Heeft KPN wel om toestemming gevraagd dan? Volgens mij is dat hele toestemming gedoe vooral om draagvlak te meten in de wijk. Tenminste, hier leggen ze de vezel gewoon bij de perceelgrens op openbare grond. En dan heb je helemaal geen toestemming van de huiseigenaar nodig, hooguit van de gemeente. Onze buurman heeft ook netjes toestemming gegeven. De vezel ligt inmiddels bij de perceelgrens, maar hij heeft verder niets meer gehoord en er is niemand van KPN ook maar 1 stap op zijn grond geweest. Toevallig was hij thuis toen Van Gelder bij ons de vezel naar binnen kwam brengen.amst3l schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde probleem, vorige bewoners hebben geen toestemming gegeven. Ik inmiddels wel via KPN netwerk. Je kom een soort scan aanvragen, heb ik gedaan maar deze geeft aan dat het niet mogelijk is.
Zal toch vast wel iets liggen in de grond daar? Weet iemand hoe dat te controleren of op te vragen is. Dan wel alsnog KPN glasvezel te krijgen? Ben er erg tevreden over, dus zou het dan ook graag "meenemen" naar onze woning.
Nee, die toestemming wordt pas gevraagd als het project al begonnen is. Dan is draagvlakmeting niet meer relevant. Sowieso werkt KPN al lang niet meer zo. Geen vraagbundelingen en zo meer.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:56:
[...]
Heeft KPN wel om toestemming gevraagd dan? Volgens mij is dat hele toestemming gedoe vooral om draagvlak te meten in de wijk. Tenminste, hier leggen ze de vezel gewoon bij de perceelgrens op openbare grond. En dan heb je helemaal geen toestemming van de huiseigenaar nodig, hooguit van de gemeente. Onze buurman heeft ook netjes toestemming gegeven. De vezel ligt inmiddels bij de perceelgrens, maar hij heeft verder niets meer gehoord en er is niemand van KPN ook maar 1 stap op zijn grond geweest. Toevallig was hij thuis toen Van Gelder bij ons de vezel naar binnen kwam brengen.
Die toestemming wordt ook genoteerd in de administratie van KPN Netwerk. Zowel als deze direct is gegeven, als wanneer dit via de aannemer is gedaan bij het schouwen van de woning.
De bedoeling is: vooraf toestemming vragen (via brief en/of bij huisbezoek).
Bij ja - kabel tijdens graafwerkzaamheden ook meteen naar de gevel schieten. Bij nee of geen reactie - kabel bij erfgrens ingraven..
Of de aannemer die toestemming ook altijd correct in de netwerkadministratie van KPN Netwerk zet is een tweede vraag...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Of de hele wijk is niet aangesloten, vanwege te weinig draagvlak. Maar daar kan ik niet al te veel over vinden helaas. Heb je overigens een DM gestuurd.Barre73 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 09:57:
[...]
Nee, die toestemming wordt pas gevraagd als het project al begonnen is. Dan is draagvlakmeting niet meer relevant. Sowieso werkt KPN al lang niet meer zo. Geen vraagbundelingen en zo meer.
Die toestemming wordt ook genoteerd in de administratie van KPN Netwerk. Zowel als deze direct is gegeven, als wanneer dit via de aannemer is gedaan bij het schouwen van de woning.
De bedoeling is: vooraf toestemming vragen (via brief en/of bij huisbezoek).
Bij ja - kabel tijdens graafwerkzaamheden ook meteen naar de gevel schieten. Bij nee of geen reactie - kabel bij erfgrens ingraven..
Of de aannemer die toestemming ook altijd correct in de netwerkadministratie van KPN Netwerk zet is een tweede vraag...
Even voor de meelezers: Dit blijkt een stad/plaats waar KPN geen glasvezel heeft uitgerold (los van een paar nieuwbouwprojecten) maar een lokale partij in het verleden wel. Deze partij werkt overigens niet samen met KPN.amst3l schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:19:
[...]
Ik heb bijna hetzelfde probleem, vorige bewoners hebben geen toestemming gegeven. Ik inmiddels wel via KPN netwerk. Je kom een soort scan aanvragen, heb ik gedaan maar deze geeft aan dat het niet mogelijk is.
Zal toch vast wel iets liggen in de grond daar? Weet iemand hoe dat te controleren of op te vragen is. Dan wel alsnog KPN glasvezel te krijgen? Ben er erg tevreden over, dus zou het dan ook graag "meenemen" naar onze woning.
Dus het kan kloppen dat vorige bewoners geen toestemming hebben gegeven maar dan is dit het verkeerde topic, want dat betrof dus niet aan KPN Netwerk maar aan de lokale aanleggende partij.
Maar komt KPN dan nog wel (ooit) terug in een wijk waar ze in het verleden wel geprobeerd hebben glasvezel aan te leggen? Neem aan dat, op termijn, toch alles wel over willen hebben op glasvezel?
Ja, KPN wil (bijna) alles over laten gaan op glasvezel. Als er in het verleden projecten waren die niet doorgingen wegens te weinig inschrijvingen tijdens de vraagbundeling (dan hebben we het wel over 2015 en eerder) dan kunnen die nu best wel alsnog worden aangelegd. Dat zijn er trouwens maar weinig geweest hoor...amst3l schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:37:
Maar komt KPN dan nog wel (ooit) terug in een wijk waar ze in het verleden wel geprobeerd hebben glasvezel aan te leggen? Neem aan dat, op termijn, toch alles wel over willen hebben op glasvezel?
Maar dat is niet wat hier aan de hand was. Hier heeft KPN of Reggefiber nooit een vraagbundeling gedaan of andere poging om aan te leggen.
@Barre73 zou ik ook eens zo brutaal mogen zijn en vragen of je eens naar mijn aansluiting wilt kijken?
@hr15 Stuur maar door hoor.hr15 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:20:
@Barre73 zou ik ook eens zo brutaal mogen zijn en vragen of je eens naar mijn aansluiting wilt kijken?
@mad-dog of @Barre73 Misschien een vraag waar een van jullie mij mee kan helpen?
Als ik mijn adresgegevens invul bij de Postcode checker van KPN, dan geeft hij nog steeds aan dat er bij mij "binnenkort glasvezel beschikbaar" is, terwijl de boel al sinds Juli 2023 opgeleverd is en ik sindsdien ook al een (werkende I might add
) 1gbit glasvezel verbinding heb.
Enig idee waar die discrepantie vandaan komt en hoe ik dit recht gezet krijg?
Edit: ik kan nu dus ook niet via de website aanpassingen doen omdat die opties niet beschikbaar zijn.
Als ik mijn adresgegevens invul bij de Postcode checker van KPN, dan geeft hij nog steeds aan dat er bij mij "binnenkort glasvezel beschikbaar" is, terwijl de boel al sinds Juli 2023 opgeleverd is en ik sindsdien ook al een (werkende I might add
Edit: ik kan nu dus ook niet via de website aanpassingen doen omdat die opties niet beschikbaar zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door cronixx op 23-10-2023 09:53 ]
DM met het adres even,, dan check ik de passieve administratie.cronixx schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:48:
@mad-dog of @Barre73 Misschien een vraag waar een van jullie mij mee kan helpen?
Als ik mijn adresgegevens invul bij de Postcode checker van KPN, dan geeft hij nog steeds aan dat er bij mij "binnenkort glasvezel beschikbaar" is, terwijl de boel al sinds Juli 2023 opgeleverd is en ik sindsdien ook al een (werkende I might add) 1gbit glasvezel verbinding heb.
Thanks and Done.Barre73 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:08:
[...]
DM met het adres even,, dan check ik de passieve administratie.
Kreeg ook begin oktober opeens een SMS van KPN dat mijn glasvezel actief was, ondanks dat ik hem toen dus al maanden in gebruik had genomen.
Naja stond er verder niet bij stil, omdat de boel allemnaal prima werkt. Maar 'tis (ook nu voor naar 4Gbit/s) wel handig als ik zelf ergens kan switchen tussen de verschillende glasvezel abonnementen.
Ik begin inmiddels een beetje moedeloos te worden van een "paarse krokodil"-discussie met KPN Netwerk.
We hebben een appartement in een woontoren gekocht en trekken daar in december in. Deze woontoren is in 2021 in z'n geheel aangesloten op glasvezel. Op een aantal adressen in de woontoren geeft de KPN Netwerk check aan dat er geen glasvezel is, maar wel in voorbereiding is. Ook op ons nieuwe adres. directe buren, bovenburen en onderburen hebben allemaal aansluitmogelijkheid. Een haalbaarheidsonderzoek bij KPN Netwerk is dan de volgende stap.
Uit het haalbaarheidsonderzoek in juli kwam naar voren dat aanleggen mogelijk zou zijn. kosten in de offerte ruim €900. Bij navraag naar deze kosten gaf de helpdesk van KPN Netwerk aan dat er gegraven moest worden, kabel gelegd moest worden en vergunningen moesten komen... dus graag tekenen bij het kruisje. Dat leek me een vreemd antwoord, aangezien ik me niet kan voorstellen dat er een volledig nieuwe aansluiting vanaf onze hoogte moet komen naar de PoP.
Begin augustus zijn we bij de huidige bewoners langs geweest om kennis te maken... en heb ik ook even in de meterkast gekeken. Daar zit een glasvezelaansluitpunt, met een aangesloten kabel. Ik heb er zelfs foto's van gemaakt. Vervolgens heb ik KPN Netwerk gevraagd om een meting uit te voeren. Die resulteert er in dat de kabel tot aan het centrale aansluitpunt in de woontoren komt, maar daar nog niet is aangesloten. Vervolgens werd het 2 maanden erg stil en heb ik een nieuw haalbaarheidsonderzoek aangevraagd... resultaat daarvan is dat er geen vezelcapaciteit is en ze dus ook het onderzoek staken. Verder geen enkele vorm van oplossing.
We zouden erg graag bij KPN-provider blijven. Zijn al 10 jaar meer dan tevreden glasvezel klant, zitten met alle abonnementen bij KPN... maar komen niet door deze muur heen. DSL-snelheid is dusdanig teleurstellend dat je dan beter papieren vliegtuigjes kan vouwen en kan oversturen. Andere optie is Ziggo waarmee ik in ons huidige huis gewoon veel mindere ervaringen heb.
Iemand nog enig idee? Ik ben een beetje bang dat ieder nieuw HBO een "geen vezelcapaciteit, val me niet lastig" antwoord gaat opleveren.
We hebben een appartement in een woontoren gekocht en trekken daar in december in. Deze woontoren is in 2021 in z'n geheel aangesloten op glasvezel. Op een aantal adressen in de woontoren geeft de KPN Netwerk check aan dat er geen glasvezel is, maar wel in voorbereiding is. Ook op ons nieuwe adres. directe buren, bovenburen en onderburen hebben allemaal aansluitmogelijkheid. Een haalbaarheidsonderzoek bij KPN Netwerk is dan de volgende stap.
Uit het haalbaarheidsonderzoek in juli kwam naar voren dat aanleggen mogelijk zou zijn. kosten in de offerte ruim €900. Bij navraag naar deze kosten gaf de helpdesk van KPN Netwerk aan dat er gegraven moest worden, kabel gelegd moest worden en vergunningen moesten komen... dus graag tekenen bij het kruisje. Dat leek me een vreemd antwoord, aangezien ik me niet kan voorstellen dat er een volledig nieuwe aansluiting vanaf onze hoogte moet komen naar de PoP.
Begin augustus zijn we bij de huidige bewoners langs geweest om kennis te maken... en heb ik ook even in de meterkast gekeken. Daar zit een glasvezelaansluitpunt, met een aangesloten kabel. Ik heb er zelfs foto's van gemaakt. Vervolgens heb ik KPN Netwerk gevraagd om een meting uit te voeren. Die resulteert er in dat de kabel tot aan het centrale aansluitpunt in de woontoren komt, maar daar nog niet is aangesloten. Vervolgens werd het 2 maanden erg stil en heb ik een nieuw haalbaarheidsonderzoek aangevraagd... resultaat daarvan is dat er geen vezelcapaciteit is en ze dus ook het onderzoek staken. Verder geen enkele vorm van oplossing.
We zouden erg graag bij KPN-provider blijven. Zijn al 10 jaar meer dan tevreden glasvezel klant, zitten met alle abonnementen bij KPN... maar komen niet door deze muur heen. DSL-snelheid is dusdanig teleurstellend dat je dan beter papieren vliegtuigjes kan vouwen en kan oversturen. Andere optie is Ziggo waarmee ik in ons huidige huis gewoon veel mindere ervaringen heb.
Iemand nog enig idee? Ik ben een beetje bang dat ieder nieuw HBO een "geen vezelcapaciteit, val me niet lastig" antwoord gaat opleveren.
Survival of the W-est
Echt een grote waardering aan @Barre73!
Deze persoon heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt! Is opgelost!
Deze persoon heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt! Is opgelost!

EVOTWEAKERS schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 00:48:
Beste Tweakers,
Begin dit jaar in januari 2023 heb ik een nieuwbouwwoning opgeleverd gekregen en uiteindelijk glasvezel besteld op dit nieuwe adres. Glasvezel is al aangelegd tot en met de meterkast van KPN.
Iedereen geniet al van glasvezel maar bij mij staat er februari - maart 2024. Uiteindelijk aan KPN gevraagd of dit allemaal wel klopte. Verwijst mij door naar KPN Netwerk. (Klaarblijkelijk weten ze niets van elkaar) die laatste een berichtgeving gestuurd maar nul communicatie. Wat nu? want volgens mij klopt dit allemaal gewoon niet!
(Zie foto’s)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- EVOTWEAKERS
Heb je dit onderwerp ook geplaatst op het KPN forum?wpuntnl schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 12:18:
Ik begin inmiddels een beetje moedeloos te worden van een "paarse krokodil"-discussie met KPN Netwerk.
Nou.... je adres is nog steeds niet netjes opgeleverd in de administratie. Maar het lijkt er wel op dat je nu alsnog kan bestellen bij KPN de provider waardoor de aannemer alsnog wordt getriggerd om de aansluiting af te maken, tegelijk met de activatie.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 00:28:
Echt een grote waardering aan @Barre73!
Deze persoon heeft het onmogelijke mogelijk gemaakt! Is opgelost!![]()
[...]
yesdolopfriet schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 07:47:
[...]
Heb je dit onderwerp ook geplaatst op het KPN forum?
Survival of the W-est
Oh @Barre73
blijft er op dit moment niets anders over dan intens hopen op een positieve uitkomst… Starten abbonement KPN glasvezel 4Gbit/s op 06-11-2023 als alles volgens plan gaat… KPN kon ik in ieder geval internet bestellen nu met berichtgeving dat het “beschikbaar” is….

Barre73 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:17:
[...]
Nou.... je adres is nog steeds niet netjes opgeleverd in de administratie. Maar het lijkt er wel op dat je nu alsnog kan bestellen bij KPN de provider waardoor de aannemer alsnog wordt getriggerd om de aansluiting af te maken, tegelijk met de activatie.
[ Voor 9% gewijzigd door EVOTWEAKERS op 26-10-2023 10:54 ]
Euh... De PoP die bij jouw adres hoort is van 2015. Daar zit echt geen PON apparatuur in. Dus ook geen 4Gbit mogelijkheid.EVOTWEAKERS schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 10:49:
Oh @Barre73blijft er op dit moment niets anders over dan intens hopen op een positieve uitkomst… Starten abbonement KPN glasvezel 4Gbit/s op 06-11-2023 als alles volgens plan gaat… KPN kon ik in ieder geval internet bestellen nu met berichtgeving dat het “beschikbaar” is….
[...]
Dat zie ik ook bij adressen naast jou. Ook daar max 1 Gbit.
Ik stuur je een PMBarre73 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:18:
[...]
Euh... De PoP die bij jouw adres hoort is van 2015. Daar zit echt geen PON apparatuur in. Dus ook geen 4Gbit mogelijkheid.
Dat zie ik ook bij adressen naast jou. Ook daar max 1 Gbit.

-edit- Dit is het verkeerde topic denk ik
[ Voor 99% gewijzigd door Okars op 26-10-2023 15:24 ]
Nou wordt ons nieuwbouwhuis ergens in de komende 3 à 4 maanden opgeleverd, maar ik kan nu al glasvezel bestellen volgens KPN. Betekent dit dat het al helemaal in orde is in de meterkast van ons huis in aanbouw? Daar gaat m'n plan om met Black Friday een preorder te plaatsen.. nu moet ik meteen een aansluitdatum kiezen, terwijl we geen idee hebben wanneer de sleuteloverdracht is.
Hoi allemaal,
Thuis heb ik een glasvezel aansluiting met een Genexis GN02 (FXP-100) FTU zonder NT. Momenteel heb ik een abonnement bij XS4ALL/KPN en kan de fiber uit de FTU direct in de modem. Echter is het abonnement duur geworden en wil ik overstappen op een goedkoper abonnement bij een andere provider. De andere provider levert een andere modem, waar de fiber niet direct op aangesloten kan worden. Er moet dus een NT komen.
Kunnen jullie mij inzicht bieden wie ik hiervoor moet benaderen? Ik gok KPN Netwerk gezien de Genexis, maar weet het niet zeker.
Wie moet de kosten voor de NT + montage dragen? Zover ik weet is er nooit een geplaatst, heb ik dan recht op een NT? Hoeveel kost dat ongeveer?
Ik heb een handleiding gevonden waarbij ik dit zelf zou kunnen realiseren met ~40 euro materiaalkosten. Heeft iemand daar ervaring mee? https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630
Alvast bedankt,
Xeiji
Thuis heb ik een glasvezel aansluiting met een Genexis GN02 (FXP-100) FTU zonder NT. Momenteel heb ik een abonnement bij XS4ALL/KPN en kan de fiber uit de FTU direct in de modem. Echter is het abonnement duur geworden en wil ik overstappen op een goedkoper abonnement bij een andere provider. De andere provider levert een andere modem, waar de fiber niet direct op aangesloten kan worden. Er moet dus een NT komen.
Kunnen jullie mij inzicht bieden wie ik hiervoor moet benaderen? Ik gok KPN Netwerk gezien de Genexis, maar weet het niet zeker.
Wie moet de kosten voor de NT + montage dragen? Zover ik weet is er nooit een geplaatst, heb ik dan recht op een NT? Hoeveel kost dat ongeveer?
Ik heb een handleiding gevonden waarbij ik dit zelf zou kunnen realiseren met ~40 euro materiaalkosten. Heeft iemand daar ervaring mee? https://community.freedom...-ntu-door-sfp-module/2630
Alvast bedankt,
Xeiji
Als je bij een nieuwe provider een abonnement afsluit stuurt die de juist spullen op.Xeiji schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:09:
Kunnen jullie mij inzicht bieden wie ik hiervoor moet benaderen?
Nee, dat betekent niet per se dat alles in de meterkast al is aangelegd. Dat betekent waarschijnlijk dat de geplande datum van oplevering van de glasvezelaansluiting binnen 3 maanden ligt. Die datum wordt bijgehouden door de aannemer van Volker Wessels.Tommert38 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:52:
Nou wordt ons nieuwbouwhuis ergens in de komende 3 à 4 maanden opgeleverd, maar ik kan nu al glasvezel bestellen volgens KPN. Betekent dit dat het al helemaal in orde is in de meterkast van ons huis in aanbouw? Daar gaat m'n plan om met Black Friday een preorder te plaatsen.. nu moet ik meteen een aansluitdatum kiezen, terwijl we geen idee hebben wanneer de sleuteloverdracht is.
Indien deze datum binnen 3 maanden ligt wordt het mogelijk om alvast te bestellen. Dan komt de opdracht om een verbinding in de PoP te maken, en de NT te installeren vooraf al terecht bij de aannemer van KPN Netwerk zodat hij dit kan combineren met het afronden van de aansluiting zelf.
Black Friday duurt nog even dus je kan toch gewoon nog een maandje wachten met die bestelling? Dan heb je de BF kortingen te pakken lijkt me.
En het kiezen van een aansluitdatum is niet bindend. Die schuift mee met de planning van KPN Netwerk, indien deze schuift.
@Tommert38 Heb je direct na de sleuteloverdracht internet nodig? Neem aan dat er eerst nog e.e.a. geklust moet worden en dat je dan de tijd hebt om de aansluiting binnen te brengen? Dan neem je toch even ruim en kun je altijd bellen om te vervroegen/verlaten.
Hou er rekening mee zodra je naar een andere provider gaat dan KPN, je mogelijk te maken krijgt met een andere operator die bijvoorbeeld GPON of XGS-PON toepast. Je kan dan geen rechtstreekse vezel meer in je router pluggen op basis van de AON (GoF) patch die je nu hebt bij KPN WBA.De NT is dan een ONT. Qua SFP's heb je alleen bij XGS-PON een SFP+ mogelijkheid, maar niet alle routers zijn hier geschikt voor.Xeiji schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:09:
Hoi allemaal,
Alvast bedankt,
Xeiji
Huh? Bij de meeste GPON providers kan je ook gewoon een GPON SFP module gebruiken hoor. Het is juist bij XGS-PON dat er nog vrijwel niks te verkrijgen is op dat gebied (behalve voor Fritzbox).Soundwork schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:20:
[...]
Hou er rekening mee zodra je naar een andere provider gaat dan KPN, je mogelijk te maken krijgt met een andere operator die bijvoorbeeld GPON of XGS-PON toepast. Je kan dan geen rechtstreekse vezel meer in je router pluggen op basis van de AON (GoF) patch die je nu hebt bij KPN WBA.De NT is dan een ONT. Qua SFP's heb je alleen bij XGS-PON een SFP+ mogelijkheid, maar niet alle routers zijn hier geschikt voor.
Het is alleen een heleboel meer gedoe... En bovendien gaat de vraagsteller ervanuit dat hij juist weer een NT nodig heeft. Dus dan is jouw waarschuwing sowieso overbodig.
Dus het betekent niet dat als ik bijvoorbeeld aansluitdatum 1 december kies, de aannemer dan de bouwplaats op moet en ofwel wordt weggestuurd, ofwel daadwerkelijk de NT mag installeren? Gebeurt installatie sowieso pas na oplevering, of kan dat ook ervoor? Het is wel een nieuwbouwproject van Volker Wessels..Barre73 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:52:
[...]
Nee, dat betekent niet per se dat alles in de meterkast al is aangelegd. Dat betekent waarschijnlijk dat de geplande datum van oplevering van de glasvezelaansluiting binnen 3 maanden ligt. Die datum wordt bijgehouden door de aannemer van Volker Wessels.
Indien deze datum binnen 3 maanden ligt wordt het mogelijk om alvast te bestellen. Dan komt de opdracht om een verbinding in de PoP te maken, en de NT te installeren vooraf al terecht bij de aannemer van KPN Netwerk zodat hij dit kan combineren met het afronden van de aansluiting zelf.
Black Friday duurt nog even dus je kan toch gewoon nog een maandje wachten met die bestelling? Dan heb je de BF kortingen te pakken lijkt me.
En het kiezen van een aansluitdatum is niet bindend. Die schuift mee met de planning van KPN Netwerk, indien deze schuift.
Hmm, bijzonder dat er voor GPON een module is.... weet je dat 100% zeker? Sowieso werd na vrijgifte eigen "modems" vrij snel duidelijk dat in ieder geval KPN WBA als operator geen ONU op SFP basis, omdat een GPON ONU altijd een 1 Gbps poort en XGS-PON ONU op 10 Gbps (SFP+)Barre73 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:42:
[...]
Huh? Bij de meeste GPON providers kan je ook gewoon een GPON SFP module gebruiken hoor. Het is juist bij XGS-PON dat er nog vrijwel niks te verkrijgen is op dat gebied (behalve voor Fritzbox).
Het is alleen een heleboel meer gedoe... En bovendien gaat de vraagsteller ervanuit dat hij juist weer een NT nodig heeft. Dus dan is jouw waarschuwing sowieso overbodig.
Alleen de vloeren moeten nog gelegd worden, verder is het huis helemaal af (verven/behangen doen we in een later stadium pas). In principe mag er direct internet zijn na de sleuteloverdracht! Maar als de aansluitdatum verschuiven geen probleem is, dan komt het wel goedjongetje schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:52:
@Tommert38 Heb je direct na de sleuteloverdracht internet nodig? Neem aan dat er eerst nog e.e.a. geklust moet worden en dat je dan de tijd hebt om de aansluiting binnen te brengen? Dan neem je toch even ruim en kun je altijd bellen om te vervroegen/verlaten.
Bedankt voor jullie reacties! De nieuwe provider heeft aangegeven dat ze een mediaconverter leveren en monteren. Na de FTU is de provider dus aan zet
Waarom KPN wel of geen eigen ONT wilde toestaan op GPON is mij nooit duidelijk geworden en maakt ook niet uit eigenlijk. Zij kozen er destijds voor om je in dat geval direct op XGS-PON om te zetten. En bij KPN WBA heeft GPON ook maar kort bestaan voordat het al niet meer bestelbaar was en naar XGS-PON ging.Soundwork schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:48:
[...]
Hmm, bijzonder dat er voor GPON een module is.... weet je dat 100% zeker? Sowieso werd na vrijgifte eigen "modems" vrij snel duidelijk dat in ieder geval KPN WBA als operator geen ONU op SFP basis, omdat een GPON ONU altijd een 1 Gbps poort en XGS-PON ONU op 10 Gbps (SFP+)
Maar ik volg veel topics en bijvoorbeeld in het Odido topic zijn er toch heel wat Tweakers die gewoon een SFP module voor GPON gebruiken hoor.
Bij welke provider ben je klant geworden als ik vragen mag?Xeiji schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:55:
Bedankt voor jullie reacties! De nieuwe provider heeft aangegeven dat ze een mediaconverter leveren en monteren. Na de FTU is de provider dus aan zet
Ah, ok... dat wist ik niet. Helder.Barre73 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:56:
[...]
Waarom KPN wel of geen eigen ONT wilde toestaan op GPON is mij nooit duidelijk geworden en maakt ook niet uit eigenlijk. Zij kozen er destijds voor om je in dat geval direct op XGS-PON om te zetten. En bij KPN WBA heeft GPON ook maar kort bestaan voordat het al niet meer bestelbaar was en naar XGS-PON ging.
Maar ik volg veel topics en bijvoorbeeld in het Odido topic zijn er toch heel wat Tweakers die gewoon een SFP module voor GPON gebruiken hoor.
Odido. Het eerste jaar 400+ euro besparen is het overstappen hopelijk waard.Soundwork schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:57:
[...]
Bij welke provider ben je klant geworden als ik vragen mag?
Ik moest deze post toch even opzoeken, maar over een paar dagen op 17 november is het eindelijk zover, dan komt een mannetje van KPN Netwerk bij mij thuis de verbinding in orde maken.Aiii schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:16:
[...]
Ik bedoel, ik heb in Juli vDSL van KPN genomen bij mijn jaarlijkse overstapmomentje (dat is hier gelukkig een prima 200/30mbps dus verder geen probleem). Toen zou ik in September/Oktober glasvezel krijgen. Dat werd vrij snel daarna Januari/Februari waarbij de aanleg werd overgeheveld van KPNNetwerk naar Glaspoort en is inmiddels al veranderd naar April/Mei. In de grond hier in de straat of buurt zijn ze sowieso nog helemaal niet begonnen, dus die datum gaan ze never nooit niet waarmaken. Het zou mij zelfs verbazen als bij de volgende keer overstappen er al wel glasvezel is aangesloten.
Uitdagingen vind ik verder prima, maar zet dan niet bij het bestellen op je webformulier dat ik straks glasvezel krijg en stuur mij als KPN zijnde dan niet in Augustus nog eens extra een mail over dat ik dan binnenkort overga naar glasvezel. Dat reflecteert gewoon heel slecht op je bedrijf, loze beloftes maken.
Aanvullend op bovenstaande, uiteindelijk hebben ze afgelopen Mei/Juni gegraven en de kabels gelegd. Afgelopen Juli heb ik de kabel binnen laten leggen (ze zijn twee keer moeten komen voordat dat gelukt was, maar dat was vanwege onverwacht benodigde toegang tot een berging van een andere buur), en toen heeft het tot de laatste week van Oktober geduurd voordat de aansluiting in de buurt geregeld was en Glasvezel daadwerkelijk te bestellen was.
Wat een bevalling zeg, blij dat het einde in zicht is.
Ik zou graag wat tips willen horen over hoe te antwoorden op het schouwrapport (van Open Dutch Fiber, maar door wie is niet super relevant hier) dat ik van het VvE bestuur heb gekregen.
Het gebouw is 5 hoog en bestaat uit circa 50 appartementen. Het plan is om per 'kolom' aan appartementen een stijgpunt buitenlangs te leiden, waarna het ergens willekeurig in de woonkamer uitkomt en uiteindelijk moet de FTU uitkomen bij het bestaande ISRA punt in de andere hoek van de woonkamer. Hier ben ik niet zo blij mee, want er lopen straks 13 goten langs alle gevels, en ik heb ernstige twijfels over hoe dit van binnen en buiten afgewerkt gaat worden (50+ gaten in de gevel). Dat de FTU in de woonkamer uitkomt is op zich niet heel erg, maar meterkast heeft wel de voorkeur.
In het schouwrapport is het volgende vermeld:
Als ik naar mijn eigen meterkast kijk dan lijkt er wel degelijk zat ruimte te zijn voor extra doorvoeren. (n.b. Mijn meterkast is anders dan die van de woning op de foto). Voor de meterkast zoals op de foto kan de glasvezel vanaf onderlangs door een gat komen, of voor die woningen kan de FTU wel direct in de woning uitkomen.
Het gebouw is 5 hoog en bestaat uit circa 50 appartementen. Het plan is om per 'kolom' aan appartementen een stijgpunt buitenlangs te leiden, waarna het ergens willekeurig in de woonkamer uitkomt en uiteindelijk moet de FTU uitkomen bij het bestaande ISRA punt in de andere hoek van de woonkamer. Hier ben ik niet zo blij mee, want er lopen straks 13 goten langs alle gevels, en ik heb ernstige twijfels over hoe dit van binnen en buiten afgewerkt gaat worden (50+ gaten in de gevel). Dat de FTU in de woonkamer uitkomt is op zich niet heel erg, maar meterkast heeft wel de voorkeur.
Eigenlijk precies dit verhaal:
Aantal aansluitingen 57 Aantal woningen per etage BG/10 1e/11 2e/13 3e/17 Geschatte hoogte van de site 20 Is er voorwerk nodig? Ja, boorwerk vereist Zijn de bewoners afhankelijk van elkaar Nee Kunnen we de bestaande doorvoeren gebruiken? Nee Stijgpunt? Buitenom Kan er een interne verdeler geplaatst worden? Nee
- Invoerpunt per woning en via buitengootjes
- Huidige ISRA / CAI-punten verwerkt in de muren en vloeren.
- Huidige doorvoeren kunnen we niet gebruiken. Boorwerk is vereist.
- Onder het complex bevindt zich overal kruipruimte
- In dit complex hebben wij geen inpandige stijgpunten kunnen traceren die we zouden kunnen gebruiken.
- Wij adviseren om buitenom te werken en gootjes aan te brengen via de zijkanten en voorkant van het complex. Van buiten naar binnen boren per verdieping.
- FTU plaatsen in woonkamer naast huidige CAI/ISRA punt
Nu zijn er vides bij de toegang en bij de centrale hal, deze loopt over de gehele hoogte van het gebouw. Het lijkt mij veel netter als de glasvezel binnen het gebouw omhoog gaat. Bovendien liggen alle meterkasten direct aan de centrale hal. De meterkasten heb ik op de plattegrond gemarkeerd. Nu hebben ze afgelopen jaar al de 'sprietjes' overal aangelegd, deze komen overal rond het gebouw naar boven, kunnen ze dit nog aanpassen zodat er maar één geveldoorvoer nodig is, of zouden ze dit door de kruipruimte de centrale hal in kunnen laten komen?TimoDimo schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:07:
[...]
Dit probleem komt veel voor. Komt voornamelijk door de (onder)aannemers van KPN NetwerkNL die eerst met een installatiedocument komen dat voor hen het makkelijkst/goedkoopste is. En daarnaast door eigenaren die het allemaal best vinden of geen idee hebben dat de meterkast een betere optie is.
In grote steden gaat men zelfs op de gevel, dus zichtbaar aan de buitenkant, met dikke kabelgoten omhoog en steekt de kabel dan naar binnen in elke woonkamer. Tja, dat krijg je als de VvE tekent voor aanleg.Zie ook de startpost.
De aannemer is daarbij vaak te beroerd om wat beter te kijken wat de beste mogelijkheden zijn. Vaak is binnendoor goed te doen en ligt er al elektra, gas of water waar het makkelijk langs kan.
Als ik naar mijn eigen meterkast kijk dan lijkt er wel degelijk zat ruimte te zijn voor extra doorvoeren. (n.b. Mijn meterkast is anders dan die van de woning op de foto). Voor de meterkast zoals op de foto kan de glasvezel vanaf onderlangs door een gat komen, of voor die woningen kan de FTU wel direct in de woning uitkomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Op basis van de foto's en de plattegrond snap ik het eigenlijk niet helemaal, maar het is eigenlijk altijd mogelijk om in de meterkasten te komen vanaf de straat, onder de grond door. Zo komt elektra/water/gas/koper ook binnen. Vanuit de kruipruimte naar de meterkasten op de begane grond en vanaf daar naar boven is inderdaad de beste aanpak.HallonRubus schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:28:
Ik zou graag wat tips willen horen over hoe te antwoorden op het schouwrapport (van Open Dutch Fiber, maar door wie is niet super relevant hier) dat ik van het VvE bestuur heb gekregen.
[...]
Eigenlijk precies dit verhaal:
[...]
Nu zijn er vides bij de toegang en bij de centrale hal, deze loopt over de gehele hoogte van het gebouw. Het lijkt mij veel netter als de glasvezel binnen het gebouw omhoog gaat. Bovendien liggen alle meterkasten direct aan de centrale hal. De meterkasten heb ik op de plattegrond gemarkeerd. Nu hebben ze afgelopen jaar al de 'sprietjes' overal aangelegd, deze komen overal rond het gebouw naar boven, kunnen ze dit nog aanpassen zodat er maar één geveldoorvoer nodig is, of zouden ze dit door de kruipruimte de centrale hal in kunnen laten komen?
***members only***
Ik zou het eerst goed uitzoeken, dan contact opnemen met het VvE-bestuur als je er zelf niet in zit en uitleggen waarom dit beter is.
@HallonRubus Er is iemand van de VVE bij de schouw geweest. Neem contact met die persoon op en vraag waarom er geen traject binnendoor gaat. Vraag of je voor een alternatief met de aannemer contact op mag nemen.
Graag hoor ik of er iemand is met soortgelijke ervaring!!!!
Nieuws27-02-2022
Leiderdorp krijgt glasvezel van KPN
KPN rolt landelijk haar glasvezelnetwerk uit en heeft vandaag aangekondigd ook Leiderdorp aan te gaan sluiten. In totaal worden ongeveer 13.000 woningen en bedrijfspanden aangesloten. De werkzaamheden starten voor de zomer. Door de uitrol van glasvezel kunnen nagenoeg alle inwoners van Leiderdorp gebruikmaken van supersnel internet. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het voorjaar van 2023 afgerond.
Jouw glasvezelaansluiting: een overzicht van onze werkzaamheden: 16-8-2022
Het is nu 15 November en kan nog steeds geen gebruik maken van supersnel internet!!!!
Verloop van de aansluiting:
- 6 november weer contact gehad met KPN, zij komen niet verder bij netwerkbedrijf en VolkerWessels Telecom. Opnieuw uitgelegd dat de aansluiting al sinds 13 juli in de meterkast hangt.
Maar vanuit de aannemer wordt aangegeven dat er nog een nameting van uw deel van het netwerk gedaan moet worden.
Volgens mij is het niet meer dan 5 minuten werk!!!! Dus begrijp niet dat er geen capaciteit wordt vrijgehouden om dit soort activiteiten snel op te lossen.
Geeft anders alleen maar ontevreden klanten!!!!!!
En de status blijft: Woning aansluiten in mijnstatus.
Log:
- 1 november gebeld, 088 0063744 keuze 1, VolkerWessels Telecom
Na postcode check intern doorverbonden terug naar KPN, na uitleg in de wacht, verbinding verbroken, opnieuw naar VolkerWessels weer terug naar KPN, Werknemer probeert een bemiddeling (back office) KPN – VolkerWessels om nieuwe afspraak inmeten. Ook is de datum in het systeem naar 3 nov verplaatst, om ook zo weer aandacht te krijgen.
- 16 oktober gebeld met KPN en doorverwezen naar VolkerWessels Telecom, daar zagen ze dat de verbinding niet goed is ingemeten of iets dergelijks. Verzocht om dit snel in orde te maken!!!!
- 2 oktober gebeld, geen update en iedereen vond het vreemd dat het zo lang duurt.
- Op 14 augustus opnieuw gebeld via KPN klantenservice, en gevraagd naar de status. En weer het verhaal dat e.e.a. niet is opgeleverd.
- Op 27 juli gebeld met XS4all om het abonnement aan te passen naar glasvezel. Helaas was dit niet mogelijk omdat de aansluiting nog niet was opgeleverd. Terwijl deze op 13 juli was aangesloten en door de installatuur getest.
- Op 13 juli aangesloten in de meterkast en ingemeten!
Nieuws27-02-2022
Leiderdorp krijgt glasvezel van KPN
KPN rolt landelijk haar glasvezelnetwerk uit en heeft vandaag aangekondigd ook Leiderdorp aan te gaan sluiten. In totaal worden ongeveer 13.000 woningen en bedrijfspanden aangesloten. De werkzaamheden starten voor de zomer. Door de uitrol van glasvezel kunnen nagenoeg alle inwoners van Leiderdorp gebruikmaken van supersnel internet. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het voorjaar van 2023 afgerond.
Jouw glasvezelaansluiting: een overzicht van onze werkzaamheden: 16-8-2022
Het is nu 15 November en kan nog steeds geen gebruik maken van supersnel internet!!!!
Verloop van de aansluiting:
- 6 november weer contact gehad met KPN, zij komen niet verder bij netwerkbedrijf en VolkerWessels Telecom. Opnieuw uitgelegd dat de aansluiting al sinds 13 juli in de meterkast hangt.
Maar vanuit de aannemer wordt aangegeven dat er nog een nameting van uw deel van het netwerk gedaan moet worden.
Volgens mij is het niet meer dan 5 minuten werk!!!! Dus begrijp niet dat er geen capaciteit wordt vrijgehouden om dit soort activiteiten snel op te lossen.
Geeft anders alleen maar ontevreden klanten!!!!!!
En de status blijft: Woning aansluiten in mijnstatus.
Log:
- 1 november gebeld, 088 0063744 keuze 1, VolkerWessels Telecom
Na postcode check intern doorverbonden terug naar KPN, na uitleg in de wacht, verbinding verbroken, opnieuw naar VolkerWessels weer terug naar KPN, Werknemer probeert een bemiddeling (back office) KPN – VolkerWessels om nieuwe afspraak inmeten. Ook is de datum in het systeem naar 3 nov verplaatst, om ook zo weer aandacht te krijgen.
- 16 oktober gebeld met KPN en doorverwezen naar VolkerWessels Telecom, daar zagen ze dat de verbinding niet goed is ingemeten of iets dergelijks. Verzocht om dit snel in orde te maken!!!!
- 2 oktober gebeld, geen update en iedereen vond het vreemd dat het zo lang duurt.
- Op 14 augustus opnieuw gebeld via KPN klantenservice, en gevraagd naar de status. En weer het verhaal dat e.e.a. niet is opgeleverd.
- Op 27 juli gebeld met XS4all om het abonnement aan te passen naar glasvezel. Helaas was dit niet mogelijk omdat de aansluiting nog niet was opgeleverd. Terwijl deze op 13 juli was aangesloten en door de installatuur getest.
- Op 13 juli aangesloten in de meterkast en ingemeten!
[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 15-11-2023 12:52 . Reden: Naam werknemer verwijderd ]
Ik heb een AON aansluiting van KPN. Zouden ze dit op enig moment ook gaan omzetten naar XGS-PON vanuit de PoP?
[ Voor 48% gewijzigd door TF op 16-11-2023 16:38 ]
de glasvezel zelf blijft point to point maar de apparatuur zal door XGS-PON vervangen worden. Waarschijnlijk vergelijkbaar zoals destijds de overgang van 100mbit naar gigabit glasvezel is gegaan:TF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:24:
Ik heb een AON aansluiting van KPN. Zouden ze dit op enig moment ook gaan omzetten naar XGS-PON vanuit de PoP?
- nieuwe aansluitingen direct op XGS-PON
- Bestaande aansluitingen bij een omzetting naar meer dan 1 Gbit (daarmee kun je het dan zelf forceren)
[ Voor 4% gewijzigd door joop99 op 16-11-2023 16:28 ]
En daarmee dus ook hogere snelheden in de toekomst. Niet dat ik dat nu nodig hebjoop99 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:27:
[...]
de glasvezel zelf blijft point to point maar de apparatuur zal door XGS-PON vervangen worden. Waarschijnlijk vergelijkbaar zoals destijds de overgang van 100mbit naar gigabit glasvezel is gegaan:Prijsvoordeel van de apparatuur en 1 standaard is te aantrekkelijk. AON kan wel 10GBit leveren maar die apparatuur is veel duurder.
- nieuwe aansluitingen direct op XGS-PON
- Bestaande aansluitingen bij een omzetting naar meer dan 1 Gbit (daarmee kun je het dan zelf forceren)
Waarom zou je nu naar XGS-PON willen? De max snelheid op GoF (=AON) is 1 Gbps.TF schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:28:
[...]
En daarmee dus ook hogere snelheden in de toekomst. Niet dat ik dat nu nodig heb
Stel je zou gemigreerd worden, dan moet ook je NT gewisseld worden naar een ONT. En bovendien, als je een eigen SFP/Gbic in je router gebruikt, moet je dus ook die gaan vervangen. Heeft je router geen SFP+ moet ook je router vervangen worden. Zowel bij routers als SFP+ modules is momenteel nog geen ruime keuze in. Hier op GoT zijn ze druk bezig met testen van eigen SFP+ module en dat is zelfs een exemplaar die niet zo standaard verkrijgbaar is.
Niet nu. Maar op de midden-lange termijn (5-10 jaar) vind ik de toekomstvastheid van dit netwerk wel belangrijk.Soundwork schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:41:
[...]
Waarom zou je nu naar XGS-PON willen? De max snelheid op GoF (=AON) is 1 Gbps.
Stel je zou gemigreerd worden, dan moet ook je NT gewisseld worden naar een ONT. En bovendien, als je een eigen SFP/Gbic in je router gebruikt, moet je dus ook die gaan vervangen. Heeft je router geen SFP+ moet ook je router vervangen worden. Zowel bij routers als SFP+ modules is momenteel nog geen ruime keuze in. Hier op GoT zijn ze druk bezig met testen van eigen SFP+ module en dat is zelfs een exemplaar die niet zo standaard verkrijgbaar is.
Ik heb geen behoefte aan een hogere snelheid dan de max 1Gbps. Maar dat zou zomaar kunnen veranderen in de toekomst.
Maar ook een aon kan op de pop omgezet worden. Dan hoeft de straat niet weer open etc. (Als ik mij goed ingelezen heb)
Enige wat je nodig hebt om voor de toekomst goed te zitten is de glasvezel zelf en die heb je al. De apparatuur thuis en in de PoP kan altijd worden up-to-date worden gemaakt. Dat kan morgen, volgende week, volgend jaar of over 5 jaar. Voor jouw is er echter geen voordeel om het eerder te doen als je de bandbreedte toch niet gaat gebruiken.TF schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:14:
[...]
Niet nu. Maar op de midden-lange termijn (5-10 jaar) vind ik de toekomstvastheid van dit netwerk wel belangrijk.
Ik heb geen behoefte aan een hogere snelheid dan de max 1Gbps. Maar dat zou zomaar kunnen veranderen in de toekomst.
Maar ook een aon kan op de pop omgezet worden. Dan hoeft de straat niet weer open etc. (Als ik mij goed ingelezen heb)
Nog steeds geen melding dat er een monteur langs komt om e.e.a. in te meten.
Wacht dus al vanaf 13 juli !!!!!!!
Zie mijn vorige voortgang. woensdag 15 november 2023 12:25
Zie mijn vorige voortgang. woensdag 15 november 2023 12:25
Al die uitroeptekens, voornamelijk in je vorige bericht, komen niet heel fijn over. Het is zonder meer voor jou een vervelende situatie, daar wil ik niets aan afdoen. Maar dit is niet het KPN forum, heb je het daar al geprobeerd?bkohler schreef op zondag 26 november 2023 @ 18:01:
Sowieso is het veel gedoe met VW, die hebben personeelstekort (lang verhaal, eigen schuld van VW) - maar maken er administratief ook een zooitje van.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
-oeps-
[ Voor 98% gewijzigd door jurroen op 26-11-2023 21:54 ]
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Onze buurt wordt aangesloten op glasvezel (T-Mobile is al geweest maar heeft mij (nog) niet aangesloten omdat 1 bewoner geen toegang geeft tot de schuur waar de glasvezel naar binnen en boven moet worden gebracht want ik woon in een flat). KPN is nu ook bezig (geweest) en 2 weken geleden werd ik gebeld om een afspraak in te plannen om de aansluiting bij mij te maken, ik had vooraf al toestemming gegeven om mij aan te sluiten maar ik heb nog geen abo genomen. De afspraak was voor vandaag gemaakt maar er kwam natuurlijk niemand opdagen, ook op mijn vraag toen aan de dame van de planning of dit wel klopte omdat de oranje vezels nog beneden bij de flat uit de grond steken verzekerde zij dat ik aangesloten zou worden.
Als ik mijn status bekijk zie ik dit staan:
"We hebben je buurt aangesloten op glasvezel. Om je woning aan te sluiten zijn werkzaamheden nodig in en rondom je huis. Om deze werkzaamheden uit te voeren hebben we ook toestemming nodig van je pandeigenaar (bijvoorbeeld je Vereniging van Eigenaars of Woningcorporatie), deze hebben we helaas niet ontvangen. Hierdoor hebben we je woning niet aangesloten op ons netwerk."
Nu kan ik wel een onderzoek aanvragen om mij aan te sluiten maar daar verwacht ik ook niet veel van.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de pandeigenaar (woningbouwvereniging) geen toestemming gegeven zou hebben gezien het feit dat T-Mobile/Odido/ODF wel heeft kunnen aansluiten in het pand.
Ik denk dat de dame van de planning wat adressen door de war heeft gegooid want ik ben een paar maanden geleden ook gebeld maar dat ging over een straat waar ik niet woon.
Weet iemand welk nummer ik moet bellen om navraag te doen omtrent de afspraak?
"We hebben je buurt aangesloten op glasvezel. Om je woning aan te sluiten zijn werkzaamheden nodig in en rondom je huis. Om deze werkzaamheden uit te voeren hebben we ook toestemming nodig van je pandeigenaar (bijvoorbeeld je Vereniging van Eigenaars of Woningcorporatie), deze hebben we helaas niet ontvangen. Hierdoor hebben we je woning niet aangesloten op ons netwerk."
Nu kan ik wel een onderzoek aanvragen om mij aan te sluiten maar daar verwacht ik ook niet veel van.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de pandeigenaar (woningbouwvereniging) geen toestemming gegeven zou hebben gezien het feit dat T-Mobile/Odido/ODF wel heeft kunnen aansluiten in het pand.
Ik denk dat de dame van de planning wat adressen door de war heeft gegooid want ik ben een paar maanden geleden ook gebeld maar dat ging over een straat waar ik niet woon.
Dat de WBV eerder toestemming heeft gegeven wil toch niet zeggen dat het dan nu zonder die toestemming zo maar mag? KPN geeft toch duidelijk aan dat die toestemming er niet is? Dus eerst de WBV maar eens bellen lijkt me handiger.Pedro_Newbie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:43:
Onze buurt wordt aangesloten op glasvezel (T-Mobile is al geweest maar heeft mij (nog) niet aangesloten omdat 1 bewoner geen toegang geeft tot de schuur waar de glasvezel naar binnen en boven moet worden gebracht want ik woon in een flat). KPN is nu ook bezig (geweest) en 2 weken geleden werd ik gebeld om een afspraak in te plannen om de aansluiting bij mij te maken, ik had vooraf al toestemming gegeven om mij aan te sluiten maar ik heb nog geen abo genomen. De afspraak was voor vandaag gemaakt maar er kwam natuurlijk niemand opdagen, ook op mijn vraag toen aan de dame van de planning of dit wel klopte omdat de oranje vezels nog beneden bij de flat uit de grond steken verzekerde zij dat ik aangesloten zou worden.
Ik zeg ook niet dat het nu zonder toestemming mag maar ik zou niet weten waarom de WBV nu wel bezwaar zou hebben. De site zegt dat de toestemming er niet is maar dat wisten ze dan toch ook op het moment dat zij mij belden om de afspraak te maken lijkt mij.
Je doet aannames. KPN wil zekerheden. Dus moet je zorgen dat jij en KPN die krijgt. Dus bij WBV navragen,Pedro_Newbie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:07:
Ik zeg ook niet dat het nu zonder toestemming mag maar ik zou niet weten waarom de WBV nu wel bezwaar zou hebben. De site zegt dat de toestemming er niet is maar dat wisten ze dan toch ook op het moment dat zij mij belden om de afspraak te maken lijkt mij.
Weet iemand hoe het zit met migraties van GPON naar XGSPON? Ik woon in een gebied met PtMP en ik heb afgelopen twee jaar GPON (Tweak via KPN WBA) gebruikt, en ben nu bezig met een overstap naar XGSPON (Glasnet via KPN WBA).
Moet er daarvoor fysiek omgepatcht worden in de straatkast bij de splitters? Of is dit puur virtueel ompatchen in de WBA backend?
Moet er daarvoor fysiek omgepatcht worden in de straatkast bij de splitters? Of is dit puur virtueel ompatchen in de WBA backend?
Als je heel zeker weet dat je in een PtMP gebied zit (met straatkasten waar splitters in zitten), dan is het puur administratief. Je signaal gaat van GPON naar XGS-PON.Peetz0r schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:40:
Weet iemand hoe het zit met migraties van GPON naar XGSPON? Ik woon in een gebied met PtMP en ik heb afgelopen twee jaar GPON (Tweak via KPN WBA) gebruikt, en ben nu bezig met een overstap naar XGSPON (Glasnet via KPN WBA).
Uiteraard krijg je dan wel een andere ONT (de opklikversie in plaats van de Nokia die je nu had) maar verder geen ompatching nodig.
Ja, dat weet ik behoorlijk zekerBarre73 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:02:
[...]
Als je heel zeker weet dat je in een PtMP gebied zit (met straatkasten waar splitters in zitten), dan is het puur administratief. Je signaal gaat van GPON naar XGS-PON.
Uiteraard krijg je dan wel een andere ONT (de opklikversie in plaats van de Nokia die je nu had) maar verder geen ompatching nodig.
Na een half jaar een oranje kabel in mijn voortuin omhoog te hebben zien staan, heeft KPN/onderaannemer nu iets veranderd. Nu steekt er een klein groen plasticje uit, ik vermoed om de locatie te vinden van de kabel. Helaas was ik niet thuis tijdens de werkzaamheden dus heb ik het personeel niks kunnen vragen.
Nu ben ik even benieuwd.. Is de BOP geplaatst nu? Kan ik nu contact opnemen met de aannemer om de glasvezel aansluiting in mijn huis te laten trekken?
Nu ben ik even benieuwd.. Is de BOP geplaatst nu? Kan ik nu contact opnemen met de aannemer om de glasvezel aansluiting in mijn huis te laten trekken?
Die laatste vraag moet je kunnen zien op de PC checker van KPN Netwerk zelf.Hoiz schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:56:
Na een half jaar een oranje kabel in mijn voortuin omhoog te hebben zien staan, heeft KPN/onderaannemer nu iets veranderd. Nu steekt er een klein groen plasticje uit, ik vermoed om de locatie te vinden van de kabel. Helaas was ik niet thuis tijdens de werkzaamheden dus heb ik het personeel niks kunnen vragen.
Maar groene plasticjes zeggen mij niks (behalve bij Delta Fiber die groene buizen gebruiken).
En je weet zeker dat jij in een BOP gebied woont?
Voor een BOP hoeft ook niet een herkenningspunt boven de grond te zitten, de BOP's worden dmv. de app vd monteur ondergronds gevonden.Hoiz schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:56:
Zo, even mijn trauma lichten.
Ondertussen zijn we hier nu bijna drie jaar bezig (Delft). Oorspronkelijk had midden 2020 de boel er moeten liggen maar door omstandigheden is dat wat uitgelopen (je mag zelf invullen waardoor) en zou midden/eind 2021 de boel geplaatst moeten worden.
Wij zitten hier de volgende problemen:
Het grootste probleem is dat het volgende kastje en de volgende muur zich hebben aangeboden... Voordat KPN Netwerken met de aanleg (aka doorsturen naar VW) aan de slag gaat moet ik een abonnement hebben. Echter is het onmogelijk om een abonnement af te sluiten, doordat er nog geen eindaansluiting (normaal "ding uit de grond") ligt en dit dus ook niet in het systeem staat. Deze word echter pas aangelegd als er een abonnement afgesloten word en de cirkel is rond en het kastje wijst weer naar de muur. Ik ga deze week weer eens bellen met KPN Netwerken of zijn wellicht zonder abonnement de boel aan willen leggen maar ik heb weinig hoop. De kans dat een persoon in mijn flat glasvezel gaat krijgen acht ik bijna nul op dit moment, ondanks dat de doos dus op 3m afstand ligt ...
Ondertussen zitten wij hier met 1 enkel aderpaar voor xDSL dus iets anders dan Ziggo voor 100+ mbit zit er helaas niet in, en Ziggo weet dit en de "korting voor bestaande abbo's"-truc werkt niet is mijn ervaring.
Overigens zou ik al eens door VW gebeld moeten zijn voor contact aldus KPN Netwerken maar dit is volstrekte onzin, tenzij ze met spamnummers bellen. Zij willen enkel mijn telefoonnummer doorgeven zodat ik genegeerd kan worden heb ik het idee. Ik ben onder de indruk dat het nogal veel uitmaakt wie je te pakken krijgt aan de KPN kant qua behulpzaamheid. De ene keer wordt er van alles aangepast en lijkt er voortgang in te zitten, de andere keer is het jammerlijk moeilijk.
Ondertussen zijn we hier nu bijna drie jaar bezig (Delft). Oorspronkelijk had midden 2020 de boel er moeten liggen maar door omstandigheden is dat wat uitgelopen (je mag zelf invullen waardoor) en zou midden/eind 2021 de boel geplaatst moeten worden.
Wij zitten hier de volgende problemen:
- Heel de wijk is in een keer aangelegt dus daarna is de prioriteit null
- De VvE had na de oorsponkelijke aankondiging 2 jaar de tijd om toestemming te verlenen maar heeft gefaald (want geen prioriteit aangezien de woningcooperatie de grootste is in de VvE en praktisch alle macht heeft en geen belang heeft om glasvezel aan te leggen)
- Kastje (KPN Netwerken) en de muur (de VvE aka cooperatie aka VvE vertegenwoordiger van de cooperatie) wijzen naar elkaar en tussendoor zit ook nog een aannemer (VW Telecom) die niets doet
Het grootste probleem is dat het volgende kastje en de volgende muur zich hebben aangeboden... Voordat KPN Netwerken met de aanleg (aka doorsturen naar VW) aan de slag gaat moet ik een abonnement hebben. Echter is het onmogelijk om een abonnement af te sluiten, doordat er nog geen eindaansluiting (normaal "ding uit de grond") ligt en dit dus ook niet in het systeem staat. Deze word echter pas aangelegd als er een abonnement afgesloten word en de cirkel is rond en het kastje wijst weer naar de muur. Ik ga deze week weer eens bellen met KPN Netwerken of zijn wellicht zonder abonnement de boel aan willen leggen maar ik heb weinig hoop. De kans dat een persoon in mijn flat glasvezel gaat krijgen acht ik bijna nul op dit moment, ondanks dat de doos dus op 3m afstand ligt ...
Ondertussen zitten wij hier met 1 enkel aderpaar voor xDSL dus iets anders dan Ziggo voor 100+ mbit zit er helaas niet in, en Ziggo weet dit en de "korting voor bestaande abbo's"-truc werkt niet is mijn ervaring.
Overigens zou ik al eens door VW gebeld moeten zijn voor contact aldus KPN Netwerken maar dit is volstrekte onzin, tenzij ze met spamnummers bellen. Zij willen enkel mijn telefoonnummer doorgeven zodat ik genegeerd kan worden heb ik het idee. Ik ben onder de indruk dat het nogal veel uitmaakt wie je te pakken krijgt aan de KPN kant qua behulpzaamheid. De ene keer wordt er van alles aangepast en lijkt er voortgang in te zitten, de andere keer is het jammerlijk moeilijk.
DM je adres even...misschien kan ik de cirkel doorbreken.kaas-schaaf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:19:
Zo, even mijn trauma lichten.
Wij zitten hier de volgende problemen:Gedurende de afgelopen twee jaar is er wel voortgang geweest. Er ligt op ~3m van mijn balkon een PON verdeelbox, gezien het aantal vezels is dit de volledige box voor de hele flat. Gelukkig heb ik geen onderburen en moet de aanlegging via de gevel dus dit zou geen probleem moeten vormen bij toestemming van de VvE. Ondertussen heb ik het systeem van KPN Netwerken zo ver dat bij mij in het systeem staat dat alle "voorwaarden" op groen staan, via mail/bellen heb ik de VvE toestemming doorgestuurd en al mijn onderliggende buren (0 stuks, ja dit moest en was een lange discussie) toestemming laten verlenen. Bij alle anderen staat er nog in dat de toestemming niet verleend is.
- Heel de wijk is in een keer aangelegt dus daarna is de prioriteit null
- De VvE had na de oorsponkelijke aankondiging 2 jaar de tijd om toestemming te verlenen maar heeft gefaald (want geen prioriteit aangezien de woningcooperatie de grootste is in de VvE en praktisch alle macht heeft en geen belang heeft om glasvezel aan te leggen)
- Kastje (KPN Netwerken) en de muur (de VvE aka cooperatie aka VvE vertegenwoordiger van de cooperatie) wijzen naar elkaar en tussendoor zit ook nog een aannemer (VW Telecom) die niets doet
Dit heeft geholpen, er lijkt weer schot in de zaak te zitten. Blijkjbaar was het niet zo erg als gedacht. Na wat aanmoediging met de juiste termen die ik van @Barre73 had gekregen heeft T-MobileOdido een aanvraag ingeschoten (zonder kosten gelukkig, wat ze willen allemaal "installatiekosten" rekenen als er nog geen aansluiting is).Barre73 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:02:
[...]
DM je adres even...misschien kan ik de cirkel doorbreken.
Dat laatste is knap want KPN Netwerk rekent zelf niet eens na-aansluitingskosten.kaas-schaaf schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:19:
[...]
Dit heeft geholpen, er lijkt weer schot in de zaak te zitten. Blijkjbaar was het niet zo erg als gedacht. Na wat aanmoediging met de juiste termen die ik van @Barre73 had gekregen heeft T-MobileOdido een aanvraag ingeschoten (zonder kosten gelukkig, wat ze willen allemaal "installatiekosten" rekenen als er nog geen aansluiting is).
Maar sommige providers (waaronder Odido) rekenen wel vaak monteurskosten voor de aansluiting van de ONT en de activatie. En vaak is die monteur ook nodig, maar niet bij een P2MP netwerk als de aansluiting zelf al wel gemaakt is.
Dit klinkt heel erg als zichzelf indekken qua kosten of toch nog even iets extra er uit halen. Gelukkig is dat sowieso op nul gezet, scheelt weer gezeur achteraf. De installatie is als korting gegeven en de aansluitkosten kunnen ze blijkbaar wegvinken in "het menu". Ik heb er niet over doorgevraagd nadat hij het op nul had gezet.Barre73 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:20:
[...]
Maar sommige providers (waaronder Odido) rekenen wel vaak monteurskosten voor de aansluiting van de ONT en de activatie. En vaak is die monteur ook nodig, maar niet bij een P2MP netwerk als de aansluiting zelf al wel gemaakt is.
Hallo allemaal,
Ik heb advies nodig over het regelen van glasvezel van KPN. Misschien moet ik een apart topic aanmaken hiervoor, maar bij welk onderwerp?
TLDR; Er is wel glasvezel in de stoep (een los draadje steekt uit vlakbij iedere buitenmuur). Maar de aansluiting naar binnen toe kan niet meer volgens “de computer” wegens technisch niet haalbaar.
Casus: een aantal jaar geleden is KPN glasvezel aangelegd in de stoep in onze gehele woonwijk (rijtjeshuizen). In onze straat is er 1 adres dat daadwerkelijk de aansluiting heeft gekregen naar binnen toe. (De andere straten hadden geen probleem). Dat was technisch zo lastig dat volgens mij de rest straat na enige tijd op “technisch niet haalbaar” in het systeem is gezet. Ergens ook wel begrijpelijk, aangezien die buren de aansluiting bij de voordeur wilden hebben, wat erg moeilijk was met extra meters graven en door beton heen. Maar de aansluiting kan ook heel makkelijk: het ligt dus al in de stoep en het hoeft vanaf daar zonder extra graven alleen maar door 1 stenen buitenmuur heen. Een makkelijkere aansluiting bestaat niet volgens mij, of het moet een houten buitenmuur zijn.
Ik heb al een aantal keer een abonnement aangevraagd via diverse providers maar de monteurs kwamen niet opdagen (edit: behalve de allereerste). Ik belde dan een paar keer na zonder resultaat en na een half jaar werd de aanvraag automatisch afgesloten. Dan probeerde ik het pas bij een andere provider. Met hetzelfde resultaat.
Ik kan nu geen nieuwe aanvraag meer indienen, want in onze straat ligt opeens geen glasvezel meer volgens het systeem.
Ik heb deze casus meer dan een jaar geleden meerdere keren gemeld bij de lokale gemeente, bij een landelijke organisatie voor (glasvezel) haalbaarheidsonderzoeken en diverse providers waaronder KPN zelf.
Heeft iemand enig idee wat ik nu nog kan doen?
Alvast dank!
Ik heb advies nodig over het regelen van glasvezel van KPN. Misschien moet ik een apart topic aanmaken hiervoor, maar bij welk onderwerp?
TLDR; Er is wel glasvezel in de stoep (een los draadje steekt uit vlakbij iedere buitenmuur). Maar de aansluiting naar binnen toe kan niet meer volgens “de computer” wegens technisch niet haalbaar.
Casus: een aantal jaar geleden is KPN glasvezel aangelegd in de stoep in onze gehele woonwijk (rijtjeshuizen). In onze straat is er 1 adres dat daadwerkelijk de aansluiting heeft gekregen naar binnen toe. (De andere straten hadden geen probleem). Dat was technisch zo lastig dat volgens mij de rest straat na enige tijd op “technisch niet haalbaar” in het systeem is gezet. Ergens ook wel begrijpelijk, aangezien die buren de aansluiting bij de voordeur wilden hebben, wat erg moeilijk was met extra meters graven en door beton heen. Maar de aansluiting kan ook heel makkelijk: het ligt dus al in de stoep en het hoeft vanaf daar zonder extra graven alleen maar door 1 stenen buitenmuur heen. Een makkelijkere aansluiting bestaat niet volgens mij, of het moet een houten buitenmuur zijn.
Ik heb al een aantal keer een abonnement aangevraagd via diverse providers maar de monteurs kwamen niet opdagen (edit: behalve de allereerste). Ik belde dan een paar keer na zonder resultaat en na een half jaar werd de aanvraag automatisch afgesloten. Dan probeerde ik het pas bij een andere provider. Met hetzelfde resultaat.
Ik kan nu geen nieuwe aanvraag meer indienen, want in onze straat ligt opeens geen glasvezel meer volgens het systeem.
Ik heb deze casus meer dan een jaar geleden meerdere keren gemeld bij de lokale gemeente, bij een landelijke organisatie voor (glasvezel) haalbaarheidsonderzoeken en diverse providers waaronder KPN zelf.
Heeft iemand enig idee wat ik nu nog kan doen?
Alvast dank!
[ Voor 0% gewijzigd door Lek op 20-12-2023 15:43 . Reden: O.a. taal ]
@Lek heb je al contact proberen op te nemen met KPN Netwerk, als zij diegene zijn die het netwerk beheren? Wat de plannen zijn etc? Ik weet dat je technisch geen partij voor ze bent, maar soms kom je er door.
@Barre73 misschien dat jij nog iets kunt betekenen voor deze mede-tweaker?Lek schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:40:
[..]
[..]
@Lek weet je zeker dat het glasvezel van KPN is?
[ Voor 6% gewijzigd door Wildfire op 19-12-2023 11:07 ]
@Hann1BaL dank voor je bericht. Ik heb iedere twee maanden gemaild met support@kpnnetwerk.nl. Is dat wat jij bedoelt?
Ik heb bij die mails ook foto’s bijgevoegd van onze buitenmuur met de uitstekende kabel zichtbaar uit de stoep. En foto’s van de binnenkant. Ze geven het bericht steeds door aan de aannemer en die zou me bellen, maar ik heb al meer dan half jaar niks gehoord.
Ik heb bij die mails ook foto’s bijgevoegd van onze buitenmuur met de uitstekende kabel zichtbaar uit de stoep. En foto’s van de binnenkant. Ze geven het bericht steeds door aan de aannemer en die zou me bellen, maar ik heb al meer dan half jaar niks gehoord.
[ Voor 1% gewijzigd door Lek op 19-12-2023 11:16 . Reden: Typefout: jij ipv bij, en stoep toegevoegd ter verduidelijking ]
@Wildfire
Dank, ja het is zeker KPN, dat was in de communicatie kanalen echt duidelijk vanaf het begin (folders en zo van “over een tijdje gaan we uw wijk aansluiten”). Dat is in ons dorp ook de enige volgens mij (uitgezonderd een bedrijfsterrein ergens).
Dank, ja het is zeker KPN, dat was in de communicatie kanalen echt duidelijk vanaf het begin (folders en zo van “over een tijdje gaan we uw wijk aansluiten”). Dat is in ons dorp ook de enige volgens mij (uitgezonderd een bedrijfsterrein ergens).
@Lek DM je adres maar, ik zal kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn en of dat te fixen is.Wildfire schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:07:
[...]
@Barre73 misschien dat jij nog iets kunt betekenen voor deze mede-tweaker?
@Lek weet je zeker dat het glasvezel van KPN is?
Ik heb een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd maar die werd afgewezen. Ze zeggen gewoon dat ze de glasvezel naar binnen brengen als ik een glasvezel abonnement aanvraag. Over de benedenbuurman hebben ze het niet gehad hoewel dat duidelijk aangegeven was door mij.Barre73 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:55:
Een eigen bijdrage lijkt me zeer sterk. Dat gebeurt eigenlijk alleen in buitengebieden. Wel denk ik dat jouw adres op Haalbaarheidsonderzoek staat. Dus niet direct te bestellen omdat er een blokkade zit (in dit geval je onderbuurman). Bij veel adressen die op een Haalbaarheidsonderzoek staan geldt inderdaad een offerte omdat er moet worden bijgegraven etc.. maar zo te horen bij jou is het alleen de blokkade van de onderbuurman.
Oplossing:
Probeer (op schrift/mail) toestemming van de onderbuurman te krijgen om nog 1 keer door zijn woning heen te gaan naar de jouwe.
Ga daarna naar www.kpnnetwerk.nl/haalbaarheidsonderzoek (wordt je ook naar toe geleid vanuit de postcodechecker). Vul alles in en schrijf bij toelichting dat je de toestemming van de onderbuurman hebt en kan mailen.
Normaliter krijg je dan geen offerte maar wel mailcontact met het verzoek die toestemming aan te leveren. Daarna wordt de blokkade verwijderd en kan jij alsnog bestellen en neemt de onderaannemer contact met je op voor een afspraak.
Het probleem is nu dat ik geen glasvezel abonnement kan aanvragen want dan geeft de bestelpagina een foutmelding. Daarop de klantenservice gebeld en die krijgen op mijn adres dezelfde foutmelding. Ik heb nu maar een abonnement over koper voor internet en tv aangevraagd want dat lukt wel, zolang het duurt.
Heb je adres al eens naar mij gestuurd in een DM? Ik zie zo snel niks in mijn berichten. Ik wil namelijk ook wel even meekijken eventueel (inclusief dat antwoord op die HBO). Maar dan heb ik je adres wel nodig.grun93 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:28:
[...]
Ik heb een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd maar die werd afgewezen. Ze zeggen gewoon dat ze de glasvezel naar binnen brengen als ik een glasvezel abonnement aanvraag. Over de benedenbuurman hebben ze het niet gehad hoewel dat duidelijk aangegeven was door mij.
Het probleem is nu dat ik geen glasvezel abonnement kan aanvragen want dan geeft de bestelpagina een foutmelding. Daarop de klantenservice gebeld en die krijgen op mijn adres dezelfde foutmelding. Ik heb nu maar een abonnement over koper voor internet en tv aangevraagd want dat lukt wel, zolang het duurt.
Glasvezel aanleg in Drachten lijkt nu helemaal van de baan?
Het glasvezel huisje aan de Sydwende 9204K* is weggehaald.
@Barre73
@Barre73
/f/image/kuKRjwwHZjJ5somOilMwef6X.png?f=fotoalbum_large)
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Weggehaald? Dat is een rigoureuze maatregel...MichielFRL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:35:
Glasvezel aanleg in Drachten lijkt nu helemaal van de baan?
@Barre73
[Afbeelding]
Maar het zou nog steeds kunnen betekenen dat er wel FttH komt. Sinds twee jaar gebruikt KPN deze PoPs bijna niet meer namelijk. Dan zou bij een eventuele hernieuwde aanlegpoging de apparatuur in de telefooncentrale van Drachten komen, met kleine kastjes in de wijken. Daar zitten de splitters in. Dus een PON Point to multipoint netwerk, zoals momenteel overal wordt aangelegd door KPN en Glaspoort.
Zal eens opletten of er nog meer van die huisjes weggehaald worden.Barre73 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:39:
[...]
Weggehaald? Dat is een rigoureuze maatregel...
Maar het zou nog steeds kunnen betekenen dat er wel FttH komt. Sinds twee jaar gebruikt KPN deze PoPs bijna niet meer namelijk. Dan zou bij een eventuele hernieuwde aanlegpoging de apparatuur in de telefooncentrale van Drachten komen, met kleine kastjes in de wijken. Daar zitten de splitters in. Dus een PON Point to multipoint netwerk, zoals momenteel overal wordt aangelegd door KPN en Glaspoort.
Huisje op 9207 (wijk de Folgeren) is juist voorzien van verbindingen en apparatuur ivm de nieuwbouwwijk die wel aangesloten wordt.
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Ik citeer normaal niet graag TotaalTV maar in dit geval klopt het artikel geheel:
https://www.totaaltv.nl/n...uw-glasvezelnetwerk-over/
Op 16 januari stap ik over van Odido naar KPN. Nu heb ik gisteren het installatiepakket ontvangen en dacht ik alvast de geleverde Experiabox (v12) in te richten. Ik zie echter dat de firmware op deze Experiabox dusdanig oud is dat het LAN IP niet kan worden aangepast.
Bij het instellen heb ik de EB12 gekoppeld aan mijn laptop via de LAN poorten. Nu vraag ik mij af als ik komende dinsdag overstap, gaat de EB12 dan eerst een update ophalen of verloopt het updaten enkel in de nachtelijke uren en is dit niet stuurbaar? Ook heb ik in mijn WiFi wachtwoord een @ teken staan wat die niet lijkt "te zien" als karakter (geeft aan voor WPA2, mininaal 8 en maximaal 64 karakters). Dit terwijl mijn wachtwoord bestaat uit 8 posities waarvan dus 1 een @ teken is. Is dit ook een bug of iets wat in latere firmware hersteld is?
Bij het instellen heb ik de EB12 gekoppeld aan mijn laptop via de LAN poorten. Nu vraag ik mij af als ik komende dinsdag overstap, gaat de EB12 dan eerst een update ophalen of verloopt het updaten enkel in de nachtelijke uren en is dit niet stuurbaar? Ook heb ik in mijn WiFi wachtwoord een @ teken staan wat die niet lijkt "te zien" als karakter (geeft aan voor WPA2, mininaal 8 en maximaal 64 karakters). Dit terwijl mijn wachtwoord bestaat uit 8 posities waarvan dus 1 een @ teken is. Is dit ook een bug of iets wat in latere firmware hersteld is?
Ze zullen wel goede prijzen bieden dat al die partijen willen verkopen. Zo groeien ze wel heel snel, prima focus.Barre73 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:55:
Ik citeer normaal niet graag TotaalTV maar in dit geval klopt het artikel geheel:
Allen, vraagje. Ik heb deze week KPN glasvezel aangevraagd en de aansluitdoos al gekregen. Ik had bij de aanvraag specifiek aangegeven de Nokia ONT te willen ontvangen (XS-010X-Q) voor mijn aansluiting, deze zat niet in de doos (genexis). De KPN winkel waar ik mijn aansluiting heb aangevraagd had echter aangegeven dat "als" dit zou gebeuren ik even bij hun langs kon komen. Dit heb ik gedaan en ik heb vervolgens daar de juiste Nokia ONT gekregen (de XS-010X-Q dus, KPN bij deze mijn complimenten voor klantvriendelijkheid tot nu).
Mijn vraag, ik zie dat hier een serienummer op staat, moet ik deze nog ergens doorgeven, (de KPN-persoon in de winkel heeft wel mijn adres geregistreerd bij afgifte maar niet het serienummer volgens mij), of is het volgende week plug en play met de ONT.
/Huub
Mijn vraag, ik zie dat hier een serienummer op staat, moet ik deze nog ergens doorgeven, (de KPN-persoon in de winkel heeft wel mijn adres geregistreerd bij afgifte maar niet het serienummer volgens mij), of is het volgende week plug en play met de ONT.
/Huub
[ Voor 4% gewijzigd door huubhuub op 11-01-2024 20:16 ]
Always bet on Huub
In dit geval heb je KPN inderdaad wel nodig. Als een monteur je ONT zou komen vervangen en een nieuwe uit de auto gebruikt, dan moet hij deze al met het serienummer (streepjescode in zijn geval) en een speciale app registreren en koppelen aan jouw adres.huubhuub schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:15:
Allen, vraagje. Ik heb deze week KPN glasvezel aangevraagd en de aansluitdoos al gekregen. Ik had bij de aanvraag specifiek aangegeven de Nokia ONT te willen ontvangen (XS-010X-Q) voor mijn aansluiting, deze zat niet in de doos (genexis). De KPN winkel waar ik mijn aansluiting heb aangevraagd had echter aangegeven dat "als" dit zou gebeuren ik even bij hun langs kon komen. Dit heb ik gedaan en ik heb vervolgens daar de juiste Nokia ONT gekregen (de XS-010X-Q dus, KPN bij deze mijn complimenten voor klantvriendelijkheid tot nu).
/Huub
Maar toch even de logische eerste vraag: Heb jij wel XGS-PON? Met andere woorden: was die Genexis die je in de doos kreeg wel een XGS-PON ONT? (als het woord/lampje "alarm" er op staat is het een XGS-PON ONT, zo niet, dan heb je een GoF aansluiting).
Ja ik heb XGS-PON, maandag even bellen dus met KPN.Barre73 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:51:
[...]
In dit geval heb je KPN inderdaad wel nodig. Als een monteur je ONT zou komen vervangen en een nieuwe uit de auto gebruikt, dan moet hij deze al met het serienummer (streepjescode in zijn geval) en een speciale app registreren en koppelen aan jouw adres.
Maar toch even de logische eerste vraag: Heb jij wel XGS-PON? Met andere woorden: was die Genexis die je in de doos kreeg wel een XGS-PON ONT? (als het woord/lampje "alarm" er op staat is het een XGS-PON ONT, zo niet, dan heb je een GoF aansluiting).
Always bet on Huub
Of eerst activeren met behulp van de geleverde Genexis, en als alles werkt, gebruik maken van de Servicetool om een andere ONT aan te melden:huubhuub schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:56:
[...]
Ja ik heb XGS-PON, maandag even bellen dus met KPN.
https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur
Ik ben namelijk bang dat de gemiddelde KS medewerker geen idee heeft waar je het over hebt....
Ik zie in op https://www.kpnnetwerk.nl/ dat voor mijn 'stad' Zevenbergen de status "Plan van aanpak" bereikt is.
Is er iets te zeggen over de tijdslijnen waarop door deze stappen gegaan wordt?
PS; huidige glasvezel aansluiting is van E-fiber, maar daarop zijn alleen kleine spelers actief.
PS; huidige glasvezel aansluiting is van E-fiber, maar daarop zijn alleen kleine spelers actief.
Never underestimate my incompetence!
Ben maar blij dat je e-fiber hebt, bij KPN betaal je meteen de hoofdprijs!Ieniemienieme schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:16:
Ik zie in op https://www.kpnnetwerk.nl/ dat voor mijn 'stad' Zevenbergen de status "Plan van aanpak" bereikt is.
Arriving Somewhere but not here....
Kleine spelers? Nog geen Odido beschikbaar?Ieniemienieme schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:16:
Aangezien E-Fiber tegenwoordig eigendom is van Open Dutch Fiber en daarmee dus ook beschikbaar voor Odido...
Plan van aanpak bij KPN Netwerk betekent normaliter starten met graven over 4 tot 24 maanden (ergens daar tussen in dus).
@Joop_Klepzeiker Valt reuze mee hoor. 52,50 euro zonder kortingen per maand. Dat scheelt max 7,50 per maand met die genoemde kleine spelers die meestal rond de 45 euro zitten.
En je kan maandelijks aanpassen, dat kan bij die andere spelers meestal niet.
Meestal 6 maanden voor 35 euro als welkomskado dus dan kom je op 43,75 per maand voro het eerste jaar. Niet bepaald de hoofdprijs...
[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 15-01-2024 17:05 ]
Bij een kennis van mij een issue met een nieuwe glasvezelaansluiting. Afgelopen December is de aansluiting opgeleverd en de FTU geplaatst. Afgelopen week de ONT ontvangen en deze geplaatst.
Het lampje alarm blijft branden dus geen licht op de vezel. Vervolgens is door een monteur van KPN de Genexis ONT door een Nokia uitvoering vervangen echter zonder resultaat. Er is gezegd dat mijn kennis het verder met Glaspoort moet afhandelen.
Glaspoort is echter op geen enkele manier in actie te brengen, herhaalde beloftes om terug te bellen worden helaas niet nagekomen. Heeft iemand nog een oplossing om deze impasse te doorbreken?
Het lampje alarm blijft branden dus geen licht op de vezel. Vervolgens is door een monteur van KPN de Genexis ONT door een Nokia uitvoering vervangen echter zonder resultaat. Er is gezegd dat mijn kennis het verder met Glaspoort moet afhandelen.
Glaspoort is echter op geen enkele manier in actie te brengen, herhaalde beloftes om terug te bellen worden helaas niet nagekomen. Heeft iemand nog een oplossing om deze impasse te doorbreken?
Contact opnemen met KPN. Glaspoort is niet degene die je moet hebben. Monteur van KPN en andere mensen van KPN moeten dat regelen. Jij hebt gewoon contact met de provider.dirk 1964 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:08:
Bij een kennis van mij een issue met een nieuwe glasvezelaansluiting. Afgelopen December is de aansluiting opgeleverd en de FTU geplaatst. Afgelopen week de ONT ontvangen en deze geplaatst.
als er KPN monteur is geweest die had ticket via infra moeten maken richting de netwerkbeheerder en die zorgen er voor dat de aannemer van het project of regio richting de klant gaat om te kijken waar fout gaat.dirk 1964 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:08:
dus opnieuw contact opnemen met kpn als dat de provider en die moeten een monteur sturen en die moet een ticket maken
Contact opnemen met KPN. Glaspoort is niet degene die je moet hebben. Monteur van KPN en andere mensen van KPN moeten dat regelen. Jij hebt gewoon contact met de provider.
Je wil niet weten in wat voor een ambtelijke molen je terecht komt. Ik ben echt een ambassadeur van het KPN product. Maar sommige dingen kunnen een moeten veel beter!
Je wil niet weten in wat voor een ambtelijke molen je terecht komt. Ik ben echt een ambassadeur van het KPN product. Maar sommige dingen kunnen een moeten veel beter!
Ik vraag me af of de POP al wel gereed is? Inderdaad is het proces voor jou om de provider (dus KPN) te bellen en te zorgen dat zij het (al dan niet viavia) fixen. Als het de POP is, dan moet de aannemer nog even aan het werk.
Achtergrond: aan het einde van het jaar worden er nog snel HP's gemaakt (aansluitingen in of bij huizen), dat is namelijk goed voor de targets, maar wordt de POP later pas aangesloten (passieve HAS). Grote kans dus dat dit ook bij jou speelt.
Achtergrond: aan het einde van het jaar worden er nog snel HP's gemaakt (aansluitingen in of bij huizen), dat is namelijk goed voor de targets, maar wordt de POP later pas aangesloten (passieve HAS). Grote kans dus dat dit ook bij jou speelt.
Dank voor de informatie.Barre73 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:40:
[...]
Kleine spelers? Nog geen Odido beschikbaar?
Aangezien E-Fiber tegenwoordig eigendom is van Open Dutch Fiber en daarmee dus ook beschikbaar voor Odido...
Plan van aanpak bij KPN Netwerk betekent normaliter starten met graven over 4 tot 24 maanden (ergens daar tussen in dus).
Ik zie momenteel inderdaad ook Odido als aanbieder staan. In december 2022 ben ik aangesloten en toen was die optie er nog niet.
EDIT: Link
[ Voor 13% gewijzigd door Ieniemienieme op 19-01-2024 20:09 ]
Never underestimate my incompetence!
Hopelijk kan ik in dit topic met m'n vraag terecht.
Members only:
Inloggen
Als je nu al weet dat het dichtstbijzijnde glasnetwerk van KPN een stuk verderop ligt (denk aan honderden meters en meer), dan is een Haalbaarheidsonderzoek niet zinnig nee. Dan zal je zeer waarschijnlijk het antwoord krijgen dat het adres niet in of vlak bij een bestaand glasgebied ligt en daarom niet in behandeling wordt genomen.Piet91 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:19:
Hopelijk kan ik in dit topic met m'n vraag terecht.
***members only***
Dat kan hier niet het geval zijn. In die gevallen kan er namelijk geen order worden ingelegd (want POP is dan nog niet WBA opengesteld) en dus ook geen ONT en installatiepakket worden verstuurd.Sjoerd001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 08:16:
Ik vraag me af of de POP al wel gereed is? Inderdaad is het proces voor jou om de provider (dus KPN) te bellen en te zorgen dat zij het (al dan niet viavia) fixen. Als het de POP is, dan moet de aannemer nog even aan het werk.
Verder wat iedereen zegt. Provider dient storingsticket in te dienen (eventueel na zelf onderzoek gedaan te hebben) bij Glaspoort/aannemer zodat deze de storing kan onderzoeken. Kan een vezelschade zijn of een verkeerde patch in de straatkast.
Barre73 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:27:
Als je nu al weet dat het dichtstbijzijnde glasnetwerk van KPN een stuk verderop ligt (denk aan honderden meters en meer), dan is een Haalbaarheidsonderzoek niet zinnig nee. Dan zal je zeer waarschijnlijk het antwoord krijgen dat het adres niet in of vlak bij een bestaand glasgebied ligt en daarom niet in behandeling wordt genomen.
Members only:
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 18-01-2024 16:23 ]
Toen Delta daar aanlegde hebben ze alle bestaande adressen voorzien van glas. Maar alleen diegenen die zich inschreven kregen de aansluiting binnen. De rest werd op rol ingegraven bij de erfgrens. Als je dan nu alsnog een aansluiting wil betaal je meer dan toen maar niet zoveel.
Probleem is nu dit een nieuwe woning is in het buitengebied (in ieder geval met lange afstanden) en die was destijds niet bekend en moet dus nu vanaf een punt verderop nieuw worden ingegraven. Dat zal een paar honderd meter zijn, te zien aan de prijs. Reken rustig op 35 tot 40 per meter (inclusief aansluiten en zo). want zo duur zijn aannemers tegenwoordig wel.
Wat KPN doet met die overige 20 procent is nog niet bekend. Met nieuwe ontwikkelingen is er misschien nog wat meer glasvezel aan te leggen, mobiele ontwikkelingen zijn er gelukkig ook (beter dan wat er nu mogelijk is).
[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 18-01-2024 17:41 ]
Barre73 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:39:
Toen Delta daar aanlegde hebben ze alle bestaande adressen voorzien van glas. Maar alleen diegenen die zich inschreven kregen de aansluiting binnen. De rest werd op rol ingegraven bij de erfgrens. Als je dan nu alsnog een aansluiting wil betaal je meer dan toen maar niet zoveel.
Probleem is nu dit een nieuwe woning is in het buitengebied (in ieder geval met lange afstanden) en die was destijds niet bekend en moet dus nu vanaf een punt verderop nieuw worden ingegraven. Dat zal een paar honderd meter zijn, te zien aan de prijs. Reken rustig op 35 tot 40 per meter (inclusief aansluiten en zo). want zo duur zijn aannemers tegenwoordig wel.
Members only:
Inloggen
Ja, ben benieuwd.Wat KPN doet met die overige 20 procent is nog niet bekend. Met nieuwe ontwikkelingen is er misschien nog wat meer glasvezel aan te leggen, mobiele ontwikkelingen zijn er gelukkig ook (beter dan wat er nu mogelijk is).
Eind dit jaar 5G. Maar ja, altijd die bundels en nooit echt unlimited.
Overigens… is dat slecht bekend staan in de buurt van Delta te specificeren? Wat dan? Als een populatie gebruikers groot is dan zijn er altijd ook issues, dat is met automerken en ook met providers. De KPN fora staan ook vol met problemen.
Ik zou het wel weten… glasvezel. De rest wat je noemt is vragen om teleurstellingen. Groot bedrag, doe anders een persoonlijke lening. Paar tientjes per maand doet minder pijn.
Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie