[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 25 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:03
cvdw schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:36:
Vraagje...

KPN besteld en wordt de volgende week geleverd.

Kan mij iemand vertellen wat de voor en/of nadelen zijn van het direct aansluiten van de glasvezel op bv een FRITZ!Box 5590 Fiber...

Heb al zoveel adapters en kastjes in de meterkast dus dacht het direct aan te sluiten maar misschien hebben jullie een ander advies ?
Dit kan eigenlijk alleen makkelijk bij een aansluiting met oudere apparatuur in de PoP. Krijg je een kastje voor op de FTU met daarop de woorden Power, Alarm en Connection, dan krijg je een XGS-PON aansluiting en dan is meteen het eerste nadeel: Bijna geen apparatuur/SFP module voor te vinden om zelf direct op de glasvezel aan te sluiten. Tweede nadeel is dat je router dan ook redelijk dicht bij de aansluiting moet blijven staan omdat je een glasvezelkabel tussen die twee hebt zitten. En die wil je normaliter niet te lang maken want ze zijn nogal gevoelig voor beschadigingen...

Voordeel dat meestal genoemd wordt is stroomverbruik/adapter minder. Dat stroomverbruik valt mijns inziens in de praktijk wel mee (of tegen) aangezien datgene wat de (O)NT van de provider normaal doet, alsnog gedaan moet worden, maar dan door je router. Die zou dat wellicht met iets minder stroom kunnen maar ik vraag me af of je het gaat merken in je verbruik...

Ik raad zelf de meeste mensen aan om wel de (O)NT van KPN te blijven gebruiken. Die zet het lichtsignaal om in Ethernet en vice versa. En op dat kastje sluit KPN normaliter de Experiabox aan. Jij zou dan je eigen Fritzbox aansluiten in plaats van die Experia box. En die Fritzbox sluit je met een UTP kabel aan dus die kan je op een hele andere plek zetten (als de UTP kabel er maar kan komen).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:19
segil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:47:
[...] En blijkbaar kan dit niet verplicht worden en zou ik in dat geval in het ergste geval over een paar jaar zonder internet komen te zitten. (of ik moet overstappen naar Ziggo kabel)[...]
Dat is niet correct. Zo hadden we er ook 1 in 2010. Die wilde niet meewerken en daardoor konden 5 mensen niet aangesloten worden. Duurde een paar maanden, maar daarna is het toch echt geforceerd aangelegd. Je bent namelijk als huurder verplicht mee te werken aan onderhoud. Er zijn wat uitzonderingen, zoals dat het ook op een later tijdstip kan worden uitgevoerd, maar daar kan je je ook maar beperkt op beroepen.
En als het niet onder onderhoud valt, dan ben je als huurder alsnog verplicht om de woning toegankelijk te maken om de voorziening in jouw woning aan te sluiten. De eigenaar van de woning is het zelfs verplicht.
Zeg maar https://wetten.overheid.n...z=2018-09-19&g=2018-09-19 en dan https://wetten.overheid.n...eel4_Afdeling3_Artikel220 voor de huurder.

Voor punt 2: Loopt er nu niet al een leiding vanuit de meterkast naar het punt in de woonkamer? Zo hadden wij er ook 1 in de flat. Was gemonteerd als een ISRA punt, maar was het stiekem niet.

[ Voor 31% gewijzigd door Caelorum op 13-04-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een keertje gebeld met de woningbouw en een paar zaken baren me toch zorgen, waar ze verder geen antwoord op hebben of iets in kunnen betekenen:

1. Mijn onderburen moeten ook toestemming geven voor het aansluiten van glasvezel, omdat blijkbaar de kabel doorgetrokken wordt via de meterkasten. Dat zou betekenen dat als iemand onder mij hier geen zin in heeft, ik geen glasvezel ga krijgen. En blijkbaar kan dit niet verplicht worden en zou ik in dat geval in het ergste geval over een paar jaar zonder internet komen te zitten. (of ik moet overstappen naar Ziggo kabel)

2. Vermoedelijk gaat het aansluitpunt in de meterkast terechtkomen en niet de woonkamer. Dit zou echt zuur zijn. Dan moet ik een kabel helemaal langs alle plinten gaan leggen, richting de woonkamer. Of alles draadloos gaan doen, maar daar ben ik geen fan van.
En sowieso, van dit soort appartementencomplexen zijn er best veel in deze wijk. Wellicht allemaal met een isra-punt in de woonkamer. Als de aansluiting in de meterkast komt, zou dit betekenen dat voor alle bewoners die nu koper gebruiken (dsl en/of telefonie) ze zelf maar een oplossing moeten regelen? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen.

3. De woningbouw lijkt dit toch vooral naar KPN af te schuiven en zelf hier niet echt betrokkenheid in te willen nemen.

Ik had al zo'n hekel aan KPN (met slechte ervaringen in het verleden) en dat wordt nu alleen maar erger :(
KPN Netwerk (het is niet KPN) en haar aannemer heeft de absolute voorkeur om het via de buitenzijde te doen. Op die manier ben je niet afhankelijk van onderburen en je komt (meestal) in de woonkamer uit. Als de woningbouw daar akkoord op geeft dan is er geen probleem.
Zoals jij de situatie omschrijft is de meterkast geen optie want voldoet niet aan de eisen die ik hierboven al aangaf.

Ter geruststelling: als je onderburen niet meewerken krijgt je adres een bepaalde status. En met die status wordt er GEEN koperuitschakeling aangekondigd. Want er is geen alternatief beschikbaar op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
timmie1 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 14:20:
[...]

Je hebt gelijk, monteur had inderdaad een eigen ONT en een aantal Experiaboxen en tv ontvangers (v10, "want alles erna is kut" :P ) mee.

Internetverbinding werkte gelijk na aanmelding van de ONT, telefonie niet want KPN gebruikt nog de oude aansluiting in haar whitelist in IMS.

Overigens ook jammer dat de IPv4/6 adressen ondanks belofte toch niet hetzelfde zijn gebleven. Zowel DSL als fiber schijnen aan dezelfde apparatuur in dezelfde PoP te hangen, dus dan zou dat niet zo moeilijk zijn geweest. Of wel?
DSL en fiber hebben alle 2 hen eigen appratuur kan wel in de zelfde locatie staan. maar blijft kwa appratuur verschillend.
omzetting van koper na glas gaat altijd gepaard met een nieuw ip adres voor alle kpn klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Barre73 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:08:
[...]

KPN Netwerk (het is niet KPN) en haar aannemer heeft de absolute voorkeur om het via de buitenzijde te doen. Op die manier ben je niet afhankelijk van onderburen en je komt (meestal) in de woonkamer uit. Als de woningbouw daar akkoord op geeft dan is er geen probleem.
Zoals jij de situatie omschrijft is de meterkast geen optie want voldoet niet aan de eisen die ik hierboven al aangaf.

Ter geruststelling: als je onderburen niet meewerken krijgt je adres een bepaalde status. En met die status wordt er GEEN koperuitschakeling aangekondigd. Want er is geen alternatief beschikbaar op dat moment.
Bij mijn grootouders hebben ze het enige tijd geleden inderdaad ook buiten langs gedaan. FTU zit nu gewoon naast de Ziggo aansluiting in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Bedankt voor de duidelijke uitleg Barre73 !

Ik heb de apparatuur wel al binnen en er zit een Genexis TK01-P2110 bij met de aanduiding Power, Glas en ethernet.

Ik heb nog geen FRITZ!Box maar was aan het overwegen een FRITZ!Box 5590 Fiber te nemen om direct aan te sluiten maar als jij denkt dat het beter is om de KPN ONT te gebruiken dan moet ik misschien een andere FRITZ!Box kopen? Suggesties of ideeën zijn meer dan welkom, wil perse een FRITZ!Box omdat ik wel nog FRITZ! repeaters krijg.

[ Voor 51% gewijzigd door cvdw op 13-04-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:51
Barre73 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 17:08:
[...]

Op de website van de woningbouw staat het volgende:
Ik woon in een flat of appartementencomplex. Hoe werkt de aanleg van glasvezel dan?
In een flat of complex lopen de kabels van beneden naar boven. Het aanleggen van glasvezel gaat via de meterkasten van de ene woning naar de andere woning. Als je benedenburen er niet zijn, kunnen ze de kabels lastiger of soms niet aanleggen. En als jij er niet bent, kan de woning van je bovenburen misschien geen kabel krijgen. Daarom is het fijn als je meewerkt: het hele gebouw krijgt dan in één keer glasvezel.
Lijkt toch de meterkast te worden. Hopelijk dat de monteur nog genegen is om een kabel door te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
segil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 19:18:
[...]

Op de website van de woningbouw staat het volgende:

[...]

Lijkt toch de meterkast te worden. Hopelijk dat de monteur nog genegen is om een kabel door te trekken.
dit is per flat/appartementen complex verschillend ene keer gaan ze binnen door via meterkast, andere keer binnen door via goot in de woonkamer de andere keer gaan ze buiten om via de gevel.

de betreffende aannemer van het gebied maakt per complex/flat afspraken hoe de kabels gelegd gaan worden met vve of woningbouw enz.

zolang dat niet gedaan is nog weet je helemaal niks hoe de kabels gaan lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-06 12:58
cvdw schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:05:

Ik heb de apparatuur wel al binnen en er zit een Genexis TK01-P2110 bij met de aanduiding Power, Glas en ethernet.

Ik heb nog geen FRITZ!Box maar was aan het overwegen een FRITZ!Box 5590 Fiber te nemen om direct aan te sluiten maar als jij denkt dat het beter is om de KPN ONT te gebruiken dan moet ik misschien een andere FRITZ!Box kopen? Suggesties of ideeën zijn meer dan welkom, wil perse een FRITZ!Box omdat ik wel nog FRITZ! repeaters krijg.
Ik vond zelf de ONT of media convertor al ontkoppelpunt ook wel handig, om die reden een Fritzbox 4060 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:09
cvdw schreef op donderdag 13 april 2023 @ 18:05:

Het is niet beter of slechter, het voordeel van een NT te gebruiken is dat je qua bekabeling wat flexibeler uit bent. Daarnaast is het met een NT makkelijker om je eigen router even snel om te pluggen naar een Box12 als er problemen met de verbinding zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipper646
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 14:54

zipper646

...shit happens

GarBaGe schreef op donderdag 13 april 2023 @ 09:45:
Ik heb vandaag een brief ontvangen van KPN netwerk.
Ze willen graag komen graven.
Dit als onderdeel om heel Den Haag van glasvezel te voorzien.
Ik heb akkoord gegeven en sta nu ingepland voor jan/feb 2024.
Keuze voor provider en abo is compleet vrij.
Afgelopen september hebben ze gegraven in mijn straat (en de wijk), tot aan de gevel.
Rond nov/dec 2022 zou de verwachting zijn dat glasvezel beschikbaar zou zijn, volgens de status pagina van kpnnetwerk website.
Begin dec 2022 is de planning met 1 jaar verschoven, naar eind 2023 / begin 2024

Ik heb wel een brief van Kpnnetwerk ontvangen, dat de aannemer op vrijdag 3 maart 2023 mijn woning (en portiek) zou aansluiten op glasvezel, met uiteraard het verzoek om die dag aanwezig te zijn zodat de monteur je woning kon aansluiten.
Helas geen monteur gezien die bewuste dag.

1 week later een mailtje verzonden naar Kpnnetwerk, met daarin de mededeling dat er helaas geen monteur is komen opdagen, tevens het verzoek gedaan in de mail om een nieuwe afsprak door de aannemer in te laten plannen.

Kreeg binnen 1 werkdag een reactie van Kpnnetwerk, zij zouden dit doorgeven aan de aannemer. Tevens gaven ze aan, dat het niet netjes is dat de monteur (van de aannemer) om niet op te komen dagen.

Sinds 3 weken zit ik bij Ziggo, kon de aanbieding op hun website van 50% korting op 1GB abo en tv voor 12 maanden niet weerstaan.

Zodra (ooit eens) glasvezel echt is doorgetrokken naar mijn woning, dan stap ik over, zodra ik uit het contract ben van Ziggo.

Ik woon trouwens in Den Haag, Moerwijk.

Apple iMac 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robert.v.w.
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06-06 07:47
[...]
2. Vermoedelijk gaat het aansluitpunt in de meterkast terechtkomen en niet de woonkamer. Dit zou echt zuur zijn. Dan moet ik een kabel helemaal langs alle plinten gaan leggen, richting de woonkamer. Of alles draadloos gaan doen, maar daar ben ik geen fan van.
En sowieso, van dit soort appartementencomplexen zijn er best veel in deze wijk. Wellicht allemaal met een isra-punt in de woonkamer. Als de aansluiting in de meterkast komt, zou dit betekenen dat voor alle bewoners die nu koper gebruiken (dsl en/of telefonie) ze zelf maar een oplossing moeten regelen? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen.
Loopt die kabel van het ISRA-punt nu ook al van de meterkast naar de woonkamer? Dan zou je gewoon de telefoonkabel kunnen vervangen door een UTP-kabel. Kwestie van de individuele draadjes aan elkaar draaien en met beleid de oude kabel er uit trekken terwijl je de nieuwe naar binnen leidt. Werkt het beste als je met z'n tweetjes bent. En dan kan het aansluitpunt gewoon in de meterkast, maar ga je effectief pas op je oude ISRA-punt een router aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grun93
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04:19
2. Vermoedelijk gaat het aansluitpunt in de meterkast terechtkomen en niet de woonkamer. Dit zou echt zuur zijn. Dan moet ik een kabel helemaal langs alle plinten gaan leggen, richting de woonkamer.
Uit eerdere berichten begreep ik dat je dat niet zelf hoeft te doen, dat doet de monteur voor jou. Maar misschien eerst even vragen wat hij van plan is, als het snel-snel op de plint spijkeren wordt zou ik het liever zelf doen, onder de plint in de ruimte tussen de muur en het zwevend gelegde parket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 23:13
grun93 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 09:25:
[...]

Uit eerdere berichten begreep ik dat je dat niet zelf hoeft te doen, dat doet de monteur voor jou. Maar misschien eerst even vragen wat hij van plan is, als het snel-snel op de plint spijkeren wordt zou ik het liever zelf doen, onder de plint in de ruimte tussen de muur en het zwevend gelegde parket.
Bij mij komt KPN koper en glasvezel binnen in de meterkast. (al vanaf de bouw, is aangelegd door Reggefiber.)

Van de meterkast liep er een draad naar de woonkamer met die telefoonaansluiting. De KPN monteur heeft die kabel vervangen door UTP en er een wandcontactdoos op gezet.

Maar ik had zelf al de UTP-kabel en juiste wandcontactdoos liggen (zwart) want ik was het van plan zelf te doen. Had nooit verwacht dat die KPN-monteur daaraan zou beginnen. Maar toch wel, omdat ik TV had afgenomen. Erg fijn.

Dus als het kan, dan kan de monteur dat doen. Ik wou het namelijk ook niet langs de plint, maar daar was dus geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
robert.v.w. schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:55:
[...]

Loopt die kabel van het ISRA-punt nu ook al van de meterkast naar de woonkamer? Dan zou je gewoon de telefoonkabel kunnen vervangen door een UTP-kabel. Kwestie van de individuele draadjes aan elkaar draaien en met beleid de oude kabel er uit trekken terwijl je de nieuwe naar binnen leidt. Werkt het beste als je met z'n tweetjes bent. En dan kan het aansluitpunt gewoon in de meterkast, maar ga je effectief pas op je oude ISRA-punt een router aansluiten.
Geen idee. In de meterkast zie ik niets van een isra punt zitten. Alleen in de woonkamer is een telefoonaansluiting in de muur zichtbaar. Ik vermoed dat de telefoonkabels gewoon door de muren tussen de appartementen lopen. En volgens de informatie van KPN en de woningbouw wordt nu een aansluiting in de meterkast gemaakt. Ik hoop alleen maar dat de monteur zelf zo vriendelijk is om dit door te trekken naar de woonkamer.

Het verbaast me dat KPN dit mag doen van de overheid. Glasvezel opdringen en koper afsluiten. En vervolgens eventuele extra kosten in de woning is voor de bewoner. Internet via de telefoonlijn lijkt me toch best veel voorkomend en je kunt niet kiezen voor een andere aanbieder dan KPN.

[ Voor 12% gewijzigd door segil op 14-04-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
segil schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:30:
[...]

Geen idee. In de meterkast zie ik niets van een isra punt zitten. Alleen in de woonkamer is een telefoonaansluiting in de muur zichtbaar. Ik vermoed dat de telefoonkabels gewoon door de muren tussen de appartementen lopen. En volgens de informatie van KPN en de woningbouw wordt nu een aansluiting in de meterkast gemaakt. Ik hoop alleen maar dat de monteur zelf zo vriendelijk is om dit door te trekken naar de woonkamer.

Het verbaast me dat KPN dit mag doen van de overheid. Glasvezel opdringen en koper afsluiten. En vervolgens eventuele extra kosten in de woning is voor de bewoner. Internet via de telefoonlijn lijkt me toch best veel voorkomend en je kunt niet kiezen voor een andere aanbieder dan KPN.
Je bent verkeerd geïnformeerd volgens mij...
Ten eerste mag KPN doen wat ze wil aangezien ze geen overheidsbedrijf zijn en geen aansluitverplichting hebben. Ze hebben wel een leveringsplicht maar die geldt alleen voor telefonie en dat kan ook mobiel.

Maar... KPN doet dit wel degelijk met een hele ruime aankondigingstermijn van drie jaar (nadat de glasvezel aangelegd en beschikbaar is) en ook nog eens alleen met glasvezelaansluitingen die bruikbaar zijn.

Die extra kosten voor bewoner vallen reuze mee als de aannemer zich houdt aan het Programma van eisen. Dus die voorwaarden die ik al eerder noemde. Het trekken van een UTP kabel van meterkast naar woonkamer moet kunnen zonder boren, hakken etc.. Dat doet een KPN provider monteur gewoon voor je hoor. Zonder extra kosten, of anders maar een klein bedrag.
Het gaat mis als de FTU wordt geplaatst op een plek waar deze niet bruikbaar is om de apparatuur verder op aan te sluiten. Dan is er ook wel een proces om dat verplaatst te krijgen. En als uiteindelijk blijkt dat dat niet kan dan kan de aansluiting als "niet bruikbaar" worden verklaard en dan wordt de aankondiging voor dat koper-uit weer ingetrokken.

Dit alles onder het waakzaam oog van de overheid die vooral kijkt of alle providers wel netjes volgens dezelfde voorwaarden worden behandeld. De ACM kijkt mee maar niet zozeer vanuit het directe belang van de klanten, zoals jij nu omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Barre73 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 10:47:
[...]

Je bent verkeerd geïnformeerd volgens mij...
Ten eerste mag KPN doen wat ze wil aangezien ze geen overheidsbedrijf zijn en geen aansluitverplichting hebben. Ze hebben wel een leveringsplichting maar die geldt alleen voor telefonie en dat kan ook mobiel.

Maar... KPN doet dit wel degelijk met een hele ruime aankondigingstermijn van drie jaar (nadat de glasvezel aangelegd en beschikbaar is) en ook nog eens alleen met glasvezelaansluitingen die bruikbaar zijn.

Die extra kosten voor bewoner vallen reuze mee als de aannemer zich houdt aan het Programma van eisen. Dus die voorwaarden die ik al eerder noemde. Het trekken van een UTP kabel van meterkast naar woonkamer moet kunnen zonder boren, hakken etc.. Dat doet een KPN provider monteur gewoon voor je hoor. Zonder extra kosten, of anders maar een klein bedrag.
Het gaat mis als de FTU wordt geplaatst op een plek waar deze niet bruikbaar is om de apparatuur verder op aan te sluiten. Dan is er ook wel een proces om dat verplaatst te krijgen. En als uiteindelijk blijkt dat dat niet kan dan kan de aansluiting als "niet bruikbaar" worden verklaard en dan wordt de aankondiging voor dat koperuit weer ingetrokken.

Dit alles onder het waakzaam oog van de overheid die vooral kijkt of alle providers wel netjes volgens dezelfde voorwaarden worden behandeld. De ACM kijkt mee maar niet zozeer vanuit het directe belang van de klanten, zoals jij nu omschrijft.
Prima, bedankt voor je toelichting. Misschien kijk ik er te zwart/wit tegenaan. We gaan het wel meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-06 20:14
Inmiddels is de gang van zaken hier ook in een 'stroomversnelling' gekomen.
Afgelopen maandag naar KPN gebeld met het verzoek om 'iets' te regelen voor klanten die al 30+ jaar bij KPN zitten en nog nooit zijn overgestapt. Heb toen de standaard korting van 2 keer 3 maanden gekregen.
Daarnaast zat er ook een upgrade naar 100 Mbit bij.

Het geval wil nu dat de glasvezel hier al een jaar tot aan de woning is gelegd, maar op de verkeerde plek.
Hij moet 2,5 meter naar rechts om in de meterkast binnen te komen.

Echter stuurt KPN nu een mail dat ze de upgrade naar 100 Mbit willen combineren met de aansluiting op glasvezel en ze dit graag nog voor 26 april willen doen.

Opmerkelijk is nu dat KPN zelf met een datum komt en ik ook een monteur kan laten komen. Ik zal dat maar niet doen omdat hij nog verlegd moet worden en daar moet waarschijnlijk iemand van VolkerWessels (of een onderaannemer daarvan) voor komen...

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
jor177 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:21:
Inmiddels is de gang van zaken hier ook in een 'stroomversnelling' gekomen.
Afgelopen maandag naar KPN gebeld met het verzoek om 'iets' te regelen voor klanten die al 30+ jaar bij KPN zitten en nog nooit zijn overgestapt. Heb toen de standaard korting van 2 keer 3 maanden gekregen.
Daarnaast zat er ook een upgrade naar 100 Mbit bij.

Het geval wil nu dat de glasvezel hier al een jaar tot aan de woning is gelegd, maar op de verkeerde plek.

Echter stuurt KPN nu een mail dat ze de upgrade naar 100 Mbit willen combineren met de aansluiting op glasvezel en ze dit graag nog voor 26 april willen doen.

Opmerkelijk is nu dat KPN zelf met een datum komt en ik ook een monteur kan laten komen. Ik zal dat maar niet doen omdat hij nog verlegd moet worden en daar moet waarschijnlijk iemand van VolkerWessels (of een onderaannemer daarvan) voor komen...

Ben benieuwd...
Je weet dat verplaatsen 300 euro kost? Die kosten gaat KPN niet vergoeden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54
mad-dog schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:08:
[...]

Ik mag aannemen dat de kosten die gemaakt worden omdat VW de kabel op de verkeerde plek geplaatst heeft gewoon door KPN betaald worden.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:24

Arjan A

Cenosillicafoob

jor177 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 11:21:

Ligt het al in de woning, of nog buiten?
Als VW de aannemer is, zal je hoogstwaarschijnlijk een BOP in de grond hebben liggen. Van daaruit kan het alle kanten op: mijn BOP ligt links voor het huis, terwijl de meterkast rechts is (4,5m verderop).
Ze hebben een gat in de fundering geboord thv de BOP en binnendoor de vezel naar de meterkast getrokken. Was allemaal geen probleem.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Arjan A schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:21:
[...]

Ligt het al in de woning, of nog buiten?
Als VW de aannemer is, zal je hoogstwaarschijnlijk een BOP in de grond hebben liggen. Van daaruit kan het alle kanten op: mijn BOP ligt links voor het huis, terwijl de meterkast rechts is (4,5m verderop).
Ze hebben een gat in de fundering geboord thv de BOP en binnendoor de vezel naar de meterkast getrokken. Was allemaal geen probleem.
Het ligt tot aan de gevel, ik schat op zo'n 20 cm diep. Ik zou het ook zelf nog kunnen doen maar ik ga mijn vingers niet branden aan een eventueel juridisch getouwtrek over wie nu precies verantwoordelijk is. Ik concludeer dat hij niet op de juiste plek ligt en dat er iemand - heel vluchtig - is geweest om een foto te maken van de meterkast.

Nu maar eens kijken wie zich meldt.. Lijkt mij wel handig als ze bij het schieten van de kabel nog even kijken waar hij moet komen maar ik heb het idee dat die grondwerkers niet echt volgens een strak plan werken maar gewoon snel hun werk doen. Dat kan uiteraard ook een strategie zijn.

Mochten er dan problemen zijn dan komt er vast een 'chef' in actie die gaat kijken hoe de 'probleempjes' opgelost moeten worden..

Had dit trouwens ook al aan VolkerWessels zelf gemeld en die hebben een aantekening gemaakt in hun systeem... Dan weet je al dat er niets mee gaat gebeuren, maar ik heb in ieder geval gedaan wat ik kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 12:08:
[...]

Alleen als de aansluiting al in huis zit. In dit geval ligt hij nog bij de gevel. Dus dan is de vraag of ze de kabel mogen en willen verlengen met een lasmofje. Maar zo wel, dan is het voor de klant kosteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Barre73 schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:42:
[...]

Alleen als de aansluiting al in huis zit. In dit geval ligt hij nog bij de gevel. Dus dan is de vraag of ze de kabel mogen en willen verlengen met een lasmofje. Maar zo wel, dan is het voor de klant kosteloos.
Dat dacht ik al. Ik neem aan dat de aannemer daar wel ervaring mee heeft..
Het is in ieder geval veel makkelijker om de vezel naar de meterkast te brengen dan dat hij in de woonkamer moet komen omdat je daarvoor 7 meter moet kruipen om de bij de buitenmuur te kunnen komen.
In de meterkast kun je de buitenmuur al zien terwijl je binnen staat.
Het is jammer van de extra moeite die gedaan moet worden, maar goede communicatie schijnt lastig te zijn bij de aanleg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Helaas heb ik 'de strijd' - want zo voelt het - moeten opgeven. De zeer gebrekkige en misleidende communicatie van KPN ligt daar wel aan ten grondslag. KPN-Netwerk en KPN willen voor de buitenwereld optreden als individuele partijen maar doen dat alleen als ze er de klant mee aan het lijntje kunnen houden. Er worden data gecommuniceerd die op niets zijn gebaseerd. Ondertussen wordt wel alles uit de kast getrokken om overstappers binnen te halen. Naar mijn mening is dit een reactie op Ziggo die deze praktijken ooit heftig heeft geïntroduceerd. Communiceren is lastig behalve als er klanten binnen kunnen worden gehaald.

Ik ben nooit overgestapt omdat ik 2 nummers heb en dat ondersteund Ziggo niet.
Echter maak ik al geruime tijd gebruik van de diensten van Cheapconnect en zij hebben ook een overstap-service. Daar heb ik gisteren gebruik van gemaakt en vandaag heb ik al een datum gekregen waarop het nummer wordt overgezet. Dat is 28 april. KPN heeft eerder 26 april gecommuniceerd als datum voor aansluiting van de glasvezel.

Ik ben benieuwd wie van de twee zich kan houden aan z'n uitspraken, al heb ik zo'n vermoeden..
Als mijn vermoeden juist is, kan ik vanaf 28 april bij de concurrent een abonnement afsluiten... Jammer, maar ergens houdt het op.. Eens kijken of het gras echt groener is aan de overkant.. Een medewerker van KPN zei van niet... Maar of ik daar op kan vertrouwen??

Het liefst had ik vanaf de gevel de glasvezel zelf door de buitenmuur 'gejast' maar dat schijnt niet te mogen...
Nee, VolkerWessels en consorten wikken en wegen en nemen dan de beslissing om de vezel op de verkeerde plek te schieten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04-2023
jor177 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 12:42:
Helaas heb ik 'de strijd' - want zo voelt het - moeten opgeven.
Bij mij heeft het 6 maanden geduurd voordat ik VW zover had dat ze de klus hebben afgerond...... ook nadat er aan 1 kant van de straat bij alle huizen de aansluiting eerst naast de voordeur/zijgevel was gelegd terwijl die tegen de voorgevel aan moest omdat daar de mantelbuis voor naar de meterkast zit.

Keertje of 8 over moeten bellen schat ik, maar uiteindelijk is het gedaan.... enorm frustrerend dat wel.

En uiteindelijk heeft VW wat zzp'ers ingehuurd omdat het eigen personeel niet aan deze oplossing mee wilde werken. Die vonden, niet onterecht, dat de graafploeg vanaf de straat maar naar de correcte plek moest graven/schieten. Nu ligt er dus vanaf de zijgevel een bocht terug naar de voorgevel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:03

The Legend

*Plop*

Kun je zelf het glashoofdpunt wat verplaatsen in de meterkast? In mijn geval omlaag, dus kabellengte voldoende. Gewoon krammetjes loshalen en wat lager weer vastzetten, of is die fiber zo gevoelig dat het mis kan gaan?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-06 15:48

WCA

(jarig!)
The Legend schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:32:
Kun je zelf het glashoofdpunt wat verplaatsen in de meterkast? In mijn geval omlaag, dus kabellengte voldoende. Gewoon krammetjes loshalen en wat lager weer vastzetten, of is die fiber zo gevoelig dat het mis kan gaan?
Ik raad het af eigenlijk. Ja, het is gevoelig en ja, je kan het doen zonder beschadiging. Ding is: als je het stuk maakt zit je zonder internet en de rekening voor reparatie is niet mals (reken op 3-400 euro wel) Dus ik neem dat risico zelf liever niet.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Als je de kabel teveel buigt is die wel stuk ja. Ook als die iets teveel kracht heeft intern in het kastje en daar net niet goed is gemonteerd breekt die.

In mijn vorige woning kwam de monteur later. Dat was dus omdat iemand ergens in de wijk zo'n ding had gepoogd te verplaatsen. Die vezel brak dus iets verder naar beneden (zal wel bij de vloer zijn ofzo) en ze hadden niet genoeg vezel over om de aansluiting weer op de goede plek te realiseren. Daar moest dus een nieuwe vezel worden binnengebracht. Kosten waren hoog aldus de persoon van reggefiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
The Legend schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:32:
Als het een aansluiting van na 2016 is (wit, vierkant, ca 10x10 cm), dan kan dat makkelijk ja. De FTU, zoals dat heet, inclusief de kabel, zit geklikt in een houder die op de muur zit. Je kan de hele FTU er dus voorzichtig uit wippen, en dan die muurplaat verplaatsen. Bedenk wel dat de kabel wel mee moet bewegen naar beneden dus ergens moet je die ruimte ook hebben.
En het handigste is om iemand anders de FTU met de kabel eraan vast, even vast te laten houden terwijl je die muurplaat verplaatst en weer vastschroeft. Dan loop je de minste kans op beschadigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:03

The Legend

*Plop*

Barre73 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 16:57:
[...]

Als het een aansluiting van na 2016 is (wit, vierkant, ca 10x10 cm), dan kan dat makkelijk ja. De FTU, zoals dat heet, inclusief de kabel, zit geklikt in een houder die op de muur zit. Je kan de hele FTU er dus voorzichtig uit wippen, en dan die muurplaat verplaatsen. Bedenk wel dat de kabel wel mee moet bewegen naar beneden dus ergens moet je die ruimte ook hebben.
En het handigste is om iemand anders de FTU met de kabel eraan vast, even vast te laten houden terwijl je die muurplaat verplaatst en weer vastschroeft. Dan loop je de minste kans op beschadigingen.
Mijn FTU is van 2015, hier te zien: The Legend in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Dan is het antwoord helaas nee.. om bij deze FTU bij de schroeven te komen moet je zoveel lostrekken dat je een flinke kans hebt dat je ook de opgerolde glasvezel vrij laat komen. Die springt er dan uit en dat krijg je nooit meer zelf terug. En dan ben je dus 300 euro verder voor herstel. Kan ie wel meteen lager...😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 21:03:
[...]

Dan is het antwoord helaas nee.. om bij deze FTU bij de schroeven te komen moet je zoveel lostrekken dat je een flinke kans hebt dat je ook de opgerolde glasvezel vrij laat komen. Die springt er dan uit en dat krijg je nooit meer zelf terug. En dan ben je dus 300 euro verder voor herstel. Kan ie wel meteen lager...😁
Klopt en dan krijg je dit soort voorbeelden dat compleet mis is gegaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA2N-yDNU4ZaMpMVciZOKggD_5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GzBPvdNA9bbHVMoBI3meQ5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 16:39

Wildfire

Joy to the world!

jopoh schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 22:35:
[...]

Klopt en dan krijg je dit soort voorbeelden dat compleet mis is gegaan

[Afbeelding]
Ik kom het wel vaker tegen in mijn werk als KPN monteur. "Ja we moesten de muur schilderen en dat ding zat in de weg dus we hebben het maar losgehaald" of zoiets als dat. Kan een dure grap voor herstel zijn ja. Daarom zeg ik ook altijd, blijf er vanaf als je niet het financiële risico wil lopen als het fout gaat.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Is het dan niet gewoon verstandiger om iets bij de klant op te hangen, wat iets minder gevoelig is? Ik begrijp dat men zoiets ook weleens in de woonkamer ophangt. Dan moet hij elke ongeveer 10 jaar van de muur voor bijvoorbeeld schilder-, stuc-, of behangwerk. Dat is vrij onhandig. (Niet dat ik dat ding in de woonkamer laat plaatsen, maar bij sommigen is de meterkast waarschijnlijk geen optie.)

Ik had vroeger een Genexis kastje en die heb ik zelf weleens losgehaald omdat ik een deel van de meterkast ging aanpakken. Dat was op zich niet zo'n probleem. Gewoon voorzichtig losmaken, even voorzichtig aan de kant leggen en daarna meteen voorzichtig weer terughangen. Maar dat was dan dus wel op ongeveer dezelfde plek en zodra er nieuwe constructieplaat in de meterkast zat heb ik hem meteen weer teruggehangen.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-04-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theobeest
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-05-2024
Een hele tijd een wegparkeer-datum op mijn postcode/huisnummer gehad via kpn.com.

Sinds verleden week krijg ik deze melding ;)

"Goed nieuws!

KPN kan glasvezel aanleggen op jouw adres. KPN werkt samen met KPN".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Theobeest schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 07:06:
Een hele tijd een wegparkeer-datum op mijn postcode/huisnummer gehad via kpn.com.

Sinds verleden week krijg ik deze melding ;)

"Goed nieuws!

KPN kan glasvezel aanleggen op jouw adres. KPN werkt samen met KPN".
En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zelfs dat een leugentje om bestwil is. Samenwerken is er niet bij. Sturen potentiële klant van kastje naar muur en weer terug. Ik zit aan de 5e parkeerdatum nu, den ik. Tenminste, hij staat voor "in de zomervakantie" (juli/augustus). Speelt al vanaf 2021.

Ik zag overigens wel dat Van Gelder Telecom hier recent voor "in de buurt" weer wat vergunningen heeft aangevraagd. Maar het type vergunning waar het hier om gaat heeft meestal "minimaal 9 weken" nodig voor er effectief ook maar gegraven kan worden. Dan zitten we alweer dus minimaal "2e helft juni" voor er ook maar een schop de grond in zou mogen. Waar het dus structureel mis blijft gaan: KPN zegt "graafwerkzaamheden zijn klaar!". Die vergunning zijn ook allemaal voor andere straten, want wij hebben hier in de afgelopen 2 jaar alles vernieuwd gekregen: riool, gas, water, electra, bestrating, beplanting... maar dus nog geen glasvezel. Maar de vergunningen die ze nu voor die andere straten aanvragen, zijn hier dus niet nodig. Immers, het is allemaal net aangelegd hier en saneren is dus niet van toepassing. Wel zonde dat ze nu waarschijnlijk delen van al die mooi nieuw aangelegde bestrating weer zullen moeten gaan verwijderen. Het is altijd maar weer afwachten hoe ze het daarna weer achterlaten.

Heb weer een abonnement afgesloten (vorig jaar ook) met ingang na oplevering glasvezel. Misschien houdt de andere KPN me nu wel wat actiever op de hoogte. Desnoods annuleer ik eind van het jaar gewoon weer.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-04-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theobeest
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:46:
[...]

En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat zelfs dat een leugentje om bestwil is. Samenwerken is er niet bij. Sturen potentiële klant van kastje naar muur en weer terug. Ik zit aan de 5e parkeerdatum nu, den ik. Tenminste, hij staat voor "in de zomervakantie" (juli/augustus). Speelt al vanaf 2021.
De kabels liggen hier in de straat al een jaar in de grond, alleen was er nog geen toestemming van de woningbouw, en daar ben ik zelf toen achteraan gegaan, via de directie van Stedelink is dat een paar maanden terug eindelijk geregeld.
De vertraging was dus niet de schuld van KPN-Netwerk en Volker Wessels Telecom.
Via Volker Wessels Telecom kwam ik er juist achter dat de woningbouw vergeten was toestemming te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Theobeest schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 15:00:
[...]

De kabels liggen hier in de straat al een jaar in de grond, alleen was er nog geen toestemming van de woningbouw, en daar ben ik zelf toen achteraan gegaan, via de directie van Stedelink is dat een paar maanden terug eindelijk geregeld.
De vertraging was dus niet de schuld van KPN-Netwerk en Volker Wessels Telecom.
Via Volker Wessels Telecom kwam ik er juist achter dat de woningbouw vergeten was toestemming te geven.
Dat heb ik ergens eind eerste helft 2021 gedaan. (Ik dacht eerst laatste maand 2020 ofzo, maar dat klopt dus niet.) Volgens mij heeft men hier nog niet meer dan een lege buis gelegd naar de voortuin van de buren, toen de straat hier opnieuw ingericht werd. Heb ze hier verder niet bezig gezien, maar volgens KPN is het allemaal klaar qua graafwerkzaamheden, al ruim meer dan een jaar. Ik werk natuurlijk 80+ procent thuis, dus als ze iets zouden gaan doen dan zou ik het waarschijnlijk wel meekrijgen. Ben nu stilletjesaan met de voortuin bezig, en heb ook nog geen oranje sprietje gezien. :)

Begin 2021 (maart of april) is onze electra huisaansluiting ook vernieuwd. Graafploeg van Liander met kleine graafmachine voor de deur, hebben alles opengehaald. Toen lag er in ieder geval nog niets op de plaats waar je de meterkast in kan. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 28-04-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Het begint hier inmiddels een aardige soap te worden :D

In februari zijn er hier in de hele straat BOP's ingegraven door VW. Vervolgens lijkt het afmelden daarvan niet helemaal goed gegaan te zijn. De halve straat heeft de status "klaar" (buurman twee huizen verderop wordt dinsdag aangesloten door KPN) maar de andere helft nog niet.

De eerste keer dat ik VW belde om te vragen hoe dit zat vroegen ze mij of ik zelf een foto had van mijn BOP, omdat de monteur die blijkbaar niet gemaakt had. Die heb ik opgestuurd maar daarna gebeurde er vrij weinig. Ik heb ze herhaaldelijk gebeld maar kreeg elke keer dezelfde reactie "oei, wat vervelend, we gaan er naar kijken" in combinatie met een variatie op "degene die hier over gaat is nét twee weken op vakantie".

Uiteindelijk kreeg ik vorige week te horen dat ze mijn ticket van prioriteit "normaal" naar "hoog" gingen zetten. En dat als ik binnen een week niets hoorde ik terug moest bellen.

Dat heb ik net gedaan dus, en ik kreeg vervolgens een dame aan de telefoon die het concept passief agressief naar nieuwe hoogten wist te brengen. Want, zo kreeg ik nu te horen, het feit dat er nu nog niets gebeurd was kwam waarschijnlijk "omdat er geen meting gedaan is". En "het zou toch een mooie boel worden als ik nu invoer dat het klaar is zonder dat er een meting gedaan is. Dan komen ze u aansluiten en dan werkt het niet. Dan bent u nóg verder van huis!". Eh, nou nee, want dan heb ik net zo min een verbinding als dat ik dat nu heb ;)

Ik vroeg vervolgens of ze de status van mijn buurman kon bekijken; "dat kán ik wel, maar dat mág ik niet. Dan moet uw buurman zelf bellen. Goededag verder!"

Enfin, nog geen stap verder dus en ik heb eigenlijk geen idee wat ik hier nu verder mee moet.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Update: ik word net gebeld door Energie Care(?!), die komen op 9 mei de glasvezelkabel naar mijn meterkast trekken. Geen idee waarom het nu opeens wel kan, maar ik ga daar maar even op wachten dus.

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 02-05-2023 15:48 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jor177
posttoast schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:48:
Update: ik word net gebeld door Energie Care(?!), die komen op 9 mei de glasvezelkabel naar mijn meterkast trekken. Geen idee waarom het nu opeens wel kan, maar ik ga daar maar even op wachten dus.
Ik had precies hetzelfde met een vriend van mij die in een appartement in Den Haag woont.
Gelukkig kan je met hun direct contact hebben en zij komen over het algemeen wel hun afspraken na.
Ze hebben in ieder geval niets te maken met Nederlandse feestdagen.... Ze werkten vorig jaar in ieder geval ook op hemelvaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Binnenkort hier dus een monteur over de vloer die een kabel van de BOP naar mijn meterkast gaat trekken. Eén probleem: ik heb geen kruipruimte. Wat ik wél heb is een systeemvloer waar je in theorie de kabel onder zou kunnen leggen. In theorie, omdat dit zou betekenen dat mijn laminaat eruit moet. En daar heb ik niet zoveel trek in.

Waar ik benieuwd naar ben: kan de glasvezel ook door de blauwe mantelbuis gevoerd worden waar nu het (nooit gebruikte) koper-ISRApunt boven hangt? Dat zou wel de netste oplossing zijn, maar ik gok dat de monteur dat ISRA-punt niet mag weghalen zolang het koper hier (officieel) nog functioneel is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theobeest
En weer terug naar de wegparkeerdatum:

"Goed nieuws!

Glasvezel wordt aangelegd op jouw adres.
We verwachten dat het tussen december 2023 - januari 2024 wordt aangelegd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
posttoast schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:27:
Binnenkort hier dus een monteur over de vloer die een kabel van de BOP naar mijn meterkast gaat trekken. Eén probleem: ik heb geen kruipruimte. Wat ik wél heb is een systeemvloer waar je in theorie de kabel onder zou kunnen leggen. In theorie, omdat dit zou betekenen dat mijn laminaat eruit moet. En daar heb ik niet zoveel trek in.

Waar ik benieuwd naar ben: kan de glasvezel ook door de blauwe mantelbuis gevoerd worden waar nu het (nooit gebruikte) koper-ISRApunt boven hangt? Dat zou wel de netste oplossing zijn, maar ik gok dat de monteur dat ISRA-punt niet mag weghalen zolang het koper hier (officieel) nog functioneel is.
Dat laatste klopt (tenzij dit weer netjes terug kan worden gemonteerd).
Maar is het niet mogelijk (op het oog bekeken) om een kabeltje door die buis te trekken zonder dat ISRA punt los te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Barre73 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Dat laatste klopt (tenzij dit weer netjes terug kan worden gemonteerd).
Maar is het niet mogelijk (op het oog bekeken) om een kabeltje door die buis te trekken zonder dat ISRA punt los te halen?
Dat wordt een beetje tricky zonder eraan te komen. Het is hier vrij netjes afgewerkt (en stoffig zie ik nu ;) ), op deze manier komt het de buis uit en gaat het daarna het ISRA punt in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7LecEthZUJs9W05VuwCcQtJnOPY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHV58J0HAV0zGRG1tGHpqrWm.jpg?f=fotoalbum_large
Maar op zich kan ik dit open krijgen en daarna weer dicht natuurlijk, dus ik ga dat wel even proberen denk ik. :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:10:
[...]

Dat wordt een beetje tricky zonder eraan te komen. Het is hier vrij netjes afgewerkt (en stoffig zie ik nu ;) ), op deze manier komt het de buis uit en gaat het daarna het ISRA punt in:

[Afbeelding]
Maar op zich kan ik dit open krijgen en daarna weer dicht natuurlijk, dus ik ga dat wel even proberen denk ik. :)
Trilink netwerk verwacht niet dat door die buis gaan omdat aan 1 gesloten buis is die door de grond heen loopt.
teminste ik heb nog nergens gezien vooral niet waar bob wordt gebruikt omdat je vaak de bocht niet kan maken.
vaak boren ze gewoon een gat door de gevel heen en zo door de kruipruimte heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
jopoh schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Trilink netwerk verwacht niet dat door die buis gaan omdat aan 1 gesloten buis is die door de grond heen loopt.
teminste ik heb nog nergens gezien vooral niet waar bob wordt gebruikt omdat je vaak de bocht niet kan maken.
vaak boren ze gewoon een gat door de gevel heen en zo door de kruipruimte heen
Dat zou een prima idee zijn, ware het niet dat ik geen kruipruimte heb. Ik heb wel een systeemvloer waar je kabels onder kunt leggen, maar daar ligt laminaat op. En ik voel er eigenlijk weinig voor om dat eruit te gaan trekken.

Je zegt dat het een aaneengesloten buis is, maar ik neem aan dat ie ergens bij mijn gevel onder de grond gewoon open is toch?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:32:
[...]

Dat zou een prima idee zijn, ware het niet dat ik geen kruipruimte heb. Ik heb wel een systeemvloer waar je kabels onder kunt leggen, maar daar ligt laminaat op. En ik voel er eigenlijk weinig voor om dat eruit te gaan trekken.

Je zegt dat het een aaneengesloten buis is, maar ik neem aan dat ie ergens bij mijn gevel onder de grond gewoon open is toch?
Nee. Het Trilink concept is in de jaren nul van deze eeuw gebruikt bij nieuwbouw en bestaat uit buizen in de stoep vanaf een ondergronds verdeelpunt met Y-splitsingennaar de woningen en zo door tot in de meterkast. Het is dus geen mantelbuis van jouw woning zoals jij bedoelt.
Is er in de bodem van de meterkast geen mantelbuis te zien waar bijvoorbeeld Ziggo (groene kabel) doorheen gaat en waar nog ruimte in zit? Die mantelbuis eindigt namelijk wel net buiten je gevel ondergronds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ah goeie, de term Trilink ken ik niet. Weten jullie zeker dat het zo’n buis is? Mijn huis is uit 2009/2010 dus het kan goed.

Ik zal straks thuis eens kijken of de Ziggo kabel nog wat ruimte over heeft.

[ Voor 116% gewijzigd door posttoast op 03-05-2023 20:00 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:10:
Ah goeie, de term Trilink ken ik niet. Weten jullie zeker dat het zo’n buis is? Mijn huis is uit 2009/2010 dus het kan goed.

Ja dat weten zowel @Barre73 als ik wel zeker. Trilink netwerk was ook ontworpen om zowel koper als glasvezel door heen te blazen, in verleden is dit ook in bepaalde wijken in NL gebeurd. nu doen ze dat niet meer wordt gewoon losse kabel gegraven en in jou geval met een BOP bij de gevel gebruikt waar een prefab FTU met kabel aan wordt gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Weer iets geleerd. Dank :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:10:
That's a nope vrees ik! :D Zo komt de Ziggo kabel binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UtBO2sdftF5uUarDdmryYsruU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUJyQc6VyhFiHH6t73vcyEt8.jpg?f=fotoalbum_large

Dat dunne buisje zit al COAX in, dus daar gaat het niet naast passen vrees ik. En de buis eromheen is dichtgestopt met "iets", soort purschuim geloof ik.

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
posttoast schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:00:
[...]
Dat dunne buisje zit al COAX in, dus daar gaat het niet naast passen vrees ik. En de buis eromheen is dichtgestopt met "iets", soort purschuim geloof ik.
Dat "iets" is bedoeld om er goed in te zitten zodat er geen vocht langs kan, maar ook makkelijk uit te kunnen halen mocht er iets bij moeten of de kabel vervangen worden. Een soortgelijke buis had ik bij mijn eerste huurwoning ook in de grond zitten. Daar gingen uiteindelijk alle kabels van de flat doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ok, dat biedt perspectief! :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Als er een mantelbuis naar buiten loopt. En hopelijk de bop daar ook een beetje in de buurt ligt moet dat geen probleem worden. Er is altijd wel een oplossing te vinden linksom of rechtsom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Theobeest schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 16:44:
En weer terug naar de wegparkeerdatum:

"Goed nieuws!

Glasvezel wordt aangelegd op jouw adres.
We verwachten dat het tussen december 2023 - januari 2024 wordt aangelegd'.
Die datum heb ik inmiddels (maar dan 2021/2022 en 2022/2023) 2x gehad. Mij is uitgelegd dat dit gewoon een "op de lange baan" datum is. Ze laten je de exacte datum niet zien, omdat die bij KPN Netwerk slechts fictief is. Als je naar de exacte plandatum gaat kijken, dan zal dat precies de vrijdag voor de Kerstvakantie zijn. En dat betekent niet meer dan "geen idee wanneer". Voor de gemiddelde mens betekent zoiets natuurlijk dat men van plan zou zijn om jou in die periode aan te sluiten. Maar zo werkt dat bij KPN Netwerk niet. Als die december/januari verwachten, dan zeggen ze eigenlijk "geen idee, is nog niet gepland".

Wij zijn kortgeleden van de 4e parkeerdatum (mei/juni 2023) verzet naar juli\augustus 2023. Blijkbaar doet KPN Netwerk niet aan zomervakantie. Of zouden ze heel veel "parkeerdata" hebben? Ben benieuwd of er nog een 6e datum gaat komen. Net weer even gecontroleerd: nog steeds juli/augustus.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 04-05-2023 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 21:48
Koekenbakkertje schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 03:53:
[...]

Als er een mantelbuis naar buiten loopt. En hopelijk de bop daar ook een beetje in de buurt ligt moet dat geen probleem worden. Er is altijd wel een oplossing te vinden linksom of rechtsom.
Als de BOP dan maar door de mantelbuis past. Dat is toch een behoorlijk ding wat in de grond gegraven wordt. Als er ook wat bochten in de mantelbuis zitten dan wordt het sowieso lastig die BOP daar doorheen te manoeuvreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Sjoerd001 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:11:
[...]

Als de BOP dan maar door de mantelbuis past. Dat is toch een behoorlijk ding wat in de grond gegraven wordt. Als er ook wat bochten in de mantelbuis zitten dan wordt het sowieso lastig die BOP daar doorheen te manoeuvreren.
De BOP zelf kan toch lekker buiten blijven lijkt me? Ik ga er vanuit dat het puur om de kabel die uit de BOP komt gaat.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
posttoast schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:31:
[...]

De BOP zelf kan toch lekker buiten blijven lijkt me? Ik ga er vanuit dat het puur om de kabel die uit de BOP komt gaat.
BOP = Buiten overname punt dus blijft gewoon in de grond liggen hoor :) de prefab FTU met kabel wordt in de BOP bevestigd.

https://www.vwtelecom.com...nieuwe-werkwijze-een-feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 21:48
Ok, weer wat geleerd ;) maar dan geldt hetzelfde voor de FTU. Past die dan wel door de mantelbuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Sjoerd001 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:16:
Ok, weer wat geleerd ;) maar dan geldt hetzelfde voor de FTU. Past die dan wel door de mantelbuis?
Alleen de kabel gaat door de buis. De FTU hangen ze er daarna aan (lijkt mij) ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sjoerd001 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:16:
Bekijk het filmpje op deze pagina maar eens:
https://www.bouwendnederl...video-maak-kennis-met-bop

Vanuit de BoP een prefab kabel (met connector er al aan) die door de buis moet. En dan binnen in de FTU wordt afgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Je bent aangesloten op ons glasvezelnetwerk
Beste ,

Ons werk is klaar. Je woning heeft nu een glasvezelaansluiting. Heb je al bericht ontvangen van je provider over het gebruik van de aansluiting? Dan hoef je niets meer te doen. Je provider zet je over op glasvezel. Nog niets gehoord? Neem dan zelf contact op met je provider.

We zijn benieuwd wat jij van onze werkzaamheden vond. Wil je ons helpen door een paar vragen te beantwoorden? Het kost je 1 minuut. Met jouw mening kunnen we onze manier van werken verbeteren.

Alvast bedankt!
Was helaas een 'bug' volgens de medewerker van VolkerWessels... En nog niets over een daadwerkelijke aansluitdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:44

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

jor177 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 10:37:
[...]

Was helaas een 'bug' volgens de medewerker van VolkerWessels... En nog niets over een daadwerkelijke aansluitdatum.
Ik kreeg deze e-mail net ook. Maandag zouden ze langskomen. Toch maar weer even bellen hoe de vork precies in de steel zit.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
"Grappig" om te zien hoe er weer langs elkaar heen gewerkt wordt. Morgen komen ze de boel in mijn meterkast aansluiten en zou ik, volgens de persoon met wie ik die afspraak gemaakt heb, direct aangesloten moeten kunnen worden. Maar ik word net door KPN gebeld met de opmerking dat de bestelling voor het abonnement die ik in februari geplaatst heb geannuleerd is, omdat het voorlopig niet leverbaar is... Bij mijn directe buren kan het wel.

Ik hoop dat de aansluiting die ze morgen komen maken administratief snel verwerkt wordt, en dat ik niet een paar maanden hoef te wachten voor ik verder kan.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
KPN heeft er wel belang bij om het soepel te laten lopen maar de aannemers maken er wel een potje van. In de database die KPN gebruikt heb ik al een werkende verbinding, maar staat er nog wel een ticket open. KPN meldt dat ik met dit gegeven direct een afspraak kan maken, maar VolkerWessels houdt goed de boot af. Volgens hun is het een klein foutje dat vanzelf wordt rechtgezet. Gewoon even wachten is het credo. Dat ga ik vanaf nu dan maar gewoon doen. De kans is groot dat ze nog voor juli zullen komen, maar er worden geen garanties gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-06 12:51
Weet iemand welke vezel er tegenwoordig wordt belicht op oud Reggefiber gebied? Ik heb een U-FTU hangen met een SC/UPC en SC/APC aansluiting. Ik heb een jaar Ziggo tussendoor gehad i.v.m. een mooie aanbieding en ben nu weer terug bij T-mobile. Helaas werd mijn abonnement actief in mijn vakantie en kan guidion nu pas over 2,5 week langskomen. Ik heb de oude apparatuur al die tijd laten langen, en het lijkt erop dat de vezel niet is belicht. Ook met de nieuwe media converter krijg ik helaas geen verbinding.

Het vervelende is dat guidion hier waarschijnlijk niets aan kan doen en vervolgens KPN moet gaan inschakelen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Lars Kremers schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 11:37:
Weet iemand welke vezel er tegenwoordig wordt belicht op oud Reggefiber gebied? Ik heb een U-FTU hangen met een SC/UPC en SC/APC aansluiting. Ik heb een jaar Ziggo tussendoor gehad i.v.m. een mooie aanbieding en ben nu weer terug bij T-mobile. Helaas werd mijn abonnement actief in mijn vakantie en kan guidion nu pas over 2,5 week langskomen. Ik heb de oude apparatuur al die tijd laten langen, en het lijkt erop dat de vezel niet is belicht. Ook met de nieuwe media converter krijg ik helaas geen verbinding.

Het vervelende is dat guidion hier waarschijnlijk niets aan kan doen en vervolgens KPN moet gaan inschakelen….
De blauwe. In jouw geval dus de linker met de UPC aansluiting. Overigens kan Guidion daar wel iets mee doen want de meeste Guidion monteurs mogen de PoP in om te checken of een patch goed is gezet of niet. Zo niet, dan mogen ze dat herstellen, maar meer niet. Als die patch goed is maar er is een breuk of iets anders, dan moet KPN Netwerk aangestuurd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
En er was glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKJnoA33sjamwA9hGRQOtA5_GZc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8uvonSKfE1kmmMSUaSGpRYtR.jpg?f=fotoalbum_large

Was nog wel wat gedoe. De aannemer wilde niet door de mantelbuizen gaan. Als ik dat persé wilde zou er later iemand terug moeten komen met meer tijd. Maar ik had geen zin om te wachten dus ik heb toch maar even een stukje laminaat losgehaald.

Het zal mij benieuwen hoe snel ik bij KPN nu een abonnement kan krijgen. Er staat wel al signaal op de kabel, dus dat kan het probleem niet zijn.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-04 12:10
Ik hoop dat dit het juiste topic is.

Een paar maanden geleden hebben zowel Delta als KPN glasvezel aangelegd. Ik heb bij beide providers een abonnement afgesloten. Delta heeft de verbinding al een tijdje geleden opgeleverd, terwijl KPN het glasvezel tot aan mijn gevel heeft gelegd in januari. Sindsdien hebben ze echter geen succes gehad in het realiseren van de aansluiten.

De laatste afspraak die ik had met KPN was dat ze de aansluiting naar mijn meterkast zouden brengen vóór 1 mei. Op 3 mei had ik nog niets gehoord, dus ik heb ze gebeld.

KPN gebeld en Ik werd doorverbonden naar KPN Netwerk en vervolgens naar VolkerWessels.
VolkerWessels had nog geen "netwerk ticket" ontvangen en heeft me doorverbonden naar iemand van KPN Netwerk.

Hoewel ik eigenlijk niet naar deze persoon doorverbonden had mogen worden, was hij wel erg behulpzaam en vertelde hij me dat er iets niet goed stond ingesteld op mijn account bij KPN. Hij heeft meteen een ticket aangemaakt.

De dag erna (4 mei) belde KPN mij terug en vertelde me dat de aannemer nog steeds niet wist wanneer hij mijn verbinding zou kunnen aansluiten. De medewerker kon me ook niet vertellen of ik al was ingepland of hoelang het nog zou duren. Ze stelde wel voor om een afspraak te maken voor het realiseren van een *DSL-verbinding.

Ondertussen zijn al mijn buren, die ook een abonnement hebben afgesloten, wel aangesloten.

Ik vraag me af of iemand anders dit probleem ook heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
posttoast schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:02:
En er was glas.

[Afbeelding]

Was nog wel wat gedoe. De aannemer wilde niet door de mantelbuizen gaan. Als ik dat persé wilde zou er later iemand terug moeten komen met meer tijd. Maar ik had geen zin om te wachten dus ik heb toch maar even een stukje laminaat losgehaald.

Het zal mij benieuwen hoe snel ik bij KPN nu een abonnement kan krijgen. Er staat wel al signaal op de kabel, dus dat kan het probleem niet zijn.
Gefeliciteerd. Wanneer begonnen bij jou daadwerkelijk de eerste graafwerkzaamheden?
Hier bijna 1,5 jaar geleden. Tijd voor een feestje :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
DieAndereJurre schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:37:
Ik hoop dat dit het juiste topic is.

Een paar maanden geleden hebben zowel Delta als KPN glasvezel aangelegd. Ik heb bij beide providers een abonnement afgesloten. Delta heeft de verbinding al een tijdje geleden opgeleverd, terwijl KPN het glasvezel tot aan mijn gevel heeft gelegd in januari. Sindsdien hebben ze echter geen succes gehad in het realiseren van de aansluiten.

De laatste afspraak die ik had met KPN was dat ze de aansluiting naar mijn meterkast zouden brengen vóór 1 mei. Op 3 mei had ik nog niets gehoord, dus ik heb ze gebeld.

KPN gebeld en Ik werd doorverbonden naar KPN Netwerk en vervolgens naar VolkerWessels.
VolkerWessels had nog geen "netwerk ticket" ontvangen en heeft me doorverbonden naar iemand van KPN Netwerk.

Hoewel ik eigenlijk niet naar deze persoon doorverbonden had mogen worden, was hij wel erg behulpzaam en vertelde hij me dat er iets niet goed stond ingesteld op mijn account bij KPN. Hij heeft meteen een ticket aangemaakt.

De dag erna (4 mei) belde KPN mij terug en vertelde me dat de aannemer nog steeds niet wist wanneer hij mijn verbinding zou kunnen aansluiten. De medewerker kon me ook niet vertellen of ik al was ingepland of hoelang het nog zou duren. Ze stelde wel voor om een afspraak te maken voor het realiseren van een *DSL-verbinding.

Ondertussen zijn al mijn buren, die ook een abonnement hebben afgesloten, wel aangesloten.

Ik vraag me af of iemand anders dit probleem ook heeft gehad?
Als Delta al een verbinding heeft opgeleverd, dan neem je dus op dit moment bij hun een abonnement af?
Zoals ik het heb begrepen legt KPN-Netwerk met haar aannemers over in een bepaald dorp glasvezel in de straat en plaatst vervolgens een BOP bij de mensen die nu diensten van KPN of dochters afnemen en sluiten mensen ook daadwerkelijk aan als ze op het moment dat de aannemer tijd heeft ook daadwerkelijk nog klant zijn. Als men geen klant meer is komt er ook niemand langs om de kabel naar binnen te brengen.

Ik heb wel uit eigen ervaring meegemaakt dat er namens KPN iemand langs de deuren gaat om mensen over te halen om over te stappen.

Maar... Als je nu een abonnement bij Delta hebt, dan annuleer je toch de order bij KPN?
Ik neem aan dat ALS KPN ooit gaat opleveren, jouw 1 jarige abonnement ook direct zal ingaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 28-04 12:10
jor177 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:44:
[...]

Als Delta al een verbinding heeft opgeleverd, dan neem je dus op dit moment bij hun een abonnement af?
Zoals ik het heb begrepen legt KPN-Netwerk met haar aannemers over in een bepaald dorp glasvezel in de straat en plaatst vervolgens een BOP bij de mensen die nu diensten van KPN of dochters afnemen en sluiten mensen ook daadwerkelijk aan als ze op het moment dat de aannemer tijd heeft ook daadwerkelijk nog klant zijn. Als men geen klant meer is komt er ook niemand langs om de kabel naar binnen te brengen.

Ik heb wel uit eigen ervaring meegemaakt dat er namens KPN iemand langs de deuren gaat om mensen over te halen om over te stappen.

Maar... Als je nu een abonnement bij Delta hebt, dan annuleer je toch de order bij KPN?
Ik neem aan dat ALS KPN ooit gaat opleveren, jouw 1 jarige abonnement ook direct zal ingaan?
Ik heb twee abonnementen en ik wil ook twee aansluitingen (Delta, KPN), dat is ook de reden dat ik bij beiden een abonnement heb afgenomen.

Ik heb een tweede abonnement afgesloten als back-up verbinding. Dus ik ben momenteel een bestaande klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
jor177 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:40:
[...]

Gefeliciteerd. Wanneer begonnen bij jou daadwerkelijk de eerste graafwerkzaamheden?
Hier bijna 1,5 jaar geleden. Tijd voor een feestje :(
Valt hier mee, in november 2022 gingen de oranje kabels de grond in. Maar goed, de vlag gaat hier nog niet uit ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
posttoast schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:21:
[...]

Valt hier mee, in november 2022 gingen de oranje kabels de grond in. Maar goed, de vlag gaat hier nog niet uit ;)
Juich niet te snel. Hier zijn ze met riool bezig en wat ik ook verwachtte natuurlijk kabel geraakt. Dat is een heel proces. Gebeurde vorige week vrijdag. Gisteren kwam monteur 1 die checkte dat er geen signaal was tussen de wijkcentrale en mijn meterkast. Vandaag kwam er na lang wachten iemand van TON in Den Bosch om een OTDR meting te doen. Nu gaan ze kijken waar het zit en dan moet er nog een graafploeg komen. Voordeel is dat de straat open ligt. Gaat nog wel even duren.

Ik heb de kadaster kaart waar alles ligt en lijkt te kloppen met wat ik al vermoedde. Natuurlijk is de aannemer zich van geen kwaad bewust.

Bij ons zijn ze een jaar bezig geweest. Het aanleggen in het appartementen complex met 14 verdiepingen was een drama. Zijn 3 of 4 ploegen bezig geweest, voordat ze besloten om een kabel met meerdere fibers door de meterkasten heen te trekken. Ook dat er geen afspraken mee te maken is, erg slecht. Hoogbouw wordt niet door Volker Wessels gedaan, dat besteden ze weer uit aan soort cowboys,

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ik juich zeker nog niet, maar er staat wel signaal op de kabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzL5DEJ2kVf2xq4ENdDK6nwPM0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ9XoG3dW2jgOBPRoH5pkjYt.jpg?f=fotoalbum_large

Best knap, aangezien volgens de administratie van VolkerWessels de kabel nog los in de grond ligt en ik nog niet eens een BOP heb ;)

Die gasten die hier waren hebben het allemaal afgemeld bij VW, maar ik heb geen idee wat de verwerkingstijd daarvan is. Ja, op papier 5 werkdagen. Maar in de praktijk zal dat nog wel eens tegen kunnen vallen...

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggeparkeerd
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18-06-2023
Lees hier veel over "wegparkeerdatums". Ook voor ons is t aansluiten wederom uitgesteld, naar eind dit jaar. Ook werkt de postcodecheck voor glasvezel niet meer. De glasvezel ligt al sinds februari 2022 in de straat. Waarom is t nu zo moeilijk om de klanten erop aan te sluiten? Ik woon niet eens in een flatgebouw of iets dergelijks. Niets gecompliceerds zou ik denken, maar misschien heb ik t mis? Erg vreemd allemaal en de communicatie is er niet.

Hiervoor trouwens was t voor t upgraden van VDSL idem dito. Het plan werd telkens, jaar na jaar, opnieuw uitgesteld en uiteindelijk volledig geschrapt, omdat er glasvezel zou worden aangelegd. Aangelegd is het, maar het aansluiten...? Via VDSL krijg ik vandaag op een goed moment zo'n 17Mbps binnen, ondanks t feit dat KPN online "39Mbps" aangeeft. Het internet valt eigenlijk niet te delen. Een iemand streamt een filmpje? Heel t internet lijkt plat te liggen. Dat is toch onacceptabel in 2023? Gewoon bizar hoe KPN te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Heb je KPN Netwerk / VolkerWessels (of wie het bij jullie dan ook doet) al eens geprobeerd te bellen? Ik zou er niet teveel van wachten, die mensen daar hebben niet superveel zicht op de status volgens mij, maar misschien kunnen ze je iets vertellen?

Hier lijkt het nu dan eindelijk in een stroomversnelling terecht te komen. Ik kreeg vanmorgen van KPN Netwerk een mail dat de werkzaamheden erop zitten en vervolgens van KPN Telecom het bericht dat ik de 15e aangesloten ga worden. It ain't over till the fat lady sings, maar ik begin nu voorzichtig optimistisch te worden ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Update: ik heb vandaag het pakket van KPN ontvangen, maar dat bleek een DSL-pakket te zijn. Toen ik belde kreeg ik te horen dat ik het pakket terug moest sturen en dat ze een nieuw abonnement voor me aan gaan vragen. Maar goed, vanaf hier is het geen KPN Netwerk-verhaal meer, dus dit is (tenzij iemand per ongeluk de kabels uit de grond trekt) mijn laatste update hier ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weggeparkeerd schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:54:
Lees hier veel over "wegparkeerdatums". Ook voor ons is t aansluiten wederom uitgesteld, naar eind dit jaar. Ook werkt de postcodecheck voor glasvezel niet meer. De glasvezel ligt al sinds februari 2022 in de straat. Waarom is t nu zo moeilijk om de klanten erop aan te sluiten? Ik woon niet eens in een flatgebouw of iets dergelijks. Niets gecompliceerds zou ik denken, maar misschien heb ik t mis? Erg vreemd allemaal en de communicatie is er niet.

Hiervoor trouwens was t voor t upgraden van VDSL idem dito. Het plan werd telkens, jaar na jaar, opnieuw uitgesteld en uiteindelijk volledig geschrapt, omdat er glasvezel zou worden aangelegd. Aangelegd is het, maar het aansluiten...? Via VDSL krijg ik vandaag op een goed moment zo'n 17Mbps binnen, ondanks t feit dat KPN online "39Mbps" aangeeft. Het internet valt eigenlijk niet te delen. Een iemand streamt een filmpje? Heel t internet lijkt plat te liggen. Dat is toch onacceptabel in 2023? Gewoon bizar hoe KPN te werk gaat.
Jij schiet er niets mee op, maar voor mij wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben met dit beeld van KPN momenteel. Wij wachten al vanaf eind 2021 voor Jan met de korte achternaam. Bellen heeft ook geen zin. Niemand die het weet of snapt daar, of ze durven de waarheid niet te vertellen misschien.

Maar we staan nu alweer een paar weken "gepland" voor juli/augustus 2023. Was een paar weken geleden nog mei/juni. Het liefst willen ze je gewoon op DSL zetten en dan komt het ooit vast weleens goed. Nou, Nee bedankt. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 14-05-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

posttoast schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 16:28:
Update: ik heb vandaag het pakket van KPN ontvangen, maar dat bleek een DSL-pakket te zijn. Toen ik belde kreeg ik te horen dat ik het pakket terug moest sturen en dat ze een nieuw abonnement voor me aan gaan vragen. Maar goed, vanaf hier is het geen KPN Netwerk-verhaal meer, dus dit is (tenzij iemand per ongeluk de kabels uit de grond trekt) mijn laatste update hier ;)
Hoe ging dit bij jou dan? Je hebt het over een kabel in de grond..... maar uiteindelijk heb je die natuurlijk in je meterkast nodig. Ik kreeg in maart 2022 een installatiepakket met welkomst"cadeau" met daarbij: sluit maar aan.... Bij KPN waren ze, hoewel ze zelf verantwoordelijk zijn voor het hele traject, heel verbaasd toen ik ze vroeg waarop ik het dan aan moest sluiten. "Oja, we hebben wel uw Ziggo alvast opgezegd....."

Daarop heb ik mijn bestelling geannuleerd om de opzegging bij Ziggo te kunnen annuleren. Dat proces schijnt anders onstopbaar en stipt te zijn, in tegenstelling tot de aanleg van het netwerk.

Geen idee wat ze hier nu in juli/augustus komen doen, maar hier steekt nog geen kabeltje uit de grond in de voortuin hoor. Dan had ik dat zeker geweten, want we zijn net begonnen met de achtertuin en pakken zo nu en dan ook een stukje voortuin mee om ruimte te maken voor die 10 ton stenen uit de achtertuin. :) Heb inmiddels weer een abbo aangevraagd en in september annuleer ik dat maar weer als er weer niets van komt. Na de fuckup vorig jaar zullen ze bij KPN er vast wel voor zorgen dat dat niet nog een keer gebeurt, toch?

Edit: Zojuist kwam ik weer een aankondiging van een melding "eenvoudige bodemsanering categorie tijdelijk uitplaatsen" tegen van Van Gelder Telecom bij de openbare bekendmakingen: nog eens even goed gekeken en die blijken vrij laat gepubliceerd te worden en niet (zoals ik eerst dacht) een minimale doorlooptijd van 9 weken, maar van 5 weken te hebben. De openbare bekendmaking van vandaag, ging zelfs over een melding die ze eind maart al gedaan hebben. Dat betekent dat ze in principe al mogen beginnen. Dat zou kunnen betekenen dat er dan toch eindelijk wat schot in de zaak komt.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 16-05-2023 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Anoniem: 39993 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:53:
[...]

Hoe ging dit bij jou dan? Je hebt het over een kabel in de grond..... maar uiteindelijk heb je die natuurlijk in je meterkast nodig. Ik kreeg in maart 2022 een installatiepakket met welkomst"cadeau" met daarbij: sluit maar aan.... Bij KPN waren ze, hoewel ze zelf verantwoordelijk zijn voor het hele traject, heel verbaasd toen ik ze vroeg waarop ik het dan aan moest sluiten. "Oja, we hebben wel uw Ziggo alvast opgezegd....."

Daarop heb ik mijn bestelling geannuleerd om de opzegging bij Ziggo te kunnen annuleren. Dat proces schijnt anders onstopbaar en stipt te zijn, in tegenstelling tot de aanleg van het netwerk.

Geen idee wat ze hier nu in juli/augustus komen doen, maar hier steekt nog geen kabeltje uit de grond in de voortuin hoor. Dan had ik dat zeker geweten, want we zijn net begonnen met de achtertuin en pakken zo nu en dan ook een stukje voortuin mee om ruimte te maken voor die 10 ton stenen uit de achtertuin. :) Heb inmiddels weer een abbo aangevraagd en in september annuleer ik dat maar weer als er weer niets van komt. Na de fuckup vorig jaar zullen ze bij KPN er vast wel voor zorgen dat dat niet nog een keer gebeurt, toch?
Tijdlijn hier:

14 november 2022: kabel in de grond
16 februari 2023: BOP in de grond
9 mei 2023: Glasvezelaansluitpunt in de meterkast

Tussendoor was vooral de communicatie heel beroerd, maar dit proces is in ieder geval afgerond. Nu het abonnement nog, dat is echt een zooitje. Ik heb zaterdag een DSL pakket toegestuurd gekregen en (na contact met de klantenservice) teruggestuurd, maar nu kreeg ik vanmorgen een SMS dat mijn abonnement vandaag in gaat en ik ook gefactureerd ga worden. Even in de gaten houden dus.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors1989
  • Laatst online: 20-05-2023
Goedemorgen,
Ik probeer al een hele tijd glasvezel op mijn adres te krijgen. Ik zie elke dag werklui met hesjes de straten openbreken en glasvezelkabels aanleggen. Nu had ik op kpnnetwerk.nl gekeken of er glasvezel is en dan staat er: je adres is klaar voor glasvezelinternet. nu heb ik via een internet vergelijk website een postcodecheck gedaan en gekeken of ik op mijn postcode een glasvezel abonnement kan afsluiten, zie: https://overstappenvanpro...t/kpn-glasvezel-snelheid/

als ik dan vervolgens naar de website van kpn toe ga dan kan ik geen glasvezel bestellen. Weet iemand hoe dit kan. Overal staat dat er glasvezel beschikbaar is?? Kan iemand me vertellen hoe dit kan?
Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sjors1989 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 08:42:
Goedemorgen,
Ik probeer al een hele tijd glasvezel op mijn adres te krijgen. Ik zie elke dag werklui met hesjes de straten openbreken en glasvezelkabels aanleggen. Nu had ik op kpnnetwerk.nl gekeken of er glasvezel is en dan staat er: je adres is klaar voor glasvezelinternet. nu heb ik via een internet vergelijk website een postcodecheck gedaan en gekeken of ik op mijn postcode een glasvezel abonnement kan afsluiten, zie: https://overstappenvanpro...t/kpn-glasvezel-snelheid/

als ik dan vervolgens naar de website van kpn toe ga dan kan ik geen glasvezel bestellen. Weet iemand hoe dit kan. Overal staat dat er glasvezel beschikbaar is?? Kan iemand me vertellen hoe dit kan?
Groetjes
Als je me je adres in een DM stuurt, kijk ik even voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Barre73 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 00:52:
[...]

Als je me je adres in een DM stuurt, kijk ik even voor je.
Dan mogen wellicht meer mensen jouw een DM sturen?, want een aantal straten in mijn dorp hebben hetzelfde :)
Er zijn meerdere gemeenten waar 'per ongeluk' door VW de glasvezel verbinding ten onrechte is opgeleverd in het systeem.

Het credo is wachten tot nader bericht volgens VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jor177 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 07:54:
[...]

Dan mogen wellicht meer mensen jouw een DM sturen?, want een aantal straten in mijn dorp hebben hetzelfde :)
Er zijn meerdere gemeenten waar 'per ongeluk' door VW de glasvezel verbinding ten onrechte is opgeleverd in het systeem.

Het credo is wachten tot nader bericht volgens VW.
Nee, liever niet. Dat klinkt als een probleem dat al bekend is en dat VWT moet oplossen.

In het geval van Sjors1989 denk ik te weten wat het probleem kan zijn maar wil ik het zeker weten voordat ik iets antwoord. En dat kan alleen met het adres.

Toevoeging: Dat probleem in meerdere gemeenten lijkt niet te zijn dat VWT ten onrechte de verbinding heeft opgeleverd. Want die verbinding zal wel goed zijn. Hij is alleen opgeleverd terwijl de operator KPN nog niet klaar was met het plaatsen en activeren van de apparatuur in de PoP. Daardoor kan je volgens de website van KPN Netwerk wel bestellen (want daar is de verbinding gereed) maar nog niet bij een provider.
VWT gaat dat probleem niet oplossen, dat moet KPN Operator doen door alsnog die apparatuur te plaatsen en te activeren waardoor de adressen ook bestelbaar worden.

En bij Sjors 1989 kan dit niet het probleem zijn als de vergelijkingswebsites wel zeggen dat hij glas kan bestellen. Die kijken niet bij KPN Netwerk maar bij providers in de systemen.

[ Voor 37% gewijzigd door Barre73 op 22-05-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Zojuist nog een mail gekregen van KPN dat ik een "Glasvezelkastje" ontvang.
Interessant, want de BOP ligt nog buiten.
Ik mag zelf het kastje monteren. Ik denk dat het een NT is, maar ik heb nog geen FTU.

Ergens gaat iets fout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:25
jor177 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:00:
Ik mag zelf het kastje monteren. Ik denk dat het een NT is, maar ik heb nog geen FTU.

Bij mij stond net onaangekondigd een monteur voor de deur om de ftu te plaatsen.. hij stond heel gek te kijken dat alles al meer dan een maand op glas draait..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
jor177 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:00:

dat kan kloppen BOP blijft altijd buiten in de grond liggen op de BOP wordt een FTU met prefab kabel aangesloten. kan zijn dat de aannemer deze nog komt plaatsen of kpn zelf.
Maar je al wel een ONT toegestuurd krijgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Nu alweer enige tijd geleden dat KPN hier langs is geweest, en de clusterfuck gaat verder. Korte samenvatting:

- Vorig jaar toestemming voor aanleg gegeven
- KPN onderaannemer is 5x adres kwijtgeraakt
- Kabel ligt er nog steeds niet, want planners hebben totale puinzooi van aanleg gemaakt: proberen aan te leggen als bewoner onderliggende flat afwezig is, afspraken niet nakomen, etc. Herhaaldelijk.
- Uiteindelijk is er een doorvoer gemaakt. Kabel zou later worden aangelegd.
- Maanden niks.
- Uiteindelijk zelf gebeld, bleek ik uit het systeem zijn verwijderd. Ik zou terug worden gebeld. Nooit gebeurd.
- Vandaag stonden ze voor de deur, om mij een abonnement aan te smeren. Waarbij en passant nog even werd gezegd dat ik door de opstapeling van fouten van KPN zelf voor de kabel mocht betalen, en er werd beweerd dat Ziggo zou stoppen met kabelinternet omdat het koper er uit zou gaan, wat zogenaamd in opdracht van de overheid was. Voor zover ik heb kunnen vinden is dat totale bullshit. En of ze alvast Ziggo voor me konden opzeggen (terwijl er hier geen kabel ligt). Nee gezegd, maar ik vertrouw die lui voor geen cent, dus goed opletten wat Ziggo doet...

Het 'mooiste' was dat ondanks dat KPN en haar onderaannemers een modderfiguur hebben geslagen (en hoe!), de colporteurs mij nog steeds probeerden te overtuigen dat KPN nog net niet het ware paradijs waren. Eerder een shitfest extraordinaire :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaro
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:42
Amphiebietje schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:57:
Nu alweer enige tijd geleden dat KPN hier langs is geweest, en de clusterfuck gaat verder. Korte samenvatting:

- Kabel ligt er nog steeds niet, want planners hebben totale puinzooi van aanleg gemaakt: proberen aan te leggen als bewoner onderliggende flat afwezig is, afspraken niet nakomen, etc. Herhaaldelijk.
- Maanden niks.
- Uiteindelijk zelf gebeld, bleek ik uit het systeem zijn verwijderd. Ik zou terug worden gebeld. Nooit gebeurd.
- Vandaag stonden ze voor de deur, om mij een abonnement aan te smeren. Waarbij en passant nog even werd gezegd dat ik door de opstapeling van fouten van KPN zelf voor de kabel mocht betalen, en er werd beweerd dat Ziggo zou stoppen met kabelinternet omdat het koper er uit zou gaan, wat zogenaamd in opdracht van de overheid was. Voor zover ik heb kunnen vinden is dat totale bullshit. En of ze alvast Ziggo voor me konden opzeggen (terwijl er hier geen kabel ligt). Nee gezegd, maar ik vertrouw die lui voor geen cent, dus goed opletten wat Ziggo doet...

Het 'mooiste' was dat ondanks dat KPN en haar onderaannemers een modderfiguur hebben geslagen (en hoe!), de colporteurs mij nog steeds probeerden te overtuigen dat KPN nog net niet het ware paradijs waren. Eerder een shitfest extraordinaire :') .
Mooi zootje ongeregeld daar bij KPN. Hoe zou dat nou komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 23:55
Amphiebietje schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 17:57:

- Maanden niks.

Die deurverkopers zijn volgens mij eigen bedrijfjes van (is mijn ervaring) hetzelfde kaliber als de outbound callcenters die je vanalles aansmeren en dus niet van KPN zelf. Direct de deur dicht altijd bij die gasten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
posttoast schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:48:
[...]

Tijdlijn hier:

14 november 2022: kabel in de grond
16 februari 2023: BOP in de grond
9 mei 2023: Glasvezelaansluitpunt in de meterkast

Tussendoor was vooral de communicatie heel beroerd, maar dit proces is in ieder geval afgerond. Nu het abonnement nog, dat is echt een zooitje. Ik heb zaterdag een DSL pakket toegestuurd gekregen en (na contact met de klantenservice) teruggestuurd, maar nu kreeg ik vanmorgen een SMS dat mijn abonnement vandaag in gaat en ik ook gefactureerd ga worden. Even in de gaten houden dus.
Tijdlijn hier:
April 2021 toestemming.
Juni 2021 bericht dat ze gaan beginnen.
Augustus 2021 eindelijk tot aan de deur gelegd.
December 2021 monteur die geen zin had, is zonder wat te doen weg gegaan en moest maar een nieuwe afspraak maken.
April/mei 2022 veel bellen, veel beloftes, nul resultaat.
Najaar 2022 weer bellen, nu minder beloftes en meer vaagheden.
Nu mei 2023 en nog steeds niets.

Ik twijfel of ik er überhaupt nog energie in ga steken en of ik nog wel fatsoenlijk kan zijn aan de telefoon. Ik voel er steeds meer voor die kabel gewoon om te knakken en in te graven. Kan ik na twee jaar eindelijk mijn oprit weer strak leggen. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

mrdemc schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Die deurverkopers zijn volgens mij eigen bedrijfjes van (is mijn ervaring) hetzelfde kaliber als de outbound callcenters die je vanalles aansmeren en dus niet van KPN zelf. Direct de deur dicht altijd bij die gasten :X
Deze droegen wel werkkleding van KPN zelf. Ik vermoed dat ik ze mogelijk nog wel aanschiet* met het verzoek mij uit hun systeem te verwijderen, heb er mijn buik van vol.

* Niet letterlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Verwacht dat de situatie als volgt is:

Studenten en zo in opdracht van een bedrijf dat in opdracht van KPN zooi gaan verkopen. KPN wil het netjes, maar kijkt alleen naar aantal verkopen per adres. Bedrijf dat de opdracht aanneemt geeft laag loon en een target en of provisie. Degene die langs gaat heeft een keer een uurtje uitleg gehad over het product, is de helft of meer al vergeten en lukt vanalles om maar te verkopen. Want gepakt op hun leugens worden ze toch niet.

Overigens heeft Ziggo hetzelfde. Die lui die hier kwamen logen ook alles bij elkaar. Ik kreeg ze ook maar met moeite weg.

Overigens zijn de verkopers van KPN de provider en niet KPN Netwerk. Twee verschillende bedrijven/afdelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Caelorum op 23-05-2023 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Gonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Tijdlijn hier:
April 2021 toestemming.
Juni 2021 bericht dat ze gaan beginnen.
Augustus 2021 eindelijk tot aan de deur gelegd.
December 2021 monteur die geen zin had, is zonder wat te doen weg gegaan en moest maar een nieuwe afspraak maken.
April/mei 2022 veel bellen, veel beloftes, nul resultaat.
Najaar 2022 weer bellen, nu minder beloftes en meer vaagheden.

Ik twijfel of ik er überhaupt nog energie in ga steken en of ik nog wel fatsoenlijk kan zijn aan de telefoon. Ik voel er steeds meer voor die kabel gewoon om te knakken en in te graven. Kan ik na twee jaar eindelijk mijn oprit weer strak leggen. :/
De glasvezel ligt dus al bijna 2 jaar bij de gevel? Dat is wel voor mij een nieuw record! Als er capaciteit in mankracht is om de glasvezel naar binnen te brengen dan had het wel gebeurd denk ik, maar misschien er is nog niet genoeg prioriteit. Ik denk ook dat ze voornamelijk eest veel adressen willen claimen om de concurrent af te schrikken en dat het daadwerkelijk aansluiten gewoon een lagere prioriteit is.

Ik zit nog te wachten op een voorbeeld waar de ene partij eerder is begonnen met aanleg en de tweede partij die komt alsnog eerder klaar is. In Den Haag hebben sommige wijken keuze uit t-mobile (ODF) en KPN, volgens mij hebben ze in die gebieden wel (grotendeels) hun werkzaamheden afgerond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:06:
[...]

Misschien dat @Barre73 wat duidelijkheid kan brengen in jouw situatie?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
jor177 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:16:
De glasvezel ligt dus al bijna 2 jaar bij de gevel? Dat is wel voor mij een nieuw record! Als er capaciteit in mankracht is om de glasvezel naar binnen te brengen dan had het wel gebeurd denk ik, maar misschien er is nog niet genoeg prioriteit. Ik denk ook dat ze voornamelijk eest veel adressen willen claimen om de concurrent af te schrikken en dat het daadwerkelijk aansluiten gewoon een lagere prioriteit is.
Daar ben ik van overtuigd. Gauw de straten vol leggen en weer dicht en de gemeente gaat het echt niet aan een concurrerende partij toestaan om nóg een netwerk aan te leggen.

En wat mij nog het meest stoort is het gebrek aan transparantie. Ik heb ik het begin toestemming gegeven op de belofte dat het tot in de meterkast kwam zonder verplichtingen. Dat ze dat dan uiteindelijk niet doen is gewoon misleiding. Zeker wanneer je in eerdere updates gewoon bullshit verkoopt. Een jaar later waren ze gelukkig wel eerlijk genoeg om te zeggen dat het niet lukte en ze het niet meer wisten, maar daar koop ik niets voor.

Ik kan nu kiezen tussen veel te veel blijven betalen voor Ziggo, of een iets goedkopere deal op glas halen en hopen dat dat triggert dat ze wel snel komen aansluiten, maar die garantie heb je ook niet.
De kans op een écht goede deal op glas is met deze tactiek wel verkeken, want dan moet je glas van een andere partij hebben. }:|

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weggeparkeerd
  • Laatst online: 18-06-2023
Wij werden onverwachts gebeld of ze glasvezel konden komen aansluiten.

Er verschenen twee KPN-monteurs met het verhaal dat ze de glasvezel via het plenum vanaf de eerste woning op de hoek naar alle meterkasten in de rij willen brengen. Natuurlijk zijn die buren op vakantie en waren de monteurs weer snel vertrokken.

Na ruim een jaar stilte sinds het laatste bezoek, zijn we dus helemaal niets opgeschoten.

👎
Weggeparkeerd schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 00:54:

[ Voor 11% gewijzigd door Weggeparkeerd op 18-06-2023 00:08 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie