[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommerd_ schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:09:
[...]

Zijn inmiddels iets meer dan een week verder, afgelopen week veel KPN pakketjes in de centrale hal zien staan. Kleine check geeft aan dat er op meerdere adressen (op mijn verdieping) al abonnementen actief zijn (of in ieder geval NLS6 is). Bij mij helaas nog NLS9 en een verwachting van juli/augustus.

Verdeelpunt lijkt me toch voor zeker dezelfde verdieping gelijk te zijn. Misschien is het gewoon een kwestie van pech, aan de andere kant wordt wachten vanzelf beloond natuurlijk :D
Dat KPN pakket zegt niets. Die heb ik vanaf begin maart al in huis.
Eindelijk nu communicatie over wat er allemaal aan de hand is vanuit KPN netwerk. Mijn verbinding, waar ik in oktober 2020 toestemming voor heb gegeven, is helaas nogmaals vertraagd. Oorspronkelijke planning was december 20201/januari 2022, dat werd toen eind mei 2022 en nu zijn ze eruit: 2 dagen voor Kerstmis gaan ze opleveren. Een vol jaar vertraging in totaal dus. En als ik heel eerlijk ben, hecht ik niet zoveel waarde meer aan die datum, want uit ervaring weet ik dus dat het zomaar zou kunnen dat ik over een half jaar weer een nieuwe datum een half jaar verder in de toekomst ga krijgen. Dat is immers nu al 2 keer gebeurd. :)

Maar nu duidelijk is dat dat nog een half jaar gaat duren, ga ik de boel terugsturen naar KPN. Ik maak in januari wel weer een keuze voor een provider. Dat spul wat ik hier nu in huis heb staan is al bijna een jaar oud als ze de boel gaan opleveren. Dan maar geen Super Wifi Punten. Tegen de tijd dat ik ze kan gaan gebruiken zijn ze - zoals het er nu naar uitziet - al voor een groot deel afgeschreven. :)

Edit: meteen maar even telefonisch geannuleerd. Retouradres gekregen voor het installatiepakket. Volgend jaar ga ik gewoon weer opnieuw oriënteren voor een ISP, maar deze keer niet voordat de glasvezel hier in huis zit en bruikbaar is. Misschien kan ik bij Ziggo nog even een "blijf-korting" regelen als ik nu voor een jaar bijteken. Dan zit ik zelfs nog goed als ze de glasvezel nog een keer een half jaar uitstellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 13:05
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Eindelijk nu communicatie over wat er allemaal aan de hand is vanuit KPN netwerk. Mijn verbinding, waar ik in oktober 2020 toestemming voor heb gegeven, is helaas nogmaals vertraagd. Oorspronkelijke planning was december 20201/januari 2022, dat werd toen eind mei 2022 en nu zijn ze eruit: 2 dagen voor Kerstmis gaan ze opleveren. Een vol jaar vertraging in totaal dus.
Klopt inderdaad dat die pakketten niks zeggen, maar blijft een raar gegeven dat bij mij op de verdieping in dit geval 90% is aangesloten (ook op andere verdiepingen in het gebouw), alle huizen zijn op hetzelfde moment opgeleverd. Inmiddels tijdelijke oplossing geregeld maar ergens toch ook wel aan het wachten op de glasvezel :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADiTheMAN0
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-06 21:11
ADiTheMAN0 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:58:
31-mei abonnement afgesloten bij T-Mobile
3-jun (vandaag) heeft KPN Netwerk telefonisch contact opgenomen en afspraak is gemaakt voor 10-jun om de glasvezelaansluiting te realiseren.

Dat gaat wel heel snel en soepel zover, bijna te soepel! :)
Ik wist het, het ging te soepel! Vandaag kwam een meneer, en deze ging op zoek naar een doos in de grond (Distributiepunt?), deze had ergens 20 meter verderop moeten liggen onder de stoep. En dan moest er vanuit die doos, een kabel geblazen worden door een lege plastic buis die al doorloopt tot in mijn meterkast.

Na ongeveer een half uur belde die weer aan, dat ie wel een doos had gevonden, maar dat was niet de goede. De doos ligt niet op de plek waar het zou moeten liggen op basis van een tekening. Hij had ook met een detector lopen scannen rondom, en kon niet zo snel een andere doos vinden.

Dus nu moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden, waar ze meer tijd voor plannen en met zijn tweeën moeten komen om de doos te zoeken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaan ze alsnog de doos vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 14:46:
[...]

Eindelijk nu communicatie over wat er allemaal aan de hand is vanuit KPN netwerk. Mijn verbinding, waar ik in oktober 2020 toestemming voor heb gegeven, is helaas nogmaals vertraagd. Oorspronkelijke planning was december 20201/januari 2022, dat werd toen eind mei 2022 en nu zijn ze eruit: 2 dagen voor Kerstmis gaan ze opleveren. Een vol jaar vertraging in totaal dus. En als ik heel eerlijk ben, hecht ik niet zoveel waarde meer aan die datum, want uit ervaring weet ik dus dat het zomaar zou kunnen dat ik over een half jaar weer een nieuwe datum een half jaar verder in de toekomst ga krijgen. Dat is immers nu al 2 keer gebeurd. :)

Maar nu duidelijk is dat dat nog een half jaar gaat duren, ga ik de boel terugsturen naar KPN. Ik maak in januari wel weer een keuze voor een provider. Dat spul wat ik hier nu in huis heb staan is al bijna een jaar oud als ze de boel gaan opleveren. Dan maar geen Super Wifi Punten. Tegen de tijd dat ik ze kan gaan gebruiken zijn ze - zoals het er nu naar uitziet - al voor een groot deel afgeschreven. :)

Edit: meteen maar even telefonisch geannuleerd. Retouradres gekregen voor het installatiepakket. Volgend jaar ga ik gewoon weer opnieuw oriënteren voor een ISP, maar deze keer niet voordat de glasvezel hier in huis zit en bruikbaar is. Misschien kan ik bij Ziggo nog even een "blijf-korting" regelen als ik nu voor een jaar bijteken. Dan zit ik zelfs nog goed als ze de glasvezel nog een keer een half jaar uitstellen.
Net maar mijn Ziggo abo aangepast want na 9 maanden aan het lijntje gehouden te zijn geloof ik er niet meer in. Als het ooit nog komt dan kijk ik dan wel of KPN een interessante aanbieding voor me in petto heeft.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMarcie schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:49:
[...]

Net maar mijn Ziggo abo aangepast want na 9 maanden aan het lijntje gehouden te zijn geloof ik er niet meer in. Als het ooit nog komt dan kijk ik dan wel of KPN een interessante aanbieding voor me in petto heeft.
Ik ga ze maandag maar even bellen. Vandaag even geen zin meer in. Ik sta er ook zo in nu: eerst zien, dan geloven en daarna pas weer klant worden. Vraag is dan: welke ISP heeft er op dat moment een goed aanbod? KPN had destijds (begin 2021) een actie met eerste half jaar een flinke korting en dan 2 van die extra Super Wifi Punten gratis. Maar er kunnen veel meer providers leveren over de glasvezel die ze misschien ooit nog gaan aansluiten. Wie weet is er dan wel een andere provider met een mooi aanbod. Maar dat vechten ze bij KPN Netwerk en de ISP KPN onderling maar lekker uit, als ze daar behoefte aan hebben.

Maar rekenen op 23 december? Nee, daar reken ik zeker niet op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is dat doormeten standaard? Bij ons zit de glasvezel in de meterkast en volgende week komt de kpn monteur de NTU installeren voor een kpn abbo. Maar bij aanleg is er alleen Servische ploeg geweest die volgens mij geen meet apparaten bij zich hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:43
Mr_gadget schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:07:
Is dat doormeten standaard? Bij ons zit de glasvezel in de meterkast en volgende week komt de kpn monteur de NTU installeren voor een kpn abbo. Maar bij aanleg is er alleen Servische ploeg geweest die volgens mij geen meet apparaten bij zich hadden.
Zonder meting na de aansluiting van die glasvezel mag (en vaak kan) het adres helemaal niet gereed worden gemeld. En zonder gereedmelding zal er ook geen KPN monteur komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ADiTheMAN0 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Ik wist het, het ging te soepel! Vandaag kwam een meneer, en deze ging op zoek naar een doos in de grond (Distributiepunt?), deze had ergens 20 meter verderop moeten liggen onder de stoep. En dan moest er vanuit die doos, een kabel geblazen worden door een lege plastic buis die al doorloopt tot in mijn meterkast.

Na ongeveer een half uur belde die weer aan, dat ie wel een doos had gevonden, maar dat was niet de goede. De doos ligt niet op de plek waar het zou moeten liggen op basis van een tekening. Hij had ook met een detector lopen scannen rondom, en kon niet zo snel een andere doos vinden.

Dus nu moet er een nieuwe afspraak gemaakt worden, waar ze meer tijd voor plannen en met zijn tweeën moeten komen om de doos te zoeken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe gaan ze alsnog de doos vinden?
Ik had je al zoiets in een DM aangegeven. Dat dit DP, zoals het heet, niet snel gevonden wordt kan gebeuren. Er zijn meerdere manieren om het toch te vinden. Ik verwacht niet dat je nu meteen weken vertraging oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 12:35
Ik ben doorgestuurd vanuit het unifi koop advies forum, omdat ik opzoek ben naar een sfp module voor mijn UDM SE.

Blijkt dat ik dus moet weten wat voor techniek er gebruikt wordt op de glasvezel?
AON, gpon of xgs.pon?

Hoe kom ik hier achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Bokkoman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:11:
Ik ben doorgestuurd vanuit het unifi koop advies forum, omdat ik opzoek ben naar een sfp module voor mijn UDM SE.

Blijkt dat ik dus moet weten wat voor techniek er gebruikt wordt op de glasvezel?
AON, gpon of xgs.pon?

Hoe kom ik hier achter?
Weet je ook wanneer het glas is aangelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:14
Bokkoman schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:11:

AON, gpon of xgs.pon?

Hoe kom ik hier achter?
Maak een foto van de ONT die nu bij je aan de glasvezel zit en post die hier.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ernstoud schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Ik werd al getagd in het andere topic. Maar hij heeft de sleutel van de nieuwbouw woning nog niet. Dus laat staan een ONT.
@Bokkoman DM je adres maar, dan kijk ik morgen voor je. GPON is het sowieso niet. Dat is sinds maart niet meer te bestellen voor nieuwe klanten (bij elke provider die via KPN Wholesale levert).

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 14-06-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-09 12:35
ernstoud schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Barre heb ik een DM gestuurd. Dus hij zal mij denk ik goed helpen.

Maar ik heb toevallig al wel een foto van de ONT, niet de beste foto, maar het is wellicht voldoende. Midden bovenin is de ONT als ik het goed heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVeA-9h89myzFoagyvYT_TrIEHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wn3jVxNgR1Ifg643IHSGHZGq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Bokkoman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:08:
[...]

Maar ik heb toevallig al wel een foto van de ONT, niet de beste foto, maar het is wellicht voldoende. Midden bovenin is de ONT als ik het goed heb.

[Afbeelding]
Zoals in de DM ook aangegeven: Dat is niet de ONT maar de FTU. De grondplaat waarin de vezel eindigt. Die is al sinds 2016 hetzelfde op alle KPN Netwerk/Reggefiber aansluitingen. Het apparaatje dat daarop komt (met een stekker) bepaalt of het AON of PON is.

Je vraag is uitgezet bij degene die het kan weten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:42
Bokkoman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:08:
[...]

[Afbeelding]
De ONT zit er nog niet op zo te zien. Dat wat je ziet is geloof ik de FTU type TK01. Volgens mij betekent dit dat je een XGSPON aansluiting krijgt. Maar dat kan ik verkeerd hebben.

Edit: Aan de reactie van @Barre73 te zien kan dat dus nog alle kanten op :p

[ Voor 5% gewijzigd door mrdemc op 15-06-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
mrdemc schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:41:
[...]

De ONT zit er nog niet op zo te zien. Dat wat je ziet is geloof ik de FTU type TK01. Volgens mij betekent dit dat je een XGSPON aansluiting krijgt. Maar dat kan ik verkeerd hebben.

Edit: Aan de reactie van @Barre73 te zien kan dat dus nog alle kanten op :p
Klopt. En normaal zou je meteen zeggen dat het XGS-PON is omdat alle huidige nieuwe aansluitingen dat zijn. Maar dat geldt vaak niet voor nieuwbouwwoningen die in een project zitten dat een eigen (kleine) PoP heeft. Die PoP is vaak al eerder geplaatst (2021 of eerder) en voorzien van actieve apparatuur. Die apparatuur is dan nog geen XGS-PON en dus de aansluitingen ook niet.

@Bokkoman Het antwoord is AON (of GoF zoals KPN het noemt). Ik heb ook in het Ubiquiti topic beantwoord omdat je vraag daar eigenlijk begon.

[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 15-06-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
Pfoeh. Vandaag al de 3e keer dat monteur niet komt opdagen. Zou glasvezel naar binnen gebracht worden maar dat gaat nog even duren op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

pietz0r schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:57:
Pfoeh. Vandaag al de 3e keer dat monteur niet komt opdagen. Zou glasvezel naar binnen gebracht worden maar dat gaat nog even duren op deze manier.
Tsja, het is niet anders schijnbaar. Hier schijnt de onderaannemer aan de VVE beloofd te hebben aankomende week het pand af te maken. Nog 2,5 portieken te gaan. Ik ben heel erg benieuwd of ie ook komt. Eerst zien dan geloven. Heb trouwens van KPN nog steeds geen pakket ontvangen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietz0r
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:01
Heb contact gehad met van Gelder Telecom. Schijnbaar laten hun onderaannemers ze in de steek ofzo. Ik krijg een brief en mail voor een nieuwe afspraak als ze het gefixed hebben. Ziggo Abo loopt nog tot januari hopelijk kan ik dan over :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Barre73 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 21:25:
[...]

Zonder meting na de aansluiting van die glasvezel mag (en vaak kan) het adres helemaal niet gereed worden gemeld. En zonder gereedmelding zal er ook geen KPN monteur komen.
Dank voor je reactie. De KPN monteur heeft hem doorgemeten en daarna de converter van glas naar ethernet geplaatst. Prima service. Hij had het erover dat dit stuk al geschikt is voor 10 Gbit zelfs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:42
Er is sinds vanmorgen vervelende storing gaande bij KPN EEN via RoutIT. (zakelijke klanten)

https://cspreporter.nl/#20311

https://vtm.statusdashboard.com/event/183722/

[ Voor 6% gewijzigd door ikbenjoeri op 17-06-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:48
Verklaard wel waarom er hier met een kladblokje de deuren werd langsgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightLuke
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:49
KPN Netwerk mailt mij dat onze glasvezelverbinding klaar voor gebruik is. Met daarin een opmerking dat als de provider (KPN) nog niets heeft laten weten dat je moet bellen. Blij bellen we KPN op want een adsl verbinding die uitvalt als je op de deurmat stapt is natuurlijk ook niet fantastisch 😄

KPN ziet de glasvezelverbinding gereed in het systeem. Meneer zegt nog iets te hebben omgezet in het systeem en zegt dat we het zouden kunnen gebruiken. Maar zolang er geen glasvezel converter (met stekker) is geplaatst gaat er toch helemaal niets gebeuren?

Sowieso vond ik het al vreemd dat een monteur onaangekondigd een tweede keer kwam doormeten maar kennelijk gaat dat zo. Volgens deze monteur zou het ook met een weekje gebruikt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Caelorum schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:37:
[...]
De werkkamer zou eigenlijk nog het meest ideale zijn, want die zit ook op de begane grond en een doorvoer naar de woonkamer is er al. Echter... het enige gat naar de kruipruimte is al bezet door de coax-kabel. Mogen ze daar de glasvezel doorheen proppen? En houden ze bij de aanleg aan de straat rekening, dat ze mogelijk vanaf de voorkant van de woning nog zo'n 6m (meterkast) of 12m (werkkamer) aan glasvezel nodig hebben? Ik dacht dat de bundels relatief "kort" werden gehouden?[...]
Onaangekondigd stond er iemand aan de deur. Blijkbaar willen ze het overal in de woonkamer doen. Heb ze gevraagd het 1 verdieping lager te houden in mijn werkkamer. Dat was dus ook geen probleem. Ze gingen het wel via de kruipruimte omhoog brengen via een bestaande goot. Ik wens ze nog wel success, want zover ik weet is die goot er niet. Ja, 1 waar de kabel van ziggo in zit, maar het gat is wel geblokkeerd door laminaat (niet zelf gedaan). Komt nog bij dat mijn kruipruimte geïsoleerd is in tegenstelling tot de rest van de straat en ze dus wel even mogen zoeken achter het PIF.

Nu maar hopen dat ze de volgende keer wel even aankondigen dat ze komen. Die kamer is namelijk werkkamer, opslaghok en bouwplaats in 1 en ik vermoed dat ze geen zin hebben in dozen, tegels, hout en elektrisch gereedschap verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
LightLuke schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:49:
KPN Netwerk mailt mij dat onze glasvezelverbinding klaar voor gebruik is. Met daarin een opmerking dat als de provider (KPN) nog niets heeft laten weten dat je moet bellen. Blij bellen we KPN op want een adsl verbinding die uitvalt als je op de deurmat stapt is natuurlijk ook niet fantastisch 😄

KPN ziet de glasvezelverbinding gereed in het systeem. Meneer zegt nog iets te hebben omgezet in het systeem en zegt dat we het zouden kunnen gebruiken. Maar zolang er geen glasvezel converter (met stekker) is geplaatst gaat er toch helemaal niets gebeuren?

Sowieso vond ik het al vreemd dat een monteur onaangekondigd een tweede keer kwam doormeten maar kennelijk gaat dat zo. Volgens deze monteur zou het ook met een weekje gebruikt kunnen worden.
zodra kpn de order inlegt voor de overzetting na glasvezel komt daar ook monteurs opdracht uit die NT/ONT komt plaatsen op locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Bij ons in de straat hebben ze eind vorig jaar glasvezel aangelegd. We kregen een brief in de bus met een code om toestemming te geven. Dat heb ik gedaan, ik heb de bevestiging in mijn mailbox. In oktober vorig jaar is bij alle woningen de kabel tot aan de woning gelegd. Zo ook bij mijn woning, bij mijn voordeur steekt een stukje glasvezel kabel uit de grond.

Daarna is bij bijna alle woningen in januari/februari de woning aangesloten, behalve bij mijn woning. Er is bij mij ook nooit een schouwer komen kijken. Bij de netwerkstatus stond dat ze mijn woning aan gingen sluiten juli-augustus 2022. Dus ik vond het wel raar dat het bij mij een half jaar later was, maar ik dacht laat ik maar geduldig wachten.

Maar een paar weken geleden viel het me op dat de status was gewijzigd in "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Dus ik met de klantenservice gebeld en die zeiden dat ik geen toestemming had gegeven. Dat vond ik vreemd aangezien ik helemaal in het begin toestemming heb gegeven, en er bij mij nooit iemand is komen kijken (of anderszins contact heeft opgenomen).

De klantenservice heeft toen gezegd dat iemand zou terugbellen. En diezelfde dag werd ik inderdaad teruggebeld dus dat viel mee. Het bedrijf dat mij heeft gebeld is volgens mij een onderaannemer van KPN Netwerk. Deze hebben me gezegd dat er "binnenkort" een schouwer contact op zou nemen of zou langskomen. Dat is inmiddels 3 weken geleden.

Volgens mij status pagina zou ik dus een glasvezel abbonement moeten afsluiten. Heeft het zin om dat te doen voordat de kabel is doorgetrokken naar de meterkast?

[ Voor 24% gewijzigd door TlighT op 18-06-2022 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TlighT schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:15:
Bij ons in de straat hebben ze eind vorig jaar glasvezel aangelegd. We kregen een brief in de bus met een code om toestemming te geven. Dat heb ik gedaan, ik heb de bevestiging in mijn mailbox. In oktober vorig jaar is bij alle woningen de kabel tot aan de woning gelegd. Zo ook bij mijn woning, bij mijn voordeur steekt een stukje glasvezel kabel uit de grond.

Daarna is bij bijna alle woningen in januari/februari de woning aangesloten, behalve bij mijn woning. Er is bij mij ook nooit een schouwer komen kijken. Bij de netwerkstatus stond dat ze mijn woning aan gingen sluiten juli-augustus 2022. Dus ik vond het wel raar dat het bij mij een half jaar later was, maar ik dacht laat ik maar geduldig wachten.

Maar een paar weken geleden viel het me op dat de status was gewijzigd in "We sluiten je woning aan, wanneer je een glasvezelabonnement hebt besteld". Dus ik met de klantenservice gebeld en die zeiden dat ik geen toestemming had gegeven. Dat vond ik vreemd aangezien ik helemaal in het begin toestemming heb gegeven, en er bij mij nooit iemand is komen kijken (of anderszins contact heeft opgenomen).

De klantenservice heeft toen gezegd dat iemand zou terugbellen. En diezelfde dag werd ik inderdaad teruggebeld dus dat viel mee. Het bedrijf dat mij heeft gebeld is volgens mij een onderaannemer van KPN Netwerk. Deze hebben me gezegd dat er "binnenkort" een schouwer contact op zou nemen of zou langskomen. Dat is inmiddels 3 weken geleden.

Volgens mij status pagina zou ik dus een glasvezel abonnement moeten afsluiten. Heeft het zin om dat te doen voordat de kabel is doorgetrokken naar de meterkast?
Dat heeft op zich zeker wel zin want daarmee wordt de aannemer alsnog gedwongen bij jou langs te komen om de kabel naar binnen te brengen en meteen een actieve NT of ONT op de aansluiting te plaatsen zodat je abonnement al in kan gaan.

Bedenk wel dat de aanleggende aannemers niet zo goed zijn in dat proces en dat het dan nog vaak een paar weken kan duren voordat ze contact opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Gaat het nu echt gebeuren na dik 9 maanden? Ik ben benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfOVeg036Zi3lJ7D6u0Wr5T4zoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qa8emouTx7KzXAJKoMoGShgH.jpg?f=fotoalbum_large

Nu morgen nog ff contract KPN opzeggen wat me 9 maanden geleden al beloofd was en nieuwe via internetten.nl afsluiten. Scheelt me bijna € 100 voor het eerste jaar. Kan ik die investeren in een Fritzbox. Weet alleen nog niet welke en of er betere keuzes zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
MrMarcie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:31:
Gaat het nu echt gebeuren na dik 9 maanden? Ik ben benieuwd.

[Afbeelding]

Nu morgen nog ff contract KPN opzeggen wat me 9 maanden geleden al beloofd was en nieuwe via internetten.nl afsluiten. Scheelt me bijna € 100 voor het eerste jaar. Kan ik die investeren in een Fritzbox. Weet alleen nog niet welke en of er betere keuzes zijn?
Ook jullie VVE snapt het verschil tussen KPN en KPN Netwerk niet?
Op de website van KPN kan je toch echt maar 1 provider kiezen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Barre73 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 21:17:
[...]

Ook jullie VVE snapt het verschil tussen KPN en KPN Netwerk niet?
Op de website van KPN kan je toch echt maar 1 provider kiezen :-)
Dat klopt, maar al die oude mensjes hier maakt het niet uit. Ze gaan allemaal via de website van KPN een contract aan. Maar diegene die al over zijn zijn wel positief over dat glas.

Nu is KPN in bijna alle gevallen wel de goedkoopste (en beste?), maar de deals zijn ergens anders beter te halen momenteel dan via hun site ;)

[ Voor 13% gewijzigd door MrMarcie op 19-06-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 12:05
Barre73 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:47:
[...]

Klopt. En normaal zou je meteen zeggen dat het XGS-PON is omdat alle huidige nieuwe aansluitingen dat zijn. Maar dat geldt vaak niet voor nieuwbouwwoningen die in een project zitten dat een eigen (kleine) PoP heeft. Die PoP is vaak al eerder geplaatst (2021 of eerder) en voorzien van actieve apparatuur. Die apparatuur is dan nog geen XGS-PON en dus de aansluitingen ook niet.

@Bokkoman Het antwoord is AON (of GoF zoals KPN het noemt). Ik heb ook in het Ubiquiti topic beantwoord omdat je vraag daar eigenlijk begon.
Bij ons in de nieuwbouwwijk stond de POP er al veel eerder dan de huizen rond April/Mei 2021.
Huizen zijn in Juli dit jaar klaar. Lijkt ook AON (GOF) te worden geleverd.

Ben wel benieuwd wat het voor de toekomst brengt voor de maximale snelheid. Maar als we naar de 10 Gbit gaan over een paar jaar moeten ze fysiek upgraden in de POP en de SFP+ gaan wisselen etc. Lijkt met XGS-PON makkelijker te zijn. (ben wel benieuwd of ze al SFP+ switches hebben in die POPS)

Voordeel van AON is wel direct een Mikrotik en een SFP module erin :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

xares schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Bij ons in de nieuwbouwwijk stond de POP er al veel eerder dan de huizen rond April/Mei 2021.
Huizen zijn in Juli dit jaar klaar. Lijkt ook AON (GOF) te worden geleverd.

Ben wel benieuwd wat het voor de toekomst brengt voor de maximale snelheid. Maar als we naar de 10 Gbit gaan over een paar jaar moeten ze fysiek upgraden in de POP en de SFP+ gaan wisselen etc. Lijkt met XGS-PON makkelijker te zijn. (ben wel benieuwd of ze al SFP+ switches hebben in die POPS)

Voordeel van AON is wel direct een Mikrotik en een SFP module erin :9
Print dit stukje hierboven uit en laat het aan je huisgenoten of je ouders lezen. _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 13-09 12:05
MrMarcie schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:38:
[...]

Print dit stukje hierboven uit en laat het aan je huisgenoten of je ouders lezen. _O-
En dan snappen ze er niks van bedoel je? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
Hier weer een stap verder. Vorige keer meldde ik dat ze bezig waren om de bundels aan elkaar te lassen.

Vandaag werd er weer gegraven voor de deur. Het stuk vezel werd opgegraven en er werd een soort lasdoos aan gemaakt. Daarna werd de soos weer begraven.

Ik neem aan dat mijn glas aansluiting nu compleet is tot aan mijn buitenmuur. Als ik het goed gezien heb volgt er nog een KPN netwerk monteur om het binnen te leggen. Hiervoor wordt een afspraak gemaakt. Dan nog eens een T-Mobile monteur voor de aansluiting zelf.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Misschien ten overvloede gezien ik deze vraag ook in het chickpoint in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" topic heb gesteld.

Maar:
Nu heb ik sinds vorige week een glas verbinding van KPN.
Met uitstekend werk van fabianishere werkend gekregen op mijn UDM-Pro.

Echter wil ik graag van de TK01 naar de UDM-Pro verbinden via glas, de media converter er tussen uit dus.

Ik heb de volgende kabels/connectoren gekocht om dit te realiseren:
https://www.fs.com/products/76106.html (voor op de TK01)
https://www.fs.com/products/62913.html (kabel tussen TK01 en UDM-Pro)
https://www.fs.com/products/39135.html (voor de SFP+ poort)

Autonegotiation ook uitgezet en op 1 Gbps FDX gezet.

Nu zit ik in een XGS-PON gebied, maar dat zou per januari 2022 niet meer moeten uitmaken? Maar helaas krijg ik geen prik op de kabel.

Weet iemand de oplossing? Of moet ik echt nog ook de https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
renedis schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:55:
Misschien ten overvloede gezien ik deze vraag ook in het chickpoint in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 3" topic heb gesteld.

Maar:

Echter wil ik graag van de TK01 naar de UDM-Pro verbinden via glas, de media converter er tussen uit dus.

Nu zit ik in een XGS-PON gebied, maar dat zou per januari 2022 niet meer moeten uitmaken? Maar helaas krijg ik geen prik op de kabel.

Weet iemand de oplossing? Of moet ik echt nog ook de https://www.kpnwebshop.co...patchcover-kit-ftu-tk01/2 kopen?
In dit document van KPN staat dat je bij XGSPON een ONT op TX moet hebben van 1260 ... 1280nm en RX op 1575 ... 1580nm, moet jouw SFP dan ook niet daaraan voldoen? En er staat dat je een serienummer moet doorgeven voor de authenticatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:07
Capa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:17:
[...]

In dit document van KPN staat dat je bij XGSPON een ONT op TX moet hebben van 1260 ... 1280nm en RX op 1575 ... 1580nm, moet jouw SFP dan ook niet daaraan voldoen? En er staat dat je een serienummer moet doorgeven voor de authenticatie.
Dat serienummer scant de monteur in tijdens de installatie en voert dat in een KPN backend App in. Heb ik zelf gade geslagen. Dat is iets wat je nooit zelf kan doen, tenzij je zelf een ander serienummer in je SFP module kan zetten.

Misschien weet @Barre73 nog een optie?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:15
Skynett schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Dat serienummer scant de monteur in tijdens de installatie en voert dat in een KPN backend App in. Heb ik zelf gade geslagen. Dat is iets wat je nooit zelf kan doen, tenzij je zelf een ander serienummer in je SFP module kan zetten.

Misschien weet @Barre73 nog een optie?
In dezelfde handleiding staat dat je zelf het serienummer door kan geven via https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud

Maar:

De SFP waar je naar verwijst is absoluut niet geschikt voor XGS-PON en het slechte nieuws is dat er heel weinig aanbod is van de juiste. Voor XGS-PON moet je een 10Gbps SFP+ hebben met MAC, dat houdt in dat de SFP de identificatie, authenticatie en versleuteling doet. Zelfs fs.com heeft ze niet. En vooralsnog geven ze aan ze ook niet te voeren.

Kortom, de Genexis ONT laten zitten en via RJ-45 aan de router, niet via glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Capa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:25:
[...]

In dezelfde handleiding staat dat je zelf het serienummer door kan geven via https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur.htm
Oeps! Kan dus wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Die onduidelijkheid is dan opgelost.
KPN heeft het gewoon mogelijk gemaakt. En qua PON zelfs alleen op XGS-PON. Op GPon kan je geen eigen apparatuur gebruiken. Wil je dat toch, dan wordt je eerst omgezet naar XGS-PON.

Maar inderdaad wordt het andere probleem wel meteen aangeroerd en dat zit momenteel bij de markt die die apparatuur aanbiedt. Er is bijna niks te vinden dat je kan gebruiken op een XGS-PON verbinding. Ik geloof dat AVM nu iets heeft (of bijna) maar dat is alleen voor Fritzboxen en niet voor Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:05
Wat een nachtmerrie is dit. Nooit geweten dat het zo moeilijk is om een internetaansluiting geregeld te krijgen.

De kabels steken al sinds vorig jaar uit de grond voor het gebouw. Mijn huurcorporatie verwijst mij door naar de onderaannemer, KPN Netwerk verwijst mij door naar de hoofdaannemer die niet te bereiken is, onderaannemer zegt op antwoord van de huurcorporatie te wachten en ga zo maar door. Niemand doet iets, niemand kan mij iets vertellen.

Een paar weken geleden heeft KPN opnieuw de kabels aangelegd het gebouw in omdat deze verkeerd waren aangelegd. Maar zij konden mij ook niks vertellen over hoe, wat en wanneer.

Hoe kun je zoiets nou het beste aanpakken? Dit hele proces duurt al sinds vorig jaar. Heb het idee dat er niks gebeurt als niemand door pakt of als ik niks zeg. Ik woon in een groot complex en ben waarschijnlijk maar een van de weinigen dit het heeft aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ^LuKKie^
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:19

Had je niet https://www.fs.com/products/141199.html moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Helaas ook niet. Het dient een 10G XGS-PON ONT versie te zijn met MAC (Medium Acces Control). Niet te verwarren met een MAC-address.

Hier gevonden:
https://ecin.ca/xgs-pon-s...n-mounted-on-sfp-package/

Erg prijzig jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Justevo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:39:
Wat een nachtmerrie is dit. Nooit geweten dat het zo moeilijk is om een internetaansluiting geregeld te krijgen.

De kabels steken al sinds vorig jaar uit de grond voor het gebouw. Mijn huurcorporatie verwijst mij door naar de onderaannemer, KPN Netwerk verwijst mij door naar de hoofdaannemer die niet te bereiken is, onderaannemer zegt op antwoord van de huurcorporatie te wachten en ga zo maar door. Niemand doet iets, niemand kan mij iets vertellen.

Een paar weken geleden heeft KPN opnieuw de kabels aangelegd het gebouw in omdat deze verkeerd waren aangelegd. Maar zij konden mij ook niks vertellen over hoe, wat en wanneer.

Hoe kun je zoiets nou het beste aanpakken? Dit hele proces duurt al sinds vorig jaar. Heb het idee dat er niks gebeurt als niemand door pakt of als ik niks zeg. Ik woon in een groot complex en ben waarschijnlijk maar een van de weinigen dit het heeft aangevraagd.
Gewoon wachten. Ik heb mijn abonnement voor glasvezel inmiddels ook maar weer geannuleerd en de doos met apparatuur weer teruggestuurd. KPN Netwerk blijft maar uitstellen. Geplande opleverdatum is nu weer december, wel een jaar later dan oorspronkelijk gepland dan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Nou, eindelijk na bijna 10 maanden hangt er een kastje sinds vanmiddag. Helaas kon de patch? niet geactiveerd worden want die was geannuleerd omdat het zo lang geduurd had. Middelste lampje blijft dus nog knipperen. Mooie verhalen gehoord van die KPNnetwerk man die alle 'lastige' klusjes mag opknappen. Die heeft voorlopig voldoende werk.

Hopelijk komt die patch? snel goed en kan ik eindelijk genieten van glas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_Ju2dYEkQBSELZrz5wE2VACBQk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ghOO13A0Af6WwoYdBelYbzzw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
MrMarcie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:42:
Nou, eindelijk na bijna 10 maanden hangt er een kastje sinds vanmiddag. Helaas kon de patch? niet geactiveerd worden want die was geannuleerd omdat het zo lang geduurd had. Middelste lampje blijft dus nog knipperen. Mooie verhalen gehoord van die KPNnetwerk man die alle 'lastige' klusjes mag opknappen. Die heeft voorlopig voldoende werk.

[Afbeelding]
Bij mij duurde het iets van 1-2 dagen voordat het middelste lampje ook aan ging. Je kan gaan wachten totdat je iets hoort, maar gewoon regelmatig in de meterkast kijken en als hij groen is kan je je modem zo aansluiten. Bij mij werkte het daarna direct. Was een fijn moment. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Skynett schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Bij mij duurde het iets van 1-2 dagen voordat het middelste lampje ook aan ging. Je kan gaan wachten totdat je iets hoort, maar gewoon regelmatig in de meterkast kijken en als hij groen is kan je je modem zo aansluiten. Bij mij werkte het daarna direct. Was een fijn moment. 8)
Heb die spullen van KPN nog niet en ook de bevestiging van mijn abo nog niet. Maandag afgesloten via internetten.nl. Dus dat wordt hopelijk mijn laatste horde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
MrMarcie schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:42:

[Afbeelding]
als middelste lampje knipperd zit er wel een verbinding achter alleen hij is nog niet geativeerd met postcode huisnr serie nummer, of loopt vertraagd door systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-09 20:00
Mijn KPN 1 Gbps XGS-PON aansluiting heeft een vreemd snelheidsprobleem dat afhangt van de gebruikte router. Ik meet de snelheid in alle gevallen met de Ookla Speedtest CLI applicatie met server speedtest.xs4all.nl op een computer die rechtstreeks bedraad is aangesloten op de router.

De routers die ik heb getest - KPN Box12, Fritz!Box 7590 en Fritz!Box 4060 - zijn steeds aangesloten op een Genexis XGS-PON ONT (het model met Power, Connection en Alarm LEDs).

De up- en downloadsnelheden met de Box12 en de FB7590 zijn steeds respectievelijk ongeveer 940 en 840 Mbps, dus een "penalty'' van 100 Mbps op de downloadsnelheid. De FB4060 met default instellingen geeft daarentegen steeds min of meer symmetrische up- en downloadsnelheden van ongeveer 940 Mbps.

De FB4060 heeft per default de WAN-poort ingesteld op 2.5 Gbps, terwijl de WAN-poorten van de Box12 en de FB7590 zijn ingesteld op 1 Gbps. Zou dat de oorzaak van die 100 Mbps downloadpenalty zijn? Ja, want de WAN-poort op de FB4060 kan ook op 1 Gbps worden ingesteld en dan treedt die penalty bij mijn aansluiting ook op.

Op het KPN forum zijn er plenty gebruikers die met de FB7590 symmetrische up- en downloadsnelheden van ongeveer 940 Mbps halen. Dat kan eigenlijk niet anders betekenen dan dat de oorzaak van die 100 Mbps
downloadpenalty upstream van de door mij gebruikte router moet worden gezocht - kan dit worden veroorzaakt door die Genexis ONT? Of nog verder upstream in de PoP? Hoe zou die ONT of de PoP kunnen weten wat de rating van de WAN-poort van mijn router is?

Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:22:
Mijn KPN 1 Gbps XGS-PON aansluiting heeft een vreemd snelheidsprobleem dat afhangt van de gebruikte router. Ik meet de snelheid in alle gevallen met de Ookla Speedtest CLI applicatie met server speedtest.xs4all.nl op een computer die rechtstreeks bedraad is aangesloten op de router.

De routers die ik heb getest - KPN Box12, Fritz!Box 7590 en Fritz!Box 4060 - zijn steeds aangesloten op een Genexis XGS-PON ONT (het model met Power, Connection en Alarm LEDs).

De up- en downloadsnelheden met de Box12 en de FB7590 zijn steeds respectievelijk ongeveer 940 en 840 Mbps, dus een "penalty'' van 100 Mbps op de downloadsnelheid. De FB4060 met default instellingen geeft daarentegen steeds min of meer symmetrische up- en downloadsnelheden van ongeveer 940 Mbps.

De FB4060 heeft per default de WAN-poort ingesteld op 2.5 Gbps, terwijl de WAN-poorten van de Box12 en de FB7590 zijn ingesteld op 1 Gbps. Zou dat de oorzaak van die 100 Mbps downloadpenalty zijn? Ja, want de WAN-poort op de FB4060 kan ook op 1 Gbps worden ingesteld en dan treedt die penalty bij mijn aansluiting ook op.

Op het KPN forum zijn er plenty gebruikers die met de FB7590 symmetrische up- en downloadsnelheden van ongeveer 940 Mbps halen. Dat kan eigenlijk niet anders betekenen dan dat de oorzaak van die 100 Mbps
downloadpenalty upstream van de door mij gebruikte router moet worden gezocht - kan dit worden veroorzaakt door die Genexis ONT? Of nog verder upstream in de PoP? Hoe zou die ONT of de PoP kunnen weten wat de rating van de WAN-poort van mijn router is?

je gaat nooit de volledige 1Gbit kunnen halen dankzij tcp overhead hou je max ongeveer 940Mbps over
anders zou je over moeten naar 2,5 gbit aan beide kanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
muisje1997 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:45:
[...]

je gaat nooit de volledige 1Gbit kunnen halen dankzij tcp overhead hou je max ongeveer 940Mbps over
anders zou je over moeten naar 2,5 gbit aan beide kanten
Maar daar gaat mijn post dus niet over! Die gaat over het voor mij onverklaarbare verschil tussen 940 en 840 Mbps downloadsnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Maar daar gaat mijn post dus niet over! Die gaat over het voor mij onverklaarbare verschil tussen 940 en 840 Mbps downloadsnelheid.
ik zie het inderdaad nu excuus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:42
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:22:

Een OLT/ONT "weet" ook niet wat er achter hangt. Op de OLT wordt een ONT geregistreerd, de achterliggende router is onbekend. Maar aangezien je een een router hebt die wel 940 Mbps up/down geeft, dan ligt het niet aan je aansluiting. Er treedt dus iets vreemds op op de verbinding tussen de ONT en de router. Maar die andere KPN klanten met de FB7590 : hebben zij net als jij een XGS-PON verbinding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Soundwork schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:35:
[...]

Een OLT/ONT "weet" ook niet wat er achter hangt. Op de OLT wordt een ONT geregistreerd, de achterliggende router is onbekend. Maar aangezien je een een router hebt die wel 940 Mbps up/down geeft, dan ligt het niet aan je aansluiting. Er treedt dus iets vreemds op op de verbinding tussen de ONT en de router. Maar die andere KPN klanten met de FB7590 : hebben zij net als jij een XGS-PON verbinding?
Ik weet niet of KPN klanten met FB7590 routers alle XGS-PON aansluitingen hebben, maar het punt is dat de FB7590 bij een 1 Gbps aansluiting na aftrek van de overhead ongeveer 940 Mbps up/downloadsnelheid kan geven. Zoals je zegt "Er treedt dus iets vreemds op op de verbinding tussen de ONT en de router." Ik had al eens een andere Cat6-kabel geprobeerd, maakte geen verschil.

Wat ik echter nog niet geprobeerd had was om de voeding van de Genexis ONT er eens enkele minuten uit te halen... zou dat het dan zijn? Na weer opgestart te zijn met de FB7590 krijg ik meteen 935/935 Mbps bij de eerste poging. Het was dus inderdaad een upstream probleem, maar waar? De ONT is als mediaconvertor toch een vrij passief apparaat?

Enfin, bedankt voor het meedenken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 21:42
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Ik weet niet of KPN klanten met FB7590 routers alle XGS-PON aansluitingen hebben, maar het punt is dat de FB7590 bij een 1 Gbps aansluiting na aftrek van de overhead ongeveer 940 Mbps up/downloadsnelheid kan geven. Zoals je zegt "Er treedt dus iets vreemds op op de verbinding tussen de ONT en de router." Ik had al eens een andere Cat6-kabel geprobeerd, maakte geen verschil.

Wat ik echter nog niet geprobeerd had was om de voeding van de Genexis ONT er eens enkele minuten uit te halen... zou dat het dan zijn? Na weer opgestart te zijn met de FB7590 krijg ik meteen 935/935 Mbps bij de eerste poging. Het was dus inderdaad een upstream probleem, maar waar? De ONT is als mediaconvertor toch een vrij passief apparaat?

Een ONT is vergeleken met een NT niet helemaal passief omdat een ONT het signaal wat via de OLT komt wat voor jou bestemd is eruit moet filteren. Ook vind er decryptie plaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:06:
[...]

Passief? Er zit een complete Linux gebaseerde computer in! Dus tja, er kan in de software (wellicht ook in de hardware) natuurlijk een bug/feature zitten… en het lijkt me zeer zinvol sowieso de ONT opnieuw op te starten als er een andere router achter komt. Immers; de router vraagt via DHCP allerlei info op via de DHCP opties. En niet elke router kent alle opties of handelt ze juist af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hkoster1 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:06:
[...]

Zit er ergens in de Fritzbox niet ergens een QoS instelling die die 100 Mbit vrijhoudt (ook al is het niet nodig op dat moment)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigcafe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 11:06
Barre73 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Zit er ergens in de Fritzbox niet ergens een QoS instelling die die 100 Mbit vrijhoudt (ook al is het niet nodig op dat moment)?
Dat zou goed kunnen, er is niet 1,2,3 een instelling voor.
Maar het is mij wel eens opgevallen dat fast.com via een fritzbox* nooit de maximale snelheid lijkt te halen.

* 7583 met een dsl sync lager dan de abonnement snelheid.
Als de sync hoger is dan de abonnementsnelheid, krijg ik wel de verwachte snelheid via fast.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

ernstoud schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Passief? Er zit een complete Linux gebaseerde computer in! Dus tja, er kan in de software (wellicht ook in de hardware) natuurlijk een bug/feature zitten… en het lijkt me zeer zinvol sowieso de ONT opnieuw op te starten als er een andere router achter komt. Immers; de router vraagt via DHCP allerlei info op via de DHCP opties. En niet elke router kent alle opties of handelt ze juist af.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qggjq-PXh2BrIwVOuLigUbvh3vQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hYFAdmmSrEOtZwpBzak2NpfC.jpg?f=user_large

Is dat zo. Op de doos staat ook nog, made in China. Dacht dat we beetje voor netwerkspecifieke zaken die Chinezen gingen weren. Of sla ik nu door?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
MrMarcie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:17:
[...]

[Afbeelding]

Is dat zo. Op de doos staat ook nog, made in China. Dacht dat we beetje voor netwerkspecifieke zaken die Chinezen gingen weren. Of sla ik nu door?
Made in China is niet hetzelfde als een bedrijf uit China. Genexis is geen chinees bedrijf maar een nederlands bedrijf. Heel veel bedrijven laten hun apparaten in China in elkaar zetten, dat is niet veranderd.
Wat bijvoorbeeld wel veranderd is, is dat KPN niet langer meer haar routers/NT's door ZTE laat leveren. Dat is wel een Chinees bedrijf. Voor PON is KPN overgestapt op Nokia en nu ook Genexis daarbij. En voor AON inmiddels ook geen ZTe maar maar Genexis. Alhoewel dat voor een simpele AON-mediaconverter weer iets minder belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
Weet iemand iets meer informatie over de aanleg in Groningen stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pilovali schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:32:
Weet iemand iets meer informatie over de aanleg in Groningen stad?
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 16:46
Wat de status van de aanleg van glasvezel is. Liefst wat globaal een beetje de planning is.
KPN houd de lippen op elkaar.

Ik kan je eventueel postcode en huisnummer sturen via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Ik ga jullie verlaten (zal vast nog wel meelezen soms). Eindelijk bevestiging van abo bij KPN. Moest wel ff bellen met internetten.nl maar toen was het in een kwartier geregeld. Monteur komt 5 juli. Ben erg benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ltW4zI7E99TAJfpEdKs6oqEA24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B5TWoTy9xfVyTJ9v5E4nnXeh.jpg?f=user_large

Sterkte iedereen hier met zijn sprieten en aansluitingen. Hopelijk voor iedereen ook snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Pilovali schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Wat de status van de aanleg van glasvezel is. Liefst wat globaal een beetje de planning is.
KPN houd de lippen op elkaar.

Ik kan je eventueel postcode en huisnummer sturen via DM.
Stuur maar in een DM.

In het algemeen zijn er 4 gebieden bekend en/of in aanleg. Die zie je op onderstaande kaart. Eerst kwam Noordoost (Oosterparkwijk, Korrewegwijk, Oranjewijk, Hortusbuurt), Toen Paddepoel/Selwerd, toen Oud West (dus onder het Reitdiep). En het meest recente project dat gestart werd is Vinkhuizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m0gPnQMNZLQ3hXkGp2qnpnGGgtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iMQ5QyaIClbSZNpjeMhLndgk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:24

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Man man man, de kabels zitten in de grond maar nu staat de status al tijden op "Toestemming van de pandeigenaar nodig" om de aansluiting in huis te realiseren. Dus heb ik contact opgenomen met de woningbouw, die geven aan dat de toestemming er al is en geven dat nogmaals aan KPN door. Status ongewijzigd. Nu heb ik al 3x contact gehad met KPN Netwerk en telkens geven ze aan dat het doorgegeven wordt aan de lokale projectleider, waar dus schijnbaar niks mee gedaan wordt. Nu is de status zo dat ik een "Onderzoek" kan aanvragen. Iemand daar ervaring mee? Want ik heb er weinig vertrouwen in. Ik dacht dat een aansluiting halverwege augustus wel mogelijk moet zijn, dat lijkt nu wat optimistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Eindelijk een alternatief voor Ziggo. Enige tijd geleden hebben de monteurs de glasvezel naar binnengebracht.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/npqjppw.jpg

Monteursafspraak is pas in Augustus, maar kan iemand toevallig al op basis van deze foto zien wat voor type aansluiting dit is? Gaat om een 1000Mbit abbonement straks en dus een nieuwe aansluiting.

Zou dit een XGS-PON aansluiting zijn? Ik wil graag mijn Ubiquiti UDM Pro gaan gebruiken maar vrees dat er iets van een media converter nodig zal zijn glas -> utp? KPN modem kan er tussen uit neem ik aan?

@Barre73 ik heb je een privé berichtje gestuurd, mogelijk kun jij dit zien?

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2022 09:27 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Workaholic schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:25:
Zou dit een XGS-PON aansluiting zijn? Ik wil graag mijn Ubiquiti UDM Pro gaan gebruiken maar vrees dat er iets van een media converter nodig zal zijn glas -> utp? KPN modem kan er tussen uit neem ik aan?

@Barre73 ik heb je een privé berichtje gestuurd, mogelijk kun jij dit zien?
Wanneer is er in de buurt voor het eerst glasvezel aangelegd?

Wijk waar al lang glasvezel ligt: Grote PoP (point of presence), geen (XGS)-GPON bij KPN.
Nieuw project: Kleine kast voor 8*96 (of was het 16*48) aansluitingen, PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:55:
[...]

Wanneer is er in de buurt voor het eerst glasvezel aangelegd?

Wijk waar al lang glasvezel ligt: Grote PoP (point of presence), geen (XGS)-GPON bij KPN.
Nieuw project: Kleine kast voor 8*96 (of was het 16*48) aansluitingen, PON.
Dat is wel de grote lijn ja.

@Workaholic : Is inderdaad XGS-PON. Hetgeen het meteen voorlopig onmogelijk maakt om je UDM Pro direct met glas aan te sluiten. Uiteraard kan je wel de Experiabox er tussen uit halen en de UTP kabel vanuit de mediaconverter (wat in dit geval een ONT heet) in je UDM Pro steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thanks! Media converter zal niet zo heel veel stroom verbruiken lijkt mij?

Zal even kijken wat de impact is voor IPTV - dan schijnt nog redelijk bewerkelijk te zijn met een UDM pro en handmatige settings die kunnen verdwijnen etc na software updates etc. Ook noodzaak om igmp snooping te hebben op switches in het huis etc dacht ik. Maar dat is voor dit topic offtopic.

[ Voor 60% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2022 10:19 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Workaholic schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 10:16:
Thanks! Media converter zal niet zo heel veel stroom verbruiken lijkt mij?

Zal even kijken wat de impact is voor IPTV - dan schijnt nog redelijk bewerkelijk te zijn met een UDM pro en handmatige settings die kunnen verdwijnen etc na software updates etc. Ook noodzaak om igmp snooping te hebben op switches in het huis etc dacht ik. Maar dat is voor dit topic offtopic.
Klopt. Dat is allemaal voor het KPN Glasvezel topic of het Ubiquiti topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Arjan A

Cenosillicafoob

Ik kreeg van de week het bericht dat ik binnen twee weken zou worden aangesloten op glasvezel. Ik geloofde dat niet zo, maar vandaag dacht ik: ik ga het dan maar aanvragen op de KPN website.
Dat kreeg ik te zien dat het - alweer - is uitgesteld, nu tot december.
Ik was van XS4ALL overgezet naar KPN en wilde daar wel blijven omdat glas in eerste instantie al in het voorjaar hier zou worden uitgerold.
Ik geloof nu dus echt niet dat december wel door zou gaan en overweeg om alsnog naar Ziggo over te stappen, al is het omdat ik nooit gevraagd heb ook klant van KPN te worden. Maar wat me tegenstaat is dat KPN blijft communiceren alsof het er al bijna ligt een zelfs updates stuurt die gewoon niet kloppen. Wat is er mis met dat bedrijf, vraag ik me af.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan A schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:33:
Ik kreeg van de week het bericht dat ik binnen twee weken zou worden aangesloten op glasvezel. Ik geloofde dat niet zo, maar vandaag dacht ik: ik ga het dan maar aanvragen op de KPN website.
Ik was van XS4ALL overgezet naar KPN en wilde daar wel blijven omdat glas in eerste instantie al in het voorjaar hier zou worden uitgerold.
Ik geloof nu dus echt niet dat december wel door zou gaan en overweeg om alsnog naar Ziggo over te stappen, al is het omdat ik nooit gevraagd heb ook klant van KPN te worden. Maar wat me tegenstaat is dat KPN blijft communiceren alsof het er al bijna ligt een zelfs updates stuurt die gewoon niet kloppen. Wat is er mis met dat bedrijf, vraag ik me af.
Gewoon annuleren en naar Ziggo gaan. Hier nu ook uitgesteld tot 2 dagen voor Kerst en daar geloof ik, net als jij, inmiddels helemaal niets meer van. Als ze dat al zouden halen, dan hebben we het over een klein jaar vertraging.

Heb mijn installatiepakket alweer teruggestuurd en blijf nog even bij Ziggo. KPN weet het namelijk ook niet meer en komen niet verder dan om dan maar "tijdelijk" DSL te leveren. Daar zie ik geen brood in. Dus we kijken wel welke ISP er een leuk aanbod heeft als het glas hier binnen aangesloten is. Nu eerst zien, dan pas weer geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Arjan A schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:33:
KPN stuurt updates aan de hand van de datums die door de aannemer in de administratie van KPN Netwerk worden gezet. Er worden momenteel duizenden adressen per week aangesloten en/of opgeleverd. Het is onmogelijk om voor al die adressen te controleren of de aannemer het wel goed er in zet. En aangezien die updates automatisch werken is er altijd een kans dat bepaalde klanten informatie krijgen die niet klopt. KPN Netwerk zelf kan daar niet veel aan doen, behalve constant blijven duwen op de aannemers om goede plandata te blijven doorgeven.

Je mag je adres wel in een DM sturen, dan kijk ik wat er nu werkelijk bij KPN Netwerk staat op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:03

Arjan A

Cenosillicafoob

Barre73 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:31:
[...]

KPN stuurt updates aan de hand van de datums die door de aannemer in de administratie van KPN Netwerk worden gezet. Er worden momenteel duizenden adressen per week aangesloten en/of opgeleverd. Het is onmogelijk om voor al die adressen te controleren of de aannemer het wel goed er in zet. En aangezien die updates automatisch werken is er altijd een kans dat bepaalde klanten informatie krijgen die niet klopt. KPN Netwerk zelf kan daar niet veel aan doen, behalve constant blijven duwen op de aannemers om goede plandata te blijven doorgeven.
Dit klinkt mij dan eerder als een structureel probleem in de oren. Als KPN het niet aankan om duizenden adressen aan te sluiten (waar dan? hier in de wijk helemaal niemand), moeten ze ook geen reclame gaan maken. Saillant detail is dat ze hier reclame maakten (hele wijk bushokjes met reclame) op het moment dat ik van XS4All werd overgezet. Ik bleef bij KPN hangen vanwege de belofte dat er glas zou komen.

Feit is dat hier geen glas ligt. Er is in de hele wijk geen schop de grond in gegaan. Maar KPN blijft roepen dat het er bijna ligt. Dat is dus gewoon niet zo. Dat is niet een planning die je elke 4 maanden weer opschuift, dit is een veel structureler probleem.
Je mag je adres wel in een DM sturen, dan kijk ik wat er nu werkelijk bij KPN Netwerk staat op dit moment.
Komt eraan, thnx!

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Arjan A schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:41:
[...]

Dit klinkt mij dan eerder als een structureel probleem in de oren. Als KPN het niet aankan om duizenden adressen aan te sluiten (waar dan? hier in de wijk helemaal niemand), moeten ze ook geen reclame gaan maken. Saillant detail is dat ze hier reclame maakten (hele wijk bushokjes met reclame) op het moment dat ik van XS4All werd overgezet. Ik bleef bij KPN hangen vanwege de belofte dat er glas zou komen.

Feit is dat hier geen glas ligt. Er is in de hele wijk geen schop de grond in gegaan. Maar KPN blijft roepen dat het er bijna ligt. Dat is dus gewoon niet zo. Dat is niet een planning die je elke 4 maanden weer opschuift, dit is een veel structureler probleem.

[...]

Komt eraan, thnx!
Dat jij in de wijk nog niks ziet wil natuurlijk niet zeggen dat er in de rest van NL niet heel veel gebeurt...
EN als ik nu bij KPN.com op de website je adres check staat daar inmiddels ook december 2022. Die aanpassing lijkt gedaan te zijn afgelopen donderdag, dus ik snap op zich nog wel dat er wat vertraging in zit.
Maar ik kan alleen maar toegeven dat dit een uitdaging blijft...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:33
Hier vanaf vandaag ook op glas van KPN. Gelukkig verliep het hier wat voorspoediger dan wat ik zoal lees in het topic. 2 maanden terug zijn ze aan het graven geweest, vandaag werd de kabel naar binnen gebracht en de boel meteen aangesloten en geactiveerd :)

Het resultaat mag er wezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyr6cxI-yXJJ0jcGk1Ym3dqWgiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELE2kBh1zi0K928M7JAcZ9Jb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie

MrMarcie

CFMoto 650MT

Nachtapotheker schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:26:
Hier vanaf vandaag ook op glas van KPN. Gelukkig verliep het hier wat voorspoediger dan wat ik zoal lees in het topic. 2 maanden terug zijn ze aan het graven geweest, vandaag werd de kabel naar binnen gebracht en de boel meteen aangesloten en geactiveerd :)

Het resultaat mag er wezen:

[Afbeelding]
Welke speedtest is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Zit even niet achter de pc om het te checken, maar ik dacht http://internethealthtest.org

edit:
Het blijkt deze te zijn: http://www.fusionconnect.com/speed-test-plus

[ Voor 14% gewijzigd door Nachtapotheker op 07-07-2022 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:58

Wildfire

Joy to the world!

Nachtapotheker schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:47:
[...]

Zit even niet achter de pc om het te checken, maar ik dacht http://internethealthtest.org
Nope, dat is gewoon de standaard Speedtest.net van Ookla.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachtapotheker
Wildfire schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:04:
[...]

Nope, dat is gewoon de standaard Speedtest.net van Ookla.
Je hebt gelijk, deze is het:
http://www.fusionconnect.com/speed-test-plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
Barre73 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:59:
[...]

Dat jij in de wijk nog niks ziet wil natuurlijk niet zeggen dat er in de rest van NL niet heel veel gebeurt...
EN als ik nu bij KPN.com op de website je adres check staat daar inmiddels ook december 2022. Die aanpassing lijkt gedaan te zijn afgelopen donderdag, dus ik snap op zich nog wel dat er wat vertraging in zit.
Maar ik kan alleen maar toegeven dat dit een uitdaging blijft...
Dat geloof ik ook wel, maar hier in de wijk is het exact hetzelfde, brieven voor toestemming al gehad en de planning stond begin dit jaar. Is nu begin volgend jaar.

Dus allemaal leuk dat landje pikken van alle providers met de aankondigingen. Het begint erop te lijken alsof iedereen allerlei gebieden aan het claimen is, maar ze kunnen het gewoon niet aan om in al die gebieden te graven en volgens 'planning' (voor zover je het nog een planning mag noemen) alles zo snel aan te sluiten.

Dat het minder snel gaat is niet erg, maar dan moet je het ook niet beloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Beloftes zijn inderdaad wel vervelend. Maar hier werd het een paar maanden geleden aangekondigd. Gisteren lag de glasvezel al voor mijn voordeur. Netjes in de ochtend de gleuf gegraven met een graafmachine, in de middag de tegels netjes terug. Door de trilplaat wel hier en daar een tegel stuk gegaan (1 per 10m straat), maar ook alles is netjes recht en stevig terug aangelegd. De bulgaren (ofzo?) die aan het werk waren, waren ook super vriendelijk. Niets te klagen.

Zag dat 14 augustus alles aan de andere kant wordt aangesloten, dus hoop dat de rest aan mijn kant ook snel kan gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
j_bos schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:55:
[...]

Dat geloof ik ook wel, maar hier in de wijk is het exact hetzelfde, brieven voor toestemming al gehad en de planning stond begin dit jaar. Is nu begin volgend jaar.

Dus allemaal leuk dat landje pikken van alle providers met de aankondigingen. Het begint erop te lijken alsof iedereen allerlei gebieden aan het claimen is, maar ze kunnen het gewoon niet aan om in al die gebieden te graven en volgens 'planning' (voor zover je het nog een planning mag noemen) alles zo snel aan te sluiten.

Dat het minder snel gaat is niet erg, maar dan moet je het ook niet beloven :)
Het is zeker niet bedoeld als landje-pik. Het graven kan men zeker wel aan. Daar zit niet het capaciteitsprobleem. Dat zit in het blazen/lassen en huis-aansluiten. Dat heb ik je ook al per DM uitgelegd eerder.

Ik snap je frustratie maar het zijn projecten. En in projecten lopen bijna altijd dingen anders dan verwacht. Een gemeente die ineens dwars ligt, of reconstructie werkzaamheden van andere partijen waardoor de hele planning op de kop moet. Een aannemer die zijn lange termijn planning moet terug schroeven wegens gebrek aan mensen waardoor alles gaat schuiven...
En zo kan ik nog wel doorgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

In April of Mei al toestemming gegeven... Status blijft maar staan op We sluiten je woning in oktober-november 2022 aan op glasvezel...

Maar gezien de reacties in dit topic moet ik blij zijn dat het hier op is blijven staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 18:10
Barre73 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Het is zeker niet bedoeld als landje-pik. Het graven kan men zeker wel aan. Daar zit niet het capaciteitsprobleem. Dat zit in het blazen/lassen en huis-aansluiten. Dat heb ik je ook al per DM uitgelegd eerder.

Ik snap je frustratie maar het zijn projecten. En in projecten lopen bijna altijd dingen anders dan verwacht. Een gemeente die ineens dwars ligt, of reconstructie werkzaamheden van andere partijen waardoor de hele planning op de kop moet. Een aannemer die zijn lange termijn planning moet terug schroeven wegens gebrek aan mensen waardoor alles gaat schuiven...
En zo kan ik nog wel doorgaan...
Maakt me niet zoveel uit waar het blijft hangen, het heeft op deze manier allemaal niet zoveel zin om iedereen te spammen met marketingmiddelen en beloftes te doen.

Is ook niet zo best voor het vertrouwen in een partij (zoals je in dit topic al ziet bij zowel KPN als T-Mobile). En het komt allemaal ook niet meer geloofwaardig over als je blijft schuiven met planningen. Het wordt allemaal maar doorgedrukt van bovenaf (aantallen aantallen aantallen, meer gebieden want dat ziet er leuk uit voor de rapportages) en de afdelingen eronder zitten met de rotzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reneger schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 10:34:
In April of Mei al toestemming gegeven... Status blijft maar staan op We sluiten je woning in oktober-november 2022 aan op glasvezel...

Maar gezien de reacties in dit topic moet ik blij zijn dat het hier op is blijven staan :)
Wat daar staat, zegt niks. Dat is allemaal "fictief", hebben ze mij bij KPN Netwerk / Van Gelder uitgelegd. Daar stond bij ons eerst december 2021, later mei 2022 en nu 23 december 2022. De fictieve datum van mei 2022 stond op een zondag. De dinsdag daarna was er ineens niets meer bekend.

Oja, toestemming gegeven eind oktober 2020.

Maar misschien gaat het bij jou niet compleet mis. Dat is natuurlijk ook niet overal. Ik heb nog geen tijd gehad om informatie over vergunningen en afspraken op te vragen bij de gemeente. Misschien kunnen ze me daar meer duidelijkheid verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel71
  • Laatst online: 03-09 22:18
Bijna 2 jaar en 7 pogingen heeft het gekost maar sinds vandaag heb ik een glasvezelaansluitpunt. Dat ziet er nu zo uit. Kan iemand mij vertellen wat er nu nog dient te gebeuren? Iets laten activeren neem ik aan maar door wie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4eqZvN7HAguHO7OHpEz04Bb6038=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVtqjWx9XpOHMHvKECWshlak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EamhGyHGjrxWV6k1iouDyn_ITJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wnGrMDg79Mq3eWbntYZ4dpW7.jpg?f=fotoalbum_large

Bij modem knippert het rechterlampje.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcel71 op 07-07-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Marcel71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:31:
Bijna 2 jaar en 7 pogingen heeft het gekost maar sinds vandaag heb ik een glasvezelaansluitpunt. Dat ziet er nu zo uit. Kan iemand mij vertellen wat er nu nog dient te gebeuren? Iets laten activeren neem ik aan maar door wie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij modem knippert het rechterlampje.
Er is voor jouw aansluiting nog geen patch naar de actieve poort van de apparatuur in de PoP aangebracht. Daarom is het Glas lampje nog uit. Als de aannemer deze NT moest plaatsen, dan hadden ze ook de patch moeten aanbrengen. En hadden ze niet weg gemogen voordat het Glas lampje brandde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel71
Barre73 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Er is voor jouw aansluiting nog geen patch naar de actieve poort van de apparatuur in de PoP aangebracht. Daarom is het Glas lampje nog uit. Als de aannemer deze NT moest plaatsen, dan hadden ze ook de patch moeten aanbrengen. En hadden ze niet weg gemogen voordat het Glas lampje brandde...
Ze zijn naar de PoP geweest en hebben het doorgemeten met een laser. En dat was ok zeiden ze. Hadden het er over dat KPN waarschijnlijk iets moest activeren aangezien mijn abbo al mei 2020 is aangevraagd en sindsdien slapende is.

Maar dat is blijkbaar niet het probleem dus? Dit betekent contact opnemen met KPN Netwerk weer neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
Marcel71 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:08:
[...]

Ze zijn naar de PoP geweest en hebben het doorgemeten met een laser. En dat was ok zeiden ze. Hadden het er over dat KPN waarschijnlijk iets moest activeren aangezien mijn abbo al mei 2020 is aangevraagd en sindsdien slapende is.

Maar dat is blijkbaar niet het probleem dus? Dit betekent contact opnemen met KPN Netwerk weer neem ik aan?
kpn contact opnemen lijkt me makkelijker, maar je mag ook wel pm sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel71
jopoh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:14:
[...]

kpn contact opnemen lijkt me makkelijker, maar je mag ook wel pm sturen
Pm net gestuurd. Alle hulp is welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jopoh
Barre73 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Probleem gevonden en gebruiker doorrverwezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• touzani
  • Laatst online: 18:31
jopoh schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:56:
[...]

Probleem gevonden en gebruiker doorrverwezen
Kun je ook helpen in het naar voren halen van een afspraak? Bij aanvraag was de aansluitdatum 6 juli, bij de mail bevestiging kon de monteur pas op13 juli ingepland worden.

moet nog week zien te overleven zonder vaste aansluiting.... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Zo, dit topic is erg verhelderend na de gesprekken die ik gisteren en vandaag met KPN heb gehad in verband met de internetaansluiting van mijn moeder. In maart is zij ingegaan op een aanbod van KPN aangezien er de komende maanden glasvezel zou worden gelegd in haar straat. Het graafwerk was vrij snel gebeurd en ergens in april heeft zij ook de apparatuur van KPN ontvangen, maar het verbinden van de glasvezelspriet die op de erfgrens uit de straat steekt met het huis is nog steeds niet gebeurd.

Gisteren kreeg zij een e-mail van haar vorige provider dat de deadline van de Overstapservice (120 dagen) dreigt te verlopen, dus heb ik met KPN gebeld. Een vriendelijke en behulpzame medewerker bij de helpdesk raakte ernstig in de war door het dossier van mijn moeder, omdat twee verschillende partijen twee verschillende aansluitdata in het systeem hebben gezet, waarvan één in april en één in juni. Op beide data is echter nooit iemand verschenen. Vandaag heeft de KPN helpdesk-medewerker me teruggebeld, maar hij kon ook niet meer vertellen dan dat de aansluiting er waarschijnlijk voorlopig niet komt.

Kortom, het is momenteel een zootje en er is geen enkele reden om welke datum die KPN dan ook geeft te geloven, lijkt het. Ik vraag me nu alleen af of we beter de bestelling kunnen annuleren of maar laten staan om toch zo snel mogelijk aan de beurt te komen, maar dan moeten we de vorige provider ook zelf opzeggen en maar kijken of we eventuele dubbele kosten van KPN kunnen terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
fondacio schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 21:41:
Zo, dit topic is erg verhelderend na de gesprekken die ik gisteren en vandaag met KPN heb gehad in verband met de internetaansluiting van mijn moeder. In maart is zij ingegaan op een aanbod van KPN aangezien er de komende maanden glasvezel zou worden gelegd in haar straat. Het graafwerk was vrij snel gebeurd en ergens in april heeft zij ook de apparatuur van KPN ontvangen, maar het verbinden van de glasvezelspriet die op de erfgrens uit de straat steekt met het huis is nog steeds niet gebeurd.

Gisteren kreeg zij een e-mail van haar vorige provider dat de deadline van de Overstapservice (120 dagen) dreigt te verlopen, dus heb ik met KPN gebeld. Een vriendelijke en behulpzame medewerker bij de helpdesk raakte ernstig in de war door het dossier van mijn moeder, omdat twee verschillende partijen twee verschillende aansluitdata in het systeem hebben gezet, waarvan één in april en één in juni. Op beide data is echter nooit iemand verschenen. Vandaag heeft de KPN helpdesk-medewerker me teruggebeld, maar hij kon ook niet meer vertellen dan dat de aansluiting er waarschijnlijk voorlopig niet komt.

Kortom, het is momenteel een zootje en er is geen enkele reden om welke datum die KPN dan ook geeft te geloven, lijkt het. Ik vraag me nu alleen af of we beter de bestelling kunnen annuleren of maar laten staan om toch zo snel mogelijk aan de beurt te komen, maar dan moeten we de vorige provider ook zelf opzeggen en maar kijken of we eventuele dubbele kosten van KPN kunnen terugkrijgen.
DM het betreffende adres eens, dan kijk ik wat ik kan vinden en of er iets mogelijk is qua vooruitgang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:00
Ook ik zat vol goede moed te wachten op glasvezel (Eindelijk), maar na de zoveelste uitstel op de sites en het uitblijven van brieven heb ik de hoop verloren.
*Eerst April - Mei
*Daarna Augustus - September (en nu ligt er een draad bij de voordeur)
*Nu December - Januari

Ze geven er niks om, want ze hebben de kabels al gelegd tot de voordeur dus niemand anders gaat het nu doen natuurlijk.
(Ik ben altijd pro KPN geweest, maar dit vind ik niet netjes zoals ze dit doen.)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40
Hier is het al weer even stil. De graafploeg is geweest, de ondergrondse bundels zijn gelast en bij mijn huis heeft een monteur de kabel opgegraven en er een soort lasdoos op gezet. Dat kon omdat ik veel thuis ben.

Bij de buren steekt de kabel nog uit de straat ipv de voortuin. De oorzaak is dat we wel wisten dat ze in de buurt aan het graven waren maar dat de graafploeg geen planning had en dus niet wist op welke dag ze gingen graven. Ik heb 2 van die flyers in de bus gehad voor ze er daadwerkelijk aan begonnen.

De laatste monteur vertelde dat ze eerst de kabel naar de gevel moesten schieten voor hij eraan kon beginnen. Dat zal veel vaker gebeuren dus ik vermoed dat al dat gebrek aan planning en informeren ook een oorzaak is dat planning uit de hand loopt.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiWan23
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-06 07:43
Ik ook al voorbesteld in April. Ze begonnen hier met graven in Mei en ik kreeg de status dat ik in juli-augustus aangesloten zou worden.

Vorige week hebben ze nadat ze gegraven hadden, de kabel hier naar binnen getrokken en nu hangt hier een wandkastje van KPN. Gelijk nadat de monteur vertrok kreeg ik een email dat mijn modem en TV box werden ingepakt en dat de aansluitdatum op 11 juli zou zijn.

Ik werd vanmorgen wakker, check de status, staat er dat de nieuwe aansluit datum 20 December is...

Dit meen je toch niet?
Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie