KPN - Vodafone Ziggo Partner
Heb zelf MKB op een thuis adres wegens m'n werk (o.a. Vast IP nodig). 't stond ook als failover, maar deed niks of was te traag voor mij.CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Een goede KPN partner heeft dat ingericht als failover, maar goed dat terzijde
We hebben dezelfde werkgeverCrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:56:
[...]
De reden ga je wss nooit horen als consument
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Neem CSP met een korreltje zout aub, die tijden worden amper gehaald, en vaak worden dingen retroactief erop gezet. De jongens van KPN doen hun best, maar CSP updaten is geen prio, en terecht.moppentappers schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:58:
https://cspreporter.nl/#25296
Hier is hopelijk om 13:00 nog wat meer informatie beschikbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-02-2025 13:04 ]
Omdat de PPPOE sessie niet plat is gegaan, daarom nam je 4G het niet over.sgt frankieboy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:57:
[...]
Heb zelf MKB op een thuis adres wegens m'n werk (o.a. Vast IP nodig). 't stond ook als failover, maar deed niks of was te traag voor mij.
Volgens je router was er niets aan de hand, ook al kwam er geen data meer doorheen
[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-02-2025 13:00 ]
Wel als tweaker?CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:56:
[...]
De reden ga je wss nooit horen als consument
?
De update op CSP reporter is inderdaad weinig verhelderend, zoals gebruikelijk inderdaad.
Inderdaadmoppentappers schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:10:
Ik gok dat DutchCrownNL ook voor kPN werkt.
De update op CSP reporter is inderdaad weinig verhelderend, zoals gebruikelijk inderdaad.
KPN (RoutIT) zelf of partner? Nu word ik nieuwsgierig
Edit: lijkt dat er weer dingen online komen, even kijken of dat ook zo blijft (eerder zag ik ook al wel kort dingen online komen, maar lijkt nu langer te zijn)
[ Voor 35% gewijzigd door moppentappers op 11-02-2025 13:18 ]
Conocido ken ik niet, wel in de buurt zo te zien, hoi conculegamoppentappers schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:15:
Ik ben in ieder geval van een routit partner, Conocido (wellicht dat je ons dan wel kent, naar wat ik heb begrepen hebben we aardig wat verbindingen)
Edit: lijkt dat er weer dingen online komen, even kijken of dat ook zo blijft (eerder zag ik ook al wel kort dingen online komen, maar lijkt nu langer te zijn)
En ja mijn Fiber, DSL, en telefonie klanten komen ook langzaam terug.
Edit - lijkt zich te stabiliseren nu
[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-02-2025 13:47 ]
KPN zelfCrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:12:
[...]
KPN (RoutIT) zelf of partner? Nu word ik nieuwsgierig
Dit was bij ons het geval, 1 dsl voor winkelorginisarien, 1 dsl voor eigen onderneming en 1dsl voor beveiligingsbedrijf.Barre73 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:39:
[...]
Nee, als er op 1 BAG adres twee actieve koperaansluitingen zitten komen er twee FTU's. Maar dat is pas sinds een jaar zo en dan ook nog bij projecten die vanaf toen ontworpen werden.
Dus hier liggen nu ook 3 glasvezel punten 😜
Ik wacht rustig af wat er gaat gebeuren.
Vodafone ziggo is coax geen dslrijnevan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:05:
@SoppyscrollBij ons zijn er in ieder geval 2 dsl lijnen (1 KPN en 1 mogelijk van Ziggo/Vodafone) en die zijn er al heel lang dus heel misschien komen er ook twee FTU's.
Ik wacht rustig af wat er gaat gebeuren.
Ik zou niet wachten maar gewoon contact opnemen met de aanemer.
Vodafone zakelijk mocht toen wel blijven als onderdeel en die leveren gewoon op dsl/glas van kpn. tegenwoordig als spex id heet ook vodafone-ziggoSoppyscroll schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:18:
[...]
Vodafone ziggo is coax geen dsl
Ik zou niet wachten maar gewoon contact opnemen met de aanemer.
(Ziggo hield er in eens mee op, hoofdaansluiting nergens te vinden in dit oude studentenhuis)
Nu hebben wij de kamers op de 1e en 2e verdieping en is de deur aan de straat gelijk de trap omhoog,
Normaliter hadden we de modem op de 2e verdieping waar zowel de CV en wasmachine staat, ook omdat vanuit daar ethernet aansluitingen lopen naar alle kamers.
Ik las dat je bij het punt van binnenkomst gelijk de modem moet plaatsen, alleen is dit bij ons dan niet mogelijk, hoe gaat dit dan in zn werking, moet er een hele lange kabel naar boven komen?
Nu ik er over nadenk zit daar beneden ook geen stroomaansluiting voor het kastje
Dat laatste is wel een probleem. De (O)NT die over het glasvzelpunt wordt geschoven heeft stroom nodig.Knolpower! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:57:
Wij zijn met ons huis (beetje noodgedwongen) over op KPN,
(Ziggo hield er in eens mee op, hoofdaansluiting nergens te vinden in dit oude studentenhuis)
Nu hebben wij de kamers op de 1e en 2e verdieping en is de deur aan de straat gelijk de trap omhoog,
Normaliter hadden we de modem op de 2e verdieping waar zowel de CV en wasmachine staat, ook omdat vanuit daar ethernet aansluitingen lopen naar alle kamers.
Ik las dat je bij het punt van binnenkomst gelijk de modem moet plaatsen, alleen is dit bij ons dan niet mogelijk, hoe gaat dit dan in zn werking, moet er een hele lange kabel naar boven komen?
Nu ik er over nadenk zit daar beneden ook geen stroomaansluiting voor het kastje
Het goeie nieuws is dat het modem (eigenlijk router) die je daar op aansluit overal mag staan. Wordt aangesloten met een UTP kabel dus die mag ook naar de 2e verdieping zodat je daar niks hoeft te wijzigen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Barre73 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:00:
[...]
Wordt aangesloten met een UTO kabel dus die mag ook naar de 2e verdieping zodat je daar niks hoeft te wijzigen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9yxUhF1OayBV7bySmu8Vjb9e.jpg?f=user_large)
Met ptt, pardon KPN, jargon weet je het nooit.Speedmaster schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 22:13:
Dikke vingers denk ik, zal wel gewoon UTP moeten zijn toch @Barre73 ?
[ Voor 86% gewijzigd door bjusterbaarlik op 18-02-2025 22:22 ]
Een paar mogelijkheden:Knolpower! schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 19:57:
Wij zijn met ons huis (beetje noodgedwongen) over op KPN,
- Een LAN-kabel van beneden naar boven en een stroomkabel via dezelfde route van boven naar beneden. De KPN ONT wordt dan op het bestaande glasvezelaansluitpunt geplaatst.
- Een glaspatchkabel van beneden naar boven. Die patchkabel wordt aan aangesloten op een geschikte router (bv. een FRITZ!Box 5530 met XGS-PON SFP). De KPN ONT wordt in dit scenario niet gebruikt (behalve direct na de inbedrijfstelling).
- Het glasvezelaansluitpunt naar boven laten verplaatsen.
Als ik het goed begrijp is het geen probleem dat het punt bij de voordeur komt mits daar stroom komt en vanaf daar een UTP kabel naar boven gaat zodat de router/modem op een gunstige plek staat, hiervoor zal ik de huisbaas inschakelen.
Hoever kan het punt geplaatst worden en hoever doen ze dat? Bij sommige woningen in onze straat zie je kabelgoten omhoog lopen, dit is waarschijnlijk al wat ouder (of coax), maar als ze het punt bij de 2e verdieping naar binnen kunnen krijgen scheelt weer of doen ze dat niet?
Het verplaatsen van het aansluitpunt (de FTU) zelf kost sowieso (veel) geld en wordt alleen gedaan als aangetoond kan worden dat de huidige locatie volledig onbruikbaar is (lees: niet voldoet aan de eisen van KPN zelf).Knolpower! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:11:
Bedankt voor de hulp/antwoorden,
Als ik het goed begrijp is het geen probleem dat het punt bij de voordeur komt mits daar stroom komt en vanaf daar een UTP kabel naar boven gaat zodat de router/modem op een gunstige plek staat, hiervoor zal ik de huisbaas inschakelen.
Hoever kan het punt geplaatst worden en hoever doen ze dat? Bij sommige woningen in onze straat zie je kabelgoten omhoog lopen, dit is waarschijnlijk al wat ouder (of coax), maar als ze het punt bij de 2e verdieping naar binnen kunnen krijgen scheelt weer of doen ze dat niet?
Ik lees in jouw hele verhaal niet genoeg terug om dat te rechtvaardigen dus ik verwacht niet dat dit gehonoreerd wordt. Zelfs niet op kosten van de eigenaar.
Dus mijn advies zou zijn: richt je inspanningen op een stroompunt bij de FTU in de buurt en een UTP kabel naar boven toe vanaf daar richting de plek waar jullie modem stond. Met een CAT6 kabel kan je rustig tot 100 meter lengte gaan zonder verlies.
Dan hoef je verder niks meer te wijzigen in de bestaande UTP opzet naar de kamers toe.
Is er al een aansluitpunt voor glasvezel aanwezig in de woning? Als er nog helemaal niks is, kun je gewoon bij de installatie aangeven dat je het op de 1e verdieping wil hebben (dat zal ook de voorkeur van KPN hebben als daar makkelijker een stroomaansluiting is te realiseren). Of dat dan via het trappenhuis of een andere weg gaat, is aan de monteur om te besluiten.Knolpower! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:11:
Bedankt voor de hulp/antwoorden,
scintillating
Maar dan zie ik inderdaad wel hoe zij het voor hun zien
Blijf er wel bovenop zitten; zeker voor die aansluitpunten worden onderaannemers ingeschakeld die zo snel mogelijk klaar willen zijn. Zorg dat je huisgenoten op de hoogte zijn van waar het aansluitpunt moet komen, voor het geval dat die langskomen als jij er niet bent (bij mij is het punt op een heel onhandige locatie aangebracht, omdat ik zelf niet thuis was; KPN heeft dat uiteindelijk wel gefixt, maar dat heeft lang geduurd).Knolpower! schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:54:
Nee er is nog geen aansluitpunt, daarvoor moeten ze nog komen, ligt alleen in de straat volgens mij.
Maar dan zie ik inderdaad wel hoe zij het voor hun zien
scintillating
Zou mooi zijn als ze tot de 2e verdieping kunnnen, gaan het zien
Gaf aan dat er meerdere manieren konden, misschien via gevel naar 1e of 2e verdieping naar binnen,
Of bij de voordeur en dat ze hem via de trappengang zelf omhoog brengen, ik betwijfel tot hoever ze dit doen.
Vraag me af wat het word of op basis waarvan ze de beslissing gaan maken
Het zou komisch zijn als het niet zo treurig was. Ik was heel tevreden met mijn VDSL-aansluiting, maar deze wordt helaas niet meer ondersteund, dus instemmen met een overstap naar glasvezel leek een logische keuze. Tussen februari 2023 en mei 2024 zijn er maar liefst 12 afspraken geweest, voordat – op de 13de afspraak – op een vrijdagavond eindelijk iemand van KPN Netwerk de glasvezelkabel door de muur trok. En nu, twee jaar verder, is er toch nog weer gezeur.
De problemen stapelden zich op: in juni 2023 werd onterecht geregistreerd dat de kabel al binnen was, waardoor voor elke afspraak met de installateur (NoorInfra of een onderaannemer, in opdracht van VolkerWessels) opnieuw iemand van KPN Netwerk langs moest komen om te controleren of de kabel echt nog niet binnen lag. Mijn uitleg bij de klantenservice was hiervoor steeds niet afdoende. Ook bleek er een iets langere boor en meer tijd nodig te zijn om de aansluiting door de muur te trekken – informatie die keer op keer niet werd doorgegeven aan de installateur. Daarbij had ik nauwelijks invloed op de dag en tijd waarop de afspraken werden gepland en de tijdvakken waren zo ruim dat ik regelmatig een heel dagdeel kwijt was.
Nu, in februari 2025, ben ik al 280 dagen met glasvezel verbonden en zijn we twee jaar verder. Ondanks een vergoeding van NoorInfra voor mijn verloren inkomsten door de thuisblijfdagen, verscheen er vandaag voor de 14e keer iemand aan de deur. Herhaaldelijke verzoeken om niet langs te komen zijn genegeerd. Een nieuwe partij, UB Infra, kwam namens Volkerwessels, KPN Netwerk, KPN en XS4All de glasvezel aansluiten, omdat volgens hun gegevens het werk nog niet voltooid was.
Kan dit echt niet beter? Ik hoop dat er snel een einde komt aan deze verkwisting.
En ja, er werken enorme domme mensen bij KPN en de aannemers die continue oude lijsten blijven rondsturen. Als ze daar een paar goede mensen op zetten dan bespaar je echt enorm veel geld aan aannemers. Maar die houden dat in stand want kunnen elke keer geld bij KPN ophalen voor elk bezoek dat ze doen.
Je uitleg klinkt heel aannemelijk. Mijn klachten hebben zo weinig effect dat ik het idee heb dat het voor alle partijen wel prima is zo, maar ik hoop van harte dat een klantvriendelijke oplossing uiteindelijk goedkoper zal blijken.
Misschien dat het helpt als klanten vaker een vergoeding voor inkomstenverlies vragen? ChatGPT kan een juridisch correcte brief schrijven en je helpen bij het bepalen van een redelijke vergoeding (@anderen hou het wel netjes, deze mensen doen ook gewoon hun werk). Tegelijkertijd zal het wel even duren voordat zoiets effect zal hebben en het kan ook verkeerd uitpakken, omdat de onderaannemers deze vergoeding moeten betalen.
Als ik een haalbaarheidsonderzoek inschiet wordt deze meteen gesloten, en krijg ik een nummer voor de aannemer (088 006 3744) en dan optie 1. Helaas weten ze aan die kant van de lijn ook niet echt wat inhoudelijk.
Ik ben benieuwd waarom de flat niet wordt/is aangesloten en er al 4 jaar geen activiteit lijk te zijn, terwijl de rest van de wijk wel verder is verglaasd. We hebben enorme overlast gehad van Orsatel met het aanleggen, en vind het zonde dat dat nog steeds voor niks lijkt te zijn geweest.
Dit is wat er uit de check rolt:
/f/image/sdPb8wCYacx5wUCmn23wpF4Z.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door MsG op 21-02-2025 11:44 ]
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Je mag je adres wel in een DM sturen, dan kijk ik of er een ticket nog afgemeld moet worden.StarterRdam schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:07:
Neem mij niet kwalijk, maar ik moet even mijn frustratie kwijt... het is namelijk echt tranentrekkend hoe slecht KPN Netwerk het aansluiten van glasvezel regelt en hoe onachtzaam ze omgaan met de tijd van hun klanten.
Het zou komisch zijn als het niet zo treurig was. Ik was heel tevreden met mijn VDSL-aansluiting, maar deze wordt helaas niet meer ondersteund, dus instemmen met een overstap naar glasvezel leek een logische keuze. Tussen februari 2023 en mei 2024 zijn er maar liefst 12 afspraken geweest, voordat – op de 13de afspraak – op een vrijdagavond eindelijk iemand van KPN Netwerk de glasvezelkabel door de muur trok. En nu, twee jaar verder, is er toch nog weer gezeur.
De problemen stapelden zich op: in juni 2023 werd onterecht geregistreerd dat de kabel al binnen was, waardoor voor elke afspraak met de installateur (NoorInfra of een onderaannemer, in opdracht van VolkerWessels) opnieuw iemand van KPN Netwerk langs moest komen om te controleren of de kabel echt nog niet binnen lag. Mijn uitleg bij de klantenservice was hiervoor steeds niet afdoende. Ook bleek er een iets langere boor en meer tijd nodig te zijn om de aansluiting door de muur te trekken – informatie die keer op keer niet werd doorgegeven aan de installateur. Daarbij had ik nauwelijks invloed op de dag en tijd waarop de afspraken werden gepland en de tijdvakken waren zo ruim dat ik regelmatig een heel dagdeel kwijt was.
Nu, in februari 2025, ben ik al 280 dagen met glasvezel verbonden en zijn we twee jaar verder. Ondanks een vergoeding van NoorInfra voor mijn verloren inkomsten door de thuisblijfdagen, verscheen er vandaag voor de 14e keer iemand aan de deur. Herhaaldelijke verzoeken om niet langs te komen zijn genegeerd. Een nieuwe partij, UB Infra, kwam namens Volkerwessels, KPN Netwerk, KPN en XS4All de glasvezel aansluiten, omdat volgens hun gegevens het werk nog niet voltooid was.
Kan dit echt niet beter? Ik hoop dat er snel een einde komt aan deze verkwisting.
Herkenbaar. Bij mij is glasvezel al sinds 2023 in de meterkast, inclusief glasvezeldoos, positieve meeting en een “geniet van uw glasvezelaansluiting” erop.MsG schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:43:
Weet iemand eigenlijk wat je kan doen als je appartementencomplex maar niet aangesloten wordt? Rond 2020 heeft Orsatel hier in het complex de welbekende oranje kabels neergelegd en heb ik deze al 4 jaar in de meterkast liggen. Toen zelfs tijdelijke een KPN-abonnement gehad die na 3 maanden naar glas zou gaan, van VDSL. Nu 4 jaar later zit ik nog steeds op DSL en lijkt er geen zicht op aansluiting, terwijl ik de glaskabel gewoon in de meterkast heb.
Als ik een haalbaarheidsonderzoek inschiet wordt deze meteen gesloten, en krijg ik een nummer voor de aannemer (088 006 3744) en dan optie 1. Helaas weten ze aan die kant van de lijn ook niet echt wat inhoudelijk.
Ik ben benieuwd waarom de flat niet wordt/is aangesloten en er al 4 jaar geen activiteit lijk te zijn, terwijl de rest van de wijk wel verder is verglaasd. We hebben enorme overlast gehad van Orsatel met het aanleggen, en vind het zonde dat dat nog steeds voor niks lijkt te zijn geweest.
Dit is wat er uit de check rolt:
[Afbeelding]
Probleem bij ons is dat KPN het aansluiten heeft uitbesteed aan VolkerWessels, die het vervolgens weer heeft uitbesteed aan een ander bedrijf. Na aanleg en meeting had het andere bedrijf in het systeem van KPN moeten registeren dat alles gereed is en werkt. Dat zijn ze vergeten te doen.
Inmiddels heb ik meerdere keren contact gehad met KPN, KPN Netwerk en VolkerWessel.
- KPN wijst naar KPN Netwerk
- KPN Netwerkt wijst naar VolkerWessels
- VolkerWessel wijst naar hun onderaannemer en naar KPN Netwerk
Na verschillende klachten is er in oktober 2024 iemand van KPN Netwerk langs geweest om het te meten. Alles groen en het zou binnen enkele dagen aan te vragen zijn. Twee weken later hoorde ik dat iemand bij een andere afdeling van KPN het handmatig moet aanmelden in het systeem en dat kon enkele weken duren.
Begin februari 2025 werd verteld dat het nog 3 tot 6 maanden kan duren. Ze konden mij niet vertellen waarom het zolang duurt, behalve ‘dat is een andere afdeling’.
Tip: Bel KPN Netwerk en kies voor de optie klachtenafdeling.
GoT, You have to love it!
In ieder geval kon het uitschakelen van de koperverbinding niet meer ongedaan worden gemaakt, dus KPN had vandaag met spoed monteurs langs gestuurd.
Die liepen natuurlijk tegen het probleem aan dat in ons gebouw (zie mijn vorige posts in deze thread) het lastig is om de verbinding door te trekken naar de woning. Terwijl de monteurs bezig waren, moest mijn buurvrouw even naar het ziekenhuis, haar dochter (12 jaar) was nog thuis. Daar hadden de monteurs op een gegeven moment tegen gezegd dat ze klaar waren en toen zijn ze direct weggegaan. Toen mijn bovenbuurvrouw thuis kwam, zag ze dit in de gezamenlijke meterkastruimte:
![]() | ![]() | ![]() |
Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel.
De klapper op de vuurpijl is ook nog dat de monteurs gewoon zijn vertrokken, zonder bericht aan mijn buurvrouw over hoe nu verder. Daar heeft ze zelf KPN maar weer voor gebeld, die komen volgende week, misschien, om te kijken hoe het nu verder moet.
Echt bizar hoe amateuristisch KPN dit aanpakt.
@Barre73 jij enig idee hoe het kan dat mijn buurvrouw opeens werd afgesloten?
scintillating
Ja, maar daar zijn wel meerdere mails of brieven aan vooraf gegaan.Tc99m schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
Weer een bijzonder KPN-verhaal in ons gebouw. Zojuist stond mijn bovenbuurvrouw aan de deur. Bij haar was deze week opeens de koperverbinding uitgeschakeld, geen internet of TV meer dus. Daar had ze KPN voor gebeld. Blijkbaar was haar nieuwe glasvezelaansluiting onterecht op actief komen te staan (of iets dergelijks). Bijzonder, want zelf is ze net als ik al maanden bezig met de aansluiting. Ze had ook zelf nog niet het zwarte kastje over het aansluitpunt gedaan, dus daar kon het ook niet door komen.
In ieder geval kon het uitschakelen van de koperverbinding niet meer ongedaan worden gemaakt, dus KPN had vandaag met spoed monteurs langs gestuurd.
Die liepen natuurlijk tegen het probleem aan dat in ons gebouw (zie mijn vorige posts in deze thread) het lastig is om de verbinding door te trekken naar de woning. Terwijl de monteurs bezig waren, moest mijn buurvrouw even naar het ziekenhuis, haar dochter (12 jaar) was nog thuis. Daar hadden de monteurs op een gegeven moment tegen gezegd dat ze klaar waren en toen zijn ze direct weggegaan. Toen mijn bovenbuurvrouw thuis kwam, zag ze dit in de gezamenlijke meterkastruimte:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel.Niet dat ze er veel aan heeft overigens, met maar beperkte wifiverbinding door de afstand en muren.
De klapper op de vuurpijl is ook nog dat de monteurs gewoon zijn vertrokken, zonder bericht aan mijn buurvrouw over hoe nu verder. Daar heeft ze zelf KPN maar weer voor gebeld, die komen volgende week, misschien, om te kijken hoe het nu verder moet.
Het adres staat qua glas als gemonteerd en gereed. Dat dit niet klopt blijkt wel maar op basis daarvan is koper uit aangekondigd. Een pakket verstuurd etc...
Wat die KPN monteurs nu hebben gedaan is wel totaal bizar en buiten alle normen die KPN heeft.
Wat een frotters zijn hier bezig geweest zeg.... als je kijkt naar 1 foto zie je de glasvezels (ja meerdere) strak op de gasleiding ge-tyript zitten. Hoe denk je dat die drukregelaar of dat stalen knietje/plugkraantje vervangen moeten worden (bij bijvoorbeeld een lekkage of kapotte regelaar) met de glasvezel zo strak er tegen aan ? Dit zijn echt schandalige hobbyisten geweest (monteurs kun je het niet eens noemen). Ook die verdeeldoos op deze manier door de gang spannen (zodat je deur niet dicht kan)...... zelfs waardenburg en de jong met hun sketch van picobello BV zijn beter dan dit.Tc99m schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
Weer een bijzonder KPN-verhaal in ons gebouw. Zojuist stond mijn bovenbuurvrouw aan de deur. Bij haar was deze week opeens de koperverbinding uitgeschakeld, geen internet of TV meer dus. Daar had ze KPN voor gebeld. Blijkbaar was haar nieuwe glasvezelaansluiting onterecht op actief komen te staan (of iets dergelijks). Bijzonder, want zelf is ze net als ik al maanden bezig met de aansluiting. Ze had ook zelf nog niet het zwarte kastje over het aansluitpunt gedaan, dus daar kon het ook niet door komen.
Het is ze niet gelukt een kabel door te trekken naar de woning, dus hebben ze het modem maar in de meterkast (die ver buiten haar woning staat) gezet. Dat modem heeft natuurlijk stroom nodig, dus ze hebben op een stopcontact buiten de meterkast een verlengsnoer aangesloten, en die langs mijn meterkast gespannen. Ik kan dus niet meer in mijn meterkast zonder dat ik het internet van mijn bovenbuurvrouw uitschakel.Niet dat ze er veel aan heeft overigens, met maar beperkte wifiverbinding door de afstand en muren.
Ik weet niet waar dit is maar ik zou tevens een melding maken bij het gasnetwerkbedrijf.
Always bet on Huub
Dat moet kpn oplossen, niet het gasbedrijf. Daarbij moet het met klittenband en niet met tiwraps.huubhuub schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:06:
[...]
Ik weet niet waar dit is maar ik zou tevens een melding maken bij het gasnetwerkbedrijf.
Wel jammer dat zulke monteurs de telecombedrijven een slechte naam geven (al hebben die er wel een aandeel in). Afmelden is namelijk geld vangen. De enige manier om het ze te laten voelen is het door een andere partij te laten herstellen voor de kosten van de partij die het niet goed heeft gedaan.
[ Voor 32% gewijzigd door jongetje op 23-02-2025 08:01 ]
Door het gasbedrijf te waarschuwen heb je kans dat zij wellicht KPN contacteren en dat het dan alsnog snel opgelost worden. Dus die redenering kan ik wel volgen.jongetje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:55:
[...]
Dat moet kpn oplossen, niet het gasbedrijf. Daarbij moet het met klittenband en niet met tiwraps.
Wel jammer dat zulke monteurs de telecombedrijven een slechte naam geven (al hebben die er wel een aandeel in). Afmelden is namelijk geld vangen. De enige manier om het ze te laten voelen is het door een andere partij te laten herstellen voor de kosten van de partij die het niet goed heeft gedaan.
Mijn buurvrouw heeft rond dezelfde tijd als ik die “dreigbrief” gehad van KPN, toen heeft ze net als ik contact met KPN opgenomen om eindelijk de aansluiting rond te maken. Er was ook nog niks aangesloten op het glasvezelpunt tot afgelopen vrijdag. KPN wist dus dat het nog in progress was en dat de bal bij hun ligt, toch sluiten ze haar af. Dat vind ik toch een gekke gang van zaken.Barre73 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 21:37:
[...]
Ja, maar daar zijn wel meerdere mails of brieven aan vooraf gegaan.
Het adres staat qua glas als gemonteerd en gereed. Dat dit niet klopt blijkt wel maar op basis daarvan is koper uit aangekondigd. Een pakket verstuurd etc...
Wat die KPN monteurs nu hebben gedaan is wel totaal bizar en buiten alle normen die KPN heeft.
Ik snap de haast van KPN ook niet. Twee monteurs van KPN zelf (geen onderaannemers voor zover ik begreep) zeiden dat het in onze wijk nog zeker een jaar duurt voordat KPN het kopernetwerk in onze wijk echt gaat uitschakelen, omdat er nog veel te veel open eindjes zijn. Dat je huishoudens probeert in beweging te krijgen, okay, maar het nut van iemand afsluiten die juist al actie heeft ondernomen, terwijl het niet echt urgent is, ontgaat me.
scintillating
Die hebben er zeker een aandeel in, want ze werken in hun opdracht. Ik ben dus ook niet rouwig om de reputatie van KPN, zij zijn uiteindelijk verantwoordelijk. Je hoeft ook geen raketgeleerde te zijn om te voorzien dat het werken op deze manier leidt tot onderaannemers die maar wat aanklooien om het af te kunnen melden en de inkomsten te vangen. Dat is gewoon ingecalculeerd door KPN.jongetje schreef op zondag 23 februari 2025 @ 07:55:
Wel jammer dat zulke monteurs de telecombedrijven een slechte naam geven (al hebben die er wel een aandeel in).
scintillating
huubhuub schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 22:06:
[...]
Wat een frotters zijn hier bezig geweest zeg.... als je kijkt naar 1 foto zie je de glasvezels (ja meerdere) strak op de gasleiding ge-tyript zitten. Hoe denk je dat die drukregelaar of dat stalen knietje/plugkraantje vervangen moeten worden (bij bijvoorbeeld een lekkage of kapotte regelaar) met de glasvezel zo strak er tegen aan ? Dit zijn echt schandalige hobbyisten geweest (monteurs kun je het niet eens noemen). Ook die verdeeldoos op deze manier door de gang spannen (zodat je deur niet dicht kan)...... zelfs waardenburg en de jong met hun sketch van picobello BV zijn beter dan dit.
Het is hier vanaf het begin al verkeerd gegaan, want die aansluitpunten zijn in de meterkast geplaatst en dat was helemaal niet nodig. Op het punt waar ze de centrale meterkastruimte binnenkomen, hadden ze direct via de bestaande buizen voor kabel/telefonie naar de appartementen geleid kunnen worden. Dat is uiteindelijk nu ook bij een aantal woningen zo gebeurd, waardoor je een beetje de bizarre situatie hebt dat de kabel eerst naar een meterkast is geleid, en vanaf het aldaar aanwezige aansluitpunt weer een nieuwe kabel is aangebracht die exact dezelfde route terug aflegt.Barre73 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 09:32:
[...]
Door het gasbedrijf te waarschuwen heb je kans dat zij wellicht KPN contacteren en dat het dan alsnog snel opgelost worden. Dus die redenering kan ik wel volgen.
![]() | ![]() |
Dat van die gasleiding is wel een goede, daar had ik zelf nog niet eens bij stilgestaan. An sich maak je die tiewraps zo los, dus dat is het probleem niet, maar dan zitten ze wel in de weg ja.
Ik twijfel of ik het gasbedrijf of de verhuurder hier voor wil inseinen. An sich vind ik wel dat KPN het nu eens een keer goed moet regelen nadat ze hier al anderhalf jaar lopen te rommelen (en zou ik de verhuurder ook wel eens een keer onder de neus willen wrijven dat het niet handig is dat zij dat de hele tijd hebben toegelaten

Aan de andere kant werkt het nu voor mij en een aantal van mijn buren goed. Ik ben bang dat als ze er weer dingen verlegd gaan worden, er weer andere problemen ontstaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 23-02-2025 13:15 ]
scintillating
Heeft de verhuurder van dit alles dan kennis gehad? Overigens zou ik te allen tijde een goede verstandhouding met de verhuurder proberen te houden.Tc99m schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:11:
… en zou ik de verhuurder ook wel eens een keer onder de neus willen wrijven dat het niet handig is dat zij dat de hele tijd hebben toegelaten).
Ze weten dat KPN bezig is geweest, maar hebben zich verder afzijdig gehouden (ondanks het verzoek van meerdere huurders).ernstoud schreef op zondag 23 februari 2025 @ 14:46:
[...]
Heeft de verhuurder van dit alles dan kennis gehad? Overigens zou ik te allen tijde een goede verstandhouding met de verhuurder proberen te houden.
[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 24-02-2025 09:27 ]
scintillating
Ik heb even via DM gereageerd met iets meer uitleg over dat toch afsluiten.Tc99m schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:37:
[...]
Mijn buurvrouw heeft rond dezelfde tijd als ik die “dreigbrief” gehad van KPN, toen heeft ze net als ik contact met KPN opgenomen om eindelijk de aansluiting rond te maken. Er was ook nog niks aangesloten op het glasvezelpunt tot afgelopen vrijdag. KPN wist dus dat het nog in progress was en dat de bal bij hun ligt, toch sluiten ze haar af. Dat vind ik toch een gekke gang van zaken.
Ik snap de haast van KPN ook niet. Twee monteurs van KPN zelf (geen onderaannemers voor zover ik begreep) zeiden dat het in onze wijk nog zeker een jaar duurt voordat KPN het kopernetwerk in onze wijk echt gaat uitschakelen, omdat er nog veel te veel open eindjes zijn. Dat je huishoudens probeert in beweging te krijgen, okay, maar het nut van iemand afsluiten die juist al actie heeft ondernomen, terwijl het niet echt urgent is, ontgaat me.
En wat dat verhaal van die monteurs betreft: totale onzin. Het kopernetwerk wordt per adres uitgezet (of eigenlijk geblokkeerd voor diensten) als er glas beschikbaar is in de woning of bij de gevel/erfgrens.
Dus niet per wijk, straat, centralegebied of wat dan ook. Er is geen planning voor een wijk om over X maanden of jaren het kopernetwerk uit te zetten.
En ik probeer er nog altijd achter te komen waar dat verhaal vandaan komt want ik hoor meer KPN monteurs of KS medewerkers dit roepen.
Als blijkt dat er ten onrechte is afgesloten kan de koperlijn wel degelijk gedeblokkeerd worden. Zeker als blijkt dat dit op basis van verkeerde informatie is gedaan (zoals in dit geval dus).
Bedrijven die zeggen names Ziggo te bellen (Ziggo ontkent natuurlijk in alle toonaarden dat zij de werving uitbesteden aan schimmige bedrijven), roepen dit ook vaak.Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]
En ik probeer er nog altijd achter te komen waar dat verhaal vandaan komt want ik hoor meer KPN monteurs of KS medewerkers dit roepen.
Net als de gladde jongens die aan de deur komen om Ziggo te verkopen, met nog een hele sloot aan andere onwaarheden overigens.
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
En die jongens en meiden die langs de deur gaan krijgen betaald per afgesloten abonnement dus die hebben enorm veel baadt bij elke handtekening (ik krijg dat geld liever zelf door via een cashbackXL oid af te sluiten).
Vorige week iemand geweest die heeft gekeken en fotos gemaakt waar het punt moet komen,
Nu gaan zij dat regelen toch en dan nemen ze contact met je op?
Vanuit KPN krijg ik dat morgen mijn abonnement actief wordt terwijl wij de aansluiting nog niet hebben, lijkt me toch dat ze eerst langs moeten komen voor het aansluiten
Tenzij je een draadloos abonnement krijgt is een aansluiting wel zo handig... handigste is om dit aan KPN te vragen.Knolpower! schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:45:
Vanuit KPN krijg ik dat morgen mijn abonnement actief wordt terwijl wij de aansluiting nog niet hebben, lijkt me toch dat ze eerst langs moeten komen voor het aansluiten
Voor de geïnteresseerden: het knutselwerk in de meterkast is verdwenen. De bovenbuurvrouw heeft tijdelijk een digitenne/5G-achtige oplossing van KPN gekregen zodat ze kan internetten en normaal TV kan kijken, in afwachting van een monteur die de kabel goed gaat doortrekken.Tc99m schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 19:39:
Heb met een paar buren gesproken, we wachten even af tot iedereen die het wil glasvezel in huis heeft, daarna bellen we de woningbouw om te melden dat de glasvezelkabel langs de gasleiding loopt. Die moeten dan maar kijken hoe ze het met KPN en de netbeheerder gaan oplossen.
scintillating
Ik heb wel een vraag; tijdens het lassen ging het mis de glasvezel brak na het lassen. De monteur pakte de vezel op en plaatste deze weer in het apparaat. Owja hij gebruikte ook geen alcohol om de vezel schoon te maken hij deed dat met zijn vingers
En ging het opnieuw proberen om de twee vezels weer te lassen. Je zag in het scherm dat het uiteinde helemaal verbrand was, maar toch zette de monteur door. Blijkbaar kan je
op het apparaat opgeven dat je toch verder wil, ook al is het uiteinde helemaal verbrand (vreemd).
Het apparaat gaf aan dat de verbinding niet gelast kon worden, maar de monteur deed een cancel van de error en het apparaat deed toch een laspoging.
Die ging natuurlijk helemaal mis; ook hier gaf de monteur cancel op en vond het allemaal oké. (vreemd dat het apparaat niet gewoon stopt totdat alles goed is)
Ik gaf aan dat de verbinding niet goed was, omdat ik dat zag. De monteur sprak geen Nederlands en zei alleen: oké, oké, oké. En ging gewoon door.
Nu dus mijn vraag: hoeveel kans geven jullie dat mijn verbinding oké is?
Is het verstandig om een abo te nemen terwijl ik weet dat het niet goed is? Ik wil namelijk niet in een kasje van de muur komen.
Kan ik dit ergens melden en dat zij dit ook serieus nemen?
[ Voor 5% gewijzigd door NTserver op 03-03-2025 15:23 ]
Koper is EOL, en gaat wel degelijk per postcode/planning eruit. Mits er glas ligt, maar het kan voorkomen dat er nog niets ligt en jij geen uitzondering kan krijgen, want leer mij kpn kennen.Barre73 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 09:41:
[...]
Dus niet per wijk, straat, centralegebied of wat dan ook. Er is geen planning voor een wijk om over X maanden of jaren het kopernetwerk uit te zetten.
En dat heb ik het over zakelijk, dus consument zal nog wel wat korter door de bocht zijn.
Ik quote KPN hier even.
KPN wil ook gewoon van PPPOE af.Met ingang van 1 januari 2025 is voor internet verbindingen via het koper netwerk van KPN (DSL) de tijd tussen aankondiging en End of Life weer teruggebracht naar 36 maanden. De 6 maanden extra uitstel, ook wel bekend als nazorgperiode, is niet meer van toepassing.
End of Life proces
Koperverbindingen worden gefaseerd vervangen door glasvezel (FttH).
Uitzonderingen End of Life proces
In sommige gevallen is uitstel mogelijk. Je dient hiervoor minimaal 3 maanden vóór End of Life datum een aanvraag in te dienen.
Voorbeelden van uitzonderingen die in aanmerking komen voor uitstel:
• Er is nog geen glasvezel aangelegd n.a.v. HBO-verzoek
• De aanwezige glasvezel blijkt niet te functioneren (geen licht) en/of niet te repareren
• De aanleg van glasvezel is ingewikkeld (obstructie)
Met vriendelijke groet,
KPN
[ Voor 33% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 16:57 ]
PPPoE heeft niks te maken met DSL.CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Koper is EOL, en gaat wel degelijk per postcode/planning eruit. Mits er glas ligt, maar het kan voorkomen dat er nog niets ligt en jij geen uitzondering kan krijgen, want leer mij kpn kennen.
En dat heb ik het over zakelijk, dus consument zal nog wel wat korter door de bocht zijn.
Ik quote KPN hier even.
[...]
KPN wil gewoon van PPPOE af.
Oh nee?
[ Voor 18% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 16:57 ]
Wat fijn dat jij beter weet hoe koper uit werkt dan ik..CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 15:38:
[...]
Koper is EOL, en gaat wel degelijk per postcode/planning eruit. Mits er glas ligt, maar het kan voorkomen dat er nog niets ligt en jij geen uitzondering kan krijgen, want leer mij kpn kennen.
Ik quote KPN hier even.
[...]
KPN wil ook gewoon van PPPOE af.
Geloof me. Je hebt ongelijk.
En wat je quote heeft daar ook niks mee te maken.
Wie zegt dat ik het beter weet, ik zeg alleen dat koper wel eol is verklaard op wat aansluitingen die ik beheer en uitgefaseerd wordt.Barre73 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:23:
[...]
Wat fijn dat jij beter weet hoe koper uit werkt dan ik..
Geloof me. Je hebt ongelijk.
En wat je quote heeft daar ook niks mee te maken.
[ Voor 4% gewijzigd door CrankyGamerOG op 03-03-2025 20:45 ]
Nee, je stelt dikgedrukt dat het wel per postcode/planning uitgaat en dat is gewoon niet zo. Het gaat per adres waarbij FttH glas (FttO telt niet), dus WBA/WBT beschikbaar moet zijn om koper uit aan te kondigen. Beschikbaar is NL6, NL7 of NL8. Andere glas scenario's tellen niet als beschikbaar..CrankyGamerOG schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:44:
[...]
Wie zegt dat ik het beter weet, ik zeg alleen dat koper wel eol is verklaard op wat aansluitingen die ik beheer en uitgefaseerd wordt.
In februari 2020 begonnen met ruim 2 miljoen adressen en daarna elk kwartaal weer extra adressen, volgend op de FttH uitrol die nog altijd vol gas doorgaat.
Als blijkt dat er door een administratieve fout iets ten onrechte uit gaat kan dat ook hersteld of ingetrokken worden. Waar mensen werken worden fouten gemaakt, ook bij KPN. Maar het is geen beleid om domweg aansluitingen af te sluiten waar glas niet beschikbaar is.
Wat betekenen deze codes? Het lijkt mij ook handig om een lijst van afkortingen (waaronder deze en andere KPN codes) toe te voegen aan de topic start.Beschikbaar is NL6, NL7 of NL8.
NL6: Vezel is afgemonteerd aan een FTU in de woningZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Wat betekenen deze codes? Het lijkt mij ook handig om een lijst van afkortingen (waaronder deze en andere KPN codes) toe te voegen aan de topic start.
NL7: Vezel ligt tot aan de gevel van een woning
NL8: Vezel ligt tot aan de erfgrens
Zodra er een order wordt geplaatst op een van deze 3 types zal koper uit niet plaatsvinden t/m het moment dat glasvezel operationeel is, tenzij de bewoner op geen enkele manier meewerkt
[ Voor 18% gewijzigd door mad-dog op 04-03-2025 13:20 ]
Klopt deels. NL7 en NL8 gaan vooral over de doorlooptijd en niet zozeer over de plek van de vezel.mad-dog schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:12:
[...]
NL6: Vezel is afgemonteerd aan een FTU in de woning
NL7: Vezel ligt tot aan de gevel van een woning
NL8: Vezel ligt tot aan de erfgrens
Zodra er een order wordt geplaatst op een van deze 3 types zal koper uit niet plaatsvinden t/m het moment dat glasvezel operationeel is, tenzij de bewoner op geen enkele manier meewerkt
NL7 is inderdaad wel vrijwel altijd tot de gevel (al dan niet in een BOP) en maar NL8 is wel meer dan alleen de erfgrens en is goed voor een tijd van minstens drie weken.
Alle soorten opleverstatussen voor hoogbouw zijn bijvoorbeeld altijd NL8, of het nou bij de erfgrens, gevel, of in een kabelgoot in het gebouw klaar ligt.
Nee, veel afhankelijkheden bij Hoogbouw. Denk aan toestemming VVE, toestemming (onder)bewoners, etc.Pedro_Newbie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:59:
Is er eigenlijk iets te zeggen over het tijdsverloop vanaf het moment dat de glasvezel in de straat ligt voor de hoogbouw en het moment van daadwerkelijk aansluiten? Ik zie namelijk hier in de buurt al geruime tijd de oranje kabels uit de grond steken maar geen ploegen meer die daadwerkelijk aansluiten, De kabel ligt er al minimaal 18 maanden maar ogenschijnlijk was het hoofddoel kabels leggen en verder komt het misschien wel een keertje. (Postcode gebied 2037lj)
Toestemming van de woningbouw is er al geruime tijd, de kabels moeten via de meterkasten naar boven en daarvoor is toegang tot de bergingen nodig bij 7 bewoners. Dit heeft T-Mobile/ODF/Odido destijds ook zo gedaan. Alle bewoners hebben toen toegang tot de berging gegeven op 1 na. Daardoor hebben 6 bewoners nu geen glasvezel aansluiting gekregen van ODF, waaronder ik dus. Er kwam destijds een gladde abonnementverkoper bij mij aan de deur die mij beloofde dat hij het persoonlijk ging regelen als ik nu een abonnement afsloot, yeah sureSjoerd001 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 09:14:
[...]
Nee, veel afhankelijkheden bij Hoogbouw. Denk aan toestemming VVE, toestemming (onder)bewoners, etc.
Daarom had ik mijn hoop gevestigd op KPN die vlak achter het project van T-Mobile aan kwam alleen KPN is (voorlopig?) gestopt voor de gevel helaas.
Ik heb die postcode samen met huisnummer 131 en 165 zojuist gecheckt. Alleen xDSL en Eurofiber zijn opties, ODF en Odido zijn niet leverbaar. In mijn ervaring: dan wordt je volgens de huidige planning niet binnen drie maanden aangesloten - verdere specifics kan ik voor ODF helaas niet zien.Pedro_Newbie schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 22:59:
Is er eigenlijk iets te zeggen over het tijdsverloop vanaf het moment dat de glasvezel in de straat ligt voor de hoogbouw en het moment van daadwerkelijk aansluiten? Ik zie namelijk hier in de buurt al geruime tijd de oranje kabels uit de grond steken maar geen ploegen meer die daadwerkelijk aansluiten, De kabel ligt er al minimaal 18 maanden maar ogenschijnlijk was het hoofddoel kabels leggen en verder komt het misschien wel een keertje. (Postcode gebied 2037lj)
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik weet dat 165 glasvezel heeft van T-mobile/ODF/Odido, ik heb gezien dat daar een monteur de aansluiting verder in orde maakte. Alle flats zijn aangesloten m.u.v. 155, 137, 119, 101, 83 en 65. Dus de hele streng van etage 1 t/m 6 zijn overgeslagen.jurroen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:56:
[...]
Ik heb die postcode samen met huisnummer 131 en 165 zojuist gecheckt. Alleen xDSL en Eurofiber zijn opties, ODF en Odido zijn niet leverbaar. In mijn ervaring: dan wordt je volgens de huidige planning niet binnen drie maanden aangesloten - verdere specifics kan ik voor ODF helaas niet zien.
Kan het zijn dat op die locatie Odido het eerste jaar alleenrecht heeft? Dat zou kunnen verklaren waarom ik niet echt resultaat terugkrijg van de API.Pedro_Newbie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:23:
[...]
Ik weet dat 165 glasvezel heeft van T-mobile/ODF/Odido, ik heb gezien dat daar een monteur de afsluiting verder in orde maakte. Alle flats zijn aangesloten m.u.v. 155, 137, 119, 101, 83 en 65. Dus de hele streng van etage 1 t/m 6 zijn overgeslagen.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik weet dat de planning in eerste instantie ongeveer 4 tot 6 maanden achter T-Mobile aan liep. Later was de status dat ik een haalbaarheidsonderzoek kon aanvragen. Dat heb ik toen gedaan maar al vrij snel kreeg ik een afwijzing omdat ik nog in een lopend project viel en daarom het onderzoek werd afgesloten. Nu staat dat er ook niet meer dus ik denk dat het op de (zeer?)lange termijn is geschoven.jurroen schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:26:
[...]
Kan het zijn dat op die locatie Odido het eerste jaar alleenrecht heeft? Dat zou kunnen verklaren waarom ik niet echt resultaat terugkrijg van de API.
Nou voorlopig zit ik goed op m’n koperlijn (93mbit)
Ik denk dat je beter een kop koffie met die eigenwijze buren moet drinken die tegen werken.
Onder welk wetsartikel wil je wie dan dagen?
Het is een taak van de woningbouwvereniging om de bewoners te bewegen om mee te werken, een bewoner is verplicht om medewerking te verlenen als er werkzaamheden verricht moeten worden.
En als dat niet lukt via rechterPedro_Newbie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:23:
[...]
Het is een taak van de woningbouwvereniging om de bewoners te bewegen om mee te werken, een bewoner is verplicht om medewerking te verlenen als er werkzaamheden verricht moeten worden.
Nee, niet via de rechter. Dit moet via de ACM (vanuit de telecomoperator) op basis van de gedoogplicht in de Telecomwet. Tenminste, als het gaat om het dwingen van een bewoner of een eigenaar.
Maar er is geen enkele manier om ODF of KPN te dwingen alsnog de aansluiting te maken. Er is geen aansluitverplichting.
[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 06-03-2025 14:33 ]
Ik weet niet of ze dan gelijk KPN apparatuur meenemen en mijn Experiabox vervangen....
Maar na 1,5 jaar een oranjespriet uit mijn voortuin, werd dit wel tijd.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?GarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:56:
Morgen komt een lokale glasvezelboer mijn KPN glasvezel doortrekken van mijn voortuin tot in mijn meterkast.
Ik weet niet of ze dan gelijk KPN apparatuur meenemen en mijn Experiabox vervangen....
Maar na 1,5 jaar een oranjespriet uit mijn voortuin, werd dit wel tijd.
Als je postcode en huisnummer stuurt kan ik even voor je kijken wat de huidige situatie is
[ Voor 7% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2025 13:07 ]
Geen flauw idee.mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?
Volgens mij gaat mijn bestaande abonnement (DSL) straks automatisch over van de telefoonlijn naar de glasvezel kabel.
Zelfde abonnement, zelfde prijs, zelfde snelheid.
Maar mijn bestaande Experiabox (ik dacht een V12) is natuurlijk DSL, dus dat gaat niet werken op glasvezel.
Lijkt me dat bij een migratie naar glasvezel ik ook een andere box moet krijgen?
In ieder geval eentje met RJ45 of SFP ipv de huidige RJ11 connector voor internet.
Het gaat inderdaad automatisch, maar dat gebeurt wel gefasseerd. Als de order aan de kant van KPN wordt ingeschoten sturen ze je een ONT op die je op de Box12 aansluitGarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Geen flauw idee.
Volgens mij gaat mijn bestaande abonnement (DSL) straks automatisch over van de telefoonlijn naar de glasvezel kabel.
Maar mijn bestaande Experiabox (ik dacht een V12) is natuurlijk DSL, dus dat gaat niet werken op glasvezel.
Lijkt me dat bij een migratie naar glasvezel ik ook een andere box moet krijgen?
In ieder geval eentje met RJ45 of SFP ipv de huidige RJ11 connector voor internet.
Ik kan het evt versnellen als je je gegevens even stuurt
[ Voor 3% gewijzigd door mad-dog op 10-03-2025 13:10 ]
Ik had een V10 of V10a en de monteur (wel een die de installatie kwam afronden, dus niet degene die het aansluitpunt in de meterkast maakte) vroeg of ik een nieuw modem wilde, en heeft die toen gewoon vervangen.mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:04:
[...]
Nee, zolang je een V10 of nieuwer hebt wordt deze niet vervangen. Daarnaast staat de afspraak met de aannemer los van je abonnement bij KPN. Staat er bij KPN überhaupt al een order in voor de migratie naar glasvezel?
scintillating
Dat kan, maar het valt wel buiten het officiële beleidTc99m schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:38:
[...]
Ik had een V10 of V10a en de monteur (wel een die de installatie kwam afronden, dus niet degene die het aansluitpunt in de meterkast maakte) vroeg of ik een nieuw modem wilde, en heeft die toen gewoon vervangen.
Dat zal dan inderdaad zo zijn, maar het gebeurt dus wel af en toe.mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Dat kan, maar het valt wel buiten het officiële beleid
Goed voor je monteur zorgen (koffie, koekje, interesse tonen in diens werkzaamheden) en 't tussen neus en lippen door vragen doet misschien wonderen.
scintillating
Absoluut, maar in principe komt er geen monteur voor een glasvezelmigratie. Zeker niet met XGSPON, daar dit allemaal Doe Het zelf isTc99m schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:39:
[...]
Dat zal dan inderdaad zo zijn, maar het gebeurt dus wel af en toe.
Goed voor je monteur zorgen (koffie, koekje, interesse tonen in diens werkzaamheden) en 't tussen neus en lippen door vragen doet misschien wonderen.
Euh.. niet helemaal.mad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:06:
[...]
Absoluut, maar in principe komt er geen monteur voor een glasvezelmigratie. Zeker niet met XGSPON, daar dit allemaal Doe Het zelf is
Ten eerste komt er altijd een monteur als je nog een GN-01 of GN-02 FTU hebt (of een andere exotische variant uit een netwerk van een andere partij).
En.. bij een koperglasmigratie met DHZ wordt er alsnog een monteur gestuurd als je na X weken je Experiabox niet zelf hebt aangesloten. Standaard proces bij CUF (voor de meelezers: Complimentary Upgrade Fiber).
In je experiabox zit een RJ11 voor de DSL aansluiting maar ook een RJH-45 (die rode poort) voor UTP. Die wordt gebruikt bij glasvezel. En je krijgt op die glasaansluiting een zelf te schuiven ONT die het signaal omzet naar een UTP uitgang. Die dus weer verbonden wordt met je experiabox. Dus nee, geen nieuwe box.GarBaGe schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:08:
[...]
Geen flauw idee.
Ik doelde op nieuwe aansluitingen, daarom ook het kopje in principeBarre73 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:48:
[...]
Euh.. niet helemaal.
Ten eerste komt er altijd een monteur als je nog een GN-01 of GN-02 FTU hebt (of een andere exotische variant uit een netwerk van een andere partij).
En.. bij een koperglasmigratie met DHZ wordt er alsnog een monteur gestuurd als je na X weken je Experiabox niet zelf hebt aangesloten. Standaard proces bij CUF (voor de meelezers: Complimentary Upgrade Fiber).
Je schreef "glasvezelmigratie" en dat is koper->glas. Vandaar mijn reactiemad-dog schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:54:
[...]
Ik doelde op nieuwe aansluitingen, daarom ook het kopje in principe
Verrek zeg, er zit inderdaad nog een (nu) ongebruikte rode RJ45 poort met de tekst "WAN" erbij.Barre73 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:51:
[...]
In je experiabox zit een RJ11 voor de DSL aansluiting maar ook een RJ-45 (die rode poort) voor UTP. Die wordt gebruikt bij glasvezel. ...
Dat was me nog niet opgevallen.
Kijk bij een gaslekkage komt de brandweer gewoon de deur intrappen maar met glasvezel voelt niemand zich verantwoordelijk.Pedro_Newbie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:41:
[...]
Toestemming van de woningbouw is er al geruime tijd, de kabels moeten via de meterkasten naar boven en daarvoor is toegang tot de bergingen nodig bij 7 bewoners. Dit heeft T-Mobile/ODF/Odido destijds ook zo gedaan. Alle bewoners hebben toen toegang tot de berging gegeven op 1 na. Daardoor hebben 6 bewoners nu geen glasvezel aansluiting gekregen van ODF, waaronder ik dus. Er kwam destijds een gladde abonnementverkoper bij mij aan de deur die mij beloofde dat hij het persoonlijk ging regelen als ik nu een abonnement afsloot, yeah sure, ik heb gezegd dat hij nog maar eens terug moest komen als er een mooi glasvezel kastje in m'n meterkast hing. Nodeloos om te zeggen dat ik hem niet meer heb gezien.
Daarom had ik mijn hoop gevestigd op KPN die vlak achter het project van T-Mobile aan kwam alleen KPN is (voorlopig?) gestopt voor de gevel helaas.
Mijn ouders zijn sinds vorige week verhuisd naar een nieuwbouw woning, maar helaas is er nog geen werkende glasvezel verbinding, en ik vraag me af wat wij niet goed hebben gedaan. Ze zitten bij XS4ALL voor de duidelijk.
In de meterkast hangt dus al sinds de oplevering (begin Februari) een FTU met glasvezel kabel erin. Dan kan je ook op netwerk.kpn.com het postcode invullen en dan staat er dit: “Goed Nieuws. We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt.” en: “Ben je al klant van een van de providers op ons netwerk? Geef dan je verhuizing door via je provider.”
3 Februari via kpn.com de verhuizing doorgegeven. Nou, alles in orde denk je dan. (Er staat nu ook nog steeds als status als je inlogt: “Sluit gemakkelijk aan met onze Installatiehulp. Kom je er zelf niet uit, dan kan je snel een belafspraak maken met onze experts” En ook nog: “Je kunt aansluiten!” met een feestmuts erbij

Maar, als je dan een week van te voren belt, met hoe staat het ermee, dan krijgen we te horen bij Xs4all dat er nog ‘iets’ niet in orde is met de aansluiting… euh, okay. ze kunnen ook niet zien wat er aan de hand is, maar wel een ‘blokkade’ omdat administratief de aansluiting nog niet is afgemeld, of er moet nog een meting gedaan worden etc. ? Ik moest daarvoor Netwerk KPN bellen.
Ik bellen naar Netwerk KPN, en die zeggen beetje hetzelfde, maar ook zij kunnen niet aangeven WAT er nu dus moet gebeuren. Maar ze zouden het nakijken. Dan bel je een dag (of 2) later terug, en dan moet je ineens (?) een nieuwbouw aanvraag invullen, en dan denk ik van ja…. had dat 3 weken geleden gemeld… Dus nu moet er een monteur komen voor… Ik weet niet precies wat ?
Nu is er door XS4ALL gelukkig een ‘noodpakket’ verstuurd met digitenne, wat echter helaas niet werkt tegen de Belgische grens, 0 % signaal… en een 4G wifi router, die gelukkig wel werkt (na eerst gebeld te moeten hebben met xs4all, want beheer wachtwoord was niet gereset, en ging steeds naar 2G... grrr ). Dus zo streamen we dan maar TV via een laptop.
Erg teleurstellend dus, dat ik eerst 4 / 5 weken tegen mijn ouders verkondig, zo, na de verhuizing gedaan te hebben, komt het allemaal goed, maar helaas….. het is dus nog niet goed
24/7: Legendary Club Sounds on http://tunein.com/radio/Lazer-Hot-Hits-s161805/
Stuur het adres in PM. Dan gaan we het regelenginod schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 01:26:
Wil naast dat ik het op KPN forum ook heb geplaats ook maar even hier plaatse, in het kort (proberen dan toch)
Mijn ouders zijn sinds vorige week verhuisd naar een nieuwbouw woning, maar helaas is er nog geen werkende glasvezel verbinding, en ik vraag me af wat wij niet goed hebben gedaan. Ze zitten bij XS4ALL voor de duidelijk.
In de meterkast hangt dus al sinds de oplevering (begin Februari) een FTU met glasvezel kabel erin. Dan kan je ook op netwerk.kpn.com het postcode invullen en dan staat er dit: “Goed Nieuws. We sluiten je woning aan voordat je de sleutel krijgt.” en: “Ben je al klant van een van de providers op ons netwerk? Geef dan je verhuizing door via je provider.”
3 Februari via kpn.com de verhuizing doorgegeven. Nou, alles in orde denk je dan. (Er staat nu ook nog steeds als status als je inlogt: “Sluit gemakkelijk aan met onze Installatiehulp. Kom je er zelf niet uit, dan kan je snel een belafspraak maken met onze experts” En ook nog: “Je kunt aansluiten!” met een feestmuts erbij![]()
Maar, als je dan een week van te voren belt, met hoe staat het ermee, dan krijgen we te horen bij Xs4all dat er nog ‘iets’ niet in orde is met de aansluiting… euh, okay. ze kunnen ook niet zien wat er aan de hand is, maar wel een ‘blokkade’ omdat administratief de aansluiting nog niet is afgemeld, of er moet nog een meting gedaan worden etc. ? Ik moest daarvoor Netwerk KPN bellen.
Ik bellen naar Netwerk KPN, en die zeggen beetje hetzelfde, maar ook zij kunnen niet aangeven WAT er nu dus moet gebeuren. Maar ze zouden het nakijken. Dan bel je een dag (of 2) later terug, en dan moet je ineens (?) een nieuwbouw aanvraag invullen, en dan denk ik van ja…. had dat 3 weken geleden gemeld… Dus nu moet er een monteur komen voor… Ik weet niet precies wat ?
Nu is er door XS4ALL gelukkig een ‘noodpakket’ verstuurd met digitenne, wat echter helaas niet werkt tegen de Belgische grens, 0 % signaal… en een 4G wifi router, die gelukkig wel werkt (na eerst gebeld te moeten hebben met xs4all, want beheer wachtwoord was niet gereset, en ging steeds naar 2G... grrr ). Dus zo streamen we dan maar TV via een laptop.
Erg teleurstellend dus, dat ik eerst 4 / 5 weken tegen mijn ouders verkondig, zo, na de verhuizing gedaan te hebben, komt het allemaal goed, maar helaas….. het is dus nog niet goed
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie