Ik heb ondertussen ervaring met KPN NetwerkNL op twee adressen in Groningen, en het leek me wel leuk om dit te delen. Ik ben afgelopen jaarwisseling verhuisd, dus vandaar de twee adressen. Aangezien het bij het nieuwe adres niet heel best gaat, ben ik op deze manier misschien ook mijn ei een beetje kwijt
In september 2021 kreeg ik een mooie flyer door de brievenbus, waar in stond dat er in de wijk waar ik woon glasvezel zou komen. Razend enthousiast om van de summiere uploadsnelheden bij Ziggo af te zijn, heb ik dezelfde dag nog toestemming gegeven. Daarna heb ik meermaals verkopers aan de deur gehad, zowel van KPN als flyers met aanbiedingen voor Ziggo als ik het voor een jaar vast zou zetten. Rond eind januari 2022 werd er in de straat flink gegraven, daarna was het een lange tijd stil.
Begin september stond er ineens iemand voor de deur, midden op de dag, zonder verdere kleding met indicaties van welke partij hij was, die mij vertelde dat hij een afspraak kwam maken om de glasvezelaansluiting in huis in orde te maken. Ik vond het een beetje rare gang van zaken, aangezien ik verwacht had dat de communicatie vanuit NetwerkNL zou gaan, per email. Een week later de afspraak gezet, alles werd netjes aangesloten, hij vroeg zelfs om een stofzuiger zodat hij even kon opruimen. Het huis is een beneden huurwoning, dus de aansluiting is gewoon in de woonkamer gemonteerd, naast de coax aansluiting. Voor de bovenburen is het onder een stripje/gootje over de gevel via de buitenkant omhoog gedaan, dus daarvoor was ik niet nodig. Paar dagen later kreeg ik een email van NetwerkNL dat de aansluiting in orde was, en ook de verkopers stonden weer op de stoep.
Aangezien ik toen al plannen aan het maken was om te gaan verhuizen, heb ik geen abonnement afgesloten, aangezien ik de kans zou lopen dat er in mijn eventuele toekomstige woning geen glasvezel zou zijn, ik wel voor een jaar vast zou zitten zolang de dienst geleverd kon worden over VDSL. Nadat ik definitief had dat ik zou gaan verhuizen, heb ik opgezocht of mijn toekomstige adres ook glasvezel zou hebben: het antwoord was ja: we sluiten je aan als je een abonnement neemt. Ik heb direct gebruik gemaakt van de kortingsactie voor glasvezel en dit besteld op mijn oude adres. Eerste paar dagen was de verbinding wat wispelturig, viel soms ook weg, maar na een paar keer de stekkers eruit/erin te doen was het allemaal mooi, prima verbinding, lekker snel, en makkelijk om een eigen router achter de NT plaatsen.
Na een definitieve verhuisdatum gepland te hebben, voor eind januari 2023, heb ik mijn provider (KPN) geïnformeerd over mijn verhuizing. Ik kon alle apparatuur meenemen, en alles zou in orde komen. Na de sleutel van mijn nieuwe adres in ontvangst te hebben genomen kon ik bevestigen dat ik geen aansluitpunt voor glasvezel had, dus direct met de KPN klantenservice gebeld, die niet heel veel meer konden betekenen dan mij een belofte doen dat ik een 'Tijdelijk Online' pakket zou krijgen als het aansluiten niet lukte. Na een paar dagen werd mij al duidelijk dat dit tijdelijke pakket niet toereikend zou gaan zijn, en dat de glasvezel aansluiting niet binnen een paar week zou komen.
Blijkbaar heeft iedereen bij mij hier in de straat een aansluiting, maar de vorige bewoner had deze geweigerd bij de installatieronde, dus ik niet. Na wat over en weer bellen heb ik de oude VDSL lijn geactiveerd gekregen (dit was dan wel weer met een dag geregeld), zodat ik in ieder geval niet maandenlang op de 4g dongel zou hoeven internetten. De dongel was namelijk geen succes: de snelheid was echt niet best, en de Digitenne TV ontvanger liep vast als er een auto voor mijn huis langsreed.
Sindsdien heb ik meermaals met zowel de KPN als de NetwerkNL klantenservice gebeld, zonder verder success. Niemand kan mij iets vertellen of beloven over de glasvezelverbinding, afgezien van: je hoort het wel als we je adres ingepland hebben. Het enige nieuwe na het bellen vandaag, was dat ik blijkbaar in de '2e ronde' val, omdat de aansluiting eerder geweigerd is, en dat ze hier nog niet eens voor aan het plannen zijn. Ik heb ze wel verteld dat volgens hun eigen website de VDSL lijn binnen 30 dagen gedeactiveerd zou worden, en dat dat niet de bedoeling is. Pas toen ik na 3x herhalen van VDSL, koperverbinding maakte werd er begrepen wat ik daarmee bedoelde. Ik hoop maar dat ze de streefdatums van de koperdeactivatie net zo strikt nemen als de inschattingsdatums die ze doorgeven aan de providers, die zichtbaar zijn als ik een (nieuw) abonnement probeer te bestellen.
Over de NetwerkNL klantenservice per telefoon ben ik zeer ontevreden, het keuze menu is irritant, ik moet mijn postcode invullen en daarna vraagt de medewerker die doodleuk nog een keer. Ik sta elke keer minimaal 20 minuten in de wacht, en af en toe herhalen ze een emailadres door het muziekje heen, waar ik ook heen zou kunnen mailen. Ik kan nog steeds niet verstaan wat het domein daarvan moet zijn, iets in de trand van glasvezelplanning@owink.nl? Als je dan iemand aan de lijn krijgt dan krijg je steevast te horen dat er geen planning is, en ook geen indicatie van planning is. Elke andere vraag wordt beantwoord met 'nee sorry dat is helaas niet mogelijk'.
Dus de enige conclusie die ik kan trekken over mijn ervaring met KPN NetwerkNL: de communicatie is waardeloos, als deze er al is, en als het werkt is het mooi, en anders heb je dikke vette pech. Ik was best wel blij om bij Ziggo weg te zijn, met hun steevaste prijsverhogingen, verplichte koppelverkoop van TV, en vrij karige latency, boven op de veel te lage uploadsnelheden. Vooral dat laatste was voor die paar weken op glasvezel een verademing. Maar zoals het er nu uitziet moet ik op een gegeven moment toch terug, ik kan niet eeuwig gaan zitten wachten op glasvezel terwijl er aan de andere kant gedreigd wordt dat ze de koperlijn gaan afsluiten.