[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14
foxforgames schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:44:
[...]

Uit ervaring weet ik dat er regelmatig gegraven wordt in mijn straat maar ik heb ook die machine zien staan, aangezien het glasvezel vanaf onze straat komt. Maar nu ik weet dat ze hebben onderhandeld met de gemeente kan ik daar wel achteraan om te kijken wat er nou precies is afgesproken. En voor winstgevendheid weet ik dat het maar maximaal 14 adressen zijn die nu op het koper blijven. Weet niet hoe rendabel het is om het koper voor 14 adressen aan te houden met misschien maar 4 afnemers. En ik heb ook al gezien dat ze van plan waren om in 2025 het koper uit te zetten, ook al hebben ze die melding weg gehaald na een paar maanden.
Hier had ik contact met de gemeente opgenomen voordat de werkzaamheden startte. Ze hebben toen hun uitgangspunten en de kaart van de gemeente gedeeld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:13
[...]

Uit ervaring weet ik dat er regelmatig gegraven wordt in mijn straat maar ik heb ook die machine zien staan, aangezien het glasvezel vanaf onze straat komt. Maar nu ik weet dat ze hebben onderhandeld met de gemeente kan ik daar wel achteraan om te kijken wat er nou precies is afgesproken. En voor winstgevendheid weet ik dat het maar maximaal 14 adressen zijn die nu op het koper blijven. Weet niet hoe rendabel het is om het koper voor 14 adressen aan te houden met misschien maar 4 afnemers. En ik heb ook al gezien dat ze van plan waren om in 2025 het koper uit te zetten, ook al hebben ze die melding weg gehaald na een paar maanden.
Als er geen KPN glasvezel aangelegd wordt blijft koper actief:

https://community.kpn.com...t+het+uitzetten+van+koper?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0oJRRYJfsDrjyANpKhGaro2ragI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfV9xXfFcpUCRg8PPa1e3YtW.jpg?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
foxforgames schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 16:09:
Kreeg net te horen dat het te duur zou worden om onze straat aan te sluiten (de straat waar de wijkcentrale in staat…). Hoe lang duurt het ongeveer voordat ze het koper afsluiten nadat glas is aangelegd? Heb op dit moment geen alternatief en onze straat is de enige in het hele dorp die nog op koper zit dus hoe snel moet ik een belletje doen naar ziggo?
Als jullie adressen in de administratie worden afgemeld met een blokkade (wat dus zou moeten zo te horen), gaat daar koper niet uit de komende jaren.

Ooit moet al het koper wel uit maar dan moeten er ook alternatieven zijn vanuit KPN zelf. Hopelijk brengt de toekomst dan wel mogelijkheden, hetzij alsnog glasvezel, hetzij een andere oplossing.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Barre73 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 17:58:
[...]

Als jullie adressen in de administratie worden afgemeld met een blokkade (wat dus zou moeten zo te horen), gaat daar koper niet uit de komende jaren.

Ooit moet al het koper wel uit maar dan moeten er ook alternatieven zijn vanuit KPN zelf. Hopelijk brengt de toekomst dan wel mogelijkheden, hetzij alsnog glasvezel, hetzij een andere oplossing.
Zoiets als Odido Klik&Klaar wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 18:11:
[...]

Zoiets als Odido Klik&Klaar wellicht.
Wellicht. Ik kan me voorstellen dat 20 procent van de adressen waar geen glasvezel mogelijk zal blijken, dat soort oplossingen goed kunnen werken (nog wat kinderziektes daargelaten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 19:23
itsmemax schreef op maandag 16 december 2024 @ 14:17:
Ineens een rood lampje op de ONT bij mijn vader thuis, provider is Budget op KPN Netwerk. Ze sturen nu een nieuw ONT toe wat een hele WEEK kan duren, ik dacht een rood lampje betekent iets in de wijkcentrale @Barre73 zou jij evt iets kunnen zien?

Mijn vader woont alleen en heeft nu geen internet/TV/Spotify, wat ik erg vervelend voor m vind.
Als ik het kan oplossen door een andere ONT op te hangen, doe ik dat graag.
Dit is toevallig, ik ben hier vanmorgen mee bezig geweest. Aannemer laten meten op voeding tussen pop en oap gezien ik een schade vermoedde, wat bleek op 180m voedingsschade. Gezien de kabel niet helemaal door is heb ik alle vezels laten om patchen welke geraakt zijn. Alles is nu weer up en de schade laten we aankomende week herstellen in gepland werk (mits het niet volledig door gaat).

Jouw lijntje werkt inmddels weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsmemax
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:18
Thanks @Economics ,

Wat toevallig!
En inderdaad, ik bel mijn vader om te kijken of de lampjes weer groen zijn, en jahoor tv en internet werken weer!

Many thanks voor het doorgeven, en maar weer een reden om niet voor de goedkoopste optie te gaan, want bij Budget hadden ze geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door itsmemax op 20-12-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shizzel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:15
dunkiegaming schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:37:
[...]

Wat is de maximale snelheid die je kan krijgen via de KPN Postcodecheck?

<=1Gbit=AON
>1Gbit=XGS-PON
4gbit is de hoogste optie via kpn... Dus dan wordt het dus sowieso xgs-pon? Jammer hoopte dat ze ivm je bestaande ont mogelijk toch zouden inpluggen op de aon hardware (die er vast nog is ivm andere gebruikers die nog niet zijn omgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:25

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat verhaal gaat er van uit dat op alle adressen waar nu koper ligt straks glas ligt. Maar als ik dit lees ...
En voor winstgevendheid weet ik dat het maar maximaal 14 adressen zijn die nu op het koper blijven. Weet niet hoe rendabel het is om het koper voor 14 adressen aan te houden met misschien maar 4 afnemers.
... in combinatie met ...
Na 3 jaar is het dan echt tijd om het kopernetwerk in de hele regio af te sluiten. Je krijgt van ons dan bericht dat we de koperverbinding definitief gaan stoppen. Je moet nu dus over op glasvezel. Op de pagina Glas aan, koper uit leggen we uit hoe dat werkt.
... dan komen sommigen lijkt mij aan het eind van de rit toch zonder KPN-aansluiting te zitten (ik trigger met name op de frase in de hele regio). Het hele verhaal heeft voor mij nog wat losse eindjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxforgames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 17:40
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:15:
[...]

Dat verhaal gaat er van uit dat op alle adressen waar nu koper ligt straks glas ligt. Maar als ik dit lees ...

[...]

[...]

... dan komen sommigen lijkt mij aan het eind van de rit toch zonder KPN-aansluiting te zitten (ik trigger met name op de frase in de hele regio). Het hele verhaal heeft voor mij nog wat losse eindjes.
Het leukste is dat er overal posters hingen en mensen van kpn die aan het verspreiden waren dat mijn gehele dorp zou worden aangesloten. Ben er nog steeds extreem salty over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:15:
[...]

[...]

[...]

De link die ik gaf is het officiële KPN statement. De rest is goedbedoelde interpretatie van mensen die niet bij KPN werken. En dus vaak maar wat roepen.

De tekst ”Na 3 jaar is het dan echt tijd om het kopernetwerk in de hele regio af te sluiten. Je krijgt van ons dan bericht dat we de koperverbinding definitief gaan stoppen. Je moet nu dus over op glasvezel.” is juist. Je moet over naar glasvezel. Van KPN. En zolang er ook maar 1 klant is op koper gaat de hele regio niet uit.

Je begrijpt dat KPN tegen die tijd van alles zal proberen om die ene klant een oplossing te bieden.

[ Voor 25% gewijzigd door ernstoud op 20-12-2024 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:18
Shizzel schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 19:05:
[...]

4gbit is de hoogste optie via kpn... Dus dan wordt het dus sowieso xgs-pon? Jammer hoopte dat ze ivm je bestaande ont mogelijk toch zouden inpluggen op de aon hardware (die er vast nog is ivm andere gebruikers die nog niet zijn omgezet).
Dan is het XGS-PON. KPN zet alle nieuwe klanten op XGS-PON omdat het voor hun goedkoper is.

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foxforgames
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-07 17:40
ernstoud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:58:
[...]

Je begrijpt dat KPN tegen die tijd van alles zal proberen om die ene klant een oplossing te bieden.
Ik heb al eens een keer gebeld met kpn en die vraag gesteld en toen kwamen ze aanzetten met een 4g modem als alternatief… weet nou niet of je dat wilt.

Bij nader inzien is het eigenlijk beter dan de vdsl meuk die ik nu heb.

[ Voor 9% gewijzigd door foxforgames op 20-12-2024 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
foxforgames schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:06:
[...]

Ik heb al eens een keer gebeld met kpn en die vraag gesteld en toen kwamen ze aanzetten met een 4g modem als alternatief… weet nou niet of je dat wilt.

Bij nader inzien is het eigenlijk beter dan de vdsl meuk die ik nu heb.
Ik denk dat dat ook de oplossing wordt; een 5G modem zoals Odido dat doet. Maar ja, stel je zit ver van een mast… mogelijkerwijs zullen er pechvogels zijn waar ook dat niet werkt. Dan wellicht StarLink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ernstoud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 21:27:
[...]

Ik denk dat dat ook de oplossing wordt; een 5G modem zoals Odido dat doet. Maar ja, stel je zit ver van een mast… mogelijkerwijs zullen er pechvogels zijn waar ook dat niet werkt. Dan wellicht StarLink.
StarLink terwijl de wijkkast bij je in de straat staat. :o

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:17
Barre73 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 10:01:
[...]

Dat zou niet logisch zijn qua zichtbaarheid want dat gaat automatisch.
Belangrijkste is dat de onderaannemer die het glas komt afmonteren, dat ook in de app op zijn tablet gereed meldt. Zodat dit vervolgens die avond automatisch door de hoofdaannemer naar de database van KPN Netwerk wordt gepusht.
Dat is de normale doorlooptijd en dat heeft niets met feestdagen te maken,.
Als dat goed gaat, dan zie je inderdaad de volgende dag dat je kan bestellen.
Dat is niet mijn ervaring en dat van meerdere mensen bij mij in de staat. Het kan maanden duren tussen plaatsen van een glasvezelaansluitpunt in de meterkast, bericht van KPN netwerk met “geniet van uw glasvezelaansluiting” en het werkelijk kunnen aanvragen via de postcode check.

Afhankelijk van welke medewerker je spreekt, geeft de KPN Netwerk helpdesk zelf aan dat het tussen de 24 uur en 6 maanden kan duren voordat een postcode zichtbaar is in de postcodecheck na monteren en opleveren van een glasvezelaansluitpunt in de meterkast.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 20:58:
[...]

De link die ik gaf is het officiële KPN statement. De rest is goedbedoelde interpretatie van mensen die niet bij KPN werken. En dus vaak maar wat roepen.

De tekst ”Na 3 jaar is het dan echt tijd om het kopernetwerk in de hele regio af te sluiten. Je krijgt van ons dan bericht dat we de koperverbinding definitief gaan stoppen. Je moet nu dus over op glasvezel.” is juist. Je moet over naar glasvezel. Van KPN. En zolang er ook maar 1 klant is op koper gaat de hele regio niet uit.

Helemaal juist. En inderdaad sluit men geen regio af. Als je weet hoeveel adressen er nog zijn met meer koperoijnen dan glas, en niet officiële adressen met koper diensten en zonder glas, dan gaat het ook nog wel even duren voordat het zover is
Zie die officiële tekst maar als slim geschreven in de druk maximaal op te voeren bij die mensen die wel degelijk over kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lisadr schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 03:16:
[...]

Dat is niet mijn ervaring en dat van meerdere mensen bij mij in de staat. Het kan maanden duren tussen plaatsen van een glasvezelaansluitpunt in de meterkast, bericht van KPN netwerk met “geniet van uw glasvezelaansluiting” en het werkelijk kunnen aanvragen via de postcode check.

Afhankelijk van welke medewerker je spreekt, geeft de KPN Netwerk helpdesk zelf aan dat het tussen de 24 uur en 6 maanden kan duren voordat een postcode zichtbaar is in de postcodecheck na monteren en opleveren van een glasvezelaansluitpunt in de meterkast.
Voor 90 procent van de adressen geldt wat ik stelde.
Wat jij ervaarde klinkt als een aannemer die woningen is gaan aansluiten terwijl de PoP of de OAP (zie OP voor uitleg) nog niet aangesloten en ingericht was. Heel vervelend en zeker niet de bedoeling. Maar wel vaak de praktijk helaas. Maar ook weer niet zo vaak alhoewel ik daarmee jouw ervaring niet wil bagatelliseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Barre73 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:46:
[...]

Wat jij ervaarde klinkt als een aannemer die woningen is gaan aansluiten terwijl de PoP of de OAP (zie OP voor uitleg) nog niet aangesloten en ingericht was. Heel vervelend en zeker niet de bedoeling. Maar wel vaak de praktijk helaas. Maar ook weer niet zo vaak alhoewel ik daarmee jouw ervaring niet wil bagatelliseren
@Barre73
Mijn ervaring komt overeen. Woensdag aangesloten en er zit geen enkele beweging in de site. En als je KPN bel dan krijg je antwoorden van bel over 3 werkdagen terug.

@Barre73 Kunnen ze de aansluiting wel meten als de PoP of de OAP niet gereed is?

Ik verwacht niet dat het hier het geval is want hier gaven ze aan dat de huisaansluitingen uitgesteld waren omdat ze in de infrastructuur achte liepen en dat eerst moesten oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door John245 op 21-12-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Barre73 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
[...]

Helemaal juist. En inderdaad sluit men geen regio af. Als je weet hoeveel adressen er nog zijn met meer koperoijnen dan glas, en niet officiële adressen met koper diensten en zonder glas, dan gaat het ook nog wel even duren voordat het zover is
Zie die officiële tekst maar als slim geschreven in de druk maximaal op te voeren bij die mensen die wel degelijk over kunnen.
@Barre73 Hier is het vreemde dat onze achterburen door dezelfde partij later zijn aangesloten en al internet kunnen bestellen. Deze komen op dezelfde kast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Barre73 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:43:
[...]

KPN gebeld. Volgens hun systeem kan het pas in 2026.

Andere ingang op KPN site gebruikt. Kon nu glasvezel aanvragen. Volgens mijn zijn de processen daar te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Barre73 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:46:
[...]

Bij ons is het een ander probleem. Het was niet technisch, maar interne chaos en gebrek aan professionaliteit bij KPN Netwerk/VolkerWessels dat voor flinke vertraging zorgde.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
John245 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 12:49:
[...]

@Barre73
Mijn ervaring komt overeen. Woensdag aangesloten en er zit geen enkele beweging in de site. En als je KPN bel dan krijg je antwoorden van bel over 3 werkdagen terug.

@Barre73 Kunnen ze de aansluiting wel meten als de PoP of de OAP niet gereed is?

Ik verwacht niet dat het hier het geval is want hier gaven ze aan dat de huisaansluitingen uitgesteld waren omdat ze in de infrastructuur achte liepen en dat eerst moesten oplossen.
Ja, dat kan. Met niet gereed bedoel ik de actieve apparatuur in de Citypop of de voeding naar de OAP. Meten doe je tussen woningaansluiting en ODF lade in de OAP. Als die klaar zijn kan je prima aansluiten en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Vandaag het glasvezelkastje ontvangen (ondanks een medewerker die zei dat dit pas in 2026 kon en het geen zin had om te bellen).

Wat een verademing als je eerst het 4G modem voor KPN buitengebied had.

Nu kan ik eindelijk ook mijn niet kritieke bestanden naar de cloud back-uppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:26
Vraagje KPN is bij ons appartementen complex langs geweest om glasvezel aan te leggen.
Ze hadden in eerste instantie belooft aan de VvE dat ze de telefoon kabels en aansluitingen er uit zouden trekken om plaats te maken voor glasvezel.
Dat gaat niet door.

En KPN wil niet in de meterkast aanleggen omdat het bereik naar woonkamer onvoldoende zou zijn.
Buiten om is er eigenlijk geen geschikte route naar de woonkamers omdat de woningen schuin op elkaar gestapeld zijn.

Heeft iemand enig vermoeden hoe en of hier vervolg aan zal worden gegeven door KPN of blijven we op koper zitten.
(Odido heeft overigens wel glasvezel aansluitingen in de meterkast gerealiseerd bij iedereen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ArnoldSmit schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:22:
(Odido heeft overigens wel glasvezel aansluitingen in de meterkast gerealiseerd bij iedereen)
?

Zie: https://www.odido.nl/internet/glasvezel/partners/kpn

“Wij van Odido maken gebruik van het netwerk van KPN. KPN legt het glasvezelnetwerk aan en daarna kan je een Odido glasvezelabonnement afsluiten.”

Dus als er in uw meterkast een vierkant wit doosje hangt met rechtsonder een blauw klepje dan hebt u al een aansluiting op de glasvezel infra van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:02
Ik heb een mailtje ontvangen met:
We zijn klaar met graven in je straat en zijn benieuwd wat je ervan vond. Jouw mening helpt ons om ons werk te blijven verbeteren. Daarom stellen we je graag een paar vragen. Het duurt maar een paar minuten om ze te beantwoorden. Dank je wel voor je hulp!
Ik heb vorige maand ook toestemming gegeven aan KPN voor Glasvezel en aan ODF had ik al paar jaar toestemming gegeven.

Ik heb op 9 december 2022 bij toenmalige T-Mobile Glasvezel Thuis genomen en afgesloten. Deze was op mijn poscode en huisnummer beschikbaar. Tot op de dag van vandaag niks vernomen. Ik heb toen bij T-Mobile:

• 1000Mbit/s downloaden en uploaden
• TV Basis pakket gekozen (Zonder extra betaalde zenders)
• 1 TV-BOX
• Zonder thuistelefoon
Eerste 8 maanden €25 daarna €54 jaarcontract

Wij hebben onze mobiele verbinding via Odido. Ik heb Unlimited Basis en bij T-Mobile kreeg je toen hoge korting met de 1000Mbit/s verbinding.

Betekent dat als KPN nu mij aansluit, dat Odido van start kan gaan of is dat alleen via ODF Open Dutch Fiber?

Ik heb net pas begin van het weekend 1 jaarcontract genomen bij Ziggo met 1000Mbit/s downloaden en 100Mbit/s uploaden met Elite pakket met TV Start interactieve TV via Ci+ 1.3 zonder extra betaalde zenders, van €74 per maand voor €64 per maand voor de eerste 9 maanden. Met nieuwe modem ontvangen

[ Voor 5% gewijzigd door Van der Berg op 25-12-2024 13:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ArnoldSmit schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:22:
Vraagje KPN is bij ons appartementen complex langs geweest om glasvezel aan te leggen.
Ze hadden in eerste instantie belooft aan de VvE dat ze de telefoon kabels en aansluitingen er uit zouden trekken om plaats te maken voor glasvezel.
Dat gaat niet door.

En KPN wil niet in de meterkast aanleggen omdat het bereik naar woonkamer onvoldoende zou zijn.
Buiten om is er eigenlijk geen geschikte route naar de woonkamers omdat de woningen schuin op elkaar gestapeld zijn.
Dat is een vreemde reden. Met bereik bedoelen ze de WiFi? Nog nooit van een accesspoint of gewoon een router in de woonkamer gehoord bij KPN? Dat de FTU in de meterkast komt is gewoon de logische plaats. Vanuit daar kun je gemakkelijk verdelen. FTU in de woonkamer is juist onlogisch.

Met FTU en ONT in de meterkast heb je alsnog alle keuze voor waar je de router neer gaat zetten. Die kan dan in de meterkast of woonkamer gewoon eigen keuze.
Heeft iemand enig vermoeden hoe en of hier vervolg aan zal worden gegeven door KPN of blijven we op koper zitten.
Zal niet van Odido zijn. Odido gebruikt netwerk van andere bedrijven. Misschien bedoel je ODF en anders Delta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:34:

Betekent dat als KPN nu mij aansluit, dat Odido van start kan gaan of is dat alleen via ODF Open Dutch Fiber?
Als KPN Netwerk de glasvezelverbinding klaar heeft kan Odido daar over leveren. Maar als ze dat gelijk gaan doen onder de voorwaarden van het afgesloten abonnement is iets wat je hun moet vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
bjusterbaarlik schreef op woensdag 25 december 2024 @ 14:32:
[...]

Dat is een vreemde reden. Met bereik bedoelen ze de WiFi? Nog nooit van een accesspoint of gewoon een router in de woonkamer gehoord bij KPN? Dat de FTU in de meterkast komt is gewoon de logische plaats. Vanuit daar kun je gemakkelijk verdelen. FTU in de woonkamer is juist onlogisch.

Met FTU en ONT in de meterkast heb je alsnog alle keuze voor waar je de router neer gaat zetten. Die kan dan in de meterkast of woonkamer gewoon eigen keuze.
De meterkast zit te ver van de woonkamer om via Wifi goed bereik te hebben. Een kabel van meterkast naar woonkamer om dan de router daar te zetten kan dus niet. Dat gaf hij al aan in het eerste stukje.
Jij gaat er vanuit dat er een kabel te trekken is maar dat is dus niet zo.
Dus op deze manier kunnen er geen diensten geleverd worden. De telefoonkabel kan er niet zomaar uitgetrokken worden als deze van KPN is want pas na aanleg van de glasvezel wordt de koperlijn geblokkeerd voor nieuwe diensten (met een periode van 3 maanden tot 3 jaar ook nog).
Stuck between a rock and a hard place dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ernstoud schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:32:
[...]

?

Zie: https://www.odido.nl/internet/glasvezel/partners/kpn

“Wij van Odido maken gebruik van het netwerk van KPN. KPN legt het glasvezelnetwerk aan en daarna kan je een Odido glasvezelabonnement afsluiten.”

Dus als er in uw meterkast een vierkant wit doosje hangt met rechtsonder een blauw klepje dan hebt u al een aansluiting op de glasvezel infra van KPN.
Nee die is van ODF, odido en trined leveren daar hun diensten over, niet kpn.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:46:
[...]

De meterkast zit te ver van de woonkamer om via Wifi goed bereik te hebben. Een kabel van meterkast naar woonkamer om dan de router daar te zetten kan dus niet. Dat gaf hij al aan in het eerste stukje.
Jij gaat er vanuit dat er een kabel te trekken is maar dat is dus niet zo.
Dus op deze manier kunnen er geen diensten geleverd worden. De telefoonkabel kan er niet zomaar uitgetrokken worden als deze van KPN is want pas na aanleg van de glasvezel wordt de koperlijn geblokkeerd voor nieuwe diensten (met een periode van 3 maanden tot 3 jaar ook nog).
Stuck between a rock and a hard place dus...
Ik lees zijn bericht dat het isra punt nu ook in de meterkast zit waarna die verlengt wordt naar de woonkamer met een telefoonlijn en dat daar de aansluiting zit waar het modem wordt aangesloten. Daarom zie ik het probleem niet. Maar misschien kan de situatie beter uitgelegd worden als dit niet het geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:21
Barre73 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 23:46:
[...]
De telefoonkabel kan er niet zomaar uitgetrokken worden als deze van KPN is want pas na aanleg van de glasvezel wordt de koperlijn geblokkeerd voor nieuwe diensten (met een periode van 3 maanden tot 3 jaar ook nog).
1. Als je als bewoner akkoord gaat met het vervangen is er toch geen probleem, en desnoods kun je over die UTP ook gewoon later weer DSL leveren als je die aansluit (genoeg lengte en RJ45 vervangen door RJ11 connectoren).
2. Trek de telefoonkabel eruit en trek er en UTP en dunne telefoonkabel in, dat past in gewone buis prima.

Denk in mogelijkheden ipv beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
bjusterbaarlik schreef op donderdag 26 december 2024 @ 07:21:
[...]

Ik lees zijn bericht dat het isra punt nu ook in de meterkast zit waarna die verlengt wordt naar de woonkamer met een telefoonlijn en dat daar de aansluiting zit waar het modem wordt aangesloten. Daarom zie ik het probleem niet. Maar misschien kan de situatie beter uitgelegd worden als dit niet het geval is.
Waar lees jij dat in zijn bericht? Mis ik iets?
Als dat zo zou zijn is er geen probleem. Alles na het ISRA punt is eigendom van de bewoner/huiseigenaar en mag er uitgetrokken worden en dan kan je die buis gebruiken om een UTP kabel in te trekken.

Maar ik maakte uit het bericht op dat het ISRA punt in de woning zit, de KPN telefoonkabel via de meterkast naar dat ISRA punt loopt met een buis. En die kabel mag er dus NIET worden uitgehaald. Ook niet door (de aannemer van) KPN zelf.

@jongetje De bewoner kan geen goedkeuring geven voor het verwijderen of doorknippen van een kabel die van KPN zelf is. Ik wil best in oplossingen denken (en dat doen we ook echt wel) maar dit is iets tussen KPN en wholesaleproviders. Ik kan het ook goed uitleggen maar niet zonder vertrouwelijke informatie prijs te geven en dat mag niet...

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 27-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Barre73 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:36:
[...]

@jongetje De bewoner kan geen goedkeuring geven voor het verwijderen of doorknippen van een kabel die van KPN zelf is. Ik wil best in oplossingen denken (en dat doen we ook echt wel) maar dit is iets tussen KPN en wholesaleproviders. Ik kan het ook goed uitleggen maar niet zonder vertrouwelijke informatie prijs te geven en dat mag niet...
Dat zal allemaal wel met regels enzo. Maar als die kabel in mijn woning in een buis van mezelf ligt bepaal ik zelf nog wel wat ermee gebeurd. Zo heb ik ook een Ziggo (groene) kabel teruggetrokken de kruipruimte in en er een UTP in getrokken naar de meterkast ivm glasvezel. Zal dat allemaal best van Ziggo zijn maar die duw ik wel terug als ik ooit terug zou gaan naar Ziggo, maar die kans is zo enorm klein. Net als de kans dat je van glasvezel teruggaat naar DSL is nihil. Sterker nog, ik denk dat je als je glasvezel hebt van KPN niet eens terug kunt naar DSL.
Soms moet je ook over de regels heen stappen als dat kan en het de klant helpt. En anders monteer je een ISRA punt in de meterkast en is het ook opgelost voor een toekomst die nooit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Dat laatste lijkt me inderdaad keurig volgens de regels. Je monteer een nieuw ISRA punt af in de meterkast. De kabel in de buis is niet meer functioneel en kan door een KPN aannemer verwijderd worden of vervangen door een UTP kabel natuurlijk. Maar als Barre73 het niet goed kan uitleggen vanwege vertrouwelijkheid zal er vast een addertje onder het gras zitten waar wij geen weet van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
[...]

Als dat zo zou zijn is er geen probleem. Alles na het ISRA punt is eigendom van de bewoner/huiseigenaar en mag er uitgetrokken worden en dan kan je die buis gebruiken om een UTP kabel in te trekken.

Maar ik maakte uit het bericht op dat het ISRA punt in de woning zit, de KPN telefoonkabel via de meterkast naar dat ISRA punt loopt met een buis. En die kabel mag er dus NIET worden uitgehaald. Ook niet door (de aannemer van) KPN zelf.
Het is in ieder geval duidelijk dat de situatie niet duidelijk genoeg is. @ArnoldSmit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
synoniem schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 17:02:
Dat laatste lijkt me inderdaad keurig volgens de regels. Je monteer een nieuw ISRA punt af in de meterkast. De kabel in de buis is niet meer functioneel en kan door een KPN aannemer verwijderd worden of vervangen door een UTP kabel natuurlijk. Maar als Barre73 het niet goed kan uitleggen vanwege vertrouwelijkheid zal er vast een addertje onder het gras zitten waar wij geen weet van hebben.
Dat zou wel een toegestane optie zijn ja. De kabel die door de meterkast heen loopt naar de woonkamer tot het ISRA punt, door laten knippen en een nieuw ISRA punt op laten monteren. Maar dat kunnen en mogen KPN FttH aannemers niet dus dan blijft het vast lopen., tenzij je als bewoner dit zelf regelt of laat doen.
Maar bij dit soort hoogbouwpanden komt de aannemer niet om 1 adresje aan te sluiten die dat zelf heeft geregeld. Het gaat om alle woningen in het pand die men wil aansluiten.

@jongetje Ik meende dat jij monteur was of in ieder geval in de telecombranche zit? Dan zou je moeten weten dat de buis in jouw woning waarin een kabel van een telecomprovider zit niet meer van jou is. Door natrekking is deze eigendom geworden van de eigenaar van de kabel die er in zit.

En voor de duidelijkheid: Wat bewoners zelf doen maakt me persoonlijk niet zoveel uit als je het risico durft te nemen. Het ging erom dat de aannemer van KPN dit niet mag doen en dat lijkt me logisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 27-12-2024 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Barre73 Ik heb alleen een civiel glasvezel project gedaan. Gelukkig geen HAS ...

Verder ben ik graag een beetje dwars om een oplossing te vinden. Vond de gemeente toen wel bijzonder toen ik een verkeersplan moest maken omdat we op een hoofdroute gingen werken. Na wat navraag bleek dit dus alleen in de spits te zijn tot 9uur. De ploeg om de hoek laten beginnen en na 9 uur de hoofdroute op 8) . (Uiteraard wel netjes met verkeersregelaars)

Ik weet dat kpn een enorm handboek heeft met overal regeltjes voor. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je klanten en dat heen en weer wijzen kost ook gewoon geld. Ga elke week bij elkaar zitten en los de probleemgevallen op. Bij kassa is vorig jaar ook een man geweest waarbij zijn vrouw al een jaar geen tv kon kijken. Maakt niet uit wat het is maar als iemand al maanden voor hetzelfde probleem belt dan moet er iemand met mandaat wakker worden. En niet het gedoe dat die kabel van de afdeling dsl is en de andere van de afdeling glas etc. Dat boeit de klant niet, die wil gewoon wat hij heeft besteld. Dan zet je in het kpn wethandboek dat de klant ervoor moet tekenen dat die niet terug naar dsl kan in dit geval (al vraag ik me serieus af waarom je dat zou willen aangezien glasvezel bij kpn evenduur is als dsl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:34:
@Barre73 Ik heb alleen een civiel glasvezel project gedaan. Gelukkig geen HAS ...

Verder ben ik graag een beetje dwars om een oplossing te vinden. Vond de gemeente toen wel bijzonder toen ik een verkeersplan moest maken omdat we op een hoofdroute gingen werken. Na wat navraag bleek dit dus alleen in de spits te zijn tot 9uur. De ploeg om de hoek laten beginnen en na 9 uur de hoofdroute op 8) . (Uiteraard wel netjes met verkeersregelaars)

Ik weet dat kpn een enorm handboek heeft met overal regeltjes voor. Maar uiteindelijk zijn het gewoon je klanten en dat heen en weer wijzen kost ook gewoon geld. Ga elke week bij elkaar zitten en los de probleemgevallen op. Bij kassa is vorig jaar ook een man geweest waarbij zijn vrouw al een jaar geen tv kon kijken. Maakt niet uit wat het is maar als iemand al maanden voor hetzelfde probleem belt dan moet er iemand met mandaat wakker worden. En niet het gedoe dat die kabel van de afdeling dsl is en de andere van de afdeling glas etc. Dat boeit de klant niet, die wil gewoon wat hij heeft besteld. Dan zet je in het kpn wethandboek dat de klant ervoor moet tekenen dat die niet terug naar dsl kan in dit geval (al vraag ik me serieus af waarom je dat zou willen aangezien glasvezel bij kpn evenduur is als dsl).
En met die laatste opmerking raak je meteen het probleem. Glas is juist duurder dan DSL. Alleen KPN kiest er als provider zelf voor om het voor dezelfde prijs (die van glas) aan te bieden sinds een jaar of vijf.

Veel Wholesale providers drijven op de lagere prijs van DSL en zullen dat zo lang mogelijk willen aanbieden.

Dit gaat niet om regeltjes maar om contracten.
Maar as FttH aannemers hun HAS monteurs zouden opleiden om ISRA punten te (de)monteren, dan zou dat al veel schelen. Maar ja... Kost teveel geld 😔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Barre73 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:56:
[...]
Maar ja... Kost teveel geld 😔
En 10 telefoontjes naar een helpdesk zijn gratis en monteurs die onverichterzake wederom keren en later nog een keer moeten terugkomen? Bij aansluiten van een VVE wordt er van te voren een schouw gedaan, als je dat daarin regelt kun je ook een monteur mee laten lopen voor de ISRA punten. Dan kost dit ook geen extra tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
[...]

De telefoon aansluiting loopt helaas niet via de meterkast.
Deze komt van onder de garage en wordt dan doorgelust naar boven toe, als je als onderste bewoner je telefoon aansluiting open maakt, zie je de kabels van de buren achter jou aansluiting lopen.
En die telefoons aansluiting mag er niet uit nog, ze gaven aan dat KPN nog een aantal jaar verplicht is om daar diensten over aan te bieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@ArnoldSmit Dan lukt het idd niet en moet ik @Barre73 helemaal gelijk geven dat je eraf moet blijven. Anders hebben straks de buren een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:45
Tc99m schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:43:
Ik vraag me af of iemand wel eens iets vergelijkbaars heeft gehad (en ik moet mijn frustratie kwijt, haha)...

KPN is al sinds de lente van 2023 bezig met onze wijk overzetten naar glasvezel. Dat is in het appartementencomplex (jaren '80) waar ik woon wel een beetje een puzzel omdat wij de meterkasten niet in de woning hebben, maar in een gemeenschappelijke ruimte in het trappenhuis.

Er zijn de afgelopen anderhalf jaar al zeker 6 monteurs langs geweest die steeds onverrichter zake weg zijn gegaan omdat ze niet kunnen uitvogelen hoe ze de glasvezelaansluiting naar de woningen kunnen brengen.
Ze hebben het wél al naar de meterkasten gebracht - door gewoon 1 bewoner de sleutel te vragen van die ruimte en de meterkasten vervolgens open te breken en zonder te informeren de kabel door te trekken (ik kwam er bij toeval achter dat er opeens een aansluitpunt hing).
Ook de verhuurder van het complex heeft hierover contact gehad met KPN maar dat leidt steeds nergens toe.

Nu kreeg ik vanochtend na een lange periode van stilte een mail van KPN dat ik in week 2 van 2025 een nieuw "glasvezelkastje" krijg toegestuurd, en dat daarna binnen 3 weken mijn bestaande koperverbinding wordt afgesloten. Nogal onhandig, want ik heb dus geen aansluitpunt in mijn woning.

KPN gebeld (ik heb nu ook internet van KPN, via de koperlijn), zij gaan weer een monteur langssturen, maar die gaat dan waarschijnlijk de telefoonkabel er uit trekken en daar in plaats van een netwerkkabel o.i.d. trekken (dat kan dus alleen als de glasvezelverbinding al is geactiveerd, dus die monteur komt pas in januari) - als dat lukt tenminste.
Het 'moet' wel lukken, want in Q1 wordt hier in de hele wijk de koperverbinding uitgeschakeld.
Nog even een update hierover: er zou gisteren tussen 8 en 12 een monteur van KPN komen, maar om 11.35 krijg ik een e-mail met een nieuwe afspraakbevestiging voor een week later...

Ondanks dat ik er inmiddels horendol van word, toch maar weer met KPN gebeld voor opheldering en om de nieuwe afspraak (die natuurlijk niet uitkomt) te verplaatsen. Ik vond het vervelend voor die jongen aan de telefoon (ondanks dat ik even diep adem had gehaald voordat ik ging bellen, was ik natuurlijk wel behoorlijk geïrriteerd), maar ik stoorde me wel aan allerlei externe factoren (covid, personeelstekort, gemeente, etc. - alles behalve KPN zelf) die opeens als oorzaken werden genoemd. Toen ik aangaf dat dit onzin was omdat KPN al sinds lente 2023 hier over de vloer komt met monteurs die steeds onverrichter zake weer vertrekken (of meterkasten openbreken), was het opeens de schuld van KPN Netwerk en niet van henzelf (KPN Provider).

Het indienen van een klacht had volgens hem dus ook niet zoveel zin, want tja, het zou dan toch maar tussen Netwerk en Provider heen en weer worden gekaatst. :+ Een schriftelijke garantie dat mijn koperverbinding niet per ongeluk wordt uitgeschakeld voordat ik werkend glasvezel heb was helaas ook niet mogelijk.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik zou eens informeren naar de werkopdracht van de monteur. Als dat iets is als "ONT plaatsen, modem aansluiten en configureren (mits KPN)", dan gaat ook deze monteur heel snel zonder resultaat weer de deur uit. Ik vrees dat de afdeling die de monteurs op pad stuurt, geen flauw idee heeft van wat er moet gebeuren.

Jouw situatie doet mij denken aan iets wat ik zelf wel eens heb gezien: allemaal smalle meterkasten naast elkaar in een kelderruimte en een kleine kast (ca. 20x20 cm) met 2 LSA-stroken als telefoonverdeler.

Nog een klein detail: heb je een stopcontact in je meterkast voor de voeding van de ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
ZwarteIJsvogel schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:59:
Ik zou eens informeren naar de werkopdracht van de monteur. Als dat iets is als "ONT plaatsen, modem aansluiten en configureren (mits KPN)", dan gaat ook deze monteur heel snel zonder resultaat weer de deur uit. Ik vrees dat de afdeling die de monteurs op pad stuurt, geen flauw idee heeft van wat er moet gebeuren.

Jouw situatie doet mij denken aan iets wat ik zelf wel eens heb gezien: allemaal smalle meterkasten naast elkaar in een kelderruimte en een kleine kast (ca. 20x20 cm) met 2 LSA-stroken als telefoonverdeler.

Nog een klein detail: heb je een stopcontact in je meterkast voor de voeding van de ONT?
Voor mij is het niet duidelijk of ze de ONT in de meterkast of in de woonkamer gaan plaatsen. Eerder is gesproken over de glasvezelverbinding vanuit de meterkast doortrekken naar de woonkamer via de telefoonlijn (die naast de meterkast zit). Ik vermoed dat ze de ONT dan in de woonkamer gaan plaatsen, waar nu de telefoonaansluiting zit. Dat zou voor mij overigens ook prima zijn.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tc99m schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Voor mij is het niet duidelijk of ze de ONT in de meterkast of in de woonkamer gaan plaatsen. Eerder is gesproken over de glasvezelverbinding vanuit de meterkast doortrekken naar de woonkamer via de telefoonlijn (die naast de meterkast zit). Ik vermoed dat ze de ONT dan in de woonkamer gaan plaatsen, waar nu de telefoonaansluiting zit. Dat zou voor mij overigens ook prima zijn.
In de eerste drie zinnen lees ik evenzovele onduidelijkheden, teveel voor een succesvolle actie door een monteur. Hier moet eerst een goed plan worden gemaakt. Ik voorzie hierin ook een rol voor de verhuurder/gebouwbeheerder (en voor die zijn dit soort zaken waarschijnlijk een ver-van-mijn-bedshow).

Om de ONT in de woonkamer te plaatsen moet het glasvezelaansluitpunt daarnaartoe worden verplaatst. Dat gaat een monteur met een standaard opdracht niet doen, zeker niet als deze namens de internet provider KPN komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Tc99m schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Gaat echt niet gebeuren. ONT komt op de plaats van de FTU. Hooguit dat er een UTP kabel aangelegd wordt van de meterkast naar de woonkamer en dat de router in de woonkamer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
Via de gevel achter en een gat boren. Zo is het bij mij gedaan. De ONT zit lekker in de woonkamer. Iedereen blij.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 13:08
emeralda schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:40:
Via de gevel achter en een gat boren. Zo is het bij mij gedaan. De ONT zit lekker in de woonkamer. Iedereen blij. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Mag hier niet van de verhuurder, die vindt een kabelgoot aan de buitenkant van zijn pand lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 06:58:
[...]

In de eerste drie zinnen lees ik evenzovele onduidelijkheden, teveel voor een succesvolle actie door een monteur. Hier moet eerst een goed plan worden gemaakt. Ik voorzie hierin ook een rol voor de verhuurder/gebouwbeheerder (en voor die zijn dit soort zaken waarschijnlijk een ver-van-mijn-bedshow).

Om de ONT in de woonkamer te plaatsen moet het glasvezelaansluitpunt daarnaartoe worden verplaatst. Dat gaat een monteur met een standaard opdracht niet doen, zeker niet als deze namens de internet provider KPN komt.
Ik heb de verhuurder (woningbouw) al meerdere keren ingeschakeld. Die zeggen dat de lijn van KPN is, KPN verantwoordelijk is, dat ze KPN in het begin hebben gesproken, en de uitvoering verder bij KPN ligt.
Er was een projectleider die het zich wat meer aantrok en ook contact met KPN probeerde te zoeken, maar die heeft inmiddels een andere functie en zijn opvolger kon ik bijna de schouders horen ophalen aan de telefoon, die zei alleen maar "komt wel goed".

Er zijn als het goed is aantekeningen gemaakt in het systeem van KPN om de situatie te beschrijven, zodat monteurs weten dat het geen standaardklus is. Maar het lijkt maar langzaam door te dringen, want inmiddels is al een heel regiment onverrichter zake weer weggegaan. Mij maakt het inmiddels niet meer uit - zo lang ze de koperlijn niet uitschakelen.
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:44:
[...]

Gaat echt niet gebeuren. ONT komt op de plaats van de FTU. Hooguit dat er een UTP kabel aangelegd wordt van de meterkast naar de woonkamer en dat de router in de woonkamer komt.
Ze hebben het gehad over "iets" doortrekken. Of dat een UTP-kabel is of iets anders, weet ik niet. Mij ook om het even, zo lang ik maar internet heb.
emeralda schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:40:
Via de gevel achter en een gat boren. Zo is het bij mij gedaan. De ONT zit lekker in de woonkamer. Iedereen blij.

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
grun93 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Mag hier niet van de verhuurder, die vindt een kabelgoot aan de buitenkant van zijn pand lelijk.
Verhuurder vindt dat prima (zeggen ze), maar welstandcommissie (beschermd stadsgezicht o.i.d.) wil dat niet. Dat was ook een probleem toen ze hier in de lente de kozijnen wilden vernieuwen. Dan zou je trouwens ook aparte kabelgoten tot 4 hoog moeten krijgen (i.v.m. de wijze waarop de appartementen in dit complex zijn "gestapeld", ze liggen niet allemaal netjes boven elkaar) en ik denk inderdaad dat dat niet mooi wordt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tc99m op 15-01-2025 09:46 ]

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Tc99m schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Ik heb de verhuurder (woningbouw) al meerdere keren ingeschakeld. Die zeggen dat de lijn van KPN is, KPN verantwoordelijk is, dat ze KPN in het begin hebben gesproken, en de uitvoering verder bij KPN ligt.
Er was een projectleider die het zich wat meer aantrok en ook contact met KPN probeerde te zoeken, maar die heeft inmiddels een andere functie en zijn opvolger kon ik bijna de schouders horen ophalen aan de telefoon, die zei alleen maar "komt wel goed".
Vast wel, maar dat vereist wel een wat actievere houding.
Er zijn als het goed is aantekeningen gemaakt in het systeem van KPN om de situatie te beschrijven, zodat monteurs weten dat het geen standaardklus is. Maar het lijkt maar langzaam door te dringen, want inmiddels is al een heel regiment onverrichter zake weer weggegaan. Mij maakt het inmiddels niet meer uit - zo lang ze de koperlijn niet uitschakelen.

[...]

Ze hebben het gehad over "iets" doortrekken. Of dat een UTP-kabel is of iets anders, weet ik niet. Mij ook om het even, zo lang ik maar internet heb.
Inderdaad.

Het glasvezelaansluitpunt kan denk ik het beste in de meterkast blijven. De TK-01 doosjes die ik gezien heb zijn slappe plastic dingen, en als de ONT daar overheen is geschoven dan is het niet de vraag of maar wanneer je dat ding van de muur stoot als het aansluitpunt in een verblijfsruimte is. Ik zou mikken op een UTP-kabel (minimaal Cat6) naar de meterkast met RJ45-contactdozen aan beide einden, en een stopcontact in de meterkast voor de ONT (b.v. als DIN-rail module in de groepenkast). Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
grun93 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:41:
[...]

Ah jammer ik woon in een galerij flat bouwjaar 1968. Dat soort serie bouw heeft nooit een architectuur prijs gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Nog een update in mijn glasvezel-soap: vanochtend is er een monteur geweest, die voortvarend aan de slag wilde gaan met het doortrekken van een UTP-kabel via de bestaande telefoonkabel.
Bij het testen van de kabels bleek echter dat mijn telefoonkabel niet door dezelfde ruimte loopt als de gezamelijke meterkastruimte (waar ook het aansluitpunt voor glasvezel is gemaakt), maar op een heel andere plek - waarschijnlijk via het trappenhuis aan de andere kant van mijn appartement. :F

Lang verhaal kort: het punt zit nu op een plek waarop het onmogelijk is door te trekken naar mijn woning. Hij snapte ook niet dat het dáár was aangebracht, want bij andere woningen in ons gebouwencomplex waar hij ook was geweest zit het aansluitpunt in de stoppenkast (die zich wél in de woning bevindt). Vanaf daar wordt het dan via de leiding van de coaxkabel doorgeleid naar de woonkamer, waar dan de router kan worden aangesloten.

Er lijkt dus nu (eindelijk) een oplossing in zicht te zijn, maar hij kon nu verder niks doen. Er komt nu eerst een monteur "de situatie inventariseren" ("Maar de monteur heeft vanochtend toch al uitgelegd hoe het zit? Ik stond naast hem toen hij je belde" / "Ja, maar dat past niet in het systeem van KPN..." |:( ) , daarna wordt het aansluitpunt mogelijk verplaatst en daarna pas wordt er daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd.

In ieder geval heb ik de verzekering van de monteur dat het komende jaar de koperverbinding niet wordt uitgeschakeld, de brief die ik eerder heb ontvangen was alleen maar bedoeld om me aan te zetten tot actie - wat ik nogal ironisch vind omdat ik de afgelopen twee jaar vooral KPN tot actie heb geprobeerd te bewegen.

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MstrYodaOnDuty
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-08 23:52
Ik ben op zoek naar advies over mijn huidige situatie met KPN, KPN Netwerk en VolkerWessels Telecom (nu Hanab). Ik woon (en ben ook de eigenaar) in een appartement en in mei vorig jaar is er glasvezel aangelegd in mijn gebouw. ​​Daarna werd de verbinding gemarkeerd als beschikbaar op de website van KPN Netwerk, dus ik vroeg om een ​​abonnement via KPN. Ik heb het geïnstalleerd met Genexis ONT en oeps, het werkte niet. Ik vroeg om een ​​technicus en hij bevestigde ook dat de verbinding niet werkte, dus hij markeerde dat op het systeem van KPN en mijn reis begon op 4 juli 2024.

Niemand van VWT kwam bij mij langs en ze vertelden me verschillende redenen, zoals:
- Op 16 september zeiden ze dat ze de straat moesten opgraven om te vinden waar de kabel kapot was. Sindsdien is er geen dergelijke actie ondernomen en aangezien het maximaal 8 weken duurt voor een graafvergunning, betwijfel ik of dat het geval was.
- Ze vertelden me dat ze wachtten op een vergunning van de VVE, wat ik meteen ontkende door te praten met zowel de beheerder van de VVE als de conciërge van het gebouw (ze zeiden allebei dat er geen dergelijk verzoek was).

Omdat ik zelf een glasvezelinstallatie in het hele appartement heb (kamer-tot-kamer glasvezel), heb ik ook een visuele foutzoeker die ik gebruikte tegen FTU en bingo, het probleem was het laspunt van twee glasvezelkabels (één naar buiten en één naar de SC APC vrouwelijke connector). Ik heb dit gemeld bij VWT en geen geluk, het kon ze niets schelen (ik ben naar het hoofdkantoor van VWT in Nieuwegein gegaan en heb persoonlijk een rapport afgegeven).

Weet iemand hoe ik met deze situatie moet omgaan, moet ik de geschillencommissie voor telecommunicatie inschakelen? Aangezien KPN hier de enige operator is vanwege de concessie die is gegeven door de gemeente Den Haag, denk ik dat er een repercussie zou moeten zijn vanwege dit gebrek aan aandacht van hun kant, zelfs als dit probleem verband houdt met VWT (ik ben klant/gebruiker van KPN, niet van VWT).

Ik zou ook blij zijn als iemand die aan VWT/Hanab werkt tenminste een redelijke uitleg kan geven waarom ik nog steeds wacht tot dit probleem is opgelost. Ik heb VWT/KPN Netwerk meerdere keren gebeld (waarschijnlijk 20+), maar ik kon nog steeds geen feedback krijgen.

Ik ping @Barre73 omdat ik denk dat hij misschien wat inzichten heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MstrYodaOnDuty schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 00:00:
Ik ben op zoek naar advies over mijn huidige situatie met KPN, KPN Netwerk en VolkerWessels Telecom (nu Hanab). Ik woon (en ben ook de eigenaar) in een appartement en in mei vorig jaar is er glasvezel aangelegd in mijn gebouw. ​​Daarna werd de verbinding gemarkeerd als beschikbaar op de website van KPN Netwerk, dus ik vroeg om een ​​abonnement via KPN. Ik heb het geïnstalleerd met Genexis ONT en oeps, het werkte niet. Ik vroeg om een ​​technicus en hij bevestigde ook dat de verbinding niet werkte, dus hij markeerde dat op het systeem van KPN en mijn reis begon op 4 juli 2024.

Niemand van VWT kwam bij mij langs en ze vertelden me verschillende redenen, zoals:
- Op 16 september zeiden ze dat ze de straat moesten opgraven om te vinden waar de kabel kapot was. Sindsdien is er geen dergelijke actie ondernomen en aangezien het maximaal 8 weken duurt voor een graafvergunning, betwijfel ik of dat het geval was.
- Ze vertelden me dat ze wachtten op een vergunning van de VVE, wat ik meteen ontkende door te praten met zowel de beheerder van de VVE als de conciërge van het gebouw (ze zeiden allebei dat er geen dergelijk verzoek was).

Omdat ik zelf een glasvezelinstallatie in het hele appartement heb (kamer-tot-kamer glasvezel), heb ik ook een visuele foutzoeker die ik gebruikte tegen FTU en bingo, het probleem was het laspunt van twee glasvezelkabels (één naar buiten en één naar de SC APC vrouwelijke connector). Ik heb dit gemeld bij VWT en geen geluk, het kon ze niets schelen (ik ben naar het hoofdkantoor van VWT in Nieuwegein gegaan en heb persoonlijk een rapport afgegeven).

Weet iemand hoe ik met deze situatie moet omgaan, moet ik de geschillencommissie voor telecommunicatie inschakelen? Aangezien KPN hier de enige operator is vanwege de concessie die is gegeven door de gemeente Den Haag, denk ik dat er een repercussie zou moeten zijn vanwege dit gebrek aan aandacht van hun kant, zelfs als dit probleem verband houdt met VWT (ik ben klant/gebruiker van KPN, niet van VWT).

Ik zou ook blij zijn als iemand die aan VWT/Hanab werkt tenminste een redelijke uitleg kan geven waarom ik nog steeds wacht tot dit probleem is opgelost. Ik heb VWT/KPN Netwerk meerdere keren gebeld (waarschijnlijk 20+), maar ik kon nog steeds geen feedback krijgen.

Ik ping @Barre73 omdat ik denk dat hij misschien wat inzichten heeft.
Stuur me je adres even in een DM...

NB: Een gemeente geeft geen concessies of zoiets. KPN is de enige bij jou omdat er geen andere is die het ziet zitten om aan te leggen. Vanuit de Telecomwet heeft ook Open Dutch Fiber of Delta (om er maar twee te noemen) gewoon recht om aan te leggen. Maar commercieel zal dat niet interessant zijn als KPN er al ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 22-01-2025 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:34
Vraag: Gisteren is glaspoort na 2 jaar gekomen bij mijn vriendin om de aansluiting in haar appartement te maken. Nu heeft ze al een aansluitdoos ontvangen, zonder ONT. en op de aansluiting zit ook geen ONT en ook geen stroom in de meterkast. De overgang naar KPN van Ziggo staat op de planning voor aanstaande zondag. Maar zonder ONT of überhaupt stroom in de meterkast lijkt dit mij niet zo handig. Of komt er aanstaande zondag vanzelf een monteur van KPN die dit zal oplossen? Hoewel op zondag lijkt mij dit niet toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:09
Bas1978 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:01:
Vraag: Gisteren is glaspoort na 2 jaar gekomen bij mijn vriendin om de aansluiting in haar appartement te maken. Nu heeft ze al een aansluitdoos ontvangen, zonder ONT. en op de aansluiting zit ook geen ONT en ook geen stroom in de meterkast. De overgang naar KPN van Ziggo staat op de planning voor aanstaande zondag. Maar zonder ONT of überhaupt stroom in de meterkast lijkt dit mij niet zo handig. Of komt er aanstaande zondag vanzelf een monteur van KPN die dit zal oplossen? Hoewel op zondag lijkt mij dit niet toch?
Op zondag zal er sowieso niemand komen. Op dag van de geplande overgang kun je met de provider KPN bellen en een kosteloze installatiemonteur inplannen als het 'niet lukt', deze heeft een ONT op de bus. Indien de meterkast aan enkele eisen voldoet (hoofdschakelaar, voldoende werkruimte etc, in principe zou bijna elke meterkast waar geen stoppen meer in zitten prima moeten zijn), kan een monteur van KPN een stroompunt aanleggen op een bestaande groep.
De Ziggo lijn blijft gewoon doorlopen tot de dag dat de router van kpn aangesloten is en verbinding heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MstrYodaOnDuty
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 13-08 23:52
Barre73 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:21:
[...]

Stuur me je adres even in een DM...

NB: Een gemeente geeft geen concessies of zoiets. KPN is de enige bij jou omdat er geen andere is die het ziet zitten om aan te leggen. Vanuit de Telecomwet heeft ook Open Dutch Fiber of Delta (om er maar twee te noemen) gewoon recht om aan te leggen. Maar commercieel zal dat niet interessant zijn als KPN er al ligt.
@Barre73 Stuur gewoon een DM. Wat betreft de concessiekwestie, ik heb de website van de gemeente misschien verkeerd opgevat. Ik zal de Telecommunicatiewet bekijken om het probleem volledig te begrijpen, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:04
Twee weken terug kwamen ze eindelijk glasvezel aansluiten. Helaas was er wat misgegaan in de BOP. Op de ONT (Nokia) knipperde het alarm lampje rood.
Vandaag kwam er iemand om het te repareren, er scheen inderdaad rood licht in de BOP met de testtool aangesloten. Het lassen leek prima gelukt. Alarm lampje is nu weg, maar het connection lampje knippert nog wel (groen). De monteur van vandaag heeft het modem nog wel gescand voor de registratie, maar had het daarna over dat de glasvezels gekruist waren aangesloten en er dus nog wat in de POP aangepast moest worden. Helaas had hij zelf geen toegang, maar iemand zou dat snel doen. (Tot nu toe nog niet helaas)

Kan iemand uitleggen hoe dat kruisen bij XGS-PON zit? Ik dacht dat je sowieso met een aantal op een splitter naar dezelfde OLT zit, dus dat kruisingen niet veel uitmaken. Is het dan nu dat ik bij de verkeerde OLT uit kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Tc99m schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Nog even een update hierover: er zou gisteren tussen 8 en 12 een monteur van KPN komen, maar om 11.35 krijg ik een e-mail met een nieuwe afspraakbevestiging voor een week later...

Ondanks dat ik er inmiddels horendol van word, toch maar weer met KPN gebeld voor opheldering en om de nieuwe afspraak (die natuurlijk niet uitkomt) te verplaatsen. Ik vond het vervelend voor die jongen aan de telefoon (ondanks dat ik even diep adem had gehaald voordat ik ging bellen, was ik natuurlijk wel behoorlijk geïrriteerd), maar ik stoorde me wel aan allerlei externe factoren (covid, personeelstekort, gemeente, etc. - alles behalve KPN zelf) die opeens als oorzaken werden genoemd. Toen ik aangaf dat dit onzin was omdat KPN al sinds lente 2023 hier over de vloer komt met monteurs die steeds onverrichter zake weer vertrekken (of meterkasten openbreken), was het opeens de schuld van KPN Netwerk en niet van henzelf (KPN Provider).

Het indienen van een klacht had volgens hem dus ook niet zoveel zin, want tja, het zou dan toch maar tussen Netwerk en Provider heen en weer worden gekaatst. :+ Een schriftelijke garantie dat mijn koperverbinding niet per ongeluk wordt uitgeschakeld voordat ik werkend glasvezel heb was helaas ook niet mogelijk.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De moraal van het verhaal: KPN Netwerk is een chaotisch en onprofessioneel bedrijf, maar een klacht indienen helpt een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Lisadr Bijzonder he, een enorme marketing afdeling met reclame spotjes met dansende katten. Gratis tablet, tv, spelcomputer bij een nieuw abonnement. En dan staat iemand met zijn bankpas voor de deur en is het simpel uitzoeken en actie ondernemen (vinkje zetten in de leverstraat) lastig maar kost ook gewoon veel geld als klanten elke keer bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
jongetje schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:57:
@Lisadr Bijzonder he, een enorme marketing afdeling met reclame spotjes met dansende katten. Gratis tablet, tv, spelcomputer bij een nieuw abonnement. En dan staat iemand met zijn bankpas voor de deur en is het simpel uitzoeken en actie ondernemen (vinkje zetten in de leverstraat) lastig maar kost ook gewoon veel geld als klanten elke keer bellen...
KPN en KPN Netwerk zijn verschillende bedrijven en binnen zowel KPN, als KPN Netwerk worden verschillende afdelingen gemanaged alsof ze verschillende bedrijven zijn. Blijkbaar hebben ze voldoende marketing budget en heel slechte leiderschapsvaardigheden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Lisadr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 16:22:
[...]

KPN en KPN Netwerk zijn verschillende bedrijven en binnen zowel KPN, als KPN Netwerk worden verschillende afdelingen gemanaged alsof ze verschillende bedrijven zijn. Blijkbaar hebben ze voldoende marketing budget en heel slechte leiderschapsvaardigheden. :?
Ik begrijp omdat je ontevreden bent nogal wrokkig bent.

Maar met slechte leiderschapsvaardigheden wordt je niet de grootste provider lijkt me.

Jammer dat we in NL niet bijzonder trots zijn op onze technische pareltjes. Ik heb lang bij KPN als externe rond gelopen en mooie hoogstandjes gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:12:
[...]

Maar met slechte leiderschapsvaardigheden wordt je niet de grootste provider lijkt me.
Goede reclame is sowieso belangrijker dan een goed product als je groot wil worden. Je hoeft echt niet een beter product te leveren dan je concurrenten. 99,99% van de klanten kiest namelijk producten niet op basis van extreem diepgaande onderzoeken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:30:
[...]

Goede reclame is sowieso belangrijker dan een goed product als je groot wil worden. Je hoeft echt niet een beter product te leveren dan je concurrenten. 99,99% van de klanten kiest namelijk producten niet op basis van extreem diepgaande onderzoeken. ;)
Prijs, product, plaats en promotie leerde ik bij NIMA-a ;) , waarbij in NL de prijs wel zo ongeveer het belangrijkste is… ons ben zuunig.

En inderdaad, het beste product moet ook een goede prijs hebben, beschikbaar zijn en goed bekend gemaakt worden. En dan hopen dat een Youp van ‘t Hek je niet belachelijk maakt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
[...]

Jammer dat we in NL niet bijzonder trots zijn op onze technische pareltjes. Ik heb lang bij KPN als externe rond gelopen en mooie hoogstandjes gezien.
Glasvezel zou er bij ons in de wijk al in 2009 zijn. KPN ging de boel tegen houden (zoek a.u.b. naar alle problemen die KPN had i.v.m. valsspelen en innovatie tegenhouden. Telecomwaakhond OPTA heeft KPN meerder keren beboet).

KPN gaf aan dat glasvezel er in 2019 (dankzij stappen van concurrenten). Het kwam pas in 2023 en sindsdient kan ik het niet aanvragen, omdat KPN zijn zaken niet op order heeft. Mijn intentie is niet om de medewerkers van KPN te beledigen. Heel vriendelijke mensen, die gebaseerd op mijn ervaring, zelf ook gefrustreerd zijn met hoe de intern gaat.

KPN zegt zelf in hun jaarverslag dat hun interne werkwijze een belangrijke reden is waarom innovatie bij hun traag gaat en zaken veel langer duren dan oorspronkelijk gepland.

Is het een idee dat jij een topic aanmaakt met alle unieke technische pareltjes en hoogstandjes van KPN zodat meer mensen trots kunnen zijn op KPN?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Lisadr schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:48:
[...]
Is het een idee dat jij een topic aanmaakt met alle unieke technische pareltjes en hoogstandjes van KPN zodat meer mensen trots kunnen zijn op KPN?
Nee zeg, ik zie de bui al hangen dat iedereen zijn persoonlijke was gaat buiten hangen om dat wat ik noem als pareltje onderuit te halen. Maar goed, denk aan eerste met ADSL (toen nog mxstream genoemd), eerste met IP gebaseerd netwerk (internetplusbellen), 112 dienst, 1e met mobiele telefonie, 1e met landelijke 3G/4G dekking, mooie KPN Security dochter, het noodnet, het beheer van het justitie netwerk, …

Als consument zien we alleen de FTU, soms de helpdesk en maandelijks de factuur. De techniek er achter en de mensen zien we niet.

Neemt allemaal jouw frustratie niet weg. Overigens heb ik 2,5 jaar gewacht op glasvezel (DFN/Caiway), vind ik Vodafone een matig bedrijf en begrijp ik niet waarom mijn Magnificat S espressomachine steeds maar 2 jaar meegaat. Om maar wat te noemen. Met andere woorden; de wet van behoud van ellende. Life sucks. And then you die.

We dwalen af ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
[...]

Er zullen meerdere redenen zijn dat KPN de grootste provider van Nederland is, maar een van de meest belangrijkste redenen is dat ze een staatsmonopolie hebben geërfd waar o.a. het kopernetwerk in zit en dat ze daar nog steeds de vruchten van plukken.

Los daarvan: “goed leiderschap” =/= een goed product voor consumenten. Helaas zien de meeste bedrijven tegenwoordig het als: goed leiderschap = waarde voor aandeelhouders creëren = de bare minimum in effort leveren zodat er op kosten bezuinigd kan worden zodat er winst kan worden uitgekeerd aan aandeelhouders.

Dat KPN allerlei technische pareltjes kan realiseren boeit me niks; wat heb ik daar als klant aan als na 8 monteurs ik nog steeds geen aansluiting op glasvezel heb, terwijl wel mijn meterkast zonder toestemming en medeweten is opengebroken om zo’n kastje te plaatsen, en achteraf blijkt dat het daar dus helemaal niet geplaatst had moeten worden? Waar zijn die technische genieën dan gebleven?

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Tc99m schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Dat KPN allerlei technische pareltjes kan realiseren boeit me niks; wat heb ik daar als klant aan als na 8 monteurs ik nog steeds geen aansluiting op glasvezel heb, terwijl wel mijn meterkast zonder toestemming en medeweten is opengebroken om zo’n kastje te plaatsen, en achteraf blijkt dat het daar dus helemaal niet geplaatst had moeten worden? Waar zijn die technische genieën dan gebleven?
Dat bedoelde ik dus met “… ik zie de bui al hangen dat iedereen zijn persoonlijke was gaat buiten hangen om dat wat ik noem als pareltje onderuit te halen.”

Ik ga er verder dus niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 22:17:
[...]

Dat bedoelde ik dus met “… ik zie de bui al hangen dat iedereen zijn persoonlijke was gaat buiten hangen om dat wat ik noem als pareltje onderuit te halen.”

Ik ga er verder dus niet op in.
Ik snap dat je niet op dat soort pareltjes zit te wachten maar ik weet wel uit overlevering dat indertijd in het PTT lab in Leidschendam mooie technische pareltjes ontwikkeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
synoniem schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 01:55:
[...]

Ik snap dat je niet op dat soort pareltjes zit te wachten maar ik weet wel uit overlevering dat indertijd in het PTT lab in Leidschendam mooie technische pareltjes ontwikkeld zijn.
Zoals de T65 en de Kermit. Het technisch lab daar was geweldig. Vanuit PHILIPS (in die tijd ook Nederlands’ trots) veel geweest voor modem certificatie testen. Teletekst modems e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qfe10Pynm7eZOrQcU0eAOpXNzbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7doS2MxJEXU0V2QzlTAQCx4.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://hack42.nl/wiki/Gebruiker:Hack42/Greenpoint

Codenaam “Kermit”, in 1992 wereldwijd eerste mobiele telefoon (ontvangen, zenden kon alleen bij pomp stations e.d.).

Samen met PTT heb ik toen bij Toshiba nog een modem ontwikkeld om dataverkeer mogelijk te maken, nooit commercieel geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Mag ik jullie idd verzoeken weer on-topic te gaan :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
Status update: Ik heb het opgegeven. Ondanks dat er nu al een half jaar een glasvezelaansluiting in mijn meterkast zit kan ik nog steeds geen internet via glasvezel bestellen. Hulp van tweakforumleden mocht niet baten, klachten indienen bij KPN netwerk heeft geen enkel effect (je hoort er ook nooit meer wat van), KPN Internet doet beloften / beweert van alles en doet vervolgens ook niks.

details (in dit topic, 18 oktober)

Ik blijf dus (noodgedwongen) bij Ziggo.

Misschien moet KPN wat minder inzetten op technische pareltjes en eerst maar eens zorgen dat hun bedrijfsprocessen fatsoenlijk in elkaar steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
Er moeten in Nederland miljoenen huizen aangesloten worden op glasvezel en omdat dit Nederland is moet het allemaal onder de grond en netjes afgewerkt. En dan heb je ook nog te maken met 100 jaar oude gebouwen waar niemand weet waar de kabels ooit zijn aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

pyotr schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:10:
Status update: Ik heb het opgegeven. Ondanks dat er nu al een half jaar een glasvezelaansluiting in mijn meterkast zit kan ik nog steeds geen internet via glasvezel bestellen.
Da's wel balen ja.

Ik kon uit je eerdere berichten niet halen of @Barre73 nou wel of niet al voor je bemiddeld/gekeken had?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:59
ehtweak schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:08:
[...]
Ik kon uit je eerdere berichten niet halen of @Barre73 nou wel of niet al voor je bemiddeld/gekeken had?
Hij heeft de projectleider van KPN gemaild.

Ik heb als afsluiting normaals (4e keer?) het klachtenformulier van KPN Netwerk gebruikt om te melden dat ik heb opgegeven en de bestelling voor KPN internet te hebben gecanceled (dat proces loopt trouwens prima), met verwijzing naar eerdere tickets. Kreeg zowaar nog een reactie "Wij hebben uw bericht ontvangen en hebben deze meteen doorgestuurd naar onze aannemer. Zij zullen uw bericht verder in behandeling nemen en bellen u spoedig terug."

Dat over terugbellen is me nog niet eerder beloofd. We zullen zien, alles is meegenomen wat mij betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tc99m
Tc99m schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:45:
Nog een update in mijn glasvezel-soap: vanochtend is er een monteur geweest, die voortvarend aan de slag wilde gaan met het doortrekken van een UTP-kabel via de bestaande telefoonkabel.
Bij het testen van de kabels bleek echter dat mijn telefoonkabel niet door dezelfde ruimte loopt als de gezamelijke meterkastruimte (waar ook het aansluitpunt voor glasvezel is gemaakt), maar op een heel andere plek - waarschijnlijk via het trappenhuis aan de andere kant van mijn appartement. :F

Lang verhaal kort: het punt zit nu op een plek waarop het onmogelijk is door te trekken naar mijn woning. Hij snapte ook niet dat het dáár was aangebracht, want bij andere woningen in ons gebouwencomplex waar hij ook was geweest zit het aansluitpunt in de stoppenkast (die zich wél in de woning bevindt). Vanaf daar wordt het dan via de leiding van de coaxkabel doorgeleid naar de woonkamer, waar dan de router kan worden aangesloten.

Er lijkt dus nu (eindelijk) een oplossing in zicht te zijn, maar hij kon nu verder niks doen. Er komt nu eerst een monteur "de situatie inventariseren" ("Maar de monteur heeft vanochtend toch al uitgelegd hoe het zit? Ik stond naast hem toen hij je belde" / "Ja, maar dat past niet in het systeem van KPN..." |:( ) , daarna wordt het aansluitpunt mogelijk verplaatst en daarna pas wordt er daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd.

In ieder geval heb ik de verzekering van de monteur dat het komende jaar de koperverbinding niet wordt uitgeschakeld, de brief die ik eerder heb ontvangen was alleen maar bedoeld om me aan te zetten tot actie - wat ik nogal ironisch vind omdat ik de afgelopen twee jaar vooral KPN tot actie heb geprobeerd te bewegen.
De - hopelijk laatste - aflevering van mijn glasvezel soap (na 2 jaar en zo'n 8 monteurs). :D

Vandaag kwam er een monteur, in principe alleen om te "inventariseren", maar hij ging toch direct voortvarend te werk.
Hij heeft de glasvezelkabel via dezelfde buis als de coaxkabel door weten te trekken en naar mijn stoppenkast (die zit in tegenstelling tot mijn meterkast wél in de woning) geleid.
Daar heeft hij het aansluitpunt van de glasvezel ook naartoe verplaatst (dat is dus uit de meterkast gehaald - die daarvoor eerder dus zonder mijn medeweten was opengebroken door een monteur :') - en naar de stoppenkast verplaatst), de televisiekabel die vanuit mijn stoppenkast naar de woonkamer liep weggehaald, en in plaats daarvan een utp-kabel naar het kabel-aansluitpunt in mijn woonkamer doorgetrokken - eigenlijk precies wat de vorige monteur ook voorstelde. Nieuw plaatje ervoor en heb dus nu een utp-wandcontactdoos ipv coax in mijn woonkamer. (y)

Uiteindelijk best een klus, hij is ruim drie uur bezig geweest, maar het werkt prima met 200 Mbps down/up.
In eerste instantie wilde hij de coax-kabel helemaal weghalen (in ieder geval vanaf de meterkastruimte, zodat hij de buis vanaf daar helemaal vrij had voor glasvezel of utp), maar ik ben wel blij dat ik toch heb aangedrongen om het eerst even te proberen naast de coax-kabel. Nu komt zowel Ziggo als KPN glasvezel op dezelfde plek binnen in mijn stoppenkast, mocht ik ooit willen overstappen kan daar gewoon het Ziggo modem komen te hangen, en kan ik het via de utp-kabel doorleiden naar de woonkamer.

Er even vanuit gaande dat ik het hiermee niet jinx, dus het einde van het verhaal. ;) Fijn dat ik hier af en toe mijn gal kon spuien en dank voor de adviezen (in het bijzonder die van @Barre73 _/-\o_ ).

[ Voor 5% gewijzigd door Tc99m op 06-02-2025 12:33 ]

scintillating

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Tc99m schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:17:
[...]

De - hopelijk laatste - aflevering van mijn glasvezel soap (na 2 jaar en zo'n 8 monteurs). :D

Vandaag kwam er een monteur, in principe alleen om te "inventariseren", maar hij ging toch direct voortvarend te werk.
Hij heeft de glasvezelkabel via dezelfde buis als de coaxkabel door weten te trekken en naar mijn stoppenkast (die zit in tegenstelling tot mijn meterkast wél in de woning) geleid.
Daar heeft hij het aansluitpunt van de glasvezel ook naartoe verplaatst (dat is dus uit de meterkast gehaald - die daarvoor eerder dus zonder mijn medeweten was opengebroken door een monteur :') - en naar de stoppenkast verplaatst), de televisiekabel die vanuit mijn stoppenkast naar de woonkamer liep weggehaald, en in plaats daarvan een utp-kabel naar het kabel-aansluitpunt in mijn woonkamer doorgetrokken - eigenlijk precies wat de vorige monteur ook voorstelde. Nieuw plaatje ervoor en heb dus nu een utp-wandcontactdoos ipv coax in mijn woonkamer. (y)

Uiteindelijk best een klus, hij is ruim drie uur bezig geweest, maar het werkt prima met 200 Mbps down/up.
In eerste instantie wilde hij de coax-kabel helemaal weghalen (in ieder geval vanaf de meterkastruimte, zodat hij de buis vanaf daar helemaal vrij had voor glasvezel of utp), maar ik ben wel blij dat ik toch heb aangedrongen om het eerst even te proberen naast de coax-kabel. Nu komt zowel Ziggo als KPN glasvezel op dezelfde plek binnen in mijn stoppenkast, mocht ik ooit willen overstappen kan daar gewoon het Ziggo modem komen te hangen, en kan ik het via de utp-kabel doorleiden naar de woonkamer.

Er even vanuit gaande dat ik het hiermee niet jinx, dus het einde van het verhaal. ;) Fijn dat ik hier af en toe mijn gal kon spuien en dank voor de adviezen (in het bijzonder die van @Barre73 _/-\o_ ).
Mag ik je adres dan nu weer doorgeven om wel op de koperuitlijst terug te zetten? Voor de zekerheid had ik het er toch maar even af laten halen namelijk :-)

PS: Ik zie geen FTU verplaatings-opdracht richting de aannemer dus dit was blijkbaar een eigen KPN monteur die ook de certificaten heeft om een FTU te kunnen afmonteren. Fijn te horen dat het toch gelukt is!

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 06-02-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tc99m
Tc99m schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:17:
[...]
Er even vanuit gaande dat ik het hiermee niet jinx, dus het einde van het verhaal. ;)
Zojuist tijdens een Teams-call drie keer uit de call gemikt vanwege een internetverbinding die niet meer werkte. :')
Barre73 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Mag ik je adres dan nu weer doorgeven om wel op de koperuitlijst terug te zetten? Voor de zekerheid had ik het er toch maar even af laten halen namelijk :-)

PS: Ik zie geen FTU verplaatings-opdracht richting de aannemer dus dit was blijkbaar een eigen KPN monteur die ook de certificaten heeft om een FTU te kunnen afmonteren. Fijn te horen dat het toch gelukt is!
Ehmmm ja in principe wel, hoe lang duurt het dan voordat de koperverbinding echt wordt uitgeschakeld?

En klopt inderdaad: er was nog geen opdracht, dat zei hij ook tegen mij.

scintillating

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Tc99m schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:25:
[...]

Zojuist tijdens een Teams-call drie keer uit de call gemikt vanwege een internetverbinding die niet meer werkte. :')

[...]

Ehmmm ja in principe wel, hoe lang duurt het dan voordat de koperverbinding echt wordt uitgeschakeld?

En klopt inderdaad: er was nog geen opdracht, dat zei hij ook tegen mij.
Je koperlijn zal nog enkele dagen tot een week na vandaag actief blijven om op terug te vallen (door KPN zelf) en dan wordt deze uitgezet. Dat is normaal bij migratie van koper naar glas.
Maar omdat het adres al is geblokkeerd voor nieuwe koper diensten kan je niet zomaar terug. Daar is wat meer actie voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijnevan
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-03 11:51
Hallo allemaal.

ik beheer sinds kort een klein netwerk in een gebouw waar 2 aparte telefoonlijnen binnenkomen
Die zijn in gebruik bij 2 huurders die bij verschillende providers een ADSL internet aansluiting hebben..
We krijgen binnenkort een glasvezelkabel van KPN maar dat is principe maar 1 internet aansluiting.
Dat zal een TK-01 aansluitpunt zijn verwacht ik.

Het lijkt me dat het mogelijk is om daar een fiber splitter op aan te sluiten om naar meer fiber
aansluitingen te gaan waar je dan twee of meer NTU units kunt aansluiten waardoor je meer aparte
internet aansluitingen kunt creëren met eventueel verschillende providers.

Maar is dat iets wat mogelijk is op het KPN glasvezelnet?

Want dat het hardware matig kan wil niet zeggen dat de hard/software verder in het netwerk het ondersteunt.

Alvast bedankt voor de moeite.
Ed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19:18
rijnevan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:42:
Hallo allemaal.

ik beheer sinds kort een klein netwerk in een gebouw waar 2 aparte telefoonlijnen binnenkomen
Die zijn in gebruik bij 2 huurders die bij verschillende providers een ADSL internet aansluiting hebben..
We krijgen binnenkort een glasvezelkabel van KPN maar dat is principe maar 1 internet aansluiting.

Het lijkt me dat het mogelijk is om daar een fiber splitter op aan te sluiten om naar meer fiber
aansluitingen te gaan waar je dan twee of meer NTU units kunt aansluiten waardoor je meer aparte

Want dat het hardware matig kan wil niet zeggen dat de hard/software verder in het netwerk het ondersteunt.

Ed
Nee je kan niet op een eindaansluiting splitten.
Kan KPN geen 2de ernaast leggen?

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@rijnevan Als het 1 huisnummer (BAG) is krijg je 1 FttH glasvezel binnen. Je kunt de verbinding met een iets geavanceerdere router natuurlijk ook gewoon delen. 1Gbit zou meer dan voldoende moeten zijn uitgaande van nu 2 maal maximaal 200Mbps DSL.

Is ook nog goedkoper 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijnevan
@jongetje Het is inderdaad 1 huisnummer maar de eigenaar (de gemeente) heeft het gebouw later anders ingedeeld waardoor er nu meerdere huurders zitten.

Een betere router is is een mogelijkheid en de snelheid is ook geen probleem;
Maar dan moet je de kosten gaan delen en ik ben bang dat delen teveel gezeur zal opleveren tenzij
de gemeente het internet contract neemt en dat in de huur verrekent.

Aanpassen van de huurovereenkomst met de gemeente kon wel eens lastig worden.

Een andere mogelijkheid zou een een 5G router zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 22:12
@rijnevan denk dat je hiervoor het beste contact kan opnemen wanneer er gelegd wordt, hier bij ons in een pand zijn juist 3 glasvezel punten geplaatst op 1 adres. We gebruikten ook 2 dsl providers waarvan 1 van de 2 al overgestapt is op de glasvezel en ander binnenkort overstapt meestal kun je dit ook al zien, bijv op glaspoort netwerkcheck

Bij kpn waren er meerdere providers bekend 1 lijn waardoor automatisch extra vezel kregen

[ Voor 21% gewijzigd door Soppyscroll op 10-02-2025 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 23:46
rijnevan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:42:
Hallo allemaal.

Ed
Als er nu meerdere DSL gebruikers op 1 BAG locatie zitten, zal er bij 3 of meer 'actieve koper' klanten standaard een 2e vezelpaar worden aangelegd. Dat betekent dus dat je 4 individuele klanten kunt aansluiten met elk hun eigen FTU. Is dit de hoeveelheid die je ook maximaal nodig hebt? Of heb je meer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
rijnevan schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:42:
@jongetje Het is inderdaad 1 huisnummer maar de eigenaar (de gemeente) heeft het gebouw later anders ingedeeld waardoor er nu meerdere huurders zitten.
Dan zou de gemeente dit ook in BAG moeten zetten zodat er ook daadwerkelijk een huisnummer per appartement is. Dat is voor de postbezorging bijvoorbeeld ook handig. Dan krijg je een 1a en 1b etc.
Heb je daadwerkelijk op https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer/index.html gecontroleerd?

En anders zo snel mogelijk de projectleider van het FttH project te pakken zien te krijgen voor extra vezels. Hoe eerder in het traject hoe beter, het design wordt adhv BAG gemaakt en zijn vak niet opeens 5 extra vezels beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jongetje op 11-02-2025 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijnevan
@Soppyscroll , @Sjoerd001,@jongetje bedankt voor jullie meedenken.

Helaas is het te laat om nog iets aan het aantal glasvezels te veranderen want de glasvezel kabels liggen al in de grond, en in het BAG (kende ik nog niet, bedankt voor de tip) staat maar 1 adres, dus geen a, b of c.
Het is een gebouw waar een aantal verenigingen in zitten en de schouw schijnt in 2023 gedaan te zijn.
Alles draait met vrijwilligers dus er zal toen niemand bij de schouw zijn geweest die kon aangeven wat er nodig was .
Verder is er niemand die echt iets weet over het gebouw dus wat ik nu weet is 'van horen zeggen'.en kijken wat er voor kabels zijn.

Er zijn 3 of 4 huurders ( 2 delen er nu al) die internet willen hebben.

Dus het mooist zou het zijn als we van 1 FTU naar 3 of 4 FTU kunnen splitsen.
Maar anders wordt het delen of deels via 5G routers werken denk ik.

Delen wordt nog lachen want ik heb net gehoord dat 1 dsl aansluiting van de gemeente is voor het aansturen van de verwarming en dat niemand daar aan mag zitten.

[ Voor 1% gewijzigd door rijnevan op 11-02-2025 12:40 . Reden: overbodidge tekst verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@rijnevan Da nwordt het een Klik&Klaar oplossing van bijvoorbeeld Odido. Of een centrale router en dan de kosten delen. Glasvezels splitsen gaat niet (alleen bij zakelijke aansluitingen maar dat is alsnog virtueel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
jongetje schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:55:
@rijnevan Als het 1 huisnummer (BAG) is krijg je 1 FttH glasvezel binnen. Je kunt de verbinding met een iets geavanceerdere router natuurlijk ook gewoon delen. 1Gbit zou meer dan voldoende moeten zijn uitgaande van nu 2 maal maximaal 200Mbps DSL.

Is ook nog goedkoper 😉
Nee, als er op 1 BAG adres twee actieve koperaansluitingen zitten komen er twee FTU's. Maar dat is pas sinds een jaar zo en dan ook nog bij projecten die vanaf toen ontworpen werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:46

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Mocht je KPN Zakelijk spul hebben, kan het zijn dat je op dit moment storing hebt, fyi

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-09 21:28
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:43:
Mocht je KPN Zakelijk spul hebben, kan het zijn dat je op dit moment storing hebt, fyi
Op https://allestoringen.nl lijkt het dat half Nederland offline is, al heb ik nergens last van. Ik zie ook dat mensen storingen melden bij de AMS-IX, maar ik kan daar geen officiële bronnen van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

moppentappers schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Op https://allestoringen.nl lijkt het dat half Nederland offline is, al heb ik nergens last van. Ik zie ook dat mensen storingen melden bij de AMS-IX, maar ik kan daar geen officiële bronnen van vinden.
Tel er maar op, heel groot stuk van KPN ligt op zijn muil, er is iets grondig mis in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larsb8
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 11:40
Gaat inderdaad iets goed mis sinds 12:05, hoopte hier een antwoord te vinden.
Veel vaste lijnen liggen plat, Volgens alle storingen ook impact op andere providers. dus vermoed iets van een belangrijk knooppunt plat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgt frankieboy
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 15:10
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:43:
Yep. De 4G backup werkt tenminste, moet waarschijnlijk wel zelf aanzetten in de FRITZ!Box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

sgt frankieboy schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:51:
[...]

Yep. De 4G backup werkt tenminste, moet waarschijnlijk wel zelf aanzetten in de FRITZ!Box.
Een goede KPN partner heeft dat ingericht als failover, maar goed dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REV1VAL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:59
Wij hebben zakelijk sinds vanochtend glasvezel bij KPN, goed begin dit.

[ Voor 5% gewijzigd door REV1VAL op 11-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

REV1VAL schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:54:
Wij hebben zakelijk sinds vanochtend glasvezel bij KPN, goed begin dit.
Dit is een uitzonderlijke storing, ik werk al 20 jaar voor KPN (en Partners) (ook voor VodafoneZiggo trouwens), en dit heb ik niet vaak meegemaakt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CrankyGamerOG op 11-02-2025 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 10:48
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:47:
[...]

Tel er maar op, heel groot stuk van KPN ligt op zijn muil, er is iets grondig mis in Amsterdam.
Vraag me af wat er aan de hand is, gezien een dergelijke piek op AlleStoringen ook bij andere ISP's en diensten te zien is.

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Pagina: 1 ... 36 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie