[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-09 11:38
Ik vraag mij af hoe dat met die BOP zit en de lengte van de glasvezel. Vorig jaar is er iemand geweest om te kijken waar de FTU moet komen. Die wil ik graag in mijn meterkast hebben. Nu komt de koperkabel in de woonkamer onder de vloer binnen en zit het modem achter de bank wat geen handige plek is. Toen er met een 'raket' onder de tuin door naar de gevel werd geboord was ik niet thuis en pas bij thuiskomst zag ik dat ze aan de verkeerde kant van de gevel hebben geboord, namelijk links van de deur ipv rechts. Het scheelt zo'n 2 meter. Misschien wil ik zelf wel die werkzaamheden uitvoeren om de glasvezel op de juiste plek te krijgen. Hij moet namelijk langs de deur omdat daar een verhoging/opstapje is gebouwd. Eventueel zouden ze nog opnieuw onder de deur door kunnen 'schieten'. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat ik zelf de kabel opgraaf en verplaats maar ik zou het wel op prijs stellen dat de afwerking in de zomer op een normale manier gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:53

Arjan A

Cenosillicafoob

jor177 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:11:
Ik vraag mij af hoe dat met die BOP zit en de lengte van de glasvezel. Vorig jaar is er iemand geweest om te kijken waar de FTU moet komen. Die wil ik graag in mijn meterkast hebben. Nu komt de koperkabel in de woonkamer onder de vloer binnen en zit het modem achter de bank wat geen handige plek is. Toen er met een 'raket' onder de tuin door naar de gevel werd geboord was ik niet thuis en pas bij thuiskomst zag ik dat ze aan de verkeerde kant van de gevel hebben geboord, namelijk links van de deur ipv rechts. Het scheelt zo'n 2 meter. Misschien wil ik zelf wel die werkzaamheden uitvoeren om de glasvezel op de juiste plek te krijgen. Hij moet namelijk langs de deur omdat daar een verhoging/opstapje is gebouwd. Eventueel zouden ze nog opnieuw onder de deur door kunnen 'schieten'. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat ik zelf de kabel opgraaf en verplaats maar ik zou het wel op prijs stellen dat de afwerking in de zomer op een normale manier gaat..
Hebben ze in je gevel geboord zonder dat je erbij was? Wie was er dan aan de binnenkant om de vezel verder te trekken?
In mijn geval was de vezel ook links van de gevel naar binnen gegaan, maar had ik aangegeven hem in de meterkast te willen hebben (rechts). Ze hebben dat netjes binnendoor naar rechts gelegd en omhoog de meterkast in. De vezel was te kort, maar ze hadden een langere in de auto liggen dus dat was geen probleem. Achter de bank zou overigens hier een nog langere glasvezel opleveren, omdat die aan de achterkant van het huis staat :) Lengte is volgens mij bij glas niet zo'n issue - op een paar meter zal het niet aankomen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Arjan A schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Hebben ze in je gevel geboord zonder dat je erbij was? Wie was er dan aan de binnenkant om de vezel verder te trekken?
In mijn geval was de vezel ook links van de gevel naar binnen gegaan, maar had ik aangegeven hem in de meterkast te willen hebben (rechts). Ze hebben dat netjes binnendoor naar rechts gelegd en omhoog de meterkast in. De vezel was te kort, maar ze hadden een langere in de auto liggen dus dat was geen probleem. Achter de bank zou overigens hier een nog langere glasvezel opleveren, omdat die aan de achterkant van het huis staat :) Lengte is volgens mij bij glas niet zo'n issue - op een paar meter zal het niet aankomen.
Ze hebben enkel een BOP geplaatst, er is nog niet aan boren in de gevel toegekomen. Het punt is dat er tussen de kruipruimte van de woonkamer en de meterkast een dikke (steens)muur zit. Daarnaast is de kruipruimte van de woonkamer alleen te benaderen via een luikje dat zich 8 meter van de gevel bevindt, terwijl de kruipruimte van de meterkast gewoon toegankelijk is door een paar plankjes direct onder de meterkast weg te halen en dan zie je direct ook de buitenmuur..

We gaan het meemaken in de zomer maar misschien dat ik zelf wel een gat in de buitenmuur onder de grond maak... Dat scheelt hun ook weer boren en misschien is het verlengen van de glasvezel dan het 'moeilijkste' dat de monteur(s) zouden moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
jor177 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Ze hebben enkel een BOP geplaatst, er is nog niet aan boren in de gevel toegekomen. Het punt is dat er tussen de kruipruimte van de woonkamer en de meterkast een dikke (steens)muur zit. Daarnaast is de kruipruimte van de woonkamer alleen te benaderen via een luikje dat zich 8 meter van de gevel bevindt, terwijl de kruipruimte van de meterkast gewoon toegankelijk is door een paar plankjes direct onder de meterkast weg te halen en dan zie je direct ook de buitenmuur..

We gaan het meemaken in de zomer maar misschien dat ik zelf wel een gat in de buitenmuur onder de grond maak... Dat scheelt hun ook weer boren en misschien is het verlengen van de glasvezel dan het 'moeilijkste' dat de monteur(s) zouden moeten doen.
de prefab FTU met kabel die na de BOP gaat die zijn er in verschillende lengtes 5m 8m en 15m even zo uit me hoofd gezegt kan zijn dat er nog lengte tussen zit. met die kabel kan je nog best wel eind komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

Hier in de straat zijn ze ook bezig. Ik zie ook een grote haspel met een oranje gevoerde dubbele lege leiding van 14mm. Wat is daar de functie van? Wordt door een dikke veel-aderige glasvezelkabel doorheen geschoven die de lokale distributiepunten weer verder bundelt richting een PoP?
Zijn deze leidingen ergens openbaar te raadplegen? Ik ben namelijk wel benieuwd waar de PoP precies staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:01:
Hier in de straat zijn ze ook bezig. Ik zie ook een grote haspel met een oranje gevoerde dubbele lege leiding van 14mm. Wat is daar de functie van? Wordt door een dikke veel-aderige glasvezelkabel doorheen geschoven die de lokale distributiepunten weer verder bundelt richting een PoP?
Zijn deze leidingen ergens openbaar te raadplegen? Ik ben namelijk wel benieuwd waar de PoP precies staat.
waarschijnlijk bedoel je deze: https://www.maunt.com/gla...t-2x14-10mm--oranje--kpn-

als point tot mulitiepoint netwerk wat nu alleen nog maar gelegd wordt met nieuwe projecten.
loopt multiduct tussen de DP en de OAP
ja daar wordt een 96arderige vezelkabel ingeblazen zodat elke huisaanaansluiting een eigen vezel heeft tm OAP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

@jopoh ja exact die leiding :)
Is ergens in te zien waar die AOP precies zit? Het straatwerk is niet zo netjes gedicht dus kan het traject nog wel aardig volgen, maar ben benieuwd waar het op uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Barre73 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 08:49:
[...]

Nee. Het heeft niks met administratief of wat dan ook te maken. Ten eerste is Fourstack niet per se bedoeld voor consumenten. Het staat (weer) open maar het is een kale website zonder veel toelichting. En dus snel verkeerd begrepen als je niet precies weet hoe het werkt.

En op het gevaar af om mezelf te herhalen.. Het geeft dus niet weer wat er in je woning zit want daar is het niet voor bedoeld. Dat staat er ook niet maar dat maak jij er in je hoofd zelf van. Het gaat om de definitie van beschikbaar. Voor operators en providers (waar Fourstack voor bedoeld is) is het woord beschikbaar iets heel anders dan voor consumenten.

Als jij naar een wijk verhuist waar 10 jaar geleden glasvezel is aangelegd maar jouw nieuwe woning heeft het niet in huis (maar het rolletje ligt nog in de stoep) dan wil je alleen maar weten of het beschikbaar is. En ja, het is beschikbaar, nadat het alsnog naar binnen wordt getrokken door een aannemer.

Uiteraard zou Fourstack dat onderscheid kunnen weergeven (HC tot in de de woning of HP tot voor/bij de woning) maar dat doet het niet.
Dat lijkt wel te kloppen inderdaad. Volgens Fourstack ben ik namelijk al heel lang gewoon 'beschikbaar' terwijl ik al twee jaar aan het ruziën ben wanneer ze hun werk eens af gaan maken. Binnenkort maar weer eens bellen. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zmKsWodpMlPd0pgFpYZ1oM_3qo8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nYcqRybQMj455V83Vw9nybqI.png?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 22:30:
@jopoh ja exact die leiding :)
Is ergens in te zien waar die AOP precies zit? Het straatwerk is niet zo netjes gedicht dus kan het traject nog wel aardig volgen, maar ben benieuwd waar het op uit komt :)
OAP staat ergens in de wijk als klant kan je bijna niet achterhalen :) zitten even uit me hoofd gezegd 700 klant verbindingen per OAP
in begin topic staat fotos van een OAP die kast staat dus ergens in de wijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Ik heb ook maar even op Fourstack gekeken en het schijnt dat ik overmorgen word aangesloten! Weet ik zelf nog niets van maar klinkt wel aardig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LpoCnjTFrYezha7LD-NU2MXGFZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vRjwXwGvvPqouwZd89hnoxmE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theobeest
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 26-05-2024
Theobeest schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:32:
[...]

Gisteren wederom contact gehad met Stedelink, en volgens de Stedelink-klantenservice wordt mijn vraag doorgestuurd van collega naar collega zonder dat er actie wordt ondernomen.

Hopelijk word ik vandaag gebeld, en anders ga ik maar naar de huurcommissie, om via die weg de toestemming tot aansluiting voor elkaar te krijgen.
Inmiddels contact gehad met de persoon binnen Stedelink die er over gaat.

Vanwege de splitsing van Vestia naar ondermeer Stedelink heeft het goedkeuren van schouwingen vertraging opgelopen. Volgende week of de week er na gaat Stedelink om de tafel met KPN-Netwerk om de achterstand weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimzand
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 14-08 20:00
Ik heb al sinds 17 januari een probleemloos werkende gigabit glasvezelverbinding.

Nu word ik ineens gebeld door Noor Infratechniek namens KPN Netwerk.
Ze willen de XGS-PON vervangen, ook al werkt alles en zijn er geen problemen.

Wat kan daar de reden van zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
pimzand schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:30:
Ik heb al sinds 17 januari een probleemloos werkende gigabit glasvezelverbinding.

Nu word ik ineens gebeld door Noor Infratechniek namens KPN Netwerk.
Ze willen de XGS-PON vervangen, ook al werkt alles en zijn er geen problemen.

Wat kan daar de reden van zijn?
er zijn niet goedwerkende XGS-ont in omloop. die bij stroom uitval of herstart niet meer terug kwamen kwa lan poort. dit zo een reden kunnen zijn waarom ze willen vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 13:10
jopoh schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:17:
[...]

er zijn niet goedwerkende XGS-ont in omloop. die bij stroom uitval of herstart niet meer terug kwamen kwa lan poort. dit zo een reden kunnen zijn waarom ze willen vervangen
Maar dat wordt normaliter toch niet door de onderaannemer van de hoofdaannemer van KPN Netwerk gedaan?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Maar dat wordt normaliter toch niet door de onderaannemer van de hoofdaannemer van KPN Netwerk gedaan?
zo ik weet niet meestal komt bij kpn monteurs terecht om te wisselen als nodig is en dan is ook nog niet eens proactief.
of zou kunnen dat ze die ONT met onwijs hoge demping meten op de splitter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01
Volgens kpnnetwerk.nl kunnen een aantal van mijn directe buren wel direct aangesloten worden, maar moet er bij mij nog een huisaansluiting gemaakt worden. Toen ik gisteren op fourstack keek (en die lijkt sinds vandaag niet meer beschikbaar) stond er echter dat ik wel ftth zou moeten hebben nu (dat was vorige week nog niet het geval).

Volgens mij is er geen verschil tussen mij en mijn buren (bij ons allebei is er een BOP ingegraven) dus ik ben benieuwd waarom dit ergens (administratief) blijft steken. Ik heb even KPN gebeld om te vragen naar de status van mijn bestelling, en die houden nog steeds december 2023 aan ;)

Edit: het wordt mooier. Net kpnnetwerk.nl/VW Telecom gebeld. Die beweren dat er bij mijn buurman wél een BOP ligt en bij ons niet. Hij kon een foto tevoorschijn halen waarop de BOP van mijn buren staat. Ingegraven tegen de gevel. Nu wil het geval dat ík ook een foto gemaakt heb toen de monteur hier stond met z'n haringkar. En daar staan dus beide BOPs (BOPpen?) op. Ik kreeg nu het verzoek om die foto te sturen naar meldingen@vwtelecom.com. Ik ben heel benieuwd wat ze ermee gaan doen. Schiet lekker op zo.

[ Voor 29% gewijzigd door posttoast op 10-03-2023 16:54 ]

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
posttoast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:19:
Volgens kpnnetwerk.nl kunnen een aantal van mijn directe buren wel direct aangesloten worden, maar moet er bij mij nog een huisaansluiting gemaakt worden. Toen ik gisteren op fourstack keek (en die lijkt sinds vandaag niet meer beschikbaar) stond er echter dat ik wel ftth zou moeten hebben nu (dat was vorige week nog niet het geval).

Volgens mij is er geen verschil tussen mij en mijn buren (bij ons allebei is er een BOP ingegraven) dus ik ben benieuwd waarom dit ergens (administratief) blijft steken. Ik heb even KPN gebeld om te vragen naar de status van mijn bestelling, en die houden nog steeds december 2023 aan ;)

Edit: het wordt mooier. Net kpnnetwerk.nl/VW Telecom gebeld. Die beweren dat er bij mijn buurman wél een BOP ligt en bij ons niet. Hij kon een foto tevoorschijn halen waarop de BOP van mijn buren staat. Ingegraven tegen de gevel. Nu wil het geval dat ík ook een foto gemaakt heb toen de monteur hier stond met z'n haringkar. En daar staan dus beide BOPs (BOPpen?) op. Ik kreeg nu het verzoek om die foto te sturen naar meldingen@vwtelecom.com. Ik ben heel benieuwd wat ze ermee gaan doen. Schiet lekker op zo.
Fourstack lijkt inderdaad niet meer te werken om naar de status van een adres te zoeken..
KPNNetwerk heeft gisteren weer een brief gestuurd waarin ze aangeven de glasvezel vanaf de straat naar de woning te leggen terwijl dat hier al gebeurd is... Waarschijnlijk wilde ze niet de moeite nemen om na te gaan bij wie dat wel en niet het geval is en hebben ze gewoon iedereen in mijn dorp die brief gestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 20:00
Vandaag op mijn "Glaspoort/belichter KPN" aansluiting de overstap gemaakt van KPN Internet naar Freedom. Ik gebruik sinds eind januari 2023 tot volle tevredenheid een eigen Fritz!Box 5590 XGS-PON direct aangesloten op glasvezel, met het PON-serienummer aangemeld bij Glaspoort/belichter KPN.

Ik had verwacht dat die overstap simpel zou zijn vanwege
Barre73 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:20:
[...]
Nee, dat is juist het hele idee van dit XGS-PON netwerk. Altijd dezelfde ONT en die zou moeten blijven zitten als je overstapt.
Kennelijk is dat niet zo met een eigen ONT-vervanger. Omdat de aansluiting maar niet actief werd heb ik er bij Freedom op aangedrongen om nogmaals het PON-serienummer van mijn FB5590 aan te melden - en toen was er eindelijk internet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hkoster1 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 16:49:
Vandaag op mijn "Glaspoort/belichter KPN" aansluiting de overstap gemaakt van KPN Internet naar Freedom. Ik gebruik sinds eind januari 2023 tot volle tevredenheid een eigen Fritz!Box 5590 XGS-PON direct aangesloten op glasvezel, met het PON-serienummer aangemeld bij Glaspoort/belichter KPN.

Ik had verwacht dat die overstap simpel zou zijn vanwege

[...]

Kennelijk is dat niet zo met een eigen ONT-vervanger. Omdat de aansluiting maar niet actief werd heb ik er bij Freedom op aangedrongen om nogmaals het PON-serienummer van mijn FB5590 aan te melden - en toen was er eindelijk internet. ;)
Op dat laatste: ik bedoelde uiteraard "altijd dezelfde ONT" vanuit KPN WBA (of Glaspoort WBT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27

PuijkeN

euhm ?

Goedemiddag,

Ik heb sinds enige tijd een KPN Glasvezelpunt in mijn woning met XGSPON (gecheckt via de site van Freedom). Omwille van redenen zijn ze echter binnengekomen met het glasvezelpunt waar geen stroom voorziening is.. wat wel nodig is voor de ONT. Ik zou dus via een glasvezel van een metertje of 3 naar mijn meterkast willen gaan waar de rest van de installatie ook hangt.

Als aanbieder zou ik beginnen met KPN omdat deze momenteel het goedkoopste lijkt met de aanbiedingen. Volgens wat ik lees in de verschillende topics wordt er bij XGSPON een mediaconverter geleverd die overd de FTU schuift (wat in mijn geval dus niet wenselijk is).

Na wat research kwam ik dan op volgende info uit die mijn probleem zou moeten verhelpen:
- ik heb een patchcover nodig voor de FTU met een kabel
- de mediaconverter komt dan enkele meters verder waar wel stroom is
- van de mediaconverter ga ik in eerste instantie naar de KPN modem om te testen
- uiteindelijk wil ik de mediaconverter rechtstreeks aansluiten op mijn pfsense firewall

Ik heb dan volgens mij zoiets nodig (plaatje even gestolen van een andere post hier in het topic). Dit is een FTU TK01 patchcover volgens mij welke op internet wel vlot te vinden zijn.

[Afbeelding]

Echter ben ik wat in de war met de verschillende types aansluitingen, ik heb begrepen dat ik een single mode kabel nodig heb, maar dan wordt het moeilijker qua aansluitingen. Aan de FTU kant heb ik een groene aansluiting nodig maar welke heb ik dan nodig aan de mediaconverter (ook groen of blauw?).

Ik zou het liefst voorbereid hebben vooraleer KPN komt (of is een doe-het-zelf installatie ook mogelijk?). Ik heb gisteren even gebeld naar KPN en toen ik FTU en ONT zei hoorde ik wat paniek aan de andere kant .. denk dat ik het dus beter zelf regel.

Ben ik dus correct met de patchcover? En welke kabel heb ik dan precies nodig?
Alvast bedankt! _/-\o_

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:08
PuijkeN schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 12:11:
Goedemiddag,

Ik heb sinds enige tijd een KPN Glasvezelpunt in mijn woning met XGSPON (gecheckt via de site van Freedom). Omwille van redenen zijn ze echter binnengekomen met het glasvezelpunt waar geen stroom voorziening is.. wat wel nodig is voor de ONT. Ik zou dus via een glasvezel van een metertje of 3 naar mijn meterkast willen gaan waar de rest van de installatie ook hangt.

Als aanbieder zou ik beginnen met KPN omdat deze momenteel het goedkoopste lijkt met de aanbiedingen. Volgens wat ik lees in de verschillende topics wordt er bij XGSPON een mediaconverter geleverd die overd de FTU schuift (wat in mijn geval dus niet wenselijk is).

Na wat research kwam ik dan op volgende info uit die mijn probleem zou moeten verhelpen:
- ik heb een patchcover nodig voor de FTU met een kabel
- de mediaconverter komt dan enkele meters verder waar wel stroom is
- van de mediaconverter ga ik in eerste instantie naar de KPN modem om te testen
- uiteindelijk wil ik de mediaconverter rechtstreeks aansluiten op mijn pfsense firewall

Ik heb dan volgens mij zoiets nodig (plaatje even gestolen van een andere post hier in het topic). Dit is een FTU TK01 patchcover volgens mij welke op internet wel vlot te vinden zijn.

[Afbeelding]

Echter ben ik wat in de war met de verschillende types aansluitingen, ik heb begrepen dat ik een single mode kabel nodig heb, maar dan wordt het moeilijker qua aansluitingen. Aan de FTU kant heb ik een groene aansluiting nodig maar welke heb ik dan nodig aan de mediaconverter (ook groen of blauw?).

Ik zou het liefst voorbereid hebben vooraleer KPN komt (of is een doe-het-zelf installatie ook mogelijk?). Ik heb gisteren even gebeld naar KPN en toen ik FTU en ONT zei hoorde ik wat paniek aan de andere kant .. denk dat ik het dus beter zelf regel.

Ben ik dus correct met de patchcover? En welke kabel heb ik dan precies nodig?
Alvast bedankt! _/-\o_
Zoals je op het plaatje ziet gaat in de FTU (via deze patchcover) een vrouwelijke APC (= Angled, altijd groen), type SC. In de FTU zit een mannetje SC APC.

In de ONT gaat, zie andere zijde van de glasvezel op het plaatje dus een mannetje SC APC.

Als je deze patchcover hebt dan wil je denk ik, gezien je post, 3 meter of langer glasvezel gebruiken. Dan kun je bij een dergelijke patchcover een verlenging (dus SC APC vrouwtje naar SC APC mannetje) gebruiken.

De meeste glasvezel kabels zijn echter mannetje naar mannetje. Dus met een koppelstukje kom je er dan.

Zie fs.com:

https://www.fs.com/produc...l?attribute=1040&id=20137

en

https://www.fs.com/products/76106.html

Let goed op: geen UPC (blauw gebruiken) en geen LC connector (die is een stuk smaller).

Succes.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 19:17
Heeft iemand hier enig idee hoe lang de doorlooptijd is bij KPN Netwerk voor het verplaatsen van een nieuw aangelegde glasvezelkabel? Ze hebben bij verschillende mensen geen schouwers laten langskomen, waardoor de kabel bij meerdere huizen door de aannemer aan de verkeerde kant van het huis is ingegraven. Gevolg is dat de aansluitmonteurs de kabel niet naar binnen kunnen brengen en er een nieuwe grondploeg moet worden aangestuurd om de huidige kabels in de tuin uit te graven en nieuwe kabels naar de juiste plek te schieten. Mogelijk worden er nu ook gebruikers voortijdig afgesloten doordat sommigen de door de glasvezelaanbieder aangegeven activatiedatum hebben aangehouden bij het opzeggen van de huidige internetaanbieder.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
timmie1 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 13:47:
Heeft iemand hier enig idee hoe lang de doorlooptijd is bij KPN Netwerk voor het verplaatsen van een nieuw aangelegde glasvezelkabel? Ze hebben bij verschillende mensen geen schouwers laten langskomen, waardoor de kabel bij meerdere huizen door de aannemer aan de verkeerde kant van het huis is ingegraven. Gevolg is dat de aansluitmonteurs de kabel niet naar binnen kunnen brengen en er een nieuwe grondploeg moet worden aangestuurd om de huidige kabels in de tuin uit te graven en nieuwe kabels naar de juiste plek te schieten. Mogelijk worden er nu ook gebruikers voortijdig afgesloten doordat sommigen de door de glasvezelaanbieder aangegeven activatiedatum hebben aangehouden bij het opzeggen van de huidige internetaanbieder.
Dat is grappig/opmerkelijk dat je die vraag nu stelt want ik heb vandaag maar eens met KPNNetwerk/VolkerWessels gebeld om ditzelfde probleem voor te leggen. Ze hebben hier bijna een jaar geleden de kabel onder de tuin geschoten en dat is mijn geval links van de deur gegaan terwijl dat rechts had moeten zijn, daar waar de meterkast zit.

Er is daarvoor iemand geweest die snel even een foto heeft gemaakt van de plek waar de vezel afgemonteerd moet worden in de meterkast maar dat is waarschijnlijk niet goed verwerkt of niet geraadpleegd bij het graven.

Het is jammer van het meerwerk maar het is veel makkelijker om naar de meterkast te gaan omdat je daar de buitenmuur gewoon kan zien als je wat planken weghaald.

Volgens de dame aan de telefoon zullen ze dit 'herstellen', dus ik wacht rustig af... Had het ook wel zelf willen doen maar dat was niet de bedoeling werd er gezegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:01
posttoast schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 16:19:

Sinds mijn mailtje niks meer gehoord van VW Telecom, dus ik heb ze net nog maar een keer gebeld. En wat een pech: degene die hier over gaat is op vakantie! :o

Dit gaat nog wel even duren dus blijkbaar.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
Bij onze buren wilden ze alleen in de woonkamer direct achter de muur aanleggen en niet door de kruipruimte naar de meterkast. Dat moest dan verzet worden qua afspraak. Er zal wel per aansluiting betaald worden waardoor ze in het begin snelheid willen maken.

Hier is de fiber netjes door de mantelbuis (geen kruipruimte meer) naar de meterkast gehaald. En op verzoek een extra touwtje door de buis voor als we er later nog iets door willen halen (stroom voor een lampje in de voortuin bv).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Er ging vanochtend onaangekondigd iemand van ODF langs de verkeerd aangelegde aansluitingen om de kabels te verplaatsen en de huisaansluitingen te maken. Geen communicatie zoals beloofd, maar toch opgelost.

Nu is het wachten op de registratie van de aansluiting bij KPN. Volgens de monteur kan dit tot 6 maanden duren omdat de PoP nog niet gereed is. Wordt met PoP de PON splitterkast aan de straat bedoeld of de oude SDF met de DSLAM en koperparen erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:08
timmie1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:52:
Er ging vanochtend onaangekondigd iemand van ODF langs de verkeerd aangelegde aansluitingen om de kabels te verplaatsen en de huisaansluitingen te maken. Geen communicatie zoals beloofd, maar toch opgelost.

Nu is het wachten op de registratie van de aansluiting bij KPN. Volgens de monteur kan dit tot 6 maanden duren omdat de PoP nog niet gereed is. Wordt met PoP de PON splitterkast aan de straat bedoeld of de oude SDF met de DSLAM en koperparen erin?
Dat laatste.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
timmie1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 20:52:

6maanden lijkt me vreemd de aannemer moet de verbinding gereed melden dan zien de providers dat kpn zelf zit vrij snel andere langzamer omdat die 1keer in de week een database update krijgt

pop niet gereed kan
alleen in nieuwe gebieden heb je de pon dslam in pop of in de telefooncentrale hangen en daar achter de OAP die door de wijken heen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Inmiddels lijkt alles doorgevoerd te zijn in de administratie en is glasvezel te bestellen. Verrassend snel overigens, waarvoor complimenten.

Wat ik mij nog wel afvraag: Als de klant de huidige BVVDSL2-aansluitingen laat overzetten naar xPON, worden de ISRA-punten van desbetreffende adressen dan gedeactiveerd voor nieuwe orders? Met andere woorden: Is het na overgang naar xPON nog mogelijk om DSL met bonding of PSTN aan te vragen of worden nieuwe orders voor koper definitief niet meer aangenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
timmie1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:20:
Inmiddels lijkt alles doorgevoerd te zijn in de administratie en is glasvezel te bestellen. Verrassend snel overigens, waarvoor complimenten.

Wat ik mij nog wel afvraag: Als de klant de huidige BVVDSL2-aansluitingen laat overzetten naar xPON, worden de ISRA-punten van desbetreffende adressen dan gedeactiveerd voor nieuwe orders? Met andere woorden: Is het na overgang naar xPON nog mogelijk om DSL met bonding of PSTN aan te vragen of worden nieuwe orders voor koper definitief niet meer aangenomen?
Ah mooi dat die snel doorgelopen is wat ik al aangaf gaat vaak wel snel :)

Nee wordt niet dichtgezet.
Wel is zo KPN zelf zal een nieuwe order altijd op glas inleggen als glas beschikbaar is.
er zijn aantal Wholesale partijen die nog wel op koper leveren tot dat de datum end of sale komt staan dan vallen er geen nieuwe order meer op koper in te leggen en daarna gaat die na end of life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Paar weken terug is Glaspoort in de straat geweest om de kabel erin te leggen. De meeste mensen hebben netjes een orange sprietje naast de voordeur, wij echter niet, die van ons zit bij de weg aan het einde van de tuin.

Ik was zelf niet thuis, vriendin had wel gevraagd hoe het zat. Vaag verhaal over dat we ons niet aangemeld hadden, konden we meteen weerleggen door aanmeldings bevestiging te laten zien. Ze zeiden dat het goed zou komen. Inmiddels zit het sprietje nog op de verkeerde plek en de mannen zijn alweer een tijd weg. Ze hadden wel een gat bij de gevel gegraven, en gemeten en meerdere keren in het gat gekeken maar op een gegeven moment zat het gat bij de gevel weer dicht en het sprietje dus bij de straat.

Toevallig kwamen ze vandaag de straat nog door om overal wat stopzand overheen te vegen om de voegen tussen de tegels te dichten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZVP72ArOgg7qcpr6WngmHORJNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OSuOp17HA3hxfiEoJM4mWrVs.jpg?f=user_large

Onderste rooie stip is waar sprietje nu zit, aan de wegkant/begin tuin, bovenste rode stip is waar hij hoort te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Stokertje schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 22:44:
Vaag verhaal over dat we ons niet aangemeld hadden, konden we meteen weerleggen door aanmeldings bevestiging te laten zien. Ze zeiden dat het goed zou komen.
"Niet mijn probleem als ik er niet mijn probleem van maak."

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
The Zep Man schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:39:
[...]

"Niet mijn probleem als ik er niet mijn probleem van maak."
Nee, verwacht ook dat we straks in een web van bureaucratie terecht komen en een aanvraag van glas hierdoor volledig fout loopt of lange vertraging oploopt. Was sowieso van plan Ziggo pas op te zeggen als het glas goed loopt, dus tijdelijk 2 verbindingen naast elkaar, ga geen risico lopen dat ik zonder kom te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Stokertje schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Nee, verwacht ook dat we straks in een web van bureaucratie terecht komen en een aanvraag van glas hierdoor volledig fout loopt of lange vertraging oploopt. Was sowieso van plan Ziggo pas op te zeggen als het glas goed loopt, dus tijdelijk 2 verbindingen naast elkaar, ga geen risico lopen dat ik zonder kom te zitten.
Eigenlijk hoort dit in glaspoort topic
wat ik nog wellis tegen kom en zie,
is klanten die al diensten afnemen de kabel gelijk na de gevel hebben liggen.
klanten de nieuwe klant worden de kabel later na de woning schoten wordt
maar komt uiteindelijk allemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06

The Zep Man

🏴‍☠️

jopoh schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:10:
Eigenlijk hoort dit in glaspoort topic
wat ik nog wellis tegen kom en zie,
is klanten die al diensten afnemen de kabel gelijk na de gevel hebben liggen.
klanten de nieuwe klant worden de kabel later na de woning schoten wordt
maar komt uiteindelijk allemaal goed.
Dat ligt mogelijk aan wie het aanlegt. Mijn (beperkte) ervaring met KPN is dat alle aangevraagde aansluitingen tegelijkertijd vanuit de straat naar de woningen werden geschoten. Dat komt mogelijk ook omdat de aanvraag enkel de aansluiting betrof. Daadwerkelijke diensten konden formeel pas aangevraagd worden nadat de verbinding was opgeleverd. Uiteraard werden alleen de 'geweigerde' verbindingen in de straat weggewerkt.

Ik schrijf formeel, want ik had wel eens 10 minuten nadat een KPN-verbinding was opgeleverd een provider gebeld om *DSL om te laten zetten naar FttH. Die gaf aan dat volgens de administratie een FttH verbinding (nog) niet beschikbaar was. Nadat ik aangaf dat de verbinding net was opgeleverd, werd meteen mijn aanvraag voor de nieuwe verbinding doorgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 25-03-2023 11:16 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Barre73 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met de BOP qua projecten helaas. Ik was ook in de veronderstelling dat ze na het meten het adres opleveren, tenzij er voor die tijd al een order is vanuit de provider (in dit geval een migratieorder). Want dan moeten ze de hele aansluiting ook naar binnen door trekken, daar de FTU monteren en afronden. Die migratieorder is er overigens ook echt niet. Dus dat heeft KPN Netwerk je correct verteld.

Op dit moment staat het adres wel op status "Fiber afgewerkt en doorgemeten in een BOP tegen de gevel" maar er ontbreekt nog een opleverdatum. Als VWT die invult en uploadt dan is het adres twee dagen later zichtbaar bij KPN de provider om een migratieorder in te leggen. En dan doet de KPN monteur het laatste stukje.
Omdat de opleverdatum niet is ingevuld, en de plandatum in het verleden ligt, kan KPN de provider momenteel ook geen order inleggen. Dus alle acties ligt bij VWT. Plandatum aanpassen zodat er een order ingelegd kan worden. Of de opleverdatum invullen.
Ik zou pleiten voor het laatste want dan ben je niet meer afhankelijk van de aannemer, maar alleen nog van KPN als provider en hun monteur.

Aanvulling: VWT heeft via bepaalde systemen al te horen gekregen dat jij een bestaande koperklant bent en dat ze de aansluiting dus tot in huis moeten afronden.
Ik snap er nou helemaal niets meer van.. weken met VolkerWessels en kpn netwerk in de clinch gelegen aangezien er ergens een storing in het systeem zat waardoor ze nog niet konden aansluiten.. meten en afmelden kon pas nadat de storing eruit was. En niemand kon uiteraard in de planning kijken wanneer er een storingsteam heen zou gaan.

Krijg ik zaterdag ineens een afspraak vanuit kpn via de mail dat ze op 4 april komen installeren.. (vanmorgen ineens verschoven naar 7 april maar dat terzijde).

Kpn netwerk ziet inmiddels dat er een ticket is dat kpn als provider de aansluiting afmaakt.
Net dus maar even de kpn backoffice gebeld, zij zien dat het t/m de BOP is opgeleverd, dus 7 april komt de monteur de ftu plaatsen (die er al zit want die is geplaatst door netwerk), meten/testen of weet ik veel wat en aansluiten. En dan hopelijk heb ik een werkende glas verbinding als de monteur weg gaat.
Geen idee waar dit uit de pas loopt, maar apart is het wel. Volgens mij is dit normaal het punt dat ik zelf een ont zou moeten kunnen plaatsen, maar de informatie is niet op orde. Ik blijf nog even kritisch optimistisch tot er daadwerkelijk licht op de vezel staat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 14:59:
[...]

Dec-Jan betekent dat de plandatum op 31-12 staat. Een overduidelijke parkeerdatum zolang ze nog niet ongeveer weten wanneer ze willen aansluiten.
Hoort absoluut niet zo maar het gebeurt helaas wel...
Zelfde verhaal voor mei-juni. Daar staan wij al voor de 2e keer geparkeerd, vorig jaar ook. December-januari hebben we ook al 2 keer gestaan (jaarwisselingen 2021/2022 en 2022/2023). Die data nemen ze bij KPN Nietwerk zelf niet serieus. Voor hen is dat allemaal "maar fictief, betekent niks", als je ze belt. De andere KPN ziet dat anders, die denken dan dus te kunnen gaan leveren. Die nemen gewoon na jaren nog steeds die fictieve, betekenisloze data over. Het liefst gaan ze alvast leveren op koper.... dan zien we daarna wel weer verder. :)

Ze weten wel precies wanneer het koper uitgezet gaat worden: over 646 dagen. Er is dus nog ruimte voor nog eens 2 parkeerdata.

Wij zitten in een gebied wat is opgezet onder de naam KPN (was eigenlijk wel KPN Netwerk, maar de andere KPN deed toen blijkbaar nog de communicatie, enveloppen kwamen van KPN namelijk), maar na oplevering (who knows when) overgaat op het KPN-ABP-investeringsvehikel Glaspoort (=KPN met kapitaal uit ABP). Kan me dus ook voorstellen dat er bij beide partijen weinig incentive is voor een oplossing. Glaspoort voelt zich nog niet verantwoordelijk en KPN Nietwerk heeft zoiets van "na ons Glaspoort, dus onze tijd zal het wel duren".

Geen idee of het precies klopt, maar ik krijg bij KPN Netwerk tegenwoordig een heel sterk "sterfhuis" gevoel. Het kopernetwerk gaat verdwijnen, de glasvezelnetwerken die ze aanleggen gaan naar die nieuwe KPN-ABP samenwerking... dan blijft er op een gegeven moment natuurlijk niet heel veel meer over en kunnen ze verder als enkel interne dienst + een stuk legacy ofzo? De handjes in het veld zijn ook al grotendeels ingehuurd bij derden (VW Telecom, Van Gelder etc...)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-08 07:32
Mijn aansluiting wordt komende maand geactiveerd, na een niet zo succesvolle poging eerder deze maand. Op de zwarte NTU brand het groene power lampje, en het rode Error lampje. Ik lees hier en daar, dat het groene connection lampje normaliter ook gaat branden voordat de aansluiting actief is gemaakt. Na een administratieve aanpassing gaat er daadwerkelijk een signaal over de lijn.

Is het rode error lampje een teken dat er daadwerkelijk iets niet goed is in het circuit, of moet er toch eerst een patch worden gemaakt, voordat het groene connect lampje gaat branden.

Ik wil graag voorkomen dat ik straks op m'n nieuwe aansluitdatum alsnog weer een monteur moet laten komen omdat er bij mij iets niet goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:17
Piet400 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 17:09:
Mijn aansluiting wordt komende maand geactiveerd, na een niet zo succesvolle poging eerder deze maand. Op de zwarte NTU brand het groene power lampje, en het rode Error lampje. Ik lees hier en daar, dat het groene connection lampje normaliter ook gaat branden voordat de aansluiting actief is gemaakt. Na een administratieve aanpassing gaat er daadwerkelijk een signaal over de lijn.

Is het rode error lampje een teken dat er daadwerkelijk iets niet goed is in het circuit, of moet er toch eerst een patch worden gemaakt, voordat het groene connect lampje gaat branden.

Ik wil graag voorkomen dat ik straks op m'n nieuwe aansluitdatum alsnog weer een monteur moet laten komen omdat er bij mij iets niet goed zit.
De patch gaat in jouw geval door een monteur van KPN WBA gezet worden, normaliter een paar dagen voor de oplevering. Zoals je weet zal je huidige ONT niet gaan werken, daar er een nieuwe geleverd gaat worden :)

[ Voor 14% gewijzigd door mad-dog op 27-03-2023 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Vrienden van mij zijn naar een ander appartement verhuisd. Er zit een KPN FTU in de meterkast. De site van KPN netwerk geeft echter aan dat de aansluiting in de woning nog aangelegd moet worden. Zij zitten nu al 6 weken zonder TV en internet. KPN Netwerk is op geen enkele manier in beweging te krijgen en beloftes om terug te bellen worden gewoon niet nagekomen. Wat kunnen we verder nog doen? want het lijkt mij puur een administratieve fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

dirk 1964 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:20:
Vrienden van mij zijn naar een ander appartement verhuisd. Er zit een KPN FTU in de meterkast. De site van KPN netwerk geeft echter aan dat de aansluiting in de woning nog aangelegd moet worden. Zij zitten nu al 6 weken zonder TV en internet. KPN Netwerk is op geen enkele manier in beweging te krijgen en beloftes om terug te bellen worden gewoon niet nagekomen. Wat kunnen we verder nog doen? want het lijkt mij puur een administratieve fout.
Account aanmaken op forum.kpn.com en daar de vraag stellen (wel het profiel invullen, dan kunnen de mods meekijken op het adres)

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2023 @ 13:33:
[...]

Zelfde verhaal voor mei-juni. Daar staan wij al voor de 2e keer geparkeerd, vorig jaar ook. December-januari hebben we ook al 2 keer gestaan (jaarwisselingen 2021/2022 en 2022/2023). Die data nemen ze bij KPN Nietwerk zelf niet serieus. Voor hen is dat allemaal "maar fictief, betekent niks", als je ze belt. De andere KPN ziet dat anders, die denken dan dus te kunnen gaan leveren. Die nemen gewoon na jaren nog steeds die fictieve, betekenisloze data over. Het liefst gaan ze alvast leveren op koper.... dan zien we daarna wel weer verder. :)

Ze weten wel precies wanneer het koper uitgezet gaat worden: over 646 dagen. Er is dus nog ruimte voor nog eens 2 parkeerdata.

Wij zitten in een gebied wat is opgezet onder de naam KPN (was eigenlijk wel KPN Netwerk, maar de andere KPN deed toen blijkbaar nog de communicatie, enveloppen kwamen van KPN namelijk), maar na oplevering (who knows when) overgaat op het KPN-ABP-investeringsvehikel Glaspoort (=KPN met kapitaal uit ABP). Kan me dus ook voorstellen dat er bij beide partijen weinig incentive is voor een oplossing. Glaspoort voelt zich nog niet verantwoordelijk en KPN Nietwerk heeft zoiets van "na ons Glaspoort, dus onze tijd zal het wel duren".

Geen idee of het precies klopt, maar ik krijg bij KPN Netwerk tegenwoordig een heel sterk "sterfhuis" gevoel. Het kopernetwerk gaat verdwijnen, de glasvezelnetwerken die ze aanleggen gaan naar die nieuwe KPN-ABP samenwerking... dan blijft er op een gegeven moment natuurlijk niet heel veel meer over en kunnen ze verder als enkel interne dienst + een stuk legacy ofzo? De handjes in het veld zijn ook al grotendeels ingehuurd bij derden (VW Telecom, Van Gelder etc...)
Dat laatste van dat sterfhuis klopt niet hoor. KPN Netwerk legt ruim meer aan dan Glaspoort. En wat KPN Netwerk aanlegt blijft daar ook. Dat gaat niet meer naar Glaspoort. Op een klein aantal projecten na waaronder die van jou blijkbaar. Die koper uit datum kan ik ook vast ontkrachten (op basis van je verhaal). De postcodechecker klopt momenteel ook vaak niet op dat vlak.

Het verhaal van de data klopt helaas al te vaak wel ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dirk 1964 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 19:20:
Kan inderdaad administratief zijn. Maar het gebeurt ook wel dat bij de FTU en de kabel eerst worden gemaakt. En dat de koppeling beneden of buiten met de voedende kabel later pas wordt gemaakt en het adres dan pas wordt opgeleverd.
Zeker bij hoogbouw kan dat een efficiëntere manier zijn. Maar wel lastig als de bewoners dat zelf niet weten.

Je mag het adres wel even naar me DM-en, dan kijk ik voor j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Nu online
ExiZTeNcE schreef op maandag 27 maart 2023 @ 12:52:
[...]

Ik snap er nou helemaal niets meer van.. weken met VolkerWessels en kpn netwerk in de clinch gelegen aangezien er ergens een storing in het systeem zat waardoor ze nog niet konden aansluiten.. meten en afmelden kon pas nadat de storing eruit was. En niemand kon uiteraard in de planning kijken wanneer er een storingsteam heen zou gaan.

Krijg ik zaterdag ineens een afspraak vanuit kpn via de mail dat ze op 4 april komen installeren.. (vanmorgen ineens verschoven naar 7 april maar dat terzijde).

Kpn netwerk ziet inmiddels dat er een ticket is dat kpn als provider de aansluiting afmaakt.
Net dus maar even de kpn backoffice gebeld, zij zien dat het t/m de BOP is opgeleverd, dus 7 april komt de monteur de ftu plaatsen (die er al zit want die is geplaatst door netwerk), meten/testen of weet ik veel wat en aansluiten. En dan hopelijk heb ik een werkende glas verbinding als de monteur weg gaat.
Geen idee waar dit uit de pas loopt, maar apart is het wel. Volgens mij is dit normaal het punt dat ik zelf een ont zou moeten kunnen plaatsen, maar de informatie is niet op orde. Ik blijf nog even kritisch optimistisch tot er daadwerkelijk licht op de vezel staat :+
Strak na dit bericht stond ineens de storingsdienst van kpn netwerk op de stoep.. nog steeds geen idee waar VWT die storing gezien heeft want de monteurs konden niets vinden.. vezel is wel meteen doorgemeten, dus dat scheelt weer.
Inmiddels zou de verbinding ook opgeleverd moeten zijn, dus theoretisch moet het goed komen..

@Barre73 neemt de kpn monteur normaal een ont mee dat jij weet? Klantenservice wist van niks, backoffice zegt dat er een pakket komt maar kon me verder ook niks vertellen erover.. maar in de bestel status zie ik alleen de monteurs afspraak op 7 april, niets over apparatuur oid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ExiZTeNcE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Strak na dit bericht stond ineens de storingsdienst van kpn netwerk op de stoep.. nog steeds geen idee waar VWT die storing gezien heeft want de monteurs konden niets vinden.. vezel is wel meteen doorgemeten, dus dat scheelt weer.
Inmiddels zou de verbinding ook opgeleverd moeten zijn, dus theoretisch moet het goed komen..

@Barre73 neemt de kpn monteur normaal een ont mee dat jij weet? Klantenservice wist van niks, backoffice zegt dat er een pakket komt maar kon me verder ook niks vertellen erover.. maar in de bestel status zie ik alleen de monteurs afspraak op 7 april, niets over apparatuur oid..
Dat kan verschillen. Steeds meer aansluitingen zijn DHZ en dan komt de ONT in de doos vooraf mee. Opklikken is ook erg makkelijk en bij een PON aansluiting is de ONT vooraf al gekoppeld aan je adres.
Zo niet, dan neemt de KPN monteur deze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
ExiZTeNcE schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Barre73 was net voor het kan idd verschillen er wordt wel steeds meer hem mee geleverd met installatie pakket.
maar monteurs hebben altijd bijzich op de auto.
@ExiZTeNcE als wilt weten hoe bij jou zit stuur me ff pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Nou, bij ons is twee weken geleden glasvezel in de meterkast aangesloten, maar de kabel die onder de stoep lag was volgens de monteur net te kort om het fatsoenlijk aan te sluiten. 8)7
Dus die heeft een los stuk kabel het huis binnen gebracht en zou de week erna (vorige week) dan "nog wel even komen lassen". Ik hoefde daar niet voor thuis te zijn, zou vanzelf geregeld worden.
Maar je raadt het al, we zitten voorlopig met twee oranje sprieten die uit de stoep steken ipv één. En we hebben dus een zogenaamd opgeleverd glasvezelpunt waar we niks aan hebben.

Afgelopen maandag een glasvezelkastje van provider KPN binnen gekregen. Afgelopen woensdag het bericht dat we de modem over kunnen prikken van vdsl naar glasvezel...

Gisteren KPN Netwerk gebeld. "Oh dat komt goed hoor, ik bel de monteur voor u en het zal waarschijnlijk deze week nog wel ff gelast worden. Ik zal u laten bellen zodat u weet wanneer". Niks meer van gehoord natuurlijk.

Vandaag KPN Netwerk gebeld. "Oh sorry ik heb geen informatie over uw postcode, ik verbind u door met degene die verantwoordelijk is. Als dat niet lukt dan laat ik u terugbellen." Tuut-tuut-tuut. Nik meer van gehoord natuurlijk.

Wat is nu wijsheid? KPN Netwerk elke werkdag bellen en dus iedere dag in de wacht in de hoop een behulpzaam iemand aan de lijn te krijgen?
Of moet ik een storing melden bij provider KPN? :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

ik heb sinds een verbouwing deze week dat utp lampjes op mijn xgspon glasvezel kasje niet meer knipperen, de ONT geeft geen storing aan, weet iemand wat dit kan zijn, zou de utp aansluiting defect kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vntE0qw-4yMFlqWhjasi8_QrL0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tlFOXfYLl4mLeVZ3ckWAxl5.jpg?f=fotoalbum_large

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Bruzski schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:34:
ik heb sinds een verbouwing deze week dat utp lampjes op mijn xgspon glasvezel kasje niet meer knipperen, de ONT geeft geen storing aan, weet iemand wat dit kan zijn, zou de utp aansluiting defect kunnen zijn?

[Afbeelding]
Als deze stroomloos is geweest wil de LAN-poort nog wel eens defect raken. Is er op je router geen ethernet-link meer met de ONT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Bruzski schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:34:

[Afbeelding]
als je pon serie 2xxx heb en je lan poort werkt niet meer van de ONT bel je betreffende provider maar op zodat ze nieuwe ONT komen plaatsen daarna werkt het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A

Arjan A

Cenosillicafoob

jopoh schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:06:
[...]

als je pon serie 2xxx heb en je lan poort werkt niet meer van de ONT bel je betreffende provider maar op zodat ze nieuwe ONT komen plaatsen daarna werkt het weer
Waar kun je dat serienummer zien?

Canon EOS | DJI M2P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mad-dog
Arjan A schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:12:
[...]

Waar kun je dat serienummer zien?
Op de sticker, zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88HiW470Wz6fSU5nZAAJDY5ECbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hArxwAQjS9CZlfaMkYNGkgsT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

mad-dog schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 23:44:
[...]

Als deze stroomloos is geweest wil de LAN-poort nog wel eens defect raken. Is er op je router geen ethernet-link meer met de ONT?
klopt, ik krijg inderdaad geen ethernet-link meer tussen ONT en router, ik was namelijk bezig mijn router te verplaatsen plotseling knipperde het lampje op de xgspon ONT niet meer toen ik utp kabel weer wou aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat je het aansluit pakket van KPN krijgt?

Mijn abbo zou per 20 April in gaan.

Kan het al zo zijn dat ik die maandag in dezelfde week het pakket al krijg.. Of is KPN niet zo heel snel daarmee?

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
Robin4 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:56:
Weet iemand misschien hoe lang het duurt voordat je het aansluit pakket van KPN krijgt?

Mijn abbo zou per 20 April in gaan.

Kan het al zo zijn dat ik die maandag in dezelfde week het pakket al krijg.. Of is KPN niet zo heel snel daarmee?
De apparatuur wordt 7 dagen voor de ingangsdatum verzonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Exar schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:09:
Nou, bij ons is twee weken geleden glasvezel in de meterkast aangesloten, maar de kabel die onder de stoep lag was volgens de monteur net te kort om het fatsoenlijk aan te sluiten. 8)7
Dus die heeft een los stuk kabel het huis binnen gebracht en zou de week erna (vorige week) dan "nog wel even komen lassen". Ik hoefde daar niet voor thuis te zijn, zou vanzelf geregeld worden.
Maar je raadt het al, we zitten voorlopig met twee oranje sprieten die uit de stoep steken ipv één. En we hebben dus een zogenaamd opgeleverd glasvezelpunt waar we niks aan hebben.

Afgelopen maandag een glasvezelkastje van provider KPN binnen gekregen. Afgelopen woensdag het bericht dat we de modem over kunnen prikken van vdsl naar glasvezel...

Gisteren KPN Netwerk gebeld. "Oh dat komt goed hoor, ik bel de monteur voor u en het zal waarschijnlijk deze week nog wel ff gelast worden. Ik zal u laten bellen zodat u weet wanneer". Niks meer van gehoord natuurlijk.

Vandaag KPN Netwerk gebeld. "Oh sorry ik heb geen informatie over uw postcode, ik verbind u door met degene die verantwoordelijk is. Als dat niet lukt dan laat ik u terugbellen." Tuut-tuut-tuut. Nik meer van gehoord natuurlijk.

Wat is nu wijsheid? KPN Netwerk elke werkdag bellen en dus iedere dag in de wacht in de hoop een behulpzaam iemand aan de lijn te krijgen?
Als de aannemer in jouw geval ook VolkerWessels is dan denk ik dat je bij hen aan de telefoon moet hangen.

Ik spreek uit eigen ervaring waarbij een vriend een appartement had gekocht waarvan de glasvezel nog niet was verwerkt naar een FTU. Er zat dus enkel een kastje waar de vezel naar binnen kwam.

Schijnbaar heeft VW heel veel kleine onderaannemers die als een soort cowboys te werk gaan.

Je krijgt hun 06-nummer en als je belt krijg je de voicemail waarin er wordt gezegd dat ze op vakantie zijn… … In Turkije… Ik vond het ergens wel geestig maar toen wist ik al dat dit maanden ging duren.

Ik heb toen iedere week gebeld en kreeg gelukkig wel na 1,5 week iemand te spreken.

Toen begon het heen en weer verwijten.

KPN moest de verbinding eerst opleveren in hun systeem werd er gezegd.

Dus terug naar KPN. Die zeiden hier niets mee te kunnen en verwezen mij weer terug.

Dit ging nog wel even door en uiteindelijk na heel veel bellen kwam er op een zondag, bijna 2 maanden later een monteur die binnen 9 (!) minuten een las had gemaakt en daarna nog een ftu heeft opgehangen (over het oude kastje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nike
  • Niet online
Ik wilde naar mijn werk gaan vandaag, kwam ik er achter dat er geen internet was.
Ik heb een XGS-Pon en het alarm lampje was rood. (niet knipperend)

Even de XPG-Pon van stroom gehaald en weer aan het alle lapjes weer groen.

Ik vraag mij af of zoiets niet vanzelf op komt? Is dit iets wat regelmatig voorkomt, en moet zoiets niet vanzelf weer up komen?

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Exar schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 21:09:

Vanmiddag weer KPN Netwerk gebeld. "Moment, ik verbind u door met de collega die daar over gaat." Ik zei ja dat kreeg ik gisteren ook te horen en toen lukte het ook niet. "Geen probleem, ik laat u door mijn collega terugbellen, ik heb uw gegevens genoteerd." Uiteraard was het doorverbinden naar /null en hoor ik verder niets terug. :X

KPN Netwerk lijkt dus de tactiek te hebben om klanten bewust niet te helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Exar schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:08:
[...]

Vanmiddag weer KPN Netwerk gebeld. "Moment, ik verbind u door met de collega die daar over gaat." Ik zei ja dat kreeg ik gisteren ook te horen en toen lukte het ook niet. "Geen probleem, ik laat u door mijn collega terugbellen, ik heb uw gegevens genoteerd." Uiteraard was het doorverbinden naar /null en hoor ik verder niets terug. :X

KPN Netwerk lijkt dus de tactiek te hebben om klanten bewust niet te helpen...
Maar als ik het goed begrijp kun je nog wel gebruik maken van je VDSL verbinding?
Ik vraag mij af of ze die sowieso voor onbepaalde tijd laten werken als je al glas zou afnemen.
Het zou logisch zijn als je in ieder geval een periode van 3 maanden inbouwen om de koper verbinding van iemand die glas afneemt echt af te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
nike schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 07:08:
Ik wilde naar mijn werk gaan vandaag, kwam ik er achter dat er geen internet was.
Ik heb een XGS-Pon en het alarm lampje was rood. (niet knipperend)

Even de XPG-Pon van stroom gehaald en weer aan het alle lapjes weer groen.

Ik vraag mij af of zoiets niet vanzelf op komt? Is dit iets wat regelmatig voorkomt, en moet zoiets niet vanzelf weer up komen?
Dit hing samen met een storing eerder deze week op het Tv-platform. Om dit op te lossen moest er een change op de DSLAMS worden uitgevoerd, welke vannacht is voltooid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
jor177 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:40:
[...]

Maar als ik het goed begrijp kun je nog wel gebruik maken van je VDSL verbinding?
Ik vraag mij af of ze die sowieso voor onbepaalde tijd laten werken als je al glas zou afnemen.
Het zou logisch zijn als je in ieder geval een periode van 3 maanden inbouwen om de koper verbinding van iemand die glas afneemt echt af te sluiten
Ja de VDSL-verbinding doet het nog, maar ik heb dus wel zo'n glasvezelkastje van provider KPN gekregen begin deze week en de oproep snel over te schakelen omdat ze de VDSL willen uitfaseren.
Stel dat ze mijn VDSL uitzetten, dan zou ik dus echt een probleem hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
Exar schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:50:
[...]

Ja de VDSL-verbinding doet het nog, maar ik heb dus wel zo'n glasvezelkastje van provider KPN gekregen begin deze week en de oproep snel over te schakelen omdat ze de VDSL willen uitfaseren.
Stel dat ze mijn VDSL uitzetten, dan zou ik dus echt een probleem hebben!
zodra er glas beschikbaar is wilt kpn zelf zijn klanten zo snel mogelijk op glas hebben zitten.
maar wilt niet zeggen dat volgende week koper gelijk uit gaat. vanaf startdatum glas aanleg duurt nog 3jaar voor dat koper uit staat.
jou vdsl lijn wordt pas opgeheven in het systeem wanneer glasvezel actief is. dus niks om je zorgen om te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
jopoh schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 18:52:
[...]

zodra er glas beschikbaar is wilt kpn zelf zijn klanten zo snel mogelijk op glas hebben zitten.
maar wilt niet zeggen dat volgende week koper gelijk uit gaat. vanaf startdatum glas aanleg duurt nog 3jaar voor dat koper uit staat.
jou vdsl lijn wordt pas opgeheven in het systeem wanneer glasvezel actief is. dus niks om je zorgen om te maken
En toch gaat dit regelmatig fout....
@Exar misschien een raar voorstel maar heb je het glasvezelkastje al eens geprobeerd? Opgeschoven volgens de handleiding en kijken of niet toch alle lampjes branden?
Zo niet, dan bellen met KPN (de provider) voor een monteur omdat je geen verbinding krijgt. Dan mag de monteur een ticket aanmaken voor Netwerk en hoef jij er niet meer achteraan te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
Barre73 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:16:
[...]

@Exar misschien een raar voorstel maar heb je het glasvezelkastje al eens geprobeerd? Opgeschoven volgens de handleiding en kijken of niet toch alle lampjes branden?
Zo niet, dan bellen met KPN (de provider) voor een monteur omdat je geen verbinding krijgt. Dan mag de monteur een ticket aanmaken voor Netwerk en hoef jij er niet meer achteraan te bellen.
Bedankt voor de suggestie, maar de kabel is dus niet verbonden hè? Dus neem aan dat dat glasvezelkastje weinig gaat doen op een stukje doodlopende kabel.
Maar inderdaad moet ik misschien de weg van storing aanmelden bij de provider gaan bewandelen. 8)7
Geen idee ook wat ik anders nog kan, want KPN Netwerk lijkt er echt geen zin in te hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door Exar op 31-03-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:16:
[...]

klopt ben ik met je eens, heb helaas ook wellis zo verhaal gehad. maar ga even van goede uit.
enige ben ik wel benieuwd na als die op de juiste status staat, anders krijgt een kpn monteur geen aansturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
jopoh schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 00:06:
[...]

Kan dit euvel in potentie alle ONT’s treffen uit die serie of betreft het alleen een deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Commendatore schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:41:
[...]

Kan dit euvel in potentie alle ONT’s treffen uit die serie of betreft het alleen een deel?
dat durf ik je niet zeggen weet dat deel problemen kan hebben dat na stroomuitval of uit en aan zetten de Lan niet terug komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Exar schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:26:
[...]

Bedankt voor de suggestie, maar de kabel is dus niet verbonden hè? Dus neem aan dat dat glasvezelkastje weinig gaat doen op een stukje doodlopende kabel.
Maar inderdaad moet ik misschien de weg van storing aanmelden bij de provider gaan bewandelen. 8)7
Geen idee ook wat ik anders nog kan, want KPN Netwerk lijkt er echt geen zin in te hebben...
Ten eerste: ik weet wat je schreef maar gewoon om te proberen. Want dan kan je desnoods met een foto laten zien dat er een paar lampjes niet branden. En dan ook telefonisch niets zeggen over die te korte kabel. Pas als de monteur er is, aangeven wat je weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Ik overweeg om glasvezel van KPN te nemen en wil een FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken maar hierover heb ik enkele vragen.

In de meterkast heb ik een glasvezelpunt zoals in de bijlage te zien, verder nog niets. Kan hierop de FRITZ!Box 5590 Fiber direct worden aangesloten als ik een TK01 glasvezel patch cover bestel?

Maar welke kabel moet ik bij het modem bestellen PON of AON ik kan dit nergens terugvinden en de medewerker van de KPN winkel weet het ook niet met zekerheid te vertellen.

Conny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04:36
cvdw schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 22:10:
Ik overweeg om glasvezel van KPN te nemen en wil een FRITZ!Box 5590 Fiber gebruiken maar hierover heb ik enkele vragen.

In de meterkast heb ik een glasvezelpunt zoals in de bijlage te zien, verder nog niets. Kan hierop de FRITZ!Box 5590 Fiber direct worden aangesloten als ik een TK01 glasvezel patch cover bestel?

Maar welke kabel moet ik bij het modem bestellen PON of AON ik kan dit nergens terugvinden en de medewerker van de KPN winkel weet het ook niet met zekerheid te vertellen.

Conny
Kun je hier terugvinden als het goed is:
Wil je een eigen (glasvezel) modem of vaste telefoon gebruiken?
Gebruik de servicetool om te zien welke verbinding je gebruikt, je eigen (O)NT aan te sluiten of je wachtwoord in te stellen voor je vaste telefoon.

Ik wil de servicetool gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
mrdemc schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 23:21:
[...]

Kun je hier terugvinden als het goed is:

[...]
Dat werkt alleen als je al klant bent..

@cvdw
Als je even je postcode stuurt kan ik zien wat voor glasvezelverbinding er ligt. TK01 kan zowel op basis van AON als PON zijn.

Gezien het feit dat je zelf niet weet wat er ligt moet je zelf wel gaan afvragen of het verstandig is om voor een eigen glasmodem te gaan ipv de ONT icm een 4060/7590AX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Moest voor een klant vorige week KPN bellen voor de glasvezel omdat status niet was om te zien en aangezien uiteraard deadline niet was gerealiseerd, pas drie maanden over de tijd. Na drie keer doorverbonden te zijn eigenlijk, kreeg ik iemand aan de lijn van planning en er was nog geen aanleg geweest omdat de klant vorig jaar het geweigerd had dus we moesten maar op de tweede ronde wachten, niemand had wat verteld en verkoop/contact lag op tafel. Super efficiënt terwijl er contact is getekend en gratis aanleg zou zijn, dat was vorig jaar al getekend rond oktober 2022.
Heb de klant geadviseerd om dan maar met Ziggo in zee te gaan, dan maar hogere aansluitkosten maar wel ten minste één bedrijf dat zich wel aan afspraken houdt in plaats van het hele gelieg want de glasvezel van deze klant kan tussen nu en 10 jaar bij wijze van spreke zijn want er kon geen zinnig woord over gezegd worden, nou dan bedank ik ook ervoor om dan door zulke bedrijven aan te laten leggen.
Ook bij mij thuis zou in november 2022 gerealiseerd moeten worden, er straks nog steeds wat bij de voordeur wat uit de grond en de kabels liggen mooi in het ondertussen overwoekerde struiken. Kunnen ze die straks ook gaan uitgraven. We wachten het rustig af of niet, blijf ik bij Ziggo, ook goed. Dan maar geen glas.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Vanochtend heeft de kpn monteur de ONT vervangen, alles draait inmiddels weer toppie..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFKWF3FpyZ5t1Ee-MyXCdjJvK3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJHQyK6ksozGlfoWscgWdQXu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF6PpqGU1ncmqvGSFYgUkwAWhT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DAOsryLNWKqTnnxVdLRnOhz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jor177
Bruzski schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:
Vanochtend heeft de kpn monteur de ONT vervangen, alles draait inmiddels weer toppie..

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Kijk eens aan! En heeft de monteur nog wat gezegd over je 'karige' setup :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28
Bruzski schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 09:45:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat zijn de eerste twee cijfers van de ONT? Mijn serie is 23xxxxx

Ben benieuwd of ze een nieuwe variant uitleveren.

Mooi 19inch rack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:36:
[...]

Mooi 19inch rack
506 of 507 reeks wordt nu veel al uitgeleverd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

stormfly schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 13:36:
[...]

Mooi 19inch rack
Het serienummer begint met 50xxxx, de monteur bleek overigens mijn buurman te zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05:34
Beste allen,

Voor een nieuwbouw woning heb ik nog een paar maanden om mijn aansluiting en netwerk goed aan te leggen. De situatie is dat we KPN glasvezel willen met een ultrasnel abonnement, dat is duidelijk. Verder zullen er op 3 plaaten in de woning televisies komen; woonkamer, ‘gameroom’ en de ouder slaapkamer. Alle 3 hebben een eigen CAT6 UTP aansluiting vanuit de bouw die in de meterkast uitkomen. Daarnaast is er nog een UTP kabel die naar een kantoor loopt waar alleen internet moet komen, geen televisie.

Mijn eerste vraag is, wat heb ik nodig voor de televisie aansluitingen. Ik dacht eerst dat ik voor elke kamer de UTP in de meterkast direct in di Box12 van KPN kon steken, maar ik zag dat deze maar beperkte hoeveelheid ingangen heeft.. Met 3 televisies, 1 dedicated internet maar ook met een camera systeem, NAS, Hue etc, zit het te snel vol.. Is het verstandig om daar in de meterkast een switch tussen te zetten, kan de Box 12 dit aan en in welke volgorde moet ik deze aansluiten?

Vervolgens bij de televisies zelf. Kan ik daar vanuit de muur een switch tussen zetten zodat er 1 de TV+box in kan, maar dat ik ook ruimte over heb voor een bekabelde AppleTV, PS5 en/of WiFi router (en is de WiFi uit deze TV+Box voldoende?).

En als laatste; de dedicated internet, als ik in het kantoor 2 of 3 computers wil aansluiten, is een switch voldoende om dit alles goed door te geven zodat het internet op alles tegelijk goed blijft draaien.

Zoals jullie zien is het vrij simpel voor de IT’er, maar niet my cup of tea.. Ik sta ook open voor suggesties voor apparatuur en alternatieve oplossingen, mits dit een beetje n00b-pr00f is, betaalbaar blijft en niet m’n hele meterkast vol zet met knipperende lampen 😉

Dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Holk schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:49:
Beste allen,

Voor een nieuwbouw woning heb ik nog een paar maanden om mijn aansluiting en netwerk goed aan te leggen. De situatie is dat we KPN glasvezel willen met een ultrasnel abonnement, dat is duidelijk. Verder zullen er op 3 plaaten in de woning televisies komen; woonkamer, ‘gameroom’ en de ouder slaapkamer. Alle 3 hebben een eigen CAT6 UTP aansluiting vanuit de bouw die in de meterkast uitkomen. Daarnaast is er nog een UTP kabel die naar een kantoor loopt waar alleen internet moet komen, geen televisie.

Mijn eerste vraag is, wat heb ik nodig voor de televisie aansluitingen. Ik dacht eerst dat ik voor elke kamer de UTP in de meterkast direct in di Box12 van KPN kon steken, maar ik zag dat deze maar beperkte hoeveelheid ingangen heeft.. Met 3 televisies, 1 dedicated internet maar ook met een camera systeem, NAS, Hue etc, zit het te snel vol.. Is het verstandig om daar in de meterkast een switch tussen te zetten, kan de Box 12 dit aan en in welke volgorde moet ik deze aansluiten?

Vervolgens bij de televisies zelf. Kan ik daar vanuit de muur een switch tussen zetten zodat er 1 de TV+box in kan, maar dat ik ook ruimte over heb voor een bekabelde AppleTV, PS5 en/of WiFi router (en is de WiFi uit deze TV+Box voldoende?).

En als laatste; de dedicated internet, als ik in het kantoor 2 of 3 computers wil aansluiten, is een switch voldoende om dit alles goed door te geven zodat het internet op alles tegelijk goed blijft draaien.

Zoals jullie zien is het vrij simpel voor de IT’er, maar niet my cup of tea.. Ik sta ook open voor suggesties voor apparatuur en alternatieve oplossingen, mits dit een beetje n00b-pr00f is, betaalbaar blijft en niet m’n hele meterkast vol zet met knipperende lampen 😉

Dank alvast!
Je kunt op elke plek die je noemt een switch plaatsen om meer poorten te krijgen.
Om problemen te voorkomen kan je het beste een switch gebruiken die IGMP snooping ondersteunt en dan raden we hier meestal gewoon degene aan die KPN zelf verkoopt: De Netgear GS105GE.
Ook verkrijgbaar in een 8-poortsversie trouwens. De Netgear GS108GE.

Dat IGMP Snooping verhaal kan ik helemaal uitleggen maar als je voldoende hebt aan deze tip en het merk/type, dan raad ik je aan om die te kopen en de uitleg over te slaan.
Koop niet de TP-Link SG-105E. Dat is weliswaar uiterlijk gezien vrijwel hetzelfde apparaat (is ook hetzelfde bedrijf) maar kan wel problemen geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 03-04-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

@Barre73 Wat zijn de problemen die de TL-SG105E kan geven? Ik heb die juist aangeschaft als switch voor de TV / Settop / Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 14:05
Reneger schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:53:
@Barre73 Wat zijn de problemen die de TL-SG105E kan geven? Ik heb die juist aangeschaft als switch voor de TV / Settop / Chromecast.
Het zijn volgens mij vooral oude versies daarvan die issues hebben met multicast verkeer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:19:
[...]

Je kunt op elke plek die je noemt een switch plaatsen om meer poorten te krijgen.
Om problemen te voorkomen kan je het beste een switch gebruiken die IGMP snooping ondersteunt en dan raden we hier meestal gewoon degene aan die KPN zelf verkoopt: De Netgear GS105GE.

Dat IGMP Snooping verhaal kan ik helemaal uitleggen maar als je voldoende hebt aan deze tip en het merk/type, dan raad ik je aan om die te kopen en de uitleg over te slaan.
Koop niet de TP-Link SG-105E. Dat is weliswaar uiterlijk gezien vrijwel hetzelfde apparaat (is ook hetzelfde bedrijf) maar kan wel problemen geven.
ik heb de TP-Link SG-108E en soms vallen 2 lan-poorten random uit. na een restart van mijn modem werkt het weer. zou het dan aan deze switch kunnen liggen? ik zal er even werk van maken.

update: trouwens dat kan niet. want had dit ding een keer ontkoppelt, maar kreeg alsnog hetzelfde probleem weer terug.

[ Voor 5% gewijzigd door Farabi op 03-04-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

joop99 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:02:
[...]

Het zijn volgens mij vooral oude versies daarvan die issues hebben met multicast verkeer
HW versie 5.0 hier... net de laatste firmware er op gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
[...]

De TP-Link SG105E wordt door KPN zelf verkocht n.a.v. positieve interne testen door medewerkers

Heb er zelf ook 1 draaien, tot op heden 0 problemen mee ervaren met multicast verkeer

[ Voor 4% gewijzigd door mad-dog op 03-04-2023 14:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
mad-dog schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:28:
[...]

De TP-Link SG105E wordt door KPN zelf verkocht n.a.v. positieve interne testen door medewerkers

Heb er zelf ook 1 draaien, tot op heden 0 problemen mee ervaren met multicast verkeer
Ik zie bij KPN alleen maar de Netgear versies.
Edit: In de zakelijke webshop alleen Netgear. In de consumenten webshop ook de TP-Link.

En ik wilde geen hele discussie starten maar ik weet ook dat er problemen waren met de TP Link versies. En als de simpele oplossing dan is om de Netgear versie te kopen en de prijs is vrijwel hetzelfde, dan kan je de discussie daarmee afronden lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 03-04-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:34:
[...]

Dat laatste van dat sterfhuis klopt niet hoor. KPN Netwerk legt ruim meer aan dan Glaspoort. En wat KPN Netwerk aanlegt blijft daar ook. Dat gaat niet meer naar Glaspoort. Op een klein aantal projecten na waaronder die van jou blijkbaar. Die koper uit datum kan ik ook vast ontkrachten (op basis van je verhaal). De postcodechecker klopt momenteel ook vaak niet op dat vlak.

Het verhaal van de data klopt helaas al te vaak wel ja...
En ze hebben het weer 2 maanden uitgesteld. :) Amateuristische bende....
Nu zeggen ze dat ze in de zomervakantie komen: juli/augustus. Ja, tuurlijk. Ik zie de logica hier ook niet in, waarom zou je een nog niet verlopen parkeerdatum vervangen door een andere parkeerdatum 2 maanden later. :?

Hebben ze toch mooi ruimte gecreëerd voor nog een extra parkeerdatum. We zitten dus nu aan de 5e datum sinds we toestemming hebben gegeven bijna 2 jaar geleden. Vertraging zal dan dus hoe dan ook > 1,5 jaar gaan worden. De lat ligt duidelijk niet heel hoog daar.

Ik weet dit overigens alleen maar, omdat ik af en toe even naar de status kijk. Ik hoor verder helemaal niets.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2023 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:33:
[...]

Ik zie bij KPN alleen maar de Netgear versies.

En ik wilde geen hele discussie starten maar ik weet ook dat er problemen waren met de TP Link versies. En als de simpele oplossing dan is om de Netgear versie te kopen en de prijs is vrijwel hetzelfde, dan kan je de discussie daarmee afronden lijkt me.
het gekke is dat de tp-link een paar weken geleden wel hier tussen zat. misschien hebben ze toch problemen ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
Farabi schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:37:
[...]

het gekke is dat de tp-link een paar weken geleden wel hier tussen zat. misschien hebben ze toch problemen ervaren?
Verschil tussen zakelijke en consumenten webshop.
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/ hier staat die er wel tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
gjtm schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:43:
[...]

Verschil tussen zakelijke en consumenten webshop.
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/tv/ hier staat die er wel tussen.
Ach ja.. Ik had Google misbruikt om voor mij te zoeken in de KPN Webshop en niet gezien dat dit de zakelijke was. Die trouwens voor consumenten ook te gebruiken is als het goed is :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Nu online
Barre73 schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 18:15:
[...]

Dat kan verschillen. Steeds meer aansluitingen zijn DHZ en dan komt de ONT in de doos vooraf mee. Opklikken is ook erg makkelijk en bij een PON aansluiting is de ONT vooraf al gekoppeld aan je adres.
Zo niet, dan neemt de KPN monteur deze mee.
Vanmorgen de uitvoerder van volker op bezoek gehad om de lijn nog eens door te meten. Wilde toch zeker weten dat de lijn goed was.
Vanmiddag stond kpn op de planning, 3 monteurs op de oprit om de vezel naar binnen te brengen en de ftu te monteren. De 4e zou om 15:00 komen voor de installatie binnen.. kwartiertje later stond iedereen weer buiten, en de 4e was afgebeld. Kwestie van ONT erop klikken en klaar, de mannen hadden in ieder geval even een meevaller op de vrijdag middag :+
En ik heb een werkende glas verbinding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Laatst online: 05:34
[...]

Nog een keer terugkomen op je reactie. Ik heb net een abo van KPN afgesloten en wilde de switches aanschaffen. De door jou genomende GS105GE heeft niet de gewenste IGMP snooping, de GS105E wel. Ik ga er vanuit dat ik de GS105E moet nemen, klopt?

edit: De KPN TV+ kasten hebben elk WiFi als ik het goed lees. Is dit voldoende of is het aan te raden om een eigen router te gebruiken om een WiFi netwerk op te stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Holk op 12-04-2023 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:06

TFHfony

Professional Weirdo

Holk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:39:
[...]

Nog een keer terugkomen op je reactie. Ik heb net een abo van KPN afgesloten en wilde de switches aanschaffen. De door jou genomende GS105GE heeft niet de gewenste IGMP snooping, de GS105E wel. Ik ga er vanuit dat ik de GS105E moet nemen, klopt?

edit: De KPN TV+ kasten hebben elk WiFi als ik het goed lees. Is dit voldoende of is het aan te raden om een eigen router te gebruiken om een WiFi netwerk op te stellen?
Via Wifi werkt het prima, maar krijg je de unicast streams. Deze hebben een lagere bitrate.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Holk schreef op woensdag 12 april 2023 @ 15:39:
[...]

Typefoutje... Je hebt gelijk. GS105E moet het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14-09 18:18
Ik heb vandaag een brief ontvangen van KPN netwerk.
Ze willen graag komen graven.
Dit als onderdeel om heel Den Haag van glasvezel te voorzien.
Ik heb akkoord gegeven en sta nu ingepland voor jan/feb 2024.
Keuze voor provider en abo is compleet vrij.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Vraagje...

KPN besteld en wordt de volgende week geleverd.

Kan mij iemand vertellen wat de voor en/of nadelen zijn van het direct aansluiten van de glasvezel op bv een FRITZ!Box 5590 Fiber...

Heb al zoveel adapters en kastjes in de meterkast dus dacht het direct aan te sluiten maar misschien hebben jullie een ander advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Laatst online: 13-09 17:00
Vandaag brief ontvangen van KPN over beschikbaarheid glasvezel. Ik gebruik momenteel VDSL van Freedom.
Ik woon in een sociale huurappartement en het ISRA punt zit in mijn woonkamer. Zie er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/7097iCCA5988F94117BB3.jpg

Hierop zit mijn Fritzbox en daarachter 2 switches met allerlei netwerkkabels. Klopt het dat naast dit punt in de woonkamer de glasvezelaansluiting zal komen? Dat is wel belangrijk voor mij, want in de meterkast gaat niet.

Hiermee wordt dan wel mijn abonnement duurder, werd mij verteld door een Freedom medewerker. Is daar nog iets voor geregeld, dat deze kosten vergoed worden? Of ben je gewoon de sjaak met deze gedwongen switch door KPN?

En hier lees ik dat koper wordt uitgezet zodra je glasvezel hebt. Wordt daarmee bedoeld dat het uitgezet wordt als je een glasvezel abonnement hebt? Of ook al wanneer het aangelegd is en je nog steeds VDSL gebruikt?

[ Voor 17% gewijzigd door segil op 13-04-2023 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
segil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:42:
Vandaag brief ontvangen van KPN over beschikbaarheid glasvezel. Ik gebruik momenteel VDSL van Freedom.
Ik woon in een sociale huurappartement en het ISRA punt zit in mijn woonkamer. Zie er zo uit:

[Afbeelding]

Hierop zit mijn Fritzbox en daarachter 2 switches met allerlei netwerkkabels. Klopt het dat naast dit punt in de woonkamer de glasvezelaansluiting zal komen? Dat is wel belangrijk voor mij, want in de meterkast gaat niet.

Hiermee wordt dan wel mijn abonnement duurder, werd mij verteld door een Freedom medewerker. Is daar nog iets voor geregeld, dat deze kosten vergoed worden? Of ben je gewoon de sjaak met deze gedwongen switch door KPN?

En hier lees ik dat koper wordt uitgezet zodra je glasvezel hebt. Wordt daarmee bedoeld dat het uitgezet wordt als je een glasvezel abonnement hebt? Of ook al wanneer het aangelegd is en je nog steeds VDSL gebruikt?
Je geeft niet aan wat voor brief je hebt ontvangen van KPN. Is dat een brief om aan te geven dat men gaat starten met de aanleg en dat er binnenkort iemand komt om te bespreken waar de aansluiting komt (tweede pagina van de brief)?

Het is zeker niet zo dat de glasaansluiting altijd bij het ISRA punt komt. Dat zou KPN wel willen maar voor de glasaansluiting gelden simpele eisen:
1) Vanaf de plek van de aansluiting moet zonder veel boren of hakken een kabel naar de woonkamer kunnen. Via lege buis, kruipruimte, etc..
2) Bij de plek van de aansluiting moet een 230v aansluiting zitten of gemaakt kunnen worden. Als deze er niet zit maar wel gemaakt kan worden dient de volledige groepenkast met 1 schakelaar spanningsvrij gemaakt te kunnen worden.

Als de meterkast voor de aannemer bezien aan die eisen voldoet, is de kans zeer groot dat de aansluiting in de meterkast komt. Voldoet de meterkast niet aan die eisen, dan kan je met ze overleggen om aansluiting in de woonkamer te maken.
Of als je pech hebt bespreekt de woningbouw dat allemaal voor jou en heb jij zelf geen inspraak....

Wat je laatste vraag betreft: Als de glasaansluiting door KPN Netwerk is aangelegd en klaar is (dus ook als er nog geen gebruik van wordt gemaakt) dan wordt het einde van de koperlijn aangekondigd met een termijn van nog drie jaren. Je kan dus nog een tijdje daarna VDSL blijven gebruiken maar er komt een moment dat je geen keus meer hebt en de VDSL lijn moet verlaten. Extra kosten daarvoor zijn niet verhaalbaar. De providers zelf bepalen wat ze rekenen voor die glaslijn en evt korting die ze krijgen vanuit KPN voor het eerste jaar na overstap (migratiekorting) hoeven ze ook niet aan jou door te geven....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Barre73 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 15:59:
[...]

Je geeft niet aan wat voor brief je hebt ontvangen van KPN. Is dat een brief om aan te geven dat men gaat starten met de aanleg en dat er binnenkort iemand komt om te bespreken waar de aansluiting komt (tweede pagina van de brief)?

Het is zeker niet zo dat de glasaansluiting altijd bij het ISRA punt komt. Dat zou KPN wel willen maar voor de glasaansluiting gelden simpele eisen:
1) Vanaf de plek van de aansluiting moet zonder veel boren of hakken een kabel naar de woonkamer kunnen. Via lege buis, kruipruimte, etc..
2) Bij de plek van de aansluiting moet een 230v aansluiting zitten of gemaakt kunnen worden. Als deze er niet zit maar wel gemaakt kan worden dient de volledige groepenkast met 1 schakelaar spanningsvrij gemaakt te kunnen worden.

Als de meterkast voor de aannemer bezien aan die eisen voldoet, is de kans zeer groot dat de aansluiting in de meterkast komt. Voldoet de meterkast niet aan die eisen, dan kan je met ze overleggen om aansluiting in de woonkamer te maken.
Of als je pech hebt bespreekt de woningbouw dat allemaal voor jou en heb jij zelf geen inspraak....

Wat je laatste vraag betreft: Als de glasaansluiting door KPN Netwerk is aangelegd en klaar is (dus ook als er nog geen gebruik van wordt gemaakt) dan wordt het einde van de koperlijn aangekondigd met een termijn van nog drie jaren. Je kan dus nog een tijdje daarna VDSL blijven gebruiken maar er komt een moment dat je geen keus meer hebt en de VDSL lijn moet verlaten. Extra kosten daarvoor zijn niet verhaalbaar. De providers zelf bepalen wat ze rekenen voor die glaslijn en evt korting die ze krijgen vanuit KPN voor het eerste jaar na overstap (migratiekorting) hoeven ze ook niet aan jou door te geven....
Bedankt voor je helder antwoord. In de brief van KPN staat dat we bij stap 2 zijn aangekomen:

Stap 2: Je geeft toestemming voor glasvezel
...... We bellen binnenkort bij je aan. Je kunt ons dan alles vragen over glasvezel en de werkzaamheden.

Daarna komt Stap 3: We gaan Graven.
Step 4: afspraak maken met monteur

Hoe het zit met graven of moeilijkheid doortrekken kabel heb ik geen flauw idee. Ik heb de woningbouw gebeld, maar die verwijzen door naar KPN. Gek eigenlijk, want je zou verwachten dat dit een beetje gecöordineerd wordt met een verhuurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
segil schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:08:
[...]

Bedankt voor je helder antwoord. In de brief van KPN staat dat we bij stap 2 zijn aangekomen:

Stap 2: Je geeft toestemming voor glasvezel
...... We bellen binnenkort bij je aan. Je kunt ons dan alles vragen over glasvezel en de werkzaamheden.

Daarna komt Stap 3: We gaan Graven.
Step 4: afspraak maken met monteur

Hoe het zit met graven of moeilijkheid doortrekken kabel heb ik geen flauw idee. Ik heb de woningbouw gebeld, maar die verwijzen door naar KPN. Gek eigenlijk, want je zou verwachten dat dit een beetje gecöordineerd wordt met een verhuurder.
OK. Dus je zit in het begin van het aanlegproces van KPN Netwerk. Dan weet je in ieder geval zeker dat je nog heel lang met die VDSL aansluiting voort kan :-)
Maar zonder gekheid: Glas is altijd beter dus hopelijk wordt de aansluiting wel gemaakt en werk je daar wel aan mee.
Ik snap wel dat men nu nog verwijst naar KPN want ik vermoed dat de aannemer nog contact met de woningbouw moet opnemen om een technische schouw van het pand te doen, en dan toestemming te krijgen voor de voorgenomen manier van aansluiten (binnendoor, buiten langs de muur, etc..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Barre73 schreef op donderdag 13 april 2023 @ 16:31:
[...]

OK. Dus je zit in het begin van het aanlegproces van KPN Netwerk. Dan weet je in ieder geval zeker dat je nog heel lang met die VDSL aansluiting voort kan :-)
Maar zonder gekheid: Glas is altijd beter dus hopelijk wordt de aansluiting wel gemaakt en werk je daar wel aan mee.
Ik snap wel dat men nu nog verwijst naar KPN want ik vermoed dat de aannemer nog contact met de woningbouw moet opnemen om een technische schouw van het pand te doen, en dan toestemming te krijgen voor de voorgenomen manier van aansluiten (binnendoor, buiten langs de muur, etc..)
Wederom bedankt voor je reactie.

Ik heb nog een keertje gebeld met de woningbouw en een paar zaken baren me toch zorgen, waar ze verder geen antwoord op hebben of iets in kunnen betekenen:

1. Mijn onderburen moeten ook toestemming geven voor het aansluiten van glasvezel, omdat blijkbaar de kabel doorgetrokken wordt via de meterkasten. Dat zou betekenen dat als iemand onder mij hier geen zin in heeft, ik geen glasvezel ga krijgen. En blijkbaar kan dit niet verplicht worden en zou ik in dat geval in het ergste geval over een paar jaar zonder internet komen te zitten. (of ik moet overstappen naar Ziggo kabel)

2. Vermoedelijk gaat het aansluitpunt in de meterkast terechtkomen en niet de woonkamer. Dit zou echt zuur zijn. Dan moet ik een kabel helemaal langs alle plinten gaan leggen, richting de woonkamer. Of alles draadloos gaan doen, maar daar ben ik geen fan van.
En sowieso, van dit soort appartementencomplexen zijn er best veel in deze wijk. Wellicht allemaal met een isra-punt in de woonkamer. Als de aansluiting in de meterkast komt, zou dit betekenen dat voor alle bewoners die nu koper gebruiken (dsl en/of telefonie) ze zelf maar een oplossing moeten regelen? Ik kan me dat zo moeilijk voorstellen.

3. De woningbouw lijkt dit toch vooral naar KPN af te schuiven en zelf hier niet echt betrokkenheid in te willen nemen.

Ik had al zo'n hekel aan KPN (met slechte ervaringen in het verleden) en dat wordt nu alleen maar erger :(
Pagina: 1 ... 24 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie