Acties:
  • +4Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
Waren mensen maar net zo kritisch op “het rechtse geluid”.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

dawg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:34:
Waren mensen maar net zo kritisch op “het rechtse geluid”.
Het A4 pamflet van Wilders is tot in de treure in het nieuws geweest en zijn meest extremistische programma punten (moskeeen sluiten, koran verbieden) worden zeer consequent in debatten aangehaald.

Rondom Simons gaat het in de media de hele dag over welke kleur en gender je hebt en dat vinden zij en haar achterban heerlijk: hun bestaansrecht is racisme en de hele dag over kleuren en genders van mensen babbelen.

Er is immers ook weinig anders te doen valt eenvoudig uit het plichtenvrije partijprogramma van BIJ1 op te maken. Het is van Simons dan ook behoorlijk racistisch om zich in de eerste plaats een partij voor alle mensen van kleur aan te meten en vervolgens een partijprogramma te schrijven dat aan alle kanten schreeuwt dat werken een vies woord is. Daar zou iemand Simons is op aan moeten aanspreken.

We zijn een communistische partij in de Tweede Kamer rijker. Lijkt mij toch veel nieuwswaardiger dan al het andere.

[Voor 25% gewijzigd door Malarky op 21-03-2021 19:15]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
@Malarky je leest ook wel mee in het subforum verkiezingen. En ook in AWM. Dan heb je dus kunnen zien hoe radicaal/extreemrechts al jarenlang genormaliseerd wordt. Deze post van jou vind ik daar geen uitzondering op.

Het is een gevaarlijke trend. Daar doelde ik op. Dat dat niet gezien/erkend/begrepen wordt maakt het enkel heel verdrietig eigenlijk.

Acties:
  • +17Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

dawg schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:31:
@Malarky je leest ook wel mee in het subforum verkiezingen. En ook in AWM. Dan heb je dus kunnen zien hoe radicaal/extreemrechts al jarenlang genormaliseerd wordt. Deze post van jou vind ik daar geen uitzondering op.

Het is een gevaarlijke trend. Daar doelde ik op. Dat dat niet gezien/erkend/begrepen wordt maakt het enkel heel verdrietig eigenlijk.
Dus omdat ik mij uitspreek tegen communisten die bij voorkeur alles wat ik bezit/ waar ik voor gewerkt heb willen afpakken en verdelen onder iedereen, uit ik mij 'gevaarlijk extreemrecht'?

Voorlopig zit de gevaarlijke trend bij BIJ1 en haar mensen. Met Lennon op de kieslijst die niet alleen een partijprogramma onderschrijft waarin witte boeren via de democratische weg hun bezit verliezen (boerderijen in staatshanden) maar sympathiseert met de EFF die witte boeren met dodelijk geweld hun bezit willen ontnemen. Met een Malema als partijleider die op een publieke bijeenkomst opriep om de keelen van witte mensen af te snijden.

Met Petra op de kieslijst, die zovaak dronken achter het stuur zat dat de SP afscheid van haar heeft moeten nemen. Die vervolgens tot de moord op een mede parlementarier opriep die een andere mening dan van haar is toegedaan.

Of met Jeanette op de kieslijst die vind dat witte gehandicapten ook wel eens mogen dimmen met hun gehandicapte witte priviliges.

Als je haat, racisme en uiteindelijk moord en doodslag zoekt, dan moet je vooral bij BIJ1 zijn is wel duidelijk.

[Voor 8% gewijzigd door Malarky op 22-03-2021 10:23]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-09 09:20

nwagenaar

God, root. What's the differen

Full disclosure van mijn kant: ik ben politiek rechts en lid van de VVD.

@Malarky in dat opzicht zijn er net zo goed voorbeelden vanuit politiek rechts het afgelopen jaar in het nieuws geweest dat de aspecten haat, racisme en discriminatie geaccepteerd wordt zowel qua doen als laten en middels "Guilty by association".

In dat opzicht heeft @dawg gewoon gelijk: populistische extremisme bij zowel politiek links als rechts wordt steeds meer gemeengoed en lijkt geaccepteerd te worden waarbij we nu in de praktijk zien dat populistisch (alt-)rechts steeds meer stemmen krijgt (niet alleen nationaal, maar ook internationaal) en dus ook meer invloed krijgt in de (wereld)politiek

Het is - naar mijn mening - zelfs zo erg dat men kiest voor dit soort partijen vanwege een bepaald standpunt dat zij innemen en niet kijken naar de resterende - naar mijn mening grensoverschrijdende en vaak ook grondwet overschrijdende - standpunten en hun acties. Dat is (helaas) evident aan populisme.

Ik vind dat persoonlijk ook een gevaarlijke trend, ongeacht of het nu vanuit links of rechts komt.

[Voor 3% gewijzigd door nwagenaar op 22-03-2021 11:16]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02:33

gws24

Thinking is hard!

offtopic:
En in plaats van de kritiek van @Malarky op het programma van Bij1 te bespreken, we zitten ten slotte in het bij1 topic en niet in een algemeen topic, is de discussie weer lekker weggestuurd naar een algemene links/rechts discussie die al zo vaak is gevoerd. Misschien niet je intentie @dawg maar dat is wel wat er nu gebeurt en imo niet wenselijk want voor dat laatste zijn er algemenere topics.

Puur afgaand op wat Malarky quote van het programma is het aardig op marxistische leest gestoeld maar dat is volgens mij niet raar aangezien een aantal prominenten van de amerikaanse BLM organisatie marxisten zijn als ik het mij goed herinner.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Op economisch vlak zitten er inderdaad domweg onhaalbare plannen in. Een voorbeeld is het minimumloon naar 14 euro, wat op zich haalbaar moet zijn, maar ook het jeugdloon naar minimaal 14 euro. Doei bijbaantjes voor scholieren/studenten dus. Een ander voorbeeld is de 30-urige werkweek met behoud van loon. Wie betaalt dit? Ja, volgens het programma nog nader te bepalen 'forse' belastingen voor bedrijven, rijken (3 miljoen of meer aan vermogen) en hoge erf- en schenkbelastingen. Mooi streven maar niet haalbaar natuurlijk. Ook zaken als versoepelingen bij arbeidsongeschiktheid (ergo, meer fraude), bedrijfsplannen in handen van de werknemer, winstdeling, een veel toegankelijkere en verliesgevendere schuldhulpverlening, vergoeding voor alle behandelingen die transgenders willen ondergaan, ga zo nog maar even door. Ik ben voor een socialer land, en ben echt niet te beroerd om een flinke duit in de zak te doen qua belasting als ik veel verdien, maar nu krijg je het gevoel dat je als bedrijf of vermogend persoon alle fratsen van alles en iedereen aan het bekostigen bent.

Het programma is gewoon totaal niet concreet als we kijken naar hoe de haast utopische doelen moeten worden behaald. Datzelfde geldt overigens ook voor de aanpak van racisme en deradicalisering. Vrijwel alles wat zij opperen heeft in de afgelopen ~40 jaar sinds de Minderhedennota niet voldoende gewerkt.

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:26

Ebayzo

Gekke eend

Het is handig leunen op de hele ongelijkheid / gender beweging. Zelfde als FvD lekker scoorde met de anti-Covid beweging. Populisme, heerlijk :)

Gratis meer geld klinkt leuk, de "rijken" betalen wel weer. Die hebben tenslotte al hun rijkdom over de rug van de minder bedeelden in de maatschappij verdiend (sarcasme). Ik denk persoonlijk wel dat hogere minimumlonen een goed streven is zolang dit losgekoppeld is van de hoogte van uitkeringen. Uitkeringen mogen óók best enigszins meestijgen, maar hier moet iets tegenover staan. Werken moet beloond worden.

Maar goed, de meeste stemmers hebben waarschijnlijk niet gestemd om de inhoud en haalbaarheid van de Bij1 partijplannen maar simpelweg omdat mevrouw Simons gekleurd is. En dat is prima. Ieder zijn eigen reden om partij te kiezen. Gaat er iets veranderen door deze stem? Neen, ik ben "bang" van niet.

• J2S
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 00:33
Thomas schreef op maandag 22 maart 2021 @ 15:58:
versoepelingen bij arbeidsongeschiktheid (ergo, meer fraude)
Misschien iets meer fraude, maar als je dat opweegt tegen veel minder overhead en minder stress bij velen, dan kom je onder de streep positief uit.
een veel toegankelijkere en verliesgevendere schuldhulpverlening
De meeste mensen in schuldsanering dragen economisch niet zoveel bij. Een kale kip kan je niet plukken. Als die mensen sneller uit hun situatie komen, kunnen ze ook weer sneller wat bijdragen.

Je lijkt nogal van het slechte in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo slecht als je lijkt te denken.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

J2S schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Je lijkt nogal van het slechte in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo slecht als je lijkt te denken.
Je lijkt nogal van het goede in mensen uit te gaan. Dat is erg jammer en contraproductief. Het is echt niet zo goed als je lijkt te denken. :>

Arbeidsongeschiktheid moet veel harder getoetst en aangepakt worden indien dit onterecht is. Het voorstel is een vrijbrief voor profiteurs. Kijk maar weer eens naar de "invalide parkeerplaatsen problematiek". Dat is toch lachwekkend. Deels afgekeurde mensen moeten geholpen worden om iets bij te dragen aan de maatschappij en hier ook voor beloond worden!

[Voor 8% gewijzigd door Ebayzo op 22-03-2021 16:55]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Webgnome
  • Laatst online: 08:15
@Ebayzo even een klein vraagje. Heb je zelf ervaring met de nodige controles en en toetsingen wat betreft arbeidsongeschiktheid? Ik kan je namelijk uit eerste hand vertellen dat die controles echt alle redelijkheid te buiten zijn gegaan tegenwoordig.

Het heeft ook echt niets meer met redelijkheid te maken. Mensen waarvan je WEET dat ze nooit gaan werken toch elk jaar op laten draven voor een controle en als je pech hebt omdat je een chagrijnige keuringsarts hebt dan mag je weer in de pen springen om aan te tonen dat je toch echt geen vermogen hebt tot werken.

Arbeidsbeperkingen limiteren zich namelijk NIET alleen tot het hebben van een rolstoel maar bijvoorbeeld ook mensen die door een chronische aandoening veel langzamer zijn dan anderen. En hierdoor niet in staat zijn om betaald werk te doen om de simpele reden dat niemand je wil hebben. Of wat dacht je van de mensen die een aandoening hebben waardoor ze maar een bepaalde stress aankunnen. Succes met je keuringen.

Het invalideparkeerplaatsen probleem is natuurlijk van een heel andere orde en heeft echt geen k*nt te maken met de arbeidsbeperkingen problematiek. Als je dat niet ziet? Of bedoel je misschien het 'misbruik' er van? En ok daar kan ik je van eigen hand vertellen dat er streng op gecontroleerd wordt en dat wanneer je gepakt wordt je je beurs mag trekken. 385 euro om precies te zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Webgnome op 22-03-2021 17:37]

Strava, Twitter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

Gekke eend

@Webgnome Heeft het wel: fraude. Situaties die je beschrijft zijn ongewenst en moeten worden opgelost. Fraude moet worden opgespoord en aangepakt. Controles afschaffen omdat het lastig is voor de welwillende mensen werkt meer misbruik in de hand. Er zal toch een methodiek bedacht kunnen worden om zowel terecht afgekeurde personen te ontlasten en fraude te kunnen opsporen?

• Thomas
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

J2S schreef op maandag 22 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Misschien iets meer fraude, maar als je dat opweegt tegen veel minder overhead en minder stress bij velen, dan kom je onder de streep positief uit.

[...]

De meeste mensen in schuldsanering dragen economisch niet zoveel bij. Een kale kip kan je niet plukken. Als die mensen sneller uit hun situatie komen, kunnen ze ook weer sneller wat bijdragen.

Ik ga zeker niet van het slechte van mensen uit. Het is alleen van de zotte om schulden van mensen die het hoofd niet meer boven water kunnen houden 'op te kopen' als overheid, bijvoorbeeld. Dat is nu nog goodwill (of een uitspraak van de rechter) vanuit schuldeisers. Het gaat mij er niet om dat zij weinig bijdragen, het gaat mij er om dat het dan opeens veel geld gaat kosten. Hoe makkelijker je het maakt, hoe makkelijker mensen denken over schulden, en hoe hoger de kosten.
Ditzelfde geldt natuurlijk voor zaken als arbeidsongeschiktheid. In het programma van Bij1 leggen ze de verantwoordelijkheid voor een groot deel bij de persoon zelf ('mensen die arbeidsongeschikt
zijn kunnen goed zelf inschatten
waartoe zij in staat zijn.'). Nou vind ik het ook prima om dit soort zaken, schuldhulpverlening, uitkeringen, noem het maar op, makkelijker te maken. Het vervelende vind ik dat Bij1 juist te veel uit lijkt te gaan van het goede van mensen, en nergens een woord rept over het tegengaan van fraude. Daarnaast willen ze overal een dikke zak geld tegenaan smijten tot op het punt dat het leven voor de gewone Nederlander gratis wordt, en dat moet dan blijkbaar allemaal door rijken, bedrijven, maar ook de gemiddelde persoon via erf- en schenkbelasting worden betaald.

Makkelijk dan ook van Bij1 om het partijprogramma niet te laten doorrekenen, want dan loop je niet publiekelijk tegen de lamp.

| Switch FC: SW-3939-0492-5105 |

• Webgnome
  • Laatst online: 08:15
Ebayzo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 17:38:
@Webgnome Heeft het wel: fraude. Situaties die je beschrijft zijn ongewenst en moeten worden opgelost. Fraude moet worden opgespoord en aangepakt. Controles afschaffen omdat het lastig is voor de welwillende mensen werkt meer misbruik in de hand.
Niemand heeft het over het afschaffen van controles maar we moeten weer naar een systeem toe waar we vertrouwen hebben in een mens en niet direct op fraude sturen. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van zaken die als er iets langer over was nagedacht dat fraude geen probleem een kleiner probleem zou zijn geweest. Maar ach het is makkelijker om de mensen die het behoeft van te voren te criminaliseren. En als het een keer mis gaat dan halen we onze schouders op en beloven we beterschap.

Nu je het toch zelf aandroeg. De IVPK. Die kaart is er in, ik meen, twee varianten. Eentje als bestuurder en eentje als bijrijder. Deze kaart geeft jou het recht om op een IVPP te gaan staan voor een bepaalde termijn (en nog wat andere ontheffingen).

De kaart is al jaren zo fraude gevoelig als maar zijn kan. Immers er staat alleen wat meta data op en ligt aan de binnenkant van je auto. En meestal zijn de mensen die het betreft er niet dus kun je niet checken of het klopt. En als klapper op de vuurpijl je krijgt hem ook als je gewoon kan lopen maar bijvoorbeeld maar kleine stukjes of als je mantelzorger bent.

Succes met je fraudebestrijding. Het enige dat werkt , en wat we niet doen, is een kaart op kenteken / app. Er zijn zelfs apps. Maar denk je dat de overheid dat gebruikt? Nee tuurlijk niet. We gaan liever de fraude bestrijden. Veel leuker makkelijker.
En zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij wanneer je gewoon eerst nadenkt je geen fraudebestrijding hoeft te doen of een heel stuk minder.
Er zal toch een methodiek bedacht kunnen worden om zowel terecht afgekeurde personen te ontlasten en fraude te kunnen opsporen?
Kleine tip: fraude zal altijd blijven. Net als dat er altijd mensen zullen zijn die de mazen van de wet opzoeken (/me mompelt iets met belastingparadijzen). Leg je er bij neer dat er altijd fraude zal worden gepleegd en zorg dat je nadenkt voordat je iets implementeert.

Het zou fijn zijn als de menselijke maat weer een beetje terugkwam in de maatschappij. Niet direct mensen criminaliseren. Niet direct mensen zwart maken etc. En een tweede kamer die doet wat ie moet doen. De regering controleren en niet van het ene populistische geneuzel naar het andere. Eigenlijk zou de hele kamer vol moeten zitten met mensen zoals omtzigt.

[Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 22-03-2021 20:06]

Strava, Twitter

• gekkie
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 10:04
Webgnome schreef op maandag 22 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Niemand heeft het over het afschaffen van controles maar we moeten weer naar een systeem toe waar we vertrouwen hebben in een mens en niet direct op fraude sturen. Er zijn zoveel voorbeelden te noemen van zaken die als er iets langer over was nagedacht dat fraude geen probleem een kleiner probleem zou zijn geweest. Maar ach het is makkelijker om de mensen die het behoeft van te voren te criminaliseren. En
als het een keer mis gaat dan halen we onze schouders op en beloven we beterschap.
Klinkt als iets wat je inderdaad graag zou willen/
Nu je het toch zelf aandroeg. De IVPK. Die kaart is er in, ik meen, twee varianten. Eentje als bestuurder en eentje als bijrijder. Deze kaart geeft jou het recht om op een IVPP te gaan staan voor een bepaalde termijn (en nog wat andere ontheffingen).

De kaart is al jaren zo fraude gevoelig als maar zijn kan. Immers er staat alleen wat meta data op en ligt aan de binnenkant van je auto. En meestal zijn de mensen die het betreft er niet dus kun je niet checken of het klopt. En als klapper op de vuurpijl je krijgt hem ook als je gewoon kan lopen maar bijvoorbeeld maar kleine stukjes of als je mantelzorger bent.

Succes met je fraudebestrijding. Het enige dat werkt , en wat we niet doen, is een kaart op kenteken / app. Er zijn zelfs apps. Maar denk je dat de overheid dat gebruikt? Nee tuurlijk niet. We gaan liever de fraude bestrijden. Veel leuker makkelijker.
En zo zijn er genoeg voorbeelden waarbij wanneer je gewoon eerst nadenkt je geen fraudebestrijding hoeft te doen of een heel stuk minder.
Maar hier zie je dan toch dat de praktijk een stuk weerbarstiger is, ook als je de mens in de basis wilt vertrouwen. Dat is kennelijk toch niet afdoende. Wat mij inderdaad wel zinvol lijkt is het element van eerst wat beter nadenken over hoe een regeling in elkaar steekt en hoe je fraude op een handigere manier kunt proberen te voorkomen.
Kleine tip: fraude zal altijd blijven. Net als dat er altijd mensen zullen zijn die de mazen van de wet opzoeken (/me mompelt iets met belastingparadijzen). Leg je er bij neer dat er altijd fraude zal worden gepleegd en zorg dat je nadenkt voordat je iets implementeert.
Yups.
Het zou fijn zijn als de menselijke maat weer een beetje terugkwam in de maatschappij. Niet direct mensen criminaliseren. Niet direct mensen zwart maken etc. En een tweede kamer die doet wat ie moet doen. De regering controleren en niet van het ene populistische geneuzel naar het andere. Eigenlijk zou de hele kamer vol moeten zitten met mensen zoals omtzigt.
Dit klinkt dan weer niet direct als een aanbeveling voor Bij1, niet heel divers, ook geen "afspiegeling van de samenleving" zoals wel eens gewenst wordt. Maar in mijn optiek wel wat er inderdaad meer nodig is (en we spijtig genoeg wederom niet hebben gekregen in de kamer). En niet alleen de regering controleren, maar zelf ook deugdelijke en doordachte wetgeving en regelingen bedenken en nog eens diep nadenken of eventuele amendementen daar ook aan voldoen en iets niet eventueel als nog onderuit schoffelen door bijeffecten.

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 10:00
Malarky schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:00:
Rondom Simons gaat het in de media de hele dag over welke kleur en gender je hebt en dat vinden zij en haar achterban heerlijk: hun bestaansrecht is racisme en de hele dag over kleuren en genders van mensen babbelen.
Framing much?

Je kunt natuurlijk ook zeggen dat hun bestaansplicht racisme is en dat een consequentie daarvan is dat ze de hele dag over minderheden en diversiteit "babbelen". Voor sommige rechtse partijen is lijkt racisme inderdaad een bestaansrecht.
Er is immers ook weinig anders te doen valt eenvoudig uit het plichtenvrije partijprogramma van BIJ1 op te maken. Het is van Simons dan ook behoorlijk racistisch om zich in de eerste plaats een partij voor alle mensen van kleur aan te meten en vervolgens een partijprogramma te schrijven dat aan alle kanten schreeuwt dat werken een vies woord is. Daar zou iemand Simons is op aan moeten aanspreken.

We zijn een communistische partij in de Tweede Kamer rijker. Lijkt mij toch veel nieuwswaardiger dan al het andere.
Framing much?

Je leest een ander programma dan ik. Werken een vies woord? Waar leid je dit uit af precies? Ik lees namelijk dit:
Eerlijke verdeling van werk en een inclusieve arbeidsmarkt.

Werk moet toegankelijk zijn voor iedereen, maar dat is nu nog niet het geval. Racisme, seksisme, validisme en andere vormen van onderdrukking moeten keihard worden bestreden. Ook moet werk eerlijker worden verdeeld en pakken we genderongelijkheid aan. Mensen met een (onzichtbare) beperking verdienen daarnaast een eerlijke kans op een duurzame baan en eerlijke betaling, gekeken wordt naar mogelijkheden en niet alleen naar moeilijkheden. Arbeidsmigranten verdienen daarnaast dezelfde rechten als Nederlandse werknemers.

Verkiezingsprogramma Bij1 TKV2021
Volgens mij beklaagt Bij1 hier dat de minderheden - waarvan wordt verweten dat Bij1 ze vertegenwoordigen - meer en betere kansen willen op de arbeidsmarkt. Dat staat een beetje haaks op je beweringen hier...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:15:
[...]

Framing much?

Je leest een ander programma dan ik. Werken een vies woord? Waar leid je dit uit af precies? Ik lees namelijk dit:
Een combinatie van onder andere deze zaken:

"Het stakingsrecht wordt uitgebreid: het moet niet zo zijn dat je alleen mag staken wanneer het de autoriteiten en werkgevers uitkomt."

"Het minimumloon wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Hiermee verhogen we ook de AOW en de bijstand.
Het minimumjeugdloon wordt gelijk aan het volwassen minimumloon."

"De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd."

"We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud. "

"We stellen een menstruatieverlof in."

"Het kraakverbod wordt opgeheven."

"Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of
zorg voor kinderen wordt betaald werk"

Veel minder voor veel meer geld lees ik overal in het programma (waardoor we nog veel minder kunnen gaan werken).

En betere kansen en eerlijke verdeling is iets anders dan maar simpelweg alles afpakken van de rijkeren en te verdelen onder de anderen/ niet werkenden. Dat hebben ze toevallig in Zimbabwe ook geprobeerd, beviel uitsluitend op zeer korte termijn goed, daarna minder.

Want wat blijkt, in de plichtenvrije samenleving die BIJ1 schetst, waar alles kan en mag, niets moet en alles gratis is, loopt de innovatie en arbeidsintensiteit rap achteruit.

[Voor 15% gewijzigd door Malarky op 23-03-2021 11:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Helixes
Malarky schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:32:
[i]"Het stakingsrecht wordt uitgebreid: het moet niet zo zijn dat je alleen mag staken wanneer het de autoriteiten en werkgevers uitkomt."
Dit is reeds het geval Nederland kent stakingsrecht - hoewel werkgevers onder zwaarwegende belangen een staking kunnen tegenhouden.

Stakingen zijn - zeker in de Nederlandse setting de uitzondering. Het maakt werken geen vies woord.
"Het minimumloon wordt verhoogd naar 14 euro per uur. Hiermee verhogen we ook de AOW en de bijstand.
Het minimumjeugdloon wordt gelijk aan het volwassen minimumloon."
Een hoge inzet. Echter, om recht te hebben op minimumloon moet je natuurlijk wel werken. 14x30 is trouwens nauwelijks meer dan 9,50x40.

Dat daarmee de bijstand wordt verhoogd ligt voor de hand door de effecten van inflatie.
"De zeggenschap over werk wordt uit de handen van bedrijfseigenaren gehaald. Werknemers krijgen zélf zeggenschap over hun eigen werk doordat bedrijven in handen van werknemers democratisch worden bestuurd."
Men stelt voor iets meer macht te geven aan de ondernemingsraden. In Nederland zijn die vrij tandeloos. Er valt wat voor te zeggen.
"We gaan naar een 30-urige werkweek met loonbehoud. "
Wederom, een hoge inzet. Misschien wel de beste claim voor het vermaken van werk tot een vies woord. Persoonlijk ben ik het met dit partijpunt niet eens. Maar, prima. Er is trouwens wel onderzoek die er op wijst dat productiviteit omhoog gaat wanneer de werkweek wordt ingekort. Tegelijk gaat (geestelijke) gezondheid en happiness omhoog. Daar ligt vast ergens een optimum in, dat we in Nederland nog niet hebben verkend.
"We stellen een menstruatieverlof in."
Ja, kan. Ik begrijp dat andere landen het hier ook over hebben. Ik ben geen deskundige op dit gebied, dus laat ik me graag adviseren door beter onderlegde specialisten. Ik ben bereid hier wel naar te luisteren. Ben jij bereid hier naar te luisteren?
"Het kraakverbod wordt opgeheven."
In een vastgoedsector met een nopende woningnood is een kraakverbod problematisch. Laat bezitters en ontwikkelaars hun vastgoed inzetten voor maatschappelijk nut, of het risico lopen het recht op het gebruik te verliezen. Dat is kortgezegd waar dit over gaat. Gaat niet echt over werk, trouwens.
"Onbetaald werk dat nog vaak als ‘vrouwenwerk’ wordt gezien, zoals mantelzorg, huishoudelijk werk of zorg voor kinderen wordt betaald werk"[/i]
Tja. Hoe gaan we deze maatschappelijke taken belonen als maatschappij? Ik vind het een goed punt. Het argument dat dat vrouwenwerk zou zijn is wel een beetje aan het verwateren op dit moment - maar daar ligt wel een historie natuurlijk.
Veel minder voor veel meer geld lees ik overal in het programma (waardoor we nog veel minder kunnen gaan werken).

En betere kansen en eerlijke verdeling is iets anders dan maar simpelweg alles afpakken van de rijkeren en te verdelen onder de anderen/ niet werkenden. Dat hebben ze toevallig in Zimbabwe ook geprobeerd, beviel uitsluitend op zeer korte termijn goed, daarna minder.

Want wat blijkt, in de plichtenvrije samenleving die BIJ1 schetst, waar alles kan en mag, niets moet en alles gratis is, loopt de innovatie en arbeidsintensiteit rap achteruit.
Goed, maar dan stellen we samen vast dat Bij1 van werken geen "vies woord" wenst te maken. De inzet is hoog. De kans dat alle ideeën worden uitgevoerd miniem in de Nederlandse setting.

De vergelijking met Zimbabwe is misschien wat ongelukkig, en gaat wat mij betreft mank. Als je het over Zimbabwe wil hebben, dan stel ik voor dat je daar een ander topic voor opent.

• ThunderNet
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 10:04
Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 11:52:
[...]

Dit is reeds het geval Nederland kent stakingsrecht - hoewel werkgevers onder zwaarwegende belangen een staking kunnen tegenhouden.

Stakingen zijn - zeker in de Nederlandse setting de uitzondering. Het maakt werken geen vies woord.
Met de kleine nuance dat niet iedereen in NL mag staken :)
[...]

Een hoge inzet. Echter, om recht te hebben op minimumloon moet je natuurlijk wel werken. 14x30 is trouwens nauwelijks meer dan 9,50x40.

Dat daarmee de bijstand wordt verhoogd ligt voor de hand door de effecten van inflatie.
Met al grote probleem, waarom zou je in hemelsnaam een 14 jarige in dienst nemen als je voordat zelfde tarief ook iemand van 25 kan inhuren?
[...]

Men stelt voor iets meer macht te geven aan de ondernemingsraden. In Nederland zijn die vrij tandeloos. Er valt wat voor te zeggen.
Er staat wel iets anders dan "iets meer macht", er staat volledige besturing.
[...]

Wederom, een hoge inzet. Misschien wel de beste claim voor het vermaken van werk tot een vies woord. Persoonlijk ben ik het met dit partijpunt niet eens. Maar, prima. Er is trouwens wel onderzoek die er op wijst dat productiviteit omhoog gaat wanneer de werkweek wordt ingekort. Tegelijk gaat (geestelijke) gezondheid en happiness omhoog. Daar ligt vast ergens een optimum in, dat we in Nederland nog niet hebben verkend.

[...]

Ja, kan. Ik begrijp dat andere landen het hier ook over hebben. Ik ben geen deskundige op dit gebied, dus laat ik me graag adviseren door beter onderlegde specialisten. Ik ben bereid hier wel naar te luisteren. Ben jij bereid hier naar te luisteren?
Maar waarom is dit nodig? Dit kan prima in de huidige regelingen. Als je niet in staat bent om te werken, meld je je ziek.
[...]

In een vastgoedsector met een nopende woningnood is een kraakverbod problematisch. Laat bezitters en ontwikkelaars hun vastgoed inzetten voor maatschappelijk nut, of het risico lopen het recht op het gebruik te verliezen. Dat is kortgezegd waar dit over gaat. Gaat niet echt over werk, trouwens.
Maar is dit echt een probleem? Volgens mij is de leegstand momenteel historisch laag.
[...]

Tja. Hoe gaan we deze maatschappelijke taken belonen als maatschappij? Ik vind het een goed punt. Het argument dat dat vrouwenwerk zou zijn is wel een beetje aan het verwateren op dit moment - maar daar ligt wel een historie natuurlijk.
Maar krijg ik straks dan betaald als ik thuis m'n afwas ga doen? Hoe moet ik dit zien? En door wie krijg ik dan betaald?
[...]

Goed, maar dan stellen we samen vast dat Bij1 van werken geen "vies woord" wenst te maken. De inzet is hoog. De kans dat alle ideeën worden uitgevoerd miniem in de Nederlandse setting.

De vergelijking met Zimbabwe is misschien wat ongelukkig, en gaat wat mij betreft mank. Als je het over Zimbabwe wil hebben, dan stel ik voor dat je daar een ander topic voor opent.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Helixes
@ThunderNet: Ik wil niet zeggen dat er niets af te dingen valt op het program van Bij1.

De centrale stelling was: Bij1 maakt van werken een vies woord. @Malarky voert daarbij wat argumenten aan, die ik heb proberen te weerleggen in die context. Ik ben het niet eens met al je verweren, maar het is even niet van toegevoegde waarde daar in detail op in te gaan.

• Helixes
ThunderNet schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:00:
Maar waarom is dit nodig? Dit kan prima in de huidige regelingen. Als je niet in staat bent om te werken, meld je je ziek.
Okee laat ik hier toch even op reageren.

Ik wil niet uitsluiten dat we in Nederland een beter functionerende maatschappij krijgen wanneer menstruatieverlof een ding wordt. Dat weet ik niet. Ik ben om allerlei redenen geen specialist op dit gebied (hoewel ik me trouwens wel een jaar professioneel met menstruatie bezig heb gehouden - don't ask).

In dat soort gevallen laat ik me graag adviseren door experts - dat was wat ik ook zei. Mijn kanttekening en vraag was - kunnen we luisteren naar advies van dit soort experts wanneer ze komen met goede voorstellen? Ik wel, namelijk.

Tot die tijd heb ik hier geen mening over.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-09 19:44
Helixes schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 13:12:
[...]
Mijn kanttekening en vraag was - kunnen we luisteren naar advies van dit soort experts wanneer ze komen met goede voorstellen? Ik wel, namelijk.
Met moeite denk ik. Maar wanneer we vooruitgang willen boeken als maatschapij zullen we wel moeten toch. Dit is waarschijnlijk iets van de lange adem. Natuurlijk is niet alles waar Bij1 mee komt onzin. Net zoals niet alles waar CD vroeger mee kwam onzin was. In de loop der jaren worden extreme ideeën soms realistischer en makkelijker breed geaccepteerd.

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:28
Ik vraag me inderdaad wel af hoe ze huishoudelijk werk betaald willen maken. Moet ik dat zien als een soort basisinkomen, waar je een bedrag krijgt omdat je een huishouden hebt, en er dus vanuit gegaan wordt dat je netjes stofzuigt (en hoe zorg je dan dat het terecht komt bij degene die daadwerkelijk het huishouden doet)? Raak ik dat recht kwijt met een robotstofzuiger? Welke andere taken die gewoon horen bij volwassen zijn gaan ook betaald worden door de overheid?

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:24
Ik kwam bij wat heen en weer geklik op een stuk van de Correspondent uit, een interview met Yvette Luhrs, een sekswerker die bij Bij1 zit.

Nu erger ik me redelijk aan de manier waarop de politiek sekswerk bespreekt. Het wordt altijd besproken in combinatie met de onderwerpen mensenhandel en gedwongen prostitutie. Het idee dat vrouwen dit uit vrije wil doen vind men onvoorstelbaar. En dan nog is het immoreel en vies volgens Segers van de CU die zich met de wetgeving bezighoudt (Prachtig, om daar een christelijke moraalridder op te zetten).

Maar mevrouw Luhrs heeft ook ideëen waarvan ik niet snap hoe ze erop komt:
Maar voor sommige mensen die elders op de arbeidsmarkt niet of nauwelijks aan de bak komen, kan sekswerk volgens Luhrs een geweldige optie zijn om te werken onder eigen voorwaarden.

Denk aan ouderen, aan transvrouwen die al honderd keer gesolliciteerd hebben maar nergens worden aangenomen. Aan mensen met een chronische pijnstoornis, die maar twee uur per dag uit bed kunnen.Mensen met een bepaalde vorm van autisme, die ze belemmert fijn samen te werken met collega’s. Of sommige mensen met geestelijke problemen, zoals pleinvrees.
Sekswerk als oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door discriminatie, medische klachten en psychische problemen, echt? 8)7

Weblog | Straling!

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10:03
TNW schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 03:48:
Sekswerk als oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door discriminatie, medische klachten en psychische problemen, echt? 8)7
Noem me paranoïde, maar soms denk ik dat Bij1 een door krachten ter rechterzijde gecreëerd vehikel is om het sluimerende vuurtje extra op te stoken.

Geestelijk beperkten zoals autisten blije sekswerkers, alsof #metoo met de Jostiband een goed idee is... :?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10:03
Dubbel

[Voor 98% gewijzigd door hoevenpe op 24-03-2021 20:05]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Helixes
TNW schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 03:48:
Tja.

Sekswerk als de oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Sekswerk als een oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt
Sekswerk als een mogelijke oplossing voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

Ik ken Luhrs niet, en ik heb geen Correspondent-abo. Maar goed. Framing is de Tweaker natuurlijk ook weer niet vreemd.

Ik lees hierin dat Luhrs zelf positieve ervaring heeft in haar eigen vakgebied. En, mensen aanspoort er eens een keertje over na te denken. Ik lees tegelijk ook jouw opmerking als ware het een Bij1-idee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt linea recta de prostitutie in te sturen omdat dat beter voor ze zou zijn ( 8)7).

Laten we zeggen dat de uitspraak van Luhrs niet handig was. En dan wel precies omdat er mensen op internet zijn die dit verkeerd (willen) interpreteren en/of er mee aan de haal gaan.

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-09 21:24
Helixes schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:11:

Ik lees hierin dat Luhrs zelf positieve ervaring heeft in haar eigen vakgebied. En, mensen aanspoort er eens een keertje over na te denken. Ik lees tegelijk ook jouw opmerking als ware het een Bij1-idee om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt linea recta de prostitutie in te sturen omdat dat beter voor ze zou zijn ( 8)7).

Laten we zeggen dat de uitspraak van Luhrs niet handig was. En dan wel precies omdat er mensen op internet zijn die dit verkeerd (willen) interpreteren en/of er mee aan de haal gaan.
Ik ben geen sekswerker :) maar er valt genoeg over te lezen (tip: zondares.blogspot.com) om een voorstelling te maken van wat dit werk voor mensen betekent.

In mijn ogen is het best veeleisend en zwaar werk met een zekere kans op handtastelijke klanten. Tegenstanders van sekswerk misbruiken dat gegeven om zogenaamd mensen te willen "beschermen" tegen sekswerk terwijl de onderliggende motivatie de afkeuring ervan is. Maar als je stevig in je schoenen staat en hier bewust voor kiest heb ik er geen probleem mee.

Het aanraden van sekswerk aan mensen met arbeidsbeperkingen of andere belemmeringen is in mijn ogen van zeer beperkt nut. Luhrs heeft voor zover ik zie zelf geen beperkingen, dus in "woke" terminologie maakt ze zichzelf schuldig aan validisme. Daar zou BIJ1 zich druk over moeten maken maar ik vrees dat het momenteel in de ruis ten onder gaat 8)7

Weblog | Straling!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee