bouwtekening of leidingen tekening opvragen via klic. zelf de mantelbuis zoeken mits je daar zin en tijd voor hebt. daarna weer contact opnemen met ze als je gevonden hebtsnotling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:07:
Eergisteren zijn de monteurs van KPN Netwerk (onderaannemers) bij mij voor de 2e keer langs geweest om het oranje sprietje naar binnen te krijgen.
Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
De eerste keer had de monteur niet veel inspanning gedaan om de mantelbuis in de grond te vinden...
De tweede keer hebben ze een stuk dieper en breder gegraven, maar toch is het ze weer niet gelukt.
Hoewel ik een email naar de eerste poging had verstuurd met de suggestie om zo'n "kabel tracer" mee te nemen.
Tja, dus niet, daarom hebben ze een dikke kabel in de mantelbuis in de meterkast gepropt om wat geluid te maken.
En ze konden wel iets horen in de grond. Maar waar precies, konden ze niets vaststellen.
[Afbeelding]
Nu heb ik via email de volgende rapportage gekregen:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n aansluiting, voor een huis uit 2016 (geen kruipruimte), zo ingewikkeld is?
Wat moet/kan ik nu doen?
Toen het (privé) pleintje voor het huis opengegraven werd met zo'n graafmachine, vermoed ik dat een Klic melding ingediend is, toch?
Waarom hebben ze die informatie niet gebruikt een paar maanden later?
Of na de eerste poging om die mantelbuis te vinden, waarom is me niet de suggestie gedaan om zo'n oriëntatieverzoek te doen om de leidingen tekening te bemachtigen vóór hun bezoek?
Nu moet ik op eigen kosten iemand inhuren om te gaan graven voor de 3e keer.
Niet handig zeg.
Ik wilde naar glasvezel overstappen omdat Ziggo te duur is, maar nu zit ik te twijfelen om het de moeite waard is...
Waarom hebben ze die informatie niet gebruikt een paar maanden later?
Of na de eerste poging om die mantelbuis te vinden, waarom is me niet de suggestie gedaan om zo'n oriëntatieverzoek te doen om de leidingen tekening te bemachtigen vóór hun bezoek?
Nu moet ik op eigen kosten iemand inhuren om te gaan graven voor de 3e keer.
Niet handig zeg.
Ik wilde naar glasvezel overstappen omdat Ziggo te duur is, maar nu zit ik te twijfelen om het de moeite waard is...
Dit bedoel ik precies. Lees mij post(s) maar, dan zie je dat voorwerk zin heeft als je daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd wilt hebben. Een aannemer kan niet een aantal vruchteloze pogingen doen voor 1 adres. Ze hebben volgens mij een uur tot anderhalf per adres en als het tegenzit nog een keer diezelfde tijd maar als het daarna om welke reden dan ook niet lukt, mogen ze adres registreren als 'onaansluitbaar' of ze laten het gewoon open staan in het systeem. Dat is althans wat de (storings)monteur vertelde die mij heeft aangesloten.snotling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:07:
Eergisteren zijn de monteurs van KPN Netwerk (onderaannemers) bij mij voor de 2e keer langs geweest om het oranje sprietje naar binnen te krijgen.
Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]
De eerste keer had de monteur niet veel inspanning gedaan om de mantelbuis in de grond te vinden...
De tweede keer hebben ze een stuk dieper en breder gegraven, maar toch is het ze weer niet gelukt.
Hoewel ik een email naar de eerste poging had verstuurd met de suggestie om zo'n "kabel tracer" mee te nemen.
Tja, dus niet, daarom hebben ze een dikke kabel in de mantelbuis in de meterkast gepropt om wat geluid te maken.
En ze konden wel iets horen in de grond. Maar waar precies, konden ze niets vaststellen.
[Afbeelding]
Nu heb ik via email de volgende rapportage gekregen:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat zo'n aansluiting, voor een huis uit 2016 (geen kruipruimte), zo ingewikkeld is?
Wat moet/kan ik nu doen?
Dat snap ik wel dat ze niet eindeloos bij mij mogen proberen, maar dan waarom me niet voorlichten na de eerste poging, om bijvoorbeeld zo'n Klic melding voor een tientje aanschaffen?
Ik had ook zo'n kabel vinder zelfs kunnen huren en hun laten gebruiken.
Of zoiets anders bedenken.
Maar nu is het te laat, en zelf graven kan (durf) ik niet.
Uit nieuwsgierigheid heb ik zo'n oriëntatieverzoek bij het Kadaster gekocht.
/f/image/luizLdNdTVHpl7cQtak231c9.png?f=fotoalbum_large)
Ik wist niet echt wat te verwachten, maar o.b.v. van wat ik nu erop kan zien, denk ik dat dat zo'n kaart geen nut heeft in mijn geval.
(De locatie van de kabels van Ziggo en BrabantWater kan trouwens ook niet correct zijn.)
Nou, terug naar het begin: het lokaliseren van de mantelbuis, die waarschijnlijk ligt op hooguit een paar tientallen centimeter van waar het al gegraven is.
/f/image/luizLdNdTVHpl7cQtak231c9.png?f=fotoalbum_large)
Ik wist niet echt wat te verwachten, maar o.b.v. van wat ik nu erop kan zien, denk ik dat dat zo'n kaart geen nut heeft in mijn geval.
(De locatie van de kabels van Ziggo en BrabantWater kan trouwens ook niet correct zijn.)
Nou, terug naar het begin: het lokaliseren van de mantelbuis, die waarschijnlijk ligt op hooguit een paar tientallen centimeter van waar het al gegraven is.
Ik kan je zeggen dat ze in het verleden niet zo precies waren in het aanmelden van die kabels en leidingen. Een punt werd genomen en dan ergens binnen 2-3 meter daarvan zou de leiding moeten liggen.snotling schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:33:
Uit nieuwsgierigheid heb ik zo'n oriëntatieverzoek bij het Kadaster gekocht.
[Afbeelding]
Hier met glasvezel aanleg moest gemeten worden onder een overhang van 40cm beton. De meter (persoon) die het kwam meten met zijn GPS stok kon daar niet meten. Die is dus iets verderop gaan staan, heeft de coördinaten ingestuurd als grove schatting. Ik weet zeker dat die er minstens een meter naast zat bij een aantal woningen, maar beter kon die het niet maken.
Dit is dus ook de reden waarom er plastic matten e.d. overheen worden gelegd. En ze bij het graven toch vaak met de schep dicht bij de woningen graven.
[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 14-07-2023 12:01 ]
Verwijderd
Dat laatste snap ik dus niet. Dan heeft KPN volgens mij alsnog een probleem, omdat het koper niet "uit" kan als een woning niet op glasvezel aangesloten kan worden. Neem aan dat dat dan gewoon gefixt moet worden voor het koper daadwerkelijk uit gaat. En hier is dat bijvoorbeeld over een dag of 530 ofzo.jor177 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:22:
[...]
Dit bedoel ik precies. Lees mij post(s) maar, dan zie je dat voorwerk zin heeft als je daadwerkelijk een aansluiting gerealiseerd wilt hebben. Een aannemer kan niet een aantal vruchteloze pogingen doen voor 1 adres. Ze hebben volgens mij een uur tot anderhalf per adres en als het tegenzit nog een keer diezelfde tijd maar als het daarna om welke reden dan ook niet lukt, mogen ze adres registreren als 'onaansluitbaar' of ze laten het gewoon open staan in het systeem. Dat is althans wat de (storings)monteur vertelde die mij heeft aangesloten.
Bij mijn ouders was er ineens ook heel veel mogelijk, toen het koper binnen enkele weken uit zou gaan en ze eerder de glasvezelaansluiting niet 1-2-3 werkend kregen en het maar op zijn beloop lieten. Op een gegeven moment begon men zelfs naar mijn ouders te bellen om aan te geven dat ze echt de glasvezel moesten gaan gebruiken, omdat het koper heel snel uitgeschakeld zou gaan worden. Reactie pa "Tsja, daar wachten we inmiddels al een jaar op, maar het werkt nog steeds niet. Kom maar werkend opleveren dan." Weet niet waarom het toen wel ineens kon, maar het was zo geregeld.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2023 12:25 ]
Die ene klant maakt ze uiteindelijk niet veel uit, neem ik aan. Er wordt nog steeds met geld van het ABP (alle ambtenaren dus) geinvesteerd en dan is het doel waarschijnlijk om zo veel mogelijk mensen aan te sluiten en niet kosten wat kost 1 klant te helpen.Verwijderd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:16:
[...]
Dat laatste snap ik dus niet. Dan heeft KPN volgens mij alsnog een probleem, omdat het koper niet "uit" kan als een woning niet op glasvezel aangesloten kan worden. Neem aan dat dat dan gewoon gefixt moet worden voor het koper daadwerkelijk uit gaat. En hier is dat bijvoorbeeld over een dag of 530 ofzo.
De mantelbuizen maken geen deel uit van de kabels en leidingen van de netbeheerders maar zijn al aangelegd tijdens de bouw van het huis door die aannemer.snotling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:31:
Dat snap ik wel dat ze niet eindeloos bij mij mogen proberen, maar dan waarom me niet voorlichten na de eerste poging, om bijvoorbeeld zo'n Klic melding voor een tientje aanschaffen?
Met andere woorden: ze staan op de bouwtekeningen. En die zijn vrijwel altijd op te vragen bij de gemeente,
voor een huis uit 2016 wellicht zelfs nog bij de bouwer van destijds, of misschien heb je ze zelf wel.
Bij voorzichtig graven, evt gewoon met een klein schepje op je knieën gebeurt er niet veel hoor. Het zou er bij de bouw zo hebben uitgezien, dus hopelijk kan je dan voor je eigen woning iets voorstellen (zie rode pijl waar de buizen de fundering uitkomen en waar jij dus naar zoekt):
:strip_exif()/f/image/j0Ff4TyN0azIH00Cl1kDB1iN.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dank Barre73 voor de toelichting 👍
Ik ga denk ik een poging wagen dan.
Toch blijf ik denken dat het een beetje de wereld op zijn kop is dat het aan mij ligt om te gaan graven.
Alsof iedereen dat kan/wil doen.
Voor gas, water en elektra wordt het toch niet verwacht?
Ik ga denk ik een poging wagen dan.
Toch blijf ik denken dat het een beetje de wereld op zijn kop is dat het aan mij ligt om te gaan graven.
Alsof iedereen dat kan/wil doen.
Voor gas, water en elektra wordt het toch niet verwacht?
Ik ben nog amper 2 weken aangesloten aan het glasvezelnetwerk van KPN, welke nog niet eens werkt en ik kreeg al een verkoper aan de deur namens KPN. Ze mogen echt wat aan de kennis van die lui doen, want de beste man bleef er maar op hameren dat ik echt die "gratis" wifi versterkers nodig had en het een fantastisch aanbod was (100mbit/s up / 100mbit/s down voor uiteindelijk 55 Euro per maand). Dik veel geld voor afgeknepen snelheid wat ongeveer net zo duur is als ZIggo. Ik probeerde die man duidelijk te maken, dat glasvezel niet werkte en ik door het hele huis kabels had doorgetrokken dus wifi punten had ik echt niet nodig, maar het kwam niet echt aan.
Dat zou betekenen dat ik al een jaar een glasvezelaansluiting in mijn meterkast heb hangen voordat ik er iets mee kan. Geen idee waarom het zo lang moet duren...We sluiten je woning aan op glasvezel maart-april 2024
Er is nog veel andere infrastructuur nodig… POP’s, soms straatkasten, apparatuur in de POP’s etc…mrtl schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:18:
[...]
Dat zou betekenen dat ik al een jaar een glasvezelaansluiting in mijn meterkast heb hangen voordat ik er iets mee kan. Geen idee waarom het zo lang moet duren...
@Barre73,
Even voor mijn beeld
ben jij iemand van KPN netwerk? Of KPN de provider? Ik zie je namelijk regelmatig antwoorden stuur mij een PM met je adresgegevens.
Ik heb iemand nodig om te checken wanneer de aansluiting nou echt gaat plaatsvinden. Kabel ligt al gereed in de meterkast zelfs. Hoeft alleen nog een kastje op en dan wellicht buiten? Hij stond bij KPN Netwerk eerst voor juni/juli. Nu staat die zelfs op december 2023 / januari 2024.
Even voor mijn beeld
Ik heb iemand nodig om te checken wanneer de aansluiting nou echt gaat plaatsvinden. Kabel ligt al gereed in de meterkast zelfs. Hoeft alleen nog een kastje op en dan wellicht buiten? Hij stond bij KPN Netwerk eerst voor juni/juli. Nu staat die zelfs op december 2023 / januari 2024.
[ Voor 12% gewijzigd door king006 op 16-07-2023 14:05 ]
KPN Netwerk.king006 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:05:
@Barre73,
Even voor mijn beeldben jij iemand van KPN netwerk? Of KPN de provider? Ik zie je namelijk regelmatig antwoorden stuur mij een PM met je adresgegevens.
Maar wat jij vraagt kan ik niet beantwoorden. Ik zie hetzelfde als jij. Meer specifiek zal er 31 december 2023 in het systeem staan als plandatum en de checker vertaalt dat naar december/januari. Dat is een parkeerdatum en aannemers gebruiken die als ze nog niet weten wanneer ze capaciteit hebben voor de aansluiting.
Die data komen van de aannemer af en ook voor mij is het ondoenlijk om dit op adres niveau bij de aannemers na te gaan. Sorry...
Verwijderd
Je bent van de ene parkeerdatum naar de volgende parkeerdatum gezet. Juni/juli kun je vergeten en december/januari ook. Ik heb beide parkeer-tijdvakken al 2 keer gehad inmiddels.king006 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:05:
@Barre73,
Even voor mijn beeldben jij iemand van KPN netwerk? Of KPN de provider? Ik zie je namelijk regelmatig antwoorden stuur mij een PM met je adresgegevens.
Het systeem kan "we weten nog niet wanneer" blijkbaar niet aan en dan liegen ze er maar wat in. Zal wel een verplicht veld zijn om "de andere kant" in de gelegenheid te stellen die data te presenteren aan ooit nog aan te sluiten potentiële klanten. Dus op basis van die informatie bestel jij wat bij KPN en als je gaat klagen omdat er niets gebeurt, dan wijzen ze naar KPN Netwerk. KPN Netwerk wijst daarna naar haar onderaannemer waar jij helemaal niets mee te maken hebt en "kluitje.... riet" is voltooid.
Duidelijk verhaal!Verwijderd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:10:
[...]
Je bent van de ene parkeerdatum naar de volgende parkeerdatum gezet. Juni/juli kun je vergeten en december/januari ook. Ik heb beide parkeer-tijdvakken al 2 keer gehad inmiddels.Pas als ze de datum met kleinere stapjes uit gaan stellen, heb je kans dat ze "binnenkort" wat gaan doen.
Het systeem kan "we weten nog niet wanneer" blijkbaar niet aan en dan liegen ze er maar wat in. Zal wel een verplicht veld zijn om "de andere kant" in de gelegenheid te stellen die data te presenteren aan ooit nog aan te sluiten potentiële klanten. Dus op basis van die informatie bestel jij wat bij KPN en als je gaat klagen omdat er niets gebeurt, dan wijzen ze naar KPN Netwerk. KPN Netwerk wijst daarna naar haar onderaannemer waar jij helemaal niets mee te maken hebt en "kluitje.... riet" is voltooid.
Toeval of niet ?
Vanavond zou KPN onderhoud aan het netwerk hier tussen 23:00 en 05:00
Nu is het ongeveer 13 uur voor ze zouden beginnen en ligt de verbinding eruit. Storing volgens KPN.
Alle bewoners om mij heen hebben er ook last van.
Postcode 1019AZ/DP
Ben technisch nieuwsgierig
Vanavond zou KPN onderhoud aan het netwerk hier tussen 23:00 en 05:00
Nu is het ongeveer 13 uur voor ze zouden beginnen en ligt de verbinding eruit. Storing volgens KPN.
Alle bewoners om mij heen hebben er ook last van.
Postcode 1019AZ/DP
Ben technisch nieuwsgierig
Er is een storing in Amsterdam. Volgens KPN wordt de oorzaak op het moment onderzocht. Er is nog geen oplostijd bekend.
Het was een serieus issue. Ben benieuwd wat er aan "servers" (mmm) stuk is gegaan :purge schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:58:
Er is een storing in Amsterdam. Volgens KPN wordt de oorzaak op het moment onderzocht. Er is nog geen oplostijd bekend.
https://www.at5.nl/artike...oor-brand-bij-kpn-servers
Ooh je bent niet de enige die in deze fuik is getrapt. Ik zelf kreeg september 2021 de eerste reclame in de bus dat "het zo ver was" met een leuke aanbieding (35€/mdn). Ik dacht goedkoop snel internet te krijgen in maart 2022 maar kreeg pas internet in maart 2023 en heb dus een jaar duur internet bij mijn vorige isp gehad.... Zelf zit ik nu nog te wachten op de laatste (?) afspraak (ze zijn al 4 keer binnen geweest). Ze hadden namelijk zelf een afspraak ingeplanned (zonder overleg) maar kwamen niet opdagen!! Het had nog wel te maken met de brandveiligheidking006 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:37:
[...]
Duidelijk verhaal!Wel erg jammer dat het zo loopt zeg
Nu heb ik niet veel verstand van bedrijfsvoering maar hier hebben al zeker 5 mensen aan gewerkt dus dit zal de grote baas zeker weer een hoop centjes hebben gekost zonder dat er (wederom) iets is opgepakt of opgelost.
Het KPN forum staat vol met klachten. Moderators doen daar eigenlijk niks mee behalve antwoorden dat afwachten het enige is wat je kunt doen.
Het enige wat wel goed is geregeld is geld. Er is een flinke inflatie correctie doorgevoerd dus toen ik zei "als jullie gewoon vorig jaar zoals afgesproken geleverd hadden had ik niks te maken met inflatie correctie". Ik heb 18 euro terug gehad....

Bedankt voor het luisteren naar mijn korte samenvatting en succes!! ♥
ps. Breedbandwinkel stuurde me spam dat mijn abonnement er op zat en of ik wou overstappen. Ik dus cynisch saggerijnig op gereageerd dat ik pas net 2 maanden internet had. Twee dagen later 100 € op m'n rekening gestort, zonder gezeur. Ik noem dat empathie of begrip voor de situatie (niet gehoord worden is een belangrijk ding)
http://specs.tweak.to/12504
Ik kan je verklappen dat je niet zal worden gebeld door iemand namens KPN Netwerk. Ik had 4 tickets met de allerhoogste prioriteit en er zou keer op keer alles in werking worden gesteld om mij te helpen maar het is gewoon gebakken lucht. Dit was met VolkerWessels.autodidact schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:51:
[...]
Ooh je bent niet de enige die in deze fuik is getrapt. Ik zelf kreeg september 2021 de eerste reclame in de bus dat "het zo ver was" met een leuke aanbieding (35€/mdn). Ik dacht goedkoop snel internet te krijgen in maart 2022 maar kreeg pas internet in maart 2023 en heb dus een jaar duur internet bij mijn vorige isp gehad.... Zelf zit ik nu nog te wachten op de laatste (?) afspraak (ze zijn al 4 keer binnen geweest). Ze hadden namelijk zelf een afspraak ingeplanned (zonder overleg) maar kwamen niet opdagen!! Het had nog wel te maken met de brandveiligheidIk heb contact gezocht en jawel hoor, KPN Netwerk schoof het weer door naar Volker Wessels en dus heeft KPN de bal opgepakt en zit ik nu al weer een maand te wachten (met prioriteit) op KPN Netwerk om contact met mij op te nemen om een afspraak in te plannen.
![]()
Nu heb ik niet veel verstand van bedrijfsvoering maar hier hebben al zeker 5 mensen aan gewerkt dus dit zal de grote baas zeker weer een hoop centjes hebben gekost zonder dat er (wederom) iets is opgepakt of opgelost.
Het KPN forum staat vol met klachten. Moderators doen daar eigenlijk niks mee behalve antwoorden dat afwachten het enige is wat je kunt doen.
Het enige wat wel goed is geregeld is geld. Er is een flinke inflatie correctie doorgevoerd dus toen ik zei "als jullie gewoon vorig jaar zoals afgesproken geleverd hadden had ik niks te maken met inflatie correctie". Ik heb 18 euro terug gehad....![]()
Bedankt voor het luisteren naar mijn korte samenvatting en succes!! ♥
ps. Breedbandwinkel stuurde me spam dat mijn abonnement er op zat en of ik wou overstappen. Ik dus cynisch saggerijnig op gereageerd dat ik pas net 2 maanden internet had. Twee dagen later 100 € op m'n rekening gestort, zonder gezeur. Ik noem dat empathie of begrip voor de situatie (niet gehoord worden is een belangrijk ding)en ik heb daarna een bedank mail gestuurd.
Ik kan niet opmaken uit jouw verhaal of je daadwerkelijk al glasvezel hebt of dat er nog 1 ding moet gebeuren, maar je kan via KPN ook een in-home monteur bestellen die vervolgens weer een (storings)monteur laat komen (meestal gedetacheerde zzp'er). Dat is althans hoe half Wassenaar het moet doen omdat VolkerWessels ten onrechte mensen heeft afgemeld zonder dat de vezel naar binnen was gebracht.
Je mag me rustig een PM sturen alleen ben ik op vakantie dus kan ik niks checken voor je.king006 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:40:
@Barre73,
Geen probleem! 😀 Er is nog wel 1 vraag, mag ik die in PM sturen? (Ik weet niet of het klopt en of ik het kan roepen openbaar 😉)
Ik quote even mijzelf van een jaar geleden.pietz0r schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:57:
Pfoeh. Vandaag al de 3e keer dat monteur niet komt opdagen. Zou glasvezel naar binnen gebracht worden maar dat gaat nog even duren op deze manier.
Toen dus 3x een afspraak gehad voor een monteur die de kabel naar binnen zou brengen, maar iedere keer niemand gezien. Was van alles aan de hand schijnbaar toen ik belde want het ging niet goed met de aannemer en er zou weer contact opgenomen worden.
Nu een jaar verder en heb nog steeds niks gehoord. Kabel steekt mooi in de voortuin uit de grond. Wel al 5x een verkoper aan de deur gehad of ik een KPN abo wil.. ehh sluit eerst maar aan

Sinds vorige week steekt er keurig een kabeltje bij de voordeur boven de grond. Gezien alle verhalen in dit forum kan het nog wel even duren voor dit binnen is en geactiveerd. Nu mijn vraag. Kan ik er bij nieuwe installaties zoals hier gaan krijgen (rijtjes huis) een xgs-pon aansluiting zullen krijgen. Ik sta op het punt een nieuwe fritz-box aan te schaffen. Of moet ik dit in een ander forum vragen
Verwijderd
Klopt, van KPN Netwerk heb ik ook nooit iets gehoord. Die bellen niet. KPN Niet Netwerk heeft me nu toegezegd dat "de aannemer" voor 6 september contact op gaat nemen voor de aansluiting in huis en dat de oplevering nu in oktober/november 2023 zal zijn dan. Oorspronkelijk was dat december 2021 / januari 2022.jor177 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 19:37:
[...]
Ik kan je verklappen dat je niet zal worden gebeld door iemand namens KPN Netwerk. Ik had 4 tickets met de allerhoogste prioriteit en er zou keer op keer alles in werking worden gesteld om mij te helpen maar het is gewoon gebakken lucht. Dit was met VolkerWessels.
Ik kan niet opmaken uit jouw verhaal of je daadwerkelijk al glasvezel hebt of dat er nog 1 ding moet gebeuren, maar je kan via KPN ook een in-home monteur bestellen die vervolgens weer een (storings)monteur laat komen (meestal gedetacheerde zzp'er). Dat is althans hoe half Wassenaar het moet doen omdat VolkerWessels ten onrechte mensen heeft afgemeld zonder dat de vezel naar binnen was gebracht.
Er is wel contact geweest met KPN Netwerk (naar hen doorverwezen door KPN Niet Netwerk), maar dat is een soort van "simplex" communicatie. Jij belt hen, word niets wijzer en dat was het dan. Hoor je nooit meer wat van.
Ik heb ergens vorig jaar al wel een keer een brief gehad van "Glaspoort". Mocht het netwerk hier ooit gaan werken, dan nemen zij het over en kan het ABP hier wat rendement over de pensioeninleg van de ambtenaren gaan proberen te halen. Zoals iemand anders hierboven al terecht opmerkt: financieel hebben ze het, in tegenstelling tot sommige andere dingen, wel allemaal alvast mooi geregeld.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2023 11:23 ]
Inmiddels is de boel bij mij geüpdatet. Volgens mij is er eea ook aan toegevoegd, want nu kan ik desgewenst ook T-mobile glasvezel afsluiten op het door Glaspoort aangelegde netwerk. En staat er bij dat over 26 maanden ons kopernetwerk thuis wordt afgesloten.f.h schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 12:38:
Bij mij is in Q1 2022 glasvezel in de straat aangelegd en in mei '22 ook het eerste kastje (de FTU als ik het goed heb?) geplaatst. Omdat ik het nog wat te duur vond heb ik besloten een jaartje te wachten voordat ik een glasvezel abonnement zou willen afsluiten.
In de tussentijd wel de status op kpnnetwerk.nl in de gaten gehouden en ook via bijv. internetten.nl de aanbiedingen voor glasvezel in de gaten gehouden. So far so good.
Nu kreeg ik eind juni '23 een flyer van KPN in de bus met een aanbieding die wel interessant oogt. Dus ik ga naar kpn.com/nuglasvezel. En zie ik opeens dat er nog geen glasvezel beschikbaar is. En ook kpnnetwerk.nl laat dit zien:
[Afbeelding]
Terwijl daar voorheen wel heeft gestaan dat alles aangesloten en up and running is. Dit geldt overigens voor alle huizen (10 stuks) in mijn straat.
Ik heb al geprobeerd te bellen met KPN Netwerk (zo goed als onmogelijk, je wordt continue terug verwezen naar de website) en nu maar een mail gestuurd.
Hebben meer mensen dit wel eens gehad en nog (andere) tips hoe dit op te (laten) lossen?
Volgens mij is het tijd om over te stappen
Goedemiddag,
Een vraag hier voor mensen die wellicht het zelfde hebben gehad.
KPN verbinding aangevraagd 14 april. kpn zou beginnen met uitrol in juni.
Juni is kpn begonnen met de uitrol in de mijn kpn app stond 1e week juli wordt je verbinding aangesloten.
ergens rond die periode is komt er iemand aan de deur die de kabel naar binnen brengen wil maar het probleem is dat hij bij ons niet geschoten is.
Persoon had het toen over dat er wellicht een na schieting zou plaats vinden.
Tot op heden is er 0 actie geweest en zit ik nog steeds op mn ziggo verbinding.
Iemand een idee hoe dit verder gaat?
Via kpn/kpnnetwerk en glaspoort is het een beetje kastje muur verhaal
Een vraag hier voor mensen die wellicht het zelfde hebben gehad.
KPN verbinding aangevraagd 14 april. kpn zou beginnen met uitrol in juni.
Juni is kpn begonnen met de uitrol in de mijn kpn app stond 1e week juli wordt je verbinding aangesloten.
ergens rond die periode is komt er iemand aan de deur die de kabel naar binnen brengen wil maar het probleem is dat hij bij ons niet geschoten is.
Persoon had het toen over dat er wellicht een na schieting zou plaats vinden.
Tot op heden is er 0 actie geweest en zit ik nog steeds op mn ziggo verbinding.
Iemand een idee hoe dit verder gaat?
Via kpn/kpnnetwerk en glaspoort is het een beetje kastje muur verhaal
Vandaag een amusante 'aanbieding' van T-Mobile gehad voor mijn niet-bestaande (want nooit aangelegde) glasvezelaansluiting: eerste 6 maanden voor 30 Euro, daarna 60 Euro/maand voor een alles-in-1 aansluiting met een kwart van de maximale snelheid van mijn Ziggo kabelaansluiting waar ik iets van anderhalf keer meer voor betaal (volgens de kleine lettertjes in de folder - de grote zeggen natuuuuuuuurlijk wat anders).
Ja, dat is wat ik wil: relatief veel meer betalen voor een slomere aansluiting
. Het roept ook vragen op over de kwaliteit van de gelegde KPN glasvezelverbindingen, als 60 Euro voor een 100 Mbit/s abonnement een competitief aanbod wordt geacht...

Ja, dat is wat ik wil: relatief veel meer betalen voor een slomere aansluiting

Dan wel appels met appels vergelijken, wat overigens niet eens kan, Ziggo levert hier op zijn best maar 75Mb up. 100/100 kost bij KPN 55 euro per maand, Ziggo 100/30 kost 47 euro met een beduidend slechtere roud-trip delay, of populair de "ping" genoemd. Dat scheelt in euro's niet zo heel veel. Kwalitatief zal het elkaar ook niet veel ontlopen in de zin van storingen, ik hoor hier in de buurt niemand klagen, niet over de kabel, niet over koper, niet over glas. Ik zit in een gebied met zowel koper als glas ... Ik heb liever een zo hoog mogelijke upload en heb dan ook niet voor Ziggo gekozen, maar dat is persoonlijk uiteraard.Amphiebietje schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:45:
Vandaag een amusante 'aanbieding' van T-Mobile gehad voor mijn niet-bestaande (want nooit aangelegde) glasvezelaansluiting: eerste 6 maanden voor 30 Euro, daarna 60 Euro/maand voor een alles-in-1 aansluiting met een kwart van de maximale snelheid van mijn Ziggo kabelaansluiting waar ik iets van anderhalf keer meer voor betaal (volgens de kleine lettertjes in de folder - de grote zeggen natuuuuuuuurlijk wat anders).![]()
![]()
Ja, dat is wat ik wil: relatief veel meer betalen voor een slomere aansluiting. Het roept ook vragen op over de kwaliteit van de gelegde KPN glasvezelverbindingen, als 60 Euro voor een 100 Mbit/s abonnement een competitief aanbod wordt geacht...
[ Voor 4% gewijzigd door Houtenklaas op 18-07-2023 19:05 ]
Inmiddels 3 weken verder en mijn glasvezelaansluiting werkt nog niet. Zojuist een check gedaan op de adressen van mijn buren en ik zie, dat de aansluitingen daar wel werken. Dus het probleem is specifiek op mijn adres. Vorige week een vraag gestuurd naar Glaspoort, maar helaas nog geen antwoord. Telefonisch is ook een drama om ze bereiken. Eerst word je door allerlei keuze menu's geloodst om vervolgens doorverbonden te worden naar VanGelder en daar word je weer verteld dat je de vraag via de website moet stellen.
Van morgen flyer van KPN netwerk ontvangen. Hierin de volgende tekst. "We legden een paar weken geleden een glasvezelkabel aan in je straat. Heb je ons toestemming gegeven voor onze werkzaamheden? Dan is de kabel aangelegd tot aan je gevel. Binnen een week monteert onze aannemer de kabel onder de grond af. Je hoeft hiervoor niet thuis te zijn"
Ik heb dit forum redelijk goed doorgelezen maar niets gevonden over 'onder de grond afwerken'. Het oranje kabeltje steekt nu net voor de gevel boven de grond.
Begrijp ik nu goed dat ze 3x het trottoir open maken voor 1 aansluiting, aanleg kabel, afmonteren onder de grond en als laatste de kabel van binnen op montagepunt onder de grond monteren?
Voor de binnen montage, die pas over 4 maanden staat gepland, wordt in overleg een datum gepland.
Ik heb dit forum redelijk goed doorgelezen maar niets gevonden over 'onder de grond afwerken'. Het oranje kabeltje steekt nu net voor de gevel boven de grond.
Begrijp ik nu goed dat ze 3x het trottoir open maken voor 1 aansluiting, aanleg kabel, afmonteren onder de grond en als laatste de kabel van binnen op montagepunt onder de grond monteren?
Voor de binnen montage, die pas over 4 maanden staat gepland, wordt in overleg een datum gepland.
Het onder de grond afwerken doen ze waarschijnlijk om een BOP te plaatsen.Ies Korpershoek schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:24:
[..]
Het klopt dat er dan drie keer gegraven wordt:
- aanleg glasvezel tot de gevel
- BOP plaatsen
- doortrekken glasvezel naar binnen
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Inderdaad. Zo gaat dat bij KPN Netwerk. Vorige week nog gezien bij bekenden die in een glasvezel traject zitten.
[ Voor 57% gewijzigd door U123456 op 19-07-2023 11:40 ]
Verwijderd
Volgens mij hangt het ook een beetje af welke aannemer / welk project. Volgens mij leggen ze 'm hier tot aan de perceelgrens in eerste instantie en ik begreep dat ze lang niet overal met een "BOP" werken.Arjan A schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:35:
[...]
Het onder de grond afwerken doen ze waarschijnlijk om een BOP te plaatsen.
Het klopt dat er dan drie keer gegraven wordt:
- aanleg glasvezel tot de gevel
- BOP plaatsen
- doortrekken glasvezel naar binnen
Tenminste, ik heb nog geen oranje sprietje in de buurt van de gevel kunnen ontdekken. En volgens mij is er de hele dag iemand thuis geweest toen ze de stoep open hebben gegooid om de kabels te leggen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dat ding "even snel ongezien" bij de gevel hebben weten te krijgen. Dat is ongeveer 9 meter vanaf de stoep. Dat was waarschijnlijk wel opgevallen (hond, buren ook hond).
Bij de perceelgrens wel een oranje sprietje tussen de 2 percelen. Buren hebben ook in 2021 al toestemming gegeven, maar blijven voorlopig nog bij Ziggo en hebben dus geen abonnement afgesloten. Ik wel, maar dat heeft de afgelopen 1,5 jaar niet zoveel verschil gemaakt.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2023 11:50 ]
Hier was VolkerWesseles Telecom de aannemer. Die legde de stoep open voor de kabels, waarna per huis een kabel onder de grond werd geschote naar de gevel. Bij de gevel werd een gat gegraven om de raket zoals ze het noemden op te vangen. Dat moet je hond zeker horen, want die pulsen dragen best ver in de grond.Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:46:
[...]
Volgens mij hangt het ook een beetje af welke aannemer / welk project. Volgens mij leggen ze 'm hier tot aan de perceelgrens in eerste instantie en ik begreep dat ze lang niet overal met een "BOP" werken.
Tenminste, ik heb nog geen oranje sprietje in de buurt van de gevel kunnen ontdekken. En volgens mij is er de hele dag iemand thuis geweest toen ze de stoep open hebben gegooid om de kabels te leggen. Kan me haast niet voorstellen dat ze dat ding "even snel ongezien" bij de gevel hebben weten te krijgen. Dat is ongeveer 9 meter vanaf de stoep. Dat was waarschijnlijk wel opgevallen (hond, buren ook hond).
Bij de perceelgrens wel een oranje sprietje tussen de 2 percelen. Buren hebben ook in 2021 al toestemming gegeven, maar blijven voorlopig nog bij Ziggo en hebben dus geen abonnement afgesloten. Ik wel, maar dat heeft de afgelopen 1,5 jaar niet zoveel verschil gemaakt.
De BOP werd hier onopvallend aangelegd. In eerste instantie bleek dat ons bankje verschoven was. Later hoorde ik van een van de kinderen dat 'een man' net het gat dicht had gemaakt en aan het vegen was. Ik was toen gewoon thuis en heb niets gemerkt
Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur
Verwijderd
Gat gegraven? Nee, dat hadden we zeker gezien. Dan had er bestrating open gemoeten. Daar gaat de hond ook echt wel wat van zeggen. Haar tuin en daar mag ze zelf niet eens graven. Maar theoretisch kan het natuurlijk zijn dat ze het gedaan hebben toen de hond net even uitgelaten werd. Heel gek, maar in eerste instantie had ik eigenlijk wel verwacht dat men zou willen weten waar die vezel naar binnen zou moeten... Maar ik heb geen idee of daar ergens interactie over in "het proces" zit. Tot nu toe heeft er, voor zover ik me na al die tijd nog kan herinneren, nog nooit iemand naar gevraagd.Arjan A schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:57:
[...]
Hier was VolkerWesseles Telecom de aannemer. Die legde de stoep open voor de kabels, waarna per huis een kabel onder de grond werd geschote naar de gevel. Bij de gevel werd een gat gegraven om de raket zoals ze het noemden op te vangen. Dat moet je hond zeker horen, want die pulsen dragen best ver in de grond.
De BOP werd hier onopvallend aangelegd. In eerste instantie bleek dat ons bankje verschoven was. Later hoorde ik van een van de kinderen dat 'een man' net het gat dicht had gemaakt en aan het vegen was. Ik was toen gewoon thuis en heb niets gemerkt
Hier is het Van Gelder volgens mij. De vorige keer dat er iemand met een paar kabels door de tuin moest, stonden ze om 7:00 uur met een graafmachine voor de deur. Maar dat was electra. Dat schieten ze niet "even", denk ik.
Gezien dit topic verder gaat dan alleen de aanleg stel ik mijn vraag hier. Ik ben op zoek naar een bron waar storingen en aangekondigd onderhoud van het KPN Netwerk te vinden zijn - dus breder dan alleen de provider, ook van toepassing op WBA lijnen.
Tot nu toe gebruik ik CSP reporter hiervoor - maar een ideale bron is het niet. Ik kan het zelf wel daarop lezen, maar voor een leek is het wat lastiger.
Tot nu toe gebruik ik CSP reporter hiervoor - maar een ideale bron is het niet. Ik kan het zelf wel daarop lezen, maar voor een leek is het wat lastiger.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Ik zie net het volgende op de website van KPN. Vreemd want er ligt nog geen vezel in de grond, laat staan dat er een aansluiting binnen zit.
Op KPN netwerk geen resultaat. Wel legt Delta hier glasvezel aan, maar ga er vanuit dat KPN daar niet over heen gaat.
Is dit een foutje of een voorbode van KPN in aantocht?
Op KPN netwerk geen resultaat. Wel legt Delta hier glasvezel aan, maar ga er vanuit dat KPN daar niet over heen gaat.
:strip_exif()/f/image/A09q8dAH4oLBEqOwKzJXm5Sf.jpg?f=fotoalbum_large)
Morgen even opnieuw kijken dan is het aangepast, als er update is passsn ze het aan maar kreeg toen ook deze Melding, volgende ochtend stondIncognitum schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 00:02:
Ik zie net het volgende op de website van KPN. Vreemd want er ligt nog geen vezel in de grond, laat staan dat er een aansluiting binnen zit.
[Afbeelding]
Er wel de goeie leverdatum (september)gebeurde ook steeds bij mij rond 23:30-00:30.
En alweer is de glasvezel activatie op mijn adres gewijzigd. Eerst zou het juni/juli zijn, vervolgens september/oktober en sinds vandaag zie ik april/mei volgend jaar.
Om er moedeloos van te worden
Om er moedeloos van te worden
En nu is het Augustus en gisteren kwam dan eindelijk KPN langs... Half Juli (zie plaatje) verscheen plots op de KPN statuspagina dat indien ik een glasvezelabo zou nemen ik zou worden aangesloten en dat werkte... GV-Abo afgesloten, twee weken later stond KPN op de stoep en inmiddels is alles up en running op superspeed....swiebert schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:19:
Bij mij wordt het spannend. Ongeveer 3 jaar geleden is glas bij me in de straat aangelegd maar omdat ik sabbatical hield elders in Europa kon bij mij niet worden aangelegd. Eind vorig jaar ........ bla bla ...
Inmiddels is het begin juli... staat de teller op afsluiting adsl op 88! dagen en is de datum van twee weken alweer 4 weken achter me. .
M.a.w. ze hebben de procedures blijkbaar aangepast en in mijn geval werkt dat dus goed :-)
:strip_exif()/f/image/z4JuLcPSK1un9aFsh8zt07y2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door swiebert op 05-08-2023 12:46 ]
Verwijderd
Volgens mij ben ik gewoon in een administratieve clusterfuck terechtgekomen en duurde het daarom zo lang. Denk dat het hier administratief in 2020/2021 al mis is gegaan (alleen durft niemand dat te erkennen). Toen die vezel eenmaal bij de perceelgrens lag, was het allemaal "zo" geregeld.swiebert schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:44:
[...]
En nu is het Augustus en gisteren kwam dan eindelijk KPN langs... Half Juli (zie plaatje) verscheen plots op de KPN statuspagina dat indien ik een glasvezelabo zou nemen ik zou worden aangesloten en dat werkte... GV-Abo afgesloten, twee weken later stond KPN op de stoep en inmiddels is alles up en running op superspeed....
M.a.w. ze hebben de procedures blijkbaar aangepast en in mijn geval werkt dat dus goed :-)[Afbeelding]
Mijn ouders zijn aan het bieden op een appartement. In de woning is xDSL aanwezig (max 14/2), in de woonwijk wordt momenteel glasvezel aangelegd.
De makelaar 'heeft van horen zeggen' dat de glasvezel in september het appartementencomplex en de woning wordt binnengetrokken, maar heeft geen correspondentie van KPN. De KPN Netwerk postcodecheck zegt:
De makelaar 'heeft van horen zeggen' dat de glasvezel in september het appartementencomplex en de woning wordt binnengetrokken, maar heeft geen correspondentie van KPN. De KPN Netwerk postcodecheck zegt:
De makelaar weet van niets, en zegt dat we zelf maar naar de VvE moeten. Nu kun je bij KPN een 'haalbaarheidsonderzoek' aanvragen, maar dit komt neer op een offerte voor aanleg. Is er een slimmere manier om de status te controleren zonder haalbaarheidsonderzoek of VvE correspondentie?We hebben je buurt aangesloten op glasvezel. Om je woning aan te sluiten zijn werkzaamheden nodig in en rondom je huis. Om deze werkzaamheden uit te voeren hebben we ook toestemming nodig van je pandeigenaar (bijvoorbeeld je Vereniging van Eigenaars of Woningcorporatie), deze hebben we helaas niet ontvangen. Hierdoor hebben we je woning niet aangesloten op ons netwerk.
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
De VVE benaderen lijkt mij toch niet zo moeilijk eventueel via de huidige eigenaar?Tom Paris schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:53:
Mijn ouders zijn aan het bieden op een appartement. In de woning is xDSL aanwezig (max 14/2), in de woonwijk wordt momenteel glasvezel aangelegd.
[...]
De makelaar weet van niets, en zegt dat we zelf maar naar de VvE moeten. Nu kun je bij KPN een 'haalbaarheidsonderzoek' aanvragen, maar dit komt neer op een offerte voor aanleg. Is er een slimmere manier om de status te controleren zonder haalbaarheidsonderzoek of VvE correspondentie?
Het is een aantrekkelijk pand op een gewilde locatie, en de erfgenamen willen de koop snel afronden onder het motto 'voor jou 5 andere bieders'. Met je eens dat het normaal moet kunnen, maar in dit geval geen reële optie. Uiteindelijk ga je een huis niet laten vallen op wel/geen glasvezel, maar zou het wel graag op voorhand weten.jor177 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:10:
[...]
De VVE benaderen lijkt mij toch niet zo moeilijk eventueel via de huidige eigenaar?
Je bent in een appartement overgelaten aan de VVE en aan je (potentieel toekomstige) beneden-buurman afhankelijk van welke methode er gekozen wordt. Via de gevel (buitenom) of binnendoor en dan gaat het meestal via de meterkast van de onderbuur naar het appartement erboven.Tom Paris schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:19:
[...]
Het is een aantrekkelijk pand op een gewilde locatie, en de erfgenamen willen de koop snel afronden onder het motto 'voor jou 5 andere bieders'. Met je eens dat het normaal moet kunnen, maar in dit geval geen reële optie. Uiteindelijk ga je een huis niet laten vallen op wel/geen glasvezel, maar zou het wel graag op voorhand weten.
Je kunt volgens mij iets meer te weten komen over contact met de VVE (goedkeuring) als je gewoon KPNNetwerk (en daarmee de aannemer) opbelt.
Ik ken de werkwijzejor177 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:29:
[...]
Je bent in een appartement overgelaten aan de VVE en aan je (potentieel toekomstige) beneden-buurman afhankelijk van welke methode er gekozen wordt. Via de gevel (buitenom) of binnendoor en dan gaat het meestal via de meterkast van de onderbuur naar het appartement erboven.
DM me het betreffende adres maar even. Dan kijk ik verder voor je.Tom Paris schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:36:
[...]
Ik ken de werkwijzeIk wil verifiëren of er inderdaad in september werkzaamheden uitgevoerd worden, zo niet weet ik dat de VvE/eigenaar/onderbuur geen toestemming heeft gegeven. Vroeger was dat in Fourstack op de zoeken, helaas niet die niet meer openbaar.
Onlangs overstap aangemeld bij Online.nl, hiervoor zat ik bij de KPN. Verbinding is 13/14 maand terug opgeleverd, nu blijft de oplevering hangen omdat er pas een monteur beschikbaar is vanaf 5 september.
Is hier nog omheen te werken? Vind het zowieso beetje zonde van mn tijd, iederreen kan z'n utp kabeltje inprikken.
Is hier nog omheen te werken? Vind het zowieso beetje zonde van mn tijd, iederreen kan z'n utp kabeltje inprikken.
Ik kreeg net een bezoekje van 2 KPN verkopers dat er glasvezel in de straat ligt en dat binnen enkele weken/maanden mijn ADSL verbinding waarop ik internet only krijg van t-mobile gedeactiveerd wordt. De boodschap was dat ik moet overstappen naar een veel duurder KPN glasvezel abonnement om een internetverbinding te behouden en te zorgen dat de glasvezelkabel van de tuin naar de woonkamer gratis wordt gelegd. Als ik dat nu niet doe betaal ik straks potentieel honderden euro's als ik alsnog glasvezel zou willen laten aanleggen.
Ik heb al wat gezocht en het blijkt inderdaad te kloppen dat KPN het kopernetwerk al vrij snel afsluit, dat had ik niet verwacht maar is het echt zo dat je als consument op deze manier onder druk gezet kunt worden? Ik heb een bescheiden inkomen en ik zit niet zo te wachten op een forse prijsverhoging voor extra internetsnelheid die ik niet echt nodig heb. Is er nog een (juridische) mogelijkheid om het proces van het deactiveren van de koperverbinding te vertragen?
Ik heb al wat gezocht en het blijkt inderdaad te kloppen dat KPN het kopernetwerk al vrij snel afsluit, dat had ik niet verwacht maar is het echt zo dat je als consument op deze manier onder druk gezet kunt worden? Ik heb een bescheiden inkomen en ik zit niet zo te wachten op een forse prijsverhoging voor extra internetsnelheid die ik niet echt nodig heb. Is er nog een (juridische) mogelijkheid om het proces van het deactiveren van de koperverbinding te vertragen?
Het gaat niet zo snel en daarnaast levert T-Mobile ook gewoon over de glasvezel van KPN, net als nu T-Mobile over de telefoonlijn van KPN levert. Het zijn gewoon standaard verkopers die je wat willen aansmeren.
Nee, die is er niet. KPN (Wholesale) heeft namelijk per adres met een opzegtermijn van 3 jaar de koperaansluiting opgezegd bij de provider. De eerste opzeggingen (aankondigingen) vonden al plaats in februari 2020 en die zijn in februari 2023 dan ook uitgeschakeld (of eigenlijk waren ze allemaal al overgestapt naar glasvezel of Ziggo). Sinds februari 2020 zijn er elk kwartaal nieuwe adressen aangekondigd, steeds weer met die 3 jaar termijn. Dus sinds begin 2023 worden er elk kwartaal weer adressen definitief uitgeschakeld voor koper.Silvos schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:02:
Ik kreeg net een bezoekje van 2 KPN verkopers dat er glasvezel in de straat ligt en dat binnen enkele weken/maanden mijn ADSL verbinding waarop ik internet only krijg van t-mobile gedeactiveerd wordt. De boodschap was dat ik moet overstappen naar een veel duurder KPN glasvezel abonnement om een internetverbinding te behouden en te zorgen dat de glasvezelkabel van de tuin naar de woonkamer gratis wordt gelegd. Als ik dat nu niet doe betaal ik straks potentieel honderden euro's als ik alsnog glasvezel zou willen laten aanleggen.
Dat providers dat niet eerder doorgeven aan hun eigen klanten kan je KPN in dit geval niet kwalijk nemen.
Wat bijzonder is, is dat je niets van T-Mobile te horen hebt gekregen. Dat doet mij vermoeden dat het helemaal niet zo snel gaat gebeuren in jouw geval en dat dit een verkooppraatje is van de KPN verkopers. Dat is het sowieso al. want je betaalt GEEN extra kosten als de kabel nog in de stoep of tuin ligt en nog naar binnen gebracht moet worden. Wat een nare manier om klanten binnen te halen!
Je mag je adres wel DM-en, dan kijk ik voor je wat de echte einddatum is van jouw koperaansluiting.
Edit: Voor wie meeleest: Dit blijken hele slechte KPN verkopers die dreigen met dingen niet niet bestaan of niet gaan gebeuren, alleen maar om abonnementen te scoren. Glasvezel is pas net aangelegd en de koperuitschakeling vindt dus pas plaats over circa 3 jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 14-08-2023 15:46 ]
De vrienden van kpn netwerk hebben bedacht om een nieuwe wijkcentrale te bouwen in ons appartementencomplex. Dus geen DP maar echt een centrale.
Volgens hun kan de bestaande centrale niet gebruikt worden en zijn er geen andere mogelijkheden.
Is dat normaal?? Gaat het overlast opleveren??
Volgens hun kan de bestaande centrale niet gebruikt worden en zijn er geen andere mogelijkheden.
Heb je het nou over een echte PoP van circa 15 vierkante meter? Of over een straatkast voor 700 woningen (die buiten ongeveer 1 meter breed is en 120 hoog)?Ajacied10 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:09:
De vrienden van kpn netwerk hebben bedacht om een nieuwe wijkcentrale te bouwen in ons appartementencomplex. Dus geen DP maar echt een centrale.
Een Area pop. Geen city pop, dat moest er nog bijkomen ook.Barre73 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:11:
[...]
Heb je het nou over een echte PoP van circa 15 vierkante meter? Of over een straatkast voor 700 woningen (die buiten ongeveer 1 meter breed is en 120 hoog)?
Ik weet niet of je huurt of dat het appartement is gekocht. De Woningstichting of de VvE moet sowieso toestemming hebben verleend.Ajacied10 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:09:
Koop, de bewoners/VVE worden serieus onder druk gezet.devriesjande schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:32:
[...]
Ik weet niet of je huurt of dat het appartement is gekocht. De Woningstichting of de VvE moet sowieso toestemming hebben verleend.
Het pand is vorig jaar opgelevert maar kpn heeft geweigerd om ons aan te sluiten, we moeten meteen naar glasvezel(graag) maar daarvoor is een nieuwe pop nodig die de oude wijkcentrale gaat vervangen.
Aan de zijkant van ons pand hebben we een groezelig straatje met de toegang tot diverse parkeergarages, onze technische ruimte en een grote onbestemde ruimte. Volgens mij had de architect deze ruimte over en zag er niks in

Het oorspronkelijke plan was dat stedin zou intrekken, zodat het bestaande elektriciteitshuisje gesloopt kon worden zoals de gemeente wenst. Is niet gebeurd.
Toen zou het verkocht worden als kantoor, maarja wie koopt er een kantoor met een dikke stalen deur en geen ramen. Waarschijnlijk mag het niet eens.
Daarna heeft er nog een kunstenaarscollectief ingezeten en twee keer per week een caribische harmonie/fanfare/band.
Nu is het een fietsenstalling, maar we hebben al een fatsoenlijke stalling, die beter en makkelijker bereikbaar is.
Kpn heeft vanaf het begin intresse gehad omdat het een grote ruimte is, voorzien van de nodige techische features(vanwege stedin) en een eigen deur naar de openbare weg.
Ik ben vooral bang voor lawaai van al die servers en aparatuur.
Koop dus
Dan moet je eens in de splitsingsakte kijken of er omschreven staat waar de ruimte voor gebruikt mag worden. En als de ruimte is bedoeld voor een transformator en verdelers van Stedin dan kan KPN de ruimte niet zomaar een andere bestemming geven. Daar hebben ze toestemming voor nodig van de VvE. Dus een vergadering uit laten roepen en de leden laten stemmen over de wijziging.
Dan moet je eens in de splitsingsakte kijken of er omschreven staat waar de ruimte voor gebruikt mag worden. En als de ruimte is bedoeld voor een transformator en verdelers van Stedin dan kan KPN de ruimte niet zomaar een andere bestemming geven. Daar hebben ze toestemming voor nodig van de VvE. Dus een vergadering uit laten roepen en de leden laten stemmen over de wijziging.
1ding kan ik je verellen in de pop staan helemaal geen servers daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn.Ajacied10 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Koop, de bewoners/VVE worden serieus onder druk gezet.
Het pand is vorig jaar opgelevert maar kpn heeft geweigerd om ons aan te sluiten, we moeten meteen naar glasvezel(graag) maar daarvoor is een nieuwe pop nodig die de oude wijkcentrale gaat vervangen.
Aan de zijkant van ons pand hebben we een groezelig straatje met de toegang tot diverse parkeergarages, onze technische ruimte en een grote onbestemde ruimte. Volgens mij had de architect deze ruimte over en zag er niks in![]()
![]()
Het oorspronkelijke plan was dat stedin zou intrekken, zodat het bestaande elektriciteitshuisje gesloopt kon worden zoals de gemeente wenst. Is niet gebeurd.
Toen zou het verkocht worden als kantoor, maarja wie koopt er een kantoor met een dikke stalen deur en geen ramen. Waarschijnlijk mag het niet eens.
Daarna heeft er nog een kunstenaarscollectief ingezeten en twee keer per week een caribische harmonie/fanfare/band.
Nu is het een fietsenstalling, maar we hebben al een fatsoenlijke stalling, die beter en makkelijker bereikbaar is.
Kpn heeft vanaf het begin intresse gehad omdat het een grote ruimte is, voorzien van de nodige techische features(vanwege stedin) en een eigen deur naar de openbare weg.
als ze daar pon dslam hangen dan is zowat geluidloos dus daar hoef je ook niet bang voor te zijn.
airco zal haast meer geluid geven dan de appratuur zelf
Dan is een fanfare geen probleem en wat apparatuur wel?Ajacied10 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Een Area pop. Geen city pop, dat moest er nog bijkomen ook.
Waarom denk je dat er nu een fietsenstalling is???jongetje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:40:
[...]
Dan is een fanfare geen probleem en wat apparatuur wel?
Verwijderd
Hm, benieuwd waar het deze keer misgaat.Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:29:
[Afbeelding]
Toch mooi dat ik de Synology alvast opgeruimd had. Vorige week gebeld, vanmorgen afgemonteerd. KPN medewerker (of Van Gelder?) moest met de hand dus die 9 meter graven. Maar ging allemaal soepel. Nu wachten op het installatiepakket.
Na ruim een maand inderdaad - vandaag - een installatiepakket ontvangen. Maar... even snel gekeken.... er ontbreekt nog iets in mijn meterkast. Binnen de stippellijn op die mooie KPN sticker hoort iets te zitten waar de UTP kabel in kan die naar je Box 12 gaat.
Nou heb ik het SMS-je "Uw aansluiting is actief" nog niet gehad. Alleen in juni een SMS met een TV-code en eergisteren een SMS dat mijn apparatuur onderweg was. Ik zal nog maar even afwachten tot 6 september, want dat is de startdatum die ze overal aangeven. Dat kan er na ruim 1,5 jaar wachten nog wel even vanaf. Maar mijn onderbuik voelt nieuwe problemen in het verschiet. Ben benieuwd of ze Ziggo al hebben laten weten per wanneer ik weg ben.... dan kunnen we alles weer annuleren en weer opnieuw beginnen.
Om in de KPN termen te blijven: ik heb wel een "glasvezelaansluitpunt", maar geen "glasvezelkastje" daarop. En die zit ook niet in de doos.
Edit:
Net voor alle zekerheid toch maar even gebeld. Glasvezelkastje komt van een KPN monteur en die kan pas ingepland worden als de aansluiting van KPN Netwerk gereed is. Dus met die spullen uit het pakket kan ik voorlopig nog niets. Weten we tot nu toe 1 ding pas min of meer zeker: die 6 september gaat ook niet gehaald worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2023 15:39 ]
Huh? 27 juli gemonteerd in huis en 31 augustus nog altijd niet gereed gemeld in de KPN Netwerk adminstratie? Dat is wel heel vreemd...zeker bij Van Gelder want zo krijgen ze niks betaald.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Hm, benieuwd waar het deze keer misgaat.
Na ruim een maand inderdaad - vandaag - een installatiepakket ontvangen. Maar... even snel gekeken.... er ontbreekt nog iets in mijn meterkast. Binnen de stippellijn op die mooie KPN sticker hoort iets te zitten waar de UTP kabel in kan die naar je Box 12 gaat.
Nou heb ik het SMS-je "Uw aansluiting is actief" nog niet gehad. Alleen in juni een SMS met een TV-code en eergisteren een SMS dat mijn apparatuur onderweg was. Ik zal nog maar even afwachten tot 6 september, want dat is de startdatum die ze overal aangeven. Dat kan er na ruim 1,5 jaar wachten nog wel even vanaf. Maar mijn onderbuik voelt nieuwe problemen in het verschiet. Ben benieuwd of ze Ziggo al hebben laten weten per wanneer ik weg ben.... dan kunnen we alles weer annuleren en weer opnieuw beginnen.
Om in de KPN termen te blijven: ik heb wel een "glasvezelaansluitpunt", maar geen "glasvezelkastje" daarop. En die zit ook niet in de doos.
Edit:
Net voor alle zekerheid toch maar even gebeld. Glasvezelkastje komt van een KPN monteur en die kan pas ingepland worden als de aansluiting van KPN Netwerk gereed is. Dus met die spullen uit het pakket kan ik voorlopig nog niets. Weten we tot nu toe 1 ding pas min of meer zeker: die 6 september gaat ook niet gehaald worden.
Tja... Ik zou daar niet zo bang voor zijn. Dat KPN graag daar wil zitten is wel te begrijpen. Zeker als de Stedin er niet wil zitten. Je weet in ieder geval dat het constructief allemaal goed is. Want voor inpandige trafovoorzieningen zijn strenge eisen. Voor airco's e.d. zijn wel wettelijke eisen aan de geluidsproductie.Ajacied10 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:07:
[...]
Voor jou is van belang: Huurt KPN de ruimte of is het koop. Bij huur heeft het van invloed op de financiële pot van de VVE. Bij koop dan is KPN ook weer belanghebbende in de VVE omdat ze een ruimte in het pand hebben gekocht.
En het enige is dat je mag hopen dat ze niet iedere keer de straat in de omgeving open gaan halen om kabels en mantelbuizen bij te leggen.
Verwijderd
Ik vind het ook raar. Want het installatiepakket heb ik inmiddels ontvangen en overal staat heel duidelijk: sluit op 6 september maar aan.Barre73 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Huh? 27 juli gemonteerd in huis en 31 augustus nog altijd niet gereed gemeld in de KPN Netwerk adminstratie? Dat is wel heel vreemd...zeker bij Van Gelder want zo krijgen ze niks betaald.
Wel grappig, dat zeiden ze in april 2022 ook: "sluit maar aan".
Eerlijk gezegd, ben ik een beetje bang dat mijn "glasvezelkastje" gewoon in het installatiepakket zat, wat ik in april 2022 heb ontvangen en toen heb teruggestuurd. En dat "het systeem" nu denkt dat ik dus alleen een modem en TV-kastje nodig hebt. Maar ik heb net gebeld en volgens de klantenservice heb ik echt een monteur nodig voor dat glasvezelkastje.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2023 16:43 ]
Even voor de duidelijkheid, heb jij dit nu zitten?Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Binnen de stippellijn op die mooie KPN sticker hoort iets te zitten waar de UTP kabel in kan die naar je Box 12 gaat.
[..]
Om in de KPN termen te blijven: ik heb wel een "glasvezelaansluitpunt", maar geen "glasvezelkastje" daarop.

Want je omschrijft alleen die sticker zonder dat er zo'n kastje op zit, en als je dat kastje niet hebt dan heb je dus ook geen glasvezelaansluitpunt.
Als je dit kastje wel hebt, dan klopt het inderdaad dat er nog een zogeheten ONT op moet:

Als die niet in je installatiepakket zit en je krijgt een monteursafspraak dan zal de monteur die (normaliter) bij hebben en dan op jouw aansluitpunt plaatsen.
[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 31-08-2023 16:44 ]
Verwijderd
Ja, precies dat heb ik. Ik had een stukje verder naar boven een foto gepost, maar die kwam niet mee in de quote van mijn eigen bericht. Die sticker en dat witte kastje zijn inderdaad door Van Gelder op 27 juli geplaatst, nadat de monteur de glasvezelkabel onder het bordesje door de meterkast in had gehengeld.Wildfire schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:42:
[...]
Even voor de duidelijkheid, heb jij dit nu zitten?
[Afbeelding]
Want je omschrijft alleen die sticker zonder dat er zo'n kastje op zit, en als je dat kastje niet hebt dan heb je dus ook geen glasvezelaansluitpunt.
Ah, ok. Dan heb je dus inderdaad een aansluitpunt.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:45:
[...]
Ja, precies dat heb ik. Ik had een stukje verder naar boven een foto gepost, maar die kwam niet mee in de quote van mijn eigen bericht. Die sticker en dat witte kastje zijn inderdaad door Van Gelder op 27 juli geplaatst, nadat de monteur de glasvezelkabel onder het bordesje door de meterkast in had gehengeld.
@Barre73 weet jij misschien waar het onderscheid ligt bij KPN in het wel of niet meezenden van een ONT in het installatiepakket? Er wordt steeds meer op doe-het-zelf aangestuurd en daarmee is de ONT dus ook vaak in het installatiepakket aanwezig.
Verwijderd
Er is ook gewoon een stap-voor-stap handleiding beschikbaar op de website van KPN over de installatie van dit kastje. En 't is geen rocket science, zag ik. Dus daarom snapte ik ook niet helemaal, dat er inderdaad een monteur gaat komen om alleen dat kastje erop te klikken.Wildfire schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Ah, ok. Dan heb je dus inderdaad een aansluitpunt.
@Barre73 weet jij misschien waar het onderscheid ligt bij KPN in het wel of niet meezenden van een ONT in het installatiepakket? Er wordt steeds meer op doe-het-zelf aangestuurd en daarmee is de ONT dus ook vaak in het installatiepakket aanwezig.
Volgens mij is het ook eigenlijk niet heel veel meer dan een soort veredelde medium converter die het optische netwerk termineert en de pakketjes overzet naar een koper 1000BaseT. Vroeger, in onze vorige woning, had een flinke kast van Genexis. Die deed meer, volgens mij. Maar dat was een heel oud netwerk, waarop TV in eerste instantie helemaal anders werd aangeboden. Op onze eerste glasvezelaansluiting hadden we zelfs gewoon TV over coax, dacht ik... Maar het is inmiddels lang geleden, dus ik kan me vergissen.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2023 17:51 ]
nee, je vergist je niet. Daar liggen / lagen twee glasvezels per aansluiting. één voor TV en één voor data / internet. De Genexis zette inderdaad de TV-fiber-signalen over op de COAX-aansluiting. Dat hadden wij ook bij onze glasvezelaansluiting. Dus "normaal" TV via COAX in het hele huis. Was wel lekker makkelijk.Verwijderd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:53:
[...]
Maar dat was een heel oud netwerk, waarop TV in eerste instantie helemaal anders werd aangeboden. Op onze eerste glasvezelaansluiting hadden we zelfs gewoon TV over coax, dacht ik... Maar het is inmiddels lang geleden, dus ik kan me vergissen.
Ja, klopt. Maar waarom het soms nog niet zo is weet ik niet. Misschien alleen nog bij nieuwe klanten een monteur met ONT?Wildfire schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:49:
[...]
Ah, ok. Dan heb je dus inderdaad een aansluitpunt.
Het is mij soms ook een raadsel...
mij net zo en de ene keer plaatst kpnnetwerk ze, maar toch stuurt kpn weer een voor geativeerde af. waardoor de gene die er op zit uit dienst valt.Barre73 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:18:
[...]
Ja, klopt. Maar waarom het soms nog niet zo is weet ik niet. Misschien alleen nog bij nieuwe klanten een monteur met ONT?
Het is mij soms ook een raadsel...
van de week nog 1 gehad niet door kpnnetwerk geplaatst of installatie pakket zat, dan wordt er weer apparte bon aangemaakt om enkel een ONT te plaatsen en te activeren op locatie
Ik blijf het gek vinden dat VolkerWessels de aansluiting van bestaande KPN klanten zodanig in de soep heeft laten lopen in mijn gemeente dat zij eigenlijk nooit worden aangesloten, althans bijna alle mensen die ik ken en KPN hebben.
Er staat gewoon vrolijk op KPNNetwerk.nl dat er glasvezel beschikbaar is en dat een provider kan worden gekozen, maar sinds juli vorig jaar hebben zij niets vernomen over de aansluiting. Er is enkel een NT toegestuurd maar een FTU is niet eens geplaatst.
Moet iedereen die dit probleem heeft dan maar eerst bezoek krijgen van een in-home monteur om vervolgens door een storingsmonteur (in mijn geval zzp'er van NoorInfra) te worden geholpen?
Tegelijkertijd is het druk in de straat met KPN busjes voor klanten die zijn overgestapt naar KPN en dus als nieuwe klant wel direct worden geholpen..
Er staat gewoon vrolijk op KPNNetwerk.nl dat er glasvezel beschikbaar is en dat een provider kan worden gekozen, maar sinds juli vorig jaar hebben zij niets vernomen over de aansluiting. Er is enkel een NT toegestuurd maar een FTU is niet eens geplaatst.
Moet iedereen die dit probleem heeft dan maar eerst bezoek krijgen van een in-home monteur om vervolgens door een storingsmonteur (in mijn geval zzp'er van NoorInfra) te worden geholpen?
Tegelijkertijd is het druk in de straat met KPN busjes voor klanten die zijn overgestapt naar KPN en dus als nieuwe klant wel direct worden geholpen..
Ik ben op zoek naar een TK-01 compatible doos voor op de muur, met hetzelfde formfactor zodat ik dezelfde mediaconverter en/of patchcover erop kan zetten.
Ik wil graag mijn mediaconverter verplaatsen naar een andere plek en eventueel later die kan vervangen door een SFP. (Ik heb AON).
Ik heb al een patchcover en een 10m SC/APC-SC/APC patchkabel.
Iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?
Ik wil graag mijn mediaconverter verplaatsen naar een andere plek en eventueel later die kan vervangen door een SFP. (Ik heb AON).
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Je kan die mediaconverter ook gewoon 10 meter verderop ophangen en koppelen met die kabel die je al hebt (en dan dus meteen de patchcover ook gebruiken. Die mediaconverter is wellicht niet heel geschikt om ergens aan op te hangen op te hangen maar dat kan je dan wel met dubbelzijdig tape doen. Of zoiets.BushWhacker schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:44:
Ik ben op zoek naar een TK-01 compatible doos voor op de muur, met hetzelfde formfactor zodat ik dezelfde mediaconverter en/of patchcover erop kan zetten.
Thnx.Barre73 schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:59:
[...]
Je kan die mediaconverter ook gewoon 10 meter verderop ophangen en koppelen met die kabel die je al hebt (en dan dus meteen de patchcover ook gebruiken. Die mediaconverter is wellicht niet heel geschikt om ergens aan op te hangen op te hangen maar dat kan je dan wel met dubbelzijdig tape doen. Of zoiets.
Ik zou het wel mooi vinden als daar dan een opbouwdoos zou komen met een SC/APC aansluiting, zoals je ook een RJ45 model hebt. Ik heb ook nog een korte SC/APC-SC/APC kabel.
Ik heb gezocht maar niet gevonden op sites waar particulieren kunnen bestellen.
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Je zou ook kunnen proberen om een andere mediaconverter te scoren. Zo'n klein kastje als T-Mobile gebruikt bijvoorbeeld. Die kan je wel mooi ergens ophangen.BushWhacker schreef op zondag 3 september 2023 @ 18:22:
[...]
Thnx.
Ik zou het wel mooi vinden als daar dan een opbouwdoos zou komen met een SC/APC aansluiting, zoals je ook een RJ45 model hebt. Ik heb ook nog een korte SC/APC-SC/APC kabel.
Ik heb gezocht maar niet gevonden op sites waar particulieren kunnen bestellen.
Deze bijvoorbeeld: https://fritzshop.nl/home...erter-rj45-naar-ftth.html
Mocht het niet werken, dan retour sturen. Maar bij AON zou het maar zo kunnen werken.
Verwijderd
Alle communicatie nog even doorgelezen, maar volgens mij gaat er nu gewoon bij KPN (niet Netwerk) iets mis. Alles wat er in de mails en SMS'jes staat, wijst er eigenlijk gewoon op dat ik het hele spul volgens planning op 6 september zelf kan aansluiten en dat KPN Netwerk verwachtte mijin woning op 28 juli aan te sluiten (check, toen was Van Gelder er).jopoh schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:28:
[...]
mij net zo en de ene keer plaatst kpnnetwerk ze, maar toch stuurt kpn weer een voor geativeerde af. waardoor de gene die er op zit uit dienst valt.
van de week nog 1 gehad niet door kpnnetwerk geplaatst of installatie pakket zat, dan wordt er weer apparte bon aangemaakt om enkel een ONT te plaatsen en te activeren op locatie
Maar 6 september is over 3 dagen en ik heb nog niemand - behalve dan die ene servicedesker die ik op 31 augustus sprak - iets horen zeggen of zien schrijven over een tweede monteur die tussen 28 juli en 6 september nog had moeten komen. Mijn euro's staan op: 7 september maar weer bellen.
Kan ik ergens vinden welk type (ODF/AON/GPON/XGS-PON) glasvezel netwerk aangelegd wordt op 9207KE
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Als je een KPN id/account hebt kun je gebruik maken van de servicetool: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentialsMichielFRL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:38:
Kan ik ergens vinden welk type (ODF/AON/GPON/XGS-PON) glasvezel netwerk aangelegd wordt.
Niet echt heel erg slim om een postcode te delen hier...MichielFRL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:38:
Kan ik ergens vinden welk type (ODF/AON/GPON/XGS-PON) glasvezel netwerk aangelegd wordt op 9207KE
Op zich maakt het weinig uit als het alleen een postcode is. Maar @MichielFRL : die postcode bestaat niet...Markie2008 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:47:
[...]
Niet echt heel erg slim om een postcode te delen hier...
Maar ik ken jullie situatie en het antwoord is XGS-PON (voor KPN zelf). Het was wel een point to point netwerk in ontwerp, dus dan zouden er nog andere operators op kunnen. Maar die leveren ook allemaal PON.
Dus AON zie ik niet gebeuren in jouw woonplaats.
De cijfers niet nee, maar met de letters erbij heb je ook direct de straat van iemand als je even gaat zoeken op Google.Barre73 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:52:
[...]
Op zich maakt het weinig uit als het alleen een postcode is. Maar @MichielFRL : die postcode bestaat niet...
Maar ik ken jullie situatie en het antwoord is XGS-PON (voor KPN zelf). Het was wel een point to point netwerk dus dan zouden er nog andere operators in kunnen. Maar die leveren ook allemaal PON.
Dus AON zie ik niet gebeuren in jouw woonplaats.
Op https://bagviewer.kadaster.nl/ is de postcode al wel actief.Barre73 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 21:52:
[...]
Op zich maakt het weinig uit als het alleen een postcode is. Maar @MichielFRL : die postcode bestaat niet...
De postcode is van de nieuwbouw waar nu glas naar toegelegd wordt.
De kavels zijn recent verkocht en de grond is bouwrijp gemaakt.
Ik ben al blij dat er weer beweging is in Drachten.
[ Voor 6% gewijzigd door MichielFRL op 06-09-2023 22:06 ]
Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen
Vreemd.. ik checkte juist op de BAG viewer voordat ik dit schreef..MichielFRL schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:04:
[...]
Op https://bagviewer.kadaster.nl/ is de postcode al wel actief.
De postcode is van de nieuwbouw waar nu glas naar toegelegd wordt.
De kavels zijn recent verkocht en de grond is bouwrijp gemaakt.
Ik ben al blij dat er weer beweging is in Drachten.
Maar goed, het ironische kan zijn dat nieuwbouw dus wel aangelegd wordt omdat dit los staat van dat project van bestaande bouw (en Van Gelder) en dus wordt uitgevoerd door Volker Wessels Nieuwbouw.
Vanmiddag zijn we uitgenodigd met 7 anderen om in een (vrije sector) huurhuis te kijken. Op dit moment heb ik (kpn) glasvezel in mijn (sociale) huurappartement, en heb ook onlangs dit abonnement verlengd met een jaar omdat ik vaak toch buiten de boot val.
Nu schetst mijn verbazing dat de combinatie postcode/huisnr geen glasvezel zou aanbieden op de kpn.com website, dus naar kpnnetwerk gegaan.
Deze combinatie geeft de volgende tekst aan:
Moet ik inderdaad ook rekening houden met extra kosten voor de aanleg als ik hiervoor kies?
Nu schetst mijn verbazing dat de combinatie postcode/huisnr geen glasvezel zou aanbieden op de kpn.com website, dus naar kpnnetwerk gegaan.
Terwijl de buren, waar ik eerder voor uitgenodigd was maar (ook) niet eerste acceptant was, wel gewoon glasvezel kan krijgen;In het verleden hebben we je buurt aangesloten op glasvezel. Bij de voorbereidingen van de aanleg kijken wij niet alleen naar de geschiktheid van je woning, maar ook naar de infrastructuur in jouw buurt. Door een technische belemmering konden we je woning niet kosteloos aansluiten op ons glasvezelnetwerk. Wil je toch graag dat we je woning aansluiten? Start dan een onderzoek.
Het lijkt er nu op dat de huidige (oude) bewoners van dit huis er niet voor gekozen hadden om glasvezel naar binnen te laten brengen - mocht ik de eerste in de rij zijn (verwacht van niet!) kan ik een aanvraag doen voor onderzoek waar waarschijnlijk uit zal komen dat dit haalbaar is (of niet).Goed nieuws! Op jouw adres is glasvezel beschikbaar. Om gebruik te maken van glasvezel kun je een abonnement afsluiten bij één van de providers die leveren over ons netwerk.
Moet ik inderdaad ook rekening houden met extra kosten voor de aanleg als ik hiervoor kies?
http://specs.tweak.to/5253
@MichielFRL Nog even voor je gecheckt maar inderdaad is dit voor KPN Netwerk een volledig apart nieuwbouwproject (Drachten Vrijburgh) zonder supervisie van Volker Wessels Telecom.Barre73 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:11:
[...]
Vreemd.. ik checkte juist op de BAG viewer voordat ik dit schreef..
Maar goed, het ironische kan zijn dat nieuwbouw dus wel aangelegd wordt omdat dit los staat van dat project van bestaande bouw (en Van Gelder) en dus wordt uitgevoerd door Volker Wessels Nieuwbouw.
Dit staat dus los van de uitrol in Drachten van glasvezel voor bestaande woningen. Deze woningen worden op een Point-to-Multipoint netwerk aangesloten met XGS-PON en 1 wijkkast (splitters).
Waarbij KPN WBA dus de enige operator is en alle providers gebruik maken van dezelfde operator.
Om mezelf maar te quoten - ik heb vandaag goedkeuring gekregen vanuit de woningcorporatie, dus zou dus raar moeten lopen dat ik niet binnenkort de sleutels in ontvangst kan nemen.Sjowhan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 10:42:
Vanmiddag zijn we uitgenodigd met 7 anderen om in een (vrije sector) huurhuis te kijken. Op dit moment heb ik (kpn) glasvezel in mijn (sociale) huurappartement, en heb ook onlangs dit abonnement verlengd met een jaar omdat ik vaak toch buiten de boot val.
[...]
Terwijl de buren, waar ik eerder voor uitgenodigd was maar (ook) niet eerste acceptant was, wel gewoon glasvezel kan krijgen;
[...]
Het lijkt er nu op dat de huidige (oude) bewoners van dit huis er niet voor gekozen hadden om glasvezel naar binnen te laten brengen - mocht ik de eerste in de rij zijn (verwacht van niet!) kan ik een aanvraag doen voor onderzoek waar waarschijnlijk uit zal komen dat dit haalbaar is (of niet).
Heeft iemand zoiets in het verleden ook meegemaakt? Wat was de doorlooptijd hiervan?
Verwijderd
Nee... we zijn toch weer terug bij KPN Netwerk (Vanuit Glaspoort/KPN/ABP is het verdacht stil, alweer meer dan een jaar). Net gebeld door iemand van KPN. Die datum van 6 september is inderdaad niet gehaald, want de aannemer (Van Gelder) heeft de aansluiting inderdaad nog niet gereed gemeld en ik heb telefonsich nu "pas vanaf 13 okktober" doorgekregen. Datum numero 7 inmiddels. Da's gelukkig al over iets meer dan 4 weken. Dan zitten ze dus nog iets meer dan 2 maanden van de "2 jaar vertraging" af.Verwijderd schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:09:
[...]
Alle communicatie nog even doorgelezen, maar volgens mij gaat er nu gewoon bij KPN (niet Netwerk) iets mis. Alles wat er in de mails en SMS'jes staat, wijst er eigenlijk gewoon op dat ik het hele spul volgens planning op 6 september zelf kan aansluiten en dat KPN Netwerk verwachtte mijin woning op 28 juli aan te sluiten (check, toen was Van Gelder er).
Maar 6 september is over 3 dagen en ik heb nog niemand - behalve dan die ene servicedesker die ik op 31 augustus sprak - iets horen zeggen of zien schrijven over een tweede monteur die tussen 28 juli en 6 september nog had moeten komen. Mijn euro's staan op: 7 september maar weer bellen.
Maar zoals eerder: ik heb op 13 oktober geen glasvezel, hooguit weer een ander smoesje.
Op mijn KPN staat nog steeds 6 september hoor, maar de knop "Start met aansluiten" doet niets (is ook donkergrijs). Gelukkig doet de knop "Maak een monteursafpsraak voor 75 euro!" het wel. Dan zeg hij " Monteur plannen niet mogelijk".
Sim-pel. Mij werd verzekerd dat het allemaal goed komt.... ooit.
Nou, laat ik een statement maken: als ik op 6 november, dat is een maandag 2 maanden na wat er nu op MIjn KPN staat, geen werkende verbinding heb.... dan stuur ik de hele fl******e boel weer terug en sluit ik een abonnement af bij een andere provider op de glasvezel. En doe dan maar de groeten aan KPN Netwerk.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2023 15:13 ]
Dat laatste lukt niet. Als Van Gelder inderdaad nog steeds niet gereed heeft gemeld, dan is KPN de enige provider waar je op die manier een order kan inleggen. Alle andere providers die ik ken durven dat niet aan en wachten met openstelling van de mogelijkheid tot bestellen, tot de aansluiting gereed is gemeld. En misschien wel terecht, als ik jouw verhaal lees.Verwijderd schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 14:40:
[...]
Nee... we zijn toch weer terug bij KPN Netwerk (Vanuit Glaspoort/KPN/ABP is het verdacht stil, alweer meer dan een jaar). Net gebeld door iemand van KPN. Die datum van 6 september is inderdaad niet gehaald, want de aannemer (Van Gelder) heeft de aansluiting inderdaad nog niet gereed gemeld en ik heb telefonsich nu "pas vanaf 13 okktober" doorgekregen. Datum numero 7 inmiddels. Da's gelukkig al over iets meer dan 4 weken. Dan zitten ze dus nog iets meer dan 2 maanden van de "2 jaar vertraging" af.
Maar zoals eerder: ik heb op 13 oktober geen glasvezel, hooguit weer een ander smoesje.
Op mijn KPN staat nog steeds 6 september hoor, maar de knop "Start met aansluiten" doet niets (is ook donkergrijs). Gelukkig doet de knop "Maak een monteursafpsraak voor 75 euro!" het wel. Dan zeg hij " Monteur plannen niet mogelijk".
Sim-pel. Mij werd verzekerd dat het allemaal goed komt.... ooit.
Nou, laat ik een statement maken: als ik op 6 november, dat is een maandag 2 maanden na wat er nu op MIjn KPN staat, geen werkende verbinding heb.... dan stuur ik de hele fl******e boel weer terug en sluit ik een abonnement af bij een andere provider op de glasvezel. En doe dan maar de groeten aan KPN Netwerk.Deze keer heb ik alles WEL uitgepakt en komt het dus iets minder netjes terug dan het vorige installatiepakket.
Misschien domme vraag, maar waarom bel je niet zelf met Van Gelder Telecom in Nijkerk?
Beste,
Ik ben sinds vorig jaar augustus bezig om glasvezel internet te krijgen.
Eerst geprobeerd bij tmobile (nu Odido) echter toen het aansluitpunt eindelijk kwam werd dit buiten mijn woning geplaatst namelijk in de meterkast. Ik woon in een appartement op de tweede verdieping. Waarbij de meterkast zich op de gedeelde gang bevindt. En er is geen stopcontact in de meterkast.
Tmobile gaf aan dat zij klaar waren om mij aan te sluiten. Echter op het moment dat ik de afspraak online ging inplannen, stond er in de informatie dat het aansluitpunt zich in de meterkast bevond. Direct contact met Tmobile opgenomen daar ik het modem wel in de woning wilde hebben en de vraag had of dit wel klopte en mogelijk was. Tmobile verzekerde mij telefonisch dat dit geen probleem was en dat de afspraak met de monteur gemaakt kon worden.
Volgende dag monteur en die zei ik kan hier niets mee, er zat namelijk geen stopcontact om het modem aan te sluiten en het modem kwam dus in de meterkast en niet in de woning. Monteur heeft terugkoppeling gedaan dat het aansluitpunt verplaatst moest worden.
Aansluitpunt verplaatsen gebeurde niet. En ik werd van kastje naar de muur gestuurd (Ymere, Tmobile, BAM telecom, aannemer). Iedereen die er over zou gaan kon hier geen uitspraken over doen. Tmobile kon als oplossing bieden dat ik een stopcontact kon laten maken maar hier zelf voor moest betalen (€70/80) en uiteindelijk het modem op de plek kwam wat ik niet wil, in de meterkast. Ik moest maar contact opnemen met VVE van Ymere. Dit geprobeerd maar zonder succes die konden mij niet helpen en ik moest dit met BAM telecom oplossen. Dit gingen hier niet over en ik moest van BAM bij Tmobile zijn. En zo ging het cirkeltje rond... uiteindelijk opgegeven en Tmobile geannuleerd.
Echter begin dit jaar is KPN begonnen met het aanleggen van glasvezel bij ons dus ik dacht wellicht kunnen zij het wel regelen. Echter werd wederom het aansluitpunt in de meterkast geplaatst zelfde probleem. Maar die verkochten het als zijnde je krijgt twee gratis WiFi boosters waardoor je dezelfde verbinding en snelheid behoud. Wat naar mijn mening niet klopt aangezien je nooit dezelfde snelheid behoud met draad of WiFi. Echter gaat het mij om het kunnen gamen met draad vanaf het modem. KPN gaf echter aan dat zij eventueel doormiddel van een gat in de muur het modem alsnog in de woning kunnen plaatsen echter moet Ymere hier toestemming voor geven. Het liefst wil ik alsnog dat het aansluitpunt verplaatst word, en ben sceptisch of dit wel gaat lukken.. Heeft iemand dezelfde of soortgelijke ervaringen? Of heeft iemand tips of advies wat nu de beste weg hierin is.
Eerst geprobeerd bij tmobile (nu Odido) echter toen het aansluitpunt eindelijk kwam werd dit buiten mijn woning geplaatst namelijk in de meterkast. Ik woon in een appartement op de tweede verdieping. Waarbij de meterkast zich op de gedeelde gang bevindt. En er is geen stopcontact in de meterkast.
Tmobile gaf aan dat zij klaar waren om mij aan te sluiten. Echter op het moment dat ik de afspraak online ging inplannen, stond er in de informatie dat het aansluitpunt zich in de meterkast bevond. Direct contact met Tmobile opgenomen daar ik het modem wel in de woning wilde hebben en de vraag had of dit wel klopte en mogelijk was. Tmobile verzekerde mij telefonisch dat dit geen probleem was en dat de afspraak met de monteur gemaakt kon worden.
Volgende dag monteur en die zei ik kan hier niets mee, er zat namelijk geen stopcontact om het modem aan te sluiten en het modem kwam dus in de meterkast en niet in de woning. Monteur heeft terugkoppeling gedaan dat het aansluitpunt verplaatst moest worden.
Aansluitpunt verplaatsen gebeurde niet. En ik werd van kastje naar de muur gestuurd (Ymere, Tmobile, BAM telecom, aannemer). Iedereen die er over zou gaan kon hier geen uitspraken over doen. Tmobile kon als oplossing bieden dat ik een stopcontact kon laten maken maar hier zelf voor moest betalen (€70/80) en uiteindelijk het modem op de plek kwam wat ik niet wil, in de meterkast. Ik moest maar contact opnemen met VVE van Ymere. Dit geprobeerd maar zonder succes die konden mij niet helpen en ik moest dit met BAM telecom oplossen. Dit gingen hier niet over en ik moest van BAM bij Tmobile zijn. En zo ging het cirkeltje rond... uiteindelijk opgegeven en Tmobile geannuleerd.
Echter begin dit jaar is KPN begonnen met het aanleggen van glasvezel bij ons dus ik dacht wellicht kunnen zij het wel regelen. Echter werd wederom het aansluitpunt in de meterkast geplaatst zelfde probleem. Maar die verkochten het als zijnde je krijgt twee gratis WiFi boosters waardoor je dezelfde verbinding en snelheid behoud. Wat naar mijn mening niet klopt aangezien je nooit dezelfde snelheid behoud met draad of WiFi. Echter gaat het mij om het kunnen gamen met draad vanaf het modem. KPN gaf echter aan dat zij eventueel doormiddel van een gat in de muur het modem alsnog in de woning kunnen plaatsen echter moet Ymere hier toestemming voor geven. Het liefst wil ik alsnog dat het aansluitpunt verplaatst word, en ben sceptisch of dit wel gaat lukken.. Heeft iemand dezelfde of soortgelijke ervaringen? Of heeft iemand tips of advies wat nu de beste weg hierin is.
Je noemt Ymere. Volgens mij betekent dit dat het een huurwoning is? Dan moeten zij toestemming geven, niet een VvE.Shark012 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:22:
Beste,
Bij gamen is latency van belang, dan wil je toch echt denk ik een ethernet verbinding, dus boren en (laten) aanleggen. Andere optie is er niet.
Weekje later. Sleutels heb ik inmiddels gekregen en in overleg met KPN (internet) contact opgenomen met KPN Netwerk en een haalbaarheidsonderzoek gestart.Sjowhan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:38:
[...]
Om mezelf maar te quoten - ik heb vandaag goedkeuring gekregen vanuit de woningcorporatie, dus zou dus raar moeten lopen dat ik niet binnenkort de sleutels in ontvangst kan nemen.
Heeft iemand zoiets in het verleden ook meegemaakt? Wat was de doorlooptijd hiervan?
Zij geven aan dat er tijdens de aanleg in 2015, in de kruipruimte water stond.
Nu heb ik dit gecontroleerd, en dit is (helaas) nog steeds zo; ik vermoed een cm of 5 ofzo. Het kan zijn door een lekkage, maar kan ook door de aanwezige sloot (5 meter vanaf de deur?) komen.
Het verbaast mij eigenlijk een beetje dat hierdoor de kabel niet naar binnen gebracht kan worden.
Moeten ze daadwerkelijk in deze ruimte zijn? Hoe zit dit precies?
@Sjowhan Ik begrijp dat ze het in 2015 niet wilden, maar willen ze het nog steeds niet?
Los van dat water in de kruipruimte mij niet heel goed lijkt ivm schimmels (en helpt niet echt je huis isoleren), kan de kabel er wel tegen. Die ligt ook gewoon in de grond in de straat.
Los van dat water in de kruipruimte mij niet heel goed lijkt ivm schimmels (en helpt niet echt je huis isoleren), kan de kabel er wel tegen. Die ligt ook gewoon in de grond in de straat.
Niet perse. Er zijn veel panden waar een woningbouwvereniging een deel van de appartementen heeft en een ander deel van losse eigenaren. Dan is er wel een VVE, waar Ymere dan ook in zit.ernstoud schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:44:
[...]
Je noemt Ymere. Volgens mij betekent dit dat het een huurwoning is? Dan moeten zij toestemming geven, niet een VvE.
Misschien hier niet, maar het gebeurt wel vaak (en bij Ymere ken ik een groot aantal voorbeelden).
Verwijderd
Je kunt ook met KPN Netwerk bellen, die verbinden je maar al te graag door. Dan kom je echt in de krochten van glasvezelland terecht. Bij Van Gelder kan helemaal niemand je helpen. Die hebben al anderhalf jaar geen idee.Barre73 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:49:
[...]
Dat laatste lukt niet. Als Van Gelder inderdaad nog steeds niet gereed heeft gemeld, dan is KPN de enige provider waar je op die manier een order kan inleggen. Alle andere providers die ik ken durven dat niet aan en wachten met openstelling van de mogelijkheid tot bestellen, tot de aansluiting gereed is gemeld. En misschien wel terecht, als ik jouw verhaal lees.
Misschien domme vraag, maar waarom bel je niet zelf met Van Gelder Telecom in Nijkerk?
Waarom belt KPN niet even met haar bijna naamgenoot KPN Netwerk om de klant verder te helpen? Waarom wordt dat van mij verwacht? Ik heb al vaak genoeg gebeld. Naar KPN Netwerk, naar KPN, naar Van Gelder. Gek genoeg krijg je van hen maar 2 dingen terug:
- Krekels, heel lang.
- Grote "dozen vol verbinding" die "alleen nog maar even aangelsloten hoeven te worden"...... ooit.....
Wie wil er hier nou iets verkopen? Ik vind het de omgekeerde wereld dat ik jullie maar weer keer op keer op keer moet gaan bellen. Ruim die teringzooi maar eens op.
6 november heb ik een werkende verbinding of KPN is hier klaar. Dan zeg ik het mobiele abonnement van mijn vrouw ook meteen maar op en dan neem ik wel een abonnement bij die provider die net de naam veranderd heeft naar "Odido" ofzo.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2023 10:01 ]
Dat kleine kastje van T-mobile is (G)PON.Barre73 schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:46:
[...]
Je zou ook kunnen proberen om een andere mediaconverter te scoren. Zo'n klein kastje als T-Mobile gebruikt bijvoorbeeld. Die kan je wel mooi ergens ophangen.
Deze bijvoorbeeld: https://fritzshop.nl/home...erter-rj45-naar-ftth.html
Mocht het niet werken, dan retour sturen. Maar bij AON zou het maar zo kunnen werken.
En T-mobile over kpn netwerk is dezelfde mediaconverter als KPN gebruikt.
Op ons werk hebben wij ook nog een extra particuliere aansluiting.
Persoonlijk zou ik niet aan die mediaconverters beginnen wat jij laat zien, Pak dan gelijk een router met SFP poort.
[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2023 10:06 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie