmen gekregen, dus heeft ze recht op een zetel.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennahz op 18-03-2021 18:07 ]

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:33:
[...]

Daarnaast zijn er ook wel onderzoeken geweest waarin naar voren kwam dat mensen vooral andere mensen uitzoeken die op hen lijken. Derhalve zijn quota gewenst om dat tegen te gaan.
Als dat zo is heb je dus absoluut geen quota nodig om een goede afspiegeling te krijgen in de Tweede Kamer. Immers de kiezers zoeken vooral andere mensen uit die op hun lijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 18-03-2021 18:32 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
Als ik haar zie op tv dan kan ik alleen maar denken aan mijn negatieve ervaring met haar. Ik zat medio 2000 in de paspoort balie. Komt ze aangelopen. Ik denk leuk even een praatje maken met een BN'r. Doen wij eigenlijk best vaak op een rustig moment. Gaat ze tijdens de paspoort controle telefoneren en negeert ze mij totaal. Dan nog even arrogant kijken als ik haar vriendelijke verzoek even haar telefoon weg te doen (wat we standaard verwachten van iedereen, goed fatsoen). Dus ik neem mijn tijd , tik even haar naam in etc ..wordt ze mij daar toch boos! Waarom ik het lef heb om uitgerekend bij haar een uitgebreide controle te doen, dat ze een klacht in zal dienen omdat ze door etnisch profileren er uit gepikt wordt etc. Van af toen was ik wel klaar met haar. Is compleet van het padje af.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:48
@Cobb Confirmation bias is strong....
En zoals je de situatie beschrijft, zo zie ik haar ook. Wat jammer is, want ik denk dat er wel degelijk misstanden zijn waarbij ras/naam etc een rol spelen.... Onder andere bij aannemen van mensen, de manier waarop media nieuws brengt etc.

Maar zoals zij dat tot nu toe doet? Zelfs als iemand die 100% voor gelijkheid is tussen man/vrouw/lgbht bla bla etc..... Nee zij stuit me echt tegen de borst vaak.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

HollovVpo1nt schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Mooi betoog, eens! Ik moet er alleen wel aan toevoegen, Sylvana Simons wil die indentiteitspolitiek uit Amerika doen overwaaien naar Nederland. Vrijwel alles wat je propageert in je betoog wordt onderuit gehaald door Simons.
Dat zou ik niet zo stellen. Ik heb even een paar minuten snel gekeken naar hun twitter feed en verkiezingsprogramma, helemaal niet diepgaand en er sprongen al twee dingen uit.

1) Het aanstippen van huidskleur bij foto's op hun feed.
2) Het begrip "klimaatracisme".

Die eerste even snel. Tja, ik ben echt geen fan van het aanstippen van uiterlijke trekken. Misschien ben ik het, maar ik geef dus echt helemaal niks om je huidskleur, en dan bedoel ik ook helemaal niks. Ik moet dus ook niks hebben van wie dan ook, die ook maar hint om hier een politiek argument van te maken. Het werkt simpelweg alleen maar polarisatie in de weg en dat zien we hier toch ook gebeuren of? En waarom? Ik dacht dat de wens was dat we gingen stoppen met elkaar beoordelen aan de hand van huidskleur? Want dat achterlijke sociaal darwinistische superieur/inferieursheidsdenken waar racisme zich op baseerd, moet echt eens een keertje uitsterven. Er zijn al genoeg mensen op volstrekt zinloze manier voor vermoord.

De tweede is wat complexer. Ik begrijp op zich waar ze vandaan komen. Ik heb eigenlijk een soort van per ongeluk een vrij brede basis meegekregen met mijn studie geschiedenis qua colleges en ik weet ook wel wat van hoe Europees kolonialisme en later imperialisme in elkaar stak. Erg plezierig is het niet nee. Ik heb ook weinig problemen met de term "neo imperialisme", zo lang als je het niet gaat uitleggen als fysieke controle. Dat is het namelijk niet omdat dit te duur bleek te zijn, dus gaat het om economische controle. Dat was winstgevender. Ja, zo cynisch ben ik erover. Kijk dit bijvoorbeeld maar eens van Frankrijk, de echte grote weigeraar van dekolonisatie. YouTube: How France maintains its grip on Africa Het is langzaam aan het veranderen omdat die munteenheden ook veranderen, maar er is een reden dat Frankrijk nog steeds militair ingrijpt in hun voormalige koloniën.

Waar ik hier wel over val, is het framen van dit oh zo complexe probleem tot racisme. Dat is precies weer die versimpeling naar de Marxistische mal waar een groep, de ander moet uitbuiten, maar nu gegoten in een vorm van racisme omdat de uitbuiters en de uitgebuiten moeten corresponderen met een huidskleur. Waarom moet dit als racisme bestempeld worden? Het is financiële uitbuiting door middel van oneerlijke handelsrelaties, een zekere mate van economische controle over landen en het het blijft in stand door middel van het steunen van de juist mensen in die landen die hun eigen bevolking benadelen. Zijn die leiders dan de racisten? Of zijn wij het als maatschappij omdat wij nu eenmaal zoveel meer vervuilen? Wie hier staat er nu precies bij stil bij de vraag of onze zeer problematische ecologische voetafdruk, racisme tegen Afrikanen is?

Ik kan gewoon met geen mogelijkheid bedenken hoe je tot een dergelijke conclusie kan komen, anders dan dat je ernaar zoekt. En dat is het probleem. Dit is een kwestie van uitbuiting door onze economische elite, toch al niet de meest populaire types in links kringen, waar wij een gering deel aan meepikken via de vaak befabelde, maar toch zeer geringe "trickle down". Want zo gaat het eigenlijk altijd. De gewone bevolking als geheel, is niet de grote profiteur van uitbuiting overzee. We zien Shell niet elke Nederlander hun brandstofprijs verlagen of geld uitkeren of het fatsoen hebben om belasting te betalen. Shell en haar aandeelhouders, die profiteren.

En zo kom je bij het probleem dat ik heb met de aanpak van BIJ1. Ik heb namelijk helemaal niks tegen het overkoepelende ideaal van gelijkwaardigheid, ook op bredere schaal dan een regio of een land. Het zou inmiddels duidelijk moeten zijn dat ik een klassiek sociaaldemocraat ben en het ook echt meen. Ik ben me alleen wel heel erg bewust over hoe makkelijk, oneerlijk en aansprekend de drogredeneringen kunnen zijn.

Links heeft namelijk het probleem dat ze altijd het moeilijke verhaal vertellen waar verandering centraal staat. Mensen houden nu eenmaal niet zo van verandering. Om die reden sta ik actief stil bij de vervolg en tegen stappen van dit soort activisme. Dat is iets dat meer zou moeten gebeuren, want idealen zijn hartstikke mooi, maar uitvoeren van deze idealen is veel beter. En ik voorzie eigenlijk maar weinig ruimte hoe je dit idealisme, op deze manier gebracht, aan mensen gaat wijsmaken, zeker als je beseft dat de demografie waarop je mikt, zich over heel andere zaken zorgen maakt en niet erg open zal staan voor nog meer problemen. Dat zie je ook al met het klimaatprobleem. Vrijwel iedereen onderkent inmiddels dat er iets moet gebeuren, en snel ook, maar het blijkt telkens oh zo makkelijk te zijn om mensen ervan weg te sturen puur met de drogredenering dat het te duur zou zijn. Als je dit niet eens lukt omdat mensen niet zeker zijn in hun financiële situatie, hoe wil je mensen dan zover krijgen om mee te gaan in dit denken?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Señor Sjon schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:22:
[...]

Zou het niet kunnen dat heel veel linkse kiezers door deze discussie juist linkse partijen verlaten? Niet elke kiezer is progressief (oude achterban PvdA bv) en aan de conservatieve kant vluchten ze meer richting de rechterflank. De werknemer buiten de grote stad heeft er bijvoorbeeld weinig mee op en maakt zich drukker om andere zaken die hun dagelijks raken.
Bovendien: Als er een partij is die in het verleden anti-immigratie was dan is het de SP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Dat zou ik niet zo stellen. Ik heb even een paar minuten snel gekeken naar hun twitter feed en verkiezingsprogramma, helemaal niet diepgaand en er sprongen al twee dingen uit.

1) Het aanstippen van huidskleur bij foto's op hun feed.
2) Het begrip "klimaatracisme".

Die eerste even snel. Tja, ik ben echt geen fan van het aanstippen van uiterlijke trekken. Misschien ben ik het, maar ik geef dus echt helemaal niks om je huidskleur, en dan bedoel ik ook helemaal niks. Ik moet dus ook niks hebben van wie dan ook, die ook maar hint om hier een politiek argument van te maken. Het werkt simpelweg alleen maar polarisatie in de weg en dat zien we hier toch ook gebeuren of? En waarom? Ik dacht dat de wens was dat we gingen stoppen met elkaar beoordelen aan de hand van huidskleur? Want dat achterlijke sociaal darwinistische superieur/inferieursheidsdenken waar racisme zich op baseerd, moet echt eens een keertje uitsterven. Er zijn al genoeg mensen op volstrekt zinloze manier voor vermoord.

De tweede is wat complexer. Ik begrijp op zich waar ze vandaan komen. Ik heb eigenlijk een soort van per ongeluk een vrij brede basis meegekregen met mijn studie geschiedenis qua colleges en ik weet ook wel wat van hoe Europees kolonialisme en later imperialisme in elkaar stak. Erg plezierig is het niet nee. Ik heb ook weinig problemen met de term "neo imperialisme", zo lang als je het niet gaat uitleggen als fysieke controle. Dat is het namelijk niet omdat dit te duur bleek te zijn, dus gaat het om economische controle. Dat was winstgevender. Ja, zo cynisch ben ik erover. Kijk dit bijvoorbeeld maar eens van Frankrijk, de echte grote weigeraar van dekolonisatie. YouTube: How France maintains its grip on Africa Het is langzaam aan het veranderen omdat die munteenheden ook veranderen, maar er is een reden dat Frankrijk nog steeds militair ingrijpt in hun voormalige koloniën.

Waar ik hier wel over val, is het framen van dit oh zo complexe probleem tot racisme. Dat is precies weer die versimpeling naar de Marxistische mal waar een groep, de ander moet uitbuiten, maar nu gegoten in een vorm van racisme omdat de uitbuiters en de uitgebuiten moeten corresponderen met een huidskleur. Waarom moet dit als racisme bestempeld worden? Het is financiële uitbuiting door middel van oneerlijke handelsrelaties, een zekere mate van economische controle over landen en het het blijft in stand door middel van het steunen van de juist mensen in die landen die hun eigen bevolking benadelen. Zijn die leiders dan de racisten? Of zijn wij het als maatschappij omdat wij nu eenmaal zoveel meer vervuilen? Wie hier staat er nu precies bij stil bij de vraag of onze zeer problematische ecologische voetafdruk, racisme tegen Afrikanen is?

Ik kan gewoon met geen mogelijkheid bedenken hoe je tot een dergelijke conclusie kan komen, anders dan dat je ernaar zoekt. En dat is het probleem. Dit is een kwestie van uitbuiting door onze economische elite, toch al niet de meest populaire types in links kringen, waar wij een gering deel aan meepikken via de vaak befabelde, maar toch zeer geringe "trickle down". Want zo gaat het eigenlijk altijd. De gewone bevolking als geheel, is niet de grote profiteur van uitbuiting overzee. We zien Shell niet elke Nederlander hun brandstofprijs verlagen of geld uitkeren of het fatsoen hebben om belasting te betalen. Shell en haar aandeelhouders, die profiteren.

En zo kom je bij het probleem dat ik heb met de aanpak van BIJ1. Ik heb namelijk helemaal niks tegen het overkoepelende ideaal van gelijkwaardigheid, ook op bredere schaal dan een regio of een land. Het zou inmiddels duidelijk moeten zijn dat ik een klassiek sociaaldemocraat ben en het ook echt meen. Ik ben me alleen wel heel erg bewust over hoe makkelijk, oneerlijk en aansprekend de drogredeneringen kunnen zijn.

Links heeft namelijk het probleem dat ze altijd het moeilijke verhaal vertellen waar verandering centraal staat. Mensen houden nu eenmaal niet zo van verandering. Om die reden sta ik actief stil bij de vervolg en tegen stappen van dit soort activisme. Dat is iets dat meer zou moeten gebeuren, want idealen zijn hartstikke mooi, maar uitvoeren van deze idealen is veel beter. En ik voorzie eigenlijk maar weinig ruimte hoe je dit idealisme, op deze manier gebracht, aan mensen gaat wijsmaken, zeker als je beseft dat de demografie waarop je mikt, zich over heel andere zaken zorgen maakt en niet erg open zal staan voor nog meer problemen. Dat zie je ook al met het klimaatprobleem. Vrijwel iedereen onderkent inmiddels dat er iets moet gebeuren, en snel ook, maar het blijkt telkens oh zo makkelijk te zijn om mensen ervan weg te sturen puur met de drogredenering dat het te duur zou zijn. Als je dit niet eens lukt omdat mensen niet zeker zijn in hun financiële situatie, hoe wil je mensen dan zover krijgen om mee te gaan in dit denken?
Goed verwoord. Eigenlijk lijkt Bij1 de superdiverse samenleving (Wikipedia: Superdiversity) te negeren en het, zoals je schrijft, terug te brengen tot discriminatie jegens gekleurde Nederlanders en mensen met een afwijkende genderidentiteit. Natuurlijk ga je de gemiddelde Nederlander dan niet aanspreken, want die herkent zich niet in de groep 'witte kapitalistische elite'. Naast de dagelijkse problematiek waar veel mensen mee te maken hebben zijn er zo veel meer snijvlakken in de samenleving. Maar goed, het is natuurlijk, net als een PVV dat doet, makkelijker om een collectieve vijand te verbeelden en daarin hele volksstammen meekrijgen dan de uiterst complexe situatie omtrent ongelijkheid uitleggen aan je achterban.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 23:24
DaniëlWW2 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 20:20:
[...]

Waar ik hier wel over val, is het framen van dit oh zo complexe probleem tot racisme.
Helemaal mee eens. Zelf ben ik persoonlijk het op veel standpunten en op ideologische zaken zelfs eens met Bij1. Witte westers privilege (hier is inderdaad westers ipv witte een beter woord) is een feit, het westen is nog steeds derde wereld landen aan het uitbuiten, de maatschappij moet een stuk opener komen te staan voor LGBTQ+ mensen en geslacht non-conform gedrag, onder het oppervlakte is er nog veel seksisme in de samenleving, allemaal dingen waar ik het met hun eens ben en allemaal zaken die aandacht in de politiek verdienen.

Al deze problemen zijn systematisch en super complex. Hoe gaan we als het westen om met onze kapitalistische bedrijven die Afrika exploiteren voor grondstoffen en alleen maar chaos achter laten? Vooral als internationale bedrijven gevestigd in meerdere lagen met elkaar concurreren is het moeilijk om hier als nationale overheid iets aan te doen. Hoe doorbreken we achterhaalde geslachtsstandaarden die eigenlijk nog steeds als normaal gezien worden in onze samenleving? Dit is een maatschappelijk probleem, en is heel moeilijk door de overheid te beantwoorden of faciliteren. Willen we wel dat de overheid hier een rol inneemt? Dit zijn allemaal complexe vraagstukken waar niemand echt antwoord op kan weten, ik zelf en Bij1 ook niet.

Het moeilijk aan deze dilemmas is dat niemand "expres" verkeerd zit. Niemand is bewust seksistisch, zelfs de grootste homofoob denk dit te doen omdat dit het "juiste" is vanuit hen geloofsoverweging. Veel (witte/cis/hetero) Nederlanders erkennen deze problemen en het daardoor onbewust verkregen privilege niet. Ik begrijp zeker dat je als minderheid, op welk gebied dan ook, dit erg frustrerend vind.

Echter het probleem van Bij1 is dat ze enorm averechts werken en al deze complexe problemen vaak maar enorm versimpelen tot een ongenuanceerde en kinderachtig geroep van racisme, seksisme of andere discriminatie. Ze zien zelf het gehele plaatje niet van de problemen die ze zelf aankaarten! Dit is zeker niet altijd het geval, maar wel te vaak.

Als voorbeeld pak ik maar architectuur, wat ik nu studeer. Traditioneel gezien was architectuur en stedenbouw redelijk gedomineerd door mannen waardoor logischerwijze openbare ruimtes voornamelijk ontworpen waren door mannen. Echter, veel openbare ruimtes in steden voelen 's nachts onveilig aan voor vrouwen om doorheen te lopen. De meeste mannelijke architecten hebben echt het beste voor wanneer ze iets ontwerpen en ze proberen echt hun best te doen iets goeds toe te voegen aan de stad met hun ontwerp, ​maar helaas zullen ze zulke gevoelens van gevaar door vrouwen vaak niet goed overwegen, of meer moeite hebben het zich inleven in deze specifieke ervaring. Hierdoor is een participatie van vrouwelijke deelnemers in het ontwerpproces enorm waardevol.

Dit is een voorbeeld waarom diversiteit in ontwerpgroepen zo belangrijk is, iets wat veel mensen niet door hebben. Veel (witte mannelijke) mensen realiseren ook totaal niet dat hierdoor eigenlijk enorm veel aspecten in de westerse wereld op zo'n onderbewuste manier "voor hun en door hun" ontworpen zijn. De "hetero, cis, mannelijke, witte westers privilege" die ze hierdoor hebben is vaak niet opvallend, en soms ook niet heel groot, maar het bestaat wel. Ik wil maar nog een keer herhalen: dit is een enorm onderbewust proces geweest, en weinig ontwerpers waren expres racistisch of seksistisch bezig! Ik zal het geen enkele goedbedoelde mannelijke architect verwijten om een plein ontworpen te hebben die onbewust beter is voor mannen dan voor vrouwen. Er is geen enkele reden om boos te worden op 99% van deze architecten.

Echter is dit precies wat Bij1 juist wel doet! Dit was een fictief voorbeeld vanuit een onderwerp waar ik veel van af weet, ik het Bij1 nog niet horen zeuren op stedenbouwkundig ontwerpen, maar ik hoop dat dit toch mijn punt duidelijk maakt.

Ze reduceren deze enorm complexe, onderbewuste en systematische onderwerpen tot een populistische roep van racisme en seksisme waarin ze alle nuance kapot maken. Ik zie Sylvana Simons nog wel zeuren hoe Le Corbusier expres vrouwen probeerde te onderdrukken met zijn ontwerpen. Vanuit een hedendaagse feministisch perspectief lens waren zijn ontwerpen inderdaad niet perfect, maar dit was zeker niet bewust om vrouwen te onderdrukken! Met zo'n kreet als dit vervreemd je andere mensen en werk je alleen maar averechts. Ik zeg zeker niet dat heel Bij1 altijd zo extreem is als dit fictieve voorbeeld, maar het is wel een geluid die ze te vaak uiten wat ik zeer irritant vind.

Zoals jullie al gemerkt hebben ben ik het enorm eens met deze progressieve en feministische standpunten, maar ze brengen het gewoon op een verkeerde manier wat niet werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door markdm op 18-03-2021 22:57 ]

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@markdm Ik zou dus geen "Witte privilege" gebruiken, want dan doe je het eigenlijk toch een beetje. Want ook hier in het westen heb je mensen die een heel aardig leven kunnen lijden en die niet "wit" zijn. Ik zou liever westers privilege gebruiken omdat onze samenlevingen dit faciliteert. :)

Maar voor de rest is dat de essentie. Racisme, seksisme, LGBTQ+ rechten etc zijn zeker problemen, maar het is niet het alles overkoepelend probleem. We hebben ook klimaat, onderwijs, welvaartsverdeling etc als thema's. En ik zie ze ook niet los van elkaar. Ik heb namelijk zo'n vermoeden dat als je die laatste twee aanpakt, de rest een stuk makkelijker kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

markdm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:34:
[...]

Helemaal mee eens. Zelf ben ik persoonlijk het op veel standpunten en op ideologische zaken zelfs eens met Bij1. Witte privilege is een feit, het westen is nog steeds derde wereld landen aan het uitbuiten, de maatschappij moet een stuk opener komen te staan voor LGBTQ+ mensen en geslacht non-conform gedrag, onder het oppervlakte is er nog veel seksisme in de samenleving, allemaal dingen waar ik het met hun eens ben en allemaal zaken die aandacht in de politiek verdienen.

Al deze problemen zijn systematisch en super complex. Hoe gaan we als het westen om met onze kapitalistische bedrijven die Afrika exploiteren voor grondstoffen en alleen maar chaos achter laten? Vooral als internationale bedrijven gevestigd in meerdere lagen met elkaar concurreren is het moeilijk om hier als nationale overheid iets aan te doen. Hoe doorbreken we achterhaalde geslachtsstandaarden die eigenlijk nog steeds als normaal gezien worden in onze samenleving? Dit is een maatschappelijk probleem, en is heel moeilijk door de overheid te beantwoorden of faciliteren. Willen we wel dat de overheid hier een rol inneemt? Dit zijn allemaal complexe vraagstukken waar niemand echt antwoord op kan weten, ik zelf en Bij1 ook niet.

Het moeilijk aan deze dilemmas is dat niemand "expres" verkeerd zit. Niemand is bewust seksistisch, zelfs de grootste homofoob denk dit te doen omdat dit het "juiste" is vanuit hen geloofsoverweging. Veel (witte/cis/hetero) Nederlanders erkennen deze problemen en het daardoor onbewust verkregen privilege niet. Ik begrijp zeker dat je als minderheid, op welk gebied dan ook, dit erg frustrerend vind.

Echter het probleem van Bij1 is dat ze enorm averechts werken en al deze complexe problemen vaak maar enorm versimpelen tot een ongenuanceerde en kinderachtig geroep van racisme, seksisme of andere discriminatie. Ze zien zelf het gehele plaatje niet van de problemen die ze zelf aankaarten! Dit is zeker niet altijd het geval, maar wel te vaak.

Als voorbeeld pak ik maar architectuur, wat ik nu studeer. Traditioneel gezien was architectuur en stedenbouw redelijk gedomineerd door mannen waardoor logischerwijze openbare ruimtes voornamelijk ontworpen waren door mannen. Echter, veel openbare ruimtes in steden voelen 's nachts onveilig aan voor vrouwen om doorheen te lopen. De meeste mannelijke architecten hebben echt het beste voor wanneer ze iets ontwerpen en ze proberen echt hun best te doen iets goeds toe te voegen aan de stad met hun ontwerp, ​maar helaas zullen ze zulke gevoelens van gevaar door vrouwen vaak niet goed overwegen, of meer moeite hebben het zich inleven in deze specifieke ervaring. Hierdoor is een participatie van vrouwelijke deelnemers in het ontwerpproces enorm waardevol.

Dit is een voorbeeld waarom diversiteit in ontwerpgroepen zo belangrijk is, iets wat veel mensen niet door hebben. Veel (witte mannelijke) mensen realiseren ook totaal niet dat hierdoor eigenlijk enorm veel aspecten in de westerse wereld op zo'n onderbewuste manier "voor hun en door hun" ontworpen zijn. De "hetero, cis, mannelijke witte privilege" die ze hierdoor hebben is vaak niet opvallend, en soms ook niet heel groot, maar het bestaat wel! Ik wil maar nog een keer herhalen: dit is een enorm onderbewust proces geweest, en weinig ontwerpers waren expres racistisch of seksistisch bezig! Ik zal het geen enkele goedbedoelde mannelijke architect verwijten om een plein ontworpen te hebben die onbewust beter is voor mannen dan voor vrouwen.

Echter is dit precies wat Bij1 juist wel doet doet. Ze reduceren deze enorm complexe, onderbewuste en systematische onderwerpen tot een populistische roep van racisme en seksisme waarin ze alle nuance kapot maken. Ik zie Sylvana Simons nog wel zeuren hoe Le Corbusier expres vrouwen probeerde te onderdrukken met zijn ontwerpen. Vanuit een hedendaagse feministisch perspectief lens waren zijn ontwerpen inderdaad niet perfect, maar dit was zeker niet bewust om vrouwen te onderdrukken! Met zo'n kreet als dit vervreemd je andere mensen en werk je alleen maar averechts. Ik zeg zeker niet dat heel Bij1 altijd zo extreem is als dit fictieve voorbeeld, maar het is wel een geluid die ze te vaak uiten wat ik zeer irritant vind.
Grote moeite die ik met je verhaal heb: Het klinkt heel aannemelijk......maar is dit nou ergens op gestoeld behalve op ja geknik van de groepen die zich ertoe aangesproken voelen? Een mooi verhaal vertellen dat logische elementen heeft is nog geen waarheid, sterker nog.....het is een tactiek die vele extreme groeperingen gebruiken om verschrikkelijk gedrag goed te praten.

Ik zie in dit soort discussies veel voorbeelden die psychologisch sterk onderbouwd zijn. En daar worden dan weer eens zoveel voorbeelden naast gebruikt die nergens op gestoeld lijken. Door dat laatste worden de goed onderbouwde voorbeelden vervolgens ook weggewuifd door tegenstanders en heb je effectief niks bereikt behalve de achterban die toch al alles als zoete koek slikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markdm
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-05 23:24
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:44:
[...]

Grote moeite die ik met je verhaal heb: Het klinkt heel aannemelijk......maar is dit nou ergens op gestoeld behalve op ja geknik van de groepen die zich ertoe aangesproken voelen? Een mooi verhaal vertellen dat logische elementen heeft is nog geen waarheid, sterker nog.....het is een tactiek die vele extreme groeperingen gebruiken om verschrikkelijk gedrag goed te praten.

Ik zie in dit soort discussies veel voorbeelden die psychologisch sterk onderbouwd zijn. En daar worden dan weer eens zoveel voorbeelden naast gebruikt die nergens op gestoeld lijken. Door dat laatste worden de goed onderbouwde voorbeelden vervolgens ook weggewuifd door tegenstanders en heb je effectief niks bereikt behalve de achterban die toch al alles als zoete koek slikte.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Bedoel je dat mijn verhaal over het bestaan van de onderbewuste westerse privilege niet goed beargumenteerd is? Of bedoel je dat mijn voorbeeld van kritiek op Bij1 rust op een fictief voorbeeld van kritiek op stedenbouw in plaats van een daadwerkelijke concrete bevinding?

steam: failsnail, Letterbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engessa
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb er vet veel zin in, zie het wel zitten met Simons in de kamer.

En iedereen die racisme probeert goed te praten is onderdeel van het probleem. Misschien meer je mond houden zodat je meer kunt luisteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

markdm schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:56:
[...]

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Bedoel je dat mijn verhaal over het bestaan van de onderbewuste westerse privilege niet goed beargumenteerd is? Of bedoel je dat mijn voorbeeld van kritiek op Bij1 rust op een fictief voorbeeld van kritiek op stedenbouw in plaats van een daadwerkelijke concrete bevinding?
Ik bedoel dat er vele zaken wetenschappelijk zijn aangetoond als het aankomt op gedrag, want dit draait uiteindelijk om gedrag. En vele zaken zijn daarvan afgeleid door allerhande groeperingen en klinken aannemelijk, maar ontberen die wetenschappelijke aantoonbaarheid en ondervinden tevens juist veel (al dan niet terechte) kritiek van wetenschap en gematigden.

Je aanpassing naar westers privilege is ironisch in die zin dat het aantoont wat ik bedoel. De mensen die het wit privilege noemen kunnen zich distantiëren door hun eigen kleurtje of als het een wit iemand is door dit op de knietjes te omarmen. Wordt het westers privilege dan moet je erkennen dat je daar zelf even zeer voordeel aan hebt als Nederlander en westerling. Simons is het perfecte voorbeeld, want ongeacht wat die allemaal heeft moeten verduren is zij zeer gebaat geweest (en nog steeds!) bij haar westers privilege.

Je verhaal over stedenbouw klinkt leuk, maar ik denk dan enkel zou die problematiek inzake vrouwen die zich op straat onveilig voelen er niet of minder zijn als vrouwen de steden ontworpen hadden? Ik mis daar ook maar iets dat op causaliteit lijkt. Vandaar mijn opmerking, verhalen zijn leuk, wetenschap heb ik meer mee als je iets wilt aantonen.

Edit: ik wacht nu op de dooddoener, die wetenschap is het gevolg van witte dominantie en wordt daarmee niet erkend......terwijl ik eigenlijk wil zien dat de wetenschap veel diverser wordt om zo beter te worden. Daarmee zijn bestaande theorieën niet fout, maar mogelijk nog niet optimaal. Dat nuanceverschil mis ik veelal bij Bij1.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 18-03-2021 22:47 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:59

defiant

Moderator General Chat
Er is in de meeste samenlevingen in principe een strijd tussen conservatisme (soms ook wel als rechts gezien) en progressivisme (soms ook wel als links gezien). De definiërende eigenschap van conservatisme is dat het de bestaande hiërarchie zoals de samenleving is ingericht wil behouden en verstevigen. Iedereen die conservatisme aanhangt respecteert op een of andere manier de hiërarchie, ook al bevind men zich aan de onderkant van hiërarchie. Stijgen of dalen in hiërarchie wordt alleen geaccepteerd als dat plaatsvind met middelen die binnen het conservatisme geaccepteerd zijn, deze middelen hebben vooral een kapitalistische inslag. Sta je aan de top, dan heb je expliciet het recht verworven om te heersen over mensen die lager staan.

De afgeleide hiervan is dat doordat conservatieven hun loyaliteit ontlenen aan de heersende hiërarchie met eigen normen en waarden, is dat hier automatisch een in-outgroup dynamiek ontstaan. Mensen die bestaande hiërarchische verhoudingen niet accepteren, behoren niet tot de groep en zijn hierdoor de out-group.

Binnen de conservatieve samenleving is ongelijkheid dus een geaccepteerde eigenschap. Als een minderheid minder macht en invloed heeft, dan komt dat omdat ze op de laagste trede bevinden van de hiërarchie.

Progressief gedachtegoed gaat juist uit van democratische liberaal standpunt, d.w.z. iedereen heeft recht op gelijkheid en gelijkwaardigheid vanuit individueel perspectief. Wie de macht heeft wordt democratisch bepaald.

Maar de Amerikaanse vorm van zogenaamd progressivisme die BIJ1 bedrijft pakt juist het conservatieve gedachtegoed en probeert de samenleving te verbeteren vanuit dat perspectief.

D.w.z. niet het hiërarchisch conservatieve gedachtegoed moet worden bestreden, het wordt juist omarmt om groepen en niet individuen in de samenlevingen gelijkwaardig te krijgen. Men erkent dus groepen en hun relatieve positie, waardoor je nooit bij een democratische liberaal standpunt uitkomt, aangezien vanuit groepsperspectief je nooit gelijkwaardigheid kan bereiken. Je creëert impliciet altijd een hiërarchie en dat is waar conservatisme het spel vele malen beter speelt.

Hetzelfde geld voor identiteitsdenken qua groepen, het is conservatief rechts dat mensen opdeelt in groepen en in hiërarchie. De Amerikaanse vorm van zogenaamd progressivisme bestrijdt niet dit identiteitsdenken, het bevestigd het juist. In plaats van te streven om mensen als individuen te zien zonder vooroordelen van eigenschappen, wordt juist bevestigd dat er verschillende groepen zijn. Het anti-racisme zou juist het zo hard mogelijk bestrijden moeten zijn van aangeboren eigenschappen als definiërende eigenschap van groepen, maar dit wordt nu juist bevestigd.

Men pakt feitelijk de frames en definities van conservatief/extreem rechts en probeert die om te draaien. Ik denk niet dat een aanpak is die op lange termijn veel kans heeft van slagen, zeker ook niet voor de groepen die gebukt gaan onder conservatisme/extremisme.

Neem bijvoorbeeld het gebruik van kleur (wat door rechts extremisten onjuist wordt geassocieerd met ras), dat is op geen enkele manier een algemene definiërende eigenschap voor mensen en wat hiermee geassocieerd wordt is aangeleerd. Je moet dus altijd streven om identiteit ver van aangeboren eigenschappen te houden. Toch is dit wel wat men doet, door kleur te gebruiken als proxy voor groepen met vooral culturele (en dus dynamische) eigenschappen.

Dit gaat vrij ver, doordat kleur niet alleen proxy wordt voor groepen, maar ook voor politiek en maatschappelijk processen. D.w.z. als men "wit" of "zwart" zegt, bedoelt men soms ook gewoon kapitalisme of socialisme, het is proxy geworden van wat ongelijk is in de hiërarchie.

Het resultaat van dit alles is dat juist conservatief/extreem rechts zichzelf 100% bevestigd ziet in de reactie van dit soort progressieven. De hiërarchie bestaat en kleur (en in hun ogen ras) bestaat. En het bevorderd op sociologische vlak de conservatieve reflex tot in-outgroup gedrag. Dat is een strijd die op deze manier niet te winnen valt.

Juist progressieven zouden exact moeten zijn in hun definities en waar het probleem ligt, namelijk de inherent (extreem) ongelijke hiërarchische samenleving. In een liberaal progressieve samenleving is er geen strijd voor gelijkwaardigheid van groepen nodig, aangezien ieder individu al gelijkwaardig is.

Je kan conservatisme niet met hun eigen middelen en denkwijze bestrijden, het geeft juist zuurstof aan hun denkbeelden en werkt bevestigend.

(Bovenstaande is o.a. ontleent aan het onderzoek dat gedaan in de alt-right playbook)

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
dawg schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 17:14:
Mensen van kleur zijn ook onderdeel van onze samenleving en dienen dus ook vertegenwoordigd te worden.
Helemaal mee eens, maar wie zegt er dat Simons hen vertegenwoordigd? Omdat ze dezelfde kleur hebben nemen we dat maar aan, of...? Simons heeft een bijzonder extremistisch gedachtengoed dat slechts een bepaalde groep mensen aanspreekt (waaronder ook sommige blanke mensen overigens), zou niet zomaar aannemen dat alle gekleurde mensen het dan maar direct met d’r eens zijn vanwege haar (gedeelde) kleur of zich door haar vertegenwoordigd voelen. Ik denk dat dat nog behoorlijk meevalt zelfs hoeveel gekleurde mensen zich door haar vertegenwoordigd voelen.

[ Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 19-03-2021 06:05 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-05 19:39
engessa schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:01:
En iedereen die racisme probeert goed te praten is onderdeel van het probleem. Misschien meer je mond houden zodat je meer kunt luisteren?
Ik weet niet precies tegen wie je het hebt in dit topic, maar volgens mij probeert niemand hier racisme goed te praten. Dit soort ongefundeerde beschuldigingen van racisme en de ingebouwde poging om mensen uit te sluiten van het debat zijn onderdeel van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
@DaniëlWW2: Ik heb je nou al een paar keer long reads zien schrijven over waarom je het oneens bent over de schijnbaar identitaire benadering van Bij1 in het racismsedebat. Ik ben het op zich niet met je oneens - termen als zwart en/of wit zijn shorthand voor een situatie die voor bijna iedereen veel, veel complexer is. En ik ben met je eens dat het omarmen van die paradigm de zaak niet per se goed doet.

Maar Sylvana en Bij1 staan voor een uitdaging: De gefaalde emancipatie van Nederlanders met een niet-Westerse achtergrond. Het is ontzettend duidelijk dat ze er ook helemaal klaar mee zijn, en eigenlijk geen zin hebben om nog verder te wachten totdat de maatschappij een keertje klaar is voor verandering. Sterker nog - de maatschappij lijkt te aarzelen, door xenofobe elementen in het zadel te helpen. Het doel raakt alleen verder uit zicht.

Gehoord de beraadslagingen - wat stel je voor, precies? Hoe moeten Bij1 en Simons de emancipatie aanvliegen op een efficiënte en adeqate manier zonder te verzaken in identitaire politiek?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Helixes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:41:
@DaniëlWW2: Ik heb je nou al een paar keer long reads zien schrijven over waarom je het oneens bent over de schijnbaar identitaire benadering van Bij1 in het racismsedebat. Ik ben het op zich niet met je oneens - termen als zwart en/of wit zijn shorthand voor een situatie die voor bijna iedereen veel, veel complexer is. En ik ben met je eens dat het omarmen van die paradigm de zaak niet per se goed doet.

Maar Sylvana en Bij1 staan voor een uitdaging: De gefaalde emancipatie van Nederlanders met een niet-Westerse achtergrond. Het is ontzettend duidelijk dat ze er ook helemaal klaar mee zijn, en eigenlijk geen zin hebben om nog verder te wachten totdat de maatschappij een keertje klaar is voor verandering. Sterker nog - de maatschappij lijkt te aarzelen, door xenofobe elementen in het zadel te helpen. Het doel raakt alleen verder uit zicht.

Gehoord de beraadslagingen - wat stel je voor, precies? Hoe moeten Bij1 en Simons de emancipatie aanvliegen op een efficiënte en adeqate manier zonder te verzaken in identitaire politiek?
Dit is iets wat ik op de werkvloer overigens hekel. Als je concrete pijnpunten benoemt en kritiek levert wordt je vaak automatisch verzocht even aan te leveren hoe het dan wel moet. Nu ben ik benieuwd of er zaken aangeleverd worden, maar dat is een manier van discussiëren/werken/etc. die mij behoorlijk stoort.

Daarbij wordt al geopperd dat het op het niveau van het individu gezocht moet worden niet op het niveau van de groep. Groepen worden tegen elkaar uitgespeeld en individuen zouden gelijkwaardig moeten zijn. Lijkt me een uitgangspunt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik ben het sowieso niet eens met het idee dat er de laatste decennia nul vooruitgang is geboekt, zoals ik hier regelmatig zie langs komen.

Maar ik heb ook niet het antwoord om iets fundamenteels aan de menselijke natuur (groepsvorming) zomaar op te lossen. Maar wat mij betreft is iets als Bij1 vergelijkbaar met een natuurorganisatie die het bos platbrand: Dan kan je wel stellen dat ik ook niet het antwoord had om alles beter te maken, maar dat betekend niet dat je dus maar exact het probleem moet erger maken. En dat is wat mij betreft wat Bij1 doet, ik heb ook niet het gouden antwoord, maar ik geloof niet dat met identiteitspolitiek je het ook maar voor iemand beter gaat maken.

Zo ook de opmerkingen hier over dat mensen met een kleurtje ook vertegenwoordig moeten worden in de kamer. Het hele idee is dus dat voor deze mensen het relevante aspect voor hun vertegenwoordiging de huidskleur moet zijn. Niet dat ze een ondernemer zijn die vindt dat de VVD goed hun belangen vertegenwoordigt. Niet iemand die vindt dat klimaatverandering veel hoger op de agenda moet staan en dus op GroenLinks stemt. Niet iemand die vindt dat we een sterkere EU nodig hebben en op Volt stemt. Nee het is iemand die een kleurtje heeft, en dus op iemand anders met een kleurtje moet stemmen.

Hoewel uiteraard humoristisch bedoelt, vind ik dit nog steeds een goede samenvatting: YouTube: When Wokes and Racists Actually Agree on Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:08:
Dit is iets wat ik op de werkvloer overigens hekel. Als je concrete pijnpunten benoemt en kritiek levert wordt je vaak automatisch verzocht even aan te leveren hoe het dan wel moet. Nu ben ik benieuwd of er zaken aangeleverd worden, maar dat is een manier van discussiëren/werken/etc. die mij behoorlijk stoort.
Tja, aan de andere kant staan de beste stuurlui natuurlijk wel aan wal.

Op zich ben ik niet tegen kritiek. Voor mij is kritiek echter wel een het resultaat van een vergelijking waarin de vergeleken mening het aflegt tegen die van jezelf (of de mening van een ander waar je het mee eens bent). Met onderbouwing, natuurlijk. In die zin heeft kritiek ook iets arrogants. Immers, je eigen mening is blijkbaar beter dan die van anderen. Je moet er dus een beetje mee uitkijken.

Kritiek zonder tegenmening kan natuurlijk ook. Echter, het is erg lastig die te brengen zonder dat die negatief overkomt. En, negatieve kritiek is vrijwel nooit constructief of opbouwend.

Verder is iedereen inderdaad vrij om een mening te hebben. Maar hierbij geldt wel dat die mening aan kritiek onderhevig moet kunnen zijn. En maar goed ook: Zonder kritiek is het je nauwelijks mogelijk je mening bij te schaven waar die tekort schiet. Als beginsel kun je er namelijk vanuit gaan dat jouw mening - op de 17,5 miljoen die we beschikbaar hebben in Nederland - waarschijnlijk niet de allerbeste is :Y)
Daarbij wordt al geopperd dat het op het niveau van het individu gezocht moet worden niet op het niveau van de groep. Groepen worden tegen elkaar uitgespeeld en individuen zouden gelijkwaardig moeten zijn. Lijkt me een uitgangspunt?
Groepen zijn individuen die zich in elkaar herkennen :Y)

Ik snap je punt, maar mijn commentaar hier zou zijn dat groepen sterker staan. Individuen zijn zeer sterk onderhevig aan de tactieken van verdeel en heers. Veel verdeelder dan een individu ga je het niet krijgen. En, dus, verenigen mensen zich in een collectief die je een groep zou kunnen noemen.

Daarbij wel vastgesteld dat ook anderen de behoefte voelen groepen te creëren definiëren waar ze niet bestaan. De neiging naar tribalisme is hier sterk, en is iets wat je wel zou moeten voorkomen. Dat is, geloof ik, waar @DaniëlWW2 tegen ageert.

Ik heb de sleutel trouwens niet. Persoonlijk ben ik prima in staat hier bevindelijk mee om te gaan. De vraag is of anderen - en dan vooral de veronderstelde tegenstanders - dat ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euphanasia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2023
Sissors schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:41:
Ik ben het sowieso niet eens met het idee dat er de laatste decennia nul vooruitgang is geboekt, zoals ik hier regelmatig zie langs komen.

Maar ik heb ook niet het antwoord om iets fundamenteels aan de menselijke natuur (groepsvorming) zomaar op te lossen. Maar wat mij betreft is iets als Bij1 vergelijkbaar met een natuurorganisatie die het bos platbrand: Dan kan je wel stellen dat ik ook niet het antwoord had om alles beter te maken, maar dat betekend niet dat je dus maar exact het probleem moet erger maken. En dat is wat mij betreft wat Bij1 doet, ik heb ook niet het gouden antwoord, maar ik geloof niet dat met identiteitspolitiek je het ook maar voor iemand beter gaat maken.

Zo ook de opmerkingen hier over dat mensen met een kleurtje ook vertegenwoordig moeten worden in de kamer. Het hele idee is dus dat voor deze mensen het relevante aspect voor hun vertegenwoordiging de huidskleur moet zijn. Niet dat ze een ondernemer zijn die vindt dat de VVD goed hun belangen vertegenwoordigt. Niet iemand die vindt dat klimaatverandering veel hoger op de agenda moet staan en dus op GroenLinks stemt. Niet iemand die vindt dat we een sterkere EU nodig hebben en op Volt stemt. Nee het is iemand die een kleurtje heeft, en dus op iemand anders met een kleurtje moet stemmen.

Hoewel uiteraard humoristisch bedoelt, vind ik dit nog steeds een goede samenvatting: YouTube: When Wokes and Racists Actually Agree on Everything
Wat dacht je om te stemmen voor gelijkheid voor iedereen, dat is waar ze voor staan als ik het programma bekijk.
Er zijn ook genoeg witte Nederlanders die op de partij stemmen, en niet alleen maar mensen met een ''kleurtje'' om jouw woorden maar even te gebruiken.

Welcome to the League of Draven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Euphanasia schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Wat dacht je om te stemmen voor gelijkheid voor iedereen, dat is waar ze voor staan als ik het programma bekijk.
Er zijn ook genoeg witte Nederlanders die op de partij stemmen, en niet alleen maar mensen met een ''kleurtje'' om jouw woorden maar even te gebruiken.
Dat zijn niet mijn woorden: dawg in "Bij1: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond"

En als je voor gelijkheid staat voor iedereen, dan lijkt mij stap één niet iedereen op basis van onder andere huidskleur indelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:09

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Sissors schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:03:
[...]

Dat zijn niet mijn woorden: dawg in "Bij1: Verkiezingsprogramma, ideologie en achtergrond"

En als je voor gelijkheid staat voor iedereen, dan lijkt mij stap één niet iedereen op basis van onder andere huidskleur indelen.
Hoe wil je ongelijkwaardigheid bestrijden zonder ongelijkwaardigheid in kaart te brengen? En hoe kan je dat in kaart brengen zonder te kijken naar, onder andere, huidskleur, afkomst, religie, gender, etc? Dat is een duivels dilemma inderdaad, maar om daadwerkelijk iets aan racisme te kunnen doen moet je wel kleur zien. Of zoals BIJ1 stelt: beken kleur, spreek je uit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

WhatsappHack schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:04:
[...]

Helemaal mee eens, maar wie zegt er dat Simons hen vertegenwoordigd?
Aangezien ze met hangen en wurgen 1 zetel hebben weten te krijgen, mag je daar zeker vraagtekens bij zetten.

En of dat dan komt omdat ze de (volgens mij grote groep) potentiele kiezers niet hebben weten te overtuigen om op BIJ1 te stemmen, of dat ze die mensen überhaupt aan het stemmen hebben gekregen: dat weet ik niet.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
mystic schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:07:
Aangezien ze met hangen en wurgen 1 zetel hebben weten te krijgen, mag je daar zeker vraagtekens bij zetten.
Dat hangen en wurgen had vooral ook te maken met dat er door Corona niet echt campagne gevoerd kon worden, en BIJ1 in de media nauwelijks aandacht kreeg... Een andere nieuwe partij zoals JA21 kreeg bijvoorbeeld veel meer aandacht. Het is dus vechten tegen de bierkaai...

Als je ziet dat in Amsterdam 5,9% op BIJ1 heeft gestemd (wat zou vertalen tot bijna 9 zetels als dat nationaal zou gebeuren), ziet de toekomst voor volgende verkiezingen waarbij wel normaal campagne gevoerd kan worden er een stuk rooskleuriger uit.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Mx. Alba schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:18:
[...]

Dat hangen en wurgen had vooral ook te maken met dat er door Corona niet echt campagne gevoerd kon worden, en BIJ1 in de media nauwelijks aandacht kreeg... Een andere nieuwe partij zoals JA21 kreeg bijvoorbeeld veel meer aandacht. Het is dus vechten tegen de bierkaai...

Als je ziet dat in Amsterdam 5,9% op BIJ1 heeft gestemd (wat zou vertalen tot bijna 9 zetels als dat nationaal zou gebeuren), ziet de toekomst voor volgende verkiezingen waarbij wel normaal campagne gevoerd kan worden er een stuk rooskleuriger uit.
Maar Amsterdam is niet representatief voor Nederland :)

Daarnaast waren er meer dan genoeg mogelijkheden om alsnog campagne te voeren natuurlijk. Er is meer in de wereld dan flyeren en tv progamma's

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
mystic schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:22:
[...]

Maar Amsterdam is niet representatief voor Nederland :)

Daarnaast waren er meer dan genoeg mogelijkheden om alsnog campagne te voeren natuurlijk. Er is meer in de wereld dan flyeren en tv progamma's
Ja natuurlijk zijn er andere mogelijkheden en die zijn ook volop gebruikt, maar je kan niet ontkennen dat campagne voeren voor nieuwe partijen onder de huidige Corona-omstandigheden vele malen moeilijker is dan voor bestaande partijen. Of voor nieuwe partijen die om de een of andere reden wel veel media-aandacht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Vergeet niet dat het Amsterdam effect ook deels komt doordat BIJ1 daar ondertussen ruim 3 jaar een zetel in de gemeenteraad heeft, mensen daar zien dus wat BIJ1 in de praktijk doet. Ook daarvoor is die ene zetel in de Tweede Kamer belangrijk, op nationaal niveau. Het aantal stemmen op BIJ1 is verdubbeld ten opzichte van de gemeenteraadsverkiezingen waarbij ze die zetel veroverden. Dat getuigt zeker van vertrouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door Mx. Alba op 19-03-2021 11:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mx. Alba schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:06:
[...]

Hoe wil je ongelijkwaardigheid bestrijden zonder ongelijkwaardigheid in kaart te brengen? En hoe kan je dat in kaart brengen zonder te kijken naar, onder andere, huidskleur, afkomst, religie, gender, etc? Dat is een duivels dilemma inderdaad, maar om daadwerkelijk iets aan racisme te kunnen doen moet je wel kleur zien. Of zoals BIJ1 stelt: beken kleur, spreek je uit.
Je mist nu een beetje waar die discussie over ging, of mensen zich vertegenwoordigd (moeten) voelen door iemand op basis van huidskleur, of op basis van daadwerkelijk politieke standpunten.
[...]

De gemiddelde partij heeft al grote focus op de Randstad, bij een BIJ1 is dat dus alleen maar erger. Als je kijkt buiten de Randstad, en al helemaal buiten de grote steden, dan stemt niemand erop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Ik zie niet zo goed hoe dit er toe doet, eingelijk. Bij1 vertegenwoordigt haar electoraat op basis van haar verkiezingsprogramma. Net als alle andere partijen.

En, by the way, er zijn genoeg partijen die namens mij denken te kunnen spreken. Ik weet dat het een beetje een whataboutism is, maar de keren dat Wilders "de gewone Nederlander" roept. Ik denk dat hij mij bedoeld, met mijn roomwitte achtergrond als man van in de dertig. We moeten nog gaan meemaken of Sylvana dat - voor de populatie waarvoor zij denkt te spreken - ook gaat doen.

Anyway. Ik heb een goed voorstel. Laten we Bij1 en Simons de kans geven die hoort bij het verkrijgen van een zetel in de Tweede Kamer. De nieuwe Leden zijn nog niet eens ingezworen, en hoe ze zich gaat opstellen als Lid moet nog maar blijken. En, als ze zich wil toevoegen aan het rijtje identaire schreeuwers, dan kunnen we het daar nog altijd een keer over hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Laatst online: 20:51

nwagenaar

God, root. What's the differen

[...]
Om even mijn vrouw te quoten - een geadopteerde dame uit Zuid-Amerika met donkere huidskleur en opgegroeid in een Westers/Nederlands gezin - : "Ze spreekt mij niet aan omdat haar media optredens en media exposure veelvuldig gericht is op te simpele binaire issues wat allemaal slecht zou zijn aan de Westerse samenleving omdat het discriminatie al dan niet racistisch zou zijn en daarmee het idee geeft dat ze niet realistisch is en/of van alles een probleem maakt. In feite komt zij over als een linkse extreme populist en het is allemaal de schuld van mannen en de Westerse samenleving".

Dit is overigens niet de eerste keer dat ik dit hoor van zowel mannen als vrouwen die je niet zou scharen onder de traditionele West-Europese bevolkingsgroep.

Het grootste probleem is niet het partijprogramma van BIJ1, het grootste probleem is de spreekbuis van deze partij en dan kun je flyeren en campagne voeren bij de vleet; deze spreekbuis spreekt haar doelgroep amper aan door haar gedrag en onrealistische beeld als het gaat om daadwerkelijke problemen gericht op discriminatie en racisme op welk vlak dan ook.
Het probleem is dat Amsterdam (en de Randstad) geen goede graadmeter is voor de rest van Nederland, laat staan een goede locatie om primair te focussen voor een Nederlandse verkiezing zoals TK2021; Nederland is meer dan alleen Amsterdam. En niet dat Arnhem/Apeldoorn/Deventer/Kampen/Zwolle wereldsteden zijn, maar ook hier hebben we niet-Westerse inwoners ;)

Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoofdsteden en grote steden in mijn gebied dan zie je dat BIJ1 bijvoorbeeld in Apeldoorn circa 0.3% aan stemmen heeft gekregen, Kampen (mijn woonplaats) circa 0.2% aan stemmen heeft gekregen, Deventer 0.6%, Zwolle 0.7% en Arnhem 1.4% vs Rotterdam 3.2% en Utrecht 2.1%.

Het is niet dat de niet-Westerse inwoners in de grote plaatsen in mijn gebied minder issues heeft als het gaat om discriminatie en/of racisme. Toch spreekt BIJ1 ze niet aan en ik denk persoonlijk - mede gebaseerd op diverse uitspraken van anderen - dat dit komt door de spreekbuis van BIJ1.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

En of dat dan komt omdat ze de (volgens mij grote groep) potentiele kiezers niet hebben weten te overtuigen om op BIJ1 te stemmen, of dat ze die mensen überhaupt aan het stemmen hebben gekregen: dat weet ik niet.
Bij1 is natuurlijk niet de enige partij die uitgesproken tegen ongelijkheid (in de meeste vormen) is, dat zijn de meeste partijen. Ik denk, juist omdat Bij1 nogal lijkt op een one-issue partij, en dat ook nog eens op een manier die bij velen helemaal niet aanslaat, mensen hun stem liever in handen van een andere partij leggen die een bredere kijk heeft op de maatschappij.

Maar goed, we zullen het zien over 4 jaar (of als Rutte IV op zijn bek gaat eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
nwagenaar schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:21:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar hoofdsteden en grote steden in mijn gebied dan zie je dat BIJ1 bijvoorbeeld in Apeldoorn circa 0.3% aan stemmen heeft gekregen, Kampen (mijn woonplaats) circa 0.2% aan stemmen heeft gekregen, Deventer 0.6%, Zwolle 0.7% en Arnhem 1.4% vs Rotterdam 3.2% en Utrecht 2.1%.
Hmmm....

Was niet het punt dat, mede door Corona, het Bij1 niet mogelijk is geweest om haar standpunten - die zeker een noviteit mag worden genoemd - uit te dragen? En, waar het dat wel kon, zich vooral heeft beperkt tot de uitvalsbases in de randstad?

Ik woon in één van deze steden, maar heb toch maar zeer weinig van Bij1 mogen vernemen...

Edit:
Mx. Alba schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:25:
Ja natuurlijk zijn er andere mogelijkheden en die zijn ook volop gebruikt, maar je kan niet ontkennen dat campagne voeren voor nieuwe partijen onder de huidige Corona-omstandigheden vele malen moeilijker is dan voor bestaande partijen. Of voor nieuwe partijen die om de een of andere reden wel veel media-aandacht krijgen.
O ja, dat was het punt....

Vraagje. Hoeveel Bij1 campagne heb jij voorbij zien komen in Kampen, @nwagenaar?

[ Voor 27% gewijzigd door Helixes op 19-03-2021 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sissors schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 18:12:
[...]

Als dat zo is heb je dus absoluut geen quota nodig om een goede afspiegeling te krijgen in de Tweede Kamer. Immers de kiezers zoeken vooral andere mensen uit die op hun lijken.
Ik heb gezocht maar ik kon het helaas niet meer terugvinden. Maar ik heb dus eens een onderzoek gelezen wat ging over vrouwenquota in bestuursfuncties. Waarom dat 'vrijwillig' geen vorderingen leek te brengen. En het onderzoek wees uit dat het kwam omdat wanneer er enkel of overwegend mannen in bestuursraden zaten er vrijwel automatisch voor een man gekozen werd, omdat mensen van nature het snelst iemand kiezen die op hen lijkt. Onbewust dus.

Mij lijkt dat de menselijke natuur dus ook opgaat als we het over kleur hebben. En daar kun je dan rekening mee houden als je wilt dat alle groepen vertegenwoordigd zijn in een democratische rechtsstaat, wat immers een kenmerk daarvan is. :)
WhatsappHack schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 06:04:
[...]

Helemaal mee eens, maar wie zegt er dat Simons hen vertegenwoordigd? Omdat ze dezelfde kleur hebben nemen we dat maar aan, of...? Simons heeft een bijzonder extremistisch gedachtengoed dat slechts een bepaalde groep mensen aanspreekt (waaronder ook sommige blanke mensen overigens), zou niet zomaar aannemen dat alle gekleurde mensen het dan maar direct met d’r eens zijn vanwege haar (gedeelde) kleur of zich door haar vertegenwoordigd voelen. Ik denk dat dat nog behoorlijk meevalt zelfs hoeveel gekleurde mensen zich door haar vertegenwoordigd voelen.
Ik niet hoor? Ik zeg enkel dat mensen van kleur ook vertegenwoordigd zouden moeten worden. Of mevrouw Simons daar de juiste persoon voor is weet ik niet, maar ik vermoed wel dat veel mensen van kleur zich beter zullen herkennen in haar dan in Wilders, om maar wat te noemen.

Voor de rest laat ik de kwalificaties in je post bij jou, zoals gezegd, zodanig heb ik me niet in haar verdiept verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:48:
[...]

Ik heb gezocht maar ik kon het helaas niet meer terugvinden. Maar ik heb dus eens een onderzoek gelezen wat ging over vrouwenquota in bestuursfuncties. Waarom dat 'vrijwillig' geen vorderingen leek te brengen. En het onderzoek wees uit dat het kwam omdat wanneer er enkel of overwegend mannen in bestuursraden zaten er vrijwel automatisch voor een man gekozen werd, omdat mensen van nature het snelst iemand kiezen die op hen lijkt. Onbewust dus.

Mij lijkt dat de menselijke natuur dus ook opgaat als we het over kleur hebben. En daar kun je dan rekening mee houden als je wilt dat alle groepen vertegenwoordigd zijn in een democratische rechtsstaat, wat immers een kenmerk daarvan is. :)
Echter de helft van de bevolking is vrouw. Als die automatisch een voorkeur hebben om op vrouwen te stemmen, dan is de helft van de Tweede Kamer vrouw. Zelfde voor transgenders, mensen met een donkerdere huidskleur, etc.

Noem me naïef, maar ik hoop dat de gemiddelde persoon zich door inhoudelijke zaken laat leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sissors schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Echter de helft van de bevolking is vrouw. Als die automatisch een voorkeur hebben om op vrouwen te stemmen, dan is de helft van de Tweede Kamer vrouw. Zelfde voor transgenders, mensen met een donkerdere huidskleur, etc.

Noem me naïef, maar ik hoop dat de gemiddelde persoon zich door inhoudelijke zaken laat leiden.
Ja dat zou je denken inderdaad, maar onderzoek lijkt dus anders uit te wijzen.

En hoeveel inhoud heb jij deze campagne nu werkelijk gehoord? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:54:
[...]

Ja dat zou je denken inderdaad, maar onderzoek lijkt dus anders uit te wijzen.

En hoeveel inhoud heb jij deze campagne nu werkelijk gehoord? ;)
Een onderzoek die als resultaat heeft dat mensen bij hun keuze laten leiden door hoeveel de kandidaat (fysiek) op hun lijkt, lijkt mij overduidelijk op zijn minst te simplistisch. Anders was de Tweede Kamer al een zo goed als perfecte afspiegeling van de bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Helixes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:18:
[...]
Hmmm....

Was niet het punt dat, mede door Corona, het Bij1 niet mogelijk is geweest om haar standpunten - die zeker een noviteit mag worden genoemd - uit te dragen? En, waar het dat wel kon, zich vooral heeft beperkt tot de uitvalsbases in de randstad?

Ik woon in één van deze steden, maar heb toch maar zeer weinig van Bij1 mogen vernemen...
Ik heb voor Corona en bij voorgaande verkiezingen ook amper campagnes ervaren of flyer acties gezien behalve dan vanuit de SP, PvdA en CDA in steden als Den Bosch, Arnhem, Utrecht, Lelystad, Groningen, Leeuwarden en nog een paar.

Ook voor Corona was campagne voeren meer dan in de steden staan en flyers uitdelen gezien de huidige technologie en tijd waar we in leven ;)

Tegenwoordig is campagne voeren gericht op een doelgroepen dat hun informatie via TV, radio spotjes, op social media, interviews, etc, etc verkrijgt met de intentie om media exposure bij die doelgroepen te krijgen.

En in dat opzicht is de media exposure van BIJ1 - middels hun partijvoorzitter - in het afgelopen half jaar verre van positief geweest.
Edit:
[...]

O ja, dat was het punt....

Vraagje. Hoeveel Bij1 campagne heb jij voorbij zien komen in Kampen, @nwagenaar?
In Kampen, Veenendaal, Deventer en Zwolle (de enige locaties waar ik in de afgelopen 4 maanden ben geweest) heb ik geen enkele reguliere campagne gezien van geen van de partijen en met uitzondering van vrijheidscaravan door FvD en het Thialf debacle door het CDA heb ik amper zaken gezien wat je zou kunnen bestempelen als campagne in traditionele zin.

Zoals iedere partij moesten ze het doen met geplakte biljetten op de reguliere locaties, de campagne posters in bushokjes, TV momenten en radio spotjes waaronder van BIJ1, CU, SGP, Denk, FvD, CDA, PVV en VVD to name a few.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Sissors schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 15:58:
[...]

Een onderzoek die als resultaat heeft dat mensen bij hun keuze laten leiden door hoeveel de kandidaat (fysiek) op hun lijkt, lijkt mij overduidelijk op zijn minst te simplistisch. Anders was de Tweede Kamer al een zo goed als perfecte afspiegeling van de bevolking.
Je eerste zin begrijp ik wel alleen je laatste zin niet. Dat is toch juist niet? Als er geen mensen van kleur in de Kamer zitten is er voor andere mensen van kleur ook niemand waar ze op kunnen stemmen die op hen lijkt en dus is de afspiegeling er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
dawg schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Je eerste zin begrijp ik wel alleen je laatste zin niet. Dat is toch juist niet? Als er geen mensen van kleur in de Kamer zitten is er voor andere mensen van kleur ook niemand waar ze op kunnen stemmen die op hen lijkt en dus is de afspiegeling er ook niet.
Mijn punt is dat tenzij er enkel en alleen blanke mannen op de kandidatenlijsten staan, er sowieso een goede afspiegeling van de maatschappij zou zijn in de kamer, als mensen primair kiezen op iemand die gelijk geslacht, huidskleur, etc hebben als dat ze zelf hebben.

En een snelle blik op kandidatenlijsten toont aan dat er echt wel meer keuze is dan alleen blanke mannen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:05
Simons is al begonnen met op een nare manier mensen confronteren met tweets van 9 jaar oud als je dit artikel moet geloven. (gezien de tweet van bij1 zal het wel kloppen)
https://www.ad.nl/politie...ken-is-begonnen~ac3fd7e1/

Als het op deze nare manier weer moet van mw Simons ben ik toch blij dat ik niet op Bij1 heb gestemd, via de stemwijzer kwam ik wel op Bij1 uit, maar ik kon niet over Gario en SImons heenstappen en heb uiteindelijk PVDA gestemd. Dat activistische geblaat ligt me totaal niet, ook al hebben ze wel goede punten.

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 19-03-2021 18:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 11:23
@LZ86 gelukkig kom je geen nare tweets tegen als je gaat graven in oude berichten van BIJ1 leden :') pot ketel zijn ze goed in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:05
Piet_Piraat7 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:27:
@LZ86 gelukkig kom je geen nare tweets tegen als je gaat graven in oude berichten van BIJ1 leden :') pot ketel zijn ze goed in
Yes, des te meer gesterkt dat ik de goede keuze heb gemaakt door niet op ze te stemmen. Die had je helaas al kunnen zien aankomen. Door op deze activistische manier in te steken zal de (gematigd) gemiddelde linkse kiezer nooit bij1 gaan stemmen.

Jammer, want er zitten echt gewoon goede dingen in hun programma. Maar op een linkse "Baudet" stemmen en haar zo te enablen gaat me te ver.

[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 19-03-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

LZ86 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 18:06:
Simons is al begonnen met op een nare manier mensen confronteren met tweets van 9 jaar oud als je dit artikel moet geloven. (gezien de tweet van bij1 zal het wel kloppen)
https://www.ad.nl/politie...ken-is-begonnen~ac3fd7e1/

Als het op deze nare manier weer moet van mw Simons ben ik toch blij dat ik niet op Bij1 heb gestemd, via de stemwijzer kwam ik wel op Bij1 uit, maar ik kon niet over Gario en SImons heenstappen en heb uiteindelijk PVDA gestemd. Dat activistische geblaat ligt me totaal niet, ook al hebben ze wel goede punten.
Ik dacht al wanneer gaat ze de racisme-kaart voor het eerst gebruiken. Maar dit is wel heel snel.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:32
Iets wat 9 jaar geleden is gezegd is nog steeds gezegd. .. En het is niet dat ze toen een kind was oid (dan had ze nog een excuus).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Om te beginnen maar eens de aanname dat de steun zo groot is. Even heel flauw, maar met de hakken over de sloot een zetel is niet een bijzonder mandaat. Dit is ook precies het soort drogredenering dat je zo makkelijk kan formuleren en het vervelende is dat die best lastig is om helemaal onderuit te halen. Immers kijk naar wat de verre rechterhoek heeft gewonnen en daar speelt identiteit ook zeker een rol. Maar dat ga ik verder niet doen, want dit is niet eerlijk als argumentatie.

Ik ga er wel op wijzen dat Simons en BIJ1, eigenlijk een klein deel zijn van wat ik het "linkse keuzemenu" zou willen noemen. Want alle linkse partijen zeggen inmiddels hetzelfde op grote lijnen over diversie onderwerpen en verschillen in detail. Vind je klimaat het belangrijkste, dan GL, voor ecologie en dierenwelzijn moet je bij de PvDD zijn, de laagste inkomens naar de SP en als je niet echt kan of wil kiezen dan kom je bij de PvdA uit. En dan krijgen we er nu ook een partij bij die de focus legt op gelijkwaardigheid, een uitgesproken links standpunt dat echt wel onder de aandacht was, maar nu ook een focuspartij krijgt. Voor de rest behandelen ze allemaal dezelfde thema's en op grote lijnen zijn ze het ook eens met elkaar. Het is zo zinloos.

Ik kan alleen niet helpen te denken dat BIJ1, helemaal niks gaat bijdragen en dat komt puur door degene die ik de Tweede Kamer komt te zitten. Simons maakt er namelijk geen geheim van dat ze wel graag provoceert en dat is dus niet de manier als het toch al zo gevoelig ligt. Idealistische activisme is niet verkeerd, maar zeker als Kamerlid, hoor je er te zitten voor oplossingen en daar heb ik een hard hoofd in. Zeker als je dadelijk gaat krijgen dat de discussie nog meer de loopgraven ingetrokken zal worden dan die al is.

Ik heb ook echt niet alle antwoorden hierop, juist omdat het zo complex ligt, maar ik zou eerder neigen naar dit op de achtergrond aanpakken en er relatief weinig publieke aandacht aan geven. Verre van ideaal, maar waarschijnlijk wel effectiever. Laat die Parlementaire Enquête maar komen over de toeslagenaffaire en als daar uitkomt wat ik vermoed dat eruit gaat komen, tja dan mag je de volgende gaan beginnen over onze Rijksoverheid. Maar zoek het ook echt uit en laat alle verwijten achterwegen. Dit is namelijk iets dat uiteindelijk een breed gedragen cultuurverandering vraagt in onze maatschappij, en daar gaan waarschijnlijk generaties overheen. Dat is natuurlijk niet bevredigend en ik zou het ook anders willen, maar ik zie niet hoe je dit echt moet verbeteren. Tweede is dat mensen ook open moeten staan voor deze zaken, en dat gaat gewoon beter als mensen zich niet "bedreigt" voelen. Want dat speelt hier op de achtergrond zeker een rol. Het menselijk brein is gewoon wat angstig ingesteld als het gaat om "den vreemdeling" en dat word erger als je toch al zorgen over je levensonderhoud hebt.

Je kan denk ik beter hier subtiel wat aandacht aan besteden in het basis en voortgezet onderwijs om tenminste toekomstige generaties beter te informeren, en dan bedoel ik ook echt beter informeren, dus niet een gewenste ideologisch kader verspreiden waar alleen goed of fout bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
Houd een deel van die groep dat niet zelf deels in stand doordat er ook binnen de eigen groep soms met afgunst wordt gekeken naar mensen die wel succesvol zijn en zeker als ze dan daarbij iets te veel op overige Nederlanders lijken (bounty, verkaasd etc.) ?
Wat dat betreft zijn er zoveel factoren die een verdere emancipatie kunnen frustreren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Webgnome
Basekid schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:47:
Iets wat 9 jaar geleden is gezegd is nog steeds gezegd. .. En het is niet dat ze toen een kind was oid (dan had ze nog een excuus).
Ah.. als je kind bent dan is het wel goed excuus. Sorry mensen maar weet jij nog exact wat jij 10 jaar geleden hebt gezegd en gedaan? Dat dit soort tweets er zijn geeft wel een inkijkje in hoe iemand was maar ik vind het zo ontzettend laag / slecht van de achterban van Simons dat dit gebeurt. Wat u niet wil dat u gesc.. schoot mij meteen binnen.

Wanneer Simons iets zegt en wordt bestookt door een heel trollen leger dan is het racisme, discriminatie en en dat soort zaken maar wanneer dat bij iemand anders gebeurt dan is het ineens geoorloofd en mag het? Persoonlijk vind ik de hele discussie ook nergens over gaan. van der Plas gooide een vraag op tafel en die explodeerde in haar gezicht. Zo ongeveer iedereen aan die tafel had door wat ze wilde doen en gaf gewoon openlijk kritiek. Vervolgens geeft Simons, terecht overigens, aan hoe het echt zit (namelijk dat van der Plas een vraag stelde die je aan iedere kleine partij kan stellen). Maar DAAR gaat het niet over. Nee het gaat er op socials vooral over dat van der Plas die vraag niet had mogen stellen, dat ze racistisch is etc etc. Het voorval wordt ontzettend opgeblazen. Het geeft voor mij duidelijk aan hoe dat we tegenwoordig denken. Je mag alles zeggen en vinden maar als dat niet in je straatje valt gaan we de persoon eens even lekker zwart maken. Even kijken hoe hij/zij in het verleden was. Sorry maar volwassen mensen zouden zoiets niet moeten doen. Die kijken er naar, halen hun schouders op en gaan weer verder en kijken hoe dat beide dames het de komende vier jaar er vanaf brengen.

Als ik dan toch een puntje van kritiek mag maken op Simons. De vraag werd gesteld door van der Plas. Simons gaf antwoord en er kwam een discussie dus andere leden aan die tafel gingen zich er ook mee bemoeien. (Dat is volgens mij het doel van een praatprogramma). Vervolgens nam Simons het woord terug onder het motto ' mag ik ook nog wat zeggen'. Maar dat had ze gedaan. Dat vond ik zelf een beetje raar..

Wat ik helemaal hekel is dat er op socials ook weer met termen wordt gegooid waar ik van denk.. JA, thanks you captain obvious. De term gaslighting werd genoemd. Oftewel je probeert je opponent aan het twijfelen te brenge. Dat had Simons gewoon keihard door (e.a.). Daar hoef je verder geen woorden aan vuil te maken. Dat is gewoon een bepaalde discussie tactiek die kan werken of , zoals in dit geval, gewoon mislukt. Maar zoals de socials betaamd.. gaat het daar dan weer over dat ze dat niet had moeten doen. Sorry maar als je nog nooit praatprogramma's hebt gekeken en dan ben je misschien verrast hierover maar zo gaat het in de grote mensen wereld.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

gekkie schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 01:04:
[...]

Houd een deel van die groep dat niet zelf deels in stand doordat er ook binnen de eigen groep soms met afgunst wordt gekeken naar mensen die wel succesvol zijn en zeker als ze dan daarbij iets te veel op overige Nederlanders lijken (bounty, verkaasd etc.) ?
Wat dat betreft zijn er zoveel factoren die een verdere emancipatie kunnen frustreren.
Er zijn zo ongelofelijk veel factoren die mogelijk de integratie/emancipatie van gemarginaliseerde groepen beslechten, en dan verschillen die factoren ook nog eens per groep.

Ik denk dat de hamvraag hier is hoe een partij als Bij1 de zienswijze van elke individuele Nederlander wil bijstellen. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel. Hoe zorg je ervoor dat een recruiter niet meer bevooroordeeld is en de Arabisch klinkende naam op de nee-stapel legt? Hoe zorg je ervoor dat de politieagent niet meer eerder de gekleurde Mercedes rijder aanhoudt dan de witte man? Hoe zorg je ervoor dat iedereen verschillende geaardheden klakkeloos accepteert?

Dit alleen al schrijven doet me realiseren dat dit een onmogelijke opgave is. Quota? Hele hoge straffen? High-profile campagnes? Of, zoals Bij1 het zelf zegt, de 'luis in de pels' zijn? Veel gebeurt al, maar gelijkwaardigheid is er nog steeds niet. Nou betekent dit niet dat je alles maar gewoon op zijn beloop moet laten; tot op zekere hoogte kun je gelijkwaardigheid forceren. Je hoeft echter geen genie te zijn om te concluderen dat de aanpak van Bij1 en haar aanhangers om ongelijkheid aan te pakken bij veel mensen helemaal niet aanslaat en juist olie op het vuur gooit (zie alle kritiek op Simons, Quincy Gario en consorten in het afgelopen decennium). Ik vraag me om deze reden af hoeveel een partij als Bij1 kan bereiken. Als je niet verbindt maar juist op een verkeerde manier de confrontatie op zoekt is de kans groot dat je racisten of homo-haters (enzovoorts) alleen maar meer munitie geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Thomas schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 07:42:
[...]

Er zijn zo ongelofelijk veel factoren die mogelijk de integratie/emancipatie van gemarginaliseerde groepen beslechten, en dan verschillen die factoren ook nog eens per groep.

Ik denk dat de hamvraag hier is hoe een partij als Bij1 de zienswijze van elke individuele Nederlander wil bijstellen. Dit is natuurlijk het uiteindelijke doel. Hoe zorg je ervoor dat een recruiter niet meer bevooroordeeld is en de Arabisch klinkende naam op de nee-stapel legt? Hoe zorg je ervoor dat de politieagent niet meer eerder de gekleurde Mercedes rijder aanhoudt dan de witte man? Hoe zorg je ervoor dat iedereen verschillende geaardheden klakkeloos accepteert?

Dit alleen al schrijven doet me realiseren dat dit een onmogelijke opgave is. Quota? Hele hoge straffen? High-profile campagnes? Of, zoals Bij1 het zelf zegt, de 'luis in de pels' zijn? Veel gebeurt al, maar gelijkwaardigheid is er nog steeds niet. Nou betekent dit niet dat je alles maar gewoon op zijn beloop moet laten; tot op zekere hoogte kun je gelijkwaardigheid forceren. Je hoeft echter geen genie te zijn om te concluderen dat de aanpak van Bij1 en haar aanhangers om ongelijkheid aan te pakken bij veel mensen helemaal niet aanslaat en juist olie op het vuur gooit (zie alle kritiek op Simons, Quincy Gario en consorten in het afgelopen decennium). Ik vraag me om deze reden af hoeveel een partij als Bij1 kan bereiken. Als je niet verbindt maar juist op een verkeerde manier de confrontatie op zoekt is de kans groot dat je racisten of homo-haters (enzovoorts) alleen maar meer munitie geeft.
Ik ga er even vanuit dat de mensen in de kamer niet bezig zijn met 'de waan van de dag' en dat er in de komende debatten het nodige gezegd gaat worden waardoor er wel verandering komt. Vergeet ook niet dat D66 inclusiviteit hoog in het vaandel had/heeft in deze campagne dus misschien kan het ook van die kant komen en is Bij1 een partij die als katalysator kan werken. Maar we zullen zien.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Slasher schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 22:42:
[...]

Ik dacht al wanneer gaat ze de racisme-kaart voor het eerst gebruiken. Maar dit is wel heel snel.
Niet eens door Simons zelf gevonden, maar door een overijverige GL twitterdiva die zelf zo integer is dat ze op 16 maart kan beweren dat ze "echt stopt met Twitteren over de politiek als de BBB een zetel krijgt" en dat een dag later al kan verbreken...

Daarom zijn veel mensen dus zo moe van de hele woke/cancel culture kliek. En helaas is dat wel een groep die veel linkse partijen als achterban willen.

Prima, maar dan duw je dus mensen naar D66. Ik vind sommige standpunten van de linkse partijen helemaal prima, maar ze zijn te extreem geworden qua achterban. Extreem links of extreem rechts, allebei niet iets waar ik op zit te wachten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:15
Simons is een godsgeschenk voor rechts, zolang zij de linkerflank de maat blijft nemen en daar onderling ruzie maakt hoeft het niet over de inhoud te gaan...

Dat is imo het grote verschil tussen links en rechts: als de camera's weg zijn zitten Rutte, Hoekstra, Wilders, Eerdmans, Van der Staaij en waarschijnlijk ook Kaag en Segers gezellig samen aan een biertje en wat bitterballen. De andere kant gedraagt zich als afsplitsingen van de gereformeerde kerk: ieder met het enige ware geluid, onderhuidse wrok jegens elkaar en weinig onderlinge afstemming.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

hoevenpe schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:09:
Simons is een godsgeschenk voor rechts, zolang zij de linkerflank de maat blijft nemen en daar onderling ruzie maakt hoeft het niet over de inhoud te gaan...

Dat is imo het grote verschil tussen links en rechts: als de camera's weg zijn zitten Rutte, Hoekstra, Wilders, Eerdmans, Van der Staaij en waarschijnlijk ook Kaag en Segers gezellig samen aan een biertje en wat bitterballen. De andere kant gedraagt zich als afsplitsingen van de gereformeerde kerk: ieder met het enige ware geluid, onderhuidse wrok jegens elkaar en weinig onderlinge afstemming.
Aan de andere kant kan het juist ook zijn dat ze links meer verenigd (juist door de kritiek) en ervoor zorgt dat partijen als de PvdA/GL/D66/Denk meer aanspreken bij het centrum/centrum-rechtse publiek door Simons aan te pakken. Ik denk dat we zeker wel het nodige kunnen verwachten vanuit D66 en GL. Zowel Kaag als Klaver zijn niet op hun mondje gevallen, en als Simons met een halfbakken haatcampagne tegen hen/hun partij/hun kamerleden begint dan verwacht ik niet dat ze met hangende pootjes sorry komen zeggen bij Simons. Ze wil graag een luis in de pels zijn, maar als je te irritant wordt komt er natuurlijk een moment dat de spreekwoordelijke luizenshampoo er doorheen gaat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Het gaat wat mij betreft in de media (en hier) wel heel veel over het anti-racistische dan wel raciale benadrukkende programma van BIJ1, terwijl het een oversneden communistisch programma is. Daar zou imho de aandacht naar moeten uitgaan. Zomaar een greep uit het programma die uit onderstaande alinea's is opgebouwd:
"De zeggenschap over werk wordt uit de handen van alle bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd."

“We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud.”

“We stellen een menstruatieverlof in.”

“Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of zorg voor kinderen wordt betaald werk.”

“De tegenprestaties, sancties en re­pressieve maatregelen in de bijstand worden afgeschaft.”

“Er komt een generaal pardon voor alle uitgeprocedeerde asielzoekers en ongedocumenteerden die zich in Nederland bevinden.”

“Nederland opent de grenzen voor alle landen.”

“De basisbewapening van de politie gaat terug naar wapenstok en pepperspray. Vuurwapens mogen alleen in uitzonderlijke gevallen worden gedragen.”

“Grote boerderijen worden in gemeenschapshanden gesteld om de voedselproductie veilig te stellen.”
Om met Jan Dijkgraaf te spreken: "Dit is geen verkiezingsprogramma. Dit is een opstel dat kinderen uit groep 8 zouden schrijven als hen gevraagd werd om te bedenken hoe een wereld eruit zou zien waarin het geen water regende, maar gratis geld."

Dit is slechts een greep uit de communistische drek die in je ogen spuit. Burgers bezitten niets meer, produceren naar wens en nemen naar behoefte. Gratis geld voor iedereen uit Nederland en eigenlijk heel de wereld ('grenzen open voor iedereen'). De Amsterdamse idealistische bloemetjescultuur gecombineerd met een gevaarlijke vorm van naiviteit en gebrek aan realiteitszin.

En ja ik snap dat er voor iedereen iets positiefs in zit, want zowat alles wordt gratis (OV, cultuur dingen) en je hoeft daarvoor in ruil niets (plichtenvrije samenleving) daar de 'rijken' en 'bezitters' alles gaan betalen voor deze nieuwe generatie levensgenieters.

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 21-03-2021 18:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Waren mensen maar net zo kritisch op “het rechtse geluid”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

dawg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:34:
Waren mensen maar net zo kritisch op “het rechtse geluid”.
Het A4 pamflet van Wilders is tot in de treure in het nieuws geweest en zijn meest extremistische programma punten (moskeeen sluiten, koran verbieden) worden zeer consequent in debatten aangehaald.

Rondom Simons gaat het in de media de hele dag over welke kleur en gender je hebt en dat vinden zij en haar achterban heerlijk: hun bestaansrecht is racisme en de hele dag over kleuren en genders van mensen babbelen.

Er is immers ook weinig anders te doen valt eenvoudig uit het plichtenvrije partijprogramma van BIJ1 op te maken. Het is van Simons dan ook behoorlijk racistisch om zich in de eerste plaats een partij voor alle mensen van kleur aan te meten en vervolgens een partijprogramma te schrijven dat aan alle kanten schreeuwt dat werken een vies woord is. Daar zou iemand Simons is op aan moeten aanspreken.

We zijn een communistische partij in de Tweede Kamer rijker. Lijkt mij toch veel nieuwswaardiger dan al het andere.

[ Voor 25% gewijzigd door Malarky op 21-03-2021 19:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

@Malarky je leest ook wel mee in het subforum verkiezingen. En ook in AWM. Dan heb je dus kunnen zien hoe radicaal/extreemrechts al jarenlang genormaliseerd wordt. Deze post van jou vind ik daar geen uitzondering op.

Het is een gevaarlijke trend. Daar doelde ik op. Dat dat niet gezien/erkend/begrepen wordt maakt het enkel heel verdrietig eigenlijk.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

dawg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:31:
@Malarky je leest ook wel mee in het subforum verkiezingen. En ook in AWM. Dan heb je dus kunnen zien hoe radicaal/extreemrechts al jarenlang genormaliseerd wordt. Deze post van jou vind ik daar geen uitzondering op.

Het is een gevaarlijke trend. Daar doelde ik op. Dat dat niet gezien/erkend/begrepen wordt maakt het enkel heel verdrietig eigenlijk.
Dus omdat ik mij uitspreek tegen communisten die bij voorkeur alles wat ik bezit/ waar ik voor gewerkt heb willen afpakken en verdelen onder iedereen, uit ik mij 'gevaarlijk extreemrecht'?

Voorlopig zit de gevaarlijke trend bij BIJ1 en haar mensen. Met Lennon op de kieslijst die niet alleen een partijprogramma onderschrijft waarin witte boeren via de democratische weg hun bezit verliezen (boerderijen in staatshanden) maar sympathiseert met de EFF die witte boeren met dodelijk geweld hun bezit willen ontnemen. Met een Malema als partijleider die op een publieke bijeenkomst opriep om de keelen van witte mensen af te snijden.

Met Petra op de kieslijst, die zovaak dronken achter het stuur zat dat de SP afscheid van haar heeft moeten nemen. Die vervolgens tot de moord op een mede parlementarier opriep die een andere mening dan van haar is toegedaan.

Of met Jeanette op de kieslijst die vind dat witte gehandicapten ook wel eens mogen dimmen met hun gehandicapte witte priviliges.

Als je haat, racisme en uiteindelijk moord en doodslag zoekt, dan moet je vooral bij BIJ1 zijn is wel duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Malarky op 22-03-2021 10:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nwagenaar

nwagenaar

Full disclosure van mijn kant: ik ben politiek rechts en lid van de VVD.

@Malarky in dat opzicht zijn er net zo goed voorbeelden vanuit politiek rechts het afgelopen jaar in het nieuws geweest dat de aspecten haat, racisme en discriminatie geaccepteerd wordt zowel qua doen als laten en middels "Guilty by association".

In dat opzicht heeft @dawg gewoon gelijk: populistische extremisme bij zowel politiek links als rechts wordt steeds meer gemeengoed en lijkt geaccepteerd te worden waarbij we nu in de praktijk zien dat populistisch (alt-)rechts steeds meer stemmen krijgt (niet alleen nationaal, maar ook internationaal) en dus ook meer invloed krijgt in de (wereld)politiek

Het is - naar mijn mening - zelfs zo erg dat men kiest voor dit soort partijen vanwege een bepaald standpunt dat zij innemen en niet kijken naar de resterende - naar mijn mening grensoverschrijdende en vaak ook grondwet overschrijdende - standpunten en hun acties. Dat is (helaas) evident aan populisme.

Ik vind dat persoonlijk ook een gevaarlijke trend, ongeacht of het nu vanuit links of rechts komt.

[ Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 22-03-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:28

gws24

Thinking is hard!

offtopic:
En in plaats van de kritiek van @Malarky op het programma van Bij1 te bespreken, we zitten ten slotte in het bij1 topic en niet in een algemeen topic, is de discussie weer lekker weggestuurd naar een algemene links/rechts discussie die al zo vaak is gevoerd. Misschien niet je intentie @dawg maar dat is wel wat er nu gebeurt en imo niet wenselijk want voor dat laatste zijn er algemenere topics.

Puur afgaand op wat Malarky quote van het programma is het aardig op marxistische leest gestoeld maar dat is volgens mij niet raar aangezien een aantal prominenten van de amerikaanse BLM organisatie marxisten zijn als ik het mij goed herinner.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Op economisch vlak zitten er inderdaad domweg onhaalbare plannen in. Een voorbeeld is het minimumloon naar 14 euro, wat op zich haalbaar moet zijn, maar ook het jeugdloon naar minimaal 14 euro. Doei bijbaantjes voor scholieren/studenten dus. Een ander voorbeeld is de 30-urige werkweek met behoud van loon. Wie betaalt dit? Ja, volgens het programma nog nader te bepalen 'forse' belastingen voor bedrijven, rijken (3 miljoen of meer aan vermogen) en hoge erf- en schenkbelastingen. Mooi streven maar niet haalbaar natuurlijk. Ook zaken als versoepelingen bij arbeidsongeschiktheid (ergo, meer fraude), bedrijfsplannen in handen van de werknemer, winstdeling, een veel toegankelijkere en verliesgevendere schuldhulpverlening, vergoeding voor alle behandelingen die transgenders willen ondergaan, ga zo nog maar even door. Ik ben voor een socialer land, en ben echt niet te beroerd om een flinke duit in de zak te doen qua belasting als ik veel verdien, maar nu krijg je het gevoel dat je als bedrijf of vermogend persoon alle fratsen van alles en iedereen aan het bekostigen bent.

Het programma is gewoon totaal niet concreet als we kijken naar hoe de haast utopische doelen moeten worden behaald. Datzelfde geldt overigens ook voor de aanpak van racisme en deradicalisering. Vrijwel alles wat zij opperen heeft in de afgelopen ~40 jaar sinds de Minderhedennota niet voldoende gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Het is handig leunen op de hele ongelijkheid / gender beweging. Zelfde als FvD lekker scoorde met de anti-Covid beweging. Populisme, heerlijk :)

Gratis meer geld klinkt leuk, de "rijken" betalen wel weer. Die hebben tenslotte al hun rijkdom over de rug van de minder bedeelden in de maatschappij verdiend (sarcasme). Ik denk persoonlijk wel dat hogere minimumlonen een goed streven is zolang dit losgekoppeld is van de hoogte van uitkeringen. Uitkeringen mogen óók best enigszins meestijgen, maar hier moet iets tegenover staan. Werken moet beloond worden.

Maar goed, de meeste stemmers hebben waarschijnlijk niet gestemd om de inhoud en haalbaarheid van de Bij1 partijplannen maar simpelweg omdat mevrouw Simons gekleurd is. En dat is prima. Ieder zijn eigen reden om partij te kiezen. Gaat er iets veranderen door deze stem? Neen, ik ben "bang" van niet.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:10

J2S

Thomas schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:58:
versoepelingen bij arbeidsongeschiktheid (ergo, meer fraude)
Misschien iets meer fraude, maar als je dat opweegt tegen veel minder overhead en minder stress bij velen, dan kom je onder de streep positief uit.
een veel toegankelijkere en verliesgevendere schuldhulpverlening
De meeste mensen in schuldsanering dragen economisch niet zoveel bij. Een kale kip kan je niet plukken. Als die mensen sneller uit hun situatie komen, kunnen ze ook weer sneller wat bijdragen.

Je lijkt nogal van het slechte in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo slecht als je lijkt te denken.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

J2S schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Je lijkt nogal van het slechte in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo slecht als je lijkt te denken.
Je lijkt nogal van het goede in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo goed als je lijkt te denken. :>

Arbeidsongeschiktheid moet veel harder getoetst en aangepakt worden indien dit onterecht is. Het voorstel is een vrijbrief voor profiteurs. Kijk maar weer eens naar de "invalide parkeerplaatsen problematiek". Dat is toch lachwekkend. Deels afgekeurde mensen moeten geholpen worden om iets bij te dragen aan de maatschappij en hier ook voor beloond worden!

[ Voor 8% gewijzigd door Ebayzo op 22-03-2021 16:55 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
@Ebayzo even een klein vraagje. Heb je zelf ervaring met de nodige controles en en toetsingen wat betreft arbeidsongeschiktheid? Ik kan je namelijk uit eerste hand vertellen dat die controles echt alle redelijkheid te buiten zijn gegaan tegenwoordig.

Het heeft ook echt niets meer met redelijkheid te maken. Mensen waarvan je WEET dat ze nooit gaan werken toch elk jaar op laten draven voor een controle en als je pech hebt omdat je een chagrijnige keuringsarts hebt dan mag je weer in de pen springen om aan te tonen dat je toch echt geen vermogen hebt tot werken.

Arbeidsbeperkingen limiteren zich namelijk NIET alleen tot het hebben van een rolstoel maar bijvoorbeeld ook mensen die door een chronische aandoening veel langzamer zijn dan anderen. En hierdoor niet in staat zijn om betaald werk te doen om de simpele reden dat niemand je wil hebben. Of wat dacht je van de mensen die een aandoening hebben waardoor ze maar een bepaalde stress aankunnen. Succes met je keuringen.

Het invalideparkeerplaatsen probleem is natuurlijk van een heel andere orde en heeft echt geen k*nt te maken met de arbeidsbeperkingen problematiek. Als je dat niet ziet? Of bedoel je misschien het 'misbruik' er van? En ok daar kan ik je van eigen hand vertellen dat er streng op gecontroleerd wordt en dat wanneer je gepakt wordt je je beurs mag trekken. 385 euro om precies te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 22-03-2021 17:37 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Webgnome Heeft het wel: fraude. Situaties die je beschrijft zijn ongewenst en moeten worden opgelost. Fraude moet worden opgespoord en aangepakt. Controles afschaffen omdat het lastig is voor de welwillende mensen werkt meer misbruik in de hand. Er zal toch een methodiek bedacht kunnen worden om zowel terecht afgekeurde personen te ontlasten en fraude te kunnen opsporen?

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

J2S schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Misschien iets meer fraude, maar als je dat opweegt tegen veel minder overhead en minder stress bij velen, dan kom je onder de streep positief uit.

[...]

De meeste mensen in schuldsanering dragen economisch niet zoveel bij. Een kale kip kan je niet plukken. Als die mensen sneller uit hun situatie komen, kunnen ze ook weer sneller wat bijdragen.

Ik ga zeker niet van het slechte van mensen uit. Het is alleen van de zotte om schulden van mensen die het hoofd niet meer boven water kunnen houden 'op te kopen' als overheid, bijvoorbeeld. Dat is nu nog goodwill (of een uitspraak van de rechter) vanuit schuldeisers. Het gaat mij er niet om dat zij weinig bijdragen, het gaat mij er om dat het dan opeens veel geld gaat kosten. Hoe makkelijker je het maakt, hoe makkelijker mensen denken over schulden, en hoe hoger de kosten.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor zaken als arbeidsongeschiktheid. In het programma van Bij1 leggen ze de verantwoordelijkheid voor een groot deel bij de persoon zelf ('mensen die arbeidsongeschikt
zijn kunnen goed zelf inschatten
waartoe zij in staat zijn.'). Nou vind ik het ook prima om dit soort zaken, schuldhulpverlening, uitkeringen, noem het maar op, makkelijker te maken. Het vervelende vind ik dat Bij1 juist te veel uit lijkt te gaan van het goede van mensen, en nergens een woord rept over het tegengaan van fraude. Daarnaast willen ze overal een dikke zak geld tegenaan smijten tot op het punt dat het leven voor de gewone Nederlander gratis wordt, en dat moet dan blijkbaar allemaal door rijken, bedrijven, maar ook de gemiddelde persoon via erf- en schenkbelasting worden betaald.

Makkelijk dan ook van Bij1 om het partijprogramma niet te laten doorrekenen, want dan loop je niet publiekelijk tegen de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Ebayzo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:38:
@Webgnome Heeft het wel: fraude. Situaties die je beschrijft zijn ongewenst en moeten worden opgelost. Fraude moet worden opgespoord en aangepakt. Controles afschaffen omdat het lastig is voor de welwillende mensen werkt meer misbruik in de hand.
Niemand heeft het over het afschaffen van controles maar we moeten weer naar een systeem toe waar we vertrouwen hebben in een mens en niet direct op fraude sturen. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van zaken die als er iets langer over was nagedacht dat fraude geen probleem een kleiner probleem zou zijn geweest. Maar ach het is makkelijker om de mensen die het behoeft van te voren te criminaliseren. En als het een keer mis gaat dan halen we onze schouders op en beloven we beterschap.

Nu je het toch zelf aandroeg. De IVPK. Die kaart is er in, ik meen, twee varianten. Eentje als bestuurder en eentje als bijrijder. Deze kaart geeft jou het recht om op een IVPP te gaan staan voor een bepaalde termijn (en nog wat andere ontheffingen).

De kaart is al jaren zo fraude gevoelig als maar zijn kan. Immers er staat alleen wat meta data op en ligt aan de binnenkant van je auto. En meestal zijn de mensen die het betreft er niet dus kun je niet checken of het klopt. En als klapper op de vuurpijl je krijgt hem ook als je gewoon kan lopen maar bijvoorbeeld maar kleine stukjes of als je mantelzorger bent.

Succes met je fraudebestrijding. Het enige dat werkt , en wat we niet doen, is een kaart op kenteken / app. Er zijn zelfs apps. Maar denk je dat de overheid dat gebruikt? Nee tuurlijk niet. We gaan liever de fraude bestrijden. Veel leuker makkelijker.
En zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij wanneer je gewoon eerst nadenkt je geen fraudebestrijding hoeft te doen of een heel stuk minder.
Er zal toch een methodiek bedacht kunnen worden om zowel terecht afgekeurde personen te ontlasten en fraude te kunnen opsporen?
Kleine tip: fraude zal altijd blijven. Net als dat er altijd mensen zullen zijn die de mazen van de wet opzoeken (/me mompelt iets met belastingparadijzen). Leg je er bij neer dat er altijd fraude zal worden gepleegd en zorg dat je nadenkt voordat je iets implementeert.

Het zou fijn zijn als de menselijke maat weer een beetje terugkwam in de maatschappij. Niet direct mensen criminaliseren. Niet direct mensen zwart maken etc. En een tweede kamer die doet wat ie moet doen. De regering controleren en niet van het ene populistische geneuzel naar het andere. Eigenlijk zou de hele kamer vol moeten zitten met mensen zoals omtzigt.

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 22-03-2021 20:06 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Webgnome schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Niemand heeft het over het afschaffen van controles maar we moeten weer naar een systeem toe waar we vertrouwen hebben in een mens en niet direct op fraude sturen. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van zaken die als er iets langer over was nagedacht dat fraude geen probleem een kleiner probleem zou zijn geweest. Maar ach het is makkelijker om de mensen die het behoeft van te voren te criminaliseren. En
als het een keer mis gaat dan halen we onze schouders op en beloven we beterschap.
Klinkt als iets wat je inderdaad graag zou willen/
Nu je het toch zelf aandroeg. De IVPK. Die kaart is er in, ik meen, twee varianten. Eentje als bestuurder en eentje als bijrijder. Deze kaart geeft jou het recht om op een IVPP te gaan staan voor een bepaalde termijn (en nog wat andere ontheffingen).

De kaart is al jaren zo fraude gevoelig als maar zijn kan. Immers er staat alleen wat meta data op en ligt aan de binnenkant van je auto. En meestal zijn de mensen die het betreft er niet dus kun je niet checken of het klopt. En als klapper op de vuurpijl je krijgt hem ook als je gewoon kan lopen maar bijvoorbeeld maar kleine stukjes of als je mantelzorger bent.

Succes met je fraudebestrijding. Het enige dat werkt , en wat we niet doen, is een kaart op kenteken / app. Er zijn zelfs apps. Maar denk je dat de overheid dat gebruikt? Nee tuurlijk niet. We gaan liever de fraude bestrijden. Veel leuker makkelijker.
En zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij wanneer je gewoon eerst nadenkt je geen fraudebestrijding hoeft te doen of een heel stuk minder.
Maar hier zie je dan toch dat de praktijk een stuk weerbarstiger is, ook als je de mens in de basis wilt vertrouwen. Dat is kennelijk toch niet afdoende. Wat mij inderdaad wel zinvol lijkt is het element van eerst wat beter nadenken over hoe een regeling in elkaar steekt en hoe je fraude op een handigere manier kunt proberen te voorkomen.
Kleine tip: fraude zal altijd blijven. Net als dat er altijd mensen zullen zijn die de mazen van de wet opzoeken (/me mompelt iets met belastingparadijzen). Leg je er bij neer dat er altijd fraude zal worden gepleegd en zorg dat je nadenkt voordat je iets implementeert.
Yups.
Het zou fijn zijn als de menselijke maat weer een beetje terugkwam in de maatschappij. Niet direct mensen criminaliseren. Niet direct mensen zwart maken etc. En een tweede kamer die doet wat ie moet doen. De regering controleren en niet van het ene populistische geneuzel naar het andere. Eigenlijk zou de hele kamer vol moeten zitten met mensen zoals omtzigt.
Dit klinkt dan weer niet direct als een aanbeveling voor Bij1, niet heel divers, ook geen "afspiegeling van de samenleving" zoals wel eens gewenst wordt. Maar in mijn optiek wel wat er inderdaad meer nodig is (en we spijtig genoeg wederom niet hebben gekregen in de kamer). En niet alleen de regering controleren, maar zelf ook deugdelijke en doordachte wetgeving en regelingen bedenken en nog eens diep nadenken of eventuele amendementen daar ook aan voldoen en iets niet eventueel als nog onderuit schoffelen door bijeffecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Malarky schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:00:
Rondom Simons gaat het in de media de hele dag over welke kleur en gender je hebt en dat vinden zij en haar achterban heerlijk: hun bestaansrecht is racisme en de hele dag over kleuren en genders van mensen babbelen.
Framing much?

Je kunt natuurlijk ook zeggen dat hun bestaansplicht racisme is en dat een consequentie daarvan is dat ze de hele dag over minderheden en diversiteit "babbelen". Voor sommige rechtse partijen is lijkt racisme inderdaad een bestaansrecht.
Er is immers ook weinig anders te doen valt eenvoudig uit het plichtenvrije partijprogramma van BIJ1 op te maken. Het is van Simons dan ook behoorlijk racistisch om zich in de eerste plaats een partij voor alle mensen van kleur aan te meten en vervolgens een partijprogramma te schrijven dat aan alle kanten schreeuwt dat werken een vies woord is. Daar zou iemand Simons is op aan moeten aanspreken.

We zijn een communistische partij in de Tweede Kamer rijker. Lijkt mij toch veel nieuwswaardiger dan al het andere.
Framing much?

Je leest een ander programma dan ik. Werken een vies woord? Waar leid je dit uit af precies? Ik lees namelijk dit:
Eerlijke verdeling van werk en een inclusieve arbeidsmarkt.

Werk moet toegankelijk zijn voor iedereen, maar dat is nu nog niet het geval. Racisme, seksisme, validisme en andere vormen van onderdrukking moeten keihard worden bestreden. Ook moet werk eerlijker worden verdeeld en pakken we genderongelijkheid aan. Mensen met een (onzichtbare) beperking verdienen daarnaast een eerlijke kans op een duurzame baan en eerlijke betaling, gekeken wordt naar mogelijkheden en niet alleen naar moeilijkheden. Arbeidsmigranten verdienen daarnaast dezelfde rechten als Nederlandse werknemers.

Verkiezingsprogramma Bij1 TKV2021
Volgens mij beklaagt Bij1 hier dat de minderheden - waarvan wordt verweten dat Bij1 ze vertegenwoordigen - meer en betere kansen willen op de arbeidsmarkt. Dat staat een beetje haaks op je beweringen hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Framing much?

Je leest een ander programma dan ik. Werken een vies woord? Waar leid je dit uit af precies? Ik lees namelijk dit:
Een combinatie van onder andere deze zaken:

"Het stakingsrecht wordt uitgebreid: het moet niet zo zijn dat je alleen mag staken wanneer het de autoriteiten en werkgevers uitkomt."

"Het minimumloon wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Hiermee verhogen we ook de AOW en de bijstand.
Het minimumjeugdloon wordt gelijk aan het volwassen minimumloon."

"De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd."

"We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud. "

"We stellen een menstruatieverlof in."

"Het kraakverbod wordt opgeheven."

"Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of
zorg voor kinderen wordt betaald werk"

Veel minder voor veel meer geld lees ik overal in het programma (waardoor we nog veel minder kunnen gaan werken).

En betere kansen en eerlijke verdeling is iets anders dan maar simpelweg alles afpakken van de rijkeren en te verdelen onder de anderen/ niet werkenden. Dat hebben ze toevallig in Zimbabwe ook geprobeerd, beviel uitsluitend op zeer korte termijn goed, daarna minder.

Want wat blijkt, in de plichtenvrije samenleving die BIJ1 schetst, waar alles kan en mag, niets moet en alles gratis is, loopt de innovatie en arbeidsintensiteit rap achteruit.

[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 23-03-2021 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Malarky schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:32:
[i]"Het stakingsrecht wordt uitgebreid: het moet niet zo zijn dat je alleen mag staken wanneer het de autoriteiten en werkgevers uitkomt."
Dit is reeds het geval Nederland kent stakingsrecht - hoewel werkgevers onder zwaarwegende belangen een staking kunnen tegenhouden.

Stakingen zijn - zeker in de Nederlandse setting de uitzondering. Het maakt werken geen vies woord.
"Het minimumloon wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Hiermee verhogen we ook de AOW en de bijstand.
Het minimumjeugdloon wordt gelijk aan het volwassen minimumloon."
Een hoge inzet. Echter, om recht te hebben op minimumloon moet je natuurlijk wel werken. 14x30 is trouwens nauwelijks meer dan 9,50x40.

Dat daarmee de bijstand wordt verhoogd ligt voor de hand door de effecten van inflatie.
"De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd."
Men stelt voor iets meer macht te geven aan de ondernemingsraden. In Nederland zijn die vrij tandeloos. Er valt wat voor te zeggen.
"We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud. "
Wederom, een hoge inzet. Misschien wel de beste claim voor het vermaken van werk tot een vies woord. Persoonlijk ben ik het met dit partijpunt niet eens. Maar, prima. Er is trouwens wel onderzoek die er op wijst dat productiviteit omhoog gaat wanneer de werkweek wordt ingekort. Tegelijk gaat (geestelijke) gezondheid en happiness omhoog. Daar ligt vast ergens een optimum in, dat we in Nederland nog niet hebben verkend.
"We stellen een menstruatieverlof in."
Ja, kan. Ik begrijp dat andere landen het hier ook over hebben. Ik ben geen deskundige op dit gebied, dus laat ik me graag adviseren door beter onderlegde specialisten. Ik ben bereid hier wel naar te luisteren. Ben jij bereid hier naar te luisteren?
"Het kraakverbod wordt opgeheven."
In een vastgoedsector met een nopende woningnood is een kraakverbod problematisch. Laat bezitters en ontwikkelaars hun vastgoed inzetten voor maatschappelijk nut, of het risico lopen het recht op het gebruik te verliezen. Dat is kortgezegd waar dit over gaat. Gaat niet echt over werk, trouwens.
"Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of zorg voor kinderen wordt betaald werk"[/i]
Tja. Hoe gaan we deze maatschappelijke taken belonen als maatschappij? Ik vind het een goed punt. Het argument dat dat vrouwenwerk zou zijn is wel een beetje aan het verwateren op dit moment - maar daar ligt wel een historie natuurlijk.
Veel minder voor veel meer geld lees ik overal in het programma (waardoor we nog veel minder kunnen gaan werken).

En betere kansen en eerlijke verdeling is iets anders dan maar simpelweg alles afpakken van de rijkeren en te verdelen onder de anderen/ niet werkenden. Dat hebben ze toevallig in Zimbabwe ook geprobeerd, beviel uitsluitend op zeer korte termijn goed, daarna minder.

Want wat blijkt, in de plichtenvrije samenleving die BIJ1 schetst, waar alles kan en mag, niets moet en alles gratis is, loopt de innovatie en arbeidsintensiteit rap achteruit.
Goed, maar dan stellen we samen vast dat Bij1 van werken geen "vies woord" wenst te maken. De inzet is hoog. De kans dat alle ideeën worden uitgevoerd miniem in de Nederlandse setting.

De vergelijking met Zimbabwe is misschien wat ongelukkig, en gaat wat mij betreft mank. Als je het over Zimbabwe wil hebben, dan stel ik voor dat je daar een ander topic voor opent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:02

ThunderNet

Flits!

Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Dit is reeds het geval Nederland kent stakingsrecht - hoewel werkgevers onder zwaarwegende belangen een staking kunnen tegenhouden.

Stakingen zijn - zeker in de Nederlandse setting de uitzondering. Het maakt werken geen vies woord.
Met de kleine nuance dat niet iedereen in NL mag staken :)
[...]

Een hoge inzet. Echter, om recht te hebben op minimumloon moet je natuurlijk wel werken. 14x30 is trouwens nauwelijks meer dan 9,50x40.

Dat daarmee de bijstand wordt verhoogd ligt voor de hand door de effecten van inflatie.
Met al grote probleem, waarom zou je in hemelsnaam een 14 jarige in dienst nemen als je voordat zelfde tarief ook iemand van 25 kan inhuren?
[...]

Men stelt voor iets meer macht te geven aan de ondernemingsraden. In Nederland zijn die vrij tandeloos. Er valt wat voor te zeggen.
Er staat wel iets anders dan "iets meer macht", er staat volledige besturing.
[...]

Wederom, een hoge inzet. Misschien wel de beste claim voor het vermaken van werk tot een vies woord. Persoonlijk ben ik het met dit partijpunt niet eens. Maar, prima. Er is trouwens wel onderzoek die er op wijst dat productiviteit omhoog gaat wanneer de werkweek wordt ingekort. Tegelijk gaat (geestelijke) gezondheid en happiness omhoog. Daar ligt vast ergens een optimum in, dat we in Nederland nog niet hebben verkend.

[...]

Ja, kan. Ik begrijp dat andere landen het hier ook over hebben. Ik ben geen deskundige op dit gebied, dus laat ik me graag adviseren door beter onderlegde specialisten. Ik ben bereid hier wel naar te luisteren. Ben jij bereid hier naar te luisteren?
Maar waarom is dit nodig? Dit kan prima in de huidige regelingen. Als je niet in staat bent om te werken, meld je je ziek.
[...]

In een vastgoedsector met een nopende woningnood is een kraakverbod problematisch. Laat bezitters en ontwikkelaars hun vastgoed inzetten voor maatschappelijk nut, of het risico lopen het recht op het gebruik te verliezen. Dat is kortgezegd waar dit over gaat. Gaat niet echt over werk, trouwens.
Maar is dit echt een probleem? Volgens mij is de leegstand momenteel historisch laag.
[...]

Tja. Hoe gaan we deze maatschappelijke taken belonen als maatschappij? Ik vind het een goed punt. Het argument dat dat vrouwenwerk zou zijn is wel een beetje aan het verwateren op dit moment - maar daar ligt wel een historie natuurlijk.
Maar krijg ik straks dan betaald als ik thuis m'n afwas ga doen? Hoe moet ik dit zien? En door wie krijg ik dan betaald?
[...]

Goed, maar dan stellen we samen vast dat Bij1 van werken geen "vies woord" wenst te maken. De inzet is hoog. De kans dat alle ideeën worden uitgevoerd miniem in de Nederlandse setting.

De vergelijking met Zimbabwe is misschien wat ongelukkig, en gaat wat mij betreft mank. Als je het over Zimbabwe wil hebben, dan stel ik voor dat je daar een ander topic voor opent.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
@ThunderNet: Ik wil niet zeggen dat er niets af te dingen valt op het program van Bij1.

De centrale stelling was: Bij1 maakt van werken een vies woord. @Malarky voert daarbij wat argumenten aan, die ik heb proberen te weerleggen in die context. Ik ben het niet eens met al je verweren, maar het is even niet van toegevoegde waarde daar in detail op in te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
ThunderNet schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:00:
Maar waarom is dit nodig? Dit kan prima in de huidige regelingen. Als je niet in staat bent om te werken, meld je je ziek.
Okee laat ik hier toch even op reageren.

Ik wil niet uitsluiten dat we in Nederland een beter functionerende maatschappij krijgen wanneer menstruatieverlof een ding wordt. Dat weet ik niet. Ik ben om allerlei redenen geen specialist op dit gebied (hoewel ik me trouwens wel een jaar professioneel met menstruatie bezig heb gehouden - don't ask).

In dat soort gevallen laat ik me graag adviseren door experts - dat was wat ik ook zei. Mijn kanttekening en vraag was - kunnen we luisteren naar advies van dit soort experts wanneer ze komen met goede voorstellen? Ik wel, namelijk.

Tot die tijd heb ik hier geen mening over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:11
Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:12:
[...]
Mijn kanttekening en vraag was - kunnen we luisteren naar advies van dit soort experts wanneer ze komen met goede voorstellen? Ik wel, namelijk.
Met moeite denk ik. Maar wanneer we vooruitgang willen boeken als maatschapij zullen we wel moeten toch. Dit is waarschijnlijk iets van de lange adem. Natuurlijk is niet alles waar Bij1 mee komt onzin. Net zoals niet alles waar CD vroeger mee kwam onzin was. In de loop der jaren worden extreme ideeën soms realistischer en makkelijker breed geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik vraag me inderdaad wel af hoe ze huishoudelijk werk betaald willen maken. Moet ik dat zien als een soort basisinkomen, waar je een bedrag krijgt omdat je een huishouden hebt, en er dus vanuit gegaan wordt dat je netjes stofzuigt (en hoe zorg je dan dat het terecht komt bij degene die daadwerkelijk het huishouden doet)? Raak ik dat recht kwijt met een robotstofzuiger? Welke andere taken die gewoon horen bij volwassen zijn gaan ook betaald worden door de overheid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Ik kwam bij wat heen en weer geklik op een stuk van de Correspondent uit, een interview met Yvette Luhrs, een sekswerker die bij Bij1 zit.

Nu erger ik me redelijk aan de manier waarop de politiek sekswerk bespreekt. Het wordt altijd besproken in combinatie met de onderwerpen mensenhandel en gedwongen prostitutie. Het idee dat vrouwen dit uit vrije wil doen vind men onvoorstelbaar. En dan nog is het immoreel en vies volgens Segers van de CU die zich met de wetgeving bezighoudt (Prachtig, om daar een christelijke moraalridder op te zetten).

Maar mevrouw Luhrs heeft ook ideëen waarvan ik niet snap hoe ze erop komt:
Maar voor sommige mensen die elders op de arbeidsmarkt niet of nauwelijks aan de bak komen, kan sekswerk volgens Luhrs een geweldige optie zijn om te werken onder eigen voorwaarden.

Denk aan ouderen, aan transvrouwen die al honderd keer gesolliciteerd hebben maar nergens worden aangenomen. Aan mensen met een chronische pijnstoornis, die maar twee uur per dag uit bed kunnen.Mensen met een bepaalde vorm van autisme, die ze belemmert fijn samen te werken met collega’s. Of sommige mensen met geestelijke problemen, zoals pleinvrees.
Sekswerk als oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door discriminatie, medische klachten en psychische problemen, echt? 8)7

Weblog | Straling!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
TNW schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 03:48:
Sekswerk als oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door discriminatie, medische klachten en psychische problemen, echt? 8)7
Noem me paranoïde, maar soms denk ik dat Bij1 een door krachten ter rechterzijde gecreëerd vehikel is om het sluimerende vuurtje extra op te stoken.

Geestelijk beperkten zoals autisten blije sekswerkers, alsof #metoo met de Jostiband een goed idee is... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door hoevenpe op 24-03-2021 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
TNW schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 03:48:
Tja.

Sekswerk als de oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Sekswerk als een oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Sekswerk als een mogelijke oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Ik ken Luhrs niet, en ik heb geen Correspondent-abo. Maar goed. Framing is de Tweaker natuurlijk ook weer niet vreemd.

Ik lees hierin dat Luhrs zelf positieve ervaring heeft in haar eigen vakgebied. En, mensen aanspoort er eens een keertje over na te denken. Ik lees tegelijk ook jouw opmerking als ware het een Bij1-idee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt linea recta de prostitutie in te sturen omdat dat beter voor ze zou zijn ( 8)7).

Laten we zeggen dat de uitspraak van Luhrs niet handig was. En dan wel precies omdat er mensen op internet zijn die dit verkeerd (willen) interpreteren en/of er mee aan de haal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-05 05:57

TNW

Helixes schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:11:

Ik lees hierin dat Luhrs zelf positieve ervaring heeft in haar eigen vakgebied. En, mensen aanspoort er eens een keertje over na te denken. Ik lees tegelijk ook jouw opmerking als ware het een Bij1-idee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt linea recta de prostitutie in te sturen omdat dat beter voor ze zou zijn ( 8)7).

Laten we zeggen dat de uitspraak van Luhrs niet handig was. En dan wel precies omdat er mensen op internet zijn die dit verkeerd (willen) interpreteren en/of er mee aan de haal gaan.
Ik ben geen sekswerker :) maar er valt genoeg over te lezen (tip: zondares.blogspot.com) om een voorstelling te maken van wat dit werk voor mensen betekent.

In mijn ogen is het best veeleisend en zwaar werk met een zekere kans op handtastelijke klanten. Tegenstanders van sekswerk misbruiken dat gegeven om zogenaamd mensen te willen "beschermen" tegen sekswerk terwijl de onderliggende motivatie de afkeuring ervan is. Maar als je stevig in je schoenen staat en hier bewust voor kiest heb ik er geen probleem mee.

Het aanraden van sekswerk aan mensen met arbeidsbeperkingen of andere belemmeringen is in mijn ogen van zeer beperkt nut. Luhrs heeft voor zover ik zie zelf geen beperkingen, dus in "woke" terminologie maakt ze zichzelf schuldig aan validisme. Daar zou BIJ1 zich druk over moeten maken maar ik vrees dat het momenteel in de ruis ten onder gaat 8)7

Weblog | Straling!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste