Dit kan eigenlijk alleen makkelijk bij een aansluiting met oudere apparatuur in de PoP. Krijg je een kastje voor op de FTU met daarop de woorden Power, Alarm en Connection, dan krijg je een XGS-PON aansluiting en dan is meteen het eerste nadeel: Bijna geen apparatuur/SFP module voor te vinden om zelf direct op de glasvezel aan te sluiten. Tweede nadeel is dat je router dan ook redelijk dicht bij de aansluiting moet blijven staan omdat je een glasvezelkabel tussen die twee hebt zitten. En die wil je normaliter niet te lang maken want ze zijn nogal gevoelig voor beschadigingen...cvdw schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:36:
Vraagje...
KPN besteld en wordt de volgende week geleverd.
Kan mij iemand vertellen wat de voor en/of nadelen zijn van het direct aansluiten van de glasvezel op bv een FRITZ!Box 5590 Fiber...
Heb al zoveel adapters en kastjes in de meterkast dus dacht het direct aan te sluiten maar misschien hebben jullie een ander advies ?
Voordeel dat meestal genoemd wordt is stroomverbruik/adapter minder. Dat stroomverbruik valt mijns inziens in de praktijk wel mee (of tegen) aangezien datgene wat de (O)NT van de provider normaal doet, alsnog gedaan moet worden, maar dan door je router. Die zou dat wellicht met iets minder stroom kunnen maar ik vraag me af of je het gaat merken in je verbruik...
Ik raad zelf de meeste mensen aan om wel de (O)NT van KPN te blijven gebruiken. Die zet het lichtsignaal om in Ethernet en vice versa. En op dat kastje sluit KPN normaliter de Experiabox aan. Jij zou dan je eigen Fritzbox aansluiten in plaats van die Experia box. En die Fritzbox sluit je met een UTP kabel aan dus die kan je op een hele andere plek zetten (als de UTP kabel er maar kan komen).
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.